GEMEENTEPRAAT ATOOM-ONTWAPENING NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY Redactie G.A. Schütle, Bureau Voorlichting P vallen en opstaan of vallen en blijven liggen? Verkeers maatregel Geluidshinder Bouwvergunning verleend Bouwvergunning aangevraagd Geschied- en oudheidkundig museum Hinderwet stortplaats Hinderwet Commissie voor onderwijs en cultuur Hinderwet Commissie vergadering uitgesteld. Vrede en Veiligheid De onderhandelingen om te komen tot atoomontwapening duren nog steeds voort. Het doel is duidelijk; de weg die er naar toe voert bijzonder smal en bezaaid met struikelstenen. Na de apocalvDS van Hirosjima en Na gasaki heeft men van Amerikaanse zijde getracht om te komen tot een systeem van internationale controle op het ge bruik van alle kernenergie. In het Acheson-Lilienthal rapport werd de oprichting aanbevolen van een Atomic Development Athority. die in de gehe le wereld de produktie van kernenergie zou beheren en de beschikking zou heb ben over alle voorraden splijtbaar mate riaal, zodat op den duur geen enkele na tie de beschikking zou hebben over atoomwapens Overtredingen zouden direct worden bestraft door een meer derheid van de Veiligheidsraad, waarbij het veto-recht niet van toepassing zou zijn. Zodra een waterdicht controle systeem in werking zou zijn getreden, zouden de Verenigde Staten van hun kernwapens afstand doen. Door Baruch, de Amerkaanse verte genwoordiger in de commissie voor atoom-energie van de Verenigde Na ties, werd tegen het advies van de Acheson-Lilienthal commissie de passa ge over de sancties aangescherpt. De Baruchvoorstellen gingen zo ver op het vlak van inspectie en controle, dat de Sovjet-Unie in ieder geval hand having van het veto-recht eiste, want Rusland was op dat moment bezig een eigen kernwapenprogramma te ontwik kelen. Door de voorstellen zou dit pro gramma worden onderbroken. De Vere nigde Staten hadden echter reeds de beschikking over kernwapens. Welis waar zouden zij op langere termijn daar van afstand doen, maar een tijdelijke monopoliepositie werd door Rusland onaanvaardbaar geacht. Dit klemde te meer daar de practische kennis gehand haafd bleef, zodat de Verenigde Staten op zeer korte termijn in geval van nood de atoombom opnieuw als eerste kon den introduceren. Als antwoord op de Baruch voorstellen drong Rusland aan op een verbód van de produktie en het gebruik van kernwapens, de vernietiging van al le aanwezige atoombommen en hand having van het veto-recht. Dit voorstel werd terstond door het Westen afgewe zen omdat de voorstellen geen waarbor gen bevatten tegen schending en ont duiking. De voorstellen omvatten een algeme ne en alomvattende atoom ontwapening; zij voorzagen in een ge lijktijdige, wederzijdse en effectief ge controleerde ontwapening, althans wat de strekking betrof. Toen in het midden van de vijftiger ja ren bleek dat de voorstellen onder de vlag van de Verenigde Naties geen vooruitgang boekten, besloten de toen malige kernmachten Sovjet-Unie, Vere nigde Staten en Engeland binnen de Verenigde Naties tot een soort drie hoeksoverleg. Dit heeft geleid tot een aantal verdragen en afspraken, waarin niet zozeer de ontwapening centraal stond, maar het onder controle brengen van de wapenwedloop en de versprei ding van kernwapens. Er trad een ver schuiving op van ontwapening naar wa penbeheersing. Een belangrijk resultaat werd bereikt in 1963: het beperkt kernstopverdrag. Dit verdrag verbiedt elke kernwapentest en elke atoomexplosie in de atmosfeer, onder water of in, om het even, welk milieu, als die ontploffing schade kon toebrengen buiten de territoriale gren zen van de betrokken staat. Het groot ste doel, het maken van een einde aan alle kernwapenproeven, werd hierdoor niet beperkt, omdat ondergrondse kern proeven niet in het verdrag werden be grepen. Een dergelijk verbod is namelijk niet controleerbaar zonder een inspectie ter plekke. De Sovjet Unie wilde niet verder gaan dan twee of drie controles per jaar, zodat het verbod op onder grondse proeven illusoir werd. Een