Wat zijn dat nou eigenlijk; „Best Shops In Town"? „Best Shops In Town": wegwijzer naar kwaliteit, service, assortiment en betaalbaarheid „Best Shops In Town" worden is moeilijk en dat is maar goed ook Vul de puzzel in en win een prijs! X x X X x X /best/ $=sh0fö\ vgj; 3iownj> Best Shops In Town zijn met recht beste winkels MEUBELZAAK THOMASSEN IN l'ERIEURVERZORGING Wilhelminastraat 6 tel. 82510 OPTICIEN CAMPS SPECIAAL OPTIEK Grotestraat 48 tel. 82409 BEDDENSPECIAALZAAK FRANS LEMMERS WONINGINRICHTING uw inrichtingsadviseur Grotestraat 41 tel. 85552 GRAMMOFOONPLATEN EN MUZIEK INSTRUMENTEN DE MUZIEKHAL cassettes en compact-disc Passage 9 tel. 84739 HERENMODEZAKEN MODEHUIS THOMASSEN mode en schoenen Grotestraat 93 tel. 81214 d e HERENMODEZAKEN ARTS en NOOYEN gespecialiseerd in mode voor mannen Grotestraat 27, tel. 83938 (D IN VENRAY DAMESMODEZAAK MODEHUIS THOMASSEN mode en schoenen Grotestraat 93 tel. 81214 HERENKAPSALON HAARMODE LEO NOOIJEN Henseniusplein 9a tel. 82040 BOEK-EN KANTOOR BOEKH AN DEL VAN DEN MUNCKHOF drukkerij - weekblad 'Peel en Maas' Grotestraat 68 tel. 82727 SCHOENENZAAK ARIAENS MODESCHOENEN steeds een stapje voor! Grotestraat 14 tel. 81207 JEANS- EN VRIJETIJDSKLEDINGZAAK JOHN'S JEANS SHOP Grotestraat 76 tel. 85214 (D JEUGDMODE EN BABYKLEDING JOS ARTS gespecialiseerd in babyartikelen Marktstraat 6 tel. 88567 DAMESKAPSALON HAARMODE LEO NOOIJEN voor hij en zij Raadhuisstraat 8-10 tel. 85013 I d e <D 8 VERLINDEN JUWELIER Grote Markt 7 tel. 86817 Het is weer puzzeltijd. De Best Shops In Town realiseren zich dat ook. Daarom op deze speciale pagina een puzzel voor U. Een uurtje puzzelplezier! Met de kans op een heerlijke fles crèmant de Bourgogne (methode champenoise) of heerlijke ro de wijn. WAT MOET U DOEN? Los de puzzel op. Bij een goede oplossing kunt U heel een voudig de slagzin naast de puzzel invullen. Dan levert U puzzel, slagzin, aangevuld met Uw naam en adres in bij uw Best Shops In Town-winkelier binnen twee weken na verschijningsdatum van dit blad. Alle prijswinaars ontvangen persoonlijk bericht. Bij meerde re goede oplossingen wordt er geloot. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. Er zijn 15 prijzen beschikbaar. Uw Best Shops In Town-winkeliers wensen U veel succes! Naam: Adres: i Postcode:Woonplaats: Die vraag wordt ons regelmatig door lezers gesteld. Dat is begrijpe lijk want de Best Shops In Town bestaan pas een jaar of anderhalf. Om die vragen te kunnen beant woorden, hebben we een gesprek gevoerd met de organisatoren van Best Shops In Town. Het is in we zen een organisatié van beste winke liers over het hele land, die ze de zelfde kracht moet geven als de gro te warenhuizen hebben. Warenhui zen hebben immers grote reclame budgetten, waarmee ze kunnen ad verteren, folders in uw bus doen en allerlei acties, ook prijsacties kun nen maken. Maar welke winkeliers kunnen er nu lid van worden en wel ke winkeliers zijn beste winkeliers? Hoe vreemd het ook klinkt, U als consument hebt er zelf ook een stem in. DE REGELS VAN HET SPEL De organisatie van Best Shops In Town onderzoekt namelijk in elke plaats wat de goede winkels zijn, goede bakkers, slagers, groente man, fietsenzaken, kledingzaken, juweliers en noem maar op. Dat on derzoek doet ze onder een aantal consumenten en onder winkeliers zelf, want de groenteboer weet heel goed welke slager best is en omge keerd. Bovendien is het een kwestie van mentaliteit. Best Shops moeten goede zakenmensen zijn en ze moe ten zelf ook enthousiast lid willen worden. WAT IS HET VOORDEEL VAN DE CONSUMENT? Een Best Shop-winkelier is ie mand, die grote persoonlijke aan dacht geeft aan de klanten en bo- venstebeste service. Dat is logisch, want dat is volgens de Best Shops hun kracht tegenover het warenhuis of