"Parochies Vredeskerk en Paterskerk moeten adempauze krijgen"
Zorgen om belastingdruk
Een dag om je zorgen even te
vergeten
Scouts krijgen beheer
verenigingsgebouw in eigen hand
Schouwburg moet
gemeenschapsfunctie
behouden
ity
Geen vertrouwen meer in Dingus
Erfplantdag
in Yredepeel
'T VENROJS LAEVE GETAEKEND
PEEL
EN MAAS
donderdag 5 november 1998 - Pagina 5
Piet Hoedemaeckers een jaar kapelaan in Venray
"Dat de afstand tussen gelo-
rigen en de kerk in de loop der
gren steeds groter is geworden,
eeft te maken met een absolute
flverschilligheid die zich van de
nensen meester heeft gemaakt.
!en oppervlakkige mening heeft
iedereen, een echte overtuiging
wordt helaas zelden meer uitge-
Iragen in een maatschappij die
joor consumptie wordt beheerst.
Mensen moeten weer gaan luiste
ren naar de stem van hun geweten
en daar naar handelen." Het zijn
litspraken van Piet
loedemackers (64), een jaar
[apelaan en sinds juni van dit
aar priester van de Grote Kerk,
'aterskerk, Vredeskerk en de
kerk in Heide. Een intrigerende
ruimdenkende persoonlijk-
eid, die zijn geweten laat spre
ien. Een openhartig gesprek over
vrouwen in het priesterambt, het
telibaat en last but not least de
Ireigende sluiting van de
Vredeskerk.
'Ieder mens heeft een geweten,
en oriëntatiepunt dat je bij je
gboorte meekrijgt. Als je daar goed
iaar luistert zitje goed. Uiteindelijk
un je als gelovige naar een strikt
lersoonlijke geloofsbelijdenis toe
roeien. Een overtuiging, die je kunt
jderbouwen en waar je voor de
olie honderd procent achterstaat.
Êt is de kern van het geloof."
Piet Hoedemaeckers heeft het
irima naar zijn zin in Venray. De
eboren en getogen Venraynaar, die
chttien jaar lang aan Mavo De
.olk in Venray en daarna circa der
en jaar aan een basisschool in het
uidlimburgse Blijerheide doceer-
le, ging vorig jaar met de VUT. In
uni van dit jaar werd hij door bis-
chop Wiertz tot priester gewijd in
el dekenaat Venray. "Ik wilde mijn
igen bijdrage leveren om het huidi-
e tekort aan priesters op te lossen",
o motiveert Hoedemackers zijn
euze voor het priesterschap.
Daarnaast is het zo dat ik in de
vonduren een opleiding theologie
n catechese heb gevolgd in Sittard.
Ik was al lange tijd geïnteresseerd in
deze materie."
GEWETENSVRAGEN
In Venray werd hij naar eigen zeg
gen lid van 'een zeer hardwerkend
team met een grote mate van colle
gialiteit van wie hij alle vrijheid
kreeg om zijn vleugels uit te slaan'.
"Ik heb hier alle ruimte om mijn
eigen geluid te laten horen en dat is
een ontzettend prettige situatie om
in te werken. In alle ongedwongen
heid probeer ik nu de kerk dichterbij
de mensen brengen." In dat eigen
geluid dat Hoedemaeckers laat
horen, staat de stem van zijn gewe
ten centraal. Een persoonlijke over
tuiging, die grondig met argumenten
wordt onderbouwd en die hij in
gesprekken met mensen ook niet
onder stoelen of banken schuift.
"Het geweten stelt me bijvoorbeeld
de vraag waarom we uitsluitend met
celibataire priesters werken. Wie
heeft dat zo gewild? Christus in
ieder geval niet, dat weet ik zeker.
Uit de bijbel blijkt namelijk nergens
dat het al dan niet getrouwd zijn
voor Jezus een criterium vormde bij
de keuze van zijn twaalf apostelen.
