Illusies zijn nodig Op de fiets naar de smid Protestaktie tegen kappen oude Lindeboom Nü werkt de tijd in uw voordeel CultuRooy kan het ook in het park Aanleg Maaskades Meerlo- Wanssum EEL EN MAAS Donderdag 31 augustus 1995 - Pagina 7 Storting per maand Op Jaarbasis Totaal van stortingen 8% 10% 12% 15 jaar 50 ƒ600 9.000 13.972 16.546 19.643 100 1.200 18.000 30.538 ƒ36.127 42.847 20 jaar 29.827 ƒ50 ƒ600 12.000 23.549 ƒ37.965 100 1.200 24.000 ƒ51.469 ƒ65.125 ƒ82.813 300 ƒ3.600 72.000 163.149 ƒ206.317 262.203 Kate the Great'was terecht geaf ficheerd als de trekker van Oda's Parkdagen. waanzinnig goed werk geleverd bij de aankleding van zowel het thee huis als de tent", zegt Creemers, die z'n dank uitbreidt naar de hele ploeg van vrijwilligers. De beide muziekgroepen, Romanesj en de Gypsy Boys, zorg den beurtelings voor een ongedwon gen en feestelijke sfeer in de tent. De film mét in het theehuis beviel organisatie en publiek buitenge woon goed. "De sfeer was zo goed dat na afloop mensen lekker bleven zitten en er spontaan nog een bij zondere tweede video werd gedraaid voor de.liefhebbers". PEEL EDM MAAS 'n abonnement waard Dc Progressieve Kombinatie PK'85 in de gemeente Vierlingsbeek heeft een handteke- ningenuktie opgestart om de oude Lindeboom op de hoek van de Kreupelstraat en Past. Janssenstraat in Vierlingsbeek van het kappen te redden. De gemeente Vierlingsbeek heeft hiervoor een kapvergunning afge geven, zeer tegen de zin van de Volgens dc PK is de boom beeld bepalend voor dit stukje Vierlingsbeck. En omdat het dorp toch al zo weinig gezegend is met markante plekjes en herkennings punten moet er volgens dc PK alles aan gedaan worden om de boom te bewaren. De boom, die volgens de PK in goede staat verkeert, bepaalt een flink stuk van de geschiedenis van het dorp en kan nog heel lang mee. Reden voor de PK om een handtckcningenaktic te houden. Bewoners van Vierlingsbeek die tegen het kappen zijn, kunnen dit middels een door de PK opgestelde brief laten weten aan het gemeente bestuur. Dat kunnen ze tot uiterlijk 6 september doen. Burgemeester Hahn geeft startsein Dinsdag 5 september a.s. zal bur gemeester Hahn van de gemeente Meerlo-Wanssum het startschot voor dc aanleg van de Maaskades geven. Samen met de voorzitter van Waterschap Peel en Maasvallei zal hij op de Sportlaan in Wanssum een gedenkplaat onthullen. In de gemeente Meerlo-Wanssum worden op vier plaatsen waterkeren- de werken gebouwd. Bij Geysteren, Wanssum, de Kooy en Blitterswijck. In totaal worden er 4.551 meter groene kades aangelegd (grondka- desï en 30 meter kademuur (bij het kerkhof in Geysteren). Programma 5 september Tijdens een bijeenkomst ter hoog te van de Gagel om 15.00 uur is er 'eerst een inleiding door de burge meester van Meerlo-Wanssum, mr. J.H. Hahn gevolgd door een inlei ding door de voorzitter van Waterschap Peel en Maasvallei, dhr. C.T. Corrielissen. Rond 15.20 uur is de onthulling van de gedenkplaat door de burgemeester en de voorzit ter waarna een tentoonstelling in het gemeentehuis van Meerlo-Wanssum te Meerlo wordt bezichtigd. Iedere belangstellende is van harte welkom het officiële startsein bij te wonen en de tentoonstelling te bezoeken. De tentoonstelling zal van woensdag 5 tot en met vrijdag 8 september te bezichtigen zijn tussen 9.00 en 12.00 uur en op donderdag 7 september ook 's avonds van 17.00 tot 19.00 uur in het gemeentehuis van Meerlo-Wanssum. Beroepschriften Bij de Raad van State zijn drie beroepschriften ingediend die betrekking hebben op het kadetracé Meerlo-Wanssum. Deze beroepschriften zullen 31 augustus door de Raad van State worden behandeld. Enkele weken daarna zal de Raad van State uitspraak doen. herenfiets. Achter op de bagagedra ger omklemt een