GEMEENTEPRAAT Fa NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY Redactie G.A. Schutte, Bureau Voorlichting '82635 UIT DE MILIEU-NOTA DINSDAG A.S. WORDT DE RAAD MET DE REGROTING 1983 GECONFRONTEERD Wat weet u van de verkeersregels? AANTAL RAADSCOMMISSIES WORDT TERUGGEBRACHT VAN 11 NAAR 7 OBLIGATIELENING Bouwvergunningen verleend het goede adres Bouwvergunning aangevraagd VENRAY GEEFT GESTALTE AAN HET MILIEU-BELEID In de voorafgaande afleveringen werd omschreven wat milieu en mileu- beleid kan omvatten. In deze en volgende afleveringen zal aan de orde worden gesteld hoe aan het milieubeleid in Venray nader gestalte kan worden gegeven. Daarvoor zal de indeling van het milieubeheer in milieuhygiëne, mi lieubescherming, beheer op basis van de ruimtelijke ordening en inrichting en milieubesef worden aangehouden. Op het gebied van de milieuhygiëne is voor het gemeentelijk belang vooral de Hinderwet van belang, aangezien nor maliter het college van burgemeester en wethouders de vergunningverlenende instantie is. Ondanks de ver stedelij king en voort schrijdende industrialisatie van de kern Venray is landbouw in de gemeente een belangrijk middel van bestaan. Zowel industriële als agrarische vestigingen zijn meestal inrichtingen in de zin van de Hinderwet en hebben daarom een hinderwetvergunning nodig. Daarom zal het op de allereerste plaats noodza kelijk zijn een inver'arisatie te maken van alle hinderwetplichtige veehouderij bedrijven en industriële bedrijven. Uit de inventarisatie zal moeten blij ken, welke bedrijven al dan niet in het bezit zijn van een hinderwetvergunning en of een in het verleden verleende ver gunning nog toereikend is. De Hinderwet kent sedert 1 november 1981 nieuwe toetsingscriteria, welke bij de vergunningverlening in acht dienen te worden genomen. Bekeken moet worden of het bedrijf ecologisch inpas baar is, of landschappelijke en natuur wetenschappelijke waarden niet worden aangetast. Tevens moet rekening wor den gehouden met hinder, veroorzaakt door reeds in de omgeving gelegen bedrijven, of het wel verantwoord is deze hinder te vergroten. Toekomstige ontwikkelingen van het gebied maar vooral van de inrichting zelf dienen eveneens in de overwegingen te worden betrokken. In de gemeente Venray zullen deze nieuwe normen strikt worden toegepast, zolang niet voldoende duidelijk is waar de grenzen dienen te worden gelegd. De nieuwe Hinderwet geeft de gemeente ook nieuwe mogelijkheden om op te treden tegen bedrijven, die weigeren een aanvraag om een toerei kende vergunning in te dienen of een aan een vergunning verbonden voor schrift niet naleven. Voorheen kon de gemeente alleen overgaan tot het richter. van een bevel tot sluiting aan degene, die de inrichting dreef. Nu kan de gemeente ook een dwangsom van maxi maal 10.000,opleggen voor elke dag, dat de inrichting zonder of niet overeenkomstig een hinderwetvergun ning in werking is. Van de mogelijk heden, die de Hinderwet de gemeente nu biedt zal veelvuldiger dan in het ver leden gebruik worden gemaakt. Het zal duidelijk zijn dat het boven staande beleid alleen kan worden geëf fectueerd, indien de controle zal worden geïntensiveerd. Met betrekking tot het tegengaan van oppervlaktewaterverontreiniging is in een vorige aflevering gewezen op het bestaan in de gemeente Venray van de Lozingsverordening Riolering. Op grond van deze verordening zijn diverse bedrijven vergunningplichtig. Inventa risatie van deze bedrijven heeft inmid dels plaatsgevonden. Sommige bedrij ven zijn niet zonder meer vergunning plichtig, maar vallen onder de werking van de nadere lozingsregeling riolering, op grond waarvan zij aan algemene voorschriften moeten voldoen. Om een doelmatige controle en toe zicht op het aanbrengen van voorzienin gen mogelijk te maken, is gekozen voor een