D0E-HET-ZELF VAKANTIE FIETSVAKANTIES W 'IETSEN VAN NU :N MORGEN" FIETSTEST do FIETSREGISTRATIE FIETSVERZEKERING, DE MOEITE WAARD DE VAEL OUWE TOCHT Elll V/IELZN9 GAZELLE ROAD CRUISER,FIETS VAN HET JAAR TOERTOCHTEN RONDE VAN DE BENELUX lANGE AFSTAND FIETSROUTES HET KOPEN VAN EEN FIETS Op deze pagina treft u nieuws en wetenswaardigheden aan over de fiets en alles daar omheen. Een echte fiets- pagina dus. De fiets is - als dagelijks vervoermiddel en in de sport - altijd al populair geweest in Nederland. De laatste vijftien jaar is ook het fietsgebruik als ontspan ning en tijdverdrijf sterk toegenomen. Steeds meer men sen, vaak hele families met kinderen, maken regelmatig fietstochten of gaan met de fiets op vakantie. Met het oog op de naderende zomer vindt u daarom ook hierover op deze pagina veel informatie. Bij de Nationale Fietsregistratie (NFR) kan iedere fiets - nieuw èn tweedehands - die door de vakhan- del wordt verkocht vyf jaar lang voor tien gulden worden geregistreerd. Bij het afsluiten van een fietsverze- kering kost deze registratie niets. De te registreren fiets wordt door de vakhandel voorzien van een gele kunststof huls om één van de frame- buizen en van de gegraveerde post code van de eigenaar. Per computer De fïetseigenaar krijgt een registra- tiekaart waarvan, bij vermissing van de fiets, deel twee moet worden opgezonden aan de NFR. Alle politie korpsen in Nederland hebben een rechtstreekse telexverbinding met de NFR computer. Door vergelijking van de gegevens van de als vermist opgegeven fietsen met die van gevonden fietsen kunnen de eigena ren op deze wijze snel worden opge spoord. En dat het systeem werkt bewijzen de meer dan duizend fiet sen die reeds aan hun rechtmatige eigenaren werden terugbezorgd. Het is verstandig bij aankoop van een nieuwe fiets een fietsverzekering af te sluiten. Men kan hierbij kie zen uit drie verzekeringstermijnen: één, drie of vijf jaar. Er zijn twee tarieven: een (hoger) tarief voor de (meeste) grote steden en een laag tarief voor de rest van het land. Gemiddeld kost een fietsverzekering voor een fiets van bijv. 700,- - 800,-, afhankelijk van de gekozen termijn en de woonplaats, ergens tus sen de dertig (1 jaar, laag tarief) en tweehonderd gul den (5 jaar, hoog tarief). Over het algemeen geldt dat men - tegen een eigen risico van 25,- het eerste jaar bij diefstal een (zelfde) nieuwe fiets krijgt. Bij langere termijn verzekering geldt dit (bij diefstal èn aanrij- dingsschade) ook voor het tweedejaar. Daarna krijgt men - afnemend per jaar - 60% resp. 50% en 40% van de aankoopwaarde vergoed. In Nederland worden jaarlijks dui zenden fietstochten door de fiets clubs georganiseerd. Deze zijn aan gesloten bij de Koninklijke Neder landse Wielren Unie of bij de Neder landse Rijwiel Toer Unie, Deze toch ten worden over geheel Nederland gehouden en variëren van 20 tot 350 km per dag. Veel fietsclubtoch- ten zijn alleen voor leden. Wie regel matig recreatief/prestatief wil fiet sen, kan beter lid worden van een bij de NRTU aangesloten toerfietsclub. Het NRTU Bondsbureau te Veenen- daal (tel. 08385-21421) vertelt u graag welke toerfietsclub er in uw woonplaats of regio zijn. U kunt hier ook het NRTU-fietsevenementen- programma (ca. 7000 fietstochten) bestellen door overmaking van 21,- (incl. portokosten) op gironr. 626664 t.n.v. de NRTU, Veenendaal onder vermelding van „Programma '88". Ook de KNWU (tel. 03480- 11544) geeft een toertochtenkalen der uit. Te bestellen door overma kingvan 10,-(incl. portokosten) op gironr. 