Ysselsteyn gaat aan z'n mestoverschotten werken Jubileumconcert Ars Musica 2 uur NEDERLAND BALLEN I HYPOTHEKEN 1 [#1VAN DE KAMP JUWELIER VERLINDEN OJC WATJANG Plannen gereed voor proeffabriek wegens finale is onze winkel a.s. zaterdag om gesloten AANBIEDING AANBIEDING: GEHELE WEEK GEHAKT a PEEL EN MAAS Donderdag 23 juni - Pagina 5 in 1951 afstudeerde. In hetzelfde jaar deed hij in Den Haag staatsexamen piano. Zijn muziek loopbaan begon in 1951 m Aalten als koordirigent en muziekdocent. Vanaf 1955 tot 1976 organist aan de Paterskerk in Venray en vanaf 1976 organist-dirigent aan het Venrays Dameskoor "Venrode" geeft hij vanaf de oprichting 1957 de muzikale leiding. Ook over de grens ligt het werkterrein van dhr. v.d.Til- laart, hij is sinds 1973 dirigent van het M.G.V. 1898 in Goch. Hij trad vele ^1 ASSURANTIËN telefoon 04780-87575 6,65% 10 jaar vast ^aeer^fsluitgrovisie^ malen voor de radio op als organist/pianist en een keer voor de t.v. o.a. met eigen werk. Hij was sedert 1973 verbonden als muziek docent aan de scholengemeenschap voor L.B.O. en het Instituut voor M.B.O. te Venray. Programma Het Requiem van Gabriël Fauré, voor sopraan- en baritonsolo, ge mengd koor en orkest is een van de zeldzame, echt religieuse werken uit de 19e eeuwse muziek. Pelléas et Mélisande van Jean (Johann Christian) Sibelius 1865-1957 Gloria uit de Messa di Gloria van Giacomo Puccini (1858 - 1924) is een harmonieus stuk met rijke en spontane melodieën. Kaartverkoop bij de volgende adressen: Jansen, sigaren/sigaretten, Grote Markt; aan de kassa in de Grote Kerk; Luypers, de Houten Hoek 6 Venray tel. 83554; Verstraelen, Mgr. Hanssenstr. 46 Oostrum tel 83772; Teunissen, Gezellenbaan 1, Ysselsteyn tel 04785-1811; Marcus Albionstr. 38, Leunen tel 86532; Wolf, Prins v. Oranjestr. 23, Vierlingsbeek tel 04781-1759; v.Delft, Randerade 14, Oostrum tel 84451 horloges Venray, St. Hubert, Helmond Grote Markt 7, Venray, tel. 04780-86817 O ZIJN RIJKE GESCHIEDENIS Bij een wandeling langs de graven ran Vak O op de Algemene legraafplaats Boschhuizen ontdekten vij het graf van Sjang van Bergen, een n zijn tijd bekende kunstschilder, otograaf en...uitvinder. Vorig jaar 'an 1 mei t/m 30 aug. werd in het Jeschied-en oudheidkundige Museum fenray een overzichtstentoonstelling 'an zijn werken gehouden. Bij die elegenheid werd door de heren brnand Gieling, Jan Renkens en nevr. Yvonne Hermans-Cuppen in en brochure uitvoerig aandacht lesteed aan "de man, die nog steeds «•ortleeft in de vele prachtige werken, e hij tijdens zijn rijke leven had emaakt". ohannes [Sjang] Hendrikus Godefri- lus van Bergen [15 juli 1890- 15 april 951] ...werd in Gennep geboren als zoon van Johannes Franciscus van Bergen en Anna Catharina Stoffelen. In 1908 vestigde vader van Bergen zich met zijn gezin in Venray aan de kruisstraat 20. Niet allen van zijn 7 zonen en 2 dochters gingen mee naar Venray, omdat enkele kinderen gehuwd waren, een dienstbetrekking hadden of elders in de leer waren. Vader van Bergen was timmerman en zoon Piet zou zich later in Venray vestigen als timmerman/architect. Toen vader van Bergen op 16 februari 1916 stierf werd het bedrijf foor door moeder en de nog thuis zijnde kinderen voortgezet. Kort voor of na het overlijden van zijn moeder, verhuisde Sjang van Bergen met zijn broers Joseph en August naar het nieuwe foto- en schilderatelier aan de Langstraat 28, dat ontworpen was door broer Piet (Peter) van Bergen. Overigens hadden alle broers van Bergen veel gevoel voor kunst en kunstvormen, die ze op velerlei gebied tot uiting brachten. Bovendien waren zij goede technische vaklieden: August was schilder, Joseph foto graaf, Frans schilder en Peter architect. Qua inspiratie en creativiteit stak Sjang boven zijn broers uit. Van hem is bekend, dat hij uitvindingen deed op technisch gebied. Zo legde hij de grondslag voor de kleurenfotografie, ontwikkelde hij zijn eigen radio en t.v.