De kerk komt daarentegen met een
eigen wet om het celibaat als voor
waarde voor priesters verplicht te
stellen. Mijn geweten zegt dat het
celibaat en het priesterschap niets
met elkaar te maken hebben. Ieder
mens heeft een natuurlijke drang om
zich aan iemand anders te binden,
een behoefte aan warmte, erotiek en
seksualiteit. Je kunt die behoeftes
niet simpelweg uitschakelen door
middel van een wet. Je moet mensen
niet aan banden leggen maar ze juist
zelfstandig hun keuzes laten
maken."
Hoedemaeckers benadrukt dat hij
het celibaat als zodanig niet wil
afschaffen maar dat hij het wil ont
koppelen van het priesterschap. "De
waarde en betekenis van het celibaat
zal stijgen als het van dit 'conditio
sine qua non'-image wordt ontdaan.
Het moet in alle vrijheid gekozen
kunnen worden. Als het vrij geko
"Als de parochianen in Venray solidair zijn met elkaar, kan de Vredeskerk wellicht van de ondergang gered worden
zen wordt kan een priester namelijk
alle tijd aan zijn werk besteden. Een
priester kan dan zelfs idealistisch
stellen 'de zaak van Christus heeft
mijn hele leven bepaald en gegre
pen". zoals de H. Paulus dit in wat
andere bewoordingen formuleert.
Een priester moet ook kunnen kie
zen voor het huwelijk en kan een
even heilig, toegewijd priester zijn.
Misschien dat hij dan de problemen
van de gehuwden nog wat beter en
indringender zal kunnen begrijpen."
Hoedemackers heeft dezelfde
opvatting daar waar de vraag aan de
orde komt of ook vrouwen tot pries
ter mogen worden gewijd. "Ook
hier zegt mijn geweten dat dit heel
goed mogelijk moet zijn. Ik kan
mijn opvatting op meerdere manie
ren onderbouwen. In de bijbel kun
nen we lezen dat een voormalige
prostitué de opdracht krijgt om de
verrijzenis aan de apostelen te ver
kondigen. Een vrouw krijgt dus de
opdracht om de kern van de christe
lijke boodschap over te
brengen.Verder is het zo dat in de
eerste eeuwen van het christendom
vrouwen tot diaken werden gewijd.
Deze vrouwen gaven daarmee aan
bereid te zijn het priesterschap te
aanvaarden. Een ander argument is
de christelijke opvatting dat de
mens gelijk het beeld van God is.
Welnu, omdat mannen én vrouwen
samen het beeld van God vormen,
zie ik niet in waarom vrouwen niet
tot priester zouden kunnen worden
gewijd. Tot slot wil ik een uitspraak
van de filosofe Edith Stein aanha
len, de vrouw die onlangs heilig is
verklaard. Zij zegt geen enkel pro
bleem te hebben met vrouwen in het
priesterambt. Je kunt dus op zijn
minst stellen dat het vreemd is dat
dit anno 1998 nog steeds niet is
geaccepteerd. Ik voorspel echter dat
over 100 jaar het verschijnsel 'vrou
welijke priester' helemaal inge
burgerd zal zijn."
ADEMPAUZE
Het is Hoedemaeckers ten voeten
uit. Zorgvuldig formulerend, onder
bouwend en voortdurend zoekend
naar oplossingen. Geen loze uitspra
ken maar een goudeerlijke, persoon
lijke overtuiging die pas wordt uit
gedragen als de tijd er rijp voor is.
Het fundament van argumenten
moet stevig genoeg zijn. Een goed
voorbeeld hiervan vormt de terug
houdende rol die de Venrayse pries
ter tot op heden innam in de discus
sie rondom de dreigende sluiting
van de Vredeskerk. "Toen ik vorig
jaar september tot kapelaan werd
benoemd in Venray, heb ik me
bewust aan de zijlijn opgesteld. De
discussie was al volop aan de gang.
waardoor het me in eerste instantie
beter leek me niet in hel strijdge
woel te mengen."