het grootwinkelbedrijf. Boven dien is een van hun stellingen, dat ze allemaal maar eerste klas kwali teitsspullen verkopen tegen een re delijke prijs. HET WERELDTIJDSCHRIFT Dit najaar hebben de Best Shops In Town een proef genomen met het Wereldtijdschrift. Een blad dat de Nederlanders voor het eerst zoiets te lezen geeft als Paris Match, Sater- day Evening Post, Life of Der Stem. Een dik tijdschrift met arti kelen over allerlei interessante on derwerpen, in volle kleurendruk op pracht papier. Mensen, die het heb ben gezien en gelezen blijken er en thousiast over te zijn. Het is een ka- do ter waarde van 7,50. Een kado voor elke bezoeker van een Best Shops In Town. Volgend jaar maart verschijnt het tweede nummer en daarna bijna elke maand. Deze pro motie zal de Best Shops In Town waarschijnlijk nog meer bekend heid en nog meer klanten opleveren. HOE HERKENT U EEN BEST SHOPS IN TOWN Elke Best Shop-winkelier heeft buiten aan de gevel, op de deur óf aan het raam een blauw bordje waarop staat „Best Shops In Town". Dat blauwe bordje vind je ook vaak terug in hun advertenties en drukwerk. En dan is er natuurlijk nog iets, waaraan U ze zou moeten herken nen. Als het waar is wat ze zeggen, tenminste. Dat is hun service en aandacht en hun goede spullen. Weet U wat, U zou het gewoon zelf moeten onderzoeken. ONTWIKKELINGEN Steeds grotere groepen mensen zoeken invulling voor hun toene mende vrije tijd. Invulling van deze vrije tijd doet een aanslag op een steeds groter deel van het gezins budget. Dit betekent dat consumenten steeds bewuster met hun gezinsbud get omgaan voor hun (dagelijkse) aankopen op het gebied van voe ding, kleding, meubelen etc. etc. De trend naar aankopen met een goede prijs/kwaliteitsverhouding is hier mee duidelijk. Op speurtocht naar die aankopen /winkels met een goede prijs/kwa liteitsverhouding ziet iedereen een jungle van mogelijkheden voor zich waarin winkelen niet altijd een ple zierige vrijetijdsbesteding is. WEGWIJZERS Het gaat dus om winkels waarbij waardetoevoeging in de vorm van service en kwaliteit een belangrijke rol spelen. Maar hoe vinden de mensen die? Er staan maar weinig wegwijzers naar winkels die via kwaliteit, service, bediening èn be taalbaarheid, winkelen tot een ple zierige vrijetijdsbesteding maken. Best Shops In Town zijn op dit soort aspecten geselecteerd. Onder andere door aan consumenten te vragen hoe hun ervaringen zijn. Het bekende blauwe bord van Best Shops is zo'n wegwijzer. WAAROM MOEILIJK? Er zijn in Nederland honderden beroeps voetballers. In de regel is er echter maar een (met accenten op de e's) uitblinker per elftal en als het meezit zijn het er drie. Zo zit dat in elk beroep. Ook bij winkeliers bij voorbeeld, waarvan er meer dan 100.000 zijn in ons land. Als je in een bepaalde plaats een elftal van slagers zou hebben, dan zou het meevallen als er daarvan drie echt goed zouden zijn. „Best Shops In Town" zou in elke plaats minstens die ene uitblinkende slager willen hebben en bakker en groenteman en noem maar op. Maar dat is nou pre cies de moeilijkheid. HOE HERKEN JE DE UITBLINKENDE WINKELIER? Hoe vis je nu de uitblinker eruit? Dat is zo moeilijk omdat de beoor deling, de keuze altijd subjectief is. Zelfs als Rinus Israel en Cruijff sa men elf man zouden opstellen krij gen ze te maken met die subjectieve keuze. Over de eerste zes man zijn ze het waarschijnlijk wel eens, maar over de volgende vijf verschillen ze van mening. Zo gaat het ook met „Best Shops In Town". Die wil na melijk een organisatie van 3000 uit blinkers samenstellen. Zoveel mo gelijk verdeeld over alle branches en over alle plaatsen van ons land. Drieduizend beste winkeliers, die de naam „Best Shops In Town" moe ten gaan waarmaken. HOGE EISEN AAN BEST SHOPS