Milieubeleidsplan Venray
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY
Hinderwet
Grondslagen voor een duurzame ontwikkeling in de Peel
3
Bouwverguii jj»
aangevraa
PEEL EN I
PEEL EN MAAS
RAADHUIS VENRAY
Raadhuisstraat 1
Telefoon 04780-23333
Correspondentieadres:
Postbus 500
5800 AM VENRAY
Openingstijden:
Maandag t.m. vrijdag van 9.00 tot
12.00 uur.
De afdeling Bevolkingszaken is te
vens geopend op donderdag van
15.30 tot 17.00 uur.
Van deze openingstijden kan uitslui
tend na telefonische afspraak worden
afgeweken.
Spreekuren b. en w. uitsluitend te
bezoeken na telefonische afspraak
vla de stafeenheid bestuurson-
dersteuning, tel. 04780-23269, al
léén vóórmlddag.
Burgemeester
J.F.H.A.B. Waals
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur
algemene bestuurszaken: gewestelij
ke en intergemeentelijke samenwer
king, bestuurlijke koördinatie;
openbare orde en veiligheid; voor
lichting en inspraak algemeen; dorps
en wijkraden; personeel, organisatie
en informatica; interne dienstverle
ning; ekonomische zaken: bevorde
ring werkgelegenheid, markten en
kermissen, handel en middenstand,
bevordering toerisme, bedrijfs- en
winkelvestiging.
Wethouder
E.M.A.A. Hoppenreijs-de Loo
(loco-burgemeester)
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur.
milieuzaken: algemeen milieubeleid,
hinderwetszaken, afvalverwerking,
mestverwerking, bodemsanering;
maatschappelijke zorg: gezondheids
zorg, maatschappelijk werk, ouderen
zorg, werklozenzorg (RBA), sociale
werkvoorziening (WSW), culturele
minderheden; sociale vernieuwing;
emancipatie.
Wethouder
J.H.M.O. Truljen
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur.
financiën: belastingen, gemeentega
ranties (hypotheken); openbare wer
ken: wegen, riolering, reiniging,
groen, verkeer en vervoer; agrarische
zaken: ruilverkaveling, beheer en ver
koop landbouwgronden.
Wethouder
H.M. Kersten
Maandag van 10.00-11.00 uur.
ruimtelijke ordening; volkshuis
vesting; bouw- en woningtoezicht;
welstandstoezicht; stedebouw;
grondbedrijf (m.u.v. beheer land
bouwgronden): beheer eigendom
men; exploitatie bestemmings
plannen; grondverwerving;
gronduitgifte.
Wethouder
P.J.H. Drlessen
Maandag van 10.00-11.00 uur.
culture zaken: muziekschool, mu
seum, schouwburg, bibliotheek, mo
numentenzorg, oud archief, culturele
verenigingen, grote en kleine kun
sten, vrije academie; sociale zaken;
onderwijs; volwassenen-edukatie;
sportzaken; rekreatie; jeugd- en jon
gerenwerk; akkommodatie-aangele-
genheden; sociaal-cultureel werk;
mondiale vraagstukken; mediazaken;
kinderopvang.
Kennisgeving bekendmaking
Ontwerpbeschikking
Burgemeester en wethouders van
Ven ray maken bekend, gelet op de
Wet algemene bepalingen milieu
hygiëne, dat zy voornemens zyn
hinderwetvergunning te verlenen
aan:
MJ.M. van Asten, Rouwkui-
1 en weg 30, 5813 BH Ysselsteyn voor
een nieuwe, de gehele inrichting
omvattende vergunning voor het
fokken en mesten van varkens met
bedrijfsmatige opslag van mest, ge
legen aan de Rouwkuilenweg 30 te
Ysselsteyn.