-toestel, vond een z.g.koershouder voor vliegtuigen uit en ontwikkelde de panorama fotocamera. Van de meeste van zijn uitvindingen heeft Sjang van Bergen weinig of geen profijt gehad, omdat hij ze niet op zijn naam heeft laten vastleggen. Alleen van de panoramacamera - door hem "hori zoncamera" genoemd - staat en een octrooi op zijn naam. Als geen ander beheerste hij de kunst van het retoucheren van foto's en het inkleuren van zwart/wit foto's. De ingekleurde foto's lijken op" de tegenwoordige kleurenfoto's, maar zijn door hun natuurlijk kleuren- evenwicht kunstwerkjes op zich. Maar de meeste bekendheid kreeg Sjang van Bergen toch wel als kunstschilder. Zijn kundigheid, vak kennis en vaardigheden had hij niet op een kunstacademie geleerd. Hij was volledig autodidact. Hij had een uitzonderlijke technische gave om alles wat hij schilderde in een bepaald spanningsveld te plaatsen. De onderwerpen die hij voor zijn schilderijen gebruikte waren vooral landschappen, stillevens, portretten en bijbelse voorstellingen. Veel schilderwerken werden via de kunsthandel of via de eigen winkel in Nederland, Duitsland en Engeland verkocht. Hoewel in de kunsthandel grote bedragen voor zijn werken moesten worden betaald, heeft Sjang van Bergen er zelf nooit veel voor gekregen. Als hij schilderde, gebruikte hij ter "beeldverdieping" een spiegel, die schuin achter hem stond opgesteld. Hierdoor kon hij zien hoe het driedimensionale beeld van het onderwerp zich toonde in het twee-dimensionale vlak van de spie gel. Een paar oude meesters werkten ook volgens deze techniek. Veel van zijn schilderijen kregen lovende kritieken en hoge waar deringen op de exposities waaraan hij deelnam. Bekende werken van hem zijn "De Bleijde boodschap", "Salomé met het hoofd van Johan nes", "Diana, godin van de jacht". "Venus en Amor" en vele stillevens. Ook heeft Sjang van Bergen veel geschilderd in Venray en onmiddelijke omgeving. Dat men alom bewondering had voor de schilderstukken van Sjang van Bergen, blijkt uit een artikel in de "Gazet van Limburg" van 27 april 1961, n.a.v. het overlijden van deze Venrayse kunstschilder. Onder de kop "Jan van Bergen, een vergeten schilder stierf", werd gesteld, dat hij aansloot bij de oud-hollandse schil derstraditie. In het artikle werd er aan herinnerd, dat zijn schilderij "De Bleijde boodschap" op een tentoon stelling in 1919 het verwijt kreeg gecopiëerd te zijn van een grote Italiaanse schilder. Maar ondanks deze kritiek ontwikkelde van Bergen toch zijn eigen stijl, die zeer nauw aansloot op de befaamde Hollandae schilderstijl uit de 17de en 18de eeuw. Sozenveldslag en minifestival Zondag 26 juni is er in WatJang te Oirlo een sozenveldslag en minifesti val. De sozenveldslag is een activiteit waaraan 4 sozen uit de regio deelnemen. De spellen bestaan o.a. uit: eieren gooien, bierestafette, touwtrekken, sponswerpen, decibel boeren etc. Dit evenement begint om 14.30 uur en wordt aangevuld met een Barbeque die de gehele dag geopend is. Direct na de sponsactiviteiten is er onder in de soos prijsuitreiking en dan begint het minifestival. Dit festival bestaat uit 3 groepen en wel: AH-LEV-CHA zij spelen eigenzin nige compacte popmuziek van Melan choliek tot vrolijk dansend. De Opvallend detail van deze uit Breda aficomstige Band is dat ze gebruik maken van een RX 5 drum computer. Als 2e volgt de Maastrichtse fomatie Me Tarzan. Deze meiden groep brengt swingende soulmuziek uit de 60-er jaren. Als 3e en klapstuk van de avond komt de Maasbreese formatie "Trouwens" op