VEILIG VERKEER VENRAY
10
"Met veertien miljoen mensen zijn we
toch goed voor veertien miljoen gulden?
Help ons helpen. Geef.
De sterkste man
in het
Land van Cuijk
ROLLEBOL '84
Internationaal
handbattoernooi
Concert bij
herdenking
Willem van
Oranje
Rechtvaardige
maatregel tegen
over kwetsbaren
WAT KOST'N AUTC
TEGENWOORDIG!
Het Rode Kruis helpt.
Voor te veel ooi op te ooemeo.
Wie hulp uodig heeft, kau altijd
rekeueu op het Rode Kruis.
GIRO 6868
7
AANVAL OP HET WERELD
RECORD TELEFOONBOEKEN-
SCHEUREN
Hemelvaartsdag 31 mei wordt om
14.30 uur door dancing De Breyenburg
in Ledeacker voor de derde maal de
wedstrijden met als inzet de titel:
„Sterkste man van het Land van
Cuijk" georganiseerd.
Momenteel is Jan Reys uit Haps in
het bezit van de wi$selbeker. Hij is dan
ook de man die dit jaar zal trachten om
de wisselbeker voor de derde achtereen
volgende keer te winnen en hem
daardoor definitief mee naar huis te
nemen.
Concurrenten zijn o.m. Jo Daamen
uit Haps die reeds tweemaal tweede
geworden is in de wedstrijden om de
sterkste man van het Land van Cuijk en
de tweede man van^Jederland is op het
onderdeel stenen tillen. Verder Theo
Kuppen, sterkste man van Wilbertsoord
1983 en tevens sterkste man van 't
Huukske 1984. Ook Ad Dalhuizen uit
Grave, winnaar tot 90 kg van de sterkste
man van Maas en Waal 1984.
Al met al een imponerend deelne
mersveld dat tot acht personen uitge
breid zal worden.
De onderdelen waarop deze sterke
mannen elkaar zullen bestrijden zijn:
Bankdrukken: liggend op de rug een
gewicht opdrukken; accu tillen: een
accu van 24 kg zolang mogelijk met
gestrekte armen vasthouden; kniebui-
gen: met een gewicht op de schouder
door de knieën buigen en weer tot stand
komen. Aanvangsgewicht 60 kg stenen
tillen; ijzeren staaf buigen: een staaf
met een lengte van 1.20 m. en 16 mm
dik buigen; fustje tillen: eerst een fustje
van 75 kg en vervolgens een van 100 kg
met gestrekte armen boven het hoofd
tillen.
WERELDRECORD
Tijdens de pauze zullen er verschei
dene demonstraties plaatsvinden zoals
het dubbelvouwen van een fiets en het
kapotslaan van stenen op de borst van
Henny Peters uit Wijchen. Deze Henny
Peters zal tijdens de pauze ook een
aanval doen op het wereldrecord tele
foonboeken scheuren. Dit staat mo
menteel volgens het Guiness-boek of
Records op naam van Rob Fauré uit
Voorburg, gevestigd 28 maart 1982 te
Amstelveen meet 33 boeken in 5
minuten.
De boeken waren 860 bladzijden dik.
Henny Peters zal trachten in 5 minuten
méér dan deze 33 boeken door te scheu
ren die tevens iets dikker zullen zijn.
Na afloop van de wedstrijden om de
sterkste man van het Land van Cuijk
zullen ook de deelnemers Jan Reys en
Theo Kuppen nog proberen het wereld
record telefoonboeken scheuren te ver
beteren.
Wie op onderhoud
beknibbelt
smijt met geld
voor gratis advies
cor reijnders
dr. poelsstraat 14venray
telefoon: 82810
meesterschilders
Onder deze naam wordt op zondag 3
juni een happening georganiseerd tussen
een viertal jeugdclubs uit Noord-
Limburg. Met dit gebeuren, waaraan
deelnemen Jong Arcen uit Arcen, De
Zonnebloem uit Lomm, Lichtboei '75
uit Lomm en de Springplank uit Ven-
ray, wordt de draad weer opgepakt uit
de jaren '60 toen dergelijke ontmoetin
gen tussen jeugdverenigingen vaker
voorkwamen. De drang om op beperkte
schaal de velugels uit te willen slaan uit
zich in het willen ontmoeten van andere
jeugdige elementen.
