Een school met drie 'thuishavens' Zaterdag 22 november RABOBANK INFODAG HYPOTHEKEN Plannen van Aartsen aangepast Woningbouw in Heide laat op zich wachten Lof voor begroting Bomen Langeweg blijven aan één kant Ritje op kermis duurder Isolatiebedrijf tegen afsluiten Heuvelstraat 'T VENROJS LAEVE GETAEKEWD Extra geld voor TOC Woonwagen bewoner moet opruimen Waals pleit voor meer vrouwen in industrie eel en maas donderdag 20 november 1997 - Pagina 5 Unilocatie Raayland op schema 'al" :i 'oor ieft u ersteu niddel ,j{ ischaf De nieuwe lokatie van het aayland College moet rond de uwwisseling zijn voltooid. De euwe school wordt verdeeld in ie 'thuishavens'. De uitbreiding et 11.500 m2 op het terrein van lormalige houthandel hoenmakers aan de Zuidsingel oet voor negentien miljoen gul- worden gerealiseerd. De drie onderdelen krijgen elk eigen ingang plus eigen voorzie- ngen als fietsenstalling, toiletten ruimten voor studie en overblij- n. Ook de docenten krijgen er mers om te werken. Op die mier wil het schoolbestuur voor men dat een leerfabriek ontstaat lervoor zorgen dat leerlingen zich us voelen. Op dit moment telt het layland College 2320 leerlingen, ilgens de prognose stijgt dat aan- Ibinnen tien jaar tot circa 2550. Waarschijnlijk krijgen de eerste ee klassen van het voortgezet lerwijs onderdak in de huidige locatie Zuid, het voormalige Boschveld College. In totaal gaat het bij de start om ruim 950 leerlin gen. De bovenbouw van havo en vwo (800 leerlingen) en het voorbe reidend middelbaar beroepsonder wijs (vmbo) met 500 leerlingen worden gehuisvest in de nieuw bouw. Het vmbo komt zeker in de nieuwbouw omdat dit schooltype praktijklokalen nodig heeft. Het hui dige gebouw heeft die niet. Bij de laatste vernieuwingen in het onderwijs worden de boven bouw van mavo en lbo samenge voegd tot één schooltype, het vmbo dat weer uiteenvalt in verschillende leerwegen. Ook in de bovenbouw van havo en vwwo verandert er het nodige. Om de overgang naar hoger beroepsonderwijs en universiteiten gemakkelijker te maken, moeten de leerlingen meer zelf studeren. De inrichting van collegezalen is even eens bedoeld om de scholieren te laten wennen aan de toekomst. GEBOUWEN Met de daadwerkelijke bouw van de school wordt in 1999 begonnen. Dit jaar stelt een bouwcommissie het programma van eisen op en kiest een architect. In de loop van vol gend jaar moet die het definitieve ontwerp klaar hebben en worden aannemer en onderaannemers gese lecteerd. In 2000 kunnen dan de leerlingen verhuizen naar hun nieu we school. Als de unilokatie klaar is komen de huidige mavo, kts en Marianum leeg te staan. De techni sche school en Marianum staat waarschijnlijk sloop te wachten, voor mavo De Kolk zoekt de gemeente een andere bestemming. GELDSTROMEN De gemeente Venray is sinds begin van dit jaar verantwoordelijk voor de huisvesting van het onder wijs in de gemeente. De gemeente moet dus de negentien miljoen voor de bouw ophoesten. Wethouder Kersten van onderwijs maakte dui delijk dat nog wat creatief boekhou den nodig is om de jaarlasten van die investering bij elkaar te krijgen. Basis daarvoor is de circa 7,5 ton die de gemeente jaarlijks netto te besteden heeft voor huisvesting van het voortgezet onderwijs. In 2000 is dat bedrag aangegroeid tot 2,2 mil joen gulden. Daarnaast kunnen opbrengsten uit de verkoop van vrij komende lokaties worden ingezet. Dat levert naar schatting 1,5 miljoen op. Het schoolbestuur heeft zelf 6 ton verdiend bij de verkoop van Jerusalem. Ook die worden ingezet voor de financiering van de