spin een platte houten koffer, die aan weerszijden twintig centimeter buiten de fiets uitsteekt. OP ZOEK NAAR HET LICHT We rijden het park uit en onze reisleider zet er meteen de sokken in, richting Merselo. Mijn dochtertje van zeven, toch al een geoefend fiet- stertje, heeft moeite het aanvangs- tempo bij te benen. De meereizende mevrouw vindt het best lachwek kend en kijkt vreemd op als ik zeg dat het toch een beetje een serieuze onderneming is. Op mijn advies peddelt ze naar de kop van het pelo tonnetje voor wat meer uitleg. Na een paar minuten bereiken we onze eerste halteplaats. Ik zie in de vork van de Hoenderstraat en de Merseloseweg de 'totempaal' al staan. Gussen Wie, postuum met een prachtig werk in het park aan wezig, wordt ook verwerkt in Adriaan Nette's versie van de kleine Venrayse geschiedenis. Staande bij het beeld vertelt de Haagse kunstenaar het eerste deel van z'n verhaal. Over het verblijf van de jonge kunstenaar, die zich wil ontworstelen aan het verstikken de milieu van de Peel en naar Parijs trekt, op zoek naar het licht en de bevrijding. Hij vindt echter alleen 'de onderkant van de duisternis' en de jongeman keert, een aantal illu sies armer, naar Venray terug. Terwijl Adriaan vertelt, banjeren m'n kinderen door het maïsveld. DAGELIJKS EEN KUNSTWERK De reis gaat verder, richting cen trum. De tweede stop is de vlakte achter het Odapark, waar tot voor een paar jaar Venrays buitenbad lag. mentjes, een kroon, krullen en ver siersels. De aquarellen suggereren de overblijfselen van de smid z'n werk in Venray en omgeving. En nodigen de kijker uit om buiten z'n zintuigen -en z'n fantasie- te gebrui ken om ze te vinden. Het Reisbureau voor Zintuiglijke Waarnemingen is aanstaande zaterdag en zondag geopend van 13.00 tot 18.00 uur. Belangstellenden kunnen dan opnieuw een reis door Venray boe ken onder leiding van Adriaan Nette of z'n collega-gids. Deelnemers die geen fiets bij zich hebben, kunnen er ter plekke een lenen. Meefietsen kost slechts 2,50 en tvie de kortingsbon uit4Peel en Maasmeebrengt betaalt slechts de helft. Overigens benadrukt de directie van het reisbureau dat de reis komend weekend heel anders kan zijn dan de hierboven beschre ven tocht. Het maximale belastingvrije bedrag na 15 jaar is 57.000,00 p.p. en na 20 jaar zelfs 249.000,00. Rabobank Rabobank Rabobank Meerlo-Wanssum Venray-Oostrum Zevenrode "Wij van het Reisbureau voor intuiglijke Waarnemingen wil- n u graag meenemen op een ocht waar u vooral uw zintuigen odig zult hebben. Daarom zou u :u nu, hier vlak voor het vertrek, tillen vragen om alvast uw zintui- {en even los te maken. Sluit uw igen en luister naar de geluiden 'an het bos, snuif de geur van de {rond op en proef nog eens de naak in uw mond". i Het is zondagmiddag, even voor lalf twee. Reisleider Adriaan Nette •taat klaar met z'n gezelschap voor le eerste van twee fietstochten door fenray. Ik heb de afgelopen weken |iuis het nodige verteld over Illusies 95 en de verrassende onderneming 'an Adriaan Nette. Mijn gezinnetje 8 dan ook al redelijk enthousiast per de fietstocht door onbekend pnray, al hebben ze verder geen 'an drieën een idee wat ons te wach- pn staat. Evenmin als ik. Ons reisgezelschap bestaat verder 'it een echtpaar van middelbare «ftijd, dat zich door Adriaan en z'n laamsklinkendc assistent Sieben eeft laten overreden om mee te aan Ze krijgen een leenfiets van >onsor Poels Tweewielers en na het nedidatief moment' kan de tocht eginnen. Adriaan Nette, groot, 'algeschoren, gekleed in een zwart ®k met daaronder stevige halfhoge boenen, berijdt een grote zwarte Opening kunstmanifestatie Odapark Een uniek spaarplan voor mensen met een yooruitziende blik. Met Cumulent kunt u dus in 20 jaar een belastingvrije