GEMEENTEPRAAT
ATOOM-ONTWAPENING
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY
Redactie G.A. Schütle, Bureau Voorlichting
P
vallen en opstaan of vallen en blijven liggen?
Verkeers
maatregel
Geluidshinder
Bouwvergunning
verleend
Bouwvergunning
aangevraagd
Geschied- en
oudheidkundig
museum
Hinderwet
stortplaats
Hinderwet
Commissie voor
onderwijs
en cultuur
Hinderwet
Commissie
vergadering
uitgesteld.
Vrede en Veiligheid
De onderhandelingen om te komen
tot atoomontwapening duren nog
steeds voort. Het doel is duidelijk; de
weg die er naar toe voert bijzonder smal
en bezaaid met struikelstenen.
Na de apocalvDS van Hirosjima en Na
gasaki heeft men van Amerikaanse zijde
getracht om te komen tot een systeem
van internationale controle op het ge
bruik van alle kernenergie. In het
Acheson-Lilienthal rapport werd de
oprichting aanbevolen van een Atomic
Development Athority. die in de gehe
le wereld de produktie van kernenergie
zou beheren en de beschikking zou heb
ben over alle voorraden splijtbaar mate
riaal, zodat op den duur geen enkele na
tie de beschikking zou hebben over
atoomwapens Overtredingen zouden
direct worden bestraft door een meer
derheid van de Veiligheidsraad, waarbij
het veto-recht niet van toepassing zou
zijn. Zodra een waterdicht controle
systeem in werking zou zijn getreden,
zouden de Verenigde Staten van hun
kernwapens afstand doen.
Door Baruch, de Amerkaanse verte
genwoordiger in de commissie voor
atoom-energie van de Verenigde Na
ties, werd tegen het advies van de
Acheson-Lilienthal commissie de passa
ge over de sancties aangescherpt.
De Baruchvoorstellen gingen zo ver
op het vlak van inspectie en controle,
dat de Sovjet-Unie in ieder geval hand
having van het veto-recht eiste, want
Rusland was op dat moment bezig een
eigen kernwapenprogramma te ontwik
kelen. Door de voorstellen zou dit pro
gramma worden onderbroken. De Vere
nigde Staten hadden echter reeds de
beschikking over kernwapens. Welis
waar zouden zij op langere termijn daar
van afstand doen, maar een tijdelijke
monopoliepositie werd door Rusland
onaanvaardbaar geacht. Dit klemde te
meer daar de practische kennis gehand
haafd bleef, zodat de Verenigde Staten
op zeer korte termijn in geval van nood
de atoombom opnieuw als eerste kon
den introduceren.
Als antwoord op de Baruch
voorstellen drong Rusland aan op een
verbód van de produktie en het gebruik
van kernwapens, de vernietiging van al
le aanwezige atoombommen en hand
having van het veto-recht. Dit voorstel
werd terstond door het Westen afgewe
zen omdat de voorstellen geen waarbor
gen bevatten tegen schending en ont
duiking.
De voorstellen omvatten een algeme
ne en alomvattende atoom
ontwapening; zij voorzagen in een ge
lijktijdige, wederzijdse en effectief ge
controleerde ontwapening, althans wat
de strekking betrof.
Toen in het midden van de vijftiger ja
ren bleek dat de voorstellen onder de
vlag van de Verenigde Naties geen
vooruitgang boekten, besloten de toen
malige kernmachten Sovjet-Unie, Vere
nigde Staten en Engeland binnen de
Verenigde Naties tot een soort drie
hoeksoverleg. Dit heeft geleid tot een
aantal verdragen en afspraken, waarin
niet zozeer de ontwapening centraal
stond, maar het onder controle brengen
van de wapenwedloop en de versprei
ding van kernwapens. Er trad een ver
schuiving op van ontwapening naar wa
penbeheersing.
Een belangrijk resultaat werd bereikt
in 1963: het beperkt kernstopverdrag.
Dit verdrag verbiedt elke kernwapentest
en elke atoomexplosie in de atmosfeer,
onder water of in, om het even, welk
milieu, als die ontploffing schade kon
toebrengen buiten de territoriale gren
zen van de betrokken staat. Het groot
ste doel, het maken van een einde aan
alle kernwapenproeven, werd hierdoor
niet beperkt, omdat ondergrondse kern
proeven niet in het verdrag werden be
grepen. Een dergelijk verbod is namelijk
niet controleerbaar zonder een inspectie
ter plekke. De Sovjet Unie wilde niet
verder gaan dan twee of drie controles
per jaar, zodat het verbod op onder
grondse proeven illusoir werd.
Een ander belangrijk manko van dit
verdrag was, dat de belangrijke mo
gendheden Frankrijk en China niet tot
het verdrag toetraden. Zodoende leidde
het verbod van bovengrondse kernproe
ven tot een vermeerdering van onder
grondse proeven....
