Ziek PtiCE EPEEL EN MAAS Geen invoering rioolrecht maar wel verhoging onroerend-goed belasting Op woensdag 16 december wordt de nieuwe bibliotheek geopend EMOFRA Een week eerder dan gepland was... kortingsbon kortingsbon CLEANING BROEKEN DUUR? KOM NOU!!! Speel-O-Theek gaat verhuizen Prijswinnaars van de maand melding door uw schoonmaak personeel komt vaak zeer on gelegen. Onze zeer ervaren interieur verzorgsters kunnen uw pro blemen oplossen door gedu rende de ziekteperiode de werkzaamheden op uitsteken de wijze voort te zetten. Hoenderstraat 53 - Venray (04780-87024) Overloon, Vierlingsbeekseweg 18 Telefoon 04788-1434 Maasbree, Dorpstraat 93 Telefoon 04765-3395 Dankzij de geweldige inzet van lestuur, directie, medewerk[st]ers en rijwillig[st]ers, kan de nieuwe open- are bibliotheek in de voormalige 'orro-vestiging aan de Merseloseweg en week eerder dan gepland worden eopend. Dit feestelijk gebeuren vindt laats op woensdagmiddag 16 decem- ler om twee uur. Met deze vervroegde ipening komt men tegemoet aan de ele vragen om de tijd van sluiting te ekorten. Gelijktijdig wordt dan de Speel-O- heek geopend, welke in hetzelfde ;ebouw een leuk onderkomen heeft ekregen. Op zaterdag 16 en zondag 17 anuari volgen de „Open Dagen" met diverse nog nader bekend te maken ictiviteiten. Vanaf 16 december tot eind januari tan iedereen tegen een gereduceerde irijs een abonnement krijgen tegen nlevering van de kortingsbon, die bij lit verhaal is afgebeeld. Met de opening van de nieuwe libliotheek komt tevens een einde aan ie scheiding tussen de bibliotheek toor volwassenen, welke vanaf 1976 was gehuisvest in het voormalige iebouw van de Rabobank en de eugdbibliotheek, tot voor kort ondergebracht in een gedeelte van het Cultureel Centrum. METAMORFOSE Men kan wel stellen, dat Venray net deze prachtige nieuwe bibliotheek s verrijkt en dat deze een fraaie tanwinst vormt in het hele projekt .Venray werkt aan zijn Centrum", let is echt de moeite waard de bibliotheek aan de Merseloseweg met djn nieuwe inrichting in harmonieuze deuren te bezoeken en te bewonde ren. Velen zullen zich het ruimtege- >rek en de overvolle rekken nog wel ïerinneren. Wie nu binnenkomt in de nieuwe bibliotheek zal met verwonde ring kennis nemen van de metamor fose die het gebouw en de inrichting lebben ondergaan. VERBOUWING OUDE TORRO Vele plannen voor een nieuwe bi bliotheek hebben in de afgelopen jaren op tafel gelegen. Van verbouw ing van de TOP - garage tot de nieuwbouw van een bibliotheek alleen voor de volwassenen afdeling in het centrumplan. Jarenlang werd er door het gemeentebestuur en het biblio- theekbestuur naarstig gezocht naar een oplossing voor het steeds groter wordende probleem van de huisves ting. De bibliotheek aan de Juliana- singel groeide steeds meer uit haar voegen. De boeken stonden boven op de rekken en op de vloer, het werd bijna onhoudbaar. Het getuigt van moed en durf in dezè tijd van bezuinigingen, dat het college en de gemeenteraad van Venray de knoop doorhakten en de voormalige super markt Torro aankocht met het doel na een grondige verbouwing daarin de nieuwe bibliotheek te huisvesten. Wethouder van Oers heeft de voorbereidingen en de besluitvorming zowel in de raad als daarbuiten met verve geleid. Het was dan ook een hele opluchting voor het bestuur, de directie en alle medewerksters van de bibliotheek, toen de gemeenteraad op 2 december 1986 akkoord ging met de verbouwing van het oorsprpnkelijke hemdenatelier van de firma