BEGROTING 1987 TOTAALCIJFERS 1987 WENSENPROGRAMMA 1987 NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY onder redaktie van het bureau voorlichting en inspraak DE FINANCIËLE SITUATIE ALGEMEEN Behandelingsschema gemeentebegroting 1987 POLITIE BRANDWEER RUIMTELIJKE ORDENING SOCIALE ZAKEN WELZIJNS- PROGRAMMA MILIEU IN DE BEGROTING GELEZEN ONDERWIJS DONDERDAG 2 OKTOBER 1986 Nr. 40 De begroting voor 1987 is weer slui tend, d.w.z. er is geen tekort. Dat klinkt optimistisch, maar feitelijk is het nor maal, want volgens de wet moet een ge meentebegroting sluitend zijn. Is deze dat niet, dan moeten bijvoorbeeld de belastingen omhoog of moet er extra be zuinigd worden. In Venray - en dat ge beurt in de meeste gemeenten - gaan én de belastingen omhoog èn wordt er flink bezuinigd. De noodzaak daarvoor is duidelijk: de financiële situatie wordt gekenmerkt door stijging van de kosten, een daling van de bijdragen van het Rijk en een toename van het aantal taken, dat het rijk aan de gemeenten op draagt. Bezuinigen is voor de gemeente Venray dan ook niets nieuws: de afgelo pen jaren is er bijvoorbeeld voor zo'n twee miljoen gulden bezuinigd op de sa lariskosten - alleen al in 1986 voor 450.000,-. Subsidies aan verenigingen werden lager of .wegen en plantsoenen werden minder vaak onderhouden. An dere aandachtspunten daarbij waren energiebesparing, privatijering en auto matisering. Bij de begroting van de gemeente gaat het om veel geld, ontzettend veel geld zelfs: ruim 94 miljoen gulden... En dat voor één enkel jaar. Toch is het zeker niet zo dat het gemeentebestuur dat geld helemaal naar eigen inzichten kan beste den. Heel veel uitgaven gebeuren zonder dat de gemeente daar echt een wezenlij ke invloed op heeft. Een praktijkvoor beeld daarvan is het geld voor het on derwijs. Voor een groot gedeelte is de gemeente daarbij alleen een soort door geefluik, waarbij de uitgaven nagenoeg geheel vergoed worden door het mi nisterie van Onderwijs. Eenzelfde situa tie bestaat ook bij de bouw en het on derhoud van woningwetwoningen. Daar sluist de gemeente de verboedingen van het Rijk door naar de woningbouwvere niging. Ook de sociale uitkeringen ko men grotendeels uit de kas van de rege ring, maar hier betaalt de gemeente wel een gedeelte zelf. In procenten uitge drukt is dat niet zo heel veel, namelijk 10% van alle RWW- en ABW- uitkeringen, maar uitgedrukt in klin kende munt gaat het daarlnj maar liefst om zo'n 2,2 miljoen. Laten we al deze „vaste" uitgaven buiten beschouwing, dan blijft er zo'n slordige 30 miljoen over waarbij de ge meente wél kan bepalen aan wie ze ten goede komen. Met andere woorden 1 op elke 3 gulden. Dinsdag 28 oktober Algemene beschouwingen Medio november Commissievergaderingen Maandag 1 en dinsdag 2 december Behandeling en vaststelling Bij de politie komt het woord „samenwerking" steeds vaker om de hoek kijken. Vanuit het oogpunt van ef ficiency en de daarmee samenhangende kostenbesparing willen de ministers van Justitie (rijkspolitie) en van Binnenland se Zaken (gemeentepolitie), deze beide korpsen meer in regionaal verband laten samenwerken. Zo is de provincie Limburg ingedeeld in twee regio's, te weten Zuid en Noord, de laatste omvat de groepen van de rijkspolitie in het distrikt Roermond en de gemeentepolitie van Weert, Roer mond, Tegelen, Venlo en Venray. Binnen de regio's valt de nadruk bij die samenwerking dan op de criminali teitsbestrijding (tactische en technische recherche) en de voorgezette opleiding en vorming van het personeel. Om der gelijke zaken op poten te helpen zetten, is het de bedoeling