50 jaar SINT ELISABETH ZIEKENHUIS van „bijna voor niets" tot „bijna onbetaalbare" verpleegprijzen PEEL EN MAAS NIEUWE REGELING RIJBEWIJZEN 10 cor Rekening OM IN DE TOEKOMST EEN EUROPEES RIJBEWIJS IN TE VOEREN Duitse jeugd zal park bij Oorlogsmuseum Overloon onderhoudsbeurt geven DONDERDAG 5 JULI 1984 Nr. 27 HONDERDENVIJFDE JAARGANG Voor kleine en grote drukwerken van den Munckhof b. v. Grotestraat 68 - Venray - natuurlijk mag U bellen: 82727 Een trouwe lezer van Peel en Maas ontdekte tussen zijn oude pa perassen een rekening van het St. Elisabeth ziekenhuis, gedateerd 27 januari 1943. Hij vond de daarop vermelde gegevens en cijfers zo inte ressant, dat hij ze aan onze redaktie afstond „om er wat van in de krant de zetten". Inderdaad, 'n interessante reke ning, heel simpeltjes en met de hand geschreven. Onze abonné had destijds een operatie ondergaan. Het gebruik van de operatiekamer, inclusief narcose, kostte 10,-. In het laboratorium had men zijn uri ne onderzocht, waarvoor 75 cent in rekening werd gebracht. Tijdens zijn veertiendaags ver blijf was hem een glycerynespuit toegediend en werd tegen het door liggen kamferspiritus en talkpoeder gebruikt. Alles bij elkaar 65 hele centen. En dan de grootste post van de rekening: veertien verpleegdagen 1,75 is 24,50 Ja, U ziet het gped: 14 dagen opname voor 24,50. De gehele opname bedroeg dus 35,90 waarbij nog een kwitan tiezegel van 10 vent kwam; samen 36,-. Hoe hoog de declaratie van de be handelende specialist was, kon niet worden vastesteld, maar die zal on getwijfeld in dezelfde orde van grootte zijn geweest. Nieuwsgierig als we zijn, infor meerden we bij de economisch di recteur van het ziekenhuis, de Heer L. van der Linden, naar enkele prijsvergelijkende cijfers. En toen zijn we toch even geschrok ken... TER LIEFDE GODS We mogen gerust aannemen, al dus de heer van der Linden, dat in 1934 de religieuze zusters (Francis canessen van Roosendaal) met een paar kwartjes verpleeggeld genoe gen hebben genomen. Bij hen ging alles ter liefde Gods. Men had zo'n 80 bedden en men was de eerste ja ren al blij met een dagelijkse bezet ting van 10 bedden. Niet voor niets zei men in Venray dat de zusters re gelmatig moesten bidden voor meer patiënten... Er waren in het begin slechts 6 verpleegkundige-zusters en 3 zusters als verpleegsters in de opleiding. De andere zusters deden de huishoude lijke taken, bijgestaan door drie of vier Venrayse „Poetsmeisjes" en een tuinman/stoker/manusje van alles. In de loop der jaren werden die verpleegtarieven toch wel aange past, maar ze bleven bijna 20 jaar beneden de 5,- per dag. In 1955 was het verpleegtarief in middels gestegen tot 7,40 per dag, Maar toen had men achter het zie kenhuis al een Zweedse barak ge plaatst met 24 bedden; was er een nieuwe afdeling gekomen boven de operatiekamers waar 12 bedden ge plaatst konden worden en was er een semi-permanente kinderafde ling met 35 bedden gerealiseerd. Dat semi-permanent moet men wel met een korreltje zout nemen, wat nü 30 jaar later, wordt dat gebouw nog steeds gebruikt als NCB- kantoor. Al die uitbreidingen (tot 151 bedden) moesten toch betaald worden en daar konden zelfs de zusters zonder tariefsverhoging niet onderuit. Ook moet men niet verge ten dat de religieuze zusters intussen veel leken-medewerkers in dienst moesten nemen. Naast de 30 reli- geuzen waren er 40 lekenver- pleegsters en 20 mannen en vrou wen als „civielpersoneel" werk zaam. De loonkosten gingen dus al een hartig woordje meespreken. KOSTBARE NIEUWBOUW Tien jaar later, in 1965, startte men met de eerste fase van de nieuwbouw: de kinderafdeling. Me de daardoor was het dagtarief van 7,40 inmiddels gestegen tot 19,80 per dag. Al met al nog geen bedrag waarvan men stil werd. Het ziekenhuis had toen 189 bedden: 114 voor volwassenen, 63 voor kin deren en 12 wiegen. In 1966, toen de tweede fase van de nieuwbouw begon, in de vorm van de verpleegstersflat, werd ook het bestuur van het ziekenhuis gron dig veranderd. De zusterscongrega- St. ètUateth-%iekenhui$ iQentai} Telef 444 (dag en nacht) Postgiro 24119EL VENRAY, 1945 A/t.iW. jéi Lfcbruik operatiekamer a f- i W.rpteqimj mn 'fj. 