gefaseerde invoering van de nadere regeling. Momenteel zijn de aanvragen van grote bedrijven in behandeling geno men, welke aanvragen in nauw overleg met het waterschap-zuiveringschap Limburg worden afgehandeld. Uiteraard speelt ook hier toezicht, controle en opsporing een belangrijke rol. Inrichtingen, die luchtverontreiniging kunnen veroorzaken, vallen in de gemeente Venray onder de werking van de Hinderwet. Zouden zich werkelijk grote luchtvervuilers voordoen, dan val len dergelijke inrichtingen onder de werking van de Wet inzake de Luchtver ontreiniging. Een vergunning op grond van die wet wordt afgegeven door Ge deputeerde Staten. Het is in de gemeente Venray gebrui kelijk bij de afgifte van een hinderwet vergunning te wijzen op bepalingen in de Algemene Politieverordening en de Afvalstoffenverordening, die betrek king hebben op luchtverontreiniging. In de volgende aflevering zal worden ingegaan op de taken, die de gemeente Venray heeft op de terrein van het weren van geluidshinder, bodemveront reiniging en verontreiniging door afval stoffen. Nadat de nieuwe gemeenteraad op 7 september j.l. voor het eerst bijeen kwam voor de beëdiging en de officiële installatie, stond het benoemen van vier wethouders als enige punt op de agenda. Op dinsdag 28 september om 19.00 uur zal de gemeenteraad zich voor het eerst met een echte agenda bezighou den. Het voornaamste punt is ongetwijfeld het aanbieden van de begroting van inkomsten en uitgaven voor het dienst jaar 1983 met de daarbij behorende be- drijfsbegrotingen. Met dit lijvige boek werk wordt de nieuwe gemeenteraad in feite voor het eerst geconfronteerd met het financiële beleidsplan voor het ko mende jaar. De raad zal in de komende maanden deze cijfers bestuderen en in november en december zijn dienswijze hierop geven. Een belangrijk punt is verder het vaststellen van de verordening, regelen de de taak, de samenstelling, de zit tingsduur van de leden en de werkwijze van de vaste commissies van advies en bijstand aan b. en w. Elders op deze pagina kan men lezen, dat het college voorstelt het aantal vaste raadscom missies terug te brengen van elf naar zeven. OVERIGE AGENDA De agenda voor deze openbare raadsvergadering vermeldt verder de volgende voorstellen: Nadere vaststelling van de exploita tievergoeding over 1980 voor de la gere school in Merselo, voor de St. Ursulaschool, voor ,,De Kemp" en de Henseniusschool. Vaststelling van de vergoeding voor 1981 ten behoeve van de kleuter scholen. Het beschikbaarstellen van een kre diet van 8.000,- voor speelvoorzie- ningen in de wijk Noord West. Een werkgroep uit de wijkraad heeft in samenwerking met de betrokken ge meentelijke afdelingen een plan hier voor opgesteld. Omdag in deze dicht bebouwde wijk geen ruimte is voor meerdere speelterreinen, zullen de be staande speelvoorzieningen worden ver beterd. Het beschikbaar stellen van een krediet van ƒ114.218,- voor het ver bouwen van de lagere school in Veulen opdat hierin de kleuter school kan worden ondergebracht. Woningbouw in de kerkdorpen. Het aanvankelijke plan voor de bouw van 12 bejaarden- en 125 eengezinswo ningen in de kerkdorpen moest worden bijgesteld in verband met de te hoge grond- en bouwkosten van de wonin gen. Door de woningbouwvereniging is een nieuw plan opgesteld met een wijziging van de grond- en bouwkosten. Daarnaast is het aantal eengezinswo ningen teruggebracht van 125 naar 122. Voor de twaalf bejaardenwoningen, waarvan er 8 in Leunen en 4 in Merselo zullen worden gebouwd, wordt de gemiddelde huur nu geraamd op 367,77 per maand in plaats van ƒ438,46. Door het terugbrengen van grond- en bouwkosten van de 122 eengezinswo ningen wordt de gemiddelde huur nu geraamd op 437,47 per maand (was 497,93). Naast verlaging van het aantal te bouwen eengezinswoningen, is ook de