PEEL EN MAAS yé!umg De la 1114parkeerder het centrum uit Gemeente wil grond PTT voor parkeerterrein Waarover praten wij? Kruispunt Langstraat opnieuw bekijken Venraynaar wint met collega ƒ15.000,- Treintaxi in Venray per 1 april a.s. Totale wintercollectie Betaald parkeren in Venray EasyBoard 4780-12484- Voor 1 november oplossing verkeersprobleem halve prijs Betaald parkeren op straten en pleinen binnen de ring Lange- weg, Paterslaan, Julianasingel en Kerkpad. Daarmee wil de ge meente de beschikbare parkeer ruimte in Venray beter ten goede laten komen aan de mensen die het centrum zakelyk of om te winkelen bezoeken. Uitgangspunt van de operatie is dat betaald par keren kostendekkend is en dat in omliggende woonwijken geen overlast van geparkeerde auto's ontstaat Dat is de kern van het voorstel dat het Nijmeegse ingenieursbu reau Haskoning aan het college doet voor de invoering van betaald parkeren. Wethouder Truyen, ver- keersdeskundige Geert Rutten en j vertegenwoordigers van Hasko ning. lichtten het plan vorige week in de schouwburg toe. Aangemerkt voor betaald parke ren zijn de parkeerterreinen Ble- kersveld en 't Liene (rondom Tbrro), het Mgr. Goumansplein, Gouden Leeuw, de toekomstige parkeergara ge aan het Wilhelminaplein, het pleintje voor de bibliotheek en het terrein by het raadhuis. Op welke manier de invoering op de pleinen technisch wordt ingekleed is nog niet bekend. Parkeren in de vakken aan de Merseloseweg, in de Paters straat, Poststraat, het noordelijke deel van de Henseniusstraat, het eerste stuk van de Langstraat en op de Julianasingel tussen Wilhelmi- nastraat en Poststraat gaat even eens geld kosten. Waarschijnlijk worden hier parkeermeters ge plaatst. Parkeren zonder kosten kan nog steeds langs de Langeweg en op de parkeerterreinen achter de Hoen derstraat, op de hoek Bontekoe- straat-Eindstraat en op het terrein achter het raadhuis op de gelijkna mige straat. Daar komt op korte ter mijn een verder weg gelegen par keerterrein by, eveneens aan de Raadhuisstraat. De derde vorm van parkeren is bestemd voor belanghebbenden. Dat zyn globaal mensen die wonen in het centrum of er hun bedryf hebben. Voor hen denkt Haskoning aan een terrein in de Schoolstraat (het voormalige pand Berden), de bestaande parkeergelegenheid aan de Omloop, Deken Thielenstraat, Wilhelminastraat, Dr. Poelsstraat, Kruitweg en de zuidelijke gedeelten van de Julianasingel en de Hense niusstraat. Wie er precies onder de belanghebbenden worden ge schaard en hoe vergunning cq. ont heffing worden geregeld moet nog worden geregeld. TARIEF Winst maken is het niet het doel van betaald parkeren voor de ge meente. Uit het tarief moeten de kosten van aanleg, onderhoud en toezicht betaald kunnen worden. Voor dat toezicht komen er vijf par keerwachters, al dan niet in dienst van de gemeente. Zy mogen bekeu ringen uitdelen, het binnenkomen de geld gaat in de gemeentekas, net als de opbrengst van de parkeergel- den. Volgens wethouder Trayen zal het tarief'redely k' zyn en vergelyk- baar met gemeenten in de omge ving van gelijke grootte. In dat verband noemde de wethouder Weert en Roermond. De bedragen in de enquete die Haskoning heeft gehouden in acht-* tien Nederlandse gemeenten lopen nogal uiteen. De dichtstbijzijnde ondervraagde gemeente is Uden. Daar is nog geen betaald parkeren ingevoerd. In andere onderzochte plaatsen variëren de tarieven van één tot twee gulden per uur. In sommigen plaatsen wordt ook ge werkt met gedifferentieerde tarie ven, afhankelijk van de ligging van het parkeerterrein. SPREIDING Het doel van betaald parkeren in Venray is een efficiënter gebruik van het aantal parkeerplaatsen in het centrum. In principe zyn de byna 1600 plaatsen in en rond het centrum volgens Haskoning vol doende. Het probleem is echter dat de parkeerterreinen deels op de verkeerde plaats liggen en door de verkeerde mensen gebruikt wordt Qua verkeer en parkeren is Ven ray-centram verdeeld in vier brokken, genaamd zuid-oost, zuid- Nrd-Li'mburg's grootste BBS