10
Fietstoerisme wint
aan populariteit
EVEN ER TUSSEN UIT OM
De fiets in een
historisch perspektief
I EKKER I ITT TE WA A T E N
Sportieve
fiets in
opmars
TIPS VOOR
NIEUWE VINDING:
SAFETY BUMPER
TANDEMCLUB
VAN VISUEEL
GEHANDICAPTEN
WINT PRIJS
NIEUW
PEEL EN MAAS
Donderdag 20 juli - Pagina 8
Gebruik een degelijke fiets die
in goede staat verkeert.
Gebruik geen lichtgebouwde
fietsen die niet berekend zijn op
zware bagage
Gebruik fietstassen zowel
boven- en naast het voor- als
achterwiel. Bagage moet in volu
me en gewicht gelijkmatig over
de fiets verdeeld zijn. De fiets
heeft zo een betere weg-ligging.
Zeker in het buitenland zijn
i versnellingen gewenst. In de ber
gen zijn minimaal 10 versnellin
gen een vereiste.
|Neem voor onderweg een re
paratiesetje en fietspomp mee
Bij lange reizen dienen reserve
band en -onderdelen een essen-
I tieel onderdeel van de reisbaga
ge te vormen.
|ln het buitenland zijn remmen
op voor- èn achterband vaak ver
plicht. altijd gewenst.
^Zorg voor een degelijk fiets
slot. Een kabel of ketting als ex-
tra slot geeft nog meer zeker-
heid.
j0Plak een sticker met naam.
huisadres, land van herkomst en
telefoonnummer op het frame
i van uw fiets.
i ^Noteer framenummer en an-
I dere gegevens van uw fiets, zo-
dat u bij vermissing nauwkeurig
i aangifte kunt doen.
Vertil u niet aan te lange af-
i standen.
IQ Gebruik routekaarten op
schaal 1:50.000 of 1:100.000.
Bepaal tevoren de plaatsen
waar u zult overnachten en re-
i serveer zonodig.
Fietsenfabrikant Batavus heeft de
oplossing gevonden voor een klein
maar uiterst hinderlijk euvel. Met de
introductie van de safety bumper
wordt bescherming geboden aan het
fietsachterlicht. De nieuwe safety
bumper zorgt dat het achterlicht en
spatbord voortaan buiten schot blij
ven.
Simpel en doeltreffend. Plezierig de
tail is dat er gekozen is voor een
kunststof bumper. Een materiaal
waar de Nederlandse fietser eigen
lijk nooit aan wilde. Toch is het
voordeel hier zo duidelijk dat je er
niet om heen kunt. De bumper is
slag- en krasvast en kan ook niet
roesten. Batavus is bovendien met
een wat verder gegaan door het ge
hele staartstuk van het spatbord uit
kunststof te maken.
De door de ANWB ingestelde Edo
Bergmanprijs is dit jaar toegekend
aan de Eerste Nederlandse Visueel
Gehandicapten Tandemclub. Deze
vereniging telt ruim 100 leden, die
visueel gehandicapt zijn. De club or
ganiseert onder andere tandemtoch-
ten. Doel van deze nu ruim 10 jaar
bestaande vereniging is om visueel
gehandicapten in de gelegenheid te
stellen per tandem fietstochten te
maken met hulp van een voorrijder,
die niet visueel gehandicapt is.
van onze verslaggever
AMSTERDAM - De sportieve
fiets is in opmars. In het bui
tenland en met name de
Verenigde Staten tekent deze
trend zich reeds gedurende een
aantal jaren af.
Toch wel opmerkelijk voor ons land,
waar de klassieke, wat statige oerde
gelijke fiets steeds veel aftrek heeft
gevonden. De voordelen van de
sportieve kwaliteitsfïetsen zijn over-
De Batavus Trapper, een van de All
Terrain Bikes afgeleide sportfiets.
Met knijp rem en 6 versnellingen f799,-.
Met trommelrem en 6 versnellingen 899,-
duidelijk: lichter in gewicht, aan
trekkelijker van uiterlijk, door een
versnellingssysteem meer mogelijk
heden biedend. Door toepassing van
de nieuwste technieken is de sportie
ve fiets veilig en comfortabel in het
berijden. Ook voor het dagelijks ge
bruik wint de sportieve fiets terrein.