ander belangrijk manko van dit verdrag was, dat de belangrijke mo gendheden Frankrijk en China niet tot het verdrag toetraden. Zodoende leidde het verbod van bovengrondse kernproe ven tot een vermeerdering van onder grondse proeven.... In 1968 volgde de ondertekening van het zogenaamde Non-Proliferatie Ver drag. Dit verdrag bepaalt dat kernwa- penstaten geen kernwapens of nucleai re explosieven mogen overdragen aan niet-kernwapenstaten. Deze staten zul len geen kernwapens of nucleaire explo sieven verwerven. Ook omvat het ver drag toezicht dat geen splijtbaar materi aal, bestemd voor vreedzaam gebruik, wordt overgeheveld naar de militaire sector. Dit verdrag werd door twee kernwa- penstaten niet ondertekend: Frankrijk en China. Het is zonder meer een man ko in dit verdrag dat kernwapenstaten onderling nieuwe ontwikkelingen kun nen uitwisselen en materiaal overal van kunnen betrekken. Zeer actueel is de vrijheid van de kernwapenstaten om hun kernwapens te stationeren op het grondgebied van bondgenoten. Door deze vrijheden" is de bepaling in het verdrag, waarbij de kernwa penstaten beloven alles in het werk te stellen om zelf tot atoom-ontwapening te komen, illusoir. Het overleg heeft ook tot andere ver drogen geresulteerd. De Latijns- amerikaanse landen zijn als een soort ,,kemwapenvrije zone" bedoeld. Er is een verdrag gekomen om de ruimte bui ten de aarde kernwapenvrij te houden. Het installeren van kernwapens op de zeebodem is verboden Alhoewel deze verdragen bijzonder waardevol zijn, kunnen zij niet leiden tot atoom-ontwapening. Een internationaal verbod op het gebruik of aanmaak van kernwapens blijft onmogelijk, zolang de doctrine van de afschrikking blijft ge handhaafd, aangezien deze opvatting niet te verenigen is met een belofte om van deze wapens geen gebruik te ma ken. Toch werd in diverse resoluties van de Verenigde Naties het inzetten van kernwapens ten zeerste veroordeeld. In 1961 aanvaardde de Algemene Verga dering een Ethiopische resolutie waarin gesteld wordt dat elke staat, die nuclea ire wapens gebruikt, beschouwd moet worden als een staat die het Handvest van de Verenigde Naties verkracht, han delt tegen de wetten van de mensheid en een misdaad begaat tegen het mens dom en tegen de beschaving. Een resolutie van gelijke strekking werd in 1978 aanvaard met 103 stem men voor, 18 tegen en 18 onthoudin gen. De Verenigde Staten en de NAVO- bondaenoten stemden tegen. De Sovjet Unie en de Warschaupact-landen ont hielden zich van stemming. Ontwapening werd wapenbeheer sing, waarbij wapenbeheersing wordt gezien als een eerste stap naar op zeer lange termijn ontwapening. Een voor velen onbevredigende situatie. Het SALT-gebeuren is een mooi voorbeeld van wapenbeheersing. SALT, Strategie Arms Limitations Talk, heeft betrekking op de gesprekken tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie. In 1972 werd het SALT I verdrag, dat in feite 2 verdragen omvatte onderte kend. Het ene verdrag heeft betrekking op beperking van raketafweersystemen en is aangegaan voor onbepaalde tijd. Het tweede verdrag is een interim akkoord waarbij de Sovjet-Unie en de Verenigde Staten overeen kwamen het gecombineerde totaal van hun op het land gestationeerde inrichtingen voor intercontinentale raketten en de lanceer- inrichtingen aan boord van onderzee boten vast te leggen. Het betreft echter zuiver getalsmatige raket-eenheden. Binnen de termen van dit verdrag is het mogelijk gebleken het aantal kernkop pen zo ongeveer te verdubbelen.... Direct na het afsluiten van dit verdrag werd gestart met SALT II. Dit verdrag zou niet alleen betrekking hebben op raketten, maar ook op de kernbommen die ze vervoeren en op de intercontinen tale bommenwerpers. Rusland en Amerika bereikten in 1974 overeenstemming met betrekking tot een te sluiten permanente overeen komst, waarin ieder geval het interim akkoord van 1972 zou worden overge nomen. De totale aantallen strategische overbrengingsmiddelen (inclusief zware bommenwerpers) werd aan beide zijden op 2.400 gesteld. Tevens