Verre vakantiebestemmingen
binnen bereik van fietser
LEUKE BESTEMMINGEN
VOOR FIETSVAKANTIES
JOURNAAL
Poels
Rijwielen
FIETS WORDT BELANGRIJKER
IN WOON-WERK-VERKEER
"Weinig mensen realiseren zich
hoe mooi het landschap is"
TED DE BRAAK ONTDEKTE DE FIETS OPNIEUW
FIETS COMBINEERT UITSTEKEND MET OPENBAAR VERVOER
IDEEENBUS LEVERT
DRAGERSL0T OP
SNELLE
HAMBURGER
VOOR FIETSERS
PI
PEEL EN MAAS
Donderdag 14 maart - Pagina 12
Fietstoerisme wordt steeds populairder. Toch willen veel
mensen wat verder weg op vakantie en dan kom je alleen
per fiets niet zo ver. De fietsrecreant zoekt dus naar een
combinatie van transportmiddelen. Gelukkig zijn er ver
schillende mogelijkheden om een fiets mee te nemen of te
laten vervoeren.
Per traditie is de trein de meest
voor de hand liggende manier om
een fiets te vervoeren. In de meeste
treinen is hiervoor bagageruimte
beschikbaar. Vanaf een beperkt aan
tal stations kan de fiets echter niet
meegenomen worden. Bij vervoer
binnen Nederland moet de reiziger
ook voor de fiets een kaartje kopen,
het zogenaamde fïetsvervoerbewijs.
Daaraan is geen service verbonden.
De passagier moet dus zelf de fiets
in de bagageruimte plaatsen en zelf
toezicht houden.
In de trein
De prijs van een fïetsvervoerbewijs
wordt gehanteerd als toeslag. Bij
een enkele reis komt er f 8,- boven
op het gewone treinkaartje, een
dagretour kost f 14,- extra. In de
maanden juli en augustus gelden er
op maandag en vrijdag echter hoge
re bedragen: f 13,- bij een enkele
reis en f 22,50 in geval van een
dagretour. Een vouwfiets mag in
opgevouwen staat geheel gratis mee.
De Nederlandse Spoorwegen hante
ren nog wel een aantal spelregels
als het gaat om het vervoer van fiet
sen. Er kan maximaal 1 fiets per
persoon mee en aanhangwagentjes
worden niet geaccepteerd. Bagage
moet tijdens het transport van de
fiets verwijderd worden en in véfcl
gevallen kan een gezelschap niet in
één keer met de trein mee. In de
ochtend- en avondspits doet de NS
buiten de maanden juli en augustus
niet aan fietsvervoer.
Van 22 juni tot en met 31 augustus
rijdt op de lijn Zandvoort-Heerlen/
Maastricht een aantal Intercity-trei
nen met speciale fietsenrijtuigen. In
deze rijtuigen is ruimte voor een
groot aantal fietsen, dus een tochtje
naar de Randstad of Limburg hoeft
voor de fietsrecreant geen probleem
te zijn.
Buitenland
In een groot aantal Europese landen
is fietsvervoer per trein mogelijk,
maar niet overal. In Italië bijvoor
beeld kan de fiets niet worden mee
genomen, maar wel als bagage wor
den verzonden. Dat geldt ook voor
Finland. Zweden heeft helemaal
geen mogelijkheden voor fietsver
voer per trein.
Maar er zijn ook landen met uiter
mate gunstige regelingen. Zo kan de
fiets in Frankrijk, Engeland, Noor
wegen, Oostenrijk en Spanje koste
loos worden meegenomen. Dat geldt
echter niet voor alle lijnen en vaak
ook niet voor de spits-uren.
Andere mogelijkheden
Fietsvervoer per bus is een moeilijke
zaak. Meestal zijn er geen mogelijk
heden en de kans op beschadigingen
is erg groot. Probleemloos vervoer
van fietsen per bus vraagt om spe
ciale voorzieningen. Die zijn bij
voorbeeld te vinden bij de speciale
fiets(slaap)bussen, die naar verre
bestemmingen in een groot aantal
landen rijden. Dit soort bussen is
ook vaak opgenomen in de arrange
menten voor buitenlandse fietsva
kanties.
De veerdiensten naar verschillende
landen nemen vrijwel zonder uit
zondering de fietsen van passagiers
als bagage mee. Ook per vliegtuig is
dat heel vaak mogelijk. De fiets
moet dan wel verpakt worden aan
geboden, maar daarvoor zijn specia
le dozen verkrijgbaar. Bij vervoer
door de lucht moeten echter wel de
fietsbanden leeg zijn, want anders
knappen de banden door de lucht-
drukverschillen.
Mee met de auto
Een veelgebruikte vorm van fiets
vervoer is het zelf meenemen met
de auto. Voor verantwoord vervoer
bestaan verschillende hulpmiddelen.
