r Wie was Monseigneur Verriet? 'AMV Periods", een nieuwe manier van autorijden Expositie in ziekenhuis Gespreksgroep voor vrouwen na scheiding Venrayse Vrouwenraad Anti-HIV- Medicijnen Toyota Weekend 1996 Zingen is leuk! Volgend weekend groot horecafeest in Venray Kabel-tv voor buitengebied Ysselsteyn? UW Collecte kankerbestrij PEEL EN MAAS Donderdag 22 augustus 1996 - Pagina 9 Vorig jaar kwam bij de sloop [van het pand Coenders de oude Hevel vrij van het bedrijfspand van 'Brandstoffenhandel Jean Verriet'. Het pand was ook hel geboortehuis van monseigneur jp.I. Verriet, een Venrayse geeste lijke die op de Nederlandse Antillen heeft gewerkt. "oevalligerwijs was het vorig jaar ook 50 jaar geleden dal het Mgr. Verriet Instituut op Curasao werd opgericht. Dit Instituut is een instelling voor gehandicapte kinderen, vernoemd naar deze oud-Venray naar. Bij dat jubileum werd een boek je uitgegeven waarin ook aan dacht voor Mgr. Verriet zelf. Via een andere oud-Venraynaar, dhr. G. Arts van de stichting Gemiva kregen wij onderstaand verhaal opgestuurd. Dhr. Arts heeft vanuit zijn werk kontakt met het Mgr. Verriet Instituut. Het Monseigneur P.l. Verriet instituut is vernoemd naar de bis-, schop die de grond te Santa Maria schonk waarop het instituut jebouwd is. Helaas is monseigneur 'etrus Innocentius Verriet zelf reeds in I948 overleden, doch Laurens Konter van de orthopedische werk plaats gaf me de raad eens met pater Amado Romer te gaan praten. Hij zou veel welen over monseigneur Verriet. Dat bleek een gouden lip, want op de rustige pastorie van Jan Doret. omringd door boeken en sla- pels papieren, waaronder een paar door hem geschreven boeken, klaar voor de drukker, 'alleen nog een paar kleine wijzigingen', blijk pater Romer zelf tot priester gewijd te zijn door monseigneur Verriet en een groot bewonderaar van de bis schop die aan de basis stond van veel sociale hervormingen. Petrus Innocentius Verriet werd geboren in Venray, Limburg, en volgde zijn eerste studies bij de paters Franciscanen. Later slapte hij over naar de Dominicanen. Hij begon zijn carrière met lesgeven aan liet oude Dominicus College in Nijmegen. Verriet kwam naar Curasao, maar werd hier ziek. Hij kreeg hel aan zijn longen. Daarom keerde hij terug naar Nederland om naderhand toch weer naar Curasao terug te komen. Pater Römer geeft via anekdotes n herinneringen een beeld van de mens Verriet, waarbij hij de nadruk legt op zijn sociale bewogenheid. 'Venray ligt in Limburgse Peel, een arm gebied. Zijn jonge jaren vielen samen met de opkomst van de katholieke arbeidersbeweging. Monseigneur Nolens *1860-1931) en monseigneur Poels was oor spronkelijk een schriftgeleerde, maar kwam later in de vakbeweging terecht. Poels was een wereldheer, geen Dominicaan. Lange lijd na het overlijden van Verriet vond ik tussen oude papieren van hem van de R.K. Volksbond nog een bidprentje van een pastoor ergens uit Limburg die zich ook zo had toegelegd op sociale verbeteringen. Ik weet niet wat de precieze band was tussen Verriet en deze pastoor'. 'Verriet kwam naar Curasao en kreeg hier zijn kans. Hij begon gewoon ergens als pastoor, op Curasao, Bonaire en Aruba. Hij hield veel van Aruba. Daar is hij ook gestorven'. In 1919 werd door Antonio Pijpers de Rooms-Katholieke Volksbond opgericht op Curagao. Volksbonden waren er toen al op verschillende plaatsen in Nederland, maar voor Curasao was hel nieuw. Men vond het hier een vreemd en wankel idee en het liep op niets uit. Kort na de oprichting overleed Antonio Pijpers zelf. Men wilde de Volksbond maar opdoeken, toen monseigneur Vuylsteke tussenbeide kwam en Verriet benoemde als man die ze zou bijstaan. Verriet neemt die opdracht aan en blaast nieuw leven in de R.K. Volksbond. Het hoogtepunt van