'Boom overleeft frontale botsing'
BOOM
OVERLEEFT
FRONTALE
Gemeente Venray organiseert
inspraak-avonden over
toekomstplannen
Burgemeester Waals
over nieuwe aanpak van
inspraak op lokale radio
Nieuwe VVN-campagne op 80 km-wegen
NIET
VOOR
NIETS
Geen tijdwinst
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY
Dodenherdenking
maandag 4 mei a.s.
Bouwvergunning
aangevraagd
Bouwvergunning
aangevraagd
Bekendmaking
Commissie
economische zaken
Bouwvergunning
verleend
Bouwvergunnii
aangevraagd
Raadhuis
gesloten
Geen huisvui
ophaaldiem
s
':el en maas
Donderdag 30 april
lam'
er:
Vu
Je
146!
ho
dac
tr
ht
aan
Burgemeester en wethouders Wi
voornemens om met toepas
van artikel 18a van de Wetop
ruimtelijke ordening vrijstelllt ebc
verlenen aan het ter plaatse gel
de bestemmingsplan ten beb lu
van de volgende bouwaanvn| in:
het plaatsen van een tuint |v
je aan de Akelei 13 te Venray,
H.J.G. Swinkels.
De op de bouwaanvragen bei nN
king hebbende stukken liggen
ingang van 8 mei 1992 gedund1-
14 dagen voor een ieder ter im u
by de onderafdeling bouwbeli
kamer 310, van het raadhuis!
9.00 tot 12.00 uur).
Gedurende deze termijn kurn jjUJ
eventuele bezwaren schriftelijk rj0
burgemeester en wethouders n(
den ingediend.
De burgemeester van Venray
drs. J.F.H.A.B. Waals
RAADHUIS VENRAY
Raadhuisstraat 1
Telefoon 04780-23333
Correspondentieadres:
'ostbus 500
5800 AM VENRAY
Openingstijden:
Maandag t.m. vrijdag van 9.00 tot
2.00 uur.
0e afdeling Bevolkingszaken is te-
'ens geopend op donderdag van
15.30 tot 17.00 uur.
/an deze openingstijden kan uitslui
tend na telefonische afspraak worden
afgeweken.
'Spreekuren b. en w. uitsluitend te
tezoeken na telefonische afspraak
Via de stafeenheid bestuurson-
'iersteuning, tel. 04780-23269, al
léén vóórmiddag.
Burgemeester
J.F.H.A.B. Waals
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur
algemene bestuurszaken: gewestelij
ke en intergemeentelijke samenwer
king, bestuurlijke koördinatie;
apenbare orde en veiligheid; voor-
ichting en inspraak algemeen; dorps
3n wijkraden; personeel, organisatie
an informatica; interne dienstverle
ning; ekonomische zaken: bevorde-
ing werkgelegenheid, markten en
kermissen, handel en middenstand,
aevordering toerisme, bedrijfs- en
vinkelvestiging.
Wethouder
E.M.A.A. Hoppenreijs-de Loo
loco-burgemeester)
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur.
milieuzaken: algemeen milieubeleid,
hinderwetszaken, afvalverwerking,
hestverwerking, bodemsanering;
maatschappelijke zorg: gezondheids
zorg, maatschappelijk werk, ouderen-
jzorg, werklozenzorg (RBA), sociale
Lerkvoorziening (WSW), culturele
minderheden; sociale vernieuwing;
emancipatie.
Wethouder
J.H.M.O. Truijen
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur.
financiën: belastingen, gemeentega
ranties (hypotheken); openbare wer
ken: wegen, riolering, reiniging,
groen, verkeer en vervoer; agrarische
zaken: ruilverkaveling, beheer en ver
koop landbouwgronden.
Wethouder
H.M. Kersten
Maandag van 10.00-11.00 uur.
ruimtelijke ordening; volkshuis
vesting; bouw- en woningtoezicht;
welstandstoezicht; stedebouw;
grondbedrijf (m.u.v. beheer land
bouwgronden): beheer eigendom
men; exploitatie bestemmings
plannen; grondverwerving;
gronduitgifte.
