Zondag fietscrosswedstrijden in Vlakwater HOGE DUITSE ONDERSCHEIDING 113 Verkeerscirculatie in het centrum Peter Winnen bedwong voor de tweede keer „zijn berg" Alpe d'Huez jgjlgjggjgt WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING Venrays Oorlogsmonument? Nooit van gehoord... HYPOTHEKEN Tweede oogarts in Venray J. van Heur directeur PTT Venray HILHORSl VRIJDAG 22 JULI 1983 Nr. 29 HONDERDENVIERDE JAARGANG PEEL EN MAAS VOOR AL UW DRANKEN VOOR AL U'.V DRANKEN UITGAVEDRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY GROTESTRAAT 68 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652 ADVERTENTIEPRIJS 30 ct. per mm. ABONNEMENTSPRIJS PER HALFJAAR 12,~ UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING BUITEN DE REGIO 16r A.s. zondag organiseert de fietscross- club Flying Flies" uit Venray voor het disfrikt Zuid 2 van de Koninklijke Nederlandse Wielrenunie een grote fietscrosswedsrijd op de fietscrossbaan Vlakwater, gelpgen aan de Kempweg in Venray. Aanvang van de wedstrijden is om 12.00 uur; er wordt gereden in de vol gende klassen: junioren, experts, open, meisjes en cruisers. Het belooft wederom deze zondag in Venray een groot spektakel te worden, want in het distrikt Zuid 2 van de KNWU bevinden zich de kanonnen van het fietscrosswereldje in Nederland. Ook de jongens en meisjes uit Venray mogen hiertoe gerekend worden, alleen al dit seizoen werd maar kiefst door de Venrayers 200 maal in de prijzen gere den!! HOE ZIT ZO' FIETSCROSS- WEDSTRIJD IN ELKAAR? De deelname is uitsluitend voor licen- tiehouders en woonachtig in het distrikt Zuid 2. Het distrikt Zuid 2 bevat het oostelijk deel van Brabant en de gehele provincie Limburg. Van 's morgens half tien tot half elf vindt de inschrijving plaats, deze is open, dat wil zeggen iedereen uit het distrikt kan meedoen. Aan de hand van het aantal inschrij vingen worden de fietscrossers inge deeld in groepen van maximaal 8 rij ders. Deze groepen van 8 rijders rijden 3 manches, hetgeen wil zeggen 3 x 1 ronde op de baan. De 4 beste uit de manches gaan naar de halve finale en de 4 beste uit de halve finale gaan naar de finale. De manches beginnen om 12.00 uur en over het algemeen eindigen de wed strijden om 18.00 uur. Er zijn wedstrijden met wel 80 man ches, dus 640 deelnemers! Er wordt gereden in diverse klassen: Junioren herkenbaar aan een groen nummerbord, leeftijd vanaf 6 tot 16 jaar. Experts herkenbaar aan een geel nummerbord, dit zijn jongens die tot de top van Nederland behoren. Openklasse uitsluitend vanaf 15 jaar en voor iedereen toegankelijk zowel voor junioren, experts en meisjes. Meisjesklasse (powder puffs) te her kennen aan blauw nummerbord leeftijd van 6 tot 16 jaar. Cruisers herkenbaar aan rood num merbord leeftijd vanaf 18 tot 24 jaar en 24 jaar en ouder. Archieffoto: Het rennerskwartier bij de fietscrossbaan Vlakwater. Vorige week woensdag werden tradi tiegetrouw een groep Duitse jongeren, die op het Duitse soldalenkerkhof in Ys- selsteyn de graven verzorgen, door bur gemeester H.J.M. Defesche op het raadhuis ontvangen. Deze keer kreeg de officiële ontvangst een bijzonder karakter omdat Peter Muller uit Plochingen, die al twintig jaar de kampen in Ysselsteyn leidt, werd onderscheiden met het Bundesverdiensl- kreuz mit Bande. Vorige week hebben wij hiervan reeds in een kort bericht melding gemaakt. Deze hoge Duitse onderscheiding werd