Milieubeleidsplan Venray NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY Hinderwet Grondslagen voor een duurzame ontwikkeling in de Peel 3 Bouwverguii jj» aangevraa PEEL EN I PEEL EN MAAS RAADHUIS VENRAY Raadhuisstraat 1 Telefoon 04780-23333 Correspondentieadres: Postbus 500 5800 AM VENRAY Openingstijden: Maandag t.m. vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur. De afdeling Bevolkingszaken is te vens geopend op donderdag van 15.30 tot 17.00 uur. Van deze openingstijden kan uitslui tend na telefonische afspraak worden afgeweken. Spreekuren b. en w. uitsluitend te bezoeken na telefonische afspraak vla de stafeenheid bestuurson- dersteuning, tel. 04780-23269, al léén vóórmlddag. Burgemeester J.F.H.A.B. Waals Maandag van 10.00 tot 11.00 uur algemene bestuurszaken: gewestelij ke en intergemeentelijke samenwer king, bestuurlijke koördinatie; openbare orde en veiligheid; voor lichting en inspraak algemeen; dorps en wijkraden; personeel, organisatie en informatica; interne dienstverle ning; ekonomische zaken: bevorde ring werkgelegenheid, markten en kermissen, handel en middenstand, bevordering toerisme, bedrijfs- en winkelvestiging. Wethouder E.M.A.A. Hoppenreijs-de Loo (loco-burgemeester) Maandag van 10.00 tot 11.00 uur. milieuzaken: algemeen milieubeleid, hinderwetszaken, afvalverwerking, mestverwerking, bodemsanering; maatschappelijke zorg: gezondheids zorg, maatschappelijk werk, ouderen zorg, werklozenzorg (RBA), sociale werkvoorziening (WSW), culturele minderheden; sociale vernieuwing; emancipatie. Wethouder J.H.M.O. Truljen Maandag van 10.00 tot 11.00 uur. financiën: belastingen, gemeentega ranties (hypotheken); openbare wer ken: wegen, riolering, reiniging, groen, verkeer en vervoer; agrarische zaken: ruilverkaveling, beheer en ver koop landbouwgronden. Wethouder H.M. Kersten Maandag van 10.00-11.00 uur. ruimtelijke ordening; volkshuis vesting; bouw- en woningtoezicht; welstandstoezicht; stedebouw; grondbedrijf (m.u.v. beheer land bouwgronden): beheer eigendom men; exploitatie bestemmings plannen; grondverwerving; gronduitgifte. Wethouder P.J.H. Drlessen Maandag van 10.00-11.00 uur. culture zaken: muziekschool, mu seum, schouwburg, bibliotheek, mo numentenzorg, oud archief, culturele verenigingen, grote en kleine kun sten, vrije academie; sociale zaken; onderwijs; volwassenen-edukatie; sportzaken; rekreatie; jeugd- en jon gerenwerk; akkommodatie-aangele- genheden; sociaal-cultureel werk; mondiale vraagstukken; mediazaken; kinderopvang. Kennisgeving bekendmaking Ontwerpbeschikking Burgemeester en wethouders van Ven ray maken bekend, gelet op de Wet algemene bepalingen milieu hygiëne, dat zy voornemens zyn hinderwetvergunning te verlenen aan: MJ.M. van Asten, Rouwkui- 1 en weg 30, 5813 BH Ysselsteyn voor een nieuwe, de gehele inrichting omvattende vergunning voor het fokken en mesten van varkens met bedrijfsmatige opslag van mest, ge legen aan de Rouwkuilenweg 30 te Ysselsteyn. Dit onder oplegging van voor schriften die nodig zyn in het be lang van het voorkomen of beperken van gevaar, schade of hin der buiten de inrichting De ontwerp beschikking en bybe- horende stukken kunnen op het raadhuis, Raadhuisstraat 1 te Ven- ray. kamer 309, elke werkdag van 09.00 tot 12.00 uur worden inge zien tot 9 juli 1992. Tbt deze datum kunnen de stuk ken ook, na telefonische afspraak, worden ingezien op elke donderdag van 16.30 tot 19.30 uur. De aanvrager, alsmede degenen die bezwaren hebben ingebracht naar aanleiding van de aanvraag en ieder die aantoont dat hy daartoe redely kerwys niet in staat is ge weest, kunnen tot bovengenoemde datum gemotiveerde bezwaren in brengen naar aanleiding van de ontwerp-beschikking De bezwaar schriften moeten schriftelyk