Peter Winnen ondanks val toch
kanshebber in de Tour de France
VEILIG VERKEER VENRAY
Feestweekend wijk Smakterheide
krijgen we geslaagden aan de slag
Buurtvereniging
Brukske erkend
als wijkraad
Zomer-expositie
in Galerie
„En Passant"
te Venray
PEEL EN MAAS
Kunstkring
„Amber"
VVN verontrust
over stijgend
aantal
verkeersslacht
offers
Turkse moskee
in gymzaal
Zuidsingel
Dreksbakken-
feest
$)aiik3bj
Parijs
voor f 995-
wie betaald dat?
OP vrijdag 29 juni start in Bobigny, een voorstad ten noorden van Parijs,
de Tour de France 1984 met een proloog over circa 6 kilometer. Op 22
juli zal in de straten van Parijs de laatste etappe van dit spectaculaire
wielerevenement plaatsvinden. In grote spanning leven de wielerlief-
hebbers naar deze Ronde toe. Het belooft evenals vorig jaar een
spannende Tour te worden, waarvoor zich een groot aantal geduchte
favorieten heeft aangediend.
Ook in Nederland Zijn de verwachtingen hoog gespannen. Klimgeit
Peter Winnen is immers één van de favorieten voor de eindzege. Zoals
da ploeg van Peter Post wederom favoriet is voor de eerste plaats in het
ploegenklassement. En ook van Nederlandse renners als Rooks, Veld-
scholten. Oosterbosch, Zoetemelk en Kuiper mag vuurwerk worden
verwacht. In het centrum van de aandacht staat uiteraard Bernard
Hinault, die vorig jaar door een blessure niet van de partij was, maar
deze zomer zal proberen het record van Eddie Mercks (5 Tourover
winningen) te evenaren.
OP HET KANTJE
De deelname van Peter Winnen heeft
echter aan een zijde draadje gehangen.
In de ronde van Zwitserland tuimelde hij
vorige week zaterdag in het ravijn van
de Ibergeregg. De „schade" bedroeg
„slechts" twee gaten in zijn hoofd, een
gezwollen elleboog en de nodige
schaafwonden.
Peter Winnen ter plekke aan de rand
van een weggetje. Toen hij om de bocht
een aantal gevallen renners zag, moest
hij sterk remmen. De banden verloen
daarbij hun grip op de weg. Peter raakte
de macht over het stuur kwijt en dook
het ravijn in; 10 meter lager bleef hij lig
gen. Door het vele bloed zag het er aan
vankelijk erger uit dan het was. In een
ziekenhuis hebben ze foto's gemaakt
van arm en schouder, maar gelukkig
bleek er niets gebroken te zijn. De won
den werden met tien hechtingen ge
dicht, de schaafwonden schoonge
maakt en van de nodige pleisters voor
zien. Voor Peter was de ronde van Zwit
serland feitelijk afgelopen, maar hij bleef
meerijden, zij het vóór de rondekara
vaan uit, om zodoende toch de nodige
training voor de ronde van Frankrijk op
te doen. Maandag is hij dus maar me
teen aan de vijfde etappe begonnen en
reed keurig netjes vóór de renners over
de 2000 mtr. hoge St. Gotthardpas.
Ook de „Koninginnerit", voerend over
vier cols van de eerste categorie reed
Peter dinsdag in zijn geheel uit. En
woensdag starte hij weer eenzaam voor
de zevende etappe over 265 km...
DE Tour de France 1984 mijdt deze
zomer de "Hel van het Noorden".
Er komt geen rit over de kasseien rond
Roubaix in het noorden van Frankrijk.
Maar nochtans zal van de renners
weer ontzettend veel kracht, behen
digheid en vakmanschap worden ge
vergd in het parcours van deze Ron
de, dat een totale lengte heeft van
ongeveer 3.900 kilometer. Dit par
cours moet in ruim drie weken worden
afgelegd, alleen op 14 juli is er een
rustdag.