111711 t.n.v. KNWU, Woerden onder vermelding van „Toerinfo 1". Cycletours en Gazelle organiseren dit jaar van 28 mei t/m 3 juni voor de vijfde (en laatste!) maal de Ronde van de Benelux voor meer geoefende toerfietsers (max. 100 deelnemers). Afstand 1200 kilometer. Overnachtingen in hotels. Een goede racefiets zelf meenemen. Folder met inschrijfformulier aan te vragen bij Gazelle Rijwielfabrieken B.V., Postbus 1, 6950 AA Dieren, tel. 08330-29911. De inschrijving geschiedt in volgorde van binnen komst van het inschrijfformulier. Op zaterdag 2 juli 1988 organiseren R.T.C. „De Veluwerijders" en Gazelle voor de twaalfde keer de Vael Ouwe Tocht. De start vindt plaats op het fabrieksterrein van Gazelle te Dieren. De lengte van de tocht is - naar keuze - 200 km of 100 km. Zij voert de deelnemers over de heuvels en heidevelden van de mooiste delen van de Veluwe. Elke deelnemer ontvangt na het vol brengen van deze toertocht een fraaie medaille als herinnering. Voor inlichtingen: R.T.C. De Veluwe rijders, tel. 085-620826 of Gazelle, tel. 08330-29911. Uit de oude doos (iA3£lL£in chhand. rfelu&it FABRIEKtf DIEREN Een antieke tietsadvertentie uit de twintiger jaren EEL EN MAAS it recreatieve fietsen neemt toe. eds 6 7% van alle Nederlanders at tegenwoordig met de fiets op kantie. Deze trend is ook waar te men in het aanbod van fiets- kanties, zowel in binnen- als bui- ïland. Alles is mogelijk: dagtoch- weekend-arrangementen en tsvakanties in eigen land en fiets- sprogramma's naar verre en niet verre landen, van België tot China Rusland toe. Reizen kan men per ets)trein, bus, vliegtuig of schip, al niet gekoppeld aan een verblijf in tels, huisje of camping. Er zijn ireatieve arrangementen, ook ar families met kinderen, en meer estatiegerichte programma's. eorganiseerd.... it - zeer gevarieerde - aanbod in tsvakanties in binnen- en buiten- ïd wordt voornamelijk verzorgd or in fietsvakanties gespeciali- erde reisorganisaties en een klein ntal algemene organisaties. Men in hierover - en over weekend- rangementen, dagfietstochten etc. Nederland - alle informatie ver- ijgen bij de Fietsvakantiewinkel, 1.03480-21844. en individueel ie zelf zijn fietstocht of -vakantie 1 organiseren, kan ruime informa- i in de vorm van beschrijvingen, viezen, kaarten en fietsroutes ver- ijgen bij de ANWB (tel. 070- 7147), Fietsvakantiewinkel (tel. 480-21844), ENFB (tel. 03480- 250), stichting: fiets! (tel. 020- 91212) en bij gespecialiseerde artenwinkels zoals Olivier van lort (010-4131589), Pied a Terre 20-274455) en Stap voor Stap (080- 4957). Donderdag 30 juni - Pagina 9 men een georganiseerde fiets- kantie bespreekt, wordt alles regeld: vervoer naar de plaats van stemming, overnachtingen en aaltijden. De fietsroutes zijn voor deelnemers uitgezet, de bagage irdt dagelijks van hotel naar hotel van camping naar camping bracht. or diegenen die het allemaal zelf llen doen, is een goede voorberei- ig aan te bevelen. Hieronder vol- n enige tips. lorbereiding haf grootschalige kaarten aan van voor de fietsvakantie gekozen bied. Hierop kan de route verdeeld dag-etappes (max. 40 km per dag de bergen, anders hooguit 60 km dag), worden uitgestippeld. Probeer adressen van hotels of cam pings langs de route te bemachtigen en deze evt. te bespreken. Voorzieningen Wie met de auto gaat, zal voorzienin gen moeten treffen om de fiets(en) te 'transporteren. Hiervoor zijn spe ciale dakrekken of - als men een trekhaak heeft- trekhaakdragers in de handel. In verband met het transport van bagage (20 a 25 kg) is een stevige (toer)fiets met versnellingen (géén lichtgewicht sportfiets of racefiets) het geschiktst voor heuvelachtig ter rein. In de bergen is een derailleur met minimaal tien versnellingen en een aangepaste tandwielverhouding noodzakelijk. Voor een langdurige fietsvakantie (één of meer maanden) leent een randonneurfiets zich het beste. Ter evenwichtige verdeling van de bagage is het monteren van een ste vige vóór- èn achterdrager aan te bèvelen. Fietstassen zijn in allerlei soorten en kwaliteiten in de handel verkrijg baar: tassen voor achterdrager en vóórdrager, stuurtassen en zadeltas sen. Lichtgewicht tassen verdienen de voorkeur. Let bij de aanschaf minder op de prijs dan op de kwaliteit: de tassen moeten waterdicht zijn en mogen niet uitscheuren. Een onderhouds- en reparatieset is onontbeerlijk. Ook fietsklediïïg (m.n. regenkle ding) mag niet worden vergeten. Nog een paar tips Maak ter voorbereiding enige fietstochten in de buurt. Neem alleen de noodzakelijkste dingen mee. Pak de tassen zó in dat de dingen die u onderweg het meest nodig heeft, gemakkelijk bereikbaar zijn. Maak een lijstje van wat in welke tas zit. Geef de fiets vooraf een onder