Een vraag naar regionale expansie die
door de Stichting Jeugdclubs Limburg,
een overkoepende organisatie waarvan
deze jeugdclubs lid zijn, gehoord werd.
Het is deze stichting geweest die voor de
benodigde onderlingen kontakten ge
zorgd heeft. Trouwens het hele gebeu
ren vindt plaats onder hun begeleiding.
De organisatie van het buitengebeuren
echter berust bij de vier al eerder ge
noemde jeugdclubs. Rollebol '84 wordt
een festijn waar een maandenlange
voorbereiding wordt omgezet in een dag
die bruist van jeugdige spontaniteit.
Voor de statisctici onder ons de gege
vens. Het gaat hier bij dit jeugdtreffen
om ongeveer 150 kinderen in de leeftijd
van zes, doorlopend tot vijftien en ou
der, verdeeld in twee groepen te weten
zes tot en met elf jaar en twaalf jaar en
ouder.
's Morgens is er een fietstocht met op
drachten voor de oudste groep. Dan is
er voor de jongste groep een soort zes
kamp op het voetbalterrein van Pingen
in Lomm. 's Middags worden de rollen
omgedraaid. Dan gaan de jongeren een
wandeltocht met opdrachten houden en
de ouderen wagen zich aan de zeskamp,
die dan wel aangepast is aan het kunnen
van deze groep.
Om het wedstrijdelement dat er on-
wederlegbaar toch wel in zit te kunnen
belonen is er een puntensysteem opgezet
dat al de vier de onderdelen omvat.
Hieruit vloeit een gemiddelde per jeugd
club voort, waarbij buiten de le tot en
met de 4e prijs voor de beste jeugdclub
er de gebruikelijke wisselbeker zal zijn.
Of deze beker een herhaling van dit ge
beuren waarborgt zal veel afhangen van
de dag zelf.
Maar als de kinderen met net zo'n
enthousiasme zullen reageren op deze
Rollebol '84 als hun leiders en leidsters
in de voorbereiding daarvan dan zal dit
gebeuren zeer zeker naar een plaatsje op
de jaarlijkse activiteitenkalender van de
verschillende jeugdclubs solliciteren. En
misschien is dit dan voor andere jeugd
clubs, die nu nog de kat uit de boom ge
keken hebben, een teken om mee te
gaan doen.
Rollebol '84, véél succes.
Op Hemelvaartsdag organiseert
„Manual" voor de zesde maal een
internationaal handbaltoernooi op het
sportcomplex van St. Servatius.
In totaal zullen 61 teams van 19 ver
enigingen een sportieve strijd met elkaar
aanbinden. Onder hen zijn vier Duitse
clubs.
Als de weergoden „Manual" dit jaar
goed gezind zijn, is het evenement bij
voorbaat geslaagd. Dit in tegenstelling
tot vorig jaar, toen op Hemelvaartsdag
een zuidwester storm handballen onmo
gelijk maakte.
Vanaf 16.10 uur beginnen de finale
wedstrijden, wat moet resulteren in een
einduitslag welke om 18.15 uur bekend
zal worden gemaakt.
SNELHEIDSCONTROLES
Tijdens maandag j.l. gehouden snel
heidscontroles o.a. op de Langstraat, de
Overloonseweg en de St. Jozeflaan te
Smakt werden 50 automobilisten be
keurd terzake te hard rijden. Snelheden
werden gemeten van 62 tot 90 km/u.
Daar waar gecontroleerd werd is de
max. snelheid bepaald op 50 km per
uur.