Nu, ruim een jaar later geeft
Hoedemaeckers zijn persoonlijke
mening over de kwestie en heeft hij
bovendien een suggestie om uil de
impasse te komen. "Toen in 1996
vanaf de preekstoel werd verkon
digd dat de Vredeskerk en
Paterskerk waren gefuseerd, kwam
dat voor de parochianen van beide
kerken als een donderslag bij helde
re hemel. Twee parochies met totaal
verschillende achtergronden en
geschiedenissen, die echter wel
gelijkwaardig aan elkaar zijn, waren
ogenschijnlijk zonder enige vorm
van overleg met de parochianen één
geworden. Voor de man in de straal
was dit niet te pruimen. Maar er zijn
weldegelijk vormen van overleg
geweest. De manier waarop alles is
verlopen, doet sommigen echter
vermoeden dat het om een fusie tus
sen twee bedrijven gaat. waar
gedwongen ontslagen onvermijde
lijk zijn. Beide partijen - lees
parochies - hebben helemaal geen
tijd gehad om aan elkaar te wennen
en dat is toch absoluut noodzakelijk
om een fusie te laten slagen. De cri
teria die het bisdom nu heeft
gebruikt om te besluiten de
Vredeskerk en niet de Paterskerk
aan de eredienst te onttrekken,- zijn
het geringere aantal kerkgangers en
de grotere schuldenlast van de
Vredeskerk. Dit klopt niet met de
werkelijkheid hoewel de Vredeskerk
binnenkort failliet zal zijn als ze niet
kan steunen op een breder draagvlak
dan nu het geval is. Momenteel
komen in beide kerken nog genoeg
mensen, het aantal is echter wel
teruggelopen, en bovendien hebben
ze op dit moment geen van beide
schulden. Gesprekken over een slui
ting van een kerk zouden pas dan
moeten plaatsvinden als er harde
cijfers op tafel liggen. Maar die lig
gen er nu ook al. Waar hel bisdom
mee bezig is, noem ik 'rende-
mentsdenken' en dat mag je nooit en
te nimmer bij een fusie tussen twee
parochies doen. Het gaat gewoon
allemaal veel te snel."
Hoedemaeckers pleit dan ook voor
een adempauze van enkele jaren
voor beide parochies. "In die perio
de kunnen ze naar elkaar toegroeien,
ervaringen uilwisselen, bij elkaar in
de kerk komen. Na dat gewennings
proces zal op natuurlijke wijze aan
het licht komen of er eventueel een
kerk moet worden gesloten. Als de
parochianen een goede verstand
houding opbouwen, komen ze daar
vanzelf achter. Een besluit om een
kerk te sluiten, is dan ook veel min
der pijnlijk."
Volgens de Venrayse priester
hoeft het nog niet te Iaat te zijn; de
parochianen hebben zelf de toe
komst van de Vredeskerk en
Paterskerk in handen. "Het bisdom
heeft een besluit genomen om de
Vredeskerk te sluiten maar heeft
daarvoor nog geen datum vastge
steld. Iedereen die bezwaar wil
maken tegen het besluit heeft twee
maanden de tijd om dit te doen.
Bijna een maand is al verstreken.
Op dit moment zijn er twee of drie
bezwaarschriften ingediend, wat
natuurlijk veel en veel te weinig is.
Dat zal het bisdom er niet van weer
houden om de Vredeskerk te sluiten.
Als de drie parochies in Venray nu
hun solidariteit aan elkaar betuigen,
moeten het zeker twee- of driedui
zend bezwaren worden, afkomstig
uit alle drie de parochies. Als dat
niet snel gebeurt, vindt Venray het
blijkbaar niet erg dat de Vredeskerk
'ten grave zal worden gedragen'."
Politieke partijen in algemene beschouwingen
Volgende week dinsdag behan-
elt de Venrayse gemeenteraad de
egroting voor 1999. Afgelopen
reek werden door dè partijen de
Igemene beschouwingen schrifte-
jk ingediend. Een van de onder
werpen die bij nagenoeg alle par
ijen aan bod kwam is de
lelastingdruk binnen de gemeen-
Venray.
Bezorgdheid bestaat er vooral
ver de invoering van DIFTAR.
'oor de meeste partijen is het duide-
ijk dat door veel inwoners het aan-
al keren dat een bak volgend jaar
lan straat gezet wordt, hoger zal zijn
lan door de gemeente is ingeschat.
