VEILIG VERKEER VENRAY 10 "Met veertien miljoen mensen zijn we toch goed voor veertien miljoen gulden? Help ons helpen. Geef. De sterkste man in het Land van Cuijk ROLLEBOL '84 Internationaal handbattoernooi Concert bij herdenking Willem van Oranje Rechtvaardige maatregel tegen over kwetsbaren WAT KOST'N AUTC TEGENWOORDIG! Het Rode Kruis helpt. Voor te veel ooi op te ooemeo. Wie hulp uodig heeft, kau altijd rekeueu op het Rode Kruis. GIRO 6868 7 AANVAL OP HET WERELD RECORD TELEFOONBOEKEN- SCHEUREN Hemelvaartsdag 31 mei wordt om 14.30 uur door dancing De Breyenburg in Ledeacker voor de derde maal de wedstrijden met als inzet de titel: „Sterkste man van het Land van Cuijk" georganiseerd. Momenteel is Jan Reys uit Haps in het bezit van de wi$selbeker. Hij is dan ook de man die dit jaar zal trachten om de wisselbeker voor de derde achtereen volgende keer te winnen en hem daardoor definitief mee naar huis te nemen. Concurrenten zijn o.m. Jo Daamen uit Haps die reeds tweemaal tweede geworden is in de wedstrijden om de sterkste man van het Land van Cuijk en de tweede man van^Jederland is op het onderdeel stenen tillen. Verder Theo Kuppen, sterkste man van Wilbertsoord 1983 en tevens sterkste man van 't Huukske 1984. Ook Ad Dalhuizen uit Grave, winnaar tot 90 kg van de sterkste man van Maas en Waal 1984. Al met al een imponerend deelne mersveld dat tot acht personen uitge breid zal worden. De onderdelen waarop deze sterke mannen elkaar zullen bestrijden zijn: Bankdrukken: liggend op de rug een gewicht opdrukken; accu tillen: een accu van 24 kg zolang mogelijk met gestrekte armen vasthouden; kniebui- gen: met een gewicht op de schouder door de knieën buigen en weer tot stand komen. Aanvangsgewicht 60 kg stenen tillen; ijzeren staaf buigen: een staaf met een lengte van 1.20 m. en 16 mm dik buigen; fustje tillen: eerst een fustje van 75 kg en vervolgens een van 100 kg met gestrekte armen boven het hoofd tillen. WERELDRECORD Tijdens de pauze zullen er verschei dene demonstraties plaatsvinden zoals het dubbelvouwen van een fiets en het kapotslaan van stenen op de borst van Henny Peters uit Wijchen. Deze Henny Peters zal tijdens de pauze ook een aanval doen op het wereldrecord tele foonboeken scheuren. Dit staat mo menteel volgens het Guiness-boek of Records op naam van Rob Fauré uit Voorburg, gevestigd 28 maart 1982 te Amstelveen meet 33 boeken in 5 minuten. De boeken waren 860 bladzijden dik. Henny Peters zal trachten in 5 minuten méér dan deze 33 boeken door te scheu ren die tevens iets dikker zullen zijn. Na afloop van de wedstrijden om de sterkste man van het Land van Cuijk zullen ook de deelnemers Jan Reys en Theo Kuppen nog proberen het wereld record telefoonboeken scheuren te ver beteren. Wie op onderhoud beknibbelt smijt met geld voor gratis advies cor reijnders dr. poelsstraat 14venray telefoon: 82810 meesterschilders Onder deze naam wordt op zondag 3 juni een happening georganiseerd tussen een viertal jeugdclubs uit Noord- Limburg. Met dit gebeuren, waaraan deelnemen Jong Arcen uit Arcen, De Zonnebloem uit Lomm, Lichtboei '75 uit Lomm en de Springplank uit Ven- ray, wordt de draad weer opgepakt uit de jaren '60 toen dergelijke ontmoetin gen tussen jeugdverenigingen vaker voorkwamen. De drang om op beperkte schaal de velugels uit te willen slaan uit zich in het willen ontmoeten van andere jeugdige elementen. Een vraag naar regionale expansie die door de Stichting Jeugdclubs Limburg, een overkoepende organisatie waarvan deze jeugdclubs lid zijn, gehoord werd. Het is deze stichting geweest die voor de benodigde onderlingen kontakten ge zorgd heeft. Trouwens het hele gebeu ren vindt plaats onder hun begeleiding. De organisatie van het buitengebeuren echter berust bij de vier al eerder ge noemde jeugdclubs. Rollebol '84 wordt een festijn waar een maandenlange voorbereiding wordt omgezet in een dag die bruist van jeugdige spontaniteit. Voor de statisctici onder ons de gege vens. Het gaat hier bij dit jeugdtreffen om ongeveer 150 kinderen in de leeftijd van zes, doorlopend tot vijftien en ou der, verdeeld in twee groepen te weten zes tot en met elf jaar en twaalf jaar en ouder. 