In de Tour zijn dit jaar vier individuele
tijdritten (inclusief de Proloog) opge
nomen, waarvan één in de Alpen
bergopwaarts zal gaan (15 juli). Van
vitaal belang zijn uiteraard weer de
bergritten die dit jaar uiterst problema
tisch zullen zijn voor rijders die niet
over voldoende klimcapaciteiten be
schikken. Op maandag 9 juli zal er
ongetwijfeld een ware slachting in het
klassement van de renners worden
aangericht, wanneer tussen Pau en
Saint-Giron liefst zes Pyreneeën-cols
moeten worden beklommen. Zelfs
klimmers van enig aanzien zullen die
dag het risico lopen om minuten te
verspelen op de echte klimgeiten van
het formaat van Winnen, Hinault,
Delgado en Pascal Simon.
In de Alpen zijn nog drie bergetappes
met onder andere een finish op de be
faamde L'AIpe d'Huez, waar drie jaar
geleden Peter Winnen zijn belagers
onder wie de latere Tourwinnaar Ber
nard Hinault vóór wist te blijven in een
dramatische en onvergetelijke bergrit.
DE VELE KANSHEBBERS
De ploeg van Peter Post, die evenals
vorig jaar duidelijk favoriet is voor de
eerste plaats in het ploegenklasse-
ment, krijgt vooral op 2 juli gelegen
heid zich te onderscheiden, want dan
vindt de ploegentijdrit over 50 kilo
meter van Louvroil naar Valenciennes
plaats.
NEDERLANDSE VEDETTEN
DE ploeg van Post won vorig jaar het
ploegenklassement (niet de ploegen
tijdrit) en had in de eindrangschikking
twee renners bij de eerste tien, nl.
Peter Winnen (3e plaats) en Henk
Lubberding (tiende plaats). De Au
straliër Anderson is inmiddels ook een
paladijn van Post geworden, hij ein
digde vorig jaar als negende. Van de
drie genoemde renners kunnen we
straks in de Tour weer het nodige ver
wachten.
Winnen is één van de favorieten voor
de eindzege, mits hij ook als tijdrijder
bij de besten zal behoren. De ploeg
Post heeft nog meer in huis. De
Noordhollander Rooks heeft in de
voorjaarsklassiekers zijn voortreffelijke
vorm getoond en kan in de Tour voor
verrassingen zorgen. Vanderaerden
zou wel eens voor etsppeoverwinnin-
gen op de vlakke weg kunnen zorgen
en Oosterbosch is een fantastische
tijdrijder en in de tijdritten dan ook fa
voriet voor de overwinning, uitgezon
derd in de bergtijdrït. Joop Zoetemelk
en Hennie Kuiper zijn veteranen, maar
zij tellen in het Ronde-gevecht nog
geducht mee, zodat de Kwantum-
ploeg zich flink in de schijnwerpers
kan plaatsen. Zeker als Jan Raas op
de vlakke wegen ook nog zijn niet ger
ringe capaciteiten in de strijd gooit.
EN HINAULT?
HET aantal favorieten voor de eind
zege is dit jaar bijzonder groot. Peter
Winnen heeft de begeerde gele trui
nog lang niet. Wat zal Bernard Hinault
doen? Viert hij straks zijn comeback
met een vijfde Tourzege? In het voor
jaar heeft de Fransman zich tamelijk
rustig gehouden, al won hij de Ronde
van Duinkerken. Hij zal straks vooral
moeten steunen op eigen kracht,
want van zijn jonge ploegmakkers
mogen geen wonderen worden ver
wacht. Als tijdrijder zal Hinault zeker
tot de besten behoren. De vraag is of
hij de bergen nog kan beklimmen met
dezelfde regelmaat en het constante
tempo als voorheen. Lukt hem dat,
dan is hij een der grootste kansheb
bers op de eindzege.
