GEMEENTEPRAAT
Fa
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY
Redactie G.A. Schutte, Bureau Voorlichting
'82635
UIT DE MILIEU-NOTA
DINSDAG A.S. WORDT DE RAAD MET DE REGROTING 1983 GECONFRONTEERD
Wat weet u van de verkeersregels?
AANTAL RAADSCOMMISSIES WORDT
TERUGGEBRACHT VAN 11 NAAR 7
OBLIGATIELENING
Bouwvergunningen
verleend
het goede
adres
Bouwvergunning
aangevraagd
VENRAY GEEFT GESTALTE AAN HET MILIEU-BELEID
In de voorafgaande afleveringen
werd omschreven wat milieu en mileu-
beleid kan omvatten. In deze en
volgende afleveringen zal aan de orde
worden gesteld hoe aan het milieubeleid
in Venray nader gestalte kan worden
gegeven. Daarvoor zal de indeling van
het milieubeheer in milieuhygiëne, mi
lieubescherming, beheer op basis van de
ruimtelijke ordening en inrichting en
milieubesef worden aangehouden.
Op het gebied van de milieuhygiëne is
voor het gemeentelijk belang vooral de
Hinderwet van belang, aangezien nor
maliter het college van burgemeester en
wethouders de vergunningverlenende
instantie is.
Ondanks de ver stedelij king en voort
schrijdende industrialisatie van de kern
Venray is landbouw in de gemeente een
belangrijk middel van bestaan. Zowel
industriële als agrarische vestigingen
zijn meestal inrichtingen in de zin van
de Hinderwet en hebben daarom een
hinderwetvergunning nodig. Daarom
zal het op de allereerste plaats noodza
kelijk zijn een inver'arisatie te maken
van alle hinderwetplichtige veehouderij
bedrijven en industriële bedrijven.
Uit de inventarisatie zal moeten blij
ken, welke bedrijven al dan niet in het
bezit zijn van een hinderwetvergunning
en of een in het verleden verleende ver
gunning nog toereikend is.
De Hinderwet kent sedert 1 november
1981 nieuwe toetsingscriteria, welke bij
de vergunningverlening in acht dienen
te worden genomen. Bekeken moet
worden of het bedrijf ecologisch inpas
baar is, of landschappelijke en natuur
wetenschappelijke waarden niet worden
aangetast. Tevens moet rekening wor
den gehouden met hinder, veroorzaakt
door reeds in de omgeving gelegen
bedrijven, of het wel verantwoord is
deze hinder te vergroten. Toekomstige
ontwikkelingen van het gebied maar
vooral van de inrichting zelf dienen
eveneens in de overwegingen te worden
betrokken.
In de gemeente Venray zullen deze
nieuwe normen strikt worden toegepast,
zolang niet voldoende duidelijk is waar
de grenzen dienen te worden gelegd.
De nieuwe Hinderwet geeft de
gemeente ook nieuwe mogelijkheden
om op te treden tegen bedrijven, die
weigeren een aanvraag om een toerei
kende vergunning in te dienen of een
aan een vergunning verbonden voor
schrift niet naleven. Voorheen kon de
gemeente alleen overgaan tot het richter.
van een bevel tot sluiting aan degene,
die de inrichting dreef. Nu kan de
gemeente ook een dwangsom van maxi
maal 10.000,opleggen voor elke
dag, dat de inrichting zonder of niet
overeenkomstig een hinderwetvergun
ning in werking is. Van de mogelijk
heden, die de Hinderwet de gemeente
nu biedt zal veelvuldiger dan in het ver
leden gebruik worden gemaakt.
Het zal duidelijk zijn dat het boven
staande beleid alleen kan worden geëf
fectueerd, indien de controle zal worden
geïntensiveerd.
Met betrekking tot het tegengaan van
oppervlaktewaterverontreiniging is in
een vorige aflevering gewezen op het
bestaan in de gemeente Venray van de
Lozingsverordening Riolering. Op
grond van deze verordening zijn diverse
bedrijven vergunningplichtig. Inventa
risatie van deze bedrijven heeft inmid
dels plaatsgevonden. Sommige bedrij
ven zijn niet zonder meer vergunning
plichtig, maar vallen onder de werking
van de nadere lozingsregeling riolering,
op grond waarvan zij aan algemene
voorschriften moeten voldoen.