houdsbeurt. Tenslotte: Laat u over alles advise ren door de fietsspecialist in uw buurt, en vraag hem vooral welke reserve-onderdelen u dient mee te nemen. In Nederland gangbare ban denmaten zijn bijvoorbeeld in het buitenland niet overal vlot verkrijg baar. ieds meer fietstoeristen nemen t langer genoegen met het maken een ommetje van een relatief lerkt aantal kilometers, maar kie- voor een lange afstand fiets- ht, waarvoor dan doorgaans een ital dagen wordt uitgetrokken, te voldoen aan de vraag naar lange afstand fietsroutes is onlangs op initiatief van het Landelijk Fiets- platform het ongeveer 150 bladzij den tellende boek „Lange Afstand Fietsroutes" verschenen met ruim 3000 kilometer fietsroutes door Nederland ten noorden van de Moer dijk. Volgend jaar verschijnt een tweede deel dat betrekking heeft op de zuidelijke helft van Nederland. Naast het tekstgedeelte zijn afzon derlijke kaartbladen opgenomen. Het boek wordt uitgegeven door Buijten Schipperheijn in Amster dam en is voor 24,50 in de boek handel en bij de VWs te koop. ie al jaren niet meer bij een fietswinkel naar nieuwe itsen heeft gekeken, moet dat toch eens gaan doen. zal zijn ogen uitkijken en tevens constateren dat fiets aan het veranderen is. En dat heus niet alleen ndat de fietsen meer kleur hebben gekregen. igh-tech technische ontwikkeling is ook de fietsen de laatste jaren snel [aan. Chroom is bij veel fietsen en derdelen (op zich al vaak wonder- van „high-tech") vervangen tische Gazelle City Concept. Deze fiets - een prototype, dus niet te koop - geeft met zijn ovale buizen en kunststof schijven en flexibele omhulling (i.p.v. een kettingkast) van ketting of aandrijfriem een indruk van hoe de adsfiets in de jaren negentig De Primeur Trendy, een vlotte heden daagse gebruiksfiets Recreatiefietsen telle City Concept, stadsfiets voor de jaren negentig ar roestvrij staal, aluminium en zoals de dit jaar tot „fiets van het nststof. Hier en daar zijn zelfs jaar" gekozen jlstof (versterkt met glasvezelen Road Cruiser en de inium toegepast. Er zijn fietsen Primeur Trendy it een geheel nieuwe vormgeving, van Gazelle. 't platte of driehoekige framebui- met riemaandrijving (i.p.v. ket- gaandrijving) of combinaties hier- Ook komen er steeds meer fietsen eruit kan zien. die gemaakt zijn voor speciaal gebruik, vooral in de recreatieve sec- Ook fietsen tor. Zoals ATB's (All Terrain Bikes) van vandaag en Randonneurs (voor echte trek kers). Gazelle heeft zelfs een combi natie van deze twee op de markt: de World Cruiser. minder de waard, ebruiksfietsen voorbeeld hiervan is v.w.b. de sv/one" gebruiksfietsen de futuris- De World Cruiser, een combinatie ATB en Randonneurfiets De juiste fietsmaat Voor de juiste fietsmaat moet het frame bij gewone fietsen (gemeten vanaf het hart van de trapas tot aan de bovenkant van de zadelpenlug) ongeveer 25 cm korter zijn dan het been (gemeten vanaf de lies tot aan de voetzool) van de berijder. Is het been bijvoorbeeld 70 centi meter lang dan hoort daarbij een framehoogte van ongeveer 45 centimeter. De zadelhoogte moet (gemeten van de boven kant van het zadel tot aan de grond) gelijk zijn aan de been lengte plus 10% van die lengte. In het voorbeeld dus 77 centi meter. De stuurhoogte kan daaraan - naar wens - worden aangepast. Piet Pelle Dierentuin Artis te Amsterdam stelt sinds kort bedrijven in de gelegen heid een of meer van haar dieren te adopteren. Gazelle Rijwielfabriek B.V. uit Dieren maakte hiervan dankbaar gebruik, adopteerde drie Dorcas gazellen en noemde een hier van Piet Pelle. Piet Pelle is de hoofd figuur uit een stripverhaal dat Gazelle al ettelijke jaren uitgeeft en waarvan onze grootouders al geno ten. Bewezen is, dat het verhaal van Piet Pelle een der oudste stripverha len van Nederland is! FIETS VAN HET JAAR Na de auto en de sportman van het jaar is er nu dus ook een fiets van het jaar. Logisch in een fietsland als Nederland! Achteraf vraag je je af waarom niemand eerder op het idee gekomen is.... De Gazelle Road Cruiser werd door een zevenkoppige jury unaniem uit 32 voor de verkiezing aangeboden fietsen tot fiets van het jaar 1988 