berden
Vijfjarenplan
onderhoud wegen
opnieuw aan de orde
Verrassende Variaties
In Mooie Mode
VENROJ BLAOST
VAN D N TORE
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
Ton Hollaardt
met pensioen
Nederlandse Hartstichting
WAO
VAN SOEST
Jan l/asse
VENRAY
Tel. 80934
Valse briefjes
van honderd
DONDERDAG 15 SEPTEMBER 1988 Nr. 37
HONDERDENNEGENDE JAARGANG
PEEL EN MAAS H
den UITGAVE: DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. - VENRAY
GROTESTRAAT 68 POSTBUS 1 TEL. 32727 GIR01050652
Aangesloten bij
CoviNET
WIJNÖDRANKENGROEP
ADVERTENTIEPRIJS 31 ct. per mm - ABONNEMENTSPRIJS
PER HALFJAAR f 13,00 UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING
BUITEN DE REGIO t 18 00
ES
tETTE
R
TS
LE
BEIN(
AST
IING
k
NG
Ion
ïjden
HUnHa
Op vrijdag 16 september a.s. neemt
het Boschveldcollege afscheid van
Ton Hollardt, die 28 jaar als docent
Frans aan deze school verbonden is
geweest. Iedereen, die Ton Hollaardt
heeft leren kennen als de gedreven en
vakbekwame docent Frans, heeft op
deze dag de gelegenheid afscheid van
hem te nemen tijdens de receptie van
17.00-19.00 uur in de aula van de
school.
Ton Hollardt is in 1929 te
Rotterdam geboren. Vanaf 1948 be
haalde hij het ene diploma na het
andere: de hoofdacte als onderwijzer,
LO-Engels, LO-Frans, MO-A Frans
en MO-B Frans. Als onderwijzer is
hij begonnen aan de R.K. Jongens
school te Noordwijk, die hij na een
jaar verruilde voor de St. Jozefschool
te Apeldoorn. In 1954 vestigde hij
zich definitief in het Limburgse land,
eerst in Helden-Panningen waar hij
maar liefst zes verschillende vakken
gaf aan de ULO-school aldaar, en
sinds 1959 in Venray. Tijdens de
eerste zes jaren aan het toenmalige
„Lyceum voor Jongens" van de
Paters Franciscanen, moest hij
lesgeven combineren met zijn MO-B
studie Frans, wat zeker geen
gemakkelijke opgave was: overdag
onderwijzen in Venray, 's avonds
onderwezen worden in Utrecht. Van
1969 tot 1978 heeft hij in de avond
uren aanstaande leraren vertrouwd
gemaakt met de Franse grammatica
aan de Leergangen te Arnhem.
Veertig jaar in het onderwijs,
waarvan 28 jaar aan het Boschveld
college, is een respectabele staat van
dienst. Hij hield en houdt van de taal
die hij onderwezen heeft. Een les van
hem was niet alleen maar grammatica
en vertalen. Hij wilde ook de liefde
voor de Franse taal en cultuur over
dragen. Met behulp van zijn teken
talent liet hij Franse kastelen van de
Loire en overzichtelijke gebieden van
Frankrijk op het bord verschijnen.
Hij probeerde ook het Franse
„Chanson" met de leerlingen te
zingen, waarbij zijn welluidende stem
de boventoon voerde.
Zijn vakkenis, zijn gevoel voor de
juiste nuances in betekenissen van
woorden en uitdrukkingen, zijn
accurate verzorging van zijn taak
maakten hem tot een docent, die een
geheel eigen plaats binnen de Bosch-
veldgemeenschap had.
Tijdens de najaarsvergadering van
de Nederlandse Hartstichting afdeling
Venray, ten huize van de voorzitter,
mevr. H. Poels-Peters, werden twee
onderscheidingen uitgereikt in de
vorm van twee zilveren spelden. Een
bijzondere gebeurtenis, want, om
voor zo'n speld in aanmerking te
komen, moet men minstens tien jaar
als organisator of bestuurslid in een
plaatselijke afdeling van de Hart
stichting aktief zijn geweest.
In aanwezigheid van de promotor
van de Hartstichting, de heer De
Jong, mocht mevrouw Poels-Peters
de heren Lei van Mil en Jan van
Meijel deze speld opsteken.