som van maximaal 249.000,00 opbouwen. Verder kunt u inlichtingen krijgen op elk kantoor van Rabobank Meerlo-Wanssum, Rabobank Venray-Oostrum en Rabobank Zevenrode in een persoonlijk gesprek of telefonisch... Door nu een deel van uw inkomen te reserveren, beschikt u straks over een flink belastingvrij kapitaal. Met Cumulent, het Belastingvrij Kapitaal Plan van de Rabobank en de Robeco Groep, zijn de kosten laag en is het rendement maximaal. De tabel toont hoe de tijd in uw voordeel werkt. Verslag van een reis door fantasie en werkelijkheid hier'. Wim van den Munckhof was ALLEDAAGS temidden van z'n werk en welhaast één was met het ijzer. Net als Gussen Wie leeft ook Bert Braoi nog voort in z'n werk. Er staan van Zegers' weliswaar geen beelden in Venray, maar er moeten her en der ongetwijfeld brokstukken van z'n smeedwerk te vinden zijn. M'n zoontje vindt op de open plek in de Schoolstraat prompt een remhandle van een fiets. Van metaal en dus wordt het direct aan Bert Braoi toe geschreven. Geschiedenis maak je toch zeker zelf! OVERBLIJFSELEN Het ëinde van de reis nadert. We betreden met de nodige eerbied het huisje naast de open plek. De eige naar van de voormalige kappers- en antiekzaak in de Rijp gaf de kunste naar toestemming om gebruik te maken van het pandje. In een van de kamertjes van het muf ruikende huisje staat een klein tafeltje met daarover een satijnen doek. Op het doek ligt als een relikwie een dik in grijs linnen gebonden boek. 'Bert Braoi's Buitenverblijven' melden de in goud opgedrukte letters. Naast het boek liggen twee witte hand schoenen. Adriaan Nette doet ze eerst aan alvorens het boek op te pakken. Het boek staat vol met kleurrijke aquarel-miniaturen. De reisleider bladert er snel doorheen. We zien afbeeldingen van oma- Oda's Parkdagen: artistiek en financieel geen tegenvallers De stichting CultuRooy heeft zondag laten zien dat straat theater best gedijt tussen de bomen. Als er maar voldoende toeschouwers zijn. En dat was tij dens 'Oda's Parkdagen' zeker het geval. Het publiek kreeg geen groot, maar wel een goed pro gramma voorgeschoteld. De als trekker aangekondigde Kate 'the Great' deed wat van haar ver wacht werd: de boel op z'n kop zetten. Op zaterdag was de publieke belangstelling iets min der, maar over het geheel geno men blikt CultuRooy tevreden terug. Het optreden van de forse dame met een in meerdere opzichten grote mond was voor veel toeschouwers het hoogtepunt van de middag. Kate Hull Rodgers gaf een praktische demonstratie van het begrip 'inter actie': het eerste kwartier van haar voorstelling was ze alleen bezig met langswandelend publiek om zich heen te verzamelen. Toen dat was gelukt volgde er een heuse wave en werd de kring niet teleurgesteld. De Canadese 'woman from the street' regisseerde drie mensen uit het publiek die de rol van Eva, Adam en de slang speelden in Kate's versie van de zondeval in de tuin van Eden. Zelf nam Kate, gekleed in een rose negligé, de dragende bijrol van God op zich. Na een hilarisch gevecht op leven en dood wist Adam het kwaad te overwinnen en doorstak het ser pent met z'n inschuifbare zwaard. Behalve Kate the Great bevolkten nog acht kleine en grotere acts het Odapark om op drie speelplekken tussen half twee en half zes hun kunsten te vertonen. Elke groep wist steeds een behoorlijke kring toe schouwers om zich heen te verza melen. De speelplekken in het park hielpen daarbij. Veel lof had het publiek ook voor de prachtige wezens van Mang's Maskertheater, die door het park zwierven en af en toe een niets vermoedende bezoeker op de schouder klopten. Alleen de afsluitende act, de theaterachtige smartlappengroep 'Enge Buren' liet het op het laatste moment afweten. Officieel heette het