leerDai>2 Gigabyte _?Harewar»^- DONDERDAG 28 JANUARI 1993 Nr. 4 HONDERD VEERTIENDE JAARGANG west en noord-oost en noord-west. Gerelateerd aan het aantal wonin gen en bedryven loopt per brok het aantal parkeerplaatsen nogal uit een. In het westelijk deel van het centrum zyn meer parkeerplaatsen dan nodig is, terwijl het aan de oost kant juist omgekeerd is. Bovendien worden de plaatsen, die eigenlijk bestemd zyn voor win kelend publiek en zakelijk bezoek (kort parkeren dus), ingenomen door mensen die in het centrum wonen en werken. Ongeveer één op de vyf geparkeerde auto's behoort aan iemand uit die groep. Deze auto's blijven langere tyd staan en nemen daardoor de parkeerplaats van vier tot acht kortparkeerders in. Er hoeven dus volgens Hasko ning geen parkeerplaatsen by te ko men, alleen de verdeling moet anders en dat kan bereikt worden met betaald parkeren. De essentie van dat verhaal is dan ook: de lang- parkeerders het centrum uit. Het parkeren zo duur maken voor men sen die er de hele dag staan, dat ze vanzelf uitwijken naar de verder- weg gelegen gratis terreinen. Overi gens moeten zowel college als raad nog over het concept van Hasko ning een besluit nemen. Pas daarna wordt het plan konkreet ingevuld met een reglement, tarieven, ver gunningen en ontheffingen. Per 1 november van dit jaar gaat parke ren in Venray geld kosten. Dinsdag informatie-avond over parkeerterrein Patersstraat De gemeente Venray onderhan delt met de PTT over een stuk grond achter het postkantoor. De gemeente wil het achterste ge deelte van de binnenplaats van de PTT aankopen. Op die manier kan een bredere toegangsweg worden aangelegd voor het geplande par keerterrein tussen Patersstraat en Julianasingel. De in- en uitgang van dit terrein voor kort betaald parkeren komt in de Poststraat. Dinsdag 2 februari wordt in de burgerzaal van het gemeentehuis een informatie-avond gehouden over de gemeentelyke plannen. 'Wethouder Joos Trayen van openbare werken en financiën be vestigde deze week dat hy en colle ga Kersten van ruimtelijke ordening in gesprek zyn met de PTT over verkoop. De bedoeling is om in het gebied minimaal hon derd en maximaal 150 parkeér- plaatsen aan te leggen. Die vervangen de 70 parkeerplaatsen die zyn verdwenen bij de herin richting van Hensenius- en Schouwburgplein. Bij de aanleg vervalt ook de particuliere parkeer plaats van zaal In den Engel. Daar op kunnen nu 30 auto's geparkeerd worden. Door de aankoop van de PTT- grond lean de in- en uitrit van het parkeerterrein breed genoeg wor den om auto's gelijktijdig het ter rein op en af te laten rijden. Dat betekent dat het gedeelte van de Poststraat vanaf de ingang van het parkeerterrein tot aan de Juliana singel weer tweerichtingsverkeer wordt. De gemeente kiest niet voor inritten via de Patersstraat of de Pa terslaan vanwege de verkeersveilig heid en vanwege het parkeergedrag van autobezitters. Bestuurders pro beren altijd zo dicht mogelijk by hun bestemming te parkeren. Om dat ze meestal in het winkelgebied moeten zijn levert inrijden vanuit de Poststraat minder rondrijdende automobilisten op. In het oorspron kelijke 'Verkeers- en vervoersplan', daterend uit 1990, wordt nog wel gesproken over afzonderlijke in- en uitritten. Door gebruik te maken van een extra brede in- en uitrit blyft zelfs ruimte over een tiental parkeer plaatsen, direkt aan de Poststraat. Deze plaatsen zyn speciaal bedoeld voor kortparkeerders, die bijvoor beeld in het postkantoor moeten zyn. De. gemeente heeft .vopx. het par keerterrein overigens niet alleen grond van de PTT nodig. In totaal moeten de wèthouders Truijen en Kersten met ruim veertig grond eigenaren gaan praten over een deel van de achtertuin. Omdat de grond al sinds begin jaren zeventig de bestemming 'parkeren' heeft, kan de gemeente in het uiterste ge val tot onteigening over gaan. Dat is volgens wethouder Truyen echter niet de bedoeling: 'Het gebied daar is qua eigendomsverhoudingen erg versnipperd, maar we doen ons uiterste best om met ale partijen