by burgemeester en wethouders wor den ingediend. Degene die een be zwaarschrift indient, kan verzoeken zyn persoonlijke gege vens niet bekend te maken. Burgemeester en wethouders voornoemd, namens deze. het hoofd van de afdeling volkshuisvesting ruimtelyke ordening en milieubeheer. WAAROM EEN MILIEUBELEIDSPLAN? Het milieu staat de laatste jaren volop in de belangstelling De kwali teit van lucht, bodem en water wordt door menseiyk handelen aangetast Daarmee zetten we onze welvaart en welzyn op het spel. De overheid is genoodzaakt om op een doortastende manier handelend op te treden; zij doet dat via het in de afgelopen jaren ontwikkelde mi lieubeleid. De gemeentelijke over heid vervult hierin een belangrijke rol. De gemeente besteedt haar aan dacht vooral aan de kwaliteit van de dagelijkse leefomgeving voor haar inwoners. De zorg voor het milieu is daarbij zeer belangryk. Het belang van een goed milieu wordt ook door de gemeente Venray onderschreven. De zorg voor de Venrayse leefomgeving wordt als de belangrijkste taak voor de eerste helft van de jaren negentig be schouwd. In 1990 heeft het college van burgemeester en wethouders aangegeven dat de milieuwproble men in de gemeente dwingen tot verdergaande maatregelen. Vanwege de druk op het plaatselij ke milieu en de eisen die de lande lijke overheid in het Nationaal Milieubeleids-Plan (NMP) stelt aan de gemeente heeft de gemeenteraad besloten een milieubeleidsplan op te stellen. In dit plan komt tot uit drukking hoe de gemeente Venray in de komende jaren aan het mi lieubeleid gaat werken. Dit artikel is een samenvatting van het milieubeleidsplan opge steld in samenwerking met 'Bureau SME milieubeleidsadvisering' uit Nymegen. Het milieubeleidsplan noemt een groot aantal duidelyke taken die we als gemeente de ko mende jaren gaan oppakken om het huidige milieu te verbeteren en om toekomstige milieuproblemen te voorkomen. Het milieubeleids plan is de basis voor de nota 'Conse quenties Milieubeleidsplan op hoofdlijnen' waarin de taken tot konkrete aktiviteiten zyn uitge werkt in een programma met de bijbehorende financiële conse quenties. VISIE OP HET MILIEUBELEID Als gemeente hebben we er voor gekozen om het thema 'milieu' breed op te pakken en uit te wer ken. Dit betekent op de eerste plaats dat het thema milieu en daarmee ook het milieubeleid als een rode draad door het gehele ge meentelijke beleid gaat lopen. Alle afdelingen en diensten binnen de gemeente die hierby betrokken zijn moeten een bijdrage leveren. Op de tweede plaats zal een be roep worden gedaan op u als inwo ner, en/of ondernemer in Venray. Want we kunnen als gemeente Ven ray het in dit plan neergelegde mi lieubeleid nooit alleen uitvoeren. We zullen de hulp van andere over heden en vooral de doelgroepen (zo als de burger, verenigingen en de Venrayse bedrijvigheid) waarop het beleid is gericht, hard nodig heb ben. We durven wat dat betreft ge rust optimistisch te zyn. Uit diverse gesprekken die in de voorberei dingsfase van het plan met kontakt- personen van doelgroepen zyn gevoerd, is gebleken dat de wil tot ondersteuning en samenwerking best aanwezig is. Op de derde plaats gaan we als ge meente onze milieutaken stevig aanpakken, door meer mensen in te zetten op allerlei terreinen die van invloed zyn op de kwaliteit van het milieu in Venray. Het plan gaat ondermeer in op het kontroleren van bedrijven of ze de voorschriften in de vergunningen naleven, het gescheiden inzamelen van afval, milieuvriendelyk bouwen, terug dringen van het autogebruik en het samenwerken met andere ge meenten. Ten vierde schenken we veel aan dacht aan het voorkomen van mi lieuknelpunten. Milieubeleid in Venray had tot voor kort vooral het karakter van reageren op verontrei