GEMEENTEPRAAT
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY
Redactie G A. Schütte, Bureau Voorlichting
Dinsdag krijgt de raad een sluitende
gemeentebegroting 1984 aangeboden
Gevaarlijke v
katapulten
Verkeersmaat
regel Oirlo
Verordening tot
wijziging van de
legesverordening
Venray
Over allesbran-
ders, hout- en
kolenkachels
Bouwvergunning
aangevraagd
Inspraak
Welzijnspro-
gramma
Hinderwet
Medische gevolgen van een
kernoorlog (3)
Burgers kunnen
klagen bij een
onafhankelijke
klachten
commissie
VRIJDAG 23 SEPTEMBER 1983 Nr. 38
Op dinsdag 27 september a.s. zal de gemeenteraad om 19.00 uur zijn maandelijkse
openbare vergadering houden. Zoals gewoonlijk kunnen na afloop van de vergade
ring de belangstellenden in discussie gaan met het college van b. en w. en de raadsle
den over hetgeen deze avond is behandeld.
De belangrijkste gebeurtenis van het jaar, de behandeling van de gemeentebegro-
ling voor 1984, werpt deze avond haar schaduw vooruit. De raad krijgt nl. de „Mil
joenennota" van het college aangeboden.
Deze gemeentebegroting voor 1984 is, evenals vorig jaar en alle bezuinigingen ten
spijl, sluitend. Hierin is opgenomen een bedrag van 174.212,voor nieuw beleid
(prioriteiten). Voor dit bedrag kunnen in het volgend jaar een aantal door de raad aan
ie geven wensen worden gerealiseerd. 1
Aan het begin van de vergadering zaJ
hei nieuw benoemde raadslid, de heer
H.L. Pingen uit Castenray worden beë
digd. Zoals bekend is hij benoemd in de
plaats van de heer J. Truyen, die in de
orige vergadering afscheid heeft geno
men als raadslid wegens vertrek uit de
gemeente.
DE AGENDA
De raad heeft de aanbiedingsnota en
de begroting 1984 van het Gewest
Noord-Limburg ontvangen. Het college
kan zich met de ontwerp-begroting vere
nigen. Nu is het afwachten wat de ge
meenteraad daar dinsdagavond over
zegt.
Aan de raad wordt een krediet ge
vraagd van 49.380,— voor het aan
schaffen van een woonwagen, die dan
zal worden verhuurd aan een bewoner
van het centrum „Spurkterhof".
Een krediet van 65.350,is nodig
voor de uitbreiding van het aardgasnel
ten behoeve van 15 percelen aan de
Laagriebroekseweg en de Weideweg.
Door middel van een baatbelasting
wordt 85% van dit bedrag terugbetaald
terwijl het resterende bedrag via een
eenmalige uitkering terugkomt. Het
projekt wordt dus, wat men noemt, bu-
gettair neutraal gerealiseerd.
De in 1977 aangeschafte dienst-
personenauto Peugeot is volledig versle
ten en zal derhalve moeten worden ver
vangen. De keus is gevallen op een Peu
geot 505 GR waarvoor de raad een be
drag zal moeten voteren.
Voor de aanleg van riolering in het
bestemmingsplan Leunen moet riolering
worden gelegd in de grond van de heer
J. Martens te Leunen. De eigenaar gaat
daarmee akkoord mits hij van de ge
meente een stukje grond van de gemeen
te, gelegen op de hoek van de Stations
weg en de Spurkterdijk kan kopen. De
raad wordt voorgesteld hiermee ak
koord te gaan.
Voorgesteld wordt aan Hermus b.v.
aan de Stationsweg 960 m2 grond aan de
oostzijde van het bedrijf (oud wegge
deelte) en een strook van 420 m2 vóór
het bedrijf te verkopen.
Met ingang van 1 oktober 1983 zal het
verboden zijn bepaalde gevaarlijke ka
tapulten voor handen te hebben, in te
voeren, te vervaardigen of te leveren.
Dil is het gevolg van een Koninklijk
Besluit, waarbij dergelijke katapulten
zijn aangemerkt als ongewenste hand
wapenen.
Onder een katapult wordt in dit ver
band verstaan: een schiettuig, bestaande
uit een met de hand te bedienen voor
werp met daaraan bevestigd elastisch en
veerkrachtig materiaal, waarmee pro-
jektielen kunnen worden weggeschoten
met een zodanige kracht of gerichtheid,
dat bij getroffen personen ernstig licha
melijk letsel ontstaat.
Onder deze verbodsbepaling vallen
niet die katapulten, die zijn bestemd als
speelgoed, of in verband met speelgoed
(bijv. om een vliegtuigje of parachute de
lucht in te schieten), gebruikt te worden.