Dit onder oplegging van voor
schriften die nodig zyn in het be
lang van het voorkomen of
beperken van gevaar, schade of hin
der buiten de inrichting
De ontwerp beschikking en bybe-
horende stukken kunnen op het
raadhuis, Raadhuisstraat 1 te Ven-
ray. kamer 309, elke werkdag van
09.00 tot 12.00 uur worden inge
zien tot 9 juli 1992.
Tbt deze datum kunnen de stuk
ken ook, na telefonische afspraak,
worden ingezien op elke donderdag
van 16.30 tot 19.30 uur.
De aanvrager, alsmede degenen
die bezwaren hebben ingebracht
naar aanleiding van de aanvraag en
ieder die aantoont dat hy daartoe
redely kerwys niet in staat is ge
weest, kunnen tot bovengenoemde
datum gemotiveerde bezwaren in
brengen naar aanleiding van de
ontwerp-beschikking De bezwaar
schriften moeten schriftelyk by
burgemeester en wethouders wor
den ingediend. Degene die een be
zwaarschrift indient, kan
verzoeken zyn persoonlijke gege
vens niet bekend te maken.
Burgemeester en wethouders
voornoemd,
namens deze.
het hoofd van de afdeling
volkshuisvesting ruimtelyke
ordening en milieubeheer.
WAAROM EEN
MILIEUBELEIDSPLAN?
Het milieu staat de laatste jaren
volop in de belangstelling De kwali
teit van lucht, bodem en water
wordt door menseiyk handelen
aangetast Daarmee zetten we onze
welvaart en welzyn op het spel. De
overheid is genoodzaakt om op een
doortastende manier handelend op
te treden; zij doet dat via het in de
afgelopen jaren ontwikkelde mi
lieubeleid. De gemeentelijke over
heid vervult hierin een belangrijke
rol. De gemeente besteedt haar aan
dacht vooral aan de kwaliteit van de
dagelijkse leefomgeving voor haar
inwoners. De zorg voor het milieu is
daarbij zeer belangryk.
Het belang van een goed milieu
wordt ook door de gemeente Venray
onderschreven. De zorg voor de
Venrayse leefomgeving wordt als de
belangrijkste taak voor de eerste
helft van de jaren negentig be
schouwd. In 1990 heeft het college
van burgemeester en wethouders
aangegeven dat de milieuwproble
men in de gemeente dwingen tot
verdergaande maatregelen.
Vanwege de druk op het plaatselij
ke milieu en de eisen die de lande
lijke overheid in het Nationaal
Milieubeleids-Plan (NMP) stelt aan
de gemeente heeft de gemeenteraad
besloten een milieubeleidsplan op
te stellen. In dit plan komt tot uit
drukking hoe de gemeente Venray
in de komende jaren aan het mi
lieubeleid gaat werken.
Dit artikel is een samenvatting
van het milieubeleidsplan opge
steld in samenwerking met 'Bureau
SME milieubeleidsadvisering' uit
Nymegen. Het milieubeleidsplan
noemt een groot aantal duidelyke
taken die we als gemeente de ko
mende jaren gaan oppakken om
het huidige milieu te verbeteren en
om toekomstige milieuproblemen
te voorkomen. Het milieubeleids
plan is de basis voor de nota 'Conse
quenties Milieubeleidsplan op
hoofdlijnen' waarin de taken tot
konkrete aktiviteiten zyn uitge
werkt in een programma met de
bijbehorende financiële conse
quenties.
VISIE OP HET MILIEUBELEID
Als gemeente hebben we er voor
gekozen om het thema 'milieu'
breed op te pakken en uit te wer
ken. Dit betekent op de eerste
plaats dat het thema milieu en
daarmee ook het milieubeleid als
een rode draad door het gehele ge
meentelijke beleid gaat lopen. Alle
afdelingen en diensten binnen de
gemeente die hierby betrokken
zijn moeten een bijdrage leveren.
Op de tweede plaats zal een be
roep worden gedaan op u als inwo
ner, en/of ondernemer in Venray.
