Hij
STREEKSCHOUWBURG
Vrije Verkoop start zaterdag en zondag
NU KAARTEN
BESTELLEN
VOOR HET
HELE
SEIZOEN!
>eel en maas
Donderdag 8 september - Pagina 9
londag 25 december
XRST-WINTER-CIRCUS
uur en 15.30 uur
itnvs en Circus. Al jaren vormen deze
ie begrippen samen één geheel'in de
inrayse Streekschouwburg.
IteJet nieuwe programma is bij het ter perse
van dit boekje nog niet helemaal
tgesteld, maar natuurlijk bestaat het
lileumprogramma uit de vaste onder
in avon
van El
taandag 2 januari
INEKE SCHOUTEN
ie Utrechtse cabaretière komt weer met
n nieuwe show naar Venray.
jineke heeft bewezen, dat ze het niet
(oet hebben van alleen maar incidentele
ksessen, maar dat ze in staat is een vol-
[aardige one-woman-show op het toneel
ir programma's munten uit door vlotte
fcnférences, leuke liedjes, rake typerin-
jen van collega's uit de lichte muziek en
mnte typetjes uitgerust met een zwaar
leent. Kortom een vlotte show van een
fchte theatervrouw, die u een vrolijke
pond gaat bezorgen.
lensdag 25 januari
riENBLEIBTWIEN'
)or het Johann Strauss Orkest
ïehgeiger André Rieu
sppraan Kate Flowers
filet The London Strauss Dancers.
b onsterfelijke melodieën van Strauss,
[olz en Léhar zijn bij uitstek geschikt
lor een sfeervolle theateravond met
Jng, dans en muziek,
lelemaal authentiek wordt de Weense
Jeer, als deze muziek wordt gebracht
ior een Johann Strauss Orkest, gediri-
feerd door een Stehgeiger, precies zoals
Istijs in het Wenen van Johann Strauss,
pdré Rieu, leider en presentator van de
picerten van het Maastrichts Salon Or-
t, is de-rol van Stehgeiger en dirigent
k het lijf geschreven,
iet onsterfelijke melodieën van Strauss,
klz en Léhar met André Rieu als Stehgei-
r, staat u een avond vol meeslepende
iziek en hoogst amusante uurtjes te
kchten.
taandag 30 januari
IMBURGS SYMPHONIE
IRKEST.
CARNAVALSCONCERT'
middels al jaren op een rij. Eerst een
ndvol mensen, toen redelijk bezet,
arna zeer goed en vorig jaar een volle
k.
iets opbouwen kan alleen als het goed
en dat zullen de vele carnavalsvrienden
nnen beamen. Het wordt ook in Venray
zo, dat men beledigd zal zijn als men
kaart voor deze uitvoering kan krij-
(h. Dat hoeft natuurlijk niet wanneer u
|tijdig bij bent. bit concert is het culture-
•gtepunt van het gehele carnavals-
turen.
udag 14 februari
[nda van Dij'ck en Kees Brusse
PARATION'
jt nieuwste stuk van Tom Kempinski,
wijver van 'Duet For One' wordt mo-
inteel met groot sukses in het Londense
ist End gespeeld. Nog voor het naar
Roadway gaat, zal het in Nederland te
'tnzijn.
faendien is een toneelstuk met Linda
m Dijck altijd een belevenis.
