r
Wie was Monseigneur Verriet?
'AMV Periods", een
nieuwe manier van
autorijden
Expositie in
ziekenhuis
Gespreksgroep
voor vrouwen
na scheiding
Venrayse
Vrouwenraad
Anti-HIV-
Medicijnen
Toyota
Weekend
1996
Zingen is
leuk!
Volgend
weekend
groot
horecafeest in
Venray
Kabel-tv voor buitengebied
Ysselsteyn?
UW
Collecte
kankerbestrij
PEEL EN MAAS
Donderdag 22 augustus 1996 - Pagina 9
Vorig jaar kwam bij de sloop
[van het pand Coenders de oude
Hevel vrij van het bedrijfspand
van 'Brandstoffenhandel Jean
Verriet'. Het pand was ook hel
geboortehuis van monseigneur
jp.I. Verriet, een Venrayse geeste
lijke die op de Nederlandse
Antillen heeft gewerkt.
"oevalligerwijs was het vorig
jaar ook 50 jaar geleden dal het
Mgr. Verriet Instituut op Curasao
werd opgericht. Dit Instituut is
een instelling voor gehandicapte
kinderen, vernoemd naar deze
oud-Venray naar.
Bij dat jubileum werd een boek
je uitgegeven waarin ook aan
dacht voor Mgr. Verriet zelf.
Via een andere oud-Venraynaar,
dhr. G. Arts van de stichting
Gemiva kregen wij onderstaand
verhaal opgestuurd. Dhr. Arts
heeft vanuit zijn werk kontakt
met het Mgr. Verriet Instituut.
Het Monseigneur P.l. Verriet
instituut is vernoemd naar de bis-,
schop die de grond te Santa Maria
schonk waarop het instituut
jebouwd is. Helaas is monseigneur
'etrus Innocentius Verriet zelf reeds
in I948 overleden, doch Laurens
Konter van de orthopedische werk
plaats gaf me de raad eens met pater
Amado Romer te gaan praten. Hij
zou veel welen over monseigneur
Verriet. Dat bleek een gouden lip,
want op de rustige pastorie van Jan
Doret. omringd door boeken en sla-
pels papieren, waaronder een paar
door hem geschreven boeken, klaar
voor de drukker, 'alleen nog een
paar kleine wijzigingen', blijk pater
Romer zelf tot priester gewijd te
zijn door monseigneur Verriet en
een groot bewonderaar van de bis
schop die aan de basis stond van
veel sociale hervormingen.
Petrus Innocentius Verriet werd
geboren in Venray, Limburg, en
volgde zijn eerste studies bij de
paters Franciscanen. Later slapte hij
over naar de Dominicanen. Hij
begon zijn carrière met lesgeven aan
liet oude Dominicus College in
Nijmegen. Verriet kwam naar
Curasao, maar werd hier ziek. Hij
kreeg hel aan zijn longen. Daarom
keerde hij terug naar Nederland om
naderhand toch weer naar Curasao
terug te komen.
Pater Römer geeft via anekdotes
n herinneringen een beeld van de
mens Verriet, waarbij hij de nadruk
legt op zijn sociale bewogenheid.
'Venray ligt in Limburgse Peel,
een arm gebied. Zijn jonge jaren
vielen samen met de opkomst van
de katholieke arbeidersbeweging.
Monseigneur Nolens *1860-1931)
en monseigneur Poels was oor
spronkelijk een schriftgeleerde,
maar kwam later in de vakbeweging
terecht. Poels was een wereldheer,
geen Dominicaan. Lange lijd na het
overlijden van Verriet vond ik tussen
oude papieren van hem van de R.K.
Volksbond nog een bidprentje van
een pastoor ergens uit Limburg die
zich ook zo had toegelegd op sociale
verbeteringen. Ik weet niet wat de
precieze band was tussen Verriet en
deze pastoor'.
'Verriet kwam naar Curasao en
kreeg hier zijn kans. Hij begon
gewoon ergens als pastoor, op
Curasao, Bonaire en Aruba. Hij
hield veel van Aruba. Daar is hij ook
gestorven'.
