Renovatie Schoolstraat wordt opgehouden
Verkeersveiligheidsprogramma voor onze gemeente
Handbaltoernooi
Ók
O O
Leenenl
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
RUIT
PANTALONS
DORPSZESKAMP TE YSSELSTEYN
Zegening van
twee nieuwe
kruisbeelden
I HYPOTHEKEN 1
Dertig-km-zone in het centrum
Venrayse
uitvinding op
Veronica TV
I I I I I I I II I
DONDERDAG 19 JUNI 1986 Nr. 25
HONDERDENZEVENDE JAARGANG
VOOR AL UW DRANKEN
PEEL EN MAAS
UITGAVE: DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY
GROTESTRAAT 68 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652
VOOR AL UW DRAÜKEN
ADVERTENTIEPRIJS 30 ct per mm. ABONNEMENTSPRIJS
PER HALFJAAR 12,50 UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING
BUITEN DE REGIO f 17.50
H MCGREGOR gg
Hel ziet er naar uil, dat de geplande
renovatie van de Schoolstraat, tussen 15
augustus en 1 november, niet verwezen
lijkt kan worden. De eigenaars van de
aan de Schoolstraat gelegen panden
hebben [voorlopig] neen gezegd tegen
de plannen van de gemeente. En
daarmee schuiven die plannen zeker op
tot het volgend voorjaar.
HERINRICHTING
Zoals reeds eerder gemeld, is er op 12
mei j.l. een informele bijeenkomst ge
weest tussen wethouder Claessens,
enkele terzake kundige ambtenaren en
25 belanghebbenden, over de recon
structie van de Schoolstraat. Het ging
over het gedeelte tussen de Jan Hensen-
straat en de Hoenderstraat, waar de
riolering anno 1929 dient vervangen te
worden. In het kader van het totale cen-
trumgebeuren, wil de gemeente van de
gelegenheid gebruik maken om tegelij.
kertijd de bestrating, beplanting en
Op zondag 22 juni a.s. wordt de 3e
dorpszeskamp georganiseerd door de
KPJ Ysselsteyn. Dit jaar doen er 18
ploegen mee. Dit zijn er twee meer als
vorig jaar. Het aantal deelnemers
bedraagt dit jaar 250 personen, allen
ouder dan 16 jaar.
's Morgens om 11.30 uur wordt er
begonnen met een officieel défilé door
de deelnemende ploegen. Om kwart
voor twaalf wordt dan het startschot
voor de zeskamp gegeven. Dit jaar is de
organisatie er weer in geslaagd om
allemaal andere spellen te krijgen,
behalve de alom bekende zeephelling,
de trekpleister van de vorige zeskam
pen. Dit jaar zullen dames proberen wie
het snelste een bandenwissel kan uit
voeren. De ploegen bestrijden elkaar
ook bij het vrachtwagen* trekken. Deze
moet zo snel mogelijk over een bepaalde
afstand worden getrokken. Een ander
interessant spel is ongetwijfeld eier-
gooien. Verder zijn er nog twaalf
andere spellen te zien.
De pauze zal dit jaar spectaculair
opgevuld worden met parachutesprin
gen. Vanuit Leopoldsburg. Op 800
meter hoogte wordt eerst een rol crepe-
papier uitgegooid om het afspringpunt
Om al onze cliënten van
dienst te kunnen zijn
vragen wij te koop:
Vrijstaande en halfvrijstaande
woonhuizen in alle
prijsklassen in Venray
en wijde omgeving.
makelaars-en assurantiekantoor
ZEELEN-Vd BURGT ■■B.V.
Zaterdagavond, na de Mis van 19.00
uur in de St. Catharinakerk te Leunen,
worden er weer twee nieuwe kruisbeel
den gezegend. Nog diezelfde avond
worden de - door de werkgroep Kruisen
Het kruis van de familie Baltussen.
Fantasievol en
lekker tafelen
Anders dan anders!
's maandags
gesloten
SPECIALITEITEN
RESTAURANT
't ohm pastorichc
Venrayseweg 5 Overloon tel. 04788-1733
te bepalen. Daarna wordt gestegen naar
1500 meter en de eerste springer maakt
een vrije val van 20 seconden. De
en Kapellen gemaakte - corpussen aan
het kruishout gehangen. Het zijn kruis
beelden van de familie Baltussen en de
familie Jenniskens.
Het kruisbeeld van de familie Baltus
sen staat aan de Veulenseweg, verscho
len in een haag. Het beeld en de omge
ving werden steeds goed verzorgd, maar
desondanks vertoonde het corpus dui
delijk tekenen van verval.