Eén van de meest gebruikte is het
fietsenrek op de trekhaak. Op zo'n
rek kunnen doorgaans twee of drie
fietsen geplaatst worden. Zonder
trekhaak is een dergelijk rek niet te
gebruiken. Een alternatief is dan een
rek op de achterbak van de auto.
Een groot voordeel van dit soort
rekken is dat de fietsen niet hoog
opgetild hoeven te worden. Dat is
wel het geval bij een rek op het dak.
Een dakrek is eigenlijk een aange
past soort imperiaal. Fietsen kunnen
hierop rechtstandig - of steunend op
zadel en stuur - worden geplaatst.
UIT DE TREIN OP DE FIETS
Vanaf een groot aantal stations is
het mogelijk om schitterende toe
ristische fietstochten te maken.
De routes zijn door de NS samen
met de ANWB uitgestippeld. Het
gaat- om bestaande ANWB-routes,
die speciaal voor treinreizigers
zijn aangepast. De recreatieve
fietser heeft de keus uit maar
liefst 47 routes. Met een geldig
treinkaartje en f 5,- kunt u aan het
NS-loket een huurfietskaartje
kopen. Daarmee kunt u bij 'één
van de-honderd fietsenstallingen
een fiets meekrijgen. Bovendien
krijgt u de routebeschrijving gra
tis mee.
Fietsgidsen
Maar voor een leuke fietstocht zit
u natuurlijk niet aan de trein vast.
In samenwerking met de ANWB
geeft de Stichting Fiets! een serie
fietsgidsen uit.
In ieder deeltje staan twintig fiets
routes, compleet met kaartjes, uit
voerige routebeschrijvingen en
toeristische informatie. In de gid
sen zijn ook de door de ANWB
bewegwijzerde routes opgeno
men. De gidsen zijn bij het
ANWB-kantoor voor f 12,90 te
koop.
Een fietsvakantie betekent
voor veel mensen een avon
tuurlijke zwerftocht. Toch
worden de georganiseerde
fietsvakanties steeds popu
lairder. Wie niet van onver
wachte problemen houdt,
heeft met zo'n georganiseer
de tocht een zeer ontspan
nende vakantie.
Fietsvakantiegangers die op zoek
zijn naar iets bijzonders, kunnen
mee met de tochten door de Slo
veense Alpen, die van mei tot sep
tember in het noorden van Joegosla
vië, georganiseerd worden. Het gaat
hier om een tiendaagse fietsvakantie
met overnachtingen in kleine hotels,
pension- of privé-accommodaties.
Voor bagagevervoer wordt gezorgd
en speciale fietsen (ATB's) zijn be
schikbaar. Tot Bied gaat de reis per
touringcar.
Voor meer informatie kunt u zich
wenden tot de Fietsvakantiewinkel
in Woerden, telefoon 03480-21844.
Het Franse Dordogne-gebied is een
ideale streek voor fiets/kampeer-
vakanties. De streek is met name
geschikt voor een vakantie met kin
deren. De reisorganisatie France
Individuelle heeft een speciaal
arrangement voor een fietsvakantie
met kinderen in de Dordogne. Er
wordt overnacht in bungalow-tenten
en voor de heen- en terugreis rijdt
een fïets/slaapbus. Voor meer infor
matie: France Individuelle, Keizers
gracht 122, 1015 EA Amsterdam,
telefoon 020-268898.
Boerderijvakantie
Een boerderij vakantie in Tirol is een
mooie gelegenheid om de ATB-fiets
eens uit te testen. Het Oostenrijks
Toeristenbureau geeft nadere infor
matie over de verschillende fietsva
kantie-mogelijkheden. U kunt schrij
ven naar Stadhouderskade 3,
1054 ES Amsterdam,
of bellen: 020-129682.
Ook de fietsvakanties van Cycle-
tours zijn zeer interessant voor de
liefhebber. Dit zijn sportieve tochten
voor echte kilometervreters. Voor
meer informatie: 020-271098.
Het is een zeer bruikbare methode,
maar minder aantrekkelijk voor
zwaargewicht fietsen.
Verschillende rekken
Al dit soort rekken zijn verkrijgbaar
bij de gespecialiseerde vakhandel.
Het verdient echter aanbeveling om
eerst te kijken of een rek op de auto
past, want er zijn uiteenlopende
maten in de handel.
Bij fietsvervoer per auto moet de
snelheid en rijstijl aangepast wor
den. Zeker bij gebruik van een dak-
rek is er sprake van extra belasting
en meer luchtweerstand. Ook moet
de chauffeur bedacht zijn op de gro
tere hoogte van diens automobiel,
bijvoorbeeld bij lage tunnels of
laaghangende takken.
heb
b
Grotestraat 64
Venray Tel. 81553
Al weer een paar jaar geleden ont
wikkelde uitvinder Gerrit Doppen-
berg het dragerslot. Dat is een in de
bagagedrager geïntegreerd fietsslot.
