VREDE EN VEILIGHEID
Vredesberaad houdt grote hoorzitting
1
PEEL EN MAAS
mim
Gouden bruidspaar in Castenray
cor
zonder onderwerping en zonder overmacht
Nota vrede en veiligheid Venray
op donderdag 28 april in de foyer van de schouwburg om 20.00 uur
De afgelopen decennia ver
trouwde het westen op kernwa
pens, haar conventionele
bewapening was te zwak voor
evenwicht. Een minder dure
oplossing dan tanks en leger
korpsen. Goedkoper? Jazeker
en we hebben gekregen waar
in' voor we betaalden. Deze eenzij
dige nadruk op atoomkracht
breekt ons nu op en brengt ons
op een splitsing met de keuze
tussen vier kwade alternatieven:
dreigen wij de kernbewape
ning op te voeren, als de Ge-
nee/se onderhandelingen fout
lopen? of
bereiden wij plaatsing van
deze wapens al eerder voor om
überhaupt succes in Geneve af
te kunnen dwingen? of
verhogen wij in deze econo
mische recessie onze defensie-
uitgaven zo drastisch dal wij
mede een conventioneel ant
woord kunnen geven op de ge
mengde kern/conventionele
dreiging uit het oosten? of
leggen wij het hoofd in de
schoot en wachten in Gods
naam dan maar af wal er komt.
Misschien betrekkelijke rust zo
als in Finland, misschien een
kalme wandeling langs het
Scheveningse strand onder Rus
sische bescherming, of een be
zetting zoals Afghanistan?
SPIONAGE
Wij leefden onder een
atoom-paraplu. Deze zorgde
mede voor vrede in onze tijd.
ongekend lang voor de Europe
se geschiedenis. Conventioneel
wij te zwak om partij te
zijn voor het oosten. Na to ge
neraal Rogers zegt op 8 januari
hek
2*
ïm*
els.
in Vrij Nederland: ,,als ze ons
vandaag conventioneel aanval
len zal ik heel kort daarna moe
ten vragen kernwapens te mo
gen gebruiken".
De Russische ideologie roept
volgens velen, die zich verdiept
hebben in de theoretische ach
tergronden 'van het Marxis
tische-Leninisme, om wereld
overheersing. Hoe het ook zij
een heel andere systeem van
waarden dan het westen. Solz-
jemtsyn beschrijft dat systeem
huiveringwekkend precies in de
NRC van 19 maart jl. Een
systeem dat het kennelijk inte
ressant genoeg vindt om Russi
sche lankcommandanten als
vrachtwagenchauffeur ver
trouwd te maken met het
westerse wegennel en de diepte
en de stroomsnelheid van de ri
vieren. Recent zet Nederland de
spion A. Konaval over de
grens, elders komt een waare
uittocht van Russische spion
nen op gang. Woensdag 6 april
jl. zet President Mitterrand op
staande voet 135 Russen op re
tourvlucht richting Moskou
(Pikante bijzonderheid: hel
Russische toestel dat de spion
nen na gedane arbeid ophaalde,
was een type Ilyoesin dat een
verrossende" copie is van de
recente, ten koste van veelgeld,
door enkele West-Europese
landen ontwikkelde Airbus-
300).
Dit staat niet op zichzelf als
een incident, want eerder nam
Spanje soortgelijke maatrege
len, alleen wat discreter. Het
komt ook niet toevallig zo uit
dat in dit ..raketten-jaar",
want al vroeger heeft „Lon
den 105 ambassade-leden uit
gewezen. Militaire, economi
sche. industriële spionage, zeker
maar de Russische spionnen
werden er ook uitgezet, naar
men zegt, vanwege de aanslag
op onze Poolse Paus en/of een
voorgenomen aanslag op Mitte-
rand (rond om wie op de laatste
Europese top opvallend veel
veiligheidsmaatregelen waren),
georganiseerd door Moskou via
Sofia, waar tevoren het voor
malige hoofd van de Franse in
lichtingendienst Alexandre de
Marenches het Valicaan voor
gewaarschuwd zou hebben.