De wethouder (Frans Janssen, red.)
leeft zelf al aangegeven in de com-
nissie dat twintig aanbiedingen niet
roldoende zijn', zo stelt de Fraktie
d. Vorle in haar beschouwingen.
D66 is van mening-dat, wanneer
nderdaad blijkt dat het aantal aan-
liedingen hoger uitvalt, een aanpas
ing van de tarieven niet uitgesloten
loet worden. De PvdA vreest dat de
lurgers gemiddeld meer aanbiedin
gen moeten doen waardoor het
tarief voor de afvalverwerking
hoger uit zal vallen dan in 1998. De
PvdA vermoedt dat vooral bij een
persoonshuishoudens, waarbij uit
gegaan wordt van zes ledigingen, de
bak meer aan de straat gezet zal
worden als gevolg van stankoverlast
en hygiëne. De gemeente Venray is
uitgegaan van een tarief dat onge
veer gelijk is aan 1998. Bij een der
gelijke situatie is er toch sprake van
verhoging. 'Hoe ziet U dit en hoe
denkt U dit op te lossen', is de con
crete vraag van de PvdA.
OZB
De Onroerend Zaak Belasting
(OZB) baart de partijen eveneens
zorgen. Volgend jaar vind in het
kader van de Wet Onroerende Zaken
(WOZ) een hertaxatie plaats van
alle woningen. Onduidelijk is wat
de consequenties voor de burgers
zullen zijn.
Samenwerking en het CDA con
stateren dat Venray in verhouding
tot andere Limburgse gemeenten
minder duur is geworden maar dat
de belasting nog altijd boven het
redelijk peil ligt, volgens de fraktie
Samenwerking 10%. Voor deze
fraktie reden om nu al te stellen dat
de OZB voor de komende jaren,
benevens de inflatiecorrectie, niet
verhoogd mag worden. Het CDA
stelt het voorzichtiger: 'Willen we
een aantrekkelijke gemeente blijven
qua belastingklimaat, dan zullen we
zeer terughoudend moeten zijn met
verhogingen voor zowel OZB als
doelbelastingen, bijvoorbeeld par
keren. Zij mogen geen financiële
melkkoeien worden. Soberheid in
belastingniveau is ook hier het
parool', aldus het CDA.
De VVD is van mening dat
Venray een groot investeringspro
gramma heeft wat de nodige inspan
ningen zal vergen om in 1999 gere
aliseerd te krijgen. De partij is dan
ook blij dat het college heeft voor
gesteld om de belasting niet te ver
hogen om nog meer investeringen te
kunnen doen. 'Het mag niet meer
voorkomen dat U de Venrayse bur
ger laat betalen voor dingen die hij
vervolgens niet ontvangt'.
Dag van de Mantelzorg in Venray
Op dinsdag 10 november vindt in
)e Witte Hoeve aan de Gasstraat in
Venray de 'Dag van de Mantelzorg'
ilaats, een regionale manifestatie,
eorganiseerd door een regionale
erkgroep van de Thuiszorg
lidden-Limburg, het Groene Kruis,
e Practische Thuishulp en
ynthese. De bijeenkomst, die van
3.30 tot circa 18.00 uur duurt,
fordt gehouden in het kader van
en landelijke manifestatiedag over
mantelzorg.
Een mantelzorger is iemand die
wip en zorg biedt aan een hulpbe-
Jonge autodieven
gepakt
Een politiepatrouille heeft zater-
lagnacht om 03.00 uur twee jon-
ens van 16 en 19 jaar uit Blerick en
'enlo aangehouden.Het tweetal
eed in een auto die zij op de
laarskampstraat in Kessel had
estolen. Na een wilde achtervol-
ing met snelheden ruim over de
00 km per uur via Maasbree,
evenum en America kwam de auto
iteindelijk in een opgebroken
edeelte van de Ysselsteynseweg in
sselsteyn tegen een berg zand tot
tilstand. Beide inzittenden konden
torden aangehouden.
