50 jaar WATERSCHAP N.-LIMBIJRG Dreigt het zwembad te gaan drijven? Leenenl Veel drukte om 'n klein tuinhuisje WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING ALD PRINSE-PLAK VOOR PATER P. GUSSEN Parkeerproblemen bij het ziekenhuis VRIJDAG 11 FEBRUARI 1983 Nr. 6 HONDERDENVIERDE JAARGANG VOOR AL UW DRANKEN PEEL EN MAAS UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY GROTESTRAAT 68 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652 VOOR AL UW DRANKEN ADVERTENTIEPRIJS 30 ct. per mm. ABONNEMENTSPRIJS PER HALFJAAR 12.-- UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING BUITEN DE REGIO 18^ Zaterdagmiddag werd in een gezellig volle burgerzaal in het Venrayse gemeentehuis de APK plak 1983 uitgereikt aan pater P. Gussen, oud rector van het Venrayse Boschveld- college. Deken Theo Schaeffers mocht na mens de APK pater P. Gussen de onderscheiding en de daarbij behorende versierselen uitreiken, waarbij hij opge lucht was dat ,,de pet" paste. Het was een waardig gezicht pater P. Gussen met ..steek en medaille" te zien. in plaats van de bruine pij die hem ondermeer zo kenbaar maakte in de Venrayse straten. Na de uitreiking werden vanuit vele invalshoeken nogmaals de vele verdien sten van pater P. Gussen belicht: Zo sprak mede-plakdrager Joop Colsen namens het Boschveldcollege, de heer T. van der Heyden namens de „oud klasgenoten" en burgemeester Defesche namens de Venrayse bevol king. Allemaal invalshoeken waaruit pater P. Gussen nogmaals bedankt werd voor zijn goede en vele werk voor de jeugd en het onderwijs in deze regio. Na al deze lofuitingen kreeg de kersverse plakdrager het woord, waarin hij in onvervalst dialect duidelijk liet blijken dankbaar te zijn met deze onderscheiding die hij eigenlijk wel wilde delen met de hele scholengemeen schap! Hierna konden velen de oud rector de hand schudden en hem persoonlijk feliciteren. De APK zette het feest met de plakkedrager en de genodigden nog op bescheiden wijze voort, waarbij pater P. Gussen o.a. zelf een schoolrapport kreeg uitgereikt voor zijn werkzaam heden op de scholengemeenschap: het blonk uit van de goede cijfers. De muzikale omlijsting werd deze middag verzorgd door pater Falco en de Hofkapel. Deze week heeft het Waterschap Noord-Limburg alhier, op enigszins feestelijke wijze zijn 50e verjaardag gevierd. Zonder veel poespas naar buiten, zodat opnieuw het reilen en zeilen van dit schap voor velen in het duister gehuld bleef. De eigenlijke verjaardag was 20 december van het vorig jaar. Was het niet, dat men sedert 'n jaar of tien elk jaar een aanslag krijgt van „het Waterschap/zuiveringsschap" dan zouden veel inwoners van het bestaan van deze instelling geen weet hebben. Betaalde men als gewone burger 10 jaar geleden 1,- per jaar, nu is dat al gestegen tot 29,- voor het waterschap en 133,-voor het Zuiveringsschap. VEEL OUDER De waterschappen in Nederland zijn over het algemeen veel ouder dan 50 jaar. In de strijd tegen de zee heeft men al eeuwen her individueel, later gezame- lijk de handen in elkaar geslagen. Uit deze „waterschappen" zouden later zelfs gemeenten, provincies en repu- bliekjes zijn ontstaan. FOTO PRINT SHOP VENRAY Wij wensen U Prettige carnavals dag en! Carnavalsmaandag en -dinsdag gesloten. Printshop - laboratorium voor uw kleurenfoto's! 10 uur brengen - 5 uur halen VAKFOTOGRAAF JOOP WITTE Duidelijk is dat die waterschappen veel zeggenschap hadden en zich weinig of niets van de buitenwereld aantrok ken. Hun macht is later we) terug gebracht tot hun eigen taak, maar die hebben ze dan ook tot op de dag van vandaag behouden. Eerst in 1895 werden de bevoegd heden van de waterschappen wat beter geregeld en in 1900 werden ze onder