Een school met drie 'thuishavens'
Zaterdag 22 november
RABOBANK
INFODAG HYPOTHEKEN
Plannen van Aartsen aangepast
Woningbouw in Heide
laat op zich wachten
Lof voor begroting
Bomen
Langeweg
blijven aan
één kant
Ritje op
kermis
duurder
Isolatiebedrijf tegen
afsluiten Heuvelstraat
'T VENROJS LAEVE GETAEKEWD
Extra geld
voor TOC
Woonwagen
bewoner moet
opruimen
Waals pleit
voor meer
vrouwen in
industrie
eel en maas
donderdag 20 november 1997 - Pagina 5
Unilocatie Raayland op schema
'al" :i
'oor
ieft u
ersteu
niddel ,j{
ischaf
De nieuwe lokatie van het
aayland College moet rond de
uwwisseling zijn voltooid. De
euwe school wordt verdeeld in
ie 'thuishavens'. De uitbreiding
et 11.500 m2 op het terrein van
lormalige houthandel
hoenmakers aan de Zuidsingel
oet voor negentien miljoen gul-
worden gerealiseerd.
De
drie onderdelen krijgen elk
eigen ingang plus eigen voorzie-
ngen als fietsenstalling, toiletten
ruimten voor studie en overblij-
n. Ook de docenten krijgen er
mers om te werken. Op die
mier wil het schoolbestuur voor
men dat een leerfabriek ontstaat
lervoor zorgen dat leerlingen zich
us voelen. Op dit moment telt het
layland College 2320 leerlingen,
ilgens de prognose stijgt dat aan-
Ibinnen tien jaar tot circa 2550.
Waarschijnlijk krijgen de eerste
ee klassen van het voortgezet
lerwijs onderdak in de huidige
locatie Zuid, het voormalige
Boschveld College. In totaal gaat
het bij de start om ruim 950 leerlin
gen. De bovenbouw van havo en
vwo (800 leerlingen) en het voorbe
reidend middelbaar beroepsonder
wijs (vmbo) met 500 leerlingen
worden gehuisvest in de nieuw
bouw. Het vmbo komt zeker in de
nieuwbouw omdat dit schooltype
praktijklokalen nodig heeft. Het hui
dige gebouw heeft die niet.
Bij de laatste vernieuwingen in
het onderwijs worden de boven
bouw van mavo en lbo samenge
voegd tot één schooltype, het vmbo
dat weer uiteenvalt in verschillende
leerwegen. Ook in de bovenbouw
van havo en vwwo verandert er het
nodige. Om de overgang naar hoger
beroepsonderwijs en universiteiten
gemakkelijker te maken, moeten de
leerlingen meer zelf studeren. De
inrichting van collegezalen is even
eens bedoeld om de scholieren te
laten wennen aan de toekomst.
GEBOUWEN
Met de daadwerkelijke bouw van
de school wordt in 1999 begonnen.
Dit jaar stelt een bouwcommissie
het programma van eisen op en kiest
een architect. In de loop van vol
gend jaar moet die het definitieve
ontwerp klaar hebben en worden
aannemer en onderaannemers gese
lecteerd. In 2000 kunnen dan de
leerlingen verhuizen naar hun nieu
we school. Als de unilokatie klaar is
komen de huidige mavo, kts en
Marianum leeg te staan. De techni
sche school en Marianum staat
waarschijnlijk sloop te wachten,
voor mavo De Kolk zoekt de
gemeente een andere bestemming.
GELDSTROMEN
De gemeente Venray is sinds
begin van dit jaar verantwoordelijk
voor de huisvesting van het onder
wijs in de gemeente. De gemeente
moet dus de negentien miljoen voor
de bouw ophoesten. Wethouder
Kersten van onderwijs maakte dui
delijk dat nog wat creatief boekhou
den nodig is om de jaarlasten van
die investering bij elkaar te krijgen.
Basis daarvoor is de circa 7,5 ton
die de gemeente jaarlijks netto te
besteden heeft voor huisvesting van
het voortgezet onderwijs. In 2000 is
dat bedrag aangegroeid tot 2,2 mil
joen gulden. Daarnaast kunnen
opbrengsten uit de verkoop van vrij
komende lokaties worden ingezet.