verdeling van deze woningen over de kerkdorpen enigszins gewijzigd ten op zichte van het eerste plan. De verdeling ziet er nu als volgt uit: Ysselsteyn 18 i.p.v. 19; Merselo 14; Leunen 18; Castenray 13; Oirlo 10 i.p.v. 12; Heide 5; Oostrum 24; Vrede- peel 4; Veulen 12 i.p.v. 13 en Smakt 4 i.p.v. 3. Het aanvragen uit 's rijks kas van een klimlening van 246.898,- ten be hoeve van de isolatie door de woning bouwvereniging van 78 woningen aan de Langeweg, Overloonseweg, Hoen derstraat, Kennedystraat, Deken Thie- lenstraat, Dr. Kortmannweg, Gussen- straat, Albionstraat, Boodenstraat, Vullingsstraat, Van Megenstraat, Pater Kustersstraat en Loenerveld. Het nemen van een voorbereidings- besluit voor de gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan Zuid I. Dit besluit is nodig om de heer M. Teunissen, Eikenlaan 50 gelegenheid te geven tot uitbreiding van zijn brom fiets- en rijwielhandel. Idem voor een gedeelte van het bestemmingsplan Oostrum Zuid. Door wijziging van het bestemmings plan kunnen aan de Binnenhof in Oostrum Zuid blokken van drie, vier en vijf woningen worden gebouwd in plaats van twee woningen aaneen. Delegatie van de aankoopbevoegd heid van de gemeenteraad aan b. en w. bij openbare aankoop van onroerend goed. Dit besluit is nodig ten behoeve van een slagvaardig handelen van de gemeente. Verkoop bouwgrond in het bestem mingsplan Brukske aan het Alg. Bur gerlijk Pensioenfonds. Het gaat hier om verkoop van ca. 569 m2 grond ten behoeve van de uitbrei- In een serie artikelen kunnen lezers hun kennis van de wettelijke bepalingen voor het wegverkeer nog eens opfrissen. Hierinder het 2e hoofdstuk in onze verkeersrubriek. De juiste antwoorden op de vragen van de test vindt U elders in dit blad. ALGEMENE VERPLICHTINGEN (1) sommige personen hebben tot taak het verkeer te regelen of aanwijzin gen te geven. Niet alleen de politie, maar ook de verkeersbrigadiertjes of „klaar-overs". Hun aanwijzingen moe ten worden opgevolgd. (2) Verkeersborden die iets verbieden of dwongend voorschrijven moeten worden opgevolgd. (3) Wanneer de politie een aanwijzing geeft, terwijl ter plaatse een bord het tegengestelde aangeeft, heeft men géén keus. Het teken van de politie moet dan worden opgevolgd. (4) Men mag pas een voertuig bestu ren als men voldoende kennis van zaken bezit en vaardig is. Men moet er ook li chamelijk en geestelijk toe in staat zijn. (5) Om de vaardigheid te verwerven mag men oefenen onder toezicht van een erkende rij-instructeur met een voertuig dat voor het lessen is ingericht. (6) Als men een voertuig bestuurt, moet men dat voortdurend onder controle hebben en alle handelingen kunnen verrichten die nodig zijn. Derhalve geen belemmeringen bij het uitzicht (naar voren, terzijde en achte ren; buitenspiegel(s) gebruiken!). Ook het remmen, schakelen en sturen mag niet door iets of iemand gehinderd wor den. „Onder controle hebben" betekent ook dat U op tijd moet kunnen stoppen als dat nodig is. En dit vergt weer voldoende tussenruimte tot de voorlig ger. Wat er ook zou kunnen gebeuren: U moet Uw voertuig altijd de baas zijn. (7) Als U parkeert moet U zorgen dat er geen ongeval door kan ontstaan. De auto mag niet zelf gaan rijden, b.v. op een hellende straat. Bij voorkeur de voorwielen gericht naar de trottoirband plaatsen. Handrem aanzetten of andere blokkeerinrichting. Bij strenge vorst: handrem loslaten, om vastvriezen te voorkomen. Auto in versnelling zetten. Kontakt niet vergeten af te zetten. Als U de auto verlaat moet de motor zijn afgezet en de kontaktsleutel uit het slot verwijderd. (8) Iedere bestuurder moet voorzich tig zijn ten aanzien van voetgangers. Blinden met blindenstok en alle andere personen die zich moeilijk voortbewe gen moet ongehinderd doorgang wor den verleend. (9) Wegrijden, achteruitrijden; uit