toezicht gesteld van de provinciale overheid. Aan de provincie is het dan ook overgelaten waterschappen op te richten en te ontbinden. Het is duidelijk dat met name de zeewering het onderhoud van rivier dijken, de waterbeheersing in de polders op de eerste plaats aanleiding gaven voor het oprichten van waterschappen en dat men in het vrij zandige Noord Limburg met zijn Peelvlakten eerst vrij laat tot een dergelijke instelling kwam. ONTGINNING VAN DE PEEL Het was juist de ontginning van de Peel en alles wat daar aan vast zat, die hier een waterschap noodzakelijk maakten. Men had namelijk bij de eerste ontginningen veel overlast van water, dat slechts moeilijk weg kon. Een kwaal, die overigens niet alleen de peelgronden hadden. Er werd ook op de oudere gronden dikwijls geklaagd over waterlast en dit was oorzaak dat in de dertiger jaren enkele gemeenten de koppen bij elkaar staken om aan dit probleem wat te gaan doen. De oplos sing kwam toen, wegens de heersende werkloosheid, de normalisatie van de Noordlimburgse beken ten westen van de Maas als zgn. werklozen-object een feit werd. Om de bereikte resultaten te hand haven was een waterschap noodzakelijk dat in 1932 dan ook door G.S. van Limburg werd ingsteld met een werk gebied van ruim 25.000 ha. INGELAND De mensen, die in het werkgebied van zo'n waterschap gronden hebben liggen noemt men in de ietwat statige waterschap-taal: ingelanden. Zoals de inwoners van een gemeente de gemeenteraad kiezen, zo kiezen, eenmaal in de zes jaar de ingelanden een bestuursraad. Via een vrij ingewikkelde procedure zorgt men er voor dat van ieder kiesdistrict een juist mogelijke verdeling komt van de beschikbare zetels, om zodoende de belangen van alle ingelanden zo goed mogelijk te kunnen behartigen. Dat de gemeenten, die grote belangen hebben in het water schap, ook financieel, eveneens hun vertegenwoordigers in het bestuur aan kunnen wijzen, is vanzelfsprekend. De watergraaf, de voorzitter van het bestuur en van het waterschap wordt benoemd door Ged. Staten. VERBETERING WATERSTAAT KUNDIGE TOESTAND Laten we nu weer teruggaan naar 1932 toen het „eerste" waterschap hier met zijn werk begon en o.m. de betrokken landeigenaren moest opdra gen om de beken en waterlossingen zo goed mogelijk vrij te houden van ongerechtigheden, zodat 't water vlot weg kon naar de hoofdbeken en naar de Maas. Geregelde kontrole (schouw) zorgde van de kant van het waterschap dat de grondeigenaren hun verplichtingen na kwamen. Het oude spreekwoord: wien water deert, water keert, kreeg ook in deze streken nieuwe betekenis. Beteke nis in die zin, dat men naast de financiële lasten voor de instandhou ding van deze instelling ook daadwerke lijk werd ingezet de genormaliseerde beken in zo goed mogelijke staat te houden. Deze niet geringe verplichtin gen werden echter over het algemeen toch zonder klagen gedragen, omdat men aan eigen land de goede resultaten van een en ander kon merken. Doch in de jaren merkte men dat verbetering van de waterafvoer ook tot gevolg had dat verschillende stukken landbouwgrond te droog werden en dat op sommige plaatsen te veel water ont trokken werd. Men kwam er toen aan om een groots plan op te stellen om te komen tot een verbetering van de water staatkundige toestand van 't hele Noordlimburgse gebied. Een plan dat verstrekkende gevolgen had. VOORLOPER LOLLEBEEKPLAN In 1950 werd het bestaande water schap omgedoopt tot het Waterschap Noord Limburg en kwamen die gedeel ten van de gemeenten Maasbree en Helden onder dit waterschap, die eerst er niet toe behoord hadden. Het gebied groeide aan tol 38.406 ha., terwijl dit later nog werd uitgebreid met de ruil verkaveling Broekhuizen, Kessel e.a. tot 