GROEN
Gemeente zet mileutaken
op een rij
HINDERWET
HINDERWET
Gemeenteraad
bespreekt milieu-nota
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY onder redaktie van het bureau voorlichting en inspraak
J 0P
HET
LICHT OP
De meidoorn en bacterievuur:
verplicht snoeiwerk voor
de eigenaar
Raadsvergadering op 30 augustus BEKENDMAKING^
Bestemmings
plan
Buitengebied
Rosmolenbaan
tijdelijk voor alle^
verkeer gesloten
ZWEMLESSEN
PEEL EN MAAS
RAADHUIS VENRAY
Raadhuisstraat 1
Telefoon 04780-23333
Correspondentieadres:
Postbus 500
5800 AM VENRAY
Openingstijden:
Maandag t.m. vrijdag van 9.00 tot
12.00 uur.
De afdeling Bevolkingszaken is te
vens geopend op donderdag van
15.30 tot 17.00 uur.
Van deze openingstijden kan uitslui
tend na telefonische afspraak wor
den afgeweken.
Spreekuren b. en w.
Burgemeester
H.J.M. Defésche
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur.
(openbare orde en veiligheid, finan
ciën, economische zaken, voorlich
ting en inspraak, grondbedrijf, be
lastingen, toerisme).
Wethouder
J.A.A. van Oers
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur.
(onderwijs, volwassenenonderwijs,
vrije akademie, muziekschool, bibli
otheek, sportzaken, culturele zaken,
museum, jeugd- en jongerenwerk,
accommodatiebeleid welzijnssector)
Wethouder
W.A. Claessens
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur.
(openbare werken, verkeer en ver
voer, reiniging, energiebesparing, ei
gendommen en grondverwerving,
agrarische zaken, hinderwetszaken,
coördinatie milieuzaken).
Wethouder
H.P.T.M. Willems
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur.
(ruimtelijke ordening, volkshuis
vesting, bouw- en woningtoezicht,
welstandstoezicht, verkoop bouw
terreinen in bestemmingsplannen,
personeelszaken en organisatie).
Wethouder, mevr.
E.M.A.A. Hoppenreijs-de Loo
Maandag van 10.00 tot 11.00 uur.
(sociale zaken, samenlevingsop
bouw, gezondheidszorg, bejaarden
zorg, culturele minderheden, eman
cipatie, werklozenzorg en coördina
tie welzijnsplanning).
Spreekuur Raad van Arbeid
Maandag van 10.00 tot 11.30 uur in
het raadhuis.
Wille
i zo
Eefc
Met de nota „Gemeentelijke taken
op miliehygiënisch gebied" geeft het
college van burgemeester en wethou
der een overzicht van de eigen plannen
op het gebied van het milieubehoud.
Daarbij is vooral ook veel aandacht
gegeven aan wat een gemeente zélf aan
beleid kan voeren en wat aan andere
overheidsinstanties moet worden
overgelaten. En dat is nogal wat, zo
mag de conclusie luiden na het lezen
van de nota. Per hoofdstuk wordt één
onderwerp behandeld; dit zijn achter
eenvolgens de Hinderwet, waterver
ontreiniging, luchtverontreiniging,
geluidhinder en bodemverontreini
ging. Deze week aandacht voor de
Hinderwet, volgende week op deze
pagina de andere onderwerpen.
Hinderwet
Met alle aandacht die er tegen
woordig uitgaat naar de intensieve
veehouderij, is het geen wonder dat de
nota veel aandacht besteedt aan de
Hinderwet. De uitvoering daarvan is
grotendeels in handen van de
gemeente. Was de Hinderwet voor
heen de meest toegepaste wet bij
milieu-aangelegenhedentegenwoor
dig ligt dat iets anders. In de loop der
jaren zijn er diverse wetten bijgeko
men die de zaken nog nauwkeuriger
regelen dan de Hinderwet. Daarbij
gaat het dan bijvoorbeeld om de Wet
inzake luchtverontreiniging of de Wet
Geluidhinder. Iets wat het voor de
aanvrager niet overzichterlij ker
maakt. Het verlenen van hinderwet
vergunningen neemt veel lijd in
beslag. Daarom zijn er de laatste tijd
enkele regelingen ontworpen om de
„gemakkelijke" gevallen eerder te
kunnen helpen. Hierbij gaat het dan
o.a. om brood-en banketbakkerijen,
slagerijen, kantoorgebouwen en ban
de opslag van propaangas. Ook voor
het gebruik van een mest-silo is
voortaan geen lange wachttijd meer
nodig. Wanneer die aan enkele
voorschriften voldoet, kan de agrariër
volstaan met het indienen van een
vragenformulier bij de gemeente. Op
die manier kan tegemoet gekomen
worden aan de praktische problemen
die voortkomen uit het binnenkort te
verwachten uitrijverbod van mest
voor bepaalde perioden. De agrariërs
zullen in die perioden hun mest niet
kunnen uitrijden op het land, maar op
moeten slaan in een mestbassin.