Beeren - daarna Torro Supermarkt - tot een nieuwe bibliotheek. Voor het bestuur, en voor allen die direkt bij het werk en het funktione- ren van de bibliotheek betrokken zijn, vormde dit besluit een doorbraak van het stagneren van nieuwe en noodza kelijke ontwikkelingen en was het een impuls om met frisse moed en met veel energie te gaan werken aan de realise ring van dit unieke plan. Onder leiding van de heer Grootjans van gemeentewerken toog de bouwcom missie aan het werk. De plannen van architektenburo C. Colsen en de eerste begrotingen van het aannemers bedrijf Verhoeven werden in vele besprekingen kritisch bekeken. Dat was ook nodig omdat door de gemeenteraad bepaald was dat de kosten van de automatisering uit het beschikbaar gestelde budget van ƒ1,9 miljoen gehaald moesten worden. De automatisering had voor het bestuur van de bibliotheek bij deze operatie een zeer hoge prioriteit. Door een goede samenwerking van alle betrok ken partijen was het mogelijk in het voorjaar van 1987 een plan op tafel te leggen, dat aan de gestelde voorwaar den voldeed. Met grote inventiviteit is gezocht naar oplossingen om de benodigde middelen te vinden. In een goed en constructief overleg werd zowel de verbouwing als de inrichting kritisch bekeken, zonder de minimale eisen van degelijkheid en het toekomstige funktioneren van de bibliotheek geweld aan te doen. Men kan deze samenwerking gerust uniek noemen, want het is geenkleinigheid om op een dergelijk van tevoren geraamd budget van de verbouwing ruim twee ton te bezuinigen voor de automatisering. STRAK TIJDSCHEMA In juni kon met de eerste bouwacti viteiten worden begonnen. Volgens een strak tijdschema verliep alles heel voorspoedig. Onder leiding van het OPENBARE BILBIOTHEEK VENRAY Bij gelegenheid van de opening van de nieuwe bibliotheek aan de Merseloseweg 13 te Venray, ontvangt U bij inleve ring van deze bon de volgende reductie: Jaarabonnement f 15,- (normaal f 23,-) Halfjaarabonnement f 8,- (normaal f 11,50) Jaarabonement sen. f 8,- (normaal f 11,-) Deze reductie geldt van 16 december 1987 tot en met 31 januari 1988. Uiteraard krijgt U ook deze korting, wanneer U het abonne ment wilt verlengen. aannemersbedrijf Verhoeven werkte een aantal plaatselijke onderaanne mers aan de realisering van dit projekt. De firma Schaeffers zorgde voor een nieuwe dakbedekking; Electro Martens verzorgde de verlich ting alsook de beveiliging; het schil dersbedrijf Cor Paint gaf het hele gebouw een face-lift en het Technisch Installatiebedrijf H. de Bruijn ver zorgde de verwarming. Maar liefst zeven kilometer leiding waren nodig voor de vloerverwarming/ om een aangename temperatuur te garande ren wanneer men straks zich verdiept- in een leuke roman of gezellig een tijdschrift wil lezen in de leeszaal. Op 9 november werd het gebouw opgeleverd. In dezelfde week werd een begin gemaakt met het leggen van de vloerbedekking en werd de laatste hand gelegde aan de afwerking en het schilderen van het interieur. Om te komen tot een uniform geheel in dit grote gebouw heeft de binnenhuisar- chitact de heer van der Klugt i.s.m. de architect een waardevolle bijdrage geleverd aan de estetische verant woorde en smaakvolle inrichting. DE INRICHTING Op 11 november werden de biblio theken voor volwassenen en jeugd gesloten. Vele leden hadden gebruik gemaakt van de mogelijkheid om het dubbele aantal boeken mee naar huis te nemen en ongeveer 15.000 boeken werden uitgeleend. Na het inpakken van de overgebleven 