nigingen en overlast. Met dit plan heeft de gemeente een instrument in handen om meer greep op de mi lieuproblemen te krijgen en om mi lieuproblemen te voorkomen. Deze verandering in het beleid (van het op zich af laten komen van proble men naar het voorkomen van pro blemen) kan alleen plaatsvinden door een doordachte aanpak. Mensen en middelen moeten op de juiste plaats worden ingezet. De nadruk ligt daarbij meer by het voeren van een brongericht beleid. Het wegnemen van oorzaken aan de bron van milieuvervuiling, is im mers doeltreffender dan het bestrij den en opruimen van de gevolgen. UITGANGSPUNTEN VAN HET VENRAYS MILIEUBELEID De beperkte (financiële) speel ruimte die we als gemeente hebben betekent dat er een zorgvuldige af weging moet plaatsvinden op welke wijze het toekomstig milieubeleid gestalte moet krijgen. Daarbij zal de gemeente moeten voldoen aan de eisen die in het Nationaal Milieube leidsplan aan de gemeente worden gesteld. De uitgangspunten uit het nationaal en provinciaal milieube leid worden door de gemeente Ven ray in dit plan overgenomen. Ook zal het in de praktijk bren gen van het Venrays milieubeleid moeten passen binnen het sociaal en ruimtelyk-economisch perspek- tief dat door onze gemeente is ont wikkeld. In dit perspektief is met nadruk het belang onderschreven van een verbetering van de milieu kwaliteit. Het tot stand brengen van een aantrekkelijk woon-, werk- en leefklimaat verlangt een aktieve houding van alle betrokkenen; ge meente, bedrijfsleven en burgers. Samenvattend streven we als ge meente Venray naar een zo opti maal mogelijke kwaliteit van de leef- en werkomgeving voor de ge hele bevolking en het bedrijfsleven in Venray. Om dit te bereiken heeft de gemeente in het milieubeleids plan de volgende uitgangspunten Integraal beleid Het opnemen van milieu- aspekten in andere gemeentelijke beleidsterreinen buiten het milieu, vormt een belangrijk uitgangspunt voor de gemeente. Om niet pas ach teraf te worden gekonfronteerd met eisen vanuit 'milieu', worden milieu-aspekten voortaan al vanaf het begin meegenomen by alle be langrijke beleidskeuzen. Duurzaamheid Het begrip duurzaamheid is ont leend aan het Nationaal Milieube leidsplan en loopt als een rode draad door het milieubeleidsplan. Het gaat hierby om het aangeven van een 'basismilieukwaliteit' dat we in onze gemeente willen berei ken. Dit betekent dat de nadelige ef- fekten op het milieu moeten worden teruggedrongen tot een aanvaardbaar minimum. Verder wil de gemeente Venray samen met u verspilling van grondstoffen en energie zoveel mo gelijk voorkomen en het hergebrui ken van materialen zoveel mogelijk stimuleren. Geloofwaardigheid en haalbaarheid In het milieubeleidsplan presen teren we als gemeente een geloof waardig en haalbaar toekomst beeld. Nogmaals dit kan de gemeente niet alleen. Daarvoor heeft de gemeente de steun nodig van burger en bedrijf. De gemeente zal in haar beleid en bedrijfsvoe ring het goede voorbeeld geven. SPEERPUNTEN VOOR DE KOMENDE JAREN Het milieubeleidsplan is een veel omvattend plan; er is in onze ge meen te op dit terrein nog veel werk te verzetten, vandaar dat er gekozen is om by de uitvoering een aantal speerpunten te formuleren. De ge meente wil via de speerpunten in het milieubeleid een grote stap voorwaarts maken bij het verbete ren van het leefmilieu in onze ge meente. Het onderstaand pakket in willekeurige volgorde, uit het mi lieubeleidsplan getuigt hiervan. Speerpunten Venrays milieubeleid beheersen van de bedrijfsmatige aktiviteiten binnen de gemeente (o.a. door middel van vergunning verlening), een effektieve aanpak van de ver zuring door de intensieve vee houderij, bevorderen van de bewustwor ding van milieuproblemen by