GROEN Gemeente zet mileutaken op een rij HINDERWET HINDERWET Gemeenteraad bespreekt milieu-nota NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY onder redaktie van het bureau voorlichting en inspraak J 0P HET LICHT OP De meidoorn en bacterievuur: verplicht snoeiwerk voor de eigenaar Raadsvergadering op 30 augustus BEKENDMAKING^ Bestemmings plan Buitengebied Rosmolenbaan tijdelijk voor alle^ verkeer gesloten ZWEMLESSEN PEEL EN MAAS RAADHUIS VENRAY Raadhuisstraat 1 Telefoon 04780-23333 Correspondentieadres: Postbus 500 5800 AM VENRAY Openingstijden: Maandag t.m. vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur. De afdeling Bevolkingszaken is te vens geopend op donderdag van 15.30 tot 17.00 uur. Van deze openingstijden kan uitslui tend na telefonische afspraak wor den afgeweken. Spreekuren b. en w. Burgemeester H.J.M. Defésche Maandag van 10.00 tot 11.00 uur. (openbare orde en veiligheid, finan ciën, economische zaken, voorlich ting en inspraak, grondbedrijf, be lastingen, toerisme). Wethouder J.A.A. van Oers Maandag van 10.00 tot 11.00 uur. (onderwijs, volwassenenonderwijs, vrije akademie, muziekschool, bibli otheek, sportzaken, culturele zaken, museum, jeugd- en jongerenwerk, accommodatiebeleid welzijnssector) Wethouder W.A. Claessens Maandag van 10.00 tot 11.00 uur. (openbare werken, verkeer en ver voer, reiniging, energiebesparing, ei gendommen en grondverwerving, agrarische zaken, hinderwetszaken, coördinatie milieuzaken). Wethouder H.P.T.M. Willems Maandag van 10.00 tot 11.00 uur. (ruimtelijke ordening, volkshuis vesting, bouw- en woningtoezicht, welstandstoezicht, verkoop bouw terreinen in bestemmingsplannen, personeelszaken en organisatie). Wethouder, mevr. E.M.A.A. Hoppenreijs-de Loo Maandag van 10.00 tot 11.00 uur. (sociale zaken, samenlevingsop bouw, gezondheidszorg, bejaarden zorg, culturele minderheden, eman cipatie, werklozenzorg en coördina tie welzijnsplanning). Spreekuur Raad van Arbeid Maandag van 10.00 tot 11.30 uur in het raadhuis. Wille i zo Eefc Met de nota „Gemeentelijke taken op miliehygiënisch gebied" geeft het college van burgemeester en wethou der een overzicht van de eigen plannen op het gebied van het milieubehoud. Daarbij is vooral ook veel aandacht gegeven aan wat een gemeente zélf aan beleid kan voeren en wat aan andere overheidsinstanties moet worden overgelaten. En dat is nogal wat, zo mag de conclusie luiden na het lezen van de nota. Per hoofdstuk wordt één onderwerp behandeld; dit zijn achter eenvolgens de Hinderwet, waterver ontreiniging, luchtverontreiniging, geluidhinder en bodemverontreini ging. Deze week aandacht voor de Hinderwet, volgende week op deze pagina de andere onderwerpen. Hinderwet Met alle aandacht die er tegen woordig uitgaat naar de intensieve veehouderij, is het geen wonder dat de nota veel aandacht besteedt aan de Hinderwet. De uitvoering daarvan is grotendeels in handen van de gemeente. Was de Hinderwet voor heen de meest toegepaste wet bij milieu-aangelegenhedentegenwoor dig ligt dat iets anders. In de loop der jaren zijn er diverse wetten bijgeko men die de zaken nog nauwkeuriger regelen dan de Hinderwet. Daarbij gaat het dan bijvoorbeeld om de Wet inzake luchtverontreiniging of de Wet Geluidhinder. Iets wat het voor de aanvrager niet overzichterlij ker maakt. Het verlenen van hinderwet vergunningen neemt veel lijd in beslag. Daarom zijn er de laatste tijd enkele regelingen ontworpen om de „gemakkelijke" gevallen eerder te kunnen helpen. Hierbij gaat het dan o.a. om brood-en