nieuwbouw, evenals de 2,5 miljoen die de school de laatste jaren heeft bespaard op onderhoud aan hde huidige gebou wen. Als er voordeel te halen valt door werk te combineren (bijvoor beeld in de sfeer van openbare wer ken) kan daarvan ook een deel wor den ingeboekt. Extra geld uit andere Snel Betrouwbaar ^OM ER IJ 1EIN1G1NG VAN: [f KLEDING (VLOER-)KLEDEN It DEKENS/DEKBEDDEN I (VITRAGE-) GORDIJNEN ItTROUWJAPONNEN ETC. KLEDINGREPARATIES FOURNITUREN Juliana sin gel 3, 5802 AS Venray Tel. 0478-582025 In navolging van de provincie imburg en de Industriële Kring enray (ICV) legt ook de gemeen- extra geld op tafel voor het tchnisch Onderwijs Centrum, et college stelt voor om 50.000 ilden toe te voegen aan het vorig ar beschikbaar gestelde krediet ui 160.000 gulden. Het extra geld is nodig omdat de alisatie van het TOC duurder uit- ilt dan voorheen gedacht. De kos- n van aankoop, verbouwing en richting wordt nu geraamd op im 3,5 miljoen. Dat heeft te aken met de opgelopen vertraging het traject. In de aanloop haakte ilMBO College Noord-Limburg en bleef Europees geld aanvanke- jk uit. Het TOC, dat wordt geves- gd op de Smakterweg, wordt naald door bijdragen van de EG, provincie Limburg, de gemeente inray, het ministerie van :onomische Zaken, het Venrayse :drijfsleven, de Kamer van oophandel en het Limburgs antrum voor Bedrijfsopleidingen. 'Telefoon' in rioolput Donderdagavond omstreeks .30 uur werd de politie gebeld at er een telefoon overging in een aólpul aan de Wilhelminastraat. politie vond in die rioolput een leelte van een Buzzer aan, die lontaan was overgegaan. Venraynaar B. Duits heeft vier leken de tijd om de illegaal opge- agen spullen weg te halen bij z'n oonwagen op Spurkterhof. ebeurt dat niet, dan zorgt de meente ervoor dat het materiaal rdwijnt. Duits, bewoner van het woonwa- •ncentrum op Spurkterhof, heeft ij z'n woonwagen sloopmaterialen, iravans, autobanden en vuilniszak- in opgeslagen. Volgens de regels ag dat niet. Daarover hebben 'fits en een adviesbureau namens gemeente al diverse keren 'sproken. Tot nu toe zonder resul- M. Ook de brief die de adviseur m maand geleden stuurde had niet it gewenste effect. Daarom heeft igemeente gisteren een brief laten 'zorgen waarin de bewoner nog- fals wordt opgeroepen de spullen Ple ruimen. Verduistering winkelwagentjes Pe beide supermarkten in het mkske kregen de laatste tijd her- [udelijk te kampen met een fort aan winkelwagentjes. jes die door klanten wer- :n meegenomen en niet meer den terugbezorgd. >e politie heeft een speurtocht ^rnornen in die wijk en heeft 40-tal winkelwagentjes opge- ird. bewoners inde wijk kregen andag een brief in de brieven- "S waarin hun wordt gevraagd wagentjes terug te bezorgen. h k PÓHtie zal anders tot maatrége- 327? Kamer vergadert vandaag over varkenssector Minister van Aartsen heeft begin deze week de herstructure ringsplannen voor de varkenshou derij aangepast. Daarbij wordt o.a. tegemoet gekomen aan de bedrijven die zich op het gebied van milieu al de nodige investerin gen hebben getroost. Voor hen zijn er uitzonderingsmogelijkhe den op de 25% regeling. Volgens de aangepaste plannen heeft de varkenshouder in eerste instantie nog maar recht op 85% van het gemiddeld aantal varkens dat hij in 1996 heeft opgegeven in het kader van de Meststoffenwet. In het jaar 2000 volgt nog eens een verlaging van de varkensrechten in het jaar 2000 met maximaal 10%. Uitgangspunt van de minister in de plannen is er voor te zorgen dat de sector milieu- en diervriendelijker gaat werken. In de plannen van van Aartsen staat het