een uitrit de weg oprijden, keren en soortgelijke bijzondere manoeuvres mag men slechts uitvoeren zonder gevaar of hinder voor andere wegge bruikers of schade aan wie dan ook te veroorzaken. OGEN OPEN IN HET VERKEER! (10) Een autobus die van een bushalte wil wegrijden moet men daartoe gelegenheid geven, door langzamer te gaan rijden of zo nodig te stoppen. Dit geldt alleen binnen de bebouwde kom, en als de buschauffeur de linker rich tingaanwijzer in werking heeft gesteld ten teken dat hij wil wegrijden. Bij het snelheid verminderen of stoppen mag men het achteropkomende verkeer niet in gevaar brengen. Der halve niet plompverloren krachtig rem men als iemand dicht achter U rijdt. Ook de buschauffeur moet de nodige voorzichtigheid betrachten bij het weg rijden, zodat eigenlijk van een goed samenspel sprake moet zijn. (11) Een portier van een voertuig mag men niet openen of open laten wanneer daardoor gevaar of hinder voor wegge bruikers ontstaat. (12) Passagiers mogen bestuurders niet afleiden of hinderen. Dit geldt niet alleen voor buspassagiers, maar ook voor het vriendinnetje van de bestuur der!! (13) Kinderen mogen op de rijbaan spelen als de weg binnen de bebouwde kom ligt en gesloten is voor alle rijver- keer. Op trottoirs, parkeerplaatsen en dergelijke weggedeelten mogen zij spelen als daardoor geen gevaar of hin der voor het verkeer-kan ontstaan. (14) Stoffen of voorwerpen, schade lijk of hinderlijk voor het verkeer mag men niet op de weg werpen en laten vallen. (15) Gevaarlijke voorwerpen (zeisen, hooivorken e.d.) moeten afdoende be schermd zijn als men ze over een weg vervoert. (16) Vee mag men niet zonder toe zicht op de weg laten lopen. (17) voorwerpen die de weg kunnen beschadigen mag men niet over de weg slepen. Volgende week zijn in deze rubriek verzameld, de voorschriften over „plaats op de weg" en opnieuw een test. TEST Nr. 2 1 Wat betekent geel licht bij driekleu rige verkeerslichten? a. Opletten, het rode licht verschijnt spoedig. b. Stop. Voor bestuurders die het verkeerslicht zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijze niet meer mogelijk is: doorgaan. c. Doorgaan; kruising vrijmaken. 2 Bij een bushalte binnen de bebouwde kom staat een autobus. Zijn linker richtingaanwijzer knippert, want hij wil wegrijden. Welke bestuurders moeten deze bus de gelegenheid ge ven om weg te rijden? a. Alle bestuurders, behalve die van motorvoertuigen behorende tot een militaire kolonne of een uit vaartstoet. b. Alle bestuurders. c. Alle bestuurders van motorvoer tuigen. 3 U raakt met uw motor in een situatie waarbij gevaar dreigt voor andere weggebruilwrs. welk signaal geeft u dan als het donker is? a. Een knippersignaal. Want bij donker mag u geen geluidssig naal geven. b. Een geluidssignaal. Want een knippersignaal betekent „ik wil inhalen". c. Een geluidssignaal of een knipper- signaal. 4 Mag een bestuurder van een tweewie lig motorvoertuig een landbouwtrac- tor met vierwielige aangangwagen in halen als ter plaatse een inhaalver- bodsbord is geplaatst? a. Ja, mits het verkeer niet wordt ge hinderd. b. Neen. c. Ja, aangezien de tractor langzaam verkeer is. 5 Wanneer moet een bestuurder bij DAG verlichting voeren? a. Bij dichte mist, als het zicht min der is dan 200 meter. b. Gedurende de schemering. c. Als door weersomstandigheden en gedurende de schemering het dag licht onvoldoende is en bij dicht mist of sneeuwval die het zicht ernstig belemmert. 6 U nadert als bestuurder van de fiets deze kruising. Moet u aan alle auto's voorrang verlenen? a. Neen, de fiets komt van rechts. b. Ja, alle motorvoertuigen hebben hier voorrang. c. Aan auto 2 moet ik voorrang ver lenen, maar niet aan auto 1 7 Waar moet de bestuurder van de mo tor, die linksaf wil, gaan tijden? a. Naar keuze links of rechts. b. In het m dden van de weg. c. Uiterst links. 