De verschillende zangkoren en mu
ziekgezelschappen die deelnamen aan
de herdenking van Willem van Oranje,
kunnen terugzien op een zeer geslaagde
zang- en muziekavond.
Nadat de burgemeester met enkele
treffende woorden aandacht had ge
vraagd voor de betekenis van Willem
van Oranje voor ons land, traden ach
tereenvolgens voor het voetlicht de
Venrayse Orkestvereniging, de zangko
ren Crescendo, Venrode, Oirlo, Ars
Musica en het Venrays Mannenkoor,
terwijl na de pauze de fanfare van Ys-
selsteyn en de harmonie van Oostrum
deze avond van fijne muziek sloten.
In het bijzonder ook de Oostrumse
harmonie „Sub Matris Tutela" oogstte
veel waardering voor de uitvoering van
de Valeriussuite en het Hobo-concert
van Corelli.
Al met al een avond die muzikaal een
hoogtepunt genoemd kan worden door
de ruim 600 medewerkende amateur
muzikanten; een avond ook die geken
merkt werd door een vlotte organisatie
waardoor het mogelijk was dat de aan
wezigen met grote interesse en veel ple-
zier dit concert konden volgen.
Op wegen binnen een bebouwde kom
golden sinds de jaren vijftig twee snel
heidslimieten: de algemene beperking
tot 50 km per uur en de incidentele be
perking tot 70 km per uur op specifieke
verkeersaders.
Hoewel de 50 km-regeling van wezen
lijke betekenis bleek voor de verkeers
veiligheid, was deze maatregel toch te
ongenuanceerd. In 1976 kreeg het
woonerf de wettelijke status; de snel
heid Werd daar teruggebracht tot stap
voets.
Vorig jaar april kregen wegbeheerders
de mogelijkheid op bepaalde wegen of
weggedeelten binnen de bebouwde kom
een maximum snelheid van 30 km per
uur in te stellen. Sinds 1 januari van dit
jaar kan die 30 km ook gelden in een
stelsel van wegen, een zone.
BEDREIGING
De 30-km regeling is evenals het
woonerf gebaseerd op een maatschap
pelijke behoeft. In woonwijken spelen
kinderen. Er wordt veel gelopen en ge
fietst, naar en van scholen, winkelcen
tra, buurthuizen, bejaardencentra en
sportaccommodaties. Voor al deze acti
viteiten gaat van het gemotoriseerde
verkeer in de directe omgeving een ster
ke bedreiging uit.
De meetbare onveiligheid (in de vorm
van ongevallen), de bijna-ongevallen en
het gevoel van onveiligheid devalueren
de leefbaarheid in een woonwijk in ster
ke mate. De bewoners willen dat terecht
veranderd zien en ontplooien daartoe de
nodige initiatieven.
INSTRUMENT
In iedere stad en in elke dorp zijn ge
bieden waar gewoond, gewinkeld en ge-
recreëerd wordt. Het zijn de verblijfsge-
bieden, waar de verkeersfunctie onder
geschikt is aan de verblijfsfunctie. Deze
gebieden zijn bereikbaar en berijdbaar
voor het gemotoriseerde verkeer. Maar
als de auto de verblijfsfunctie in zo'n
verblijfsgebied gaat belemmeren of be
dreigen, is er iets mis.
De 30 km-regeling nu is een instru
ment om hierin verbetering te brengen.
Het is de structurele aanpak van een
structureel probleem en de verkeerskun
dige vertaling van de wensen van het pu
bliek.
KRITISCHE GRENS
In verblijfsgebiden is een hoog per
centage van alle ongevallen te wijten
aan te hoge snelheden. Het ligt dan ook
voor de hand juist de snelheid aan te
pakken. Die snelheden moeten over
eenstemmen met de activiteiten en om
standigheden in deze gebieden: overste
ken, fietsen, spelende kinderen, veel
zijstraten, geparkeerde auto's enz.