invoeren van varkensrech ten centraal. Voor elk bedrijf zal een maximum aantal 'varkens bepaald worden. Verder wordt er een apart fokzeugenrecht ingevoerd om te voorkomen dat massaal van vlees varkens naar fokzeugen wordt over gestapt zodat er een biggenover- schot kan ontstaan. Varkensrechten zijn onder voorwaarden wel verhan delbaar. UITZONDERINGEN Het groter verschil met de eerder aangekondigde maatregelen is dat er nu uitzonderingsmogelijkheden zijn. Bedrijven die vooruitlopen op het vlak van milieu en dierwelzijn, zoals bedrijven met groenlabelstal- len of bedrijven met een groepshuis- vesting voor zeugen zullen in 1998 niet gekort worden. Hetzelfde geldt voor biologische varkenshouderijen en gemengde bedrijven waar vol doende grond aanwezig is om de varkens te laten scharrelen. Het uit eindelijke varkensrecht zal uitko men op 92,5% van het referentie jaar 1996. HEFFING Verder wil van Aartsen een var kensheffing invoeren van maximaal ƒ11,50 per varken per jaar. Dit geld moet worden aangewend om de kos ten te dekken die gepaard gaan met het bestrijden van besmettelijke ziekten zoals de varkenspest. Tevens is het bedoeld voor welzijnsmaatre- gelen die met deze bestrijding ver band houden. In een later stadium kan het geld ook gebruikt worden voor preventieve gezondheidszorg. De Tweede Kamer vergadert van daag, donderdag over de voorstellen van Van Aartsen. Het ziet er naar uit dat de regeringspartijen in zullen stemmen met de plannen maar toch ook met enkele wijzigingsvoorstel len zullen komen. Zo zal ongetwij feld een vergoeding voor het verlie zen van varkensrechten ter discussie staan. De kosten die daarmee gepaard gaan worden zullen een belangrijke rol in het debat spelen. "Woningbouw in Heide is pas dan mogelijk als de geldende milieucirkels verkleind worden. Het probleem dat op dit moment hier speelt is dat standcirkels over en door elkaar lopen. Enige ruim te voor woningbouw is dan ook moeilijk te vinden." Wethouder Frans Janssen antwoordde dins dagavond op vragen uit de dorps gemeenschap Heide waarom er de laatste tien jaar niks is gebeurd op het gebied van woningbouw. Volgens Janssen is er desondanks perspectief voor Heide. Door een versoepeling van de regels bestaat de kans dat de milieucirkels ook in Heide verkleind worden en dat er ruimte vrijkomt voor woningbouw. Janssen waarschuwde echter voor te groot optimisme. "Provincie is op dit moment nieuw beleid voor wat betreft veehouderij en stankcirkels aan het ontwikkelen. In het begin van het volgend jaar komt de pro vincie met een handreiking waar binnen de gemeenten plannen kun nen maken. Dan is pas ook duidelijk welke perspectieven dat biedt voor woningbouw in Heide." Janssen werd ondersteund door collega-wet houder Bert Kersten. Die stelde nadrukkelijk dat de wil om te bou wen er wel is, maar dat er op dit moment nog weinig kan worden gedaan. "We lopen nu constant tegen de huidige hinderwet aan. Het is gewoon afwachten hetgeen de nieuwe regelgeving van de provin cie oplevert. Op dit moment is er voor Heide een soort patstelling." Dit in tegenstelling tot de andere Venrayse kerkdorpen. Kersten erkende dat de situatie voor die kerkdorpen er aanzienlijk beter uit ziet: "In negen van de tien dorpen kan in de loop van 1998, maar uiter lijk in 1999 gebouwd worden. Helaas in Heide nog niet. We gaan ons bij andere overheden sterk maken om ook hier nieuwe woning bouw te realiseren. De kansen zijn er, dus die willen we met beide han den aangrijpen." Vanuit het publiek werd de gemeente verweten 20 jaar te hebben stilgezeten. Een