Dat levert naar schatting 1,5 miljoen
op. Het schoolbestuur heeft zelf 6
ton verdiend bij de verkoop van
Jerusalem.
Ook die worden ingezet voor de
financiering van de nieuwbouw,
evenals de 2,5 miljoen die de school
de laatste jaren heeft bespaard op
onderhoud aan hde huidige gebou
wen. Als er voordeel te halen valt
door werk te combineren (bijvoor
beeld in de sfeer van openbare wer
ken) kan daarvan ook een deel wor
den ingeboekt. Extra geld uit andere
Snel Betrouwbaar
^OM ER IJ
1EIN1G1NG VAN:
[f KLEDING
(VLOER-)KLEDEN
It DEKENS/DEKBEDDEN
I (VITRAGE-) GORDIJNEN
ItTROUWJAPONNEN ETC.
KLEDINGREPARATIES
FOURNITUREN
Juliana sin gel 3, 5802 AS Venray
Tel. 0478-582025
In navolging van de provincie
imburg en de Industriële Kring
enray (ICV) legt ook de gemeen-
extra geld op tafel voor het
tchnisch Onderwijs Centrum,
et college stelt voor om 50.000
ilden toe te voegen aan het vorig
ar beschikbaar gestelde krediet
ui 160.000 gulden.
Het extra geld is nodig omdat de
alisatie van het TOC duurder uit-
ilt dan voorheen gedacht. De kos-
n van aankoop, verbouwing en
richting wordt nu geraamd op
im 3,5 miljoen. Dat heeft te
aken met de opgelopen vertraging
het traject. In de aanloop haakte
ilMBO College Noord-Limburg
en bleef Europees geld aanvanke-
jk uit. Het TOC, dat wordt geves-
gd op de Smakterweg, wordt
naald door bijdragen van de EG,
provincie Limburg, de gemeente
inray, het ministerie van
:onomische Zaken, het Venrayse
:drijfsleven, de Kamer van
oophandel en het Limburgs
antrum voor Bedrijfsopleidingen.
'Telefoon' in
rioolput
Donderdagavond omstreeks
.30 uur werd de politie gebeld
at er een telefoon overging in een
aólpul aan de Wilhelminastraat.
politie vond in die rioolput een
leelte van een Buzzer aan, die
lontaan was overgegaan.
Venraynaar B. Duits heeft vier
leken de tijd om de illegaal opge-
agen spullen weg te halen bij z'n
oonwagen op Spurkterhof.
ebeurt dat niet, dan zorgt de
meente ervoor dat het materiaal
rdwijnt.
Duits, bewoner van het woonwa-
•ncentrum op Spurkterhof, heeft
ij z'n woonwagen sloopmaterialen,
iravans, autobanden en vuilniszak-
in opgeslagen. Volgens de regels
ag dat niet. Daarover hebben
'fits en een adviesbureau namens
gemeente al diverse keren
'sproken. Tot nu toe zonder resul-
M. Ook de brief die de adviseur
m maand geleden stuurde had niet
it gewenste effect. Daarom heeft
igemeente gisteren een brief laten
'zorgen waarin de bewoner nog-
fals wordt opgeroepen de spullen
Ple ruimen.
Verduistering
winkelwagentjes
Pe beide supermarkten in het
mkske kregen de laatste tijd her-
[udelijk te kampen met een
fort aan winkelwagentjes.
jes die door klanten wer-
:n meegenomen en niet meer
den terugbezorgd.
>e politie heeft een speurtocht
^rnornen in die wijk en heeft
40-tal winkelwagentjes opge-
ird.
bewoners inde wijk kregen
andag een brief in de brieven-
"S waarin hun wordt gevraagd
wagentjes terug te bezorgen.
h k PÓHtie zal anders tot maatrége-
327?
Kamer vergadert vandaag over varkenssector
Minister van Aartsen heeft
begin deze week de herstructure
ringsplannen voor de varkenshou
derij aangepast. Daarbij wordt
o.a. tegemoet gekomen aan de
bedrijven die zich op het gebied
van milieu al de nodige investerin
gen hebben getroost. Voor hen
zijn er uitzonderingsmogelijkhe
den op de 25% regeling.
Volgens de aangepaste plannen
heeft de varkenshouder in eerste
instantie nog maar recht op 85% van
het gemiddeld aantal varkens dat hij
in 1996 heeft opgegeven in het
kader van de Meststoffenwet.