Wethouder
P.J.H. Driessen
Maandag van 10.00-11.00 uur.
culture zaken: muziekschool, mu
seum, schouwburg, bibliotheek, mo
numentenzorg, oud archief, culturele
verenigingen, grote en kleine kun
sten, vrije academie; sociale zaken;
onderwijs; volwassenen-edukatie;
sportzaken; rekreatie; jeugd- en jon
gerenwerk; akkommodatie-aangele-
genheden; sociaal-cultureel werk;
mondiale vraagstukken; mediazaken;
kinderopvang.
A.s. maandag 4 mei heeft alom in
ien lande de jaarlijkse Nationale
Dodenherdenking plaats. Ook in
Venray wordt deze herdenking ge-
aouden door middel van een by-
-ienkomst in de Grote Kerk, die
lanvangt om 19.00 uur.
Tijdens deze bijeenkomst zullen
Durgemeester Waals, deken Busch-
oian en dominee Van Es het woord
voeren ter herdenking yan alle
mensen, die in de Tweede Wereld-
Dorlog en daarna, waar ook ter we
reld, het slachtoffer zijn geworden
van oorlogen of oorlogshande
lingen.
Ook zullen de kinderen van
groep 8 van basisschool St. Petrus'
Banden, die dit jaar het Oorlogsmo
nument bij het Kerkpad hebben
geadopteerd, aan deze herden
kingsplechtigheid bydragen. Voor
afgaand aan de byeenkomst zal
burgemeester Waals de kinderen in
i het raadhuis ontvangen.
J Verder verzorgen de fanfare Ons
Genoegen uit Oirlo en het koor Col
legium Vocale uit Venray de muzi
kale opluistering van deze her
denkingsplechtigheid.
Na afloop van de byeenkomst in
de Grote Kerk zal men in stille
tocht via de Grote Markt, de Hof
straat en de Raadhuisstraat naar
het Oorlogsmonument trekken, al
waar de Venrayse afdeling van de
Bond van Wapenbroeders de Ere
wacht houden. Daar zullen kransen
en bloemen gelegd worden door o.a.
de burgemeester en de voorzitter
van het Oranjecomité en wordt de
herdenking besloten met 'The Last
Post' en het Wilhelmus.
Belangstellenden zyn van harte
welkom by deze herdenkingsplech
tigheden.
Inwoners van Venray, die in het
bezit zijn van een nationale vlag
worden verzocht deze de gehele dag
tot 21.p0 uur halfstok te hangen.
'Luchtmachtgrijs: tot elke prijs?',
'Gaan straks fabriekssirenes loeien
in plaats van onze koeien?', 'Wat
gaat de gemeente straks doen met
myn belastingpoen...' Op diverse
plaatsen hangen posters die duide-
lyk maken dat er wat te gebeuren
staat in het Venrayse. De drijvende
kracht achter allerlei toekomstige
veranderingen is het gemeente
bestuur.
In grote lijnen zyn de plannen
Burgemeester en wethouders zijn
voornemens aan de volgende bou
waanvragen medewerking te
verlenen.
het verbouwen van een car
port tot garage aan de Zandakker
22 te Venray, t.n.v. L.N.J. van
Aarssen;
het bouwen van een garage
aan de Pr. Mary kestraat 9 te Venray,
Ln.v. P.J. Boom;
het verbouwen van een pand
aan de Jan Poelsweg 9 te Ysselsteyn,
t.n.v. Limax bv, Campagneweg 4 te
Horst;
het bouwen van 4 pompput
ten aan de Breevennenweg 11 tge
Leunen, t.n.v. NV Waterleidingmy
Limburg, Prins Bisschopssingel 2
te Maastricht;
het plaatsen van een houten
schutting aan de Molenklefweg 10
te Venray, t.n.v. A.T.M. Keyzers.
De op de bouwaanvragen betrek
king hebbende stukken liggen met
ingang van 8 mei 1992 gedurende
14 dagen voor een ieder ter inzage
by de onderafdeling bouwbeheer,
kamer 310 van het raadhuis (van
9.00 tot 12.00 uur).
Gedurende deze termyn kunnen
eventuele bezwaren schriftelijk by
burgemeester en wethouders wor
den ingediend.
De burgemeester van Venray,
drs. J.F.H.A.B. Waals
van het gemeentebestuur bij de in
woners van Venray bekend. Maar
wat gaat er nu precies gebeuren
met 't Brukske, Smakterheide en
Vliegbasis De Peel? Om een en an
der te kunnen toelichten organi
seert de gemeente Venray zeven
inspraak-byeenkomsten.
