50 jaar SINT ELISABETH ZIEKENHUIS
van „bijna voor niets"
tot „bijna onbetaalbare" verpleegprijzen
PEEL EN MAAS
NIEUWE REGELING RIJBEWIJZEN
10
cor
Rekening
OM IN DE TOEKOMST EEN EUROPEES RIJBEWIJS IN TE VOEREN
Duitse jeugd
zal park bij
Oorlogsmuseum
Overloon
onderhoudsbeurt
geven
DONDERDAG 5 JULI 1984 Nr. 27
HONDERDENVIJFDE JAARGANG
Voor kleine en grote drukwerken van den Munckhof b. v.
Grotestraat 68 - Venray - natuurlijk mag U bellen: 82727
Een trouwe lezer van Peel en
Maas ontdekte tussen zijn oude pa
perassen een rekening van het St.
Elisabeth ziekenhuis, gedateerd 27
januari 1943. Hij vond de daarop
vermelde gegevens en cijfers zo inte
ressant, dat hij ze aan onze redaktie
afstond „om er wat van in de krant
de zetten".
Inderdaad, 'n interessante reke
ning, heel simpeltjes en met de hand
geschreven. Onze abonné had
destijds een operatie ondergaan.
Het gebruik van de operatiekamer,
inclusief narcose, kostte 10,-. In
het laboratorium had men zijn uri
ne onderzocht, waarvoor 75 cent in
rekening werd gebracht.
Tijdens zijn veertiendaags ver
blijf was hem een glycerynespuit
toegediend en werd tegen het door
liggen kamferspiritus en talkpoeder
gebruikt. Alles bij elkaar 65 hele
centen. En dan de grootste post van
de rekening: veertien verpleegdagen
1,75 is 24,50 Ja, U ziet het
gped: 14 dagen opname voor
24,50. De gehele opname bedroeg
dus 35,90 waarbij nog een kwitan
tiezegel van 10 vent kwam; samen
36,-.
Hoe hoog de declaratie van de be
handelende specialist was, kon niet
worden vastesteld, maar die zal on
getwijfeld in dezelfde orde van
grootte zijn geweest.
Nieuwsgierig als we zijn, infor
meerden we bij de economisch di
recteur van het ziekenhuis, de Heer
L. van der Linden, naar enkele
prijsvergelijkende cijfers.
En toen zijn we toch even geschrok
ken...
TER LIEFDE GODS
We mogen gerust aannemen, al
dus de heer van der Linden, dat in
1934 de religieuze zusters (Francis
canessen van Roosendaal) met een
paar kwartjes verpleeggeld genoe
gen hebben genomen. Bij hen ging
alles ter liefde Gods. Men had zo'n
80 bedden en men was de eerste ja
ren al blij met een dagelijkse bezet
ting van 10 bedden. Niet voor niets
zei men in Venray dat de zusters re
gelmatig moesten bidden voor meer
patiënten...
Er waren in het begin slechts 6
verpleegkundige-zusters en 3 zusters
als verpleegsters in de opleiding. De
andere zusters deden de huishoude
lijke taken, bijgestaan door drie of
vier Venrayse „Poetsmeisjes" en
een tuinman/stoker/manusje van
alles.
In de loop der jaren werden die
verpleegtarieven toch wel aange
past, maar ze bleven bijna 20 jaar
beneden de 5,- per dag.
In 1955 was het verpleegtarief in
middels gestegen tot 7,40 per dag,
Maar toen had men achter het zie
kenhuis al een Zweedse barak ge
plaatst met 24 bedden; was er een
nieuwe afdeling gekomen boven de
operatiekamers waar 12 bedden ge
plaatst konden worden en was er
een semi-permanente kinderafde
ling met 35 bedden gerealiseerd.
Dat semi-permanent moet men wel
met een korreltje zout nemen, wat
nü 30 jaar later, wordt dat gebouw
nog steeds gebruikt als NCB-
kantoor. Al die uitbreidingen (tot
151 bedden) moesten toch betaald
worden en daar konden zelfs de
zusters zonder tariefsverhoging niet
onderuit. Ook moet men niet verge
ten dat de religieuze zusters intussen
veel leken-medewerkers in dienst
moesten nemen. Naast de 30 reli-
geuzen waren er 40 lekenver-
pleegsters en 20 mannen en vrou
wen als „civielpersoneel" werk
zaam. De loonkosten gingen dus al
een hartig woordje meespreken.