44.200 ha. Had intussen het waterschap op verzoeK van boeren het onderhoud van de hoofdbeken op zich genomen, personeelsgebrek e.d. waren oorzaak dat steeds groter aandrang kwam om het onderhoud van alle beken en waterlossingen via het waterschap te laten lopen. Dit dwong tot mechani sering om de ruim 700 km lange waterwegen in goede staat te houden. Daarvoor moest men echter ook een werkpad langs de beken hebben, waarvoor de benodigde gronden werden aangekocht. Zoals gezegd, de na-oorlogs water staatkundige toestand moest verbeterd worden omdat te veel water onttrokken werd. In samenwerking met vele andere instanties is men toen gekomen tot het grote plan van de waterbeheersing, dat de voorloper is geworden van het Zeker niet het onbelangrijkste agen dapunt van de deze weck gehouden vergadering van de commissie voor openbare werken, verkeer en agrarische zaken, was het toegevoegde onderwerp: het dringende herstel van het buiten zwembad. Volgens wethouder Claessens zijn er „hals over kop" 55.000,- nodig voor het herstel van lekkages in het grote bad, anders zal er in het komend seizoen niet gezwommen kunnen wor den. Dagelijks verdwijnen er 50m' water uit het bad, en dat is een onhoudbare toestand. De heer Robberegt (VVD) vroeg of er garanties waren dat het werk goed gebeurt, anders zitten we in de komende jaren met dezelfde problemen. Maar volgens de wethouder zijn die garanties gevraagd en gekregen. De heer L. Janssen (VVD) was er verwonderd over dat deze noodzake lijke reparatie, waar we toch niet onder uit kunnen, niet op de prioriteitenlijst gestaan had. Maar het bleek dat zulks wel het geval was. Alleen had de raad deze post maar verschoven, omdat toen absoluut niet duidelijk was dat het zwembad in zo'n slechte staat verkeer de. Toch bleef de heer Janssen erbij, dat er iets niet klopt. „In december bepalen we de prioriteiten voor het komend jaar, maar dan worden we in januari en februari opeens weer met heel andere prioriteiten geconfronteerd". De heer van Klink (Samenw.) was nieuwsgierig waar het water dat uit het zwembad lekt, blijft. 50m; per dag is immers geen kleinigheid. Vandaag of morgen gaat het bad drijven en dan zijn we nog verder van huis. De wethouder kon hem echter gerust stellen dat de ondergrond dermate goed is, dat het water naar het grondwater vloeit. De commissie had er verder geen problemen mee. Men moet maar zien waar men de centen vandaan haalt; en overigens heeft de gemeenteraad straks hierover het laatste woord. TELEFOONCELLEN Zoals bekend is de openbare tele fooncel in Leunen opgedoekt. Tot ongenoegen overigens van de heer Reintjes, die in de vorige vergadering daarover nog tekst en uitleg gevraagd had. Wethouder Claessens kon hem thans die gegevens verstrekken. Het blijkt dat de openbare telefooncellen in Venray-centrum staan op rekening van de PTT. Op de kerkdorpen is dat niet het geval. Wanneer daar de opbrengsten niet aan een bepaalde norm voldoen, moet de gemeente bijpassen. Voor Leunen zou dat 2.300,- per jaar betekend hebben. Ook in Oirlo speelt dat probleem. De opbrengst is daar nog geen 400,- per jaar en dat kost de gemeente dan ook weer enkele duizen den guldens. In augustus loopt het contrakt over de telefooncel in Oirlo af. Het gemeentebestuur zal zich dan tijdig ZONDAG A.S. OP UW SCHERM (18.30-19.00 u. Ned. 2 herhaling don.) Teleac-kursus fotograferen en filmen Heeft u een les gemist of wilt u meer weten over dit onderwerp, de cursus wordt door ons op video opgenomen en op verzoek in onze zaak vertoond. Lollebeekplan. Waterbeheersing wil zeggen, daar water heen brengen, waar het nodig is, daar water afvoeren, waar het teveel is. Zelfs een leek kan begrijpen dat dit een