70.000 boeken en de demontage van de rekken en kasten kon op 20 november de verhuizing plaatsvinden. Onder leiding van deskundigen van de firma Bomefa uit Kampen en met de hulp van enkele medewerkers van de gemeente werd in snel tempo met de opbouw van de rekken en kasten begonnen. Voor de totale inrichting, activiteiten rond de opening enz. was een budget aan twee ton beschikbaar. Het grote tekort aan rekken en kasten in de bestaande bibliotheken moest nodig worden aangevuld. Door de oude boekenrek ken met nieuwe te combineren is men er in geslaagd niet alleen een behoorlijke bezuiniging door te voeren, maar ook de beoogde uniformiteit te bereiken. Met man en macht wordt nu gewerkt om de bibliotheek in te richten en te zorgen dat alle boeken weer op hun plaats staan, om straks op woensdag 16 december de bezoe kers te kunnen ontvangen. Het bestuur heeft grote waardering voor de enorme inzet van alle medewerk sters, die het mogelijk gemaakt hebben een aantal dagen eerder dan gepland te kunnen openen. Ongetwij feld zal er een grote toeloop van nieuwsgierigen en leden zijn, die graag voor de Kerst een aantal nieuwe boeken willen hebben. AUTOMATISERING Sinds een aantal jaren heeft het bestuur onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van een geautomati seerd bibliotheeksysteem. De maat schappelijke ontwikkelingen en de arbeidsintensiviteit van het huidige Detroit-systeem van de verwerking van alle gegevens leidden ertoe dat automatisering de hoogste prioriteit kreeg. In overleg en in samenwerking met het gemeentebestuur werd ge zocht naar een mogelijkheid om de middelen voor deze automatisering te vinden. In deze tijd van bezuinigingen en tekorten was dit slechts mogelijk door middel va het hanteren van het rode potlood in de geraamde begrotingen van de verbouwingen van het hele complex, waarin de biblio theek en de speel-o-theek onderge bracht zouden worden. Verschillende systemen werden onderzocht en vergeleken en na veel overleg en speurwerk werd uiteinde lijk gekozen voor een systeem dat voor deze bibliotheek optimaal funktioneert. Het projekt „automa tisering" is vooral gericht op een effectief beheer van de uitleenadmi nistratie, een goede beheersing van het boekenbezit, een snelle informatie voor het" publiek en andere in de toekomst te realiseren perspectieven van informatiebemiddeling. Na veël en intensief overleg met verschillende andere bibiliotheken in Limburg en Brabant werd december 1986 een definitieve keuze gemaakt. „INFORMATIE OP MAAT" De bibiliotheek met zijn deskundig peroneel speelt een ontontbeerlijke rol bij het vinden van „informatie op maat". De overlvloed aan informatie maakt selectie noodzakelijk. Nieuwe ontwikkelingen in de techniek brengen informatie van de hele wereld in huis. De bibiliotheek met de kennis, de ordening en de ontsluiting kan hierbij hulp bieden door bemiddeling en advisering. Het uiteindelijke doel zou dan ook moeten zijn het streven naar de realisering van een bibiliotheek-in- formatie-netwerk, dat gekoppeld is met andere informatieve, educatieve en culturele netwerken. Daarbij moet het informatieaanbod voor de burger zo gebruikersvriendelijk en zo toengankelijk mogelijk zijn. Data banken met publieksinformatie moet men in de toekomst in de bibiliotheek kunnen raadplegen. Of anders gezegd: „Je wilt wat wetendus ga je naar de bibiliotheek". Enkele weken geleden deed het bestuur een oproep om vrijwilligers, die met de voorbereidende werkzaam