In 1919 werd door Antonio
Pijpers de Rooms-Katholieke
Volksbond opgericht op Curagao.
Volksbonden waren er toen al op
verschillende plaatsen in Nederland,
maar voor Curasao was hel nieuw.
Men vond het hier een vreemd en
wankel idee en het liep op niets uit.
Kort na de oprichting overleed
Antonio Pijpers zelf. Men wilde de
Volksbond maar opdoeken, toen
monseigneur Vuylsteke tussenbeide
kwam en Verriet benoemde als man
die ze zou bijstaan. Verriet neemt
die opdracht aan en blaast nieuw
leven in de R.K. Volksbond. Het
hoogtepunt van de R.K. Volksbond
was de staking in 1922. met Felix
Chacuto e.a. Verriet stond aan de
kant van de stakers. John Horris
Sprockel was toen voorzitter van de
bond en Verriet was geestelijk advi
seur. Verriet heeft ook geholpen bij
de oprichting van de eerste vakbond
voor havenarbeiders 'San Telmo',
die zich inzette voor alfabetisatie
van de arbeiders, de oprichting van
spaarfondsen en een begrafenis
fonds. Verriet liep rond met ideeën
voor volkswoningbouw en stond
achter de eerste r.k. ambachtsschool.
In 1922 is hij geweldig bezig
geweest. Toen heeft hij o.a. La
Union, in eerste instantie als orgaan
van de Volksbond, opgericht. La
Union was in die jaren dé krant. Hij
schreef hem bijna helemaal zelf vol.
Met die krant gaf hij de mogelijk
heid de eigen cultuur naar voren te
brengen. Tuyuchi. Kroon, Fraai, ze
hebben allemaal de kans gekregen
in La Union te debuteren. Zelfs de
vertaling van de sociale encycliek
Optekeningen uit een jubileumboek
Rerum Novarum verscheen in La
Union.
In 1929 ging Verriet. na tien jaar
werken op de Antillen, voor een jaar
met vakantie naar Nederland. In die
lijd werd hij benoemd tot bisschop
van Eleulherna, een of ander Grieks
eilandje. (In missiegebieden is de
paus het hoofd van de kerk, hij is
bisschop van de hele wereld. Een
apostolisch vicaris wordt bisschop
gewijd, maar is geen bisschop van
het gebied waar hij is. Zo bestaan er
allerlei hulpbisschoppen voorgebie
den waar geen bisdommen zijn. Ook
Zeppenfeldt, Vuylsteke en in het
begin ook Holterman. waren apost
olisch vicaris).
'Als apostolisch vicaris kreeg
Verriet echt de kans om de kerk in
de richting van het sociale te sturen.
Allerlei nieuwe vakbonden werden
opgericht: de SCEOM (nu Boneco),
de bond voor buschauffeurs, voor
bakkers, voor onderwijzers (Don
Bosco), enz.
In 1934/45 werd de r.k. ambachts
school St. Jozef gesticht, daarna
kwamen de Centrale Scholen, voor
lopers van de huishoudscholen.
Volkswoningen werden gebouwd bij
de kerk van Santa Famia, in de
Volksbondstraat, in de Oranjestraat,
op Juan Domingo en op Mundo
Nobo.
'Verriet stond er in 1935 achter dat
men de politiek in moest gaan om te
streven naar verkiezingen voor de
staten van Curasao. De voormannen
van de Cura9a0.se Katholieke Partij
(niet te verwarren met de latere
KVP), Moises da Costa Gomez,
Jacques Ellis, John Horris Sprockel,
John de Jong, Elias Römer, Constan
Casiano en José Maria Kroon waren
bijna allemaal mannen van de
Volksbond. Deze Cura9aose
Rooms-Katholieke Partij was het
grote werk van Verriet'.
Het Wit-Gele Kruis is een initia
tief van Van de Laarschot geweest,
dus niet van de kerk. Van de
Laarschot was een leek. Maar de
bisschop wilde het initiatief graag
steunen.
