50 jaar WATERSCHAP N.-LIMBIJRG
Dreigt het zwembad te gaan drijven?
Leenenl
Veel drukte
om 'n klein tuinhuisje
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
ALD PRINSE-PLAK
VOOR PATER
P. GUSSEN
Parkeerproblemen bij het ziekenhuis
VRIJDAG 11 FEBRUARI 1983 Nr. 6
HONDERDENVIERDE JAARGANG
VOOR AL UW DRANKEN
PEEL EN MAAS
UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY
GROTESTRAAT 68 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652
VOOR AL UW DRANKEN
ADVERTENTIEPRIJS 30 ct. per mm. ABONNEMENTSPRIJS
PER HALFJAAR 12.-- UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING
BUITEN DE REGIO 18^
Zaterdagmiddag werd in een gezellig
volle burgerzaal in het Venrayse
gemeentehuis de APK plak 1983
uitgereikt aan pater P. Gussen, oud
rector van het Venrayse Boschveld-
college.
Deken Theo Schaeffers mocht na
mens de APK pater P. Gussen de
onderscheiding en de daarbij behorende
versierselen uitreiken, waarbij hij opge
lucht was dat ,,de pet" paste. Het was
een waardig gezicht pater P. Gussen
met ..steek en medaille" te zien.
in plaats van de bruine pij die hem
ondermeer zo kenbaar maakte in de
Venrayse straten.
Na de uitreiking werden vanuit vele
invalshoeken nogmaals de vele verdien
sten van pater P. Gussen belicht:
Zo sprak mede-plakdrager Joop
Colsen namens het Boschveldcollege, de
heer T. van der Heyden namens de
„oud klasgenoten" en burgemeester
Defesche namens de Venrayse bevol
king. Allemaal invalshoeken waaruit
pater P. Gussen nogmaals bedankt
werd voor zijn goede en vele werk voor
de jeugd en het onderwijs in deze regio.
Na al deze lofuitingen kreeg de
kersverse plakdrager het woord, waarin
hij in onvervalst dialect duidelijk liet
blijken dankbaar te zijn met deze
onderscheiding die hij eigenlijk wel
wilde delen met de hele scholengemeen
schap! Hierna konden velen de oud
rector de hand schudden en hem
persoonlijk feliciteren.
De APK zette het feest met de
plakkedrager en de genodigden nog op
bescheiden wijze voort, waarbij pater
P. Gussen o.a. zelf een schoolrapport
kreeg uitgereikt voor zijn werkzaam
heden op de scholengemeenschap: het
blonk uit van de goede cijfers.
De muzikale omlijsting werd deze
middag verzorgd door pater Falco en de
Hofkapel.
Deze week heeft het Waterschap
Noord-Limburg alhier, op enigszins
feestelijke wijze zijn 50e verjaardag
gevierd. Zonder veel poespas naar
buiten, zodat opnieuw het reilen en
zeilen van dit schap voor velen in het
duister gehuld bleef. De eigenlijke
verjaardag was 20 december van het
vorig jaar.
Was het niet, dat men sedert 'n jaar
of tien elk jaar een aanslag krijgt van
„het Waterschap/zuiveringsschap" dan
zouden veel inwoners van het bestaan
van deze instelling geen weet hebben.
Betaalde men als gewone burger 10 jaar
geleden 1,- per jaar, nu is dat al
gestegen tot 29,- voor het waterschap
en 133,-voor het Zuiveringsschap.
VEEL OUDER
De waterschappen in Nederland zijn
over het algemeen veel ouder dan 50
jaar. In de strijd tegen de zee heeft men
al eeuwen her individueel, later gezame-
lijk de handen in elkaar geslagen. Uit
deze „waterschappen" zouden later
zelfs gemeenten, provincies en repu-
bliekjes zijn ontstaan.
FOTO PRINT SHOP
VENRAY
Wij wensen U
Prettige
carnavals
dag
en!
Carnavalsmaandag en
-dinsdag gesloten.
Printshop - laboratorium voor
uw kleurenfoto's!
10 uur brengen - 5 uur halen
VAKFOTOGRAAF
JOOP WITTE
Duidelijk is dat die waterschappen
veel zeggenschap hadden en zich weinig
of niets van de buitenwereld aantrok
ken. Hun macht is later we) terug
gebracht tot hun eigen taak, maar die
hebben ze dan ook tot op de dag van
vandaag behouden.