burger, bedrijf en maatschappe lijke groeperingen, streven naar een leefbare woon omgeving waarbij milieuvriende lijk bouwen en wonen centraal staat, afremmen van het gebruik van de auto. terugdringen van de hoeveelheid afval door het bevorderen van hergebruik. de gemeente Venray geeft het goe de voorbeeld door zelf milieu vriendelijk te handelen, het op elkaar afstemmen van natuur-, milieu- en ruimtelijke or deningsbeleid. aanpak van gemeente-grensover schrijdende milieuproblemen door samenwerking met buur gemeenten. B O LAVEN EN WONEN IN VENRAY Wonen in Venray betekent wonen in een gemeente die een centrum- funktie vervult en met een landelij ke omgeving waar natuur en land bouw zorgen voor een gevarieerd landschap. In onze gemeente is woningbouw gericht op de opvang van eigen wo ningbehoefte en een groot deel van de woningbehoefte van omliggende gemeenten. Deze aanhoudende bouwaktiviteiten maken het boei end om te kyken naar de milieu-" effekten die woningbouw met zich mee brengt By de relatie woningbouw en mi lieu gaat het over energiebesparing, milieuvriendelijke bouwmethoden en -materialen en aandacht voor het binnenmilieu. In aansluiting op de landelijke ontwikkelingen zal de gemeente de regels aanscherpen en ook meer gaan kontroleren. De gemeente zal ondermeer via een vergunningenstelsel stimuleren dat bouwbedrijven en aannemers by sloop- en renovatiewerkzaamhe den het afval apart houden en zo mogelyk opnieuw gebruiken. WERKEN EN BEDRIJVIGHEID IN VENRAY In Venray gonst het van de bedrij vigheid. Dit brengt niet alleen werkgelegenheid met zich mee, he laas heeft dat ook nadelige gevolgen voor het milieu tot het gevolg. De meeste bedrijven zijn op grond van verschillende wetten gebonden aan regels voor de uitvoering van hun aktiviteiten. Zy zyn verplicht een vergunning aan te vragen. Onder andere door het grote aantal bedrij ven is er bij de gemeente een ach terstand ontstaan in het verlenen en aanpassen van de vergunningen in het kader van de Hinderwet. De gemeente heeft zich voorgeno men (en is daar al mee bezig!) om de achterstand weg te werken, zodat vanaf 1995 de regelgeving waarvoor zy bevoegd gezag is naar behoren wordt uitgevoerd. Dit geldt zowel voor het verlenen van vergunnin gen als het toezicht houden op de naleving van de milieuwetgeving. Als gemeente willen we ook een bijdrage leveren aan het oplossen van de milieuproblemen die het gevolg zijn van de intensieve en grootschalige landbouw in onze ge meente (vooral verzuring, maar ook vermesting en verdroging). De Hin derwet wordt ingezet om een strikt ammoniakbeleid te voeren. De ge meente sluit aan by het streven van de provincie naar extra verlaging van de ammoniak uitstoot ten op zichte van de landelijke doelstellin gen om de ammoniakuitstoot in het Peelgebied te verlagen. Samen met de betrokken bedry- ven en hun organisaties worden nieuwe ontwikkelingen met een gunstig vooruitzicht in gang gezet. Dit kan ondermeer door voorbeeld- projekten op te starten om daarmee nieuwe en bestaande milieutech nieken bij de veehoudery te intro duceren. Het bestemmingsplan is een voor de gemeente belangrijk instrument om overlast door bedryven te voor komen. Konfrontatie in de vorm van stank, gevaar en geluid tussen bedrijven en wonen of natuurgebie den, doordat ze te dicht in eikaars nabyheid liggen, kan worden te gengegaan. Bij het herzien van de bestemmingsplannen zal dit meer dan voorheen aandacht krijgen. Bij de vestiging van bedry ven wordt re kening gehouden met mogelyke ef fekten voor de omgeving. VERKEER EN VERVOER Mobiliteit, oftewel zich verplaat sen van A naar B gebeurt in onze gemeente in de meeste gevallen met de auto. Tot verkeersproble men leidt dat alleen in het centrum waar het toenemend