Ook in 1987 berichtten wij al over
de onderhoudsplicht die wettelijk is
vastgesteld voor de bacterievuurge-
voelige plantensoorten zoals de
meidoorn. Momenteel wordt er in
onze gemeente weer door de Plante-
ziektekundige Dienst gecontroleerd op
de uitvoering van deze onderhouds
plicht door de eigenaren van de
opstanden. Vandaar dat wij nog een
keer dit onderwerp onder uw
aandacht willen brengen.
BACTERIEVUUR
In het voorjaar van 1984 zijn
nieuwe wettelijke maatregelen van
kracht geworden voor de bestrijding
van de planteziekte bacterievuur.
Bacterievuur is de naam van een
planteziekte waarover in de laatste
jaren nogal wat te doen is geweest.
Het is een bacterieziekte die vooral
planten uit de groep van de
appelachtigen kan aantasten, waartoe
ondere andere behoren: de peer, de
appel, de meidoom en aantal
sierstruiken zoals: de Cotoneaster
(dwergmispel), de Pyracantha (vuur-
doom), de Sorbus (lijsterbes) en de
Stranvaesia. Uit deze opsomming
blijkt, dat vooral de fruitteelt (peer en
appel) en de boomteelt (sierheesters en
vruchtbomen) door deze ziekte
worden bedreigd en grote schade
daarvan kunnen ondervinden. De
ziekte, die ook het landschap, de
plantsoenen en particuliere tuinen
bedreigt, wordt nu in een twintigtal
beschermde gebieden harder aange
pakt d.m.v. een aantal extra
bestrijdings- en voorbehoedende
maatregelen. Ook de gemeente
Venray is nagenoeg geheel in één van
deze gebieden gelegen. Eén van de
verplicht uit te voeren maatregelen is
het onderhoud van de wilde meidoom
door (jaarlijks) snoeien op zo'n wijze,
dat hij niet meer kan bloeien.
DE MEIDOORN
De wilde meidoorn komt in grote
delen van ons land voor in de vorm
van heggen rond tuinen en langs
wegen, maar vooral in het landschap
op perceelscheidingen of in gemengde
beplantingen. De meidoom heeft in
het landschap grote cultuurhistori
sche waarde en functioneert boven
dien als veekering en als schuilplaats
en voedselbron voor veel vogels. Het
is dus wel duidelijk, dat de meidoom
voor het landschap van belang is.
Helaas is de meidoom zeer vatbaar
voor bacterievuur en speelt vooral de
bloei een belangrijke rol bij de
vestiging en verspreiding van de
ziekte. De meidoom is onze speciale
aandacht dus zeker waard.
WIJZE VAN ONDERHOUD
Het verplichte onderhoud van de
meidoorn is geregeld in de Beschik
king bestrijding bacterievuur 1984.
Daarin staat vermeld, dat gebruiks-
gerechtigden van terreinen met wilde
meidoombeplantingen (gemeenten,
provincies, waterstaat, agrariërs, par
ticulieren etc.) in de beschermde
gebieden daaraan onderhoud moeten
plegen.Alleen aan de wilde meidoom
(Crataegus monogyna en Crat.
Leavigata), niet aan de cultuurvarië-
teiten zoals de dubbele roodbloemigc
Paul's Scarlet e.a., moet dit onder
houd plaatsvinden. Het onderhoud
dient zodanig te worden verricht, dat
daarmee de bloei wordt voorkomen.
