MR CHALET Hl VAN 9.00 TOT 13.00 UUR Jan van Casteren 25 jaar bij Marianum Drie jubilarissen in lustrumjaar Boschveldcollege EöffltMiïD BOSCH# Grosfillex" MARLEY 30.000 M' KUK EN KOOPPLEZIER VAN DE EERSTE STEEN TOT HET KOMPLETE HUIS PEEL EN MAAS I WOONHUIS met tuin(tje) PEEL EN MAAS Donderdag 6 oktober 1994 - Pagina 7 ECKER. U BERNER HLLIBER-qpp" BADMEUBELS ACCESSOIRES DEUREN DEN BUIZERD BLOKHUTTEN ESPALUX BADKAMERMEUBELS BADMEUBELS m HAPPYUGHT VERLICHTING WAND PLAFOND VOUWDEUREN VENTILATIE [lEMFHEITl HAUSRÉTN NOVOLUX WAND PLAFOND Op vrijdag 7 oktober viert het Boschveldcollege feest. Op deze dag zullen drie jubilarissen worden Igehuldigd Noud Franssen, docent Nederlands; Wiel Bloemen, concier- ;ge-tuinman en Jan Driessen, tech nisch onderwijsassistent voor het vak Biologie. in 1969 zijn zij hun loopbaan begonnen tegelijk met de opening van het nieuwe gebouw van het Boschveldcollege, dat ook dit jaar het vijfde lustrum viert. Het is voor de school wel een heel byzonder jaar. De voorbereidingen van de fusie per 1 augustus 1995 worden met grote voortvarendheid uitge voerd. Tegelijkertijd wordt met de viering van het zilveren jubileum deze periode in de geschiedenis van het Boschveldcollege in de huige samenstelling afgesloten. Over de festiviteiten bij gelegenheid van deze lustrumviering zal binnenkort een artikel verschijnen. Wiel Bloemen neemt ook afscheid van de school en gaat genieten van de VUT. Voor hem is er op deze vrijdag een afscheidsreceptie van 17.45 - 18.45 uur in de aula van de school, waarvoor de directie iedereen van harte uitnodigt. Daarna wordt tiet feest voortgezet voor alle colle- ï's en genodigden. NOUD FRANSSENv 'Wanneer ik terugkijk op deze 25 jaren, d^n denk ik dat ik in de loop der jaren meer plezier heb gekregen in het lesgeven, maar tegelijkertijd steeds meer moeite heb met alle regelingen en vernieuwingen. Zo- ik in het onderwijs zit, voel ik me als het ware belaagd door de indruk, die van hogerhand opge drongen wordt in de zin van wat we nu doen deugt nog niet; maar wat er komt,... dat is het pas Het begon al in 1969. De mammoetwet was amper ingevoerd of deze werd al weer doorkruist door nieuwe plan nen. En zo is het doorgegaan tot en met de invoering van de basisvor ming nu". Deze ervaring, die menig docent in deze kwart eeuw in onder wijsland heeft opgedaan, heeft mede de loopbaan van Noud Franssen bepaald. In 1940 geboren te Venray volgde hij na de oorlog de "lagere school" in het bekende noodgebouw 'de barak" aan de Patersstraat, waar de hele mannelijke jeugd van Venray de basiskennis kreeg aangeboden. In 1952 ging hij naar Rolduc, waar hij zijn gymnasiumoplei ding volgde en aansluitend studeerde hij nog 2 jaar ilosofie en 2 jaar theologie in loermond. In 1962 begon hij zijn itudie Nederlandse taal en letterkun- le in Nijmegen. Het was de roerige tudententijd van de middenjaren sestig met bezetting van gebouwen n wijzigingen van studieprogram- na's. Na zijn kandidaatsexamen in i968 solliciteerde hij naar een 'acante betrekking op het Bosch- 'eldcollege. Hij herinnert zich nog loed, dat rector Gussen heel trots lem heeft rondgeleid door het nieu- ve gebouw. Vanaf 1977 was het »ok zijn taak als mentor van de uiddenbouw om samen met de eerling het juiste en meest geschik- vakkenpakket samen te stellen, let veel accuratesse en strevend aar perfectie vervulde hij deze lelangrijke taak, die hem door het persoonlijke kontakt met de leerling en veel voldoening heeft geschonk en. Gedurende een aantal jaren heeft hij ook in de bovenbouw zijn lessen Nederlands gegeven. Sinds 1985 geeft hij in verband met zijn be voegdheid alleen in de benedenbouw les. Deze beperking vindt hij niet erg, want hij heeft naar zijn zeggen een goede verstandhouding met deze jonge