Vanwege de bewijzen die hij
over de rol van de geheime
diensten van het Oostblok daar
bij bezat, zou op 15 februari jl.
de Franse Kolonel Bernard Nul
bij Nice door de Russen geliqui
deerd zijn. De dader van de
moordaanslag, Patrick Guer-
rier, zit inmiddels weer veilig in
Oost-Duitsland.
Ook recent: drie Russen van
de Russische mantelorganisatie
Elorg worden Antwerpen uilge
wezen; eerder waren ze al uil
Nederland (Hilversum) gezel,
maar gingen gewoon vanuit
België door. Tokio waarschuwt
voor Russische militaire spiona
ge; de volgende schoonmaak
schijnt in Rome gehouden te
worden.
VREDESBE WEGINGEN
Vredesbewegingen proberen
ons te overtuigen van „alle
kernwapens de wereld uit, te
beginnen met Nederland"
(eventueel al met Venray of
Hellevoetsluis). Een nobel stre
ven, maar hoe reëel? Toen in de
dertiger jaren de Oxford-
beweging in Engeland luidkeels
en duidelijk haar afkeer van
oorlog kenbaar maakte en haar
overtuiging ventileerde dat geen
Engelsman meer bereid mocht
zijn in een oorlog te vechten
kreeg zij grote aanhang. Mede
deze en andere vredesbewegin
gen en hun succes, brachten
Hitler tot de overtuiging dat het
Engelse volk niet bereid zou
zijn om te vechten. Dit heeft
Europa geweten. Je kunt jezelf
niet ongestraft eenzijdig tot
neutraal land (of tot neutrale
gemeente) verklaren, zoals Ne
derland tussen de twee werel
doorlogen, en gezien haar erva
ring van mei 1940, behoort
Nederland deze les geleerd te
hebben.
UITSPRAKEN
Een van de leiders van de
Britse vredesbeweging, profes
sor Thomson heeft op dinsdag
12 februari jl. in het gezagheb
bende Engelse blad The Gar-
dian", gewaarschuwd voor
misbruik van de Europese vre
desbeweging door de Sovjet-
Unie: „De vredesbeweging in
West-Europa is als een slaap
wandelaar op de verkeerde weg.
Dank zij de propagandistische
manouevres van de Russische
leiders is de kans groot dat te
gen het einde van 1983 de vre
desbewegingen het machtseven
wicht in de hele wereld ver
stoord zullen hebben. Publieke
opinie, directe actie en verkie
zingen zullen de Kruis- en Pers-
hing raketten uit de ene Euro
pese staat naar de andere gedre
ven hebben en Europa losge
koppeld hebben van de V.S.
aldus Thomson. „De moderni
sering van de NA VO zat onmo
gelijk gemaakt zijn door de ac
ties van de West-Europeanen
en de Sovjet-Unie zat welwil
lend presidiëren over de af
braak van het westelijk bondge
nootschap. Thomson die een
aanhanger is van de anti-
atoombeweging en jarenlang
een sleutelfiguur is geweest in
de Britse beweging voor eenzij
dige ontwapening, meent daar
om dat een andere benadering
van de ontwapeningspoliliek
hoogst noodzakelijk is.
Hij wijst er mat nadruk op
dat het Russische vredesoffen
sief alleen voor de export is be
doeld. „In Polen, Oost-
Duitsland, Tsjechoslowakije en
de Sovjet-Unie zelf, worden
aanhangers van de vredesbewe
ging vervolgd en gearresteerd.
Hun wordt", zo schrijft Thom
son, „onafhankelijk handelen
onmogelijk gemaakt". Maar
alsof er echt niets aan de hand
is spreekt M.J. Fabcr: „Raket
ten hebben we nog niet tegen
gehouden, maar dat komt nog
wel zegt hij zelfverzekerd"
(DvNL, 25-2). In de avond
krant van dezelfde dag staat dat
de Russen met de constructie
van twee nieuwe SS-20 bases
achter de Oeral zijn begonnen
(NRC). Tweezijdige ontwape
ning is werkelijk het enige aan
vaardbare alternatief en zeker
niet kansloos.
A.B. Ederveen
(wordt vervolgd)
en
IS
Het gemeentebestuur stelt burgers en
organisaties tot 1 mei a.s. in de gelegen
heid, kommentaar op de nota aan de ge
meenteraad kenbaar te maken.
