Klanten uit de regio blijven weg Betaald parkeren mogelijk oorzaak terugloop regioconsumenten HOEZO? 1/66 EIIIOo@(Mr i si be >rden Direktie en medewerkers van Peel en Maas wensen u prettige feestdagen I Weer nieuw bedrijf naar Smakterheide Baatbelasting bij aanleg aardgas buitengebied m m EMOFRA 1 I DVenray's ■Wijnhuis WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING PRETTIGE KERSTDAGEN Kerstmis 1995 GARCIA JONNT-O PONDERDAG 21 SEPTEMBER 1995 Nr. 51 HONDERD ZESTIENDE JAARGANG Tel. 0478-511510 PEEL EN MAAS JITGAVE: VAN DEN MUNCKHOF B.V. - DRUKKERIJ/UITGEVERIJ irotestraat 68 - Postadres: Postbus 15800 AA Venray - Tel. 0478-582727/Fax 510916 Advertentieprijs: 0.37 p. mm (excl. btw) - Abonnementsprijs per haltjaar ƒ15.50 Abonnementsprijs buiten de regio 22,50 (uitsluitend bij vooruitbetaling) •a-- m» MODEHUIS VENRAY Venray's centrum is "vol" De regionale funktie van het winkelcentrum is de afgelopen vijf jaar sterk afgenomen. Dat blijkt uit de Ruimtelijk Economische Structuurvisie (RES), een onderzoek dat is uitge voerd in opdracht van de Lozo (Limb. org. van Zelfstandige Ondernemers), afdeling Venray. Verder toont het rapport aan dat Venray qua winkelvloeropper vlakte "vol" zit en het economisch niet verantwoord is om op korte termijn uit te breiden. APRIL Het onderzoek is een actualisering van een eerder onderzoek uit 1990. Door de vele ontwikkelingen sinds dat jaar in het Venrayse centrum, en een aantal ontwikkelingen die in voorbereiding zijn. De Venrayse ondernemersvereniging wilde met het onderzoek inzicht krijgen in de effecten van de ontwikkelingen, de afgelopen jaren, en om voorliggen de plannen te kunnen voorzien van een gefundeerde beoordeling. Het onderzoek is o.a. gebaseerd op een enquête die in april van dit jaar is gehouden onder 553 cen trumbezoekers. Ook de gegevens van het winkelaanbod zijn van die maand. Bedrijven als Kien, Superclub, Schoenenreus, van Haren en Free Record Shop zijn hierin nog niet opgenomen. WINKELAANBOD Uit het winkelaanbod blijkt dat in Venray-centrum (begrensd door Langeweg, Paterslaan, Julianasingel en gemeentehuis) het aantal m2- winkelvloeroppervlak (wvo) enorm is toegenomen. In de dagelijkse arti kelen sector (voedings- en genot middelen en persoonlijke verzor ging) is het aantal m2 sinds 1990 toegenomen met 760 m2 tot 5639 m2. Dat is een toename van onge veer 15%. Bij de niet-dagelijkse-artikelen, waaronder men gemakshalve de overige branches kan scharen, is de groei nog sterker geweest: 7000 m2 waarmee het totaal op jU.080 m2 komt. Dit is een toename van maar liefst 30%. OMVANGRIJK Hiermee is het Venrayse aanbod omvangrijk te noemen. Vergeleken met het landelijk gemiddelde voor vergelijkbare centra (o.a. Doetinchem, Sneek en Deurne) heeft Venray-centrum 30 tot 50% meer m2 wvo. Met vergelijkint tot Deurne heeft Venray zelfs drie keer zoveel m2 wvo bij de niet-dagelijk- se artikelen. Daarbij moet wel wor den aangegeven dat 75% van het totale winkclbestand in Venray in het centrum is gesitueerd. Landelijk ligt dit op 50%. Het onderzoek wijst verder uit dat het aanbod zich de afgelopen jaren kwalitatief heeft verbeterd. 34% Van het winkelbestand wordt als hoog waardig of "midden-plus" gewaar deerd. In vergelijkbare centra ligt dat percentage op 20%. Venray scoort met 47% van de winkels "gemiddeld", vergelijkbare plaatsen 70%. REGIO Venray heeft een duidelijke regio- funktie. Met betrekking tot de eigen kerkdorpen klopt dat beeid ook wel. Ten opzichte van 1990 is het aantal bezoekers uit de kerkdorpen gelijk gebleven. Anders is het echter gesteld met bezoekers uit de regio. Blunder of keiharde realiteit De klanten uit de regio komen ginder naar het Venrayse winkel- :entrum dan voorheen, lovendien besteden ze veel min- dan vijf jaar geleden. Dat [cheelt de gezamenlijke onderne mers bijna tien miljoen gulden lan inkomsten. Dat blijkt uit de Ruimtelijke Economische jStructuurvisie