aantal gepar keerde auto's van bezoekers de no dige overlast veroorzaakt De autobiliteit het zich veelvuldig ver plaatsen per auto, zorgt ook in onze gemeente voor milieuproblemen. Knelpunten op het vlak van te hoge geluidsbelastingen en luchtveront reiniging door het wegverkeer en een algehele overlast van de hoofd wegen komen steeds vaker voor. Wat dryft ons in die auto? Een van de redenen is waarschijnlijk dat er geen (goede) alternatieven voor de auto zyn. De gemeente Venray wil het auto gebruik terugdringen, door alterna tieven te bieden aan haar inwoners. Centraal daarby staan: een cen trum met zo weinig mogelyk ver keer dat daar niet hoeft te zyn, een streng parkeerbeleid, verbetering van de verbindingen voor het fiets- verkeer en een verbetering van het openbaar vervoer. Deze maatrege len vragen ook wat van u als ver keersdeelnemer: de bereidheid om, zeker wanneer straks een aantal voorzieningen is gerealiseerd, de auto wat vaker te laten staan of op zijn minst te overwegen of er alter natieven zyn. REKREATIE, NATUUR EN LANDSCHAP IN ONS BUITENGEBIED Venray is ryk aan groen; per in woner is gemiddeld in Venray meer vierkante meters groen ter beschik king dan het landelijk gemiddelde. Voor onze gemeente liggen juist de kansen in het uitgestrekte buiten gebied. Venray gaat een aktief na tuurbeleid voeren dat is gericht op het tot ontwikkeling brengen van de mogelijkheden die de hoge na tuurlijke en landschappelyke waar den in onze gemeente ons bieden. Gelyktijdig wordt ook de nodige aandacht besteed aan de rekreatie- .ve mogelykheden die het buitenge bied biedt aan onze eigen inwoners en degenen die by ons voor kortere of langere tyd hun vakantie komen doorbrengen. Dit kan door de be langen van natuur, landschap, mi lieu, wonen en bedryvigheid goed op elkaar af te stemmen. De basis hiervoor bestaat uit het bestem mingsplan buitengebied dat de ko mende jaren wordt herzien. Samen met het ryk, de provincie, omliggende gemeenten en het (landbouw)bedrijfsleven gaan we als gemeente de problemen te lyf die in het Peelgebied van Brabant en Limburg spelen. Doel is het tot stand brengen van een duurzame ontwikkeling voor de landbouwbe drijven en voor natuur en land schap. Met z'n allen moeten we daar onze schouders onder zetten. AFVAL: EEN GROEIENDE HOOP Veel mensen beseffen het niet als ze iets weggooien, maar afval kost geld. Er gaan kapitalen om in afval en dat wordt voorlopig alleen nog maar meer. De inzameling van huishoudelyk afval is een belang rijke taak voor de gemeente. Onze gemeente zamelt een groot aantal afvalcomponenten, waaronder glas, papier, textiel, landbouwplastic, klein chemisch afval (KCA) en koel kasten en diepvrieskisten geschei den in. De gemeente zet zich in om de Venrayse afvalberg te verkleinen. Zy richt zich hierby vooral op het voorkomen van het ontstaan van af val en zal ook het apart inzamelen van nog bruikbare delen van het af val stimuleren. De inzameling van groente-, fruit- en tuinafval (GFT) zal hierin een belangrijke stap zyn. In de loop van 1994 hoopt de gemeen te zover te zyn dat het GFT geschei den kan worden ingezameld en tot compost kan worden verwerkt Van de kant van de huishoudens en bedryven wordt verwacht dat zy zoveel mogelyk afval proberen te voorkomen. Door by de aankoop van produkten er op te letten dat er zo min mogelyk milieuschadelijk afval by voorkomt (batterijen, PVC, etc.). Bedrijven kunnen in hun be drijfsvoering het verminderen van hun (schadelijke) afvalstromen meenemen. SCHOON WATER De kwaliteit en kwantiteit van grond- en oppervlaktewater is van groot belang voor onze gezondheid en het funktioneren van de natuur. Als gemeente zyn we daar vooral verantwoordelijk voor waar het gaat om het goed beheren van