In december vorig jaar hebben 8200
burgers van Venray hun handtekening
gezet onder een petitie tegen voorberei
ding, plaatsing en vervoer van kernwa
pens op Venrays grondgebied.
De nota Vrede en Veiligheid is een
uitwerking van deze petitie.
Het Vredesberaad nodigt alle mensen
uit, die tegen kernbewapening zijn, om
middels een hoorzitting tot gezamelijke
meningsvorming over hoe we in Venray
de uitgangspunten van de petitie kunnen
realiseren.
HISTORISCHE BETEKENIS
De nota Vrede en Veiligheid met de
uitspraak dat het Gemeentebestuur met
alle legitieme middelen zal pogen deze
raketten van Venrays grondgebied te
weren, zal samen met de voorkeur van
de Amerikanen voor de Peelbasis van
historische betekenis kunnen worden
voor ombuiging van de bewapenings
wedloop.
meesterschilders
omdat schilderen een zaak van
vertrouwen is.
cor reijnders
dr. poelsstraat 14 venray
telefoon: 82810
Tweezijdige
ontwapening
Binnenkort zal de Venrayse ge
meenteraad een vergadering wij
den aan de problematiek m.b.t.
de nota Vrede en Veiligheid".
De vroede dames en heren wor
den dan in de gelegenheid gesteld
hun ideeën daarover te lanceren.
Dit heeft er toe geleid dat de
werkgroep „Noord-Limburg"
van het I.C.T.O. (Interkerkelijk
Comité Tweezijdige Ontwape
ning), op donderdag 28 april a.s.
in het wijkcentrum „De Kiosk"
Brukske 1 Venray, een openbare
bijeenkomst belegt om aan be
langstellenden informatie te ver
strekken.
Op deze avond zal Drs. R.
Jobse, hoofdbestuurslid van het
I.C.T.O.een inleiding houden
over de noodzaak van tweezijdi
ge ontwapening en de verant
woordelijkheid en de plaats van
de rijks- en lagere overheden.
Het een cn ander met betrekking
tot de gemeentelijke nota Vrede
en Veiligheid".
Werkgroep Noord-Limburg
van het I.C.T.O.
Van de nota Vrede enjVciligheid zijn
al meer dan 700 exemplaren verkocht.
Ook aan de meningsvorming van de
Venrayse bevolking door de hoorzitting
van 28 apri91 wordt in heel Nederland
veel waarde gehecht.
Het Vredesberaad heeft gezocht naar
een aesKunaig en ervaren voorzitter
voor de hoorzitting.
Jan ter Laak, omroeppastor en sekre-
taris van Pax Christi, was direkt bereid
deze funktie te vervuilen.
Alle landelijke vredesorganisaties
hebben aangekondigd, vertegenwoordi
gers naar de hoorzitting in Venray te
sturen.
Naast deskundigen van Vredesinstitu-
ten en Universiteiten, zullen ook
defensie-specialisten van politieke parti
jen aanwezig zijn.
De frakties van de Gemeenteraad en
van de Provinciale Staten zullen voor de
hoorzitting worden uitgenodigd.
Van de 131 gemeenten die in juni
meedoen aan het congres over gemeen
telijk vredesbeleid, kunnen ook veel ver
tegenwoordigers verwacht worden.
De media hebben ook al veel be
langstelling voor de hoorzitting ge
toond.
VOORBEREIDING HOORZITTING
Een werkgroep van het Vredesberaad
heeft de hoorzitting intensief voorbe
reid.
De gemeentelijke nota is samen met
deskundigen grondig bestudeerd en alle
kommentaren worden nu gepubliceerd
om de deelnemers van de hoorzitting te
helpen zich voor te bereiden op de
standpuntbepaling bij de hoorzitting.
Bij de organisatie van de hoorzitting
wordt gebruikt gemaakt van technische
apparatuur om iedereen de kans te ge
ven zijn mening kenbaar te maken.
De hoorzitting van 28 april is voor de
mensen die geen lid zijn van een politie
ke partij de enige mogelijkheid om hun
mening gezamenlijk kenbaar te maken.
De uitspraken van de deelnemers aan
de hoorzitting zullen aan de Gemeente
raad kenbaar gemaakt worden, zodat
zij de mening van een belangrijk deel
van de bevolking bij de beraadslagingen
op 31 mei kan betrekken.
