10 Fietstoerisme wint aan populariteit EVEN ER TUSSEN UIT OM De fiets in een historisch perspektief I EKKER I ITT TE WA A T E N Sportieve fiets in opmars TIPS VOOR NIEUWE VINDING: SAFETY BUMPER TANDEMCLUB VAN VISUEEL GEHANDICAPTEN WINT PRIJS NIEUW PEEL EN MAAS Donderdag 20 juli - Pagina 8 Gebruik een degelijke fiets die in goede staat verkeert. Gebruik geen lichtgebouwde fietsen die niet berekend zijn op zware bagage Gebruik fietstassen zowel boven- en naast het voor- als achterwiel. Bagage moet in volu me en gewicht gelijkmatig over de fiets verdeeld zijn. De fiets heeft zo een betere weg-ligging. Zeker in het buitenland zijn i versnellingen gewenst. In de ber gen zijn minimaal 10 versnellin gen een vereiste. |Neem voor onderweg een re paratiesetje en fietspomp mee Bij lange reizen dienen reserve band en -onderdelen een essen- I tieel onderdeel van de reisbaga ge te vormen. |ln het buitenland zijn remmen op voor- èn achterband vaak ver plicht. altijd gewenst. ^Zorg voor een degelijk fiets slot. Een kabel of ketting als ex- tra slot geeft nog meer zeker- heid. j0Plak een sticker met naam. huisadres, land van herkomst en telefoonnummer op het frame i van uw fiets. i ^Noteer framenummer en an- I dere gegevens van uw fiets, zo- dat u bij vermissing nauwkeurig i aangifte kunt doen. Vertil u niet aan te lange af- i standen. IQ Gebruik routekaarten op schaal 1:50.000 of 1:100.000. Bepaal tevoren de plaatsen waar u zult overnachten en re- i serveer zonodig. Fietsenfabrikant Batavus heeft de oplossing gevonden voor een klein maar uiterst hinderlijk euvel. Met de introductie van de safety bumper wordt bescherming geboden aan het fietsachterlicht. De nieuwe safety bumper zorgt dat het achterlicht en spatbord voortaan buiten schot blij ven. Simpel en doeltreffend. Plezierig de tail is dat er gekozen is voor een kunststof bumper. Een materiaal waar de Nederlandse fietser eigen lijk nooit aan wilde. Toch is het voordeel hier zo duidelijk dat je er niet om heen kunt. De bumper is slag- en krasvast en kan ook niet roesten. Batavus is bovendien met een wat verder gegaan door het ge hele staartstuk van het spatbord uit kunststof te maken. De door de ANWB ingestelde Edo Bergmanprijs is dit jaar toegekend aan de Eerste Nederlandse Visueel Gehandicapten Tandemclub. Deze vereniging telt ruim 100 leden, die visueel gehandicapt zijn. De club or ganiseert onder andere tandemtoch- ten. Doel van deze nu ruim 10 jaar bestaande vereniging is om visueel gehandicapten in de gelegenheid te stellen per tandem fietstochten te maken met hulp van een voorrijder, die niet visueel gehandicapt is. van onze verslaggever AMSTERDAM - De sportieve fiets is in opmars. In het bui tenland en met name de Verenigde Staten tekent deze trend zich reeds gedurende een aantal jaren af. Toch wel opmerkelijk voor ons land, waar de klassieke, wat statige oerde gelijke fiets steeds veel aftrek heeft gevonden. De voordelen van de sportieve kwaliteitsfïetsen zijn over- De Batavus Trapper, een van de All Terrain Bikes afgeleide sportfiets. Met knijp rem en 6 versnellingen f799,-. Met trommelrem en 6 versnellingen 899,- duidelijk: lichter in gewicht, aan trekkelijker van uiterlijk, door een versnellingssysteem meer mogelijk heden biedend. Door toepassing van de nieuwste technieken is de sportie ve fiets veilig en comfortabel in het berijden. Ook voor het dagelijks ge bruik wint de sportieve fiets terrein. Fabrikanten