banketbakkerijen, slagerijen, kantoorgebouwen en ban de opslag van propaangas. Ook voor het gebruik van een mest-silo is voortaan geen lange wachttijd meer nodig. Wanneer die aan enkele voorschriften voldoet, kan de agrariër volstaan met het indienen van een vragenformulier bij de gemeente. Op die manier kan tegemoet gekomen worden aan de praktische problemen die voortkomen uit het binnenkort te verwachten uitrijverbod van mest voor bepaalde perioden. De agrariërs zullen in die perioden hun mest niet kunnen uitrijden op het land, maar op moeten slaan in een mestbassin. Ook in 1987 berichtten wij al over de onderhoudsplicht die wettelijk is vastgesteld voor de bacterievuurge- voelige plantensoorten zoals de meidoorn. Momenteel wordt er in onze gemeente weer door de Plante- ziektekundige Dienst gecontroleerd op de uitvoering van deze onderhouds plicht door de eigenaren van de opstanden. Vandaar dat wij nog een keer dit onderwerp onder uw aandacht willen brengen. BACTERIEVUUR In het voorjaar van 1984 zijn nieuwe wettelijke maatregelen van kracht geworden voor de bestrijding van de planteziekte bacterievuur. Bacterievuur is de naam van een planteziekte waarover in de laatste jaren nogal wat te doen is geweest. Het is een bacterieziekte die vooral planten uit de groep van de appelachtigen kan aantasten, waartoe ondere andere behoren: de peer, de appel, de meidoom en aantal sierstruiken zoals: de Cotoneaster (dwergmispel), de Pyracantha (vuur- doom), de Sorbus (lijsterbes) en de Stranvaesia. Uit deze opsomming blijkt, dat vooral de fruitteelt (peer en appel) en de boomteelt (sierheesters en vruchtbomen) door deze ziekte worden bedreigd en grote schade daarvan kunnen ondervinden. De ziekte, die ook het landschap, de plantsoenen en particuliere tuinen bedreigt, wordt nu in een twintigtal beschermde gebieden harder aange pakt d.m.v. een aantal extra bestrijdings- en voorbehoedende maatregelen. Ook de gemeente Venray is nagenoeg geheel in één van deze gebieden gelegen. Eén van de verplicht uit te voeren maatregelen is het onderhoud van de wilde meidoom door (jaarlijks) snoeien op zo'n wijze, dat hij niet meer kan bloeien. DE MEIDOORN De wilde meidoorn komt in grote delen van ons land voor in de vorm van heggen rond tuinen en langs wegen, maar vooral in het landschap op perceelscheidingen of in gemengde beplantingen. De meidoom heeft in het landschap grote cultuurhistori sche waarde en functioneert boven dien als veekering en als schuilplaats en voedselbron voor veel vogels. Het is dus wel duidelijk, dat de meidoom voor het landschap van belang is. Helaas is de meidoom zeer vatbaar voor bacterievuur en speelt vooral de bloei een belangrijke rol bij de vestiging en verspreiding van de ziekte. De meidoom is onze speciale aandacht dus zeker waard. WIJZE VAN ONDERHOUD Het verplichte onderhoud van de meidoorn is geregeld in de Beschik king bestrijding bacterievuur 1984. Daarin staat vermeld, dat gebruiks- gerechtigden van terreinen met wilde meidoombeplantingen (gemeenten, provincies, waterstaat, agrariërs, par ticulieren etc.) in de beschermde gebieden daaraan onderhoud moeten plegen.Alleen aan de wilde meidoom (Crataegus monogyna en Crat. Leavigata), niet aan de cultuurvarië- teiten zoals de dubbele roodbloemigc Paul's Scarlet e.a., moet dit onder houd plaatsvinden. Het onderhoud dient zodanig te worden verricht, dat daarmee de bloei wordt voorkomen. De bloesem van de meidoorn is namelijk de belangrijkse invalspoort voor deze bacterieziekte. Als de plant niet bloeit is de kans, dat hij ziek wordt veel