Het kruisbeeld van de familie Jennis
kens aan de Horsterweg was ook-
aan herstel toe. Het is al ruim honderd
jaar geleden dat daar een eerste kruis ge
plant werd. Terugtrekkende Duitse
troepen beschadigden destijds beeld en
kruishout. Het was de bekende kunste
naar Piet van Dongen die de restauratie
op zich nam. Nu ongeveer 40 jaar later
was vervanging nodig.
De nieuwe beelden zijn copieën van
de orginelen, gemaakt volgens de giet-
methode van de Werkgroep Kruisen en
Kapellen.
Op het ogenblik kan men in het Ge
schied- en Oudheidkundig museum aan
de Eindstraat alles te weten te komen
over deze werkmethode, maar kunt U
kennismaken met een schat van beelden
en kruisen uit het Venrayse land.
Makelaars- en Taxatatiekantoor
HILHORSÏÏM
WONINGEN
TE KOOP
GEVRAAGD
Stationsweg 7b, Venray, tel 04780 85958 82308
volgende twee springers springen vanaf
2000 meter en openen meteen hun
parachutes waarna zij contakt maken
en zo een tijdje rondvliegen. Daarna
probeert men op het uitgestelde doel te
geraken.
De demonstratie laat slechts een klein
aspect zien van een sport die het
misschien gaat maken als olympische
sport.
Na deze prachtige luchtshow maken
de ploegen zich op voor het touw
trekken. Dit is een prachtig schouwspel
voor het publiek.
Een belangrijk onderdeel van de
zeskamp zijn de juryleden en medewer
kers die deze dag tot een goed einde
moeten brengen. Hiervoor is de organi
satie de vrijwilligers zeer erkentelijk.
Zonder hen is dit niet mogelijk.
De zeskamp wordt gehouden op het
terrein nabij de LLTB, dat die dag
wordt omgetoverd tot een echt sport
complex.
's Avonds is er een afsluitende feest
avond in zaal Roelanzia waar ook de
prijsuitreiking is.
Komt dit gebeuren allemaal zien op
zondag 22 juni te Ysselsteyn.
VAN DE KAMP
ASSURANTIËN
telefoon 04780-87575
6.95% -10 jaar vast
7.25% - 15 jaar vast
verlichting te reconstrueren.
In het kort komt die reconstructie er
op neer, dat de trottoirs verdwijnen; er
een klinkerbestrating komt zoals in de
Grotestraat, behalve het z.g. rijgedeelte
van 2Zi meter dat met de nu aanwezige
klinkers wordt bestraat; dat rijgedeelte
wordt afgelijnd met aan weerskanten
een goot, en waar mogelijk enig
„straatmeubilair" als bomen, verlich
ting en fietsenstallingen.
De totale kosten van nieuwe riolering
en herinrichting in genoemd gedeelte
van de Schoolstraat worden geraamd op
zeshonderd vijftigduizend gulden, waar
van 175.000,— moet worden opge
bracht door de aangrenzende eigenaren.
Omgerekend kost dat die eigenaren
560,— per strekkende meter perceels
gedeelte.
Reeds bij genoemde informele be
spreking bleek dat de belanghebbenden
niet unaniem enthousiast waren over de
(schets)plannen, zoals die gepresenteerd
werden. Ook niet over de daaraan ver
bonden kosten. Men vreesde dat het
bevoorradende verkeer niet genoeg
ruimte zou krijgen om te manoeuvre
ren; dat de bomen in de smalle
Schoolstraat het uitzicht zouden gaan
belemmeren; dat de bestrating (evenals
in de Grotestraat) funest zou zijn voor
naaldhakken; dat de bewoners zelfs in
de avond- en nachtelijke uren hun
eigen auto niet voor hun pand kunnen
parkeren; dat er geen of te weinig
parkeerplaatsen overblijven voor het
winkelende publiek, dat men dat
publiek moet verwijzen naar de centrale
parkeerterreinen in De Bleek en dus
feitelijk naar het nieuwe winkelcentrum
stuurtMet alle gevolgen van dien.
ENQUÊTE
Niet op alle vragen kon op dat
moment een alleszins bevredigend ant
woord gegeven worden. Maar toch
meende wethouder Claessens en z'n staf
dat de verstrekte inlichtingen voldoende
waren om via een enquête het standpunt
van de belanghebbenden te kunnen
peilen en voldoende steun te vinden om
de renovatie ter hand te nemen. Die
voldoende steun zou dan moeten
bestaan uit de bereidheid van de meer
derheid der eigenaren om zijn of
haar aandeel in de kosten van de her
inrichting op zich te nemen.