gekozen. Hoe rijdt dat, een fiets met zulke dikke banden, zo afwijkend van alles wat tien tallen jaren over de Nederlandse fietspaden rolde? Alleskunner Gazelle mikt met deze fiets op de jeugd, die tot nu toe min of meer gedwongen fietste op een door papa gekozen stuk saaie degelijkheid, en niet op zo'n veel spannender Moun tainbike. Of beter All Terrain Bike (ATB), want bergen hebben we hier niet. Een echte ATB is de Road Crui ser niet, maar hij is er wel direct van afgeleid. En dat maakt de fiets bij zonder geschikt voor wegdekken in alle denkbare kwaliteiten: glad asfalt, tegels, bakstenen (nieuw gelegd of totaal verzakt), geblok keerde doorgangen, Amsterdammer tjes om te slalommen, supersteile bruggen die heel snel schakelwerk vragen, tramrails, stoepen, ver keersdrempels, hondepoep. Maar ook tractorwegen, bospaden en het harde strand zijn prima te befietsen. Na een strandrit moet wel meteen de waterstraal op de fiets worden gezet, want strandzout is net zo agressief als winterpekel. Genot om te rijden Met de bandenspanning op 4,5 vóór en 5 bar achter is het fietsen een genot. Je voelt het gewicht van bijna 19 kg even bij het op gang komen, maar daarna rolt de Cruiser heerlijk overal over en doorheen. Omdat het (gladde) zadel comfortabel en flink geveerd is ga je niet eens meer „in de benen" voor een flinke bobbel. Ban den en zadel vangen bijna alles op. Het sturen is heel neutraal, plezie rig bij het slalommen, en als je eens onverwacht moet remmen dan rea geert hij direct. Goede bescherming De Sun tour SVX derailleur in combi natie met de duimschakelaar werkt uitstekend. Het als een soort open rooster uitgevoerde kettingscherm biedt een behoorlijke bescherming van de broekspijp, zonder het uiter lijk van de fiets te verlompen. Om de achterderailleur zit een stalen beschermbeugel. Ook de (verrem men achter worden zo beschermd tegen bijvoorbeeld grote (kran- ten)tassen. De bagagedrager is daar voor robuust genoeg, maar de gebruiker moet wel oppassen voor het vrij zwevende einde; dit zou gemakkelijk kunnen worden doorge drukt. Ideale fiets De Road Cruiser is inderdaad een ideale fiets, ook voor gebruik in een grote, drukke, volle stad. Hoewel de fiets is uitgerust met een Assa anti- diefstalslot, verdient het in de grote steden aanbeveling hierbij nog een goed beugelslot aan te schaffen waarmee de fiets ergens aan kan worden vastgemaakt. De prijs hier voor komt dan bij het aankoopbe drag van 895,-. In de rest van Nederland is een extra ketting of een Assa-kabel vermoedelijk voldoende. De Road Cruiser is ideaal voor de weg èn het duin- of bospad Bij het kopen van een nieuwe fiets geldt, net als trouwens voor het kopen van andere dingen: Duurkoop is goedkoop. M.a.w. iedere kwaliteit is naar zijn prijs. Omdat de uitgave voor een nieuwe fiets over het algemeen niet maar zo even uit de mouw - of beter, porte- monnaie - wordt geschud, is het aan te bevelen hiervoor naar de vakman, de fietswinkel in de buurt, te gaan. Fiets op maat bij de vak man Alleen déór kunt u zich breed oriën teren over wat er zo al op de markt is. De fietshandelaar kan u daarbij van deskundig advies voorzien zodat u ook de fiets koopt die geschikt is voor het door u beoogde doel. Bovendien prepareert hij de fiets perfect voor u, stelt hem af op uw maten en kan hij een fietsverzekering (incl. fietsregi stratie) voor u regelen. U krijgt garantie op bepaalde onder delen, (zoals op frame en vork) en kunt bij hem later altijd terecht voor advies, onderhoud en reparatie. Weet wat u wilt Nog een tip: Alvorens naar de fiets winkel te gaan, zijn er een paar din gen die u bij uzelf moet overwegen. Dit maakt het voor uzelf gemakkelij ker een beslissing te nemen en voor de fietshandelaar u hierbij te hel pen. Stel voor uzelf vast waarvoor u de fiets gaat gebruiken (recreatie, bood schappen doen, werk enz.), hoe lang de fiets mee moet gaan, hoeveel hij mag kosten en hoe hij er uit moet zien (model, kleur, handremmen of niet, accessoires zoals een kinder zitje enz.). Koop een nieuwe fiets bij de vakhandel: u hebt meer keuze en krijgt meer service.

Peel en Maas | 1988 | | pagina 9