Om een doelmatige controle en toe
zicht op het aanbrengen van voorzienin
gen mogelijk te maken, is gekozen voor
een gefaseerde invoering van de nadere
regeling.
Momenteel zijn de aanvragen van
grote bedrijven in behandeling geno
men, welke aanvragen in nauw overleg
met het waterschap-zuiveringschap
Limburg worden afgehandeld.
Uiteraard speelt ook hier toezicht,
controle en opsporing een belangrijke
rol.
Inrichtingen, die luchtverontreiniging
kunnen veroorzaken, vallen in de
gemeente Venray onder de werking van
de Hinderwet. Zouden zich werkelijk
grote luchtvervuilers voordoen, dan val
len dergelijke inrichtingen onder de
werking van de Wet inzake de Luchtver
ontreiniging. Een vergunning op grond
van die wet wordt afgegeven door Ge
deputeerde Staten.
Het is in de gemeente Venray gebrui
kelijk bij de afgifte van een hinderwet
vergunning te wijzen op bepalingen in
de Algemene Politieverordening en de
Afvalstoffenverordening, die betrek
king hebben op luchtverontreiniging.
In de volgende aflevering zal worden
ingegaan op de taken, die de gemeente
Venray heeft op de terrein van het
weren van geluidshinder, bodemveront
reiniging en verontreiniging door afval
stoffen.
Nadat de nieuwe gemeenteraad op 7
september j.l. voor het eerst bijeen
kwam voor de beëdiging en de officiële
installatie, stond het benoemen van vier
wethouders als enige punt op de
agenda.
Op dinsdag 28 september om 19.00
uur zal de gemeenteraad zich voor het
eerst met een echte agenda bezighou
den.
Het voornaamste punt is ongetwijfeld
het aanbieden van de begroting van
inkomsten en uitgaven voor het dienst
jaar 1983 met de daarbij behorende be-
drijfsbegrotingen. Met dit lijvige boek
werk wordt de nieuwe gemeenteraad in
feite voor het eerst geconfronteerd met
het financiële beleidsplan voor het ko
mende jaar.
De raad zal in de komende maanden
deze cijfers bestuderen en in november
en december zijn dienswijze hierop
geven.
Een belangrijk punt is verder het
vaststellen van de verordening, regelen
de de taak, de samenstelling, de zit
tingsduur van de leden en de werkwijze
van de vaste commissies van advies en
bijstand aan b. en w. Elders op deze
pagina kan men lezen, dat het college
voorstelt het aantal vaste raadscom
missies terug te brengen van elf naar
zeven.
OVERIGE AGENDA
De agenda voor deze openbare
raadsvergadering vermeldt verder de
volgende voorstellen:
Nadere vaststelling van de exploita
tievergoeding over 1980 voor de la
gere school in Merselo, voor de St.
Ursulaschool, voor ,,De Kemp" en
de Henseniusschool.
Vaststelling van de vergoeding voor
1981 ten behoeve van de kleuter
scholen.
Het beschikbaarstellen van een kre
diet van 8.000,- voor speelvoorzie-
ningen in de wijk Noord West.
Een werkgroep uit de wijkraad heeft
in samenwerking met de betrokken ge
meentelijke afdelingen een plan hier
voor opgesteld. Omdag in deze dicht
bebouwde wijk geen ruimte is voor
meerdere speelterreinen, zullen de be
staande speelvoorzieningen worden ver
beterd.
Het beschikbaar stellen van een
krediet van ƒ114.218,- voor het ver
bouwen van de lagere school in
Veulen opdat hierin de kleuter
school kan worden ondergebracht.
Woningbouw in de kerkdorpen.
Het aanvankelijke plan voor de bouw
van 12 bejaarden- en 125 eengezinswo
ningen in de kerkdorpen moest worden
bijgesteld in verband met de te hoge
grond- en bouwkosten van de wonin
gen. Door de woningbouwvereniging is
een nieuw plan opgesteld met een
wijziging van de grond- en bouwkosten.
