vuurwerk De lange weg van het licht Kerstboom Sier vuurwerk PEEL EN MAAS GFziuic vi fttstdmbi Kerstmis is het sfeervolste feest van het gehele jaar. Het is een huiselijk feest en het karakter dat we er aan geven is ongetwijfeld van zeer grote betekenis. Het verdiept het wezen van het feest. We hebben sfeer nodig en dit hebben we door de eeuwen heen trachten te bereiken door het aanbrengen van versieringen. Dit is uitgegroeid tot de kerstviering van dit moment. De een doet het wat uitbun diger dan de ander, maar iedereen doet er aan mee. SPAR HET SYMBOOL VAN TERUGKEREND LEVEN Over het gebruik van de spar als kerstboom zijn veel verhalen in omloop. Algemeen is de theorie dat vele gebruiken hun oorsprong vinden in de boomcultus van de oude Germanen. Zij vereerden bomen en de spar nam daarbij een bijzondere plaats in. Dit hield verband met het feit dat het een boom is die het gehele jaar groen blijft. Terwijl bijna alle bomen hun bladeren laten vallen blijft de spar 'eeuwig jong' en groen. Zo moest volgens de Germanen deze boom wel zeer bijzondere eigen schappen bezitten. Een ander verhaal is dat de boom een imitatie is van de zogenaamde boom des levens', die de kruisboom symboliseert en die voorkwam in de Middeleeuwse mysteriespelen. Ook wordt verondersteld dat de kerst boom een navolging is van de 'para dijsboom', die de Middeleeuwse kerk gangers in het portaal van de kerk vonden en die daar was geplaatst ter herinnering aan het daarbij behoren de verhaal betreffende de appel die door eva van deze boom zou zijn geplukt. In elk geval is de boom het symbool van het terugkerend leven, die ons moed moet geven in de donkerste tijd van het jaar. DUITSLAND Het gebruik van de kerstboom stamt uit Duitsland en kan op een minder lange traditie bogen dan velen veronderstellen. Een paar eeuwen Als zachte vlokjes watten daal den glinsterend in het gele licht van de straatlantaarns de sneeuw kristallen naar de aarde. Zo ont stond de blauwwitte vacht die in zijn schijnbaar glanzende warmte de aarde trachtte te beschermen tegen de vorst en de koude wind die met zijn ijzige adem al wat leeft lijkt te verstarren. Ongerept lag daar het tapijt, bedekkend al het vuil en stof van de stille straat. Hoe lang zou deze schoonheid duren? In de verte naderde een lichtje. Het jengelende gepiep van een met sneeuw worstelende dynamo verbrak de stilte. Een fietser haast te zich naar de koesterende warm te van de gezellige huiskamer, waar familieleden wachtten op de laatkomer. Want het was kerst avond. Een slingerende voor bleef achter in het blanke kleed. Moeder natuur deed haar uiter ste best de schending van haar schoonheid te herstellen en zach te donsjes vulden de groef die de wielen veroorzaakt hadden. Langs de donkere gevels, diep in zijn kraag weggedoken, liep met korte passen een oude man. Met de rug van zijn hand veegde hij de smeltende sneeuw van zijn gezicht. Krakend zwaaide de deur van het huisje open. De oude stampte de sneeuw van zijn schoenen en stommelde de trap op naar een kamer met een vaal behangetje op de muur. Hij knipte het licht aan en viel met een zware zucht in een stoel neer. Dat slenteren langs de weg is ook niks, mompelde hij in zichzelf. Maar wat moest je dan doen? Hij wist het niet. Het was kerstavond, maar wat zou dat? Voor hem was die eender als iedere andere avond. Het maak te geen verschil. De eenzaamheid was zijn metgezel. Geen mens was er op de hele wereld, die zich om hem bekommerde. Hij was een oude afgeleefde man, die zijn leven wel gehad had. De mensen hadden zich van hem afgekeerd, want hij deugde niet. Men mijdde. hem als de pest, die oude. Moedeloos voor zich uit starend overzag hij zijn leven dat aan hem voorbijgleed. Op zesjarige leeftijd werd hij wees. Zijn vader en moeder had hij amper gekend. Er was geen familie die zich