's Morgens is er een fietstocht met op drachten voor de oudste groep. Dan is er voor de jongste groep een soort zes kamp op het voetbalterrein van Pingen in Lomm. 's Middags worden de rollen omgedraaid. Dan gaan de jongeren een wandeltocht met opdrachten houden en de ouderen wagen zich aan de zeskamp, die dan wel aangepast is aan het kunnen van deze groep. Om het wedstrijdelement dat er on- wederlegbaar toch wel in zit te kunnen belonen is er een puntensysteem opgezet dat al de vier de onderdelen omvat. Hieruit vloeit een gemiddelde per jeugd club voort, waarbij buiten de le tot en met de 4e prijs voor de beste jeugdclub er de gebruikelijke wisselbeker zal zijn. Of deze beker een herhaling van dit ge beuren waarborgt zal veel afhangen van de dag zelf. Maar als de kinderen met net zo'n enthousiasme zullen reageren op deze Rollebol '84 als hun leiders en leidsters in de voorbereiding daarvan dan zal dit gebeuren zeer zeker naar een plaatsje op de jaarlijkse activiteitenkalender van de verschillende jeugdclubs solliciteren. En misschien is dit dan voor andere jeugd clubs, die nu nog de kat uit de boom ge keken hebben, een teken om mee te gaan doen. Rollebol '84, véél succes. Op Hemelvaartsdag organiseert „Manual" voor de zesde maal een internationaal handbaltoernooi op het sportcomplex van St. Servatius. In totaal zullen 61 teams van 19 ver enigingen een sportieve strijd met elkaar aanbinden. Onder hen zijn vier Duitse clubs. Als de weergoden „Manual" dit jaar goed gezind zijn, is het evenement bij voorbaat geslaagd. Dit in tegenstelling tot vorig jaar, toen op Hemelvaartsdag een zuidwester storm handballen onmo gelijk maakte. Vanaf 16.10 uur beginnen de finale wedstrijden, wat moet resulteren in een einduitslag welke om 18.15 uur bekend zal worden gemaakt. SNELHEIDSCONTROLES Tijdens maandag j.l. gehouden snel heidscontroles o.a. op de Langstraat, de Overloonseweg en de St. Jozeflaan te Smakt werden 50 automobilisten be keurd terzake te hard rijden. Snelheden werden gemeten van 62 tot 90 km/u. Daar waar gecontroleerd werd is de max. snelheid bepaald op 50 km per uur. De verschillende zangkoren en mu ziekgezelschappen die deelnamen aan de herdenking van Willem van Oranje, kunnen terugzien op een zeer geslaagde zang- en muziekavond. Nadat de burgemeester met enkele treffende woorden aandacht had ge vraagd voor de betekenis van Willem van Oranje voor ons land, traden ach tereenvolgens voor het voetlicht de Venrayse Orkestvereniging, de zangko ren Crescendo, Venrode, Oirlo, Ars Musica en het Venrays Mannenkoor, terwijl na de pauze de fanfare van Ys- selsteyn en de harmonie van Oostrum deze avond van fijne muziek sloten. In het bijzonder ook de Oostrumse harmonie „Sub Matris Tutela" oogstte veel waardering voor de uitvoering van de Valeriussuite en het Hobo-concert van Corelli. Al met al een avond die muzikaal een hoogtepunt genoemd kan worden door de ruim 600 medewerkende amateur muzikanten; een avond ook die geken merkt werd door een vlotte organisatie waardoor het mogelijk was dat de aan wezigen met grote interesse en veel ple- zier dit concert konden volgen. Op wegen binnen een bebouwde kom golden sinds de jaren vijftig twee snel heidslimieten: de algemene beperking tot 50 km per uur en de incidentele be perking tot 70 km per uur op specifieke verkeersaders. Hoewel de 50 km-regeling van wezen lijke betekenis bleek voor de verkeers veiligheid, was deze maatregel toch te ongenuanceerd. In 1976 kreeg het woonerf de wettelijke status; de snel heid Werd daar teruggebracht tot stap voets. Vorig jaar april kregen wegbeheerders de mogelijkheid op bepaalde wegen of weggedeelten binnen de bebouwde kom een maximum