De bloesem van de meidoorn is
namelijk de belangrijkse invalspoort
voor deze bacterieziekte. Als de plant
niet bloeit is de kans, dat hij ziek
wordt veel geringer. Indien de plant
ziek wordt moet hij worden verwij
derd en vernietigd, waartoe de
Plantenziektenknndige Dienst gedu
rende bet gehele jaar zo nodig
opdracht kan geven. Door het
verplichte onderhoud wordt bereikt,
dat de planten minder kans lopen ziek
te worden en dus hun functie kunnen
blijven vervullen. Het hoofddoel van
de onderhoudsplicht is echter de
vestiging en uitbreiding van de ziekte
te voorkomen en daarmee het aantal
infectiebronnen drastisch terug te
brengen en zo de infectiedruk in een
beschermd gebied te verlagen. In de
Beschikking staat verder aangegeven,
Het meerendeel van de Hinderwetvergunningen in Venray heeft be
trekking op veehouderijen.
Zoneringsverordening
De gemeenteraad heeft de bevoegd
heid tot het maken van een zogeheten
vrijstellingsverordening. Op die ma
nier zouden bepaalde soorten bedrij
ven vrijgesteld kunnen worden van de
verplichting om een hinderwetver
gunning te hebben. Burgemeester en
wethouders schrijven in de nota geen
heil te zien in een dergelijke
vrijstellingsregeling, omdat er in
Venray amper grote aantallen bedrij
ven te vinden zijn die als groep
vrijgesteld kunnen worden. Met name
dat het onderhoud moet worden
uitgevoerd in de winterperiode tussen
1 november en 1 april.
Op welke wijze de bloei moet
worden voorkomen is afhankelijk van
de beolantingsvorm en die hangt weer
samen met de functie van de
beplanting. Een heg rond een tuin kan
bijvoorbeeld jaarlijks worden ge
snoeid of geknipt en zal dan in het
geheel niet bloeien. Heggen of
struiken op perceelsscheidingen kun
nen worden afgezaagd op 10, 40 of
100 cm boven de grond waarbij de
overblijvende takken kort worden
ingesnoeid. Hierna zullen de stobben
of stammen weer tot volwaardige
stuiken uitgroeien, maar deze zullen -
afhankelijk van de hoogte van
afzagen - de eerste 3-5 jaar niet
bloeien. Een zelfde behandeling is
denkbaar voor meidoom in een
gemengde (erf) beplanting of voor
alleenstaande struiken. Meidooms die
eigenlijk als zodanig geen functie
hebben kunnen beter worden ver
vangen door struiken die niet vatbaar
zijn voor bacterievuur.
CONTROLE OP
ONDERHOUDSPLICHT
In het voorgaande is vermeld, dat
ingevolge de Beschikking bestrijding
bacterievuur 1984 de gebruikgsge-
rechtigden van terreinen waar zich
wilde meidooms bevinden en die zijn
gelegen in de beschermde gebieden,
verplicht zijn die meidoorns tussen 1
november en 1 april zo te snoeien, dat
er geen bloei ontstaat.
De Algemene Inspectiedienst ziet
toe op het nakomen van deze
onderhoudsplicht. Als n£ 1 april
blijkt, dat geen onderhoud heeft
plaatsgevonden van de meidoorns
waar de onderhoudsplicht voor geldt,
dan is er een overtreding ontstaan van
de voornoemde beschikking (art. 6) en
zal door de Algemene Inspectiedienst
worden opgetreden. Bij de controle in
het voorjaar van 1985 bleek in een
groot aantal gevallen het verplichte
onderhoud niet te zijn uitgevoerd.
Onbekendheid met de regeling werd
hierbij als oorzaak genoemd. Thans,
twee jaar na de invoering van de
onderhoudsplicht en na de daaraan
gegeven publiciteit, kan onbekendheid
met de regeling in redelijkheid niet
meer als excuur worden aangevoerd.
GEVOLGEN BIJ HET NIET
NAKOMEN VAN DE
ONDERHOUDSPLICHT
In de gevallen, dat ambtenaren van
de Algemene Inspectiedienst overtre
dingen constateerden betreffende het
niet nakomen van de onderhouds
plicht, werd in 1985 nog waarschuw
end opgetreden. Nu zal echter
proces-verbaal worden opgemaakt,
zeker als de betrokkene al is
gewaarschuwd. Het proces-verbaal zal
vervolgens bij justitie aanhangig
worden gemaakt.
