Illusies zijn nodig
Op de fiets naar de smid
Protestaktie
tegen
kappen
oude
Lindeboom
Nü werkt de tijd in uw voordeel
CultuRooy kan het ook
in het park
Aanleg
Maaskades
Meerlo-
Wanssum
EEL EN MAAS Donderdag 31 augustus 1995 - Pagina 7
Storting
per maand
Op Jaarbasis
Totaal van
stortingen
8%
10%
12%
15 jaar
50
ƒ600
9.000
13.972
16.546
19.643
100
1.200
18.000
30.538
ƒ36.127
42.847
20 jaar
29.827
ƒ50
ƒ600
12.000
23.549
ƒ37.965
100
1.200
24.000
ƒ51.469
ƒ65.125
ƒ82.813
300
ƒ3.600
72.000
163.149
ƒ206.317
262.203
Kate the Great'was terecht geaf
ficheerd als de trekker van Oda's
Parkdagen.
waanzinnig goed werk geleverd bij
de aankleding van zowel het thee
huis als de tent", zegt Creemers, die
z'n dank uitbreidt naar de hele ploeg
van vrijwilligers.
De beide muziekgroepen,
Romanesj en de Gypsy Boys, zorg
den beurtelings voor een ongedwon
gen en feestelijke sfeer in de tent.
De film mét in het theehuis beviel
organisatie en publiek buitenge
woon goed. "De sfeer was zo goed
dat na afloop mensen lekker bleven
zitten en er spontaan nog een bij
zondere tweede video werd
gedraaid voor de.liefhebbers".
PEEL EDM MAAS
'n abonnement waard
Dc Progressieve Kombinatie
PK'85 in de gemeente
Vierlingsbeek heeft een handteke-
ningenuktie opgestart om de oude
Lindeboom op de hoek van de
Kreupelstraat en Past.
Janssenstraat in Vierlingsbeek
van het kappen te redden. De
gemeente Vierlingsbeek heeft
hiervoor een kapvergunning afge
geven, zeer tegen de zin van de
Volgens dc PK is de boom beeld
bepalend voor dit stukje
Vierlingsbeck. En omdat het dorp
toch al zo weinig gezegend is met
markante plekjes en herkennings
punten moet er volgens dc PK alles
aan gedaan worden om de boom te
bewaren. De boom, die volgens de
PK in goede staat verkeert, bepaalt
een flink stuk van de geschiedenis
van het dorp en kan nog heel lang
mee. Reden voor de PK om een
handtckcningenaktic te houden.
Bewoners van Vierlingsbeek die
tegen het kappen zijn, kunnen dit
middels een door de PK opgestelde
brief laten weten aan het gemeente
bestuur. Dat kunnen ze tot uiterlijk 6
september doen.
Burgemeester Hahn
geeft startsein
Dinsdag 5 september a.s. zal bur
gemeester Hahn van de gemeente
Meerlo-Wanssum het startschot
voor dc aanleg van de Maaskades
geven. Samen met de voorzitter van
Waterschap Peel en Maasvallei zal
hij op de Sportlaan in Wanssum een
gedenkplaat onthullen.
In de gemeente Meerlo-Wanssum
worden op vier plaatsen waterkeren-
de werken gebouwd. Bij Geysteren,
Wanssum, de Kooy en Blitterswijck.
In totaal worden er 4.551 meter
groene kades aangelegd (grondka-
desï en 30 meter kademuur (bij het
kerkhof in Geysteren).
Programma 5 september
Tijdens een bijeenkomst ter hoog
te van de Gagel om 15.00 uur is er
'eerst een inleiding door de burge
meester van Meerlo-Wanssum, mr.
J.H. Hahn gevolgd door een inlei
ding door de voorzitter van
Waterschap Peel en Maasvallei, dhr.
C.T. Corrielissen. Rond 15.20 uur is
de onthulling van de gedenkplaat
door de burgemeester en de voorzit
ter waarna een tentoonstelling in het
gemeentehuis van Meerlo-Wanssum
te Meerlo wordt bezichtigd.
Iedere belangstellende is van
harte welkom het officiële startsein
bij te wonen en de tentoonstelling te
bezoeken. De tentoonstelling zal
van woensdag 5 tot en met vrijdag 8
september te bezichtigen zijn tussen
9.00 en 12.00 uur en op donderdag 7
september ook 's avonds van 17.00
tot 19.00 uur in het gemeentehuis
van Meerlo-Wanssum.
