Renovatie Schoolstraat wordt opgehouden Verkeersveiligheidsprogramma voor onze gemeente Handbaltoernooi Ók O O Leenenl WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING RUIT PANTALONS DORPSZESKAMP TE YSSELSTEYN Zegening van twee nieuwe kruisbeelden I HYPOTHEKEN 1 Dertig-km-zone in het centrum Venrayse uitvinding op Veronica TV I I I I I I I II I DONDERDAG 19 JUNI 1986 Nr. 25 HONDERDENZEVENDE JAARGANG VOOR AL UW DRANKEN PEEL EN MAAS UITGAVE: DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY GROTESTRAAT 68 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652 VOOR AL UW DRAÜKEN ADVERTENTIEPRIJS 30 ct per mm. ABONNEMENTSPRIJS PER HALFJAAR 12,50 UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING BUITEN DE REGIO f 17.50 H MCGREGOR gg Hel ziet er naar uil, dat de geplande renovatie van de Schoolstraat, tussen 15 augustus en 1 november, niet verwezen lijkt kan worden. De eigenaars van de aan de Schoolstraat gelegen panden hebben [voorlopig] neen gezegd tegen de plannen van de gemeente. En daarmee schuiven die plannen zeker op tot het volgend voorjaar. HERINRICHTING Zoals reeds eerder gemeld, is er op 12 mei j.l. een informele bijeenkomst ge weest tussen wethouder Claessens, enkele terzake kundige ambtenaren en 25 belanghebbenden, over de recon structie van de Schoolstraat. Het ging over het gedeelte tussen de Jan Hensen- straat en de Hoenderstraat, waar de riolering anno 1929 dient vervangen te worden. In het kader van het totale cen- trumgebeuren, wil de gemeente van de gelegenheid gebruik maken om tegelij. kertijd de bestrating, beplanting en Op zondag 22 juni a.s. wordt de 3e dorpszeskamp georganiseerd door de KPJ Ysselsteyn. Dit jaar doen er 18 ploegen mee. Dit zijn er twee meer als vorig jaar. Het aantal deelnemers bedraagt dit jaar 250 personen, allen ouder dan 16 jaar. 's Morgens om 11.30 uur wordt er begonnen met een officieel défilé door de deelnemende ploegen. Om kwart voor twaalf wordt dan het startschot voor de zeskamp gegeven. Dit jaar is de organisatie er weer in geslaagd om allemaal andere spellen te krijgen, behalve de alom bekende zeephelling, de trekpleister van de vorige zeskam pen. Dit jaar zullen dames proberen wie het snelste een bandenwissel kan uit voeren. De ploegen bestrijden elkaar ook bij het vrachtwagen* trekken. Deze moet zo snel mogelijk over een bepaalde afstand worden getrokken. Een ander interessant spel is ongetwijfeld eier- gooien. Verder zijn er nog twaalf andere spellen te zien. De pauze zal dit jaar spectaculair opgevuld worden met parachutesprin gen. Vanuit Leopoldsburg. Op 800 meter hoogte wordt eerst een rol crepe- papier uitgegooid om het afspringpunt Om al onze cliënten van dienst te kunnen zijn vragen wij te koop: Vrijstaande en halfvrijstaande woonhuizen in alle prijsklassen in Venray en wijde omgeving. makelaars-en assurantiekantoor ZEELEN-Vd BURGT ■■B.V. Zaterdagavond, na de Mis van 19.00 uur in de St. Catharinakerk te Leunen, worden er weer twee nieuwe kruisbeel den gezegend. Nog diezelfde avond worden de - door de werkgroep Kruisen Het kruis van de familie Baltussen. Fantasievol en lekker tafelen Anders dan anders! 's maandags gesloten SPECIALITEITEN RESTAURANT 't ohm pastorichc Venrayseweg 5 Overloon tel. 04788-1733 te bepalen. Daarna wordt gestegen naar 1500 meter en de eerste springer maakt een vrije val van 20 seconden. De en Kapellen gemaakte - corpussen aan het kruishout gehangen. Het zijn kruis beelden van de familie Baltussen en de familie Jenniskens. Het kruisbeeld van de familie Baltus sen staat aan de Veulenseweg, verscho len in een haag. Het beeld en de omge ving werden steeds goed verzorgd, maar desondanks vertoonde het corpus dui delijk tekenen van verval. Het kruisbeeld van de familie Jennis kens aan de Horsterweg was ook- aan herstel toe. Het is al ruim honderd