In het jaar 2000 volgt nog eens
een verlaging van de varkensrechten
in het jaar 2000 met maximaal 10%.
Uitgangspunt van de minister in de
plannen is er voor te zorgen dat de
sector milieu- en diervriendelijker
gaat werken.
In de plannen van van Aartsen
staat het invoeren van varkensrech
ten centraal. Voor elk bedrijf zal een
maximum aantal 'varkens bepaald
worden. Verder wordt er een apart
fokzeugenrecht ingevoerd om te
voorkomen dat massaal van vlees
varkens naar fokzeugen wordt over
gestapt zodat er een biggenover-
schot kan ontstaan. Varkensrechten
zijn onder voorwaarden wel verhan
delbaar.
UITZONDERINGEN
Het groter verschil met de eerder
aangekondigde maatregelen is dat er
nu uitzonderingsmogelijkheden
zijn.
Bedrijven die vooruitlopen op het
vlak van milieu en dierwelzijn,
zoals bedrijven met groenlabelstal-
len of bedrijven met een groepshuis-
vesting voor zeugen zullen in 1998
niet gekort worden. Hetzelfde geldt
voor biologische varkenshouderijen
en gemengde bedrijven waar vol
doende grond aanwezig is om de
varkens te laten scharrelen. Het uit
eindelijke varkensrecht zal uitko
men op 92,5% van het referentie
jaar 1996.
HEFFING
Verder wil van Aartsen een var
kensheffing invoeren van maximaal
ƒ11,50 per varken per jaar. Dit geld
moet worden aangewend om de kos
ten te dekken die gepaard gaan met
het bestrijden van besmettelijke
ziekten zoals de varkenspest. Tevens
is het bedoeld voor welzijnsmaatre-
gelen die met deze bestrijding ver
band houden. In een later stadium
kan het geld ook gebruikt worden
voor preventieve gezondheidszorg.
De Tweede Kamer vergadert van
daag, donderdag over de voorstellen
van Van Aartsen. Het ziet er naar uit
dat de regeringspartijen in zullen
stemmen met de plannen maar toch
ook met enkele wijzigingsvoorstel
len zullen komen. Zo zal ongetwij
feld een vergoeding voor het verlie
zen van varkensrechten ter discussie
staan.
De kosten die daarmee gepaard
gaan worden zullen een belangrijke
rol in het debat spelen.
"Woningbouw in Heide is pas
dan mogelijk als de geldende
milieucirkels verkleind worden.
Het probleem dat op dit moment
hier speelt is dat standcirkels over
en door elkaar lopen. Enige ruim
te voor woningbouw is dan ook
moeilijk te vinden." Wethouder
Frans Janssen antwoordde dins
dagavond op vragen uit de dorps
gemeenschap Heide waarom er de
laatste tien jaar niks is gebeurd op
het gebied van woningbouw.
Volgens Janssen is er desondanks
perspectief voor Heide. Door een
versoepeling van de regels bestaat
de kans dat de milieucirkels ook in
Heide verkleind worden en dat er
ruimte vrijkomt voor woningbouw.
Janssen waarschuwde echter voor te
groot optimisme. "Provincie is op
dit moment nieuw beleid voor wat
betreft veehouderij en stankcirkels
aan het ontwikkelen. In het begin
van het volgend jaar komt de pro
vincie met een handreiking waar
binnen de gemeenten plannen kun
nen maken. Dan is pas ook duidelijk
welke perspectieven dat biedt voor
woningbouw in Heide." Janssen
werd ondersteund door collega-wet
houder Bert Kersten. Die stelde
nadrukkelijk dat de wil om te bou
wen er wel is, maar dat er op dit
moment nog weinig kan worden
gedaan. "We lopen nu constant
tegen de huidige hinderwet aan. Het
is gewoon afwachten hetgeen de
nieuwe regelgeving van de provin
cie oplevert. Op dit moment is er
voor Heide een soort patstelling."
Dit in tegenstelling tot de andere
Venrayse kerkdorpen. Kersten
erkende dat de situatie voor die
kerkdorpen er aanzienlijk beter uit
ziet: "In negen van de tien dorpen
kan in de loop van 1998, maar uiter
lijk in 1999 gebouwd worden.