°^t stuk behandelt een liefde, die aanvan
kelijk op afstand ontstaat, tussen een En-
>or»lse schrijver en een Amerikaanse actri-
l0Il- Beiden hebben te kampen met zowel
'Westelijke als lichamelijke onzekerhe-
in. Ze gaan hun eigen en eikaars proble-
8n te lijf met veel humor, moed en onver-
eBeeje
kurf
n
m
'88'89
donderdag 16 februari
HARRY SACKSIONI
-soloprogramma-
'Harry Sacksioni solo', een programma
met een musicus en zes verschillende gi
taren. Met deze instrumenten weet Harry
Sacksioni een scala van gevoelens op te
roepen. Hij maakt een selectie uit het
werk van zijn elf grammofoonplaten, aan
gevuld met nieuwe nummers als 'Padden-
trek' en 'Politicus'
dinsdag 21 februari
PAUL VAN VLIET-
'EEN GA TIN DEL UCHT'
Opgetild door het grote sukses van zijn
vorige one man show 'Over Leven' is Paul
van Vliet geïnspireerd aan het werk ge
gaan voor het schrijven van een nieuw
programma.
Een levenslied van tweeëneenhalf uur
over de jaren tachtig. Gespeeld, bezon
gen en bespot in niéuwe verhalen, nieu
we songs en komische types, die onver
brekelijk met de carrière van Paul van
Vliet zijn verbonden.
Wat hij schrijft, zingt en speelt betreft ons
allemaal. Herkenbaarheid is de sleutel tot
zijn werk en het sukses, waarmee hij een
groot publiek nu al jaren bespeelt. Paul
van Vliet weet zichzelf, ons, en onze tijd
zo te formuleren, dat wij onszelf daarin te
rugvinden. Beurtelings schieten wij in de
lach of pakken in het donker van een
doodstille zaal even eikaars hand om een
gevoel van ontroering te delen. Een hele
nieuwe generatie heeft de laatste jaren
zijn manier van theatermaken ontdekt. Zo
kan het gebeuren, dat er soms drie gene
raties samen naar zijn shows gaan.
woensdag 22 februari
FIESTA FLAMENCA
Het grote Flamenco-festival gaat door.
Jarenlang was het een begrip in de Neder
landse theaters.
Pure danskunst door de beroemdste fla
menco-dansers van Spanje wordt als
steeds een boeiende theateravond, waar
van de liefhebbers van deze dansvorm
npoit genoeg krijgen.
Een zigeunerfeest van jewelste.
mogen.
Tom Kempinski is dit keer autobiografies
op een manier die men zelden tegenkomt.
De regie is in handen van Karl Guttmann.
zaterdag 25 februari
'ME AND MY GIRL'
musical van Noel Gray.
Het ballet van Vlaanderen verraste ons
eerder met schouwspelen als 'Evita'.'My
Fair Lady' en 'Jesus Christ Superstar'.
Daaraan voegt men nu een muzikaal feest
toe waar de spetters vanaf vliegen. Vol
gens de Engelse musical-traditie zijn de
ingrediënten solo's, duetten, ensemble-
werk, melodieuze en ontroerende songs,
plezierige dansnummers en uitgewerkte
karakters.
De pers schreef over deze uitvoering:
'Me and my girl, nog steeds een hit'. 'Hart-
veroverend'. 'Musical met klasse'. 'Een
schot in de roos'. 'Vlaamse musical steelt
harten'.
Amusement van het allerhoogste gehalte
met als klapstuk het zang-en dansnum-
mer 'THE LAMBETH WALK'. Muzikaal
vuurwerk in een voorstelling zoals we al
leen maar kunnen hopen dat er zo nog
meer geproduceerd zullen worden.
In Londen en New York staat 'Me and my
girl' al jarenlang op de toplijst.
dinsdag 28 februari
•VICTOR OF DE KINDEREN
AAN DE MACHT' van Roger
Vitrac.
gespeeld door HET VERVOLG.
Het kind Victor besluit op zijn negende
verjaardag volwassen te worden. Op het
verjaardagsfeestje provoceert Victor
door zijn monstrueuze gedrag. Samen
met zijn zesjarige vriendin Esther ontmas
kert hij in een spelletje de huichelarij van
de wereld van de volwassenen.
Het theaterstuk is geschreven in 1928. Het
is een hoogtepunt van de surrealistische
dramaturgie.