snelheid van 30 km per uur in te stellen. Sinds 1 januari van dit jaar kan die 30 km ook gelden in een stelsel van wegen, een zone. BEDREIGING De 30-km regeling is evenals het woonerf gebaseerd op een maatschap pelijke behoeft. In woonwijken spelen kinderen. Er wordt veel gelopen en ge fietst, naar en van scholen, winkelcen tra, buurthuizen, bejaardencentra en sportaccommodaties. Voor al deze acti viteiten gaat van het gemotoriseerde verkeer in de directe omgeving een ster ke bedreiging uit. De meetbare onveiligheid (in de vorm van ongevallen), de bijna-ongevallen en het gevoel van onveiligheid devalueren de leefbaarheid in een woonwijk in ster ke mate. De bewoners willen dat terecht veranderd zien en ontplooien daartoe de nodige initiatieven. INSTRUMENT In iedere stad en in elke dorp zijn ge bieden waar gewoond, gewinkeld en ge- recreëerd wordt. Het zijn de verblijfsge- bieden, waar de verkeersfunctie onder geschikt is aan de verblijfsfunctie. Deze gebieden zijn bereikbaar en berijdbaar voor het gemotoriseerde verkeer. Maar als de auto de verblijfsfunctie in zo'n verblijfsgebied gaat belemmeren of be dreigen, is er iets mis. De 30 km-regeling nu is een instru ment om hierin verbetering te brengen. Het is de structurele aanpak van een structureel probleem en de verkeerskun dige vertaling van de wensen van het pu bliek. KRITISCHE GRENS In verblijfsgebiden is een hoog per centage van alle ongevallen te wijten aan te hoge snelheden. Het ligt dan ook voor de hand juist de snelheid aan te pakken. Die snelheden moeten over eenstemmen met de activiteiten en om standigheden in deze gebieden: overste ken, fietsen, spelende kinderen, veel zijstraten, geparkeerde auto's enz. In woon- en verblijfsgebieden is een snelheid van 50 km te hoog. De kritische grens blijkt te liggen bij 30 km. Blijft men daar beneden, dan neemt de kans op ongelukken duidelijk af doordat au tomobilisten de mogelijkheid hebben tijdig en juist te reageren op fouten van anderen. Bovendien is aangetoond dat bij rijsnelheden van 30 km of lager geen ernstig letselongevallen voorkomen. WEERSSTANDEN Het stellen van de 30 km limiet in ver blijfsgebieden is rechtvaardig tegenover alle kwetsbare weggebruikers. Zij krij gen op die manier de kans om in geval van ondoordachtzaamheid of bij beoor delingsfouten er zonder kleerscheuren af te komen. De 30 km moet wel be schouwd worden als maximumsnelheid. In een aantal gevallen, bijv. bij schooluitgangen en speelplaatsen, zal het zelfs gewenst zijn nog lagere snelhe den tot 10 a 15 km af te dwingen. Automobilisten ervaren snelheidsbe perkingen als een aantasting van de ver worven vrijheid. Zo waren destijds de weerdtanden tegen de ingevoerde 50 km grens groot (evenals trouwens het aantal overtredingen) Die weerstanden zijn in tussen verminderd, onder meer als ge volg van een stuk gewenning en van meer begrip voor het feit dat te hoge snelheden ten koste kan gaan van de vei ligheid van anderen. Daar bij komt dat een automobiüst ook wel als voetganger of fietser aan het verkeer deelneemt en dan ervaart dat hij afhankelijk is van het verkeersgedrag van automobilisten. STRAATINRICHTING Maar ondanks aanvaarding, begrip en gewenning wordt de 50 km grens nog veelvuldig overschreden. Er is meer no dig om tot snelheidsmatiging gemoti veerd te worden, zeker nu een reduktie tot 30 km per uur opgelegd kan worden. Behalve het bijbrengen van kennis over en begrip voor de 30 km, zijn er nog twee andere zaken om het gewenste rijgedrag te bereiken; snelheidscontrole (en vervolging bij overtreding) en we- ginrichting. Die controle is nilet altijd en overal mogelijk. Het succes van de 30 km maatregel zal dan ook sterk afhan gen van de inrichting en de vormgeving van de betreffende wegen en straten (het zal duidelijk zijn dat enkel een 30- bord plaatsen weinig zinvol is!) AANPASSING Verscheidene straten zullen wat in richting betreft reeds geschikt zijn voor de