Vorig jaar won Fignon tot ieders ver
rassing, mede omdat de leider in het
algemeen klassement. Pascal Simon,
ernstig geblesseerd raakte en moest
opgeven. De studentikoze Fignon is
een voortreffelijk coureur, maar van
zijn ploegmaat Lemond (Amerikaan)
verwachten we eigenlijk nog meer. En
natuurlijk is Pascal Simon ook ie
mand, die zal strijden in het voorste
gelid.
KELLY IMPONEERDE
DE wielrenner van dit voorjaar was de
Ier Kelly. Een sprinter van formaat,
maar inmiddels heeft hij zich ontwik
keld tot een allroundcoureur. De
vraag is of hij in de bergen met de
sterksten mee kan. Lukt hem dat, dan
is hij zeker een van de belangrijkste
favorieten voor de eindzege. Maar
vooralsnog moeten we dat nog zien.
Vlak trouwens ook zijn ploeggenoot,
de Fransman Caritoux, niet uit. Deze
won de Ronde van Spanje en dat
duidt op kwaliteit.
Ook de Spanjaarden liggen in de race.
Tenslotte eindigde Arroyo vorig jaar
achter Fignon als tweede in de eind
rangschikking en dat zegt wat. Del
gado en Fernandez zijn ook voortref
felijke klimmers en wie weet, beleven
we dit jaar de doorbraak van Gorospe
in de Tour. Deze Spanjaard is één van
de beste tijdrijders uit het peloton en
als zodanig een regelrechte concur
rent voor Hinault. Maar ook als klim
mer weet hij van wanten. Behalve
Anderson en Kelly kunnen ook andere
Brits sprekende renners als de Schot
Millar en de Ier Roche zich weer in
deze Tour onderscheiden. Een Tour,
die ait jaar veel belooft.
De Vereniging Veilig Verkeer Neder
land gaat met nieuw élan en extra kracht
de schouders zetten onder haar nog im
mer actuele doelstelling: de bevorering
van een zo groot mogelijke veiligheid
van alle weggebruikers, dit omdat het er
op het ogenblik naar uitziet dat een
„tienjarig verheugende ontwikkeling"
van een alsmaar dalend aantal doden en
gewonden in het verkeer aan een einde is
gekomen.
Voorjopige ongevalcijfers van vorig jaar
- definitieve worden later dit jaar pas
bekend - bevestigen de in het VVN-
jaarverslag uitgesproken angstige ver-
Zoals bekend is vorig jaar de
(gekozen) wijkraad Brukske opgeheven.
Intussen heeft zich in deze wijk een
bewonersorganisatie gevormd, die als
buurtvereniging Brukske wil gaan funk-
tioneren volgens het stramien van de
wijkvereniging Veltum.
Het voorlopige bestuur van de buurt
vereniging Brukske bestaat uit zeven
personen. Na notariële bevestiging van
de (van de wijkvereniging Veltum over
genomen) statuten zal een wijkvergade
ring worden gehouden, waarin de be
woners van Brukske het bestuur van de
wijkvereniging kunnen kiezen.
Het college van b. en w. heeft intus
sen de buurtvereniging Brukske i.o.
erkend als een bewonersorganisatie
voor deze wijk en zal haar ook behande
len als een wijkraad. Daarom zal haar
voor dit jaar een subsidie worden toege
kend. In een later stadium zal op basis
van een beoordeling van de aktiviteiten
in de zin van „bestuurlijke participatie"
geoordeeld worden over de buurtvereni
ging als wijkraad.
Zoals U vorige week al heeft gelezen
hebben wij 23 en 24 juni a.s. ons
feestweekend.
Zaterdag 23 juni beginnen we om
14.00 uur met sporten voor de jeugd uit
de hele wijk. Dit is een traditie die elk
jaar terug komt. Deze wordt gehouden
op het sportveldje achter ons wijkge-
bouw. De kinderen kunnen dit keer
krachten laten werken.
's Avonds is er een feestavond
m.m.v. MALLEMOER. Deze begint
om 20.00 uur en duurt tot in de kleine
uurtjes. Het gebouw is dan open voor
iedereen, ook mensen buiten onze wijk
zijn welkom.