Bovendien heeft de Plantenziekten-
kundige Dienst de bevoegdheid om op
basis van de Planteziektewet het
nagelaten onderhoud aan de mei
dooms alsnog te laten verrichten op
kosten van de gebruiksgerechtigde van
het terrein waar de meidoorns zich
bevinden. Het spreekt vanzelf, dat u
deze minder aangename situatie beter
kunt vermijden door aan de genoemde
verplichting te voldoen.
ook niet onder de intensieve veehou
derijen vanwerge hun vergaande
effecten op het milieu. Ook kan de
gemeenteraad een zoneringsveror
dening in het leven roepen. Daarbij
worden gedeelten van de gemeente
aangewezen waar géén bedrijfsvesti
gingen en/of -uitbreidingen worden
toegestaan. Ook van die mogeliikheid
willen B. en W. voorlopig geen
gebruik gaan maken, omdat ze
daarvoor het bestemmingsplan „Bui
tengebied" 'n beter instrument
vinden.
Intensieve veehouderij
Een heel erg groot deel van alle
aanvragen voor een hinderwetvergun
ning heeft betrekking op de intensieve
veehouderij. Gezien het erg grote
aantal aanvragen is het niet verwon
derlijk dat er ook veel bezwaarschrif
ten en beroepzaken uit voorvloeien.
Menige vergunning kon pas definitief
worden verleend of geweigerd nadat
er een Koninklijk Besluit aan te pas
was gekomen. Uit al die beroepszaken
zijn heel wat aanvullende richtlijnen
voortgekomen. Een bekende richtlijn
is het instellen van de zogeheten
.stankcirkels'. Rondom een veehou
derij wordt een denkbeeldige cirkel
getrokken waarvan de straal voorna
melijk afhankelijk is van het aantal
dieren dat gehouden wordt. Binnen
die cirkel kunnen dan bijvoorbeeld
geen nieuwe woningen gebouwd
worden - of het moet een woning zijn
die bij een agrarisch bedrijf hoort.
Andersom kan een agrarisch bedrijf
niet uitbreiden wanneer de nieuwe
stankcirkel zo groot wordt dat deze
over al bestaande woonbebouwing
komt te liggen.
LandscbappeUke waarde
In 1982 hebben B. en W. van
Venray een hinderwetvergunning ge
weigerd voor het oprichten van een
varkensmesterij met als reden dat die
mesterij in de onmiddelijke omgeving
van een natuurgebied zou komen. Die
weigering liep uit op 'n beroepszaak
en uiteindelijk werd de gemeente door
de Kroon in het gelijk gesteld.
Toch zal in lang niet alle gevallen de
landschappelijke waarde van de
omgeving de doorslag geven of een
vergunning al dan niet kan worden
afgegeven.Uiteindelijk zijn bestem
mingsplannen en hinderwetvergun
ningen zaken die dan wel eens op
gespanen voet kunnen komen. B.enW.
van Venray spreken in de nota de
mening uit dat zij de Mogelijkheid
open houden om honderwetvergun-
ningen te weigeren voor plaatsen waar
dat uit oogpunt van de ruimtelijke
ordening wél mogelijk is maar uit
milieu-oogpunt niet. De aanwijzing
van een zogeheten „bouwblok" in het
plan Buitengebied is dus nog geen
garantie da er daadwerkelijk gebouwd
kan worden wanneer dit moet
gebeuren in de onmiddelijke nabijheid
van landschappelijk waardevol ge
bied.
Ammoniak
Sinds 1987 bestaat er een richtlijn
van het ministerie over veehouderijen
die binnen een afstand van 500 meter
liggen van een voor verzuring gevoelig
gebied. Dat heeft dan alles te maken
met de ammoniak die op een
veehouderij vrijkomt en in de
buitenlucht terechtkomt. Strikte toe
passing van deze richtlijn houdt in dat
binnen die 500 meter geen oprichting
van een nieuw bedrijf of uitbreiding
van een bestaand bedrijf mogelijk is.
De eerste conclusie die dan
getrokken zou kunnen worden is
tegelijkertijd een absurde: een bedrijf
gelegen of 400 meter afstand kan niet
uitbreiden - ook al gaat het maar om
40 varkens - en een bedrijf op 510
meter kan wél uitbreiden - ook al gaat
het om enkele honderden varkens.
Daar willen B. en W van Venray niet
aan Moeilijker is het om het beleid te
De gemeenteraad van Venray
bespreekt op zijn komende vergade
ring de nota „Gemeentelijke taken op
milieuhygiënisch gebied". Daarin
wordt een overzicht gegeven van de re
cente ontwikkelingen op het gebied
van het milieu en geeft het gemeente
bestuur de hoofdlijnen van het beleid
aan voor de toekomst. Burgemeester
en wethouders hebben deze nota laten
opstellen en vragen nu aan de gemeen
teraadsleden om hun oordeel. Elders
op deze pagina meer over deze nota.