nieuwe maatregel. Daarbij valt te denken aan „erfachtige" woonstraten in nieuwbouwwijken. Veel andere stra ten zullen een aanpassing behoeven. In ges| Wi de wettelijke maatregel wordt dan een aantal voorwaarden waaraan straten moeten voldoen omi der de 30 km limiet te kunnen vallei In de praktijk komt het erop neer de straat met één of enkele incii aanpassingen wordt veranderd (din geval minder ingrijpend dan woonerf) Zo zal zichtbaar duide moeten worden gemaakt dat het woonstraat betreft waar weliswaar auto kan komen, maar waar die auto genlijk een ondergeschikte gast is. der zullen drempels, versmallingen andere snelheidsremmers hardrijdeni mogelijk moeten maken Kruidi J803 I 'ij zi met di ANNE tost en Itgen larijn Jke even 23 me Morer Venra KRITISCH BEKUKUe ip is o Op di: onz ;Wij ni irlWTT g ;Zusje Behalve maatregelen'die de snelh beinvloeden kan ook gedacht wor aan het bevorderen van zicht op spel i de kinderen, het afscheiden van s| terreinen van de rijbaan, het herkenbj.\ maken van gevarenpunten< het vooi men van hinderlijk geparkeerde autfUria en het accentueren van schooluit| gen. De straten in een verblijfsgebied gen eigenlijk niet meer auto's vert ken dan zo'n 200 in het spitsuur, ke wegen buiten het 30 km gebied ten blijven. Door allerlei maatregi zoals afsluitingen en eenrichtingsi keer, kan de verkeerscirculatie bim een wijk worden veranderd. De gevolgen zullen echter zeer tisch bekeken dienen te worden. V/ problemen worden al gauw verscho in plaats van opgelost te worden. DIEFSTAL Van een Mercedes-Camper w bij de Gouden Leeuw stond werd reservewiel met Michelin band kunststof hoes ontvreemd. Gebor VONN Docht Martii Mi Copp< '5815 DSÊ D f 110,- voor 'n héél weekend! Vanaf f 110,- huurt u 'n Hertz auto van vrijdag 17.00 tot maandag 09.00 uur. Incl. alle kilometer en BTW. van de Ven Leunseweg 47a, tel. 04780-85696 ETER .uilen voorc iet Gi 4.00 ;erk t Recep 19.30 Roela Wij g: Ferd. 5753 1 LLEN en EROE! trouw ni a.s. de Ve! Langs Recep 20.30 ,Dan: Raad! te Ver Vij w bns hi een oi ;emaa ;en v< heid b gesche AREL •LA Statio Wij w danke ties en met oi TS ei [RH A STER ITOF Fred i (1963) (comp C.B.F nray i VOO tel. l EGG1 BI voi Pipe( Ie bez igiusw KO( enkele 845 HE A 10 Nog altijd en altijd weer opnieuw gaan miljoenen mensen gebukt onder natuurrampen, armoede, epidemieën en ziekten. Miljoenen mensen leven onder omstandigheden die nauwelijks menselijk te noemen zijn. In gebieden die worden geteisterd door oorlog, hongersnood, geweld. Het Rode Kruis probeert daar wat aan te doen. In binnen- en buitenland. In eigen land in stilte en op tal van manieren die misschien minder tot de verbeelding spreken, maar zeker zo belangrijk zijn als hulpverlening in echte grote rampgebieden. Zonder aanzien des persoons. Onafhankelijk van huidskleur, godsdienstige of politieke overtuiging. Het Rode Kruis is slechts afhankelijk van u. Wij kunnen slechts weg geven wat we van u krijgen. U zult begrijpen dat die hulp verlening jaarlijks miljoenen kost Voor voedsel en medikamenten. Of voor de opzet van vluchtelingenkampen, ziekenhuizen, uitzenden van medi sche teams. En om wat dichter bij huis te blijven, het in de vaart houden van de Henry Dunant het Rode Kruis Corps of de Welfare. Tenminste zolang het Rode Kruis kan rekenen op u en ons. We kunnen op alles besparen. Behalve op hulp verlening. Er zijn miljoenen nodig. Dus die miljoenen moeten er komen. Dat moet kunnen. Er is maar één manier waarop het kan en moet lukken. Samen! Want wees eerlijk Met veertien miljoen men sen moeten we toch goed zijn voor minstens veertien miljoen gulden? Help het Rode Kruis helpen. Geef gul. In de kollekte- bus, aan de deur of door een bijdrage op: FSLX üetb 1428. 1699. 680. S67, jzen HOL I. 857 tl ei (aster ontaf tentaf lapstc lachtl en, er ulensé 047: n'wc EN nsdaj lur 's d pap en St „Ree [VRA )PRC tiet li Klee LEF. Kaas Assi icties van

Peel en Maas | 1984 | | pagina 20