die in opdracht Ivan de LOZO is opgesteld. Een Jduidelijke oorzaak van deze Iterugloop is er niet. Op dat punt "kan het onderzoeksbureau BRO jalleen maar gissen. Het zou kunnen zijn, dat de bin ding met de Venrayse consument soveel groter is geworden dat de bezoekers uit de regio automatisch een kleiner deel uitmaken van de totale groep. BRO stelt verder dat de conurren- tie in de omgeving (o.a. Horst) ster ker is geworden waardoor deze plaatsen de eigen consument "beter vasthouden" Een mogelijke oorzaak zou ook de afwijkingen in de metingen kun nen zijn. Feit is wel dat nu slechts 553 mensen zijn geënquêteerd, in 1990 waren dat er 1620. BRO sluit verder niet uit dat de terugloop wordt veroorzaakt door de nieuwe parkeersituatie in Venray. De geënquêteerden uit de regio waren positief over de verkeerssitu atie in Venray. De parkeerplaats zoektijd was ten opzichte van 1990 sterk afgenomen. Echter, nu zijn alleen de bezoekers ondervraagd. Het is mogelijk dat het aantal bezoe kers van het centrum in totaliteit is afgenomen, bijvoorbeeld omdat ze niet willen betalen voor een parkeer plaats en wat meer in de eigen woonplaats en/of andere centra win kelen en hun boodschappen doen. BRO adviseert dan ook om een onderzoek te laten doen naar de invloed van het betaald parkeren op het bezoekgedrag. REAKTIES In een reaktie onderstreept de VZO het advies voor een nader onderzoek naar de oorzaken van de achterblijvende kooporiëntatie uit de regio. Diverse ondernemers polsende is volgens menigeen duidelijk dat het betaald parkeren een van de grote oorzaken is. Niet alleen het systeem, maar ook alle toestanden daarom heen, waardoor het imago van Venray toch een deuk heeft opgelo pen. Verder is men van mening dat er weinig sfeer en gezelligheid in het centrum is. Een aspekt waar de gemeente, met de aankleding van het centrum, achterblijft. Maar ook de ondernemers zelf kunnen de hand in eigen boezem steken. Wie in november en december in Venray inkopen heeft gedaan, zal zich ver baasd hebben over het feit dat de Venrayse winkeliers geen aktie heb ben gehouden. Iets waar toch altijd veel mensen mee naar Venray wer den getrokken. Ook tijdens de kerst en sinterklaaskoopzondagen waren er nauwelijks aktivitcitcr. in het cen trum georganiseerd Aktiviteiten, die juist aantrekkingskracht hebben op de bezoekers. BLUNDER?? Een laatste mogelijkheid zou kun nen zijn dat de gegevens uit het onderzoek van dit jaar verkeerd zijn beïnvloed. Immers, een van de enquêtedagen was zaterdag 8 april. Normaal is zaterdag een belangrijke koopdag maar indien daar een koop zondag op volgt, wat toen het geval was, dan komen er relatief minder mensen uit de regio, omdat die dan op zondag komen. Een blunder van de onderzoekers???? I.. ieder geval wel een gemiste kans, want men had met iets meer inspanning, ook het bezoek op een koopzondag kunnen meten, om zo een .iog oeter beeld te krijgen hoe Venray er regionaal voorstaat. Betaald parkeren heeft geleid tot meer open plekken op de Venrayse parkeerplaatsen. Of dat mede het gevolg is van het wegblijven van mensen uit de regio is niet duidelijk. Was in 1990 nog 25% van de bezoe kers afkomstig uit de regio, in 1995 is dat percentage gedaald tot 21%. Met name door de week (een van de enquêtedagen was woensdag) werd ten opzichte van 1990 een terugloop geconstateerd van 24% naar 15%. Ook de bestedingen uit de regio lopen sterk terug. Het Venrayse win kelcentrum blijkt wel een grote bin ding te hebben met de eigen bevol king (76% van de bestedingen zijn afkomstig uit Venray-kom; in 1990 was dat nog 57%). De bestedingen van de mensen uit de kerkdorpen 12% (was 19%) en de regio (13%) was 24%) duiden aan dat de regio- funktie van Venray sterk afneemt. VRAAG Economisch gezien is de groei er in Venray ook uit. Vergeleken met vijf jaar geleden is de totale omzet in het centrum van Venray wel toe genomen maar staat dat in geen ver