hem namens de president van de Bondsrepubliek Dr. Carstens uitgereikt door de Generaal Konsul der Deutsche Bundesrepubliek Dr. Weiblinger uit Rotterdam. Deze onderscheiding getuigt van hel grote respekt, dat de President heeft voor de Vredesdiensten die Peter Muller al twintig jaar verricht op het Duitse oorlogskerkhof in Ysselsteyn. Dit wordt eens te meer onderstreept als men weet dat het een grote zeldzaamheid is, dat iemand onder de 40 jaar deze onder scheiding ontvangt, én dat deze onder scheiding in het buitenland wordt uitge reikt. De onderscheidene, wiens vader tij dens de Tweede Wereldoorlog in de slag bij Stalingrad is gesneuveld, heeft zich geheel ingezet voor het werken op solda- tenkerkhoven. Voordat hij zich inzette in Ysselsteyn, had hij al jarenlang zijn vakanties opge offerd om te werken op Duitse begraaf plaatsen in Frankrijk. Hij voelde echter het meest voor hel werk in Nederland, omdat dit land zoveel onder de bezet ting geleden had. Bovendien voelde hij meermvoor de volksaard van de Neder landers. Door zijn werkgever Slaub-Lorens in Esslingen werd hem alle medewerking gegeven omdat met getroffen was door hel idealisme van Peter Müller, die zijn vrije tijd op het Duitse kerkhof in Ys selsteyn wilde opofferen. Alle jongeren, die onder zijn leiding in Ysselsteyn werken, brengen met hem een bezoek aan het Oorlogs- en Ver zetsmuseum in Overloon, opdat zij kun nen zien hoe Nederland onder de Duitse bezetting heeft geleden. De hoge onderscheiding werd hem uitgereikt, nadat de Duitse jongeren in aanwezigheid van een aantal Duitse au toriteiten een krans hadden gelegd bij het monument van de Venrayse gevalle nen aan het Kerkpad. Bij het uitreiken van de onderschei ding zei dr. Weiblinger, dat het de wens was van de Duitse Bundespresident, dat de onderscheiding in Venray zou wor den uitgereikt, omdat daar het werken van Peter Müller het meest tot uiting is gekomen. De uitreiking geschiede in aanwezigheid van Duitse jongeren uit de Kreiz Durlach, die veertien dagen in Ys selsteyn werken, pastoor Janssen uit Ys selsteyn, burgemeester dr. Zeph uit Mengen, de commandant van de Bun- deswehr uit Budel, de cultureel attaché van de Duitse Bundersrepubliek dr. van Kliesow en de oud-beheerder van het Duitse kerkhof kapitein b.d. L. Tim mermans. Burgemeester Defesche noemde het een verademing, dat jonge mensen voor de vrede willen werken door zich in te zetten op Duitse oorlogskerkhoven. En dat in een tijd, veertig jaar na de oorlog, waarin men nog steeds niet in vrede met elkaar heeft leren leven. Op dinsdag 26 juli a.s. zal de tweede groep afkomstig uit Meeskirch, officieel op de Duitse ambassade in Den Haag worden ontvangen. Hierbij zijn tevens een aantal personen uitgenodigd die zich hebben ingezet voor de verzoening over de graven gedurende een reeks van twintig jaren. Een hoge Duitse autoriteit, die vorige week woensdag was uitge nodigd om aanwezig te zijn bij de kranslegging door Duitse jonge ren bij het monument van de Venrayse gevallenen aan het Kerkpad, wist het gedenkteken niet te vinden. Hij ging de weg vragen op het hoofdbureau van de Venrayse politie en merkte tot zijn grote verbazing dat twee agenten hem niet konden helpenZij hadden kennelijk nog nooit van een Venrays oor logsmonument gehoord. De Duitser, die uiteindelijk de weg zelf vond, beklaagde zich hierover bij de Generaal Konsul van de