Zondag 24 juni beginnen we om
11.00 uur met de GROTE ROMMEL
MARKT. Dit moet iets fantastisch
worden. Wij hebben veel mooie spulle
tjes gekregen, dus het is zeker de moeite
waard om te komen kijken.
Wij verkopen zoal: kampeerartieke-
len, huishoudelijke artikelen, kleding,
schoenen, tassen, meubels, schilderijen,
fietsen, speelgoed, lampen, boeken,
sportartikelen enz. enz.
Dus mensen houdt zondag 24 juni
vrij en kom kijken in wijk Smakterhei
de.
Tevens is er kindermarkt en hier
kunnen de kinderen uit onze wijk zelf
hun spulletjes verkopen.
Verder is er 's morgens frühschoppen
vanaf 11.00 uur met achtergrond mu
ziek.
's Middags is er een groot voetbal-
instuif door de bewoners uit de wijk.
Zowel meisjes/dames als jongens/heren
kunnen hieraan deelnemen. Dit is ook
een gebeuren dat ieder jaar terug komt,
en heel gezellig is.
Dit wordt allemaal gehouden op het
sportveldje achter ons wijkgebouw en
begint om 14.00 uur.
Zo wij hopen dat het weer een gezellig
feestweekend wordt, waar we met
plezier op kunnen terugkijken. Dus
Met assistentie van schouwburgdirek-
teur R. Cattoir, verrichtte burgemeester
Defesche vorige week vrijdag het ope-
ningsceremonieel van het nieuwe VW-
kantoor op de Grote Markt. Een met
stro beladen kruiwagen, waarop een
heuse bijenkorf, werd door de heer
Cattoir als oude huurbaas van de
VVV voor de voeten van de burge
meester gereden.
In de bijenkorf bevonden zich de
sleutels van het nieuwe onderkomen en
een pentekening van de Latijnse School,
gemaakt door de heer P. Lerou.
In zijn inleiding zei VVV-voorzitter
A. Nelissen „apetrots" te zijn op dit
nieuwe kantoor, waarmee men onge
twijfeld Venray en z'n toeristen nog
meer van dienst kan zijn. Hoewel
Venray geen specifieke toeristische ge
meente is met verblijfsrecreatie, aldus
de heer Nelissen, trekt men zeer vele
dagrecreanten. Ook voor deze groep wil
de VVV aanwezig zijn.
Het bestuur van VVV mocht vele
felicitaties en de beste wensen in ont
vangst nemen bij de officiële openstel
ling. Het plein vóór de Latijnse School
was door de kasteleins van de Grote
Markt tot een gezellig terrasje omgeto
verd, waar het goed toeven was, zeker
toen zaterdagmiddag eindelijk de zon
tevoorschijn kwam.
mensen houdt het weekend vrij en komt
eens kijken in onze wijk.
Vergeet niet onze rommelmarkt.
Tot 23 en 24 juni a.s.
Wijkraad Smakterheide
Claudie, Inke en Inkrit Berbêe tonen
in galerie „En Passant" te Venray een
zeefdruk-projekt voor zelfmaak-kle-
ding. Naast deze zeefdruk-mode laten
zij plastic kettingen en lassen zien.
De tentoonstelling begint vrijdag 22
juni a.s. en duurt tot en met zaterdag 5
augustus.
Claudie, Inke en Inkrit Berbée wonen
en werken in Amsterdam.
Claudie Berbée is afgestudeerd aan de
Rietveld Academie afdeling Mode
vormgeving. Naast zelfstandig kleding
ontwerpster is zij docente textiele werk
vormen.
Inke Berbée maakt kettingen en daar
naast verzorgt zij Italiaanse theaterpro-
dukties in Nederland.
Inkrit Berbée is afgestudeerd aan de
Rietveld Academie afdeling Mode
Vormgeving.