Beroepschriften
Bij de Raad van State zijn drie
beroepschriften ingediend die
betrekking hebben op het kadetracé
Meerlo-Wanssum. Deze
beroepschriften zullen 31 augustus
door de Raad van State worden
behandeld. Enkele weken daarna zal
de Raad van State uitspraak doen.
herenfiets. Achter op de bagagedra
ger omklemt een spin een platte
houten koffer, die aan weerszijden
twintig centimeter buiten de fiets
uitsteekt.
OP ZOEK NAAR HET LICHT
We rijden het park uit en onze
reisleider zet er meteen de sokken
in, richting Merselo. Mijn dochtertje
van zeven, toch al een geoefend fiet-
stertje, heeft moeite het aanvangs-
tempo bij te benen. De meereizende
mevrouw vindt het best lachwek
kend en kijkt vreemd op als ik zeg
dat het toch een beetje een serieuze
onderneming is. Op mijn advies
peddelt ze naar de kop van het pelo
tonnetje voor wat meer uitleg. Na
een paar minuten bereiken we onze
eerste halteplaats. Ik zie in de vork
van de Hoenderstraat en de
Merseloseweg de 'totempaal' al
staan. Gussen Wie, postuum met
een prachtig werk in het park aan
wezig, wordt ook verwerkt in
Adriaan Nette's versie van de kleine
Venrayse geschiedenis.
Staande bij het beeld vertelt de
Haagse kunstenaar het eerste deel
van z'n verhaal. Over het verblijf
van de jonge kunstenaar, die zich
wil ontworstelen aan het verstikken
de milieu van de Peel en naar Parijs
trekt, op zoek naar het licht en de
bevrijding. Hij vindt echter alleen
'de onderkant van de duisternis' en
de jongeman keert, een aantal illu
sies armer, naar Venray terug.
Terwijl Adriaan vertelt, banjeren
m'n kinderen door het maïsveld.
DAGELIJKS EEN
KUNSTWERK
De reis gaat verder, richting cen
trum. De tweede stop is de vlakte
achter het Odapark, waar tot voor
een paar jaar Venrays buitenbad lag.
mentjes, een kroon, krullen en ver
siersels. De aquarellen suggereren
de overblijfselen van de smid z'n
werk in Venray en omgeving. En
nodigen de kijker uit om buiten z'n
zintuigen -en z'n fantasie- te gebrui
ken om ze te vinden.
Het Reisbureau voor Zintuiglijke
Waarnemingen is aanstaande
zaterdag en zondag geopend van
13.00 tot 18.00 uur.
Belangstellenden kunnen dan
opnieuw een reis door Venray boe
ken onder leiding van Adriaan
Nette of z'n collega-gids.
Deelnemers die geen fiets bij zich
hebben, kunnen er ter plekke een
lenen. Meefietsen kost slechts
2,50 en tvie de kortingsbon uit4Peel
en Maasmeebrengt betaalt slechts
de helft. Overigens benadrukt de
directie van het reisbureau dat de
reis komend weekend heel anders
kan zijn dan de hierboven beschre
ven tocht.
Het maximale belastingvrije bedrag na 15 jaar is 57.000,00 p.p. en na 20 jaar zelfs
249.000,00.
Rabobank Rabobank Rabobank
Meerlo-Wanssum Venray-Oostrum Zevenrode
"Wij van het Reisbureau voor
intuiglijke Waarnemingen wil-
n u graag meenemen op een
ocht waar u vooral uw zintuigen
odig zult hebben. Daarom zou u
:u nu, hier vlak voor het vertrek,
tillen vragen om alvast uw zintui-
{en even los te maken. Sluit uw
igen en luister naar de geluiden
'an het bos, snuif de geur van de
{rond op en proef nog eens de
naak in uw mond".
i Het is zondagmiddag, even voor
lalf twee. Reisleider Adriaan Nette
•taat klaar met z'n gezelschap voor
le eerste van twee fietstochten door
fenray. Ik heb de afgelopen weken
|iuis het nodige verteld over Illusies
95 en de verrassende onderneming
'an Adriaan Nette. Mijn gezinnetje
8 dan ook al redelijk enthousiast
per de fietstocht door onbekend
pnray, al hebben ze verder geen
'an drieën een idee wat ons te wach-
pn staat. Evenmin als ik.
Ons reisgezelschap bestaat verder
'it een echtpaar van middelbare
«ftijd, dat zich door Adriaan en z'n
laamsklinkendc assistent Sieben
eeft laten overreden om mee te
aan Ze krijgen een leenfiets van
>onsor Poels Tweewielers en na het
nedidatief moment' kan de tocht
eginnen. Adriaan Nette, groot,
'algeschoren, gekleed in een zwart
®k met daaronder stevige halfhoge
boenen, berijdt een grote zwarte
Opening kunstmanifestatie Odapark
Een uniek spaarplan voor mensen met een yooruitziende blik.