Eerst in 1895 werden de bevoegd
heden van de waterschappen wat beter
geregeld en in 1900 werden ze onder
toezicht gesteld van de provinciale
overheid. Aan de provincie is het dan
ook overgelaten waterschappen op te
richten en te ontbinden.
Het is duidelijk dat met name de
zeewering het onderhoud van rivier
dijken, de waterbeheersing in de polders
op de eerste plaats aanleiding gaven
voor het oprichten van waterschappen
en dat men in het vrij zandige Noord
Limburg met zijn Peelvlakten eerst vrij
laat tot een dergelijke instelling kwam.
ONTGINNING VAN DE PEEL
Het was juist de ontginning van de
Peel en alles wat daar aan vast zat, die
hier een waterschap noodzakelijk
maakten. Men had namelijk bij de
eerste ontginningen veel overlast van
water, dat slechts moeilijk weg kon.
Een kwaal, die overigens niet alleen de
peelgronden hadden. Er werd ook op de
oudere gronden dikwijls geklaagd over
waterlast en dit was oorzaak dat in de
dertiger jaren enkele gemeenten de
koppen bij elkaar staken om aan dit
probleem wat te gaan doen. De oplos
sing kwam toen, wegens de heersende
werkloosheid, de normalisatie van de
Noordlimburgse beken ten westen van
de Maas als zgn. werklozen-object een
feit werd.
Om de bereikte resultaten te hand
haven was een waterschap noodzakelijk
dat in 1932 dan ook door G.S. van
Limburg werd ingsteld met een werk
gebied van ruim 25.000 ha.
INGELAND
De mensen, die in het werkgebied van
zo'n waterschap gronden hebben liggen
noemt men in de ietwat statige
waterschap-taal: ingelanden.
Zoals de inwoners van een gemeente
de gemeenteraad kiezen, zo kiezen,
eenmaal in de zes jaar de ingelanden een
bestuursraad. Via een vrij ingewikkelde
procedure zorgt men er voor dat van
ieder kiesdistrict een juist mogelijke
verdeling komt van de beschikbare
zetels, om zodoende de belangen van
alle ingelanden zo goed mogelijk te
kunnen behartigen. Dat de gemeenten,
die grote belangen hebben in het water
schap, ook financieel, eveneens hun
vertegenwoordigers in het bestuur aan
kunnen wijzen, is vanzelfsprekend.
De watergraaf, de voorzitter van het
bestuur en van het waterschap wordt
benoemd door Ged. Staten.
VERBETERING WATERSTAAT
KUNDIGE TOESTAND
Laten we nu weer teruggaan naar
1932 toen het „eerste" waterschap hier
met zijn werk begon en o.m. de
betrokken landeigenaren moest opdra
gen om de beken en waterlossingen zo
goed mogelijk vrij te houden van
ongerechtigheden, zodat 't water vlot
weg kon naar de hoofdbeken en naar de
Maas.
Geregelde kontrole (schouw) zorgde
van de kant van het waterschap dat de
grondeigenaren hun verplichtingen na
kwamen. Het oude spreekwoord: wien
water deert, water keert, kreeg ook in
deze streken nieuwe betekenis. Beteke
nis in die zin, dat men naast de
financiële lasten voor de instandhou
ding van deze instelling ook daadwerke
lijk werd ingezet de genormaliseerde
beken in zo goed mogelijke staat te
houden. Deze niet geringe verplichtin
gen werden echter over het algemeen
toch zonder klagen gedragen, omdat
men aan eigen land de goede resultaten
van een en ander kon merken.
Doch in de jaren merkte men dat
verbetering van de waterafvoer ook tot
gevolg had dat verschillende stukken
landbouwgrond te droog werden en dat
op sommige plaatsen te veel water ont
trokken werd. Men kwam er toen aan
om een groots plan op te stellen om te
komen tot een verbetering van de water
staatkundige toestand van 't hele
Noordlimburgse gebied. Een plan dat
verstrekkende gevolgen had.
VOORLOPER LOLLEBEEKPLAN
In 1950 werd het bestaande water
schap omgedoopt tot het Waterschap
Noord Limburg en kwamen die gedeel
ten van de gemeenten Maasbree en
Helden onder dit waterschap, die eerst
er niet toe behoord hadden. Het gebied
groeide aan tol 38.406 ha., terwijl dit
later nog werd uitgebreid met de ruil
verkaveling Broekhuizen, Kessel e.a. tot
44.200 ha.