geringer. Indien de plant ziek wordt moet hij worden verwij derd en vernietigd, waartoe de Plantenziektenknndige Dienst gedu rende bet gehele jaar zo nodig opdracht kan geven. Door het verplichte onderhoud wordt bereikt, dat de planten minder kans lopen ziek te worden en dus hun functie kunnen blijven vervullen. Het hoofddoel van de onderhoudsplicht is echter de vestiging en uitbreiding van de ziekte te voorkomen en daarmee het aantal infectiebronnen drastisch terug te brengen en zo de infectiedruk in een beschermd gebied te verlagen. In de Beschikking staat verder aangegeven, Het meerendeel van de Hinderwetvergunningen in Venray heeft be trekking op veehouderijen. Zoneringsverordening De gemeenteraad heeft de bevoegd heid tot het maken van een zogeheten vrijstellingsverordening. Op die ma nier zouden bepaalde soorten bedrij ven vrijgesteld kunnen worden van de verplichting om een hinderwetver gunning te hebben. Burgemeester en wethouders schrijven in de nota geen heil te zien in een dergelijke vrijstellingsregeling, omdat er in Venray amper grote aantallen bedrij ven te vinden zijn die als groep vrijgesteld kunnen worden. Met name dat het onderhoud moet worden uitgevoerd in de winterperiode tussen 1 november en 1 april. Op welke wijze de bloei moet worden voorkomen is afhankelijk van de beolantingsvorm en die hangt weer samen met de functie van de beplanting. Een heg rond een tuin kan bijvoorbeeld jaarlijks worden ge snoeid of geknipt en zal dan in het geheel niet bloeien. Heggen of struiken op perceelsscheidingen kun nen worden afgezaagd op 10, 40 of 100 cm boven de grond waarbij de overblijvende takken kort worden ingesnoeid. Hierna zullen de stobben of stammen weer tot volwaardige stuiken uitgroeien, maar deze zullen - afhankelijk van de hoogte van afzagen - de eerste 3-5 jaar niet bloeien. Een zelfde behandeling is denkbaar voor meidoom in een gemengde (erf) beplanting of voor alleenstaande struiken. Meidooms die eigenlijk als zodanig geen functie hebben kunnen beter worden ver vangen door struiken die niet vatbaar zijn voor bacterievuur. CONTROLE OP ONDERHOUDSPLICHT In het voorgaande is vermeld, dat ingevolge de Beschikking bestrijding bacterievuur 1984 de gebruikgsge- rechtigden van terreinen waar zich wilde meidooms bevinden en die zijn gelegen in de beschermde gebieden, verplicht zijn die meidoorns tussen 1 november en 1 april zo te snoeien, dat er geen bloei ontstaat. De Algemene Inspectiedienst ziet toe op het nakomen van deze onderhoudsplicht. Als n£ 1 april blijkt, dat geen onderhoud heeft plaatsgevonden van de meidoorns waar de onderhoudsplicht voor geldt, dan is er een overtreding ontstaan van de voornoemde beschikking (art. 6) en zal door de Algemene Inspectiedienst worden opgetreden. Bij de controle in het voorjaar van 1985 bleek in een groot aantal gevallen het verplichte onderhoud niet te zijn uitgevoerd. Onbekendheid met de regeling werd hierbij als oorzaak genoemd. Thans, twee jaar na de invoering van de onderhoudsplicht en na de daaraan gegeven publiciteit, kan onbekendheid met de regeling in redelijkheid niet meer als excuur worden aangevoerd. GEVOLGEN BIJ HET NIET NAKOMEN VAN DE ONDERHOUDSPLICHT In de gevallen, dat ambtenaren van de Algemene Inspectiedienst overtre dingen constateerden betreffende het niet nakomen van de onderhouds plicht, werd in 1985 nog waarschuw end opgetreden. Nu zal echter proces-verbaal worden opgemaakt, zeker als de betrokkene al is gewaarschuwd. Het proces-verbaal zal vervolgens bij justitie aanhangig worden gemaakt. Bovendien