NOTA VREDE EN
VEILIGHEID
De strekking van de nota sluit aan op
de petitie, die door een groot deel van de
bevolking in december vorig jaar is on
dertekent.
Men mag zich gelukkig prijzen in een
gemeente te wonen, waar het gemeente
bestuur zich zo intensief met Vrede en
Veiligheid bezig houdt.
Het is jammer dat de nota, die als titel
heeft „Vrede en Veiligheid" zich teveel
beperkt tot alleen de kruisraketten op de
Peelbasis.
Stelling 1.
Dat het gemeentebestuur zich duide
lijk uitspreekt tegen kruisraketten op de
Peelbasis, verdient waardering.
Stelling 2.
Het standpunt van het gemeente
bestuur tegen kruisraketten moet uitge
breid worden tot: tegen alle kernwa
pens.
INLEIDING PAG. 1 EN 2
Het is terecht, dat gemeenteraden
zonder meer het recht hebben zich uit te
spreken omtrent plaatsing van kernwa
pens op hun grondgebied.
Plaatsing van kernwapens op eigen
grondgebied is ook een zaak van open
bare orde en veiligheid en behoort daar
om tot het beleidsterrein van de gemeen
teraad.
Als de gemeenteraad zich uitspreekt
tegen plaatsing van kruisraketten op de
Peel, is ze tegen stationering van kruis
raketten op zich en dus tegen plaatsing
elders in Nederland.
Stelling 3.
Plaatsing van kernwapens tast zoda
nig de vrede en veiligheid aan van de ei
gen bevolking, dat een gemeenteraad
zich daarover uit moet spreken.
Stelling 4.
De argumenten tegen plaatsing van
kruisraketten gelden ook voor andere
plaatsen in Nederland.
HOOFDSTUK 1
ALGEMEEN PAG. 3 E.V.
De tekst op pag. 3 en 4 over de strate
gie is niet helemaal juist. In de jaren
zestig is de „flexible response" ontwik
keld.
Aanvankelijk werd het kernwapen als
gewoon een nieuw soort bom aan het
konventioneel wapenarsenaal toege
voegd. De eerste jaren na de oorlog
bleef de militaire strategie gebaseerd op
ideeën over een konventionele oorlog
voering. Vanaf de jaren vijftig werd de
militaire strategie op het afschrikkings-
denken gebaseerd. Overeenkomstig de
ze strategie dient het bezit van en de
dreiging met kernwapens de tegenstan
der af te houden van het gebruik van
kernwapens.
OVER DE GEVOLGEN PAG. 5 EN 6.
De gevolgen van een nucleaire aanval
worden op pag. 6 op een onoverzichte
lijke en weinig concrete manier beschre
ven.
De gevolgen van een nucleaire aanval
zijn te verdelen in een aantal facetten:
De direkte persoonlijke gevolgen:
die bestaan uit vele tienduizenden
doden en de honderdduizenden overle
venden, die binnen enkele weken zullen
sterven aan akute stralingsziekten, in
wendige bloedingen etc.
De persoonlijke gevolgen op langere
termijn:
deze bestaan uit ziekten die binnen
enkele jaren allerlei vormen van kanker
openbaren (leukemie of bloedkanker,
schildklierkanker, longkanker of borst
kanker). Tevens zullen vele baby's dood
of gehandicapt geboren worden.
Het overleven van een nucleaire aan
val zal geen reden tot blijdschap zijn:
de overlevenden zullen uit iedere sa
menleving gestoten worden en besmet
worden verklaart. Tevens zal ook bij
hen de angst van kanker voelbaar zijn.
Het sociale leven zal in alle opzichten
enorm verstoord zijn. Hulpverlening en
opvangmogelijkheden zullen totaal ont
breken.
Internationaal zullen zich problemen
voordoen, zoals klimaatverandering en
aantasting van de natuur. Geen land,
geen volk zal bij een kernoorlog buiten
schot blijven.
