Truus en Theo dragen Thetru over aan nieuwe generatie w&i:* Eerste pearcing-shop in Venray Ook evenwichtige groei in 1997 Math Joosten wordt in het zonnetje gezet Open huisdag Auto Arena druk bezocht Anita en Cris winnaressen! kruiwagen actie Pashouders Adecco maken kans op gratis concert- kaarten Intratuin helpt de vogels op een decoratieve manier PEEL EN MAAS donderdag 22 oktober 1998 - Pagina 1 üH Zaterdag 24 oktober afscheidsreceptie ondernemersechtpaar Een afscheid na ruim 35 jaar hard werken. Theo en Truus Janssen van Thetru Feestspecialisten aan de Plataanstraat 4 houden het voor gezien. Hun opvolgers staan in de startblokken: Leon en Sylvia Janssen en Jan en Anita Arts. Want een ding is zeker, ook na de millenniumwisseling blijft Thetru een begrip in Venray. En ver daarbuiten. Truus Janssen, die aanvankelijk alleen de zaak runt, herinnert zich het begin nog als de dag van giste ren. "Begin 1962 zijn we in een 'klein hokje' aan de Kruitweg gestart met het repareren van over hemden en het aanbrengen van nieuwe boorden en manchetten. Twee jaar later zijn we verhuisd naar de Ursulastraat en werd loon- confectie de voornaamste bron van inkomsten. We hadden inmiddels vijf meisjes in dienst." Thetru groeit uit z'n jasje en het bedrijf ziet zich in 1970 opnieuw genoodzaakt om te verhuizen. In de Eindstraat wordt een atelier in gebruik genomen en in een deel van het pand wordt zelfgemaakte kin derkleding verkocht. Nog geen twee jaar later staat de voorlopig laatste verhuizing op het programma. Op de huidige locatie aan de Plataanstraat wordt nieuwbouw gepleegd. De verkoop van looncon- fectie aan grootwinkelbedrijven vormt nog steeds de voornaamste bezigheid van Truus en haar man Theo. Al na enkele jaren geeft die z'n werk als schilder op en vormt hij samen met z'n vrouw een jarenlan ge twee-eenheid. "Een periode van hard, heel hard werken. Dag en nacht ben je met de zaak bezig. Daar sta je eigenlijk niet bij stil. Dat gaat automatisch", zegt Truus. "Begin jaren 70 hadden we zelfs 24 meisjes in dienst", vult Theo aan. "Dat kun je je nu niet meer voorstellen. De productie wordt nu nagenoeg volle dig uitbesteed aan bedrijven in Tunesië. Maar destijds werd nog alles in eigen huis gemaakt." Theo en Truus Janssen dragen hun bedrijf over aan de jongere generatie. KWALITEIT In de loop der jaren legt Thetru zich ook meer en meer toe op het maken van carnavalskleding. Een foto wordt erbij gehaald, een groep in zwart-witte kleding uitgedoste mannen wordt onder de loep geno men. "De eerste groep die we aan gekleed hebben. Ik denk eindjaren 70." Truus Janssen somt ze op: Theo Philipsen, Theo Sijbers, Funs Sijbers, alle mannen in 'Black and White' passeren de revue. Nu is Thetru een begrip als het gaat om feest- en carnavalskleding. Een suc ces dat niet vanzelf is komen aan waaien. Truus: "Het accent heeft altijd gelegen op kwaliteit en een uniek assortiment. Dan blijkt ook dat de mensen je weten te vinden. Omdat ze weten dat ze bij ons iets aparts krijgen. Groepen vanaf tien personen die een bepaald idee heb ben, kunnen altijd hier terecht. Hun idee wordt uitgewerkt en de kleding gemaakt. Dat is uniek in onze bran che." Inmiddels is Thetru ook het adres voor geschikte kleding voor themafeesten (Bourgondisch, cow boy) en weten ook toneelgezel schappen de weg te vinden naar de Plataanstraat. "Ze komen van hein de en verre", zegt Theo. Uit heel Limburg, zelfs uit heel Nederland en Duitsland. De mensen zijn bereid ver te rijden als ze iets aparts wil len." Thetru is nu zelfs groothandel in feest- en carnavalskleding en levert behalve aan bedrijven in Nederland ook aan landen als België, Frankrijk en Duitsland. CLINICLOWNS Het afscheid van Truus en Theo gaat niet ongemerkt voorbij. Zaterdag 24 oktober heeft iedereen de mogelijkheid om tussen 17.30 en 20.00 uur beiden de hand te schud den in De Witte Hoeve aan de Gasstraat 5. Tevens bestaat dan de mogelijkheid om kennis te maken met de nieuwe Thetru-generatie Leon, Sylvia, Jan en Anita. Hoewel Truus en Theo wijn, bloemen of planten waarderen, zien zij echter liever een bijdrage voor de Cliniclowns. Dat kan in de vorm van een envelop of een storting op bankrekeningnr. 