Naast deze gast-tentoonstelling is er
een permanente expositie van sieraden
van Marijke en Gerard Cieraad en kera
miek van Piet Hermans.
De Galerie is geopend: maandag van
10.00 -12.30 uur; woensdag, donderdag
14.00 - 17.00 uur; vrijdag 14.00 tot
21.00 uur; zaterdag 10.00 tot 16.00 uur.
Galerie „En Passant", Schoolstraat
28, Venray, tel. 04780 - 10800.
'n leesbare krant
Op de algemene ledenvergadering,
die 18 juni j.l. in café-restaurant Vlak
water werd gehouden, werden de navol
gende punten besproken.
Van 22 - 29 juni zullen 7 Amber-leden
hun schilderwerken e.v. houtsnijwerk
exposeren in de Rabobank te Venray.
Zaterdag 30 juni gaan de leden per
bus naar Sittard en Maastricht, om on
der deskundige leiding de steden met
hun historische bezienswaardigheden te
bezichtigen. Vertrek vanaf het Hense-
niusplein om 9 uur, terug 7 uur. Ge-
interesserden met hun familieleden
kunnen zich alsnog opgeven: tel. 83347.
Van 10 t/m 30 aug. zal een expositie
plaatsvinden van schilder-, boetseer-,
houtsnijwerk en bloemsierkunst van
Amberleden, in de schouwburg.
In 't recente verleden vond 'n pick
nick plaats, met tekenen of schilderen in
de vrije natuur.
Amberleden waren vertegenwoordigd
op de braderie in Boxmeer en evenzo op
de Aid Merselse dag.
De eerstvolgende vergadering vindt
plaats op 6 aug. om 8 uur, Kennedy-
plein.
moedens dat er een ommekeer is in de in
1973 begonnen dalende tendens.
In 1983 vielen er op de Nederlandse
wegen namelijk 1.800 doden (1.710 in
1982) en 53.000 gewonden (45.517 in
1982). In het derde kwartaal van vorig
jaar was er in vergelijking met dezelfde
periode in het voorgaande jaar al een
stijging van het aantal doden met 14%
en van het aantal gewonden met 4 °7o.
Veilig Verkeer Nederland deelt in het
jaarverslag een compliment uit aan al
die vrijwilligers in het land die zoveel
tijd steken in het bestrijden van de ver
keersveiligheid in stad, dorp en streek.
Uitgerekend is dat in 1983 rond 2.500
districts- en afdelingsbestuurders onge
veer 75.000 onbetaalde uren voor de
verkeersveiligheid in het algemeen en
WN in het bijzonder actief waren.
REGIONALISATIE
De vereniging geeft in haar verslag
duidelijk te kennen voorstander te zijn
van de regionalisatie van het verkeers-
veiligheidsbeleid, zoals die door het rijk
in Friesland en in Drente in praktijk
worden gebracht.
VVN wil dat de overheid dit beleid
voortzet waar andere mogelijk en naar
andere procincies uitbreidt. „Wij zijn
graag bereid daaraan - verdere - mede
werking te verlenen" aldus VVN die bij
deze activiteiten overigens al nauw be
trokken is.
VERKEERSEDU C ATIE
In het jaarverslag geeft Veilig Verkeer
Nederland te kennen verheugd te zijn
dat de rijksoverheid aan de bevordering
van een permanente verkeerseducatie
een primaire plaats heeft toegekend.
In verband met het feit, dat de
ruimten in het oud-lyceum (Leunseweg
en Sint Antoniusstraat) alle voor het
geven van onderwijs nodig zijn, zal ook
de Turkse gebedsruimte moeten verhui
zen.
In een eerder stadium is de Marok
kaanse moskee ondergebracht in het
houten noodlokaal van de kleuterschool
,,'t Beukenhöfke" aan de Beukenlaan.