OVER DE BEPERKTE
KERNOORLOG PAG. 6
Die deskundigen die geloven dal een
beperkte kernoorlog mogelijk is bestaan
alleen in de Verenigde Staten. In Euro
pa gelooft niemand in een beperkte ker
noorlog. Mocht zo'n oorlog al tot Euro
pa beperkt blijven, dan zijn de gevolgen
niet te overzien, daarover zijn de des
kundigen het eens. Wanneer gesproken
wordt over een beperkt kernwapenge-
bruik, dan betreft dat niet alleen het ge
bruik op het slagveld, maar ook het ge
bruik van de Eurostrategische wapens
tegen militaire doelen in heel Europa.
Ook wordt in dit verband gedacht aan
het beperkt gebruik van interkonlinen-
tale raketten tegen militaire doelen in de
Sovjet-Unie.
De zin „Veel deskundigen als
volgt te veranderen:
„De laatste jaren wordt er in de Vere
nigde Staten druk gespekuleerd over een
beperkte kernwapenoorlog". In een
dergelijke oorlog zal Europa als slagveld
fungeren. De gevolgen zullen voor Eu
ropa niet beperkt zijn.
DE DOCTRINE VAN DE
AFSCHRIKKING PAG. 9
Het onderscheid tussen defensieve en
offensieve vermogens van de afschrik
king is niet juist. In zijn zuivere vorm
beoogt afschrikking de tegenstander
van een aanval af te houden. Faalt de
afschrikking, dan gaat men niet lot de
verdediging over, maar tot vergelding.
Het afschikkingsevenwicht wordt ver
stoord, wanneer één of beide partijen
als mogelijkheid heeft, ook verrassings
aanval uit te voeren en daarbij in staat
is het vergeldingspotentiëel vanvde te
genstander uit te schakelen. Om in een
krisissituatie de eerste klap uit te kun
nen delen, worden steeds nieuwe tech-
nologiën ontwikkeld en ingevoerd.
Stelling 5.
De overheid is niet in staat de bevol
king te beschermen tegen een nucleaire
aanval.
Stelling 6.
Elk rampenplan is bij het uitbreken
van een nucleaire oorlog waardeloos.
Stelling 7.
Alleen de Amerikanen denken dat
een beperkte kernoorlog mogelijk is en
beperkt blijft tot totale vernietiging van
Europa.
Stelling 8.
Het evenwichtsdenken bij de kernwa
pens rechtvaardigt de toenemende be
wapening.
HOOFDSTUK 2 RAKETTEN
OP DE PEEL PAG. 12 E.V.
De 'Vliegbasis De Peel beslaat meer
dan 550 ha., waar de afgelopen jaren
circa 20 vliegtuigbunkers zijn gebouwd.
Amerika heeft de voorbereiding voor
stationering van een F-16 squadron
stopgezet. Er zijn plannen om de start
baan uit te breiden voor 17.000.000,-.
Alle gegevens en pubfikaties wijzen in
de richting van de Peelbasis.
De plaatsing en het beheer van kruis
raketten is een Amerikaanse zaak. Zij
zeggen waar ze de raketten willen plaat
sen en waarom en het Nederlandse Par
lement mag het voorstel bespreken.
Als het Parlement „Ja" gaat zeggen
tegen de kruisraketten, zal ze ook „Ja"
moeten zeggen tegen de door de Ameri
kanen meest gewenste plaats.
Stelling 9.
De beweringen van de Minister van
Defensie dat nog geen enkele plaats in
beeld is, zegt meer over het gebrek aan
invloed op de plaatsing dan op de stand
van voorbereiding van de Amerikanen.
HOOFDSTUK 3 BAAS IN
EIGEN HUIS PAG. 15 E.V.
Naast het besluit van de gemeenteraad
op 14 december 1982 moet ook de tekst
van de petitie van het Vredesberaad in
de nota opgenomen worden.
geen voorbereiding voor plaatsing
van kruisraketten op de Peelbasis.
geen plaatsing van kernraketten in
Venray.
geen vervoer van kernwapens over
Venrays grondgebied.
Door het besluit, dat de gemeente
raad op 14 december 1982 genomen
heeft, wordt de bevoegdheid van het ge
meentebestuur benadrukt om zich uit te
spreken over de plaatsing van kruisra
ketten.
Het gemeentebestuur mag alle oirbare
middelen gebruiken om Regering en
Parlement vooraf te beïnvloeden op de
te nemen beslissing.