dat er nog dit jaar een regio-coördinator komt, die dan de samenwerk ingsgedachten verder moet uitwerken. Gemiddeld drie tot vier keer per week rukt de vrijwillige brandweer vanaf de kazerne aan de Acaciastraat uil om gro te èn kleine branden te blussen of as sistentie te verlenen, bijvoorbeeld bij wateroverlast of verkeersongevallen. Immers, het takenpakket van de uit 43 vrijwilligers bestaande brandweer omvat namelijk heel wat meer dan al leen brandbestrijding. Zeker nu de B.B. (Bescherming Burgerbevolking) is opge heven, want de taken daarvan zijn nu bij de brandweer terecht gekomen. Ver der is er uiteraard ook de brandpreven tie. Minstens zo belangrijk als hel goed blussen van een brand is namelijk het op kundige wijze voorkomen ervan. Daar toe helpt de brandweer mee bij het be oordelen van bouwplannen vanuit hel oogpunt van de brandveiligheid. NIEUWE MEDIATHEEK Door het leegkomen van de voormali ge Torro-supermarkt denken burge meester en wethouders dat het wellicht mogelijk zal zijn het eigenlijk voor 1988 gedachte plan van nieuwe huisvesting van de mediatheek naar voren te halen en al in het komende jaar te realiseren. De haalbaarheid van dat plan wil het Eerder dit jaar is de nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening in werking gelre den. Voor de gemeente houdt dit in dat bestemmingsplannen eerder rechts kracht kunnen krijgen dan voorheen het geval was. Voor de burger is dan het voordeel dat hij sneller kan beschikken over een bouwvergunning. Verder kun nen de gemeenten de regels versoepelen voor het verkrijgen van een bouwver gunning voor kleinere bouwsels, zoals carports, dakkapellen of bijgebouwen. Ook voor onze gemeente zijn de ge volgen te zien van het lichte economi sche herstel en wel in de vorm van een daling van het aantal mannelijke wer klozen en het niet meer verder t oenemen van hel aantal.vrouwelijke werklozen: jaarmannen' vrouwen januari '82 972 493 januari '83 1541 670 januari '84 1369 682 januari '85 1296 665 januari '86 1119 669 Toch blijven er nog ettelijke honder den inwoners van Venray over, die zon der werk zitten en dus bij de gemeente moeten aankloppen. Na eerst een WW- uitkering van de bedrijfsvereniging ge had te hebben, komt een werkloze ófwel in een WWV-uitkering ófwel in een - la gere - RWW-uitkering. Om een indruk te geven wat een RWW-uitkering in houdt, hieronder een voorbeeld. „Gezin A. heeft een werkloze vader, een moederen twee kinderen. Als dit ge zin nu van een RWW-uitkering rond moet komen, dan krijgen zij f 1.493,- netto per maand. Interessant is wellicht nog dat datzelfde gezin in 1981 f 1.401,- ontving - en dat terwijl het teven allesbe halve goedkoper is geworden. Trou wens, een gezin met vier kinderen in plaats van twee moet met datzelfde be drag zien uit te komen. Al vanaf 1978 wordt namelijk hel aantal kinderen bui ten beschouwing gelaten bij de vaststel ling van de hoogte van de uilkering!" Binnen deze groep van uitkeringsge rechtigden vormt er zich een groep van mensen die al erg lang zonder werk zit ten. Met name voor hen is de eenmalige uitkering bedoeld. Tn de jaren '84 en '85 kregen respectievelijk 1250 en 970 men sen een eenmalige uitkering; iets wat neerkomt op ongeveer één op de twaalf huishoudens! Dergelijke grote aantallen sociale uitke ringen hebben uiteraard ook gevolgen voor de gemeentekas. Immers, aan de RWW en de ABW betaalt de gemeente 10% mee. In klinkende munt wil dat zeggen op jaarbasis zo'n 2,2 mijoen gul den. Om ook in acute noodgevallen fi nanciële hulp te kunnen verlenen lopen b. en w. van Venray met het plan het