tot wilsovereenstemming te komen'. TIMMERWERKEN voor:^ ramen, deuren, kozijnen *Nsolatieglas, rpntfvatie d^vernieuwjp verraywipi ""ondefPhsudsbedrijf J. van de Ligt Wanssum, N. De Cuyperstrait 37 04784-2184 Het belang van informatie-avonden In de maand januari heeft de ge meente Venray op verschillende momenten de bevolking uitgeno digd om hen informatie te verstrek ken over een aantal onderwerpen. In de burgerzaal werden byeen- komsten belegd over de plannen met industrieterrrein Smakterhei- de, het parkeerterrein achter Euro- tapyt en en het bedryfsstraatje tussen Grotestraat en Julianasin gel. In de schouwburg kwam de in voering van betaald parkeren aan bod en volgende week dinsdag is de burgerzaal opnieuw plaats van han deling voor een informatieavond over het aan te leggen parkeerter rein tussen Patersstraat en Juliana singel. Wat is nou precies het belang van die avonden. Wordt de burger alleen geïnformeerd of kun nen de Venraynaren mee beslis sen? Op die vraag zyn meerdere ant woorden mogelijk. De op stapel staande gemeentelyke plannen ver keren in verschillende stadia. In de meeste gevallen gaat het echter om vastgesteld beleid. Dat betekent dat de gemeenteraad in principe al heeft besloten dat het zo moet ge beuren. Het publiek wordt geïnfor meerd en kleine aanpassingen zyn mogelijk. De aanleg van het parkeerterrein in het gebied tussen Patersstraat en Juliansingel en de realisatie van het bedryfsstraatje zyn hiervan de duidelijkste voorbeelden. Al twin tig jaar geleden heeft de gemeente raad het bestemmingsplan vast gesteld. Dat betekent dat die voorzieningen er komen, tenzij de huidige raad het besluit van destijds intrekt. Een vastgesteld bestemmingsplan betekent onder meer dat de gemeente by het aan kopen van de benodigde grond in het uiterste geval tot onteigening kan overgaan. De avonden over be dryfsstraatje en parkeerterrein wa ren dan ook puur informatief voor de bevolking. Als het past in het plan kan de gemeente met de wen sen van de belanghebbenden reke ning houden, maar dat hoeft niet. Vergelijkbaar is de status van het betaald parkeren. Dat komt er in Venray heeft de gemeenteraad in 1991 besloten. De gemeente brengt de plannen wel eerder in de publi citeit, zodat de inspraakwaarde van de avonden groter is. De gemeente raad moet zich over de invulling er van ook nog een keer uitspreken. Een goed idee vanuit de burgerij kan het college in het definitieve voorstel naar de raad meenemen. Maar vragen of b. en w. nog een keer 'ja' of 'nee' wil zeggen tegen be taald parkeren, daarvoor is het laat. Hetzelfde gaat op voor Smakter- heide. Opknappen en uitbreiden maakt deel uit van de Buck-nota en die is door de gemeenteraad vast gesteld. Voordat echter de bulldo zers aan het werk kunnen, moeten de plannen in een gewijzigd bestemmingsplan worden vastge legd. Bezwaar tegen dat plan is nog mogelyk voor de burger. WIJZIGING ln het geval van parkeerterrein Eurotel/Eurotapyt ligt het weer iets anders. De bestemming parkeren is in het huidige bestemmingsplan 'Oost' niet opgenomen. Voor de aan leg van de voorziening is dus een wyziging van de bestemming no dig. De gemeente heeft de procedu re daarvoor inmiddels by de provincie in gapg gezet. De gemaak te bezwaren van omwonenden wor den daarbij betrokken. Worden die bezwaren echter ongegrond ver klaard dan heeft de gemeente ook hier juridisch het gelijk aan haar zyde. Voor 1 november, de datum waarop Venray betaald parkeren invoert, moeten de problemen ïond het kruispunt Langstraat-, Langeweg/Paterslaan, zijn opge lost Vanuit verkeerstechnisch oogpunt wordt gedacht aan het veranderen van de voorrangsrege- ling. Daardoor kunnen de auto's vanuit het centrum gemakkelijk de singels oprijden. Bovendien remt die maatregel de snelheid van het autoverkeer op de Lange- weg-Paterslaan. Wanneer de ge meente binnenkort de onderhan delingen met Bouwmy Janssen over verplaatsing van dit bedrijf kan afronden ontstaan er boven dien andere mogelijkheden, zoals een verbinding tussen het