Zondag fietscrosswedstrijden in
Vlakwater
HOGE DUITSE ONDERSCHEIDING
113
Verkeerscirculatie
in het centrum
Peter Winnen bedwong voor de tweede keer
„zijn berg" Alpe d'Huez
jgjlgjggjgt
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
Venrays
Oorlogsmonument?
Nooit van gehoord...
HYPOTHEKEN
Tweede oogarts
in Venray
J. van Heur
directeur
PTT Venray
HILHORSl
VRIJDAG 22 JULI 1983 Nr. 29
HONDERDENVIERDE JAARGANG
PEEL EN MAAS
VOOR AL UW DRANKEN
VOOR AL U'.V DRANKEN
UITGAVEDRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY
GROTESTRAAT 68 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652
ADVERTENTIEPRIJS 30 ct. per mm. ABONNEMENTSPRIJS
PER HALFJAAR 12,~ UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING
BUITEN DE REGIO 16r
A.s. zondag organiseert de fietscross-
club Flying Flies" uit Venray voor het
disfrikt Zuid 2 van de Koninklijke
Nederlandse Wielrenunie een grote
fietscrosswedsrijd op de fietscrossbaan
Vlakwater, gelpgen aan de Kempweg in
Venray.
Aanvang van de wedstrijden is om
12.00 uur; er wordt gereden in de vol
gende klassen: junioren, experts, open,
meisjes en cruisers.
Het belooft wederom deze zondag in
Venray een groot spektakel te worden,
want in het distrikt Zuid 2 van de
KNWU bevinden zich de kanonnen van
het fietscrosswereldje in Nederland.
Ook de jongens en meisjes uit Venray
mogen hiertoe gerekend worden, alleen
al dit seizoen werd maar kiefst door de
Venrayers 200 maal in de prijzen gere
den!!
HOE ZIT ZO' FIETSCROSS-
WEDSTRIJD IN ELKAAR?
De deelname is uitsluitend voor licen-
tiehouders en woonachtig in het distrikt
Zuid 2. Het distrikt Zuid 2 bevat het
oostelijk deel van Brabant en de gehele
provincie Limburg.
Van 's morgens half tien tot half elf
vindt de inschrijving plaats, deze is
open, dat wil zeggen iedereen uit het
distrikt kan meedoen.
Aan de hand van het aantal inschrij
vingen worden de fietscrossers inge
deeld in groepen van maximaal 8 rij
ders. Deze groepen van 8 rijders rijden 3
manches, hetgeen wil zeggen 3 x 1 ronde
op de baan. De 4 beste uit de manches
gaan naar de halve finale en de 4 beste
uit de halve finale gaan naar de finale.
De manches beginnen om 12.00 uur
en over het algemeen eindigen de wed
strijden om 18.00 uur.
Er zijn wedstrijden met wel 80 man
ches, dus 640 deelnemers!
Er wordt gereden in diverse klassen:
Junioren herkenbaar aan een groen
nummerbord, leeftijd vanaf 6 tot 16
jaar.
Experts herkenbaar aan een geel
nummerbord, dit zijn jongens die tot de
top van Nederland behoren.
Openklasse uitsluitend vanaf 15 jaar
en voor iedereen toegankelijk zowel
voor junioren, experts en meisjes.
Meisjesklasse (powder puffs) te her
kennen aan blauw nummerbord leeftijd
van 6 tot 16 jaar.
Cruisers herkenbaar aan rood num
merbord leeftijd vanaf 18 tot 24 jaar en
24 jaar en ouder.
Archieffoto: Het rennerskwartier bij de
fietscrossbaan Vlakwater.
Vorige week woensdag werden tradi
tiegetrouw een groep Duitse jongeren,
die op het Duitse soldalenkerkhof in Ys-
selsteyn de graven verzorgen, door bur
gemeester H.J.M. Defesche op het
raadhuis ontvangen.
Deze keer kreeg de officiële ontvangst
een bijzonder karakter omdat Peter
Muller uit Plochingen, die al twintig
jaar de kampen in Ysselsteyn leidt, werd
onderscheiden met het Bundesverdiensl-
kreuz mit Bande. Vorige week hebben
wij hiervan reeds in een kort bericht
melding gemaakt.