'In de periode van het paternalis
me in de kerk zou dat zeer moeilijk
zijn geweest. Men duldde niet
gemakkelijk dat particulieren initia
tieven namen op r.k. basis. Onder
Verriet was dat wel mogelijk. Verriet
was zelf bezig met allerlei sociale
organisaties. Hij vond hel wel goed,
maar jammer dat hij het zelf niet
gedaan had. Er was wel sprake van
een klein beetje jalousie de metier'.
Verriet was wel fel tegen de ver
hollandsing van de hele zaak. Er
stonden twee exponenten tegenover
elkaar. Men sprak ook wel over de
'Dos Pedronan'; Piet Kasteel in het
gouvernemenlspaleis en Piet Verriet
in het paleis op het Brionplein, recht
tegenover elkaar: Maar goed dat er
water tussen zat!
'Verriet kon er heel hartelijk om
lachen. Hij had altijd veel plezier
om leuke en geestige voorvallen'.
Verriet had overal op het eiland
terreinen.
'Hij kreeg van alles, maar gaf ook
veel weer weg. Hij keek nooit op de
centen. Dat was een ander bezwaar
dat men tegen hem had. Verriet gaf
de terreinen te Brakkeput aan de
Kruisvaarders van St. Jan. Dat zijn
geen religieuzen maar leken. Toen
ze op Cura9ao kwamen eiste men
echter dat ze broeders genoemd
werden en moesten ze een toog dra
gen'.
Monseigneur Verriet is altijd zie
kelijk gebleven. Hij miste een stuk
long. Als hij stond te preken of te
zingen was dat te merken aan zijn
stem, tot grote hilariteit van de gees
telijkheid, maar dat lapte hij aan zijn
laars.
'Toen Monseigneur als bisschop
aankwam op Cura9ao was er een
optocht van alle mogelijke organisa
ties die iets met de Volksbond te
maken hadden. Hij werd afgehaald
van de KNSM-werf en naar de
Hoogstraat gebracht, langs de kerk
van Santa Famia naar zijn paleis op
het Brionplein. Het was een glorie
volle intocht. Hij was zo geliefd bij
het gewone volk. Daar deed hij ook
alles voor'.
Verriet is ook begonnen met de
Katholieke Jeugdcentrale waar de
katholieke verkenners onder vielen,
de katholieke jonge meisjes en de
zonnekinderen (de kleintjes) en de
Katholieke Sport Centrale. De laat
ste trainde op de terreinen die nu
naast het gebouw liggen van de
Ambtenaren Credit Union.
'We zaten eens met ons drieën te
praten. Verriet, Brada en ik en het
gesprek ging over roepingen op
Cura9ao. Ik zei dat het wat dat
betreft niet zo goed ging op
Cura9-ao. Verriet antwoordde: 'En.
hoe zit het in Venezuela. Laten we
dat eens bekijken?'
Toen antwoordde ik: 'Het aantal
priesters op het totaal van de bevol
king van Venezuela, vergeleken met
hel aantal priesters op het totaal van
de bevolking van Cura9ao komt
bijna op hetzelfde neer. In
Venezuela is ongeveer 10% van de
scholen katholiek, op Cura9ao 90%.
Er bestonden bijna geen hospitalen
in Venezuela toen. Cura9ao kende
één hospitaal en dat was katholiek.
Het analfabetisme bedroeg in
Venezuela 75%, op Cura9ao 0,1%.
Het aantal onwettige kinderen was
in Venezuela 80% op Cura9ao 36%.
Op Cura9ao hadden we één priester
op 500 gelovigen. In Venezuela één
op de 50.000, Als je dat allemaal
meerekent en het aantal roepingen
blijkt gelijk, gaat het slecht op
Curagao'. Verriet klapte helemaal
dicht, bleef me aanstaren en zei
geen woord meer. Nadat hij een half
uur zo had gezeten, hij was gebro
ken door wat ik hem vertelde, stond
hij op, zei welterusten en ging weg.
Brada stond op en begon me uit te
schelden. Zo mocht ik niet tegen de
bisschop praten.