het riole ringsstelsel. Om te voorkomen dat de bodem en ook het grondwater wordt verontreinigd moet het ri oolstelsel goed funktioneren, met andere woorden het riool mag niet lekken waardoor schadelijke stof fen in de bodem terecht komen. Ook moet het riool in staat zyn om een plotseling grote toevoer van wa ter na een regenbui te verwerken. Door een te kleine afvoerkapaciteit vindt tijdens hevige regenval op sommige plaatsen te vaak overstort van ongezuiverd rioolwater plaats op de beken. Dit kan voor de dieren en planten in de beken erg schade lijk zijn. De gemeente is druk doende om het deel van het rioolstelsel waar sprake is van achterstallig onder houd te renoveren. Dit betreft met name het deel dat voor 1940 is aan gelegd. Op enkele bedrijfsterreinen bevinden zich gescheiden rioolstel sels, waarby het relatief schone he melwater via een apart rioolstelsel wordt afgevoerd naar het opper vlakte water. Dit betekent een grote ontlasting van de waterzuiverings installatie en zorgt ervoor dat de be ken weer voldoende water bevatten. Bedryven die op het riool lozen moeten een vergunning hebben. Niet alle bedrijven die daarvoor in aanmerking komen beschikken over een vergunning. De gemeente loopt met de vergunningverlening achter. Het inlopen van deze achter stand heeft hoge prioriteit. In 1994 hopen we de achterstand wegge werkt te hebben. GROENONDERHOUD Venray wil een meer natuurlijke begroeiing van haar openbaar groen. Dat betekent niet dat het groen in de gemeente wordt omge vormd tot een wilde plantentuin. De rozenperken zullen zeker blij ven bestaan. Met name in de bui tenwijken en in het by zonder in het buitengebied bestaan er goede mogelijkheden om het openbaar groen op een meer natuurlijke wij ze haar gang te laten gaan. Een meer natuurlijke begroeiing komt tot stand door een minder intensief onderhoud. Vooral het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen kan daardoor nog verder worden beperkt. Bewoners kunnen ook hun steentje bijdragen. Door op de eer ste plaats begrip en waardering te tonen voor het natuurlijk groen en ook door zelf de eigen tuin en stoep op een natuurlijke manier te gaan beheren. BESPAREN OP ENERGIE Energiebesparing krygt weer vol op aandacht Dat was ook al het ge val in de jaren zeventig, toen lag het accent op besparing van olie en gas. Nu is daarby gekomen het vermin deren van de uitstoot van grote hoe veelheden vervuilende gassen die verantwoordelijk zyn voor de ver zuring en het broeikaseffekt In het verleden heeft de gemeen te al een aantal (technische) maatre gelen genomen om het energiever bruik te beperken, onder andere by de openbare verlichting in de ge meentegebouwen en in door de ge meente gesubsidieerde gebouwen. Nu gaan we als gemeente aller eerst bezien wat we in eigen huis nog aan besparingsmaatregelen kunnen invoeren. Samen met het energiebedrijf MEGA-Limburg wordt onderzocht wat de gemeente de komende jaren allemaal kan doen (b.v. by de verbouwing van het gemeentehuis). Bovendien vinden we dat we als gemeente een taak hebben om u als burger of onderne mer nadrukkelijk te wijzen op mogelykheden om energie te besparen. Daar waar dit mogelyk is zullen we dit onderstrepen door sa men met u de beschikbare subsi diemogelijkheden aan te boren. Ook zal energiebesparing een punt van aandacht worden in de Hinder wetvergunningen voor bedryven. HET GOEDE VOORBEELD Zoals in bijna ieder huishouden en bedrijf is °°k binnen het ge meentelijk apparaat stilgestaan bij de effekten op het milieu van ons eigen doen en laten. Dit gebeurde tot voor kort af en toe zonder dat er sprake was van een duidelyke sa menhang. Omdat de gemeente als overheid en als een van de grootste werkgevers in Venray een belangrij ke