KOSTBARE NIEUWBOUW
Tien jaar later, in 1965, startte
men met de eerste fase van de
nieuwbouw: de kinderafdeling. Me
de daardoor was het dagtarief van
7,40 inmiddels gestegen tot
19,80 per dag. Al met al nog geen
bedrag waarvan men stil werd. Het
ziekenhuis had toen 189 bedden:
114 voor volwassenen, 63 voor kin
deren en 12 wiegen.
In 1966, toen de tweede fase van
de nieuwbouw begon, in de vorm
van de verpleegstersflat, werd ook
het bestuur van het ziekenhuis gron
dig veranderd. De zusterscongrega-
St. ètUateth-%iekenhui$ iQentai}
Telef 444 (dag en nacht) Postgiro 24119EL
VENRAY, 1945
A/t.iW. jéi
Lfcbruik operatiekamer a f- i
W.rpteqimj mn 'fj. 'tü-
/yj
s*
fs
P
tie kreeg gebrek aan nieuwe
kloosterlingen en de bestaande
communiteit begon te vergrijzen.
Reden waarom besloten werd het
bestuur een stichtingsvorm te ge
ven. De religeuze zusters die nog
steeds ter liefde Gods werkzaam
waren, kwamen van de een op de
andere dag in loondienst bij de
stichting. De nieuwbouw, de stich
tingsvorm en de grotere loonpost
het personeelsbestand was in
middels gestegen van 90 naar 175
werden aanleiding tot een drastische
prijsverhoging van 19,80 naar
f 35,25 per dag.
In 1968 toen men aan de derde fa
se van de nieuwbouw begon - het
ketelhuis - volgde opnieuw een ta
riefsverhoging. Van 35,35 naar
45,-
In 1970, nog juist vóór de vol
tooiing van het nieuwe ziekenhuis
werd men alweer geconfronteerd
met met een hoger tarief namelijk
56,30.
Toen uiteindelijk het nieuwe zie
kenhuis in gebruik werd genomen
had men opeens 263 bedden ter be
schikking: 188 voor volwassenen,
63 voor kinderen en 12 wiegen.
De totale nieuwbouw, de medi
sche apparatuur, de zich uitbreiden
de specialismen én de personeelstoe
name met stijgende loonkosten wa
ren opnieuw aanleiding de tarieven
te verhogen. Het personeelsbestand
bestond toen al uit 270 werknemers.
Na 1 juni 1970 moest
men voortaan 82,35 per dag in re
kening brengen. En toen ging het
ineens hardVan 82,35 in 1970
naar 169,25 in 1975. In vijf jaar
tijds dus ruim verdubbeld.
In 1980 bleken de dagverpleeg-
prijzen al gestegen te zijn tot
283,10. En vandaag de dag moet
men voor Uw verpleging al 375,50
per dag declareren. Waar is het ein
de....?
Intussen had men per 1 januari
1982 ingevolge de voorschriften van
minister mevrouw Gardeniers 13
bedden moeten inleveren. Het bed
den bestand van 263 bedden werd
teruggebracht op 250. Op de kinde
rafdeling verdwenen 9 bedden en 4
wiegjes werden (voorlopig?) aan de
kant gezet.
Het teruglopende aantal
geboorten en minder patiëntjes
voor de kinderafdeling deed dat
„inleveren" zonder veel problemen
verlopen.
ONBETAALBAAR...
In 50 jaar tijd is de verpleegprijs
van enkele kwartjes per dag geste
gen tot 357,50 Wie kan dat nog
betalen? Geen wonder dat de zie
kenfondsen letterlijk en figuurlijk
de hand aan de pols houden, want
de stijgende ziekenhuistarieven ver
oorzaken stijgende premies. Daar
bij moet men ook niet vergeten dat
de kosten voor het gebruik van de
operatiekamer, de laboratoriumon
derzoeken, de röntgenbehandelin-
gen, de medicijnen, de specialisten
honoraria en wat er verder nog alle
maal bij komt kijken, in die 50 ja
ren dat het St. Elisabeth ziekenhuis
in Venray bestaat, ontzettend geste
gen zijn. Misschien niet zoveel als
de verpleegprijs, maar toch genoeg
om het ziekzijn bijna onbetaalbaar
te maken....
Maar het moet toch ook gezegd
worden dat het ziekenhuis in al die
jaren gezorgd heeft voor ruime
werkgelegenheid. Momenteel zijn er
450 mensen werkzaam. Omgere
kend in fulltime banen komt het ze
ker aan 400 arbeidsplaatsen. En
daarmee behoort dit „bedrijf' bij
de top-tien op het gebied van de
werkgelegenheid in Venray.