Sinds jaar en dag is de katapult als
speelgoed bekend. Maar in de afgelopen
jaren worden in toenemende mate kata
pulten op de markt gebracht die zodanig
zijn geconstrueerd, dat met grote kracht
projektielen kunnen worden weggescho
len die ernstig lichamelijk letsel kunnen
veroorzaken. Uit proeven is gebleken
dat projektielen, bijv. ronde stalen of
'oden kogels)die met deze katapulten
werden weggeschoten, een kinetische
energie hebben, welke die met sommige
vuurwapens weggeschoten kogels eve
naart of zelfs overtreft. Sommige van
deze katapulten zijn bovendien voorzien
van een richtmechanisme. Deze kata
pulten worden niet alleen bij baldadig
heden en vernielingen op de openbare
weg gebruikt, maar ook ingezet bij
grootschalige ordeverstoringen als wa
pen tegen onder andere politieambtena
ren. Omdat deze katapulten een ernstig
gevaar opleveren voor de veiligheid van
Personen en zij geen enkel maatschap
pelijk aanvaardbare bestemming heb-
ben is er reden voor een verbod.
IN LEVERPERIODE
De Wet tot wering van ongewenste
landwapenen verbiedt het voorhanden
"ebben, invoeren, vervaardigen of afle
veren van ongewenste handwapenen of
jnderdelen ervan. Strafbare feiten wor-
len als overtredingen aangemerk,
waarop hechtenis of geldboete kan vol-
Inlevering van deze schiettuigen kan
lu nog geschieden bij de wachtcom-
nandant van de gemeentepolitie, Leun-
eweg 4 van 1 tot 15 oktober 1983, tus-
9.00 cn 17.00 uur. Voor een be-
'rijfsmatig vervaarde katapult wordt
tegemoetkoming van ƒ5,— uitge-
cerd; voor een met-bedrijfsmatig ver-
aardigd exemplaar ƒ0,50 cn voor on-
"delen van een katapult wordt ƒ0,10
"goed.
In het bestemmingsplan Landweert
zal voor de bouw van 17 premie-A-
woningen 4229 m2 grond wórden ver
kocht aan Bouwbedrijf Teunissen b.v.
te Ysselsteyn.
Ten behoeve van de bouw van 8
premie-B-woningen in Oostrum-zuid zal
1830 m2 grond worden verkocht aan
Bouwbedrijf J. Raedts en Zn. c.v.
Oostrum.
Voorgesteld wordt medewerking te
verlenen voor het herstellen van door
vandalisme ontstane schade en het aan
schaffen van materialen die door in
braak verloren zijn gegaan ten behoeve
van de lagere school St. Fransciscus.
Een formele kwestie is het nemen van
een voorbereidingsbesluit partiële her
ziening bestemmingsplan Merselo in
verband met de aanleg van tennisbanen.
Omdat de zittingsperiode van de heer
W.H.J. Ruyters als lid van de wel
standscommissie per 30 september is af
gelopen, wordt voorgesteld in zijn
plaats de heer J.M.Th, van Oort te
Uden te benoemen voor de duur van
vier jaar.
Na overleg met de fraktievoorzitters
wordt voorgesteld de heer P. Driessen
(raadslid) te benoemen tot lid van de
monumentencommissie in plaats van de
heer A. den Brok die heeft afgezien van
het lidmaatschap.
Als gevolg van het ontslag van de heer
J. Truyen als raadslid is een tussentijdse
vacature ontstaan in de Gewestraad.
Voorgesteld wordt in zijn plaats de heer
G.H. Schols te benoemen.
Ook zal moeten worden voorzien in
de bemanning van enkele commissies als
gevolg van het vertrek van de heer Truy
en.
In de commissie voor Algemene za
ken volgt de nieuwe fraktievoorzitter
van het C.D.A., de Heer Poels, de heer
Truyen op. De heer Poels treedt daarom
uit de commissie voor ruimtelijke orde
ning en volkshuisvesting. Voorgesteld
wordt in deze commissie de heer H. Pin
gen te benoemen en de heer H. Reintjes
als niet-raadslid de plaats van de heer
Pingen (die als niet-radslid in de com
missie zitting had) te benoemen.
Ter completering van het bestuur van,
de Muziekschool wordt voorgesteld
naast de heer Kienhuis, het raadslid G.
Janssen te benoemen.
Burgemeester en wethouders van
Venray, maken hiermee bekend dat bij
hun besluit van 7 september 1983, nr.
1292 een parkeerverbod (gele streep) is
ingesteld voor de noordzijde van de
Pastoor Gerardsstraat over een lengte
van 20 meter, gemeten vanaf een punt
25 meter ten westen van de Hoofd
straat.
