"Parochies Vredeskerk en Paterskerk moeten adempauze krijgen" Zorgen om belastingdruk Een dag om je zorgen even te vergeten Scouts krijgen beheer verenigingsgebouw in eigen hand Schouwburg moet gemeenschapsfunctie behouden ity Geen vertrouwen meer in Dingus Erfplantdag in Yredepeel 'T VENROJS LAEVE GETAEKEND PEEL EN MAAS donderdag 5 november 1998 - Pagina 5 Piet Hoedemaeckers een jaar kapelaan in Venray "Dat de afstand tussen gelo- rigen en de kerk in de loop der gren steeds groter is geworden, eeft te maken met een absolute flverschilligheid die zich van de nensen meester heeft gemaakt. !en oppervlakkige mening heeft iedereen, een echte overtuiging wordt helaas zelden meer uitge- Iragen in een maatschappij die joor consumptie wordt beheerst. Mensen moeten weer gaan luiste ren naar de stem van hun geweten en daar naar handelen." Het zijn litspraken van Piet loedemackers (64), een jaar [apelaan en sinds juni van dit aar priester van de Grote Kerk, 'aterskerk, Vredeskerk en de kerk in Heide. Een intrigerende ruimdenkende persoonlijk- eid, die zijn geweten laat spre ien. Een openhartig gesprek over vrouwen in het priesterambt, het telibaat en last but not least de Ireigende sluiting van de Vredeskerk. 'Ieder mens heeft een geweten, en oriëntatiepunt dat je bij je gboorte meekrijgt. Als je daar goed iaar luistert zitje goed. Uiteindelijk un je als gelovige naar een strikt lersoonlijke geloofsbelijdenis toe roeien. Een overtuiging, die je kunt jderbouwen en waar je voor de olie honderd procent achterstaat. Êt is de kern van het geloof." Piet Hoedemaeckers heeft het irima naar zijn zin in Venray. De eboren en getogen Venraynaar, die chttien jaar lang aan Mavo De .olk in Venray en daarna circa der en jaar aan een basisschool in het uidlimburgse Blijerheide doceer- le, ging vorig jaar met de VUT. In uni van dit jaar werd hij door bis- chop Wiertz tot priester gewijd in el dekenaat Venray. "Ik wilde mijn igen bijdrage leveren om het huidi- e tekort aan priesters op te lossen", o motiveert Hoedemackers zijn euze voor het priesterschap. Daarnaast is het zo dat ik in de vonduren een opleiding theologie n catechese heb gevolgd in Sittard. Ik was al lange tijd geïnteresseerd in deze materie." GEWETENSVRAGEN In Venray werd hij naar eigen zeg gen lid van 'een zeer hardwerkend team met een grote mate van colle gialiteit van wie hij alle vrijheid kreeg om zijn vleugels uit te slaan'. "Ik heb hier alle ruimte om mijn eigen geluid te laten horen en dat is een ontzettend prettige situatie om in te werken. In alle ongedwongen heid probeer ik nu de kerk dichterbij de mensen brengen." In dat eigen geluid dat Hoedemaeckers laat horen, staat de stem van zijn gewe ten centraal. Een persoonlijke over tuiging, die grondig met argumenten wordt onderbouwd en die hij in gesprekken met mensen ook niet onder stoelen of banken schuift. "Het geweten stelt me bijvoorbeeld de vraag waarom we uitsluitend met celibataire priesters werken. Wie heeft dat zo gewild? Christus in ieder geval niet, dat weet ik zeker. Uit de bijbel blijkt namelijk nergens dat het al dan niet getrouwd zijn voor Jezus een criterium vormde bij de keuze van zijn twaalf apostelen. De kerk komt daarentegen met een eigen wet om het celibaat als voor waarde voor priesters verplicht te stellen. Mijn geweten zegt dat het celibaat en het priesterschap niets met elkaar te maken hebben. Ieder mens heeft een natuurlijke drang om zich aan iemand anders te binden, een behoefte aan warmte, erotiek en seksualiteit. Je kunt die behoeftes niet simpelweg uitschakelen door middel van een wet. Je moet mensen niet aan banden leggen maar ze juist zelfstandig hun keuzes laten maken." Hoedemaeckers benadrukt dat hij het celibaat als zodanig niet wil afschaffen maar dat hij het wil ont koppelen van het priesterschap. "De waarde en betekenis van het celibaat zal stijgen als het van dit 'conditio sine qua non'-image wordt ontdaan. Het moet in alle vrijheid gekozen kunnen worden. Als het vrij geko "Als de parochianen in Venray solidair zijn met elkaar, kan de Vredeskerk wellicht