werd een pla fond gesteld aan het aantal raketten dat met het meerkoppige MIRV-systeem mocht worden uitgerust (1.320). Deze grens van 1.320 lag echter hoger dan wat reeds was gerealiseerd en zelfs ho ger dan Amerika in 1985 van plan was te realiseren De vraag was echter: wat zijn nu pre cies zware bommenwerpers? Verder was er onduidelijkheid of de zogenaam de kruisraketten bij de totalen moesten worden opgeteld. Eerst in 1979 begonnen de SALT besprekingen weer te vlotten. In april 1979 werden Amerikaanse en Russische onderhandelaars het eens over een ver drag dat in mei door Carter en Brezjnew wordt ondertekend. De ratificatie van het SALT II verdrag werd door president Carter opgeschort na de Sovjet-invasie in Afghanistan. De stagnatie van SALT wordt als zeer ernstig beschouwd, omdat moeilijk valt in te zien hoe er ooit van enige vooruit gang in andere onderhandelingen over kernwapenbeheersing sprake kan zijn als er bij SALT geen vooruitgang kan worden geboekt. Vanaf 30 november 1981 onderhan delen Russen en Amerikanen in Genève over de beperking van nieuwe middel lange afstandsraketten in Europa. Re sultaten van deze besprekingen over het beperken van SS-20, Pershing II en To mahawk kruisvluchtwapens zullen vol gens deskundigen afhangen van een koppeling met een SALT-proces in Eu ropa. Onderhandelingen over de wapenbe heersing hebben slechts de functie de kernwapenwedloop te sturen. Dit mini male positieve effect dreigt door het verzanden van de besprekingen te ver dwijnen, waardoor volgens veel des kundigen een kernoorlog gevaarlijk dichtbij komt, door de ontwikkeling van zeer geavanceerde kernwapens. Daarom is het van het grootste be lang dat er niet wordt gestreefd naar het afremmen van de geschetste toekomsti ge ontwikkelingen, maar naar het voor komen daarvan. Vanuit dat standpunt kan dan worden gewerkt naar een twee zijdig terugdringen van kernwapens. Één van de partijen moet de eerste stap zetten. De NAVO-bondgenoten in Europa verkeren nu in de unieke positie dat zij rechtstreeks invloed kunnen uit oefenen op de wapenbeheersing. De Europese landen kunnen met een besluit om geen nieuwe kernwapens op hun territoir toe te laten de bewapenings-spiraal doorbreken. Moge Amerika zich aan dit standpunt confor meren en inbrengen in de onderhande lingen. Burgemeester en wethouders van Venray, maken hierbij bekend dat i.v.m. de vervanging van de riolering in gedeelten van de Gouden Leeuw, de Henseniusstraat en de Langstraat, bij hun besluit van 27 april 1983 lot het treffen van de onderstaande tijdelijke verkeersmaatregelen is besloten. De werkzaamheden zullen in de peri ode van 27 april 1983 tot 1 juli 1983 in een drietal fasen worden uitgevoerd. In dien de werkzaamheden het mogelijk dan wel noodzakelijk maken zal die pe riode korter, c.q. langer zijn. I. Maatregelen. Fase 1. a. gesloten verklaring van de Leeuwstraat voor alle verkeer in bei de richtingen, uitgezonderd bevoor radend verkeer in zuidelijke richting; b. parkeerverbod voor beide zijden van de Leeuwstraat. c. gesloten-verklaring voor het gedeelte van de Henseniusstraat, gelegen tus sen het Henseniusplein en het pand nr. 13 van die straat, voor alle ver keer in beide richtingen, uitgezon derd bevoorradend verkeer; Fase 2. a. idem de maatregelen onder a en b van fase I genoemd; b. gesloten verklaring voor het gedeelte van de Henseniusstraat gelegen tus sen de panden nr. 11 en 13, voor alle verkeer in beide richtingen; c. het eenrichtingsverkeer geldend voor het gedeelte van de Langstraat, gele gen tussen de Paterslaan en de Hen seniusstraat uit te zonderen voor be voorradend verkeer; Fase 3. aidem de maatregelen onder a en b van fase 1 genoemd; b. geslotenverklaring voor alle verkeer, behalve voetgangers, in noordelijke richting van het gedeelte van de Hen seniusstraat, gelegen tussen de Gou den Leeuw en de Langstraat; c. geslotenverklaring voor alle verkeer in beide richtingen van het gedeelte van de Langstraat, gelegen tussen de Paterslaan en de Henseniusstraat. II. Ontheffingen. Eveneens