In 1968 volgde de ondertekening van
het zogenaamde Non-Proliferatie Ver
drag. Dit verdrag bepaalt dat kernwa-
penstaten geen kernwapens of nucleai
re explosieven mogen overdragen aan
niet-kernwapenstaten. Deze staten zul
len geen kernwapens of nucleaire explo
sieven verwerven. Ook omvat het ver
drag toezicht dat geen splijtbaar materi
aal, bestemd voor vreedzaam gebruik,
wordt overgeheveld naar de militaire
sector.
Dit verdrag werd door twee kernwa-
penstaten niet ondertekend: Frankrijk
en China. Het is zonder meer een man
ko in dit verdrag dat kernwapenstaten
onderling nieuwe ontwikkelingen kun
nen uitwisselen en materiaal overal van
kunnen betrekken. Zeer actueel is de
vrijheid van de kernwapenstaten om
hun kernwapens te stationeren op het
grondgebied van bondgenoten.
Door deze vrijheden" is de bepaling
in het verdrag, waarbij de kernwa
penstaten beloven alles in het werk te
stellen om zelf tot atoom-ontwapening
te komen, illusoir.
Het overleg heeft ook tot andere ver
drogen geresulteerd. De Latijns-
amerikaanse landen zijn als een soort
,,kemwapenvrije zone" bedoeld. Er is
een verdrag gekomen om de ruimte bui
ten de aarde kernwapenvrij te houden.
Het installeren van kernwapens op de
zeebodem is verboden
Alhoewel deze verdragen bijzonder
waardevol zijn, kunnen zij niet leiden tot
atoom-ontwapening. Een internationaal
verbod op het gebruik of aanmaak van
kernwapens blijft onmogelijk, zolang de
doctrine van de afschrikking blijft ge
handhaafd, aangezien deze opvatting
niet te verenigen is met een belofte om
van deze wapens geen gebruik te ma
ken.
Toch werd in diverse resoluties van
de Verenigde Naties het inzetten van
kernwapens ten zeerste veroordeeld. In
1961 aanvaardde de Algemene Verga
dering een Ethiopische resolutie waarin
gesteld wordt dat elke staat, die nuclea
ire wapens gebruikt, beschouwd moet
worden als een staat die het Handvest
van de Verenigde Naties verkracht, han
delt tegen de wetten van de mensheid
en een misdaad begaat tegen het mens
dom en tegen de beschaving.
Een resolutie van gelijke strekking
werd in 1978 aanvaard met 103 stem
men voor, 18 tegen en 18 onthoudin
gen. De Verenigde Staten en de NAVO-
bondaenoten stemden tegen. De Sovjet
Unie en de Warschaupact-landen ont
hielden zich van stemming.
Ontwapening werd wapenbeheer
sing, waarbij wapenbeheersing wordt
gezien als een eerste stap naar op zeer
lange termijn ontwapening. Een voor
velen onbevredigende situatie.
Het SALT-gebeuren is een mooi
voorbeeld van wapenbeheersing.
SALT, Strategie Arms Limitations
Talk, heeft betrekking op de gesprekken
tussen de Verenigde Staten en de
Sovjet-Unie.
In 1972 werd het SALT I verdrag, dat
in feite 2 verdragen omvatte onderte
kend. Het ene verdrag heeft betrekking
op beperking van raketafweersystemen
en is aangegaan voor onbepaalde tijd.
Het tweede verdrag is een interim
akkoord waarbij de Sovjet-Unie en de
Verenigde Staten overeen kwamen het
gecombineerde totaal van hun op het
land gestationeerde inrichtingen voor
intercontinentale raketten en de lanceer-
inrichtingen aan boord van onderzee
boten vast te leggen. Het betreft echter
zuiver getalsmatige raket-eenheden.
Binnen de termen van dit verdrag is het
mogelijk gebleken het aantal kernkop
pen zo ongeveer te verdubbelen....
Direct na het afsluiten van dit verdrag
werd gestart met SALT II. Dit verdrag
zou niet alleen betrekking hebben op
raketten, maar ook op de kernbommen
die ze vervoeren en op de intercontinen
tale bommenwerpers.
Rusland en Amerika bereikten in 1974
overeenstemming met betrekking tot
een te sluiten permanente overeen
komst, waarin ieder geval het interim
akkoord van 1972 zou worden overge
nomen. De totale aantallen strategische
overbrengingsmiddelen (inclusief zware
bommenwerpers) werd aan beide zijden
op 2.400 gesteld. Tevens werd een pla
fond gesteld aan het aantal raketten dat
met het meerkoppige MIRV-systeem
mocht worden uitgerust (1.320). Deze
grens van 1.320 lag echter hoger dan
wat reeds was gerealiseerd en zelfs ho
ger dan Amerika in 1985 van plan was te
realiseren
De vraag was echter: wat zijn nu pre
cies zware bommenwerpers? Verder
was er onduidelijkheid of de zogenaam
de kruisraketten bij de totalen moesten
worden opgeteld.