van de ondergang gered worden zen wordt kan een priester namelijk alle tijd aan zijn werk besteden. Een priester kan dan zelfs idealistisch stellen 'de zaak van Christus heeft mijn hele leven bepaald en gegre pen". zoals de H. Paulus dit in wat andere bewoordingen formuleert. Een priester moet ook kunnen kie zen voor het huwelijk en kan een even heilig, toegewijd priester zijn. Misschien dat hij dan de problemen van de gehuwden nog wat beter en indringender zal kunnen begrijpen." Hoedemackers heeft dezelfde opvatting daar waar de vraag aan de orde komt of ook vrouwen tot pries ter mogen worden gewijd. "Ook hier zegt mijn geweten dat dit heel goed mogelijk moet zijn. Ik kan mijn opvatting op meerdere manie ren onderbouwen. In de bijbel kun nen we lezen dat een voormalige prostitué de opdracht krijgt om de verrijzenis aan de apostelen te ver kondigen. Een vrouw krijgt dus de opdracht om de kern van de christe lijke boodschap over te brengen.Verder is het zo dat in de eerste eeuwen van het christendom vrouwen tot diaken werden gewijd. Deze vrouwen gaven daarmee aan bereid te zijn het priesterschap te aanvaarden. Een ander argument is de christelijke opvatting dat de mens gelijk het beeld van God is. Welnu, omdat mannen én vrouwen samen het beeld van God vormen, zie ik niet in waarom vrouwen niet tot priester zouden kunnen worden gewijd. Tot slot wil ik een uitspraak van de filosofe Edith Stein aanha len, de vrouw die onlangs heilig is verklaard. Zij zegt geen enkel pro bleem te hebben met vrouwen in het priesterambt. Je kunt dus op zijn minst stellen dat het vreemd is dat dit anno 1998 nog steeds niet is geaccepteerd. Ik voorspel echter dat over 100 jaar het verschijnsel 'vrou welijke priester' helemaal inge burgerd zal zijn." ADEMPAUZE Het is Hoedemaeckers ten voeten uit. Zorgvuldig formulerend, onder bouwend en voortdurend zoekend naar oplossingen. Geen loze uitspra ken maar een goudeerlijke, persoon lijke overtuiging die pas wordt uit gedragen als de tijd er rijp voor is. Het fundament van argumenten moet stevig genoeg zijn. Een goed voorbeeld hiervan vormt de terug houdende rol die de Venrayse pries ter tot op heden innam in de discus sie rondom de dreigende sluiting van de Vredeskerk. "Toen ik vorig jaar september tot kapelaan werd benoemd in Venray, heb ik me bewust aan de zijlijn opgesteld. De discussie was al volop aan de gang. waardoor het me in eerste instantie beter leek me niet in hel strijdge woel te mengen." Nu, ruim een jaar later geeft Hoedemaeckers zijn persoonlijke mening over de kwestie en heeft hij bovendien een suggestie om uil de impasse te komen. "Toen in 1996 vanaf de preekstoel werd verkon digd dat de Vredeskerk en Paterskerk waren gefuseerd, kwam dat voor de parochianen van beide kerken als een donderslag bij helde re hemel. Twee parochies met totaal verschillende achtergronden en geschiedenissen, die echter wel gelijkwaardig aan elkaar zijn, waren ogenschijnlijk zonder enige vorm van overleg met de parochianen één geworden. Voor de man in de straal was dit niet te pruimen. Maar er zijn weldegelijk vormen van overleg geweest. De manier waarop alles is verlopen, doet sommigen echter vermoeden dat het om een fusie tus sen twee bedrijven gaat. waar gedwongen ontslagen onvermijde lijk zijn. Beide partijen - lees parochies - hebben helemaal geen tijd gehad om aan elkaar te wennen en dat is toch absoluut noodzakelijk om een fusie te laten slagen. De cri teria die het bisdom nu heeft gebruikt om te besluiten de Vredeskerk en niet de Paterskerk aan de eredienst te onttrekken,- zijn het geringere aantal kerkgangers en de grotere schuldenlast van de Vredeskerk. Dit klopt niet met de werkelijkheid hoewel de Vredeskerk binnenkort failliet zal zijn als ze niet kan steunen op een breder draagvlak dan nu het geval is. Momenteel komen in beide kerken nog genoeg mensen, het aantal is echter wel teruggelopen, en bovendien hebben ze op dit moment geen van beide schulden. Gesprekken over een slui ting van een kerk zouden pas dan moeten plaatsvinden als er harde cijfers op