Fransen terug in land van herkomst
Zelfstandige Ondernemers bekijken
jrojekt jeugdwerklozen erg kritisch
>i
lebber ink
WOONWAGEN
KAMPJES
1400
„Recycling" 'n deftig woord voor
hergebruik van oude materialen
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
iDeze maand
werkloze
mannen
in Venray
d'ouwe moestuin
PEEL EN MAAS
riJDAG 25 SEPTEMBER 1981 Nr. 39
HONDERDENTWEEDE JAARGANG
TGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY
ROTESTRAAT 68 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652
PEEL EN MAAS
VOOR AL UW DRANKEN
ADVERTENTIEPRIJS 28 ct. per mm. ABONNEMENTSPRIJS
PER HALFJAAR J U,— UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING
BUITEN DE REGIO J 15.-
Sinds enige tijd is in Venray een
perimenteel arbeidsproject voor
jgdige werklozen van start ge-
an. Onder de naam POL-projekt
raktijk Oriënterend Leren) is op
Maasheseweg een bedrijf ge-
cht, dat gaat werken aan niet-
mmerciële projekten, welke veel
de overheidssfeer liggen. Ver-
is er een knutseldienst, een
eubelwerkplaats en een admini-
atief projekt- Men beschikt over
jite hobby-machientjes maar er
d aJ aanvragen voor het plaatsen
d goede machines. Twintig moei-
plaatsbare jongens en meisjes
men deel aan dit experiment.
de bekostiging van dat 4-
jig experiment heeft de gemeen-
Venray subsidie ontvangen. Het
rste jaar zal een bedrag van
700.000,beschikbaar komen.
de houtbewerkingwerkplaats
Zoals te verwachten was, is het
ttal mannelijke werklozen in
in de maand augustus, op-
w gestegen. Gelukkig niet in
rote mate (28 méér), maar dat
rtekent toch wel: bijna elke dag
ornt er iemand zonder werk
Provinciaal is het aantal werk-
>zen ook weer gestegen, en even
ts in Venray was de groei klei-
er dan in de voorafgaande maand.
Hen berekent, dat de helft van
ieze stijging nog werd veroorzaakt
óoor de inschrijving van school-
leriaters.
Landelijk bedraagt het werkloos-
ridspercentage 8,2%, in IJmburg
dat 10,6°/o en in Venray 10,4#/«-
0 te zien steekt Venray iets gun-
tiger af tegenover de rest van de
rovineie, maar de schijn bedriegt.
Ve behoren voortaan tot de stre-
cen met de meeste werkloden,
'alkenburg, Weert, Roermond en
lennep zijn nog plaatsen waar het
rerkloosheidspercentage beneden
4e 10*/o ligt.
Een ander feit, dat de ernst van
Ie toestand nog eens benadrukt,
de groei van het aantal werk
en. Voor de provincie was die
rtijging in één jaar tijds precies
W»; voor Venray liefst 4.3°/». Het
iet er dan ook naar uit dat het
lantal werkloze mannen, dat op
1 september reeds 1383 bedroeg, in
middels de 1400 zal zijn overschre
den.
Het aantal vrouwelijke werklo
den steeg slechts met 2. Een onge
kend klein aantal; in juli waren
dat er nog 79
Ook provinciaal gezien mag men
van enige stabiliteit spreken. Maar
absoluut en relatief blijft de werk
loosheid achter op een zeer hoog
tal- Het landelijk percentage
Werkloze vrouwen (is 14.1*/»; het
Provinciale percentage 19.6*/«; het
Venrayse percentage 17*/«.
Momenteel is er in Venray een
aanbod van 455 jongeren beneden
de 19 jaar, te weten 213 jongens en
142 meisjes. Voor hen staat zegge
schrijve één arbeidsplaats open.
gaat men zich bezighouden met de
fabricage van houten speelgoed
t.b.v. peuterspeelzalen, kinderdag
verblijven en speelplaatsen. Verder
ligt het in dé bedoeling gebruiks
voorwerpen als wandrekken en ma-
gazijnrekken te gaan maken.
De klusjes-onderhoudsdienst is
bedoeld voor reparatie c-q. onder
houd van huishoudelijke appara
tuur en gebouwen, en dan met na
me aan die panden van de Ge
meente waaraan normaal niets ge
daan zou worden.
De administratieve dienst is er
ten behoeve van de houtbewer
kingswerkplaats en de klusjes on
derhoudsdienst.