Helaas, de enquête werd niet wat men
er van verwachtte. De formulieren
werden slechts zeer sporadisch terugge
zonden en behelsden over het algemeen
een afwijzend standpunt. Het was voor
de gemeente niet mogelijk te conclude
ren, dat degenen die niet reageerden wel
positief achter de plannen stonden.
Een positief standpunt had men het
liefst zwart op wit.
Maar intussen had de VZO de ver
eniging van zelfstandige ondernemers,
afdeling Venray zich over de voor
genomen renovatie tot het college
gewend. Volgens de VZO waren er te
weinig exacte informaties voor de
betrokkenen. Die informaties moesten
alsnog verstrekt worden. Concreet
dacht men aan een nader uitgewerkt
plan met bijbehorende tekeningen en
een gespecificeerde kostenbegroting,
Eerst dan, aldus de VZO, zouden de
belanghebbenden op een verantwoorde
wijze hun mening over het enquêtefor
mulier kenbaar kunnen maken.
INFORMATIE
Opnieuw werd een bijeenkomst be
legd. Nu, wethouder Claessens met af
gevaardigden van de Schoolstraat en de
VZO/Winkelcentrum
Duidelijk werd daarbij, dat de
175.000,die de belanghebbenden
moeten opbrengen in feite de netto
kosten zijn van de herinrichting de
nieuwe bestrating en nieuwe aankle
ding. De kosten van het riool worden
uit andere fondsen betaald. Dat wil in
het uiterste geval ook zeggen, dat
indien de belanghebbenden hun mede
werking weigeren de ge meente
toch een nieuw riool kan leggen en de
Schoolstraat weer in zijn huidige staat
kan terug brengen. Dus geen specifiek
voetgangersgebied. Herinrichting op
een later tijdstip wordt dan echter nog
veel duurder.
Duidelijk werd ook, dat op de lange
duur geen autoverkeer meer in de
Schoolstraat zal worden toegelaten. En
dat standpunt is dwars tegen dat van de
belanghebbenden in. Eerder nog zou
men het fietsverkeer niet in beide rich
tingen willen hebben, maar slechts van
zuid naar noord overeenkomstig de
rijrichting van de auto's. De smalle
rijbaan (2.50 m.) welke in het schets*
plan getekend is, is zonder meer onvol
doende voor autoverkeer in één richting
en fietsverkeer in twéé richtingen.
Bovendien fungeert de Schoolstraat
nu al als bevoorradingsweg voor veel
winkels in de Grotestraat en straks ook
voor een gedeelte van het nieuwe win
kelcentrum De Bleek. Als men dat
denkt te ondervangen met halfslachtige
maatregel (zoals in de Grotestraat) van
laden en lossen enkele uren vóór de
middag, terwijl er toch de gehele dag
vrachtvervoer plaats heeft, dan heeft
zo'n maatregel geen enkele zin.
Wat de gespecificeerde kostenbegro
ting betreft, waar de VZO om gevraagd
had, was de gemeente in eerste instantie
niet bereid daarvan inzage te geven.
Zo'n begroting wordt naar eer en gewe
ten samengesteld, volgens bepaalde
normen. Ook in het zakenleven is het
niet gebruikelijk dat zo'n berekening
openbaar wordt. Uiteindelijk ging men
er mee accoord dat een vertegenwoor
diger van de LOZO de begrotingscijfers
mag verifiëren.
Zouden straks de kosten van de her
inrichting lager uitvallen, dan vermin
dert ook de bijdrage van de belangheb
benden. De gemeente is ervan uitgegaan
dat deze begroting niet zal worden over
schreden. De belanghebbenden zullen
dus nooit meer behoeven te betalen dan
de nu berekende 560,
De vraag van de vergadering, hoe het
gedeelte van de Schoolstraat tussen Jan
Hensenstraat en Henseniusplein er
straks gaat uitzien, kan nog niet beant
woord worden. Dit gedeelte komt pas
volgend jaar aan de orde. En dan poogt
men er tevens een renovatie van het
Schouwburgplein aan te koppelen.
Het ziet er nu echter naar uit, dat,
hoe dan ook, volgend voorjaar eerst het
gedeelte van de Schoolstraat tussen Jan
Hensenstraat en Hoenderstraat onder
handen kan worden genomen. Of het
dan mogelijk is ook nog, of tegelijker
tijd het gedeelte van de Schoolstraat bij
de Schouwburg her in te richten, is nog
een vraagteken. De Schoolstraat zal dan
zeker een half jaar lang opengebroken
zijn.