de R.K. Volksbond was de staking in 1922. met Felix Chacuto e.a. Verriet stond aan de kant van de stakers. John Horris Sprockel was toen voorzitter van de bond en Verriet was geestelijk advi seur. Verriet heeft ook geholpen bij de oprichting van de eerste vakbond voor havenarbeiders 'San Telmo', die zich inzette voor alfabetisatie van de arbeiders, de oprichting van spaarfondsen en een begrafenis fonds. Verriet liep rond met ideeën voor volkswoningbouw en stond achter de eerste r.k. ambachtsschool. In 1922 is hij geweldig bezig geweest. Toen heeft hij o.a. La Union, in eerste instantie als orgaan van de Volksbond, opgericht. La Union was in die jaren dé krant. Hij schreef hem bijna helemaal zelf vol. Met die krant gaf hij de mogelijk heid de eigen cultuur naar voren te brengen. Tuyuchi. Kroon, Fraai, ze hebben allemaal de kans gekregen in La Union te debuteren. Zelfs de vertaling van de sociale encycliek Optekeningen uit een jubileumboek Rerum Novarum verscheen in La Union. In 1929 ging Verriet. na tien jaar werken op de Antillen, voor een jaar met vakantie naar Nederland. In die lijd werd hij benoemd tot bisschop van Eleulherna, een of ander Grieks eilandje. (In missiegebieden is de paus het hoofd van de kerk, hij is bisschop van de hele wereld. Een apostolisch vicaris wordt bisschop gewijd, maar is geen bisschop van het gebied waar hij is. Zo bestaan er allerlei hulpbisschoppen voorgebie den waar geen bisdommen zijn. Ook Zeppenfeldt, Vuylsteke en in het begin ook Holterman. waren apost olisch vicaris). 'Als apostolisch vicaris kreeg Verriet echt de kans om de kerk in de richting van het sociale te sturen. Allerlei nieuwe vakbonden werden opgericht: de SCEOM (nu Boneco), de bond voor buschauffeurs, voor bakkers, voor onderwijzers (Don Bosco), enz. In 1934/45 werd de r.k. ambachts school St. Jozef gesticht, daarna kwamen de Centrale Scholen, voor lopers van de huishoudscholen. Volkswoningen werden gebouwd bij de kerk van Santa Famia, in de Volksbondstraat, in de Oranjestraat, op Juan Domingo en op Mundo Nobo. 'Verriet stond er in 1935 achter dat men de politiek in moest gaan om te streven naar verkiezingen voor de staten van Curasao. De voormannen van de Cura9a0.se Katholieke Partij (niet te verwarren met de latere KVP), Moises da Costa Gomez, Jacques Ellis, John Horris Sprockel, John de Jong, Elias Römer, Constan Casiano en José Maria Kroon waren bijna allemaal mannen van de Volksbond. Deze Cura9aose Rooms-Katholieke Partij was het grote werk van Verriet'. Het Wit-Gele Kruis is een initia tief van Van de Laarschot geweest, dus niet van de kerk. Van de Laarschot was een leek. Maar de bisschop wilde het initiatief graag steunen. 'In de periode van het paternalis me in de kerk zou dat zeer moeilijk zijn geweest. Men duldde niet gemakkelijk dat particulieren initia tieven namen op r.k. basis. Onder Verriet was dat wel mogelijk. Verriet was zelf bezig met allerlei sociale organisaties. Hij vond hel wel goed, maar jammer dat hij het zelf niet gedaan had. Er was wel sprake van een klein beetje jalousie de metier'. Verriet was wel fel tegen de ver hollandsing van de hele zaak. Er stonden twee exponenten tegenover elkaar. Men sprak ook wel over de 'Dos Pedronan'; Piet Kasteel in het gouvernemenlspaleis en Piet Verriet in het paleis op het Brionplein, recht tegenover elkaar: Maar goed dat er water tussen zat! 'Verriet kon er heel hartelijk om lachen. Hij had altijd veel plezier om leuke en geestige voorvallen'. Verriet had overal op het eiland terreinen. 