is besloten tot de volgende ontheffingsmogelijkheid: voor zover genoemde werkzaamhe den dit toelaten en de veiligheid van per sonen of goederen niet in gevaar wordt gebracht ontheffing te verlenen van de onder I genoemde verkeersmaatregelen ten behoeve van bestuurders van motor voertuigen op meer dan twee wielen: a. wanneer zij woonachtig zijn of hun bedrijf uitoefenen aan de onder I vermelde weg(en) en de woning of het bedrijf niet langs een andere weg met het door hen bestuurde motor voertuig kunnen bereiken; b. wanneer zij het motorvoertuig bestu ren in opdracht of met toestemming van de onder a vermelde personen en onder aan de personen gestelde voor waarden; c. wanneer aangetoond of aannemelijk gemaakt kan worden dat zij geduren de de tijd dat het onder I genoemde verkeerkeersmaatregel(en) gelden ge bruik moeten maken van de onder 1 vermelde weg(en) voor het laden of lossen van goederen of voor het ver richten van noodzakelijke werk zaamheden met het door hen bestuurde motorvoertuig en deze ac tiviteiten niet of bezwaarlijk op an dere wijze kunnen verrichten. Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen dertig dagen na de dag waarop het besluit bekend gemaakt is beroep aantekenen. Het beroepschrift wordt aan de Ko ningin gericht en ingediend bij de Com missaris van de Koningin. Venray, Burgemeester en wethouders voornoemd, H. Defesche, burgemeester J. Poels, secretaris De raad van de gemeente Venray, ge zien het voorstel van burgemeester en wethouders van 30 maart 1983 (Ge meenteblad 1983, nr. 96); gelet op arti kel 74 Wet Geluidshinder; verklaart: te verwachten op grond van een rede lijke schatting, na overleg met de weg- beheer, dat binnen een periode van 10 jaar minder dan 2.450 motorvoertuigen per etmaal gebruik gaan maken van alle wegen, welke gelegen zijn op het grond gebied van de gemeente Venray, met uitzondering van de nagenoemde en op de bij deze verklaring behorende en als zodanig gewaarmerkte kaarten met een rode kleur aangegeven wegen: - de Horsterweg - Venloseweg - Albi- onstraat - Wanssumseweg - Ripseweg - Puttenweg (incl. Lovinckplein) - Peel- weg - Nieuwe Maasheseweg - Maashese- weg (vanaf Nieuwhuisweg) - Deurnese- weg - Leunseweg - Beekweg - Henri Du- nantstraat - Raadhuisstraat - Juliana- singel - Oude Oostrumseweg - Lange- weg (voor zover gelegen tussen de Hoenderstraat en de Langstraat) - Over- loonseweg - Noordsingel - Hofstraat en Hoenderstraat (voor zover gelegen tus sen Deken Thielenstraat en Langeweg) - Langstraat (voor zover gelegen tussen de Deurneseweg en Patersslaan - Hense niusstraat (voor zover gelegen tussen Leeuwstraat en Langstraat) - Stations weg - Oostsingel - Zuidsingel - Westsin gel - Merseloseweg (voor zover gelegen tussen Westsingel en Hoopweg) - Pa terslaan - Jan Poelsweg - Mgr. Hans- senstraat. Aldus besloten in de openbare verga dering van 12 april 1983. J.A.A. van Oers, loco-voorzitter A.L.G. Janssen, loco-secretaris Burgemeester en wethouders van Ven ray hebben in hun vergadering van 27 april 1983 voor de onderstaande bouw plannen bouwvergunning verleend. Zij, die menen door de afgifte van een van deze vergunningen rechtstreeks in hun belang te zijn getroffen, kunnen op grond van het bepaalde in artikel 7, lid 2, juncto artikel 13 van de Wet A.R.O.B. daartegen bij het college van burgemeester en wethouders van Ven ray een gemotiveerd bezwaarschrift in dienen en wel binnen 30 dagen na de dag. waarop de bewuste vergunning is verzonden of uitgereikt. Voordat U een bezwaarschrift indient, is het dan ook raadzaam te informeren of verzending of uitreiking van die vergunning heeft plaatsgevonden. Nadere inlichtingen kunnen worden ingewonnen bij het bu reau ruimtelijke ordening en bouwza ken, kamer 201 van het raadhuis, tel. 83838, toestel 354. het aanpassen van de entree incl. de hellingbaan van de bejaardensocië teit aan het Kennedypleio 1, t.n.v. de Gemeente Venray; het verbouwen van een woning aan de Castenrayseweg 16, t.n.v. F.J.M. Rongen; het bouwen van een tuinhuisje aan de Brennerlaan 