Theater Het Vervolg, het Limburgse ge
zelschap uit Maastricht, is inmiddels ge
kend in iedere provincie van Nederland
en zelfs over de grens. De groep be
schouwt echter Limburg als haar eigen
regio en wil in eerste instantie de Lim
burgse bevolking haar stukken bieden.
De nieuwe familieproduktie 'De Draak',
een spannend avonturenverhaal, geba
seerd op het oude verhaal van Lancelot,
waarin veel te zien zal zijn, maskers wor
den gebruikt en waarvoor speciale mu
ziek wordt geschreven. Iedereen vanaf 8
jaar kan het gaan zien.
Voor volwassenen wordt de voorstelling
'Victor of de Kinderen aan de Macht' ge
maakt. Een surrealistisch stuk waarin kin
deren de macht van volwassenen overne
men en de huichelarij van de wereld ont
maskeren.
vrijdag 3 maart 19.30 uur
SCAPINO BALLET
-COPPELIA- van Léon Delibes.
Natuurlijk weet u het nog. Vorig jaar 'De
Notenkraker'. De oh's en ah's' waren
niet van de lucht. Iedereen was laaiend
enthousiast over deze schitterende voor
stelling. Nu komt het Scapino Ballet dan
weer met een avondvullend ballet.
COPPELIA is de naam van een mooi meis
je met de ogen van emaille. COPPELIA is
een pop....maa^al spoedig blijkt, dat de
pop tot leven komt.
Wat zal men weer genieten van dit gedan
ste sprookje. Uiteraard brengen wij deze
voorstelling weer als familieprogramma
en daarom begint de uitvoering reeds om
19.30 uur. Wij adviseren u tijdig kaarten te
bestellen, want vorig jaar moesten we
tientallen mensen teleurstellen. Toen men
daarna hoorde hoe geweldig het allemaal
dinsdag 7 maart
THE DEEP RIVER QUARTET
Bij de vier swingende heren, die het Deep
River Quartet vormen, heeft zich een vijf
de heer gevoegd: Maurice Luttikhuis, die
de piano bespeelt. Zij vertolken Ameri
kaanse vocale muziek in de door hen be
wust gekozen zogenaamde negerkwar-
tetstijl. Het past in de opzet van The Deep
River Quartet om juist die fijne oude swin
gende muziek bij een groot publiek be
kend te maken. Opvallend is hoeveel jon
gere mensen deze muziek ontdekken en
weten te waarderen.
The Deep River Quartet laat zich inspire
ren door de negro-quartets uit het Ameri
ka van de veertiger jaren, zoals b.v. de Ink
Spots, The Mills Brothers en The Golden
Gate Qüartet. Zij hebben hiermee de af
gelopen seizoenen grote en kleine zalen
tot enthousiasme gebracht. De arrange
menten zijn rijker dan ooit.
zondag 12 maart 11.30 uur
BARRELHOUSE JAZZBAND
Nadat Martin Koekelkoren in 1968 de Bar
relhouse Jazzband had opgericht, duurde
het niet lang tot de eerste internationale
suksessen zich aandienden. Tal van op
tredens in jazzclubs in binnen- en buiten
land, jazzfestivals, radio- en televisie-uit
zendingen volgden. Vier L.P.'s werden er
gemaakt en diverse beroemde solisten
verzorgden een gastoptreden bij de Bar
relhouse Jazzband. Om er enkele tè noe
men de Amerikaanse sopraansaxofonist
George Probert, de Amerikaanse zange
res Janice King en de ex Dutch Swing Col
lege Band-leden. Wybe Buma en Jan
Morks.
dinsdag 14 maart
•FLOORTJE BLOEM'
YVONNE KEULS dramatiseerde haar
boek, dat zich in een enorme belangstel
ling mag verheugen. Met grote betrok
kenheid beschrijft zij het leven van Floor-
tje Bloem, die graag een vrijgevochten
meid wil zijn. Floortje moet haar vrijheids
drang duur bekopen: zij belandt in de he-
roïneprostitutie.