zijn lot aantrok. Misschien had hij geen verwan geleden kende men de kerstboom in Nederland niet of nauwelijks. De oos telijke provincies zijn het eerst begonnen met het plaatsen van een kerstboom. Het heeft echter maar enkele tientallen jaren geduurd voor het gebruik over het hele land was verspreid. Het gebruik van de kerstboom is in de loop van de jaren een eigen leven gaan leiden, apart van de religie Dit geldt over het algemeen ook voor allerlei andere kerstversieringen. DE KERSTSTAL Ook de kerststal vinden we in de kersttijd in vele huiskamers. Ook hier kunnen we spreken van een oud gebruik. Door Franciscus van Assisi. werd al een kerststal gebouwd. Hij vierde kerstmis zo realistisch moge lijk, met een echte kribbe met hooi, een os en een ezel. Door middel van de kerststal wordt de Christelijke gedachte bij het kerst gebeuren zo plastisch mogelijk uitge beeld. Maar zowel in het heden als in het verleden waren er en zijn er uit beeldingen die sterk uiteen lopen Om te beginnen zien we stallen en j grotten. Het gebruik van de grot vindt zijn oorzaak in de beschrijving van Christus' geboorte in het zogenaamde 'pseudo-Matheüs-evangelie, waarin sprake is van een grot, waarin Jozef en Maria afdwaalden op hun tocht naar Bethlehem. Wat betreft de aanwezigheid van een os en een ezel staat niets histo risch vast. Het is niet ondenkbaar dat het hier om een symbolische voorstel ling gaat. De os als het reine dier en de ezel als het onreine dier. Het is uit overlevering niet bekend of de Chinezen ook 'ooooh' riepen wanneer zij vuur werk afstaken om de boze geesten te verdrijven. Zoals zoveel uitvin dingen staat ook deze op hun naam. Lang voordat in Europa het buskruit werd ontdekt, wat een essentieel bestanddeel van vuurwerk is, staken zij het al af bij hun religieuze feesten. Hoewel zij zeker hebben ingezien dat de vernietigende kracht ervan van grote militaire betekenis kon zijn, hebben zij het destijds nooit voor oorlogsdoeleinden gebruikt. Het geheim van de kleuren Wie vuurwerk zegt, denkt aan evenementen waarbij de donkere hemel kleurrijk verlicht wordt door veelsoortige uiteenspattende figu ren. Mensen kijken omhoog en hun gezichten worden plotseling even zichtbaar onder de rode, gele, groe ne, gouden en zilveren kleurguirlan- des. Het publiek steekt zijn bewon dering niet onder stoelen of banken. Op oudejaarsavond, het moment dat het oude jaar wordt vervangen door een nieuw, gaan we met z'n allen de straat om de gekochte voorraad vuurpijlen en knallers af te steken. Er zijn vele soorten vuurwerk, ver deeld in drie afdelingen. We hebben het grootvuurwerk, waarvan we de resultaten bij speciale evenementen kunnen bewonderen, we zien het kleine vuurwerk dat we tijdens de jaarwisseling van 31 december 10.00 uur tot 1 januari 02.00 uur mogen afsteken en er is vuurwerk dat voor praktische doeleinden wordt gebruikt, bijvoorbeeld bij het reddingswezen, voor signalen en raketten voor reddingstoestellen, bij de landbouw om de vogels te verja gen, in het leger als lichtkogels enz. VEILIGHEID De veiligheidsvoorschriften op het terrein van vuurwerkfabricage kunnen niet streng genoeg zijn. Ruim negentig procent van het vuurwerk dat in ons land wordt ingevoerd komt uit China en vier ten. Hij kwam in een weeshuis, waar de 'vader' regeerde met harde hand. Een ijzeren opvoeding was zijn deel. Maar een opvoe ding die een averechtse uitwerking had gehad. Eenmaal oud genoeg om op eigen benen te kunnen staan, braken alle opgekropte gevoelens zich baan. Een wild leven volgde, waar in de drank en vrouwen de hoof drol speelden. Toch was er één geweest, die hem had kunnen tem men. Louise, een knappe jonge vrouw was het, die van hem een fat soenlijk mens wist te maken. Plotseling had zijn leven een andere wen ding geno men. Het had inhoud gekre gen. Zielsgelukkig