VOORLICHTING
De by een komsten worden voor
gezeten en ingeleid door een onaf
hankelijk voorzitter. Het college
van burgemeester en wethouders
heeft de voorlichtingsdeskundige
Dick Houwaart verzocht de bijeen
komsten te leiden. Hy zal in het
kort aangeven welke gevolgen de
plannen van het gemeentebestuur
voor de burgers hebben en voor be
langengroepen zoals b.v. de LLTB,
de Industriële Kring en de VZO.
(art 19 WRO/5G, lid 8 Woningwet)
Burgemeester en wethouders zijn
voornemens om met toepassing
van artikel 19 van de Wet op de
ruimtelijke ordening en/of artikel
50, lid 8, van de Woningwet, mede
werking te verlenen aan de navol
gende bouwaanvragen:
het bouwen van 14 vrye sek-
tor woningen te Landweert III te
Venray, t.n.v. Verhoeven Vastgoed
bv, Dr. Poelsstraat 10.
De op de bouwaanvragen betrek
king hebbende stukken liggen met
ingang van 8 mei 1992 gedurende
14 dagen voor een ieder ter inzage
bij de onderafdeling bouwbeheer,
kamer 310, van het raadhuis (van
9.00 tot 12.00 uur).
Gedurende deze termyn kunnen
eventuele bezwaren schriftelijk bij
burgemeester en wethouders wor
den ingediend.
De burgemeester van Venray,
drs. J.F.H.A.B. Waals
INSPRAAK
Het belangrijkste doel van de bij
eenkomsten is inspraak. De inwo
ners en belangengroepen krijgen
de gelegenheid hun stem te laten
horen over wat er nu wel of niet
moet gebeuren in de komende ja
ren. De opmerkingen en adviezen
van de bezoekers worden vastge
legd. Het college van burgemeester
en wethouders bekykt vervolgens
of zij op grond van deze adviezen
haar plannen moet bystellen.
De burgemeester van de gemeen
te Venray maakt bekend, dat:
le ter voldoening aan artikel 72a in
verband met de artikelen 63 en
10 van de Onteiginingswet, een
commissie uit Gedeputeerde
Staten van Limburg, bijgestaan
door deskundigen en het hoofd
van het bestuur van de gemeen
te Venray in het raadhuis zitting
zal houden op donderdag 14 mei
1992 om 11.00 uur.
Belanghebbenden kunnen mon
deling of schriftelijk bezwaren
indienen tegen het plan van het
werk en/of tegen de voorgeno
men onteigening ten name van
het Ryk ten behoeve van de
aanleg van het gedeelte van de
Ryksweg 73 (A73), Maasbracht-
Boxmeer-Nijmegen, van het
Rykswegenplan 1984, tussen
km. 58.815 en 66.324 met byko-
mende werken in de gemeente
Venray.
2e de stukken, bedoeld in het eer
ste en laatste lid van artikel 12
van de Onteigeningswet ter inza
ge worden gelegd op het raad
huis van de gemeente Venray
(kamer 202) van 29 april 1992
totdat de commissie haar werk
zaamheden binnen de gemeente
heeft volgbracht.
De burgemeester voornoemd,
drs. J.F.H.A.B. Waals
Op donderdag 30 april a.s. zendt
de Lokale Omroep Venray in het
programma 'De Rooy Lyn' om 19.15
uur een live-interview uit met bur
gemeester Waals.
In de maanden mei en juni vin
den er inspraakavonden plaats over
het rapport 'De gemeente Venray in
sociaal en ruimtelij k-ekonomisch
perspektief. De burgemeester zal
duidelijk maken waarom het ge
meentebestuur deze keer afwijkt
van de traditionele aanpak van de
inspraak.
Zo zal hij o.a. antwoord geven op
de vraag waarom het college van B.
en W. belang hecht aan een onaf
hankelijk voorzitter voor deze
avond. Ook zal hij aangeven waar
om er gekozen is voor een groots
opgezette campagne.
De openbare vergadering van de
commissie economische zaken,
gepland op dinsdag 12 mei 1992,
gaat in verband met het ontbreken
van voldoende relevante agenda
punten niet door.