leerlingen, die hem telkens weer boeien. In de bovenbouw had ik soms het idee wel koopwaar aan te bieden, maar geen klanten te hebben. En ik raak nogal gauw ontregeld, wanneer onverschilligheid van de andere kant komt.". In de laaisie jaren dwongen gezondheids- problemen hem een paar stappen lerug te doen en met ingang van dit schooljaar heeft hij nog een halve baan. Nu er na een langere periode van onzekerheid weer een duidelijk perspectief is, ziet hij de toekomst met vertrouwen tegemoet. Fusie."Het is toch een ongezochte gelegenheid om een nieuw werkter rein te betreden met nieuwe pro gramma's en nieuwe collega's. Er werd vaak geklaagd, dat we allemaal vastgepind zitten en nergens heen kunnen. Deze fusie biedt juist de mogelijkheid een nieuwe start te maken, want zowel het college in Horst als in Venray worden twee compleet nieuwe scholen. Al moet ik wel zeggen, dat ik met een beetje weemoed afscheid neem van de school als werkgemeenschap. Deze was voor mij toch wel een ver trouwd nest geworden." Zijn ont spanning vindt hij vooral in de muziek, wanneer hij met zijn blokfkuit samen met anderen zich kan uitleven in een goede vertolking van werken uit de renaissance of de barok. WIEL BLOEMEN Wanneer men terugdenkt aan zijn schooltijd, dan komen vaak op de eerste plaats de docenten en de klasgenoten in beeld en afhankelijk van de persoonlijke ervaringen ook de concierge en de andere medewer kers. Toch zijn juist deze onderwij sondersteunende medewerkers de mensen, die het voorbereidend of ondersteunend werk verrichten en ervoor zorgen, dat de hele organisa tie als werkgemeenschap op een soepele wijze functioneert. Een van hen is Wiel Bloemen, die in deze 25 jaren wel een bijzondere en min of meer zelfstandige taak binnen de schoolgemeenschap heeft uitge voerd. "Ik heb altijd met veel plezier gewerkt en me op school echt thuis gevoeld. Ik ben dankbaar voor het vertrouwen, dat ik altijd van de school heb ondervonden. Ik kon zelf mijn werk indelen, maar dat bete kende ook, dat ik zelf initiatief moest nemen, alles goed in de gaten moest houden en vooral mijn werk goed plannen. Het buiten werken, de natuur, het tuinieren, ja, dat is mijn lust en mijn leven. En als je dan regelmatig van collega's, maar ook vaak genoeg van mensen van buiten de school de complimenten krijgt, dat de tuin er altijd goed verzorgd en mooi uitziet, dan geeft dat wel voldoening. Dan heb je eer van je werk of dan "ievert dat wel", zoals ze hier zeggen. Trouwens bij een mooie school hoort ook een mooie en goed onderhouden tuin. Het is de eerste indruk en die moet goed zijn vindt Wiel Bloemen, die na precies 25 jaar Boschveldcollege nu ook afscheid neemt en met de VUT gaat. Sinds 1989 maakt hij al gebruik van de zogeheten DOP- regeling en werkt hij halve dagen. Geboren in 1931 op oudejaarsdag te Maashees volgt hij na de lagere school, zoals in die tijd zoveel boerenzoons, de landbouwschool te Well. Veel vrije tijd bleef er toen niet over, want er moest van s'morgens vroeg tot s'avonds laat hard gewerkt worden op de boerderij. In 1960 verhuist het gezin naar de Vredepeel, waar Wiel ging werken op een pluimveebedrijf en zijn opleiding volgde aan de pluimvee vakschool in Horst. Veel perspectief had hij toen niet en hij was daarom dan ook blij, dat hij op 20 oktober 1969 kon beginnen op het nieuwe Boschveldcollege. Het was de week van de officiële opening met die prachtige musical in de schouw burg. Dus ik ben begonnen met een feest en sluit nu mijn werk weer af met een feest. Dat is toch mooi." Wiel Bloemen is een harde en onver moeibare werker met een van nature sterk gestel. Bescheiden als hij is, treedt hij niet graag op de voor grond. Hij geniet de volle sympathie èn waardering van zijn collega'^. Behalve de grote tuin