Klanten uit de regio blijven weg
Betaald parkeren mogelijk oorzaak
terugloop regioconsumenten
HOEZO?
1/66
EIIIOo@(Mr
i
si
be
>rden
Direktie en medewerkers van
Peel en Maas wensen u
prettige feestdagen
I
Weer nieuw bedrijf
naar Smakterheide
Baatbelasting bij
aanleg aardgas
buitengebied
m m
EMOFRA
1
I
DVenray's
■Wijnhuis
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
PRETTIGE KERSTDAGEN
Kerstmis 1995
GARCIA
JONNT-O
PONDERDAG 21 SEPTEMBER 1995 Nr. 51
HONDERD ZESTIENDE JAARGANG
Tel. 0478-511510
PEEL EN MAAS
JITGAVE: VAN DEN MUNCKHOF B.V. - DRUKKERIJ/UITGEVERIJ
irotestraat 68 - Postadres: Postbus 15800 AA Venray - Tel. 0478-582727/Fax 510916
Advertentieprijs: 0.37 p. mm (excl. btw) - Abonnementsprijs per haltjaar ƒ15.50
Abonnementsprijs buiten de regio 22,50 (uitsluitend bij vooruitbetaling)
•a-- m»
MODEHUIS
VENRAY
Venray's centrum is "vol"
De regionale funktie van het
winkelcentrum is de afgelopen
vijf jaar sterk afgenomen. Dat
blijkt uit de Ruimtelijk
Economische Structuurvisie
(RES), een onderzoek dat is uitge
voerd in opdracht van de Lozo
(Limb. org. van Zelfstandige
Ondernemers), afdeling Venray.
Verder toont het rapport aan dat
Venray qua winkelvloeropper
vlakte "vol" zit en het economisch
niet verantwoord is om op korte
termijn uit te breiden.
APRIL
Het onderzoek is een actualisering
van een eerder onderzoek uit 1990.
Door de vele ontwikkelingen sinds
dat jaar in het Venrayse centrum, en
een aantal ontwikkelingen die in
voorbereiding zijn. De Venrayse
ondernemersvereniging wilde met
het onderzoek inzicht krijgen in de
effecten van de ontwikkelingen, de
afgelopen jaren, en om voorliggen
de plannen te kunnen voorzien van
een gefundeerde beoordeling.
Het onderzoek is o.a. gebaseerd
op een enquête die in april van dit
jaar is gehouden onder 553 cen
trumbezoekers. Ook de gegevens
van het winkelaanbod zijn van die
maand. Bedrijven als Kien,
Superclub, Schoenenreus, van
Haren en Free Record Shop zijn
hierin nog niet opgenomen.
WINKELAANBOD
Uit het winkelaanbod blijkt dat in
Venray-centrum (begrensd door
Langeweg, Paterslaan, Julianasingel
en gemeentehuis) het aantal m2-
winkelvloeroppervlak (wvo) enorm
is toegenomen. In de dagelijkse arti
kelen sector (voedings- en genot
middelen en persoonlijke verzor
ging) is het aantal m2 sinds 1990
toegenomen met 760 m2 tot 5639
m2. Dat is een toename van onge
veer 15%.
Bij de niet-dagelijkse-artikelen,
waaronder men gemakshalve de
overige branches kan scharen, is de
groei nog sterker geweest: 7000 m2
waarmee het totaal op jU.080 m2
komt. Dit is een toename van maar
liefst 30%.
OMVANGRIJK
Hiermee is het Venrayse aanbod
omvangrijk te noemen. Vergeleken
met het landelijk gemiddelde voor
vergelijkbare centra (o.a.
Doetinchem, Sneek en Deurne)
heeft Venray-centrum 30 tot 50%
meer m2 wvo. Met vergelijkint tot
Deurne heeft Venray zelfs drie keer
zoveel m2 wvo bij de niet-dagelijk-
se artikelen. Daarbij moet wel wor
den aangegeven dat 75% van het
totale winkclbestand in Venray in
het centrum is gesitueerd. Landelijk
ligt dit op 50%.
Het onderzoek wijst verder uit dat
het aanbod zich de afgelopen jaren
kwalitatief heeft verbeterd. 34% Van
het winkelbestand wordt als hoog
waardig of "midden-plus" gewaar
deerd. In vergelijkbare centra ligt
dat percentage op 20%. Venray
scoort met 47% van de winkels
"gemiddeld", vergelijkbare plaatsen
70%.
REGIO
Venray heeft een duidelijke regio-
funktie. Met betrekking tot de eigen
kerkdorpen klopt dat beeid ook wel.
Ten opzichte van 1990 is het aantal
bezoekers uit de kerkdorpen gelijk
gebleven. Anders is het echter
gesteld met bezoekers uit de regio.