Ffoortje, haar zusje Beppie en de welzijns
werker Sjon, die zich hun lot aantrekt. De
drie andere akteurs spelen ieder drie
grote rollen: ouders, verzorgers, familie.
Ze zijn eigenlijk de personificatie van een
autoriteit, gezien vanuit Floortje's optiek,
in oplopende toonhoogte Bijvoorbeeld:
haar moeder, haar tante, de hulpverleen
ster.
Na 'Jan Rap en z'n maat' en 'De moeder
van David S.' een derde stuk dat een
breed publiek op heldere wijze inzicht
geeft in de problematiek van een deel van
de hedendaagse jeugd.
donderdag 16 maart
JULES DEELDER -
KIEZEN OF DEELDER
De theatershow van Jules Deelder bestaat
opnieuw uit een niets en niemand ont
ziend tempo waarin woorden en zinnen
over het publiek worden uitgestort. Deel
der is fenomeen, idool maar bovenal
schrijver. Zijn theatershow is dan ook
voor een belangrijk gedeelte opgebouwd
uit al dan niet gepubliceerd eigen werk.
'Men lacht om mij, maar ik vlij mijzelf toch
met de gedachte dat er van een ernstige
ondertoon sprake is', om te spreken met
Deelder's eigen woorden.
Dit programma zal nog meer in het teken
staan van het onverwachte, de verras
sing. Iedeve voorstelling krijgt andere
wendingen, invallen, messcherpe kom-
mentaren op voorbije maar ook op recen
te sportieve en politieke ontwikkelingen.
dinsdag 21 maart 19.30 uur
ROB VAN REIJN REVUE-
mime-festival
Een jubileum-revue in het mime-festival.
Dat wordt uiteraard een heel bijzondere
voorstelling. Voor een mime-produktie
wordt dit een groots opgezette uitvoering
waaraan heel veel plezier te beleven valt.
Over Rob van Reijn schreef de pers: 'In
tijden hebben we niet meer zo gelachen.
De meest uiteenlopende types worden
door van Reijn ongelooflijk knap, enkel
door een gebaar of expressie op het to
neel gezet. Als biljarter in een café, baby
sitter, bioscoopbezoeker of generaal, tel
kens weer nieuwe figuren, waarbij het pu
bliek krom ligt van het lachen'.
Eigenlijk een verbluffende avond, waar
men met het gehele gezin heen moet
gaan. Het zal voor velen een belevenis
zijn waarover men nog lang zal napraten.
Daarom wordt de voorstelling in plaats
van 20.15 uur om 19.30 uur gebracht.
Op deze voorstelling komen wij tijdens de
publikaties rond het mime-festival uitvoe
rig terug. Nu al kunnen wij stellen dat het
een aanrader van formaat is.
donderdag 23 maart
BENNY NEYMAN met
'VANAVOND IS VAN ONS'
Natuurlijke charme, gevoeligheid, sym
pathie en integriteit zijn de belangrijkste
eigenschappen, waarmee Benny Neyman
zijn publiek tegemoet treedt.
In zijn nieuwe theaterconcert 'Vanavond
is van ons' komen deze aspecten sterk tot
uitdrukking. In zijn zelfgeschreven tek
sten geeft Benny Neyman uitdruikking aan
de emoties, stemmingen en observaties
van het leven.
Zijn opvallend improvisatietalent zorgt er
voor dat er iedere avond weer een unieke
sfeer ontstaat, waarbij het publiek zich
persoonlijk betrokken voelt.