Het besluit ligt voor een ieder ter in
zage op het raadhuis, kamer 119.
Belanghebbenden kunnen tegen dat
besluit binnen dertig dagen na datum
van deze bekendmaking beroep aante
kenen. Het beroepschrift moet aan de
Koningin worden gericht, maar worden
ingediend bij de commissaris van de Ko
ningin in Limburg, Bouillonstraat 3,
6211 LH Maastricht.
Venray, 15 september 1983
Burgemeester en wethouders
voornoemd,
H.J.M. Defesche, burgemeester
J.M. Poels, secretaris.
Burgemeester en wethouders van
Venray maken bekend, dat het navol
gende besluit van de raad der gemeente
Venray is goedgekeurd bij Koninklijk
Besluit van 17 augustus 1983, nr. 149:
besluit van 14 juli 1983, nr. R 215,
tot vaststelling van de „Verordening lot
wijziging van de Legesverordening Ven
ray 1981".
De tarieven gelden vanaf 1 oktober
1983.
Het raadsbesluit ligt vanaf heden ge
durende drie maanden voor eenieder ter
inzage op de afdeling belastingen van de
secretarie, Maashesewcg 1, Venray, ka
mer 023.
Venray, 4 september
Burgemeester en wethouders
voornoemd
H.J.M. Defesche, burgemeester
J. Poels, secretaris.
Vragen...? Wendt u tot
de gemeentelijke
voorlichter
met het stijgen van de prijs van aard
gas is de belangstelling voor kachels
weer toegenomen. Ook kan zo'n snor
rende kachel de gezelligheid verhogen.
Toch zijn aan het stoken van een kachel
nadelen verbonden. De kans op een
schoorsteenbrand neemt aanmerkelijk
toe. Ook kan een toename van luchtver
ontreiniging worden geconstateerd.
„Kolendampvergiftiging" komt weer
voor.
Deze nadelen kunnen worden be
perkt. Het gaat er vooral om een ge
schikte kachel te kiezen, een goede
schoorsteen te hebben èn te houden, de
juiste brandstof te gebruiken en de ka
chel verstandig te stoken.
De hoeveelheid warmte die de kachel
afgeeft moet passen bij de kamer. Is de
capaciteit te hoog, dan wordt het snel te
warm. De kachel moet dan worden ge
temperd. Dit veroorzaakt in ieder geval
duur stoken en de kans op kolendamp
vergiftiging neemt toe. Omdat schade
lijke gassen onverbrand de schoorsteen
verlaten, wordt luchtverontreiniging
veroorzaakt. In de schoorsteen zet zich
„roet" af, waardoor de kans op een
schoorsteenbrand erg groot wordt. Kies
daarom een kachel met de juiste capaci
teit!
Een goede kachel met de juiste capa
citeit vereist een goede en deugdelijke
schoorsteen. Voor de beoordeling van
de deugdelijkheid dient men bij de
schoorsteen onderscheid te maken in
bestaande schoorstenen en nieuw te
bouwen of van pijpelementen samen te
stellen schoorstenen. Een bestaande
schoorsteen dient van te voren gecon
troleerd te worden op scheurvorming en
lekkages.
Een nieuw te bouwen schoorsteen en
vooral een die wordt samengesteld uit
pijpelementen vereist enige kennis van
zaken.
Het is in uw eigen belang en voor uw
eigen (brand)veiligheid dat u hiervoor
kontakt opneemt met de Gemeentelijke
Brandweer, sectie brandpreventie, of de
afdeling Bouw- en woningtoezicht van
de gemeente. Zij kunnen U over al deze
zaken van deskundig advies dienen.
Een schoorsteen moet blijvende aan
dacht krijgen. Toch wordt het onder
houd vaak op de lange baan geschoven.
Een regelmatige controle op scheuren en
lekkages is absoluut geen luxe. De
Brandbeveiligingsverordening Venray
schrijft voor, dat minstens eenmaal per
jaar de schoorsteen moet worden ge
veegd. Bij permanent stoken is zelfs
tweemaal per jaar verplicht.
Vaak verschijnt in advertenties het to
verwoord „allesbranders". Deze naam
wekt de indruk dat je er ook van alles in
kunt verbranden tot huisvuil en oude
schoenen toe. Niets is minder waar! AL
LESBRANDERS BESTAAN NIET!
Het stoken van allerlei rommel leidt tot
zeer ernstige luchtverontreiniging,
stankhinder voor de buurt en tot aan
tasting van de schoorsteen en de kachel
zelf. Verder is het niet ongevaarlijk voor
de stoker. Wie weet wat voor gassen er
vrij komen.
