PEEL EN MAAS PITTIGE KLEURTJES FLAUWE PRIJSJES 99*- =n "Venray moet gezicht tonen" Oud-Ysselsteyners vieren Gouden Huwelijk in Eli Let op Let op Invaliden blijven gratis parkeren Dingus vraagt gemeente om steun IWOONHUISl Des keizers baard y Vreemdelingen dienst Gemeente niet van plan aandelen te verkopen WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING UREN HEREN VAN 598.- VOOR DAMESSPIJKER BROEKEN VAN 159*- VOOR martin cuypers What's in a name igmar Algemeen secretaris KvK Twan Wintejs: De gemeente Venray moet meer gezicht tonen. Die mening is Twan Wintels toegedaan. De Venraynaar, die sinds 1 januari jl. algemeen secretaris is van de Kamer van Koophandel in Venlo, zegt dit in relatie tot de tegenval lende verkoop van industriegron- den in Venray. Volgens Wintels heeft Venray, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Venlo (logistiek) en Horst (agribussines), "geen 1 smoel" ALGEMEEN SECRETARIS Twan Wintels volgde 1 januari jl. zijn voorganger Jeu Sprengers op als algemeen secretaris van de Kamer van Koophandel. Als secre- i taris was Wintels al veel betrokken i bij diverse projecten (zoals o.a. bij ht Fijnmechanisch centrum en bij het plan om vliegbasis de Peel voor vrachtvluchten geschikt te maken). Daar komt hij nu minder aan toe. Als algemeen secretaris is hij nu meer organisatorisch bezig. Zaken zoals personeel en representatie gaan meer tijd van hem vergen. I Volgens Wintels speelt de Kamer I van Koophandel in de toekomst van deze regio een niet onbelangrijke rol. Veel tijd is daarom gestoken in het streekplan, dat onlangs door de provincie is vastgesteld, en waarin Venray en Venlo als regiokernen zijn aangewezen. "In dat streekplan is naast ruimte voor het bedrijfsle- 1 ven ook veel aandacht besteed aan recreatie en de land- en tuinbouw, j De sector receatie en toerisme krijgt ontwikkelingskansen langs ae I 'Midden Peelweg", aldus Wintels, die hier grote kansen ziet voor de j werkgelegenheid. De term "nat bedrijfsterrein" waarmee de haven in Wanssum wordt bedoeld, is op dit moment I wellicht zeer misplaats maar Wintels ziet de Maas toch als een j steeds belangrijker wordende trans- portweg, die voor Wanssum en directe omgeving veel voordelen kan bieden. Verder zal ook de fusie van de KvK met de Kamer van Midden- Limburg er toe bijdragen dat er meer projecten in de regio gedaan zullen gaan worden, tezamen met Zuidoost Brabant en het Duitse gebied. Een van Wintels taken is te onderzoeken hoe deze fusie tot stand moet komen. VENRAY Met betrekking tot Venray consta teert Wintels dat er in Venray alle voorwaarden voor een goede econo- mische ontwikkeling aanwezig zijn. I "In Venray is er alle ruimte om opnieuw, net als eind 50-er jaren een industriële slag te slaan. Maar het loopt niet zoals het moet", aldus Wintels. Venray moet verder zich meer in de picture brengen bij het Liof en het ministerie van Economische Zaken, om met name buitenlandse ondernemingen voor Venray te interesseren. "Venray wordt interessant. Het heeft grote industriekavels en ligt aan de auto snelweg. Venray heeft daar jaren lang mee geschermd maar nu kan het dat ook daadwerkelijk aantonen. Venray zou wat dat betreft meer uit straling moeten hebben". Als voor beeld geeft Twan Wintels aan, dat, als hij over de A73 rijdt, alle plaat sen zich overal aanprijzen. Alle plaatsen, behalve Venray.... Verder zullen gemeente en bedrijfsleven meer met elkaar moe ten optrekken om zo Den Haag en Maastricht voor de Venrayse kar te spannen. Vooral aan de samenwer king tussen bedrijfsleven en de gemeentelijke overheid zal gewerkt moeten worden, wat volgens hem ook inmiddels gebeurt. "De details zijn hier van belang, o.a. binnen het ambtelijk apparaat. Daar moeten goede procedures gehanteerd wor den, vergunningen moeten snel en goed geregeld worden. Er zijn genoeg gemeenten waar dat alle maal goed loopt. Daar kan