Peter Winnen ondanks val toch kanshebber in de Tour de France VEILIG VERKEER VENRAY Feestweekend wijk Smakterheide krijgen we geslaagden aan de slag Buurtvereniging Brukske erkend als wijkraad Zomer-expositie in Galerie „En Passant" te Venray PEEL EN MAAS Kunstkring „Amber" VVN verontrust over stijgend aantal verkeersslacht offers Turkse moskee in gymzaal Zuidsingel Dreksbakken- feest $)aiik3bj Parijs voor f 995- wie betaald dat? OP vrijdag 29 juni start in Bobigny, een voorstad ten noorden van Parijs, de Tour de France 1984 met een proloog over circa 6 kilometer. Op 22 juli zal in de straten van Parijs de laatste etappe van dit spectaculaire wielerevenement plaatsvinden. In grote spanning leven de wielerlief- hebbers naar deze Ronde toe. Het belooft evenals vorig jaar een spannende Tour te worden, waarvoor zich een groot aantal geduchte favorieten heeft aangediend. Ook in Nederland Zijn de verwachtingen hoog gespannen. Klimgeit Peter Winnen is immers één van de favorieten voor de eindzege. Zoals da ploeg van Peter Post wederom favoriet is voor de eerste plaats in het ploegenklassement. En ook van Nederlandse renners als Rooks, Veld- scholten. Oosterbosch, Zoetemelk en Kuiper mag vuurwerk worden verwacht. In het centrum van de aandacht staat uiteraard Bernard Hinault, die vorig jaar door een blessure niet van de partij was, maar deze zomer zal proberen het record van Eddie Mercks (5 Tourover winningen) te evenaren. OP HET KANTJE De deelname van Peter Winnen heeft echter aan een zijde draadje gehangen. In de ronde van Zwitserland tuimelde hij vorige week zaterdag in het ravijn van de Ibergeregg. De „schade" bedroeg „slechts" twee gaten in zijn hoofd, een gezwollen elleboog en de nodige schaafwonden. Peter Winnen ter plekke aan de rand van een weggetje. Toen hij om de bocht een aantal gevallen renners zag, moest hij sterk remmen. De banden verloen daarbij hun grip op de weg. Peter raakte de macht over het stuur kwijt en dook het ravijn in; 10 meter lager bleef hij lig gen. Door het vele bloed zag het er aan vankelijk erger uit dan het was. In een ziekenhuis hebben ze foto's gemaakt van arm en schouder, maar gelukkig bleek er niets gebroken te zijn. De won den werden met tien hechtingen ge dicht, de schaafwonden schoonge maakt en van de nodige pleisters voor zien. Voor Peter was de ronde van Zwit serland feitelijk afgelopen, maar hij bleef meerijden, zij het vóór de rondekara vaan uit, om zodoende toch de nodige training voor de ronde van Frankrijk op te doen. Maandag is hij dus maar me teen aan de vijfde etappe begonnen en reed keurig netjes vóór de renners over de 2000 mtr. hoge St. Gotthardpas. Ook de „Koninginnerit", voerend over vier cols van de eerste categorie reed Peter dinsdag in zijn geheel uit. En woensdag starte hij weer eenzaam voor de zevende etappe over 265 km... DE Tour de France 1984 mijdt deze zomer de "Hel van het Noorden". Er komt geen rit over de kasseien rond Roubaix in het noorden van Frankrijk. Maar nochtans zal van de renners weer ontzettend veel kracht, behen digheid en vakmanschap worden ge vergd in het parcours van deze Ron de, dat een totale lengte heeft van ongeveer 3.900 kilometer. Dit par cours moet in ruim drie weken worden afgelegd, alleen op 14 juli is er een rustdag. In de Tour zijn dit jaar vier individuele tijdritten (inclusief de Proloog) opge nomen, waarvan één in de Alpen bergopwaarts zal gaan (15 juli). Van vitaal belang zijn uiteraard weer de bergritten die dit jaar uiterst problema tisch zullen zijn voor rijders die niet over voldoende klimcapaciteiten be schikken. Op maandag 9 juli zal er ongetwijfeld een ware slachting in het klassement van de renners worden aangericht, wanneer tussen