Kachels zijn alleen geschikt voor het
stoken van hout en van kolen. In de
handel zijn ook andere brandstoffen te
koop, zoals geperst papier, strobriket
ten etc. Over het effect van deze
brandstoffen is nog niet veel bekend.
Ook het stoken zelf vereist wat kennis
van zaken. Houdt U aan de volgende re
gels:
1. Gebruik voor het aanmaken wat
aanmaakhoutjes en proppen pa
pier. Ook kunt u houtskool en aan
maakblokjes nemen, voeg kleine
hoeveelheden brandstof toe. Als het
vuur goed brandt kan verder
brandstof worden bijgevoegd.
2. Stook alleen droog hout of wanneer
U kolen stookt antraciet.
3. Het vuur moet regelmatig branden
en voldende hard, want anders ont
staat een onvolledige verbranding.
Te hard mag ook weer niet. Dat is
niet goed voor de kachel. Boven
dien is voortdurend temperen ook
niet goed.
4. Het hout of de kolen moeten niet te
dicht op elkaar liggen. Er moet
lucht bij kunnen komen. Gebruik
een juiste afmeting kolen.
5. Gooi de kachel, ook als hij goed
brandt, nooit helemaal vol. Begin
met een kleine hoeveelheid, die u re
gelmatig bijvult.
6. Hout kunt U stoken op de kachel
bodem, kolen moeten op een
rooster.
7. Zorg voor een goede luchttoevoer,
te weinig lucht veroorzaakt een on
volledige verbranding, te veel lucht
koelt het vuur teveel af.
8. In het vertrek waar u stookt moet
een goede ventilatie zijn. Het voor-
komst zuurstofgebrek en „kolen
dampvergiftiging".
9. Als u hel vuur wilt doven, laat u de
brandstof gewoon opbranden.
10. Laat de kachel 's nachts niet op een
laag pitje doorbranden, omdat het
luchtverontreiniging en brandge
vaar veroorzaakt. Vul de kachel
voordat U naar bed gaat niet bij en
laat hem uitbranden.
11Een goede verbranding veroorzaakt
een kleurloze of witte rook. Een
grijze, blauwe of zelfs zwarte rook
is een teken dat er een slechte ver
branding is dus veel luchtverontrei
niging.
12. Bij mist en vaak ook bij windstilte
kan de rook neerslaan bij de buren.
Als U dat ziet, stook dan liever niet,
voor zover U niet op de kachel als
hoofdverwarming bent aangewe-
Bij burgemeester en wethouders zijn
de navolgende aanvragen ingekomen
om, in afwijking van het geldende
bestemmingsplan c.q. vooruitlopend op
een in voorbereiding zijnd herzienings
plan, bouwvergunning te verlenen voor:
het bouwen van een fok- en mest-
varkensstal aan de Lorbaan te Leunen,
t.n.v. A.C.P.M. Bosgoed:
het ommuren van een houten wo
ning aan de Ysselsteynseweg 52 te Ys
selsteyn, t.n.v. M.H.W. Litjens;
het verbouwen van een kippenhok
tot carport aan de Stationsweg 179 te
Oostrum, t.n.v. L. Kruijsen-Brand;
het bouwen van een garage annex
paardeslal aan de Deurneseweg 99 te
Heide, t.n.v. W. van Neerven, Bosrand-
weg 5 te Deurne;
het bouwen van een serre aan de
Hogeweg 10 te Oirlo, t.n.v. A. Dijk-
mans;
het bouwen van een loods aan de
Blankenberg 12 te Leunen, t.n.v.
M.P.J. Wismans;
het uitbreiden van een meubelma
kerij aan De Hulst 2 te Oostrum, t.n.v.
J. Mater;
het bouwen van een malkstal aan
de Ontginningsweg 1 te Ysselsteyn,
t.n.v. A.H.H. Tonnaer;
het verbouwen van het pand
Langstraat 8 te Venray, t.n.v. J.G.J.
van Leuken, Langstraat 6 te Venray;
het uitbreiden van een broederij
aan de Castenrayseweg 2 te Oirlo, t.n.v.
Classens Broederij;
het bouwen van een woning op
perceel M 659 aan de Kievitsweg te Ys
selsteyn, t.n.v. W.H. Philipsen, Ring
weg 12 te Ysselsteyn;
het bouwen van een berenstal aan
een loods op perceel M 650 aan de Ys
selsteynseweg te Ysselsteyn, t.n.v. Hou-
ben Agrarisch Bedrijf, Ysselsteynseweg
69 te Ysselsteyn;
het bouwen van een mestvar-
kensstal aan de Drabbelsweg 4 te Veu
len, t.n.v. A.W. Louvet;
het bouwen van een opslagloods
en een mestvarkensstal aan de Horster-
weg 20 b te Castenray, t.n.v. H.M.