Daarnaast is het aantal eengezinswo
ningen teruggebracht van 125 naar 122.
Voor de twaalf bejaardenwoningen,
waarvan er 8 in Leunen en 4 in Merselo
zullen worden gebouwd, wordt de
gemiddelde huur nu geraamd op
367,77 per maand in plaats van
ƒ438,46.
Door het terugbrengen van grond- en
bouwkosten van de 122 eengezinswo
ningen wordt de gemiddelde huur nu
geraamd op 437,47 per maand (was
497,93).
Naast verlaging van het aantal te
bouwen eengezinswoningen, is ook de
verdeling van deze woningen over de
kerkdorpen enigszins gewijzigd ten op
zichte van het eerste plan. De verdeling
ziet er nu als volgt uit:
Ysselsteyn 18 i.p.v. 19; Merselo 14;
Leunen 18; Castenray 13; Oirlo 10
i.p.v. 12; Heide 5; Oostrum 24; Vrede-
peel 4; Veulen 12 i.p.v. 13 en Smakt 4
i.p.v. 3.
Het aanvragen uit 's rijks kas van
een klimlening van 246.898,- ten be
hoeve van de isolatie door de woning
bouwvereniging van 78 woningen aan
de Langeweg, Overloonseweg, Hoen
derstraat, Kennedystraat, Deken Thie-
lenstraat, Dr. Kortmannweg, Gussen-
straat, Albionstraat, Boodenstraat,
Vullingsstraat, Van Megenstraat, Pater
Kustersstraat en Loenerveld.
Het nemen van een voorbereidings-
besluit voor de gedeeltelijke herziening
van het bestemmingsplan Zuid I.
Dit besluit is nodig om de heer M.
Teunissen, Eikenlaan 50 gelegenheid te
geven tot uitbreiding van zijn brom
fiets- en rijwielhandel.
Idem voor een gedeelte van het
bestemmingsplan Oostrum Zuid.
Door wijziging van het bestemmings
plan kunnen aan de Binnenhof in
Oostrum Zuid blokken van drie, vier en
vijf woningen worden gebouwd in
plaats van twee woningen aaneen.
Delegatie van de aankoopbevoegd
heid van de gemeenteraad aan b. en w.
bij openbare aankoop van onroerend
goed.
Dit besluit is nodig ten behoeve van
een slagvaardig handelen van de
gemeente.
Verkoop bouwgrond in het bestem
mingsplan Brukske aan het Alg. Bur
gerlijk Pensioenfonds.
Het gaat hier om verkoop van ca. 569
m2 grond ten behoeve van de uitbrei-
In een serie artikelen kunnen lezers
hun kennis van de wettelijke bepalingen
voor het wegverkeer nog eens opfrissen.
Hierinder het 2e hoofdstuk in onze
verkeersrubriek. De juiste antwoorden
op de vragen van de test vindt U elders
in dit blad.
ALGEMENE VERPLICHTINGEN
(1) sommige personen hebben tot
taak het verkeer te regelen of aanwijzin
gen te geven. Niet alleen de politie,
maar ook de verkeersbrigadiertjes of
„klaar-overs". Hun aanwijzingen moe
ten worden opgevolgd.
(2) Verkeersborden die iets verbieden
of dwongend voorschrijven moeten
worden opgevolgd.
(3) Wanneer de politie een aanwijzing
geeft, terwijl ter plaatse een bord het
tegengestelde aangeeft, heeft men géén
keus. Het teken van de politie moet
dan worden opgevolgd.
(4) Men mag pas een voertuig bestu
ren als men voldoende kennis van zaken
bezit en vaardig is. Men moet er ook li
chamelijk en geestelijk toe in staat zijn.
(5) Om de vaardigheid te verwerven
mag men oefenen onder toezicht van
een erkende rij-instructeur met een
voertuig dat voor het lessen is ingericht.
(6) Als men een voertuig bestuurt,
moet men dat voortdurend onder
controle hebben en alle handelingen
kunnen verrichten die nodig zijn.