Maar hij was een ander mens dan
de anderen. Anderen zeiden: je mag
geen kritiek hebben. Verriet accep
teerde het. Dat is het grote verschil
tussen de gemiddelde geestelijke en
een groot man als Verriet'.
'Het is nu een nieuwe tijd en dat
vraagt om een nieuwe aanpak. Maar
de inspiratie van Verriet is er. Die
man was zo geweldig.
Ik ben zelf naar Nederland
geweest, naar het Albertinum. het
hoofdkwartier van de Dominicanen,
maar ze hebben daar bijna niets over
Verriet. Ze weten niet hoeveel die
man betekend heeft. Wat hij heeft
gedaan, wordt na het Tweede
Vaticaans Concilie alleen nog maar
verkondigd. Het wordt nog niet in
praktijk gebracht'.
De twee foto's stammen uit het
archief van Jan v.d. Pulten. De foto
rechts boven toont de Venrayse
Monseigneur.
De foto in het midden is gemaakt
tijdens een bezoek van Monseigneur
Ver riet aan Venray. De foto is geno
men voor de Grote Kerk. Op de ach
tergrond de sigarenwinkel die ook
nu nog daar is gelegen.
Tot 3 oktober exposeert Pieter de
Groot zijn schilderijen in het sj.
Elisabeth Ziekenhuis.
Pieter de Groot studeerde monu-
jmentale vormgeving aan de
Kunstacademie van Maastricht. I11
die tijd hield hij zich voornamelijk
bezig met schilderen. In zijn werk
komt duidelijk naar voren dat hij
niet gebonden is aan één geloof in
cén ware kunst of overtuiging. Vaak
wordt hij dan ook bestempeld als
postmodern kunstenaar. 'In dat
kader past dan ook de nieuwe weg
die ik ingeslagen ben door aan de
faculteit der Wijsbegeerte van de
Universiteit van Amsterdam te gaan
studeren', aldus Pieter.
Pieter probeert in zijn schilderijen
kritiekloos gebruik te maken van
elke uiting, elke cultuur en elke stijl
door deze domweg te kopieren en
naast elke te plaatsen, barok naast
strips of pointillisme naast compu
terbeelden. Inmiddels heeft hij een
aantal exposities op zijn naarp staan,
onder meer in Aken, Valkenburg en
Amsterdam.
Voor meer informatie: tel. 020-
4200067.
Slichting Synthese, afdeling
Maatschappelijk Werk, start in sep
tember 1996 met een gespreksgroep
voor vrouwen die toe zijn aan ver
werking na een echtscheiding.
De nieuwe levenssituatie die is
ontstaan vraagt antwoord op proble
men en vragen als: Wat betekent het
afscheid te nemen van een huwelijk
waarin veel niet goed ging maar
waarin je toch geloofde'? Hoe ver
werk je pijn. boosheid, verdriet'?
Hoe red je het in de praktische
(financiële) situatie? Hoe is het
alleen de kinderen op te voeden'?
Hoe nu alleen verder; voorzichtig
denken aan de toekomst?
In een groep komen deze vragen
aan de orde. kunnen ervaringen
tedeeld worden en problemen her-
;end.
De groep van ongeveer acht per
sonen, komt vanaf september twaalf
keer bijeen in De Clockert. De bege
leiding is in handen van twee maat
schappelijk werkers.
Aanmelding en informatie: tel.
0478-583100.
Woensdagavond 28 augustus om
20O0 uur zal het algemeen bestuur
van de Venrayse Vrouwenraad weer
bijeenkomen in zaal In den Engel in
de Poststraat voor een vergadering.
Besproken wordt onder meer hel
Werkplan '96/'97.
Geïnteresseerden zijn welkom om
le vergadering bij te wonen en
belangstellende vrouwenclubs kun-
len zich nog aansluiten bij de
Vrouwenraad.
Vanaf 19.45 uur slaat de koffie
klaar
Per I juli jl. zijn er meer anti-hiv-
medicijnen beschikbaar gekomen
voor behandeling van hiv-geïnfec-
leerden en mensen met aids. Met
deze middelen kunnen de aidsbe-
handelaren een begin maken met de
zogenaamde combi natie therapie.