521468205 ABN- AMRO in Venray. WIJ ZOEKEN regelmatig nieuwe bezorgers voor Peel en Maas. Aanmelden in onze boekhandel Grotestraat 68 of telefonisch 582727 Min. leeftijd 14 jaar Zaterdag 24 oktober demonstre ren de Intratuin-medewerkers hoe u op een decoratieve manier de vogels de winter door kan helpen. Zo laten zij zien hoe bijvoorbeeld een zaden- taart, pindakrans en schuimtaart vol lekkers gemaakt wordt. De zomer is voor alle vogels een waar paradijs. In tuinen, bossen en parken vinden zij genoeg voedsel om de zomertijd door te komen. De strenge winter daarentegen is voor veel vogels een kwestie van wel of niet overleven. Er zijn weinig of geen zaden te vinden en vooral bij strenge vorst hebben vogels meer vet nodig om de kou letterlijk en Figuurlijk van het lijf te houden. Om de natuur een handje te helpen, kunt u op verschillende manieren de vogels in uw tuin voeren. Maar u helpt hiermee niet alleen de vogels, ook uw tuin zal er op die manier nog gezelliger uitzien, wel belangrijk is dat u de vogels pas gaat bij voeden, als het echt koud is. Anders worden zij sloom en lui en kunnen zij in het voorjaar niet meer zelf hun voedsel zoeken. VETBOLLEN Wat is er leuker dan met uw kin deren op een regenachtige dag kran sen, vetbollen en slingers van dop- pinda's te maken. Vetbollen kunt u maken van een mengsel van gesmolten rund-, kip- of varkensvet, zonnebloempitten en wat hennep zaad. Het vet kunt u in een planten- hanger of halve kokosnoot gieten en als alles afgekoeld is, ophangen. Nog leuker is om het vetmengsel in puddingvormpjes te gieten. Vergeet niet een stukje ijzerdraad of stukje stevig touw in het hete mengsel aan te brengen, anders kunnen de vet- 'puddinkjes' niet worden opge hangen. Voor een demonstratie van deze en andere ideeën kunt u zater dag 24 oktober terecht bij Intratuin. Ook uw tuin en balkon kunt u in kerstsfeer brengen. Denk bij het ver sieren eens aan een krans van dop- pinda's en Eucalyptus of een buxus boompje versiert met hartjes van vogelzaad en bijzondere (zaad) I kerstballen. Extra leuk is het dat u I tegelijkertijd de vogels een kerstat tractie geeft. Samenwerking met de GGD zeer belangrijk Pearcing en Henna tattoo. Twee modeverschijnselen die steeds meer een permanent karakter krijgen. Vanaf 1 november heeft Venray een eigen pearcing-shop: "Just Do It". Wilmi Broers-van der Heijden heeft zich de afgelo pen maanden gespecialiseerd in dit vak, waar toch meer bij komt kijken als alleen maar gaatjes maken. "In Nederland bestaat voor dit vak geen opleiding" aldus Wilmi Broers. Veel mensen die zo'n zaak beginnen bekommeren zich dan ook nauwe lijks om de vele aspecten die bij pearcing om de hoek komen kijken. Vooral hygiëne en gezondheid spe len een belangrijke rol". Wilmi volgde een opleiding in Spanje en ging zich vervolgens in Venray oriënteren op het starten van een pearcing zaak. "In Venray en directe omgeving kun je nergens terecht en je moet naar Venlo, Helmond of Nijmegen dus ik zie daar wel mogelijkheden" Een van de eerste dingen die Wilmi Broers ondernam na haar opleiding was contact zoeken met de GGD. "Pearcing alleen is gemak kelijk. Een gaatje prikken is zo gebeurd. Al