Met Cumulent kunt u dus in 20 jaar een
belastingvrije som van maximaal
249.000,00 opbouwen.
Verder kunt u inlichtingen krijgen op elk
kantoor van Rabobank Meerlo-Wanssum,
Rabobank Venray-Oostrum en Rabobank
Zevenrode in een persoonlijk gesprek of
telefonisch...
Door nu een deel van uw inkomen te
reserveren, beschikt u straks over een
flink belastingvrij kapitaal.
Met Cumulent, het Belastingvrij Kapitaal
Plan van de Rabobank en de Robeco Groep,
zijn de kosten laag en is het rendement
maximaal. De tabel toont hoe de tijd in
uw voordeel werkt.
Verslag van een reis door fantasie en werkelijkheid
hier'. Wim van den Munckhof was
ALLEDAAGS
temidden van z'n werk en welhaast
één was met het ijzer. Net als
Gussen Wie leeft ook Bert Braoi
nog voort in z'n werk. Er staan van
Zegers' weliswaar geen beelden in
Venray, maar er moeten her en der
ongetwijfeld brokstukken van z'n
smeedwerk te vinden zijn. M'n
zoontje vindt op de open plek in de
Schoolstraat prompt een remhandle
van een fiets. Van metaal en dus
wordt het direct aan Bert Braoi toe
geschreven. Geschiedenis maak je
toch zeker zelf!
OVERBLIJFSELEN
Het ëinde van de reis nadert. We
betreden met de nodige eerbied het
huisje naast de open plek. De eige
naar van de voormalige kappers- en
antiekzaak in de Rijp gaf de kunste
naar toestemming om gebruik te
maken van het pandje. In een van de
kamertjes van het muf ruikende
huisje staat een klein tafeltje met
daarover een satijnen doek. Op het
doek ligt als een relikwie een dik in
grijs linnen gebonden boek. 'Bert
Braoi's Buitenverblijven' melden de
in goud opgedrukte letters. Naast
het boek liggen twee witte hand
schoenen. Adriaan Nette doet ze
eerst aan alvorens het boek op te
pakken. Het boek staat vol met
kleurrijke aquarel-miniaturen. De
reisleider bladert er snel doorheen.
We zien afbeeldingen van oma-
Oda's Parkdagen:
artistiek en financieel geen tegenvallers
De stichting CultuRooy heeft
zondag laten zien dat straat
theater best gedijt tussen de
bomen. Als er maar voldoende
toeschouwers zijn. En dat was tij
dens 'Oda's Parkdagen' zeker het
geval. Het publiek kreeg geen
groot, maar wel een goed pro
gramma voorgeschoteld. De als
trekker aangekondigde Kate 'the
Great' deed wat van haar ver
wacht werd: de boel op z'n kop
zetten. Op zaterdag was de
publieke belangstelling iets min
der, maar over het geheel geno
men blikt CultuRooy tevreden
terug.
Het optreden van de forse dame
met een in meerdere opzichten grote
mond was voor veel toeschouwers
het hoogtepunt van de middag. Kate
Hull Rodgers gaf een praktische
demonstratie van het begrip 'inter
actie': het eerste kwartier van haar
voorstelling was ze alleen bezig met
langswandelend publiek om zich
heen te verzamelen. Toen dat was
gelukt volgde er een heuse wave en
werd de kring niet teleurgesteld. De
Canadese 'woman from the street'
regisseerde drie mensen uit het
publiek die de rol van Eva, Adam en
de slang speelden in Kate's versie
van de zondeval in de tuin van Eden.
Zelf nam Kate, gekleed in een rose
negligé, de dragende bijrol van God
op zich. Na een hilarisch gevecht op
leven en dood wist Adam het kwaad
te overwinnen en doorstak het ser
pent met z'n inschuifbare zwaard.
Behalve Kate the Great bevolkten
nog acht kleine en grotere acts het
Odapark om op drie speelplekken
tussen half twee en half zes hun
kunsten te vertonen. Elke groep wist
steeds een behoorlijke kring toe
schouwers om zich heen te verza
melen. De speelplekken in het park
hielpen daarbij. Veel lof had het
publiek ook voor de prachtige
wezens van Mang's Maskertheater,
die door het park zwierven en af en
toe een niets vermoedende bezoeker
op de schouder klopten.