Pau en Saint-Giron liefst zes Pyreneeën-cols moeten worden beklommen. Zelfs klimmers van enig aanzien zullen die dag het risico lopen om minuten te verspelen op de echte klimgeiten van het formaat van Winnen, Hinault, Delgado en Pascal Simon. In de Alpen zijn nog drie bergetappes met onder andere een finish op de be faamde L'AIpe d'Huez, waar drie jaar geleden Peter Winnen zijn belagers onder wie de latere Tourwinnaar Ber nard Hinault vóór wist te blijven in een dramatische en onvergetelijke bergrit. DE VELE KANSHEBBERS De ploeg van Peter Post, die evenals vorig jaar duidelijk favoriet is voor de eerste plaats in het ploegenklasse- ment, krijgt vooral op 2 juli gelegen heid zich te onderscheiden, want dan vindt de ploegentijdrit over 50 kilo meter van Louvroil naar Valenciennes plaats. NEDERLANDSE VEDETTEN DE ploeg van Post won vorig jaar het ploegenklassement (niet de ploegen tijdrit) en had in de eindrangschikking twee renners bij de eerste tien, nl. Peter Winnen (3e plaats) en Henk Lubberding (tiende plaats). De Au straliër Anderson is inmiddels ook een paladijn van Post geworden, hij ein digde vorig jaar als negende. Van de drie genoemde renners kunnen we straks in de Tour weer het nodige ver wachten. Winnen is één van de favorieten voor de eindzege, mits hij ook als tijdrijder bij de besten zal behoren. De ploeg Post heeft nog meer in huis. De Noordhollander Rooks heeft in de voorjaarsklassiekers zijn voortreffelijke vorm getoond en kan in de Tour voor verrassingen zorgen. Vanderaerden zou wel eens voor etsppeoverwinnin- gen op de vlakke weg kunnen zorgen en Oosterbosch is een fantastische tijdrijder en in de tijdritten dan ook fa voriet voor de overwinning, uitgezon derd in de bergtijdrït. Joop Zoetemelk en Hennie Kuiper zijn veteranen, maar zij tellen in het Ronde-gevecht nog geducht mee, zodat de Kwantum- ploeg zich flink in de schijnwerpers kan plaatsen. Zeker als Jan Raas op de vlakke wegen ook nog zijn niet ger ringe capaciteiten in de strijd gooit. EN HINAULT? HET aantal favorieten voor de eind zege is dit jaar bijzonder groot. Peter Winnen heeft de begeerde gele trui nog lang niet. Wat zal Bernard Hinault doen? Viert hij straks zijn comeback met een vijfde Tourzege? In het voor jaar heeft de Fransman zich tamelijk rustig gehouden, al won hij de Ronde van Duinkerken. Hij zal straks vooral moeten steunen op eigen kracht, want van zijn jonge ploegmakkers mogen geen wonderen worden ver wacht. Als tijdrijder zal Hinault zeker tot de besten behoren. De vraag is of hij de bergen nog kan beklimmen met dezelfde regelmaat en het constante tempo als voorheen. Lukt hem dat, dan is hij een der grootste kansheb bers op de eindzege. Vorig jaar won Fignon tot ieders ver rassing, mede omdat de leider in het algemeen klassement. Pascal Simon, ernstig geblesseerd raakte en moest opgeven. De studentikoze Fignon is een voortreffelijk coureur, maar van zijn ploegmaat Lemond (Amerikaan) verwachten we eigenlijk nog meer. En natuurlijk is Pascal Simon ook ie mand, die zal strijden in het voorste gelid. KELLY IMPONEERDE DE wielrenner van dit voorjaar was de Ier Kelly. Een sprinter van formaat, maar inmiddels heeft hij zich ontwik keld tot een allroundcoureur. De vraag is of hij in de bergen met de sterksten mee kan. Lukt hem dat, dan is hij zeker een van de belangrijkste favorieten voor de eindzege. Maar vooralsnog moeten we dat nog zien. Vlak trouwens ook zijn ploeggenoot, de Fransman Caritoux, niet uit. Deze won de Ronde van Spanje en dat duidt op kwaliteit. Ook de Spanjaarden liggen in de race. Tenslotte eindigde Arroyo vorig jaar achter Fignon als tweede in de eind rangschikking en dat zegt wat. Del gado en Fernandez zijn ook voortref