In woon- en verblijfsgebieden is een
snelheid van 50 km te hoog. De kritische
grens blijkt te liggen bij 30 km. Blijft
men daar beneden, dan neemt de kans
op ongelukken duidelijk af doordat au
tomobilisten de mogelijkheid hebben
tijdig en juist te reageren op fouten van
anderen. Bovendien is aangetoond dat
bij rijsnelheden van 30 km of lager geen
ernstig letselongevallen voorkomen.
WEERSSTANDEN
Het stellen van de 30 km limiet in ver
blijfsgebieden is rechtvaardig tegenover
alle kwetsbare weggebruikers. Zij krij
gen op die manier de kans om in geval
van ondoordachtzaamheid of bij beoor
delingsfouten er zonder kleerscheuren
af te komen. De 30 km moet wel be
schouwd worden als maximumsnelheid.
In een aantal gevallen, bijv. bij
schooluitgangen en speelplaatsen, zal
het zelfs gewenst zijn nog lagere snelhe
den tot 10 a 15 km af te dwingen.
Automobilisten ervaren snelheidsbe
perkingen als een aantasting van de ver
worven vrijheid. Zo waren destijds de
weerdtanden tegen de ingevoerde 50 km
grens groot (evenals trouwens het aantal
overtredingen) Die weerstanden zijn in
tussen verminderd, onder meer als ge
volg van een stuk gewenning en van
meer begrip voor het feit dat te hoge
snelheden ten koste kan gaan van de vei
ligheid van anderen. Daar bij komt dat
een automobiüst ook wel als voetganger
of fietser aan het verkeer deelneemt en
dan ervaart dat hij afhankelijk is van
het verkeersgedrag van automobilisten.
STRAATINRICHTING
Maar ondanks aanvaarding, begrip
en gewenning wordt de 50 km grens nog
veelvuldig overschreden. Er is meer no
dig om tot snelheidsmatiging gemoti
veerd te worden, zeker nu een reduktie
tot 30 km per uur opgelegd kan worden.
Behalve het bijbrengen van kennis
over en begrip voor de 30 km, zijn er
nog twee andere zaken om het gewenste
rijgedrag te bereiken; snelheidscontrole
(en vervolging bij overtreding) en we-
ginrichting. Die controle is nilet altijd
en overal mogelijk. Het succes van de 30
km maatregel zal dan ook sterk afhan
gen van de inrichting en de vormgeving
van de betreffende wegen en straten (het
zal duidelijk zijn dat enkel een 30- bord
plaatsen weinig zinvol is!)
AANPASSING
Verscheidene straten zullen wat in
richting betreft reeds geschikt zijn voor
de nieuwe maatregel. Daarbij valt te
denken aan „erfachtige" woonstraten
in nieuwbouwwijken. Veel andere stra
ten zullen een aanpassing behoeven. In
ges| Wi
de wettelijke maatregel wordt dan
een aantal voorwaarden
waaraan straten moeten voldoen omi
der de 30 km limiet te kunnen vallei
In de praktijk komt het erop neer
de straat met één of enkele incii
aanpassingen wordt veranderd (din
geval minder ingrijpend dan
woonerf) Zo zal zichtbaar duide
moeten worden gemaakt dat het
woonstraat betreft waar weliswaar
auto kan komen, maar waar die auto
genlijk een ondergeschikte gast is.
der zullen drempels, versmallingen
andere snelheidsremmers hardrijdeni
mogelijk moeten maken
Kruidi
J803 I
'ij zi
met di
ANNE
tost en
Itgen
larijn
Jke
even
23 me
Morer
Venra
KRITISCH BEKUKUe
ip is o
Op di:
onz
;Wij ni
irlWTT
g ;Zusje
Behalve maatregelen'die de snelh
beinvloeden kan ook gedacht wor
aan het bevorderen van zicht op spel i
de kinderen, het afscheiden van s|
terreinen van de rijbaan, het herkenbj.\
maken van gevarenpunten< het vooi
men van hinderlijk geparkeerde autfUria
en het accentueren van schooluit|
gen.