enorm karwei is, ondanks het feit dat deze gebieden door hun helling naar de Maas toe van de Peel af doorvloeien van water vergemakkelijken. Dat daar voor o.a. grote cultuurtechnische wer ken, streekverbetering, ruilverkaveling en herverkaveling noodzakelijk zijn, ondervonden we met name in het ruilverkavelingsplan Lollebeek en in het ruilverkavelingsplanOverloon-Merselo. Resumerend moeten we vaststellen dat het „Venrayse" waterschap in zijn 50 jarig bestaan van groot nut is geweest voor de landbouwers in deze streek. De waterbeheersing van het Noordlim burgse land zal ongetwijfeld een belangrijke taak blijven. moeten beraden of deze telefooncel behouden kan blijven. De overige telefooncellen op de kerkdorpen zijn volgens de PTT redelijk rendabel. Uit de vergadering werd gevraagd op er geen „over"rendabele telefooncellen waren De PTT zou dan kunnen bekijken of de Venrayse telefooncellen in zijn totaliteit misschien toch wel aan de norm voldoen.... OUDE OOSTRUMSEWEG Zoals reeds eerder aangekondigd, gaat de gemeente het onverharde gedeelte van de Oude Oostrumseweg, langs het sportterrein van St. Servatius, aan deze instelling verkopen. Het wachten was op het gereedkomen van fietspaden langs de Henri Dunantstraat, omdat de fietsende schooljeugd altijd graag gebruik heeft gemaakt van dat stuk Oude Oostrumseweg. Nu zijn de fietspaden klaar en kan de verkoop doorgang vinden. Het Psychiatrisch Centrum is bereid het onderhavige weg gedeelte als fiets-en wandelpad open te houden, zolang het niet onmiddellijk grond nodig heeft. GYMZALEN Voor de tweede fase van de renovatie van de gymnastieklokalen Beukenlaan en Langeweg is en Langeweg is 240.000,- nodig. De gemeenteraad heeft deze post ook op de prioriteitenlijst gezet en mocht dus verwachten dat de commissie er ook niet veel problemen mee zou hebben. De heer Lemmens (PvdA) had echter geconstateerd, dat een adviesbureau 12% van de renovatiekosten deklareert. Hij vroeg zich af, of de verschillende Venrayse firma's niet mans genoeg waren om zelf te kunnen adviseren. Ook hield hij nog een pleidooi om meer inschrijvers toe te laten. De wethouder, met steun van de heer Manders, stelde, dat advies altijd betaald moet worden, of het nu komt van een aannemer of van de gemeente lijke diensten. Overigens moet men nooit uitvoerende bedrijven laten advi seren. Ze mochten eens de neiging hebben om te gauw te laten vernieuwen Maar verder staan de onderwerpen: inschrijvingen en adviseren, binnenkort ter discussie. Tot zolang dus nog geduld. De heer L. Janssen was desondanks niet van de noodzaak overtuigd, dat men ook bij renovatie deskundige adviesbureaus moest inschakelen. De leveranciers (aannemers) geven toch voldoende garantie. De heer Manders wees nog eens speciaal naar de daken. De gemeente heeft er jarenlang trammelant mee gehad. Nu wil men met een advies bureau zeker spelen. Maar daar was de heer Robberegt het weer niet mee eens. „Als er nu toch iets verkeerd gaat, dan zegt zo'n adviseur al heel gauw: daar staat de bouwer De heer Broksteeg (CDA) dacht dat een intensieve bouwcontrole er de beste garantie voor zal zijn, dat de werken goed worden uitgevoerd. De heer Reintjes vroeg tenslotte waarom de luchtverwarming in de gymzaal aan de Langeweg nu vervangen wordt door oliestook. Zou het niet beter en voordeliger zijn wanneer men op gas overschakelde? De wethouder wist hier geen zinnig antwoord op te geven, maar beloofde dit wel te doen eer dit onderwerp in de raad aan de orde komt. DE WITTEVENNEN Het ligt in de bedoeling dat de gemeente ca. 1350 ma grond van de NV Carl Freudcnberg in De Witte Vennen gaat terugkopen. Zoals bekend is het bedrijf komen stil te liggen. Het gaat over een