Op initiatief van de HlV-vereni-
ging Nederland organiseert hel Si.
Laurentius Ziekenhuis in samen
werking met de GGD Midden-
Limburg een informatie-avond over
deze anti-hiv-medicijnen. De bij
eenkomst vindt plaats op dinsdag 27
augustus in de Munsterzaal van het
Sl. Laurentius Ziekenhuis, Mgr.
Driessenstraat 6 in Roermond, aan
vang 19.30 uur. De zaal is te berei
ken via de ingang Fysiotherapie. De
toegang is gratis.
Hiv-geïnfecteerden. mensen met
aids, hulpverleners en andere
betrokkenen worden tijdens deze
avond geïnformeerd over het belang
van prolease-remmers, de mogelijk
heden voor combinatietherapieën en
een persoonlijke ervaring met een
protease-remmer. Ook is er gelegen
heid tot het stellen van vragen.
Sprekers zullen zijn: dhr. H.
Wijers, voorzitter HlV-vereniging
Nederland; dhr. A. Spijker, internist
St. Laurentius Ziekenhuis; dhr. K.
Rümke. sectie medische voorlich
ting HlV-vereniging; dhr. M.
Vcrbrug'ge, secretaresse HIV-vereni-
ging.
Wilt u verzekerd zijn van een
plaats? Meld u dan even aan bij het
Patiënten Service Bureau van het Sl.
Laurentius Ziekenhuis, tel. 0475-
382236 (lussen 10.00 en 16.30 uur).
Celica Big Spender Team uit
Venray organiseert in samenwerking
met vijf andere Toyota clubs uit
Nederland een zeer grote Toyota
Meeting bij Auloiron in Rosmalen,
op 24 en 25 augustus. Alle modellen
Toyota zijn welkom. Hoogtepunt is
het 25-jarig bestaan van de Toyota
Celica in Nederland.
Op hel programma staan onder
andere concours, onderdelenmarkt,
standhouders, static show, 4 WD
gebeuren, occasionmarkt, behendig
heid s wed s t rij dra d i og ra 11 sc he
demonstraties, decibel wedstrijden,
sumu worstelen en een zeer grote
feestavond. Verder is er een zeer
grote tombola met als hoofdprijs
een Toyotaballonvaart.
Iedereen is welkom.
Voor kinderen die graag zingen, is
'er een open repetitie op maandag 2
september. Deze open repetitie
wordt georganiseerd door
Kinderkoor De Bandelieren en vindt
plaats in het zaaltje aan de achter
kant van de Petrus'Bandenkerk.
Vind je zingen leuk, kom dan
meezingen.
Geheugentraining
In deze cursus van 10 bijeenkom
sten op woensdagmorgen, wordt
ingegaan op de functie van het
geheugen en worden algemene
begrippen die met het geheugen te
maken hebben, verduidelijkt. U
krijgt hierdoor meer grip op het
eigen geheugenproces.
De eerste twee a drie bijeenkom
sten bestaan dan ook uit theorie.
In de overige bijeenkomsten
wordt er gewerkt aan het vergroten
van deconcentratie, het bewuster
omgaan met de zintuigen en metho
des om het geheugen te ondersteu
nen. Belangstelling'?? Bel de
Volksuniversiteit Venray. tel. 0478-
580185.
Patchwork quilten
Deze oude handwerktechniek
staal momenteel volop in de belang
stelling door de aandacht voor folk
lore en nostalgie.
Patchwork is het lapjeswerk waar
bij gebruik gemaakt wordt van drie
hoeken en vierkanten. Hierdoor ont
staan mooie motieven en fraaie
werkstukken tot slot. Quilten of
doorpitten wordt gebruikt om reliëf
te krijgen en de drie lagen: boven
laag (patchwork), tussenlaag (vul
ling) en onderlaag met elkaar te ver
binden.
De cursus beslaat uit 8 lessen van
2 uur op dinsdagmiddag.