zo geheten minima-beleid uit te breiden door het instellen van een schuldsane ringsfonds en van een steunfonds. Deze voorzieningen komen dan bovenop de al eerder genomen besluiten tot kwijt schelding van de afvalstoffenheffing, deelname aan de Volkskredietbank en het in 1986 van start gegane budgette- ringsprojekt. Volgende week op deze pagina ruim schots aandacht voor hel „Programma Specifiek Welzijn 1987". Dit program ma maakt deel uit van de gemeentebe groting en regelt de subsidiëring van in stellingen en verenigingen op hel gebied van o.a. sport, recreatie, amateuristi sche kunstbeoefening, opbouwwerk, jeugd- en jongerenwerk, maatschappe lijk werk, gezondheidszorg, biblio theek, dorps en wijkraden en ouderen werk. college op korte termijn in de commissie aan de orde stellen. De kosten van deze nieuwe huis vesting worden geschat op 127.000,- per jaar, die dan opgebracht zouden moeten worden door een extra verho ging van de onroerend-goed belasting met 2%. Najaar '86 start de inspraakprocedu re in het kader van de aanleg van de Rijksweg '73. Rijkswaterstaat verwacht dat hel gedeelte Boxmeer-Venray in 1992 zal kunnen worden opgeleverd, waarbij dan uitgegaan wordt van 1990 als het jaar waarin met de werkzaamhe den begonnen wordt. Het centrumplan vordert gestaag en naar verwachting zal al snel met een groot woon- en winkelprojekt in „De Bleek" begonnen kunnen worden. Bo vendien is het parkeerterrein bij de Gou den Leeuw nu vrijwel klaar. Deze en an dere ontwikkelingen in hel centrum zor gen ervoor dat de gemeente snel een plan op tafel wil hebben over de funktie en de invulling van de diverse pleinen, vooral ook met het oog op evenemen ten, zoals o.a. de jaarlijkse kermis. Vooruitlopend daarop heeft het college van burgemeester en wethouders al uit gesproken dat aan een nieuwe invulling van het plein voor de schouwburg niet te ontkomen valt. Dit zou dan al in '87 moeten gebeuren. Zowel in de kom van 'Veftray als in de kerkdofpen blijft de bevolkingstoename' op het huidige peil. Dit heeft uiteraard gevolgen voor de woningbehoefte en daarom zal er een onderzoek worden in gesteld naar die behoeft, aan de hand waarvan binnen het gemeentebestuur een discussie plaats zal moeten vinden over de gevolgen. In hun Nota van Aan bieding signaleren burgemeester en we thouders in ieder geval een duidelijke vraag naar woningen die geschikt zijn voor huishoudens van een of twee per sonen. Deze behoefte bestaat bij zowel jongere als oudere mensen, maar is wel beperkt tot huurwoningen. In de kom van Venray zijn momenteel zo'n 120 van deze woningen in aanbouw of voor bereiding. Het milieubeleid van de gemeente is indertijd vastgelegd in een milieunota, maar de ontwikkelingen van de laatste tijd zorgen ervoor dat een bijstelling er van nodig is. Daarbij gaal het dan voor al om de onderdelen Hinderwet, geluid en bodembescherming. Voor onze gemeente is vooral van be lang de toepassing van de Hinderwet voor de intensieve veehouderij. De uit stoot van ammoniak veroorzaakt voor een groot gedeelte de verzuring van ons milieu. Daarom grijpen de gemeente besturen her en der in het land deze am- moniakuitstot aan om bij het afgeven van Hinderwetvergunningen strenge ei sen te stellen of deze vergunningen zelfs helemaal te weigeren. In hun Nota van Aanbieding schrij ven burgemeester en wethouders aan de raad dat de controle op de naleving van de Hinderwet wat geld en mankracht betreft niet systematisch kan worden aangepakt, zoals in het geval van een zogeheten Hinderwetsuitvoeringspro- gramma (HUP), waarbij alle bedrijven worden gecontroleerd