Wie kent niet Lei van Mil op de
kerkdorpen? Elk jaar - omstreeks
maart - trekt Lei rond, zijn auto vol
geladen met zakjes, affiches, stikkers,
attenties, instrukties, plakkers en wat
nog allemaal meer, en dan „doet" hij
'de kerkdorpentoer. De vaste kon-
taktadressen worden door Lei heel
goed onderhouden. Hij is de man die
zorgt dat er gekollekteerd wordt op
de dorpen en dat er flink wat geld in
het laatje van de Hartstichting komt.
Gemiddeld zo'n 7.500,- per jaar en
dat al tien jaar lang! Een geweldig
enthousiasme legt hij aan de dag. Men
doet nooit tevergeefs een beroep op
hem.
De heer Jan van Meijel doet daar
niet voor onder! Meer dan tien jaar is
hij bestuurslid. Alles knapt hij desge
vraagd op, nooit is hem iets te veel.
Hij kollekteert als dat moet, zoekt
kollektemateriaal uit, bezorgt het een
en ander bij kollektanten thuis, telt
geld en brengt „emmers" geld (na de
kollekte!) naar de bank. Leuke
bezigheid vindt Jan - vooral dat laat
ste! Maar wil je twee emmers klein
geld wegbrengen, moet dat wel eerst
geteld worden en daarvoor moeten
dan wel zo'n kleine 10.000 zakjes
worden geopend! Jan heeft nog nooit
„neen" gezegd als hem iets gevraagd
werd door de Hartstichting.
Tijdens deze najaarsvergadering
werden ook nog de juiste bedragen
genoemd van de kollektes die dit jaar
gehouden zijn. Venray maakt daar
bij een zeer goede beurt. In de
kollektezakjes zat een totaalbedrag
van 17.381,80. Bovendien was er
via de bank/giro nog eens 10.153,-
aan de Hartstichting overgemaakt.
Een geweldig bedrag!
De jaarlijkse koliekten voor de
Hartstichting brengen in Nederland
zo'n 15 miljoen gulden op.
Nadat in april, in de commissieverga
dering voor openbare werken c.a., uit
voerig het vijfjarenplan voor het on
derhoud van de Venrayse wegen aan
de orde geweest, zijn vorige week
de reacties en vragen of opmer
kingen daarop, aan de hand van een
aanvullende nota, opnieuw aan de or
de gesteld.
Zoals bekend is het onderhoud van
Venrays wegen al jarenlang een actu
eel probleem. Op aandringen van de
verschillende frakties in onze gemeen
teraad wordt het budget nu elk jaar
met 50.000,- verhoogd, zodat men
vanaf 1992 per jaar 1.044.000,- voor
dat onderhoud beschikbaar heeft. En
dat zou volgens de raad voldoende
moeten zijn. Doch dat is volgens de
gemeentelijke deskundigen niet het ge
val. Zelfs bij dit groot bedrag aan on
derhoud komt men jaarlijks nog 30%
tekort. Met andere woorden: jaarlijks
moet 30% van onze wegen het drin
gend noodzakelijke onderhoud ontbe
ren. Met name zijn hiervan de wegen
in het buitengebied, de z.g. landbouw-
wegen de dupe.
Om overbelasting van die wegen te
gen te gaan en daarmee de slijtage te
rug te dringen, zijn er drie mogelijkhe
den:
a. men bouwt een „stop" in een
weg, zodat doorgaand verkeer niet
mogelijk is;
b. men beperkt de breedte, lengte
en/of het gewicht van vrachtwagens
die deze wegen gebruiken;
c. men sluit gewoon een of meerdere
wegen voor het verkeer af.
Feitelijk is er nog een vierde oplos
sing, maar daar voelt de gemeente wei
nig voof, terwijl de commissie het toch
een acceptabele oplossing vindt: na
melijk het instellen van eenrichtings
verkeer. Daardoor wordt voorkomen,
dat zwaar verkeer elkaar moet kruisen
en dus uitwijkt in de bermen. Niet al
leen de bermen worden dan kapotge-
reden, maar ook de wegkanten.