1, t.n.v. P.J.A. Poels; het bouwen van een garage/ber ging aan de Overloonseweg 73, t.n.v. M.F.J.M. Linskens; het bouwen van een garage aan de Pionierstraat 38, t.n.v. H.G.J.M. Bee- len; het bouwen van een garage/op slagruimte en het slopen van de bestaan de bergruimte c.q. bedrijfsruimte aan de Straat 12, t.n.v. J.A. Stiphout; het bouwen van een garage aan de Hogeweg 4, t.n.v. P.J.H. Philipsen; het plaatsen van een plantenkas aan de Wanssumseweg 14, t.n.v. Psych. Centrum Venray; hel verbouwen van de cafetaria (wijzigen aan de voor- en zijgevel) aan de Vogezenlaan 1, t.n.v. J.G.M. Pan- ken. Venray, 29 april 1983. De burgemeester van Venray, Bij burgemeester en wethouders zijn de navolgende aanvragen ingekomen om, in afwijking van het geldende bestemmingsplan c.q. vooruitlopend op een in voorbereiding zijnd herzienings plan, bouwvergunning te verlenen voor: het bouwen van een erfafschei- ding, een hondehok met ren en een fiet senberging aan de Past. v.d. Gaetstraat 38 te Venray, t.n.v. W.J.M. Engelen; het bouwen van een tweede agrari sche bedrijfswoning aan de Loobeek 3 te Smakt t.n.v. P.L. Poels. Burgemeester en wethouders zijn voornemens aan deze bouwplannen me dewerking te verlenen. De bouwplannen liggen met ingang van 29 april 1983 ge durende veertien dagen voor een ieder ter inzage bij het bureau ruimtelijke or dening en bouwzaken, kamer 201 van het raadhuis (van 9.00 tot 12.00 uur). Gedurende deze termijn kunnen eventu ele bezwaren schriftelijk bij burge meester en wethouders worden inge diend. Venray, 29 april 1983 Het. Geschied- en Oudheidkundig Museum, Eindstraat 8, waar nog tot en met 11 mei a.s. de tentoonstelling: Ven ray in de Tweede Weerelsoorlog te zien is, zal op zaterdag 30 april a.s. (Konin ginnedag) gesloten zijn. Kennisgeving bekendmaking aanvraag Burgemeester en wethouders van Venray. gelet op art. 12 van de Wet al gemene bepalingen milieuhygiëne; ma ken bekend: dat op 18 maart 1983 bij hen een aanvraag is ingekomen van M. van de Ven, Jan Poelsweg 4 te Ysselsteyn- Venray, voor een vergunning ingevolge de Hinderwet voor het uitbreiden en wijzigen van een kalkoenmesterij, waar bij mest en meststoffen worden opgesla gen, gelegen aan de Jan Poelsweg 4 te Ysselsteyn; dat op 23 maart 1983 bij hen een aanvraag is ingekomen van L. Camps, Mgr. Hanssenstraat 51 te Oostrum Ven ray, voor een vergunning ingevolge de Hinderwet voor het ex. art. 6a uitbreiden/wijzigen van een rundvee houderij, waarbij mest en meststoffen worden opgeslagen, gelegen aan de Blakterweg 1te Oirlo-Venray; dat op 24 maart 1983 bij hen een aanvraag is ingekomen van W. Ciaes- sens, Timmermannsweg 98 te Ysselsteyn-Venray, voor een vergunning ingevolge de Hinderwet voor het oprich ten, in werking brengen en in werking houden van een varkensmesterij, waar bij mest en meststoffen worden opgesla gen, gelegen aan de Timmermannsweg 98 te Ysselsteyn. dat op 24 maart 1983 bij hen een aanvraag is ingekomen van L. Hen driks, Hofstraat 6 te Venray, voor een vergunning ingevolge de Hinderwet voor het oprichten, in werking brengen en in werking houden van een inrichting waar vuurwerk wordt opgeslagen en verkocht, gelegen aan de Hofstraat 6 te Venray. De aanvragen en andere ter zake zijn de stukken liggen in het raadhuis, ka mer 119, Raadhuisstraat 1 te Venray, ter inzage en wel tot 29 mei 1983, elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur; Na deze datum, tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen de beschikking op de aanvraag, eveneens elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur. Desgewenst kan al daar een mondelinge toelichting op de stukken worden verkregen. De betreffende stukken kunnen tot bovengenoemde datum ook nog elke donderdag van 16.30 tot 19.30 uur wor den ingezien (na telefonische afspraak). Gemotiveerde bezwaren kunnen tot bovengenoemde datum schriftelijk bij ons college worden ingebracht. Degene, die een bezwaarschrift in dient, kan verzoeken zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Indien daarom telefonisch wordt ver