'Hij kreeg van alles, maar gaf ook veel weer weg. Hij keek nooit op de centen. Dat was een ander bezwaar dat men tegen hem had. Verriet gaf de terreinen te Brakkeput aan de Kruisvaarders van St. Jan. Dat zijn geen religieuzen maar leken. Toen ze op Cura9ao kwamen eiste men echter dat ze broeders genoemd werden en moesten ze een toog dra gen'. Monseigneur Verriet is altijd zie kelijk gebleven. Hij miste een stuk long. Als hij stond te preken of te zingen was dat te merken aan zijn stem, tot grote hilariteit van de gees telijkheid, maar dat lapte hij aan zijn laars. 'Toen Monseigneur als bisschop aankwam op Cura9ao was er een optocht van alle mogelijke organisa ties die iets met de Volksbond te maken hadden. Hij werd afgehaald van de KNSM-werf en naar de Hoogstraat gebracht, langs de kerk van Santa Famia naar zijn paleis op het Brionplein. Het was een glorie volle intocht. Hij was zo geliefd bij het gewone volk. Daar deed hij ook alles voor'. Verriet is ook begonnen met de Katholieke Jeugdcentrale waar de katholieke verkenners onder vielen, de katholieke jonge meisjes en de zonnekinderen (de kleintjes) en de Katholieke Sport Centrale. De laat ste trainde op de terreinen die nu naast het gebouw liggen van de Ambtenaren Credit Union. 'We zaten eens met ons drieën te praten. Verriet, Brada en ik en het gesprek ging over roepingen op Cura9ao. Ik zei dat het wat dat betreft niet zo goed ging op Cura9-ao. Verriet antwoordde: 'En. hoe zit het in Venezuela. Laten we dat eens bekijken?' Toen antwoordde ik: 'Het aantal priesters op het totaal van de bevol king van Venezuela, vergeleken met hel aantal priesters op het totaal van de bevolking van Cura9ao komt bijna op hetzelfde neer. In Venezuela is ongeveer 10% van de scholen katholiek, op Cura9ao 90%. Er bestonden bijna geen hospitalen in Venezuela toen. Cura9ao kende één hospitaal en dat was katholiek. Het analfabetisme bedroeg in Venezuela 75%, op Cura9ao 0,1%. Het aantal onwettige kinderen was in Venezuela 80% op Cura9ao 36%. Op Cura9ao hadden we één priester op 500 gelovigen. In Venezuela één op de 50.000, Als je dat allemaal meerekent en het aantal roepingen blijkt gelijk, gaat het slecht op Curagao'. Verriet klapte helemaal dicht, bleef me aanstaren en zei geen woord meer. Nadat hij een half uur zo had gezeten, hij was gebro ken door wat ik hem vertelde, stond hij op, zei welterusten en ging weg. Brada stond op en begon me uit te schelden. Zo mocht ik niet tegen de bisschop praten. Maar hij was een ander mens dan de anderen. Anderen zeiden: je mag geen kritiek hebben. Verriet accep teerde het. Dat is het grote verschil tussen de gemiddelde geestelijke en een groot man als Verriet'. 'Het is nu een nieuwe tijd en dat vraagt om een nieuwe aanpak. Maar de inspiratie van Verriet is er. Die man was zo geweldig. Ik ben zelf naar Nederland geweest, naar het Albertinum. het hoofdkwartier van de Dominicanen, maar ze hebben daar bijna niets over Verriet. Ze weten niet hoeveel die man betekend heeft. Wat hij heeft gedaan, wordt na het Tweede Vaticaans Concilie alleen nog maar verkondigd. Het wordt nog niet in praktijk gebracht'. De twee foto's stammen uit het archief van Jan v.d. Pulten. De foto rechts boven toont de Venrayse Monseigneur. De foto in het midden is gemaakt tijdens een bezoek van Monseigneur Ver riet aan Venray. De foto is geno men voor de Grote Kerk. Op de ach tergrond de sigarenwinkel die ook nu nog daar is gelegen. Tot 3 oktober exposeert Pieter de Groot zijn schilderijen in het sj. Elisabeth Ziekenhuis. Pieter de Groot studeerde monu- jmentale vormgeving aan de Kunstacademie van Maastricht. I11 die tijd hield hij zich voornamelijk bezig met schilderen. In zijn werk komt duidelijk naar voren dat hij niet gebonden is aan één geloof in cén ware kunst of overtuiging. Vaak wordt hij dan ook bestempeld als postmodern kunstenaar. 