8 Mogen alle bestuurders de midden- baan volgen? a. Alleen bestuurders van motor voertuigen. b. Ja, tenzij dit door borden verbo den is. c. Alleen bestuurders van motor voertuigen die sneller kunnen en mogen rijden dan 20 km/u. 9 Wat betekent dit bord? a. Toegestaan voor fietsers en brom fietsers. b. Verplicht fietspad. c. Verplicht fietspad voor fietsers en bromfietsers. 10 Wat betekent dit bord? a. Gesloten voor alle voertuigen, rij en trekdieren en vee in beide rich tingen. b. Verboden voor alle verkeer in bei de richtingen. c. Gesloten in beide richtingen voor alle verkeer, behalve voetgangers. •3 01 3'6 3"8 3*9 3"£ B'fr 0'£ 9'Z q j :zisai DVTSJJfl ding en aanpassing van het winkelcen trum Brukske. Aankoop grond en uitgifte ervan in erfpacht t.b.v. de uitbreiding van het sociaal medisch centrum „De Clo- ckert". Verdaging beslissing beroepschrift van de heer F. Jenniskens te Ysselsteyn. Het gaat hier om een door de heer Jenniskens bij de raad ingediend beroep tegen de door b. en w. geweigerde bouwvergunning voor een reeds ge bouwde loods. Omdat er nog geen commissie voor de ruimtelijke ordening benoemd is "door de raad voor het houden van een hoorzitting, wordt voorgesteld de beslissing op dit beroep schrift 2 maanden te verdagen. Benoeming van de voorzitter en de plv. voorzitter van de welstandscom missie. De raad mag kiezen tussen de wet houders H. Willems en W. A. Claes- sens. In de eerstvolgende vergadering van de nieuwe gemeenteraad op dinsdag 28 september a.s. zal een besluit moeten worden genomen over hoeveel en welke commissies in de komende vier jaar het college van b. en w. advies en bijstand moeten geven. In de afgelopen vier jaar waren er elf van deze commissies. Daarnaast fun geerde het seniorenconvent - de voor zitters van de verschillende frakties - in bepaald opzicht als commissie van advies en bijstand alsmede de bestuurs commissie voor sportzaken, jeugd- en jongerenwerk. Dit grote aantal commissies - zo leerde de praktijk in de afgelopen jaren legde een zware last op zowel de raads leden, de leden van het college van b. en w. en de ambtenaren. Daarom wordt nu de raad voorge steld het aantal commissies terug te brengen tot zeven, waardoor, volgens het college, een efficiëntere werkwijze kan ontstaan. Indien de raad daarmee akkoord gaat zullen de volgende commissies worden opgeheven: de bestuurscommissie voor sportza ken, jeugd- en jongerenwerk; de commissie voor verkeer; de commissie voor agrarische zaken; de commissie voor cultuur; de commissie voor financiën "ën be lastingen; de commissie voor de werkgelegen heid; en de commissie voor handel en mid denstandszaken. NIEUWE COMMISSIES Door het samenvoegen van de taken van de opgeheven commissies bij die van nieuw in te stellen raadscommissies, wordt het mogelijk, dat commissieleden betrokken worden bij een breder be leidsterrein. Met elkaar verwante zaken zullen n.l. in één commissie aan de orde komen. Daardoor kan de advies- en bijstandsfunctie van de commissies in belangrijkheid toenemen. De raad wordt daarom voorgesteld te besluiten tot het instellen van de vol gende commissies: een commissie voor algemene zaken; een commissie voor financiën en economische zaken; een commissie yoor onderwijs en cultuur; een commissie voor jeugd, sport en recreatie; een commissie voor maatschappe lijke zorg; een commissie voor ruimtelijke or dening en volkshuisvesting; een commissie voor openbare wer ken, verkeer en agrarische zaken. SAMENSTELLING Wat betreft de samenstelling van de commissies verdient het volgens het college van b. en w. de voorkeur, dat elke commissie, naast een door het college aan te wijzen lid-voorzitter, uit maximaal 10 leden bestaat. Deze tien leden zullen door de gemeenteraad worden benoemd in de raadsvergade ring