Het is dan ook op advies van de
commissie, dat een twee-jarige proef
met eenrichtingsverkeer zal worden
genomen op de Brugpas - Houbenweg
en op de Begijnenhofweg - Lemmen-
weg. De gemeente zal daartoe overleg
gaan plegen met aanwonenden. Het is
de vraag of die met zo'n maatregel ge
lukkig zullen zijn, wat het is de bedoe
ling dat het eenrichtingsverkeer ook
geldt voor fietsers en brommers. Maar
ook de Provincie heeft nog een vinger
in de pap. De definitieve instelling van
het eenrichtingsverkeer zal daarom
nog wel eventjes duren.
DE SPURKT
Zo'n 1750 voertuigen komen er per
aag over de Spurkt, tussen Overloon-
seweg en Metaalweg. Veelal zwaar ver
keer dat komende vanaf de Venlose-
weg via de Metaalweg, Spurkt en
Overloonseweg naar de R 73 bij Box
meer rijdt. Een sluipweg dus, maar als
men die zou afsluiten, zou al dat ver
keer via de Maasheseweg, Noordsingel
naar de Overloonseweg moeten rijden.
En daar is men ook niet zo gelukkig
mee.
beëdigd taxateur
in onroerende goederen
VOOR AL UW TAXATIES
Gemmadal 12, 5801 HJ Venray
Telefoon 04780-86408
Het zou wenselijk zijn De Spurkt te
verbreden van 3,00 naar 5,50 meter.
De gemeente wil daartoe financiële
medewerking vragen van de Provincie.
Want, zo zegt ze, omdat de R 73 tus
sen Venray en Boxmeer nog niet ge
reed is, wordt van die sluipweg ge
bruik gemaakt. Komt er geen finailcië-
Ie bijdrage van de Provincie dan zal
men een breedte-, gewicht- of lengte-
beperking moeten invoeren, in af
wachting tot de R 73 gereed is (1992).
Het plaatsen van de benodigde ver
keersborden (10 stuks) gaat dan
4.000,- kosten.
ZEILBERGSEWEG
De Zeilbergseweg is de „binnen
doorroute" van Ysselsteyn naar Deur-
ne. In overleg met de gemeente Deur-
ne zou men in die weg, bij de brug
over het Defensiekanaal, een stop wil
len invoeren. Niet alleen het Limburg
se provinciale bestuur moet zich daar
mee bemoeien, maar ook het Brabant
se. Bovendien verspeelt men dan een
jaarlijkse uitkering inzake het quartai
re wegenplan, ad ƒ6.600,-. En tenslot
te: de kosten van afsluiting en het
plaatsen van de noodzakelijke ver
keersborden gaat 5.000,- kosten.
Al met al wil men dus met afsluiting
wachten tot 1990, dan verandert na
melijk de uitkering van het quartaire
wegenplan (veelal verbindingswegen
tussen twee dorpskernen) en komt er
een andere regeling, waarbij Venray
mogelijk een betere uitkering krijgt.
Venray heeft namelijk het dubbele
aantal km's wegen ten opzichte van
vergelijkbaar grote gemeenten.
VEULENSEWATERWEG
Evenzeer is het problematisch een
gedeelte van de weg af te sluiten van
de Veulensewaterweg tussen Lorbaan
en Midden Peelweg, of tussen Lor
baan en Lollebeekweg. Niet alleen is
de verkeersintensiteit onbekend, maar
bovendien zouden de aanwonenden
TWEE WEEKEINDEN GROOTS FEEST
IN DE EVENEMENTEN-TENT OP HET PARKEERTERREIN
TUSSEN GROTE KERK EN GEMEENTEHUIS IN VENRAY
VRIJDAG 16 SEPTEMBER top-artiesten AANVANG 20 00 UUR
- MAI TAI
- ROBERTO JACKETT1 AND THE SCOOTERS
- TRANS-AM DRIVE-IN SHOW met Jan Huijs en Perry van Rens
ENTREE FL. 10,-
ZATERDAG 17 SEPTEMBER tiroler avond AANVANG 20.00 UUR
- ORIGINAL IMSTER SPATZEN voor het eerst in Nederland
- DIE FIDELEN ROSENTALER-MERSELO landskampioen
ENTREE FL. 7,50
ZONDAG 18 SEPTEMBER uniek gebeuren AANVANG 13.00 UUR
- JOEKSKAPELLEN-SHOW met elf Venrayse joekskapellen
ENTREE FL. 2,50
ZATERDAG 24 EN ZONDAG 25 SEPTEMBER VAN 14.00 TOT 23.00 UUR
- FANCY-FAIR met natuurlijk ook het RAD VAN AVONTUUR
ENTREE GRATIS
Entreekaarten voor 16,17 en 18 September zijn
in Venray vanaf 24 Augustus in voorverkoop bij
- WV-kantoor, Grote Markt 23
- Sigarenhuis Chris Jansen, Grote Markt 22
- Sigarenmagazijn Maan, Patersstraat 5a
RESTAURATIC VAN VENRA' S GROTE R!