'In dat kader past dan ook de nieuwe weg die ik ingeslagen ben door aan de faculteit der Wijsbegeerte van de Universiteit van Amsterdam te gaan studeren', aldus Pieter. Pieter probeert in zijn schilderijen kritiekloos gebruik te maken van elke uiting, elke cultuur en elke stijl door deze domweg te kopieren en naast elke te plaatsen, barok naast strips of pointillisme naast compu terbeelden. Inmiddels heeft hij een aantal exposities op zijn naarp staan, onder meer in Aken, Valkenburg en Amsterdam. Voor meer informatie: tel. 020- 4200067. Slichting Synthese, afdeling Maatschappelijk Werk, start in sep tember 1996 met een gespreksgroep voor vrouwen die toe zijn aan ver werking na een echtscheiding. De nieuwe levenssituatie die is ontstaan vraagt antwoord op proble men en vragen als: Wat betekent het afscheid te nemen van een huwelijk waarin veel niet goed ging maar waarin je toch geloofde'? Hoe ver werk je pijn. boosheid, verdriet'? Hoe red je het in de praktische (financiële) situatie? Hoe is het alleen de kinderen op te voeden'? Hoe nu alleen verder; voorzichtig denken aan de toekomst? In een groep komen deze vragen aan de orde. kunnen ervaringen tedeeld worden en problemen her- ;end. De groep van ongeveer acht per sonen, komt vanaf september twaalf keer bijeen in De Clockert. De bege leiding is in handen van twee maat schappelijk werkers. Aanmelding en informatie: tel. 0478-583100. Woensdagavond 28 augustus om 20O0 uur zal het algemeen bestuur van de Venrayse Vrouwenraad weer bijeenkomen in zaal In den Engel in de Poststraat voor een vergadering. Besproken wordt onder meer hel Werkplan '96/'97. Geïnteresseerden zijn welkom om le vergadering bij te wonen en belangstellende vrouwenclubs kun- len zich nog aansluiten bij de Vrouwenraad. Vanaf 19.45 uur slaat de koffie klaar Per I juli jl. zijn er meer anti-hiv- medicijnen beschikbaar gekomen voor behandeling van hiv-geïnfec- leerden en mensen met aids. Met deze middelen kunnen de aidsbe- handelaren een begin maken met de zogenaamde combi natie therapie. Op initiatief van de HlV-vereni- ging Nederland organiseert hel Si. Laurentius Ziekenhuis in samen werking met de GGD Midden- Limburg een informatie-avond over deze anti-hiv-medicijnen. De bij eenkomst vindt plaats op dinsdag 27 augustus in de Munsterzaal van het Sl. Laurentius Ziekenhuis, Mgr. Driessenstraat 6 in Roermond, aan vang 19.30 uur. De zaal is te berei ken via de ingang Fysiotherapie. De toegang is gratis. Hiv-geïnfecteerden. mensen met aids, hulpverleners en andere betrokkenen worden tijdens deze avond geïnformeerd over het belang van prolease-remmers, de mogelijk heden voor combinatietherapieën en een persoonlijke ervaring met een protease-remmer. Ook is er gelegen heid tot het stellen van vragen. Sprekers zullen zijn: dhr. H. Wijers, voorzitter HlV-vereniging Nederland; dhr. A. Spijker, internist St. Laurentius Ziekenhuis; dhr. K. Rümke. sectie medische voorlich ting HlV-vereniging; dhr. M. Vcrbrug'ge, secretaresse HIV-vereni- ging. Wilt u verzekerd zijn van een plaats? Meld u dan even aan bij het Patiënten Service Bureau van het Sl. Laurentius Ziekenhuis, tel. 0475- 382236 (lussen 10.00 en 16.30 uur). Celica Big Spender Team uit Venray organiseert in samenwerking met vijf andere Toyota clubs uit Nederland een zeer grote Toyota Meeting bij Auloiron in Rosmalen, op 24 en 25 augustus. Alle modellen Toyota zijn welkom. Hoogtepunt is het 25-jarig bestaan van de Toyota Celica in Nederland. Op hel programma staan onder andere concours, onderdelenmarkt, standhouders, static show, 4 WD gebeuren, occasionmarkt, behendig heid s wed s t rij dra d i og ra 11 sc he demonstraties, decibel wedstrijden, sumu worstelen en een zeer grote feestavond. Verder is er een zeer grote tombola met als hoofdprijs een Toyotaballonvaart. Iedereen is welkom. Voor kinderen die graag zingen, is 'er een open repetitie op maandag 2 september. Deze