Derhalve geen belemmeringen bij het
uitzicht (naar voren, terzijde en achte
ren; buitenspiegel(s) gebruiken!). Ook
het remmen, schakelen en sturen mag
niet door iets of iemand gehinderd wor
den.
„Onder controle hebben" betekent
ook dat U op tijd moet kunnen stoppen
als dat nodig is. En dit vergt weer
voldoende tussenruimte tot de voorlig
ger. Wat er ook zou kunnen gebeuren:
U moet Uw voertuig altijd de baas zijn.
(7) Als U parkeert moet U zorgen dat
er geen ongeval door kan ontstaan. De
auto mag niet zelf gaan rijden, b.v. op
een hellende straat. Bij voorkeur de
voorwielen gericht naar de trottoirband
plaatsen. Handrem aanzetten of andere
blokkeerinrichting. Bij strenge vorst:
handrem loslaten, om vastvriezen te
voorkomen. Auto in versnelling zetten.
Kontakt niet vergeten af te zetten. Als U
de auto verlaat moet de motor zijn
afgezet en de kontaktsleutel uit het slot
verwijderd.
(8) Iedere bestuurder moet voorzich
tig zijn ten aanzien van voetgangers.
Blinden met blindenstok en alle andere
personen die zich moeilijk voortbewe
gen moet ongehinderd doorgang wor
den verleend.
(9) Wegrijden, achteruitrijden; uit
een uitrit de weg oprijden, keren en
soortgelijke bijzondere manoeuvres
mag men slechts uitvoeren zonder
gevaar of hinder voor andere wegge
bruikers of schade aan wie dan ook
te veroorzaken.
OGEN OPEN IN HET VERKEER!
(10) Een autobus die van een bushalte
wil wegrijden moet men daartoe
gelegenheid geven, door langzamer te
gaan rijden of zo nodig te stoppen. Dit
geldt alleen binnen de bebouwde kom,
en als de buschauffeur de linker rich
tingaanwijzer in werking heeft gesteld
ten teken dat hij wil wegrijden.
Bij het snelheid verminderen of
stoppen mag men het achteropkomende
verkeer niet in gevaar brengen. Der
halve niet plompverloren krachtig rem
men als iemand dicht achter U rijdt.
Ook de buschauffeur moet de nodige
voorzichtigheid betrachten bij het weg
rijden, zodat eigenlijk van een goed
samenspel sprake moet zijn.
(11) Een portier van een voertuig mag
men niet openen of open laten wanneer
daardoor gevaar of hinder voor wegge
bruikers ontstaat.
(12) Passagiers mogen bestuurders
niet afleiden of hinderen. Dit geldt niet
alleen voor buspassagiers, maar ook
voor het vriendinnetje van de bestuur
der!!
(13) Kinderen mogen op de rijbaan
spelen als de weg binnen de bebouwde
kom ligt en gesloten is voor alle rijver-
keer. Op trottoirs, parkeerplaatsen en
dergelijke weggedeelten mogen zij
spelen als daardoor geen gevaar of hin
der voor het verkeer-kan ontstaan.
(14) Stoffen of voorwerpen, schade
lijk of hinderlijk voor het verkeer mag
men niet op de weg werpen en laten
vallen.
(15) Gevaarlijke voorwerpen (zeisen,
hooivorken e.d.) moeten afdoende be
schermd zijn als men ze over een weg
vervoert.
(16) Vee mag men niet zonder toe
zicht op de weg laten lopen.
(17) voorwerpen die de weg kunnen
beschadigen mag men niet over de weg
slepen.
Volgende week zijn in deze rubriek
verzameld, de voorschriften over
„plaats op de weg" en opnieuw een
test.
TEST Nr. 2
1 Wat betekent geel licht bij driekleu
rige verkeerslichten?
a. Opletten, het rode licht verschijnt
spoedig.
b. Stop. Voor bestuurders die het
verkeerslicht zo dicht genaderd
zijn dat stoppen redelijkerwijze
niet meer mogelijk is: doorgaan.
c. Doorgaan; kruising vrijmaken.