houden steeds meer re kening met de eis, dat ook sportieve stadsfietsen de mogelijkheid moeten hebben bagage te vervoeren. Het aanbod ATB-fietsen (mountain bi kes) neemt behoorlijk toe en hierbij ook de uitvoeringen voor stadsver keer. In het algemeen wordt meer dan voorheen aandacht besteed aan de styling en kleurstelling van de fiets. Bij de duurdere fietsen worden steeds meer geavanceerde materia len gebruikt. Zo wordt naast het al meer algemene aluminium ook car bon en titanium in de fietsen ver werkt FRANK MASMEIJER IN KORTE TIJD GEVESTIGD QUIZMASTER Frank Masmeijer: "Lekker een flink stuk fietsen Nederland en een deel van Vlaan deren. De opzet van deze gids is aan gepast en het kaartmateriaal wordt in 4 kleuren gedrukt. De totale lengte van het 'fietsroute-net voor de lange afstand' komt daarmee op ongeveer 5.500 kilometer. Het aantrekkelijke ervan is, dat men op vrijwel iedere willekeurige plaats kan beginnen. Men kan ook zelf de route nog uit breiden naar andere routes. In sa menwerking met de ANWB worden de fietstochten uitgezet en gemar keerd met een speciaal ontworpen bord. In dit voorjaar wordt begonnen met de bewegwijzering van een aan tal trajekten in de provincie Overijssel en de kustroute van Den Helder tot aan de Belgische grens. "Deze route is volledig geïntegreerd met de gemarkeerde fietsroute langs de rand van het Vlaamse polderland en loopt op haar beurt door tot aan de Belgisch-Franse grens". Een initi atief van de West-Vlaamse Vereniging voor de Vrije Tijd. Hiermee wordt de eerste grensover schrijdende, bewegwijzerde fietsrou te een feit. De totale lengte van deze route, de 'Noordzee-Route', bedraagt bijna 400 kilometer. derdelen te zijn. Hoewel de meeste fietsen zijn uitgerust met stevige en stabiele standaards gebeurt het toch dat de fiets af en toe tegen een muur geplaatst wordt. Iedereen probeert zoveel mogelijk de op het stuur aan gebrachte onderdelen te ontzien. Dat is echter niet altijd mogelijk. Gevolg: beschadigingen aan fietsbel of versnellingshendel, in het ergste geval zelfs mechanische storingen. Ook degene die de fiets op de stan daard heeft staan, is niet gevrijwaard van dit soort problemen. Zeker bij drukke gelegenheden worden fietsen nog al eens omver gelopen of zelfs omgegooid. Wederom zijn dan de fietsbel en de versnellingshendel de meest kwetsbare onderdelen. De ont werpers signaleerden meer risico's. Zowel fietsbel als versnellingshendel zijn fietsonderdelen die uitsteken. Daardoor kunnen zij beschadigingen aan kleding veroorzaken, bij onge lukken zelfs verwondingen aan het lichaam. De ontwerpers hebben zich tot taak gesteld de bestaande risico's tot een minimum te beperken in het nieuwe stuur-ontwerp. De oplossing mocht niet ten koste gaan van het bedieningsgemak. Sterker nog, het bedieningsgemak moest toenemen. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in het nieuwe Batavus Safety Stuur. Verkocht Als kind moest Frank dagelijks een flink stuk naar school fietsen. "Daardoor kreeg ik toch een beet je een afkeer van fietsen", vertelt hij. "Ik wilde zo snel mogelijk een brommer, en toen ik een auto had, kwam ik helemaal niet meer in contact met de buitenlucht. Een fiets had ik in jaren niet meer aangeraakt, tot een goede vriend een keer kwam aanzetten op zo'n moderne sportfiets. Ik was me teen verkocht en heb het fietsen ontwikkeld tot een goede ge woonte..." Van onze verslaggever UTRECHT- Nederland komt als