open repetitie wordt georganiseerd door Kinderkoor De Bandelieren en vindt plaats in het zaaltje aan de achter kant van de Petrus'Bandenkerk. Vind je zingen leuk, kom dan meezingen. Geheugentraining In deze cursus van 10 bijeenkom sten op woensdagmorgen, wordt ingegaan op de functie van het geheugen en worden algemene begrippen die met het geheugen te maken hebben, verduidelijkt. U krijgt hierdoor meer grip op het eigen geheugenproces. De eerste twee a drie bijeenkom sten bestaan dan ook uit theorie. In de overige bijeenkomsten wordt er gewerkt aan het vergroten van deconcentratie, het bewuster omgaan met de zintuigen en metho des om het geheugen te ondersteu nen. Belangstelling'?? Bel de Volksuniversiteit Venray. tel. 0478- 580185. Patchwork quilten Deze oude handwerktechniek staal momenteel volop in de belang stelling door de aandacht voor folk lore en nostalgie. Patchwork is het lapjeswerk waar bij gebruik gemaakt wordt van drie hoeken en vierkanten. Hierdoor ont staan mooie motieven en fraaie werkstukken tot slot. Quilten of doorpitten wordt gebruikt om reliëf te krijgen en de drie lagen: boven laag (patchwork), tussenlaag (vul ling) en onderlaag met elkaar te ver binden. De cursus beslaat uit 8 lessen van 2 uur op dinsdagmiddag. De eerste lessen worden besteedt aan het leren tekenen van patronen, het maken van mallen en maken van enkele kleinere werkstukken. De laatste lessen maken we een grote quilt of naar ieders idee een ander werkstuk. Voor informatie bel Volksuniversiteit, tel. 0478-580185. Sacred dance Sacred Dance is voor iedereen die van dansen houdt, daar de passen eenvoudig zijn. Je hoeft niets te bewijzen, niets hoeft goed te zijn. Sacred Dance betekent letterlijk "heilige dans" heilig in de zin van heel makend. Er wordt gedanst in een cirkel waarin we onszelf maar ook de ander kunnen ontmoeten. Het gebruik van symbolen zoals cir kel, kruis en spiraal verdiepen de dans. Door de stroom van bewegingen kun je het kind in je weer ontmoe ten, dat wil spelen en dansen. Je komt uit bij wal jou echt beweegt, of doet bewegen. Via de dans kunnen we gemakkelijker uiting geven aan hetgeen bij ons leeft; vreugde, ver bondenheid. schoonheid en stilte. Sacred Dance bestaat uit dansen met meditatieve elementen en uit bundige dansen. De grondlegger van Sacred Dance, Bernhard Wosien, heeft door verdieping in de symbo liek nieuwe dansen gemaakt op o.a. klassieke muziek. Met behulp van de muziek bieden wij de mensen in de dans de toegang lot de stilte en harmonie. Hiermee wordt dansen een weg tot zelfvinding. Sacred Dance geeft ons de mogelijkheid lichaam, ziel en geest in evenwicht te brengen. De cursus van 12 lessen op donderdagmorgen wordt gegeven door Annemic Rameckers. Zij is opgéleid tot docente bij Stichting Opleiding Sacred Dance Nederland te Zeist. Voor informatie of aanmel ding bel met de Volksuniversiteit Venray. lel. 0478-580185. Mantelzorg onder de loep Mantelzorg is hulp die iemand vrijwillig biedt aan een persoon uil haar/zijn naaste omgeving. Deze term is zo gekozen omdat die zorg je als het ware als een man tel beschermt, bedoeld als symbool voor warmte en veiligheid. Geeft deze omschrijving voldoen de zicht op wat mantelzorg nu alle maal inhoudt? Vragen zoals: wanneer spreek je van mantel zorg? *wat valt er allemaal onder man telzorg? *wie geeft mantelzorg? *aan wie wordt mantelzorg gege ven? welke taken neemt een mantel- zorger op zich'? *wat is het verschil tussen man telzorg en thuiszorg, tussen mantel zorg en familiezorg'? wordt mantelzorg betaald'? bij wie moet ik zijn als ik er vra gen over heb? *op*wie kan een mantelzorger een beroep door voor ondersteuning? kun je als mantelzorger overleg gen met beroepskrachten? *is hel "vrijwillig"? *zijn mantelzorgers