heeft de Plantenziekten- kundige Dienst de bevoegdheid om op basis van de Planteziektewet het nagelaten onderhoud aan de mei dooms alsnog te laten verrichten op kosten van de gebruiksgerechtigde van het terrein waar de meidoorns zich bevinden. Het spreekt vanzelf, dat u deze minder aangename situatie beter kunt vermijden door aan de genoemde verplichting te voldoen. ook niet onder de intensieve veehou derijen vanwerge hun vergaande effecten op het milieu. Ook kan de gemeenteraad een zoneringsveror dening in het leven roepen. Daarbij worden gedeelten van de gemeente aangewezen waar géén bedrijfsvesti gingen en/of -uitbreidingen worden toegestaan. Ook van die mogeliikheid willen B. en W. voorlopig geen gebruik gaan maken, omdat ze daarvoor het bestemmingsplan „Bui tengebied" 'n beter instrument vinden. Intensieve veehouderij Een heel erg groot deel van alle aanvragen voor een hinderwetvergun ning heeft betrekking op de intensieve veehouderij. Gezien het erg grote aantal aanvragen is het niet verwon derlijk dat er ook veel bezwaarschrif ten en beroepzaken uit voorvloeien. Menige vergunning kon pas definitief worden verleend of geweigerd nadat er een Koninklijk Besluit aan te pas was gekomen. Uit al die beroepszaken zijn heel wat aanvullende richtlijnen voortgekomen. Een bekende richtlijn is het instellen van de zogeheten .stankcirkels'. Rondom een veehou derij wordt een denkbeeldige cirkel getrokken waarvan de straal voorna melijk afhankelijk is van het aantal dieren dat gehouden wordt. Binnen die cirkel kunnen dan bijvoorbeeld geen nieuwe woningen gebouwd worden - of het moet een woning zijn die bij een agrarisch bedrijf hoort. Andersom kan een agrarisch bedrijf niet uitbreiden wanneer de nieuwe stankcirkel zo groot wordt dat deze over al bestaande woonbebouwing komt te liggen. LandscbappeUke waarde In 1982 hebben B. en W. van Venray een hinderwetvergunning ge weigerd voor het oprichten van een varkensmesterij met als reden dat die mesterij in de onmiddelijke omgeving van een natuurgebied zou komen. Die weigering liep uit op 'n beroepszaak en uiteindelijk werd de gemeente door de Kroon in het gelijk gesteld. Toch zal in lang niet alle gevallen de landschappelijke waarde van de omgeving de doorslag geven of een vergunning al dan niet kan worden afgegeven.Uiteindelijk zijn bestem mingsplannen en hinderwetvergun ningen zaken die dan wel eens op gespanen voet kunnen komen. B.enW. van Venray spreken in de nota de mening uit dat zij de Mogelijkheid open houden om honderwetvergun- ningen te weigeren voor plaatsen waar dat uit oogpunt van de ruimtelijke ordening wél mogelijk is maar uit milieu-oogpunt niet. De aanwijzing van een zogeheten „bouwblok" in het plan Buitengebied is dus nog geen garantie da er daadwerkelijk gebouwd kan worden wanneer dit moet gebeuren in de onmiddelijke nabijheid van landschappelijk waardevol ge bied. Ammoniak Sinds 1987 bestaat er een richtlijn van het ministerie over veehouderijen die binnen een afstand van 500 meter liggen van een voor verzuring gevoelig gebied. Dat heeft dan alles te maken met de ammoniak die op een veehouderij vrijkomt en in de buitenlucht terechtkomt. Strikte toe passing van deze richtlijn houdt in dat binnen die 500 meter geen oprichting van een nieuw bedrijf of uitbreiding van een bestaand bedrijf mogelijk is. De eerste conclusie die dan getrokken zou kunnen worden is tegelijkertijd een absurde: een bedrijf gelegen of 400 meter afstand kan niet uitbreiden - ook al gaat het maar om 40 varkens - en een bedrijf op 510 