rond de school met het vele maai- en snoeiwerk, verzorgde hij ook de 3 hectare grote sporterreinen van de school. Hij kan dan ook wel de amanuensis van de sectie Lichamelijke Opvoeding genoemd worden, die hem zeker zal missen. Bij de voorbereiding van de jaarlijks terugkerende sportdagen voor de verschillende afdelingen van de school was hij hun assistent. Met plezier denkt hij terug aan deze prettige samenwerking. In de school werkte hij vooral in de beginjaren mee aan het zogenaamde klein onderhoud en had hij jarenlang zijn eigen "sjouwploeg" van leerlingen voor de inrichting van de aula of examenlokalen. Vanaf het begin verzorgde hij samen met een vaste groep "bloemsierkunstenaars" op een creatieve wijze de versiering van de aula bij alle feestelijke gelegenhe den. Ook over opvoeding en onder wijs heeft hij zo zijn mening vroeger moest je doen, wat de ouders en de leraren zeiden. Ik vind, dat je tolerant moet zijn en niet te streng, maar wel regels blijven stellen. Kinderen een kans geven en de ruimte om zich te ontplooien. Blijven praten met hen en hun mening aanhoren en hen vooral stimuleren. Ik hoop, dat dat straks ook het principe blijft in de nieuwe school na de fusie." Nu krijgt hij dan alle tijd voor zijn hobby, het tuinieren. Maar daarnaast heeft hij ook belangstelling voor vele andere zaken, zoals heemkunde en histori sche gebouwen. Ook hoopt hij nog vele reizen te kunnen maken en vele steden te kunnen bewonderen. De schoolgemeenschap zal op vrijdag avond ongetwijfeld op een ludieke en stijlvolle wijze afscheid nemen van deze sympathieke tuinman. JAN DRIESSEN Als je, al zo lang zo dichtbij het lesgeven hebt gestaan, dan ontstaat het verlangen dit zelf te gaan doen. Ik hoop dan ook dat ik door de fusie de mogelijkheid krijg het lesgeven in praktijk te brengen. Door het jarenlang volgen - tot 1991 - van allerlei cursussen en opleidingen heb ik ook daarvoor de bevoegdheid. Van 1990 tot 1992 heb ik trouwens al .13 lessen per week mechanische techniek gegeven op de Technische School te Horst. Ik geef ook graag les'. Mijn ervaring is dat de overd racht van kennis en vaardigheden natuurlijk wel op de eerste plaats komen, maar zeker zo belangrijk is de vorming en de ontwikkeling van een juiste mentaliteit bij de leerling en, vooral op een technische school. Het zou voor mij weer een nieuwe uitdaging betekenen, mij motiveren en inspireren. Jobrotation blijft onder normale omstandigheden in het onderwijs toch alleen maar een mooi woord. Maar dit betekent niet, dat ik in deze 25 jaar niet prettig en niet met veel plezier op het Bosch- veld zou hebben gewerkt. Het is een fijne school met een grote collegia liteit en met een gemoedelijke sfeer, waar men elkaar alle ruimte geeft. Dat heb ik altijd bijzonder gewaar deerd. En vooral ook de steun, wanneer je in je persoonlijk leven zo zwaar beproefd wordt, zoals wij dat hebben meegemaakt." Jan Driessen is een duidelijk voor beeld van iemand, die in zijn jeugd maar beperkte mogelijkheden had om zich te ontwikkelen en die via een bijna permanente avondstudie alsnog die functie hoopt te bereiken, waarvan hij vroeger al droomde. In de oorlog, in 1943 is hij als derde kind in een groot gezin geboren in 'de Mèterik. Na de lagere school moest hij, hoewel hij goed kon leren, naar de LTS te Venray, om daarna zo snel mogelijk "mee te verdienen". Na de LTS werkte hij bij verschillende bedrijven, zoals Oce van der Grinten te venlo, machinefrabriek van den Munckhof, HOCON en DOFRA te Horst. In al deze jaren volgde hij in de avonduren verschillende cursussen, totdat hij in 1969 werd aangesteld als amanuen sis Natuurkunde op het Boschveld college. In 1972 slaagde hij voor de amanuensis-opleiding aan de TH te Eindhoven. Daarna volgde de histo- technische