Deze hoge Duitse onderscheiding
werd hem namens de president van de
Bondsrepubliek Dr. Carstens uitgereikt
door de Generaal Konsul der Deutsche
Bundesrepubliek Dr. Weiblinger uit
Rotterdam.
Deze onderscheiding getuigt van hel
grote respekt, dat de President heeft
voor de Vredesdiensten die Peter Muller
al twintig jaar verricht op het Duitse
oorlogskerkhof in Ysselsteyn. Dit wordt
eens te meer onderstreept als men weet
dat het een grote zeldzaamheid is, dat
iemand onder de 40 jaar deze onder
scheiding ontvangt, én dat deze onder
scheiding in het buitenland wordt uitge
reikt.
De onderscheidene, wiens vader tij
dens de Tweede Wereldoorlog in de slag
bij Stalingrad is gesneuveld, heeft zich
geheel ingezet voor het werken op solda-
tenkerkhoven.
Voordat hij zich inzette in Ysselsteyn,
had hij al jarenlang zijn vakanties opge
offerd om te werken op Duitse begraaf
plaatsen in Frankrijk. Hij voelde echter
het meest voor hel werk in Nederland,
omdat dit land zoveel onder de bezet
ting geleden had. Bovendien voelde hij
meermvoor de volksaard van de Neder
landers.
Door zijn werkgever Slaub-Lorens in
Esslingen werd hem alle medewerking
gegeven omdat met getroffen was door
hel idealisme van Peter Müller, die zijn
vrije tijd op het Duitse kerkhof in Ys
selsteyn wilde opofferen.
Alle jongeren, die onder zijn leiding
in Ysselsteyn werken, brengen met hem
een bezoek aan het Oorlogs- en Ver
zetsmuseum in Overloon, opdat zij kun
nen zien hoe Nederland onder de Duitse
bezetting heeft geleden.
De hoge onderscheiding werd hem
uitgereikt, nadat de Duitse jongeren in
aanwezigheid van een aantal Duitse au
toriteiten een krans hadden gelegd bij
het monument van de Venrayse gevalle
nen aan het Kerkpad.
Bij het uitreiken van de onderschei
ding zei dr. Weiblinger, dat het de wens
was van de Duitse Bundespresident, dat
de onderscheiding in Venray zou wor
den uitgereikt, omdat daar het werken
van Peter Müller het meest tot uiting is
gekomen. De uitreiking geschiede in
aanwezigheid van Duitse jongeren uit de
Kreiz Durlach, die veertien dagen in Ys
selsteyn werken, pastoor Janssen uit Ys
selsteyn, burgemeester dr. Zeph uit
Mengen, de commandant van de Bun-
deswehr uit Budel, de cultureel attaché
van de Duitse Bundersrepubliek dr. van
Kliesow en de oud-beheerder van het
Duitse kerkhof kapitein b.d. L. Tim
mermans.
Burgemeester Defesche noemde het
een verademing, dat jonge mensen voor
de vrede willen werken door zich in te
zetten op Duitse oorlogskerkhoven. En
dat in een tijd, veertig jaar na de oorlog,
waarin men nog steeds niet in vrede met
elkaar heeft leren leven.
Op dinsdag 26 juli a.s. zal de tweede
groep afkomstig uit Meeskirch, officieel
op de Duitse ambassade in Den Haag
worden ontvangen. Hierbij zijn tevens
een aantal personen uitgenodigd die
zich hebben ingezet voor de verzoening
over de graven gedurende een reeks van
twintig jaren.
Een hoge Duitse autoriteit, die
vorige week woensdag was uitge
nodigd om aanwezig te zijn bij de
kranslegging door Duitse jonge
ren bij het monument van de
Venrayse gevallenen aan het
Kerkpad, wist het gedenkteken
niet te vinden. Hij ging de weg
vragen op het hoofdbureau van
de Venrayse politie en merkte tot
zijn grote verbazing dat twee
agenten hem niet konden
helpenZij hadden kennelijk
nog nooit van een Venrays oor
logsmonument gehoord.