verwijt dat door Kersten slechts gedeeltelijk werd erkend. "Venray heeft een slechte traditie in het maken van bestemmingsplannen. Er is inder daad 15 jaar nagenoeg niets gebeurd. De huidige gemeenteraad kan echter niets worden verweten. Die kritiek is onterecht. Er worden op dit moment volop plannen gere aliseerd. Dankzij Venray is heï str aks mogelijk om een opgelopen achterstand in de woningbouw tot 10 jaar terug in te halen. Dat wil zeggen dat als er mogelijkheden in Heide zijn te bouwen, het contin gent woningen dat in de afgelopen tien jaar niet is gerealiseerd alsnog gebouwd kan worden." Zoals verwacht is de gemeente raad vorige week akkoord gegaan met de begroting voor 1998. Op hoofdlijnen was er lof voor het opgestelde huishoudboekje. Alleen de Fractie Van de Vorle wees, zoals de laatste jaren gebruikelijk, de begroting af. De gemeente ligt goed op koers: er komen bedrijven bij, er worden woningen gebouwd, de ambtelijke organisatie slankt af, de belasting druk voor de burger daalt. De raad maakt zich eigenlijk alleen zich zorgen over het grote aantal niet uitgevoerde plannen en inves teringen. Het college beloofde daar iets aan te zullen doen. Politiecontroles Vorige week woensdagmiddag werd op de Langstraat een controle gehouden op het dragen van de autogordel. Drie bestuurders kregen een transactie aangeboden tot bet aling van 80 gulden, terwijl een bestuurder die het stopteken negeer de een extra proces verbaal kreeg uitgereikt. Woensdagavond werd in het cen trum een controle gehouden op de verlichting van fietsen. Hier kregen zestien bestuurders een transactie aangeboden omdat de gevoerde ver lichting niet in orde was. Een bestuurder van een personenauto kreeg een transactie omdat zijn auto fout geparkeerd stond. Het college presenteerde ander halve maand geleden een sluitende begroting, die voortbouwt op de Voorjaarsnota. Er is ruimte voor 1,137 miljoen gulden aan investerin gen, terwijl voor de burgers de belastingdruk daalt met 4,1%. De gemeente steekt komend jaar 4,2 miljoen in zaken die vooral baten genereren en de structuur verster ken. Er wordt voor 2,5 miljoen in herinrichtingen van wegen gestopt. In de productbegroting worden 67 producten beschreven, variërend van rampenbestrijding en openbare verlichting via volwasseneneducatie en bibliotheekwerk tot werkgele genheidsbeleid en voorzieningen voor gehandicapten. In totaal gaat er komend jaar in Venray een dikke 162 miljoen over de tafel. Gezamenlijk brengen de Venraynaren ongeveer zestien mil joen bij elkaar. De rest, 45 miljoen. Buurman was gaan kijken In ons bericht omtrent de inbraak in een woning aan de Deken Tielenstraat hebben wij vermeld dat de buurman omstreeks 1.8.45 uur vreemde geluiden hoorde maar niet was gaan kijken. Dat blijkt niet juist te zijn. Die buurman was wel gaan kijken, maar had toen niets kunnen ontdekken. Bij de herinrichting van de Langeweg tussen de St. Jozefweg en de Hoenderstraat blijven de bomen langs de weg aan één kant staan. Langs de St. Jozefweg blij ven de bomen aan de kant van het Arbeidsbureau gespaard, langs de Langeweg mogen ze aan de kant van het St. Jorispark blijven staan. Dat staat in het voorstel van de gemeente om de Langeweg opnieuw in te richten. De Langeweg krijgt een nieuw wegdek (4 meter breed), met aan weerszijden zogenaamde fietssuggestiestroken. Dat zijn stro ken die het autoverkeer wel mag overschrijden en aarop ook gepar keerd mag worden. In de praktijk voldoen die stroken ook en het scheelt controle door de politie. Alleen als er toch problemen ont