meter kan wél uitbreiden - ook al gaat het om enkele honderden varkens. Daar willen B. en W van Venray niet aan Moeilijker is het om het beleid te De gemeenteraad van Venray bespreekt op zijn komende vergade ring de nota „Gemeentelijke taken op milieuhygiënisch gebied". Daarin wordt een overzicht gegeven van de re cente ontwikkelingen op het gebied van het milieu en geeft het gemeente bestuur de hoofdlijnen van het beleid aan voor de toekomst. Burgemeester en wethouders hebben deze nota laten opstellen en vragen nu aan de gemeen teraadsleden om hun oordeel. Elders op deze pagina meer over deze nota. De agenda voor de raadsvergade ring vermeldt verder nog de on derstaande punten. De bijeenkomst is dinsdag 30 augustus en begint om 19.00 uur; belangstellenden zijn van harte welkom: 1Notulen voorgaande vergadering; 2. Ingekomen stukken en medede lingen; 3. Wijziging regeling Limburgse Bestuursacademie; 4. Aanpassing ziektekostenregeling ambtenaren aan de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen; 5. Wijziging ziektekostenregeling ambtenaren binnen Limburg; 6. Voorlopige vaststelling gemeente rekening 1986; 7. Verlenen van een representativi- teitsverklaring aan de Stichting Lokale Omroep Venray; 8. Benoeming lid van de welstand scommissie, te weten dhr. Th. van den Acker uit Deurne; 9. Aanschaf van gaspakken ten be hoeve van de brandweer; 10. Nota „Gemeentelijke taken op milieuhygiënisch gebied"; 11Verkoop van 4 bouwkavels in Smakt voor de bouw van premie- koopwoningen; 12. Krediet voor de aanleg van open bare werken in Smakt; 13. Krediet voor openbare werken in Ysselsteyn; 14. Reconstructie gedeelte Schoolstraat (Jan Hensenstraat, Henseniusplein); 15. Nieuwe riolering Leeuwstraat; 16. Voorbereidingsbesluit plan „Bui tengebied" in verband met de bouw van een loods in Spurkt; 17. Voorbereidingsbesluit Rijksweg A73-Noord; 18. Verklaring in het kader van de Wet Geluidshinder voor de bouw van 18 premiekoopwoningen in Land weert. ,,De ammoniak-uitstoot is een be langrijk gegeven geworden bij de beoordeling van hinderwetaanvra- gen. Ammoniak wordt als een van de oorzaken aangewezen van de slechte kwaliteit van de bossen. Proeven voor de verbetering wer den eerder dit jaar o.a. in Venray gehouden. bepalen waar dan wél de grens moet worden gelegd - zonder aan de richtlijn te tornen dat er in ieder geval binnen die 500 meter geen nieuwe bedrijven of uitbreidingen komen. Belangrijk daarbij is het om te kijken naar de totale hoeveelheid ammoniak die er in Venray vrijkomt. Het uitgangspunt voor het gemeente bestuur is dat die totale hoeveelheid niet meer toe mag nemen. Terugdrin gen is natuurlijk nog beter. Verplaat singen zijn dus wel toegestaan wanneer het gaat om bedrijven die toch al in Venray zaten. Verplaatsingen van buiten de gemeente worden niet toegestaan, als dit gepaard gaat met een verhoging van de ammoniak-uitstoot binnen de gemeente. Hinderwetuitvoeringsprogramma Een groot percentage van de naar schatting 1500 bedrijven in de gemeente Venray is voorzien van een hinderwetvergunning - bijvoorbeeld uit de jaren zestig - nog wel helemaal overeenstemmen met de houdige stand van zaken. In hun nota schrijven B. en W. dat aan de controle op de naleving van de Hinderwet het nodige schort. Dat hangt dan vooral samen met de personele bezetting bij de gemeente lijke afdeling voor milieuzaken en bij de politie, die de opsporing van strafbare feiten voor haar rekening neemt. Om de behandeling van hinderwetvergunningen en de controle op de naleving ervan nu eens goed op de