OORLOGSTUIG
Bij het schonen van een sloot aan
de Beek in Merselo kwamen de arbei
ders in kontakt met wat oorlogstuig.
Deskundigen stelden vast dat het een
nog intakt zijnde 25 ponder rook-
granaat was met twee rookpotten en
een 3,7-inch granaat. De mannen van
de EOD zullen ook deze souveniers
opruimen. Opmerkelijk is, dat deze
sloot elk jaar geveegd wordt, maar
eerst nu, na 40 jaar, z'n oorlogs
souvenirs naar boven brengt.
Brood- en Banketbakkerij
Winkelcentrum Veltum
NU OOK WEER
NOTENSLOFFEN
EN
APPELTJESBROOD
volop parkeergelegenheid
Vy
om bij hun bedrijf of landerijen te ku-
nen komen.
Ook hier verliest men dan (tot 1992)
de jaarlijkse uitkering van het quartai
re wegenplan. In het eerste geval is dat
2.268,- terwijl de afsluitingskosten
van die weg 10.000,- gaat kosten. In
het tweede geval mist men een jaarlijk
se uitkering van 7.884,- per jaar, ter
wijl de kosten van barricades en be-
bording geraamd worden op 15.000?
Het wordt voordeliger en beter
geacht, waar nodig, tijdelijke afslui
tingen te realiseren bij vorst- en dooi-
perioden, terwijl gewichtsbescherming
tijdens natte periodes getroffen kun
nen worden.
CASTENRAYSEWEG
De Castenrayseweg krijgt veel
vrachtverkeer te verwerken dat vanaf
de Provinciale Venloseweg via de
Castenrayseweg en de Oirloseweg naar
de Oostrumse industrieterreinen rijdt.
Afsluiting van de afrit in de Venlose
weg bij Castenray wordt te duur, om
dat alle kosten voor de gemeente ko
men - w.o. het veranderen van de ver
keersborden. Beter is het maar te
wachten tot de R 73 voltooid is, want
dan vervalt die afrit vanzelf.
BAGGERWEG
Enig sluipverkeer maakt gebruik
van de Baggerweg om vandaar op de
Provinciale Venloseweg te komen. De
Provincie heeft al een gewichtsbeper
king ingevoerd. De weg komt ook te
vervallen als de R 73 gereed is. Voor
tijdige afsluiting gaat 3.000,- kosten
en dat wordt kennelijk als geen be
zwaar ervaren.
WEVERSLO
Weverslo is de verbindingsweg tus
sen Merselo en de Deurneseweg. De
ondergrond is veelal veen en daardoor
extra gevoelig voor het zware land-
bouwverkeer. Een beperking van de
asdruk en eventueel beperking van de
toegelaten breedtes kan verlichting en
daardoor minder slijtage tot gevolg
hebben. Als echter blijkt dat het zware
verkeer dan meer gebruik gaat maken
van het Weversven, komt men van de
regen in de drup. Ook de ondergrond
van het Weversven is namelijk groten
deels veen. In dat geval zou men dan
de gewichtsbeperking moeten uitbrei
den met het Weversven tot aan de
Handrik.'
Kosten in eerste instantie: 7 ver
keersborden ƒ3.000,-.
RAADSBESLUITEN
Verwacht mag worden dat binnen
afzienbare tijd aan de raad voorstellen
gedaan zullen worden om maatregelen
te nemen tegen een verdere verslechte
ring van deze landbouwwegen. Een
voorstel van dhr. A. Jansen (PvdA)
om in één jaar het totale onderhouds
budget aan dit soort wegen te beste
den, zodat men daar een jaar of vijf
tot tien geen „last" meer van heeft,
zal vermoedelijk geen haalbare kaart
zijn, omdat de achterstand die men nu
al eik jaar oploopt door een te klein
budget, nog groter zal worden....