tafel liggen. Maar die lig gen er nu ook al. Waar hel bisdom mee bezig is, noem ik 'rende- mentsdenken' en dat mag je nooit en te nimmer bij een fusie tussen twee parochies doen. Het gaat gewoon allemaal veel te snel." Hoedemaeckers pleit dan ook voor een adempauze van enkele jaren voor beide parochies. "In die perio de kunnen ze naar elkaar toegroeien, ervaringen uilwisselen, bij elkaar in de kerk komen. Na dat gewennings proces zal op natuurlijke wijze aan het licht komen of er eventueel een kerk moet worden gesloten. Als de parochianen een goede verstand houding opbouwen, komen ze daar vanzelf achter. Een besluit om een kerk te sluiten, is dan ook veel min der pijnlijk." Volgens de Venrayse priester hoeft het nog niet te Iaat te zijn; de parochianen hebben zelf de toe komst van de Vredeskerk en Paterskerk in handen. "Het bisdom heeft een besluit genomen om de Vredeskerk te sluiten maar heeft daarvoor nog geen datum vastge steld. Iedereen die bezwaar wil maken tegen het besluit heeft twee maanden de tijd om dit te doen. Bijna een maand is al verstreken. Op dit moment zijn er twee of drie bezwaarschriften ingediend, wat natuurlijk veel en veel te weinig is. Dat zal het bisdom er niet van weer houden om de Vredeskerk te sluiten. Als de drie parochies in Venray nu hun solidariteit aan elkaar betuigen, moeten het zeker twee- of driedui zend bezwaren worden, afkomstig uit alle drie de parochies. Als dat niet snel gebeurt, vindt Venray het blijkbaar niet erg dat de Vredeskerk 'ten grave zal worden gedragen'." Politieke partijen in algemene beschouwingen Volgende week dinsdag behan- elt de Venrayse gemeenteraad de egroting voor 1999. Afgelopen reek werden door dè partijen de Igemene beschouwingen schrifte- jk ingediend. Een van de onder werpen die bij nagenoeg alle par ijen aan bod kwam is de lelastingdruk binnen de gemeen- Venray. Bezorgdheid bestaat er vooral ver de invoering van DIFTAR. 'oor de meeste partijen is het duide- ijk dat door veel inwoners het aan- al keren dat een bak volgend jaar lan straat gezet wordt, hoger zal zijn lan door de gemeente is ingeschat. De wethouder (Frans Janssen, red.) leeft zelf al aangegeven in de com- nissie dat twintig aanbiedingen niet roldoende zijn', zo stelt de Fraktie d. Vorle in haar beschouwingen. D66 is van mening-dat, wanneer nderdaad blijkt dat het aantal aan- liedingen hoger uitvalt, een aanpas ing van de tarieven niet uitgesloten loet worden. De PvdA vreest dat de lurgers gemiddeld meer aanbiedin gen moeten doen waardoor het tarief voor de afvalverwerking hoger uit zal vallen dan in 1998. De PvdA vermoedt dat vooral bij een persoonshuishoudens, waarbij uit gegaan wordt van zes ledigingen, de bak meer aan de straat gezet zal worden als gevolg van stankoverlast en hygiëne. De gemeente Venray is uitgegaan van een tarief dat onge veer gelijk is aan 1998. Bij een der gelijke situatie is er toch sprake van verhoging. 'Hoe ziet U dit en hoe denkt U dit op te lossen', is de con crete vraag van de PvdA. OZB De Onroerend Zaak Belasting (OZB) baart de partijen eveneens zorgen. Volgend jaar vind in het kader van de Wet Onroerende Zaken (WOZ) een hertaxatie plaats van alle woningen. Onduidelijk is wat de consequenties voor de burgers zullen zijn. Samenwerking en het CDA con stateren dat Venray in verhouding tot andere Limburgse gemeenten minder duur is geworden maar dat de belasting nog altijd boven het redelijk peil ligt, volgens de fraktie Samenwerking 10%. Voor deze fraktie reden om nu al te stellen dat de OZB voor de komende jaren, benevens de inflatiecorrectie, niet verhoogd mag worden. Het CDA stelt het voorzichtiger: 'Willen we een aantrekkelijke gemeente blijven qua belastingklimaat, dan zullen we zeer terughoudend moeten zijn met verhogingen voor zowel OZB als doelbelastingen, bijvoorbeeld par keren. Zij mogen geen financiële melkkoeien worden. Soberheid in belastingniveau is ook hier het parool', aldus het CDA. De VVD is van mening dat Venray een groot investeringspro gramma heeft wat de nodige inspan ningen zal vergen om in 1999 gere aliseerd te krijgen. De partij is dan ook blij dat het college heeft voor gesteld om de belasting niet te ver hogen om nog meer investeringen te kunnen doen. 