felijke klimmers en wie weet, beleven we dit jaar de doorbraak van Gorospe in de Tour. Deze Spanjaard is één van de beste tijdrijders uit het peloton en als zodanig een regelrechte concur rent voor Hinault. Maar ook als klim mer weet hij van wanten. Behalve Anderson en Kelly kunnen ook andere Brits sprekende renners als de Schot Millar en de Ier Roche zich weer in deze Tour onderscheiden. Een Tour, die ait jaar veel belooft. De Vereniging Veilig Verkeer Neder land gaat met nieuw élan en extra kracht de schouders zetten onder haar nog im mer actuele doelstelling: de bevorering van een zo groot mogelijke veiligheid van alle weggebruikers, dit omdat het er op het ogenblik naar uitziet dat een „tienjarig verheugende ontwikkeling" van een alsmaar dalend aantal doden en gewonden in het verkeer aan een einde is gekomen. Voorjopige ongevalcijfers van vorig jaar - definitieve worden later dit jaar pas bekend - bevestigen de in het VVN- jaarverslag uitgesproken angstige ver- Zoals bekend is vorig jaar de (gekozen) wijkraad Brukske opgeheven. Intussen heeft zich in deze wijk een bewonersorganisatie gevormd, die als buurtvereniging Brukske wil gaan funk- tioneren volgens het stramien van de wijkvereniging Veltum. Het voorlopige bestuur van de buurt vereniging Brukske bestaat uit zeven personen. Na notariële bevestiging van de (van de wijkvereniging Veltum over genomen) statuten zal een wijkvergade ring worden gehouden, waarin de be woners van Brukske het bestuur van de wijkvereniging kunnen kiezen. Het college van b. en w. heeft intus sen de buurtvereniging Brukske i.o. erkend als een bewonersorganisatie voor deze wijk en zal haar ook behande len als een wijkraad. Daarom zal haar voor dit jaar een subsidie worden toege kend. In een later stadium zal op basis van een beoordeling van de aktiviteiten in de zin van „bestuurlijke participatie" geoordeeld worden over de buurtvereni ging als wijkraad. Zoals U vorige week al heeft gelezen hebben wij 23 en 24 juni a.s. ons feestweekend. Zaterdag 23 juni beginnen we om 14.00 uur met sporten voor de jeugd uit de hele wijk. Dit is een traditie die elk jaar terug komt. Deze wordt gehouden op het sportveldje achter ons wijkge- bouw. De kinderen kunnen dit keer krachten laten werken. 's Avonds is er een feestavond m.m.v. MALLEMOER. Deze begint om 20.00 uur en duurt tot in de kleine uurtjes. Het gebouw is dan open voor iedereen, ook mensen buiten onze wijk zijn welkom. Zondag 24 juni beginnen we om 11.00 uur met de GROTE ROMMEL MARKT. Dit moet iets fantastisch worden. Wij hebben veel mooie spulle tjes gekregen, dus het is zeker de moeite waard om te komen kijken. Wij verkopen zoal: kampeerartieke- len, huishoudelijke artikelen, kleding, schoenen, tassen, meubels, schilderijen, fietsen, speelgoed, lampen, boeken, sportartikelen enz. enz. Dus mensen houdt zondag 24 juni vrij en kom kijken in wijk Smakterhei de. Tevens is er kindermarkt en hier kunnen de kinderen uit onze wijk zelf hun spulletjes verkopen. Verder is er 's morgens frühschoppen vanaf 11.00 uur met achtergrond mu ziek. 's Middags is er een groot voetbal- instuif door de bewoners uit de wijk. Zowel meisjes/dames als jongens/heren kunnen hieraan deelnemen. Dit is ook een gebeuren dat ieder jaar terug komt, en heel gezellig is. Dit wordt allemaal gehouden op het sportveldje achter ons wijkgebouw en begint om 14.00 uur. Zo wij hopen dat het weer een gezellig feestweekend wordt, waar we met plezier op kunnen terugkijken. Dus Met assistentie van schouwburgdirek- teur R. Cattoir, verrichtte burgemeester Defesche vorige week vrijdag het ope- ningsceremonieel van het nieuwe VW- kantoor op de Grote Markt. Een met stro beladen kruiwagen, waarop een heuse