heden zouden willen helpen. De gegevens van de ledenadministratie moesten worden ingevoerd en alle 95.000 boeken worden voorzien van de bekende streepjescode. Maar liefst 65 mensen meldden zich spontaan aan om dit werk uit te voeren. Het bestuur had nooit verwacht dat zoveel mensen zouden reageren en is bijzonder blij dat het werk van de bibiliotheek zo'n goede naam heeft bij de Venrayse bevolking. Een aantal mensen kon bij deze werkzaamheden niet worden ingedeeld en da is bijzonder jammer. In deze dagen worden alle boeken, die niet uitgeleend zijn, in een ploegen dienst van vrijwilligers o.I.v. de heer Reijnders van de barcode voorzien ofwel „gelabeld". Enkele enthousias te dames zijn volop bezig met de invoer van de gevens van de ledenad ministratie. Toch zal op 16 december nog niet de geautomatiseerde uitleen kunnen ingaan. Door de vervroegde opening van de bibiliotheek is het niet mogelijk om alle medewerksters voldoende voor te bereiden op deze nieuwe vorm van uitleen en gegevensverwerking. Wel hebben zij reeds in mei van dit jaar een algemene cursus informatica gevolgd. Er is nu een schema van trainingen opgesteld en wanneer de grote drukte voorbij is, kan zeer waarschijnlijk begin maart ook „geautomatiseerd" worden uitge leend. Daarna volgt dan nog de invoer van alle titels en boekbeschrijvingen. Dit werk zal vermoedelijk wel de rest van het jaar in beslag nemen. Maar dan heeft de bibiliotheek van Venray „Het is nagenoeg mogelijk om de extra benodigde belasting-opbrengst voor 1988 ad 146.000,- te halen uit de onroerend-goedbelasting, door zowel bij de eigenaren als bij de gebruikers uit te gaan van de maximale limieten. Dit brengt wel met zich mee, dat meer [van de verhoging] wordt gevraagd van de gebruikers dan van de eigenaren" Dat stellen b. en w. in hun Memorie van Antwoord op dè door raadsfrac ties ingediende algemene beschouw ingen. Dat betekent, dat het college afziet van het invoeren van rioolrecht ter wille van het sluitend maken van de begroting voor 1988. Daarom wordt aan de raad voorgesteld de tarieven van de onroerend-goedbelastingen te bepalen op het maximum: voor de gebruikers 5,62 voor elke volle 3000,- van de economische waarde; voor de eigenaren 6,87 voor elke volle 3000,- van de economische waarde. Dit betekent een stijging van 4,8% voor de gebruikers en van 2% voor de ook een grote sprong voorwaarts gemaakt. BIBILIOTHEEK VAN DE TOEKOMST Het bestuur en alle medewerksters danken hierbij allen voor alle steun en hulp in deze drukke tijd. Het komende jaar zullen zij zich richten op de uitvoering van genoemde plannen. Bovendien zullen zij zich ook bewust richten op specifieke doelgroepen om de diensten en mogelijkheden van de bibiliotheek nog meer bekendheid te geven. Wat het beleid „op langere termijn" betreft wil het bestuur zich bezinnen op de vraag hoe de „Bibiliotheek van de toekomst" er uit zou moeten zien en welke functies deze zou kunnen vervullen in de Venrayse gemeenschap. De perma nente rol van de Openbare Bibilio theek in de informatieverzorging en de maatschappelijke en de technologi sche ontwikkelingen dwingen het bestuur, directie en de medewerksters na te denken over de gewenste en noodzakelijke vernieuwing, waarbij de bibiliotheek zou kunnen uitgroeien van een uitleencentrum tot een vraagbraak voor de burger. Als straks het voorjaar begint en de gemeente de parkeergelegenheid voor de bibiliotheek gaat renoveren en de aanplanting van bomen kan plaats vinden en... wanneer