Had intussen het waterschap op
verzoeK van boeren het onderhoud van
de hoofdbeken op zich genomen,
personeelsgebrek e.d. waren oorzaak
dat steeds groter aandrang kwam om
het onderhoud van alle beken en
waterlossingen via het waterschap te
laten lopen. Dit dwong tot mechani
sering om de ruim 700 km lange
waterwegen in goede staat te houden.
Daarvoor moest men echter ook een
werkpad langs de beken hebben,
waarvoor de benodigde gronden werden
aangekocht.
Zoals gezegd, de na-oorlogs water
staatkundige toestand moest verbeterd
worden omdat te veel water onttrokken
werd. In samenwerking met vele andere
instanties is men toen gekomen tot het
grote plan van de waterbeheersing, dat
de voorloper is geworden van het
Zeker niet het onbelangrijkste agen
dapunt van de deze weck gehouden
vergadering van de commissie voor
openbare werken, verkeer en agrarische
zaken, was het toegevoegde onderwerp:
het dringende herstel van het buiten
zwembad.
Volgens wethouder Claessens zijn er
„hals over kop" 55.000,- nodig voor
het herstel van lekkages in het grote
bad, anders zal er in het komend
seizoen niet gezwommen kunnen wor
den. Dagelijks verdwijnen er 50m'
water uit het bad, en dat is een
onhoudbare toestand.
De heer Robberegt (VVD) vroeg of er
garanties waren dat het werk goed
gebeurt, anders zitten we in de komende
jaren met dezelfde problemen. Maar
volgens de wethouder zijn die garanties
gevraagd en gekregen.
De heer L. Janssen (VVD) was er
verwonderd over dat deze noodzake
lijke reparatie, waar we toch niet onder
uit kunnen, niet op de prioriteitenlijst
gestaan had. Maar het bleek dat zulks
wel het geval was. Alleen had de raad
deze post maar verschoven, omdat toen
absoluut niet duidelijk was dat het
zwembad in zo'n slechte staat verkeer
de. Toch bleef de heer Janssen erbij, dat
er iets niet klopt. „In december bepalen
we de prioriteiten voor het komend
jaar, maar dan worden we in januari en
februari opeens weer met heel andere
prioriteiten geconfronteerd".
De heer van Klink (Samenw.) was
nieuwsgierig waar het water dat uit het
zwembad lekt, blijft. 50m; per dag is
immers geen kleinigheid. Vandaag of
morgen gaat het bad drijven en dan
zijn we nog verder van huis. De
wethouder kon hem echter gerust stellen
dat de ondergrond dermate goed is, dat
het water naar het grondwater vloeit.
De commissie had er verder geen
problemen mee. Men moet maar zien
waar men de centen vandaan haalt; en
overigens heeft de gemeenteraad straks
hierover het laatste woord.
TELEFOONCELLEN
Zoals bekend is de openbare tele
fooncel in Leunen opgedoekt. Tot
ongenoegen overigens van de heer
Reintjes, die in de vorige vergadering
daarover nog tekst en uitleg gevraagd
had. Wethouder Claessens kon hem
thans die gegevens verstrekken. Het
blijkt dat de openbare telefooncellen in
Venray-centrum staan op rekening van
de PTT. Op de kerkdorpen is dat niet
het geval. Wanneer daar de opbrengsten
niet aan een bepaalde norm voldoen,
moet de gemeente bijpassen. Voor
Leunen zou dat 2.300,- per jaar
betekend hebben. Ook in Oirlo speelt
dat probleem. De opbrengst is daar nog
geen 400,- per jaar en dat kost de
gemeente dan ook weer enkele duizen
den guldens. In augustus loopt het
contrakt over de telefooncel in Oirlo af.
Het gemeentebestuur zal zich dan tijdig
ZONDAG A.S. OP UW SCHERM
(18.30-19.00 u. Ned. 2 herhaling don.)
Teleac-kursus fotograferen en filmen
Heeft u een les gemist of wilt u meer
weten over dit onderwerp, de cursus
wordt door ons op video opgenomen
en op verzoek in onze zaak vertoond.
Lollebeekplan.
Waterbeheersing wil zeggen, daar
water heen brengen, waar het nodig is,
daar water afvoeren, waar het teveel is.