het andere is echter belangrijker, vooral de hygiëne. Bij de GGD was men verbaasd over het telefoontje van Wilmi Broers. Het was de eerste keer dat een onderne mer hierover met hen contact op nam. Het initiatief en de wijze waar op Wilmi Broers aan de slag wil gaan, stond hen wel aan en zij kreeg dan ook alle medewerking om de klanten op het gebied van gezond- Wilmi Broers en haar echtgenoot Mari in de Pearcing shop heid, hygiëne en nazorg zo goed mogelijk te kunnen adviseren". Als klanten bij "Just Do lt" komen, gaat Wilmi Broers eerste een persoonlijk gesprek aan. "Mensen moeten met name gerust gesteld worden en erop gewezen worden dat, als men zichzelf goed verzorgd, pearcing geen risico's voor de gezondheid met zich mee brengt. Twijfelaars worden met deze voorlichting op hun gemak gesteld. Eenieder die door mij een pearcing laat zetten, weet daama waar hij aan toe is en wat hij met betrekking tot verzorging moet doen". Naast pearcing kan men bij "Just Do It" ook terecht voor het plaatsen van henna-tattoo's. Henna is een kleurstof die een aantal weken op het lichaam blijft zitten. "Er zijn veel mensen die tijdelijk een tatoe age willen en een henna-tattoo is een goed alternatief'. Wilmi Broers wil echter in de toekomst ook een opleiding volgen voor het zetten van echte tatoeages. "Maar dat is een volgende stap die genomen zal wor den als "Just Do It" een vaste plek in de markt heeft gekregen."Just Do It" is gevestigd aan de Spinetstraat 37 te Venray, tel. 510718. de vrouw van nu koopt mode bij. VAN OORSCHOT MODE G rotastraat 73. Venray I Helmond. Roosendaal, Boxmeer. Oss, Venray. Vijf jubilarissen bij Auto Arena Auto Arena, met vestigingen in Venlo, Panningen en Venray, zet vrijdag 23 oktober vijf jubilarissen in het zonnetje. Dat gebeurt tijdens een feestelijke receptie van 19.30 tot 22.00 uur in De Turfhoeve in Sevenum. Een van de jubilarissen is Math Joosten van de Volkswagen- en Audi-dealer in Venray. Joosten begon 26 jaar geleden bij Auto Arena als leerlingmonteur. Na maar liefst 31 technische cursussen bij importeur Pon's Automobielhandel heeft Math zich opgewerkt tot tech nisch specialist, APK-keurmeester, leermeester en vervangend werk plaatschef. Letterlijk en Figuurlijk is Math Joosten een sleutelfiguur in het team van Venray. Math Joosten (geheel rechts) met zijn vier collega's van de vestigin gen in Venlo en Panningen die vrij dag ook in het zonnetje worden gezet (Foto: Auto Arena, Rogé). Met een druk op de knop zette wethouder Houba van Venray afgelopen vrijdag een vuurwerk- show in gang en opende hiermee officieel de geheel vernieuwde ves tiging van Auto Arena aan de Leunseweg 47a in Venray. Ter gelegenheid van de herope ning hield Auto Arena afgelopen zaterdag een feestelijke open huis dag. De belangstelling was erorm: het bedrijf heeft meer dan 1000 bezoekers mogen ontvangen. Onder het genot van een hapje en een drankje was er voor jong en oud van alles te doen. Het hele bedrijf werd opengesteld voor het publiek. In de werkplaats werd het verschil in techniek getoond van vier genera ties Volkswagen Golf. Tevens kon iedereen er gratis de autoruiten laten graveren. De auto's stonden in een rij te wachten tot ze de werkplaats in konden rijden. Voor de Volkswagenliefhebbers was er een overzichtstentoonstelling te zien in het teken van 50 jaar Volkswagen. Naast dit stukje nostal gie en de complete lijn van Volkswagen, had Auto Arena deze dag twee primeurs: de nieuwe Lupo en de Beetle. Ook voor de kinderen was er volop vertier. Zij konden zich uitleven op een springkussen, pop corn eten en ballonnen halen bij de clowns. Auto Arena pakte flink uit op deze feestdag, want naast spectaculaire