De Duitser, die uiteindelijk de
weg zelf vond, beklaagde zich
hierover bij de Generaal Konsul
van de Duitse Bondesrepubliek,
dr. Waiblinger, die eveneens bij
de kranslegging aanwezig was.
Tegen burgemeester Defesche zei
de heer Weiblinger het wel te
kunnen begrijpen, dat een poli
tieman in een miloenenstad niet
weet waar het monument voor de
eigen gevallenen staat. Maar het
leek hem een zeer vreemde zaak,
dat een politieman dat niet weet
in een plaats als Venray.
De burgemeester beloofde de
heer Weiblinger hierover contakt
op te nemen met de korpsleiding.
Overigens: het monument voor
de Venrayse gevallenen staat ook
niet vermeld op de gemeentelijke
stadsplattegrond en ook niet in
de lijst van Venrayse beziens
waardigheden van de plaatselijke
V.V.V
VAN DE KAMP
ASSURANTIËN
telefoon 04780-87675
Deze week heeft b. en w. van Venray
de onlangs verschenen nota „Verkeers-
circulatie in het centrum" toegezonden
aan een aantal organisaties.
Deze nota is een nieuwe stap op weg
naar de scheiding van voet- fiets- en au
toverkeer in het winkelgebied van Ven
ray. In de nota worden de maatregelen,
zowel de tijdelijke als de definitieve, ge
bundeld, om tot een overzichtelijk beeld
van de verkeersafwikkeling in het cen
trumgebied te komen. Dit beeld reikt
niet verder dan tot ca. 1990; de realisatie
van de rose vlek.
INSPRAAK
Het college van burgemeester en we
thouders heeft besloten rond deze nota
een inspraakprocedure te organiseren.
Tussen 15 juli en 15 september kun
nen organisaties en burgers van binnen
en buiten de gemeente reageren op het
plan. Op 6 september wordt een
informatie-inspraakavond gehouden in
de burgerzaal van het gemeentehuis.
In feite blijft er na de informatie
inspraakavond nog slechts één week be
schikbaar om op het plan als zodanig te
kunnen inspreken. Verwacht mag echter
worden, dat de verschillende krantenpu
blicaties in de voorafgaande weken ruim
voldoende informatie verschaffen.
CENTRUMPLAN
B. en w. melden dat naarmate de aan
trekkelijkheid van het Venrayse cen
trum toeneemt, ook de mogelijkheden
voor een plezierig bezoek zullen moeten
worden verbeterd.
Een gelijdelijke invoering van de
scheiding tussen gebieden waar gemoto
riseerd verkeer, lees auto, overheerst en
die gebieden waar die ondergeschikt dan
wel niet gewenst is, werkt hieraan mee.
Dit terugdringen kan alleen gebeuren
onder de voorwaarde van een handha
ven van de toegankelijkheid en bereik
baarheid van het centrum.
Onder deze voorwaarden is in het
Centrumplan voor Venray (1974) een
aanzet gegeven voor een aangepaste ver
keerscirculatie in het centrum. Stap
voor stap zal de weg gegaan worden op
het pad naar de scheiding van de ver-
keerssoorten: voetganger, fiets en auto.
MAATREGELEN
IN de nota „Verkeerscirculatie in het
centrum van Venray" wordt o.m. voor
gesteld het doorgaande verkeer in het
centrum te beperken door het omdraai
en van de rijrichting voor auto's en
bromfietsen in de Schoolstraat.
In de praktijk zal dat betekenen dat
het zuidelijke deel van de Schoolstraat
(nabij de schouwburg) ongewijzigd
blijft. Het gedeelte echter tussen Electro
Martens en Eeuwige Lente wordt voor
het verkeer vanaf Eindstraat-
Hoenderstraat en Marktstraat gesloten.
Daar mag men alleen in noordelijke
richting gaan rijden. Hel verkeer mag
dan over de Jan Hensenstraat rijden en
of naar zuid óf naar noord gaan.
Ook in het voorste gedeelte van de
Eindstraat en de Hoenderstraat komt
éénrichtingsverkeer, respectievelijk naar
het noorden en naar het westen.