De jongens gaven tijdens het eer-
te verhoor toe die nacht tenminste
autodiefstallen in de omgeving
an Venlo te hebben gepleegd,
levens worden ze ervan verdacht al
leruime tijd auto's te stelen in de
«ngeving van Venlo, zowel in
'ederland als in Duitsland. Verder
•nderzoek in deze zaak moet hier
over duidelijkheid geven. Meerdere
inhoudingen worden niet uitgeslo-
hoevende vanwege een emotionele
binding met de persoon die hulp
nodig heeft. Meestal word je man
telzorger niet uit vrije wil maar
omdat de situatie waarin de hulpvra
ger verkeert dat van je verlangt. Het
gaat om een man of vrouw die lang
durig zijn zieke partner thuis ver
zorgt, een kind dat de zorg voor zijn
bejaarde vader of moeder op zich
neemt, ouders die zorg verlenen aan
hun gehandicapt kind'of familie of
buren die bijspringen. De hulp die
geboden wordt, is langdurig en vaak
zeer omvangrijk. Een mantelzorger
is vaak 24 uur per dag aanspreek
baar. Door de zeer grote belasting
kunnen zij in de knel komen omdat
ze geen tijd voor zichzelf hebben.
Het motto van de Dag van de
Mantelzorg luidt dan ook: 'Een dag
om je zorgen even te vergeten'. Het
programma in De Witte Hoeve
voorziet in een informatiemarkt,
waar zo'n 25 organisaties laten zien
op welke wijze zij de mantelzorger
kunnen ondersteunen. Er wordt een
eerste informatiebrochure voor
mantelzorgers ten doop gehouden
en verspreid, er vindt een forumdis
cussie plaats over de toekomst van
de mantelzorg en over hoe de goede
voorwaarden voor mantelzorgers tot
stand kunnen worden gebracht. Er
treden artiesten op en de bezoekers
kunnen aan het eind van de manifes
tatie een koelvers-maaltijd gebrui
ken om zo aan den lijve te ondervin
den hoe de kwaliteit van de maaltijd
is die door Synthese aan ouderen
worden aangeboden in de
Maaltijddienst. De manifestatie
wordt om 14.00 uur geopend door
burgemeester Fasol van Horst. De
bedoeling is dat de mantelzorg door
deze bijeenkomst uit de anonimiteit
wordt gehaald en dat er meer activi
teiten in de toekomst zullen volgen.
Voor meer informatie over deze
bijeenkomst kan contact worden
opgenomen met de werkgroep
Mantelzorg Noord-Limburg, te
bereiken bij Synthese, tel: 0478-
583730.
De LLTB Kring Venray is er dit
jaar opnieuw in geslaagd twee erf-
beplantingsprojecten te realiseren.
Op vrijdag 27 november vindt de
eerste erfplantdag plaats in
Vredepeel. Op deze middag plant
wethouder Jan Driessen samen met
de leerlingen van de plaatselijke
basisschool Regina Pacis om 13.45
uur de eerste boom in de leertuin.
Verder is er voor de leerlingen een
kleurwedstrijd georganiseerd, waar
van op die dag tevens de winnaars
bekend worden gemaakt.
Snel Betrouwbaar
SJOI^ERJ^J
REINIGING VAN:
KLEDING
(VLOER-)KLEDEN
DEKENS/DEKBEDDEN
(VITRAGE-) GORDIJNEN
TROUWJAPONNEN ETC.
KLEDINGREPARATIES
FOURNITUREN
Julianasingel 3. 5802 AS Venray
Tel. 0478-557200
Verbouwing jongerencentrum op|eschort
De Peelspeurders gaan extra lokaal zelf bouwen
De gemeente Venray zal in
maart of april volgend jaar de
exploitatie van het scoutingge-
bouw Peppelshuus overdragen
aan scoutinggroep De
Peelspeurders uit Venray. De pri
vatisering, die aanvankelijk later
stond gepland, vindt vervroegd
plaats omdat de vereniging te
kennen heeft gegeven de uitbrei
ding van haar gebouw aan de
De Partij v.d. Arbeid maakt zich
zorgen over de Schouwburg
Venray. Volgens de partij wordt
met name het verenigingsleven
beperkt in het gebruik van de
Schouwburg als 'gemeenschaps
huis'.