De agenda voor de raadsvergade
ring vermeldt verder nog de on
derstaande punten. De bijeenkomst is
dinsdag 30 augustus en begint om
19.00 uur; belangstellenden zijn van
harte welkom:
1Notulen voorgaande vergadering;
2. Ingekomen stukken en medede
lingen;
3. Wijziging regeling Limburgse
Bestuursacademie;
4. Aanpassing ziektekostenregeling
ambtenaren aan de nieuwe Wet
Gemeenschappelijke Regelingen;
5. Wijziging ziektekostenregeling
ambtenaren binnen Limburg;
6. Voorlopige vaststelling gemeente
rekening 1986;
7. Verlenen van een representativi-
teitsverklaring aan de Stichting
Lokale Omroep Venray;
8. Benoeming lid van de welstand
scommissie, te weten dhr. Th.
van den Acker uit Deurne;
9. Aanschaf van gaspakken ten be
hoeve van de brandweer;
10. Nota „Gemeentelijke taken op
milieuhygiënisch gebied";
11Verkoop van 4 bouwkavels in
Smakt voor de bouw van premie-
koopwoningen;
12. Krediet voor de aanleg van open
bare werken in Smakt;
13. Krediet voor openbare werken in
Ysselsteyn;
14. Reconstructie gedeelte
Schoolstraat (Jan Hensenstraat,
Henseniusplein);
15. Nieuwe riolering Leeuwstraat;
16. Voorbereidingsbesluit plan „Bui
tengebied" in verband met de
bouw van een loods in Spurkt;
17. Voorbereidingsbesluit Rijksweg
A73-Noord;
18. Verklaring in het kader van de
Wet Geluidshinder voor de bouw
van 18 premiekoopwoningen in
Land weert.
,,De ammoniak-uitstoot is een be
langrijk gegeven geworden bij de
beoordeling van hinderwetaanvra-
gen. Ammoniak wordt als een van
de oorzaken aangewezen van de
slechte kwaliteit van de bossen.
Proeven voor de verbetering wer
den eerder dit jaar o.a. in Venray
gehouden.
bepalen waar dan wél de grens moet
worden gelegd - zonder aan de
richtlijn te tornen dat er in ieder geval
binnen die 500 meter geen nieuwe
bedrijven of uitbreidingen komen.
Belangrijk daarbij is het om te
kijken naar de totale hoeveelheid
ammoniak die er in Venray vrijkomt.
Het uitgangspunt voor het gemeente
bestuur is dat die totale hoeveelheid
niet meer toe mag nemen. Terugdrin
gen is natuurlijk nog beter. Verplaat
singen zijn dus wel toegestaan
wanneer het gaat om bedrijven die
toch al in Venray zaten.
Verplaatsingen van buiten de
gemeente worden niet toegestaan, als
dit gepaard gaat met een verhoging
van de ammoniak-uitstoot binnen de
gemeente.
Hinderwetuitvoeringsprogramma
Een groot percentage van de naar
schatting 1500 bedrijven in de
gemeente Venray is voorzien van een
hinderwetvergunning - bijvoorbeeld
uit de jaren zestig - nog wel helemaal
overeenstemmen met de houdige
stand van zaken.
In hun nota schrijven B. en W. dat
aan de controle op de naleving van de
Hinderwet het nodige schort. Dat
hangt dan vooral samen met de
personele bezetting bij de gemeente
lijke afdeling voor milieuzaken en bij
de politie, die de opsporing van
strafbare feiten voor haar rekening
neemt. Om de behandeling van
hinderwetvergunningen en de controle
op de naleving ervan nu eens goed op
de rails te zetten, willen B.en W. begin
volgend jaar klaar zijn met de opzet
van een Hinderwetuivoeringspro-
gramma, afgekort H.U.P. Dat
H.U.P. geeft dan een beter inzicht in
de algemene situatie en zal daardoor
een belangrijk instrument kunnen zijn
voor het gemeentelijke milieubeleid.
Volgende week op deze pagina
aandacht voor de beleidsterreinen
water-, lucht- en bodemverontreini
ging en geluidhinder.