VRIJDAG 22 APRIL 1983 Nr. 16
HONDERDENVIERDE JAARGANG
A V tb'
gisteren, donderdag, was het 50 jaar
geleden dat het echtpaar SJEF
DU IJKERS en THEODORA KLAAS-
SEN elkaar het ja-woord gaven. De
Castenrayse gemeenschap zal nog tot 8
juli a.s. moeten wachten om het gouden
paar geluk te wensen, omdat men eerst
op die datum het feest gaat vieren.
Reden waarom het feest zo lang wordt
uitgesteld, is het feit dat hun oudste
zoon in Canada een goed florerende
bloemenkwekerij heeft en dat het juist
in deze maanden daar hoogseizoen is.
DE GOUDEN BRUIDEGOM is ge
boren en getogen aan het Hoogriebroek
als zoon van een echte pionier. Op de
dag van vandaag is het onvoorstelbaar
om woeste grond met de schop of met
paardekracht te ontginnen. Toch kreeg
de familie Duijkers het klaar om daar
aan het Hoogriebroek zóveel grond te
ontginnen dat er maar liefst vier boer
derijen konden worden gebouwd. Het
was dan ook geen wonder dat Sjef Duij
kers na zijn huwelijk voor zichzelf wilde
beginnen, op een eigen bedrijf van 11
hectare. Voor de lezer van nu is het in
teressant te vertellen, wat het opzetten
van dat bedrijf destijds heeft gekost: de
bouw van de boerderij en de bedrijfs
gebouwen, enkele stuks melk- en jong
vee in totaal18.000 gulden. Ja, U
leest 't goed: een bedrag waar nu nog
geen stalling voor kan worden ge-
Ook nadat Regering en Parlement een
besluit hebben genomen over plaatsing,
houdt de bevoegdheid niet op teneinde
plaatsing van kernwapens op haar
grondgebied te belemmeren.
Op de voorkant van de nota is de ver
klaring van Neurenberg gedrukt, waarin
staat:
„3. In het bijzonder is iedere strategie
en iedere vorm van uitbreiding van ato
maire bewapening, die een eerste slag
mogelijk maakt, tegen het volkenrecht
en misdadig. Daarom is ook de statione
ring van Pershing- en kruisraketten in
West-Europa tegen het volkenrecht en
misdadig."
De bestaande atoomwapens in Neder
land, die onder Amerikaans beheer
staan, worden gelanceerd door onder
Nederlands beheer staande wapensyste
men.
Bij de kruisraketten zijn kernkop en
Janceerinrichting beide in Amerikaanse
handen, waardoor Amerika de kruisra
ketten op ons grondgebied kan gebrui
ken tegen de wil van Nederland, wat een
inbreuk is op onze soevereiniteit.
Artikel 194 van de Grondwet zegt,
dat alle daartoe in staat zijnde Neder
landers verplicht zijn mee te werken
„tot handhaving der onafhankelijkheid
van het Rijk en tot verdediging van hun
grondgebied".
Venray kan en moet proberen de soe
vereiniteit van Nederland te verdedigen,
door met alle oirbare middelen plaatsing
van kruisraketten legen te gaan.
Het plaatsen van borden „Kernwa-
penvrije Gemeente" konfronteert de
Rijksoverheid met een duidelijk NEEN
tegen kernwapens.
Bij de toetsing van de juridische mo
gelijkheden om plaatsing te voorkomen,
blijkt steeds, dat het Rijk uit „ver
meend" landsbelang alle procedures
kan doorkruisen.
De informatie over de mogelijkheden
van de gemeente om zich te verzetten, is
niet systematisch en niet kernachtig. De
centrale vraag staat bijna verstopt in de
machteloze term over de „brullende
muis". De nadruk ligt teveel op machte
loosheid. De regering kan uit landsbe
lang de juridische procedures doorkrui
sen.
Gemeente en bevolking moeten een
houding van kreatieve weerbaarheid
ontwikkelen. Als een gemeente door de
meerderheid van de Nederlandse bevol
king wordt gesteund tegen plaatsing,
kan de regering de gemeente en de ge
meentelijke bevoegdheden niet zo gauw
aan de kant zetten.
Stelling 10.