Eerst in 1979 begonnen de SALT
besprekingen weer te vlotten. In april
1979 werden Amerikaanse en Russische
onderhandelaars het eens over een ver
drag dat in mei door Carter en Brezjnew
wordt ondertekend.
De ratificatie van het SALT II verdrag
werd door president Carter opgeschort
na de Sovjet-invasie in Afghanistan.
De stagnatie van SALT wordt als zeer
ernstig beschouwd, omdat moeilijk valt
in te zien hoe er ooit van enige vooruit
gang in andere onderhandelingen over
kernwapenbeheersing sprake kan zijn
als er bij SALT geen vooruitgang kan
worden geboekt.
Vanaf 30 november 1981 onderhan
delen Russen en Amerikanen in Genève
over de beperking van nieuwe middel
lange afstandsraketten in Europa. Re
sultaten van deze besprekingen over het
beperken van SS-20, Pershing II en To
mahawk kruisvluchtwapens zullen vol
gens deskundigen afhangen van een
koppeling met een SALT-proces in Eu
ropa.
Onderhandelingen over de wapenbe
heersing hebben slechts de functie de
kernwapenwedloop te sturen. Dit mini
male positieve effect dreigt door het
verzanden van de besprekingen te ver
dwijnen, waardoor volgens veel des
kundigen een kernoorlog gevaarlijk
dichtbij komt, door de ontwikkeling van
zeer geavanceerde kernwapens.
Daarom is het van het grootste be
lang dat er niet wordt gestreefd naar het
afremmen van de geschetste toekomsti
ge ontwikkelingen, maar naar het voor
komen daarvan. Vanuit dat standpunt
kan dan worden gewerkt naar een twee
zijdig terugdringen van kernwapens.
Één van de partijen moet de eerste
stap zetten. De NAVO-bondgenoten in
Europa verkeren nu in de unieke positie
dat zij rechtstreeks invloed kunnen uit
oefenen op de wapenbeheersing. De
Europese landen kunnen met een
besluit om geen nieuwe kernwapens op
hun territoir toe te laten de
bewapenings-spiraal doorbreken. Moge
Amerika zich aan dit standpunt confor
meren en inbrengen in de onderhande
lingen.
Burgemeester en wethouders van
Venray, maken hierbij bekend dat
i.v.m. de vervanging van de riolering in
gedeelten van de Gouden Leeuw, de
Henseniusstraat en de Langstraat, bij
hun besluit van 27 april 1983 lot het
treffen van de onderstaande tijdelijke
verkeersmaatregelen is besloten.
De werkzaamheden zullen in de peri
ode van 27 april 1983 tot 1 juli 1983 in
een drietal fasen worden uitgevoerd. In
dien de werkzaamheden het mogelijk
dan wel noodzakelijk maken zal die pe
riode korter, c.q. langer zijn.
I. Maatregelen.
Fase 1.
a. gesloten verklaring van de
Leeuwstraat voor alle verkeer in bei
de richtingen, uitgezonderd bevoor
radend verkeer in zuidelijke richting;
b. parkeerverbod voor beide zijden van
de Leeuwstraat.
c. gesloten-verklaring voor het gedeelte
van de Henseniusstraat, gelegen tus
sen het Henseniusplein en het pand
nr. 13 van die straat, voor alle ver
keer in beide richtingen, uitgezon
derd bevoorradend verkeer;
Fase 2.
a. idem de maatregelen onder a en b
van fase I genoemd;
b. gesloten verklaring voor het gedeelte
van de Henseniusstraat gelegen tus
sen de panden nr. 11 en 13, voor alle
verkeer in beide richtingen;
c. het eenrichtingsverkeer geldend voor
het gedeelte van de Langstraat, gele
gen tussen de Paterslaan en de Hen
seniusstraat uit te zonderen voor be
voorradend verkeer;
Fase 3.
aidem de maatregelen onder a en b
van fase 1 genoemd;
b. geslotenverklaring voor alle verkeer,
behalve voetgangers, in noordelijke
richting van het gedeelte van de Hen
seniusstraat, gelegen tussen de Gou
den Leeuw en de Langstraat;
c. geslotenverklaring voor alle verkeer
in beide richtingen van het gedeelte
van de Langstraat, gelegen tussen de
Paterslaan en de Henseniusstraat.
