FIETS, MILIEU EN TECHNIEK NIETS*" FIETS FIETSEN VAN MORGEN TOCHT- Et TOERTIPS u Poels Rijwielhandel ALLE FIETSEN ZUN GROEN DE GROTE ATB EAMIIIE VELORAMA FIETSMUSEUM Fl ETS VAKANTI ES OP DE FIETS DOOR ZUID-AMERIKA NEDERLAND FIETSLAND T0ERINF0 Een zo milieuvriendelijk ge bruiksartikel als de fiets schept verplichtingen voor zijn makers. De fietsindustrie is zich hiervan terdege bewust Zorg voor het milieu en techni sche innovatie gaan bij de fa bricage van fiétsen dan ook hand in hand. Dit wordt gerea liseerd door de benutting van moderne produktietechnie- ken, nieuwe materialen en "re cycling" mogelijkheden. Gesloten systemen Zo is bij de Gazelle fabriek te Die ren het produktieproces groten deels geautomatiseerd. Het be treft in dit verband gesloten syste men waardoor materiaalverlies - en dus milieuverontreiniging - tot een minimum wordt beperkt Frames en voorvorken worden bij Gazelle bijvoorbeeld niet meer in open vuur gesoldeerd. Dit ge beurt sinds 1983 in zelf-ontwik- kelde, computergestuurde sol- deerautomaten. De afgesloten, zuurstofarme omgeving waarin het soldeerproces nu plaats vindt, voorkomt oxydatie. De frames en vorken komen schoon uit de sol- deerautomaten waardoor ook geen nabehandelingen, zoals slij pen en chemisch bewerken, meer nodig zijn.. Bij de ouderwetse soldeerme- thode moest vroeger regelmatig veel gemeen vuil (messingslijp- In de geheel computergestuurde lakstraat van de Gazelle fabriek te Dieren worden fiets frames, -vorken en spatborden in een gesloten systeem drie maal gelakt en gemoffeld. sel, borax-, oxydatie- en vetres- ten, verontreinigde chemicaliën etc.) worden afgevoerd. Een ander voorbeeld van zo'n ge sloten systeem is de geheel com putergestuurde "lakstraat" (to tale lengte 650 meter!) van Ga zelle, waar frames, vorken en spatborden minimaal drie keer worden gelakt (grondlak, kleur- lak, blanke lak) en drie keer ge moffeld. Dit gebeurt volautoma tisch in geheel afgesloten cabi- Milieuvriendelijke vernieuwing Deze lakkerij onderging recent een grootscheepse vernieuwing met alfe hoofdonderdeel de ver vanging van de blanke-lakca- bine. In de nieuwe cabine wordt blanke lak in poedervorm (Lp.v. vloeibare blanke lak) verwerkt. Het is niet alleen een kwaliteits verhogend, maar ook een zeer milieuvriendelijk procédé. Recycling Een maatregel die Gazelle al lang geleden heeft genomen, is het al kalisch reinigen van te lakken on derdelen in plaats van reiniging door beitsen. Sinds een half jaar ligt de uitstoot van de lakkerij vér beneden de toegestane milieunormen. Via derden wordt afval terugge bracht in het recycling-proces o.a zo'n 160 ton oud papier en 150 ton schroot per jaar. Met het oog op de toenemende milieu vervuiling en het dichtslibbende auto verkeer propageert stichting: fiets! dit jaar onder de suggestieve slogan "Alle fietsen zijn groen" het fietsgebruik, vooral voor de kortere afstanden en in de stad. Groene 'buttons' met deze tekst zijn - als onderdeel van de campagne - verkrijgbaar bij vele fietswinkels. In hét Velorama Fietsmuseum (Waalkade 107 te Nijmegen) is deze monorail-fiets uit 1892 te be zichtigen. Hiermee werd destijds (voor een dubbeltje per fiets per dag) de verbinding tussen Mount Holly en Smith ville in New Jersey (V.S.) onderhouden. Deze kaars rechte 2,7 km lange monorailver binding vervoerde de "passa giers" veel sneller en efficiënter dan over de weg mogelijk was. Een prachtig stukje