Alleen de afsluitende act, de
theaterachtige smartlappengroep
'Enge Buren' liet het op het laatste
moment afweten. Officieel heette
het dat de groep 'geblesseerd' was
teruggekeerd van de Amsterdamse
Uitmarkt. Het impressariaat had met
de Pinheads voor aardige vervan
gers gezorgd. De groep miste echter
volgens een woordvoerder van
CultuRooy het theatrale element.
EXTRA FILM
Dat mocht echter de pret al lang
niet meer drukken. CultuRooy is dik
tevreden over Oda's Parkdagen.
Zondag bijna 700 betalende bezoe
kers en naar schatting zo'n 1300
mensen in het park -kinderen, opa's
en oma's hadden immers gratis toe
gang-.
Zaterdag was het met 150 bezoe
kers wat minder, maar er waren vol
doende gasten voor een intieme en
gezellige sfeer. "Er werd gedanst en
geswingt en de tent was voldoende
gevuld", aldus Leo Creemers van
CultuRooy. "Onze decorploeg heeft
Adriaan Nette heeft erover gehoord,
maar deel twee van z'n historie gaat
niet over Vlakwater of zwembad.
"We zijn in Venray, in het eind
van de jaren vijftig", hervat hij. "In
hotel De Gouden Leeuw neemt een
gezelschap z'n intrek. Ze zijn op
doorreis. De Frans sprekende man
neemt plaats in de gelagkamer en
begint een spelletje schaak. Hij
speelt de ene partij na de andere,
tegen iedereen die maar wil. Op een
gegeven ogenblik komt ook Wim
van den Munckhof de gelagkamer
binnen. Van den Munckhof is ver
slaggever van z'n eigen krant 'Peel
en Maas' en is natuurlijk nieuwsgie
rig naar wat die schakende
Fransman eigenlijk in Venray komt
doen. Na een aantal zetten vraagt de
journalist de man naar de reden van
z'n bezoek. De Fransman stelt zich
voor als Marcel Duchamp, kunste
naar. Hij is op doorreis naar
Duitsland en heeft besloten om een
tussenstop in Venray te maken. 'Ik
heb een aantal jaren geleden in
Parijs een jonge kunstenaar gekend
die uit deze streek afkomstig was.
Hij vertelde mij over het geweldige
licht in de Peel en daarom ben ik
van nature nieuwsgierig en vroeg
Duchamp waarom hij zoveel
schaakte. Had hij dan niets anders te
doen. Waarop de kunstenaar ant
woordde dat hij behalve schaken
ook hard werkte. 'Ik maak elke dag
een kunstwerk', sprak hij. 'En
omdat ik vandaag nog niets heb
geproduceerd, zal ik hier ter plekke
in deze gelagkamer een kunstwerk
produceren'. En ik zal voor jullie
herhalen wat zich toen in de Gouden
Leeuw afspeelde", kondigt onze
reisleider aan.
Hij beklimt zonder veel moeite
één van de paaltjes die de grens tus
sen het fietspad en de zandvlakte
markeren. Donkere wolken stapelen
zich boven op de bomen aan de
overkant. M'n kinderen zitten
ergens in het gele zand. Adriaan
heeft uit z'n koffer een stuk touw
van ongeveer een meter genomen.
Hij vervolgt: "Marcel Duchamp
ging op een stoel staan en hield het
touw verticaal. Plotseling liet hij het
los. Duchamp keek naar het hoopje
touw op de vloer van de gelagkamer
en sprak: 'Mijn kunstwerk voor van
daag*".
In het verhaal van Marcel
Duchamp in Venray lopen realiteit
en fantasie door elkaar. De anekdote
over Duchamp, die allerlei alledaag
se produkten tot kunst verklaarde, is
bekend. Het speelde zich echter niet
in Venray af en Wim van den
Munckhof was er niet bij. Of
Duchamp, die als sinds 1915 in
Amerika woonde, als bejaarde kun
stenaar de jonge Gussen Wie in
Parijs heeft ontmoet is evenmin
waarschijnlijk. Maar het had
gekund, is de boodschap. De omge
ving is dezelfde, maar de geschiede
nis had heel anders kunnen zijn. En
met een beetje fantasie maak je ze
heel anders.
De opvatting van Marcel
Duchamp met z'n 'ready mades'
sluiten aan bij de ideeën van
Adriaan Nette over kunst. Ook hij
ziet vaak de kunst in de gewone din
gen en de kunstenaar in de
ambachtsman.