II. Ontheffingen.
Eveneens is besloten tot de volgende
ontheffingsmogelijkheid:
voor zover genoemde werkzaamhe
den dit toelaten en de veiligheid van per
sonen of goederen niet in gevaar wordt
gebracht ontheffing te verlenen van de
onder I genoemde verkeersmaatregelen
ten behoeve van bestuurders van motor
voertuigen op meer dan twee wielen:
a. wanneer zij woonachtig zijn of hun
bedrijf uitoefenen aan de onder I
vermelde weg(en) en de woning of
het bedrijf niet langs een andere weg
met het door hen bestuurde motor
voertuig kunnen bereiken;
b. wanneer zij het motorvoertuig bestu
ren in opdracht of met toestemming
van de onder a vermelde personen en
onder aan de personen gestelde voor
waarden;
c. wanneer aangetoond of aannemelijk
gemaakt kan worden dat zij geduren
de de tijd dat het onder I genoemde
verkeerkeersmaatregel(en) gelden ge
bruik moeten maken van de onder 1
vermelde weg(en) voor het laden of
lossen van goederen of voor het ver
richten van noodzakelijke werk
zaamheden met het door hen
bestuurde motorvoertuig en deze ac
tiviteiten niet of bezwaarlijk op an
dere wijze kunnen verrichten.
Belanghebbenden kunnen tegen dit
besluit binnen dertig dagen na de dag
waarop het besluit bekend gemaakt is
beroep aantekenen.
Het beroepschrift wordt aan de Ko
ningin gericht en ingediend bij de Com
missaris van de Koningin.
Venray,
Burgemeester en wethouders
voornoemd,
H. Defesche, burgemeester
J. Poels, secretaris
De raad van de gemeente Venray, ge
zien het voorstel van burgemeester en
wethouders van 30 maart 1983 (Ge
meenteblad 1983, nr. 96); gelet op arti
kel 74 Wet Geluidshinder; verklaart:
te verwachten op grond van een rede
lijke schatting, na overleg met de weg-
beheer, dat binnen een periode van 10
jaar minder dan 2.450 motorvoertuigen
per etmaal gebruik gaan maken van alle
wegen, welke gelegen zijn op het grond
gebied van de gemeente Venray, met
uitzondering van de nagenoemde en op
de bij deze verklaring behorende en als
zodanig gewaarmerkte kaarten met een
rode kleur aangegeven wegen:
- de Horsterweg - Venloseweg - Albi-
onstraat - Wanssumseweg - Ripseweg -
Puttenweg (incl. Lovinckplein) - Peel-
weg - Nieuwe Maasheseweg - Maashese-
weg (vanaf Nieuwhuisweg) - Deurnese-
weg - Leunseweg - Beekweg - Henri Du-
nantstraat - Raadhuisstraat - Juliana-
singel - Oude Oostrumseweg - Lange-
weg (voor zover gelegen tussen de
Hoenderstraat en de Langstraat) - Over-
loonseweg - Noordsingel - Hofstraat en
Hoenderstraat (voor zover gelegen tus
sen Deken Thielenstraat en Langeweg) -
Langstraat (voor zover gelegen tussen
de Deurneseweg en Patersslaan - Hense
niusstraat (voor zover gelegen tussen
Leeuwstraat en Langstraat) - Stations
weg - Oostsingel - Zuidsingel - Westsin
gel - Merseloseweg (voor zover gelegen
tussen Westsingel en Hoopweg) - Pa
terslaan - Jan Poelsweg - Mgr. Hans-
senstraat.
Aldus besloten in de openbare verga
dering van 12 april 1983.
J.A.A. van Oers, loco-voorzitter
A.L.G. Janssen, loco-secretaris
Burgemeester en wethouders van Ven
ray hebben in hun vergadering van 27
april 1983 voor de onderstaande bouw
plannen bouwvergunning verleend. Zij,
die menen door de afgifte van een van
deze vergunningen rechtstreeks in hun
belang te zijn getroffen, kunnen op
grond van het bepaalde in artikel 7, lid
2, juncto artikel 13 van de Wet
A.R.O.B. daartegen bij het college van
burgemeester en wethouders van Ven
ray een gemotiveerd bezwaarschrift in
dienen en wel binnen 30 dagen na de
dag. waarop de bewuste vergunning is
verzonden of uitgereikt. Voordat U een
bezwaarschrift indient, is het dan ook
raadzaam te informeren of verzending
of uitreiking van die vergunning heeft
plaatsgevonden. Nadere inlichtingen
kunnen worden ingewonnen bij het bu
reau ruimtelijke ordening en bouwza
ken, kamer 201 van het raadhuis, tel.
83838, toestel 354.
het aanpassen van de entree incl.
de hellingbaan van de bejaardensocië
teit aan het Kennedypleio 1, t.n.v. de
Gemeente Venray;
het verbouwen van een woning
aan de Castenrayseweg 16, t.n.v.
F.J.M. Rongen;
het bouwen van een tuinhuisje aan
de Brennerlaan 1, t.n.v. P.J.A. Poels;
het bouwen van een garage/ber
ging aan de Overloonseweg 73, t.n.v.
M.F.J.M. Linskens;
het bouwen van een garage aan de
Pionierstraat 38, t.n.v. H.G.J.M. Bee-
len;
het bouwen van een garage/op
slagruimte en het slopen van de bestaan
de bergruimte c.q. bedrijfsruimte aan
de Straat 12, t.n.v. J.A. Stiphout;
het bouwen van een garage aan de
Hogeweg 4, t.n.v. P.J.H. Philipsen;
het plaatsen van een plantenkas
aan de Wanssumseweg 14, t.n.v. Psych.