men van leren. Ik heb wel de indruk dat men zich dat in Venray realiseert". Maar Venray moet dan wel meer "smoel" tonen, net zoals Horst dat doet met de Agribussines en Venlo als logistiek centrum. Venray als "Poort van Limburg" zou volgens Wintels niet misstaan. DUITSLAND Verder kan de regio Noord- Limburg volgens Wintels veel gebaat zijn bij een samenwerking met Oost-Brabant en met de Duitse oosterburen. Er zijn plannen voor grootschalige samenwerking aan diverse projecten. Een daarvan is het KICK project, waarin ongeveer hon derd toeleveranciers uit Z.O. Brabant en Noord-Limburg hun kennis bundelen t.b.v. de ontwikke ling van een nieuwe kleurcopiër voor Océ. Wintels is voorzitter van de stichting, die als belangrijkste taak heeft 25 miljoen gulden aan subsidies bijeen te krijgen. Hierdoor kunnen zoveel mogelijk bedrijven bij het project betrokken worden. Ook staan er de komende jaren Westfafen "op touw. "Duitsland ligt vlakbij met 13-14 miljoen inwoners. grote projekten met Nordrhein "alen op touw. »ji Daar kan de regio profijt van heb ben. Ook de Duitsers zoeken nadrukkelijk deze samenwerking. Ook dat valt de komende jaren onder mijn aandachtsveld", aldus Wintels, die mede door zijn nieuwe baan als algemeen secretaris, na de verkiezingen voor de Provinciale Staten, daarin niet meer zal terugke ren. Het beleidsplan verkeer en vervoer komt er toch. Ondanks het tegenstribbelen van WD en Van de Vork -en in mindere maté Samenwerking- en dankzij de uitleg van liefst drie wethouders werd het collegevoorstel om 130.000 gulden uit te trekken voor het opstellen van een 'integrale beleidsvisie verkeer en vervoer' dins dag door de gemeenteraad aangenomen. Op zich was het wederom een discussie om des keizers baardwant at in de eerste termijn maakten CDA, Partij van de Arbeid en D66 duidelijk dat ze het voorstel steunden. Samen een meerderheid in de raad die de kritiek van de oppositie niet deelde. Die kritiek spitste zich toe op het feit dat ér geld wordt uitgegeven vooreen onderzoek naar de verkeersstromen en de intensiteit in Venray-kom, terwijl de gemeente daarvoor over voldoende gegevens beschikt. Die zijn, nota bene door hetzelfde bureauverzameld bij gelegenheid van het onderzoek naar de oost-westverbinding. Met de vermelding in het rapport dat ze tot 2003 geldigheid hebben en dat alle mogelijke bekende veranderingen al zijn meegenomen. Daarbij moet men denken aan uitbreidingen (Brabander), toename van het aantal auto's enzovoort. Zo'h wereldstad is Venray nou ook weer niet, dat in ruim een jaar zoveel zou zijn veranderd op verkeersgebied. Op z'-n minst het geld voor dit gedeelte van het beleidsplan is niet nodig, zo meenden Van de Vorle en VVD. Bovendien vonden beide fracties dat, met behulp van de eind 1993 verzamelde gegevens, een deel van het plan ook wel door de eigen mensen kan worden opge steld. De fractie Santenwerking maakte haar ja'tegen het voorstel afhan kelijk van de toezegging door het college dat er ook geld wordt vrij gemaakt voor de uitvoering van het beleidsplan. "Als wij 130.000 gulden uitgeven, willen we daarvoor nieuw beleid zien", aldus Samenwerking. pas QjP maken waarover het ging. Eerst legde wethouder Driessen een fraai rookgordijn, waardoor de achtergronden er niet duidelijker op werden. Vervolgens lichtte collega Kersten een tipje van de slui er op door te melden dat het niet gaat om een herhaling van het verkeersonderzoek van 1993, maar om een 'verbreding en verdie ping daarvan, die leiden tot concrete maatregelen'. Uitsluitsel kreeg de politiek van milieuwethouder De Loo: de gegevens Zijn Worcd nodig voor het in kaart brengen van de geluidbelasting door verkeer bij verschillende woningen. Dat is per 1 juli van dit jaar niet alleen verplicht, maar kan ook een mooi centje subsidie ople veren als daarna verkeersmaatregelen worden genomen die leiden tot een afname van