B. en w. hebben thans besloten, dat
de Turkse moskee tijdelijk kan worden
gehuisvest in het per 1 mei vrijgekomen
gymnastieklokaal aan de Zuidsingel. De
Stichting Turks Islamitisch Centrum
krijgt het voorste gedeelte van de gym
zaal, afgeschermd met een houten
wand, ter grootte van ca. 100 mJ.
Het is de bedoeling, dat zowel de
Marokkaanse als de Turkse moskee te
zijner tijd wordt ondergebracht in een
vrijkomende school.
In het eind van vorig jaar verschenen -
en na de zomer door de tweede kamer
te bespreken - Nationaal plan voor de
Verkeersveiligheid (NPV) wordt dit tot
uitdrukking gebracht, tot groot genoe
gen van de vereniging die over dit on
derwerp in de afgelopen tientallen jaren
menig pleidooi heeft afgestoken.
In het Nationaal Plan voor de ver
keersveiligheid wordt de VVN genoemd
als mede-uitvoerder bij een groot aantal
maatregelen op het gebied van de ver
keersveiligheid.
„Wij zijn gaarne bereid die taken op
ons te nemen. Wij gaan er daarbij va
nuit, dat de overheid ons daartoe - voor
zover niet binnen onze eigen vermogens
liggend - middelen in de vorm van man
kracht en geld zal verschaffen", zo
wordt in het VVN jaarverslag gesteld.
BIJSTURING
Door de vermindering van de over
heidsuitgave kan ook de VVN niet ont
komen aan voortdurende bijsturing, het
soms maken van een pas op de plaats en
het streven naar een zo hoog mogelijke
efficiency.
In dit kader is er vorig jaar ook een
aanzet gegeven tot doorlichting van het
Centraal Bureau in Hilversum. De
besluitvorming daarover zal dit jaar
worden afgerond.
boekhandel
van den munckhof
is ook dinsdags
de gehele dag
geopend
Joekskapel Blaos Um Op uit Venray
werd enkele maanden geleden uitgeno
digd om in Krefeld een feest, ter gele
genheid van het 70-jarig jubileum van
Stadtreinigung, op te luisteren.
Al gauw kreeg deze avond bij de
leden de naam „dreksbakkenfeest" en
er werd gezocht naar een passend aan
denken.
Een oude vuilnisemmer van de
gemeente Venray werd helemaal opge
knapt. Voorzien van de nodige stickers,
waaronder het wapen van de gemeente
Venray en van Blaos Um Op. Een
bloeiende hortensia maakte deze
„dreksbak" tot een pronkstuk.
Afgelopen zaterdag was 't dan zover.
Het illustere gezelschap werd met de
dames opgehaald, en per luxe toering-
car ging 't naar Krefeld.
Het feest was in een grote versierde
hal van de Stadtreinigung. Om ongeveer
10 uur werd met een korte speech de
versierde Venrayse Dreksbak aangebo
den aan de Stadtsdirektur Herr Hins-
sen, als een blijvend aandenken aan dit
70-jarig jubileum. Ook de Duitsers
lieten zich niet onbetuigd en boden
namens de Stadtreinigung aan alle leden
een klein plastic Mtihleimertje aan.
De Venrayse dreksbak krijgt, aldus
Herr Hinssen, een plaatsje op z'n kan
toor
Markant detail: een van de muzikan
ten liet per ongeluk z'n muziekboek in
de bus liggen. Hij heeft de hele avond
zonder één noot toch moeten blazen.
Vijf uur lang!
Bijdrage van de Venrayse automobiel
en garagebedrijven.
U leest het goed voor nog geen hon
derd gulden reist U naar Parijs en weer
terug. De lichtstad die U nu zonder ver-
keersdruktes en files kunt bezoeken,
want de trein brengt U er heel komfor
tabel naar toe. Met dit soorten teksten
probeert de NS reizigers in de trein naar
parijs te krijgen. Gezien die lage prijs is
er alle kans dat dat wel lukt.