jaar geleden dat daar een eerste kruis ge plant werd. Terugtrekkende Duitse troepen beschadigden destijds beeld en kruishout. Het was de bekende kunste naar Piet van Dongen die de restauratie op zich nam. Nu ongeveer 40 jaar later was vervanging nodig. De nieuwe beelden zijn copieën van de orginelen, gemaakt volgens de giet- methode van de Werkgroep Kruisen en Kapellen. Op het ogenblik kan men in het Ge schied- en Oudheidkundig museum aan de Eindstraat alles te weten te komen over deze werkmethode, maar kunt U kennismaken met een schat van beelden en kruisen uit het Venrayse land. Makelaars- en Taxatatiekantoor HILHORSÏÏM WONINGEN TE KOOP GEVRAAGD Stationsweg 7b, Venray, tel 04780 85958 82308 volgende twee springers springen vanaf 2000 meter en openen meteen hun parachutes waarna zij contakt maken en zo een tijdje rondvliegen. Daarna probeert men op het uitgestelde doel te geraken. De demonstratie laat slechts een klein aspect zien van een sport die het misschien gaat maken als olympische sport. Na deze prachtige luchtshow maken de ploegen zich op voor het touw trekken. Dit is een prachtig schouwspel voor het publiek. Een belangrijk onderdeel van de zeskamp zijn de juryleden en medewer kers die deze dag tot een goed einde moeten brengen. Hiervoor is de organi satie de vrijwilligers zeer erkentelijk. Zonder hen is dit niet mogelijk. De zeskamp wordt gehouden op het terrein nabij de LLTB, dat die dag wordt omgetoverd tot een echt sport complex. 's Avonds is er een afsluitende feest avond in zaal Roelanzia waar ook de prijsuitreiking is. Komt dit gebeuren allemaal zien op zondag 22 juni te Ysselsteyn. VAN DE KAMP ASSURANTIËN telefoon 04780-87575 6.95% -10 jaar vast 7.25% - 15 jaar vast verlichting te reconstrueren. In het kort komt die reconstructie er op neer, dat de trottoirs verdwijnen; er een klinkerbestrating komt zoals in de Grotestraat, behalve het z.g. rijgedeelte van 2Zi meter dat met de nu aanwezige klinkers wordt bestraat; dat rijgedeelte wordt afgelijnd met aan weerskanten een goot, en waar mogelijk enig „straatmeubilair" als bomen, verlich ting en fietsenstallingen. De totale kosten van nieuwe riolering en herinrichting in genoemd gedeelte van de Schoolstraat worden geraamd op zeshonderd vijftigduizend gulden, waar van 175.000,— moet worden opge bracht door de aangrenzende eigenaren. Omgerekend kost dat die eigenaren 560,— per strekkende meter perceels gedeelte. Reeds bij genoemde informele be spreking bleek dat de belanghebbenden niet unaniem enthousiast waren over de (schets)plannen, zoals die gepresenteerd werden. Ook niet over de daaraan ver bonden kosten. Men vreesde dat het bevoorradende verkeer niet genoeg ruimte zou krijgen om te manoeuvre ren; dat de bomen in de smalle Schoolstraat het uitzicht zouden gaan belemmeren; dat de bestrating (evenals in de Grotestraat) funest zou zijn voor naaldhakken; dat de bewoners zelfs in de avond- en nachtelijke uren hun eigen auto niet voor hun pand kunnen parkeren; dat er geen of te weinig parkeerplaatsen overblijven voor het winkelende publiek, dat men dat publiek moet verwijzen naar de centrale parkeerterreinen in De Bleek en dus feitelijk naar het nieuwe winkelcentrum stuurtMet alle gevolgen van dien. ENQUÊTE Niet op alle vragen kon op dat moment een alleszins bevredigend ant woord gegeven worden. Maar toch meende wethouder Claessens en z'n staf dat de verstrekte inlichtingen voldoende waren om via een enquête het standpunt van de belanghebbenden te kunnen peilen en voldoende steun te vinden om de renovatie ter hand te nemen. Die voldoende steun zou dan moeten bestaan uit de bereidheid van de meer derheid der eigenaren om zijn of haar aandeel in de kosten van de her inrichting op zich te nemen. Helaas, de enquête werd niet wat men er van verwachtte. De formulieren werden slechts