op het hebben van een vergunning èn er wordt gekeken of deze nog wel helemaal toereikend is. B. en w. schrijven dat er desalnietemin een zo groot mogelijk gedeelte van de beschikbare tijd wordt besteed aan der gelijke controlewerkzaamheden en nog steeds kan worden gesteld dat Venray een zeer hoog percentage hinderwet- plichtige bedrijven heeft, die ook daad werkelijk een vergunning hebben. Een wet waarvan steeds meer duide lijk wordt wat voor ingrijpende gevol gen deze kan hebben is de Wet Geluids hinder. Zo stelt deze wet strenge eisen aan de inriting van bestemmingsplan nen ter voorkoming van verkeers- en in- duslrielawaai. De industrieterreinen Witte Vennen, Smaklerheide en Vissers Wegenbouw worden momenteel in kaart gebracht waar het gaat om de la- waaiproduktie. Dit projekt kost echter meer lijd dan verwachtvooral door de noodzaak van het terugbrengen van het geluid, afkomstig van de industrie Nest le, dat van het bedrijf hoge investerin gen zal vergen in geluid werende voorzie ningen. Een nieuwe bibliotheek? Hogere belastingen? Vaker huisvuil ophalen? Meer parkeerplaatsen? Of juist minder? Minder subsidies aan sportvereni gingen? Dit soort vragen uit het alledaagse leven worden ook binnen de ge meenteraad gesteld - sterker nog', daar - en alleen d^ar - mogen er ook de ant woorden op worden gegeven! De gemeenteraad beslist namelijk over de za ken waar de inwoners van Venray dag-in, dag-uit mee te maken krijgen. De raad doet dat door het hele jaar heen, maar vooral bij de vaststelling van de gemeentebegroting. Die begroting, waarvoor burgemeester en wethouders nu het ontwerp hebben aangedragen, is het onderwerp van deze pagina. Uitgaven Inkomsten 1. Algemeen bestuur 9.577.694,- 867.577,- 2. Openbare orde en veiligheid 5.449.725,- 4.607.148,- 3. Verkeer, vervoer en waterstaat 5.209.776,- 465.837,- 4. Economische zaken 207.138,- 116.500,- 5. Onderwijs 7.114.551,- 6.556.635,- 6. Cultuur en recreatie 7.170.043,- 1.329.737,- 7. Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk 38.957.477,- 33.078.111,- 8. Volksgezondheid 2.865.454,- 1.383.064,- 9. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting 17.492.796,- 16.738.323,- 10. Financiën 597.986.- 29.499.708,- Totaal 94.642.640,- 94.642.640,- ALGEMEEN BESTUUR is o.a. salarissen, kosten raadhuis, representatie, voor lichting, bevolkingszaken, verkiezingen. OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID is o.a. politie en brandweer. VERKEER. VERVOER EN WATERSTAAT is o.a. onderhoud wegen, waterlos singen, verkeersmaatregelen. ECONOMISCHE ZAKEN is o.a. gas- en watervoorzieningen, kabel-t.v. ONDERWIJS is o.a. kosten van huisvesting, energie, leermiddelen, gymnastiek- en muziekonderwijs, schoolzwemmen, spraakles. CULTUUR EN RECREATIE is o.a. bibliotheek, muziekschool, vrije academie, open school, sport, jeugdwerk, museum, cultureel centrum, openbaar groen, bossen. SOCIALE VOORZIENINGEN EN MAATSCHAPPELIJK WERK is o.a. RWW- en ABW-uitkeringen evenals die van de WWV en de eenmalige uitkering, het RISC, peuterspeelzalen en dorps- en wijkraden. VOLKSGEZONDHEID is o.a. basisgezondheidsdienst, vuilophaal, rioleringen, vleeskeuringsdienst RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING is o.a. opstellen van bestemmingsplannen, financiering woningwetwoningen, bouw- en woningtoezicht. FINANCIËN is o.a. de inkomsten van belastingen, bijdragen van het Rijk, rente. Ieder jaar stelt de gemeenteraad een wensenprogramma op voor het komende jaar. Voor 1987 zijn op de ontwerplijst van b. en w. onderstaande investeringen opgeno men; de raad kan hier dus nog zaken van weggestreept en daar andere voor in de plaats zetten: (investerings)kosten omschrijving 38.375.