Maar die lage prijs wekt natuurlijk
wel argwaan. Kan zo'n NS het daar nu
echt voor doen? De cijfers wijzen erop
dat het nietkan. Volgens het jaarverslag
van de n.v. Nederlandse Spoorwegen
zijn er in 1983 9052 miljoen reizigerski
lometers geproduceerd, waarvoor - van
de reiziger zelf en van de staat - in totaal
2019 miljoen gulden is ontvangen. Dat
is er per kilometer 44,8 cent. Met dat be
drag id de NS uit de kosten gekomen.
Wordt dat berag algemeen gehanteerd
dan zou een retourtje Parijs van 1000
km dus 448 gulden moeten kosten: on
geveer de prijs van een vliegbiljet! De
werkelijke prijs zal dus wel lager liggen,
hetgeen ook al blijkt uit de speciale
voorwaarden die van toepassing zijn.
Binnen de Europese gemeenschap is
bepaald, dat nationale spoorwegmaat
schappijen een vergoeding van de staat
mogen krijgen voor dat deel van de
kosten dat de reizigers niet (kunnen) op
brengen. Achtergrond daarvan is dat
het openbaar vervoer als een maat
schappelijk belang wordt gezien, een
standpunt dat te billijken valt. Maar of
goedkope reisjes naar Parijs daar nu
ook onder vallen, kan toch worden bet
wijfeld. En als die lage prijs dan uitslui
tend bedoeld is om niet gesubsidieerde
touringcarondernemingen te beconcur
reren, rijst toch de vraag of hier niet
van concurrentie-vervalsing op koste
van de Nederlandse belastingbetaler
sprake is.
Toch is het niet waarschijnlijk dat de
Spoorwegen aan die 9,9 cent per km ge
noeg hebben. Er moet dus geld bij. Dat
idee lijkt te worden bevestigd door de
volgende passage uit het jaarverslag:
Om het hoofd te kunnen bieden aan de
toenemende concurrentie van het ver
voer per autobus en de eigen auto is in
samenwerking met met de Belgische en
de Franse Spoorwegen, een voordelig
treinretour naar Parijs geintroduceerd.
De eerste resultaten zijn gunstig. Deze
promotionele aktie zal worden voortge
zet.
Deze vraag stelde de heer A. J. Hijl,
directeur van de Venrayse Lagere Tech
nische School, in zijn speeche bij de
onlangs gehouden diploma-uitreiking
aan de geslaagden van zijn school. Wij
vonden zijn toespraak interessant ge
noeg om er ook in wijdere kring be
kendheid te geven. Wij citeren dan ook:
Hoe krijgen we een aantal van de ge
slaagde kandidaten aan de slag?
Op de eerste plaats met de medewer
king van het bedrijfsleven ter plaatse en
de bijdrageregeling Vakopleiding Jeug
digen van het Ministerie van Sociale
Zaken en werkgelegenheid.
Op de tweede plaats door de
opleidings- en ontwikkelingsfondsen
van de industriebonden.
Wat houdt dat precies in en wat zijn
hiervan de consequenties?
De praktijkopleidingen zullen gere
gionaliseerd worden d.w.z. afzonder
lijke ondernemingen gaan samen de
opleiding verzorgen onder de verant
woordelijkheid van een regionale stich
ting, samengesteld uit vertegenwoordi
gers van werkgevers en werknemers.
Deze stichting beheert de opleidingsca
paciteit, inventariseert behoefte aan
opgeleiden en tracht de opgeleiden na
de opleiding in samenwerking met de
arbeidsbureaus te plaatsen. De oplei
dende ondernemingen voeren deze op
dracht uit middels een deelovereen-
komst met de regionale stichting.
Per leeriing wordt door het fonds een
bedrag van maximaal 11.000,en
minimaal 2.500,— aan de regionale
stichting verstrekt afhankelijk van de
leersituatie.
De leerlingen sluiten een in de c.a.o.
ontwikkelde praktijkopleidingsovereen
komst af.