van dinsdag 12 oktober a.s. Bij de samenstelling van de commis sies zal er van worden uitgegaan, dat hierin tenminste vijf raadsleden en ten hoogste vijf niet-raadsleden zitting heb ben. Het college heeft de voorkeur er voor uitgesproken, dat de vijf niet-raadsle den afkomstig zijn uit de z.g. „achter ban" van de zittende raadsfracties. Het woord „maximaal" duidt er op, dat niet iedere commissie MOET bestaan uit tien leden (naast de voor zitter). Het is aan de gemeenteraad het aantal in te vullen (tot ten hoogste 10). COMMISSIE ALGEMENE ZAKEN Uit de namen van de nieuwe com missies blijkt hun werkterrein. De commissie voor maatschappelijke zorg is een voortzetting van de vroegere commissie voor sociale zaken, maat schappelijk werk en volksgezondheid. Geheel nieuw is de commissie alge mene zaken. Haar werkterrein zal omvatten: de bestuurszaken, in algemene zin (waaronder bestuurlijke reorganisatie, gewestzaken, deelnemen aan c.q. uit treden uit gemeenschappelijke rege lingen, binnengemeentelijke decentrali satie, enz.); de participatie, de inspraak en de voorlichting; de openbare orde en de veiligheid (waaronder politie- en brandweeraan gelegenheden, inclusief kredietstellin gen); de coördinatie van milieuzaken. Wat betreft de samenstelling van deze commissie is het college van b. en w. van oordeel, dat in elk geval alle fractie voorzitters zitting zouden moeten heb ben. BENOEMING VAN LEDEN Voor een goed begrip zij vermeld, dat de gemeenteraad a.s. dinsdag 28 sep tember zich alleen zal bezighouden met de verordening, welke de taak, de sa menstelling, de zittingsduur van de leden en de werkwijze van de vaste commissies van advies en bijstand aan b. en w. regelt. In zijn vergadering van dinsdag 12 oktober zullen de leden van de commissies door de gemeenteraad worden benoemd. Burgemeester en wethouders van Venray, maken bekend dat bij de op heden gehouden loting van de 4!4% obligatielening - oorspronkelijk groot 2.000.000,- en waarvan heden resteert 100.000,- per 15 oktober 1982 zijn uitgeloot de nummers: 29 49 52 61 65 100 157 171 186 194 196 211 265 293 295 299 387 431 441 446 472 488 511 529 546 549 555 574 589 592 598 614 636 644 684 688 694 716 756 772 785 819 868 889 934 958 968 976 981 998 1021 1033 1035 1064 1083 1136 1144 1159 1194 1211 1255 1266 1300 1309 1321 1336 1385 1391 1413 1431 1465 1479 1507 1519 1520 1532 1538 1570 1606 1621 1674 1687 1707 1718 1723 1728 1797 1818 1891 1897 1920 1929 1930 1945 1957 1964 1971 1986 2000 De uitbetaling geschiedt ten kantore van de Nederlandse Credietbank n.v. te Amterdam; Bankierskantoor Staal Co te 's-Gravenhage, onder overlegging van de aflosbaar gestelde obligaties met de daarbij behorende niet verschenen coupons. Venray, 8 september 1982 Burgemeester en wethouders vnd. mr. H.J.M. Defesche, burgemeester J.M. Poels, secretaris Burgemeester en wethouders van Venray hebben in hun vergadering van 22 september 1982 voor de navolgende bouwplannen bouwvergunning ver leend. Zij, die menen door de afgifte van een van deze bouwvergunningen recht streeks in hun belang te zijn getroffen, kunnen gedurende 30 dagen na datum van deze publicatie op grond van de Wet Administratieve Rechtspraak Overheisdbeschikkingen (AROB) een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. het maken van een erfafscheiding aan de Goetzenhof 4, t.n.v. J.E.T. Willems; het bouwen van een jongveestal aan de Peelweg 8, t.n.v. J.W.M. v.d. Boogaard; het bouwen van een fokvarkensstal annex schuur en gedeeltelijk slopen van bedrijfsgebouw aan de Zuivelweg 3, t.n.v. W.J. Peeters; het plaatsen van een tuinmuur aan de Hoenderstraat 31, t.n.v. W.M. van Bakel; het bouwen van een opfokkippenhok aan de Endepoel 4a, t.n.v. L.A.P.M. Jenneskens; het bouwen van een dorpshuis aan de Vlies te Veulen, t.n.v. het gemeente