Want we kunnen als gemeente Ven
ray het in dit plan neergelegde mi
lieubeleid nooit alleen uitvoeren.
We zullen de hulp van andere over
heden en vooral de doelgroepen (zo
als de burger, verenigingen en de
Venrayse bedrijvigheid) waarop het
beleid is gericht, hard nodig heb
ben. We durven wat dat betreft ge
rust optimistisch te zyn. Uit diverse
gesprekken die in de voorberei
dingsfase van het plan met kontakt-
personen van doelgroepen zyn
gevoerd, is gebleken dat de wil tot
ondersteuning en samenwerking
best aanwezig is.
Op de derde plaats gaan we als ge
meente onze milieutaken stevig
aanpakken, door meer mensen in
te zetten op allerlei terreinen die
van invloed zyn op de kwaliteit van
het milieu in Venray. Het plan gaat
ondermeer in op het kontroleren
van bedrijven of ze de voorschriften
in de vergunningen naleven, het
gescheiden inzamelen van afval,
milieuvriendelyk bouwen, terug
dringen van het autogebruik en het
samenwerken met andere ge
meenten.
Ten vierde schenken we veel aan
dacht aan het voorkomen van mi
lieuknelpunten. Milieubeleid in
Venray had tot voor kort vooral het
karakter van reageren op verontrei
nigingen en overlast. Met dit plan
heeft de gemeente een instrument
in handen om meer greep op de mi
lieuproblemen te krijgen en om mi
lieuproblemen te voorkomen. Deze
verandering in het beleid (van het
op zich af laten komen van proble
men naar het voorkomen van pro
blemen) kan alleen plaatsvinden
door een doordachte aanpak.
Mensen en middelen moeten op
de juiste plaats worden ingezet. De
nadruk ligt daarbij meer by het
voeren van een brongericht beleid.
Het wegnemen van oorzaken aan
de bron van milieuvervuiling, is im
mers doeltreffender dan het bestrij
den en opruimen van de gevolgen.
UITGANGSPUNTEN VAN
HET VENRAYS MILIEUBELEID
De beperkte (financiële) speel
ruimte die we als gemeente hebben
betekent dat er een zorgvuldige af
weging moet plaatsvinden op welke
wijze het toekomstig milieubeleid
gestalte moet krijgen. Daarbij zal de
gemeente moeten voldoen aan de
eisen die in het Nationaal Milieube
leidsplan aan de gemeente worden
gesteld. De uitgangspunten uit het
nationaal en provinciaal milieube
leid worden door de gemeente Ven
ray in dit plan overgenomen.
Ook zal het in de praktijk bren
gen van het Venrays milieubeleid
moeten passen binnen het sociaal
en ruimtelyk-economisch perspek-
tief dat door onze gemeente is ont
wikkeld. In dit perspektief is met
nadruk het belang onderschreven
van een verbetering van de milieu
kwaliteit. Het tot stand brengen van
een aantrekkelijk woon-, werk- en
leefklimaat verlangt een aktieve
houding van alle betrokkenen; ge
meente, bedrijfsleven en burgers.
Samenvattend streven we als ge
meente Venray naar een zo opti
maal mogelijke kwaliteit van de
leef- en werkomgeving voor de ge
hele bevolking en het bedrijfsleven
in Venray. Om dit te bereiken heeft
de gemeente in het milieubeleids
plan de volgende uitgangspunten
Integraal beleid
Het opnemen van milieu-
aspekten in andere gemeentelijke
beleidsterreinen buiten het milieu,
vormt een belangrijk uitgangspunt
voor de gemeente. Om niet pas ach
teraf te worden gekonfronteerd met
eisen vanuit 'milieu', worden
milieu-aspekten voortaan al vanaf
het begin meegenomen by alle be
langrijke beleidskeuzen.
Duurzaamheid
Het begrip duurzaamheid is ont
leend aan het Nationaal Milieube
leidsplan en loopt als een rode
draad door het milieubeleidsplan.