De eerste lessen worden besteedt
aan het leren tekenen van patronen,
het maken van mallen en maken van
enkele kleinere werkstukken. De
laatste lessen maken we een grote
quilt of naar ieders idee een ander
werkstuk.
Voor informatie bel
Volksuniversiteit, tel. 0478-580185.
Sacred dance
Sacred Dance is voor iedereen die
van dansen houdt, daar de passen
eenvoudig zijn. Je hoeft niets te
bewijzen, niets hoeft goed te zijn.
Sacred Dance betekent letterlijk
"heilige dans" heilig in de zin van
heel makend. Er wordt gedanst in
een cirkel waarin we onszelf maar
ook de ander kunnen ontmoeten.
Het gebruik van symbolen zoals cir
kel, kruis en spiraal verdiepen de
dans.
Door de stroom van bewegingen
kun je het kind in je weer ontmoe
ten, dat wil spelen en dansen. Je
komt uit bij wal jou echt beweegt, of
doet bewegen. Via de dans kunnen
we gemakkelijker uiting geven aan
hetgeen bij ons leeft; vreugde, ver
bondenheid. schoonheid en stilte.
Sacred Dance bestaat uit dansen
met meditatieve elementen en uit
bundige dansen. De grondlegger van
Sacred Dance, Bernhard Wosien,
heeft door verdieping in de symbo
liek nieuwe dansen gemaakt op o.a.
klassieke muziek. Met behulp van
de muziek bieden wij de mensen in
de dans de toegang lot de stilte en
harmonie. Hiermee wordt dansen
een weg tot zelfvinding. Sacred
Dance geeft ons de mogelijkheid
lichaam, ziel en geest in evenwicht
te brengen. De cursus van 12 lessen
op donderdagmorgen wordt gegeven
door Annemic Rameckers. Zij is
opgéleid tot docente bij Stichting
Opleiding Sacred Dance Nederland
te Zeist. Voor informatie of aanmel
ding bel met de Volksuniversiteit
Venray. lel. 0478-580185.
Mantelzorg onder de
loep
Mantelzorg is hulp die iemand
vrijwillig biedt aan een persoon uil
haar/zijn naaste omgeving.
Deze term is zo gekozen omdat
die zorg je als het ware als een man
tel beschermt, bedoeld als symbool
voor warmte en veiligheid.
Geeft deze omschrijving voldoen
de zicht op wat mantelzorg nu alle
maal inhoudt? Vragen zoals:
wanneer spreek je van mantel
zorg?
*wat valt er allemaal onder man
telzorg?
*wie geeft mantelzorg?
*aan wie wordt mantelzorg gege
ven?
welke taken neemt een mantel-
zorger op zich'?
*wat is het verschil tussen man
telzorg en thuiszorg, tussen mantel
zorg en familiezorg'?
wordt mantelzorg betaald'?
bij wie moet ik zijn als ik er vra
gen over heb?
*op*wie kan een mantelzorger een
beroep door voor ondersteuning?
kun je als mantelzorger overleg
gen met beroepskrachten?
*is hel "vrijwillig"?
*zijn mantelzorgers al georgani
seerd?
*wat vindt men in het algemeen
van de mantelzorg?
hoeveel zorg wordt er landelijk
gezien door mantelzorgers gegeven?
*wat is het verband tussen man
telzorg en herverdeling van arbeid'?
zijn mogelijk ook vragen die u
heeft ten aanzien van deze soort
zorg.
De laatste lijd is er ook zeer veel te
doen rondom de mantelzorg.
Enerzijds wordt er geconstateerd dat
beroepsmatige zorg niet (meer) toe
reikend is, sterker nog: de mantel
zorg is bitter noodzakelijk. De over
heid gaat in haar beleid ook uil van
de aanwezigheid van mantelzorg.
Anderzijds gaan mantelzorgers zich
meer en meer weren tegen hun
maatschappelijke vaak onderge
schikte positie.
In deze cursus zullen dan ook veel
van bovenstaande vragen aan de
orde gesteld worden en wel in de
vorm van voorlichting, inleidingen,
discussies en zo mogelijk ervarings
verhalen.