opleiding aan het Me disch Laboratorium van de KU te Nijmegen, waardoor hij een hele serie microscopische preparaten voor de sectie Biologie zelf kon vervaardi gen. Tot slot behaalde hij in 1991 nog zijn akte 'werktuigbouwkunde en mechanische techniek' en tevens de akte techniek voor de basisvor ming aan de PTH te Eindhoven. In de eerste jaren als amanuensis Biologie heeft hij onder leiding van de bioloog Toon Berkers het practi cum Biologie opgebouwd. De leerlingen moeten zelf de geheimen en de structuren van de natuur leren ontdekken en daardoor de verwonde ring ervaren. Wanneer het gewenste demonstratiemateriaal niet voorhan den was, maakte Jan Driessen met zijn technische aanleg en vinding rijkheid het zelf. Veel aandacht heeft hij besteed aan de verzorging van de "fruitvliegjes", waarmee de leerling en erfelijkheidsproeven doen. Wan neer hij dan zelf de leerlingen kan vertellen over "zijn" fruitvliegjes en hoe ze daarmee bepaalde eigenschap pen van de erfelijkheid kunnen aantonen, dan is hij in zijn element. Bij het opensnijden van een koeie- oog is de eerste reactie van de leer lingen enerzijds enthousiasme en anderzijds afgrijzen, maar het uitein delijke resultaat is nieuwsgierigheid en daar gaat het om. Juist van deze resultaten kan hij genieten. Jan Driessen is een altijd opgewekte en joviale collega, die de nieuwe ont wikkelingen in het onderwijs op de voet volgt. Naar zijn mening is het goed eisen aan jongeren te stellen, zonder ze daarbij te overvragen en hen niet de weg van de minste weerstand te laten kiezen. Hij is dan ook een voorstander van een duide lijke streaming bij de pakketkeuze en hoopt dat de vrije keuze wordt afgeschaft. In zijn persoonlijke leven is hij wel heel zwaar beproefd door het tragi sche verlies van zijn dochter, die bij een verkeersongeval om het leven kwam. Om deze zware slag te boven - te komen vindt hij vaak afleiding in zijn vele hobby's. Als trompettir* kan hij zich uitleven in hei reünieor kest van de Limburgse Jagers, maar Op 1 augustus j.l. was het 25 jaar geleden dat dhr. van Casteren bij de Vereniging voor Voortgezet Onder wijs in Limburg, de WOL, in dienst trad. Jan van Casteren werd, als eerste zoon van een gezin van 6 kinderen, geboren op 16-7-1941 in Wychen. Al van kind af aan was duidelijk dat hij niet in het voetspoor van zijn vader, die agrariër was, zou treden. Jan was al vroeg enthousiast voor en met de jeugd bezig in jeugdwerk en voetbalvereniging. Zo koos hij dan ook als beroep werken met jeugd in het onderwijs. Na de MULO in Grave volgde hij de kweekschool in Nijmegen. Direct na deze opleiding werd hij onder de wa penen geroepen. Omdat hij weigerde een officiersopleiding te volgen, werd het mogelijk dat hij na slechts 13 maanden gediend te hebben ver vroegd de wapenrok uit kon trekken omdat de Petrus Banden school in Venray hem nodig had als onderwij zer. In augustus 1969 begon Jan als leraar op Marianum. Marianum, met als directrice Mej. M. Driessen, was toen nog een echte vrou wenmaat- schappij; leerlingen alleen maar meisjes, de meeste docenten vrouwe lijk en slechts enkele mannen. Het feit dat hij gehuwd was speelde bij de benoeming dan ook een belangrij ke, ja zelfs een doorslaggevende rol. In het begin gaf hij in ongeveer alle op het rooster voorkomende vakken les. Spoedig echter werd hij ook als roostermaker ontdekt. In 1972 veranderde de schoolbe volking doordat de Lagere Landbouw school fuseerde met Marianum. In 1975 kwamen er nog meer jongens door de start van het LEAO. In dat jaar startte ook de IHNO opleiding. Intussen was ook het docententeam met een aantal mannelijke collegae uitgebreid. Ook de huisvesting on derging heel wat veranderingen. Werd in 1972 al op twee lokaties lesgegeven, in 1975 kwam er nog een