Overigens, het 50 jarig bestaan
van het St. Elisabeth ziekenhuis
wordt in het komend najaar op so
bere wijze gevierd. U hoort daar
nog meer van.
Met ingang van 1 januari 1984 zijn de
regels voor hel aanvragen en verkrijgen
van een rijbewijs ingrijpend veranderd.
De bedoeling is dat na 1 januari 1986 in
alle EEG landen de eisen aan en de be
voegdheden van de verschillende cate
gorieën rijbewijzen aan elkaar gelijk
zijn. Zo kan er in de toekomst een
Europees rijbewijs worden ingevoerd
zodat het niet meer uitmaakt, of je een
rijbewijs in Nederland, Duitsland of
Italië hebt gehaald. Omdat de overheid
deze ingrijpende wijzigingen niet ineens
kan invoeren is er een overgangsregeling
die duurt tot 1 januari 1986.
VERANDERINGEN
De belangrijkste wijzigingen in de
nieuwe regeling voor rijbewijzen en de
theorie-examens komen in het kort op
het volgende neer.
Er zijn vanaf 1 januari 1984 vijf
verschillende soorten rijbewijzen:
Rijbewijs Avoor het besturen van
motorvoertuigen op twee of drie wielen.
Rijbewijs B: voor het besturen van
personenauto's al dan niet met
aanhangwagen of oplegger, daarvoor
geldt dat de aanhangwagen of de
oplegger niet zwaarder mag zijn dan de
3500 kg. In het algemeen betekend dat,
dat de houder van een rijbewijs B een
normale auto met een normale caravan
mag besturen.
Rijbewijs C en D: voor het besturen van
vrachtwagens (C) en autobussen (D) al
dan niet met aanhangwagen of oplegger
waarvan het gewicht niet zwaarder mag
zijn dan 750 kg.
Rijbewijs E: er is nu een afzonderlijk
rijbewijs E, waarmee het mogelijk is
zwaardere aanhangwagens of opleggers
voort te trekken dan is toegestaan met
de rijbewijzen B, C, en D. Voor rijbe
wijs E moet men apart examen doen.
Rijbewijs B is voldoende als de caravan
niet zwaarder is als de auto en beiden
niet meer dan3500 kg wegen.
dat alleen mogelijk is als men reeds in
het bezit is van een rijbewijs B, C, of D.
Voor rijbewijs E is geen theorie
examen vereist.
Voor het behalen van de rijbewijzen C,
D, en E is een medische keuring
verplicht.
Voortaan is het rijexamen gesplitst in
een theorie- en een praktijkexamen. De
kandidaat moet eerst slagen voor
theorie en dan pas kan hij praktijk-ex
amen doen. Veder wijzigt de nieuwe
regeling op een aantal punten de
bevoegdheden die uit de rijbewijzen
voortvloeien. Zo mogen motorvoertui
gen op drie wielen niet zwaarder zijn
(ais ze leeg zijn) dan 400 kg. alleen nog
met rijbewijs A worden bestuurd.
Voorheen kon men hiervoor ook
rijbewijs B gebruiken. Verder mogen
sommige voertuigen niet meer met
rijbewijs B worden bestuurd, maar
moet de bestuurder een apart rijbewijs
C hebben. Met name geldt dit voor de
kampeerauto die meer dan 3500 kg
weegt. Tot slot zijn er een aantal
beperkingen aan de bevoegdheid om
een motorvoertuig te besturen gesteld.
Zo wordt voortaan in het rijbewijs
aangetekend of iemand noodzakelijk
bij het besturen van een voertuig bril of
contactlenzen moet dragen. Voorts
geldt de beperking eenmaal automaat,
altijd automaat. Dat betekent dat
iemand die nu examen doet in een auto
met automatische gangwissel of kop
peling niet meer na een jaar over mag
stappen in een auto met handschakeling
OVERGANGSREGELING
Om de overgang van het oude naar
het nieuwe systeem zo vloeiend moge
lijk te maken is er een uitvoerige
regeling gemaakt. Zo blijft voor de
volledige geldigheidsduur een rijbewijs
dat nu al in omloop is zijn bevoegdheid
behouden ook na 1 januari 1986. Loopt
de geldigheidsduur van Uw huidige
rijbewijs af in september 1987, dan
krijgt U pas na die datum een rijbewijs
volgens de nieuwe regeling, tenzij U dat
rijbewijs al eerder wilt hebben. Met
ingang van 1 januari 1986 worden
uitsluitend rijbewijzen volgens Euro
pees model verstrekt op grond van de
nieuwe categorie-indeling.