Blunder of keiharde realiteit
De klanten uit de regio komen
ginder naar het Venrayse winkel-
:entrum dan voorheen,
lovendien besteden ze veel min-
dan vijf jaar geleden. Dat
[cheelt de gezamenlijke onderne
mers bijna tien miljoen gulden
lan inkomsten. Dat blijkt uit de
Ruimtelijke Economische
jStructuurvisie die in opdracht
Ivan de LOZO is opgesteld. Een
Jduidelijke oorzaak van deze
Iterugloop is er niet. Op dat punt
"kan het onderzoeksbureau BRO
jalleen maar gissen.
Het zou kunnen zijn, dat de bin
ding met de Venrayse consument
soveel groter is geworden dat de
bezoekers uit de regio automatisch
een kleiner deel uitmaken van de
totale groep.
BRO stelt verder dat de conurren-
tie in de omgeving (o.a. Horst) ster
ker is geworden waardoor deze
plaatsen de eigen consument "beter
vasthouden"
Een mogelijke oorzaak zou ook
de afwijkingen in de metingen kun
nen zijn. Feit is wel dat nu slechts
553 mensen zijn geënquêteerd, in
1990 waren dat er 1620.
BRO sluit verder niet uit dat de
terugloop wordt veroorzaakt door de
nieuwe parkeersituatie in Venray.
De geënquêteerden uit de regio
waren positief over de verkeerssitu
atie in Venray. De parkeerplaats
zoektijd was ten opzichte van 1990
sterk afgenomen. Echter, nu zijn
alleen de bezoekers ondervraagd.
Het is mogelijk dat het aantal bezoe
kers van het centrum in totaliteit is
afgenomen, bijvoorbeeld omdat ze
niet willen betalen voor een parkeer
plaats en wat meer in de eigen
woonplaats en/of andere centra win
kelen en hun boodschappen doen.
BRO adviseert dan ook om een
onderzoek te laten doen naar de
invloed van het betaald parkeren op
het bezoekgedrag.
REAKTIES
In een reaktie onderstreept de
VZO het advies voor een nader
onderzoek naar de oorzaken van de
achterblijvende kooporiëntatie uit
de regio.
Diverse ondernemers polsende is
volgens menigeen duidelijk dat het
betaald parkeren een van de grote
oorzaken is. Niet alleen het systeem,
maar ook alle toestanden daarom
heen, waardoor het imago van
Venray toch een deuk heeft opgelo
pen.
Verder is men van mening dat er
weinig sfeer en gezelligheid in het
centrum is. Een aspekt waar de
gemeente, met de aankleding van
het centrum, achterblijft. Maar ook
de ondernemers zelf kunnen de
hand in eigen boezem steken. Wie in
november en december in Venray
inkopen heeft gedaan, zal zich ver
baasd hebben over het feit dat de
Venrayse winkeliers geen aktie heb
ben gehouden. Iets waar toch altijd
veel mensen mee naar Venray wer
den getrokken. Ook tijdens de kerst
en sinterklaaskoopzondagen waren
er nauwelijks aktivitcitcr. in het cen
trum georganiseerd Aktiviteiten,
die juist aantrekkingskracht hebben
op de bezoekers.
BLUNDER??
Een laatste mogelijkheid zou kun
nen zijn dat de gegevens uit het
onderzoek van dit jaar verkeerd zijn
beïnvloed. Immers, een van de
enquêtedagen was zaterdag 8 april.
Normaal is zaterdag een belangrijke
koopdag maar indien daar een koop
zondag op volgt, wat toen het geval
was, dan komen er relatief minder
mensen uit de regio, omdat die dan
op zondag komen. Een blunder van
de onderzoekers???? I.. ieder geval
wel een gemiste kans, want men had
met iets meer inspanning, ook het
bezoek op een koopzondag kunnen
meten, om zo een .iog oeter beeld te
krijgen hoe Venray er regionaal
voorstaat.
Betaald parkeren heeft geleid tot
meer open plekken op de Venrayse
parkeerplaatsen. Of dat mede het
gevolg is van het wegblijven van
mensen uit de regio is niet duidelijk.
Was in 1990 nog 25% van de bezoe
kers afkomstig uit de regio, in 1995
is dat percentage gedaald tot 21%.
Met name door de week (een van de
enquêtedagen was woensdag) werd
ten opzichte van 1990 een terugloop
geconstateerd van 24% naar 15%.
Ook de bestedingen uit de regio
lopen sterk terug. Het Venrayse win
kelcentrum blijkt wel een grote bin
ding te hebben met de eigen bevol
king (76% van de bestedingen zijn
afkomstig uit Venray-kom; in 1990
was dat nog 57%). De bestedingen
van de mensen uit de kerkdorpen
12% (was 19%) en de regio (13%)
was 24%) duiden aan dat de regio-
funktie van Venray sterk afneemt.