derde bij. Bovendien werd in 1974 het LBO van een 3 jarige in een 4 jarige opleiding veranderd. Er ontstaat een P (is praktijgerichte) en een T (theoriegerichte) stroom. In de loop van de jaren verdwijnt die maar is momenteel weer actueel bij de nieuwe plannen voor het VB O/MAVO van de commissie v. Veen. Intussen bleek duidelijk dat Jan van Casteren naast kennis en vaar digheden op het gebied van lesgeven en roostermaken ook goede leiding gevende en organisatorische kwali teiten bezat. Op grond daarvan be noemde het bestuur hem in 1974 tot adjunct-directeur. Zijn inzet en ent housiasme in deze functie waren groot en het is dan ook niet verwon derlijk dat het bestuur hem in 1980 benoemt tot directeur van Maria num. In dat jaar n.l. wordt de scho lengemeenschap gesplitst in een MBO- en een LBO school en wordt de LBO school onder de naam Mari anum voortgezet. Deze benoeming komt tot stand met instemming van het volledige personeel. Dat dit de juiste keuze was, mag blijken uit het feit dat Marianum onder de be zielende leiding van de nieuwe direc teur, haar plaats in het Venrayse on derwijs bevestigt en, ondanks lande lijke teruggang in het LBO, zelfs versterkt. De leerling vroeger en nu Dat de leerlingen nu moeilijker zijn dan vroeger is volgens de jubi laris beslist niet whar. Wel zijn de ook in de joekskapellen "Twié vuraf" en het Tienrayse "Ut kumt". Ook zijn motor is zijn lust en zijn leven en hij trekt er dan ook graag samen met zijn vrouw op uit. Nog altijd is hij ook een sportman in hart en nieren. Zowel als voetballer bij de veteranen van TOP in Tienray als ook bij vele volleybaltoernooien vindt hij zijn ontspanning. Een speciale voorliefde heeft hij voor de houtbewerking, hoewel hij naar zijn zeggen van huisuit "metaalman" is. leerlingen een stuk mondiger, kun nen beter opkomen voor zichzelf en komen eerder met hun eigen mening voor de dag. Toch hebben ze het vaak moeilijk doordat een aantal (schijn)zekerheden van vroeger weg zijn gevallen en ze vaak zelf hun ei gen weg moeten kiezen. Het ligt voor de hand dat dit wel eens niet de juiste weg is. Positie van het VBO Naar de mening van Jan v. Caste ren zit het VBO in een positie die het beslist niet verdient. Het wordt maar al te vaak onderge waardeerd. Hierdoor komt de leerling die er thuishoort niet altijd in het VBO te recht waardoor deze vorm van onder wijs aan kwaliteit verliest. De leer ling die het huidige VBO aflevert is dus niet altijd de leerling die het af zou kunnen leveren. Keuze voor VBO is helaas nog vaak een negatie ve selektie. Een basisschoolleerling die niet "knap" genoeg is, moet dan automa tisch maar handig zijn. Men vergeet daarbij dat een vakman zo wel theoretisch als praktisch een vakman moet zijn. Gelukkig is er een ommekeer gaande en komt er een maatschappelijke herwaardering voor het vakmanschap en dus ook voor het beroepsonderwijs op gang. Het VBO mag echter niet vergeleken worden met de vroegere ambacht- of huishoudschool. Laatst genoemde opleidingen waren meestal eindon derwijs terwijl het VBO (zoals de naam al zegt) een vooropleiding is. VBO leerlingen studeren bijna altijd verder in MBO (Middelbaar Beroeps Onderwijs), leerlingstelsels of be drijfsopleidingen. Toekomst voor het VBO. Het VBO moet, zegt Jan van Cas teren, met zijn nieuwe afde lings- tructuur de markt bij de potentiële leerling opnieuw veroveren. Maat schappelijk neemt de vraag naar ge schoold vakmanschap, dienstbaar heid en positieve beroepshouding toe. Hierin ligt de taak van het VBO. Marianum heeft een goed team en heeft met zeer veel inzet de negatie ve spiraal weten om te buigen tot een duidelijke groei. Uit ervaring blijkt dat de meeste leerlingen zich goed thuis voelen op Marianum. Veel oud-leerlingen zijn maatschap pelijk goed geslaagd en getuigen zo van een goede opleiding, begonnen bij het VBO. Visie op de ophanden zijnde fusie. Om op deze manier de onderwijs voorzieningen in de regio in stand te houden en te waarborgen voor de toekomst, getuigt van grote moed en inzicht van alle fusiepartners. Het realiseren van de fusie gaat welis waar gepaard met moeilijke en soms ook pijnlijke keuzes en beslissings momenten. Het gestelde doel, een nieuwe brede scholengemeenschap waar onderlinge (vaak oneigelijke) concurrentie op (vermeende) status van alleen maar theoretisch onder wijs kan worden vermeden, is een goede zaak en getuigt van grote wijsheid en betrokkenheid. Voor de leerling is een fusie alleen daarom al positief. Marianum is altijd voorstander ge weest van een dergelijke fusie en heeft dat ook steeds bepleit. Tijdens het in 1992 ter gelegenheid van het schooljubileum gehouden symposi um is hierop diepgaand gezing- espeeld. Vrij snel daarna begonnen de eerste fusiebesprekingen. In het begin van deze besprekingen was niet voor iedereen duidelijk dat het bestuur van de WOL uiteindelijk Marianum zou willen overdragen aan een ander bestuur. Snel bleek echter dat dit uitsluitend bezorgdheid was voor het wel en wee van Maria num, haar onderwijsvormen en haar personeel. Toen bleek dat deze be zorgdheid ongegrond was, werd door het bestuur van de WOL ingestemd met de voorgenomen fusie. Mede door wettelijke maatregelen op gebied van bekostiging en facili teiten, kwamen de fusiebesprekingen in een stroomver snelling. Groot respect heeft dhr. v. Casteren voor de school leiders die op zo'n korte termijn hun teams van de noodzaak tot fusie wisten te overtuigen. Hij heeft dan ook alle vertrouwen in het slagen vaft deze fusie. Visie van de jubilaris op zyn nieuwe functie na de fusie. Het is voor hem een echte uitda ging om mede vorm en gestalte te geven aan de nieuwe brede Venrayse scholengemeenschap. Door goede invulling en organisatie moet het een scholengemeenschap worden waar elke leerling, van iyBO tot Gymnasium zich thuisvoelt en.éen optimale leerweg kan volgen. De uitdaging wordt nog groter als men bedenkt dat dit momenteel de groot ste fusie op dit gebied in Nederland is. Leerlingen en medewerkers die nen hierin met de grootste zorg op gevangen te worden. Dit vergt het uiterste van de organisatie. Kortom, hij is blij met deze uitdaging en ziet de toekomst vol positieve verwach ting tegemoet. Jan van Casteren is een goede di recteur en collega. Hij heeft een goe de visie op en betrokkenheid bij het hedendaagse onderwijs. Hij heeft het hart op de juiste plaats en staat altijd open voor medewerkers, leerlingen en ouders/verzorgers. Alle aan de scholengemeenschap Marianum ver bonden personeelsleden wensen Jan een gezond, voorspoedig vervolg van zijn loopbaan toe en spreken de wens uit nog lang te mogen samen werken onder zijn bezielende leiding. Bovendien een fijne, onvergetelijke feestdag op 14 oktober toegewenst. Viering jubileum. Het jubileum wordt op vrijdag 14 oktober a.s. gevierd. Voor de leer lingen begint het feest met een vos senjacht en eindigt met een feestelij ke prijsuitreiking. Bezoekers van Venray centrum kunnen er alvast op rekenen dat er op vrijdag 14 oktober allerlei niet alledaagse figuren rond lopen en er heie groepen enthousiast speurende leerlingen op pad zijn. Van 17.30-19.30 uur krijgt de ju bilaris door de WOL een receptie aangeboden in het hoofdgebouw van Marianum, Mgr. Nolensstraat 9 te Venray. 's Avonds wordt deze feestelijk dag afgerond met een formele bij eenkomst waar enkele sprekers het woord zullen voeren gevolgd door een gezellige feestavond voor Jan, zijn familie en collegae. elke week nieuws TEKOOrCEmACD rr{|unuiivurtin( in ivcrlcf: Sr MJ-833300

Peel en Maas | 1994 | | pagina 7