Nadat Doppenberg zijn vinding in
het Veronica televisie-programma
"De Nationale Ideeënbus" introdu
ceerde, pakte de rijwielindustrie het
idee op.
Het systeem voldoet aan de eisen
van de fietsverzekeraafs. Inmiddels
is de drager/slot-combinatie ook los
te verkrijgen in de handel. Naast een
universeel model voor ATB's is het
systeem in verschillende andere ver
sies leverbaar, bijvoorbeeld voor de
traditionele Hollandse fiets. Spe
ciale tassendragers zijn als extra
leverbaar. Daarmee kan het slot
worden afgenomen, zonder dat
eventuele fietstassen in de weg zit
ten
DEN HAAG - In de afgelo-
pen jaren is de fiets een
belangrijk transportmiddel
geworden in het woon-werk-
verkeer. Maar als het aan
het kabinet ligt, wordt het
gebruik van de fiets nog
meer gestimuleerd. De fiets
is immers een uitstekende
oplossing voor zowel ver-
keers- als milieuproblemen.
Het ministerie van Verkeer
en Waterstaat stelt dan ook
subsidies in het vooruitzicht
aan bedrijven die met goede
plannen komen voor alter
natief vervoer voor hun
werknemers. In de periode
tot het jaar 2010 zal een
bedrag van 1,8 miljard voor
het bevorderen van het fiets
gebruik beschikbaar komen.
Het bedrijfsleven speelt ook een be
langrijke rol bij de stimulering van
het fietsgebruik. Ondernemingen die
alternatieve vervoersplannen in het
leven roepen, kunnen bijvoorbeeld
op steun van de overheid rekenen.
Dienstfiets
Het ministerie van Verkeer en
Waterstaat stelt diverse maatregelen
voor, die het fietsgebruik in de
komende jaren moeten bevorderen.
Hiertoe heeft het ministerie het
zogenaamde 'Masterplan Fiets' op
gesteld. Bij de uitwerking van dit
plan zijn naast de overheid ook ver
schillende organisaties betrokken,
SNELLE DEMONTAGE
DOOR REM-ANKER-PLAAT
HEERENVEEN - Met de moderne
sportfietsen kan steeds eenvoudiger
een hoge snelheid ontwikkeld war
den. In het kielzog van deze ontwik
keling is door de fiets-industrie ook
steeds meer aandacht besteed aan de
remmen van de fiets. Bij Batavus
werd om deze reden een speciale
remankerplaat ontwikkeld. Deze
plaat zorgt in combinatie met de
voortreffelijke Sachs trommelrem-
men voor een prima remvermogen.
Samen met de al eerder ontwikkelde
uitvalpattes/kettingspannerconstruc-
tie zorgt de remankerplaat er voor
dat een razendsnelle demontage van
het achterwiel mogelijk blijft.
die bij het fietsgebruik betrokken
zijn. Het hoofddoel is uiteraard het
bevorderen van het fietsgebruik en
het stimuleren van alle maatregelen,
die het fietsen aantrekkelijker
maken.
De afdeling Posterijen van de PTT
heeft te kennen gegeven op korte
termijn het fietsgebruik te stimule
ren. Het betreft de aanschaf van
ruim vijftienduizend fietsen, die niet
alleen door de postbestellers, maar
ook door andere medewerkers
gebruikt worden. Ook door verschil
lende politiekorpsen in het land
wordt de aanschaf van fietsen over
wogen, onder meer voor surveillan
ce. De dienstfiets is dus duidelijk
weer in opmars.
Woon-werk-fietsers
Uit diverse onderzoeken is gebleken
dat het gebruik van de fiets als alter
natief voor de auto de laatste jaren
aanzienlijk is gegroeid. Uit een
milieu-enquête, die door de ANWB
onder zijn leden werd gehouden,
blijkt dat 25% van hen op de fiets
naar het werk gaat. In 1989 Was dat
nog 17%, zodat de toename van het
aantal woon-werk-fietsers met bijna
de helft gestegen is.
Fiets in CAO
Ook de FNV houdt zich serieus
bezig met het vraagstuk omtrent
woon-werk-fietsers. In een discus
sienota doet de werknemersorganisa
tie het voorstel om vergoedingen
voor het gebruik van de fiets in af te
sluiten CAO's op te nemen. De FNV
wil met dit voornemen onder bepaal
de voorwaarden autogebruik-rem
mende maatregelen ondersteunen.