dat de groep 'geblesseerd' was teruggekeerd van de Amsterdamse Uitmarkt. Het impressariaat had met de Pinheads voor aardige vervan gers gezorgd. De groep miste echter volgens een woordvoerder van CultuRooy het theatrale element. EXTRA FILM Dat mocht echter de pret al lang niet meer drukken. CultuRooy is dik tevreden over Oda's Parkdagen. Zondag bijna 700 betalende bezoe kers en naar schatting zo'n 1300 mensen in het park -kinderen, opa's en oma's hadden immers gratis toe gang-. Zaterdag was het met 150 bezoe kers wat minder, maar er waren vol doende gasten voor een intieme en gezellige sfeer. "Er werd gedanst en geswingt en de tent was voldoende gevuld", aldus Leo Creemers van CultuRooy. "Onze decorploeg heeft Adriaan Nette heeft erover gehoord, maar deel twee van z'n historie gaat niet over Vlakwater of zwembad. "We zijn in Venray, in het eind van de jaren vijftig", hervat hij. "In hotel De Gouden Leeuw neemt een gezelschap z'n intrek. Ze zijn op doorreis. De Frans sprekende man neemt plaats in de gelagkamer en begint een spelletje schaak. Hij speelt de ene partij na de andere, tegen iedereen die maar wil. Op een gegeven ogenblik komt ook Wim van den Munckhof de gelagkamer binnen. Van den Munckhof is ver slaggever van z'n eigen krant 'Peel en Maas' en is natuurlijk nieuwsgie rig naar wat die schakende Fransman eigenlijk in Venray komt doen. Na een aantal zetten vraagt de journalist de man naar de reden van z'n bezoek. De Fransman stelt zich voor als Marcel Duchamp, kunste naar. Hij is op doorreis naar Duitsland en heeft besloten om een tussenstop in Venray te maken. 'Ik heb een aantal jaren geleden in Parijs een jonge kunstenaar gekend die uit deze streek afkomstig was. Hij vertelde mij over het geweldige licht in de Peel en daarom ben ik van nature nieuwsgierig en vroeg Duchamp waarom hij zoveel schaakte. Had hij dan niets anders te doen. Waarop de kunstenaar ant woordde dat hij behalve schaken ook hard werkte. 'Ik maak elke dag een kunstwerk', sprak hij. 'En omdat ik vandaag nog niets heb geproduceerd, zal ik hier ter plekke in deze gelagkamer een kunstwerk produceren'. En ik zal voor jullie herhalen wat zich toen in de Gouden Leeuw afspeelde", kondigt onze reisleider aan. Hij beklimt zonder veel moeite één van de paaltjes die de grens tus sen het fietspad en de zandvlakte markeren. Donkere wolken stapelen zich boven op de bomen aan de overkant. M'n kinderen zitten ergens in het gele zand. Adriaan heeft uit z'n koffer een stuk touw van ongeveer een meter genomen. Hij vervolgt: "Marcel Duchamp ging op een stoel staan en hield het touw verticaal. Plotseling liet hij het los. Duchamp keek naar het hoopje touw op de vloer van de gelagkamer en sprak: 'Mijn kunstwerk voor van daag*". In het verhaal van Marcel Duchamp in Venray lopen realiteit en fantasie door elkaar. De anekdote over Duchamp, die allerlei alledaag se produkten tot kunst verklaarde, is bekend. Het speelde zich echter niet in Venray af en Wim van den Munckhof was er niet bij. Of Duchamp, die als sinds 1915 in Amerika woonde, als bejaarde kun stenaar de jonge Gussen Wie in Parijs heeft ontmoet is evenmin waarschijnlijk. Maar het had gekund, is de boodschap. De omge ving is dezelfde, maar de geschiede nis had heel anders kunnen zijn. En met een beetje fantasie maak je ze heel anders. De opvatting van Marcel Duchamp met z'n 'ready mades' sluiten aan bij de ideeën van Adriaan Nette over kunst. Ook hij ziet vaak de kunst in de gewone din gen en de kunstenaar in de ambachtsman. Terwijl we over de Westsingel richting sporthal fietsen vertel ik m'n medereiziger over de achter gronden van het oude en nieuwe zwembad. Vanaf dat moment geef ik een soort schaduwrondleiding aan de man, terwijl m'n vrouw in