IN TOWN „Best Shops In Town" staat voor uitblinkers, voor beste winkeliers, die hun uiterste best voor hun klan ten doen, die beste kwaliteit leveren voor een beste prijs, met een beste service. Dat vindt natuurlijk elke winkelier van zichzelf. Bij de Best Shops In Town-organisatie zijn ech ter vele vaklui betrokken, die er voor zijn opgeleid om hoge eisen te stellen. Hoe doen ze dat? In de eerste plaats gaan ze af op hun eigen vakmatige oordeel. Als zij een winkel binnenstappen, weten zij, als professionals, al gauw wat voor vlees ze in de kuip hebben. Daarnaast enqueteert de organisatie een behoorlijk aantal consumenten ter plaatse, die ook een eigen oor deel hebben. Dat oordeel toetsen ze aan hun eigen opvatting. Omdat niemand beter weet wie er een beste winkelier is dan een ande re winkelier ter plekke, vragen ze ook de mening van de lokale winke liers. Natuurlijk vragen ze een sla ger niet naar een andere slager, maar bijvoorbeeld naar bakkers of bloemisten en omgekeerd. Die me ning gebruiken ze als een derde graadmeter. Zo komen er al een aantal beste winkeliers tevoor schijn. Maar er is nog en vierde graad meter. WIE IS UITBLINKER, WIE IS HET NIET? Als je nu ter plaatse een elftal van slagers zou hebben en er drie daar van zouden uitblinken, dan gaat het om die drie. Die kunnen dan dus toetreden tot Best Shops In Town. Nu komt de vierde graadmeter: ze moeten de mogelijkheden, de kracht van Best Shops In Town ook zelf doorzien. De voortvarendsten doen dat ook. Dat kunnen ze alle drie zijn, twee van de drie of slechts een. Die ene van de drie uitblinkers selecteert dus uiteindelijk zichzelf. Hij moet er ook wat voor over heb ben. Hij moet bereid zijn om steeds beter te worden, zakelijk gezien voortdurend op zijn tenen lopen. Bovendien kost zijn lidmaatschap hem geld. Gemiddeld tien procent van zijn eigen reclamebudget. Maar daar krijgt hij dan ook de meest voortvarende reclame voor. Hij komt op de televisie als ware hij Al- bert Heyn. Hij komt in de Tele graaf en in de grote tijdschriften op dezelfde manier als de HEMA of V&D. Want dat is de kern van de zaak: Best Shops In Town is opge zet om kleine zelfstandigen, die uit blinkers zijn, net zo sterk te maken als het grootwinkelbedrijf. AL 1750 BEST SHOPS IN ONS LAND 1750 Winkeliers in ons land zei den al ja tegen het idee. Straks, als het er 3000 zijn, maken ze met z'n allen de eredivisie van de mid denstand uit. Met de dag zullen ze sterker worden. Ze vormen als het ware het grootste Nederlandse Wa renhuis met drieduizend ingangen en drieduizend toonbanken. Maar achter die toonbanken staat U nu eens niet'een bediende te woord, maar de eigenaar zelf en wie doet meer zijn best voor U dan hij of zij die zelf verantwoording draagt. Dat dit grote idee begint te leven, blijkt uit het feit dat al 70 procent van alle consumenten Best Shops In Town kent. BLAUWE BORDJE ECHT VERDIEND Een Best Shops In Town-winke lier herkent U aan het blauwe bord je op de gevel. Dat bordje is zijn on derscheiding, want dat bewijst dat hij ervoor werd uitgezocht, dat hij er de juiste uitblinkersmentaliteit voor heeft. Maar hij heeft daarmee ook een verplichting op zich geno men. Hij moet dat blauwe bordje blijven verdienen. Hij moet immers beter willen worden. Dat moet hij tegenover U, de klant, waarmaken, maar ook tegenover zijn collega's, die dat blauwe bordje ook verwier ven. Zij zijn tenslotte mede- eigenaars van het warenhuis. Als U, consument, in het vervolg een Best Shops In Town-winkel binnenstapt, dan weet U ook wat voor vlees U in de kuip hebt: een winkelier, die een uitblinker is, die er het beste van maakt met beste kwaliteit, een beste prijs en beste service. K J Probeer het maar eens met ze, want...

Peel en Maas | 1986 | | pagina 4