Centrum Venray;
hel verbouwen van de cafetaria
(wijzigen aan de voor- en zijgevel) aan
de Vogezenlaan 1, t.n.v. J.G.M. Pan-
ken.
Venray, 29 april 1983.
De burgemeester van Venray,
Bij burgemeester en wethouders zijn
de navolgende aanvragen ingekomen
om, in afwijking van het geldende
bestemmingsplan c.q. vooruitlopend op
een in voorbereiding zijnd herzienings
plan, bouwvergunning te verlenen voor:
het bouwen van een erfafschei-
ding, een hondehok met ren en een fiet
senberging aan de Past. v.d. Gaetstraat
38 te Venray, t.n.v. W.J.M. Engelen;
het bouwen van een tweede agrari
sche bedrijfswoning aan de Loobeek 3
te Smakt t.n.v. P.L. Poels.
Burgemeester en wethouders zijn
voornemens aan deze bouwplannen me
dewerking te verlenen. De bouwplannen
liggen met ingang van 29 april 1983 ge
durende veertien dagen voor een ieder
ter inzage bij het bureau ruimtelijke or
dening en bouwzaken, kamer 201 van
het raadhuis (van 9.00 tot 12.00 uur).
Gedurende deze termijn kunnen eventu
ele bezwaren schriftelijk bij burge
meester en wethouders worden inge
diend.
Venray, 29 april 1983
Het. Geschied- en Oudheidkundig
Museum, Eindstraat 8, waar nog tot en
met 11 mei a.s. de tentoonstelling: Ven
ray in de Tweede Weerelsoorlog te zien
is, zal op zaterdag 30 april a.s. (Konin
ginnedag) gesloten zijn.
Kennisgeving bekendmaking aanvraag
Burgemeester en wethouders van
Venray. gelet op art. 12 van de Wet al
gemene bepalingen milieuhygiëne; ma
ken bekend:
dat op 18 maart 1983 bij hen een
aanvraag is ingekomen van M. van de
Ven, Jan Poelsweg 4 te Ysselsteyn-
Venray, voor een vergunning ingevolge
de Hinderwet voor het uitbreiden en
wijzigen van een kalkoenmesterij, waar
bij mest en meststoffen worden opgesla
gen, gelegen aan de Jan Poelsweg 4 te
Ysselsteyn;
dat op 23 maart 1983 bij hen een
aanvraag is ingekomen van L. Camps,
Mgr. Hanssenstraat 51 te Oostrum Ven
ray, voor een vergunning ingevolge de
Hinderwet voor het ex. art. 6a
uitbreiden/wijzigen van een rundvee
houderij, waarbij mest en meststoffen
worden opgeslagen, gelegen aan de
Blakterweg 1te Oirlo-Venray;
dat op 24 maart 1983 bij hen een
aanvraag is ingekomen van W. Ciaes-
sens, Timmermannsweg 98 te
Ysselsteyn-Venray, voor een vergunning
ingevolge de Hinderwet voor het oprich
ten, in werking brengen en in werking
houden van een varkensmesterij, waar
bij mest en meststoffen worden opgesla
gen, gelegen aan de Timmermannsweg
98 te Ysselsteyn.
dat op 24 maart 1983 bij hen een
aanvraag is ingekomen van L. Hen
driks, Hofstraat 6 te Venray, voor een
vergunning ingevolge de Hinderwet
voor het oprichten, in werking brengen
en in werking houden van een inrichting
waar vuurwerk wordt opgeslagen en
verkocht, gelegen aan de Hofstraat 6 te
Venray.
De aanvragen en andere ter zake zijn
de stukken liggen in het raadhuis, ka
mer 119, Raadhuisstraat 1 te Venray, ter
inzage en wel tot 29 mei 1983, elke
werkdag van 9.00 tot 12.00 uur;
Na deze datum, tot het einde van de
termijn waarbinnen beroep kan worden
ingesteld tegen de beschikking op de
aanvraag, eveneens elke werkdag van
9.00 tot 12.00 uur. Desgewenst kan al
daar een mondelinge toelichting op de
stukken worden verkregen.
De betreffende stukken kunnen tot
bovengenoemde datum ook nog elke
donderdag van 16.30 tot 19.30 uur wor
den ingezien (na telefonische afspraak).
Gemotiveerde bezwaren kunnen tot
bovengenoemde datum schriftelijk bij
ons college worden ingebracht.
Degene, die een bezwaarschrift in
dient, kan verzoeken zijn persoonlijke
gegevens niet bekend te maken.