Het gaat hierby om het aangeven
van een 'basismilieukwaliteit' dat
we in onze gemeente willen berei
ken. Dit betekent dat de nadelige ef-
fekten op het milieu moeten
worden teruggedrongen tot een
aanvaardbaar minimum.
Verder wil de gemeente Venray
samen met u verspilling van
grondstoffen en energie zoveel mo
gelijk voorkomen en het hergebrui
ken van materialen zoveel mogelijk
stimuleren.
Geloofwaardigheid en haalbaarheid
In het milieubeleidsplan presen
teren we als gemeente een geloof
waardig en haalbaar toekomst
beeld. Nogmaals dit kan de
gemeente niet alleen. Daarvoor
heeft de gemeente de steun nodig
van burger en bedrijf. De gemeente
zal in haar beleid en bedrijfsvoe
ring het goede voorbeeld geven.
SPEERPUNTEN VOOR DE
KOMENDE JAREN
Het milieubeleidsplan is een veel
omvattend plan; er is in onze ge
meen te op dit terrein nog veel werk
te verzetten, vandaar dat er gekozen
is om by de uitvoering een aantal
speerpunten te formuleren. De ge
meente wil via de speerpunten in
het milieubeleid een grote stap
voorwaarts maken bij het verbete
ren van het leefmilieu in onze ge
meente. Het onderstaand pakket in
willekeurige volgorde, uit het mi
lieubeleidsplan getuigt hiervan.
Speerpunten Venrays milieubeleid
beheersen van de bedrijfsmatige
aktiviteiten binnen de gemeente
(o.a. door middel van vergunning
verlening),
een effektieve aanpak van de ver
zuring door de intensieve vee
houderij,
bevorderen van de bewustwor
ding van milieuproblemen by
burger, bedrijf en maatschappe
lijke groeperingen,
streven naar een leefbare woon
omgeving waarbij milieuvriende
lijk bouwen en wonen centraal
staat,
afremmen van het gebruik van
de auto.
terugdringen van de hoeveelheid
afval door het bevorderen van
hergebruik.
de gemeente Venray geeft het goe
de voorbeeld door zelf milieu
vriendelijk te handelen,
het op elkaar afstemmen van
natuur-, milieu- en ruimtelijke or
deningsbeleid.
aanpak van gemeente-grensover
schrijdende milieuproblemen
door samenwerking met buur
gemeenten.
B O LAVEN EN WONEN
IN VENRAY
Wonen in Venray betekent wonen
in een gemeente die een centrum-
funktie vervult en met een landelij
ke omgeving waar natuur en land
bouw zorgen voor een gevarieerd
landschap.
In onze gemeente is woningbouw
gericht op de opvang van eigen wo
ningbehoefte en een groot deel van
de woningbehoefte van omliggende
gemeenten. Deze aanhoudende
bouwaktiviteiten maken het boei
end om te kyken naar de milieu-"
effekten die woningbouw met zich
mee brengt
By de relatie woningbouw en mi
lieu gaat het over energiebesparing,
milieuvriendelijke bouwmethoden
en -materialen en aandacht voor
het binnenmilieu. In aansluiting
op de landelijke ontwikkelingen zal
de gemeente de regels aanscherpen
en ook meer gaan kontroleren. De
gemeente zal ondermeer via een
vergunningenstelsel stimuleren
dat bouwbedrijven en aannemers
by sloop- en renovatiewerkzaamhe
den het afval apart houden en zo
mogelyk opnieuw gebruiken.
WERKEN EN BEDRIJVIGHEID
IN VENRAY
In Venray gonst het van de bedrij
vigheid. Dit brengt niet alleen
werkgelegenheid met zich mee, he
laas heeft dat ook nadelige gevolgen
voor het milieu tot het gevolg. De
meeste bedrijven zijn op grond van
verschillende wetten gebonden aan
regels voor de uitvoering van hun
aktiviteiten. Zy zyn verplicht een
vergunning aan te vragen. Onder
andere door het grote aantal bedrij
ven is er bij de gemeente een ach
terstand ontstaan in het verlenen
en aanpassen van de vergunningen
in het kader van de Hinderwet.