In de algemene beschouwingen
wijst de PvdA erop dat de
Schouwburg Venray niet alleen een
theaterfunctie heeft. 'De schouw
burg heeft ook een functie bij groot
schalige evenementen en feesten,
zoals de carnaval. Het is ook in die
zin een huis voor de gemeenschap',
aldus de PvdA. Voor menigeen is
het duidelijk dat de schouwburg
voor een aantal activiteiten tijdens
de carnaval, of georganiseerd door
de vastelaovesvereniging. in de
schouwburg moeilijker te organise
ren zijn. Dat komt met name door
de nieuwe indeling van de foyer. De
prinseproclamasie en Circus Mok
vinden in ieder geval wel doorgang
in de schouwburg. Voor activiteiten
als het ondertrouwbal, het vorsten
hal maar ook de carnavalsdagen
zelf, is De Piëlhaas nog in gesprek
met de schouwburgdirectie.
Hetzelfde geldt voor diverse andere
verenigingen die regelmatig activi
teiten in de schouwburg organise
ren.
Oostsingel deels met eigen geld te
willen financieren.
Om de gehandicaptengroep beter
bij alle activiteiten te kunnen
betrekken, wil Scoutinggroep De
Peelspeurders haar verenigingsge
bouw met een extra lokaal uitbrei
den. De Beertjes, zoals de groep van
elf gehandicapten heet. moeten op
dit moment vanuit hun lokaal buite
nom om de rest van het gebouw te
bereiken. Daarnaast heeft het
gebouw veel trappen, wat voor rol
stoelgebruikers natuurlijk verre van
ideaal is. Het bestuur van De
Peelspeurders wilde aanvankelijk
voor de Beertjes een lift en een aan
gepaste doucheruimte. De gemeente
stelde daarvoor 75.000 gulden
beschikbaar uit de WVG-pot (Wet
Voorzieningen gehandicapten). De
scoutinggroep liet de gemeente
daarop weten dat ze daar zelf geld
bij wilde doen om een compleet
nieuw lokaal te bouwen. De
gemeente, die de exploitatie van
verenigingsgebouwen aan de ver
enigingen zelf wil gaan overdragen,
ziet daarin nu een goede reden om
de privatisering van De
Peelspeurders versneld uit te voe
ren. Momenteel wordt gekeken of er
achterstallig onderhoud is aan hel
gebouw. Mocht dat het geval zijn.
dan zal de gemeente de accommo
datie eerst opknappen, alvorens hel
aan de vereniging wordt overge
dragen. Scoutinglid Hans
Brekelmans is namens De
Peelspeurders in overleg met de
gemeente over de aanpassingen die
nodig zijn voordat de scouts het
gebouw in eigen beheer krijgen. Hij
is blij met de naderende privatise
ring. "Als je als vereniging zelfstan
dig bent, kun je veel gemakkelijker
bij fondsen voor subsidie in aanmer
king komen. Als je eigendom van de
gemeente bent. gaat dat veel moei
lijker. We krijgen nu van de
gemeente een bijdrage van 75.000
gulden voor de realisering van een
extra locaal voor onze gehandicap
tengroep. Om dat locaal te kunnen
bouwen, hebben we nog 20.000 gul
den nodig. Naast eigen activiteiten
van onze scouts zullen we fondsen
benaderen om dat bedrag bij elkaar
te krijgen."
Inbraak in loods
In een loods in Tienray werd in de
nacht van maandag op dinsdag inge
broken door onbekenden. De daders
kwamen het pand via een deur bin
nen en ontvreemden diverse goede
ren waaronder parfum, videoban
den, cassetterecorders en schoenen.
De waarde van de buit bedraagt
enige tienduizenden guldens.
Tasjesdieven gearresteerd
Twee Venrayse jongens van 14 en
15 jaar zijn respectievelijk maandag
en dinsdag aangehouden op verden
king van een tasjesroof eerder dit
jaar. De 14-jarige heeft inmiddels
bekend. Op 23 juli werd een 60-jari-
ge vrouw op de Merseloseweg in
Venray van haar tas beroofd.