10 JAAR RESTAURANT
In de Keulsche Pot
foundue-, gourmet- en specialiteiten
restaurant, nu met uniek terras
Voor informatie of reservering:
TEL. 04788-1774
HOLTHESEDIJK 2 OVERLOON
Maandag werden bij de politie drie
meldingen gedaan van valse briefjes
van honderd gulden. De eerste
melding kwam van een bankinstel
ling, welke bij de inhoud van een
geldcassette een vals briefje had aan
getroffen. De tweede melding kwam
van een plaatselijke winkelier en de
derde melding van een electrozaak uit
Beers welke dat biljet had aangeno
men van een klant, waarvan het ken
teken van de auto bekend was. De
politie trof bij die Venraynaar geen
andere valse briefjes aan.
De politie raadt de winkeliers aan,
goed uit te kijken bij het aannemen
van briefjes van honderd gulden.
Zoals wel bekend is, bestaat de
Katholieke Mavo „De Kolk" deze
maand precies 50 jaar. Na de
aanbieding van het jubileumboek
werk, op 1 september j.l., wordt nu
komende week het grote feest
gevierd. Het programma ziet er als
volgt uit:
Woensdag 21 september
feestdag voor leerlingen en docenten
Óm 10 uur is er een eucharistie
viering die verzorgd wordt door de
school. Daaraanvolgend is er een
sportevenement voor de leerlingen (in
het kader van het sociale project: de
bouw van een highschool in India).
's Avonds gaan de leerlingen in de
Beejekurf de foto-expositie bewonde
ren; daarna wordt een door de school
georganiseerde revue bekeken; ten
slotte wordt de avond gevuld met een
schitterend feest, waarbij iedereen
verkleed is in de stijl van de jaren
dertig. Een orkest zorgt voor
passende live-muziek. Alle leerlingen
wordt als presentje het jubileumboek
aangeboden, een boek, dat in vogel
vlucht de oude U.L.O.-periode en het
Mavo-tijdperk overziet, uiteraard
verlucht met foto's. Samengesteld
door vele (oud)docenten en oud-leer
lingen van de school.
Donderdag 22 september
feestdag voor ouders en genodigden
In de middag is er een offici
ële, besloten feestvergadering in de
foyer van de schouwburg.
Van 18.30-20.00 uur receptie.
De revue wordt voor de tweede
maal uitgevoerd, nu voor de ouders
en genodigden.
Na de revue is er gelegenheid om
informeel samen te zijn in de foyer.
Tijdens de receptie kan de
foto-expositie bezichtigd worden; ook
het sociale project wordt toegelicht.
Vrijdag 23 september
feestdag voor oud-leerlingen en
oud-docenten
In de avond is er een reünie
gepland: oud-docenten en oud-leer
lingen worden uitgenodigd naar het
schoolgebouw te komen, waar de
gymzaal omgebouwd is tot feestzaal
voor de reünie. Reünisten kunnen
uiteraard een kijkje nemen in het
oude, vertrouwde gebouw.
Er zijn tijdens de reünie diverse
aktiviteiten gepland. Zo kunnen de
aanwezigen het jubileumboek kopen.
Ook het sociale doel, de eerder ge
noemde highschool, komt aan bod.
%*]r^
Wij' hebben nog meer
zelfgemaakte
produkten die een
bekroning verdienen:
DIE VAN U
alles vers gesneden
AANBIEDING
gebraden gehakt
MET GOUD
BEKROOND
SLAGERIJ DRABBELS
Stationsweg 45
5802 AA Venray
Tel. 04780-81326
BROMFIETSER ERNSTIG AAN
BEEN GEWOND
Door een inhaalmanouvre met zijn
brommer, waardoor hij op de ver
keerde weghelft terecht kwam, werd
een 16-jarige bromfietser frontaal
aangereden door een personenauto,
bestuurd door een 24-jarige Venray-
er. Bij die botsing werd de
bromfietser ernstig aan een van zijn
benen gewond. Hij werd naar het
ziekenhuis vervoerd.