'Boom overleeft frontale botsing' BOOM OVERLEEFT FRONTALE Gemeente Venray organiseert inspraak-avonden over toekomstplannen Burgemeester Waals over nieuwe aanpak van inspraak op lokale radio Nieuwe VVN-campagne op 80 km-wegen NIET VOOR NIETS Geen tijdwinst NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY Dodenherdenking maandag 4 mei a.s. Bouwvergunning aangevraagd Bouwvergunning aangevraagd Bekendmaking Commissie economische zaken Bouwvergunning verleend Bouwvergunnii aangevraagd Raadhuis gesloten Geen huisvui ophaaldiem s ':el en maas Donderdag 30 april lam' er: Vu Je 146! ho dac tr ht aan Burgemeester en wethouders Wi voornemens om met toepas van artikel 18a van de Wetop ruimtelijke ordening vrijstelllt ebc verlenen aan het ter plaatse gel de bestemmingsplan ten beb lu van de volgende bouwaanvn| in: het plaatsen van een tuint |v je aan de Akelei 13 te Venray, H.J.G. Swinkels. De op de bouwaanvragen bei nN king hebbende stukken liggen ingang van 8 mei 1992 gedund1- 14 dagen voor een ieder ter im u by de onderafdeling bouwbeli kamer 310, van het raadhuis! 9.00 tot 12.00 uur). Gedurende deze termijn kurn jjUJ eventuele bezwaren schriftelijk rj0 burgemeester en wethouders n( den ingediend. De burgemeester van Venray drs. J.F.H.A.B. Waals RAADHUIS VENRAY Raadhuisstraat 1 Telefoon 04780-23333 Correspondentieadres: 'ostbus 500 5800 AM VENRAY Openingstijden: Maandag t.m. vrijdag van 9.00 tot 2.00 uur. 0e afdeling Bevolkingszaken is te- 'ens geopend op donderdag van 15.30 tot 17.00 uur. /an deze openingstijden kan uitslui tend na telefonische afspraak worden afgeweken. 'Spreekuren b. en w. uitsluitend te tezoeken na telefonische afspraak Via de stafeenheid bestuurson- 'iersteuning, tel. 04780-23269, al léén vóórmiddag. Burgemeester J.F.H.A.B. Waals Maandag van 10.00 tot 11.00 uur algemene bestuurszaken: gewestelij ke en intergemeentelijke samenwer king, bestuurlijke koördinatie; apenbare orde en veiligheid; voor- ichting en inspraak algemeen; dorps 3n wijkraden; personeel, organisatie an informatica; interne dienstverle ning; ekonomische zaken: bevorde- ing werkgelegenheid, markten en kermissen, handel en middenstand, aevordering toerisme, bedrijfs- en vinkelvestiging. Wethouder E.M.A.A. Hoppenreijs-de Loo loco-burgemeester) Maandag van 10.00 tot 11.00 uur. milieuzaken: algemeen milieubeleid, hinderwetszaken, afvalverwerking, hestverwerking, bodemsanering; maatschappelijke zorg: gezondheids zorg, maatschappelijk werk, ouderen- jzorg, werklozenzorg (RBA), sociale Lerkvoorziening (WSW), culturele minderheden; sociale vernieuwing; emancipatie. Wethouder J.H.M.O. Truijen Maandag van 10.00 tot 11.00 uur. financiën: belastingen, gemeentega ranties (hypotheken); openbare wer ken: wegen, riolering, reiniging, groen, verkeer en vervoer; agrarische zaken: ruilverkaveling, beheer en ver koop landbouwgronden. Wethouder H.M. Kersten Maandag van 10.00-11.00 uur. ruimtelijke ordening; volkshuis vesting; bouw- en woningtoezicht; welstandstoezicht; stedebouw; grondbedrijf (m.u.v. beheer land bouwgronden): beheer eigendom men; exploitatie bestemmings plannen; grondverwerving; gronduitgifte. Wethouder P.J.H. Driessen Maandag van 10.00-11.00 uur. culture zaken: muziekschool, mu seum, schouwburg, bibliotheek, mo numentenzorg, oud archief, culturele verenigingen, grote en kleine kun sten, vrije