Gou den Leeuwterrein en de Lange weg. De Langstraat is op dit moment de enige afvoermogeiyk- heid voor het verkeer dat van het Gouden Leeuwterrein komt. Het kruispunt kan, met name op koopavonden, het verkeer nauwe lijks verwerken. Door het drukke verkeer op de binnensingel, dat bo vendien nog eens vaak (te) hard rijdt, komen de auto's vanuit het centrum nauwelijks de singels op of over. Het gevolg is een file die soms tot aan het parkeerterrein staat Wanneer het parkeerterrein Gouden Leeuw na het invoeren van betaald parkeren alleen nog maar kortparkeerders herbergt, worden de problemen nog groter. Staan sommige auto's er nu de hele dag, na 1 november mogen ze niet lan ger dan enkele uren blijven staan. Dat betekent meer af- en aanrijden de auto's. De vertrekkende auto's moeten nu allemaal via de Lang straat het centrum uit, maar stui ten op het doorgaande verkeer op de binnensingel. Gemeentelijk verkeerskundige Geert Rutten denkt bij het oplossen van het probleem op het omkeren van de voorrangsregeling. Zyn poli tieke baas wethouder Trayen wyst op de andere mogelijkheden. 'Van uit verkeer gedacht uitstekend na tuurlijk, maar je moet daar toch voorzichtig mee zyn', aldus de wet houder. 'Er zyn meerdere op! mogelyk'. Truyen denkt daarbl WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING Norbert Hulleman uit Venray heeft afgelopen week, samen met zyn collega Ilachim Idrissi uit Be- ringe, ƒ15.000,- gewonnen by het te levisiespel Boggle. De opnames, die vorige week donderdag en vrijdag zyn gemaakt, zullen op zaterdag 13, maandag 15 en dinsdag 16 februari worden uitgezonden. TV-GEK Norbert Hulleman en Ilachim Idrissi zyn beiden werkzaam by Rank Xerox, op de vestiging van Frans Maas in Oostram. Met. name Norbert Hulleman is weg van alles wat met tv te maken heeft. Zyn droomwens is om ooit nog eens wat met Peter Jan Rens te doen. De kans om mee te doen aan het spel letje Boggle liet hij zich dus niet ontglippen. In die twee dagen opnames ma ken hebben Norbert en Hachim wel iets unieks gepresteerd. Zij bereik ten drie keer de finaleronde en sleepten er drie keer het maximale bedrag uit van ƒ5.000,-. 'De eerste ronde hebben we wel wat geluk ge had' moet Norbert Hulleman er kennen. 'Maar daarna ging het steeds beter'. RELATIE Tijdens die opnames hebben de beide collega's toch een bijzondere relatie opgebouwd met de medewer kers van het programma. Niet al leen omdat ze zo'n hoog bedrag gewonnen hadden. 'Je bent dan wat langer onder de mensen en praat ermee. Je bouwt een bepaald kon- takt op. zoals inet de presentatrice. Dodl Apeldoorn' legt. Norbert Hulle man uit 'Op een gegeven moment hebben we zelfs de rollen gewis seld. Ik ging het programma pre senteren en Dodi Apeldoorn zou dan gaan boggelen. Dat ontlokte toen bij Hachim de uitspraak: 'Je kunt toch wel boggelen?' Al met al is het voor ons een hele ervaring ge weest. zeker als je er naar toe gaat om een keer mee te doen'. Wethouder Trayen kon vorige week dinsdag, tijdens de begro tingsbehandeling aan de Venrayse gemeenteraad mededelen dat Ven ray vanaf 1 april a.s. in het Treintaxi-projekt van de NS is opge nomen. Over de exacte invulling van de Treintaxi in Venray moet nog overleg worden gevoerd tussen NS, gemeente Venray en Tixi Ver- straaten aan de Langstraat, die als Venrayse taxi-ondernemer door de NS, de Treintaxi heeft toegewezen gekregen. GEBIED Een van de punten die nog open staan in dat overleg is het verzor gingsgebied van de Treintaxi. Nor maliter verzorgt de Treintaxi de gehele gemeente waarin een NS- station is gelegen. De wens van de gemeente Venray is dan ook om de gehele gemeente te laten verzorgen. In eerste instantie komen echter al leen Venray, Heide, Oostram, Leu nen en Oirlo in aanmerking voor het verzorgingsgebied. Mogelijk dat Overloon daar nog aan toe wordt ge voegd. Met name de afstanden naar de plaatsen Ysselsteyn, Smakt, Mer- selo, Vredepeel en Castenray, ma ken het moeilijk om ook deze plaatsen in het projekt te betrek ken. Dit in verband met de