Helaas in Heide nog niet. We gaan
ons bij andere overheden sterk
maken om ook hier nieuwe woning
bouw te realiseren. De kansen zijn
er, dus die willen we met beide han
den aangrijpen." Vanuit het publiek
werd de gemeente verweten 20 jaar
te hebben stilgezeten. Een verwijt
dat door Kersten slechts gedeeltelijk
werd erkend. "Venray heeft een
slechte traditie in het maken van
bestemmingsplannen. Er is inder
daad 15 jaar nagenoeg niets
gebeurd. De huidige gemeenteraad
kan echter niets worden verweten.
Die kritiek is onterecht. Er worden
op dit moment volop plannen gere
aliseerd. Dankzij Venray is heï str
aks mogelijk om een opgelopen
achterstand in de woningbouw tot
10 jaar terug in te halen. Dat wil
zeggen dat als er mogelijkheden in
Heide zijn te bouwen, het contin
gent woningen dat in de afgelopen
tien jaar niet is gerealiseerd alsnog
gebouwd kan worden."
Zoals verwacht is de gemeente
raad vorige week akkoord gegaan
met de begroting voor 1998. Op
hoofdlijnen was er lof voor het
opgestelde huishoudboekje.
Alleen de Fractie Van de Vorle
wees, zoals de laatste jaren
gebruikelijk, de begroting af. De
gemeente ligt goed op koers: er
komen bedrijven bij, er worden
woningen gebouwd, de ambtelijke
organisatie slankt af, de belasting
druk voor de burger daalt. De
raad maakt zich eigenlijk alleen
zich zorgen over het grote aantal
niet uitgevoerde plannen en inves
teringen. Het college beloofde
daar iets aan te zullen doen.
Politiecontroles
Vorige week woensdagmiddag
werd op de Langstraat een controle
gehouden op het dragen van de
autogordel. Drie bestuurders kregen
een transactie aangeboden tot bet
aling van 80 gulden, terwijl een
bestuurder die het stopteken negeer
de een extra proces verbaal kreeg
uitgereikt.
Woensdagavond werd in het cen
trum een controle gehouden op de
verlichting van fietsen. Hier kregen
zestien bestuurders een transactie
aangeboden omdat de gevoerde ver
lichting niet in orde was. Een
bestuurder van een personenauto
kreeg een transactie omdat zijn auto
fout geparkeerd stond.
Het college presenteerde ander
halve maand geleden een sluitende
begroting, die voortbouwt op de
Voorjaarsnota. Er is ruimte voor
1,137 miljoen gulden aan investerin
gen, terwijl voor de burgers de
belastingdruk daalt met 4,1%. De
gemeente steekt komend jaar 4,2
miljoen in zaken die vooral baten
genereren en de structuur verster
ken. Er wordt voor 2,5 miljoen in
herinrichtingen van wegen gestopt.
In de productbegroting worden 67
producten beschreven, variërend
van rampenbestrijding en openbare
verlichting via volwasseneneducatie
en bibliotheekwerk tot werkgele
genheidsbeleid en voorzieningen
voor gehandicapten. In totaal gaat er
komend jaar in Venray een dikke
162 miljoen over de tafel.
Gezamenlijk brengen de
Venraynaren ongeveer zestien mil
joen bij elkaar. De rest, 45 miljoen.
Buurman was gaan
kijken
In ons bericht omtrent de inbraak
in een woning aan de Deken
Tielenstraat hebben wij vermeld dat
de buurman omstreeks 1.8.45 uur
vreemde geluiden hoorde maar niet
was gaan kijken. Dat blijkt niet juist
te zijn. Die buurman was wel gaan
kijken, maar had toen niets kunnen
ontdekken.
Bij de herinrichting van de
Langeweg tussen de St. Jozefweg
en de Hoenderstraat blijven de
bomen langs de weg aan één kant
staan. Langs de St. Jozefweg blij
ven de bomen aan de kant van het
Arbeidsbureau gespaard, langs de
Langeweg mogen ze aan de kant
van het St. Jorispark blijven
staan.
Dat staat in het voorstel van de
gemeente om de Langeweg opnieuw
in te richten. De Langeweg krijgt
een nieuw wegdek (4 meter breed),
met aan weerszijden zogenaamde
fietssuggestiestroken. Dat zijn stro
ken die het autoverkeer wel mag
overschrijden en aarop ook gepar
keerd mag worden. In de praktijk
voldoen die stroken ook en het
scheelt controle door de politie.