Duitse Bondesrepubliek, dr. Waiblinger, die eveneens bij de kranslegging aanwezig was. Tegen burgemeester Defesche zei de heer Weiblinger het wel te kunnen begrijpen, dat een poli tieman in een miloenenstad niet weet waar het monument voor de eigen gevallenen staat. Maar het leek hem een zeer vreemde zaak, dat een politieman dat niet weet in een plaats als Venray. De burgemeester beloofde de heer Weiblinger hierover contakt op te nemen met de korpsleiding. Overigens: het monument voor de Venrayse gevallenen staat ook niet vermeld op de gemeentelijke stadsplattegrond en ook niet in de lijst van Venrayse beziens waardigheden van de plaatselijke V.V.V VAN DE KAMP ASSURANTIËN telefoon 04780-87675 Deze week heeft b. en w. van Venray de onlangs verschenen nota „Verkeers- circulatie in het centrum" toegezonden aan een aantal organisaties. Deze nota is een nieuwe stap op weg naar de scheiding van voet- fiets- en au toverkeer in het winkelgebied van Ven ray. In de nota worden de maatregelen, zowel de tijdelijke als de definitieve, ge bundeld, om tot een overzichtelijk beeld van de verkeersafwikkeling in het cen trumgebied te komen. Dit beeld reikt niet verder dan tot ca. 1990; de realisatie van de rose vlek. INSPRAAK Het college van burgemeester en we thouders heeft besloten rond deze nota een inspraakprocedure te organiseren. Tussen 15 juli en 15 september kun nen organisaties en burgers van binnen en buiten de gemeente reageren op het plan. Op 6 september wordt een informatie-inspraakavond gehouden in de burgerzaal van het gemeentehuis. In feite blijft er na de informatie inspraakavond nog slechts één week be schikbaar om op het plan als zodanig te kunnen inspreken. Verwacht mag echter worden, dat de verschillende krantenpu blicaties in de voorafgaande weken ruim voldoende informatie verschaffen. CENTRUMPLAN B. en w. melden dat naarmate de aan trekkelijkheid van het Venrayse cen trum toeneemt, ook de mogelijkheden voor een plezierig bezoek zullen moeten worden verbeterd. Een gelijdelijke invoering van de scheiding tussen gebieden waar gemoto riseerd verkeer, lees auto, overheerst en die gebieden waar die ondergeschikt dan wel niet gewenst is, werkt hieraan mee. Dit terugdringen kan alleen gebeuren onder de voorwaarde van een handha ven van de toegankelijkheid en bereik baarheid van het centrum. Onder deze voorwaarden is in het Centrumplan voor Venray (1974) een aanzet gegeven voor een aangepaste ver keerscirculatie in het centrum. Stap voor stap zal de weg gegaan worden op het pad naar de scheiding van de ver- keerssoorten: voetganger, fiets en auto. MAATREGELEN IN de nota „Verkeerscirculatie in het centrum van Venray" wordt o.m. voor gesteld het doorgaande verkeer in het centrum te beperken door het omdraai en van de rijrichting voor auto's en bromfietsen in de Schoolstraat. In de praktijk zal dat betekenen dat het zuidelijke deel van de Schoolstraat (nabij de schouwburg) ongewijzigd blijft. Het gedeelte echter tussen Electro Martens en Eeuwige Lente wordt voor het verkeer vanaf Eindstraat- Hoenderstraat en Marktstraat gesloten. Daar mag men alleen in noordelijke richting gaan rijden. Hel verkeer mag dan over de Jan Hensenstraat rijden en of naar zuid óf naar noord gaan. Ook in het voorste gedeelte van de Eindstraat en de Hoenderstraat komt éénrichtingsverkeer, respectievelijk naar het noorden en naar het westen. Uiteraard