Uiteraard ligt het in de bedoeling in
de genoemde straten - en ook elders in
het centrum - het fietsverkeer tweezijdig
te maken. Het fietsverkeer én de voet
gangers moeten namelijk het centrum
vlot kunnen bereiken. In de Marktstraat
wordt een parkeerverbod gepland.
Ten behoeve van de fietsers zal op het
Henseniusplein een staliingsplaats voor
100 fietsen kunnen worden ingericht.
Tenslotte wordt voorgesteld de par
keertijd in de straten van het centrum en
op^ het Henseniusplein en de Grote
Markt te beperken tot maximaal 1 uur
door het instellen van een z.g. „blauwe
zone" in deze straten.
INFORMATIE
De nota is, zoals gezegd, toegezonden
aan een aantal organisaties. In de weken
voorafgaande aan de informatie-avond
zal via persberichten en publicaties de
aandacht worden gevestigd op de voor
stellen voor de verkeerscirculatie.
Wie niet zolang kan wachten, kan een
exemplaar van de nota halen bij het bu
reau voorlichting en inspraak.
Tussen La Tour-du-Pin en Aipe
d'Huez lagen maandag 223 kilometers
en 500 meters, acht collen en colletjes,
waarvan de Glandon met z'n 1924
meter dc hoogste en Alpe d'Huez met
z'n 1860 meter de laatste én de gemeen
ste. Precies 7 uur, 21 minuten en 32
seconden nadat de karavaan met 101
renners was verrokken, kon de t.v.
commentator Mart Smeets roepen:
„Potverdrie, wèt een mooie overwin
ning, schitterend om te zien".
Onze eigen Venrayer Peter Winnen
had voor de tweede maal - sinds 1981 -
de berg met zijn beroemde eenentwintig
bochten bedwongen. De zeventiende
etappe van de Tour de France was voor
hem, al moest hij er de laatste tweehon
derd meter keihard voor vechten om
Bernaudeau achter zich te houden.
Alle Winnen-supporters of Venray
-Chauvinisten zaten maandagmiddag
tussen half vijf en zes uur aan het t.v.-
toestel gekluisterd zich afvragend of
Peter nu eindelijk eens wat ging maken.
Vorig jaar hadden zij al moeten zien
heo de Zwitser Beatt Breu als eerste
over de Alpentop joeg. Zondagavond
twijfelde hijzelf nog aan zijn prestaties.
Hij gaf in alle bescheidenheid zijn
ploegmaat Johan van de Velden de
beste kans. En inderdaad, sinds de start
op 3 juli j.l. was de naam Peter Winnen
slechts bij uitzondering gehoord, maar
toch startte hij maandag j.l. van een
niet eens zo'n ongunstige elfde plaats....
TWEE KOPLOPERS
Direct om 16.50 uur, toen de Franse
televisie met haar uitzending begon, was
alle hoop al gevestigd op Peter Winnen,
die met Bernaudeau er tussenuit was ge
knepen, gelijk een dag tevoren Henk
Lubberding met Michel Laurent. Het
tweetal werd op de hielen gezeten door
andere tourgroten, waaronder Peters
ploeggenoot Veldscholten.
Maar Peter en de Fransman draaiden
gestaag door met de steilte van de
laatste Col, de gevreesde Alpe d'Huez
voor zich. Dan de een, dan de ander op
kop en broederlijk de toegereikte fris
drank drinkend. Niet het op elkaar
loeren, zoals de dag tevoren Lubberding
en Laurant, maar eensgezind de berg op
voor een laatste eindsprint.
„Twee Postjongens" in de voorste
gelederen" juichte Mart Smeets, maar
alle aandacht was toch voor de kop
groep van dé twee, waarvan er een Peter
Winnen heette,
„Veldscholten werkt zich als een beul
de berg op", meldde Smeets, doch be
langrijker was wat er in de kop gebeur
de.
Om 17.15 uur voerde Winnen aan
met Bernaudeau in zijn wiel. Vanaf de
afdaling van de Glandon had het twee
tal afstand genomen en om 17.30 uur
meldde de commentator, dat Winnen
nog steeds niets af gaf. Vijf minuten
later, met de eerste huizen van het dorp
in zicht, nog steeds de Venrayer op kop
met de Fransman in zijn wiel. Nog geen
vijf minuten later zette Alban op
„rappe wijze" de achtervolging in.
