GEMEENTEPRAAT Jaarprogramma Specifiek Welzijn (1) NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY Redactie GA. Schutte, Bureau Voorlichting Bezuinigingen troef in welzijns- programma 1984 GLAS HET INZAMELEN WAARD. HUPIN DE GLASBAK! Inspraak jaar programma Werkgroep emancipatiebeleid Inspraak verordening Commissie Ruimtelijke Or dening en Volks huisvesting Bestemmingsplan „Centrum" Bouwvergunning verleend Ouderbijdrage schoolzwemmen Hinderwet Collektekalender oktober 1983 NIEUW! Snorkelcursus in Gemeentelijk combi-zwembad Hinderwet Medische gevolgen van een kernoorlog (4) VRIJDAG 30 SEPTEMBER 1983 Nr. 39 Het jaarprogramma Specifiek Wei- rijn I984 is in ontwerp gereed. Dit wel- zijnsprogramma beschrijft de maatrege len die de gemeente zich voorstelt te ne men ter bevordering van hel welzijn van haar burgers. Kenmerkend voor deze voorgestelde maatregelen zijn de verlaging van ge meentelijke subsidies en de geringe ruimte voor nieuw beleid. Het programma is opgedeeld in drie sektoren, die lesamen aangeduid wor den met „specifiek welzijn": de sekto- ren zorg, educatie en recreatie. De noodzaak tot bezuinigen in de ge meentelijke uitgaven betekent dat voor in de diverse sektoren een bezuini- van gemiddeld 11% op de uilgaven van 1983 bereikt moest worden. Bezuinigen kan niet in het wilde weg, maar moet op basis van afweging en pri oriteit. Het welzijnsprogramma 1982/1985 geeft hiervoor de uit gangspunten aan. In het beleid voor 1984 is prioriteit toegekend aan: uitvoerend werk en akliviteiten; het vrijwilligerswerk; de meest kwetsbare groepen. Verlaging van subsidie of zelfs stop zetting kan hard aankomen. Maar wel zijn bestaal niet allen bij de gratie van een gemeentelijke subsidie of bijdrage. Belangrijker is wat men zélf wil doen en bereid is te doen voor dit welzijn. Sa men werken aan welzijn in Venray. In dit artikel zullen wij het jaarpro gramma behandelen. De nadruk zal hierbij komen te liggen op de in het oog springende bezuinigingen en de voor stellen voor nieuwe maatregelen (nieuw beleid). Voor een gedetaileerd overzicht van de subsidies en bijdragen, die hel gemeentebestuur in 1984 wil gaan ver trekken, verwijzen wij U naar hei jaar programma, dal ter inzage ligt in de In- \ot\ek en in de openbare bibliotheek. EDUCATIE Allereerst zullen we de sektor Educa tie behandelen. Binnen deze sektor zijn ide volgende werksoorten te onderschei den: Kinderopvang, Jeugd- en jonge renwerk, Volwassenen-educatie, Eman cipatie, Cultuur en Opbouwwerk. De maatregelen en voornemens om •84 binnen de sektor educatie beper ken zich in hoofdzaak tot een voortzet ting c.q. vervolg op reeds bestaande ak liviteiten. Nieuw mag worden genoemd het voorstel van het college om de („Werkgroep molen Nooit Gedacht" bij te staan in haar strijd voor het behoud van de Merselose molen. Deze werk groep wil via zelfwerkzaamheid het ver- ral van de molen een halt toeroepen. Het college is bereid de materiaalkosten 'te subsidiëren. Ook nieuw is de invoe ring van de basissubsidie voor vrouwe norganisaties met educatieve en/of emanciaptieve aktiviteiten. Deze subsi die is bedoeld ter bekostiging van orga nisatorische aktiviteiten. Het bovenwijks jongerencentrum Free Wheelin heeft de bezuinigingsdans voor 1984 kunnen ontspringen. Het col lege stelt zelfs voor om de subsidie aan dit jongerencentrum te verhogen in ver band met de beheerskosten. Veel instellingen, werkzaam in deze jsektor, zullen bezuinignigsmaatregelen ervaren via een verlaging of bevriezing van de subsidie. In enkele gevallen stelt 'het college voor, de subsidiëring stop te zetten. Zo zal de Werkgroep Filmvor ming geen subsidie ontvangen evenals het Oranjecomité voor de organisatie