Alleen als er toch problemen ont
staan, kan de status van de stroken
veranderd worden.
Het kruispunt met de
Hoenderstraat wordt van een plateau
voorzien, de overige wegen worden
beschouwd als inritten. Dat geldt
ook voor de kruising St. Jozefweg-
Eindstraat.
Het werk aan de Langeweg begint
volgens plan in maart volgend jaar.
Het project kost 1,2 miljoen gulden.
De gemeente Venray en de
Industriële Club Venray (ICV)
willen dat meer vrouwen aan het
werk gaan. Er zijn banen genoeg,
maar de belangstelling van vrou
wen is te gering. De gemeente en
de ICV willen met andere werkge
vers en gemeenten in Noord-
Limburg samenwerken om vraag
en aanbod op de banenmarkt
beter op elkaar te laten aanslui
ten. Venlo staat positief tegenover
het idee.
Om meer vrouwen in de industrie
aan het werk te krijgen, moeten
banen in die sector voor hun aan
trekkelijker worden gemaakt.
Bijvoorbeeld door meer kinderop
vang. Belangrijk is ook dat vrouwen
weten dat er in de industrie meer
dan alleen productiewerk te doen is.
Burgemeester Waals lanceerde het
idee vorige week tijdens de algeme
ne beschouwingen. Het plan moet
nog nader worden uitgewerkt.
Volgens ICV-voorzitter Welschen
zouden de gemeenten kunnen zor
gen voor scholing, terwijl het
bedrijfsleven de banen moet schep
pen en de arbeidsvoorwaarden creë
ren^
Wie wel eens een huis heeft gekocht of
verbouwd, weet er alles van: je wordt over
laden met adviezen van vrienden, familie
en kennissen. Voor de argeloze toehoorder
krijgt zoiets dan al gauw iets van een
spannend avontuur. Toegegeven, er moet
van alles worden geregeld. Maar zo inge
wikkeld als het soms wordt voorgespie
geld, is het nou ook weer niet. Als je je
maar door de juiste mensen laat voorlich
ten. En dat is nu precies waar het tijdens
onze infodag hypotheken om draait: des
kundig advies en doelgerichte informatie.
Kom daarom zaterdag 22 november tussen
10.00 en 13.00 uur naar de Rabobank. De
adviseurs van onze kantoren in Venray en
Leunen staan dan voor u klaar om u
uitvoerig te informeren en uw vragen te
beantwoorden.
Met de adviseurs van
Rabobank Huis Hypotheekadvies
sta je er niet alleen voor.
verzekeringen - financiële planning - beleggen - betalen - lenen - sparen
Rabobank
Venray-Oostrum
tel.(0478)530 216
Zevenrode
tel.(0478)530343
Een ritje in de draaimolen
wordt volgend jaar duurder op de
kermis. Ook voor attracties voor
volwassenen mogen kermisexploi
tanten meer vragen. De maxi
mum-prijs voor kindervermaak
gaat een kwartje omhoog naar
1,50. Andere attracties gaan van
2,50 naar 3,00.
Dat staat in de nieuwe verhuur
voorwaarden voor de Venrayse ker
mis. Ook de wijze van inschrijving
gaat veranderen. Venray kiest voor
een open inschrijving, waarbij het
bod van de exploitant niet alleen de
doorslag hoeft te geven. De
gemeente houdt zich het recht voor
om daarnaast ook onderhands te
verhuren als dat in het belang is van
een kwalitatief goede kermis.
Tot nu toe verdeelt Venray de
plaatsen op de kermis via een sys
teem van gesloten enveloppen. De
vakbond van exploitanten is daar
tegen. Het systeem is in strijd met
de Wet Openbaarheid van Bestuur,
stelt de bond. De exploitantenvak
bond is voor een systeem waarbij
alleen gekeken wordt naar de hoog
ste inschrijver. Daar wil de gemeen
te dus niet aan.
De kermismensen moeten voor
taan betalen voor het gebruik van
gas, water, electra, reiniging, riool,
bewaking enzovoort. Dat kost per
woonwagen 106 gulden. Volgens de
gemeente gaat het puur om een
boekhoudkundig verhaal en bete
kent het dus geen meerkosten voor
de exploitanten. Voorheen werden
de kosten betaald uit de totale
opbrengsten van de staanegelden.