het podium. Onder de rook van het mafcentrum ontston ontstond in de zomer van 1984 de formatie "Trouwens". Zij spelen deels covers(cure, the cult, cris izaak) en deels eigen werk. "Trouwens" heeft onlangs hen debuut-lp "Hunger" opgenomen waarop 6 eigen werken staan. De aanvang van de sozenveldslag is om 14.30 uur en het minifestival begint om 19.00 uur. Tot ziens in Watjang - Oirlo hanteren procédé is immers alleen nog maar experimenteel getest. In Yssel steyn zal voor het eerst een complete verwerkingslijn in werking treden. Reacties De meeste reacties, van de aanwezige Ysselsteyners, betroffen vooral financiële zaken. De LLTB en Scarabee hadden ook deze zaken goed voor elkaar, Scarabee neemt de helft van de kosten voor zijn rekening. De LLTB draagt 10 °7o bij terwijl de overige kosten via subsidies worden gedekt. Het aanleveren van drijfmest zal de boeren f 3,50 /ton gaan kosten. Drijfmest zal f 10,-- per ton gaan kosten. Overlast door toenemend transport zal nihil zijn. Per dag zal er een aanvoer zijn van 7 ladingen k 30 ton drijfmest en 3 ladingen droge mest k 30 ton. De afvoer van de mestkorrels gaat in 2 vrachtladingen. Dit betekent geen toename van het verkeer, immers ook nu wordt er al met mest over Ysselsteynse wegen gereden. Boven dien zal in de toekomst, met het gereedkomen van de R-73 veel vrachtverkeer uit Ysselsteyn ver dwijnen. Slechts een mmaer positieve reactie was er van dhr. F. v.d.Pas. Hij was bang voor de toekomst. Wat gaat er gebeuren? Hij trok een vergelijking met de Midden Peelweg, eerst een onbeduidende weg en nu een streep door Ysselsteyn. Hij vroeg zich af of er geen andere locatie te vinden was. Dhr. Arts van de LLTB kon dhr. v.d.Pas enigszins gerust stellen. Hij verwees hierbij o.a. naar de R-73. Bovendien stelde hij dat de milieu- eisen zo hoog zijn dat de fabriek hieraan moet voldoen, anders komt de fabriek er niet. Verder was hij van mening dat Ysselsteyn 2 dingen kon doen met de armen over elkaar blijven zitten of het probleem aanpakken. In het eerste geval zullen veel (kleine) bedrijven de staldeuren voorgoed moeten sluiten. Dhr.Houben, eveneens van de LLTB vond de vergelijking met de Midden Peelweg door dhr v.d.Pas niet terecht. "De Midden Peelweg wordt ons aangedaan" aldus dhr Houben, "maar de mest wordt door ons Ysselsteyners aangedaan". SCHAPEN OP DE WEG Op de Stationsweg trof de politie in de vroege zondagmorgen een 3-tal schapen aan, die daar een gevaar voor het verkeer zouden kunnen vormen. De schapen werden naar het politie bureau overgebracht en opgesloten in de hondenren, in afwachting van de komst van de eigenaar. vloeibare massa in een opwerkings- sektie terecht die ervoor zorgt dat er een droge mestkorrel overblijft. Eventueel schadelijke gassen die hier nog vrijkomen worden ook opge vangen. De energie/stoom, die bij dit proces vrijkomt, wordt gebruikt voor de verwerking van droge mest. Deze mest wordt gerookt, gemalen en gesterili seerd waarna het verder wordt verwerkt tot mestkorrels. Het voor deel van dit proces, t.o.v. bv het produceren van kunstmest, is dat er weinig energie nodig is. Milieu-aspecten Wat het milieu aangaat, zal de fabriek aan de strengste eisen voldoen. De aanvoer van mest en de afvoer van het eindprodukt zal via een gesloten systeem geschieden. De afvalgassen die vrijkomen, komen absoluut zuiver in de buitenlucht. Verder komt het water, dat van de mest gescneiden wordt, er zo schoon uit dat het als drinkwater voor vee gebruikt kan worden. De wet zal echter eisen dat het water alsnog door 'n zuiveringsinstallatie moet. Vandaar de gekozen locatie nabij de waterzui veringsinstallatie. De opslag van mest gebeurt in dichte reservoirs. De opslagcapaciteit van drijfmest bedraagt 