academie; sociale zaken; onderwijs; volwassenen-edukatie; sportzaken; rekreatie; jeugd- en jon gerenwerk; akkommodatie-aangele- genheden; sociaal-cultureel werk; mondiale vraagstukken; mediazaken; kinderopvang. A.s. maandag 4 mei heeft alom in ien lande de jaarlijkse Nationale Dodenherdenking plaats. Ook in Venray wordt deze herdenking ge- aouden door middel van een by- -ienkomst in de Grote Kerk, die lanvangt om 19.00 uur. Tijdens deze bijeenkomst zullen Durgemeester Waals, deken Busch- oian en dominee Van Es het woord voeren ter herdenking yan alle mensen, die in de Tweede Wereld- Dorlog en daarna, waar ook ter we reld, het slachtoffer zijn geworden van oorlogen of oorlogshande lingen. Ook zullen de kinderen van groep 8 van basisschool St. Petrus' Banden, die dit jaar het Oorlogsmo nument bij het Kerkpad hebben geadopteerd, aan deze herden kingsplechtigheid bydragen. Voor afgaand aan de byeenkomst zal burgemeester Waals de kinderen in i het raadhuis ontvangen. J Verder verzorgen de fanfare Ons Genoegen uit Oirlo en het koor Col legium Vocale uit Venray de muzi kale opluistering van deze her denkingsplechtigheid. Na afloop van de byeenkomst in de Grote Kerk zal men in stille tocht via de Grote Markt, de Hof straat en de Raadhuisstraat naar het Oorlogsmonument trekken, al waar de Venrayse afdeling van de Bond van Wapenbroeders de Ere wacht houden. Daar zullen kransen en bloemen gelegd worden door o.a. de burgemeester en de voorzitter van het Oranjecomité en wordt de herdenking besloten met 'The Last Post' en het Wilhelmus. Belangstellenden zyn van harte welkom by deze herdenkingsplech tigheden. Inwoners van Venray, die in het bezit zijn van een nationale vlag worden verzocht deze de gehele dag tot 21.p0 uur halfstok te hangen. 'Luchtmachtgrijs: tot elke prijs?', 'Gaan straks fabriekssirenes loeien in plaats van onze koeien?', 'Wat gaat de gemeente straks doen met myn belastingpoen...' Op diverse plaatsen hangen posters die duide- lyk maken dat er wat te gebeuren staat in het Venrayse. De drijvende kracht achter allerlei toekomstige veranderingen is het gemeente bestuur. In grote lijnen zyn de plannen Burgemeester en wethouders zijn voornemens aan de volgende bou waanvragen medewerking te verlenen. het verbouwen van een car port tot garage aan de Zandakker 22 te Venray, t.n.v. L.N.J. van Aarssen; het bouwen van een garage aan de Pr. Mary kestraat 9 te Venray, Ln.v. P.J. Boom; het verbouwen van een pand aan de Jan Poelsweg 9 te Ysselsteyn, t.n.v. Limax bv, Campagneweg 4 te Horst; het bouwen van 4 pompput ten aan de Breevennenweg 11 tge Leunen, t.n.v. NV Waterleidingmy Limburg, Prins Bisschopssingel 2 te Maastricht; het plaatsen van een houten schutting aan de Molenklefweg 10 te Venray, t.n.v. A.T.M. Keyzers. De op de bouwaanvragen betrek king hebbende stukken liggen met ingang van 8 mei 1992 gedurende 14 dagen voor een ieder ter inzage by de onderafdeling bouwbeheer, kamer 310 van het raadhuis (van 9.00 tot 12.00 uur). Gedurende deze termyn kunnen eventuele bezwaren schriftelijk by burgemeester en wethouders wor den ingediend. De burgemeester van Venray, drs. J.F.H.A.B. Waals van het gemeentebestuur bij de in woners van Venray bekend. Maar wat gaat er nu precies gebeuren met 't Brukske, Smakterheide en Vliegbasis De Peel? Om een en an der te kunnen toelichten organi seert