De gemeente heeft zich voorgeno
men (en is daar al mee bezig!) om de
achterstand weg te werken, zodat
vanaf 1995 de regelgeving waarvoor
zy bevoegd gezag is naar behoren
wordt uitgevoerd. Dit geldt zowel
voor het verlenen van vergunnin
gen als het toezicht houden op de
naleving van de milieuwetgeving.
Als gemeente willen we ook een
bijdrage leveren aan het oplossen
van de milieuproblemen die het
gevolg zijn van de intensieve en
grootschalige landbouw in onze ge
meente (vooral verzuring, maar ook
vermesting en verdroging). De Hin
derwet wordt ingezet om een strikt
ammoniakbeleid te voeren. De ge
meente sluit aan by het streven van
de provincie naar extra verlaging
van de ammoniak uitstoot ten op
zichte van de landelijke doelstellin
gen om de ammoniakuitstoot in het
Peelgebied te verlagen.
Samen met de betrokken bedry-
ven en hun organisaties worden
nieuwe ontwikkelingen met een
gunstig vooruitzicht in gang gezet.
Dit kan ondermeer door voorbeeld-
projekten op te starten om daarmee
nieuwe en bestaande milieutech
nieken bij de veehoudery te intro
duceren.
Het bestemmingsplan is een voor
de gemeente belangrijk instrument
om overlast door bedryven te voor
komen. Konfrontatie in de vorm
van stank, gevaar en geluid tussen
bedrijven en wonen of natuurgebie
den, doordat ze te dicht in eikaars
nabyheid liggen, kan worden te
gengegaan. Bij het herzien van de
bestemmingsplannen zal dit meer
dan voorheen aandacht krijgen. Bij
de vestiging van bedry ven wordt re
kening gehouden met mogelyke ef
fekten voor de omgeving.
VERKEER EN VERVOER
Mobiliteit, oftewel zich verplaat
sen van A naar B gebeurt in onze
gemeente in de meeste gevallen
met de auto. Tot verkeersproble
men leidt dat alleen in het centrum
waar het toenemend aantal gepar
keerde auto's van bezoekers de no
dige overlast veroorzaakt De
autobiliteit het zich veelvuldig ver
plaatsen per auto, zorgt ook in onze
gemeente voor milieuproblemen.
Knelpunten op het vlak van te hoge
geluidsbelastingen en luchtveront
reiniging door het wegverkeer en
een algehele overlast van de hoofd
wegen komen steeds vaker voor.
Wat dryft ons in die auto? Een
van de redenen is waarschijnlijk
dat er geen (goede) alternatieven
voor de auto zyn.
De gemeente Venray wil het auto
gebruik terugdringen, door alterna
tieven te bieden aan haar inwoners.
Centraal daarby staan: een cen
trum met zo weinig mogelyk ver
keer dat daar niet hoeft te zyn, een
streng parkeerbeleid, verbetering
van de verbindingen voor het fiets-
verkeer en een verbetering van het
openbaar vervoer. Deze maatrege
len vragen ook wat van u als ver
keersdeelnemer: de bereidheid om,
zeker wanneer straks een aantal
voorzieningen is gerealiseerd, de
auto wat vaker te laten staan of op
zijn minst te overwegen of er alter
natieven zyn.
REKREATIE, NATUUR
EN LANDSCHAP
IN ONS BUITENGEBIED
Venray is ryk aan groen; per in
woner is gemiddeld in Venray meer
vierkante meters groen ter beschik
king dan het landelijk gemiddelde.
Voor onze gemeente liggen juist de
kansen in het uitgestrekte buiten
gebied. Venray gaat een aktief na
tuurbeleid voeren dat is gericht op
het tot ontwikkeling brengen van
de mogelijkheden die de hoge na
tuurlijke en landschappelyke waar
den in onze gemeente ons bieden.