Zelfs een leek kan begrijpen dat dit een
enorm karwei is, ondanks het feit dat
deze gebieden door hun helling naar de
Maas toe van de Peel af doorvloeien
van water vergemakkelijken. Dat daar
voor o.a. grote cultuurtechnische wer
ken, streekverbetering, ruilverkaveling
en herverkaveling noodzakelijk zijn,
ondervonden we met name in het
ruilverkavelingsplan Lollebeek en in het
ruilverkavelingsplanOverloon-Merselo.
Resumerend moeten we vaststellen
dat het „Venrayse" waterschap in zijn
50 jarig bestaan van groot nut is geweest
voor de landbouwers in deze streek. De
waterbeheersing van het Noordlim
burgse land zal ongetwijfeld een
belangrijke taak blijven.
moeten beraden of deze telefooncel
behouden kan blijven.
De overige telefooncellen op de
kerkdorpen zijn volgens de PTT
redelijk rendabel.
Uit de vergadering werd gevraagd op
er geen „over"rendabele telefooncellen
waren De PTT zou dan kunnen
bekijken of de Venrayse telefooncellen
in zijn totaliteit misschien toch wel aan
de norm voldoen....
OUDE OOSTRUMSEWEG
Zoals reeds eerder aangekondigd,
gaat de gemeente het onverharde
gedeelte van de Oude Oostrumseweg,
langs het sportterrein van St. Servatius,
aan deze instelling verkopen. Het
wachten was op het gereedkomen van
fietspaden langs de Henri Dunantstraat,
omdat de fietsende schooljeugd altijd
graag gebruik heeft gemaakt van dat
stuk Oude Oostrumseweg. Nu zijn de
fietspaden klaar en kan de verkoop
doorgang vinden. Het Psychiatrisch
Centrum is bereid het onderhavige weg
gedeelte als fiets-en wandelpad open te
houden, zolang het niet onmiddellijk
grond nodig heeft.
GYMZALEN
Voor de tweede fase van de renovatie
van de gymnastieklokalen Beukenlaan
en Langeweg is
en Langeweg is 240.000,- nodig. De
gemeenteraad heeft deze post ook op de
prioriteitenlijst gezet en mocht dus
verwachten dat de commissie er ook
niet veel problemen mee zou hebben.
De heer Lemmens (PvdA) had echter
geconstateerd, dat een adviesbureau
12% van de renovatiekosten deklareert.
Hij vroeg zich af, of de verschillende
Venrayse firma's niet mans genoeg
waren om zelf te kunnen adviseren.
Ook hield hij nog een pleidooi om meer
inschrijvers toe te laten.
De wethouder, met steun van de heer
Manders, stelde, dat advies altijd
betaald moet worden, of het nu komt
van een aannemer of van de gemeente
lijke diensten. Overigens moet men
nooit uitvoerende bedrijven laten advi
seren. Ze mochten eens de neiging
hebben om te gauw te laten vernieuwen
Maar verder staan de onderwerpen:
inschrijvingen en adviseren, binnenkort
ter discussie. Tot zolang dus nog
geduld.
De heer L. Janssen was desondanks
niet van de noodzaak overtuigd, dat
men ook bij renovatie deskundige
adviesbureaus moest inschakelen. De
leveranciers (aannemers) geven toch
voldoende garantie.
De heer Manders wees nog eens
speciaal naar de daken. De gemeente
heeft er jarenlang trammelant mee
gehad. Nu wil men met een advies
bureau zeker spelen.
Maar daar was de heer Robberegt het
weer niet mee eens. „Als er nu toch iets
verkeerd gaat, dan zegt zo'n adviseur al
heel gauw: daar staat de bouwer
De heer Broksteeg (CDA) dacht dat
een intensieve bouwcontrole er de beste
garantie voor zal zijn, dat de werken
goed worden uitgevoerd.
De heer Reintjes vroeg tenslotte
waarom de luchtverwarming in de
gymzaal aan de Langeweg nu vervangen
wordt door oliestook. Zou het niet
beter en voordeliger zijn wanneer men
op gas overschakelde?
De wethouder wist hier geen zinnig
antwoord op te geven, maar beloofde
dit wel te doen eer dit onderwerp in de
raad aan de orde komt.
DE WITTEVENNEN
Het ligt in de bedoeling dat de
gemeente ca. 1350 ma grond van de NV
Carl Freudcnberg in De Witte Vennen
gaat terugkopen. Zoals bekend is het
bedrijf komen stil te liggen. Het gaat
over een perceel grond langs de spoor
lijn, dat 40.230,- gaat kosten. Dat
bedrag is de prijs welke Freudenbcrg
destijds betaalde, vermeerderd met de
rente.