Fabrikanten houden steeds meer re
kening met de eis, dat ook sportieve
stadsfietsen de mogelijkheid moeten
hebben bagage te vervoeren. Het
aanbod ATB-fietsen (mountain bi
kes) neemt behoorlijk toe en hierbij
ook de uitvoeringen voor stadsver
keer. In het algemeen wordt meer
dan voorheen aandacht besteed aan
de styling en kleurstelling van de
fiets. Bij de duurdere fietsen worden
steeds meer geavanceerde materia
len gebruikt. Zo wordt naast het al
meer algemene aluminium ook car
bon en titanium in de fietsen ver
werkt
FRANK MASMEIJER IN KORTE TIJD GEVESTIGD QUIZMASTER
Frank Masmeijer: "Lekker een flink stuk fietsen
Nederland en een deel van Vlaan
deren. De opzet van deze gids is aan
gepast en het kaartmateriaal wordt in
4 kleuren gedrukt. De totale lengte
van het 'fietsroute-net voor de lange
afstand' komt daarmee op ongeveer
5.500 kilometer. Het aantrekkelijke
ervan is, dat men op vrijwel iedere
willekeurige plaats kan beginnen.
Men kan ook zelf de route nog uit
breiden naar andere routes. In sa
menwerking met de ANWB worden
de fietstochten uitgezet en gemar
keerd met een speciaal ontworpen
bord. In dit voorjaar wordt begonnen
met de bewegwijzering van een aan
tal trajekten in de provincie
Overijssel en de kustroute van Den
Helder tot aan de Belgische grens.
"Deze route is volledig geïntegreerd
met de gemarkeerde fietsroute langs
de rand van het Vlaamse polderland
en loopt op haar beurt door tot aan
de Belgisch-Franse grens". Een initi
atief van de West-Vlaamse
Vereniging voor de Vrije Tijd.
Hiermee wordt de eerste grensover
schrijdende, bewegwijzerde fietsrou
te een feit. De totale lengte van deze
route, de 'Noordzee-Route', bedraagt
bijna 400 kilometer.
derdelen te zijn. Hoewel de meeste
fietsen zijn uitgerust met stevige en
stabiele standaards gebeurt het toch
dat de fiets af en toe tegen een muur
geplaatst wordt. Iedereen probeert
zoveel mogelijk de op het stuur aan
gebrachte onderdelen te ontzien. Dat
is echter niet altijd mogelijk.
Gevolg: beschadigingen aan fietsbel
of versnellingshendel, in het ergste
geval zelfs mechanische storingen.
Ook degene die de fiets op de stan
daard heeft staan, is niet gevrijwaard
van dit soort problemen. Zeker bij
drukke gelegenheden worden fietsen
nog al eens omver gelopen of zelfs
omgegooid. Wederom zijn dan de
fietsbel en de versnellingshendel de
meest kwetsbare onderdelen. De ont
werpers signaleerden meer risico's.
Zowel fietsbel als versnellingshendel
zijn fietsonderdelen die uitsteken.
Daardoor kunnen zij beschadigingen
aan kleding veroorzaken, bij onge
lukken zelfs verwondingen aan het
lichaam. De ontwerpers hebben zich
tot taak gesteld de bestaande risico's
tot een minimum te beperken in het
nieuwe stuur-ontwerp. De oplossing
mocht niet ten koste gaan van het
bedieningsgemak. Sterker nog, het
bedieningsgemak moest toenemen.
Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in
het nieuwe Batavus Safety Stuur.
Verkocht
Als kind moest Frank dagelijks
een flink stuk naar school fietsen.
"Daardoor kreeg ik toch een beet
je een afkeer van fietsen", vertelt
hij. "Ik wilde zo snel mogelijk
een brommer, en toen ik een auto
had, kwam ik helemaal niet meer
in contact met de buitenlucht.
Een fiets had ik in jaren niet meer
aangeraakt, tot een goede vriend
een keer kwam aanzetten op zo'n
moderne sportfiets. Ik was me
teen verkocht en heb het fietsen
ontwikkeld tot een goede ge
woonte..."