voorbeeldfunktie heeft, wordt hierin op korte termijn verbetering gebracht Daarmee staan we ook sterker als we eens korrigerend moeten optreden naar anderen. Kon kreet wordt er een zoge naamd intern milieuzorgsysteem voor de gemeentelijke gebouwen opgesteld, dat is gericht op het ver kleinen van de milieubelasting die door het gemeentelijk handelen ontstaat. Het goede voorbeeld zullen we ook geven door: energie te bespa ren, het gebruiken van milieu vriendelijke materialen, meer gebruik te maken van het openbaar vervoer en de fiets en het op tyd aanvragen van milieuvergunnin gen voor onze eigen bedry fsmatige aktiviteiten. Ook moet er gewerkt worden aan vergroting van kennis over milieu zaken en het milieubesef bij de ambtenaren die er in hun dagelijks werk mee worden gekonfronteerd. SAMEN DE SCHOUDERS ER ONDER Om een goed en gezond leefmi lieu te bereiken is de medewerking van de burgers, bedryven en maat- schappelyke groeperingen nodig. Tl Voor de burger gaat het q wustwording dat hy ofti keersdeelnemer, als ko; a et als werkgever of werkns bydrage levert aan de mlli ling. Buigers en het bed worden in het milieubeleii rekt aangesproken op z(jj verantwoordelykheid. n De gemeente treedt akii-L, ta takt met haar inwoners lieubesef te versterken et uni gedrag tegen te gaan. en scholen worden zoveel betrokken by het gemeen rte 1 lieutieleid en by het doorj informatie naar hun nen. Samen met de ru milieu-organisaties in meente gaan we ondei de mogelykheden zijn ra richten van een natuur-xirt edukatiecentrum. De meeste en belang !V2 lieuproblemen in Venraj "en uniek in Noord-Limburge 'jy regio, in de ons omruil meenten komen deze p - ook voor. Het ligt dus voor om samen te werken sen van die problemen, «fra< van een werkprogram™ men met andere gemeen! m i gesteld worden in de Ibel jaren samen projekten u f"'1 die je als gemeente alleen van de grond krijgt. Venn in als centruingemeciS diensten en onderst» nen aan de andere genie Handhaving van de v die betrekking hebben up ;rtj( teit van het milieu is a willen de maatregelen n: 0 - loofwaardigheid inboeta met andere instanties (to v"'( tie) start de gemeente g>? yj ties om mistoestanden do fól-1 aan te pakken van ill» plaatsen, illegaal transpoi van (chemisch) afval, oven|mer 'van het bestemming buitengebied en illegale op riool, bodem tewater. MEER Dit artikel is slechts m en te weergave van het toel lieubeleidsplan in Venraj! genoemde informatie m IP M milieubeleidsplan uitget» 119! gaan op de achtergrond» j|~~ gemeentelijk milieubeleii re taakstellingen voorltë p v stige milieubeleid. Ook is een inventaris*! uni geschreven waarin een ving is opgenomen r knelpunten en het beleid tot op heden, werk door de gemeente: kei den verricht en de koste AV de uitvoering van dit plas bonden staan vermeld in te nota genoemd 'Com l0re Milieubeleidsplan op lie 12 Daarbij is ook een werkpt gevoegd waarin staat vei sn vt prioriteiten, de termpfl voering en de betrokken* irs-Zi woordelyke afdelingen, De drie deelrapporten tj geheel tegen een bedrag* H verkrygen by: gemeen'/ afd. VROM/RO, Peter wy •Dr lertj in e huisstraat 1, tel. 04780-2 »tte aas ■n tr Burgemeester en wetlw den voornemens aan de volgt r in waan vragen medewertjk te verlenen. het uitbreiden ning aan de Pinkstertlo Venray, tn.v. M.H.C. VeriO het uitbreiden van dryfsruimte aan de Acact 1(lo te Venray, t.n.v. V.S.N. Bel De op de bouwaanvra# king hebbende stukken: ingang van 26 juni 1992| 14 dagen voor een ieder! We] by de onderafdeling kamer 310 van het 9.00 tot 12.00 uur). Gedurende deze te mi! ^elj eventuele bezwaren sclllftoi burgemeester en wetbt* P den ingediend. De burgemeester van dra. J.F.H.A.B. Waals elke week nil ray Ji« w I1B

Peel en Maas | 1992 | | pagina 14