het geluidniveau. Door toevoeging van de gege vens in het bestaande model (in 1993 door hetzelfde bureau opge steld) kunnen de gevolgen van geluidmaategelen meteen worden doorgerekend. De uitleg veranderde de besluitvorming niet. Immers tevoren was al duidelijk dat de coalitiefracties plus D '66 vóór zouden stemmen. Voor wie was dan die uitleg bedoeld? Was het extra informatie om de tegenstemmers alsnog over de streep te halen? Zo ja, was die informatie dan wel bekend bij de voorstemmers, of stemden die ook zonder het naadje van de kous te weten wel voor Of wisten de raadsleden er geen van allen van? In dat geval werden ze in eerste instantie dus onvoldoende geïnformeerd. Het is natuurlijk ook nog mogelijk dat alle raadsleden het betoog van mevrouw De Loo al kenden en de uitleg er helemaal niet toe deed. Net als de discussie. BertAlbers. Tijdens de carnavalsdagen 27 en 28 februari zal de Vreemdelingendienst Venray geslo ten zijn. Voor het aanvragen van verguningen en verlengingen dient men daar rekening mee te houden. Kleine kettingbotsing Vorige week woensdag vond er op de Wanssumseweg een kleine ket tingbotsing plaats. Een 32-jarige inwoner van Heide bemerkte te laat dat een voor hem rijdende auto was gestopt. Als gevolg daarvan reed de Heidenaar op deze auto in. Die per sonenauto, bestuurd door een 53- jarige inwoner van Bergen, schoof vervolgens door en botste tegen een daarvoor stilstaande auto van een 50-jarige man uit Meerlo. De schade was groot. De bestuurders hadden slechts lichte verwondingen. DRINGEND GEZOCHT! WONINGEN IN ALLE PRIJSKLASSEN Door de uitstekende verkoop resultaten blijft er bij ons behoefte aan nieuw aanbod. Wij dragen uiteraard zorg voor een volledige verkoop begeleiding en een optimaal resultaat. TEL. 04780-12772 Koop/verkoop en huur/verhuur Onafhankelijk hypotheekadvies Taxaties Winkeldiefstal door bejaarde Personeel van een drogisterij in de Grotestraat betrapte maandagmiddag een 75-jarige inwoonster van Oostrum die zonder af te rekenen een bu£ haarversteviger en kosmetika ter waarde van ƒ14,95 wilde meenemen. Zij werd aan de politie overgegeven die de bejaarde dame na verhoor en opmaking van proces verbaal naar huis stuurde. De gemeente Venray onderschrijft het standpunt van Gedeputeerde Staten van Limburg met betrekking tot de verkoop van aandelen van de nutsbedrijven. Begin dit jaar deed de Kamer van Koophandel het voor stel dat provincie en gemeenten de aandelen van o.a. Mega Limburg zou moeten verkopen. Het geld dat dan beschikbaar kwam zou dan kun nen ingezet worden voor vier pro jekten: de A73, Maastricht Airport, een bedrijventerrein in de regio Heerlen-AJcen en uitvoering van het plan Boertien. Provincie heeft in een schrijven aan de gemeenten laten weten dat zij dat vooralsnog niet van plan zijn. Bovendien gaat het hier dan om het financieren van Rijksprojecten. De Provincie laat de gemeenten vrij in het al dan niet verkopen van die aan delen. Venray onderstreept het standpunt van GS. Verkoop van de Venrayse aandelen is dan ook niet aan de orde. Geen voorrang Donderdagmiddag omstreeks 17.30 uur verleende en 27-jarige be stuurder uit Neuss, toe hij komende vanaf de Metaalweg de Maasheseweg op wilde rijden, geen voorrang aan een van rechts komende per sonenauto vestuurd door een 22- jarige inwoner uit Venray. Door de ontstane botsing moesten beide be stuurders voor behandeling van de opgelopen verwondingen naar het ziekenhuis worden vervoerd. DONDERDAG 2 FEBRUARI 1995 Nr. 5 HONDERD ZESTIENDE JAARGANG Op maandag 6 februari hopen Harry Hubers en Mien Spreeuwenberg hun Gouden Huwelijksfeest te vieren. De bruidegom werd op 10 juli 1917 te Oploo geboren. De bruia op 9 juni 1916 te Melderslo. Beiden kwamen als kleuter met hun fami lies in het Venrayse kerkdorp Ysselsteyn te wonen. Dit was een nieuw ontstaan ontginningsdorp in de Peel, dat zij beiden van de