ligt het in de bedoeling in de genoemde straten - en ook elders in het centrum - het fietsverkeer tweezijdig te maken. Het fietsverkeer én de voet gangers moeten namelijk het centrum vlot kunnen bereiken. In de Marktstraat wordt een parkeerverbod gepland. Ten behoeve van de fietsers zal op het Henseniusplein een staliingsplaats voor 100 fietsen kunnen worden ingericht. Tenslotte wordt voorgesteld de par keertijd in de straten van het centrum en op^ het Henseniusplein en de Grote Markt te beperken tot maximaal 1 uur door het instellen van een z.g. „blauwe zone" in deze straten. INFORMATIE De nota is, zoals gezegd, toegezonden aan een aantal organisaties. In de weken voorafgaande aan de informatie-avond zal via persberichten en publicaties de aandacht worden gevestigd op de voor stellen voor de verkeerscirculatie. Wie niet zolang kan wachten, kan een exemplaar van de nota halen bij het bu reau voorlichting en inspraak. Tussen La Tour-du-Pin en Aipe d'Huez lagen maandag 223 kilometers en 500 meters, acht collen en colletjes, waarvan de Glandon met z'n 1924 meter dc hoogste en Alpe d'Huez met z'n 1860 meter de laatste én de gemeen ste. Precies 7 uur, 21 minuten en 32 seconden nadat de karavaan met 101 renners was verrokken, kon de t.v. commentator Mart Smeets roepen: „Potverdrie, wèt een mooie overwin ning, schitterend om te zien". Onze eigen Venrayer Peter Winnen had voor de tweede maal - sinds 1981 - de berg met zijn beroemde eenentwintig bochten bedwongen. De zeventiende etappe van de Tour de France was voor hem, al moest hij er de laatste tweehon derd meter keihard voor vechten om Bernaudeau achter zich te houden. Alle Winnen-supporters of Venray -Chauvinisten zaten maandagmiddag tussen half vijf en zes uur aan het t.v.- toestel gekluisterd zich afvragend of Peter nu eindelijk eens wat ging maken. Vorig jaar hadden zij al moeten zien heo de Zwitser Beatt Breu als eerste over de Alpentop joeg. Zondagavond twijfelde hijzelf nog aan zijn prestaties. Hij gaf in alle bescheidenheid zijn ploegmaat Johan van de Velden de beste kans. En inderdaad, sinds de start op 3 juli j.l. was de naam Peter Winnen slechts bij uitzondering gehoord, maar toch startte hij maandag j.l. van een niet eens zo'n ongunstige elfde plaats.... TWEE KOPLOPERS Direct om 16.50 uur, toen de Franse televisie met haar uitzending begon, was alle hoop al gevestigd op Peter Winnen, die met Bernaudeau er tussenuit was ge knepen, gelijk een dag tevoren Henk Lubberding met Michel Laurent. Het tweetal werd op de hielen gezeten door andere tourgroten, waaronder Peters ploeggenoot Veldscholten. Maar Peter en de Fransman draaiden gestaag door met de steilte van de laatste Col, de gevreesde Alpe d'Huez voor zich. Dan de een, dan de ander op kop en broederlijk de toegereikte fris drank drinkend. Niet het op elkaar loeren, zoals de dag tevoren Lubberding en Laurant, maar eensgezind de berg op voor een laatste eindsprint. „Twee Postjongens" in de voorste gelederen" juichte Mart Smeets, maar alle aandacht was toch voor de kop groep van dé twee, waarvan er een Peter Winnen heette, „Veldscholten werkt zich als een beul de berg op", meldde Smeets, doch be langrijker was wat er in de kop gebeur de. Om 17.15 uur voerde Winnen aan met Bernaudeau in zijn wiel. Vanaf de afdaling van de Glandon had het twee tal afstand genomen en om 17.30 uur meldde de commentator, dat