zocht, (afd. openbare orde en veilig heid, telefoon 04780-83838, toestel 158), kunnen tot één week voor bovenge noemde datum mondeling bezwaren worden ingebracht, waarbij dan tevens gelegenheid wordt gegeven tot een ge- dachtenwisseling over de aanvraag tus sen het bevoegd gezag, de aanvrager en de overige aanwezigen. Zij vestigen er tenslotte de aandacht op, dat degenen, die bezwaren hebben ingebracht op de wijze als bovenom schreven en een ieder die aantoont dat hij daartoe redelijkerwijs niet in staat is geweest in de gelegenheid zullen worden gesteld bezwaren tegen de ontwerp beschikking in te dienen. Venray, 29 april 1983 Burgemeester en wethouders voornoemd, namens dezen, het hoofd van algemene zaken en kabinet A.L.G. Janssen. Op 30 april, Koninginnedag, is de re gionale stortplaats in Horst-America gesloten. Op bevrijdingsdag 5 mei is de stort plaats wel open, volgens de gebruike lijke tijden van 8.00-12.00 en 12.30- 17.00 uur. De huisvuilophaaldienst zal op deze dag volgens het normale schema wer ken. Op 12 mei, Hemelvaartsdag, wordt er echter geen huisvuil opgehaald en is de stortplaats gesloten. Kennisgeving bekendmaking ontwerpbeschikking Burgemeester en wethouders van Venray, gelet op artikel 24, tweede lid, onder c, van de Wel algemene bepalin gen milieuhygiëne; maken bekend dat zij voornemens zijn om op de aanvraag van: C.X. Lin en C.H. Lin, P/a Raad huisstraat 27 te Panningen, voor een vergunning ingevolge de Hinderwet voor het ex. art. 6a, uitbreiden/wijzigen van een Chinees-Indisch restaurant, waar voedings- en genotmiddelen wor den gebakken in oliën en vellen, gelegen aan het Kennedyplein 13 te Venray, positief te beschikken onder voor waarden om gevaar, schade of hinder voor de omgeving te ondervangen. De ontwerp-beschikkingen, alsmede de aanvragen en andere ter zake zijnde stukken, liggen in het raadhuis, kamer 119, Raadhuisstraat 1 te Venray, ter in zage en wel tot 13 mei 1983, elke werk dag van 9.00 lot 12.00 uur; na deze datum tot het einde van de termijn waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen het geven van de aange vraagde beschikking, eveneens elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur. De betreffende stukken kunnen tot bovengenoemde datum ook nog elke donderdag van 16.30 tot 19.30 uur wor den ingezien (na telefonische afspraak). De aanvragers, alsmede degenen die bezwaren hebben ingebracht naar aan leiding van een van de aanvragen en een ieder die aantoont, dat hij daartoe rede lijkerwijs niet in staat is geweest, kun nen tot bovengenoemde datum gemoti veerde schriftelijke bezwaren inbrengen naar aanleiding van een van de ontwerp beschikkingen. Degene, die een bezwaarschrift in dient, kan verzoeken zijn persoonlijke gegevens niet bekend te maken. Een bezwaarschrift dient gericht te worden aan ons college. Venray, 29 april 1983 Burgemeester en wethouders van Venray, namens dezen, het hoofd van algemene zaken en kabinet, A.L.G. Janssen. Op dinsdag 3 mei wordt om 17.00 uur in kamer 127 van het raadhuis een open bare vergadering van de commissie voor onderwijs en cultuur gehouden. De agenda van deze vergadering vermeldt o.m. de volgende punten: besprekeing raadsvoorstel over de vaststelling van de vergoeding als be doeld in artikel 73 van de Kleuteronder wijswet voor het jaar 1982; het verlenen van medewerking voor het herstellen van door vernielin gen onstane schade en het aanbrengen van een buitenverlichting ten behoeve van de lagere school De Meent te Leu nen. In korte tijd werd de school in Leu nen diverse malen het doelwit van ver nielingen. Daarbij werden hang- en sluitwerk, ruiten, deuren, beplantingen en een zoemer vernield, zonder dat de dader(s) een visitekaartje achterliet. Door het aanbrengen van een buitenver lichting die 's nachts zal branden wordt gehoopt dat het aantal vernielingen minder zal worden; het verlenen van medewerking voor de aanschaffing van het audio visuele hulpmiddel „Language-master" t.b.v. de L.O.M. school 't Groenewold. het beschikbaar stellen van gelden voor de