De cursus is niet alleen bedoeld
voor mannen en vrouwen die meer
willen weten over mantelzorg, maar
ook voor vrouwen en mannen die op
enigerlei wijze al betrokken zijn in
de zorg om een familielid, buren en
vrienden en hun ervaringen naar
voren willen brengen.
Iemand zei eens:" je bent een man
telzorger voordatje het zelf weet!"
Misschien voor u een reden om deze
cursus van 6 lessen op de woensdag
avond te gaan volgen.
Belangstelling?? Bel
Volksuniversiteit, tel. 0478-580185.
Auto vernield
Bewoners van de Veltumse
Kleffen werden zondagmorgen om
03.50 uur wakker van geluiden
afkomstig van daar geparkeerde
auto's. Bewoners zagen twee jon
gens wegrijden die de auto van een
41-jarige Venraynaar hadden ver
nield. De spiegels waren er vanaf
geslagen en er waren krassen in het
plaatwerk aangebracht.
Hoeden maken
Hoeden maken steeds meer deel
uit van het modebeeld. Tijdens deze
cursus maakt u zelf een hoed of pet
naar eigen wens en smaak. Nadat u
enige theorie hebt gehad en weet
wat de mogelijkheden zijn, bepaalt
u welke hoed(en) u wilt maken. U
maakt kennis met diverse materia
len, stoffen, en bewerkingsmoge
lijkheden. U kunt een eigen gemaakt
hoofddeksel maken, aangepast aan
uw kledingstijl. Ook kunt u denken
aan een carnavalshoedje, een boe-
renpet of een kinderpet of -hoed.
De cursusprijs is exclusief materi
aal. U kunt nieuw materiaal gebrui
ken. maar ook van een oude hoed
een nieuwe maken. Er worden
diverse mogelijkheden aangereikt.
Enige vaardigheid met naald en
draad is gewenst.
Deze cursus wordt bij de docente
van de Volksuniversiteit thuis (in
Venlo) uitgevoerd op donderdag
avond. Voor informatie bel met de
Volksuniversiteit, tel. 0478-580185.
Een aantal Venrayse horeca
ondernemers hebben niet alleen
de Ronde van Nederland, maar
ook de twee daaropvolgende
dagen aangegrepen om eens flink
uit te pakken in het centrum van
Venray.
Op vrijdag 30. zaterdag 31 augus
tus en zondag I september zullen op
diverse lokaties in het centrum lal
van artiesten optreden.
Vrijdagmiddag is er in het kader
van de Ronde van Nederland ai een
en ander te doen op de Grote Markt.
De horeca-ondernemers op dit plein
nemen het programma 's avonds
over met de countrygroep Silver
Heart.
Op het Schouwburgplein is hel
drie dagen feest met op vrijdag
avond Volumia, zaterdag "De gou-
dreinetlen". Jacques Herb en Bertus
Staigerpaip.
Zondag komt de zomertruuk van
Radio Noordzee naar Venray met
enkele bekende artiesten.
Meer over dit programma volgen
de week in ons weekblad.
WIJ ZOEKEN
regelmatig nieuwe
bezorgers voor
Peel en Maas.
Aanmelden in
onze boekhandel
Grotestraat 68 of
telefonisch 582727
Min. leeftijd 14 jaar
AMV Smakterheide, dealer
voor Rover in Venray en gevestigd
aan de Paul Burgmanstraat, heeft
een geheel nieuwe verkoop/
lease/verhuur systeem gepresen
teerd, waardoor klant en autover
koper gemakkelijker tot elkaar
kunnen kopen. Het systeem heet
"AMV Periods Power" en is
gericht op de gebruikte auto.
AMV Periods Power onderscheidt
zich in "Private Periods", "Business
Periods" en "Rent Periods".
Bij Private Periods wordt een
gebruikte wagen aangeschaft incl.
all risk verzekering, wegenbelas
ting, onderhoud en banden en en
gerantie gedurende de looptijd van
het contract. Dat kan variëren van
12 t.m. 48 maanden. In die contract
periode wordt een vaste
"period"bedrag betaald. Aan het
eind van het contract kan de auto
worden ingeruild of worden gekocht
tegen een van te voren vastgesteld
bedrag.