De heer L. Janssen vroeg zich af, of
de gemeente die grond wel terug moet
kopen. Maar daar wist de wethouder
het juiste antwoord niet op. Destijds is
dat kennelijk zo vastgelegd, omdat de
gemeente dacht die grond nog eens ooit
voor een of andere industrie nodig te
hebben. Zo zou PolyGas er in geïnteres
seerd zijn (geweest), maar zolang
Freudenberg daar zijn bedrijf had, was
PolyGas verre van welkom. Misschien
komt er een opvolger van Freudenberg
die geen problemen met PolyGas heeft?
RONDVRAAG
De heer Broeksteeg herinnerde er
aan, dat in de vorige zittingsperiode van
deze commissie al was toegezegd dat
ook „Het Schuttersveld" in de beweg
wijzering zou worden opgenomen. Dat
is tot nu toe nog niet gebeurd. De
wethouder zou dat eens laten nagaan.
De heer Reintjes had geconstateerd
dat op het Henseniusplein dikwijls
geparkeerd wordt op de parkeerhavens
voor invaliden. Kennelijk zien ze de
betreffende verkeersborden niet vanuit
de auto's. De wethouder neigde er
echter meer toe, dat men de verkeers
borden niet wil zien, Ze staan geplaatst
volgens de voorschriften en dus
De heer Lemmens wees er nogmaals
op. dat door een kleine strook groen te
gebruiken, op de parkeerplaats t.o.v.
het oude ziekenhuis er 35 parkeerplaats-
en geschapen kunnen worden. Er blijft
dan toch nog altijd 6Zz meter groen
over
De wethouder moest bekennen dat
het verkeersprobleem bij het zieken
huis hem niet vreemd was. „Regelmatig
word ik er op geattendeerd, voorname
lijk door mensen die er vanwege het
fout parkeren verbaliseerd zijn De
oorzaak van die problemen ligt in teite
bij het ziekenhuis. Daar heeft men
verzuimd voldoende parkeerplaatsen te
creercn. En daardoor zag de gemeente
zich al drie maal gedwongen voorzie
ningen en uitbreidingen te realiseren.
Dat heeft tonnen gekost. Moeten we nu
nog meer kosten maken?
Een flinke oplossing zou zijn,
wanneer men inderdaad zou kunnen
beschikken over de parkeerruimte on
der het ziekenhuis, maar daar staan
voornamelijk auto's van personeel e.d.
geparkeerd.
Overigens zijn er op het parkeerter
rein bij het zwembad, op redelijke
loopafstand, toch altijd wel plaatsen
vrij.
Die afstand mag dan wel te belopen
zijn, aldus de heer Lemmens, maar in
de winter en bij regen en wind is het
geen lolletje om drijfnat in het zieken
huis aan te komen.
Kan het personeel van het ziekenhuis
niet verplicht worden hun auto's op het
parkeerterrein bij het zwembad neer te
zetten? De direktie heeft in deze toch
ook plichten, zo stelde de heer van
Klink. Maar de wethouder dacht niet
dat dit mogelijk was.
Hoe dan ook. de gemeente kan hier
geen verdere kosten meer gaan maken.
Daar zijn de tijdsomstandigheden niet
naar.
De heer Reintjes tenslotte vond het
niet juist het ziekenhuis alleen de
Zwarte Piet toe te spelen. Het gaat hier
in feite om beider belangen, zowel van
het ziekenhuis als van de gemeente
En al moest de wethouder zulks
beamen, van de gemeente is voorshands
geen oplossing meer te verwachten.
woonlastverlaging
RENTEVOET DAALT
Heeft u ook op een ongun
stig moment uw hypotheek
afgesloten of verlengd te
gen een hoge rente? Met
de huidige lage rentevoet
kan het de moeite lonen uw
lopende hypotheek te her
zien. Niet in alle gevallen,
doch in vele gevallen be
hoort 'n woonlastverlaging
tot de mogelijkheden.
Het bekijken waard!
VAN DE KAMP
ASSURANI it'N
telefoon 04780-87575
Vorig jaar juli vroeg 'n bewoner van
de Eligiusweg, in plan Kulut I (wyber-
tjeswoningen) bij de gemeente vergun
ning aan voor het plaatsen van een tuin
huisje ter grootte van 2x2 meter.
Ruim drie maanden later kreeg de
betreffende aanvrager antwoord.