Hendrikx, Veulenseweg 16 te Veulen;
het bouwen van een machineloods
jongveestal aan de Pelgrimslaan 2 te
Smakt, t.n.v. Gebr. v.d. Winkel,
Loobeek 1 te Smakt;
het bouwen van een carport aan
de Merseloseweg 40 te Venray, t.n.v.
Th. Vullings;
het veranderen (verhogen) van 2
opslagloodsen aan de Broekweg 8 te
Venray, t.n.v. A.W.M. Manders.
Burgemeester en wethouders zijn
voornemens aan deze bouwplannen me
dewerking te verlenen. De bouwplannen
liggen met ingang van 23 september
1983 gedurende veertien dagen voor een
ieder ter inzage bij het bureau ruimtelij
ke ordening en bouwzaken, kamer 201
van het raadhuis (van 9.00 tot 12.00
uur). Gedurende deze termijn kunnen
eventuele bezwaren schriftelijk bij bur
gemeester en wethouders worden inge
diend.
Venray, 23 september 1983
De burgemeester van Venray
mr. H.J.M. Defesche.
Paul Crutsen, een Nederlander van
oorsprong die nu werkt op het Max
Planckinstituul in Mainz, sprak over de
illusie van veilige gebieden. In het geval
van een omvangrijke nucleaire oorlog,
zal de atmosfeer geladen worden met
grote hoeveelheden stof die worden ge
produceerd door de vele branden die er
zullen ontstaan in stedelijke en in
dustriële centra. Ook het gecultiveerd
land en de natuurlijke eco-systemen zo
als bossen en grasland zullen door
brand verwoest worden, de door de
branden geproduceerde stofdeeltjes zul
len het zonlicht absorberen of versprei
den. Er wordt verwacht dat het zonlicht
dat naar de oppervlakte van de aarde
doordringt minder dan 1% zal zijn van
het normale zonlicht over uitgebreide
gebieden van het noordelijk halfrond.
Dil zal ernstige stoornissen geven in de
groei van gewassen en in de produktie
van zuurstof.
Deze situatie kan weken duren en bij
zonder ongewone omstandigheden in de
atmosfeer teweeg brengen. Alle zon
nestraling wordt geabsorbeerd in de at
mosfeer in plaats van op de oppervlakte
van de aarde. Door de sterke afkoeling
van de aarde en de verwarming van de
daarboven gelegen atmosfeer wordt het
normale temeratuur profiel van de at
mosfeer gedurende een langdurige peri
ode verstoord, het weer-patroon zal to
taal verschillen van het normale. De
overlevenden van de oorlog zullen dan
ook een geweldige stress vanuit de om
geving ondervinden door duisternis en
koude. Ook de gewassen zullen groten
deels in hun groei belemmerd worden.
Norman F. Dixon, psycholoog in
Londen, sprak over de illusie te menen
dat er rationele besluiten worden geno
men. Dixon is gespecialiseerd op de psy
chologie van leiderschap, stress en het
maken van beslissingen. Hij heeft zich
speciale kennis verworven over hel tot
stand komen van besluiten bij politieke
leiders en militairen. Hij gaf een indru
kwekkende analyse over de mogelijkhe
den van het tot stand komen van ver
keerde beslissingen op hoog militair of
politiek niveau als gevolg van onjuiste
informatie die hun gegeven werd, van
de stress waaronder ze verkeerden,
maar niet in het minst als gevolg van de
niet helemaal harmonische persoonlij k-
heidsstruktuur van de leiders zelf.
Het jaarprogramma specifiek
welzijn 1984, met daarin opgeno
men de verdeling van de gemeen
telijke gelden voor het welzijn, is
in ontwerp af. Dit welzijnspro-
gramma is een gedetailleerde uit
werking van de posten uit de ge
meentebegroting 1984 voor dit
beleidsterein. Het programma zal
door de gemeenteraad worden
vastgesteld, gelijk met de
vaststelling van de begroting 1984
in december van dit jaar.
INZAGE
In de openbare bibliotheek en
in de Infotiek van het raadhuis
ligt het jaarprogramma voor ie
dereen ter inzage. Een exemplaar
van het programma is verkrijg
baar, bij de afdeling sociaal-
culturele en maatschappelijke za
ken in het raadhuis, tegen beta
ling van ƒ5,—. In de rubriek
„Gemeentepraat" van volgende
week komen wij uitgebreid terug
op dit jaarprogramma.
SCHRIFTELIJK REAGEREN
Tot 15 oktober is het mogelijk
schriftelijk bij b. en w. te reage
ren op het programma. Alle in
het programma genoemde instel
lingen hebben het gehele pro
gramma of alleen de voor hen
van belang zijnde onderdelen
ontvangen.