KENNISGEVING
BEKENDMAKING
ONTWERF-BESCHIKKING
Burgemeester en wethouders van
Venray, maken bekdn dat zij van plan
zijn om positief te beschikken op de
aanvragen van:
- H. Peeters, Heidse Peelweg 47 te
Ysselsteyn voor een hinderwetvergun
ning voor het uitbreiden en wijzigen
van een varkensfokkerij gelegen aan
de Heidse Peelweg 47 te Ysselsteyn,
onder het stellen van voorwaarden;
- Jenniskens Pluimveebedrijf b.v.,
Ysstelsteynseweg 79 te Ysselsteyn voor
een hinderwetvergunning voor het ex
art. 6a uitbreiden/wijzigen van een
legkippenhouderij gelegen aan de
Deurneseweg 182 te Ysselsteyn, onder
het stellen van voorwaarden.
- Maatschap Wilmsen, Peelweg 4 te
Ysselsteyn voor een hinderwetvergun
ning voor het uitbreiden en wijzigen
van een varkensmesterij en -fokkerij
gelegen aan de Peelweg 4 te Ys
selsteyn, onder het stellen van voor
waarden.
De ontwerpbeschikking en bijbeho
rende stukken kunnen op het raad-
KENNISGEVING
BEKENDMAKING
AANVRAAG
Burgemeester en wethouders van
Venray maken bekend dat, bij hen een
aanvraag is ingediend voor een hinder
wetvergunning van:
- Maatschap Vullings, Roland 3 te
Castenray, voor het ex art. 6a
uitbreiden/wijzigen van een rundvee-
en legkippenhouderij, gelegen aan Ro
land 3 te Castenray;
- Maatschap Peeters, Gunhoekweg
15 te Oirlo, voor het ex. art. 6a
uitbreiden/wijzigen van een legkip
penhouderij, gelegen aan de Gunhoe
kweg 15 te Oirlo;
- A. Poels, Handrik 5 te Merselo
voor het wijzigen van een rundveehou
derij, gelegen aan de Handrik 3 en 5 te
Merselo.
Burgemeester en wethouders van-
Venray maken hierdoor bekend hun Ge
besluit van 17 augustus 1988, waarbij
het stopverbod geldend voor de oost- 22
zijde van het gedeelte van de Deken z0'
Thielenstraat, gelegen tussen de Merse-M^J
loseweg en 't Liene, tijdelijk is vervan-;r°^
gen door een parkeerverbod.
Het besluit ligt voor een ieder ter in$
zage in kamer 119 van het raadhuis.
Belanghebbenden kunnen tegen dit-®'
besluit binnen dertig dagen na de da- W:
turn van deze bekendmaking in beroep gel
komen. Het beroepsschrift moet Wor- do
den gericht aan de Koningin, maaiSAN
worden ingediend via de commissaris 22
van de Koningin in Limburg tc{*en'
Maastricht. *001
Burgemeester en wethouders voor-ÊJ?,c
noemd, rfi
Burgemeester Defesche en Secretaruyvc
de Bever. en
100
huis, kamer 119, Raadhuisstraat 1 te
Venray elke werkdag van 09.00 tot
12.00 uur worden ingezien tot 9 sep
tember 1988.
Tot deze datum kunnen de stukken
ook worden ingezien op elke donder
dag van 16.30 tot 19.30 uur na telefo
nische afspraak.
Tot bovengenoemde datum „kunnen
gemotiveerde bezwaren schriftelijk
worden ingediend bij burgemeester en
wethouders van Venray. Daarbij kan
worden verzocht de persoonlijke gege
vens van diegene die bezwaar maakt
niet bekend te maken.
De aanvrager en diegene die be
zwaar hebben gemaakt naar aanlei
ding van de aanvraag en diegene die
aan kunnen tonen dat zij niet (tijdig)
in staat zijn geweest dit te doen, kun
nen bezwaar maken tegen de ontwerp
beschikking.
Burgemeester en wethouders voor
noemd,
Mr. H. Defesche, burgemeester
Drs. A. de Bever, secretaris.
De burgemeester van Venray maakt
ter voldoening aan het bepaalde in art.