houding tot de groei in aantal m2 wvo. De produktiviteit per m2 wvo is in de sector dagelijkse artikelen teruggelopen van ƒ16.714,- naar ƒ15.890,-. In de sector niet-dagelijk se artikelen is de daling relatief gezien nog sterker,-nl. van ƒ6.686,- naar ƒ5.410,-. In de laatst genoemde sector is de omzet daarmee zelfs beneden de gangbare norm van ca. ƒ6.000,- gekomen. GROEI Economisch gezien zit het cen trum van Venray vol. Enige groei is, zeker gezien de bezoekerscijfers uit de regio, pas verantwoord als het inwoneraantal van Venray de 40.000 haalt. Dan zou er een uitbreidings ruimte zijn van 4.000 m2. Echter, plannen, die inmiddels al deels zijn gerealiseerd (o.a. Kien etc.) laten het Venrayse centrum nog eens groeien met 3.000 m2 waarmee eigenlijk al een voorschot wordt genomen op toekomstige economi sche ruimte. Voor de komende jaren lijkt de situatie er dus niet beter op te worden. ADVIES BRO, het bureau dat het onder zoek heeft uitgevoerd, geeft in haar conclusie ook aan dat de economi sche ruimte beperkt is. Een grotere groei achten de onderzoekers echter niet uitgesloten als ondernemers maar ook de gemeente gaan werken aan het terugwinnen van de in de afgelopen jaren verloren gegane regionale koopkracht. Om die koop kracht op het niveau van 1990 te krijgen zouden de mensen uit de regio in totaliteit bijna 10 miljoen gulden meer moeten kopen. Venray zou haar centrum ook in kwalitatieve zin moeten verbeteren. Het aanbod zou kwalitatief nog iets verbeterd kunnen worden. Verder zou een versterking van de horeca- en terrasfunktie sfeer en gezellig heid in het centrum verbeteren. Met name horeca met een sterke dag- funktie rond de pleinen. Ook hekelt BRO de ruimtelijke kwaliteit van de omgeving Henseniusplein/Schouwburgplein. De adviezen die BRO hier vijfjaar geleden voor gaf, zijn incidenteel overgenomen. Dat leidt tot een "desolaat Schouwburgplein" en onduidelijke fietsroutes. Tenslotte is er nader onderzoek noodzakelijk naar het parkerèn in Venray. Uit het onderzoek blijkt dat er parkeercapaciteit genoeg is, alleen is onduidelijk hoe die capaci teit is ontstaan, mede door de sterke terugloop van bezoekers uit de regio. Er zou een onderzoek naar de invloed van het betaald parkeren op het bezoekgedrag moeten worden gedaan. Daarbij geeft BRO de sug gestie om een experiment uit te voe ren met "het eerste uur gratis parke ren". Uw vertrouwde adres JOHN'S JEANS SHOP Grotestraat 76 Venray Gewonde reiger Vorige week woensdagmorgen omstreeks 11.00 uur kwam bij de politie een melding binnen dat langs de Deurneseweg een gewonde rei ger zou liggen. De politie ging ter plaatse kijken en vond inderdaad een gewonde reiger. Het dier werd naar de Dierenkliniek aan de Oude Oostrumseweg gebracht. Als het de dierenartsen lukt de reiger weer op te knappen, zal die weer in de natuur worden uitgezet. Ook de komende kerstdagen bent u weer van harte welkom in llotcl Asteria! X?„ di mpoJun.cn voor «n c-cU.2, ivv>ndjc u" Een heerlijke Kerstbrunch op en 2e Kerstdag voor ƒ37,50 p.p. (kintkrrn Om 12 jaar: 1.50 per lOcra lichaamslengte) Speciale Kerstmenu's en een la carte kaart in ons restaurant, dat op beide Kerstdagen geopend is. Kinderen opgelet! Voor jullie hebben wij leuke kerst menu's, een speelhoek met tekenfilms en jullie mogen samen met de kerstman een kadootje onder de boom uitzoeken. Bi l voo» onze gratis Klrsteoider tel. 0478-511466 HOTEL ASTERIA VENRAY Maasheseweg 80a, Venray Oliebollen, appelflappen, beignets... Probeer eens een keer iets anders, zoals versgebakken Amerikaanse per Stuk ƒ1,25 Natuurlijk bij: 5 stuks ƒ5,- 11 stuks ƒ10,- Paterslaan 1 te Venray, tel. 510211 (De/.c aanbieding is geldis van 21 t/m 31/12-'95. /olana de voorraad slrekl.) Het bedrijf International Centre Foodhold Services gaat zich vestigen op industrieterrein Smakterheide. Het bedrijf heeft van de gemeente 7,8 ha grond gekocht voor een bedrag van rond de 4 