Verre vakantiebestemmingen binnen bereik van fietser LEUKE BESTEMMINGEN VOOR FIETSVAKANTIES JOURNAAL Poels Rijwielen FIETS WORDT BELANGRIJKER IN WOON-WERK-VERKEER "Weinig mensen realiseren zich hoe mooi het landschap is" TED DE BRAAK ONTDEKTE DE FIETS OPNIEUW FIETS COMBINEERT UITSTEKEND MET OPENBAAR VERVOER IDEEENBUS LEVERT DRAGERSL0T OP SNELLE HAMBURGER VOOR FIETSERS PI PEEL EN MAAS Donderdag 14 maart - Pagina 12 Fietstoerisme wordt steeds populairder. Toch willen veel mensen wat verder weg op vakantie en dan kom je alleen per fiets niet zo ver. De fietsrecreant zoekt dus naar een combinatie van transportmiddelen. Gelukkig zijn er ver schillende mogelijkheden om een fiets mee te nemen of te laten vervoeren. Per traditie is de trein de meest voor de hand liggende manier om een fiets te vervoeren. In de meeste treinen is hiervoor bagageruimte beschikbaar. Vanaf een beperkt aan tal stations kan de fiets echter niet meegenomen worden. Bij vervoer binnen Nederland moet de reiziger ook voor de fiets een kaartje kopen, het zogenaamde fïetsvervoerbewijs. Daaraan is geen service verbonden. De passagier moet dus zelf de fiets in de bagageruimte plaatsen en zelf toezicht houden. In de trein De prijs van een fïetsvervoerbewijs wordt gehanteerd als toeslag. Bij een enkele reis komt er f 8,- boven op het gewone treinkaartje, een dagretour kost f 14,- extra. In de maanden juli en augustus gelden er op maandag en vrijdag echter hoge re bedragen: f 13,- bij een enkele reis en f 22,50 in geval van een dagretour. Een vouwfiets mag in opgevouwen staat geheel gratis mee. De Nederlandse Spoorwegen hante ren nog wel een aantal spelregels als het gaat om het vervoer van fiet sen. Er kan maximaal 1 fiets per persoon mee en aanhangwagentjes worden niet geaccepteerd. Bagage moet tijdens het transport van de fiets verwijderd worden en in véfcl gevallen kan een gezelschap niet in één keer met de trein mee. In de ochtend- en avondspits doet de NS buiten de maanden juli en augustus niet aan fietsvervoer. Van 22 juni tot en met 31 augustus rijdt op de lijn Zandvoort-Heerlen/ Maastricht een aantal Intercity-trei nen met speciale fietsenrijtuigen. In deze rijtuigen is ruimte voor een groot aantal fietsen, dus een tochtje naar de Randstad of Limburg hoeft voor de fietsrecreant geen probleem te zijn. Buitenland In een groot aantal Europese landen is fietsvervoer per trein mogelijk, maar niet overal. In Italië bijvoor beeld kan de fiets niet worden mee genomen, maar wel als bagage wor den verzonden. Dat geldt ook voor Finland. Zweden heeft helemaal geen mogelijkheden voor fietsver voer per trein. Maar er zijn ook landen met uiter mate gunstige regelingen. Zo kan de fiets in Frankrijk, Engeland, Noor wegen, Oostenrijk en Spanje koste loos worden meegenomen. Dat geldt echter niet voor alle lijnen en vaak ook niet voor de spits-uren. Andere mogelijkheden Fietsvervoer per bus is een moeilijke zaak. Meestal zijn er geen mogelijk heden en de kans op beschadigingen is erg groot. Probleemloos vervoer van fietsen per bus vraagt om spe ciale voorzieningen. Die zijn bij voorbeeld te vinden bij de speciale fiets(slaap)bussen, die naar verre bestemmingen in een groot aantal landen rijden. Dit soort bussen is ook vaak opgenomen in de arrange menten voor buitenlandse fietsva kanties. De veerdiensten naar verschillende landen nemen vrijwel zonder uit zondering de fietsen van passagiers als bagage mee. Ook per vliegtuig is dat heel vaak mogelijk. De fiets moet dan wel verpakt worden aan geboden, maar daarvoor zijn specia le dozen verkrijgbaar. Bij vervoer door de lucht moeten echter wel de fietsbanden leeg zijn, want anders knappen de banden door de lucht- drukverschillen. Mee met de auto Een veelgebruikte vorm van fiets vervoer is het zelf meenemen met de auto. Voor verantwoord vervoer bestaan verschillende