zeer sporadisch terugge zonden en behelsden over het algemeen een afwijzend standpunt. Het was voor de gemeente niet mogelijk te conclude ren, dat degenen die niet reageerden wel positief achter de plannen stonden. Een positief standpunt had men het liefst zwart op wit. Maar intussen had de VZO de ver eniging van zelfstandige ondernemers, afdeling Venray zich over de voor genomen renovatie tot het college gewend. Volgens de VZO waren er te weinig exacte informaties voor de betrokkenen. Die informaties moesten alsnog verstrekt worden. Concreet dacht men aan een nader uitgewerkt plan met bijbehorende tekeningen en een gespecificeerde kostenbegroting, Eerst dan, aldus de VZO, zouden de belanghebbenden op een verantwoorde wijze hun mening over het enquêtefor mulier kenbaar kunnen maken. INFORMATIE Opnieuw werd een bijeenkomst be legd. Nu, wethouder Claessens met af gevaardigden van de Schoolstraat en de VZO/Winkelcentrum Duidelijk werd daarbij, dat de 175.000,die de belanghebbenden moeten opbrengen in feite de netto kosten zijn van de herinrichting de nieuwe bestrating en nieuwe aankle ding. De kosten van het riool worden uit andere fondsen betaald. Dat wil in het uiterste geval ook zeggen, dat indien de belanghebbenden hun mede werking weigeren de ge meente toch een nieuw riool kan leggen en de Schoolstraat weer in zijn huidige staat kan terug brengen. Dus geen specifiek voetgangersgebied. Herinrichting op een later tijdstip wordt dan echter nog veel duurder. Duidelijk werd ook, dat op de lange duur geen autoverkeer meer in de Schoolstraat zal worden toegelaten. En dat standpunt is dwars tegen dat van de belanghebbenden in. Eerder nog zou men het fietsverkeer niet in beide rich tingen willen hebben, maar slechts van zuid naar noord overeenkomstig de rijrichting van de auto's. De smalle rijbaan (2.50 m.) welke in het schets* plan getekend is, is zonder meer onvol doende voor autoverkeer in één richting en fietsverkeer in twéé richtingen. Bovendien fungeert de Schoolstraat nu al als bevoorradingsweg voor veel winkels in de Grotestraat en straks ook voor een gedeelte van het nieuwe win kelcentrum De Bleek. Als men dat denkt te ondervangen met halfslachtige maatregel (zoals in de Grotestraat) van laden en lossen enkele uren vóór de middag, terwijl er toch de gehele dag vrachtvervoer plaats heeft, dan heeft zo'n maatregel geen enkele zin. Wat de gespecificeerde kostenbegro ting betreft, waar de VZO om gevraagd had, was de gemeente in eerste instantie niet bereid daarvan inzage te geven. Zo'n begroting wordt naar eer en gewe ten samengesteld, volgens bepaalde normen. Ook in het zakenleven is het niet gebruikelijk dat zo'n berekening openbaar wordt. Uiteindelijk ging men er mee accoord dat een vertegenwoor diger van de LOZO de begrotingscijfers mag verifiëren. Zouden straks de kosten van de her inrichting lager uitvallen, dan vermin dert ook de bijdrage van de belangheb benden. De gemeente is ervan uitgegaan dat deze begroting niet zal worden over schreden. De belanghebbenden zullen dus nooit meer behoeven te betalen dan de nu berekende 560, De vraag van de vergadering, hoe het gedeelte van de Schoolstraat tussen Jan Hensenstraat en Henseniusplein er straks gaat uitzien, kan nog niet beant woord worden. Dit gedeelte komt pas volgend jaar aan de orde. En dan poogt men er tevens een renovatie van het Schouwburgplein aan te koppelen. Het ziet er nu echter naar uit, dat, hoe dan ook, volgend voorjaar eerst het gedeelte van de Schoolstraat tussen Jan Hensenstraat en Hoenderstraat onder handen kan worden genomen. Of het dan mogelijk is ook nog, of tegelijker tijd het gedeelte van de Schoolstraat bij de Schouwburg her in te richten, is nog een vraagteken. De Schoolstraat zal dan zeker een half jaar lang opengebroken zijn. In de commissievergadering van