druk ke conversatie is verwikkeld met onze reisleider. We zijn op weg naar de laatste halte, de voormalige werkplaats van Sjang Zegers, alias Bert Braoi. Op deze plek komen fantasie en werkelijkheid, kunst en ambacht bij elkaar. Adriaan Nette vertelt over de man die leefde Geen aardse wissewasjes en sne- tn naar het plaatselijk bestuur. j)op Wismans, beeldend kunste- fear te Venray en voorzitter van b stichting Venrayse Kunstkring, Echt het hogerop in z'n toe- praak bij de opening van Illusies k. Niets minder dan het schep- jogsverhaal nam Wismans als jtgangspunt voor z'n humorvolle ^spiegelingen. Al zullen weinig kristenen zich in z'n rede her- Ind hebben. "God komt uit fenray en hij schiep eerst het jdapark", aldus Joops versie van verhaal. [God kwam uit Venray en het was \n vent met gouwe handen. Hij iep eerst het Odapark en daarna een heleboel andere dingen, jgels, dakkapellen, op- en afritten mensen. "Een brokje klei, kne- even blazen, klaar". God maak- ze in alle soorten, tot burgemees- |rs en aannemers toe. De unstenaars schiep God pas in het {eekend, nadat hij eigenlijk over fn scheppend vermogen van de eer- Ie dagen niet tevreden was. "God fchiep de kunstenaars omdat hij feng was voor zijn wereld". Als genwicht voor al die 'normalen' i omdat elk spoor nu eenmaal varsliggers nodig heeft. En een ühepper schepselen die ook eens rugblazen. Aldus de opener van de lening. Daarna keerde de voorzitter van Venrayse Kunstkring terug op rde. Niet alleen omdat de stroom tviel -"Hij bestaat dus toch"- maar >k omdat Wismans daarna moest :rtellen dat prof. mr. Ernst Hirsch illin met een goede reden had gezegd. "Jammer", aldus ismans. "Ik vond dat hij het op de lart al zo goed deed". Diens ver- nger, de Belgische directeur van e Limburgse stichting voor Kunst n Cultuur Leo Urgel, kweet zich jet verve van zijn taak. Hij begon jet de vertellen dat de provincie par zijn smaak de kunstmanifesta- te weinig subsidie had gegeven, 'olgens presenteerde hij z'n toe- irders een aantal 'illusies over ist'. Bijvoorbeeld dat in 1996 de iderlandse overheid net zoveel :ld aan cultuur besteed dan licrosoft aan de introductie van 'indows 95. Of dat de gemeente inray haar cultuurbeleidsplan inte- il gaat uitvoeren... Urgel noemde illusies een tot de verbeelding sprekend thema. "Is niet alle kunst een beetje illusie?" En illusies zijn volgens Urgel nodig. "Ze vormen de drijfveer voor men sen om te streven naar een doel dat ze soms ook nog bereiken". En daarmee was de kop eraf. De enkele honderden bezoekers, voor het merendeel genodigden, sponsors en kunstenaars, verspreidden zich in het park om te gaan kijken naar d.e tentoongestelde werken en de per formances. Jammer voor Jan van Hoof dat het weer eventjes niet mee speelde. Een flinke splensbui zorgde ervoor dat hij z'n project, 95 kunst werken op één avond, gemaakt op dakleer niet kon afmaken. Van Hoof vertrouwde ook de van steigermate riaal vervaardigde installatie niet. Hij liet weten de installatie te willen verstevigen en daarna de werken af te maken. Niet alleen de regen speelde Jan van Hoof parten. Hij betwijfelde of de constructie van steigerbuizen de 95 zware bitumen doeken wel zou kunnen dragen. De andere performances hadden van de regen geen last. Tango-zan ger Juan Tajes, die als vervanger van de Fransman Philippe Elan was uit genodigd, vertolkte sfeervol de Argentijnse blues. In het feeëriek verlichte park deden de voorstellin gen van Shelly Lapré, Lichel van den Ende, Marcel Bors en Mariëlle van de Berg en Klaus Boegel wat ze moesten doen: een gevoel van ver vreemding bij de toeschouwer ach terlaten. Het publiek luisterde geamuseerd naar de toespraken van Joop Wismans en Leo Urgel.

Peel en Maas | 1995 | | pagina 7