was hij met haar geweest. Hij had een afgod van haar gemaakt. Zij kreeg alles van hem gedaan. Geen druppel drank raakte hij meer aan sinds hij getrouwd was. Slechte vrienden gingen aan de kant. Zijn vrouw schonk hem twee zonen. Alles ging een aantal jaren goed.Te goed Toen hun derde kind, een doch ter, werd geboren, betaalde Louise dit met haar leven. Het had hem murw geslagen. Zijn opstandige natuur kwam weer boven en het leven, zijn leven, leek hem waarde loos, slechts de kinderen hadden hem weerhouden van een zinloze daad. Zelfs het dochtertje, waar zoveel voor betaald was, mocht hij niet lang houden. Het bleek een zwak ke gezondheid te hebben en na enkel^imaanden overleed het. Dit was de tweede harde klap die hij kreeg te incasseren. Maar ook hier leerde hij uiteindelijk mee te leven. Hard had hij gewerkt, om te vergeten en om zijn jongens groot te brengen. Dag en nacht had hij gezwoegd om ze een goede opvoeding te kunnen geven, een betere dan hijzelf had gehad.Trots was hij op ze geweest, zijn jon gens. Maar het lot was hem weer niet goed gezind. Op veertienjarige leeftijd werd de oudste ziek. De dokter wilde het eerst niet zeggen, maar hij had het wel geweten. Een kwaadaardi ge tumor was het, die zijn oogap pel naar het graf had gesleept. Jaren had de jongen geleden. Stad en land hadden ze afgereisd voor de beste dokters en therapieën. Toen was de dag gekomen, die kille oktoberdag, dat de zeis door de kanver met het witte ledikant was gegaan. Dat was de dag geweest, die zijn leven had veran derd. De geestelijke die gekomen was om hem te troosten, had hij de deur gewezen. De dagen van vroe ger waren terug gekeerd. Zijn zuurverdiende spaargeld ver dween als sneeuw voor de zon. De drank sloopte zijn lichaam en zijn geest. Hij werd moeilijk in de omgang en zijn jongste zoon, een stille jongen, had zich van hem afgc- keerd en was al Èjlk vroeg uit huis gegaan. Hij hoor de bijna nooit meer iets van hem. Hij wist ook niet precies wat er van hem geworden was. Dit was de nekslag geweest. Hij walgde als hij terugdacht aan die tijd en dat leven. Hij schrok op door het klokgelui uit zijn herinneringsdroom. Ja, daar zat hij nou. Kerstavond, die klokken verkondigden de komst van de Zoon. Welke zoon? Hij lachte er om. Niet de zijne, want die was door kanker gehaald. Geloof, berusten? Allemaal waanzin! Kerk? Goed voor mensen bij wie alles goed en aardig was. Als arme sloe ber had je er toch niets aan. Al die mooie woorden, had je daar je vrouw en je zoon mee terug? Nee, die waren en bleven weg. Geloof en kerk, een doekje voor het bloe den. Hij keek naar buiten, waar nog steeds de sneeuwvlokken daal den. Staande aan het raam, kwam over hem de verwachting van de natuur. Wat was dat toch, dat onbe stemde gevoel van binnen? Het maakte hem week, zijn ogen brandden. Weg van dat raam! dacht hij, maar gefascineerd bleef hij staan, hij kon niet weg. Die sneeuw, die dwarrelende vlokken, wat moesten die van hem? Het klokgelui verstierf over de witte daken. Hoe lang hij daar gestaan had wist hij niet meer. Het leek maar even, maar toen hij ont waakte uit zijn gepeins, dwarrel den er geen vlokken meer uit de loodgrijze lucht. Als versuft liep hij de kamer uit en de trap af. Automatisch trok hij de deur achter zich dicht en liep. Waarheen? Straat in, straat uit. Hij wist het zelf niet. Oh, wat was het koud! Hij huiverde in zijn dunne overjas. Wat bezielde hem toch, waar wilde hij heen? Werktuiglijk liep hij de open staande deur van een kerk binnen. Daar brandde licht, daar bleek het warm. Toen hij door het portaal liep, straalde een heerlijk gevoel door hem heen. Hier was het goed. Door de grote deuren liep hij naar binnen. Wat was dat nou? Plotseling werd hij zich ervan bewust waar hij zich bevond. Wat bezielde hem? Hij wilde schamper lachen, zoals hij dat gewend was als hij over geloof, kerk of zo dacht, maar het wilde niet. De kerk bleek leeg. Hol klonken zijn stappen op de plavuizen, toen hij zich naar de achterste bank begaf. Hier zeeg hij neer en liet de wel dadige stilte over zich komen. Hij zwolg de sfeer op en voelde zich ineens niet eenzaam meer. Een intense gloed verwarmde zijn lichaam en hij staarde zijn handen die hij onbewust had gevouwen. 