hulpmiddelen. Eén van de meest gebruikte is het fietsenrek op de trekhaak. Op zo'n rek kunnen doorgaans twee of drie fietsen geplaatst worden. Zonder trekhaak is een dergelijk rek niet te gebruiken. Een alternatief is dan een rek op de achterbak van de auto. Een groot voordeel van dit soort rekken is dat de fietsen niet hoog opgetild hoeven te worden. Dat is wel het geval bij een rek op het dak. Een dakrek is eigenlijk een aange past soort imperiaal. Fietsen kunnen hierop rechtstandig - of steunend op zadel en stuur - worden geplaatst. UIT DE TREIN OP DE FIETS Vanaf een groot aantal stations is het mogelijk om schitterende toe ristische fietstochten te maken. De routes zijn door de NS samen met de ANWB uitgestippeld. Het gaat- om bestaande ANWB-routes, die speciaal voor treinreizigers zijn aangepast. De recreatieve fietser heeft de keus uit maar liefst 47 routes. Met een geldig treinkaartje en f 5,- kunt u aan het NS-loket een huurfietskaartje kopen. Daarmee kunt u bij 'één van de-honderd fietsenstallingen een fiets meekrijgen. Bovendien krijgt u de routebeschrijving gra tis mee. Fietsgidsen Maar voor een leuke fietstocht zit u natuurlijk niet aan de trein vast. In samenwerking met de ANWB geeft de Stichting Fiets! een serie fietsgidsen uit. In ieder deeltje staan twintig fiets routes, compleet met kaartjes, uit voerige routebeschrijvingen en toeristische informatie. In de gid sen zijn ook de door de ANWB bewegwijzerde routes opgeno men. De gidsen zijn bij het ANWB-kantoor voor f 12,90 te koop. Een fietsvakantie betekent voor veel mensen een avon tuurlijke zwerftocht. Toch worden de georganiseerde fietsvakanties steeds popu lairder. Wie niet van onver wachte problemen houdt, heeft met zo'n georganiseer de tocht een zeer ontspan nende vakantie. Fietsvakantiegangers die op zoek zijn naar iets bijzonders, kunnen mee met de tochten door de Slo veense Alpen, die van mei tot sep tember in het noorden van Joegosla vië, georganiseerd worden. Het gaat hier om een tiendaagse fietsvakantie met overnachtingen in kleine hotels, pension- of privé-accommodaties. Voor bagagevervoer wordt gezorgd en speciale fietsen (ATB's) zijn be schikbaar. Tot Bied gaat de reis per touringcar. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot de Fietsvakantiewinkel in Woerden, telefoon 03480-21844. Het Franse Dordogne-gebied is een ideale streek voor fiets/kampeer- vakanties. De streek is met name geschikt voor een vakantie met kin deren. De reisorganisatie France Individuelle heeft een speciaal arrangement voor een fietsvakantie met kinderen in de Dordogne. Er wordt overnacht in bungalow-tenten en voor de heen- en terugreis rijdt een fïets/slaapbus. Voor meer infor matie: France Individuelle, Keizers gracht 122, 1015 EA Amsterdam, telefoon 020-268898. Boerderijvakantie Een boerderij vakantie in Tirol is een mooie gelegenheid om de ATB-fiets eens uit te testen. Het Oostenrijks Toeristenbureau geeft nadere infor matie over de verschillende fietsva kantie-mogelijkheden. U kunt schrij ven naar Stadhouderskade 3, 1054 ES Amsterdam, of bellen: 020-129682. Ook de fietsvakanties van Cycle- tours zijn zeer interessant voor de liefhebber. Dit zijn sportieve tochten voor echte kilometervreters. Voor meer informatie: 020-271098. Het is een zeer bruikbare methode, maar minder aantrekkelijk voor zwaargewicht fietsen. Verschillende rekken Al dit soort rekken zijn verkrijgbaar bij de gespecialiseerde vakhandel. Het verdient echter aanbeveling om eerst te kijken of een rek op de auto past, want er zijn uiteenlopende maten in de handel. Bij fietsvervoer per auto moet de snelheid en rijstijl aangepast wor den. Zeker bij gebruik van een dak- rek is er sprake van extra belasting en meer luchtweerstand. Ook moet de chauffeur bedacht zijn op de gro tere hoogte van diens automobiel, bijvoorbeeld bij lage tunnels