Er bestaan geen wapens voor de vre
de, er bestaan alleen wapens voor de
oorlog.
Stelling 11.
Eenzijdige ontwapening moet vanuit
het westen op gang gezet worden.
Stelling 12.
De houding van machteloosheid moet
veranderen in een houding van kreatieve
weerbaarheid.
bouwd.
Wij zouden hier kunnen schrijven
over de magere crisisjaren, toen er
weinig door de boeren werd verdiend.
Het was maar goed dat bij Duijkers het
kippenbedrijf zorgde dat men niets
tekort kwam. Dat was ook wel nodig,
want het gezin breidde zich gestaag uit.
Na veel overleg werd in 1952 besloten
te emigreren. Het gezin was toen com
pleet met 10 kinderen.
CANADA
Men dacht zich goed te hebben laten
voorlichten om te emigreren naar
Canada; ook door de voorlichting van
het L.I.S. Emigreren betekende in 1952
nog vertrekken per boot. De boerderij
werd verkocht en met behoorlijk wat
geld om de eerste tijd door te komen,
werd naar het land van de onbegrensde
mogelijkheden vertrokken. Vanuit het
opvangcentrum bij de haven ging men
per trein verder, om tenslotte per
vrachtauto naar de plaats van bestem
ming te gaan.
Echt goed konden ze daar in Canada
niet aarden. Na 8 jaar hielden ze het
voor gezien; ze keerden terug naar
Casten ray. Een zoon bleef achter en
deze heeft daar een goed florerend bloe-
menteeltbedrijf weten op te bouwen.
Later keerden nog twee zoons naar
HOOFDSTUK 4 KONKRETE
BELEIDSVOORNEMENS PAG. 22
Als de gemeente met het bestem
mingsplan „buitengebied" weinig kan
doen tegen de Vliegbasis omdat dit al
militair gebied L kan ze wel al het mo
gelijke doen om een Amerikaans dorp
tegen te houden.
Een Amerikaans dorp is een gesloten
gemeenschap met eigen voorzieningen
en zal geen financiële impulsen geven en
de werkloosheid niet verminderen.
Een Amerikaans dorp op Venrays
grondgebied zal een negatieve invloed
hebben op de Venrayse samenleving
door meer misdrijven, handel in verdo
vende middelen en prostitutie.
Stelling 13.
Vestiging van een Amerikaans dorp
betekent geen positief effekt voor de
Venrayse economie; er is geen verband
tussen nering en stationering.
Venray heeft door haar duidelijke
houding tegen kruisraketten een belan
grijke signaalfunktie.
Gemeente en vredesbewegingen moe
ten aan het komend konflict met de
Rijksoverheid de nodige publiciteit ge
ven om weerstand tegen kernbewape
ning te vergroten.
Door zich onomwonden uit te spre
ken tegen stationering van nieuwe kern
wapens, waar dan ook, komt Venray in
de niet benijdenswaardige positie een
speerpunt te worden in de strijd tegen de
kernbewapening.
Stelling 14.
Venray moet haar positie gebruiken'
als signaalfunktie tegen de kernbewape
ning.
BEVORDERING VAN DE VREDES
BEWUSTWORDING PAG. 24 E.V.
Het gemeentebestuur ziet voor zich
zelf een duidelijke taak in het kader van
de v redesbewustwording.
Als de gemeente de „vredesbewust-
wording" als een duidelijke taak ziet.
zal zij haar beleid daar ook op moeten
richten.
De in de nota genoemde punten zijn
niet meer dan ondergeschikte aktivitei-
ten.
Om het vredesbewustw'ordings-beleid
gestalte te geven, zal een „vredes-
ambtenaar" aangesteld moeten worden.
In samenwerking met vredesinstituten
moet een meerjarenplan worden op
gesteld.
In het welzijnsplan moet de vredes
bewustwording geïntegreerd worden.
Naast vredes-onderw ijs voor de
schoolgaande jeugd moet ook in de
volwassenen-edukatic de vredesbewust
wording op gang komen. Hier is een be
langrijke taak weggelegd voor het Plaat
selijk Edukatief Centrum, de Open
School en de Volksuniversiteit.
Door de koude oorlog-politiek van de
vijftiger jaren is het beeld wat we heb
ben over de vijand sterk vervormd.