Burgemeester en wethouders
hebben in hun vergadering van 28
april 1992 voor de onderstaande
bouwplannen bouwvergunning
verleend. Zij die menen door de af
gifte van één of meer van deze ver
gunningen rechtstreeks in hun
belang te zijn getroffen, kunnen op
grond van de wet AROB daartegen
bij het college van burgemeester en
wethouders van Venray een gemoti
veerd bezwaarschrft indienen en
wel binnen dertig dagen na boven
genoemde datum.
het bouwen van een varkens
stal aan de Deumeseweg 138 te Ys
selsteyn, t.n.v. M. Claessens;
het bouwen van een pergola
tuinhuisje aan de Aan de Dril 10 te
Venray, t.n.v. J.W.T.M. Schaminée;
het uitbreiden van een waren
huis aan de Stationsweg 175 te
Oostrum, t.n.v. J.L.P.M. Weys;
het verbouwen van een winkel
aan het Henseniusplein 15 te Ven
ray, t.n.v. Bouwmij Janssen, Kemp-
weg 33;
het verbouwen van een garage
aan de Dep. Petersstrat 26 te Oirlo,
t.n.v. Th.C.G. Wisriians;
het verbouwen van OK/EHBO-
afd. aan de Merseloseweg 130 te
Venray, t.n.v. St. Elisabeth Zieken
huis Venray;
het plaatsen van een dakkapel
aan de Kruidenlaan 8 te Venray,
t.n.v. J.H.G. Broeien;
het verbouwen uitbreiden
woning aan de Mgr. Ilansseiistraat
40 te Oostrum, t.n.v. P.H.J.M. Loo-
nen, Wanssumseweg 17a;
het uitbreiden van een hal aan
de Christoffelkruid 2 te Venray,
t.n.v. W.C.M.J. v.d. Vorle;
het uitbreiden van een hal en
garage aan de Kruidenlaan 51 te
Venray, t.n.v. A.A. Vreugdenhil;
het bouwen van een tuinhuis
je overkapping aan de Silvester-
weg 21 te Venray, t.n.v. J.A.G.M.
Schambergen;
het verbouwen van een wo
ning aan de Dakdekkerstraat 32 te
Venray, t.n.v. A.G.M. Rongen;
het slopen van een dubbel
woonhuis bouwen woning ga
rage aan de Albionstraat 47 te Leu
nen, t.n.v. C.P.G. Brok, Urbanusweg
13;
het bouwen van een garage/
berging slopen bestaande garage
aan Grootdorp 41 te Merselo, t.n.v.
P.A.M. van Tilburg;
het bóuwen van een garage/
berging aan de Rotven 3 te Oirlo,
t.n.v. M.J.J.G Philipsen;
het bouwen van een berging
aan de Pinksterbloem 42 te Venray,
t.n.v. A.J. van Pelt, Christoffelkruid
34;
het bouwen van een berging
aan de Pinksterbloem 44 te Venray,
t.n.v. R.E.J.A. Boom, Weg in den
Berg 40.
De burgemeester van Venray,
(art 18a WRO)
.oc
uc!
m;
nd
I.v.m. de viering van Koningiin b
dag en Bevrijdingsdag zal het r te
huis van donderdag 30 april
dinsdag 5 mei a.s. de gehele
gesloten zyn.
Wel zal op maandag 4 mei
van 10.00-11.00 uur de afdelingl
gerzaken geopend zyn, enkeli
het doen van aangifte van gebo
of overlyden.
Ve
Op donderdag 30 april a.s. ver oltf
de route van de huisvuilopt dm
dienst.
Op 5 mei (Bevrijdingsdag) ga^LV^:
(dinsdag)-route normaal door, J.
luk
rin
Bomen die blijven staan waar ze staan. Eendjes die niet opletten
bij het oversteken. Kruisingen die dwarsliggen. Tientonners die
niet uit kunnen wijken.
Door op dit soort zaken te wijzen wil Veilig Verkeer Nederland de
weggebruikers duidelijk maken dat er op 80 km-wegen ook alle
reden is om niet harder dan de toegestane snelheid van 80 km/uur
te rijden.
Veel ongevallen
80 km-wegen zijn glo
baal genomen alle wegen
buiten de bebouwde kom
die geen autoweg of au
tosnelweg zijn. Op deze
wegen valt ongeveer de
helft van alle verkeersdo
den in ons land; in 1991
waren dat er 645 van de
in totaal 1.281 slacht
offers en in 1990 zelfs
708 van de 1.376.