tijd die de taxi nodig heeft om de klanten af aan de onderhandelingen tussen de gemeente en bouwbedrijf Jans sen over verplaatsing van dat be dryf naar Keizersveld. Die onderhandelingen worden waar schynlyk medio februari af gesloten. ROTONDE Behalve deze kruising moeten meer punten op de binnenring worden aangepakt. Op termijn moeten de binnensingels geen snelle sluiproute meer zijn voor au tomobilisten die de verkeerslichten op de buitensingels willen omzei len. De bedoeling is dat de ring ge bruikt gaat worden om het verkeer naar de verschillende parkeerter reinen te leiden. Tydens de info- avond over betaald parkeren kon digde wethouder Truijen al maatre gelen aan voor het kruispunt Leunseweg-Paterslaan. Daar wil de gemeente waarschijnlijk een roton de aanleggen om de snelheid te remmen en de verkeersveiligheid te verhogen. Ook op dit punt toont wethouder Trayen zich echter terughoudend. 'Ik heb op de informatie-avond ge- dat we dat kruispunt meene- als we het riool in de Paters- vervangen. Dat wil niet ïggen dat er een rotonde komt Ze nker is dat we niet denken aan ver keerslichten', aldus de wethouder. te zetten cq. op te halen. Ook spelen hierbij de financiën een rol. Zou bijvoorbeeld Overloon in het projekt betrokken kunnen worden, dan zouden Venray en Vierlings beek het projekt samen financieel kunnen steunen zodat ook de ver- dergelegen plaatsen meegenomen kunnen worden. De gemeente Ven ray heeft de NS nl. ook gewezen op de reaktivering van de (voor de treintaxi ver gelegen) vliegbasis De Peel, wat voor het Treintaxi-projekt interessant kan worden. TREINTAXI Treintaxi is een vervoersvorm waarmee u voor ƒ5,- naar de plaats van bestemming wordt gebracht U dient dan eerst aan het loket van het NS-station (van vertrek of aan- Schoorsteenbrand Dinsdagmorgen moest de brand weer uitrukken voor een schoor steenbrand in een woning aan de Depute Peetersstraat in Oirlo. B(j de komst van de brandweer was de brand al geblust De brandweer kontroleerde of de brand ook wer kelijk uit was. De schade bleef be perkt. De bewoners hadden de schoorsteen in september jl. des kundig laten vegen door een er kend schoorsteenvegersbedryf. Poging diefstal motor Dinsdag werd aangifte gedaan van een poging tot diefstal van een motor. De motor was deugdelijk af gesloten en stond in een schuur. De dader heeft met in de schuur aan wezig gereedschap getracht het stuurslot onklaar te maken. Dat is niet gelukt Mogelyk dat de dader in zyn werk is gestoord. komst) eerst een Treintaxi-kaartje te kopen. Met dat kaartje kunt u plaatsnemen in de taxi. De chauf feur wacht dan nog tien minuten op eventuele andere klanten en brengt u dan naar uw adres van be stemming Als u later met de trein weer wilt weg gaan, dan belt u de Treintaxi, die u dan op komt halen. Ook daarvoor moet u wel weer een kaartje van ƒ5.- hebben. U kunt u ook thuis op laten ha len, voordat u een treinreis aan vangt U moet dan wel in het bezit zyn van een Treintaxi-kaartje, dat u van te voren op een NS-station moet kopen, samen met uw treinkaartje. Met name het gegeven dat een Treintaxi tien minuten wacht voor dat er weggereden wordt geeft pro blemen om de verdergelegen kerk dorpen tydig te bereiken. Het feit is nl. dat er by aankomst van een trein Treintaxi aanwezig moet zijn. Worden alle Venrayse kerkdorpen bij het projekt betrokken, dan zou dat in de praktyk een extra taxi be tekenen. waarrace de financiële haalbaarheid van het projekt weer in het geding komt Naar verwach ting zuilen de definitieve afspraken voor 1 april a.s. zijn vastgelegd. Snelheidskontrole Op verzoek van de bewoners van de Hoofdstraat in Oirlo hield de po litie daar vrijdagmiddag een snel heidskontrole. Deze kontrole toonde aan dat de bewoners met hun klachten gelijk hadden en dat er tc snel wordt gereden. Tussen 18.00 en 19.30 uur werden 98 voertuigen gekontroleerd. Maar liefst 70 auto's reden te snel (een re- kord). De hoogste snelheid bedroeg 84 km per uur. Grotestraat 62 Venray

Peel en Maas | 1993 | | pagina 11