Terwijl we over de Westsingel
richting sporthal fietsen vertel ik
m'n medereiziger over de achter
gronden van het oude en nieuwe
zwembad. Vanaf dat moment geef ik
een soort schaduwrondleiding aan
de man, terwijl m'n vrouw in druk
ke conversatie is verwikkeld met
onze reisleider. We zijn op weg naar
de laatste halte, de voormalige
werkplaats van Sjang Zegers, alias
Bert Braoi. Op deze plek komen
fantasie en werkelijkheid, kunst en
ambacht bij elkaar. Adriaan Nette
vertelt over de man die leefde
Geen aardse wissewasjes en sne-
tn naar het plaatselijk bestuur.
j)op Wismans, beeldend kunste-
fear te Venray en voorzitter van
b stichting Venrayse Kunstkring,
Echt het hogerop in z'n toe-
praak bij de opening van Illusies
k. Niets minder dan het schep-
jogsverhaal nam Wismans als
jtgangspunt voor z'n humorvolle
^spiegelingen. Al zullen weinig
kristenen zich in z'n rede her-
Ind hebben. "God komt uit
fenray en hij schiep eerst het
jdapark", aldus Joops versie van
verhaal.
[God kwam uit Venray en het was
\n vent met gouwe handen. Hij
iep eerst het Odapark en daarna
een heleboel andere dingen,
jgels, dakkapellen, op- en afritten
mensen. "Een brokje klei, kne-
even blazen, klaar". God maak-
ze in alle soorten, tot burgemees-
|rs en aannemers toe. De
unstenaars schiep God pas in het
{eekend, nadat hij eigenlijk over
fn scheppend vermogen van de eer-
Ie dagen niet tevreden was. "God
fchiep de kunstenaars omdat hij
feng was voor zijn wereld". Als
genwicht voor al die 'normalen'
i omdat elk spoor nu eenmaal
varsliggers nodig heeft. En een
ühepper schepselen die ook eens
rugblazen. Aldus de opener van de
lening.
Daarna keerde de voorzitter van
Venrayse Kunstkring terug op
rde. Niet alleen omdat de stroom
tviel -"Hij bestaat dus toch"- maar
>k omdat Wismans daarna moest
:rtellen dat prof. mr. Ernst Hirsch
illin met een goede reden had
gezegd. "Jammer", aldus
ismans. "Ik vond dat hij het op de
lart al zo goed deed". Diens ver-
nger, de Belgische directeur van
e Limburgse stichting voor Kunst
n Cultuur Leo Urgel, kweet zich
jet verve van zijn taak. Hij begon
jet de vertellen dat de provincie
par zijn smaak de kunstmanifesta-
te weinig subsidie had gegeven,
'olgens presenteerde hij z'n toe-
irders een aantal 'illusies over
ist'. Bijvoorbeeld dat in 1996 de
iderlandse overheid net zoveel
:ld aan cultuur besteed dan
licrosoft aan de introductie van
'indows 95. Of dat de gemeente
inray haar cultuurbeleidsplan inte-
il gaat uitvoeren...
Urgel noemde illusies een tot de
verbeelding sprekend thema. "Is
niet alle kunst een beetje illusie?"
En illusies zijn volgens Urgel nodig.
"Ze vormen de drijfveer voor men
sen om te streven naar een doel dat
ze soms ook nog bereiken".
En daarmee was de kop eraf. De
enkele honderden bezoekers, voor
het merendeel genodigden, sponsors
en kunstenaars, verspreidden zich in
het park om te gaan kijken naar d.e
tentoongestelde werken en de per
formances. Jammer voor Jan van
Hoof dat het weer eventjes niet mee
speelde. Een flinke splensbui zorgde
ervoor dat hij z'n project, 95 kunst
werken op één avond, gemaakt op
dakleer niet kon afmaken. Van Hoof
vertrouwde ook de van steigermate
riaal vervaardigde installatie niet.
Hij liet weten de installatie te willen
verstevigen en daarna de werken af
te maken.
Niet alleen de regen speelde Jan
van Hoof parten. Hij betwijfelde of
de constructie van steigerbuizen de
95 zware bitumen doeken wel zou
kunnen dragen.
De andere performances hadden
van de regen geen last. Tango-zan
ger Juan Tajes, die als vervanger van
de Fransman Philippe Elan was uit
genodigd, vertolkte sfeervol de
Argentijnse blues. In het feeëriek
verlichte park deden de voorstellin
gen van Shelly Lapré, Lichel van
den Ende, Marcel Bors en Mariëlle
van de Berg en Klaus Boegel wat ze
moesten doen: een gevoel van ver
vreemding bij de toeschouwer ach
terlaten.
Het publiek luisterde geamuseerd
naar de toespraken van Joop
Wismans en Leo Urgel.