bijenkorf, werd door de heer Cattoir als oude huurbaas van de VVV voor de voeten van de burge meester gereden. In de bijenkorf bevonden zich de sleutels van het nieuwe onderkomen en een pentekening van de Latijnse School, gemaakt door de heer P. Lerou. In zijn inleiding zei VVV-voorzitter A. Nelissen „apetrots" te zijn op dit nieuwe kantoor, waarmee men onge twijfeld Venray en z'n toeristen nog meer van dienst kan zijn. Hoewel Venray geen specifieke toeristische ge meente is met verblijfsrecreatie, aldus de heer Nelissen, trekt men zeer vele dagrecreanten. Ook voor deze groep wil de VVV aanwezig zijn. Het bestuur van VVV mocht vele felicitaties en de beste wensen in ont vangst nemen bij de officiële openstel ling. Het plein vóór de Latijnse School was door de kasteleins van de Grote Markt tot een gezellig terrasje omgeto verd, waar het goed toeven was, zeker toen zaterdagmiddag eindelijk de zon tevoorschijn kwam. mensen houdt het weekend vrij en komt eens kijken in onze wijk. Vergeet niet onze rommelmarkt. Tot 23 en 24 juni a.s. Wijkraad Smakterheide Claudie, Inke en Inkrit Berbêe tonen in galerie „En Passant" te Venray een zeefdruk-projekt voor zelfmaak-kle- ding. Naast deze zeefdruk-mode laten zij plastic kettingen en lassen zien. De tentoonstelling begint vrijdag 22 juni a.s. en duurt tot en met zaterdag 5 augustus. Claudie, Inke en Inkrit Berbée wonen en werken in Amsterdam. Claudie Berbée is afgestudeerd aan de Rietveld Academie afdeling Mode vormgeving. Naast zelfstandig kleding ontwerpster is zij docente textiele werk vormen. Inke Berbée maakt kettingen en daar naast verzorgt zij Italiaanse theaterpro- dukties in Nederland. Inkrit Berbée is afgestudeerd aan de Rietveld Academie afdeling Mode Vormgeving. Naast deze gast-tentoonstelling is er een permanente expositie van sieraden van Marijke en Gerard Cieraad en kera miek van Piet Hermans. De Galerie is geopend: maandag van 10.00 -12.30 uur; woensdag, donderdag 14.00 - 17.00 uur; vrijdag 14.00 tot 21.00 uur; zaterdag 10.00 tot 16.00 uur. Galerie „En Passant", Schoolstraat 28, Venray, tel. 04780 - 10800. 'n leesbare krant Op de algemene ledenvergadering, die 18 juni j.l. in café-restaurant Vlak water werd gehouden, werden de navol gende punten besproken. Van 22 - 29 juni zullen 7 Amber-leden hun schilderwerken e.v. houtsnijwerk exposeren in de Rabobank te Venray. Zaterdag 30 juni gaan de leden per bus naar Sittard en Maastricht, om on der deskundige leiding de steden met hun historische bezienswaardigheden te bezichtigen. Vertrek vanaf het Hense- niusplein om 9 uur, terug 7 uur. Ge- interesserden met hun familieleden kunnen zich alsnog opgeven: tel. 83347. Van 10 t/m 30 aug. zal een expositie plaatsvinden van schilder-, boetseer-, houtsnijwerk en bloemsierkunst van Amberleden, in de schouwburg. In 't recente verleden vond 'n pick nick plaats, met tekenen of schilderen in de vrije natuur. Amberleden waren vertegenwoordigd op de braderie in Boxmeer en evenzo op de Aid Merselse dag. De eerstvolgende vergadering vindt plaats op 6 aug. om 8 uur, Kennedy- plein. moedens dat er een ommekeer is in de in 1973 begonnen dalende tendens. In 1983 vielen er op de Nederlandse wegen namelijk 1.800 doden (1.710 in 1982) en 53.000 gewonden (45.517 in 1982). In het derde kwartaal van vorig jaar was er in vergelijking met dezelfde periode in het voorgaande jaar al een stijging van het aantal doden met 14% en van het aantal gewonden met 4 °7o. Veilig Verkeer Nederland deelt in het jaarverslag een compliment uit aan al die vrijwilligers in het land die zoveel tijd steken in het bestrijden van de ver keersveiligheid in stad, dorp en streek. Uitgerekend is dat in 1983 rond 2.500 districts- en