VRAAG
Economisch gezien is de groei er
in Venray ook uit. Vergeleken met
vijf jaar geleden is de totale omzet
in het centrum van Venray wel toe
genomen maar staat dat in geen ver
houding tot de groei in aantal m2
wvo. De produktiviteit per m2 wvo
is in de sector dagelijkse artikelen
teruggelopen van ƒ16.714,- naar
ƒ15.890,-. In de sector niet-dagelijk
se artikelen is de daling relatief
gezien nog sterker,-nl. van ƒ6.686,-
naar ƒ5.410,-. In de laatst genoemde
sector is de omzet daarmee zelfs
beneden de gangbare norm van ca.
ƒ6.000,- gekomen.
GROEI
Economisch gezien zit het cen
trum van Venray vol. Enige groei is,
zeker gezien de bezoekerscijfers uit
de regio, pas verantwoord als het
inwoneraantal van Venray de 40.000
haalt. Dan zou er een uitbreidings
ruimte zijn van 4.000 m2. Echter,
plannen, die inmiddels al deels zijn
gerealiseerd (o.a. Kien etc.) laten
het Venrayse centrum nog eens
groeien met 3.000 m2 waarmee
eigenlijk al een voorschot wordt
genomen op toekomstige economi
sche ruimte. Voor de komende jaren
lijkt de situatie er dus niet beter op
te worden.
ADVIES
BRO, het bureau dat het onder
zoek heeft uitgevoerd, geeft in haar
conclusie ook aan dat de economi
sche ruimte beperkt is. Een grotere
groei achten de onderzoekers echter
niet uitgesloten als ondernemers
maar ook de gemeente gaan werken
aan het terugwinnen van de in de
afgelopen jaren verloren gegane
regionale koopkracht. Om die koop
kracht op het niveau van 1990 te
krijgen zouden de mensen uit de
regio in totaliteit bijna 10 miljoen
gulden meer moeten kopen.
Venray zou haar centrum ook in
kwalitatieve zin moeten verbeteren.
Het aanbod zou kwalitatief nog iets
verbeterd kunnen worden. Verder
zou een versterking van de horeca-
en terrasfunktie sfeer en gezellig
heid in het centrum verbeteren. Met
name horeca met een sterke dag-
funktie rond de pleinen. Ook hekelt
BRO de ruimtelijke kwaliteit van de
omgeving
Henseniusplein/Schouwburgplein.
De adviezen die BRO hier vijfjaar
geleden voor gaf, zijn incidenteel
overgenomen. Dat leidt tot een
"desolaat Schouwburgplein" en
onduidelijke fietsroutes.
Tenslotte is er nader onderzoek
noodzakelijk naar het parkerèn in
Venray. Uit het onderzoek blijkt dat
er parkeercapaciteit genoeg is,
alleen is onduidelijk hoe die capaci
teit is ontstaan, mede door de sterke
terugloop van bezoekers uit de
regio. Er zou een onderzoek naar de
invloed van het betaald parkeren op
het bezoekgedrag moeten worden
gedaan. Daarbij geeft BRO de sug
gestie om een experiment uit te voe
ren met "het eerste uur gratis parke
ren".
Uw vertrouwde adres
JOHN'S JEANS SHOP
Grotestraat 76 Venray
Gewonde reiger
Vorige week woensdagmorgen
omstreeks 11.00 uur kwam bij de
politie een melding binnen dat langs
de Deurneseweg een gewonde rei
ger zou liggen. De politie ging ter
plaatse kijken en vond inderdaad
een gewonde reiger. Het dier werd
naar de Dierenkliniek aan de Oude
Oostrumseweg gebracht. Als het de
dierenartsen lukt de reiger weer op
te knappen, zal die weer in de natuur
worden uitgezet.
Ook de komende kerstdagen bent u weer van harte welkom in
llotcl Asteria!
X?„ di mpoJun.cn voor «n
c-cU.2, ivv>ndjc u"
Een heerlijke Kerstbrunch op
en 2e Kerstdag voor ƒ37,50 p.p.
(kintkrrn Om 12 jaar:
1.50 per lOcra lichaamslengte)
Speciale Kerstmenu's
en een la carte kaart in ons restaurant,
dat op beide Kerstdagen geopend is.
Kinderen opgelet!
Voor jullie hebben wij leuke kerst
menu's, een speelhoek met tekenfilms
en jullie mogen samen met de kerstman
een kadootje onder de boom uitzoeken.
Bi l voo» onze gratis Klrsteoider
tel. 0478-511466
HOTEL ASTERIA VENRAY
Maasheseweg 80a, Venray
Oliebollen, appelflappen, beignets...