de gemeente Venray zeven inspraak-byeenkomsten. VOORLICHTING De by een komsten worden voor gezeten en ingeleid door een onaf hankelijk voorzitter. Het college van burgemeester en wethouders heeft de voorlichtingsdeskundige Dick Houwaart verzocht de bijeen komsten te leiden. Hy zal in het kort aangeven welke gevolgen de plannen van het gemeentebestuur voor de burgers hebben en voor be langengroepen zoals b.v. de LLTB, de Industriële Kring en de VZO. (art 19 WRO/5G, lid 8 Woningwet) Burgemeester en wethouders zijn voornemens om met toepassing van artikel 19 van de Wet op de ruimtelijke ordening en/of artikel 50, lid 8, van de Woningwet, mede werking te verlenen aan de navol gende bouwaanvragen: het bouwen van 14 vrye sek- tor woningen te Landweert III te Venray, t.n.v. Verhoeven Vastgoed bv, Dr. Poelsstraat 10. De op de bouwaanvragen betrek king hebbende stukken liggen met ingang van 8 mei 1992 gedurende 14 dagen voor een ieder ter inzage bij de onderafdeling bouwbeheer, kamer 310, van het raadhuis (van 9.00 tot 12.00 uur). Gedurende deze termyn kunnen eventuele bezwaren schriftelijk bij burgemeester en wethouders wor den ingediend. De burgemeester van Venray, drs. J.F.H.A.B. Waals INSPRAAK Het belangrijkste doel van de bij eenkomsten is inspraak. De inwo ners en belangengroepen krijgen de gelegenheid hun stem te laten horen over wat er nu wel of niet moet gebeuren in de komende ja ren. De opmerkingen en adviezen van de bezoekers worden vastge legd. Het college van burgemeester en wethouders bekykt vervolgens of zij op grond van deze adviezen haar plannen moet bystellen. De burgemeester van de gemeen te Venray maakt bekend, dat: le ter voldoening aan artikel 72a in verband met de artikelen 63 en 10 van de Onteiginingswet, een commissie uit Gedeputeerde Staten van Limburg, bijgestaan door deskundigen en het hoofd van het bestuur van de gemeen te Venray in het raadhuis zitting zal houden op donderdag 14 mei 1992 om 11.00 uur. Belanghebbenden kunnen mon deling of schriftelijk bezwaren indienen tegen het plan van het werk en/of tegen de voorgeno men onteigening ten name van het Ryk ten behoeve van de aanleg van het gedeelte van de Ryksweg 73 (A73), Maasbracht- Boxmeer-Nijmegen, van het Rykswegenplan 1984, tussen km. 58.815 en 66.324 met byko- mende werken in de gemeente Venray. 2e de stukken, bedoeld in het eer ste en laatste lid van artikel 12 van de Onteigeningswet ter inza ge worden gelegd op het raad huis van de gemeente Venray (kamer 202) van 29 april 1992 totdat de commissie haar werk zaamheden binnen de gemeente heeft volgbracht. De burgemeester voornoemd, drs. J.F.H.A.B. Waals Op donderdag 30 april a.s. zendt de Lokale Omroep Venray in het programma 'De Rooy Lyn' om 19.15 uur een live-interview uit met bur gemeester Waals. In de maanden mei en juni vin den er inspraakavonden plaats over het rapport 'De gemeente Venray in sociaal en ruimtelij k-ekonomisch perspektief. De burgemeester zal duidelijk maken waarom het ge meentebestuur deze keer afwijkt van de traditionele aanpak van de inspraak. Zo zal hij o.a. antwoord geven op de vraag waarom het college van B. en W. belang hecht aan een onaf hankelijk voorzitter voor deze avond. Ook zal hij aangeven waar om er gekozen is voor een groots opgezette campagne. De openbare vergadering van de commissie economische zaken, gepland