afdelingsbestuurders onge veer 75.000 onbetaalde uren voor de verkeersveiligheid in het algemeen en WN in het bijzonder actief waren. REGIONALISATIE De vereniging geeft in haar verslag duidelijk te kennen voorstander te zijn van de regionalisatie van het verkeers- veiligheidsbeleid, zoals die door het rijk in Friesland en in Drente in praktijk worden gebracht. VVN wil dat de overheid dit beleid voortzet waar andere mogelijk en naar andere procincies uitbreidt. „Wij zijn graag bereid daaraan - verdere - mede werking te verlenen" aldus VVN die bij deze activiteiten overigens al nauw be trokken is. VERKEERSEDU C ATIE In het jaarverslag geeft Veilig Verkeer Nederland te kennen verheugd te zijn dat de rijksoverheid aan de bevordering van een permanente verkeerseducatie een primaire plaats heeft toegekend. In verband met het feit, dat de ruimten in het oud-lyceum (Leunseweg en Sint Antoniusstraat) alle voor het geven van onderwijs nodig zijn, zal ook de Turkse gebedsruimte moeten verhui zen. In een eerder stadium is de Marok kaanse moskee ondergebracht in het houten noodlokaal van de kleuterschool ,,'t Beukenhöfke" aan de Beukenlaan. B. en w. hebben thans besloten, dat de Turkse moskee tijdelijk kan worden gehuisvest in het per 1 mei vrijgekomen gymnastieklokaal aan de Zuidsingel. De Stichting Turks Islamitisch Centrum krijgt het voorste gedeelte van de gym zaal, afgeschermd met een houten wand, ter grootte van ca. 100 mJ. Het is de bedoeling, dat zowel de Marokkaanse als de Turkse moskee te zijner tijd wordt ondergebracht in een vrijkomende school. In het eind van vorig jaar verschenen - en na de zomer door de tweede kamer te bespreken - Nationaal plan voor de Verkeersveiligheid (NPV) wordt dit tot uitdrukking gebracht, tot groot genoe gen van de vereniging die over dit on derwerp in de afgelopen tientallen jaren menig pleidooi heeft afgestoken. In het Nationaal Plan voor de ver keersveiligheid wordt de VVN genoemd als mede-uitvoerder bij een groot aantal maatregelen op het gebied van de ver keersveiligheid. „Wij zijn gaarne bereid die taken op ons te nemen. Wij gaan er daarbij va nuit, dat de overheid ons daartoe - voor zover niet binnen onze eigen vermogens liggend - middelen in de vorm van man kracht en geld zal verschaffen", zo wordt in het VVN jaarverslag gesteld. BIJSTURING Door de vermindering van de over heidsuitgave kan ook de VVN niet ont komen aan voortdurende bijsturing, het soms maken van een pas op de plaats en het streven naar een zo hoog mogelijke efficiency. In dit kader is er vorig jaar ook een aanzet gegeven tot doorlichting van het Centraal Bureau in Hilversum. De besluitvorming daarover zal dit jaar worden afgerond. boekhandel van den munckhof is ook dinsdags de gehele dag geopend Joekskapel Blaos Um Op uit Venray werd enkele maanden geleden uitgeno digd om in Krefeld een feest, ter gele genheid van het 70-jarig jubileum van Stadtreinigung, op te luisteren. Al gauw kreeg deze avond bij de leden de naam „dreksbakkenfeest" en er werd gezocht naar een passend aan denken. Een oude vuilnisemmer van de gemeente Venray werd helemaal opge knapt. Voorzien van de nodige stickers, waaronder het wapen van de gemeente Venray en van Blaos Um Op. Een bloeiende hortensia maakte deze „dreksbak" tot een pronkstuk. Afgelopen zaterdag was 't dan zover. Het illustere gezelschap werd met de dames opgehaald, en per luxe toering- car ging 't naar Krefeld. Het feest was in een grote versierde hal van de Stadtreinigung. Om ongeveer 10 uur werd met een korte speech de versierde Venrayse Dreksbak aangebo den aan de Stadtsdirektur Herr Hins- sen, als een blijvend aandenken aan dit 70-jarig jubileum. Ook de Duitsers lieten zich niet onbetuigd