17.45 uur: nog vier kilometer. In
Venray trok men de tenen krom in de
schoenen, voor zover men die met dit
warme weer aan had
De Columbiaan Corredor nog voor
Alban en helemaal vooraan het zwoe
gende tweetal dat zich op de gloeiend-
hete Alpenweg, maar al te graag door
het publiek liet natgooien.
En dan nog even door het spandoek
van de laatste 1000 meter gebeurde wat
iedereen hoopte. Peter Winnen ging er
van door. Bernaudeau wist het ant
woord en riep Peter tot de orde.
Broederlijk fietste het tweetal weer
naast elkaar als stond er geen goud op
het spel; links en rechts kijkend, totdat
de Venrayer in tweede positie kwam.
Waarschijnlijk had Winnen déór op
gewacht. Tweehonderd meter voor de
eindstreep zette hij zijn eindsprint in
met Bernaudeau met slingerende wielen
in de achtervolging. „Een strijd op
leven en dood", riep Mart Smeets. Een
schitterende tweede overwinning op
Alpe d'Huez voor Peter Winnen, die
daarmee opschoof van de elfde naar een
vierde plaats in het algemeen klasse
ment met 3.31 min. achter de gele trui
en toen eindelijk tot een van de wezen
lijke kanshebbers voor de touroverwin
ning behoorde.
"Ik heb er alles uitgepompt, het was
geweldig moeilijk", verklaarde Peter na
afloop. Kansen voor Parijs? „Er is nog
steeds niets beslist", zei Peter, die even
later op zijn hotelkamer een felicitatie
telegram van het Venrayse gemeentebe
stuur vond.
Na de Alpe d'Huez wachtte woensdag
- na een welverdiende rustdag - de
zwaarste Alpenetappe over vijf bergen
en een „heuveltje". De bekende Glan
don, over wiens flanken de renners
maandag al naar een hoogte van 1924
m. waren geklommen; de hoogste berg,
de Madeleine, nóg zestig meter hoger;
de Aravis van 1498 m.; de Colombière
met zijn 1613 m.; het „heuveltje" Cha-
tillon van de derde categorie en dan de
laatste, de Joux-Plane, een eerste cate-
gorieberg van 1713 meter.
Alle Venrayse Peter Winnen fans za
ten woensdagmiddag rond vier uur weer
in grote spanning naar de beeldbuis te
kijken in de hoop, dat hun Peter het
maar eventjes zou lappen. Maar nu was
het de Fransman Jacques Michaut die
de show voor zich opeiste tegen de hel
lingen van de Joux-Plane.
Eerder op de dag, tijdens de 247,5 km
lange rit tussen Alpe d'Huez en Morzi-
ne, was Peter Winnen tch de man ge
weest die korte tijd theoretisch in de gele
trui heeft gereden. Op de Colombière
was hij weer in zijn element en bouwde
met een kopgroep een voorsprong op
van viereneenhalve minuut.
Maar zijn achtervolgers vonden de ze
ge op Alpe d'Huez genoeg voor de Ven
rayse tourrenner en zetten de achtervol
ging in. Roche, Millar, van Impe, Ar
royo, de Columbiaan Corredor én de
gele truidrager Fignon gingen met grote
snelheid achter de uitgelopen Winnen
aan en kwamen bij hem op de Chatil-
lon. Op de Joux-Plane werd hij door
AUTOBANDEN
ACCU'S
SCHOKDEMPERS
2 daarom I
UW SPECIALIST
'ttllllllllllll
BEERKENS BANDEN
VENLO VENRAY HELDEN
Straelseweg 23 Venlo 077-18347
Roggelseweg 9 Helden 04760-2163
Zuidsingel 6 Venray 04780-82374
voornoemde renners, behalve de door
de gele truidrager Fignon, op achter
stand gereden.