van kinderfeesten op koninginnedag. B. en w. stellen verder voor de subsidiering van de carnavalsverenigingen met in gang van 1985 stop te zetten. In het jaarprogramma zijn de educa tieve en emanciaptieve aktiviteiten voor 1984 nog niet ingevuld. Wel zijn door de diverse instellingen aanvragen gedaan voor subsidiëring van hun aktiviteiten in 1984. Voordat het tol een invulling komst van dit onderdeel uit het jaarpro- Itamma, zal een hoorzitting worden ge- louden op 5 oktober a.s. Alle betrok ken instellingen worden hiervoor apart uitgenodigd. ZORG De tweede sektor die we behandelen, is de sector zorg. Werksoorten binnen deze sektor zijn Gezondheidszorg, Maatschappelijke Dienstverlening, Wel zijnswerk Ouderen (v/h Bejaarden- werk), Werklozenzorg, Culturele Min derheden, Zorg voor Woonwagenbewo ners en Gehandicaptenbeleid. Ook binnen deze sektor zijn bijzon dere activiteiten voor 1984 te signaleren. Wel wordt voor een gemeente een be hoorlijke bezuiniging bereikt, dankzij de nieuwe subsidiëringswijze van het Regionaal Instituut voor de Maatschap pelijke Dienstverlening. Hier is sprake van andere lastenverdeling over de regio-gemeenten. Door de provincie is in 1983 een woonwagenplan opgesteld. Volgens dat plan dient de gemeente een locatie voor 4 standplaatsen aan te wijzen. Het colle ge stelt zich voor dit in 1984 te gaan doen. Alle reeds gesubsidieerde instellingen, organisaties of aktiviteiten die binnen deze sektor vallen blijven in 1984 voor subsidie in aanmerking komen. De Werkgroep Toegankelijkheid zal komend jaar voor het eerst subsidie ont vangen. Deze werkgroep, samengesteld uit belanhcbbenden, houdt zich onder ander bezich met de toegankelijkheid van (openbare) gebouwen. Sinds kort is de naam van werkgroep veranderd in Werkgroep Gehandicpatenbelangen. RECREATIE Tot deze sektor behoren de werksoor ten Sport en Recreatie en Toerisme. De situatie met betrekking tot de voorgeno men maatregelen en aktiviteiten 1984 ten aanzien van het sport-gebeuren laat zich typeren met „stilte voor de storm". Immers, nog dit jaar zal het behoefte- nonderzoek worden afgerond. De resultaten zullen in 1984 worden vertaald naar bijstellingen van het be leid. Toeristisch gezien wil het college steviger aan de weg gaan timmeren. Dit zal vooral gebeuren in samenwerking met de plaatselijke VVV. Om een goed funktioneren van deze laatste mogelijk te maken wordt voor gesteld de subsidie te verhogen.... ACCOMMODATIES Naast de drie hoofdstukken voor de sektoren bevat het jaarprogramma nog een vierde waarin de sociaal-culturele en sportaccommodaties worden bespro ken. Voor beide groepen van accommoda ties geldt dat in 1984 geen nieuwbouw wordt gestart. Met de realisering van het wijkcentrum Landweert zal in 1985 worden begonnen. Wel wordt voor gesteld de geiuisisolalie van Free Whee lin te verbeteren. Op de sportaccommodaties zal in 1984 worden bezuinigd. Welke verdere maatregelen ten aanzien van deze ac commodaties nodig zullen zijn, zal o.m. afhangen van het reeds genoemde be- hoeftenonderzoek voor de sport. Voor het jaarprogramma Spe cifiek Welzijn geldt een inspraak periode, die loopt tot 15 oktober 1983. Het jaarprogramma ligt ter in zage in de Infotiek van het raad huis en in de openbare biblio theek. Een exemplaar van het programma is verkrijgbaar legen betaling van vijf gulden bij de af deling sociaal-culturele en maat schappelijke zaken van de ge meente. Gedurende de inspraak periode kan schriftelijk worden gereageerd op de voorstellen zo als het college die doet in het jaarprogramma. Reakties kunnen worden ge richt aan het college van burge meester en wethouders. Op maandag 3 oktober begint om 13.30 uur in kamer k. 19 van het raad huis een openbare vergadering van de werkgroep emancipatiebeleid. Ge spreksonderwerp is het onderwijs. In deze rubriek is op 9 september jl. uitgebreid aandacht besleed aan de ontwerp-inspraakverordening van de gemeente. Tot 14 oktober a.s. is het mo gelijk om schriftelijk op deze onlwerp- verodening te reageren. Reakties moe ten worden gezonden aan b. en w. Een exemplaar van de verordening is verkrijgbaar bij het bureau voorlichting en inspraak. Donderdag 6 oktober a.s. wordt om 17.30 uur in kamer 127 van het raadhuis een openbare vergadering van de com missie voor de ruimtelijke ordening en volkshuisvesting gehouden. De agenda vermeldt de volgende on derwerpen: De nota van aanbieding behoren de bij de gemeentebegroting 1984. Be handeld zullen worden de voor deze commissie van belang zijnde hoofdstuk ken. De gemeentelijke reaktie op het ontwerp Gewestelijk Struktuurplan. In april van dit jaar is door de Gewestraad een ontwerp-struktuurplan voor het ge west Noord Limburg vastgesteld. Hel college stelt voor om op een aantal za ken uit dit ontwerp te reageren, met na me op de berekening van de woningbe hoefte voor de kernen en op de om schrijving van het begrip „autoch toon". In het ontwerpplan is een rekenmodel opgenomen voor de bepaling van de wo ningbehoefte op de dorpen. Volgens het plan is dit model alleen bruikbaar om een indicatie te krijgen van die behoefte. Toch zal bij de toekomstige verdeling door het gewest van de woningwet en premiewoningen over de dorpen, van dit model gebruikt worden gemaakt. in dat model wordt rekening gehou den met een 25%-aftrek op de woning behoefte voor overheveling (concentra tie) van woningen in de plaatsen Venray en Venlo. Hierbij wordt ervan uitge gaan dat, in de praktijk, meer mensen een dorp verlaten dan er binnenkomen (b.v. via verhuizing). Dat klopt gemid deld gezien, maar wisselt sterk van dorp tot dorp en van jaar tot jaar. Zo'n vaste aftrek van 25% bij voor baat kan dus strijdig zijn met één van de hoofddoelstellingen van hel plan „bou wen voor de eigen mensen". De enige juiste verdeelsleutel voor de toedeling van de woningcontingenten is er een, die gebaseerd is op werkelijke woningbehoefte in de dorpen. Deze zal regelmatig moeten worden gepeild, al dus het college. Mochten de resultaten van een beleid, gebaseerd op de werke lijke woningbehoefte, niet of onvol doende aan de doelstelling van concen tratie van de woningbouw in de grote kernen bijdragen, dan kan alsnog inge grepen worden. Het college wijst in dit verband op de Venrayse situatie, waar wordt ingespeeld op de autochtone wo ningbehoefte en er toch sprake is van een concentratie van de woningbouw in de hoofdkern. Voor dit autochlonenbeleid is het ook van belang dat het begrip „autoch toon" duidelijk afgebakend is. Voor de toetsing van gegadigden voor een huur- of koopwoning is dit essentieel. Het col lege is van mening dat het „economisch gebonden zijn" niet per definitie bete kent dat een woning in de huur- of pre miesfeer beschikbaar zou moeten zijn, maar dat bij het verkrijgen van een funktie in een dorp de noodzaak van wonen ter plaatse nog moet worden aangetoond. Zwart-wit gesteld: voor een pastoor zal gelden dat het wonen in het dorp (van zijn parochie) noodzaak is, terwijl dit voor een bank-employe niet per defi nitie het geval is. Overigens is het college van mening dat het autochtoniteitsprin- cipe nauwgezet moet worden toegepast. Verder vermeldt de agenda: Het bouwplan tot uitbreiding van de showroom van autobedrijf van Ha ren B.V. Het verzoek van J. Custer te Ame rica tot het oprichten van een agrarisch bedrijf aan de Roffert. Het verzoek van de Maatschap van de Mortel tot vergroten van een agrarisch bouwblok tot 2 ha. t.b.v. kas senbouw. Het nemen van een voorberei- dingsbesluit voor een gedeelte van Vel- tum II, t.v.b. de oprichting van een draagmast van een centrale antenne inrichting. De burgemeester van Venray maakt ter voldoening aan het bepaalde in arti kel 28, lid 6, van de Wet op de Ruimte lijke Ordening bekend, dat met ingang van 3 oktober 1983 gedurende één maand bij de afdeling ruimtelijke orde- nig, kamer 202 van het gemeentehuis, voor een ieder ter inzage ligt het besluit van gedeputeerde staten van Limburg van 13 september 1983, le afdeling nr. BL 23347, waarbij, behoudens aan arti kel 1, onder F, van de van het plan deel uitmakende gebruiksvoorschriften, goedkeuring is verleend aan het besluit van de raad dezer gemeente van 10 au gustus 1982, nr. R. 1156 tot hernieuwde vaststelling van de tweede herziening van het bestemmingsplan „Centrum" alsmede tot intrekking van de bij het raadsbesluit van 8 juli 1980, nr. R 641, vastgestelde tweede herziening van het bestemmingsplan „Centrum"; naast de gemeenteraad en de inspec teur van de ruimtelijke ordening, kun nen zij die zich tijdig met bezwaren zo wel tot de gemeenteraad als tot gedepu teerde stalen hebben gewend, binnen bovengenoemde termijn beroep instel len bij de Kroon; gelijke bevoegdheid komt toe aan een ieder, die bezwaren heeft tegen de ont houding van goedkeuring door gedepu teerde stalen. Venray, 30 september Burgemeester en wethouders van Venray hebben in hun vergadering van 28 september 1983 voor de onderstaan de bouwplannen bouwvergunning ver leend. Zij, die menen door de afgifte van een van deze vergunningen rechtstreeks in hun belang te zijn getrof fen, kunnen op grond van het bepaalde in artikel 7, lid 2, juncto artikel 13 van de Wel A.R.O.B. daartegen bij het col lege van burgemeester en wethouders van Venray een gemotiveerd bezwaar schrift indienen en wel binnen 30 dagen na de dag, waarop de bewuste vergun ning is verzonden of uitgereikt. Voordat U een bezwaarschrift indient, is het dan ook raadzaam te informeren of verzen ding of uitreiking van die vergunning heeft plaatsgevonden. Nadere inlichtin gen kunnen worden ingewonnen bij het bureau ruimtelijke ordening en bouwza ken, kamer 201 van het raadhuis, tel. 83838, toestel 354. het plaatsen van een noodschool- gebouw aan de Kard. v. Rossumstraat, t.n.v. Vereniging voor Voortgezet On derwijs; het uitbreiden van de werkplaats aan de Geijsterseweg 9, t.n.v. Gebr. Versleijen; het verbouwen van de varkensstal aan de Roffert 1, t.n.v. J.A.P.M. Cre- mers; het verbouwen van de woning aan de Loobeek 5, t.n.v. M.H.M. Wismans; het maken van een fietsenberging aan de van Megenstraat 32, t.n.v. P.H. Koonings; het bouwen van 17 woningen aan de Kaltestaart Landweert, t.n.v. Bouw bedrijf Teunissen b.v.; Het bouwen van 24 woningen aan de Jofferspas Oostrum, t.n.v. woning bouwvereniging Noord-Limburg; het bouwen van 18 EG woningen en 8 bejaarden woningen in Leunen aan de Vicarieweg, de Hooipas en de Wei pas, t.n.v. woningbouwvereniging Noord-Limburg. Venray, 30 september 1983. De burgemeester van Venray, mr. H.J.M. Defesche. Evenals in 1982 zal ook dit jaar een bijdrage in de kosten van het school zwemmen worden gevraagd aan de ou ders van deelnemende kinderen. De ou derbijdrage is ingevoerd als een kleine tegemoetkoming in de totale kosten die de gemeente moet maken om het schoolzwemmen mogelijk te laten zijn. De gemeente is nl. niet verplicht het schoolzwemmen te verzorgen. Volstaan kan worden met het verzorgen van twee gymlessen per week, waaraan bedui dend minder kosten verbonden zijn. De ouderbijdrage bedraagt voor het schooljaar 1983-1984 ƒ40,— en kan in twee termijnen van twintig gulden elk worden voldaan. Deze week is aan de kinderen een acceptgirokaart meegege ven, waarmee het eerste gedeelte van de bijdrage kan worden betaald. In een drietal afleveringen hebben we aandacht geschonken aan het in juni jl. in Amsterdam gehouden congres van artsen ter preventie van een kernoorlog. Wij mochten hierbij gebruik maken van een verslag, dat dokter A.L. Kroft hier van gemaakt heeft. Hij nam als gedele geerde voor Nederland aan dit congres deel. In de vorige afleveringen werd aan dacht geschonken aan hetgeen inleiders uit het oostblok, de westerse landen en de landen van de derde wereld te vertel len hadden over hun zienswijze op het gebruik van nucleaire wapens. „Sinds we het atoomtijdperk zijn bin nengegaan is ons zedelijk gedrag funda menteel veranderd", was een harde konstatering van een van de deelnemers. Even hard en waar als de opmerking, dat een kernoorlog gelijk staat met ato maire misdaad. Na de inleidingen werden er werk groepen geformeerd, waarin door de deelnemende artsen belangrijke dingen werden gezegd, die wij onze lezers beslist niet willen onthouden. Het zijn stellingen van medici, die een diepgaan de studie hebben gemaakt van alles wat met een kernoorlog te maken heeft. Stellingen en uitspraken, die ons allen ter harte (moeten) gaan. In de werkgroepen werden verschil lende thema's behandeld, zoals het ef fect van de nucleaire bedreiging op kin deren, de socio-economische effecten van de bewapeningswedloop op de ge zondheid, de fouten in het nemen van beslissingen onder stress (zowel techni sche als menselijke fouten), interakties van dokters met het publiek en de me dia, het effect op langere termijn voor de overlevenden en het morele probleem waarvoor artsen zich geplaatst zien t.a.v. kernwapens. ARTSENEED In een van de werkgroepen waaraan de Venrayse psychiater A.L. Kroft deel nam, werd de vraag gesteld of aan de eed, die artsen afleggen bij de uitreiking van een artsendiploma, niet een stuk zou moeten worden toegevoegd betrek king hebbende op de kernbewapening. De tekst zou moeten luiden:Als arts in de 20e eeuw ben ik er mij van bewust dat mijn beroep door het bestaan van de kernwapens tegenover een opdracht van ongekende omvang staal en dat een ker noorlog de laatste epidemie voor de mensheid zou betekenen. Ik zal met al Kennisgeving bekendmaking aanvraag Burgemeester en wethouders van Venray, gelet op art. 12 van de Wet al gemene bepalingen milieuhygiëne; ma ken bekend: dat op 2 september 1983 bij hen een aanvraag is ingekomen van BP Handel Maatschappij Nederland B.V., Frederiksplein 42 te Amsterdam, voor een vergunning ingevolge de Hinderwet voor het uitbreiden en wijzigen van een motorbrandstoffenverkooppunt, gele gen aan de Leunseweg 47a te Venray. De aanvragen en andere ter zake zijn de stukken liggen in het raadhuis, ka mer 119, Raadhuisstraat 1 te Venray, ter inzage en wel tot 30 oktober 1983, elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur; Na deze datum, tot het einde van de termijn waarbinnen beroep lean worden ingesteld tegen de beschikking op de aanvraag, eveneens elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur. Desgewenst kan al daar een mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen. De betreffende stukken kunnen tot bovengenoemde datum ook nog elke donderdag van 16.30 tot 19.30 uur wor den ingezien (na telefonische afspraak). Gemotiveerde bezwaren kunnen tot bovengenoemde datum schriftelijk bij ons college worden ingebracht. Degene, die een bezwaarschrift in dient, kan verzoeken zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Indien daarom telefonisch wordt ver zocht, (afd. openbare orde en veilig heid, telefoon 