MONDELING REAGEREN
Tijdens de behandeling van het
jaarprogramma in de raadscom
missies kan, gebruikmakend van
het spreekrecht, mondeling wor
den ingesproken. Drie raadscom
missies behandelen het jaarpro
gramma te weten:
op 11 oktober de commis
sie voor onderwijs en cultuur;
op 20 oktober de commis
sie voor jeugd, sport en recreatie;
op 26 oktober de commis
sie voor maatschappelijke zorg.
De commissies behandelen ie
der hun beleidsterrein. Voor de
onderdelen emancipatie en edu
catie uit het programma wordt
een hoorzitting georganiseerd, op
5 oktober a.s. in het raadhuis.
VASTSTELLING
Begin november zal het college
van b. en w. zich over het jaar
programma buigen, nadat alle in-
spraakgegevens zijn verzameld en
voorzien zijn van een prae-
advies. deze adviezen zullen wor
den toegezonden aan de inspre
kers. Die hebben dan de moge
lijkheid bezwaar aan te tekenen
bij de gemeenteraad.
In december zal het jaarpro
gramma door de raad worden
vastgesteld.
Kennisgeving bekendmaking
ontwerpbeschikking
Burgemeester en wethouders var
Venray, gelet op artikel 24, tweede lid,
onder c, van de Wet algemene bepalin
gen milieuhygiëne; maken bekend dat
zij voornemens zijn om op de aanvraag
van:
M.H. en H.A. Peeters, Heidse
Peelweg 47 te Ysselsteyn-Venray, voor
een vergunning ingevolge de Hinderwet
voor het ex art. 6a, uitbreiden/wijzigen
van een varkensfokkerij waarbij mest
en meststoffen worden opgeslagen en
waar elektromotoren worden gebruikt
met een gezamenlijk vermogen van
meer dan 1,5 kW, gelegen aan te Heidse
Peelweg 47 te Ysselsteyn;
Gebr. J. en W. Peeters, Heidse
Peelweg 60 te Ysselsteyn-Venray, voor
een vergunning ingevolge de Hinderwet
voor het ex art. 6a, uitbreiden/wijzigen
van een varkensfokkerij, waarbij mest
en meststoffen worden opgeslagen en
waar elektromotoren worden gebruikt
met een gezamenlijk vermogen van
meer dan 1,5 kW, gelegen aan de Heidse
Peelweg 60 te Ysselsteyn;
P.M. Colbers, Blakterweg 4a te
Oirlo-Venray, voor een vergunning in
gevolge de Hinderwet voor het uitbrei
den en wijzigen van een pluimveehoude
rij, waarbij mest en meststoffen worden
opgeslagen, gelegen aan de Blakterweg
4a te Oirlo;
L. Hendriks, Hofstraat 6 te Ven
ray, voor een vergunning ingevolge de
Hinderwet voor het oprichten, in wer
king brengen en in werking houden van
een inrichting waar vuurwerk wordt op
geslagen en verkocht, gelegen aan de
Hofstraat 6 te Ysselsteyn.
positief te beschikken onder voor
waarden om gevaar, schade of hinder
voor de omgeving te ondervangen.
De ontwerp-beschikkingen, alsmede
de aanvragen en andere ter zake zijnde
stukken, liggen in het raadhuis, kamer
119, Raadhuisstraat 1 te Venray, ter in
zage en wel tot 7 oktober 1983, elke
werkdag van 9.00 tot 12.00 uur;
na deze datum tot het einde van de
termijn waarbinnen beroep kan worden
ingesteld tegen het geven van de aange
vraagde beschikking, eveneens elke
werkdag van 9.00 tot 12.00 uur.
De betreffende stukken kunnen tot
bovengenoemde datum ook nog elke
donderdag van 16.30 tot 19.30 uur wor
den ingezien (na telefonische afspraak).
De aanvragers, alsmede degenen die
bezwaren hebben ingebracht naar aan
leiding van een van de aanvragen en een
ieder die aantoont, dat hij daartoe rede
lijkerwijs niet in staat is geweest, kun
nen tot bovengenoemde datum gemoti
veerde schriftelijke bezwaren inbrengen
naar aanleiding van een van de ontwerp
beschikkingen.
Degene, die een bezwaarschrift in
dient, kan verzoeken zijn persoonlijke
gegevens niet bekend te maken.
Een bezwaars hrift dient gericht te
worden aan ons college.
Venray, 23 september 1983.
Burgemeester en wethouders van
Venray, namens dezen, het hoofd
van algemene zaken en kabinet,
A.L.G. Janssen.