Bij Business Periods wordt een
auto geleased. Het "periods" bedrag
is afhankelijk van het aantal kilome
ters. Na de contract periode gaat de
auto weer terug of kan deze gekocht
worden.
Bij Rent Periods wordt een auto
voor langere termijn gehuurd.
Daarbij is de verzekering zeer aan
trekkelijk en kan, indien de auto
veel voor vervoer van en naar wefk
wordt gebruik, in geval van meerij
ders de rentperiods grotendeels
gedekt worden. Rent Periods is ook
interessant indien men een arbeids
contract heeft voor bepaalde tijd en
daarvoor een auto nodig heeft.
Business periods is bijvoorbeeld
interessant voor.beginnende onder
nemers of voor ondernemers die
met tijdelijke krachten werken.
Tenslotte is er ook nog de
Financial periods, een vorm van
autokrediet.
AMV heeft voor "Periods" de
beschikking over een groot aantal
gebruikte auto's van diverse merken.
Ook heeft men de keuze voor diesel,
benzine of gas. Diverse extra's zoals
cd/radio combinatie zijn tegen bij
betaling verkrijgbaar.
AMV heeft het Periods systeem al
bij enkele klanten toegepast die daar
tevrede over zijn.
Wie meer over Periods wil weten,
kan daarvoor terecht bij AMV, Paul
Burgmanstraat 1, tel. 581032.
PEEL EN MAAS
'n abonnement waard
De dorpsraad van Ysselsteyn zal
actie ondernemen om te kijken of
woningen in het buitengebied van
het dorp op het kabelnet kunnen
worden aangesloten. Volgens
secretaris J. v.d. Pas is er wel
belangstelling bij de bewoners
voor een kabelaansluiting.
Hoeveel huizen uiteindelijk daad
werkelijk op de kabel willen zal
volgens Van de Pas afhangen van
de kosten. Hij schat dat in het
Ysselsteyn.se buitengebied om
zeker honderd woningen gaat.
De Dorpsraad heeft in de vergade
ring van deze week voor het eerst
inventariserend gesproken over
kabeltelevisie in het buitengebied.
Daarbij bleek dat met name bewo
ners van de Kempkensberg. ten
noorden van de Deurneseweg. hun
schotel of antenne wel willen ver
ruilen voor de kabel. Behalve de
kosten van aansluiting spelen voor
de bewoners ook de toekomstige
kostenontwikkelingen een rol bij de
overwegingen vpn de Ysselsteyners,
weel de secretaris. De Dorpsraad zal
in elk geval contact opnemen met
Mega Limburg Tel edi ens ten.
Waarschijnlijk wordt er in het najaar
een voorlichtingsbijeenkomst
belegd.
Verdere aansluiting op het aard-
gasnet is in Ysselsteyn van de baan.
De laatste vier overgebleven belang
stellenden in het buitengebied zijn
afgehaakt. Een aansluiting zou de
bewoners zeker acht- tot tiendui
zend gulden hebben gekost en dat
vond men te veel. Vorig jaar namen
Dorpsraden in de gemeente het ini
tiatief om te inventariseren hoeveel
belangstelling er bestond voor aard
gas. Nutsbedrijf Mega Limburg
wilde onder voorwaarden overgaan
lol het leggen van leidingen in het
buitengebied.
PEEL EN MAAS
WEEKBLAD
Het Koningin Wilhefminafonds is
in Nederland aktief voor de kanker
bestrijding. De jaarlijkse collecte is
dit jaar van 9 t.m. 14 september.
Voor deze collecte zoekt de
Venrayse afdeling nog medewerkers
die enkele uurtjes willen helpen met
het inzamelen van geld voor de kan
kerbestrijding.
Geïnteresseerden kunnen contact
opnemen met Mevr. Stoks-Steijvers.
tel. 586659 of met mevr.
Kranendonk, tel. 510337.