Veel ongelukken op 80
km-wegen gebeuren in
bochten. Voor het meren
deel betreft het ongeval
len waarbij geen andere
rijdende verkeersdeelne
mers zijn betrokken. De
'tegenpartij' is vaak een
vast voorwerp, zoals een
boom of lichtmast. Oor
zaak is vaak een te hoge
snelheid. Uit metingen is
gebleken dat op 80 km-
wegen gemiddeld met
een snelheid van 95 km/
uur wordt gereden.
Alle reden voor Veilig
Verkeer Nederland in het
voorjaar van '92 een
nieuwe campagne te star
ten onder het motto 'Niet
voor niets 80'.
Verrassingen
VVN wijst er met de
campagne 'Niet voor
niets 80' ondermeer op,
dat op 80 km-wegen
vluchtstroken ontbreken,
waardoor het aantal uit
wijkmogelijkheden er erg
beperkt is. Vaak zijn het
enkelbaanswegen (met
één rijstrook per rijrich
ting). Verder moet men
op deze wegen veelal re
kening houden met fiet
sers, bromfietsers en
langzaam rijdend land-
NIET VOOR NIETS 80
bouwverkeer. Maar ook
de kleinere zichtafstand,
bijvoorbeeld door bo
men, de kans op stil
staand verkeer, gelijk
vloerse kruispunten en
voorsorteervakken voor
linksafslaand verkeer ei
sen bijzondere aandacht
van de weggebruiker. Het
komt er op neer dat de
kans op 'verrassingen' op
een 80 km-weg een stuk
groter is dan op andere
wegen.
Wie zich aan de 80 km/u
houdt, heeft over het al
gemeen voldoende tijd
om bij zo'n verrassing
bijtijds tot stilstand te ko
men.
Extra politiecontrole
De campagne, waarbij
VVN samenwerkt met
het ministerie van Ver
keer en Waterstaat, de
Regionale Organen voor
de Verkeersveiligheid en
gemeenten, heeft zowel
een landelijk als een re
gionaal karakter.
Geprobeerd wordt weg
gebruikers ervan te over
tuigen dat het zich hou
den aan de 80 km-grens
echt kan bijdragen tot
vermindering van het
aantal verkeersdoden en -
gewonden. Zelfs als er
maar 5 km/u minder snel
wordt gereden dan de 95
km die nu gemiddeld per
uur wordt gehaald, daalt
de kans op een ernstig
ongeval al met 35%.
Gedurende de campagne
periode zal de politie ex
tra scherp letten op snel
heidsovertreders.
Een campagne heeft na
melijk alleen zin als er
naast voorlichting ook
doelgericht wordt gecon
troleerd en geverbali
seerd, aldus Veilig Ver
keer Nederland.
Le:
NIET VOOR NIETS 80
Ai
"rvoo
A rijdt met zijn auto van X naar
Y. De afstand tussen beide plaat
sen is 30 km, zijn snelheid be
draagt gemiddeld 90 km per uur.
Hij doet er 20 minuten over.
Tijdens zijn rit is A wel in over
treding. Hij rijdt op een weg
waar een snelheidsgrens van 80
km/u geldt. A gaat dus 10 km/u
te hard.
B legt dezelfde route af, maar
houdt zich aan de 80 km per uur.
Wie denkt dat hij er véél langer
over doet dan A, zit er naast.
Zegge en schrijve 23 minuten
duurt de reis. Een verschil van
slechts 3 minuten.
Te hard rijden levert dus een te
verwaarlozen tijdwinst op. Daar
staat tegenover dat de kans op
een ongeval met slechte afloop
met een hogere snelheid sterk
toeneemt.
Als de gemiddelde snelheid die
vu
iehi
nu 95 km per uur is, al met 51 rk<
zou dalen, zou dat jaarlijks 35 JJ
minder ongevallen met letselb
tekenen. En als iedereen üzen<
écht aan de 80 km-limiet efli
houden, zou de besparingJ mh
slachtoffers weieens in de bu
van de 5.000 tot 6.000 doden
gewonden kunnen liggen.
Het is dus zeker de moeite M,J
ook op 80 km-wegen de
heidsmeter in de gaten te houi es: