GEMEENTEPRAAT NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY Redactie G A. Schütte, Bureau Voorlichting Dinsdag krijgt de raad een sluitende gemeentebegroting 1984 aangeboden Gevaarlijke v katapulten Verkeersmaat regel Oirlo Verordening tot wijziging van de legesverordening Venray Over allesbran- ders, hout- en kolenkachels Bouwvergunning aangevraagd Inspraak Welzijnspro- gramma Hinderwet Medische gevolgen van een kernoorlog (3) Burgers kunnen klagen bij een onafhankelijke klachten commissie VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1983 Nr. 38 Op dinsdag 27 september a.s. zal de gemeenteraad om 19.00 uur zijn maandelijkse openbare vergadering houden. Zoals gewoonlijk kunnen na afloop van de vergade ring de belangstellenden in discussie gaan met het college van b. en w. en de raadsle den over hetgeen deze avond is behandeld. De belangrijkste gebeurtenis van het jaar, de behandeling van de gemeentebegro- ling voor 1984, werpt deze avond haar schaduw vooruit. De raad krijgt nl. de „Mil joenennota" van het college aangeboden. Deze gemeentebegroting voor 1984 is, evenals vorig jaar en alle bezuinigingen ten spijl, sluitend. Hierin is opgenomen een bedrag van 174.212,voor nieuw beleid (prioriteiten). Voor dit bedrag kunnen in het volgend jaar een aantal door de raad aan ie geven wensen worden gerealiseerd. 1 Aan het begin van de vergadering zaJ hei nieuw benoemde raadslid, de heer H.L. Pingen uit Castenray worden beë digd. Zoals bekend is hij benoemd in de plaats van de heer J. Truyen, die in de orige vergadering afscheid heeft geno men als raadslid wegens vertrek uit de gemeente. DE AGENDA De raad heeft de aanbiedingsnota en de begroting 1984 van het Gewest Noord-Limburg ontvangen. Het college kan zich met de ontwerp-begroting vere nigen. Nu is het afwachten wat de ge meenteraad daar dinsdagavond over zegt. Aan de raad wordt een krediet ge vraagd van 49.380,— voor het aan schaffen van een woonwagen, die dan zal worden verhuurd aan een bewoner van het centrum „Spurkterhof". Een krediet van 65.350,is nodig voor de uitbreiding van het aardgasnel ten behoeve van 15 percelen aan de Laagriebroekseweg en de Weideweg. Door middel van een baatbelasting wordt 85% van dit bedrag terugbetaald terwijl het resterende bedrag via een eenmalige uitkering terugkomt. Het projekt wordt dus, wat men noemt, bu- gettair neutraal gerealiseerd. De in 1977 aangeschafte dienst- personenauto Peugeot is volledig versle ten en zal derhalve moeten worden ver vangen. De keus is gevallen op een Peu geot 505 GR waarvoor de raad een be drag zal moeten voteren. Voor de aanleg van riolering in het bestemmingsplan Leunen moet riolering worden gelegd in de grond van de heer J. Martens te Leunen. De eigenaar gaat daarmee akkoord mits hij van de ge meente een stukje grond van de gemeen te, gelegen op de hoek van de Stations weg en de Spurkterdijk kan kopen. De raad wordt voorgesteld hiermee ak koord te gaan. Voorgesteld wordt aan Hermus b.v. aan de Stationsweg 960 m2 grond aan de oostzijde van het bedrijf (oud wegge deelte) en een strook van 420 m2 vóór het bedrijf te verkopen. Met ingang van 1 oktober 1983 zal het verboden zijn bepaalde gevaarlijke ka tapulten voor handen te hebben, in te voeren, te vervaardigen of te leveren. Dil is het gevolg van een Koninklijk Besluit, waarbij dergelijke katapulten zijn aangemerkt als ongewenste hand wapenen. Onder een katapult wordt in dit ver band verstaan: een schiettuig, bestaande uit een met de hand te bedienen voor werp met daaraan bevestigd elastisch en veerkrachtig materiaal, waarmee pro- jektielen kunnen worden weggeschoten met een zodanige kracht of gerichtheid, dat bij getroffen personen ernstig licha melijk letsel ontstaat. Onder deze verbodsbepaling vallen niet die katapulten, die zijn bestemd als speelgoed, of in verband met speelgoed (bijv. om een vliegtuigje of parachute de lucht in te schieten), gebruikt te worden. Sinds jaar en dag is de katapult als speelgoed bekend. Maar in de afgelopen jaren worden in toenemende mate kata pulten op de markt gebracht die zodanig zijn geconstrueerd, dat met grote kracht projektielen kunnen worden weggescho len die ernstig lichamelijk letsel kunnen veroorzaken. Uit proeven is gebleken dat projektielen, bijv. ronde stalen of 'oden kogels)die met deze katapulten werden weggeschoten, een kinetische energie hebben, welke die met sommige vuurwapens weggeschoten kogels eve naart of zelfs overtreft. Sommige van deze katapulten zijn bovendien voorzien van een richtmechanisme. Deze kata pulten worden niet alleen bij baldadig heden en vernielingen op de openbare weg gebruikt, maar ook ingezet bij grootschalige ordeverstoringen als wa pen tegen onder andere politieambtena ren. Omdat deze katapulten een ernstig gevaar opleveren voor de veiligheid van Personen en zij geen enkel maatschap pelijk aanvaardbare bestemming heb- ben is er reden voor een verbod. IN LEVERPERIODE De Wet tot wering van ongewenste landwapenen verbiedt het voorhanden "ebben, invoeren, vervaardigen of afle veren van ongewenste handwapenen of jnderdelen ervan. Strafbare feiten wor- len als overtredingen aangemerk, waarop hechtenis of geldboete kan vol- Inlevering van deze schiettuigen kan lu nog geschieden bij de wachtcom- nandant van de gemeentepolitie, Leun- eweg 4 van 1 tot 15 oktober 1983, tus- 9.00 cn 17.00 uur. Voor een be- 'rijfsmatig vervaarde katapult wordt tegemoetkoming van ƒ5,— uitge- cerd; voor een met-bedrijfsmatig ver- aardigd exemplaar ƒ0,50 cn voor on- "delen van een katapult wordt ƒ0,10 "goed. In het bestemmingsplan Landweert zal voor de bouw van 17 premie-A- woningen 4229 m2 grond wórden ver kocht aan Bouwbedrijf Teunissen b.v. te Ysselsteyn. Ten behoeve van de bouw van 8 premie-B-woningen in Oostrum-zuid zal 1830 m2 grond worden verkocht aan Bouwbedrijf J. Raedts en Zn. c.v. Oostrum. Voorgesteld wordt medewerking te verlenen voor het herstellen van door vandalisme ontstane schade en het aan schaffen van materialen die door in braak verloren zijn gegaan ten behoeve van de lagere school St. Fransciscus. Een formele kwestie is het nemen van een voorbereidingsbesluit partiële her ziening bestemmingsplan Merselo in verband met de aanleg van tennisbanen. Omdat de zittingsperiode van de heer W.H.J. Ruyters als lid van de wel standscommissie per 30 september is af gelopen, wordt voorgesteld in zijn plaats de heer J.M.Th, van Oort te Uden te benoemen voor de duur van vier jaar. Na overleg met de fraktievoorzitters wordt voorgesteld de heer P. Driessen (raadslid) te benoemen tot lid van de monumentencommissie in plaats van de heer A. den Brok die heeft afgezien van het lidmaatschap. Als gevolg van het ontslag van de heer J. Truyen als raadslid is een tussentijdse vacature ontstaan in de Gewestraad. Voorgesteld wordt in zijn plaats de heer G.H. Schols te benoemen. Ook zal moeten worden voorzien in de bemanning van enkele commissies als gevolg van het vertrek van de heer Truy en. In de commissie voor Algemene za ken volgt de nieuwe fraktievoorzitter van het C.D.A., de Heer Poels, de heer Truyen op. De heer Poels treedt daarom uit de commissie voor ruimtelijke orde ning en volkshuisvesting. Voorgesteld wordt in deze commissie de heer H. Pin gen te benoemen en de heer H. Reintjes als niet-raadslid de plaats van de heer Pingen (die als niet-radslid in de com missie zitting had) te benoemen. Ter completering van het bestuur van, de Muziekschool wordt voorgesteld naast de heer Kienhuis, het raadslid G. Janssen te benoemen. Burgemeester en wethouders van Venray, maken hiermee bekend dat bij hun besluit van 7 september 1983, nr. 1292 een parkeerverbod (gele streep) is ingesteld voor de noordzijde van de Pastoor Gerardsstraat over een lengte van 20 meter, gemeten vanaf een punt 25 meter ten westen van de Hoofd straat. Het besluit ligt voor een ieder ter in zage op het raadhuis, kamer 119. Belanghebbenden kunnen tegen dat besluit binnen dertig dagen na datum van deze bekendmaking beroep aante kenen. Het beroepschrift moet aan de Koningin worden gericht, maar worden ingediend bij de commissaris van de Ko ningin in Limburg, Bouillonstraat 3, 6211 LH Maastricht. Venray, 15 september 1983 Burgemeester en wethouders voornoemd, H.J.M. Defesche, burgemeester J.M. Poels, secretaris. Burgemeester en wethouders van Venray maken bekend, dat het navol gende besluit van de raad der gemeente Venray is goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 17 augustus 1983, nr. 149: besluit van 14 juli 1983, nr. R 215, tot vaststelling van de „Verordening lot wijziging van de Legesverordening Ven ray 1981". De tarieven gelden vanaf 1 oktober 1983. Het raadsbesluit ligt vanaf heden ge durende drie maanden voor eenieder ter inzage op de afdeling belastingen van de secretarie, Maashesewcg 1, Venray, ka mer 023. Venray, 4 september Burgemeester en wethouders voornoemd H.J.M. Defesche, burgemeester J. Poels, secretaris. Vragen...? Wendt u tot de gemeentelijke voorlichter met het stijgen van de prijs van aard gas is de belangstelling voor kachels weer toegenomen. Ook kan zo'n snor rende kachel de gezelligheid verhogen. Toch zijn aan het stoken van een kachel nadelen verbonden. De kans op een schoorsteenbrand neemt aanmerkelijk toe. Ook kan een toename van luchtver ontreiniging worden geconstateerd. „Kolendampvergiftiging" komt weer voor. Deze nadelen kunnen worden be perkt. Het gaat er vooral om een ge schikte kachel te kiezen, een goede schoorsteen te hebben èn te houden, de juiste brandstof te gebruiken en de ka chel verstandig te stoken. De hoeveelheid warmte die de kachel afgeeft moet passen bij de kamer. Is de capaciteit te hoog, dan wordt het snel te warm. De kachel moet dan worden ge temperd. Dit veroorzaakt in ieder geval duur stoken en de kans op kolendamp vergiftiging neemt toe. Omdat schade lijke gassen onverbrand de schoorsteen verlaten, wordt luchtverontreiniging veroorzaakt. In de schoorsteen zet zich „roet" af, waardoor de kans op een schoorsteenbrand erg groot wordt. Kies daarom een kachel met de juiste capaci teit! Een goede kachel met de juiste capa citeit vereist een goede en deugdelijke schoorsteen. Voor de beoordeling van de deugdelijkheid dient men bij de schoorsteen onderscheid te maken in bestaande schoorstenen en nieuw te bouwen of van pijpelementen samen te stellen schoorstenen. Een bestaande schoorsteen dient van te voren gecon troleerd te worden op scheurvorming en lekkages. Een nieuw te bouwen schoorsteen en vooral een die wordt samengesteld uit pijpelementen vereist enige kennis van zaken. Het is in uw eigen belang en voor uw eigen (brand)veiligheid dat u hiervoor kontakt opneemt met de Gemeentelijke Brandweer, sectie brandpreventie, of de afdeling Bouw- en woningtoezicht van de gemeente. Zij kunnen U over al deze zaken van deskundig advies dienen. Een schoorsteen moet blijvende aan dacht krijgen. Toch wordt het onder houd vaak op de lange baan geschoven. Een regelmatige controle op scheuren en lekkages is absoluut geen luxe. De Brandbeveiligingsverordening Venray schrijft voor, dat minstens eenmaal per jaar de schoorsteen moet worden ge veegd. Bij permanent stoken is zelfs tweemaal per jaar verplicht. Vaak verschijnt in advertenties het to verwoord „allesbranders". Deze naam wekt de indruk dat je er ook van alles in kunt verbranden tot huisvuil en oude schoenen toe. Niets is minder waar! AL LESBRANDERS BESTAAN NIET! Het stoken van allerlei rommel leidt tot zeer ernstige luchtverontreiniging, stankhinder voor de buurt en tot aan tasting van de schoorsteen en de kachel zelf. Verder is het niet ongevaarlijk voor de stoker. Wie weet wat voor gassen er vrij komen. Kachels zijn alleen geschikt voor het stoken van hout en van kolen. In de handel zijn ook andere brandstoffen te koop, zoals geperst papier, strobriket ten etc. Over het effect van deze brandstoffen is nog niet veel bekend. Ook het stoken zelf vereist wat kennis van zaken. Houdt U aan de volgende re gels: 1. Gebruik voor het aanmaken wat aanmaakhoutjes en proppen pa pier. Ook kunt u houtskool en aan maakblokjes nemen, voeg kleine hoeveelheden brandstof toe. Als het vuur goed brandt kan verder brandstof worden bijgevoegd. 2. Stook alleen droog hout of wanneer U kolen stookt antraciet. 3. Het vuur moet regelmatig branden en voldende hard, want anders ont staat een onvolledige verbranding. Te hard mag ook weer niet. Dat is niet goed voor de kachel. Boven dien is voortdurend temperen ook niet goed. 4. Het hout of de kolen moeten niet te dicht op elkaar liggen. Er moet lucht bij kunnen komen. Gebruik een juiste afmeting kolen. 5. Gooi de kachel, ook als hij goed brandt, nooit helemaal vol. Begin met een kleine hoeveelheid, die u re gelmatig bijvult. 6. Hout kunt U stoken op de kachel bodem, kolen moeten op een rooster. 7. Zorg voor een goede luchttoevoer, te weinig lucht veroorzaakt een on volledige verbranding, te veel lucht koelt het vuur teveel af. 8. In het vertrek waar u stookt moet een goede ventilatie zijn. Het voor- komst zuurstofgebrek en „kolen dampvergiftiging". 9. Als u hel vuur wilt doven, laat u de brandstof gewoon opbranden. 10. Laat de kachel 's nachts niet op een laag pitje doorbranden, omdat het luchtverontreiniging en brandge vaar veroorzaakt. Vul de kachel voordat U naar bed gaat niet bij en laat hem uitbranden. 11Een goede verbranding veroorzaakt een kleurloze of witte rook. Een grijze, blauwe of zelfs zwarte rook is een teken dat er een slechte ver branding is dus veel luchtverontrei niging. 12. Bij mist en vaak ook bij windstilte kan de rook neerslaan bij de buren. Als U dat ziet, stook dan liever niet, voor zover U niet op de kachel als hoofdverwarming bent aangewe- Bij burgemeester en wethouders zijn de navolgende aanvragen ingekomen om, in afwijking van het geldende bestemmingsplan c.q. vooruitlopend op een in voorbereiding zijnd herzienings plan, bouwvergunning te verlenen voor: het bouwen van een fok- en mest- varkensstal aan de Lorbaan te Leunen, t.n.v. A.C.P.M. Bosgoed: het ommuren van een houten wo ning aan de Ysselsteynseweg 52 te Ys selsteyn, t.n.v. M.H.W. Litjens; het verbouwen van een kippenhok tot carport aan de Stationsweg 179 te Oostrum, t.n.v. L. Kruijsen-Brand; het bouwen van een garage annex paardeslal aan de Deurneseweg 99 te Heide, t.n.v. W. van Neerven, Bosrand- weg 5 te Deurne; het bouwen van een serre aan de Hogeweg 10 te Oirlo, t.n.v. A. Dijk- mans; het bouwen van een loods aan de Blankenberg 12 te Leunen, t.n.v. M.P.J. Wismans; het uitbreiden van een meubelma kerij aan De Hulst 2 te Oostrum, t.n.v. J. Mater; het bouwen van een malkstal aan de Ontginningsweg 1 te Ysselsteyn, t.n.v. A.H.H. Tonnaer; het verbouwen van het pand Langstraat 8 te Venray, t.n.v. J.G.J. van Leuken, Langstraat 6 te Venray; het uitbreiden van een broederij aan de Castenrayseweg 2 te Oirlo, t.n.v. Classens Broederij; het bouwen van een woning op perceel M 659 aan de Kievitsweg te Ys selsteyn, t.n.v. W.H. Philipsen, Ring weg 12 te Ysselsteyn; het bouwen van een berenstal aan een loods op perceel M 650 aan de Ys selsteynseweg te Ysselsteyn, t.n.v. Hou- ben Agrarisch Bedrijf, Ysselsteynseweg 69 te Ysselsteyn; het bouwen van een mestvar- kensstal aan de Drabbelsweg 4 te Veu len, t.n.v. A.W. Louvet; het bouwen van een opslagloods en een mestvarkensstal aan de Horster- weg 20 b te Castenray, t.n.v. H.M. Hendrikx, Veulenseweg 16 te Veulen; het bouwen van een machineloods jongveestal aan de Pelgrimslaan 2 te Smakt, t.n.v. Gebr. v.d. Winkel, Loobeek 1 te Smakt; het bouwen van een carport aan de Merseloseweg 40 te Venray, t.n.v. Th. Vullings; het veranderen (verhogen) van 2 opslagloodsen aan de Broekweg 8 te Venray, t.n.v. A.W.M. Manders. Burgemeester en wethouders zijn voornemens aan deze bouwplannen me dewerking te verlenen. De bouwplannen liggen met ingang van 23 september 1983 gedurende veertien dagen voor een ieder ter inzage bij het bureau ruimtelij ke ordening en bouwzaken, kamer 201 van het raadhuis (van 9.00 tot 12.00 uur). Gedurende deze termijn kunnen eventuele bezwaren schriftelijk bij bur gemeester en wethouders worden inge diend. Venray, 23 september 1983 De burgemeester van Venray mr. H.J.M. Defesche. Paul Crutsen, een Nederlander van oorsprong die nu werkt op het Max Planckinstituul in Mainz, sprak over de illusie van veilige gebieden. In het geval van een omvangrijke nucleaire oorlog, zal de atmosfeer geladen worden met grote hoeveelheden stof die worden ge produceerd door de vele branden die er zullen ontstaan in stedelijke en in dustriële centra. Ook het gecultiveerd land en de natuurlijke eco-systemen zo als bossen en grasland zullen door brand verwoest worden, de door de branden geproduceerde stofdeeltjes zul len het zonlicht absorberen of versprei den. Er wordt verwacht dat het zonlicht dat naar de oppervlakte van de aarde doordringt minder dan 1% zal zijn van het normale zonlicht over uitgebreide gebieden van het noordelijk halfrond. Dil zal ernstige stoornissen geven in de groei van gewassen en in de produktie van zuurstof. Deze situatie kan weken duren en bij zonder ongewone omstandigheden in de atmosfeer teweeg brengen. Alle zon nestraling wordt geabsorbeerd in de at mosfeer in plaats van op de oppervlakte van de aarde. Door de sterke afkoeling van de aarde en de verwarming van de daarboven gelegen atmosfeer wordt het normale temeratuur profiel van de at mosfeer gedurende een langdurige peri ode verstoord, het weer-patroon zal to taal verschillen van het normale. De overlevenden van de oorlog zullen dan ook een geweldige stress vanuit de om geving ondervinden door duisternis en koude. Ook de gewassen zullen groten deels in hun groei belemmerd worden. Norman F. Dixon, psycholoog in Londen, sprak over de illusie te menen dat er rationele besluiten worden geno men. Dixon is gespecialiseerd op de psy chologie van leiderschap, stress en het maken van beslissingen. Hij heeft zich speciale kennis verworven over hel tot stand komen van besluiten bij politieke leiders en militairen. Hij gaf een indru kwekkende analyse over de mogelijkhe den van het tot stand komen van ver keerde beslissingen op hoog militair of politiek niveau als gevolg van onjuiste informatie die hun gegeven werd, van de stress waaronder ze verkeerden, maar niet in het minst als gevolg van de niet helemaal harmonische persoonlij k- heidsstruktuur van de leiders zelf. Het jaarprogramma specifiek welzijn 1984, met daarin opgeno men de verdeling van de gemeen telijke gelden voor het welzijn, is in ontwerp af. Dit welzijnspro- gramma is een gedetailleerde uit werking van de posten uit de ge meentebegroting 1984 voor dit beleidsterein. Het programma zal door de gemeenteraad worden vastgesteld, gelijk met de vaststelling van de begroting 1984 in december van dit jaar. INZAGE In de openbare bibliotheek en in de Infotiek van het raadhuis ligt het jaarprogramma voor ie dereen ter inzage. Een exemplaar van het programma is verkrijg baar, bij de afdeling sociaal- culturele en maatschappelijke za ken in het raadhuis, tegen beta ling van ƒ5,—. In de rubriek „Gemeentepraat" van volgende week komen wij uitgebreid terug op dit jaarprogramma. SCHRIFTELIJK REAGEREN Tot 15 oktober is het mogelijk schriftelijk bij b. en w. te reage ren op het programma. Alle in het programma genoemde instel lingen hebben het gehele pro gramma of alleen de voor hen van belang zijnde onderdelen ontvangen. MONDELING REAGEREN Tijdens de behandeling van het jaarprogramma in de raadscom missies kan, gebruikmakend van het spreekrecht, mondeling wor den ingesproken. Drie raadscom missies behandelen het jaarpro gramma te weten: op 11 oktober de commis sie voor onderwijs en cultuur; op 20 oktober de commis sie voor jeugd, sport en recreatie; op 26 oktober de commis sie voor maatschappelijke zorg. De commissies behandelen ie der hun beleidsterrein. Voor de onderdelen emancipatie en edu catie uit het programma wordt een hoorzitting georganiseerd, op 5 oktober a.s. in het raadhuis. VASTSTELLING Begin november zal het college van b. en w. zich over het jaar programma buigen, nadat alle in- spraakgegevens zijn verzameld en voorzien zijn van een prae- advies. deze adviezen zullen wor den toegezonden aan de inspre kers. Die hebben dan de moge lijkheid bezwaar aan te tekenen bij de gemeenteraad. In december zal het jaarpro gramma door de raad worden vastgesteld. Kennisgeving bekendmaking ontwerpbeschikking Burgemeester en wethouders var Venray, gelet op artikel 24, tweede lid, onder c, van de Wet algemene bepalin gen milieuhygiëne; maken bekend dat zij voornemens zijn om op de aanvraag van: M.H. en H.A. Peeters, Heidse Peelweg 47 te Ysselsteyn-Venray, voor een vergunning ingevolge de Hinderwet voor het ex art. 6a, uitbreiden/wijzigen van een varkensfokkerij waarbij mest en meststoffen worden opgeslagen en waar elektromotoren worden gebruikt met een gezamenlijk vermogen van meer dan 1,5 kW, gelegen aan te Heidse Peelweg 47 te Ysselsteyn; Gebr. J. en W. Peeters, Heidse Peelweg 60 te Ysselsteyn-Venray, voor een vergunning ingevolge de Hinderwet voor het ex art. 6a, uitbreiden/wijzigen van een varkensfokkerij, waarbij mest en meststoffen worden opgeslagen en waar elektromotoren worden gebruikt met een gezamenlijk vermogen van meer dan 1,5 kW, gelegen aan de Heidse Peelweg 60 te Ysselsteyn; P.M. Colbers, Blakterweg 4a te Oirlo-Venray, voor een vergunning in gevolge de Hinderwet voor het uitbrei den en wijzigen van een pluimveehoude rij, waarbij mest en meststoffen worden opgeslagen, gelegen aan de Blakterweg 4a te Oirlo; L. Hendriks, Hofstraat 6 te Ven ray, voor een vergunning ingevolge de Hinderwet voor het oprichten, in wer king brengen en in werking houden van een inrichting waar vuurwerk wordt op geslagen en verkocht, gelegen aan de Hofstraat 6 te Ysselsteyn. positief te beschikken onder voor waarden om gevaar, schade of hinder voor de omgeving te ondervangen. De ontwerp-beschikkingen, alsmede de aanvragen en andere ter zake zijnde stukken, liggen in het raadhuis, kamer 119, Raadhuisstraat 1 te Venray, ter in zage en wel tot 7 oktober 1983, elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur; na deze datum tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen het geven van de aange vraagde beschikking, eveneens elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur. De betreffende stukken kunnen tot bovengenoemde datum ook nog elke donderdag van 16.30 tot 19.30 uur wor den ingezien (na telefonische afspraak). De aanvragers, alsmede degenen die bezwaren hebben ingebracht naar aan leiding van een van de aanvragen en een ieder die aantoont, dat hij daartoe rede lijkerwijs niet in staat is geweest, kun nen tot bovengenoemde datum gemoti veerde schriftelijke bezwaren inbrengen naar aanleiding van een van de ontwerp beschikkingen. Degene, die een bezwaarschrift in dient, kan verzoeken zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Een bezwaars hrift dient gericht te worden aan ons college. Venray, 23 september 1983. Burgemeester en wethouders van Venray, namens dezen, het hoofd van algemene zaken en kabinet, A.L.G. Janssen. Of men nu voor- óf tegenstander is van plaatsing van kernraketten in Ne derland, ieder weldenkend mens zal moeten toegeven dat een kernwapen een onmenselijk wapen is omdat het gebruik daarvan gelijkstaat met volkerenmoord op grote school. „Eigenlijk dient het w oord kernoorlog niet gebruikt te wor den, maar zal men van atomaire mis- daat moeten spreken" zei de Amerikaan Bemhard Lown op het in juni in Amsterdam gehouden internationale congres van medici Ier preventie van een kernoorlog. Wij izjn blij, dat dokter A.L. Kroft, eerste geneesheer van het Psychiatrische Centrum Venray, ons toestemming heeft gegeven zijn verslag van dit con gres te publiceren. Daardoor kan men kennisnemen hoe deskundigen uit de Oostbloklanden, de westerse landen en landen uit de''derde wereld hebben gesproken over de fatale medische ge volgen van een kernoorlog, waarbij de politiek buiten beschouwing werd gela ten. Een in-triest verhaal, dat wel. Maar bijzonder interessant omdat tijdens het congres onderwerpen werden aangesne den waarover bij een normale discussie over het voor en tegen van kernwapens niet of nauwelijks wordt gesproken. Professor Lambo, psychiater in La gos in Nigeria, sprak over de menselijke kosten van de bewapeningswedloop. De toegenomen defensie-uitgaven, zeker op nucleair gebied, gaan zowel in de westerse landen als in de Sovjet U!nie ten koste van de gezondheidszorg, het onderwijs, de verbetering van het milieu en zeker ook ten koste van de hulp aan de derde wereld. De ontwikkelingshulp neemt af, de kosten voor defensie die toch al gigantisch zijn, stijgen. Defensie-uitgaven zijn uitgaven van de ergste soort. De enerme sommen, die worden uitgegeven, komen niet ten goe de aan de mensen doch zijn erop gericht mensen te verdelgen. Atoomwapens zijn geen consumptiegoederen, althans laten we hopen dat ze het nooit zullen wor den. Atoombewapening doet echter wel veel beroep op de materiële hulpbron-* nen die anders voor de produktie van consumptiegoederen konden worden aangewend. De bewapening leidt tot sterke inflatie die vooral de armen en de derde wereld landen treft. Bovendien geeft bewape ning veel minder arbeidsplaatsen dan wanneer dat geld voor burgerlijke doe len zou worden bestemd. Wanneer de Verenigde Staten een miljard gulden aan bewapening besteedt' schept dit 40.000 banen; hetzelfde bedrag besteedt in de gezondheidszorg levert 80.000 ba nen op. Als gevolg van de wapenwedloop wordt ontzettend veel geld besteed aan research op dit gebied. De gelden hier voor worden onttrokken aan gezond heidszorg, onderwijs en andersoortige dienstverlening. De begrotingen van Amerika, Rus land en ook van de NAVO-landen ver tonen bezuinigingen op allerlei gebie den, vooral in de sektor dienstverlening. Op de uitgaven voor defensie wordt nauwelijks besnoeid. Integendeel, er wordt meer voor uitgegeven, zodat de verhoudingen steeds schever worden ge trokken. Miljarden wereldburgers moe-" ten het stellen zonder schoon drink water. Ieder jaar sterven er miljoenen mensen en zijn er miljoenen ziek als ge volg van het drinken van slecht water. De kosten om de malaria helemaal de wereld uil te helpen zouden minder be dragen dan er tegenwoordig per dag wordt uitgegeven aan bewapening. De levensverwachting bij de geboorte is in Europa 30 jaar meer dan in Afrika. Professor Lambo waarschuwde dat de steeds grotere tegenstellingen tussen Noord en Zuid, die mede het gevolg is van de overbewapening, op den lange duur finest zal zijn voor de wereldvrede. Ontwikkelingslanden zullen op den duur niet meer verdragen dat in Oost en West zoveel aan bewapening wordt uit gegeven. Tenslotte sprak de Minister van Volksgezondheid van Finland, me- De gemeenteraad heeft de taak van de commissie voor algemene zaken uitge breid met het kennisnemen en behan delen van klachten. Zoals bekend, bestaat deze commissie uit o.m. de voorzitters van de in de gemeenteraad vertegenwoordigde frak- tie. De burgemeester is voorzitter van deze commissie. Burgers (natuurlijke personen) en verenigingen (rechtspersonen) kunnen in het vervolg bij deze commissie terecht met klachten, welke het gevolg zijn van door of namens het gemeentebestuur verrichte of nagelaten handelingen. Het is de taak van de commissie mensen met klachten over gemeente lijke zaken niet alleen te horen, maar ook te adviseren raad te geven zo mogelijk alles in het werk te stellen om de klacht te verhelpen. Ook