2 Bij een bushalte binnen de bebouwde
kom staat een autobus. Zijn linker
richtingaanwijzer knippert, want hij
wil wegrijden. Welke bestuurders
moeten deze bus de gelegenheid ge
ven om weg te rijden?
a. Alle bestuurders, behalve die van
motorvoertuigen behorende tot
een militaire kolonne of een uit
vaartstoet.
b. Alle bestuurders.
c. Alle bestuurders van motorvoer
tuigen.
3 U raakt met uw motor in een situatie
waarbij gevaar dreigt voor andere
weggebruilwrs.
welk signaal geeft u dan als het
donker is?
a. Een knippersignaal. Want bij
donker mag u geen geluidssig
naal geven.
b. Een geluidssignaal. Want een
knippersignaal betekent „ik wil
inhalen".
c. Een geluidssignaal of een knipper-
signaal.
4 Mag een bestuurder van een tweewie
lig motorvoertuig een landbouwtrac-
tor met vierwielige aangangwagen in
halen als ter plaatse een inhaalver-
bodsbord is geplaatst?
a. Ja, mits het verkeer niet wordt ge
hinderd.
b. Neen.
c. Ja, aangezien de tractor langzaam
verkeer is.
5 Wanneer moet een bestuurder bij
DAG verlichting voeren?
a. Bij dichte mist, als het zicht min
der is dan 200 meter.
b. Gedurende de schemering.
c. Als door weersomstandigheden en
gedurende de schemering het dag
licht onvoldoende is en bij dicht
mist of sneeuwval die het zicht
ernstig belemmert.
6 U nadert als bestuurder van de fiets
deze kruising. Moet u aan alle auto's
voorrang verlenen?
a. Neen, de fiets komt van rechts.
b. Ja, alle motorvoertuigen hebben
hier voorrang.
c. Aan auto 2 moet ik voorrang ver
lenen, maar niet aan auto 1
7 Waar moet de bestuurder van de mo
tor, die linksaf wil, gaan tijden?
a. Naar keuze links of rechts.
b. In het m dden van de weg.
c. Uiterst links.
8 Mogen alle bestuurders de midden-
baan volgen?
a. Alleen bestuurders van motor
voertuigen.
b. Ja, tenzij dit door borden verbo
den is.
c. Alleen bestuurders van motor
voertuigen die sneller kunnen en
mogen rijden dan 20 km/u.
9 Wat betekent dit bord?
a. Toegestaan voor fietsers en brom
fietsers.
b. Verplicht fietspad.
c. Verplicht fietspad voor fietsers
en bromfietsers.
10 Wat betekent dit bord?
a. Gesloten voor alle voertuigen, rij
en trekdieren en vee in beide rich
tingen.
b. Verboden voor alle verkeer in bei
de richtingen.
c. Gesloten in beide richtingen voor
alle verkeer, behalve voetgangers.
•3 01 3'6 3"8 3*9 3"£ B'fr 0'£ 9'Z q j
:zisai DVTSJJfl
ding en aanpassing van het winkelcen
trum Brukske.
Aankoop grond en uitgifte ervan in
erfpacht t.b.v. de uitbreiding van het
sociaal medisch centrum „De Clo-
ckert".
Verdaging beslissing beroepschrift
van de heer F. Jenniskens te Ysselsteyn.
Het gaat hier om een door de heer
Jenniskens bij de raad ingediend beroep
tegen de door b. en w. geweigerde
bouwvergunning voor een reeds ge
bouwde loods. Omdat er nog geen
commissie voor de ruimtelijke ordening
benoemd is "door de raad voor het
houden van een hoorzitting, wordt
voorgesteld de beslissing op dit beroep
schrift 2 maanden te verdagen.
Benoeming van de voorzitter en de
plv. voorzitter van de welstandscom
missie.
De raad mag kiezen tussen de wet
houders H. Willems en W. A. Claes-
sens.
In de eerstvolgende vergadering van
de nieuwe gemeenteraad op dinsdag 28
september a.s. zal een besluit moeten
worden genomen over hoeveel en welke
commissies in de komende vier jaar het
college van b. en w. advies en bijstand
moeten geven.