'Louise', fluisterde hij en het lachende gezicht van zijn vrouw verscheen voor hem. Zij wenkte, 'kom, kom'. Zij strekte haar han den naar hem uit. 'Lieveling, ik kom', snikte hij en trachtte op te staan van de houten bank. Er zat verder niemand in de kerk en toch speelde het orgel. Een hemels koor van engelen- stemmen vulde de gewijde ruim te. Steeds verder van hem af was Louise's lachende gezicht.Angstig strekte hij de armen uit. Louise wacht, wacht dan toch! Plotseling stond zij naast hem en pakte zijn hand.'Kom mijn jongen, wij gaan naar de kinderen', glimlachte zij. Door haar geleid liep hij een lange, lange weg naar het licht. Sneeuwvlokken dwarrelden en veranderden in engelen. Zij zon gen een hemels lied van de Zoon, die kwam op aarde. Zo vond men hem op kerstoch tend, in de achterste bank van de kerk. Herenigd met hen die hem Hief waren. procent uit België en Luxemburg. Het wordt aan strenge kwaliteitsei sen onderworpen voordat het in Nederland verkocht mag worden. In totaal wordt in ons land ongeveer zeven miljoen kilo ingevoerd tegen een uitvoer van circa 1 miljoen kilo. Uit ons land wordt professioneel vuurwerk geëxporteerd, dat alleen door speciaal opgeleide en erkende specialisten mag worden afgesto ken. Nederlands vuurwerk gaat voornamelijk naar België, Luxemburg en Polen. Het lijkt een beetje tegenstrijdig maar er wordt in ons land ook vuurwerk geprodu ceerd dat in eigen land niet verkocht mag worden. Het spul mag dan wel vervoerd worden naar landen waar de regelgeving minder streng is. WAT ZIT ERIN? Het mengsel dat voor de verbran ding wordt gebruikt, het zogenaam de sas, bestaat uit diverse zouten waaraan bindmiddelen worden toe gevoegd en harsproducten om de verbranding naar verkiezing te laten verlopen. Het geheim van de prach tige kleuren berust in het toevoegen van metaalvijlsels, waaronder ijzer en staal, zink en aluminium. Om bepaalde effecten te bereiken is de vuurwerkfabrikant vaak genood zaakt om eerst een paar proefexem plaren te vervaardigen, om na te gaan of er geen storingen optreden en de uitschietende kleurmotieven wel op het juiste moment ontbran den en of er kans is dat er proble men ontstaan. ONTWERP Een groot vuurwerk, ter waarde van vele duizenden guldens, moet zelfs helemaal ontworpen worden. Een in tekening gebracht ontwerp is onontbeerlijk, bovendien moet het geheel in een bepaalde vorm wor den gegoten, er moet een verloop zijn waarin een climax, valt te onderkennen. Er zijn bepaalde wen sen van de opdrachtgevers waar men rekening mee moet houden en men verwacht ook niet altijd het zelfde, iets nieuws is vaak een van de wensen. In de meeste vuurwerkfabrieken zijn uiteraard ook goede voorzienin gen getroffen die ongelukken moe ten voorkomen en tegelijkertijd, wanneer er een ontploffing mocht plaatsvinden, de gevolgen beperken. UITVINDER Op de bekende vraag wie het bus kruit in Europa heeft uitgevonden, is geen afdoend antwoord te geven. Een document uit 1326 vermeldt reeds kanonnen en kogels, waarvoor zeker buskruit nodig is geweest, maar wie het precies was weet men niet. Kandidaten zijn de Engelsman Roger Bacon, de Duitser Albertus Magnus en de Duitse monnik Berthold Schwarz, die zelfs voor zijn vermeende uitvinding een standbeeld in zijn geboorteplaats Freiburg kreeg, waarop te lezen staat dat hij in 1354 zijn vinding wereldkundig maakte. Erg twijfel achtig, gezien het bovenvermeld document