In de over
gangsregeling, die dus tot 1-1-1986
loopt, krijgen rijbewijshouders ruim de
tijd om een aanvullend examen af te
leggen om zodoende de oorspronkelijke
omvang van van hun rijbevoegdheid
intact te houden. Degenen die dat niet
doen verliezen dus automatisch hun
bevoegdheid E.
TOELICHTING
Vroeger kreeg iemand die slaagde
voor zijn rijbewijs B, C, of D er
automatisch E bij zonder dat hij apart
met aanhangwagen of oplegger examen
had gedaan. Nu moet de kandidaat om
ook rijbewijs E te krijgen dus een apart
examen afleggen als het tenminste gaat
om het rijden met echte zware
aanhangers en opleggers. Caravanbe-
zitters hoeven zich dus niet al te druk te
maken. Ook in de nieuwe regeling
zullen nog de meeste caravans met
rijbewijs B mogen worden getrokken,
als de caravan maar niet zwaarder is als
de auto en als de caravan en auto samen
niet zwaarder wegen dan 3500 kg.
Bezitters van een kampeerauto zullen
wel een aanvullend rijbewijs moeten
gaan halen. Elk motorvoertuig namelijk
- ongeacht de inrichting of bestemming -
dat zwaarder is dan 3500 kg mag alleen
bestuurd worden met rijbewijs C. Als
in een dergelijke wagen meer dan 8
personen vervoerd kunnen worden
moet de bestuurder beschikken over
rijbewijs D. Mocht de zware kampeer
auto met het oude rijbewijs B-E
bestuurd worden, voortaan zal de
bestuurder een rijbewijs C moeten
hebben. Overigens moet iedere bestuur
der eerst rijbewijs B halen om vervol
gens C, D of E te halen.
De praktijkexamens voor vrachtwa
gens of autobusrijbewijs zijn verzwaard
De lichte vrachtwagen is verdwenen. Er
moet nu worden afgereden in een
vrachtauto of bus die voldoet aan de
nieuwe regels. Zo moet er worden afge
reden in een vrachtwagen waarvan het
leeg gewicht vermeerderd met het
laadvermogen tenminste 7500 kg be
draagt. Bovendien wordt dit voertuig
tijdens het examenrijden tot de helft
beladen.
Tot slot nog iets over het theorieexa
men nieuwe stijl. Het theorie examen
wordt aan de hand van dia's, van een
verkeerssituatie in klasseverband afge
nomen. Er zullen alleen maar ja/nee
vragen gesteld worden. Verder wordt de
mogelijkheid geopend om de leeftijd
waarop men theorie-examen kan doen
te verlagen tot zestien jaar.
Publicatie van het Bureau Voorlichting
en Inspraak van de gemeente Venray.
RESTAURANT
In de Keulse he Pot
Fondue-, Gourmet- en
specialiteiten restaurant.
Voor informatie of reservering:
TEL. 04788-1774
H0LTHESEDIJK 2 0VERL00N
Wie op onderhoud
beknibbelt
smijt met geld
voor gratis advies
cor reijnders
dr. poelsstraat 14 venray
telefoon: 82810
meesterschilders
De vertegenwoordiger van de Volks-
bund Deutsche Kriegsgraberfiirsorge,
die bij de officiële opening van het ver
nieuwde Nationale Oorlogs- en Verzets
museum te Overloon aanwezig was,
heeft een aanbod gedaan om de Duitse
jeugd, die zich inzet op het Duits sol-
datenkerkhof in Ysselsteyn, ook één
dag in te zetten voor het onderhoud van
het museumpark. De vertegenwoordi
ger, de heer Soltau, zegde verder nog
toe ook personeel - deskundig - en
machines in te willen zetten.
De heer Soltau kwam tot dit aanbod,
nadat hij had vernomen dat het
museum nog steeds zonder overheids
steun in stand wordt gehouden. Hij zag
het aanbod ook als een blijk van goede
wil om de Vredesgedachte, welke in het
museum op zó een aangrijpende wijze
wordt uitgedragen, ook op de jeugd
over te brengen.
Niet alleen dat de direktie van het
het museum verrast was door dit
aanbod, maar ook mr. F. van Thiel
de voorzitter, was persoonlijk diep ge
troffen. Met de heer van Thiel was het
bestuur van oordeel, dat juist het
onderhoud van het park een sluitpost
was in de begroting, waaraan niet vol
doende aandacht aan kon worden be
steed.
Over de wijze waaropf'een en ander
zal worden geëffectueerd wordt nog
nader overleg gevoerd.