In de afgelopen vier jaar waren er elf
van deze commissies. Daarnaast fun
geerde het seniorenconvent - de voor
zitters van de verschillende frakties - in
bepaald opzicht als commissie van
advies en bijstand alsmede de bestuurs
commissie voor sportzaken, jeugd- en
jongerenwerk.
Dit grote aantal commissies - zo
leerde de praktijk in de afgelopen jaren
legde een zware last op zowel de raads
leden, de leden van het college van b. en
w. en de ambtenaren.
Daarom wordt nu de raad voorge
steld het aantal commissies terug te
brengen tot zeven, waardoor, volgens
het college, een efficiëntere werkwijze
kan ontstaan.
Indien de raad daarmee akkoord gaat
zullen de volgende commissies worden
opgeheven:
de bestuurscommissie voor sportza
ken, jeugd- en jongerenwerk;
de commissie voor verkeer;
de commissie voor agrarische zaken;
de commissie voor cultuur;
de commissie voor financiën "ën be
lastingen;
de commissie voor de werkgelegen
heid; en
de commissie voor handel en mid
denstandszaken.
NIEUWE COMMISSIES
Door het samenvoegen van de taken
van de opgeheven commissies bij die
van nieuw in te stellen raadscommissies,
wordt het mogelijk, dat commissieleden
betrokken worden bij een breder be
leidsterrein. Met elkaar verwante zaken
zullen n.l. in één commissie aan de orde
komen. Daardoor kan de advies- en
bijstandsfunctie van de commissies in
belangrijkheid toenemen.
De raad wordt daarom voorgesteld te
besluiten tot het instellen van de vol
gende commissies:
een commissie voor algemene zaken;
een commissie voor financiën en
economische zaken;
een commissie yoor onderwijs en
cultuur;
een commissie voor jeugd, sport en
recreatie;
een commissie voor maatschappe
lijke zorg;
een commissie voor ruimtelijke or
dening en volkshuisvesting;
een commissie voor openbare wer
ken, verkeer en agrarische zaken.
SAMENSTELLING
Wat betreft de samenstelling van de
commissies verdient het volgens het
college van b. en w. de voorkeur, dat
elke commissie, naast een door het
college aan te wijzen lid-voorzitter, uit
maximaal 10 leden bestaat. Deze tien
leden zullen door de gemeenteraad
worden benoemd in de raadsvergade
ring van dinsdag 12 oktober a.s.
Bij de samenstelling van de commis
sies zal er van worden uitgegaan, dat
hierin tenminste vijf raadsleden en ten
hoogste vijf niet-raadsleden zitting heb
ben.
Het college heeft de voorkeur er voor
uitgesproken, dat de vijf niet-raadsle
den afkomstig zijn uit de z.g. „achter
ban" van de zittende raadsfracties.
Het woord „maximaal" duidt er op,
dat niet iedere commissie MOET
bestaan uit tien leden (naast de voor
zitter). Het is aan de gemeenteraad het
aantal in te vullen (tot ten hoogste 10).
COMMISSIE ALGEMENE ZAKEN
Uit de namen van de nieuwe com
missies blijkt hun werkterrein.
De commissie voor maatschappelijke
zorg is een voortzetting van de vroegere
commissie voor sociale zaken, maat
schappelijk werk en volksgezondheid.
Geheel nieuw is de commissie alge
mene zaken. Haar werkterrein zal
omvatten:
de bestuurszaken, in algemene zin
(waaronder bestuurlijke reorganisatie,
gewestzaken, deelnemen aan c.q. uit
treden uit gemeenschappelijke rege
lingen, binnengemeentelijke decentrali
satie, enz.);
de participatie, de inspraak en de
voorlichting;
de openbare orde en de veiligheid
(waaronder politie- en brandweeraan
gelegenheden, inclusief kredietstellin
gen);
de coördinatie van milieuzaken.
Wat betreft de samenstelling van deze
commissie is het college van b. en w.
van oordeel, dat in elk geval alle fractie
voorzitters zitting zouden moeten heb
ben.