rails te zetten, willen B.en W. begin volgend jaar klaar zijn met de opzet van een Hinderwetuivoeringspro- gramma, afgekort H.U.P. Dat H.U.P. geeft dan een beter inzicht in de algemene situatie en zal daardoor een belangrijk instrument kunnen zijn voor het gemeentelijke milieubeleid. Volgende week op deze pagina aandacht voor de beleidsterreinen water-, lucht- en bodemverontreini ging en geluidhinder. KENNISGEVING BEKENDMAKING ONTWERF-BESCHIKKING Burgemeester en wethouders van Venray, maken bekdn dat zij van plan zijn om positief te beschikken op de aanvragen van: - H. Peeters, Heidse Peelweg 47 te Ysselsteyn voor een hinderwetvergun ning voor het uitbreiden en wijzigen van een varkensfokkerij gelegen aan de Heidse Peelweg 47 te Ysselsteyn, onder het stellen van voorwaarden; - Jenniskens Pluimveebedrijf b.v., Ysstelsteynseweg 79 te Ysselsteyn voor een hinderwetvergunning voor het ex art. 6a uitbreiden/wijzigen van een legkippenhouderij gelegen aan de Deurneseweg 182 te Ysselsteyn, onder het stellen van voorwaarden. - Maatschap Wilmsen, Peelweg 4 te Ysselsteyn voor een hinderwetvergun ning voor het uitbreiden en wijzigen van een varkensmesterij en -fokkerij gelegen aan de Peelweg 4 te Ys selsteyn, onder het stellen van voor waarden. De ontwerpbeschikking en bijbeho rende stukken kunnen op het raad- KENNISGEVING BEKENDMAKING AANVRAAG Burgemeester en wethouders van Venray maken bekend dat, bij hen een aanvraag is ingediend voor een hinder wetvergunning van: - Maatschap Vullings, Roland 3 te Castenray, voor het ex art. 6a uitbreiden/wijzigen van een rundvee- en legkippenhouderij, gelegen aan Ro land 3 te Castenray; - Maatschap Peeters, Gunhoekweg 15 te Oirlo, voor het ex. art. 6a uitbreiden/wijzigen van een legkip penhouderij, gelegen aan de Gunhoe kweg 15 te Oirlo; - A. Poels, Handrik 5 te Merselo voor het wijzigen van een rundveehou derij, gelegen aan de Handrik 3 en 5 te Merselo. Burgemeester en wethouders van- Venray maken hierdoor bekend hun Ge besluit van 17 augustus 1988, waarbij het stopverbod geldend voor de oost- 22 zijde van het gedeelte van de Deken z0' Thielenstraat, gelegen tussen de Merse-M^J loseweg en 't Liene, tijdelijk is vervan-;r°^ gen door een parkeerverbod. Het besluit ligt voor een ieder ter in$ zage in kamer 119 van het raadhuis. Belanghebbenden kunnen tegen dit-®' besluit binnen dertig dagen na de da- W: turn van deze bekendmaking in beroep gel komen. Het beroepsschrift moet Wor- do den gericht aan de Koningin, maaiSAN worden ingediend via de commissaris 22 van de Koningin in Limburg tc{*en' Maastricht. *001 Burgemeester en wethouders voor-ÊJ?,c noemd, rfi Burgemeester Defesche en Secretaruyvc de Bever. en 100 huis, kamer 119, Raadhuisstraat 1 te Venray elke werkdag van 09.00 tot 12.00 uur worden ingezien tot 9 sep tember 1988. Tot deze datum kunnen de stukken ook worden ingezien op elke donder dag van 16.30 tot 19.30 uur na telefo nische afspraak. Tot bovengenoemde datum „kunnen gemotiveerde bezwaren schriftelijk worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Venray. Daarbij kan worden verzocht de persoonlijke gege vens van diegene die bezwaar maakt niet bekend te maken. De aanvrager en diegene die be zwaar hebben gemaakt naar aanlei ding van de aanvraag en diegene die aan kunnen tonen dat zij niet (tijdig) in staat zijn geweest dit te doen, kun nen bezwaar maken tegen de ontwerp beschikking. Burgemeester en wethouders voor noemd, Mr. H. Defesche, burgemeester Drs. A. de Bever, secretaris. De burgemeester van Venray maakt ter voldoening