bestuur. Venray, 24 september 1982 De burgemeester van Venray, mr. H.J.M. Defesche het juiste telefoonnummer schilderwerken hv. VENRAY Plataanstraat 12 Tel. 82635 VENLO GENNEP .RIIJNDIRS. OPENSTELLING VAN HET RAADHUIS Het raadhuis van Veneay, Raadhuisstraat 1, is op werkda gen geopend van 9.00 tot 12.00 uur. Bovendien kan men op donderdagmiddag van 16.00 tot 17.30 uur bij de afdeling Bevol kingszaken terecht voor het afha len van paspoorten, rijbewijzen e.d. Gesprekken met ambtenaren buiten de openingstijden van het raadhuis uitsluitend na telefoni sche afspraak (tel. 04780 - 83838). Het Bureau Voorlichting en Inspraak is dagelijks bereik baar van 9.00 -17.00 uur. SPREEKUREN B. EN W. Burgemeester mr. H.J.M. Defe sche: maandag van 10.00 - 11.00 uur. (Openbare orde en veiligheid, w.o. markten en kermissen; coördinatie mulieuzaken; dorps- en wijkraden; econo mische aangelegenheden: werkgelegenheid, handel en middenstand; financiën, belas tingen en grondbedrijf)- Wethouder J.A.A. van Oers. maandag van 10.00-11.00 uur) (Onderwijs; volwassen-educa tie; emancipatie; vrije acade mie, Muziekschool; biblio theek, sportzaken, culturele zaken; personeelszaken en or ganisatie). Wethouder mevr. H.L.P. Poels- Peters: maandag van 10.00-11.00 uur. (Sociale zaken; samenlevings opbouw; gezondheidszorg; be jaardenzorg; culturele minder heden en werklozenzorg). Wethouder W.A. Claessens: maandag van 10.00-11.00 uur. (Openbare werken; verkeer en vervoer; reiniging; energiebe sparing; ruilverkaveling;eigen- dommen en grondverwer ving; agrarische zaken en hin derwetszaken). Wethouder H.P.T.M. Willems: maandag van 10.00-11.00 uur. (Ruimtelijke ordening; volks huisvesting; bouw- en woning toezicht; welstandstoezicht; grondexploitatie bestemmings plannen; stedebouw; peuter speelzalen: jeugdwerk en ac commodaties op het terrein van maatschappelijke zorg). Geen spreekuur voor huisves tingszaken. Betrokkenen dienen zich rechtstreeks te vervoegen op het spreekuur bij de Woning bouwvereniging „Noord-Lim burg". Met de bergemeester en wet houders kan ook een telefonische afspraak worden gemaakt via de bestuursassistent, de heer G. Spelbos, tel. 04780-83838 toestel 117). Het postadres van het raadhuis luidt: Gemeente Venray Postbus 500 5800 AM Venray Vragen...? Wendt u tot de gemeentelijke voorlichter Bij burgemeester en wethouders zijn de navolgende aanvragen ingekomen om - in afwijking van het geldende be stemmingsplan c.q. vooruitlopend op een in voorbereiding zijnd herzienings plan - bouwvergunning te verlenen voor: plaatsen kunstwerk, genaamd 'Eend' nabij de flat De Hoge Beek, t.n.v. Gemeentebestuur Venray; het uitbreiden van horecabedrijf „De Burggraaf" aan de Raadhuisstraat 6, t.n.v. C.E.J. Sloots; het bouwen van een pluimveestal aan Op de Kamp 4, t.n.v. A.H. Hegger; het bouwen van een wijkcentrum aan de Veltumse Kleffen, t.n.v. Gemeente bestuur Venray; het bouwen van 49 woningen in de le fase van het bestemmingsplan Land- weert, t.n.v. Bouwcoördinatie-kantoor Drs. Ruyters te Sittard; het uitbreiden van varkensstallen aan de Horsterweg 41, t.n.v. W.M.M. Classens; het uitbreiden van een varkensstal aan de Heidsepeelweg 60, t.n.v. Gebrs. Peeters; het verbouwen en uitbreiden van een woning en werkplaats aan de Johan van Wyttenhorstweg 18, t.n.v. P.J. van Duynhoven. Burgemeester en wethouders zijn voornemens aan deze bouwplannen medewerking te verlenen. De bouw plannen liggen met ingang van 24 september 1982 gedurende veertien dagen voor een ieder ter inzage bij de afdeling ruimtelijke ordening, kamer 201 van het raadhuis (van 9.00 tot 12.00 uur). Gedurende deze termijn kunnen eventuele bezwaren schriftelijk bij burgemeester en wethouders worden ingediend. Venray, 24 september 1982 De burgemeester van Venray, mr. H.J.M. Defesche

Peel en Maas | 1982 | | pagina 15