11 van de Wet op de Ruimtelijke Or
dening en het bepaalde in art. 10, lid
E.III, van de voorschriften behorende
bij het bestemmingsplan „Buitenge
bied" bekend, dat het college van B.
en W. in hun vergadering van 10 au
gustus 1988 hebben besloten een wijzigRii
ging van genoemd bestemmingsplan in
procedure te brengen voor een terrein 0B
gelegen aan de Pastoor Jacobspeel tc
Ysselsteyn, deel uitmakende van het
perceel kadastraal bekend gemeentt
Venray, sectie H, nr. 3277. De voorge
nomen wijziging beoogt op de betref
fende locatie het stichten van een vol
waardig agrarisch bedrijf mogelijk te
maken. Het ontwerp-besluit en de
daarbij behorende stukken liggen va- J
naf heden voor een ieder gedurende: y
een termijn van 14 dagen ter inzage in; va
het raadhuis, afd. ruimtelijke orde-i j„
ning, kamer 201, Raadhuisstraat 1 te:
Venray, elke werkdag vanaf 09.00 tot:
12.00 uur. Gedurende genoemde ter-Wilt
mijn bestaat voor belanghebbendenjcom
gelegenheid tot het indienen vanpp,
schriftelijke bezwaren bij het collegetem
van burgemeester en wethouders vangesli
Venray. r~"
Venray, 25 augustus 1988 J?
■De burgemeester voornoemd, J
Mr. H. Defesche. t
GE
In verband met de aanleg vany0(
riolering in Lisdodde wijk Land-fe|
weert) zal gedurende vijf weken de:
Rosmolenbaan tussen Spurkterdijk enKU
Kruidenlaan voor alle verkeer zijnKA
afgesloten. Ook de verbinding Krui-[nJ-
denlaan-Smakterveldweg is voor hetgE
verkeer afgesloten. De werkzaam- a
heden starten op maandag 29jan
augustus a.s. Grc
De begraafplaats Boschhuizen is infoi
de genoemde periode nog bereikbaar—
via de Maasheseweg of via deGR
Stationsweg-Spurkterdijk. Uj
GE
Tel
Gemeentelijk Combi-zwembad
Parkweg 2 5801 PP Venray. GE
Met ingang van 5 september a.s. ji
starten de zwemopleidingen voor het
A, B, Basiszwemdiploma, Zwem-I b
vaardigheidsdiploma 1,2 en 3. In
schrijvingen dagelijks aan de kassa!
van het zwembad van 10.00-19.00:
uur. Uj
Lestijden:
Opleiding A-diploma. Bel
Maandag en donderdag: 16.00-Gu
16.30; 16.30-17'00; 17.00-17.30; 17.30tel
-18.00.
'el
De aanvraag en de bijbehorende
stukken kunnen op het raadhuis, ka
mer 119, Raadhuisstraat 1 te Venray,
elke werkdag van 09.00 tot 12.00 uur
worden ingezien tot 26 september
1988.
Tot deze datum kunnen de stukken
ook worden ingezien op elke donder
dag van 16.30 tot 19.30 uur na telefo
nische afspraak.
Tot bovengenoemde datum kunnen
gemotiveerde bezwaren schriftelijk
worden ingediend bij burgemeester en
wethouders van Venray. Daarbij kan
worden verzocht de persoonlijke gege
vens van diegene die een bezwaar
schrift indient niet bekend te maken.
Als daar telefonisch om wordt ver-
Dinsdag en vrijdag: 16.30-17.00;
17.00-17.30.
Vrijdag: 16.00-16.30.
Opleidingen B-diploma
Vrijdag: 17.30-18.00.
Opleiding Basiszwemdiploma L'j
Zaterdag: 11.00-11.30; 11.30-12.00. El
Opleiding Zwemvaardigheid 1,2,3
Dinsdag 17.30-18.00. M
zocht (afd. openbare orde, veiligheid,
milieuzaken, toestel 247), kunnen tot
één week voor bovengenoemde datumL-
bezwaren ook mondeling worden ge
maakt, waarbij over de aanvraag kan
worden gesproken met gemeente, de
aanvrager en eventuele overige aanwe
zigen.
Alleen diegene die bezwaar hebben
gemaakt naar aanleiding van de aan
vraag en diegene, die kunnen aanto
nen dat zij niet (tijdig) in staat zijn ge
weest dit te doen, kunnen tijdens de
verdere procedure bezwaar maken te
gen de ontwerpbeschikking en/of be
roep indienen tegen de uiteindelijke
beschikking.
Mr. H. Defesche, burgemeester
Drs. A. de Bever, secretaris.