of laaghangende takken. heb b Grotestraat 64 Venray Tel. 81553 Al weer een paar jaar geleden ont wikkelde uitvinder Gerrit Doppen- berg het dragerslot. Dat is een in de bagagedrager geïntegreerd fietsslot. Nadat Doppenberg zijn vinding in het Veronica televisie-programma "De Nationale Ideeënbus" introdu ceerde, pakte de rijwielindustrie het idee op. Het systeem voldoet aan de eisen van de fietsverzekeraafs. Inmiddels is de drager/slot-combinatie ook los te verkrijgen in de handel. Naast een universeel model voor ATB's is het systeem in verschillende andere ver sies leverbaar, bijvoorbeeld voor de traditionele Hollandse fiets. Spe ciale tassendragers zijn als extra leverbaar. Daarmee kan het slot worden afgenomen, zonder dat eventuele fietstassen in de weg zit ten DEN HAAG - In de afgelo- pen jaren is de fiets een belangrijk transportmiddel geworden in het woon-werk- verkeer. Maar als het aan het kabinet ligt, wordt het gebruik van de fiets nog meer gestimuleerd. De fiets is immers een uitstekende oplossing voor zowel ver- keers- als milieuproblemen. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt dan ook subsidies in het vooruitzicht aan bedrijven die met goede plannen komen voor alter natief vervoer voor hun werknemers. In de periode tot het jaar 2010 zal een bedrag van 1,8 miljard voor het bevorderen van het fiets gebruik beschikbaar komen. Het bedrijfsleven speelt ook een be langrijke rol bij de stimulering van het fietsgebruik. Ondernemingen die alternatieve vervoersplannen in het leven roepen, kunnen bijvoorbeeld op steun van de overheid rekenen. Dienstfiets Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt diverse maatregelen voor, die het fietsgebruik in de komende jaren moeten bevorderen. Hiertoe heeft het ministerie het zogenaamde 'Masterplan Fiets' op gesteld. Bij de uitwerking van dit plan zijn naast de overheid ook ver schillende organisaties betrokken, SNELLE DEMONTAGE DOOR REM-ANKER-PLAAT HEERENVEEN - Met de moderne sportfietsen kan steeds eenvoudiger een hoge snelheid ontwikkeld war den. In het kielzog van deze ontwik keling is door de fiets-industrie ook steeds meer aandacht besteed aan de remmen van de fiets. Bij Batavus werd om deze reden een speciale remankerplaat ontwikkeld. Deze plaat zorgt in combinatie met de voortreffelijke Sachs trommelrem- men voor een prima remvermogen. Samen met de al eerder ontwikkelde uitvalpattes/kettingspannerconstruc- tie zorgt de remankerplaat er voor dat een razendsnelle demontage van het achterwiel mogelijk blijft. die bij het fietsgebruik betrokken zijn. Het hoofddoel is uiteraard het bevorderen van het fietsgebruik en het stimuleren van alle maatregelen, die het fietsen aantrekkelijker maken. De afdeling Posterijen van de PTT heeft te kennen gegeven op korte termijn het fietsgebruik te stimule ren. Het betreft de aanschaf van ruim vijftienduizend fietsen, die niet alleen door de postbestellers, maar ook door andere medewerkers gebruikt worden. Ook door verschil lende politiekorpsen in het land wordt de aanschaf van fietsen over wogen, onder meer voor surveillan ce. De dienstfiets is dus duidelijk weer in opmars. Woon-werk-fietsers Uit diverse onderzoeken is gebleken dat het gebruik van de fiets als alter natief voor de auto de laatste jaren aanzienlijk is gegroeid. Uit een milieu-enquête, die door de ANWB onder zijn leden werd gehouden, blijkt dat 25% van hen op de fiets naar het werk gaat. In 1989 Was dat nog 17%, zodat de toename van het aantal woon-werk-fietsers met bijna de helft gestegen is. Fiets in CAO Ook de FNV houdt zich serieus bezig met het vraagstuk omtrent woon-werk-fietsers. In een discus sienota doet de werknemersorganisa tie het voorstel om vergoedingen voor het gebruik van de fiets in af te sluiten CAO's op te nemen. De FNV wil met dit voornemen onder bepaal de voorwaarden