Gelyktijdig wordt ook de nodige
aandacht besteed aan de rekreatie-
.ve mogelykheden die het buitenge
bied biedt aan onze eigen inwoners
en degenen die by ons voor kortere
of langere tyd hun vakantie komen
doorbrengen. Dit kan door de be
langen van natuur, landschap, mi
lieu, wonen en bedryvigheid goed
op elkaar af te stemmen. De basis
hiervoor bestaat uit het bestem
mingsplan buitengebied dat de ko
mende jaren wordt herzien.
Samen met het ryk, de provincie,
omliggende gemeenten en het
(landbouw)bedrijfsleven gaan we
als gemeente de problemen te lyf
die in het Peelgebied van Brabant
en Limburg spelen. Doel is het tot
stand brengen van een duurzame
ontwikkeling voor de landbouwbe
drijven en voor natuur en land
schap. Met z'n allen moeten we
daar onze schouders onder zetten.
AFVAL:
EEN GROEIENDE HOOP
Veel mensen beseffen het niet als
ze iets weggooien, maar afval kost
geld. Er gaan kapitalen om in afval
en dat wordt voorlopig alleen nog
maar meer. De inzameling van
huishoudelyk afval is een belang
rijke taak voor de gemeente. Onze
gemeente zamelt een groot aantal
afvalcomponenten, waaronder glas,
papier, textiel, landbouwplastic,
klein chemisch afval (KCA) en koel
kasten en diepvrieskisten geschei
den in.
De gemeente zet zich in om de
Venrayse afvalberg te verkleinen.
Zy richt zich hierby vooral op het
voorkomen van het ontstaan van af
val en zal ook het apart inzamelen
van nog bruikbare delen van het af
val stimuleren. De inzameling van
groente-, fruit- en tuinafval (GFT) zal
hierin een belangrijke stap zyn. In
de loop van 1994 hoopt de gemeen
te zover te zyn dat het GFT geschei
den kan worden ingezameld en tot
compost kan worden verwerkt
Van de kant van de huishoudens
en bedryven wordt verwacht dat zy
zoveel mogelyk afval proberen te
voorkomen. Door by de aankoop
van produkten er op te letten dat er
zo min mogelyk milieuschadelijk
afval by voorkomt (batterijen, PVC,
etc.). Bedrijven kunnen in hun be
drijfsvoering het verminderen van
hun (schadelijke) afvalstromen
meenemen.
SCHOON WATER
De kwaliteit en kwantiteit van
grond- en oppervlaktewater is van
groot belang voor onze gezondheid
en het funktioneren van de natuur.
Als gemeente zyn we daar vooral
verantwoordelijk voor waar het gaat
om het goed beheren van het riole
ringsstelsel. Om te voorkomen dat
de bodem en ook het grondwater
wordt verontreinigd moet het ri
oolstelsel goed funktioneren, met
andere woorden het riool mag niet
lekken waardoor schadelijke stof
fen in de bodem terecht komen.
Ook moet het riool in staat zyn om
een plotseling grote toevoer van wa
ter na een regenbui te verwerken.
Door een te kleine afvoerkapaciteit
vindt tijdens hevige regenval op
sommige plaatsen te vaak overstort
van ongezuiverd rioolwater plaats
op de beken. Dit kan voor de dieren
en planten in de beken erg schade
lijk zijn.
De gemeente is druk doende om
het deel van het rioolstelsel waar
sprake is van achterstallig onder
houd te renoveren. Dit betreft met
name het deel dat voor 1940 is aan
gelegd. Op enkele bedrijfsterreinen
bevinden zich gescheiden rioolstel
sels, waarby het relatief schone he
melwater via een apart rioolstelsel
wordt afgevoerd naar het opper
vlakte water. Dit betekent een grote
ontlasting van de waterzuiverings
installatie en zorgt ervoor dat de be
ken weer voldoende water bevatten.