'Het mag niet meer voorkomen dat U de Venrayse bur ger laat betalen voor dingen die hij vervolgens niet ontvangt'. Dag van de Mantelzorg in Venray Op dinsdag 10 november vindt in )e Witte Hoeve aan de Gasstraat in Venray de 'Dag van de Mantelzorg' ilaats, een regionale manifestatie, eorganiseerd door een regionale erkgroep van de Thuiszorg lidden-Limburg, het Groene Kruis, e Practische Thuishulp en ynthese. De bijeenkomst, die van 3.30 tot circa 18.00 uur duurt, fordt gehouden in het kader van en landelijke manifestatiedag over mantelzorg. Een mantelzorger is iemand die wip en zorg biedt aan een hulpbe- Jonge autodieven gepakt Een politiepatrouille heeft zater- lagnacht om 03.00 uur twee jon- ens van 16 en 19 jaar uit Blerick en 'enlo aangehouden.Het tweetal eed in een auto die zij op de laarskampstraat in Kessel had estolen. Na een wilde achtervol- ing met snelheden ruim over de 00 km per uur via Maasbree, evenum en America kwam de auto iteindelijk in een opgebroken edeelte van de Ysselsteynseweg in sselsteyn tegen een berg zand tot tilstand. Beide inzittenden konden torden aangehouden. De jongens gaven tijdens het eer- te verhoor toe die nacht tenminste autodiefstallen in de omgeving an Venlo te hebben gepleegd, levens worden ze ervan verdacht al leruime tijd auto's te stelen in de «ngeving van Venlo, zowel in 'ederland als in Duitsland. Verder •nderzoek in deze zaak moet hier over duidelijkheid geven. Meerdere inhoudingen worden niet uitgeslo- hoevende vanwege een emotionele binding met de persoon die hulp nodig heeft. Meestal word je man telzorger niet uit vrije wil maar omdat de situatie waarin de hulpvra ger verkeert dat van je verlangt. Het gaat om een man of vrouw die lang durig zijn zieke partner thuis ver zorgt, een kind dat de zorg voor zijn bejaarde vader of moeder op zich neemt, ouders die zorg verlenen aan hun gehandicapt kind'of familie of buren die bijspringen. De hulp die geboden wordt, is langdurig en vaak zeer omvangrijk. Een mantelzorger is vaak 24 uur per dag aanspreek baar. Door de zeer grote belasting kunnen zij in de knel komen omdat ze geen tijd voor zichzelf hebben. Het motto van de Dag van de Mantelzorg luidt dan ook: 'Een dag om je zorgen even te vergeten'. Het programma in De Witte Hoeve voorziet in een informatiemarkt, waar zo'n 25 organisaties laten zien op welke wijze zij de mantelzorger kunnen ondersteunen. Er wordt een eerste informatiebrochure voor mantelzorgers ten doop gehouden en verspreid, er vindt een forumdis cussie plaats over de toekomst van de mantelzorg en over hoe de goede voorwaarden voor mantelzorgers tot stand kunnen worden gebracht. Er treden artiesten op en de bezoekers kunnen aan het eind van de manifes tatie een koelvers-maaltijd gebrui ken om zo aan den lijve te ondervin den hoe de kwaliteit van de maaltijd is die door Synthese aan ouderen worden aangeboden in de Maaltijddienst. De manifestatie wordt om 14.00 uur geopend door burgemeester Fasol van Horst. De bedoeling is dat de mantelzorg door deze bijeenkomst uit de anonimiteit wordt gehaald en dat er meer activi teiten in de toekomst zullen volgen. Voor meer informatie over deze bijeenkomst kan contact worden opgenomen met de werkgroep Mantelzorg Noord-Limburg, te bereiken bij Synthese, tel: 0478- 583730. De LLTB Kring Venray is er dit jaar opnieuw in geslaagd twee erf- beplantingsprojecten te realiseren. Op vrijdag 27 november vindt de eerste erfplantdag plaats in Vredepeel. Op deze middag plant wethouder Jan Driessen samen met de leerlingen van de plaatselijke basisschool Regina Pacis om 13.45 uur de eerste boom in de leertuin. Verder is er voor de leerlingen een kleurwedstrijd georganiseerd, waar van op die dag tevens de winnaars bekend worden gemaakt. Snel Betrouwbaar SJOI^ERJ^J REINIGING VAN: KLEDING (VLOER-)KLEDEN DEKENS/DEKBEDDEN (VITRAGE-) GORDIJNEN TROUWJAPONNEN ETC. KLEDINGREPARATIES FOURNITUREN Julianasingel 3. 