Van onze verslaggever
UTRECHT- Nederland komt
als fietsvakantieland steeds
meer in trek. Niet alleen voor
meerdaagse tochten, maar ook
voor korte fietstochten in de re
gio. De in 1987 opgerichte
Stichting Landelijk Fietsplat-
form wil zich hier in de toe
komst ook meer mee gaan be
zighouden. De verbeteringen
van rekreatief en toeristisch
fietsen in Nederland en het sti
muleren van deze aktiviteiten
zijn hiermee tot speerpunt in
het beleid verheven.
Het ministerie van Landbouw en
Visserij en de ANWB namen in
1985 het initiatief om een samen
werkingsverband te kreëren op het
gebied van rekreatief lange-afstand-
fietsen. Dat leidde in 1987 uiteinde
lijk tot een samenwerkingsverband
onder de naam Stichting Landelijk
Fietsplatform, gevestigd in
Nieuwegein. De heer Snelderwaard,
(coördinator voor het 'lange-afstand-
fietsroutenet': "Zowel het Ministerie
van Landbouw en Visserij partici
peert als ook het Ministerie van
Economische Zaken.
Naast de ANWB nemen daarnaast
ook een aantal andere particuliere
organisaties deel, zoals de ENFB,
Stichting Fiets, NRTU en de
Nederlandse Spoorwegen". Het
Landelijk Fietsplatform komt op
voor het fietstoerisme in Nederland
en treedt hierbij koördinerend op.
Door samenwerking kan meer wor
den bereikt en wordt voorkomen dat
dubbel of driedubbel werk wordt ge
daan, aldus Snelderwaard. In de kor
te lijd van het bestaan is het platform
een nuttig initiatief gebleken. Dit jaar
verschijnen onder meer het
'Informatie-overzicht voor fietsers'
en de 'Knelpuntennota'. Voor deze
nota is een inventarisatie gemaakt
van knelpunten die zich voordoen in
diverse provincies. Zo ontbreekt in
de Haarlemmermeerpolder bijvoor
beeld een goede doorlopende verbin
ding voor fietstoeristen.
GRENS
OVERSCHRIJDEND
Een van de eerste aktiviteiten was
een netwerk van fietsroutes over lan
ge afstanden. De trend is dat fietsers
veelal meer willen dan een ommetje
of een tocht van zo'n 40 kilometer.
SOEST - "Als het me even allemaal te veel wordt, stap ik
vaak gewoon op de fiets. Lekker een flink stuk door de pol
ders toeren. Op die manier waait alle stress en spanning van
je af. De dufheid gaat uit je hoofd. Het liefst tegen de wind
in en de frisse bosgeur opsnuivend. Iedereen moet er wel
eens uit en ik denk dat fietsen op zo'n moment de verstan
digste keus is."
Aan het woord is Frank
Masmeijer. Fiets Journaal sprak
met hem tijdens de opnames van
het televisieprogramma Dinges.
Naast het presenteren van televi
sieprogramma's heeft hij verder
ook een heel druk bestaan.
Daarom neemt Frank af en toe
heel bewust wat tijd voor zich
zelf.
Absurd
"In feite is het werkklimaat in te
levisieland moordend. Als je het
echt goed wilt doen, moet je er
voor tweehonderd procent tegen
aan. En ik ben nog steeds een
zeer ambitieus type, ondanks dat
ik nu toch al weer een aantal
jaartjes meeloop. Als je niet een
beetje op jezelf let, ga je er in dit
vak aan onderdoor. Voor mij is de
fiets een soort therapie: al pedde
lend vergeet ik al m'n zorgen..."
Ook in zijn omgeving signaleert
Frank een toename in het gebruik
van de fiets. "Veel van mijn colle
ga's bij de omroep pakken tegen
woordig vaker de fiets. Niet al
leen in privétijd, maar ook als
praktisch vervoermiddel naar het
werk". Dat dat niet altijd zo ge
weest is, kan hij beamen. "Tien
jaar geleden was het volgens ve
len een absurd idee, om gewoon
met de fiets naar het werk te
gaan. Als je toch een auto voor de
deur had staan, dan gebruikte je
die toch gewoon? Waarom moei
lijk doen als het makkelijk kan,
zo dacht men toen". Die opinie is
veranderd volgens Frank
Masmeijer. "De fiets is het favo
riete vervoersmiddel voor niet al
te lange afstanden. Gezond, spor
tief en zeker geen files".