- aanschaf brandweermateriaal 10.000,- uitbouw Dingus 15.000,- opknapbeurt diverse grasvelden 25.000,- opknapbeurt technische installaties van het zwembad 15.000,- recreatievoorzieningen 14.198,- uitbreiding instrumenten muziekschool 150.000,- achterstallig onderhoud wegen 650.000,- riolering/herinrichting Schoolstraat .100.000,- stamriool Overloonseweg 6.000,- toename werkzaamheden gemeentewerken 40.000.- gebruik leeggekomen schoollokalen voor diverse aktiviteilen 62.000,- instellen schuldsaneringsfonds sociale minima 19.000,- werkervaringsprojekten 18.000,- wettelijk verplichte aanpassingen zwembad 26.000,- subsidie lokale VVV 9.000,- subsidies culturele organisaties 250.000,- nieuwe inrichting schouwburgplein 25.000,- nieuwe verkeersbewegwijzering 12.000,- instandhouding landschapsschoon 127.000,- nieuwe mediatheek. Om deze wensen in daden om te kunnen zetten, komen b. en w. bij de raad met o.a. de volgende voorstellen: verhoging van de onroerend-goed belasting met 3% verhoging van de tarieven voor de sportaccommodaties met 5% privatisering sportaccommodaties kerkdorpen bezuinigen op Regionale Instelling voor Sociaal Cultureel Werk, muziek school en volwassenenonderwijs met resp. 151.000,-,/ 2.000,- en 15.000,-. De gemeente was dit jaar - tot nu toe - bijna 60.000 gulden kwijt aan de kosten voor adviseurs in het kader van het mi lieubeheer. Kosten die er alles mee te maken hebben, dat de gemeente meer en meer geconfronteerd wordt met ge vallen van bodemverontreiniging. Dat brengt namelijk met zich mee dat in de gevallen waar er een sterk vermoeden van bodemverontreiniging bestaat, die bodem zo snel mogelijk moet worden onderzocht. Zo mogelijk worden de kosten daarvan op de veroorzaker ver haald. De asielkosten voor de opvang van zwerfdieren liggen jaarlijks rond de 10.000 gulden. SCHOUWBURGPLEIN B. en w. lopen met plannen om het plein voor de schouwburg een ander aanzien te geven. Dit plan maakt onder deel uit van een binnenkort te verwach ten nota over de funktie en inrichting van de diverse pleinen binnen het cen trum, die binnenkort aan de gemeente raad zal worden aangeboden. De, zoals b. en w. schrijven, „onvermijdelijke" De winter zit er weer aan te komen. Normalerwijze geeft de gemeente een kwart miljoen uit aan de gladheids- bestrijding, maar door de strenge afge lopen winter ging het voor wat 1986 be treft al aardig in de richting van hel dubbele! De gemeente heeft 1.600.000 m: openbaar groen te onderhouden. Met een totaal aan uitgaven van ruim 7 miljoen gulden is het onderwijs een' van de grootste uitgaveposten van de begroting. De grootste is echter sociale zaken. Maar liefst één op de drie guldens die het gemeentebestuur in '87 denkt uit te gaan geven, is bedoeld voor sociale za ken. Dat is niks speciaals voor Venray. Dalzelfde beeld geven de meeste ge meenten in Nederland. Het totaalbedrag dat de gemente kwijt is aan het ophalen van het huisvuil en de verwerking daarvan overschrijdt de één miljoen gulden. De geschatte opbrengst van Hinder wetleges in 1987 beloopt-25.000 gulden. Vorig jaar beliep de schatting nog 42.000 gulden. Het mag geen wonder heten dat de Interimwet van minister Braks hier alles mee te maken heeft. De gemeente stopt in '87 zo'n 17.000 gulden in de monumentenzorg. Dal is evenveel als de raming voor emancipatieaktiviteiten, maar slechts een tiende van de uitgaven voor het on derwijs in verband met spraakstoornis sen, oftewel logopedie, waar 177.097 gulden aan wordt