Gedacht wordt aan een vergoeding
van f 3,50 per dag voor het gebruik
van de fiets. Goed voor het milieu en
voor een vlottere doorstroming van
het verkeer.
SPIJKENISSE - Fietsers worden
niet langer getypeerd als gezond
heidsfanaten. De Zuid-Hollandse
gemeente Spijkenisse heeft zelfs de
primeur voor een fenomeen dat
bijna tegengesteld is aan 'gezond
leven': de McBike.
Met de vestiging van de McBike
komt het McDonalds-concem tege
moet aan de wens van het gemeen
tebestuur om het nieuwe restaurant
goed bereikbaar te maken voor fiet
sers. Dat houdt in dat bij de McBike
uitgebreide staiiingsmogeiijkheden
voor fietsen aanwezig zijn. Op deze
manier kunnen de fietsers in Spijke
nisse makkelijk een tussenstop
maken om even in een hamburger te
I
HILVERSUM - Een aantal
maanden geleden bezocht
Ted de Braak de Batavus
fletsenfabriek in Heeren
veen. Een bezoek, dat niet
alleen resulteerde in een
interessante televisie-uitzen
ding, maar voor Ted zelf een
ommezwaai in zijn levens
wijze betekende.
"Ik raakte bij Batavus onder de
indruk van alle technologie die aan
de productie van een fiets verbon
den is. Maar ik realiseerde me daar
ook, dat fietsen eigenlijk een heel
gezonde ontspanning is. Mijn vrouw
en ik hebben daarom meteen goede
fietsen aangeschaft en sindsdien
maakt de fiets een belangrijk deel
uit van onze vrije-tijdsbesteding",
aldus de tegenwoordig zeer gezond
levende presentator.
In het televisieprogramma "Hou nou
toch eens op" was onlangs nog te
zien hoe Ted de Braak stopte met
roken. Hij rookte totdusver twee
pakjes per dag, maar dankzij acu
punctuur-behandelingen stopte hij
op 1 januari.
"Toch ben ik niet opeens een
gezondheids-freak geworden, hoor.
Mijn conditie was volgens mij altijd
al aardig goed. Dat fietsen doe ik
ook niet direct voor mijn gezond
heid. Ik vind het gewoon prettig om
samen met mijn vrouw een stuk
door een mooi landschap te fietsen.
Ik woon in Lelystad en daar zijn de
zaken op dit gebied goed geregeld.
Alle fietspaden in de polder zijn
gescheiden van de autoweg en het
voetpad, dus rustig en vooral veilig
fietsen is gegarandeerd; Daardoor
geniet ik nog veel meer van de bos
sen, of van een tocht langs de dijk.
Die polder is echt ongelofelijk
mooi. Volgens mij genieten veel te
weinig mensen van ons Nederlandse
landschap."
Bewuste keus
In Nederland is het fietsen een cul
tuurverschijnsel. Van jongsaf aan
fietsen we, alsof het de gewoonste
zaak van de wereld is. Ook Ted de
Braak groeide op met de fiets. "Als
kind woonde ik in de buurt van Am-
hem en we deden bijna alles met de
fiets. Maar op een gegeven moment
gaat dal fietsen er een beetje af. Je
moet dan een bewuste keuze maken
en weer bij een fietsenhandelaar een
fiets gaan kopen. Nu ben ik heel blij
met die beslissing."
Uniek ding
Een fiets is een ingeburgerd trans
portmiddel, hoewel je 'm soms
opnieuw moet ontdekken. Dat viel
ook Ted de Braak op. "Eigenlijk
je er niet bij stil wat een uniek din
zo'n fiets is. Tijdens mijn bezoe
aan Batavus realiseerde ik me
wat er allemaal bij zo'n fiets kon
kijken. Daar werken hondenk
mensen met veel liefde aan de pn
ductie van zo'n ding. Je gaat op zo'
verzameling buizen zitten en
vindt het niet eens vreemd dat hi
ding niet in elkaar stort. Mensi
hebben geen idee hoeveel topted
nologie er aan te pas komt, voord
je een kwaliteitsfiets hebt. En
heb ik hel nog niet eens over al di
moderne fietsen. Want qua stylin
heb je tegenwoordig voor ieder typ
mens een soort fiets. Bij iedere lift
style hoort een bepaalde tweewieli
En dat dan zo'n Mountain Bike ei
enorme hit wordt is natuurlijk fai
tastisch. Heel bijzonder, dat zoic
gewoon in Nederland gemaa
wordt..."
Ma
Ve
Vei
;Wi
Vél
Wa
Vei
Me:
rvc
Vei
Ver
Leu
Grii
Ver
Ver
EW
FCY
Ven
Ven
Casl
Ven
Ven
Oost
Mon
Ami
Ven
Ven
SVE
Pr<
Venr