De Venrayer zij aan zij met Fignon;
en ergens daarvoor, eenzaam alleen, de
naar boven ploeterende Michaut, die als
eerste op de top aankwam. Op 1.15
min. gevolgd door van Impe en Arroyo,
terwijl Peter Winnen met Fignon op
3.08 min. volgde.
Maar toen de eenzame Michaut al
lang aan zijn afdaling was begonnen,
werd het duidelijk, dat Peter het deze
dag niet zou maken en dat hij wellicht
straks in Parijs het zoet van de overwin
ning niet zal smaken.
Samen met Fignon, wiens gele trui hij
bijna over had kunnen nemen, kwam
hij 3 minuten en 43 seconden na de win
naar op een negende plaats binnen.
Op zich is dit geen slechte prestatie.
Hij schoof hierdoor op naar een derde
plaats, echter zonder tijdwinst op Fig
non. Op Alban, moest hij ongeveer een
minuut prijs geven. Tijdwinst boekte hij
t.o.v. zijn medevluchter van maandag,
Bernaudeau en t.ó.v. Delgado, die 's
ochtends nog tweede stond maar op
grote achterstand was gereden.
De stand is nu dat achter Fignon, Ber
naudeau op 3.02 min. tweede is, Peter
derde op 3.37, Alban vierde op 3.37 en
van Impe op een vijfde plaats staat op
ongeveer 4'/2 minuut. Dit zijn de laatste
vijf renners die kans op de eindzege heb
ben. Bij het ter perse gaart van deze edi
tie van „Peel en Maas" wachten nog
vier etappes, waarin nog van alles kan
gebeuren.
Men kan haast zeggen dat Peter zijn
laaste kans op de eindzege in de etappe
naar Morzine heeft verspeeld maar the
oretisch zijn deze paar minuten wel te
overbruggen.
Peters commentaar: „Ik heb alles ge
probeerd, maar ik ga niet zitten knieso
ren dat ik het niet heb gehaald. Fignon,
is wat mij betreft de zekere winnaar en
ik ben blij als ik bij de eerste drie blijf.
Toch blijft Venray op Peter Winnen
hopen. Zondagmiddag zullen we het
welen
NAAR PARIJS
De supporters van Peter Win
nen gaan komend weekeinde
weer naar de finale van de Ronde
van Frankrijk in Parijs. De bus
vertrekt zaterdagmorgen in Ys
selsteyn.
Het ligt in de bedoeling van de
Ysselsteynse organisatoren van
deze „Winnen-trip" om zondag
morgen aanwezig te zijn bij de
start van de laatste etappe in
Alfortville. Daarna gaan de
supporters naar de Champs-EIy-
sées om Peter Winnen in zijn
laatste kilometers van de Tour
aan te moedigen.
Maandagavond waren de zit
plaatsen voor de bus naar Frank
rijk reeds voor driekwart gereser
veerd.
Ook vanuit Veltum de
huidige woonplaats van Peter
Winnen vertrekt zondagmor
gen om zes uur een bus naar
Parijs.
Met ingang van 1 augustus vestigt
zich in het St. Elisabethziekenhuis alhier
de Belgische oogarts M. Molemans, in
samenwerkingsverband met dr. van der
Werf.
Met deze vestiging wordt eindelijk te
gemoet gekomen aan een reeds jaren
bestaande behoeft. Wachttijden bij dr.
van der Werf van een half iaar zijn heel
gewoon. Op het afspraakbureau kreeg
men dan ook dikwijls het advies om
naar een oogarts te gaan builen de ge
meente Venray
Kennelijk is er in Nederland gebrek
aan oogartsen, zodat men hier tot op
heden niet aan de gerechtvaardige ver
langens van de patiënten kon voldoen.
De komst van een tweede oogarts zal
dan ook beslist met instemming worden
begroet.
De heer J. van Heur (58), op het
ogenblik nog adjunci-directeur van het
postkantoor in Venlo, is benoemd tot
directeur van het postkantoor in Ven
ray. Van Heur, die ruim acht jaar bij de
PTT in Venlo heeft gewerkt, zal 1 okto
ber in zijn nieuwe funktie beginnen.
De verkoop van uw woning
in vertrouwde handen
Makelaarskantoor
M7H4SKH23M