'tü- /yj s* fs P tie kreeg gebrek aan nieuwe kloosterlingen en de bestaande communiteit begon te vergrijzen. Reden waarom besloten werd het bestuur een stichtingsvorm te ge ven. De religeuze zusters die nog steeds ter liefde Gods werkzaam waren, kwamen van de een op de andere dag in loondienst bij de stichting. De nieuwbouw, de stich tingsvorm en de grotere loonpost het personeelsbestand was in middels gestegen van 90 naar 175 werden aanleiding tot een drastische prijsverhoging van 19,80 naar f 35,25 per dag. In 1968 toen men aan de derde fa se van de nieuwbouw begon - het ketelhuis - volgde opnieuw een ta riefsverhoging. Van 35,35 naar 45,- In 1970, nog juist vóór de vol tooiing van het nieuwe ziekenhuis werd men alweer geconfronteerd met met een hoger tarief namelijk 56,30. Toen uiteindelijk het nieuwe zie kenhuis in gebruik werd genomen had men opeens 263 bedden ter be schikking: 188 voor volwassenen, 63 voor kinderen en 12 wiegen. De totale nieuwbouw, de medi sche apparatuur, de zich uitbreiden de specialismen én de personeelstoe name met stijgende loonkosten wa ren opnieuw aanleiding de tarieven te verhogen. Het personeelsbestand bestond toen al uit 270 werknemers. Na 1 juni 1970 moest men voortaan 82,35 per dag in re kening brengen. En toen ging het ineens hardVan 82,35 in 1970 naar 169,25 in 1975. In vijf jaar tijds dus ruim verdubbeld. In 1980 bleken de dagverpleeg- prijzen al gestegen te zijn tot 283,10. En vandaag de dag moet men voor Uw verpleging al 375,50 per dag declareren. Waar is het ein de....? Intussen had men per 1 januari 1982 ingevolge de voorschriften van minister mevrouw Gardeniers 13 bedden moeten inleveren. Het bed den bestand van 263 bedden werd teruggebracht op 250. Op de kinde rafdeling verdwenen 9 bedden en 4 wiegjes werden (voorlopig?) aan de kant gezet. Het teruglopende aantal geboorten en minder patiëntjes voor de kinderafdeling deed dat „inleveren" zonder veel problemen verlopen. ONBETAALBAAR... In 50 jaar tijd is de verpleegprijs van enkele kwartjes per dag geste gen tot 357,50 Wie kan dat nog betalen? Geen wonder dat de zie kenfondsen letterlijk en figuurlijk de hand aan de pols houden, want de stijgende ziekenhuistarieven ver oorzaken stijgende premies. Daar bij moet men ook niet vergeten dat de kosten voor het gebruik van de operatiekamer, de laboratoriumon derzoeken, de röntgenbehandelin- gen, de medicijnen, de specialisten honoraria en wat er verder nog alle maal bij komt kijken, in die 50 ja ren dat het St. Elisabeth ziekenhuis in Venray bestaat, ontzettend geste gen zijn. Misschien niet zoveel als de verpleegprijs, maar toch genoeg om het ziekzijn bijna onbetaalbaar te maken.... Maar het moet toch ook gezegd worden dat het ziekenhuis in al die jaren gezorgd heeft voor ruime werkgelegenheid. Momenteel zijn er 450 mensen werkzaam. Omgere kend in fulltime banen komt het ze ker aan 400 arbeidsplaatsen. En daarmee behoort dit „bedrijf' bij de top-tien op het gebied van de werkgelegenheid in Venray. Overigens, het 50 jarig bestaan van het St. Elisabeth ziekenhuis wordt in het komend najaar op so bere wijze gevierd. U hoort daar nog meer van. Met ingang van 1 januari 1984 zijn de regels voor