fietsvakantieland steeds meer in trek. Niet alleen voor meerdaagse tochten, maar ook voor korte fietstochten in de re gio. De in 1987 opgerichte Stichting Landelijk Fietsplat- form wil zich hier in de toe komst ook meer mee gaan be zighouden. De verbeteringen van rekreatief en toeristisch fietsen in Nederland en het sti muleren van deze aktiviteiten zijn hiermee tot speerpunt in het beleid verheven. Het ministerie van Landbouw en Visserij en de ANWB namen in 1985 het initiatief om een samen werkingsverband te kreëren op het gebied van rekreatief lange-afstand- fietsen. Dat leidde in 1987 uiteinde lijk tot een samenwerkingsverband onder de naam Stichting Landelijk Fietsplatform, gevestigd in Nieuwegein. De heer Snelderwaard, (coördinator voor het 'lange-afstand- fietsroutenet': "Zowel het Ministerie van Landbouw en Visserij partici peert als ook het Ministerie van Economische Zaken. Naast de ANWB nemen daarnaast ook een aantal andere particuliere organisaties deel, zoals de ENFB, Stichting Fiets, NRTU en de Nederlandse Spoorwegen". Het Landelijk Fietsplatform komt op voor het fietstoerisme in Nederland en treedt hierbij koördinerend op. Door samenwerking kan meer wor den bereikt en wordt voorkomen dat dubbel of driedubbel werk wordt ge daan, aldus Snelderwaard. In de kor te lijd van het bestaan is het platform een nuttig initiatief gebleken. Dit jaar verschijnen onder meer het 'Informatie-overzicht voor fietsers' en de 'Knelpuntennota'. Voor deze nota is een inventarisatie gemaakt van knelpunten die zich voordoen in diverse provincies. Zo ontbreekt in de Haarlemmermeerpolder bijvoor beeld een goede doorlopende verbin ding voor fietstoeristen. GRENS OVERSCHRIJDEND Een van de eerste aktiviteiten was een netwerk van fietsroutes over lan ge afstanden. De trend is dat fietsers veelal meer willen dan een ommetje of een tocht van zo'n 40 kilometer. SOEST - "Als het me even allemaal te veel wordt, stap ik vaak gewoon op de fiets. Lekker een flink stuk door de pol ders toeren. Op die manier waait alle stress en spanning van je af. De dufheid gaat uit je hoofd. Het liefst tegen de wind in en de frisse bosgeur opsnuivend. Iedereen moet er wel eens uit en ik denk dat fietsen op zo'n moment de verstan digste keus is." Aan het woord is Frank Masmeijer. Fiets Journaal sprak met hem tijdens de opnames van het televisieprogramma Dinges. Naast het presenteren van televi sieprogramma's heeft hij verder ook een heel druk bestaan. Daarom neemt Frank af en toe heel bewust wat tijd voor zich zelf. Absurd "In feite is het werkklimaat in te levisieland moordend. Als je het echt goed wilt doen, moet je er voor tweehonderd procent tegen aan. En ik ben nog steeds een zeer ambitieus type, ondanks dat ik nu toch al weer een aantal jaartjes meeloop. Als je niet een beetje op jezelf let, ga je er in dit vak aan onderdoor. Voor mij is de fiets een soort therapie: al pedde lend vergeet ik al m'n zorgen..." Ook in zijn omgeving signaleert Frank een toename in het gebruik van de fiets. "Veel van mijn colle ga's bij de omroep pakken tegen woordig vaker de fiets. Niet al leen in privétijd, maar ook als praktisch vervoermiddel naar het werk". Dat dat niet altijd zo ge weest is, kan hij beamen. "Tien jaar geleden was het volgens ve len een absurd idee, om gewoon met de fiets naar het werk te gaan. Als je toch een auto voor de deur had staan, dan gebruikte je die toch gewoon? Waarom moei lijk doen als het