BENOEMING VAN LEDEN
Voor een goed begrip zij vermeld, dat
de gemeenteraad a.s. dinsdag 28 sep
tember zich alleen zal bezighouden met
de verordening, welke de taak, de sa
menstelling, de zittingsduur van de
leden en de werkwijze van de vaste
commissies van advies en bijstand aan
b. en w. regelt.
In zijn vergadering van dinsdag 12
oktober zullen de leden van de
commissies door de gemeenteraad
worden benoemd.
Burgemeester en wethouders van
Venray, maken bekend dat bij de op
heden gehouden loting van de 4!4%
obligatielening - oorspronkelijk groot
2.000.000,- en waarvan heden resteert
100.000,- per 15 oktober 1982 zijn
uitgeloot de nummers:
29 49 52 61 65 100 157
171 186 194 196 211 265 293
295 299 387 431 441 446 472
488 511 529 546 549 555 574
589 592 598 614 636 644 684
688 694 716 756 772 785 819
868 889 934 958 968 976 981
998 1021 1033 1035 1064 1083 1136
1144 1159 1194 1211 1255 1266 1300
1309 1321 1336 1385 1391 1413 1431
1465 1479 1507 1519 1520 1532 1538
1570 1606 1621 1674 1687 1707 1718
1723 1728 1797 1818 1891 1897 1920
1929 1930 1945 1957 1964 1971 1986
2000
De uitbetaling geschiedt ten kantore
van de Nederlandse Credietbank n.v. te
Amterdam; Bankierskantoor Staal
Co te 's-Gravenhage, onder overlegging
van de aflosbaar gestelde obligaties met
de daarbij behorende niet verschenen
coupons.
Venray, 8 september 1982
Burgemeester en wethouders vnd.
mr. H.J.M. Defesche, burgemeester
J.M. Poels, secretaris
Burgemeester en wethouders van
Venray hebben in hun vergadering van
22 september 1982 voor de navolgende
bouwplannen bouwvergunning ver
leend.
Zij, die menen door de afgifte van
een van deze bouwvergunningen recht
streeks in hun belang te zijn getroffen,
kunnen gedurende 30 dagen na datum
van deze publicatie op grond van de
Wet Administratieve Rechtspraak
Overheisdbeschikkingen (AROB) een
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij
burgemeester en wethouders.
het maken van een erfafscheiding
aan de Goetzenhof 4, t.n.v. J.E.T.
Willems;
het bouwen van een jongveestal aan
de Peelweg 8, t.n.v. J.W.M. v.d.
Boogaard;
het bouwen van een fokvarkensstal
annex schuur en gedeeltelijk slopen van
bedrijfsgebouw aan de Zuivelweg 3,
t.n.v. W.J. Peeters;
het plaatsen van een tuinmuur aan de
Hoenderstraat 31, t.n.v. W.M. van
Bakel;
het bouwen van een opfokkippenhok
aan de Endepoel 4a, t.n.v. L.A.P.M.
Jenneskens;
het bouwen van een dorpshuis aan de
Vlies te Veulen, t.n.v. het gemeente
bestuur.
Venray, 24 september 1982
De burgemeester van Venray,
mr. H.J.M. Defesche
het juiste telefoonnummer
schilderwerken hv.
VENRAY
Plataanstraat 12
Tel. 82635
VENLO
GENNEP
.RIIJNDIRS.
OPENSTELLING VAN
HET RAADHUIS
Het raadhuis van Veneay,
Raadhuisstraat 1, is op werkda
gen geopend van 9.00 tot 12.00
uur. Bovendien kan men op
donderdagmiddag van 16.00 tot
17.30 uur bij de afdeling Bevol
kingszaken terecht voor het afha
len van paspoorten, rijbewijzen
e.d.
Gesprekken met ambtenaren
buiten de openingstijden van het
raadhuis uitsluitend na telefoni
sche afspraak (tel. 04780 -
83838). Het Bureau Voorlichting
en Inspraak is dagelijks bereik
baar van 9.00 -17.00 uur.