De aktieradius van de toeristische
fietser is aanzienlijk vergroot ten
aanzien van pakweg 10 jaar geleden.
De samenwerking van verschillende
organisaties met het Landelijk
Fietsplatform als koördenatiepunt
heeft geresulteerd in een zogenaamd
'fietsroute-net voor de lange afstand'.
Stad, streek en ook bestaande tochten
zijn in het route-net met elkaar ver
bonden. aldus Snelderwaard.
In het voorjaar van 1988 is een eerste
gids verschenen, waarin deze routes
voor de noordelijke helft van
Nederland staan beschreven.
De gids 'lange afstand-fietsroutes bo
ven de Moerdijk' beschrijft een aan
tal routes met een totaal van 3.000
kilometer. In april van dit jaar zal een
tweede gids verschijnen, dit keer
voor het zuidelijk deel van
Van de redaktie
HEERENVEEN - De vak-jury
van de Stichting Industrieel
Ontwerp Nederland heeft
Fietsenfabriek Batavus in
Heerenveen onderscheiden met
de erkenning van "Goed
Industrieel Ontwerp". De on
derscheiding -is toegekend voor
een in Heerenveen ontwikkeld
nieuw fietsstuur, het Safety
Stuur. Het ontwerp komt tege
moet aan zeer hoge normen
voor veiligheid en gemak.
Uitgangspunt hierbij was dat
zowel de bel als de hendel voor
de drieversnellingsnaaf binnen
de stuurbochten moesten lig
gen. Het resultaat is een stuur
met een zeer fraai uiterlijk,
waarbij bel en versnellingsnen-
del met de duim gemakkelijk te
bedienen zijn.
Deze ontwikkeling is niet zomaar uit
de lucht komen vallen. De ontwer
pers beschouwen de onderdelen van
een fiets steeds weer op hun functie.
In de praktijk bleken de fietsbel en
de versnellingshendel kwetsbare on-
Wie de fiets nu bekijkt, ziet er
niet aan af dat het een paar
eeuwen heeft gekost om tot de
huidige vorm te komen. Over
de beginperiode van de fiets
doen nogal wat indianenverha
len de ronde. Zo zou er al ver
voor het begin van onze jaartel
ling sprake zijn van vervoer
middelen die op fietsen leken.
Grondlegger
De basis voor de hedendaagse fiets
werd gelegd in Duitsland. In 1816
werd daar aan het nieuwsgierige pu
bliek een log en zwaar vehikel ge
toond. Het geheel was afgeleid van
de loopfiets, maar wel een verbeter
de versie daarvan. Het voorwiel was
draaibaar door een op het voorwiel
werkende kruk met handvaten. Nog
steeds moest men zich door middel
van een loopbeweging verplaatsen.
Gelukkig raakte de ontwikkeling van
de fiets in een stroomversnelling.
Velen probeerden een voortbewe
gingsmechanisme aan te brengen op
de fiets. Met name het hefboomme
chanisme werd daarbij veel toege
past. Een echte doorbraak in de ont
wikkeling van de fiets kwam in
Frankrijk tot stand. De gebroeders
Michaux ontwikkelden een trapme-
chanisme, direkt op het voorwiel.
Hoewel zij daar zelf niet de vruchten
van hebben geplukt, werd hun ont
werp overal in Europa overgenomen,
ook in Nederland. Het tijdperk van
de 'hoge bi' is dan aangebroken: de
fiets met het grote voorwiel en het
kleine achterwiel.
Hedendaagse fiets
Rond 1880 krijgt de fiets het herken
bare hedendaagse gezicht. Die ont
wikkeling is in Engeland begonnen,
waar Starley de 'Rover' ontwierp.
Deze fiets had twee gelijke wielen en
werd middels een ketting op het ach
terwiel aangedreven. Het is die fiets,
die de basis heeft gelegd voor de
'moderne' fiets.