kortingen op occasions en vele andere aanbiedingen kregen klanten die dag maar liefst 10% korting óp accessoires. Bovendien zijn er zo'n 600 taarten uitgedeeld. Auto Arena had afgelopen zater dag over gebrek aan belangstelling niet te klagen. De 100-jarige Rabobank Venray-Oostrum heeft op maan dag 19* oktober jl. in Hotel Asteria in Venray haar 101e algemene jaarvergadering gehouden. Algemeen directeur Louis Moers kon tevreden terugkijken op 1997. Het balanstotaal steeg in dat jaar tot boven de 500 miljoen gulden. Aan de algemene reserve kon een winst van ongeveer 2.8 miljoen gulden worden toegevoegd. De situatie van de bank is ronduit gezond. Moers: 'We zijn er weer in geslaagd evenwichtig te groei en. En niet alleen financieel. Minstens zo belangrijk is dat we met een groeiend aantal prima medewerkers onze klanten meer en meer op maat bedienen'. Louis Moers ging in zijn jaarover zicht uitgebreid in op de viering van het 100-jarig bestaan van Rabobank Venray-Oostrum. 'We hebben geko zen voor het thema 'feest'. We von den dat we iets feestelijks terug moesten doen voor de gemeenschap waar we al 100 jaar nauw mee ver bonden zijn. We proberen geduren de ruim een jaar zoveel mogelijk mensen uit alle leeftijdscategorieën te bereiken. We willen samen met hen een eeuw bank vieren. We heb ben een prachtig feest gehad met René Froger op het 10le algemene vergadering Rabobank Venray-Oostrum Schouwburgplen, we organiseren nog een oranjeconcert voor ouderen en in september 1999 staat er nog een grote activiteit voor het hele gezin op stapel. Daarnaast zijn er nog allerlei andere opvallende en minder opvallende activiteiten'. De Rabobank heeft zijn wortels in de gemeenschap. Het is altijd een bank van mensen voor mensen geweest. Die coöperatieve gedacht wil de bank vasthouden. Ook in tij den waarin het maken van winst ten behoeve van de aandeelhouders het enige doel van ondernemingen lijkt te zijn. Moers: 'We ontwikkelen ons van een kredietcoöperatie tot een klantencoöperatie. We staan aan de vooravond van een proces waarmee we onze klanten nauwer willen betrekken bij de manier waarop we werken. Dat kan er alleen maar toe leiden dat we een beter beeld krij gen van hun wensen. We zijn een lokale bank die haaf werk in nauw contact met de gemeenschap wil blijven doen'. ACTIVITEITEN Rabobank Venray-Oostrum orga niseerde in 1997 onder andere een cursus voor startende ondernemers, een symposium met de titel 'Visie op agrarisch ondernemen' en een excursie naar TNO. Belangrijk waren ook de introductie van de chipknip, de alles-in-één-polis voor particulieren en de woonwijzer in de hal van de Rabobank, een overzicht van onroerend goed dat in het werk gebied van de bank te koop staat. Verder waren er een seminar over beleggen en de start van het proefproject Trefpunt Peel Maas op Internet. Tijdens de jaarvergaderingen gin gen de aanwezige leden akkoord met de benoeming van Jan Cremers uit Oostrum tot lid van de Raad van Bestuur en van Geert Volleberg, eveneens uit Oostrum. tot lid van de Raad van Toezicht. Joost van Haren en Jan Loonen namen afscheid, respectievelijk als lid van de Raad van Toezicht en Raad van Bestuur. Beiden hebben zich gedurende een lange periode ingezet voor de belan gen van de leden van de Rabobank Venray-Oostrum en ontvingen daar om uit handen van bestuursvoorzit ter Jos van Rens de zilveren draag- speld van de Rabobank. Van Rens zelf was aftredend en werd door de leden herkozen als lid van de Raad van Bestuur. RABOBANK NEDERLAND Louis Moers ging in zijn jaarover zicht ook nog even in op de situatie van de Rabobank Nederland. Rabobank Nederland nam in 1997 de Robecogroep over en werd daar mee een van de grotere spelers op de Nederlandse Financiële markt met perspectieven richting Europa. 