Indien daarom telefonisch wordt ver
zocht, (afd. openbare orde en veilig
heid, telefoon 04780-83838, toestel 158),
kunnen tot één week voor bovenge
noemde datum mondeling bezwaren
worden ingebracht, waarbij dan tevens
gelegenheid wordt gegeven tot een ge-
dachtenwisseling over de aanvraag tus
sen het bevoegd gezag, de aanvrager en
de overige aanwezigen.
Zij vestigen er tenslotte de aandacht
op, dat degenen, die bezwaren hebben
ingebracht op de wijze als bovenom
schreven en een ieder die aantoont dat
hij daartoe redelijkerwijs niet in staat is
geweest in de gelegenheid zullen worden
gesteld bezwaren tegen de ontwerp
beschikking in te dienen.
Venray, 29 april 1983
Burgemeester en wethouders
voornoemd, namens dezen, het
hoofd van algemene zaken en kabinet
A.L.G. Janssen.
Op 30 april, Koninginnedag, is de re
gionale stortplaats in Horst-America
gesloten.
Op bevrijdingsdag 5 mei is de stort
plaats wel open, volgens de gebruike
lijke tijden van 8.00-12.00 en 12.30-
17.00 uur.
De huisvuilophaaldienst zal op deze
dag volgens het normale schema wer
ken.
Op 12 mei, Hemelvaartsdag, wordt er
echter geen huisvuil opgehaald en is de
stortplaats gesloten.
Kennisgeving bekendmaking
ontwerpbeschikking
Burgemeester en wethouders van
Venray, gelet op artikel 24, tweede lid,
onder c, van de Wel algemene bepalin
gen milieuhygiëne; maken bekend dat
zij voornemens zijn om op de aanvraag
van:
C.X. Lin en C.H. Lin, P/a Raad
huisstraat 27 te Panningen, voor een
vergunning ingevolge de Hinderwet
voor het ex. art. 6a, uitbreiden/wijzigen
van een Chinees-Indisch restaurant,
waar voedings- en genotmiddelen wor
den gebakken in oliën en vellen, gelegen
aan het Kennedyplein 13 te Venray,
positief te beschikken onder voor
waarden om gevaar, schade of hinder
voor de omgeving te ondervangen.
De ontwerp-beschikkingen, alsmede
de aanvragen en andere ter zake zijnde
stukken, liggen in het raadhuis, kamer
119, Raadhuisstraat 1 te Venray, ter in
zage en wel tot 13 mei 1983, elke werk
dag van 9.00 lot 12.00 uur;
na deze datum tot het einde van de
termijn waarbinnen beroep kan worden
ingesteld tegen het geven van de aange
vraagde beschikking, eveneens elke
werkdag van 9.00 tot 12.00 uur.
De betreffende stukken kunnen tot
bovengenoemde datum ook nog elke
donderdag van 16.30 tot 19.30 uur wor
den ingezien (na telefonische afspraak).
De aanvragers, alsmede degenen die
bezwaren hebben ingebracht naar aan
leiding van een van de aanvragen en een
ieder die aantoont, dat hij daartoe rede
lijkerwijs niet in staat is geweest, kun
nen tot bovengenoemde datum gemoti
veerde schriftelijke bezwaren inbrengen
naar aanleiding van een van de ontwerp
beschikkingen.
Degene, die een bezwaarschrift in
dient, kan verzoeken zijn persoonlijke
gegevens niet bekend te maken.
Een bezwaarschrift dient gericht te
worden aan ons college.
Venray, 29 april 1983
Burgemeester en wethouders van
Venray, namens dezen, het hoofd
van algemene zaken en kabinet,
A.L.G. Janssen.
Op dinsdag 3 mei wordt om 17.00 uur
in kamer 127 van het raadhuis een open
bare vergadering van de commissie voor
onderwijs en cultuur gehouden. De
agenda van deze vergadering vermeldt
o.m. de volgende punten:
besprekeing raadsvoorstel over de
vaststelling van de vergoeding als be
doeld in artikel 73 van de Kleuteronder
wijswet voor het jaar 1982;
het verlenen van medewerking
voor het herstellen van door vernielin
gen onstane schade en het aanbrengen
van een buitenverlichting ten behoeve
van de lagere school De Meent te Leu
nen.
In korte tijd werd de school in Leu
nen diverse malen het doelwit van ver
nielingen. Daarbij werden hang- en
sluitwerk, ruiten, deuren, beplantingen
en een zoemer vernield, zonder dat de
dader(s) een visitekaartje achterliet.
Door het aanbrengen van een buitenver
lichting die 's nachts zal branden wordt
gehoopt dat het aantal vernielingen
minder zal worden;
het verlenen van medewerking
voor de aanschaffing van het audio
visuele hulpmiddel „Language-master"
t.b.v. de L.O.M. school 't Groenewold.
het beschikbaar stellen van gelden
voor de aanschaffing van een stencil-
inbrandapparaat ten behoeve van de
openbare lagere school De Keg; en
de verhoging van het bedrag per
lokaal voor 1982 ten behoeve van de
openbare kleuterschool De Landweert.'