autogebruik-rem mende maatregelen ondersteunen. Gedacht wordt aan een vergoeding van f 3,50 per dag voor het gebruik van de fiets. Goed voor het milieu en voor een vlottere doorstroming van het verkeer. SPIJKENISSE - Fietsers worden niet langer getypeerd als gezond heidsfanaten. De Zuid-Hollandse gemeente Spijkenisse heeft zelfs de primeur voor een fenomeen dat bijna tegengesteld is aan 'gezond leven': de McBike. Met de vestiging van de McBike komt het McDonalds-concem tege moet aan de wens van het gemeen tebestuur om het nieuwe restaurant goed bereikbaar te maken voor fiet sers. Dat houdt in dat bij de McBike uitgebreide staiiingsmogeiijkheden voor fietsen aanwezig zijn. Op deze manier kunnen de fietsers in Spijke nisse makkelijk een tussenstop maken om even in een hamburger te I HILVERSUM - Een aantal maanden geleden bezocht Ted de Braak de Batavus fletsenfabriek in Heeren veen. Een bezoek, dat niet alleen resulteerde in een interessante televisie-uitzen ding, maar voor Ted zelf een ommezwaai in zijn levens wijze betekende. "Ik raakte bij Batavus onder de indruk van alle technologie die aan de productie van een fiets verbon den is. Maar ik realiseerde me daar ook, dat fietsen eigenlijk een heel gezonde ontspanning is. Mijn vrouw en ik hebben daarom meteen goede fietsen aangeschaft en sindsdien maakt de fiets een belangrijk deel uit van onze vrije-tijdsbesteding", aldus de tegenwoordig zeer gezond levende presentator. In het televisieprogramma "Hou nou toch eens op" was onlangs nog te zien hoe Ted de Braak stopte met roken. Hij rookte totdusver twee pakjes per dag, maar dankzij acu punctuur-behandelingen stopte hij op 1 januari. "Toch ben ik niet opeens een gezondheids-freak geworden, hoor. Mijn conditie was volgens mij altijd al aardig goed. Dat fietsen doe ik ook niet direct voor mijn gezond heid. Ik vind het gewoon prettig om samen met mijn vrouw een stuk door een mooi landschap te fietsen. Ik woon in Lelystad en daar zijn de zaken op dit gebied goed geregeld. Alle fietspaden in de polder zijn gescheiden van de autoweg en het voetpad, dus rustig en vooral veilig fietsen is gegarandeerd; Daardoor geniet ik nog veel meer van de bos sen, of van een tocht langs de dijk. Die polder is echt ongelofelijk mooi. Volgens mij genieten veel te weinig mensen van ons Nederlandse landschap." Bewuste keus In Nederland is het fietsen een cul tuurverschijnsel. Van jongsaf aan fietsen we, alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Ook Ted de Braak groeide op met de fiets. "Als kind woonde ik in de buurt van Am- hem en we deden bijna alles met de fiets. Maar op een gegeven moment gaat dal fietsen er een beetje af. Je moet dan een bewuste keuze maken en weer bij een fietsenhandelaar een fiets gaan kopen. Nu ben ik heel blij met die beslissing." Uniek ding Een fiets is een ingeburgerd trans portmiddel, hoewel je 'm soms opnieuw moet ontdekken. Dat viel ook Ted de Braak op. "Eigenlijk je er niet bij stil wat een uniek din zo'n fiets is. Tijdens mijn bezoe aan Batavus realiseerde ik me wat er allemaal bij zo'n fiets kon kijken. Daar werken hondenk mensen met veel liefde aan de pn ductie van zo'n ding. Je gaat op zo' verzameling buizen zitten en vindt het niet eens vreemd dat hi ding niet in elkaar stort. Mensi hebben geen idee hoeveel topted nologie er aan te pas komt, voord je een kwaliteitsfiets hebt. En heb ik hel nog niet eens over al di moderne fietsen. Want qua stylin heb je tegenwoordig voor ieder typ mens een soort fiets. Bij iedere lift style hoort een bepaalde tweewieli En dat dan zo'n Mountain Bike ei enorme hit wordt is natuurlijk fai tastisch. Heel bijzonder, dat zoic gewoon in Nederland gemaa wordt..." Ma Ve Vei ;Wi Vél Wa Vei Me: rvc Vei Ver Leu Grii Ver Ver EW FCY Ven Ven Casl Ven Ven Oost Mon Ami Ven Ven SVE Pr< Venr

Peel en Maas | 1991 | | pagina 12