700 m3. Dit is de mestproduktie van 1000 varkens in een half jaar. Voor vaste mest zal de opslagcapaciteit 216 m3 bedragen, net zoveel als dat wat 7.500 kippen in 'n half jaar produceren. De opslag tanks zijn gesloten en worden continu afgezogen. Bovendien wordt stank- vorming voorkomen door een snelle verwerking. De doorlooptijd van 1 m3 drijfmest is 5Vi uur terwijl op hetzelfde moment 3m3 mest in behandeling is. De mestverwerkingsfabriek zal voorzien zijn van alle geluidswerende middelen en het geluid, dat de fabriek produceert ligt rond de 40 decibel. Verder zal de bodem van het bedrijf met een dichte laag voorzien worden. Op morsplaatsen worden morsputten aangelegd die de mest opvangen waarna dat naar het reservoir wordt getransporteerd. Kleinschalige opzet Gekozen is voor een kleinschalige opzet. Immers, als de fabriek werkt, kampt Ysselsteyn toch nog met 'n mestoverschot van 300.000 ton "Toch zijn we," aldus dhr Arts van de LLTB „met deze fabriek op de juiste weg om 'n bijdrage te leveren aan het milieu". Bovendien is hier sprake van een proeffabriek. Het te Terwijl Venray verder aan z'n centrum werkt is Ysselsteyn in de weer om aan z'n mestoverschotten te werken. Afgelopen maandag maakte I de LLTB afd. Ysselsteyn de plannen bekend voor het oprichten van een mestverwerkingsfabriek. De fabriek zal, als alles doorgaat, zo'n 50.000 ton drijfmest en 20.00 ton droge mest gaan verwerken tot "pillen" waarbij 5 geen afvalstoffen overblijven. Het eindproduct, een organische mestkor- I rel (dus geen kunstmest) zal voor verkoop bestemd zijn. De hoeveelheid te verwerken mest bedraagt 20 °7o van het Ysselsteynse mestoverschot. De LLTB afd. Ysselsteyn zal deze I fabriek gaan opstarten in samenwerk- I ing met Scarabee Wsate Convèrsion b.v. terwijl Shell Nederland garant staat voor het omzettingsprocedé dat door Scarabee is ontwikkeld. De fabriek is gepland zo'n 350 m van de Jan Poelsweg, tussen de voetbalvelden van S.V.Ysselsteyn en de Deurnseweg. In de directe p nabijheid daarvan ligt de waterzuiver- II ingsinstallatie. De fabriek, die een opp. zal hebben van slechts 3.000 m2, zal zeer gemakkelijk te bereiken zijn zodat aanvoer van mest en afvoer van het eindprodukt geen problemen zul- t len opleveren. Gemeente en provincie zullen, aldus de initiatiefnemers, weinig problemen hebben met de locatie. De mestverwerkingsfabriek zal in twee fases worden gebouwd. In april 1989 hoopt men met de verwerking ff van drijfmest te kunnen beginnen. In oktober daarop volgend wil men met de verwerking van vaste mest (kippe- mest) van start gaan. Indien de er in de toekomst eenzelfde fabriek erin de toekomst eenzelfde fabriek 4worden bijgebouwd. Hiermee is met I de aanvraag van een hinderwet f vergunning al rekening gehouden. Scarabee Op het gebied van mestverwerking is nog maar weinig bekend. Deze nieuwe bedrijfstak heeft nog geen geschiedenis. De fabriek die in Ysselsteyn gaat komen is dan ook een proeffabriek. "Scarabee" is de benaming van een mestkever die zich in organische mest thuisvoelt. Van de mest draait, deze kever "pillen" waarin het eitjes legt die daarin uitbroeien. Zie hier de verklaring van de naam Scarabee Waste Conversions b.v. Dit bedrijf heeft een methode ontwikkeld waarbij de vloeibare mest wordt omgezet in "pillen", hetzelfde wat die kever dus doet. "Het eindprodukt," aldus dhr Bukkems van Scarabee, "is een droge korrel met mineralen en organische stoffen en waaruit ziektekiemen en onkruidzaden zijn verwijderd". Het door dhr. Bukkems zelf ontwikkelde systeem werkt als volgt. Drijfmest wordt vanuit een afgesloten mestput naar een reaktor gepompt. In die reaktor wordt onder hoge druk en temperatuur organisch materiaal om gezet. Hierbij komt