en het feit dat er in 1340 al een kruitfabriek in Augsburg stond. Belangrijker is echter de invloed die het buskruit in het toen malige Europa had. De gehele mili taire techniek werd er door veran derd en de samenleving werd er door beïnvloed. Toch duurde het tot de helft van de negentiende eeuw voordat het zwarte buskruit ver drongen werd door andere, krachti ger samenstellingen. De datum van de uitvinding wil echter nog niet zeggen dat Europa de explosieve stoffen daarvoor niet kende. De bekende reiziger Marco Polo noem de reeds in zijn geschriften over het verre oosten de Chinezen die in staat waren tot het maken van blik sem en donder met helse middelen. Hoe betoverend vuurwerk ook mag zijn, met het afvuren ervan moeten we zeer voorzichtig zijn. Vooral op oudejaarsavond wil het daaraan nog wel eens mankeren. Vooral de jeugd wil nogal eens roe keloos te werk gaan. Door de acties van de Stichting Ideële Reclame (SIRE) hebben we een aantal jaren een daling in het aantal slachtoffers gezien. Tijdens de laatste jaarwisse ling ging het echter weer helemaal fout. Het is raadzaam om als ouder en/of opvoeder ons kroost goed in de gaten te houden om te bewerk stelligen dat de verrukking va vuurwerk echt voor iedereen In Nederland is vorig jaar voo ruim 70 miljoen gulden aan vuw u werk besteed. Dat is ongevec fl evenzoveel als het jaar daarvooi In de officiële handel is het aai uC deel aan siervuurwerk ten aai zien van de knallers van 60 naï 80 procent gegaan. Wat geluid O-'crfeat w-di;: vxr; u'-" werk ïs wel slechter voor he milieu. Door de bank genome zit er in vuurpijlen aanzienlij"' meer kruit dan in knalvuurwerk, ILLEGAAL VUURWER1 a Het voorgaande geldt allema; voor de legale vuurwerkhande Er bestaat echter ook nog ee' illegaal circuit dat vaak uiten ^èvat.r;.:.y u B. ov groot k -doei dkkrwk - vond Nederland vervaardigd. Door ve schillende regelgeving in de oil L' omringende landen bestaat t eg een illegale vuurwerkhande f MinisterWijers van Economisch dl Zaken heeft zelfs wei eens ee oroovdrldvrR;Rk0:dRo.'a d R dewgr ■-/ dore rod.-'k o echter nooit liardgemaakt. 'dL Na jaren van daling waren erb de laatste jaarwisseling wei meer slachtoffers te betreurei i 100 mensen moesten in het zi< k cïihxns bBho ndèld- .ordei Verreweg de meesten raakte gewond door knalvuurwerk da in de hand tot ontploffing kwau Er kwamen zelfs drie mensen oi d:o..ov:: plosie. De Stichting Consument e Veiligheid houdt de cijfers bij. I 1992 bedroeg het aantal gewoi den nog 1900. De daarop volgei de jaren kregen we een sterk daling te zien, onder invloed va de vuurwerkcampagnes van cl Stichting SIRE, tot een aantal val 800 tijdens de jaarwisseliii 95/96. De laatste jaarwisseling g; dus weer een stijging te zien te 1100 slachtoffers. VUURWERKTOERISM Een groot aantal ongevalle nbere de meeste slachtoffers vielen i de leeftijdscategorie tussen tie en negentien jaar. Het meeste le sel werd veroorzaakt door rorjei strijkers en meervoudige klaj pers. De vuurwerkverkopers ii de grensstreken hebben de laai ste jaren hun omzet zien dalei Zij zten veel van hun klanten d grens oversteken naar de concu rentie in België en. Duitslan* Honderden vuurwerktoeristc gaan in de buurlanden op zot naar goedkoop maar gevaarlijk in hun ogen mooiste vuurwerl In BeIgie bestaan veel minde strenge regels wat vuurwei betreft. Bekende trekpleister Baurle Hertog/Baarle Nassau. 1 december zijn. daar veel 'gewom winkeltjes omgebouwd tot vuw werkpaletsjes. Ze liggen vol me allerhande kanonslagen, zwart weduwen en andere gevaarlijk troep. Elk jaar wordt er veel illt gaal vuurwerk in beslag genome door de politie, maar er is gee houden aan. Er wordt gepraa over een uniforme regelgevin op Europees niveau maar Belgi en Duitsland houden vooralsno de boot nog af. :tt

Peel en Maas | 1997 | | pagina 18