aan het bepaalde in art. 11 van de Wet op de Ruimtelijke Or dening en het bepaalde in art. 10, lid E.III, van de voorschriften behorende bij het bestemmingsplan „Buitenge bied" bekend, dat het college van B. en W. in hun vergadering van 10 au gustus 1988 hebben besloten een wijzigRii ging van genoemd bestemmingsplan in procedure te brengen voor een terrein 0B gelegen aan de Pastoor Jacobspeel tc Ysselsteyn, deel uitmakende van het perceel kadastraal bekend gemeentt Venray, sectie H, nr. 3277. De voorge nomen wijziging beoogt op de betref fende locatie het stichten van een vol waardig agrarisch bedrijf mogelijk te maken. Het ontwerp-besluit en de daarbij behorende stukken liggen va- J naf heden voor een ieder gedurende: y een termijn van 14 dagen ter inzage in; va het raadhuis, afd. ruimtelijke orde-i j„ ning, kamer 201, Raadhuisstraat 1 te: Venray, elke werkdag vanaf 09.00 tot: 12.00 uur. Gedurende genoemde ter-Wilt mijn bestaat voor belanghebbendenjcom gelegenheid tot het indienen vanpp, schriftelijke bezwaren bij het collegetem van burgemeester en wethouders vangesli Venray. r~" Venray, 25 augustus 1988 J? ■De burgemeester voornoemd, J Mr. H. Defesche. t GE In verband met de aanleg vany0( riolering in Lisdodde wijk Land-fe| weert) zal gedurende vijf weken de: Rosmolenbaan tussen Spurkterdijk enKU Kruidenlaan voor alle verkeer zijnKA afgesloten. Ook de verbinding Krui-[nJ- denlaan-Smakterveldweg is voor hetgE verkeer afgesloten. De werkzaam- a heden starten op maandag 29jan augustus a.s. Grc De begraafplaats Boschhuizen is infoi de genoemde periode nog bereikbaar— via de Maasheseweg of via deGR Stationsweg-Spurkterdijk. Uj GE Tel Gemeentelijk Combi-zwembad Parkweg 2 5801 PP Venray. GE Met ingang van 5 september a.s. ji starten de zwemopleidingen voor het A, B, Basiszwemdiploma, Zwem-I b vaardigheidsdiploma 1,2 en 3. In schrijvingen dagelijks aan de kassa! van het zwembad van 10.00-19.00: uur. Uj Lestijden: Opleiding A-diploma. Bel Maandag en donderdag: 16.00-Gu 16.30; 16.30-17'00; 17.00-17.30; 17.30tel -18.00. 'el De aanvraag en de bijbehorende stukken kunnen op het raadhuis, ka mer 119, Raadhuisstraat 1 te Venray, elke werkdag van 09.00 tot 12.00 uur worden ingezien tot 26 september 1988. Tot deze datum kunnen de stukken ook worden ingezien op elke donder dag van 16.30 tot 19.30 uur na telefo nische afspraak. Tot bovengenoemde datum kunnen gemotiveerde bezwaren schriftelijk worden ingediend bij burgemeester en wethouders van Venray. Daarbij kan worden verzocht de persoonlijke gege vens van diegene die een bezwaar schrift indient niet bekend te maken. Als daar telefonisch om wordt ver- Dinsdag en vrijdag: 16.30-17.00; 17.00-17.30. Vrijdag: 16.00-16.30. Opleidingen B-diploma Vrijdag: 17.30-18.00. Opleiding Basiszwemdiploma L'j Zaterdag: 11.00-11.30; 11.30-12.00. El Opleiding Zwemvaardigheid 1,2,3 Dinsdag 17.30-18.00. M zocht (afd. openbare orde, veiligheid, milieuzaken, toestel 247), kunnen tot één week voor bovengenoemde datumL- bezwaren ook mondeling worden ge maakt, waarbij over de aanvraag kan worden gesproken met gemeente, de aanvrager en eventuele overige aanwe zigen. Alleen diegene die bezwaar hebben gemaakt naar aanleiding van de aan vraag en diegene, die kunnen aanto nen dat zij niet (tijdig) in staat zijn ge weest dit te doen, kunnen tijdens de verdere procedure bezwaar maken te gen de ontwerpbeschikking en/of be roep indienen tegen de uiteindelijke beschikking. Mr. H. Defesche, burgemeester Drs. A. de Bever, secretaris.

Peel en Maas | 1988 | | pagina 14