energie in de vorm van stoom vrij. Schadelijke gassen worden opgevangen door stoffen adsorberen. Vervolgens komt de nog Wij wensen U veeI voetbalplezier! Op donderdag 30 juni a.s. viert "Ars Musica" haar 15-jarig bestaan met een groot concert in de St. Petrus Bandenkerk te Venray. Het program ma van Ars Musica o.l.v. Rob Berben bestaat uit drie werken: Requiem van Gabriël Fauré, Pelléas et Mélisande van Jean Sibelius en Gloria uit Messa di Gloria van Giacomo Puccini. De begeleiding wordt verzorgd door het Tegels Symphonie Orkest o.l.v. Rien Snoeren. Solistische medewerking verlenen Anita Bijvoet, sopraan, Gerard Maessen, bariton en Jean v.d. Tillaat, orgel. Vele kennen het gemengd koor Ars Musica van div. uitvoeringen in Venray en div. plaatsen in Noord- Limburg. Met veel succes werd ook enkele malen in het buitenland opgetreden. In de loop der jaren bouwde het koor een zeer gevarieerd programma op onder de bekwame leiding van de dirigent Rob Berben. Deze musicus werd in 1937 geboren in Heythuysen. Zijn eerste muziekstudie volgde hij in Venlo. Daarna studeerde hij aan het Ned. Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht orgel, piano, koordirectie en theoretische vakken. In 1958 werd hij aangesteld tot dirigent/organist aan de St.Petrus Bandenkerk te Venray welke functie hij tot 1971 vervulde. In dezelfde tijd studeerde hij middel eeuwse muziek in Nijmegen. Daarna zette hij zijn studies voort aan het Brabants Conservatorium in Tilburg en voltooide hij de studie schoolmu ziek. In 1982 en 1983 liep hij stage voor orkestdirectie bij het Gewestelijk Orkest van Zuid-Holland in Delft. Enkele jaren was hij ook koordirigent van de oratorium vereniging in Weert. Thans leidt hij al 15 jaar de Venrayse Gemengde Zangvereniging Ars Musi ca, waarmee hij al eerder samen met het Tegels Symfonie-orkest uitvoer ingen gaf. Hij is ook werkzaam als muziekleraar aan de Scholengemeen schap „Jerusalem" in Venray. Het T.S.O. Het Tegels Symphonie Orkest, bestaat in 1990 80 jaar en telt 60 leden. Rien Snoeren werd geboren op 18 juli 1948 te Den Haag. Van huis uit is hij violoncellist. Van zijn vader ontving hij zijn eerste cellolessen. Hij voltooide zijn cellostudie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Hag. De studie orkestdirectie sloot hij af in Praag (Tsjechoslowakije) bij Vaclav Neumann dirigent van de Ceska Filharmonia te Praag. Op dit moment is hij dirigent van het Tegels Symphonie Orkest, de Opera vere niging Uden, Gemerts Consort en Gastdirigent van vele binnen en buitenlandse symphonie-orkesten. De solisten De sopraan Anita Bijvoet werd in 1958 te Bloemendaal geboren, maar woont in Luik. Zij volgde acht jaar lang de solozangopleiding aan de Luikse Muziekschool en behaalde daar het laatste jaar, de regerings medaille. Nu is ze werkzaam als Ergotherapeute in Nederland en vervolgt haar zangstudie bij Erna Spoorenberg. Gerard Maessen, de baritonsolist werd 41 jaar geleden geboren in Oirlo, is woonachtig in Velden en werkzaam bij de geestelijke gezondheidszorg in Noord-Limburg. Hij is lid van het Venloos Vocaal Ensemble en het dubbelkwartet "Mignon" beide o.l.v. Theo Timp. Hij volgde van 1979 tot 1973 zanglessen in Eindhoven en daarna 8 jaar in Venlo. Hij treedt vaak op als gastsolist bij uitvoeringen van div. koren in de regio en tijdens kerkelijke diensten. Hij trad eerder op met het Venrays Symphonie Orkest, Tegels Symphonie Orkest en Lim burgs Symphonie Orkest. De orgelbegeleiding is in handen van Jean van den Tillaart. Als geboren Venrayenar, 18-12-1928, is hij in de regio geen onbekende. Zijn muzikale opleiding ontving hij evenals Rob Berben aan het Ned. Instituut voor Kerkmuziek in Utrecht, waar hij

Peel en Maas | 1988 | | pagina 5