Bedryven die op het riool lozen
moeten een vergunning hebben.
Niet alle bedrijven die daarvoor in
aanmerking komen beschikken
over een vergunning. De gemeente
loopt met de vergunningverlening
achter. Het inlopen van deze achter
stand heeft hoge prioriteit. In 1994
hopen we de achterstand wegge
werkt te hebben.
GROENONDERHOUD
Venray wil een meer natuurlijke
begroeiing van haar openbaar
groen. Dat betekent niet dat het
groen in de gemeente wordt omge
vormd tot een wilde plantentuin.
De rozenperken zullen zeker blij
ven bestaan. Met name in de bui
tenwijken en in het by zonder in
het buitengebied bestaan er goede
mogelijkheden om het openbaar
groen op een meer natuurlijke wij
ze haar gang te laten gaan. Een
meer natuurlijke begroeiing komt
tot stand door een minder intensief
onderhoud. Vooral het gebruik van
chemische bestrijdingsmiddelen
kan daardoor nog verder worden
beperkt.
Bewoners kunnen ook hun
steentje bijdragen. Door op de eer
ste plaats begrip en waardering te
tonen voor het natuurlijk groen en
ook door zelf de eigen tuin en stoep
op een natuurlijke manier te gaan
beheren.
BESPAREN OP ENERGIE
Energiebesparing krygt weer vol
op aandacht Dat was ook al het ge
val in de jaren zeventig, toen lag het
accent op besparing van olie en gas.
Nu is daarby gekomen het vermin
deren van de uitstoot van grote hoe
veelheden vervuilende gassen die
verantwoordelijk zyn voor de ver
zuring en het broeikaseffekt
In het verleden heeft de gemeen
te al een aantal (technische) maatre
gelen genomen om het energiever
bruik te beperken, onder andere by
de openbare verlichting in de ge
meentegebouwen en in door de ge
meente gesubsidieerde gebouwen.
Nu gaan we als gemeente aller
eerst bezien wat we in eigen huis
nog aan besparingsmaatregelen
kunnen invoeren. Samen met het
energiebedrijf MEGA-Limburg
wordt onderzocht wat de gemeente
de komende jaren allemaal kan
doen (b.v. by de verbouwing van het
gemeentehuis). Bovendien vinden
we dat we als gemeente een taak
hebben om u als burger of onderne
mer nadrukkelijk te wijzen op
mogelykheden om energie te
besparen. Daar waar dit mogelyk is
zullen we dit onderstrepen door sa
men met u de beschikbare subsi
diemogelijkheden aan te boren.
Ook zal energiebesparing een punt
van aandacht worden in de Hinder
wetvergunningen voor bedryven.
HET GOEDE VOORBEELD
Zoals in bijna ieder huishouden
en bedrijf is °°k binnen het ge
meentelijk apparaat stilgestaan bij
de effekten op het milieu van ons
eigen doen en laten. Dit gebeurde
tot voor kort af en toe zonder dat er
sprake was van een duidelyke sa
menhang. Omdat de gemeente als
overheid en als een van de grootste
werkgevers in Venray een belangrij
ke voorbeeldfunktie heeft, wordt
hierin op korte termijn verbetering
gebracht Daarmee staan we ook
sterker als we eens korrigerend
moeten optreden naar anderen.
Kon kreet wordt er een zoge
naamd intern milieuzorgsysteem
voor de gemeentelijke gebouwen
opgesteld, dat is gericht op het ver
kleinen van de milieubelasting die
door het gemeentelijk handelen
ontstaat.
Het goede voorbeeld zullen we
ook geven door: energie te bespa
ren, het gebruiken van milieu
vriendelijke materialen, meer
gebruik te maken van het openbaar
vervoer en de fiets en het op tyd
aanvragen van milieuvergunnin
gen voor onze eigen bedry fsmatige
aktiviteiten.