'Wij zien als zelfstandige lokale bank', benadrukte Louis Moers, 'Rabobank Nederland als een orga nisatie waarvan wij bepaalde dien sten en producten betrekken, we beoordelen die kritisch en maken vervolgens de afweging in hoeverre en hoe snel we ze aan onze klanten aanbieden. Het mag vreemd klinken maar Rabobank Nederland is een dochter van de lokale banken. Zij leggen met hun leden de basis van Rabobank Nederland'. Afronding van de ledenavond kwam voor rekening van drs. Anne S. de Jong, organisatie-adviseur en gespecialiseerd in strategische her oriëntatie en vernieuwing van orga nisaties. Titel van zijn presentatie: Creëer de toekomst. Daarin stond hij aan de hand van een onafgebro ken stroom sheets met daarop krantenberichten stil bij maatschap pelijke trends en ontwikkelingen. Met name ook bij het feit dat die voor veel mensen niet goed zicht baar zijn omdat er door de m4dia zo ontzettend veel - en vaak tegenstrij dige - informatie over ons wordt uit gestort. Wat moet je nog denken en hoezo en waarom? WIJ ZOEKEN regelmatig nieuwe bezorgers voor Peel en Maas. Aanmelden in onze boekhandel Grotestraat 68 of telefonisch 582727 Min. leeftijd 14 jaar Anita v.d. Broeke en Cris Verhees beiden uit Venray, zijn respectieve lijk de tweede en derde winnare van de kruiwagen-actie van di ondernemers aan ht Henseniusplein. Met een kruiwage maakten de Venrayse dames eei rondrit langs de kramen en winkel aan het plein om zo enkele mooii artikelen in de wacht te slepen. D( kruiwagen-actie duurt nog enkels weken en is eenvoudig van opzei Bij aankopen bij de deelnemendf winkeliers worden stempelkaarten uitgereikt. Op iedere kaart staan tien stempels. Voor iedere tien guldei die wordt besteed, krijgt de klam één stempel. Bij besteding van 10( gulden is de kaart dus vol. Alk gestempelde kaarten dienen voor zien van naam, adres en telefoon nummer worden ingeleverd bij ee: van de Henseniusplein Promotia winkels of kramen. Het bestuur trek iedere week een stempelkaart en dj winnaar mag met een kruiwagei een rondrit maken langs de kramet en winkels. Anita v.d. Broeke Hoedemaekers Venray). Cris Verhees Hoedemaekers Venray). (Fota (Foto Houders van de Adecco-pal hebben een goede kans op eei gratis toegangsbewijs voor ééi van de acht geselecteerde concer ten van binnen- en buitenlands! topartiesten. Adecco heeft kaartes ter beschikking gesteld voor con- certen van onder meer Elton John, Lionel Ritchie, Lenn] Kravitz en Anouk. Het enige dal de pashouders hoeven te doen ii op een formulier de drie concer ten van hun keuze aangeven ei afwachten of zij tot de gelukkig winnaars behoren. Met de Adecco-pas wil de groot ste uitzendorganisatie ter wereld aai uitzendkrachten voordelen bieden zoals vaste medewerkers van bedri) ven die ook vaak hebben. Zo kun nen de pashouders ook hun vakanlif boeken met 5% korting. De slogai 'Adecco doet méér dan je ver wacht', is dan ook niet zo maareel loze kreet. Voor de pashouder heef Adecco nu kaarten gekocht vod na acht concerten die dit najaar ii 'n Nederland plaats hebben. Naast (k vier genoemden zijn dat ook noj em The Heineken Night of The Proms 'er en optredens van René Froger. Eric Ti Clapton en Golden Earring. Uitzendkrachten van Adecco dit l°r hun pas nog niet hebben opgehaalt v kunnen dat overigens nog steeds 'ee doen bij de vestiging waar zij zich jeu eerder hebben laten inschrijven. Zijluv^ kunnen dan direct meedoen aar gi deze wedstrijd en hun wintervakan oo tie boeken met 5% korting Binnenkort komen er nog mee: voordelen voor de Adecco-pashou- [ue ders.

Peel en Maas | 1998 | | pagina 10