hel aanvragen en verkrijgen van een rijbewijs ingrijpend veranderd. De bedoeling is dat na 1 januari 1986 in alle EEG landen de eisen aan en de be voegdheden van de verschillende cate gorieën rijbewijzen aan elkaar gelijk zijn. Zo kan er in de toekomst een Europees rijbewijs worden ingevoerd zodat het niet meer uitmaakt, of je een rijbewijs in Nederland, Duitsland of Italië hebt gehaald. Omdat de overheid deze ingrijpende wijzigingen niet ineens kan invoeren is er een overgangsregeling die duurt tot 1 januari 1986. VERANDERINGEN De belangrijkste wijzigingen in de nieuwe regeling voor rijbewijzen en de theorie-examens komen in het kort op het volgende neer. Er zijn vanaf 1 januari 1984 vijf verschillende soorten rijbewijzen: Rijbewijs Avoor het besturen van motorvoertuigen op twee of drie wielen. Rijbewijs B: voor het besturen van personenauto's al dan niet met aanhangwagen of oplegger, daarvoor geldt dat de aanhangwagen of de oplegger niet zwaarder mag zijn dan de 3500 kg. In het algemeen betekend dat, dat de houder van een rijbewijs B een normale auto met een normale caravan mag besturen. Rijbewijs C en D: voor het besturen van vrachtwagens (C) en autobussen (D) al dan niet met aanhangwagen of oplegger waarvan het gewicht niet zwaarder mag zijn dan 750 kg. Rijbewijs E: er is nu een afzonderlijk rijbewijs E, waarmee het mogelijk is zwaardere aanhangwagens of opleggers voort te trekken dan is toegestaan met de rijbewijzen B, C, en D. Voor rijbe wijs E moet men apart examen doen. Rijbewijs B is voldoende als de caravan niet zwaarder is als de auto en beiden niet meer dan3500 kg wegen. dat alleen mogelijk is als men reeds in het bezit is van een rijbewijs B, C, of D. Voor rijbewijs E is geen theorie examen vereist. Voor het behalen van de rijbewijzen C, D, en E is een medische keuring verplicht. Voortaan is het rijexamen gesplitst in een theorie- en een praktijkexamen. De kandidaat moet eerst slagen voor theorie en dan pas kan hij praktijk-ex amen doen. Veder wijzigt de nieuwe regeling op een aantal punten de bevoegdheden die uit de rijbewijzen voortvloeien. Zo mogen motorvoertui gen op drie wielen niet zwaarder zijn (ais ze leeg zijn) dan 400 kg. alleen nog met rijbewijs A worden bestuurd. Voorheen kon men hiervoor ook rijbewijs B gebruiken. Verder mogen sommige voertuigen niet meer met rijbewijs B worden bestuurd, maar moet de bestuurder een apart rijbewijs C hebben. Met name geldt dit voor de kampeerauto die meer dan 3500 kg weegt. Tot slot zijn er een aantal beperkingen aan de bevoegdheid om een motorvoertuig te besturen gesteld. Zo wordt voortaan in het rijbewijs aangetekend of iemand noodzakelijk bij het besturen van een voertuig bril of contactlenzen moet dragen. Voorts geldt de beperking eenmaal automaat, altijd automaat. Dat betekent dat iemand die nu examen doet in een auto met automatische gangwissel of kop peling niet meer na een jaar over mag stappen in een auto met handschakeling OVERGANGSREGELING Om de overgang van het oude naar het nieuwe systeem zo vloeiend moge lijk te maken is er een uitvoerige regeling gemaakt. Zo blijft voor de volledige geldigheidsduur een rijbewijs dat nu al in omloop is zijn bevoegdheid behouden ook na 1 januari 1986. Loopt de geldigheidsduur van Uw huidige rijbewijs af in september 1987, dan krijgt U pas na die datum een rijbewijs volgens de nieuwe regeling, tenzij U dat rijbewijs al eerder wilt hebben. Met ingang van 1 januari 1986 worden uitsluitend rijbewijzen volgens Euro pees model verstrekt op grond van de nieuwe categorie-indeling. In de over gangsregeling, die dus tot 1-1-1986 loopt, krijgen rijbewijshouders ruim de tijd om een aanvullend examen af