De straten in een verblijfsgebied
gen eigenlijk niet meer auto's vert
ken dan zo'n 200 in het spitsuur,
ke wegen buiten het 30 km gebied
ten blijven. Door allerlei maatregi
zoals afsluitingen en eenrichtingsi
keer, kan de verkeerscirculatie bim
een wijk worden veranderd.
De gevolgen zullen echter zeer
tisch bekeken dienen te worden. V/
problemen worden al gauw verscho
in plaats van opgelost te worden.
DIEFSTAL
Van een Mercedes-Camper w
bij de Gouden Leeuw stond werd
reservewiel met Michelin band
kunststof hoes ontvreemd.
Gebor
VONN
Docht
Martii
Mi
Copp<
'5815
DSÊ D
f 110,- voor 'n héél weekend!
Vanaf f 110,- huurt u 'n Hertz auto
van vrijdag 17.00 tot maandag 09.00
uur. Incl. alle kilometer en BTW.
van de Ven
Leunseweg 47a, tel. 04780-85696
ETER
.uilen
voorc
iet Gi
4.00
;erk t
Recep
19.30
Roela
Wij g:
Ferd.
5753 1
LLEN
en
EROE!
trouw
ni a.s.
de Ve!
Langs
Recep
20.30
,Dan:
Raad!
te Ver
Vij w
bns hi
een oi
;emaa
;en v<
heid b
gesche
AREL
•LA
Statio
Wij w
danke
ties en
met oi
TS ei
[RH A
STER
ITOF
Fred i
(1963)
(comp
C.B.F
nray i
VOO
tel. l
EGG1
BI voi
Pipe(
Ie bez
igiusw
KO(
enkele
845
HE
A
10
Nog altijd en altijd weer opnieuw gaan miljoenen
mensen gebukt onder natuurrampen, armoede, epidemieën
en ziekten. Miljoenen mensen leven onder omstandigheden
die nauwelijks menselijk te noemen zijn. In gebieden die
worden geteisterd door oorlog, hongersnood, geweld.
Het Rode Kruis probeert daar wat aan te doen.
In binnen- en buitenland. In eigen land in stilte en op
tal van manieren die misschien minder tot de verbeelding
spreken, maar zeker zo belangrijk zijn als hulpverlening in
echte grote rampgebieden.
Zonder aanzien des persoons. Onafhankelijk van
huidskleur, godsdienstige of politieke overtuiging. Het Rode
Kruis is slechts afhankelijk van u. Wij kunnen slechts weg
geven wat we van u krijgen. U zult begrijpen dat die hulp
verlening jaarlijks miljoenen kost
Voor voedsel en medikamenten. Of voor de opzet van
vluchtelingenkampen, ziekenhuizen, uitzenden van medi
sche teams. En om wat dichter bij huis te blijven, het in de
vaart houden van de Henry Dunant het Rode Kruis Corps of
de Welfare.
Tenminste zolang het Rode Kruis kan rekenen op u
en ons. We kunnen op alles besparen. Behalve op hulp
verlening. Er zijn miljoenen nodig. Dus die miljoenen moeten
er komen. Dat moet kunnen.
Er is maar één manier waarop het kan en moet
lukken. Samen! Want wees eerlijk Met veertien miljoen men
sen moeten we toch goed zijn voor minstens veertien
miljoen gulden?
Help het Rode Kruis helpen. Geef gul. In de kollekte-
bus, aan de deur of door een bijdrage op:
FSLX
üetb
1428.
1699.
680.
S67,
jzen
HOL
I. 857
tl ei
(aster
ontaf
tentaf
lapstc
lachtl
en, er
ulensé
047:
n'wc
EN
nsdaj
lur 's
d pap
en St
„Ree
[VRA
)PRC
tiet
li
Klee
LEF.
Kaas
Assi
icties
van