op dinsdag 12 mei 1992, gaat in verband met het ontbreken van voldoende relevante agenda punten niet door. Burgemeester en wethouders hebben in hun vergadering van 28 april 1992 voor de onderstaande bouwplannen bouwvergunning verleend. Zij die menen door de af gifte van één of meer van deze ver gunningen rechtstreeks in hun belang te zijn getroffen, kunnen op grond van de wet AROB daartegen bij het college van burgemeester en wethouders van Venray een gemoti veerd bezwaarschrft indienen en wel binnen dertig dagen na boven genoemde datum. het bouwen van een varkens stal aan de Deumeseweg 138 te Ys selsteyn, t.n.v. M. Claessens; het bouwen van een pergola tuinhuisje aan de Aan de Dril 10 te Venray, t.n.v. J.W.T.M. Schaminée; het uitbreiden van een waren huis aan de Stationsweg 175 te Oostrum, t.n.v. J.L.P.M. Weys; het verbouwen van een winkel aan het Henseniusplein 15 te Ven ray, t.n.v. Bouwmij Janssen, Kemp- weg 33; het verbouwen van een garage aan de Dep. Petersstrat 26 te Oirlo, t.n.v. Th.C.G. Wisriians; het verbouwen van OK/EHBO- afd. aan de Merseloseweg 130 te Venray, t.n.v. St. Elisabeth Zieken huis Venray; het plaatsen van een dakkapel aan de Kruidenlaan 8 te Venray, t.n.v. J.H.G. Broeien; het verbouwen uitbreiden woning aan de Mgr. Ilansseiistraat 40 te Oostrum, t.n.v. P.H.J.M. Loo- nen, Wanssumseweg 17a; het uitbreiden van een hal aan de Christoffelkruid 2 te Venray, t.n.v. W.C.M.J. v.d. Vorle; het uitbreiden van een hal en garage aan de Kruidenlaan 51 te Venray, t.n.v. A.A. Vreugdenhil; het bouwen van een tuinhuis je overkapping aan de Silvester- weg 21 te Venray, t.n.v. J.A.G.M. Schambergen; het verbouwen van een wo ning aan de Dakdekkerstraat 32 te Venray, t.n.v. A.G.M. Rongen; het slopen van een dubbel woonhuis bouwen woning ga rage aan de Albionstraat 47 te Leu nen, t.n.v. C.P.G. Brok, Urbanusweg 13; het bouwen van een garage/ berging slopen bestaande garage aan Grootdorp 41 te Merselo, t.n.v. P.A.M. van Tilburg; het bóuwen van een garage/ berging aan de Rotven 3 te Oirlo, t.n.v. M.J.J.G Philipsen; het bouwen van een berging aan de Pinksterbloem 42 te Venray, t.n.v. A.J. van Pelt, Christoffelkruid 34; het bouwen van een berging aan de Pinksterbloem 44 te Venray, t.n.v. R.E.J.A. Boom, Weg in den Berg 40. De burgemeester van Venray, (art 18a WRO) .oc uc! m; nd I.v.m. de viering van Koningiin b dag en Bevrijdingsdag zal het r te huis van donderdag 30 april dinsdag 5 mei a.s. de gehele gesloten zyn. Wel zal op maandag 4 mei van 10.00-11.00 uur de afdelingl gerzaken geopend zyn, enkeli het doen van aangifte van gebo of overlyden. Ve Op donderdag 30 april a.s. ver oltf de route van de huisvuilopt dm dienst. Op 5 mei (Bevrijdingsdag) ga^LV^: (dinsdag)-route normaal door, J. luk rin Bomen die blijven staan waar ze staan. Eendjes die niet opletten bij het oversteken. Kruisingen die dwarsliggen. Tientonners die niet uit kunnen wijken. Door op dit soort zaken te wijzen wil Veilig Verkeer Nederland de weggebruikers duidelijk maken dat er op 80 km-wegen ook alle reden is om niet harder dan de toegestane snelheid van 80 km/uur te rijden. Veel ongevallen 80 km-wegen zijn glo baal genomen alle wegen buiten de bebouwde kom die geen autoweg of au tosnelweg zijn. Op deze wegen valt ongeveer de helft van alle verkeersdo den in ons land; in 1991 waren dat er 645 van de in totaal 