te leggen om zodoende de oorspronkelijke omvang van van hun rijbevoegdheid intact te houden. Degenen die dat niet doen verliezen dus automatisch hun bevoegdheid E. TOELICHTING Vroeger kreeg iemand die slaagde voor zijn rijbewijs B, C, of D er automatisch E bij zonder dat hij apart met aanhangwagen of oplegger examen had gedaan. Nu moet de kandidaat om ook rijbewijs E te krijgen dus een apart examen afleggen als het tenminste gaat om het rijden met echte zware aanhangers en opleggers. Caravanbe- zitters hoeven zich dus niet al te druk te maken. Ook in de nieuwe regeling zullen nog de meeste caravans met rijbewijs B mogen worden getrokken, als de caravan maar niet zwaarder is als de auto en als de caravan en auto samen niet zwaarder wegen dan 3500 kg. Bezitters van een kampeerauto zullen wel een aanvullend rijbewijs moeten gaan halen. Elk motorvoertuig namelijk - ongeacht de inrichting of bestemming - dat zwaarder is dan 3500 kg mag alleen bestuurd worden met rijbewijs C. Als in een dergelijke wagen meer dan 8 personen vervoerd kunnen worden moet de bestuurder beschikken over rijbewijs D. Mocht de zware kampeer auto met het oude rijbewijs B-E bestuurd worden, voortaan zal de bestuurder een rijbewijs C moeten hebben. Overigens moet iedere bestuur der eerst rijbewijs B halen om vervol gens C, D of E te halen. De praktijkexamens voor vrachtwa gens of autobusrijbewijs zijn verzwaard De lichte vrachtwagen is verdwenen. Er moet nu worden afgereden in een vrachtauto of bus die voldoet aan de nieuwe regels. Zo moet er worden afge reden in een vrachtwagen waarvan het leeg gewicht vermeerderd met het laadvermogen tenminste 7500 kg be draagt. Bovendien wordt dit voertuig tijdens het examenrijden tot de helft beladen. Tot slot nog iets over het theorieexa men nieuwe stijl. Het theorie examen wordt aan de hand van dia's, van een verkeerssituatie in klasseverband afge nomen. Er zullen alleen maar ja/nee vragen gesteld worden. Verder wordt de mogelijkheid geopend om de leeftijd waarop men theorie-examen kan doen te verlagen tot zestien jaar. Publicatie van het Bureau Voorlichting en Inspraak van de gemeente Venray. RESTAURANT In de Keulse he Pot Fondue-, Gourmet- en specialiteiten restaurant. Voor informatie of reservering: TEL. 04788-1774 H0LTHESEDIJK 2 0VERL00N Wie op onderhoud beknibbelt smijt met geld voor gratis advies cor reijnders dr. poelsstraat 14 venray telefoon: 82810 meesterschilders De vertegenwoordiger van de Volks- bund Deutsche Kriegsgraberfiirsorge, die bij de officiële opening van het ver nieuwde Nationale Oorlogs- en Verzets museum te Overloon aanwezig was, heeft een aanbod gedaan om de Duitse jeugd, die zich inzet op het Duits sol- datenkerkhof in Ysselsteyn, ook één dag in te zetten voor het onderhoud van het museumpark. De vertegenwoordi ger, de heer Soltau, zegde verder nog toe ook personeel - deskundig - en machines in te willen zetten. De heer Soltau kwam tot dit aanbod, nadat hij had vernomen dat het museum nog steeds zonder overheids steun in stand wordt gehouden. Hij zag het aanbod ook als een blijk van goede wil om de Vredesgedachte, welke in het museum op zó een aangrijpende wijze wordt uitgedragen, ook op de jeugd over te brengen. Niet alleen dat de direktie van het het museum verrast was door dit aanbod, maar ook mr. F. van Thiel de voorzitter, was persoonlijk diep ge troffen. Met de heer van Thiel was het bestuur van oordeel, dat juist het onderhoud van het park een sluitpost was in de begroting, waaraan niet vol doende aandacht aan kon worden be steed. Over de wijze waaropf'een en ander zal worden geëffectueerd wordt nog nader overleg gevoerd.

Peel en Maas | 1984 | | pagina 15