en boden namens de Stadtreinigung aan alle leden een klein plastic Mtihleimertje aan. De Venrayse dreksbak krijgt, aldus Herr Hinssen, een plaatsje op z'n kan toor Markant detail: een van de muzikan ten liet per ongeluk z'n muziekboek in de bus liggen. Hij heeft de hele avond zonder één noot toch moeten blazen. Vijf uur lang! Bijdrage van de Venrayse automobiel en garagebedrijven. U leest het goed voor nog geen hon derd gulden reist U naar Parijs en weer terug. De lichtstad die U nu zonder ver- keersdruktes en files kunt bezoeken, want de trein brengt U er heel komfor tabel naar toe. Met dit soorten teksten probeert de NS reizigers in de trein naar parijs te krijgen. Gezien die lage prijs is er alle kans dat dat wel lukt. Maar die lage prijs wekt natuurlijk wel argwaan. Kan zo'n NS het daar nu echt voor doen? De cijfers wijzen erop dat het nietkan. Volgens het jaarverslag van de n.v. Nederlandse Spoorwegen zijn er in 1983 9052 miljoen reizigerski lometers geproduceerd, waarvoor - van de reiziger zelf en van de staat - in totaal 2019 miljoen gulden is ontvangen. Dat is er per kilometer 44,8 cent. Met dat be drag id de NS uit de kosten gekomen. Wordt dat berag algemeen gehanteerd dan zou een retourtje Parijs van 1000 km dus 448 gulden moeten kosten: on geveer de prijs van een vliegbiljet! De werkelijke prijs zal dus wel lager liggen, hetgeen ook al blijkt uit de speciale voorwaarden die van toepassing zijn. Binnen de Europese gemeenschap is bepaald, dat nationale spoorwegmaat schappijen een vergoeding van de staat mogen krijgen voor dat deel van de kosten dat de reizigers niet (kunnen) op brengen. Achtergrond daarvan is dat het openbaar vervoer als een maat schappelijk belang wordt gezien, een standpunt dat te billijken valt. Maar of goedkope reisjes naar Parijs daar nu ook onder vallen, kan toch worden bet wijfeld. En als die lage prijs dan uitslui tend bedoeld is om niet gesubsidieerde touringcarondernemingen te beconcur reren, rijst toch de vraag of hier niet van concurrentie-vervalsing op koste van de Nederlandse belastingbetaler sprake is. Toch is het niet waarschijnlijk dat de Spoorwegen aan die 9,9 cent per km ge noeg hebben. Er moet dus geld bij. Dat idee lijkt te worden bevestigd door de volgende passage uit het jaarverslag: Om het hoofd te kunnen bieden aan de toenemende concurrentie van het ver voer per autobus en de eigen auto is in samenwerking met met de Belgische en de Franse Spoorwegen, een voordelig treinretour naar Parijs geintroduceerd. De eerste resultaten zijn gunstig. Deze promotionele aktie zal worden voortge zet. Deze vraag stelde de heer A. J. Hijl, directeur van de Venrayse Lagere Tech nische School, in zijn speeche bij de onlangs gehouden diploma-uitreiking aan de geslaagden van zijn school. Wij vonden zijn toespraak interessant ge noeg om er ook in wijdere kring be kendheid te geven. Wij citeren dan ook: Hoe krijgen we een aantal van de ge slaagde kandidaten aan de slag? Op de eerste plaats met de medewer king van het bedrijfsleven ter plaatse en de bijdrageregeling Vakopleiding Jeug digen van het Ministerie van Sociale Zaken en werkgelegenheid. Op de tweede plaats door de opleidings- en ontwikkelingsfondsen van de industriebonden. Wat houdt dat precies in en wat zijn hiervan de consequenties? De praktijkopleidingen zullen gere gionaliseerd worden d.w.z. afzonder lijke ondernemingen gaan samen de opleiding verzorgen onder de verant woordelijkheid van een regionale stich ting, samengesteld uit vertegenwoordi gers van werkgevers en werknemers. Deze stichting beheert de opleidingsca paciteit, inventariseert behoefte aan opgeleiden en tracht de opgeleiden na de opleiding in samenwerking met de arbeidsbureaus