In de commissievergadering van
maandagavond bevestigde wethouder
Claessens, dat het vrijwel onmogelijk is
nog dit jaar de renovatie van de
Schoolstraat uit te voeren. En zeker niet
in het tijdsbestek waar zo uitdrukkelijk
om gevraagd werd. Wordt men het op
korte termijn toch eens, met de belang
hebbenden uit de Schoolstraat, dan kan
de gemeenteraad eerst einde augustus de
zaak bekrachtigen en dan is de
opleveringsdatum van 1 november niet
meer haalbaar.
Foto Printshop
Venray
viert zijn
5-jarig bestaan
Kleurenfoto's
in 2 uur klaar
Bij inlevering
kleurenfilm
GRATIS insteekalbum
JOOP WITTE
Jan Henssenstraat 2
Tel. 04780-88559
CONTKXf NETWH*
Dinsdags open tot
12.30 uur
tol 3" i""'
Reeds vele malen is in de gemeente
raad c.q. in de commisdie vergaderin
gen aangedrongen op 't instellen vaneen
30 km zóne in onze Venrayse woonwij
ken zonder daar direkt de titel
„woonerf" aan te willen verbinden.
In de vergadering van de Commissie
voor Verkeer c.a. presenteerde de
gemeente deze week een aantal conclu
sies en aanbevelingen rond deze mate
rie. Daarin lezen we, dat aan de daad
werkelijke invoering van een 30 km
zóne (zonder snelheidsbeperkende
maatregelen) de voorwaarde verbonden
moet worden, dat in alle toegangswegen
naar een woongebied een duidelijke
„toegangspoort" wordt aangebracht.
De aanlegkosten daarvan worden be
groot op 7.000,— per toegangspoort.
Worden, er bovendien snelheidsrem-
mende voorzieningen vereist, dan zijn
de kosten nog hoger.
WEINIG ONGEVALLEN
Gezien het relatief geringe aantal on
gevallen in de woonwijken aldus de
gemeente de hoge kosten voor het
aanbrengen van de vereiste snelheids-
beperkende maatregelen èn de vereiste
30 km borden, én in het licht van de
beperkte financiële middelen van de ge
meente, is het in de huidige situatie niet
reëel de 30-km-per-uur-regeling in te
voeren
Wanneer in de toekomst de financiële
ruimte groter wordt, kan de invoering
opnieuw worden overwogen. Besluit
men dan tot invoering, dan zou dat in
zoveel mogelijk wijken dienen te ge
schieden, waarbij Venray-Zuid als
eerste zou kunnen worden ingericht.
Wethouder Claessens wist nog te ver-
Voor party of feest!!
prefereer ik
gezelligheid het meest.
Dans- en Partycentrum
Jeanne Paul Janssen
Raadhuisstraat 6 Tel. 10500
tellen, dat bij een gehouden verkeers
controle in een Venrayse wijk, 80% van
de te hardrijders wijkbewoners waren.
En daarbij twee leden van de wijkraad
die zo nodig de 30 km regeling inge
voerd wilde hebben
MENINGEN VERDEELD
Het raadslid Van de Vorle, dat naar
zijn zeggen zelf bijna was aangereden
door een te snelle buurtbus, stelde voor
de verkeersdeelnemers via borden uit te
nodigen hun snelheid te beperken.
De heer Robberegt (VVD) zag, on
danks de hoge kosten, de invoering van
een 30 km regeling in de woonwijken
wel zitten. De invoering zou dan in
fasen kunnen gebeuren, zodat de kosten
over enkele jaren verspreid worden.
Bedoeld zijn vooral de oudere wijken
als Zuid; bij nieuw aan te leggen wijken
zullen de 30 km voorwaarden zoveel
mogelijk worden „vertaald" in het
ontwerp van de woonstraten, hetgeen
overigens de laatste jaren reeds gebrui
kelijk is.
De PvdA, bij monde van het nieuwe
commissie lid de heer Linskens, was het
met geheel eens met de gemeentelijke
conclusie. In een zeer uitgebreid betoog
plaatste hij de nodige kanttekeningen
en stelde o.m. dat snelheidsremmende-
maatregelen niet alleen in woonwijken
nodig zijn. Ook op struktuurwegen
kunnen ze zeer wenselijk zijn, bijvoor
beeld bij belangrijke oversteekplaatsen
rond scholen, winkels of andere voor
zieningen. Ook op sluipwegen zou een
30 km regeling de verkeersveiligheid
kunnen bevorderen.