maandagavond bevestigde wethouder Claessens, dat het vrijwel onmogelijk is nog dit jaar de renovatie van de Schoolstraat uit te voeren. En zeker niet in het tijdsbestek waar zo uitdrukkelijk om gevraagd werd. Wordt men het op korte termijn toch eens, met de belang hebbenden uit de Schoolstraat, dan kan de gemeenteraad eerst einde augustus de zaak bekrachtigen en dan is de opleveringsdatum van 1 november niet meer haalbaar. Foto Printshop Venray viert zijn 5-jarig bestaan Kleurenfoto's in 2 uur klaar Bij inlevering kleurenfilm GRATIS insteekalbum JOOP WITTE Jan Henssenstraat 2 Tel. 04780-88559 CONTKXf NETWH* Dinsdags open tot 12.30 uur tol 3" i""' Reeds vele malen is in de gemeente raad c.q. in de commisdie vergaderin gen aangedrongen op 't instellen vaneen 30 km zóne in onze Venrayse woonwij ken zonder daar direkt de titel „woonerf" aan te willen verbinden. In de vergadering van de Commissie voor Verkeer c.a. presenteerde de gemeente deze week een aantal conclu sies en aanbevelingen rond deze mate rie. Daarin lezen we, dat aan de daad werkelijke invoering van een 30 km zóne (zonder snelheidsbeperkende maatregelen) de voorwaarde verbonden moet worden, dat in alle toegangswegen naar een woongebied een duidelijke „toegangspoort" wordt aangebracht. De aanlegkosten daarvan worden be groot op 7.000,— per toegangspoort. Worden, er bovendien snelheidsrem- mende voorzieningen vereist, dan zijn de kosten nog hoger. WEINIG ONGEVALLEN Gezien het relatief geringe aantal on gevallen in de woonwijken aldus de gemeente de hoge kosten voor het aanbrengen van de vereiste snelheids- beperkende maatregelen èn de vereiste 30 km borden, én in het licht van de beperkte financiële middelen van de ge meente, is het in de huidige situatie niet reëel de 30-km-per-uur-regeling in te voeren Wanneer in de toekomst de financiële ruimte groter wordt, kan de invoering opnieuw worden overwogen. Besluit men dan tot invoering, dan zou dat in zoveel mogelijk wijken dienen te ge schieden, waarbij Venray-Zuid als eerste zou kunnen worden ingericht. Wethouder Claessens wist nog te ver- Voor party of feest!! prefereer ik gezelligheid het meest. Dans- en Partycentrum Jeanne Paul Janssen Raadhuisstraat 6 Tel. 10500 tellen, dat bij een gehouden verkeers controle in een Venrayse wijk, 80% van de te hardrijders wijkbewoners waren. En daarbij twee leden van de wijkraad die zo nodig de 30 km regeling inge voerd wilde hebben MENINGEN VERDEELD Het raadslid Van de Vorle, dat naar zijn zeggen zelf bijna was aangereden door een te snelle buurtbus, stelde voor de verkeersdeelnemers via borden uit te nodigen hun snelheid te beperken. De heer Robberegt (VVD) zag, on danks de hoge kosten, de invoering van een 30 km regeling in de woonwijken wel zitten. De invoering zou dan in fasen kunnen gebeuren, zodat de kosten over enkele jaren verspreid worden. Bedoeld zijn vooral de oudere wijken als Zuid; bij nieuw aan te leggen wijken zullen de 30 km voorwaarden zoveel mogelijk worden „vertaald" in het ontwerp van de woonstraten, hetgeen overigens de laatste jaren reeds gebrui kelijk is. De PvdA, bij monde van het nieuwe commissie lid de heer Linskens, was het met geheel eens met de gemeentelijke conclusie. In een zeer uitgebreid betoog plaatste hij de nodige kanttekeningen en stelde o.m. dat snelheidsremmende- maatregelen niet alleen in woonwijken nodig zijn. Ook op struktuurwegen kunnen ze zeer wenselijk zijn, bijvoor beeld bij belangrijke oversteekplaatsen rond scholen, winkels of andere voor zieningen. Ook op sluipwegen zou een 30 km regeling de verkeersveiligheid kunnen bevorderen. Toepassing van een 30 km zóne wordt door zowel de PvdA als het CDA wenselijk geacht in Venray-centrum. In het gemeenteraadsprogramma is men gezamenlijk tot de conclusie gekomen, dat de kwaliteit van de verblijfsfunktie wordt