staan, kan de status van de stroken veranderd worden. Het kruispunt met de Hoenderstraat wordt van een plateau voorzien, de overige wegen worden beschouwd als inritten. Dat geldt ook voor de kruising St. Jozefweg- Eindstraat. Het werk aan de Langeweg begint volgens plan in maart volgend jaar. Het project kost 1,2 miljoen gulden. De gemeente Venray en de Industriële Club Venray (ICV) willen dat meer vrouwen aan het werk gaan. Er zijn banen genoeg, maar de belangstelling van vrou wen is te gering. De gemeente en de ICV willen met andere werkge vers en gemeenten in Noord- Limburg samenwerken om vraag en aanbod op de banenmarkt beter op elkaar te laten aanslui ten. Venlo staat positief tegenover het idee. Om meer vrouwen in de industrie aan het werk te krijgen, moeten banen in die sector voor hun aan trekkelijker worden gemaakt. Bijvoorbeeld door meer kinderop vang. Belangrijk is ook dat vrouwen weten dat er in de industrie meer dan alleen productiewerk te doen is. Burgemeester Waals lanceerde het idee vorige week tijdens de algeme ne beschouwingen. Het plan moet nog nader worden uitgewerkt. Volgens ICV-voorzitter Welschen zouden de gemeenten kunnen zor gen voor scholing, terwijl het bedrijfsleven de banen moet schep pen en de arbeidsvoorwaarden creë ren^ Wie wel eens een huis heeft gekocht of verbouwd, weet er alles van: je wordt over laden met adviezen van vrienden, familie en kennissen. Voor de argeloze toehoorder krijgt zoiets dan al gauw iets van een spannend avontuur. Toegegeven, er moet van alles worden geregeld. Maar zo inge wikkeld als het soms wordt voorgespie geld, is het nou ook weer niet. Als je je maar door de juiste mensen laat voorlich ten. En dat is nu precies waar het tijdens onze infodag hypotheken om draait: des kundig advies en doelgerichte informatie. Kom daarom zaterdag 22 november tussen 10.00 en 13.00 uur naar de Rabobank. De adviseurs van onze kantoren in Venray en Leunen staan dan voor u klaar om u uitvoerig te informeren en uw vragen te beantwoorden. Met de adviseurs van Rabobank Huis Hypotheekadvies sta je er niet alleen voor. verzekeringen - financiële planning - beleggen - betalen - lenen - sparen Rabobank Venray-Oostrum tel.(0478)530 216 Zevenrode tel.(0478)530343 Een ritje in de draaimolen wordt volgend jaar duurder op de kermis. Ook voor attracties voor volwassenen mogen kermisexploi tanten meer vragen. De maxi mum-prijs voor kindervermaak gaat een kwartje omhoog naar 1,50. Andere attracties gaan van 2,50 naar 3,00. Dat staat in de nieuwe verhuur voorwaarden voor de Venrayse ker mis. Ook de wijze van inschrijving gaat veranderen. Venray kiest voor een open inschrijving, waarbij het bod van de exploitant niet alleen de doorslag hoeft te geven. De gemeente houdt zich het recht voor om daarnaast ook onderhands te verhuren als dat in het belang is van een kwalitatief goede kermis. Tot nu toe verdeelt Venray de plaatsen op de kermis via een sys teem van gesloten enveloppen. De vakbond van exploitanten is daar tegen. Het systeem is in strijd met de Wet Openbaarheid van Bestuur, stelt de bond. De exploitantenvak bond is voor een systeem waarbij alleen gekeken wordt naar de hoog ste inschrijver. Daar wil de gemeen te dus niet aan. De kermismensen moeten voor taan betalen voor het gebruik van gas, water, electra, reiniging, riool, bewaking enzovoort. Dat kost per woonwagen 106 gulden. Volgens de gemeente gaat het puur om een boekhoudkundig verhaal en bete kent het dus geen meerkosten voor de exploitanten. Voorheen werden de kosten betaald uit de totale opbrengsten