Ook moet er gewerkt worden aan
vergroting van kennis over milieu
zaken en het milieubesef bij de
ambtenaren die er in hun dagelijks
werk mee worden gekonfronteerd.
SAMEN DE SCHOUDERS
ER ONDER
Om een goed en gezond leefmi
lieu te bereiken is de medewerking
van de burgers, bedryven en maat-
schappelyke groeperingen nodig.
Tl
Voor de burger gaat het q
wustwording dat hy ofti
keersdeelnemer, als ko; a et
als werkgever of werkns
bydrage levert aan de mlli
ling. Buigers en het bed
worden in het milieubeleii
rekt aangesproken op z(jj
verantwoordelykheid. n
De gemeente treedt akii-L, ta
takt met haar inwoners
lieubesef te versterken et uni
gedrag tegen te gaan.
en scholen worden zoveel
betrokken by het gemeen rte 1
lieutieleid en by het doorj
informatie naar hun
nen. Samen met de ru
milieu-organisaties in
meente gaan we ondei
de mogelykheden zijn ra
richten van een natuur-xirt
edukatiecentrum.
De meeste en belang !V2
lieuproblemen in Venraj "en
uniek in Noord-Limburge 'jy
regio, in de ons omruil
meenten komen deze p -
ook voor. Het ligt dus voor
om samen te werken
sen van die problemen, «fra<
van een werkprogram™
men met andere gemeen! m i
gesteld worden in de Ibel
jaren samen projekten u f"'1
die je als gemeente alleen
van de grond krijgt. Venn
in als centruingemeciS
diensten en onderst»
nen aan de andere genie
Handhaving van de v
die betrekking hebben up ;rtj(
teit van het milieu is a
willen de maatregelen n: 0 -
loofwaardigheid inboeta
met andere instanties (to v"'(
tie) start de gemeente g>? yj
ties om mistoestanden do fól-1
aan te pakken van ill»
plaatsen, illegaal transpoi
van (chemisch) afval, oven|mer
'van het bestemming
buitengebied en illegale
op riool, bodem
tewater.
MEER
Dit artikel is slechts m en
te weergave van het toel
lieubeleidsplan in Venraj!
genoemde informatie m IP M
milieubeleidsplan uitget» 119!
gaan op de achtergrond» j|~~
gemeentelijk milieubeleii
re taakstellingen voorltë p v
stige milieubeleid.
Ook is een inventaris*! uni
geschreven waarin een
ving is opgenomen r
knelpunten en het
beleid tot op heden,
werk door de gemeente: kei
den verricht en de koste AV
de uitvoering van dit plas
bonden staan vermeld in
te nota genoemd 'Com l0re
Milieubeleidsplan op lie 12
Daarbij is ook een werkpt
gevoegd waarin staat vei sn vt
prioriteiten, de termpfl
voering en de betrokken* irs-Zi
woordelyke afdelingen,
De drie deelrapporten tj
geheel tegen een bedrag* H
verkrygen by: gemeen'/
afd. VROM/RO, Peter
wy
•Dr
lertj
in e
huisstraat 1, tel. 04780-2 »tte
aas
■n tr
Burgemeester en wetlw den
voornemens aan de volgt r in
waan vragen medewertjk te
verlenen.
het uitbreiden
ning aan de Pinkstertlo
Venray, tn.v. M.H.C. VeriO
het uitbreiden van
dryfsruimte aan de Acact 1(lo
te Venray, t.n.v. V.S.N. Bel
De op de bouwaanvra#
king hebbende stukken:
ingang van 26 juni 1992|
14 dagen voor een ieder! We]
by de onderafdeling
kamer 310 van het
9.00 tot 12.00 uur).
Gedurende deze te mi! ^elj
eventuele bezwaren sclllftoi
burgemeester en wetbt* P
den ingediend.
De burgemeester van
dra. J.F.H.A.B. Waals
elke week nil
ray
Ji« w
I1B