dan de geautomatiseerde uitleen operationeel kan zijn, ja dan.is alles af! eigenaren. Het college van b. en w. heeft geconstateerd, dat de belasting druk in de gemeente Venray daarmee op een acceptabel niveau blijft. Tevens stelt het college, dat het wegwerken van een aantal knelpunten in de begroting mede mogelijk is geworden, omdat de staatssecretaris van financiën de gemeente in een kritiek stadium van de begrotingsbe handeling verblijd heeft met een bedrag van 300.000,- PRIORITEITEN 1988 Door de verschillende fracties waren in de algemene beschouwingen bij enkele prioriteiten voor 1988 vraagtekens gezet in de hoop, dat bij niet uitvoering daarvan geld kon worden „overgehouden". Maar b. en w. zijn echter niet tot andere gedachten gebracht. Voor de bodemsanering Endepoel blijft het college vasthouden aan een netto-investering van 30.000,- als een door de gemeente te betalen bijdrage. Ook blijft het college erbij, dat de „kosten gemeentegaranties" met een netto-jaarbudget van 150.000,- 25% kortingskaart voor S. Kruijtzer, dr. v.d. Meerendonkstraat 5 Horst. 5e prijs een 10% kortingskaart voor Dhr. Vloet, Gen. Hasbrouckstraat 14 in Overloon. Alle prijswinnaars hebben intussen bericht ontvangen. Kanskaarten voor de maand December zijn weer bij iedere behandeling gratis verkrijg baar. De al bij veel kinderen bekende speel-o-theek krijgt een nieuwe ruimte. Vanaf woensdag 23 december kun je speelgoed komen halen en brengen op de Merseloseweg 13, (in hetzelfde gebouw als de nieuwe bibiliotheek) De uitleentijden blijven hetzelfde: Woensdag van 14.00-16.00 uur, vrijdag van 16.00-17.30 uur en van 19.00-20.00 uur. Tot en met vrijdag 18 december blijven wij gewoon geopend op het oude adres. Voor degenen die de speel-o-theek nog niet zo goed kennen: Een speel-o-theek is een plaats waar je speelgoed kunt lenen. Je mag er drie weken thuis mee spelen. Waarom we een speel-o-theek belang rijk vinden? Omdat spelen heel belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen. Ze kunnen er heel veel van leren: passen en meten, sorteren, kleuren, herkennen, op je beurt wachten, samen delen, winnen en verliezen, en nog veel meer. Speelgoed kan bij het spelen een goed hulpmiddel zijn. Het kan kinderen stumuleren om niepwe ontdekkingen te doen. Erg belangrijk is dat speelgoed past bij de ontwikkelings fase van het kind. Is het speelgoed te gemakkelijk dan is er „niks an" Is het te moeilijk dan ontmoedigt het. Zodat ze er na een paar keer niet meer naar omkijken. Om de snelle ontwikkeling bij te kunnen houden, hebben kinderen telkens ander speelgoed nodig. Maar goed speelgoed is duur, en soms spelen ze er maar kort mee. Lenen kan dan een oplossing zijn. Ook wil je sommige dingen eerst wel eens uitproberen voordat je ze koopt. Dat kan op de speel-o-theek. Er is ook speelgoed dat niet bij de gewone speelgoedhandel te verkrijgen is. Dan heb je weer eens wat anders. Behalve speelgoed lenen kun je op de speel-o-theek ook advies vragen over het spel en het speelgoed van je kind. Verder kun je er andere ouders ontmoeten. In onze nieuwe ruimte hopen we een koffietafel te kunnen plaatsen. Hebt U zin om eens te komen kijken, dan bent U van harte welkom in onze nieuwe ruimte: Merseloseweg 13 Venray. Voor meer informatie kun U bellen met L Goldenbeld tel. 87329. gehandhaafd moeten blijven om de strop bij gedwongen verkopen te kunnen opvangen. Evenzo zal de post van 30.000,- voor personeelsuitbreiding van Dui melot op de prioriteitenlijst