SPREEKUREN B. EN W.
Burgemeester mr. H.J.M. Defe
sche: maandag van 10.00
- 11.00 uur.
(Openbare orde en veiligheid,
w.o. markten en kermissen;
coördinatie mulieuzaken;
dorps- en wijkraden; econo
mische aangelegenheden:
werkgelegenheid, handel en
middenstand; financiën, belas
tingen en grondbedrijf)-
Wethouder J.A.A. van Oers.
maandag van 10.00-11.00 uur)
(Onderwijs; volwassen-educa
tie; emancipatie; vrije acade
mie, Muziekschool; biblio
theek, sportzaken, culturele
zaken; personeelszaken en or
ganisatie).
Wethouder mevr. H.L.P. Poels-
Peters:
maandag van 10.00-11.00 uur.
(Sociale zaken; samenlevings
opbouw; gezondheidszorg; be
jaardenzorg; culturele minder
heden en werklozenzorg).
Wethouder W.A. Claessens:
maandag van 10.00-11.00 uur.
(Openbare werken; verkeer en
vervoer; reiniging; energiebe
sparing; ruilverkaveling;eigen-
dommen en grondverwer
ving; agrarische zaken en hin
derwetszaken).
Wethouder H.P.T.M. Willems:
maandag van 10.00-11.00 uur.
(Ruimtelijke ordening; volks
huisvesting; bouw- en woning
toezicht; welstandstoezicht;
grondexploitatie bestemmings
plannen; stedebouw; peuter
speelzalen: jeugdwerk en ac
commodaties op het terrein
van maatschappelijke zorg).
Geen spreekuur voor huisves
tingszaken. Betrokkenen dienen
zich rechtstreeks te vervoegen op
het spreekuur bij de Woning
bouwvereniging „Noord-Lim
burg".
Met de bergemeester en wet
houders kan ook een telefonische
afspraak worden gemaakt via de
bestuursassistent, de heer G.
Spelbos, tel. 04780-83838 toestel
117).
Het postadres van het raadhuis
luidt:
Gemeente Venray
Postbus 500
5800 AM Venray
Vragen...? Wendt u tot
de gemeentelijke
voorlichter
Bij burgemeester en wethouders zijn
de navolgende aanvragen ingekomen
om - in afwijking van het geldende be
stemmingsplan c.q. vooruitlopend op
een in voorbereiding zijnd herzienings
plan - bouwvergunning te verlenen
voor:
plaatsen kunstwerk, genaamd 'Eend'
nabij de flat De Hoge Beek, t.n.v.
Gemeentebestuur Venray;
het uitbreiden van horecabedrijf „De
Burggraaf" aan de Raadhuisstraat 6,
t.n.v. C.E.J. Sloots;
het bouwen van een pluimveestal aan
Op de Kamp 4, t.n.v. A.H. Hegger;
het bouwen van een wijkcentrum aan
de Veltumse Kleffen, t.n.v. Gemeente
bestuur Venray;
het bouwen van 49 woningen in de le
fase van het bestemmingsplan Land-
weert, t.n.v. Bouwcoördinatie-kantoor
Drs. Ruyters te Sittard;
het uitbreiden van varkensstallen aan
de Horsterweg 41, t.n.v. W.M.M.
Classens;
het uitbreiden van een varkensstal
aan de Heidsepeelweg 60, t.n.v. Gebrs.
Peeters;
het verbouwen en uitbreiden van een
woning en werkplaats aan de Johan van
Wyttenhorstweg 18, t.n.v. P.J. van
Duynhoven.
Burgemeester en wethouders zijn
voornemens aan deze bouwplannen
medewerking te verlenen. De bouw
plannen liggen met ingang van 24
september 1982 gedurende veertien
dagen voor een ieder ter inzage bij de
afdeling ruimtelijke ordening, kamer
201 van het raadhuis (van 9.00 tot 12.00
uur). Gedurende deze termijn kunnen
eventuele bezwaren schriftelijk bij
burgemeester en wethouders worden
ingediend.
Venray, 24 september 1982
De burgemeester van Venray,
mr. H.J.M. Defesche