Winnen nog steeds niets af gaf. Vijf minuten later, met de eerste huizen van het dorp in zicht, nog steeds de Venrayer op kop met de Fransman in zijn wiel. Nog geen vijf minuten later zette Alban op „rappe wijze" de achtervolging in. 17.45 uur: nog vier kilometer. In Venray trok men de tenen krom in de schoenen, voor zover men die met dit warme weer aan had De Columbiaan Corredor nog voor Alban en helemaal vooraan het zwoe gende tweetal dat zich op de gloeiend- hete Alpenweg, maar al te graag door het publiek liet natgooien. En dan nog even door het spandoek van de laatste 1000 meter gebeurde wat iedereen hoopte. Peter Winnen ging er van door. Bernaudeau wist het ant woord en riep Peter tot de orde. Broederlijk fietste het tweetal weer naast elkaar als stond er geen goud op het spel; links en rechts kijkend, totdat de Venrayer in tweede positie kwam. Waarschijnlijk had Winnen déór op gewacht. Tweehonderd meter voor de eindstreep zette hij zijn eindsprint in met Bernaudeau met slingerende wielen in de achtervolging. „Een strijd op leven en dood", riep Mart Smeets. Een schitterende tweede overwinning op Alpe d'Huez voor Peter Winnen, die daarmee opschoof van de elfde naar een vierde plaats in het algemeen klasse ment met 3.31 min. achter de gele trui en toen eindelijk tot een van de wezen lijke kanshebbers voor de touroverwin ning behoorde. "Ik heb er alles uitgepompt, het was geweldig moeilijk", verklaarde Peter na afloop. Kansen voor Parijs? „Er is nog steeds niets beslist", zei Peter, die even later op zijn hotelkamer een felicitatie telegram van het Venrayse gemeentebe stuur vond. Na de Alpe d'Huez wachtte woensdag - na een welverdiende rustdag - de zwaarste Alpenetappe over vijf bergen en een „heuveltje". De bekende Glan don, over wiens flanken de renners maandag al naar een hoogte van 1924 m. waren geklommen; de hoogste berg, de Madeleine, nóg zestig meter hoger; de Aravis van 1498 m.; de Colombière met zijn 1613 m.; het „heuveltje" Cha- tillon van de derde categorie en dan de laatste, de Joux-Plane, een eerste cate- gorieberg van 1713 meter. Alle Venrayse Peter Winnen fans za ten woensdagmiddag rond vier uur weer in grote spanning naar de beeldbuis te kijken in de hoop, dat hun Peter het maar eventjes zou lappen. Maar nu was het de Fransman Jacques Michaut die de show voor zich opeiste tegen de hel lingen van de Joux-Plane. Eerder op de dag, tijdens de 247,5 km lange rit tussen Alpe d'Huez en Morzi- ne, was Peter Winnen tch de man ge weest die korte tijd theoretisch in de gele trui heeft gereden. Op de Colombière was hij weer in zijn element en bouwde met een kopgroep een voorsprong op van viereneenhalve minuut. Maar zijn achtervolgers vonden de ze ge op Alpe d'Huez genoeg voor de Ven rayse tourrenner en zetten de achtervol ging in. Roche, Millar, van Impe, Ar royo, de Columbiaan Corredor én de gele truidrager Fignon gingen met grote snelheid achter de uitgelopen Winnen aan en kwamen bij hem op de Chatil- lon. Op de Joux-Plane werd hij door AUTOBANDEN ACCU'S SCHOKDEMPERS 2 daarom I UW SPECIALIST 'ttllllllllllll BEERKENS BANDEN VENLO VENRAY HELDEN Straelseweg 23 Venlo 077-18347 Roggelseweg 9 Helden 04760-2163 Zuidsingel 6 Venray 04780-82374 voornoemde renners, behalve de door de gele truidrager Fignon, op achter stand gereden. De Venrayer zij aan zij met Fignon; en ergens daarvoor, eenzaam alleen, de