De leerlingen ontvangen geen loon,
maar een vergoeding van minimaal
150,— tot maximaal 700,— per
maand. De hoogte van de vergoeding is
ondermeer afhankelijk van de hoeveel
heid productieve arbeid die verricht
wordt.
In de bouw is het bovenstaande reeds
in ontwikkeling via het regionale sa
menwerkingsverband van ondernemers
in de bouwnijverheid.
Voor de metaalsector kunnen onder
nemingen, die jongeren in regionaal
verband wensen op te leiden voor een
landelijk erkend diploma zich wenden
tot de regionale kantoren van werk
gevers- werknemersorganisaties. Voor
het afsluiten van leerovereenkomsten
wendt men zich tot de consulenten van
de landelijke opleidingsorganen in het
leerlingwezen. Het belangrijke van deze
ontwikkeling is dat werkgevers en werk
nemers samen proberen de bestaande
opleidingscapaciteit voort te zetten en
nieuwe te ontwikkelen.
Van deze samenwerking valt dus wel
wat te verwachten de komende jaren.
Het ligt in de bedoeling om met in
gang van het cursusjaar 1985-1986 alle
leerplaatsen onder te brengen bij
regionale stichtingen.
Voor het cursusjaar 1984-1985 zal in
Noord-Limburg alleen de bouw starten
met een samenwerkingsverband. In
ieder geval kunnen wij er met elkaar
verheugd over zijn, dat er zoveel
beweging gekomen is in de oplossing
van de problematiek van de schoolver
later.
Na deze inleiding wijdde de heer Hijl
bijzondere aandacht aan de in zijn
school gehouden examens en de resulta
ten daarvan:
Aan de examens namen in totaal 256
kandidaten deel, hiervan behaalden 225
kandidaten het diploma, dit is 88%.
Voor een diploma op C-niveau deden
61 kandidaten examen, waarvan 56
kandidaten het diploma behaalden en
dus zouden kunnen verder studeren aan
het M.B.O. Dit betekent 92% geslaag
den op C-niveau.
De overige 195 kandidaten deden
examen op B en/of A-niveau. Hiervan
slaagden 169 kandidaten, dit is 87%.
Geslaagden wat nu?
Van de 225 geslaagden zoeken 110
kandidaten een plaats op de arbeids
markt; studeren 80 kandidaten verder
voor een ander L.B.O.-diploma; stude
ren 24 kandidaten verder aan het
M.B.O.gaan 4 kandidaten naar het
K.M.B.O.; gaan 4 kandidaten
militaire dienst; hebben 3 kandidaten
nog geen keuze gemaakt.
L.T.S. Venray bij de top
Het wordt mogelijk eentonig om te
zeggen, aldus de heer Hijl, maar op
nieuw behoorden wij bij de top van
Nederland bij de examens van dit jaar.
Het gemiddelde behaalde resultaat was
voor de vakken als volgt:
Nederlans 30,31 landelijk 29,45
Duits 39,33 landelijk 35,28
Engels 41,50 landelijk 36,68
Wiskunde 15,95 landelijk 15,81
Natuurkunde 15,75 landelijk 12,90
Dat betekent voor:
Nederlands van de 355 scholen er 85
beter waren en 270 minder.
Duits van de 96 scholen er 24 beter
waren en 72 minder.
Engels van de 354 scholen er 6 beter
waren en 348 minder.
Wiskunde van de 344 scholen er 132
beter waren en 212 minder.
Natuurkunde van de 346 scholen er 13
beter waren en 333 minder.
Algemeen gemiddelde is dan, dat van
de 355 scholen er 300 met minder re
sultaten waren en 55 met dezelfde of
hogere.
Verder mag ook het resultaat ge
noemd worden bij de landdelijke veilig
heidswedstrijden waar 3 gediplomeer
den de tweede plaats bereik*—, te weten
Hans Loenen, Alfred Wolfs en Ramon
Clephas en waar een tweede klas leer
ling, Edgar van Enckevort een derde
prijs kreeg in de affiche tekenwedstrijd.