grond uit mee opgebouwd hebben. Op 6 februari 1945 traden zij in het huwelijk. Zij kregen twee zonen, een dochter en acht kleinkinderen. Eerst hebben zij vier jaar in Liessel een tuinderij gehad. Daarna kwa men zij terug naar Ysselsteyn, waar zij een boerderij hadden, dierekt aan het Heidse Peelgebied gelegen. Begin jaren zeventig maakten zij een camping van hun bedrijf; cam ping de Heidse Peel. Dit groeide uit tot een uitstekend lopend bedrijf, maar het werk werd te zwaar. Zij verkochten de camping, bouwden een huis aan de Heidse Peelweg en gingen rentenieren. De bruidegom is paardenliefheb ber in hart en nieren, en een groot deel van de dag kon hij nu aan deze hobby besteden. De bruid bakt, handwerkt en leest graag, ook heeft zij nog vele jaren met heel veel ple zier Tupperware gedemonstreerd en verkocht. In 1990 zijn zij in EI1 (gemeente Hunsel) in Midden Limburg terecht gekomen, waar hun dochter woont. Hun huidige adres is Magnoliastraat 7. Zij wonen nog geheel zelfstandig. De bruidegom geeft twee maal per week pony-rijles en wandelt zeer veel. De bruid gaat naar de Welfare en handwerkt, bakt en leest veel. Het feest wordt gevierd op de dag zelf met een Heilige Mis om 14.00 uur in de parochiekerk van Ell. Receptie is van 18.30-20.00 uur in zaal Ellenhof, te Ell. Het echtpaar Hubers-Spreeuwenberg, dat jarenlang in Ysselsteyn woonde. Invaliden mogen gratis gebruik blijven maken van de invaliden parkeerplaatsen in het centrum van Venray. Zij hoeven voor deze plaatsen geen parkeerbelasting te betalen. Dat hebben burgemeester en wethouders afgelopen dinsdag besloten. Bij de invoering van het betaald parkeren, bijna anderhalfjaar gele den, werd besloten om tijdelijk voor het parkeren op de invalidenparkeer plaatsen in het centrum geen par- keergeld te heffen. Aanleiding hier toe waren diverse redenen. Voor deze plaatsen, veelal dicht bij 'het centrum, zouden aparte parkeerme- ters moeten komen. Dat was echter voor het Venrayse parkeersysteem een kostbare zaak. Omdat de par keerplaatsen dicht bij het centrum liggen, is de afstand tot de reguliere parkeerautomaten vaak te groot. Plaatst men de invalidenparkeer- PEEL EN MAAS 'n abonnement waard plaatsen bij de automaten dan wordt de afstand tot het centrum weer te groot. B. en w. hebben nu besloten om deze tijdelijke regeling om te zetten in een permanente regeling. Invaliden, die op reguliere parkeer plaatsen hun auto neerzetten, dienen overigens wel het normale parkeer- geld te betalen. Brand in rijdende auto Maandagavond hoorde een 21- jarige bestuurder van een per sonenauto toen hij in de Tedderstraat reed een harde plof. Daarna rook hij een benzinelucht gevolgd door een steekvlam onder zijn motorkap. Hij stopte maar kon een beginnende brand niet blussen. Dat deed de geal- larmeerde brandweer wel, al kon deze niet voorkomen dat de auto een be hoorlijke schade opliep. Als ver moedelijke oorzaak wordt aan kortsluiting gedacht. I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I! I I I I I I I I I I I I I I I I I i i i iiiiiiii i i i i i i i i i ii i i i i i i i i i i i i iiiiiii SINDS KORT BESCHIKKEN ONZE KANTOORBOEKHANDELS IN VENRAY EN BLERICK OVER EEN NIEUWE KIEURENKOPIÉR TER INTROO^IKTIE DAARVAN KOST EEN A4 KLEURENKOPIE TIJ0ELIJK SLECHTS FI.S0 EN EEN A3 ZELFS MAAR F3,00. GELDIG GEOURENOE DE HELE MAAND FEBRUARI I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I SCHOOLSTRAAT 26 VENRAY TEL 04780 86616 KLOOSTERSTRAAT 54 BLERICK TEL 077 870320 Snel 15.000 gulden nodig om faillissement af te wenden Jongerencentrum Dingus heeft dringend 15.000 gulden nodig om een faillissement te ontlopen. Daarna kan gewerkt worden aan ee reddingsplan voor de soos. Om helemaal volwaardig te kunnen draaien heeft Dingus ongeveer een ton nodig. Het jongerencentrum wil bovendien niet onder voogdij van het RISC komen. Dat heeft Dingus-voorzitter P. Gijsbers