De agenda en de notulen van de com
missievergadering liggen zoals gebruike
lijk ter inzage in de INFOTIEK.
Kennisgeving bekendmaking
beschikking
Burgemeester en wethouders
Venray, gelet op artikel 31 van de Wi
algemene bepalingen milieuhygiëm
maken bekend, dat door hen, ond<
voorwaarden om gevaar, schade of hit
der voor de omgeving te ondervanget
op 20 april 1983 vergunning is verleen
ingevolge de Hinderwet naar aanleidin
van de aanvraag van:
N.V. Nederlandse Gasunit
Noord Brabantlaan 265 te Eindhovet
voor het ex art. 6a, uitbreideo/wijzige
van een gasontvangstation, waar g
druk wordt gemeten en geregeld, g<
gen aan de Witte Vennenweg 5
Oostrum-Venray;
G.P.C. van Staveren, Jaegerhoi
weg 2 te Veulen-Venray, voor h
oprichten, in werking brengen en
werking houden van een herstelinrici
ting voor motorvoertuigen, gelegen aa
de Jaegerhofweg 2 te Veulen;
Landbouwbedrijf Bouwman, Pit
tenweg 82 te Ysselsteyn-Venray, voc
het uitbreiden en wijzigen van een runi
veehouderij, waarbij mest en meststof
fen worden opgeslagen, gelegen aan
Puttenweg 82 te Ysselsteyn.
De beschikkingen en alle ter zal
zijnde stukken liggen in het raadhui
kamer 119, raadhuisstraat 1 te Venrat
ter inzage en wel van 29 april 1983 tot 2
mei 1983 elke werkdag van 9.00 to
12.00 uur.
De betreffende stukken kunnen gede
rende bovengenoemde periode ook no
elke donderdag van 16.30 tot 19.30 un
worden ingezien (na telefonische af
spraak).
Ingevolge artikel 44, tweede lid, va
de Wet algemene bepalingen milieuh)
giëne staat tot 29 mei 1983 beroep ope
bij de Kroon voor:
a. de aanvrager;
b. de betrokken adviseurs;
c. degenen, die overeenkomstig artiki
20, 21 of 22, tweede lid, of 28, eerst
lid, onder c, van de Wet algemen
bepalingen milieuhygyëne bezwarc
hebben ingebracht;
d. engige andere belangehebbende, di
aantoont dat hij redelijkerwijs nit
in staat is geweest overeenkomst)
artikel 20, 21 of 22, tweede lid,
28, eerste lid, onder c, van de Wet;
gemene bepalingen milieuhygië
bezwaren in te brengen.
De beschikking wordt na afloop v
de beroepstermijn van kracht ten
voor deze datum beroep is ingesteld a
met toepassing van artikel 60a van di
Wet op de Raad van State een verzoei
wordt gedaan tot schorsing van de be
schikking dan wel tot het treffen va;
een voorlopige voorziening.
Het beroepschrift moet worden gericb
aan Hare Majesteit de Koninging
worden gezonden aan de Raad van Stt
te, afdeling voor de geschillen va
bestuur, Binnenhof 1, 2513 AJ
's-Gravenhage.
Het verzoek tot schorsing of
voorlopige voorziening moet worde
gericht aan de voorzitter van de afdelinj
voor de geschillen van bestuur van di
Raad van State.
De beschikking wordt niet van kraclt
voordat op dat verzoek is beslist.
Venray, 29 april 1983
Burgemeester en wethouders
voornoemd, namens dezen, het
hoofd van algemene zaken en kabine
A.L.G. Janssen.
De vergadering van de commissi:
voor Financiële en Economische zaket
van 4 mei a.s. is uitgesteld tot 11 mei.
De agenda van de vergadering za
worden gepubliceerd in de rubriek Ge
meentepraat van volgende week.
Gl
en
BE
RUSSISCH
De voor haar leeftijd nog
altijd goed-ogende dant borg
haar racket in haar hoes, streek
het laatste dwarse haartje in het
gelid en merkte op: „Wat jam
mer, dat ik vroeger op school
geen Russisch heb geleerd".
Haar partner, net klaar met
haar toilet, keek haar niet-be-
grijpend aan.
„Heb je dan niet gelezen, dat
de Sovjet Unie een boekje in
het Nederlands uitgeeft? Daar
in willen de Russen ons vertel
len, dat zij het volste recht heb
ben zoveel kernwapens te plaat
sen als nodig is om de totale
kracht van al hun mogelijke
vijanden te evenaren".
„Wat heeft dat met jouw ge
brek aan kennis van de Russi
sche taal te maken?" infor
meerde haar partner belangstel
lend. „Ze schrijven dat boekje
toch in het Nederlands".