al georgani seerd? *wat vindt men in het algemeen van de mantelzorg? hoeveel zorg wordt er landelijk gezien door mantelzorgers gegeven? *wat is het verband tussen man telzorg en herverdeling van arbeid'? zijn mogelijk ook vragen die u heeft ten aanzien van deze soort zorg. De laatste lijd is er ook zeer veel te doen rondom de mantelzorg. Enerzijds wordt er geconstateerd dat beroepsmatige zorg niet (meer) toe reikend is, sterker nog: de mantel zorg is bitter noodzakelijk. De over heid gaat in haar beleid ook uil van de aanwezigheid van mantelzorg. Anderzijds gaan mantelzorgers zich meer en meer weren tegen hun maatschappelijke vaak onderge schikte positie. In deze cursus zullen dan ook veel van bovenstaande vragen aan de orde gesteld worden en wel in de vorm van voorlichting, inleidingen, discussies en zo mogelijk ervarings verhalen. De cursus is niet alleen bedoeld voor mannen en vrouwen die meer willen weten over mantelzorg, maar ook voor vrouwen en mannen die op enigerlei wijze al betrokken zijn in de zorg om een familielid, buren en vrienden en hun ervaringen naar voren willen brengen. Iemand zei eens:" je bent een man telzorger voordatje het zelf weet!" Misschien voor u een reden om deze cursus van 6 lessen op de woensdag avond te gaan volgen. Belangstelling?? Bel Volksuniversiteit, tel. 0478-580185. Auto vernield Bewoners van de Veltumse Kleffen werden zondagmorgen om 03.50 uur wakker van geluiden afkomstig van daar geparkeerde auto's. Bewoners zagen twee jon gens wegrijden die de auto van een 41-jarige Venraynaar hadden ver nield. De spiegels waren er vanaf geslagen en er waren krassen in het plaatwerk aangebracht. Hoeden maken Hoeden maken steeds meer deel uit van het modebeeld. Tijdens deze cursus maakt u zelf een hoed of pet naar eigen wens en smaak. Nadat u enige theorie hebt gehad en weet wat de mogelijkheden zijn, bepaalt u welke hoed(en) u wilt maken. U maakt kennis met diverse materia len, stoffen, en bewerkingsmoge lijkheden. U kunt een eigen gemaakt hoofddeksel maken, aangepast aan uw kledingstijl. Ook kunt u denken aan een carnavalshoedje, een boe- renpet of een kinderpet of -hoed. De cursusprijs is exclusief materi aal. U kunt nieuw materiaal gebrui ken. maar ook van een oude hoed een nieuwe maken. Er worden diverse mogelijkheden aangereikt. Enige vaardigheid met naald en draad is gewenst. Deze cursus wordt bij de docente van de Volksuniversiteit thuis (in Venlo) uitgevoerd op donderdag avond. Voor informatie bel met de Volksuniversiteit, tel. 0478-580185. Een aantal Venrayse horeca ondernemers hebben niet alleen de Ronde van Nederland, maar ook de twee daaropvolgende dagen aangegrepen om eens flink uit te pakken in het centrum van Venray. Op vrijdag 30. zaterdag 31 augus tus en zondag I september zullen op diverse lokaties in het centrum lal van artiesten optreden. Vrijdagmiddag is er in het kader van de Ronde van Nederland ai een en ander te doen op de Grote Markt. De horeca-ondernemers op dit plein nemen het programma 's avonds over met de countrygroep Silver Heart. Op het Schouwburgplein is hel drie dagen feest met op vrijdag avond Volumia, zaterdag "De gou- dreinetlen". Jacques Herb en Bertus Staigerpaip. Zondag komt de zomertruuk van Radio Noordzee naar Venray met enkele bekende artiesten. Meer over dit programma volgen de week in ons weekblad. WIJ ZOEKEN regelmatig nieuwe bezorgers voor Peel en Maas. Aanmelden in onze boekhandel Grotestraat 68 of telefonisch 582727 Min. leeftijd 14 jaar AMV Smakterheide, dealer voor Rover in Venray en gevestigd aan de Paul Burgmanstraat, heeft een geheel nieuwe verkoop/ lease/verhuur systeem gepresen teerd, waardoor klant en autover koper gemakkelijker tot elkaar kunnen kopen. Het systeem heet "AMV Periods Power" en is