fietstechniek! Wie meer wil weten over de ge schiedenis en de ontwikkeling van de fiets moet zeker eens een bezoek brengen aan dit unieke museum met zijn prachtige col lectie antieke fietsen, historische automobielen, oude lantaarns, fietsbelastingplaatjes en fraaie affiches. Dagelijks geopend van 10 tot 17 uur en op zon- en feestda gen van 11 tot.17 uur. Waalkade 107 6511XR Nijmegen 080-225851 De laatste jaren groeit de belang stelling voor het recreatieve fiet sen sterk. Steeds meer mensen maken fietstochtjes, nemen de fiets mee op vakantie of maken er een echte fietsvakantie van. Voor elk wat wils Het aanbod in fietstochten en fietsvakanties, in binnen- en bui tenland, is groot. Er zijn familie arrangementen en meer presta tiegerichte programma's. Dit ge varieerde aanbod wordt voor het grootste gedeelte verzorgd door een twintigtal in actieve vakan ties gespecialiseerde reisorgani- Polo Cycletours saties. Cycletours (020-274098) en de Fietsvakantiewinkel (03480-21844) zijn hiervan de be kendste. All-in pakket In het pakket zijn meestal inbe grepen de reis (al of niet inclusief- de eigen fiets)overnachtingen en maaltijden, evenals het bagage transport ter plaatse naar iedere dagbestemming, zodat u vrij-uit kunt fietsen. Men reist per bus, trein, vliegtuig of schip, al naar gelang de bestemming. Over nacht wordt in hotels, huisjes of campings. De All Terrain Bike (ATB) is in opmars. Overgewaaid uit Ame rika, werd dit fietstype in de ons omringende landen al vrij snel populair. In Nederland duurde het tot vorig jaar voor er van eni ge doorbraak (7% van alle fietsverkopen) sprake was. Voor 1990 wordt voor ATH's een verkooppercentage van 15% verwacht Met zijn gedrongen frame, brede stuur en dikke profielbanden wijkt de ATB sterk af van het bekende patroon. Hij is uitgerust met derailleurs, waarbij het aantal versnellingen kan oplopen tot 21. De "echte" ATB heeft ook geen spatborden, bagagedrager of verlichting en is in die uit voering niet bijzonder geschikt te noemen voor het dagelijks gebruik. Daarom zijn er allerlei van het ATB-model afgeleide varianten op de markt City Bikes voor dagelijks gebruik (mét spatborden, verlichting enz.), kinder- en jeugdfietsen met duidelijke ATB-trekjes, en kruisingen van ATB's en racemodellen, zgn. hybride fietsen. Want de robuuste lijn van de ATB spreekt aan en dat is leuk. Zowel voor de consument als voor de fietsindustrie. De toenemende milieuverontrei niging, de steeds langer wor dende files, het te kort schietende openbare vervoer, het zijn enorme problemen. Voor de oplossing hiervan - als die er al is - worden regelmatig grandioze ideëen (rekeningrij den, tolheffen enz.) en plannen (o.a investeringen in openbaar vervoer, wegen e.d.) gelanceerd. Afgezien van de realiteitszin er van (controle, verwachte resulta ten), hebben zij alle één ding ge meen: aan ieder hangt een prijs kaartje van vele miljarden gul dens. Akelig stil Over maatregelen en fondsen voor de bevordering van het fiets gebruik blijft het echter akelig stil. Tferwijl het juist de fiets is die een belangrijke rol kan spelen om - althans een deel van - het pro bleem te helpen oplossen. Met name voor de kortere afstand, in de stad en als aansluiting op het openbaar vervoer is de milieu vriendelijke fiets immers het ge ijkte vervoermiddel. Een paar procent Voor slechts enkele procenten van al die miljarden kunnen alle benodigde fietsvoorzieningen - en dan hebben we het niet eens over fietspaden - worden gereali seerd. Bewaakte fietsenstallin gen, fietsverhuurinrichtingen (al les uiteraard op de plaatsen waar deze nodig zijn en open wanneer ze open moeten zijn), vergroting van de fietswagoncapaciteit, het fietstoegankelijk maken van de perrons van de N.S., het ontwik kelen van speciale forensen vouwfietsen (vouwfietsen kun nen gratis mee met de trein). Ja, voor dergelijke bedragen kun je zelfs gaan denken aan over dekte fietspaden! Onder de titel 'Zuid-Amerika op de fiets', is bij uitgeverij Pirola in Schoorl een boek verschenen waarin Frank van Rijn verslag doet van zijn tien maanden du rende tocht door de meest afgele gen gebieden van Zuid-Amerika Een boeiend verslag waarin met gevoel voor humor een goed beeld wordt gegeven van de erva ringen van een wereldfietser over 26.000 kilometer. Met foto's van de schrijver. Aanbevolen voor wie soortgelijke plannen koestert 'Zuid-Amerika op de fiets' is voor f24,50 in de boekhan del te koop. Metz'n allen bezitten we in Neder land 14 miljoen fietsen en rijden daarmee - over 14.000 kilometer aan fietspaden - jaarlijks 12 mil jard kilometer, dwz bijna 3 kilo meter per persoon per dag. Daar bij zijn dan nogniet de vele miljoe nen kilometers die we op vakan tie in het buitenland al fietsend af leggen! WIST U DAT FIETSEN rustgevend werkt de bloeddruk verlaagt de stofwisseling bevordert goed is voor spieren, hart en minder gewrichtsslijtage veroor zaakt meer effect heeft (dan b.v. joggen) de kans op een langer leven vergroot daarom héél gezond is? Schaatskampioen Bart Veld kamp houdt zich het liefst in conditie met fietsen. "Fietsen is je ontspannen inspannen", zegt Bart, die dit seizoen voor de Wie lervereniging Breda rijdt Vael Ouwe Fietstochtlnd De bekende Vael Ouwe Toe wordt ieder jaar door Gazel ®r in samenwerking met de to< lr0 fietsclub "De Veluwerijdei georganiseerd. Dit jaar vin m dit evenement (dat nu alwe^ voorde 14e keer wordt geho den) plaats op zaterdag 7 jul De route - naar keuze over 100 200 km - voert de deelneme over de heuvels en heideveld van de mooiste delen van de luwe. Het maximaal toegesta aantal deelnemers is 4.500. Voor inlichtingen: R.T.C.De Vel i werijders,tel.085-620826ofG eg zelle, tel 08330-29911. 25e Drentse Rijwielvierdaagse Een van de bekendste mee L daagse fietsevenementen in N( jn derland is de Drentse Rij wiel vie daagse. De route hiervan voert lie deelnemers niet alleen door hi prachtige, historische Drenti landschap (met o.a zijn hunebei den), maar bovendien wordt d fietsfeest dit jaar (van 3 t/m 6 jul ,jr voor de 25e maal gehouden. Een jubileumvierdaagse dus! IA Voor informatie en/of folck (met mschrijvingsformulid kan men terecht bij: Secret riaat Drentse Riju/i Postbus 10010, 9400 G n Assen, tel 05920 - 538 38. K Voor informatie over toertochten in Nederland kunt u terecht bij de Nederlandse Rijwiel Iber Unie (NRTU) in Veenendaal (tel. 08385-21421). Deze geeft ieder jaar een toerprogramma uit met ca 7000 fietstochten. Ook de Koninklijke Nederlandse Wielren Unie in Woerden (tel. 03480-11544) geeft een toer tochtkalender (ca 2000 tochten) uit Grotestraat 64 - Venray FIETSIJVIAGO EN RIJGEDRAG Er wordt door vele fietsvriende- lijke organisaties en groepen van alles gedaan om het imago van-de fiets en de fietser te verbeteren. En terecht De enige die daarbij steeds meer roet in het eten gooit, is de fietser zelf. Want