aanschaffing van een stencil- inbrandapparaat ten behoeve van de openbare lagere school De Keg; en de verhoging van het bedrag per lokaal voor 1982 ten behoeve van de openbare kleuterschool De Landweert.' De agenda en de notulen van de com missievergadering liggen zoals gebruike lijk ter inzage in de INFOTIEK. Kennisgeving bekendmaking beschikking Burgemeester en wethouders Venray, gelet op artikel 31 van de Wi algemene bepalingen milieuhygiëm maken bekend, dat door hen, ond< voorwaarden om gevaar, schade of hit der voor de omgeving te ondervanget op 20 april 1983 vergunning is verleen ingevolge de Hinderwet naar aanleidin van de aanvraag van: N.V. Nederlandse Gasunit Noord Brabantlaan 265 te Eindhovet voor het ex art. 6a, uitbreideo/wijzige van een gasontvangstation, waar g druk wordt gemeten en geregeld, g< gen aan de Witte Vennenweg 5 Oostrum-Venray; G.P.C. van Staveren, Jaegerhoi weg 2 te Veulen-Venray, voor h oprichten, in werking brengen en werking houden van een herstelinrici ting voor motorvoertuigen, gelegen aa de Jaegerhofweg 2 te Veulen; Landbouwbedrijf Bouwman, Pit tenweg 82 te Ysselsteyn-Venray, voc het uitbreiden en wijzigen van een runi veehouderij, waarbij mest en meststof fen worden opgeslagen, gelegen aan Puttenweg 82 te Ysselsteyn. De beschikkingen en alle ter zal zijnde stukken liggen in het raadhui kamer 119, raadhuisstraat 1 te Venrat ter inzage en wel van 29 april 1983 tot 2 mei 1983 elke werkdag van 9.00 to 12.00 uur. De betreffende stukken kunnen gede rende bovengenoemde periode ook no elke donderdag van 16.30 tot 19.30 un worden ingezien (na telefonische af spraak). Ingevolge artikel 44, tweede lid, va de Wet algemene bepalingen milieuh) giëne staat tot 29 mei 1983 beroep ope bij de Kroon voor: a. de aanvrager; b. de betrokken adviseurs; c. degenen, die overeenkomstig artiki 20, 21 of 22, tweede lid, of 28, eerst lid, onder c, van de Wet algemen bepalingen milieuhygyëne bezwarc hebben ingebracht; d. engige andere belangehebbende, di aantoont dat hij redelijkerwijs nit in staat is geweest overeenkomst) artikel 20, 21 of 22, tweede lid, 28, eerste lid, onder c, van de Wet; gemene bepalingen milieuhygië bezwaren in te brengen. De beschikking wordt na afloop v de beroepstermijn van kracht ten voor deze datum beroep is ingesteld a met toepassing van artikel 60a van di Wet op de Raad van State een verzoei wordt gedaan tot schorsing van de be schikking dan wel tot het treffen va; een voorlopige voorziening. Het beroepschrift moet worden gericb aan Hare Majesteit de Koninging worden gezonden aan de Raad van Stt te, afdeling voor de geschillen va bestuur, Binnenhof 1, 2513 AJ 's-Gravenhage. Het verzoek tot schorsing of voorlopige voorziening moet worde gericht aan de voorzitter van de afdelinj voor de geschillen van bestuur van di Raad van State. De beschikking wordt niet van kraclt voordat op dat verzoek is beslist. Venray, 29 april 1983 Burgemeester en wethouders voornoemd, namens dezen, het hoofd van algemene zaken en kabine A.L.G. Janssen. De vergadering van de commissi: voor Financiële en Economische zaket van 4 mei a.s. is uitgesteld tot 11 mei. De agenda van de vergadering za worden gepubliceerd in de rubriek Ge meentepraat van volgende week. Gl en BE RUSSISCH De voor haar leeftijd nog altijd goed-ogende dant borg haar racket in haar hoes, streek het laatste dwarse haartje in het gelid en merkte op: „Wat jam mer, dat ik vroeger op school geen Russisch heb geleerd". Haar partner, net klaar met haar toilet, keek haar niet-be- grijpend aan. „Heb je dan niet gelezen, dat de Sovjet Unie een boekje in het Nederlands uitgeeft? Daar in willen de Russen ons vertel len, dat zij het volste recht heb ben zoveel kernwapens te plaat sen als nodig is om de totale kracht van al hun mogelijke vijanden te evenaren". „Wat heeft dat met jouw ge brek aan kennis van de Russi sche taal te maken?" infor meerde haar partner belangstel lend. „Ze schrijven dat boekje toch in het Nederlands". „Dat heeft er alles mee te maken", antwoordde de nog altijd