blijven staan (zie elders in dit blad). De afrastering van het sportpark „De Wieën" - door het CDA als niet noodzakelijk aangemerkt - wil het college ook als noodzakelijke priori teit handhaven om vernielingen, vandalisme en onjuist gebruik - met name van de vrij nieuwe atletiekbaan - tegen te gaan. Afrastering van de atletiekbaan vergt een investering van 31.000,-. Tenslotte wil het college ook de reconstructie van de Leeuwstraat als prioriteit handhaven, ook al denkt de P.v.d.A. daar anders over. De hoger gelegen oude riolering in de Leeuw- straat belemmert nl. de afvoer van de vernieuwde riolering van de Lang straat en het Gouden Leeuwterrein in de richting van de Schoolstraat. TOILETGROEP SCHOUWBURG De in de meerjarenbegroting 1988-1991 opgenomen post van 400.000,- voor renovatie van de toiletgroep in de schouwburg was bij verschillende fracties duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten. Maar het college is met het bestuur van de schouwburg van mening, dat een renovatie van de toiletgroep dringend gewenst is. Een door de gemeente gemaakte schatting kwam neer op een bedrag van 100.000,-. Het schouwburgbestuur kwam met verdergaande plannen, o.m. een ingrijpende aanpassing van de gehele westgevel. Kosten 400.000,-. Recent overleg heeft gersulteerd in de afspraken dat de wederzijdse wensen en mogelijkheden komend jaar in een breder kader (vrijkomen bibioliotheekruimte betrekken bij centrumontwikkelingen) geplaatst en afgewogen zullen worden, alvorens tot nadere besluitvoering over te gaan. In afwachting daarvan stelt het college voor, het aanvankelijk opge voerde bedrag van 100.000,- op de prioriteitenlijst te handhaven. HUISVESTING SPIO Naar aanleiding van een vraag van de P.v.d.A-fractie naar de huisvesting van Spio, antwoordt het college van b. en w. dat het hier niet alleen gaat om een accommodatie voor een sportver eniging. Spio zit al jaren te springen om een adequate huisvesting. In de plannen die tot nu toe voor 'hel zwembad ontwikkeld zijn, is daarmee ook steeds rekening gehouden. Voor 1989 staat er een bedrag van 3,7 miljoen op de meerjarenbegroting. Bij dit bedrag is uitgegaan van een bad met afmetingen, waarin Spio zich ten volle kan ontplooien. In de loop van 1988 zullen burgemeester en wet houders met concrete voorstellen komen. DRONKEN DAMES De politie kreeg het afgelopen weekend te maken met twee dronken dames. Een 25 jarige „dame" jatte in een winkel een schilderij van 70,- en in een andere zaak een fles sherry. Ze werd bij die diefstal betrapt. Omdat ze dronken was werd ze ter ontnuchte ring ingesloten en later met de aanzegging dat proces verbaal zal worden opgemaakt huiswaarts gezon den. Een andere 40-jarige Venrayse werd aangehouden terzake openbare dronkenschap. Deze „dame" laveerde gevaarlijk op de openbare weg. Zodat ze voor haar en andermans veiligheid werd opgepakt. Ook zij kreeg proces verbaal aangezegd. DONDERDAG 10 DECEMBER 1987 Nr. 50 HONDERDENACHTSTE JAARGANG Op bovenstaande foto de overhan diging van de eerste prijs aaii Wil Cuijpers, Graaf v. Schellaertstraat 13 uit Geijsteren, een geheel verzorgde weekendreis naar Parijs voor twee personen, dit in de maandelijkse jubileumaktie i.h. teken van het 25 jarig bestaan v.d. firma Leo Nooyen. De 2e prijs, een gratis maandabonne ment is voor Mevr. A. Smedtz, v. Gochstraat 21 Horst. 3e prijs een 50% kortingskaart Mevr. Tan, Groening- erstraat 27, Groeningen. 4e prijs een

Peel en Maas | 1987 | | pagina 11