perceel grond langs de spoor lijn, dat 40.230,- gaat kosten. Dat bedrag is de prijs welke Freudenbcrg destijds betaalde, vermeerderd met de rente. De heer L. Janssen vroeg zich af, of de gemeente die grond wel terug moet kopen. Maar daar wist de wethouder het juiste antwoord niet op. Destijds is dat kennelijk zo vastgelegd, omdat de gemeente dacht die grond nog eens ooit voor een of andere industrie nodig te hebben. Zo zou PolyGas er in geïnteres seerd zijn (geweest), maar zolang Freudenberg daar zijn bedrijf had, was PolyGas verre van welkom. Misschien komt er een opvolger van Freudenberg die geen problemen met PolyGas heeft? RONDVRAAG De heer Broeksteeg herinnerde er aan, dat in de vorige zittingsperiode van deze commissie al was toegezegd dat ook „Het Schuttersveld" in de beweg wijzering zou worden opgenomen. Dat is tot nu toe nog niet gebeurd. De wethouder zou dat eens laten nagaan. De heer Reintjes had geconstateerd dat op het Henseniusplein dikwijls geparkeerd wordt op de parkeerhavens voor invaliden. Kennelijk zien ze de betreffende verkeersborden niet vanuit de auto's. De wethouder neigde er echter meer toe, dat men de verkeers borden niet wil zien, Ze staan geplaatst volgens de voorschriften en dus De heer Lemmens wees er nogmaals op. dat door een kleine strook groen te gebruiken, op de parkeerplaats t.o.v. het oude ziekenhuis er 35 parkeerplaats- en geschapen kunnen worden. Er blijft dan toch nog altijd 6Zz meter groen over De wethouder moest bekennen dat het verkeersprobleem bij het zieken huis hem niet vreemd was. „Regelmatig word ik er op geattendeerd, voorname lijk door mensen die er vanwege het fout parkeren verbaliseerd zijn De oorzaak van die problemen ligt in teite bij het ziekenhuis. Daar heeft men verzuimd voldoende parkeerplaatsen te creercn. En daardoor zag de gemeente zich al drie maal gedwongen voorzie ningen en uitbreidingen te realiseren. Dat heeft tonnen gekost. Moeten we nu nog meer kosten maken? Een flinke oplossing zou zijn, wanneer men inderdaad zou kunnen beschikken over de parkeerruimte on der het ziekenhuis, maar daar staan voornamelijk auto's van personeel e.d. geparkeerd. Overigens zijn er op het parkeerter rein bij het zwembad, op redelijke loopafstand, toch altijd wel plaatsen vrij. Die afstand mag dan wel te belopen zijn, aldus de heer Lemmens, maar in de winter en bij regen en wind is het geen lolletje om drijfnat in het zieken huis aan te komen. Kan het personeel van het ziekenhuis niet verplicht worden hun auto's op het parkeerterrein bij het zwembad neer te zetten? De direktie heeft in deze toch ook plichten, zo stelde de heer van Klink. Maar de wethouder dacht niet dat dit mogelijk was. Hoe dan ook. de gemeente kan hier geen verdere kosten meer gaan maken. Daar zijn de tijdsomstandigheden niet naar. De heer Reintjes tenslotte vond het niet juist het ziekenhuis alleen de Zwarte Piet toe te spelen. Het gaat hier in feite om beider belangen, zowel van het ziekenhuis als van de gemeente En al moest de wethouder zulks beamen, van de gemeente is voorshands geen oplossing meer te verwachten. woonlastverlaging RENTEVOET DAALT Heeft u ook op een ongun stig moment uw hypotheek afgesloten of verlengd te gen een hoge rente? Met de huidige lage rentevoet kan het de moeite lonen uw lopende hypotheek te her zien. Niet in alle gevallen, doch in vele gevallen be hoort 'n woonlastverlaging tot de mogelijkheden. Het bekijken waard! VAN DE KAMP ASSURANI it'N telefoon 04780-87575 Vorig jaar juli vroeg 'n bewoner van de Eligiusweg, in plan Kulut I (wyber- tjeswoningen) bij de gemeente vergun ning aan voor het plaatsen van een tuin huisje ter grootte van 2x2 meter. Ruim drie maanden later kreeg de