makkelijk kan, zo dacht men toen". Die opinie is veranderd volgens Frank Masmeijer. "De fiets is het favo riete vervoersmiddel voor niet al te lange afstanden. Gezond, spor tief en zeker geen files". De aktieradius van de toeristische fietser is aanzienlijk vergroot ten aanzien van pakweg 10 jaar geleden. De samenwerking van verschillende organisaties met het Landelijk Fietsplatform als koördenatiepunt heeft geresulteerd in een zogenaamd 'fietsroute-net voor de lange afstand'. Stad, streek en ook bestaande tochten zijn in het route-net met elkaar ver bonden. aldus Snelderwaard. In het voorjaar van 1988 is een eerste gids verschenen, waarin deze routes voor de noordelijke helft van Nederland staan beschreven. De gids 'lange afstand-fietsroutes bo ven de Moerdijk' beschrijft een aan tal routes met een totaal van 3.000 kilometer. In april van dit jaar zal een tweede gids verschijnen, dit keer voor het zuidelijk deel van Van de redaktie HEERENVEEN - De vak-jury van de Stichting Industrieel Ontwerp Nederland heeft Fietsenfabriek Batavus in Heerenveen onderscheiden met de erkenning van "Goed Industrieel Ontwerp". De on derscheiding -is toegekend voor een in Heerenveen ontwikkeld nieuw fietsstuur, het Safety Stuur. Het ontwerp komt tege moet aan zeer hoge normen voor veiligheid en gemak. Uitgangspunt hierbij was dat zowel de bel als de hendel voor de drieversnellingsnaaf binnen de stuurbochten moesten lig gen. Het resultaat is een stuur met een zeer fraai uiterlijk, waarbij bel en versnellingsnen- del met de duim gemakkelijk te bedienen zijn. Deze ontwikkeling is niet zomaar uit de lucht komen vallen. De ontwer pers beschouwen de onderdelen van een fiets steeds weer op hun functie. In de praktijk bleken de fietsbel en de versnellingshendel kwetsbare on- Wie de fiets nu bekijkt, ziet er niet aan af dat het een paar eeuwen heeft gekost om tot de huidige vorm te komen. Over de beginperiode van de fiets doen nogal wat indianenverha len de ronde. Zo zou er al ver voor het begin van onze jaartel ling sprake zijn van vervoer middelen die op fietsen leken. Grondlegger De basis voor de hedendaagse fiets werd gelegd in Duitsland. In 1816 werd daar aan het nieuwsgierige pu bliek een log en zwaar vehikel ge toond. Het geheel was afgeleid van de loopfiets, maar wel een verbeter de versie daarvan. Het voorwiel was draaibaar door een op het voorwiel werkende kruk met handvaten. Nog steeds moest men zich door middel van een loopbeweging verplaatsen. Gelukkig raakte de ontwikkeling van de fiets in een stroomversnelling. Velen probeerden een voortbewe gingsmechanisme aan te brengen op de fiets. Met name het hefboomme chanisme werd daarbij veel toege past. Een echte doorbraak in de ont wikkeling van de fiets kwam in Frankrijk tot stand. De gebroeders Michaux ontwikkelden een trapme- chanisme, direkt op het voorwiel. Hoewel zij daar zelf niet de vruchten van hebben geplukt, werd hun ont werp overal in Europa overgenomen, ook in Nederland. Het tijdperk van de 'hoge bi' is dan aangebroken: de fiets met het grote voorwiel en het kleine achterwiel. Hedendaagse fiets Rond 1880 krijgt de fiets het herken bare hedendaagse gezicht. Die ont wikkeling is in Engeland begonnen, waar Starley de 'Rover' ontwierp. Deze fiets had twee gelijke wielen en werd middels een ketting op het ach terwiel aangedreven. Het is die fiets, die de basis heeft gelegd voor de 'moderne' fiets.

Peel en Maas | 1989 | | pagina 8