van de staanegelden. Hardleers Een 35-jarige inwoner werd voor de vierde keer betrapt op het feit dat hij een personenauto reed, terwijl hij geen rijbewijs had. De auto werd, in afwachting van de beslis sing van de officiers van justitie, veilig gesteld. Isolatiebedrijf De la Roy uit de Gasstraat houdt vast aan z'n bezwaar tegen het plan van de gemeente om de Heuvelstraat aan de noordzijde (bij de aansluiting op de Noordsingel) af te sluiten voor autoverkeer. Directeur R. de la Roy vindt dat afsluiting hem in de bedrijfsvoering beperkt. De gemeente wil de weg afsluiten om sluipverkeer door de Gasstraat te voorkomen. Het bezwaar van het Venrayse iso latiebedrijf werd maandag behan deld in de commissie voor bezwaar en beroep van de gemeente Venray. De la Roy vindt dat z'n bedrijf slechter bereikbaar wordt als alle Alcoholcontrole Ook in de nacht van zondag op maandag hield de politie een rijden de alcoholcontrole. Vijftien bestuur ders moesten blazen maar geen bestuurder overschreed de fatale grens. Voor de vijfde maal Een 45-jarige inwoner werd voor de vijfde maal geconfronteerd dat aan zijn aan de Deken Tielenstraat geparkeerde auto vernielingen waren aangericht. Deze keer was de buitenspiegel er vanaf geschopt en waren deuken in het plaatwerk aan gebracht. De vernielingen vonden plaats in de nacht van zaterdag op zondag. Brutale diefstal Tussen zondagnacht 0.30 en maandagmorgen 07.30 uur waren van een aan de St. Servatiusweg geparkeerde personenauto vier vel gen met gloednieuwe banden er onder uit gehaald.De gebruikte krik had ook de onderplaat van de auto beschadigd. Banden en velgen waren ƒ1400,- waard. vrachtauto's via de Raadhuisstraat naar z'n bedrijf moeten rijden. Nu rijden de vrachtauto's aan de ene kant de straat in en aan de andere kant er weer uit. De la Roy en z'n advocaat voorzien problemen met het draaien van de vrachtauto's. Dat gaat gevaarlijke situaties opleveren. Bovendien staan er vaak auto's geparkeerd in de straat, die de ruim te om te manoeuvreren beperken. Na de realisatie van het plan Jerusalem komt de uitrit van party centrum De Witte Hoeve ook nog eens precies tegenover het bedrijf sterrein te liggen. Ook daardoor neemt volgens De la Roy de beper king toe. Hij verwacht in de toe komst dan ook vaker voor de com missie te verschijnen. Gesprekken over een eventuele verplaatsing van het bedrijf zijn op niets uitgelopen. Volgens eigen zeggen komt De la Roy niet in aanmerking voor een bijdrage van de provincie. De commissie wilde van de gemeente weten of er sprake is van een onveilige situatie en of er geme ten is hoeveel auto's er precies de Gasstraat als sluiproute gebruiken. Voorzitter Derksen vroeg waarom de gemeente niet gewoon van het noordelijk stukje Heuvelstraat een richtingsverkeer maakte. "Dan zou 't in één keer zijn opgelost". Verkeersdeskundige C. Moisin kon op die vragen alleen antwoorden dat het Rijksverkeersreglement voor rang geeft aan afsluiten van wegen boven het werken met borden. Voor de controle zijn immers allemaal politiemensen nodig en daarover heeft de gemeente geen directe zeg genschap. De gemeente wil wel een parkeerverbod in (een deel van) de Gasstraat overwegen. De inzet van parkeerwachters kan de gemeente wel zelf bepalen. Commissielid Houba verbaasde zich over het moment van het voor stel: in het verleden, met het groot aantal fietsende scholieren was er meer aanleiding voor een afsluiting. Houba vond ook de karakterisering 'verblijfstraat' wat zwaar voor het aantal huizen in de Gasstraat.

Peel en Maas | 1997 | | pagina 5