verbeterd door in het gebied van de blauwe zone tevens een 30 km zóne te realiseren VERKEERS VEILIGHEIDSPLAN Tot nog toe aldus de PvdA-man vindt de bestrijding van de verkeerson veiligheid in Venray plaats zonder dat daaraan een samenhangend plan ten grondslag ligt. Tegenover het voordeel dat nu flexibel op knelpunten inge- Zondag a.s. organiseert HV Manual een recreatief handbaltoernooi. Ge speeld zal worden op de grasvelden van Sportpark De Wieën (ingang Zuidsin gel). Het is dit jaar de 7e maal dat dit toernooi plaatsvindt. In de beginjaren werd in de sporthal gespeeld maar door de toenemende belangstelling werd deze accommodatie te klein zodat men naar buiten moest uitwijken. Kennelijk is dal goed aange slagen want het aantal deelnemende teams wordt elk jaar groter. Zo hebben er dit jaar een 30 tal teams ingeschre ven, die veelal strijden om hun familie naam en -eer hoog te houden. Er wordt gespeeld in een prestatiepoule en vier recreatiepoules. Dit om een goede verdeling naar sterkte te krijgen. Hoogtepunt van de dat zal waar schijnlijk de wedstrijd in de middag pauze vormen waarin de kleinste kinderen ten aanschouw van de vele toeschouwers en deelnemers een wed strijd zullen spelen. Heeft U belangstelling dan kunt U deze dag kennismaken met de recrea tieve handbalsport. Het toernooi begint om 10.00 uur en duurt tot 17.00 uur. HV Manual heeft naast de prestatie ingestelde groepen ook een bloeiende afdeling voor recreatief handbal. Inlich tingen hieroveï zijn verkrijgbaar bij Mevr. Den Hoed. tel. 84932. speeld kan worden, staan echter aan zienlijke nadelen. Ook de Rijksoverheid is zich daar van bewust en stimuleert de gemeenten om een geïntegreerd ver keersveiligheidsprogramma op te stel len. Zo'n plan omvat een duidelijke visie op verkeersveiligheid, een onderzoek naar zowel objektief als subjektief on veilige situaties, een prioriteitsstelling en een fasering in tijd en financiële mid delen. Daarmee vormt zo'n verkeersvei- ligheidsplan jaarlijks een onderdeel van de begrotingsbehandeling. Wethouder Claessens beloofde het uitgebreide commentaar van de PvdA zowel in het college als op de afdeling civieltechnische dienst te bespreken en in een volgende vergadering te beant woorden en openieuw aan de orde te stellen. Wel kon hij de PvdA verzekeren dat men op het gemeentehuis al bezig is aan een verkeersveiligheidsplan. Het ligt echter niet in de bedoeling om voor een ton rapporten op te stellen en conclusies en aanbevelingen te maken, met als resultaat dat er niets gedaan behoeft te worden. Hij gaf hierbij als voorbeeld: dat het geen zin heeft een 30 km regeling voor de Patersstraat in te stellen als het verkeer er so-wie-so niet harder dan 20 km kan rijden In het Veronica Tv-programma „De Heilige Koe" wordt a.s. zaterdag om 18.30 uur aandacht geschonken aan een Venrayse uitvinding. In dit maandelijk se auto- en motorsportmagazin gaat men namelijk uitgebreid in op het „quickwheel" of „snelwiel" dat de 48- jarige Venrayer Jan Smeitink heeft ge construeerd, om automobilisten met bandenpech binnen een minuut weer aan het rijden te hebben - zij het dan ook naar een garage of veilige plek langs de rijbaan, waar men zijn wiel kan ver wisselen. De vinding is een soort inklapbare rolschaats met twee verstelbare vlakken. Het apparaat wordt voor een lekgereden band gezet, waarna auto, aanhanger of caravan er op wordt gereden. Het wiel komt dan klem te zitten tussen beide vlakken en met een aangepaste snelheid kan men verder rijden. Smeitink die van huis uit instrumen tenmaker is, heeft samen met het Ven rayse bedrijf DEMAX Technics het hui dige model geconstrueerd. DEMAX heeft voor het ontwerp octrooi aange vraagd voor Europa en gaat het quickw heel in produktie nemen. /ojoij <pfnps| en|h^n;n SCHOUTENSTRAATJE 18 VENRAY

Peel en Maas | 1986 | | pagina 1