„Neen" zeiden b. en w., we kunnen u
geen (bouw)vergunning geven want de
welstandscommissie vindt dat op bij
gebouwtjes in dit plan puntdaken
moeten komen en geen zadeldak zoals
op de betreffende bouwtekening is
aangegeven.
Weer een ipaand later ligt er dan een
beroepschrift, van de bewoner van de
Eligiusweg, aan de gemeenteraad. Hij
schrijft dat in het gehele complex slechts
'n enkel bijgebouwtje voorzien is van
een puntdak. Alle andere gebouwen,
inclusief de aangebouwde garages/
bergingen en inclusief de huisjes die
geplaatst zijn op de speelweide hebben
een zadeldak. Puntdaken zijn uitzon
deringen; het zadeldak is regel
„Vanuit mijn huis gezien zie ik alleen
maar zadeldaken, geen puntdaken".
Maar niet alleen het uiterlijk-schoon
speelt een rol. Ook de financiële kant is
belangrijk. Tuinhuisjes met zadeldak
worden in serie gemaakt, terwijl
tuinhuisjes met puntdaken speciaal
vervaardigd moeten worden. Ze kosten
dan ook 600,- duurder.
Maar los ervan of het nu zadeldak of
puntdak moet zijn: de groenvoorziening
in dit wooncomplex is nu al zozeer
gegroeid dat een tuinhuisje van buitenaf
nauwelijks zichtbaar zal zijn.
Ruim twee maanden later ligt bedoeld
beroepschrift dan bij de commissie voor
ruimtelijke ordening ter tafel. De heren
commissieleden moeten over dat be
roepschrift hun advies aan de gemeen
teraad cq. college geven: wel of geen
bouwvergunning afgeven. De aanvra
ger, geassisteerd door twee buurtbe
woners en 'n delegatie van de Wijkver-
eniging Veltum, mag zijn beroepschrift
nog eens persoonlijk toelichten.
Volgens zijn zeggen blijkt er in de
wijk veel belangstelling voor kleine
tuinhuisjes, maar de kosten van een
puntdak maken het niet interessant
meer. Als de gemeente er bij blijft, dat
er 'n puntdak moet komen, dan vraagt
men zich toch wel af wat er van de
inspraak van de bewoners overblijft. En
tenslotte: deze aanvraag is al wijd en
breed door de betreffende ambtenaren
behandeld; in de welstandscommissie;
in het college van b. en w.; nu in deze
commissie en straks misschien nog in de
gemeenteraad Wat dat allemaal
gekost heeft Daarvoor had de
hele wijk onderhand een nieuw dakje
En dat was het dan. Welk advies de
commissie heeft uitgebracht, is voors
hands nog geheim. Het advies en de
discussie daarover werden in een
besloten vergadering behandeld. Straks
komt dit onderwerp wellicht nog in de
gemeenteraad.
ACCU'S
Nu met de wintermaanden
extra voordelig
SCHOKDEMPERS
daarom
UW SPECIALIST
''•MIIIMIIIIHH
UI!) KI KJ BAMOOtl
VENLO VENRAV MELDEN-
houdt't schoon en heel
in dit stuk peel],
GROTE WONINGEN
In de commissie voor ruimtelijke
ordening en volkshuisvesting attendeer
de de heer Flapper op de mogelijkheid
een extra kontingent grotere woningen
aan te vragen voor de culturele minder
heden in onze gemeente. Het was hem
wel opgevallen dat geen enkele Lim
burgse gemeente een dergelijke aan
vraag had ingediend.
Wethouder H. Willems was bekend
met de mogelijkheid om een aantal
grote woningen extra te verwerven
maar, zo zei hij, we kunnen er niets
mee doen. Woningen met 4 slaapka
mers zijn moelijk te slijten; er is geen
behoefte aan. Ook bij de minderheids
groeperingen is geïnformeerd, maar er
is echt weinig behoefte aan grote
woningen.
De heer Schols vond het aantal
woningen dat Venray dit jaar mag
bouwen in zijn totaliteit ruim vol
doende. Wel komen er z.i. te weinig
woningwetwoningen.
Wethouder Willems moest dat be
amen. Kwantitatief was hii tevreden,
maar kwalitatief had het beter gekund.
In dit verband zei hij nog, niet te
verwachten dat er dit jaar in Smakt nog
woningwetwoningen gebouwd zullen
worden. De grondverwerving is er nog
steeds niet rond.