De 7-mans 'Neymanband', die het eerste
theaterconcert van Benny Neyman 'Sa
men zijn we sterk' tot eenjnuzikaal hoog
tepunt maakte, zal er mede voor zorgen
dat dit nieuwe theaterconcert 'Vanavond
is var ons' een onvergetelijke avond
wordt. Overal stampvolle zalen.
dinsdag 4 april
HERMAN FINKERS
Na zijn eerste optreden in Venray voor-
spelden we, dat hier een ster in opkomst
was en dat zijn eerstvolgende optreden in
Venray uitverkocht zou zijn. De voorspel
ling is helemaal uitgekomen, want niet al
leen zat de zaal stampvol maar bovendien
moesten we honderden mensen teleur
stellen, Daarom wordt er een herhaling
gegeven van deze zeer suksesvolle show
met de titel 'HET MEISJE VAN DE SLIJTE
RIJ'.
De pers schreef: 'Wat is er nog grappiger
dan Finkers?, Finkers en zijn broer. Fin
kerseen verademing. Perfekt uitge
kiend'.
Kommentaar verder overbodig. Gewoon
gaan kijken en lachen.
donderdag 6 april 19.30 uur
LES FUNAMBULES MET 'LE
PIED SUR LA SAVONETTE'
mime-festival
Het clownsduo Joseph Collard en Jean-
Louis Danvoye presteert met zijnVoet op
zeep'-voorstellmg uniek slapsticktheater.
Al jaren bespelen ze de nachtclubs van
Parijs en het kleine-zalen-circuit van Ne
derland en België. De stijl is hoogstens
verwant te noemen met circusclownerie;
voor de rest is het werkelijk uniek.
Het zijn meesters in het produceren van
geluidsimitaties, waardoor elke andere
geluidstoevoeging overbodig blijkt.Ver-
haal is er niet. De gags stapelen zich met
zo'n intercity-vaart op. dat men al binnen
5 minuten, met de rest van de zaal, kramp
in de kaken heeft. De publiekscohfronta-
tie is zeer direkt en effektief.
donderdag 13 april
YOUPVAN 't HEK.
'HOND OP HET IJS'
Als een mitrailleur vuurt hij zijn woorden
op zijn publiek. De verteller vertelt zijn
meeslepende verhalen. De verhalen zijn
cynisch, brutaal, hard, agressief en tref-
zeker.De verteller is bang, ontwapenend,
vol zelfspot, ongerust en begaan. Een
avond Youp van 't Hek laat zich moeilijk
omschrijven, maar één ding staat sowieso
vast: er zal veel en hard gelachen worden.
Herhaling van de show die vorig seizoen
in Venray een uitverkochte en laaiend en
thousiaste zaal boekte.
i
I^J
u
maandag 17 april
'LA BOHÈME'
opera van Puccini.
Opera Forum heeft al heel veel schitteren
de uitvoeringen in Venray gebracht. 'La
Traviata', 'Rigoletto' en TElisir d'Amore'
klinken nog steeds na.
Theater in de grootste vorm, gebracht op
internationaal niveau met groot orkest,
uitstekende solisten en in oogstrelende
montering.
Puccini is de componist van de prachtige
duetten. Zijn werken zijn bijna niet te
evenaren. Puccini schreef naast andere
opera's zijn gouden triangel 'Madame
Butterfly', 'Tosca', en 'La Bohème'. Welke
van de drie het bekendste of het meest
geliefd is, is niet uit te drukken, want ze
scoorden alle even hoog.
U kunt erop rekenen, dat hier weer een
opera gebracht wordt waaraan men zeer
veel plezier zal beleven, zelfs als men
geen opera-kenner is. Deze opera biedt
zoveel prachtige melodieën, dat het een
lust is om al dat moois te beluisteren.
vrijdag 21 april
OPUS ONE SEAGULL'
In het seizoen 1987-1988 maakte een
nieuw Nederlands dansgezelschap zijn
theaterdebuut; OPUS ONE presenteerde
zich aan het publiek met de voorstelling
'SEAGULL'. Een opvallende en verrassen
de start, want OPUS ONE liet een groot
publiek van jong en oud genieten van
veelzijdige en aanstekelijke jazz- en tap
dans. Mede dankzij het verhalende karak
ter van 'SEAGULL' kan deze voorstelling
het best worden omschreven als een
dansmusical.