besteed. In dezelfde orde van grootte moet ook de bijdrage van de gemeente aan het schoolzwemmen worden gezocht: te weten 150.000 gulden. De gemeentepolitie geeft per jaar 10.000,- uit aan het doen van bloed proeven. Er wordt in het komende jaar reke ning gehouden met uitgaven tot een be drag van 35.000 gulden voor verkiezin gen. Dat wordt dan gebruikt voor de yejkiezingeri^yap .het provinciebestuur óp woensdag 18 maart De hondenbelasting ruim 150.000 gulden op moet gaan brengen op jaar basis, omdat per hond 51,- moet wor den betaald en er ongeveer 3.000 hon den rondlopen in de gemeente. Met an dere woorden bijna een op de elf inwo ners van Venray - jong en oud meegere kend - mag zich de eigenaar van een hond noemen. Er staan in de gemeente zo'n 11.000 woningen, terwijl Venray bijna 34.000 inwoners heeft. En ook het opruimen hiervan gaal het komend jaar weer veel geld kosten.... herinrichting van het schouwburgplein zal dan de eerste fase zijn van een nieu we kijk op dit plein in samenhang met het terrein voor de nieuwe ABN en het Henseniusplein. Voor wat betreft de kosten van die eerste fase houdt het ge meentebestuur rekening met een in vestering van een slordige 250.000 gul den. MUSEUM Door hel regelmatig „uitlenen" van één van de archiefambtenaren van het gemeentehuis aan het museum komen de eigen werkzaamheden in het ge drang, zo schrijven burgemeester en we thouders in hun „Nota van Aanbieding" aan de gemeenteraad, zo dat zij besloten hebben deze ambtenaar weer volledig in te zetten binnen het ar chief van de gemeente. Zonder verdere maatregelen zou dit de sluiting van het museum tot gevolg hebben en daarom wil het college met name met het Geschied- en Oudheidkundig Genoot schap aan tafel gaan zitten om te kijken of het beheer niet over kan gaan in han den van vrijwilligers. In september van het vorig jaar zette de raad het sein op groen voor de bouw van eeri tweede katholieke school in de wijk Landweert en inmiddels heeft het Ministerie van Onderwijs laten weten in te kunnen stemmen met de bouw van 5 werklokalen, 1 speelzaal en 1 gemeen schapsruimte. Een eerste schetsontwerp voor de school is klaar en het is de be doeling dat de school zijn deuren in au gustus 1987 open kan zetten. Binnen de plannen van hel ministerie is een plaats ingeruimd voor de oplei ding voor Consumptieve en Civiele Diensten. Wel is daarvoor nog de goed keuring van het parlement voor nodig, maar deze driejarige opleiding zou een fraaie uitbreiding van het Venrayse on derwijsaanbod betekenen. Consumptie ve Technieken leidt op tot middelbare beroepskrachten in de keuken van in stellingen (bijvoorbeeld verzorgingste huizen) of de horeca. De aanvraag voor een Middelbare Horeca Opleiding wordt voor 1987 niet gehonoreerd en ook de hoop op een MTS zal voorlopig wellicht nog alleen hoop blijven, maar het gemeentebestuur weel zich in ieder geval bij alle aanvragen gesteund door de provincie. Met een totaalbudget van ruim 7 mil joen gulden is het onderwijs goed voor zo'n 8% van de totale uitgaven van de gemeente. Daarvan gaat veel geld naar de huis vestingskosten - zeker nu de nieuwe Wet op het Basisonderwijs de kleuter- en ba sisscholen samen heeft laten gaan. Met uitzondering van de scholen in Ys- selsteyn, Heide en De Kemp voldoen nu alle scholen aan de eisen van die nieuwe wet. Deze drie laatste scholen zullen naar verwachting in 1987 aan de beurt komen waar het gaat om de huisvesting, maar bij de scholen De Kemp en Ys- selsteyn zal dit ook afhangen van de ontwikkeling van de leerlingenaantal len.

Peel en Maas | 1986 | | pagina 12