kan de commissie, uit eigen be weging, te bestemder plaatse de aan dacht vestigen op regels of beleids lijnen, die onbillijk werken, traag of on billijk worden uitgevoerd of zelfs ont breken. Het kan natuurlijk voorkomen, dat voor een bepaalde klacht andere wegen open staan, waarbij gedacht kan worden aan een AROB-procedure, een beroep op Geputeerde Staten of de ge meenteraad. In die gevallen wordt de klager op die mogelijkheden gewezen en wordt de klacht niet door de klachten commissie in behandeling genomen. Wanneer een klacht voor behandeling door de klachtencommissie in aanmer king komt, wordt de klager door een hoorcommissie, bestaande uit de bur gemeester (voorzitter), de secreatis van de commissie en twee leden van de commissie voor Algemene Zaken in een besloten hoorzitting de gelegenheid ge geven de klacht nader toe te lichten. Dezelfde hoorcommissie zal in een andere hoorzitting de persoon of de in stantie, waarop de klacht betrekking heeft, horen. Als dat allemaal is ge beurd, zal de hoorcommissie advies uit brengen aan de commissie voor Alge mene Zaken, die daarover in haar eerst volgende vergadering beraadslaagt en een eindconclusie formuleert, die bin nen zeven dagen schriftelijk aan klager wordt meegedeeld en tevens onder de aandacht wordt gebracht van het or gaan, dat tot een eindoordeel bevoegd is (b.v. het college van burgemeester en wethouders), zonodig voorzien van een advies omtrent te overwegen maatrege len. Klachten kunnen schriftelijk worden ingediend bij de voorzitter van de commissie voor Algemene Zaken, Post bus 500, 5800 AM Venray. Voor nadere inlichtingen kan men te recht bij de secretaris van de commissie de heer G. Spelbos, bestuursassistent. MEER GEMEENTEPRAAT ZIE VOLGENDE PAGINA vrouw Taipale, over de psychologische nadelen voor kinderen, die moeten le ven met de bedreiging van een nucleaire oorlog. Volgens de opvatting van me vrouw Taipale is het niet mogelijk, maar ook niet verstandig, kinderen niet op hun niveau op de hoogte te brengen van de gevaren van een kernoorlog. Dit op de hoogte brengen moet echter niet in de stemming van defaitisme gebeuren, doch met het vertrouwelijke dat preven tie van een nucleaire oorlog mogelijk is. Helaas brengen veel ouders hun eigen defaitistische stemming over en maken daardoor de toekomst van hun kinderen uitzichtloos. In een afsluitend gespreksforum on der leiding van Minister-President Olof Palme van Zweden werd door hem. Egon Bahr, parlementslid in Duitsland, Arbatov uit Rusland en generaal Gayier uit Amerika nog gesproken over de mo gelijkheid van een nucleaire ontwape ning in preventie van atoomoorlogen. Palmer was een sterk voorstander van atoomvrije zones op de wereld zoals hij dat in een plan heeft uitgewerkt en zoals hij dat zeker voor Scandinavië wil reali seren. Generaal Gayier is een man die in Amerika ster met de atoombewapening te maken heeft gehad. Hij was vroeger direkteur van de Nationale Veiligheids dienst, hij diende als stafchef van de strijdkrachten van de Verenigde Staten in de Stille Oceaan en in de zestiger ja ren was hij direkteur van de Joint Stra tegie Target Planning Staff. Hij was be last met de coördinatie van het zoeken van doelen voor de kernwapens. Op een gegeven moment kwam hij tol de ont hutsende ontdekking dat de kernbewa pening in Amerika zo sterk was toege nomen dat er veel meer wapens voor handen waren dan doelen. Als men alle wapens zou gebruiken zou men steden die al door een atoomexplosie waren ge troffen nog eens opnieuw moeten tref fen, en dit tot vijf maal toe. Volgens Gayier zou de bewapening ster verminderd kunnen worden zonder dat daar de veiligheid van Rusland of Amerika door in gevaar komt. Hij was bovendien van mening dat het goed mo gelijk was atoomwapens af te breken en daaruit atoomenergie vrij te maken die gebruikt kan worden voor vreedzame industriële doelen. (wordt vervolgd)

Peel en Maas | 1983 | | pagina 15