miljoen gulden. International Centre Foodhold Services (ICFS) houdt zich bezig met een breed scala aan logistieke activiteiten. Voor die werkzaamheden gaat het bedrijf een tweetal loodsen van 20.000 en 50.000 m2 en een kan toorruimte bouwen. In totaal investeert ICFS tussen 15 en 20 miljoen gulden in Venray. Het logistiek centrum moet medio 1996 operationeel zijn. Dat liet burgemeester Jos Waals dinsdag weten aan het begin van de vergadering van de gemeenteraad. International Centre Foodhold Services is een onderneming die is opgericht door een aantal bedrijven uit de omgeving van Venray en door een aantal participanten van buiten de regio. Het overgrote deel van de circa 150 aangekondigde arbeids plaatsen zijn dan ook bestaande banen die al worden ingevuld door mensen uit de regio. In eerste instantie komen er in de startfase ongeveer 15 banen bij. Het is wel de bedoeling om verder te groeien. De logistieke dienstverlener heeft voor Venray gekozen vanwege de goede verbinding met de Randstad en het Europese achterland. Met name het gereedkomen van de A73 heeft daar een grote rol bij gespeeld. De verbinding via water en spoor met Venray zijn aanmerkelijk slech ter. Om de komst van international Centre Foodhold Services mogelijk te maken, moest de gemeente vorige maand nog ruim 7 ha grond op Smakterheide aankopen. ICFS is het derde bedrijf dat bin nen korte tijd naar Venray is gehaald. Een maand geleden kon digde het Amerikaanse bedrijf MMT z'n komst naar Smakterheide aan. Toen werd al gesproken over een tweede bedrijf uit de Verenigde Staten dat serieuze interesse had om naar Venray te komen. Volgens bur gemeester Waals is ook het contract met dit bedrijf op een oor na gevild. De gemeente Venray verklaart zich opnieuw bereid via een baat belasting de kansen op aansluiting van woningen in het buitengebied te vergroten. Dat heeft het college deze week besloten. De baatbelasting vormt een extra stimulans om woningeige naren in het buitengebied van Venray over de streep te trekken om toch hun huis op het aardgasnet te laten aansluiten. In de gemeente zijn 550 woningen nog niet aangesloten. Aansluiten op het net is vanwege de ligging van deze woningen te duur. MEGA Limburg is al enige tijd bezig om samen met de dorpsraden de belangstelling per groepjes woningen (clusters) te peilen. Daarbij gaat het energiebedrijf uit Spijkerbroek te fang Alle lengtes op voorraad Vierlingsbeekseweg 18 Overloon 04781-41434 van een minimale deelname van 50% van de woningen per cluster. Hoe minder mensen meedoen, des te hoger worden echter de kosten. Het voorstel van het college komt er op neer dat wanneer er minimaal 70% van de woningen meedoet, de gemeente de andere 30% via baat belasting verplicht om ook mee te betalen. De kosten per aansluiting worden op die manier natuurlijk verlaagd, want alle woningeigena ren moeten meebetalen. De gemeente stelt aan aan invoe ring van baatbelasting wel een aan tal voorwaarden. Zo mag MEGA de clusters niet kleiner maken om zo kunstmatig het percentage aanslui tingen te verhogen. Een deelname percentage van 50% moet vooraf al zeker zijn en het mag de gemeente bovendien niets kosten. Volgens wethouder Driessen van openbare werken is baatbelasting bij 'gassificatie' niets nieuws. "De gemeente heeft al eerder de bereid heid uitgesproken hel instrument van baatbelasting te willen hanteren. We maken nu alleen de voorwaar den duidelijk". De dorpsraden en MEGA Limburg worden via een brief op de hoogte gebracht van het voorstel. Bromfietser kreeg geen vr(je doorgang Vorige week dinsdagmiddag lette een 41-jarige bestuurder van een personenauto niet op het verkeer dat op het fietspad reed toen hij vanaf de Horsterweg de Wustenweg indraaide.Een 67-jarige bestuurder van een bromfiets botste tegen de afslaande auto, kwam ten val en moest voor behandeling naar het ziekenhuis worden vervoerd.

Peel en Maas | 1995 | | pagina 1