„Dat heeft er alles mee te
maken", antwoordde de nog
altijd goed-ogende dame. „Als
ik Russisch kende, zou ik de
nota „Vrede en Veiligheid"
van het Venrayse college van b.
en w. in het Russisch vertalen
en naar meneer Andropov stu
ren
„Want laten we eerlijk zijn.
Behalve van Amerika mogen
we ook van Rusland wel ver
wachten, dat het een roebel in
het ontwapeningszakje doet".
KRUIWAGEN
Het commando van de vlieg
basis Volkel heeft een afspraak
gemaakt met de colleges van b.
en w. van Venray en Bakel/
Milheeze. De grote baas van
Volkel zal iedere iets-om-het-
lijf-hebbend bezoek aan de sla
pende Peelbasis direct doorge
ven aan beide gemeentebestu
ren. Zo blijven beide colleges
én via de voorlichting de
bevolking op de hoogte van wat
er op De Peel gebeurt.
Majoor J. Bergink, de lucht-
machtvoorlichter van Volkel
voegt hieraan toe: „Wij hebben
niets te verbergen en iedereen
mag weten wat er op „De
Peel" gebeurt. Uiteraard bete
kent dit niet, dat we iedere auto
of kruiwagen doorgeven, want
er komen dagelijks nog al eens
militairen én burgers op de
basis. Maar als er iets bijzon
ders is, dan zullen wij dit, open
als wij zijn, direct doorgeven".
PAX ROMANA
Ineens werd de spreuk „Si
vis pacem bellum" anoniem in
de strijd tussen voor- en tegen
standers van plaatsing van
kruisraketten gegooid. Met de
ze spreuk wilden, volgens de
geschiedschrijvers Livius, Ve-
getius en Nepos, de oude Ro
meinen in goed Nederlands
zeggen: „Indien gij de vrede
wilt, wees dan op oorlog voor
bereid".
Maar.... waren die oude
Romeinen wel zo vredelievend?
De geschiedenis leert, dat het
Romeinse rijk grotendeels was
gebouwd op geweld en macht.
De Pax Romana (Romeinse
vrede) betekende voor bijna
alle door de Romeinen bezette
landen niet anders dan een per
manente onderdrukking. Heb
ben twintig eeuwen Christen
dom dan niet anders geleerd?
SLAPERIG
Eigenlijk niet lief van Lieve
Joris. Neen, geen Joris, die zich
zelf lief vindt, maar een redac
trice van Haagse Post, die zo'n
(lieve) naam heeft.
Het was haar tevoren gezegd,
dat Venray écht niet op z'n kop
staat. Zij vermoedde anders.
Naar „Randstadbegrippen"
móést het wel een heksenketel
zijn, daar in dat Noordlim
burgse provinciestadje. Wat
had ze er allemaal over gehoord
en gelezen sinds Mient Jan Fa-
ber zeker wist, dat de kruis
raketten op dé Peelbasis zou
den komen.
Venray! Met een burgemees
ter, die voor de Nederlandse
(én Amerikaanse) televisie zijn
mening niet onder stoelen of
banken steekt;
met een college van b. en
w. dat zich in een nota uit
spreekt tegen het plaatsen van
kruisraketten op eigen bodem
en dan ook nog zegt alle lege-
tieme middelen te zullen ge
bruiken om die raketten te
weren;
met meer dan achtduizend
verontruste inwoners, die hun
handtekening op 'n lijst plaats
ten en zich aldus legen de kruis
raketten uitspraken.
En zoiets gebeurt ergens in
het Limburgse. Stel je voor!
Vier dagen doolde zij rond in
het Venrayse en sprak met Jan
en alleman. En het werd haar
duidelijk. „Onderschat de
nuchterheid van de Noord-
Limburger niet, dit is van ouds
her een feodale streek. Die
mensen hier zijn niet agressief
te krijgen" hoorde zij. waarna
zij minder lief constateer
de, dat Venray maar een slape
rig dorp is
WACHTLOKAAL
En wéér stond die morgen op
het voorlichtingsbureau de tele- r,
foon regelmatig te rinkelen. j|
Een landelijk dagblad wist opP»
de voorpagina te melden: „Het
gemeentebestuur van Venray
heeft de vredesgroeperingen die
waken bij de poort van het
vliegveld „De Peel" toestem
ming geven daar permanent een
wachtlokaal neer te zetten",
f Zo'n bericht maakt landelijke
fantasieën los: wakers bij de
poort in een zoals men ver
onderstelde door de gemeen
te beschikbaar gesteld wacht
lokaal.
Die morgen vertelde de ge
meentelijke voorlichter de no
dige keren, dat het hier slechts
ging om gemeentelijke toestem
ming voor het plaatsen van een
schaftlokaal-op-wielen door de
vredesgroeperingen voor het j""
opbergen van hun spandoeken
en de verkoop op zaterdag van I
stickers e.d.
Teleurstelling aan de andere I
kant. Geen stukkie nieuws en
geen foto dus.
O-Sch.l