zijn rijge drag laat nogal wat te wensen over. Door het rode licht rijden is zo ongeveer algemeen gebruik geworden. Die overtreding is te genwoordig ook niet meer aan leeftijd of geslacht gebonden. De meeste fietsers geven geen richting aan. Zij zwenken zonder een hand uit te steken plotseling naar links (gevaarlijk) of naar rechts (uiterst irritant voor de wachtende automobilist die ook rechtsaf wil). Ttenminste de helft rijdt in het don ker zonder licht en of zijreflectie. Om maar niet te spreken van het fietsen op voetpaden, trottoirs of voetgangers-oversteekplaatsen. Zo verspelen fietsers de sympa thie van zowel automobilisten als voetgangers. En dat kan toch niet de bedoeling zijn! De Corner, handige boodschappen/iets met afneembare boodschappentas. De Ibrro, geavanceerde ATB met traploze versnelling en zadel verstelling langs de stang. De fietsindustrie speelt continu in op de snel wisselende voorkeu ren en persoonlijke wensen van de consument Nu en in de toe komst Zij doet dit met gewaagde kleurstellingen en nieuwe vor men, mogelijk gemaakt door de toepassing van moderne technie ken en materialen. Een voorbeeld .van een huidige trend is de All- Tferrain-Bike (ATB) rage. Maar ook voor de toekomst werken de fietsfabrikanten aan nieuwe ideeën en ontwerpen. Zo toonde Gazelle op de FIE7TS- RAI '90 een viertal ontwerpen van toekomstfietsen: een futuris tische kinderfiets, een geavan ceerde All-Tferrain-Bike, een han dige boodschappenfiets en een supergestroomlijnde racefiets. De Bullet, supergestroomlijnde racefiets met frame, zadel en stuur huis uit één stuk. Sturen gebeurt via druk op de handvatten. De Kiwi, futurjstii DE FIETS EN DE EJVIANCIPATII£ De fiets heeft een belangrijke rol gespeeld in de emancipatie van de vrouw. Tben vanaf omstreeks 1880 de trapfiets populair begon te worden, gingen ook steeds meervrouwen fietsen. Hieronder bevonden zich vele bekende fe ministen uit die tijd, zoals Dr. Aletta Jacobs. Tbch duurde het nog tot 1887 voordat het eerste - en voorlopig enige - damesmodel werd ge bouwd. Het verzet tegen fiet sende vrouwen was in die dagen immers groot Zeker toen zij nog fietsbroeken gingen dragen ook! De dames werden uitgejouwd en zelfs met straatvuil bekogeld. In die samenhang is het dan ook be grijpelijk dat de eerste dames fietsclub (opgericht in 1896) een wat uitdagende naam kreeg: "Honni soit qui mal y pense". Vrij vertaald komt dat neer op "Zèg er 's wat van!". Vanafde eeuwwisseling werd he p damesfietsen (en de daarbij ge dragen kleding) meer en meer all vanzelfsprekend geaccepteerd Dit luidde het einde in van de fietsk als symbool van de emancipatie HANDIGE KETTINGREINIGER De BIBOX kettingreiniger is een uniek apparaatje, waarmee in één handeling elke soort fietsket- ting tegelijkertijd wordt gerei nigd, gesmeerd en corrosiewe- rend gemaakt De ketting hoeft hiervoor niet van de fiets te worden verwijderd en komt druipvrij uit het apparaat. De hele behandeling neemt slechts enkele minuten in beslag en voorkomt de gebruikelijk vieze handen. De speciaal voorL dit doel ontwikkelde reinigings- vloeistof is milieuvriendelijk, nie f brandgevaarlijk, bevat biolo l gisch afbreekbare stoffen en ruik aangenaam. De BIBOX wordt - inclusief reini gingsvloeistof - in een handzame milieuvriendelijke verpakking geleverd en is verkrijgbaar bij de Gazelle fietshandelaar. Donderdag 7 juni - Pagina

Peel en Maas | 1990 | | pagina 14