Hardleers
Een 35-jarige inwoner werd voor
de vierde keer betrapt op het feit dat
hij een personenauto reed, terwijl
hij geen rijbewijs had. De auto
werd, in afwachting van de beslis
sing van de officiers van justitie,
veilig gesteld.
Isolatiebedrijf De la Roy uit de
Gasstraat houdt vast aan z'n
bezwaar tegen het plan van de
gemeente om de Heuvelstraat aan
de noordzijde (bij de aansluiting
op de Noordsingel) af te sluiten
voor autoverkeer. Directeur R. de
la Roy vindt dat afsluiting hem in
de bedrijfsvoering beperkt. De
gemeente wil de weg afsluiten om
sluipverkeer door de Gasstraat te
voorkomen.
Het bezwaar van het Venrayse iso
latiebedrijf werd maandag behan
deld in de commissie voor bezwaar
en beroep van de gemeente Venray.
De la Roy vindt dat z'n bedrijf
slechter bereikbaar wordt als alle
Alcoholcontrole
Ook in de nacht van zondag op
maandag hield de politie een rijden
de alcoholcontrole. Vijftien bestuur
ders moesten blazen maar geen
bestuurder overschreed de fatale
grens.
Voor de vijfde maal
Een 45-jarige inwoner werd voor
de vijfde maal geconfronteerd dat
aan zijn aan de Deken Tielenstraat
geparkeerde auto vernielingen
waren aangericht. Deze keer was de
buitenspiegel er vanaf geschopt en
waren deuken in het plaatwerk aan
gebracht. De vernielingen vonden
plaats in de nacht van zaterdag op
zondag.
Brutale diefstal
Tussen zondagnacht 0.30 en
maandagmorgen 07.30 uur waren
van een aan de St. Servatiusweg
geparkeerde personenauto vier vel
gen met gloednieuwe banden er
onder uit gehaald.De gebruikte krik
had ook de onderplaat van de auto
beschadigd. Banden en velgen
waren ƒ1400,- waard.
vrachtauto's via de Raadhuisstraat
naar z'n bedrijf moeten rijden. Nu
rijden de vrachtauto's aan de ene
kant de straat in en aan de andere
kant er weer uit. De la Roy en z'n
advocaat voorzien problemen met
het draaien van de vrachtauto's. Dat
gaat gevaarlijke situaties opleveren.
Bovendien staan er vaak auto's
geparkeerd in de straat, die de ruim
te om te manoeuvreren beperken.
Na de realisatie van het plan
Jerusalem komt de uitrit van party
centrum De Witte Hoeve ook nog
eens precies tegenover het bedrijf
sterrein te liggen. Ook daardoor
neemt volgens De la Roy de beper
king toe. Hij verwacht in de toe
komst dan ook vaker voor de com
missie te verschijnen. Gesprekken
over een eventuele verplaatsing van
het bedrijf zijn op niets uitgelopen.
Volgens eigen zeggen komt De la
Roy niet in aanmerking voor een
bijdrage van de provincie.
De commissie wilde van de
gemeente weten of er sprake is van
een onveilige situatie en of er geme
ten is hoeveel auto's er precies de
Gasstraat als sluiproute gebruiken.
Voorzitter Derksen vroeg waarom
de gemeente niet gewoon van het
noordelijk stukje Heuvelstraat een
richtingsverkeer maakte. "Dan zou
't in één keer zijn opgelost".
Verkeersdeskundige C. Moisin kon
op die vragen alleen antwoorden dat
het Rijksverkeersreglement voor
rang geeft aan afsluiten van wegen
boven het werken met borden. Voor
de controle zijn immers allemaal
politiemensen nodig en daarover
heeft de gemeente geen directe zeg
genschap. De gemeente wil wel een
parkeerverbod in (een deel van) de
Gasstraat overwegen. De inzet van
parkeerwachters kan de gemeente
wel zelf bepalen.
Commissielid Houba verbaasde
zich over het moment van het voor
stel: in het verleden, met het groot
aantal fietsende scholieren was er
meer aanleiding voor een afsluiting.
Houba vond ook de karakterisering
'verblijfstraat' wat zwaar voor het
aantal huizen in de Gasstraat.