betreffende aanvrager antwoord. „Neen" zeiden b. en w., we kunnen u geen (bouw)vergunning geven want de welstandscommissie vindt dat op bij gebouwtjes in dit plan puntdaken moeten komen en geen zadeldak zoals op de betreffende bouwtekening is aangegeven. Weer een ipaand later ligt er dan een beroepschrift, van de bewoner van de Eligiusweg, aan de gemeenteraad. Hij schrijft dat in het gehele complex slechts 'n enkel bijgebouwtje voorzien is van een puntdak. Alle andere gebouwen, inclusief de aangebouwde garages/ bergingen en inclusief de huisjes die geplaatst zijn op de speelweide hebben een zadeldak. Puntdaken zijn uitzon deringen; het zadeldak is regel „Vanuit mijn huis gezien zie ik alleen maar zadeldaken, geen puntdaken". Maar niet alleen het uiterlijk-schoon speelt een rol. Ook de financiële kant is belangrijk. Tuinhuisjes met zadeldak worden in serie gemaakt, terwijl tuinhuisjes met puntdaken speciaal vervaardigd moeten worden. Ze kosten dan ook 600,- duurder. Maar los ervan of het nu zadeldak of puntdak moet zijn: de groenvoorziening in dit wooncomplex is nu al zozeer gegroeid dat een tuinhuisje van buitenaf nauwelijks zichtbaar zal zijn. Ruim twee maanden later ligt bedoeld beroepschrift dan bij de commissie voor ruimtelijke ordening ter tafel. De heren commissieleden moeten over dat be roepschrift hun advies aan de gemeen teraad cq. college geven: wel of geen bouwvergunning afgeven. De aanvra ger, geassisteerd door twee buurtbe woners en 'n delegatie van de Wijkver- eniging Veltum, mag zijn beroepschrift nog eens persoonlijk toelichten. Volgens zijn zeggen blijkt er in de wijk veel belangstelling voor kleine tuinhuisjes, maar de kosten van een puntdak maken het niet interessant meer. Als de gemeente er bij blijft, dat er 'n puntdak moet komen, dan vraagt men zich toch wel af wat er van de inspraak van de bewoners overblijft. En tenslotte: deze aanvraag is al wijd en breed door de betreffende ambtenaren behandeld; in de welstandscommissie; in het college van b. en w.; nu in deze commissie en straks misschien nog in de gemeenteraad Wat dat allemaal gekost heeft Daarvoor had de hele wijk onderhand een nieuw dakje En dat was het dan. Welk advies de commissie heeft uitgebracht, is voors hands nog geheim. Het advies en de discussie daarover werden in een besloten vergadering behandeld. Straks komt dit onderwerp wellicht nog in de gemeenteraad. ACCU'S Nu met de wintermaanden extra voordelig SCHOKDEMPERS daarom UW SPECIALIST ''•MIIIMIIIIHH UI!) KI KJ BAMOOtl VENLO VENRAV MELDEN- houdt't schoon en heel in dit stuk peel], GROTE WONINGEN In de commissie voor ruimtelijke ordening en volkshuisvesting attendeer de de heer Flapper op de mogelijkheid een extra kontingent grotere woningen aan te vragen voor de culturele minder heden in onze gemeente. Het was hem wel opgevallen dat geen enkele Lim burgse gemeente een dergelijke aan vraag had ingediend. Wethouder H. Willems was bekend met de mogelijkheid om een aantal grote woningen extra te verwerven maar, zo zei hij, we kunnen er niets mee doen. Woningen met 4 slaapka mers zijn moelijk te slijten; er is geen behoefte aan. Ook bij de minderheids groeperingen is geïnformeerd, maar er is echt weinig behoefte aan grote woningen. De heer Schols vond het aantal woningen dat Venray dit jaar mag bouwen in zijn totaliteit ruim vol doende. Wel komen er z.i. te weinig woningwetwoningen. Wethouder Willems moest dat be amen. Kwantitatief was hii tevreden, maar kwalitatief had het beter gekund. In dit verband zei hij nog, niet te verwachten dat er dit jaar in Smakt nog woningwetwoningen gebouwd zullen worden. De grondverwerving is er nog steeds niet rond.

Peel en Maas | 1983 | | pagina 1