te plaatsen. De oplei dende ondernemingen voeren deze op dracht uit middels een deelovereen- komst met de regionale stichting. Per leeriing wordt door het fonds een bedrag van maximaal 11.000,en minimaal 2.500,— aan de regionale stichting verstrekt afhankelijk van de leersituatie. De leerlingen sluiten een in de c.a.o. ontwikkelde praktijkopleidingsovereen komst af. De leerlingen ontvangen geen loon, maar een vergoeding van minimaal 150,— tot maximaal 700,— per maand. De hoogte van de vergoeding is ondermeer afhankelijk van de hoeveel heid productieve arbeid die verricht wordt. In de bouw is het bovenstaande reeds in ontwikkeling via het regionale sa menwerkingsverband van ondernemers in de bouwnijverheid. Voor de metaalsector kunnen onder nemingen, die jongeren in regionaal verband wensen op te leiden voor een landelijk erkend diploma zich wenden tot de regionale kantoren van werk gevers- werknemersorganisaties. Voor het afsluiten van leerovereenkomsten wendt men zich tot de consulenten van de landelijke opleidingsorganen in het leerlingwezen. Het belangrijke van deze ontwikkeling is dat werkgevers en werk nemers samen proberen de bestaande opleidingscapaciteit voort te zetten en nieuwe te ontwikkelen. Van deze samenwerking valt dus wel wat te verwachten de komende jaren. Het ligt in de bedoeling om met in gang van het cursusjaar 1985-1986 alle leerplaatsen onder te brengen bij regionale stichtingen. Voor het cursusjaar 1984-1985 zal in Noord-Limburg alleen de bouw starten met een samenwerkingsverband. In ieder geval kunnen wij er met elkaar verheugd over zijn, dat er zoveel beweging gekomen is in de oplossing van de problematiek van de schoolver later. Na deze inleiding wijdde de heer Hijl bijzondere aandacht aan de in zijn school gehouden examens en de resulta ten daarvan: Aan de examens namen in totaal 256 kandidaten deel, hiervan behaalden 225 kandidaten het diploma, dit is 88%. Voor een diploma op C-niveau deden 61 kandidaten examen, waarvan 56 kandidaten het diploma behaalden en dus zouden kunnen verder studeren aan het M.B.O. Dit betekent 92% geslaag den op C-niveau. De overige 195 kandidaten deden examen op B en/of A-niveau. Hiervan slaagden 169 kandidaten, dit is 87%. Geslaagden wat nu? Van de 225 geslaagden zoeken 110 kandidaten een plaats op de arbeids markt; studeren 80 kandidaten verder voor een ander L.B.O.-diploma; stude ren 24 kandidaten verder aan het M.B.O.gaan 4 kandidaten naar het K.M.B.O.; gaan 4 kandidaten militaire dienst; hebben 3 kandidaten nog geen keuze gemaakt. L.T.S. Venray bij de top Het wordt mogelijk eentonig om te zeggen, aldus de heer Hijl, maar op nieuw behoorden wij bij de top van Nederland bij de examens van dit jaar. Het gemiddelde behaalde resultaat was voor de vakken als volgt: Nederlans 30,31 landelijk 29,45 Duits 39,33 landelijk 35,28 Engels 41,50 landelijk 36,68 Wiskunde 15,95 landelijk 15,81 Natuurkunde 15,75 landelijk 12,90 Dat betekent voor: Nederlands van de 355 scholen er 85 beter waren en 270 minder. Duits van de 96 scholen er 24 beter waren en 72 minder. Engels van de 354 scholen er 6 beter waren en 348 minder. Wiskunde van de 344 scholen er 132 beter waren en 212 minder. Natuurkunde van de 346 scholen er 13 beter waren en 333 minder. Algemeen gemiddelde is dan, dat van de 355 scholen er 300 met minder re sultaten waren en 55 met dezelfde of hogere. Verder mag ook het resultaat ge noemd worden bij de landdelijke veilig heidswedstrijden waar 3 gediplomeer den de tweede plaats bereik*—, te weten Hans Loenen, Alfred Wolfs en Ramon Clephas en waar een tweede klas leer ling, Edgar van Enckevort een derde prijs kreeg in de affiche tekenwedstrijd.

Peel en Maas | 1984 | | pagina 8