goed-ogende dame. „Als ik Russisch kende, zou ik de nota „Vrede en Veiligheid" van het Venrayse college van b. en w. in het Russisch vertalen en naar meneer Andropov stu ren „Want laten we eerlijk zijn. Behalve van Amerika mogen we ook van Rusland wel ver wachten, dat het een roebel in het ontwapeningszakje doet". KRUIWAGEN Het commando van de vlieg basis Volkel heeft een afspraak gemaakt met de colleges van b. en w. van Venray en Bakel/ Milheeze. De grote baas van Volkel zal iedere iets-om-het- lijf-hebbend bezoek aan de sla pende Peelbasis direct doorge ven aan beide gemeentebestu ren. Zo blijven beide colleges én via de voorlichting de bevolking op de hoogte van wat er op De Peel gebeurt. Majoor J. Bergink, de lucht- machtvoorlichter van Volkel voegt hieraan toe: „Wij hebben niets te verbergen en iedereen mag weten wat er op „De Peel" gebeurt. Uiteraard bete kent dit niet, dat we iedere auto of kruiwagen doorgeven, want er komen dagelijks nog al eens militairen én burgers op de basis. Maar als er iets bijzon ders is, dan zullen wij dit, open als wij zijn, direct doorgeven". PAX ROMANA Ineens werd de spreuk „Si vis pacem bellum" anoniem in de strijd tussen voor- en tegen standers van plaatsing van kruisraketten gegooid. Met de ze spreuk wilden, volgens de geschiedschrijvers Livius, Ve- getius en Nepos, de oude Ro meinen in goed Nederlands zeggen: „Indien gij de vrede wilt, wees dan op oorlog voor bereid". Maar.... waren die oude Romeinen wel zo vredelievend? De geschiedenis leert, dat het Romeinse rijk grotendeels was gebouwd op geweld en macht. De Pax Romana (Romeinse vrede) betekende voor bijna alle door de Romeinen bezette landen niet anders dan een per manente onderdrukking. Heb ben twintig eeuwen Christen dom dan niet anders geleerd? SLAPERIG Eigenlijk niet lief van Lieve Joris. Neen, geen Joris, die zich zelf lief vindt, maar een redac trice van Haagse Post, die zo'n (lieve) naam heeft. Het was haar tevoren gezegd, dat Venray écht niet op z'n kop staat. Zij vermoedde anders. Naar „Randstadbegrippen" móést het wel een heksenketel zijn, daar in dat Noordlim burgse provinciestadje. Wat had ze er allemaal over gehoord en gelezen sinds Mient Jan Fa- ber zeker wist, dat de kruis raketten op dé Peelbasis zou den komen. Venray! Met een burgemees ter, die voor de Nederlandse (én Amerikaanse) televisie zijn mening niet onder stoelen of banken steekt; met een college van b. en w. dat zich in een nota uit spreekt tegen het plaatsen van kruisraketten op eigen bodem en dan ook nog zegt alle lege- tieme middelen te zullen ge bruiken om die raketten te weren; met meer dan achtduizend verontruste inwoners, die hun handtekening op 'n lijst plaats ten en zich aldus legen de kruis raketten uitspraken. En zoiets gebeurt ergens in het Limburgse. Stel je voor! Vier dagen doolde zij rond in het Venrayse en sprak met Jan en alleman. En het werd haar duidelijk. „Onderschat de nuchterheid van de Noord- Limburger niet, dit is van ouds her een feodale streek. Die mensen hier zijn niet agressief te krijgen" hoorde zij. waarna zij minder lief constateer de, dat Venray maar een slape rig dorp is WACHTLOKAAL En wéér stond die morgen op het voorlichtingsbureau de tele- r, foon regelmatig te rinkelen. j| Een landelijk dagblad wist opP» de voorpagina te melden: „Het gemeentebestuur van Venray heeft de vredesgroeperingen die waken bij de poort van het vliegveld „De Peel" toestem ming geven daar permanent een wachtlokaal neer te zetten", f Zo'n bericht maakt landelijke fantasieën los: wakers bij de poort in een zoals men ver onderstelde door de gemeen te beschikbaar gesteld wacht lokaal. Die morgen vertelde de ge meentelijke voorlichter de no dige keren, dat het hier slechts ging om gemeentelijke toestem ming voor het plaatsen van een schaftlokaal-op-wielen door de vredesgroeperingen voor het j"" opbergen van hun spandoeken en de verkoop op zaterdag van I stickers e.d. Teleurstelling aan de andere I kant. Geen stukkie nieuws en geen foto dus. O-Sch.l

Peel en Maas | 1983 | | pagina 12