Kulturele en sociale kontakten en uit
wisselingen tussen West- cn Oost Euro-
Canada terug; de een als mede-vennoot
in een exportslagerij, de andere als pi
loot.
Toch denkt het echtpaar niet met
wrok aan hun emigratieavontuur terug,
want reeds een viertal keren zijn ze er
met vakantie terug geweest.
Ook nu hebben ze nog plannen om
als hun feest achter de rug is, toch maar
weer te boeken voor Canada.
DE GOUDEN BRUID is vanuit haar
ouderlijke woning naar de Horsterwcg
getrokken. Daar werd ze moeder van
een groot gezin: 10 kinderen kwamen
uit hun huwelijk voort. Deze zijn alle
maal getrouwd en zullen met hun 30
kleinkinderen 8 juli a.s. het gouden
feest meemaken. Dat wordt begonnen
in de parochiekerk te Castenray cn
voortgezet in zaal De Ruif te Oirlo.
Op de gebruikelijke tijden zal ieder
een de gelegenheid hebben het gouden
paar met hun familie geluk te wensen.
Het is nog een zeer vitaal echtpaar dat
wij aan de Lollebeekweg mochten be
zoeken. En ondanks een emigratie
welke niet verliep zoals zij hadden ver
wacht, kijkt men tevreden terug op een
welbesteed leven; dankbaar voor hun
goede gezondheid, maar vooral voor
hun rustige welvoorziene levensavond
temidden van de Castenrayse gemeen
schap.
pa moet gestimuleerd worden om 't vij
andsbeeld te verminderen. De gemeen
te moet hierin een stimulerend en voor
waarde scheppend beleid voeren.
Stelling 15.
De gemeente moet een aktief beleid
voeren om de vredesbewustwording te
bevorderen.
HOOFDSTUK 5 OPENBARE ORDE
EN VEILIGHEID
De gemeenteraad is verantwoordelijk
voor de Algemene Politic Verordenin
gen.
De Burgemeester is als Hoofd van de
Politic verantwoordelijk voor de open
bare orde.
De Officier van Justitie is verant
woordelijk voor het vervolgen bij over
tredingen van het Wetboek van Straf
recht.
De politic zal, door de onomwonder
uitspraak van de gemeente tegen kern
wapens, qcn zeer zware verantwoorde
lijkheid krijgen bij het handhaven van
de openbare orde.
Het is van groot belang dat alle poli
tiemensen een bijscholing krijgen in vre
desbewustwording, zodat ze de beweeg
redenen van de tegenstanders van
kernwapens beter kunnen begrijpen cn
daarnaar handelen.
De Burgemeester zal vanuit zijn ver
antwoordelijkheid voor de openbare or
de een duidelijke beleidslijn moeten for
muleren, hoe de politie zal optreden bij
demonstraties en ordeverstoringen.
De gemeente moet vanuit haar stel-
lingnamc tegen kernwapens, zoveel mo
gelijk hulp verlenen bij aktiviteiten en
demonstraties tegen de kruisraketten,
mits deze aktics het dod niet voorbij
streven.
De gemeentelijke diensten, als Ge
meentewerken, Brandweer cn Politic
moeten bij een vredeskampaktieve hulp
verlenen.
Stelling 16.
De Venrayse bevolking heeft recht op
een duidelijke beleidslijn over het optre
den van de politie bij demonstraties.
Het gemeentebestuur zegt. dat Ven
ray de rekening gepresenteerd zal krij
gen voor haar houding tegen de kruisra
ketten.
De voortgaande kernbewapening kost
veel geld cn wordt steeds minder betaal
baar. De dcfensiekosten moeten ook
door de bevolking via belastingen wor
den betaald.
Als Venray door*haar speerpunt funk
tie de wapenwedloop kan verminderen,
hoe weinig dan ook. dan worden de de-
lensickostcn lager cn zal hierdoor de be
lasting minder worden.
Stelling 17.
In de nota moet hoofdstuk 4 en 5 ge
wisseld worden, zodat de nota „Vrede
en Veiligheid" niet eindigt met „Wie zal
dat betalen?" maar sluit mei de bevor
dering van de „vredesbewustwording".
Vredesberaad Venray