gericht op de gebruikte auto. AMV Periods Power onderscheidt zich in "Private Periods", "Business Periods" en "Rent Periods". Bij Private Periods wordt een gebruikte wagen aangeschaft incl. all risk verzekering, wegenbelas ting, onderhoud en banden en en gerantie gedurende de looptijd van het contract. Dat kan variëren van 12 t.m. 48 maanden. In die contract periode wordt een vaste "period"bedrag betaald. Aan het eind van het contract kan de auto worden ingeruild of worden gekocht tegen een van te voren vastgesteld bedrag. Bij Business Periods wordt een auto geleased. Het "periods" bedrag is afhankelijk van het aantal kilome ters. Na de contract periode gaat de auto weer terug of kan deze gekocht worden. Bij Rent Periods wordt een auto voor langere termijn gehuurd. Daarbij is de verzekering zeer aan trekkelijk en kan, indien de auto veel voor vervoer van en naar wefk wordt gebruik, in geval van meerij ders de rentperiods grotendeels gedekt worden. Rent Periods is ook interessant indien men een arbeids contract heeft voor bepaalde tijd en daarvoor een auto nodig heeft. Business periods is bijvoorbeeld interessant voor.beginnende onder nemers of voor ondernemers die met tijdelijke krachten werken. Tenslotte is er ook nog de Financial periods, een vorm van autokrediet. AMV heeft voor "Periods" de beschikking over een groot aantal gebruikte auto's van diverse merken. Ook heeft men de keuze voor diesel, benzine of gas. Diverse extra's zoals cd/radio combinatie zijn tegen bij betaling verkrijgbaar. AMV heeft het Periods systeem al bij enkele klanten toegepast die daar tevrede over zijn. Wie meer over Periods wil weten, kan daarvoor terecht bij AMV, Paul Burgmanstraat 1, tel. 581032. PEEL EN MAAS 'n abonnement waard De dorpsraad van Ysselsteyn zal actie ondernemen om te kijken of woningen in het buitengebied van het dorp op het kabelnet kunnen worden aangesloten. Volgens secretaris J. v.d. Pas is er wel belangstelling bij de bewoners voor een kabelaansluiting. Hoeveel huizen uiteindelijk daad werkelijk op de kabel willen zal volgens Van de Pas afhangen van de kosten. Hij schat dat in het Ysselsteyn.se buitengebied om zeker honderd woningen gaat. De Dorpsraad heeft in de vergade ring van deze week voor het eerst inventariserend gesproken over kabeltelevisie in het buitengebied. Daarbij bleek dat met name bewo ners van de Kempkensberg. ten noorden van de Deurneseweg. hun schotel of antenne wel willen ver ruilen voor de kabel. Behalve de kosten van aansluiting spelen voor de bewoners ook de toekomstige kostenontwikkelingen een rol bij de overwegingen vpn de Ysselsteyners, weel de secretaris. De Dorpsraad zal in elk geval contact opnemen met Mega Limburg Tel edi ens ten. Waarschijnlijk wordt er in het najaar een voorlichtingsbijeenkomst belegd. Verdere aansluiting op het aard- gasnet is in Ysselsteyn van de baan. De laatste vier overgebleven belang stellenden in het buitengebied zijn afgehaakt. Een aansluiting zou de bewoners zeker acht- tot tiendui zend gulden hebben gekost en dat vond men te veel. Vorig jaar namen Dorpsraden in de gemeente het ini tiatief om te inventariseren hoeveel belangstelling er bestond voor aard gas. Nutsbedrijf Mega Limburg wilde onder voorwaarden overgaan lol het leggen van leidingen in het buitengebied. PEEL EN MAAS WEEKBLAD Het Koningin Wilhefminafonds is in Nederland aktief voor de kanker bestrijding. De jaarlijkse collecte is dit jaar van 9 t.m. 14 september. Voor deze collecte zoekt de Venrayse afdeling nog medewerkers die enkele uurtjes willen helpen met het inzamelen van geld voor de kan kerbestrijding. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Mevr. Stoks-Steijvers. tel. 586659 of met mevr. Kranendonk, tel. 510337.

Peel en Maas | 1996 | | pagina 9