Vanwege de succesvolle start beleeft
'SEAGULL' dit komende seizoen een re
prise.
Uit de pers: De Gelderlander:
'Evenwichtige, sterk onderhoudende
show',
Nieuwe Dokkumer Courant: 'Verrassend
goed', Deventer Dagblad: "Verfrissend,
belofte voor de toekomst', NRC: 'Dank
baar verhaal'.
De cast van 'SEAGULL' bestaat uit 4 dan
sers en 4 danseressen, waaronder Frans
Schraven die de rollen van Pouncival en
Dr. Diavolo danste in de succes-musical
'CATS'. John Englisch speelt de rol van
oom Carl en begeleidt de zang- en tap
dansfragmenten op de piano.
'SEAGULL', een programma voor ieder
een die getuige wil zijn van een nieuwe
ontwikkeling op dans- en theatergebied.
donderdag 27 april
ROUW OM ELECTRA-
Eugene O'Neill
regie: Ivo van Hove
'Rouw om Electra' is een familie-fresco in
drie delen, nauw verwant aan de Oresteia
van Aeschylos.
In 1986-1987 maakte Ivo van Hove bij to
neelgroep De Tijd furore met de produk-
ties 'De Russische Openbaring' en 'De
Bacchanten'.
In Nederland kreeg hij het afgelopen
theaterseizoen bekendheid met zijn regie
van 'Macbeth'.
O'Neill schreef 'Rouw om Electra' in 1931,
een tijd waarin het Amerikaanse toneel
bepaald werd door commerciële en puri
teinse vooroordelen. De steeds terugke
rende problematiek in het omvangrijke
oeuvre van O'Neill kan wellicht het best
worden omschreven als de voortdurende
strijd die de mens tegen zijn illusies moet
voeren.
Dit wordt absoluut een gedenkwaardige
toneelproduktie.die geen toneelliefheb
ber voorbij mag laten gaan.
Rolbezetting: Het Zuidelijk toneel.
donderdag 20 april 19.30 uur
TEO JOLING met de groep
HABBE MEIK.
Mimeïestival
Niets is leuker dan wanneer er tijdens een
concert iets misgaat. Zo is er b.v. een her
innering aan de minuten van verwarring
in het Concertgebouw om een zoekge
raakte partituur, die tenslotte door de be
dremmelde dirigent vanonder de bok
werd opgevist.
Van zulke gegevens maken mimespeler
Teo Joling en zangeres Lucia Meeuwsen
in hun voorstelling 'HET KONSERT' een
dankbaar gebruik.
Habbe Meik, Hartmut Ehrenfeld en Mi
chael Aufenfehn beëindigden in 1985 hun
pantomime-opleiding aan de Folkwang
Hochschule te Essen met meteen een
prijs. Het is ze aan te zien. dat hun stijl
door grootmeesters als Pierre Byland is
gevoed en bijgeschaafd.
Hun fysieke kracht en perfecte dosering
veroorzaken een volkomen synthese tus
sen masker en speler. Het is gagtheater,
maar dan van een dramatischer kracht
dan bijvoorbeeld Les Funambules. Hier is
de lach ook niet van de lucht, maar soms
ook lopen de ogen over van ontroering.
Zoals bijvoorbeeld het moment, dat Hab
be zich, na zijn mislukte zelfmoordpo
ging, in de armen van Meik sluit. Black
out. Dan zie je in een flits, hun ware drijf
nat bezwete jongenskoppen ontdaan van
het masker. Roerloos. Ontroerend. Een
fractie later, met andere koppen op. laten
ze ie weer schateren van het lachen.
Habbe Meik. Klasse. Nog jong. Fantas
tisch.