laten weten na de vrijwilli- gersvergadering van jongstleden maandag. Volgens Gijsbers is aan een faillissement nauwelijks te ont komen als de gemeente niet snel bij springt. "We hebben het geld gewoon niet". Als de financiële nood is afgewend stelt het bestuur de instelling van een soort reddings commissie voor, waarin ook ambte naren van de afdeling welzijn 'en desnoods de wethouder' zitting heb ben. Die club moet binnen afzienba re tijd de verdere voorwaarden voor het voortbestaan formuleren. Want met 15.000 gulden is de jon- terensoos niet uit de zorgen, ssentieel voor het centrum is de vorig jaar gesloten zaal. "Anders kunnen we ons jongerenwerk een voudig niet doen en loopt iedereen naar de reguliere horeca", stelt Gijsbers. De zaal werd gesloten vanwege herhaalde geluidoverlast. De zaal, die is gebouwd midden jaren '70, voldoet niet aan de geluidsnormen in de wet Milieubeheer. Aanpassen kost mini maal 20.000 gulden, inclusief de kosten voor vergunning 25.000 gul den. Dingus vindt dat de gemeente, als verhuurder van het pand, moet zorgen dat de zaal aan alle normen voldoet en dus die kosten moet beta len. Als de gemeente daarnaast het teruggevorderde subsidiebedrag over 1993 van 16.000 gulden kwijt scheldt, is het jbingerencentrum voorlopig uit de rode cijfers. "Er is nog ongeveer 40.000 gulden nodig om de zaak up tot date te brengen zodat we weer kunnen concurreren met de horeca, maar met een slui tende exploitatie kunnen we daar voor andere fondsen aanspreken", aldus de Dingus-voorzitter. NO RISC Naast de financiële voorwaarden stelt het bestuur de zelfstandigheid van het jongerencentrum voorop. "Dat is een uitdrukkelijke wens van de vrijwilligers. Als we een soort dependance van het RISC worden dan lopen hier accuut de vrijwilli gers weg". De vrijwilligers houden net instituut voor sociaal-cultureel werk mede verantwoordelijk voor de deplorabele toestand bij Dingus. ZELFVERZEKERD Gijsbers zegt zich ervan bewust te zijn dat de soos op dit moment niet in de positie is om eisen te stellen. "Maar als er niets gebeurt is het str aks afgelopen". De gemeente moet zich realiseren dat de schuld voor het debakel niet ligt bij het huidige bestuur. "Een belastingaanslag over de periode 1985-1990 van 35-000 gulden heeft ons eigenlijk de das omgedaan. We zijn met een aantal deskundige mensen nu een aantal maanden bezig en hebben al veel bereikt". Gijsbers wijst op de strak ke controle op de financiën en een streng huishoudelijk reglement die excessen moeten voorkomen. "Dingus is geen tent waar geld over de balk gesmeten wordt en evenmin een drugshol. Als de gemeente ons de gelegenheid geeft brengen we de zaak weer op het niveau van de jaren zeventig en beginjaren tach tig", aldus een zelfverzekerde Dingus-voorzitter. Twee weken geleden publiceerden wij het verhaal van Guus Brugman, die voor Artsen zonder Grenzen als chauffeur in Bosnië was ingezet. Per abuis kwam bij de onderschriften van de foto's de naam "Kees Brugman" te staan i.p.v. Guus Brugman. Bij deze is dit weer recht gezet. TE KOOP GEVRAAGD met tuin(tje) I Prijs en aanvaarding I in overleg: r 040-833300 17-jarige aangehouden Op verzoek van de regionale politic in Zuid-Oost Brabant werd door de politie een 17-jarige inwoner aan gehouden, die verdacht wordt betrok ken te zijn geweest bij een inbraak in Overloon. De jongeman werd overgedragen aan de regiopolitie van Boxmeer en daar ingesloten. Transaktie aangeboden Het rijgedrag van een bestuurder van en personenauto in de nacht van vrij dag op zaterdag omstreeks 00.50 uur in de Schoolstraat, was voor de politie aanleiding om een onderzoek in te stellen. De bestuurder, een 26- jarige inwoner van Helden, verkeerde onder invloed van alkohol. De blaasproeven rechtvaardigden een rij- berbod van twee uur en het aan bieden van een transaktie om ƒ320,- te betalen.

Peel en Maas | 1995 | | pagina 9