5802 AS Venray Tel. 0478-557200 Verbouwing jongerencentrum op|eschort De Peelspeurders gaan extra lokaal zelf bouwen De gemeente Venray zal in maart of april volgend jaar de exploitatie van het scoutingge- bouw Peppelshuus overdragen aan scoutinggroep De Peelspeurders uit Venray. De pri vatisering, die aanvankelijk later stond gepland, vindt vervroegd plaats omdat de vereniging te kennen heeft gegeven de uitbrei ding van haar gebouw aan de De Partij v.d. Arbeid maakt zich zorgen over de Schouwburg Venray. Volgens de partij wordt met name het verenigingsleven beperkt in het gebruik van de Schouwburg als 'gemeenschaps huis'. In de algemene beschouwingen wijst de PvdA erop dat de Schouwburg Venray niet alleen een theaterfunctie heeft. 'De schouw burg heeft ook een functie bij groot schalige evenementen en feesten, zoals de carnaval. Het is ook in die zin een huis voor de gemeenschap', aldus de PvdA. Voor menigeen is het duidelijk dat de schouwburg voor een aantal activiteiten tijdens de carnaval, of georganiseerd door de vastelaovesvereniging. in de schouwburg moeilijker te organise ren zijn. Dat komt met name door de nieuwe indeling van de foyer. De prinseproclamasie en Circus Mok vinden in ieder geval wel doorgang in de schouwburg. Voor activiteiten als het ondertrouwbal, het vorsten hal maar ook de carnavalsdagen zelf, is De Piëlhaas nog in gesprek met de schouwburgdirectie. Hetzelfde geldt voor diverse andere verenigingen die regelmatig activi teiten in de schouwburg organise ren. Oostsingel deels met eigen geld te willen financieren. Om de gehandicaptengroep beter bij alle activiteiten te kunnen betrekken, wil Scoutinggroep De Peelspeurders haar verenigingsge bouw met een extra lokaal uitbrei den. De Beertjes, zoals de groep van elf gehandicapten heet. moeten op dit moment vanuit hun lokaal buite nom om de rest van het gebouw te bereiken. Daarnaast heeft het gebouw veel trappen, wat voor rol stoelgebruikers natuurlijk verre van ideaal is. Het bestuur van De Peelspeurders wilde aanvankelijk voor de Beertjes een lift en een aan gepaste doucheruimte. De gemeente stelde daarvoor 75.000 gulden beschikbaar uit de WVG-pot (Wet Voorzieningen gehandicapten). De scoutinggroep liet de gemeente daarop weten dat ze daar zelf geld bij wilde doen om een compleet nieuw lokaal te bouwen. De gemeente, die de exploitatie van verenigingsgebouwen aan de ver enigingen zelf wil gaan overdragen, ziet daarin nu een goede reden om de privatisering van De Peelspeurders versneld uit te voe ren. Momenteel wordt gekeken of er achterstallig onderhoud is aan hel gebouw. Mocht dat het geval zijn. dan zal de gemeente de accommo datie eerst opknappen, alvorens hel aan de vereniging wordt overge dragen. Scoutinglid Hans Brekelmans is namens De Peelspeurders in overleg met de gemeente over de aanpassingen die nodig zijn voordat de scouts het gebouw in eigen beheer krijgen. Hij is blij met de naderende privatise ring. "Als je als vereniging zelfstan dig bent, kun je veel gemakkelijker bij fondsen voor subsidie in aanmer king komen. Als je eigendom van de gemeente bent. gaat dat veel moei lijker. We krijgen nu van de gemeente een bijdrage van 75.000 gulden voor de realisering van een extra locaal voor onze gehandicap tengroep. Om dat locaal te kunnen bouwen, hebben we nog 20.000 gul den nodig. Naast eigen activiteiten van onze scouts zullen we fondsen benaderen om dat bedrag bij elkaar te krijgen." Inbraak in loods In een loods in Tienray werd in de nacht van maandag op dinsdag inge broken door onbekenden. De daders kwamen het pand via een deur bin nen en ontvreemden diverse goede ren waaronder parfum, videoban den, cassetterecorders en schoenen. De waarde van de buit bedraagt enige tienduizenden guldens. Tasjesdieven gearresteerd Twee Venrayse jongens van 14 en 15 jaar zijn respectievelijk maandag en dinsdag aangehouden op verden king van een tasjesroof eerder dit jaar. De 14-jarige heeft inmiddels bekend. Op 23 juli werd een 60-jari- ge vrouw op de Merseloseweg in Venray van haar tas beroofd.

Peel en Maas | 1998 | | pagina 5