Toepassing van een 30 km zóne wordt
door zowel de PvdA als het CDA
wenselijk geacht in Venray-centrum. In
het gemeenteraadsprogramma is men
gezamenlijk tot de conclusie gekomen,
dat de kwaliteit van de verblijfsfunktie
wordt verbeterd door in het gebied van
de blauwe zone tevens een 30 km zóne te
realiseren
VERKEERS VEILIGHEIDSPLAN
Tot nog toe aldus de PvdA-man
vindt de bestrijding van de verkeerson
veiligheid in Venray plaats zonder dat
daaraan een samenhangend plan ten
grondslag ligt. Tegenover het voordeel
dat nu flexibel op knelpunten inge-
Zondag a.s. organiseert HV Manual
een recreatief handbaltoernooi. Ge
speeld zal worden op de grasvelden van
Sportpark De Wieën (ingang Zuidsin
gel). Het is dit jaar de 7e maal dat dit
toernooi plaatsvindt.
In de beginjaren werd in de sporthal
gespeeld maar door de toenemende
belangstelling werd deze accommodatie
te klein zodat men naar buiten moest
uitwijken. Kennelijk is dal goed aange
slagen want het aantal deelnemende
teams wordt elk jaar groter. Zo hebben
er dit jaar een 30 tal teams ingeschre
ven, die veelal strijden om hun familie
naam en -eer hoog te houden. Er wordt
gespeeld in een prestatiepoule en vier
recreatiepoules. Dit om een goede
verdeling naar sterkte te krijgen.
Hoogtepunt van de dat zal waar
schijnlijk de wedstrijd in de middag
pauze vormen waarin de kleinste
kinderen ten aanschouw van de vele
toeschouwers en deelnemers een wed
strijd zullen spelen.
Heeft U belangstelling dan kunt U
deze dag kennismaken met de recrea
tieve handbalsport. Het toernooi begint
om 10.00 uur en duurt tot 17.00 uur.
HV Manual heeft naast de prestatie
ingestelde groepen ook een bloeiende
afdeling voor recreatief handbal. Inlich
tingen hieroveï zijn verkrijgbaar bij
Mevr. Den Hoed. tel. 84932.
speeld kan worden, staan echter aan
zienlijke nadelen. Ook de Rijksoverheid
is zich daar van bewust en stimuleert de
gemeenten om een geïntegreerd ver
keersveiligheidsprogramma op te stel
len.
Zo'n plan omvat een duidelijke visie
op verkeersveiligheid, een onderzoek
naar zowel objektief als subjektief on
veilige situaties, een prioriteitsstelling
en een fasering in tijd en financiële mid
delen. Daarmee vormt zo'n verkeersvei-
ligheidsplan jaarlijks een onderdeel van
de begrotingsbehandeling.
Wethouder Claessens beloofde het
uitgebreide commentaar van de PvdA
zowel in het college als op de afdeling
civieltechnische dienst te bespreken en
in een volgende vergadering te beant
woorden en openieuw aan de orde te
stellen.
Wel kon hij de PvdA verzekeren dat
men op het gemeentehuis al bezig is aan
een verkeersveiligheidsplan. Het ligt
echter niet in de bedoeling om voor een
ton rapporten op te stellen en conclusies
en aanbevelingen te maken, met als
resultaat dat er niets gedaan behoeft te
worden. Hij gaf hierbij als voorbeeld:
dat het geen zin heeft een 30 km regeling
voor de Patersstraat in te stellen als het
verkeer er so-wie-so niet harder dan 20
km kan rijden
In het Veronica Tv-programma „De
Heilige Koe" wordt a.s. zaterdag om
18.30 uur aandacht geschonken aan een
Venrayse uitvinding. In dit maandelijk
se auto- en motorsportmagazin gaat
men namelijk uitgebreid in op het
„quickwheel" of „snelwiel" dat de 48-
jarige Venrayer Jan Smeitink heeft ge
construeerd, om automobilisten met
bandenpech binnen een minuut weer
aan het rijden te hebben - zij het dan
ook naar een garage of veilige plek langs
de rijbaan, waar men zijn wiel kan ver
wisselen.
De vinding is een soort inklapbare
rolschaats met twee verstelbare vlakken.
Het apparaat wordt voor een lekgereden
band gezet, waarna auto, aanhanger of
caravan er op wordt gereden. Het wiel
komt dan klem te zitten tussen beide
vlakken en met een aangepaste snelheid
kan men verder rijden.
Smeitink die van huis uit instrumen
tenmaker is, heeft samen met het Ven
rayse bedrijf DEMAX Technics het hui
dige model geconstrueerd. DEMAX
heeft voor het ontwerp octrooi aange
vraagd voor Europa en gaat het quickw
heel in produktie nemen.
/ojoij <pfnps| en|h^n;n
SCHOUTENSTRAATJE 18 VENRAY