1.281 slacht offers en in 1990 zelfs 708 van de 1.376. Veel ongelukken op 80 km-wegen gebeuren in bochten. Voor het meren deel betreft het ongeval len waarbij geen andere rijdende verkeersdeelne mers zijn betrokken. De 'tegenpartij' is vaak een vast voorwerp, zoals een boom of lichtmast. Oor zaak is vaak een te hoge snelheid. Uit metingen is gebleken dat op 80 km- wegen gemiddeld met een snelheid van 95 km/ uur wordt gereden. Alle reden voor Veilig Verkeer Nederland in het voorjaar van '92 een nieuwe campagne te star ten onder het motto 'Niet voor niets 80'. Verrassingen VVN wijst er met de campagne 'Niet voor niets 80' ondermeer op, dat op 80 km-wegen vluchtstroken ontbreken, waardoor het aantal uit wijkmogelijkheden er erg beperkt is. Vaak zijn het enkelbaanswegen (met één rijstrook per rijrich ting). Verder moet men op deze wegen veelal re kening houden met fiet sers, bromfietsers en langzaam rijdend land- NIET VOOR NIETS 80 bouwverkeer. Maar ook de kleinere zichtafstand, bijvoorbeeld door bo men, de kans op stil staand verkeer, gelijk vloerse kruispunten en voorsorteervakken voor linksafslaand verkeer ei sen bijzondere aandacht van de weggebruiker. Het komt er op neer dat de kans op 'verrassingen' op een 80 km-weg een stuk groter is dan op andere wegen. Wie zich aan de 80 km/u houdt, heeft over het al gemeen voldoende tijd om bij zo'n verrassing bijtijds tot stilstand te ko men. Extra politiecontrole De campagne, waarbij VVN samenwerkt met het ministerie van Ver keer en Waterstaat, de Regionale Organen voor de Verkeersveiligheid en gemeenten, heeft zowel een landelijk als een re gionaal karakter. Geprobeerd wordt weg gebruikers ervan te over tuigen dat het zich hou den aan de 80 km-grens echt kan bijdragen tot vermindering van het aantal verkeersdoden en - gewonden. Zelfs als er maar 5 km/u minder snel wordt gereden dan de 95 km die nu gemiddeld per uur wordt gehaald, daalt de kans op een ernstig ongeval al met 35%. Gedurende de campagne periode zal de politie ex tra scherp letten op snel heidsovertreders. Een campagne heeft na melijk alleen zin als er naast voorlichting ook doelgericht wordt gecon troleerd en geverbali seerd, aldus Veilig Ver keer Nederland. Le: NIET VOOR NIETS 80 Ai "rvoo A rijdt met zijn auto van X naar Y. De afstand tussen beide plaat sen is 30 km, zijn snelheid be draagt gemiddeld 90 km per uur. Hij doet er 20 minuten over. Tijdens zijn rit is A wel in over treding. Hij rijdt op een weg waar een snelheidsgrens van 80 km/u geldt. A gaat dus 10 km/u te hard. B legt dezelfde route af, maar houdt zich aan de 80 km per uur. Wie denkt dat hij er véél langer over doet dan A, zit er naast. Zegge en schrijve 23 minuten duurt de reis. Een verschil van slechts 3 minuten. Te hard rijden levert dus een te verwaarlozen tijdwinst op. Daar staat tegenover dat de kans op een ongeval met slechte afloop met een hogere snelheid sterk toeneemt. Als de gemiddelde snelheid die vu iehi nu 95 km per uur is, al met 51 rk< zou dalen, zou dat jaarlijks 35 JJ minder ongevallen met letselb tekenen. En als iedereen üzen< écht aan de 80 km-limiet efli houden, zou de besparingJ mh slachtoffers weieens in de bu van de 5.000 tot 6.000 doden gewonden kunnen liggen. Het is dus zeker de moeite M,J ook op 80 km-wegen de heidsmeter in de gaten te houi es:

Peel en Maas | 1992 | | pagina 14