04780-83838, toestel 151), kunnen tot één week voor bovenge noemde datum mondeling bezwaren worden ingebracht, waarbij dan tevens gelegenheid wordt gegeven tot een ge- dachtenwisseling over de aanvraag tus sen het bevoegd gezag, de aanvrager en de overige aanwezigen. Zij vestigen er tenslotte de aandacht op, dat degenen, die bezwaren hebben ingebracht op de wijze als bovenom schreven en een ieder die aantoont dat hij daartoe redelijkerwijs niet in staat is geweest in de gelegenheid zullen worden gesteld bezwaren tegen de ontwerp beschikking in te dienen. Venray, 30 september 1983 Burgemeester en wethouders voornoemd, namens dezen, het hoofd van algemene zaken en kabinet A.L.G. Janssen. Van 10 t.m. 16 oktober, Landelijk Collectebureau Geestelijk Gehandicap ten (landelijke aktie). Op 22 oktober Jeugdopvang Drum- en Showband Venray (plaatselijke aktie i.h.k.v. het jeugdcollektewezen). Van 31 oktober t.m. 6 november Na tionaal Jeugd Fonds (landelijke aktie). Alleen voor deze akties is een collek- tevergunning verleend. Collek teren buiten de aangegeven pe riode is niet toegestaan. Collektanten en collektrices moeten het legitimatiebe wijs zichtbaar dragen. Aanvangsleeftijd: vanaf 8 jaar, in bezit van B-diploma. Cursusduur: 18 lessen, op zaterdag van 12.00 tot 13.00 uur. Kosten: 77,50 incl. entree. Inschrijven: aan de kassa van het zwembad van maandag t.m. vrijdag van 16.00 tot 18.00 uur. Uitrusting: duikbrillen, snorkel, zwemvliezen zijn voorradig in het zwembad en behoeven NIET te worden aangeschaft. Doelstelling: voorbereiding op het beoefenen van de onderwatersport en het opleiden voor één van de snorkel diploma's, uitgegeven door de N.O.B., de Nederlandse Onderwatersport Bond. Start: 15 oktober in het gemeentelijk combi-bad. Kennisgeving bekendmaking beschikking Burgemeester en wethouders van Venray, gelet op artikel 31 van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne; maken bekend, dat door hen, onder voorwaarden om gevaar, schade of hin der voor de omgeving te ondervangen, op 14 september 1983 vergunning is ver leend ingevolge de Hinderwet naar aan leiding van de aanvraag van: P. Ermens, Twistweg 15 te Vredepeel-Venray, voor het oprichten, in werking brengen en in werking hou den van een varkensmesterij en rund veehouderij, waarbij mest en meststof fen worden opgeslagen, gelegen aan de Twistweg 15 te Vredepeel. Dat op 21 september naar aanleiding van de aanvraag van: Agrarisch Bedrijf Houbensteyn, Ysselsteynseweg 69 te Ysselsteyn- Venray, voor een vergunning ingevolge de Hinderwet, voor het ex art. 6a, uitbreiden/wijzigen van een varkens- fokkerij, waarbij mest en meststoffen worden opgeslagen, gelegen aan de Rouwkuilenweg 3a te Ysselsteyn- Venray, vergunning is verleend voor het aanwezig hebben van in totaal 1200 zeu gen, en voor het overige is geweigerd. Dat op 21 september 1983 vergunning is verleend ingevolge de Hinderwet naar aanleiding van de aanvraag van: A. Wismans, Timmermannsweg 64 te Ysselsteyn-Venray, voor het uit breiden en wijzigen van een var kensmesterij en -fokkerij, waarbij mest en meststoffen worden opgeslagen, ge legen aan de Timmermannsweg 64 te Ysselsteyn, H.A. Arts, Haag 16 te Merselo- Venray, voor het oprichten, in werking brengen en in werking houden van een varkensmesterij, waarbij mest en meststoffen worden opgeslagen en waar propaan word' gebruikt, gelegen aan de Kempkensberg (ongenummerd) te Ys selsteyn. mijn vermogen werken aan de preventie van een kernoorlog". Er werd een aanbeveling gedaan aan alle artsenorganisaties in de verschillen de landen om deze of een dergelijke aanvulling op de eed van Hypocrates over te nemen. CIVIELE VERDEDIGING Een tweede probleem