Of men nu voor- óf tegenstander is
van plaatsing van kernraketten in Ne
derland, ieder weldenkend mens zal
moeten toegeven dat een kernwapen een
onmenselijk wapen is omdat het gebruik
daarvan gelijkstaat met volkerenmoord
op grote school. „Eigenlijk dient het
w oord kernoorlog niet gebruikt te wor
den, maar zal men van atomaire mis-
daat moeten spreken" zei de Amerikaan
Bemhard Lown op het in juni in
Amsterdam gehouden internationale
congres van medici Ier preventie van een
kernoorlog.
Wij izjn blij, dat dokter A.L. Kroft,
eerste geneesheer van het Psychiatrische
Centrum Venray, ons toestemming
heeft gegeven zijn verslag van dit con
gres te publiceren. Daardoor kan men
kennisnemen hoe deskundigen uit de
Oostbloklanden, de westerse landen en
landen uit de''derde wereld hebben
gesproken over de fatale medische ge
volgen van een kernoorlog, waarbij de
politiek buiten beschouwing werd gela
ten.
Een in-triest verhaal, dat wel. Maar
bijzonder interessant omdat tijdens het
congres onderwerpen werden aangesne
den waarover bij een normale discussie
over het voor en tegen van kernwapens
niet of nauwelijks wordt gesproken.
Professor Lambo, psychiater in La
gos in Nigeria, sprak over de menselijke
kosten van de bewapeningswedloop. De
toegenomen defensie-uitgaven, zeker op
nucleair gebied, gaan zowel in de
westerse landen als in de Sovjet U!nie
ten koste van de gezondheidszorg, het
onderwijs, de verbetering van het milieu
en zeker ook ten koste van de hulp aan
de derde wereld. De ontwikkelingshulp
neemt af, de kosten voor defensie die
toch al gigantisch zijn, stijgen.
Defensie-uitgaven zijn uitgaven van de
ergste soort. De enerme sommen, die
worden uitgegeven, komen niet ten goe
de aan de mensen doch zijn erop gericht
mensen te verdelgen. Atoomwapens zijn
geen consumptiegoederen, althans laten
we hopen dat ze het nooit zullen wor
den.
Atoombewapening doet echter wel
veel beroep op de materiële hulpbron-*
nen die anders voor de produktie van
consumptiegoederen konden worden
aangewend.
De bewapening leidt tot sterke inflatie
die vooral de armen en de derde wereld
landen treft. Bovendien geeft bewape
ning veel minder arbeidsplaatsen dan
wanneer dat geld voor burgerlijke doe
len zou worden bestemd. Wanneer de
Verenigde Staten een miljard gulden
aan bewapening besteedt' schept dit
40.000 banen; hetzelfde bedrag besteedt
in de gezondheidszorg levert 80.000 ba
nen op.
Als gevolg van de wapenwedloop
wordt ontzettend veel geld besteed aan
research op dit gebied. De gelden hier
voor worden onttrokken aan gezond
heidszorg, onderwijs en andersoortige
dienstverlening.
De begrotingen van Amerika, Rus
land en ook van de NAVO-landen ver
tonen bezuinigingen op allerlei gebie
den, vooral in de sektor dienstverlening.
Op de uitgaven voor defensie wordt
nauwelijks besnoeid. Integendeel, er
wordt meer voor uitgegeven, zodat de
verhoudingen steeds schever worden ge
trokken. Miljarden wereldburgers moe-"
ten het stellen zonder schoon drink
water. Ieder jaar sterven er miljoenen
mensen en zijn er miljoenen ziek als ge
volg van het drinken van slecht water.
De kosten om de malaria helemaal de
wereld uil te helpen zouden minder be
dragen dan er tegenwoordig per dag
wordt uitgegeven aan bewapening. De
levensverwachting bij de geboorte is in
Europa 30 jaar meer dan in Afrika.
Professor Lambo waarschuwde dat de
steeds grotere tegenstellingen tussen
Noord en Zuid, die mede het gevolg is
van de overbewapening, op den lange
duur finest zal zijn voor de wereldvrede.
Ontwikkelingslanden zullen op den
duur niet meer verdragen dat in Oost en
West zoveel aan bewapening wordt uit
gegeven.
Tenslotte sprak de Minister van
Volksgezondheid van Finland, me-
De gemeenteraad heeft de taak van de
commissie voor algemene zaken uitge
breid met het kennisnemen en behan
delen van klachten.
Zoals bekend, bestaat deze commissie
uit o.m. de voorzitters van de in de
gemeenteraad vertegenwoordigde frak-
tie. De burgemeester is voorzitter van
deze commissie.
Burgers (natuurlijke personen) en
verenigingen (rechtspersonen) kunnen
in het vervolg bij deze commissie terecht
met klachten, welke het gevolg zijn van
door of namens het gemeentebestuur
verrichte of nagelaten handelingen.