naar boven ploeterende Michaut, die als eerste op de top aankwam. Op 1.15 min. gevolgd door van Impe en Arroyo, terwijl Peter Winnen met Fignon op 3.08 min. volgde. Maar toen de eenzame Michaut al lang aan zijn afdaling was begonnen, werd het duidelijk, dat Peter het deze dag niet zou maken en dat hij wellicht straks in Parijs het zoet van de overwin ning niet zal smaken. Samen met Fignon, wiens gele trui hij bijna over had kunnen nemen, kwam hij 3 minuten en 43 seconden na de win naar op een negende plaats binnen. Op zich is dit geen slechte prestatie. Hij schoof hierdoor op naar een derde plaats, echter zonder tijdwinst op Fig non. Op Alban, moest hij ongeveer een minuut prijs geven. Tijdwinst boekte hij t.o.v. zijn medevluchter van maandag, Bernaudeau en t.ó.v. Delgado, die 's ochtends nog tweede stond maar op grote achterstand was gereden. De stand is nu dat achter Fignon, Ber naudeau op 3.02 min. tweede is, Peter derde op 3.37, Alban vierde op 3.37 en van Impe op een vijfde plaats staat op ongeveer 4'/2 minuut. Dit zijn de laatste vijf renners die kans op de eindzege heb ben. Bij het ter perse gaart van deze edi tie van „Peel en Maas" wachten nog vier etappes, waarin nog van alles kan gebeuren. Men kan haast zeggen dat Peter zijn laaste kans op de eindzege in de etappe naar Morzine heeft verspeeld maar the oretisch zijn deze paar minuten wel te overbruggen. Peters commentaar: „Ik heb alles ge probeerd, maar ik ga niet zitten knieso ren dat ik het niet heb gehaald. Fignon, is wat mij betreft de zekere winnaar en ik ben blij als ik bij de eerste drie blijf. Toch blijft Venray op Peter Winnen hopen. Zondagmiddag zullen we het welen NAAR PARIJS De supporters van Peter Win nen gaan komend weekeinde weer naar de finale van de Ronde van Frankrijk in Parijs. De bus vertrekt zaterdagmorgen in Ys selsteyn. Het ligt in de bedoeling van de Ysselsteynse organisatoren van deze „Winnen-trip" om zondag morgen aanwezig te zijn bij de start van de laatste etappe in Alfortville. Daarna gaan de supporters naar de Champs-EIy- sées om Peter Winnen in zijn laatste kilometers van de Tour aan te moedigen. Maandagavond waren de zit plaatsen voor de bus naar Frank rijk reeds voor driekwart gereser veerd. Ook vanuit Veltum de huidige woonplaats van Peter Winnen vertrekt zondagmor gen om zes uur een bus naar Parijs. Met ingang van 1 augustus vestigt zich in het St. Elisabethziekenhuis alhier de Belgische oogarts M. Molemans, in samenwerkingsverband met dr. van der Werf. Met deze vestiging wordt eindelijk te gemoet gekomen aan een reeds jaren bestaande behoeft. Wachttijden bij dr. van der Werf van een half iaar zijn heel gewoon. Op het afspraakbureau kreeg men dan ook dikwijls het advies om naar een oogarts te gaan builen de ge meente Venray Kennelijk is er in Nederland gebrek aan oogartsen, zodat men hier tot op heden niet aan de gerechtvaardige ver langens van de patiënten kon voldoen. De komst van een tweede oogarts zal dan ook beslist met instemming worden begroet. De heer J. van Heur (58), op het ogenblik nog adjunci-directeur van het postkantoor in Venlo, is benoemd tot directeur van het postkantoor in Ven ray. Van Heur, die ruim acht jaar bij de PTT in Venlo heeft gewerkt, zal 1 okto ber in zijn nieuwe funktie beginnen. De verkoop van uw woning in vertrouwde handen Makelaarskantoor M7H4SKH23M

Peel en Maas | 1983 | | pagina 1