dat in de werk groep werd behandeld was het probleem van de civiele verdediging. De civiele verdediging is het geheel aan niet- militaire maatregelen, dat erop gericht is de samenleving in geval van oorlog of omstandigheden daarmee verband hou dend voort te zetten en in stand te hou den. De civiele verdediging omvat een groot aantal maatregelen met als doel bescherming en verzorging van de be volking, voortzetting van het bestuur, instandhouding van het maatschappelij ke en economische leven. Ten aanzien van de bescherming van de bevolking is een groot aantal maatregelen getroffen. Een van deze maatregelen is de zoge naamde noodwet geneeskundigen. Overeenkomstige maatregelen zijn ook in andere landen getroffen. Op grond van deze noodwet geneeskundigen wer den in oktober 1980 alle artsen, tandart sen, apothekers en vroedvrouwen ver plicht zich te laten registreren, zodat zij in geval van oorlog zouden kunnen wor den ingezet bij de civiele verdediging. Een aantal artsen heeft zich uit princi piële overwegingen hiervoor niet laten inschrijven. 1Sommige artsen vinden dat door het nemen van deze maatregelen ten aan zien van artsen ten onrechte de in druk gewekt wordt dat zij bij een atoomoorlog geneeskundige zorg kunnen verlenen. Ze zijn ervan over tuigd dat dit niet kan en dat het wek ken van de illusie dat het wél kan ge vaarlijk is en een kernoorlog nader bij kan brengen. 2. Sommige artsen menen, na kennis genomen le hebben van de toestan den op medisch gebied na het vallen van de atoombom in Hiroshima en Nagasaky en in de wetenschap dat het arsenaal van kernwapens dat mo menteel in de werled ligt opgeslagen 8 miljoen maal de explosieve kracht van de bom op Hiroshima overtreft, dat het onmogelijk is gedurende en na een kernoorlog medische hulp te verlenen. Het lijkt hen dan ook zin loos aktiviteiten te ontplooien voor een hulpplan dat toch niet gereali seerd kan worden. De aandacht en moeite die daaraan besteed wordt kunnen beter aan preventie worden besteed. 3. Andere artsen menen dat artsen in een tijd van atoomoorlog door een plan van civiele verdediging in een ontzettende gewetensnood kunnen worden geplaatst omdat ze gedwon gen kunnen worden dingen te doen of na te laten die niet stroken met hun morele inzichten. Een veel ge noemd probleem daarbij is de z.g. triage, het bij een grote ramp uit moeten maken welke slachtoffers wel en welke slachtoffers niet gehol pen dienen te worden. 4. Een aantal artsen is de mening toe gedaan dat de civiele verdediging te veel vanuit de militaire hoek wordt georganiseerd en niet op de eerste plaats de belangen van de burgerbe volking op het oog heeft, doch er meer op gericht is om b.v. de voor tzetting van de oorlog mogelijk te maken. Zij willen hiertoe niet inge schakeld worden. Het waren vooral de vertegenwoordigers uit Finland die hierover een uitgesproken me ning hadden. -» AMERIKAANSE BISSCHOPPEN Tenslotte werd gesproken over de morele toelaatbaarheid van het gebruik van atoomwapens. Hierbij werd veel verwezen naar en gesteund op de pasto rale brief van de Amerikaanse R.K. Bis schoppen over oorlog en vrede, die pas is uitgekomen. Een van de opstellers van deze brief. Mgr. Mahoney uit Californië, was hier bij aanwezig. Voordat lot bespreking van deze brief werd overgegaan werd door een van de aanwezigen opgemerkt dat eigenlijk het op de gedachte komen oni een heel volk uil te moorden volslagen immoreel is, laat staan medewerking verlenen aan het tot stand brengen van middelen die De beschikkingen en alle ter zake zijnde stukken liggen in het raadhuis, kamer 119, Raadhuisstraat 1 te Venray, ter inzage en wel van 30 september 1983 tot 30 oktober 1983 elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur. De betreffende stukken kunnen gedu rende bovengenoemde periode ook nog elke donderdag van 16.30 tot 19.30 uur worden ingezien (na telefonische af spraak). Ingevolge artikel 44, tweede lid, van de Wet algemene bepalingen milieuhy giëne staat tot 30 oktober 1983 beroep open bij de Kroon voor: a. de aanvrager; b. de betrokken adviseurs; c. degenen, die overeenkomstig artikel 20, 21 of 22, tweede lid, of 28, eerste lid, onder c, van de Wet algemene bepalingen milieuhygyëne bezwaren hebben ingebracht; d. enige andere belangehebbende, die aantoont dal hij redelijkerwijs niet in staat is geweest overeenkomstig artikel 20, 21 of 22, tweede lid, of 28, eerste lid, onder c, van de Wei al gemene bepalingen milieuhygiëne bezwaren in te brengen. De beschikking wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht tenzij voor deze datum beroep is ingesteld en met toepassing van artikel 60a van de Wet op de Raad van State een verzoek wordt gedaan tot schorsing van de be schikking dan wel tot het treffen van een voorlopige voorziening. Het beroepschrift moet worden gericht aan Hare Majesteit de Koningin en wor den gezonden aan de Raad van State, afdeling voor de geschillen van bestuur, Binnenhof 1, 2513 AA 's-Gravenhage. Het verzoek tot schorsing of een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzitter van de afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State. De beschikking wordt niet van kracht voordat op dat verzoek is beslist. Venray, 30 september 1983. Burgemeester en wethouders voornoemd, namens dezen, het hoofd van algemene zaken en kabinet A.L.G. Janssen. zo'n volkerenmoord mogelijk maken. Sinds we het atoomtijdperk zijn bin nengegaan is ons zedelijk gedrag funda menteel veranderd", zo wordt gesteld. De Amerikaanse bisschoppen stellen ten eerste, dat het gebruik van atoom wapens vooral voor burgerdoelen onge oorloofd is. Ten tweede dat niemand het initiatief mag nemen tot een nucleai re oorlog en ten derde dat ook het voe ren van een beperkte atoomoorlog im moreel is omdat er wel een theoretisch verschil is tussen een beperkte nucleaire uitwisseling en een volledige atoomoor log op totale vernietiging gericht, doch dat dit verschil in de praktijk zeer waar schijnlijk niet gerealiseerd zal kunnen worden. Bovendien worden hiermee de gren zen tussen een atoomoorlog en een con ventionele oorlog vervaagd. Ook het in voorraad hebben van atoomwapens als afschrikking wordt door de Amerikaanse bisschoppen afge wezen in de vorm waarin het nu door de grote mogendheden wordt gedaan. Ze zijn tegen: 1. Voorstellen die de nucleaire drempel verlagen en het verschil tussen een nucleaire oorlog en een conventione le oorlog vervagen. 2. De bereidheid strategische plannen te koesteren die de beperkte funktie van afschrikking te boven gaan. Naar de mening van de Amerikaanse bisschoppen is het handhaven van nu cleaire wapens als afschrikking alleen maar geoorloofd als fase in een ontwik keling die voert tot vermindering van kernwapens. Ze zijn daarom vóór: 1. Onmiddelijke bilaterale te verifiëren verdragen die het ontwikkelen, lesten of produceren van nieuwe atoomwapens doen ophouden. 2. Ze steunen onmiddelijke bilaterale vergaande bezuinigingen in de arse nalen van beide grootmachten (de z.g. deep cuts). 3. Verwijdering van alle korte-afstand atoomwapens. 4. Verwijdering van alle kernwapens die gemakkelijk getroffen kunnen worden in een vroeg stadium van de oorlog, omdat men dan gedwongen wordt deze wapens snel te gebruiken. ,,/n hel algemeen vond de brief van de Amerikaanse bisschoppen in de werkgroep veel bijval", aldus dr. Kroft. (slot volgt)

Peel en Maas | 1983 | | pagina 13