Het is de taak van de commissie
mensen met klachten over gemeente
lijke zaken niet alleen te horen, maar
ook te adviseren raad te geven zo
mogelijk alles in het werk te stellen
om de klacht te verhelpen.
Ook kan de commissie, uit eigen be
weging, te bestemder plaatse de aan
dacht vestigen op regels of beleids
lijnen, die onbillijk werken, traag of on
billijk worden uitgevoerd of zelfs ont
breken.
Het kan natuurlijk voorkomen, dat
voor een bepaalde klacht andere wegen
open staan, waarbij gedacht kan
worden aan een AROB-procedure, een
beroep op Geputeerde Staten of de ge
meenteraad. In die gevallen wordt de
klager op die mogelijkheden gewezen en
wordt de klacht niet door de klachten
commissie in behandeling genomen.
Wanneer een klacht voor behandeling
door de klachtencommissie in aanmer
king komt, wordt de klager door een
hoorcommissie, bestaande uit de bur
gemeester (voorzitter), de secreatis van
de commissie en twee leden van de
commissie voor Algemene Zaken in een
besloten hoorzitting de gelegenheid ge
geven de klacht nader toe te lichten.
Dezelfde hoorcommissie zal in een
andere hoorzitting de persoon of de in
stantie, waarop de klacht betrekking
heeft, horen. Als dat allemaal is ge
beurd, zal de hoorcommissie advies uit
brengen aan de commissie voor Alge
mene Zaken, die daarover in haar eerst
volgende vergadering beraadslaagt en
een eindconclusie formuleert, die bin
nen zeven dagen schriftelijk aan klager
wordt meegedeeld en tevens onder de
aandacht wordt gebracht van het or
gaan, dat tot een eindoordeel bevoegd is
(b.v. het college van burgemeester en
wethouders), zonodig voorzien van een
advies omtrent te overwegen maatrege
len.
Klachten kunnen schriftelijk worden
ingediend bij de voorzitter van de
commissie voor Algemene Zaken, Post
bus 500, 5800 AM Venray.
Voor nadere inlichtingen kan men te
recht bij de secretaris van de commissie
de heer G. Spelbos, bestuursassistent.
MEER GEMEENTEPRAAT
ZIE VOLGENDE PAGINA
vrouw Taipale, over de psychologische
nadelen voor kinderen, die moeten le
ven met de bedreiging van een nucleaire
oorlog. Volgens de opvatting van me
vrouw Taipale is het niet mogelijk, maar
ook niet verstandig, kinderen niet op
hun niveau op de hoogte te brengen van
de gevaren van een kernoorlog. Dit op
de hoogte brengen moet echter niet in
de stemming van defaitisme gebeuren,
doch met het vertrouwelijke dat preven
tie van een nucleaire oorlog mogelijk is.
Helaas brengen veel ouders hun eigen
defaitistische stemming over en maken
daardoor de toekomst van hun kinderen
uitzichtloos.
In een afsluitend gespreksforum on
der leiding van Minister-President Olof
Palme van Zweden werd door hem.
Egon Bahr, parlementslid in Duitsland,
Arbatov uit Rusland en generaal Gayier
uit Amerika nog gesproken over de mo
gelijkheid van een nucleaire ontwape
ning in preventie van atoomoorlogen.
Palmer was een sterk voorstander van
atoomvrije zones op de wereld zoals hij
dat in een plan heeft uitgewerkt en zoals
hij dat zeker voor Scandinavië wil reali
seren.
Generaal Gayier is een man die in
Amerika ster met de atoombewapening
te maken heeft gehad. Hij was vroeger
direkteur van de Nationale Veiligheids
dienst, hij diende als stafchef van de
strijdkrachten van de Verenigde Staten
in de Stille Oceaan en in de zestiger ja
ren was hij direkteur van de Joint Stra
tegie Target Planning Staff. Hij was be
last met de coördinatie van het zoeken
van doelen voor de kernwapens. Op een
gegeven moment kwam hij tol de ont
hutsende ontdekking dat de kernbewa
pening in Amerika zo sterk was toege
nomen dat er veel meer wapens voor
handen waren dan doelen. Als men alle
wapens zou gebruiken zou men steden
die al door een atoomexplosie waren ge
troffen nog eens opnieuw moeten tref
fen, en dit tot vijf maal toe.
Volgens Gayier zou de bewapening
ster verminderd kunnen worden zonder
dat daar de veiligheid van Rusland of
Amerika door in gevaar komt. Hij was
bovendien van mening dat het goed mo
gelijk was atoomwapens af te breken en
daaruit atoomenergie vrij te maken die
gebruikt kan worden voor vreedzame
industriële doelen.
(wordt vervolgd)