Probeer eens een keer iets anders, zoals
versgebakken Amerikaanse
per Stuk ƒ1,25 Natuurlijk bij:
5 stuks ƒ5,-
11 stuks ƒ10,-
Paterslaan 1 te Venray, tel. 510211
(De/.c aanbieding is geldis van 21 t/m 31/12-'95. /olana de voorraad slrekl.)
Het bedrijf International
Centre Foodhold Services gaat
zich vestigen op industrieterrein
Smakterheide. Het bedrijf heeft
van de gemeente 7,8 ha grond
gekocht voor een bedrag van rond
de 4 miljoen gulden. International
Centre Foodhold Services (ICFS)
houdt zich bezig met een breed
scala aan logistieke activiteiten.
Voor die werkzaamheden gaat het
bedrijf een tweetal loodsen van
20.000 en 50.000 m2 en een kan
toorruimte bouwen. In totaal
investeert ICFS tussen 15 en 20
miljoen gulden in Venray. Het
logistiek centrum moet medio
1996 operationeel zijn.
Dat liet burgemeester Jos Waals
dinsdag weten aan het begin van de
vergadering van de gemeenteraad.
International Centre Foodhold
Services is een onderneming die is
opgericht door een aantal bedrijven
uit de omgeving van Venray en door
een aantal participanten van buiten
de regio. Het overgrote deel van de
circa 150 aangekondigde arbeids
plaatsen zijn dan ook bestaande
banen die al worden ingevuld door
mensen uit de regio. In eerste
instantie komen er in de startfase
ongeveer 15 banen bij. Het is wel de
bedoeling om verder te groeien.
De logistieke dienstverlener heeft
voor Venray gekozen vanwege de
goede verbinding met de Randstad
en het Europese achterland. Met
name het gereedkomen van de A73
heeft daar een grote rol bij gespeeld.
De verbinding via water en spoor
met Venray zijn aanmerkelijk slech
ter. Om de komst van international
Centre Foodhold Services mogelijk
te maken, moest de gemeente vorige
maand nog ruim 7 ha grond op
Smakterheide aankopen.
ICFS is het derde bedrijf dat bin
nen korte tijd naar Venray is
gehaald. Een maand geleden kon
digde het Amerikaanse bedrijf
MMT z'n komst naar Smakterheide
aan. Toen werd al gesproken over
een tweede bedrijf uit de Verenigde
Staten dat serieuze interesse had om
naar Venray te komen. Volgens bur
gemeester Waals is ook het contract
met dit bedrijf op een oor na gevild.
De gemeente Venray verklaart
zich opnieuw bereid via een baat
belasting de kansen op aansluiting
van woningen in het buitengebied
te vergroten.
Dat heeft het college deze week
besloten. De baatbelasting vormt
een extra stimulans om woningeige
naren in het buitengebied van
Venray over de streep te trekken om
toch hun huis op het aardgasnet te
laten aansluiten. In de gemeente zijn
550 woningen nog niet aangesloten.
Aansluiten op het net is vanwege de
ligging van deze woningen te duur.
MEGA Limburg is al enige tijd
bezig om samen met de dorpsraden
de belangstelling per groepjes
woningen (clusters) te peilen.
Daarbij gaat het energiebedrijf uit
Spijkerbroek te fang
Alle lengtes op voorraad
Vierlingsbeekseweg 18
Overloon 04781-41434
van een minimale deelname van
50% van de woningen per cluster.
Hoe minder mensen meedoen, des
te hoger worden echter de kosten.
Het voorstel van het college komt er
op neer dat wanneer er minimaal
70% van de woningen meedoet, de
gemeente de andere 30% via baat
belasting verplicht om ook mee te
betalen. De kosten per aansluiting
worden op die manier natuurlijk
verlaagd, want alle woningeigena
ren moeten meebetalen.
De gemeente stelt aan aan invoe
ring van baatbelasting wel een aan
tal voorwaarden. Zo mag MEGA de
clusters niet kleiner maken om zo
kunstmatig het percentage aanslui
tingen te verhogen. Een deelname
percentage van 50% moet vooraf al
zeker zijn en het mag de gemeente
bovendien niets kosten.
Volgens wethouder Driessen van
openbare werken is baatbelasting bij
'gassificatie' niets nieuws. "De
gemeente heeft al eerder de bereid
heid uitgesproken hel instrument
van baatbelasting te willen hanteren.
We maken nu alleen de voorwaar
den duidelijk".
De dorpsraden en MEGA
Limburg worden via een brief op de
hoogte gebracht van het voorstel.
Bromfietser kreeg geen
vr(je doorgang
Vorige week dinsdagmiddag lette
een 41-jarige bestuurder van een
personenauto niet op het verkeer dat
op het fietspad reed toen hij vanaf
de Horsterweg de Wustenweg
indraaide.Een 67-jarige bestuurder
van een bromfiets botste tegen de
afslaande auto, kwam ten val en
moest voor behandeling naar het
ziekenhuis worden vervoerd.