De voorwaarden aan dit projekt
verbonden zijn zeer streng: zo zal
e.e.a. na 4 jaar zelfstandig moeten
kunnen draaien, zullen aan alle
vestigingsvergunningen en andere
economische vergunningen moeten
worden voldaan, mag het projekt
niet-konkurrerend werken m.b.t.
het plaatselijke bedrijfsleven en zal
er een onderzoek dienen te worden
ingesteld naar de haalbaarheid-
Van het plaatselijk bedrijfsleven
is de medewerking gevraagd in de
vorm van een verklaring van geen
bezwaar, o.m. van de Vereniging
van Zelfstanlige Ondernemers en de
vakorganisaties, waarbij opgemerkt
dient te worden dat deze landelijk
reeds akkoord zijn.
De Venrayse Vereniging van
Zelfstandige Ondernemers heeft dit
experimenteel arbeidsprojekt uit
voerig besproken. Hoewel het be
stuur een aantal vraagtekens
plaatst met betrekking tot de doel
stelling, de werkwijze en het niet-
concurrerend werken, heeft men
onder bepaalde voorwaarden een
verklaring van geen bezwaar afge
geven.
Een van de voorwaarden is, dat
de Vereniging twee plaatsen in de
Begeleidingscommissie krijgt toege
wezen.
Ook de Venrayse aannemers
staan niet onwelwillend tegenover
de aanpak van Ihet probleem jeug-
lige werklozen. Zij zijn in dit ge
val echter kritisch, omdat soort
gelijke projekten elders compleet
uit de hand gelopen zijn. Ook zij
zetten vraagtekens bij het niet-
concurrerend werken; de benodigde
vestigingseisen en de opleiding die
de jeugd normaliter in het bouw
bedrijf krijgt.
Het NVOB (Nederlands Verbond
Ondernemers Bouwnijverheid) is
echter helemaal niet gelukkig met
dergelijke projekten- Zij vrezen
wel degelijk konkurrentie, temeer
omdat het projekt zich over vier
jaar zelf moet kunnen bedruipen
en dan als zelfstandig bedrijf moet
kunnen draaien.
Ook verwacht het NVOB werk
verlies voor de toch al met wei
nig opdrachten gezegende aanne
mers; in het bijzonder de kleine
aannemers, die ook voor kleine
opdradhten te porren zijn.
De stelling dat dit Pol-projekt
een nieuwe markt moet aanboren,
ziet men helemaal niet zitten. Zo
wil de Venrayse Vereniging van
Zelfstandige Ondernemers wel eens
zien waar dat gat in de markt
ontdekt gaat worden. Zij hebben
daaraan gerede twijfels. Inmiddels
zijn bij het bestuur al klachten
binnen gekomen, van ondernemers
die zich op een bepaalde manier
beconcurreerd voelen. Het bestuur
heeft dat intussen ter kennis ge
bracht van de Stuurgroep Jeugd
werkloosheid, en zal de vinger aan
de pols blijven houden.
Om de zaken nog eens heel dui-
düjk te stellen zal de Venrayse
Vereniging van Zelfstandige On
dernemers op de a.s.' ledenverga
dering van 9 november, de leiding
van het POL-projekt en leden van
de Begeleidingscommissie uitnodi
gen. Mogelijk dat de, heren dan
eens uitvoerig op de gang van za
ken kunnen ingaan en als forum
willen optreden.
Om een zo breed mogelijke visie
te krijgen, worden op die vergade
ring ook niet-leden-belangstellen-
den uitgenodigd.
speciaalzaak voor groenten en fruit
grotestraat venray
tel. 04780-80857
Ergens langs de Peel weg in Ys-
selsteyn wijst een reclamebord er
op, dat daar in de buurt een „bre-
kerij" gevestigd is van H- Maessen.
En net zo nieuwsgierig als de vele
bezoekers die onlangs op de „open
dag" daar een kijkje zijn gaan ne
men, gingen ook wij ons licht eens
opsteken om te weten te komen
wat zo'n brekerij nu eigenlijk be
helst.
Haast verscholen achter de groe
ne bomen en struiken langs de
Peelweg, ontwaren we al gauw en
kele flinke puinhopen en dan
dringt het lawaai van zware ma
chines tot ons door. Dichterbij ge
komen passeert ons rakelings een
laadschop beladen met een door
ons nog niet nader te bepalen
grondstof, waarvan er al enkele
bergen zijn opgetast-
Twee zware machines en een
viertal transportbanden staan dan
voor ons. Het lawaai is flink toe
genomen en het is dus ook geen
wonder dat de drie mensen die
daar tussen de kreunende, breken
de en schuddende machines wer
ken, oorkleppen dragen.
Als dan eindelijk enkele knoppen
van een groot schakelbord worden
omgedraaid, vallen voor en na de
machines stil en is het mogelijk
een gesprek te voeren-
H. Maessen, aannemer van grond
werken, zand- en grindbednjf,
heeft sinds een maand of negen
enkele breekmaehines aan zijn be
drijf toegevoegd. Nu is dat op zich
geen zeldzaamheid, want breekma
ehines zijn er in de handel- Maar,
omdat Maessen een mobiele/ver
plaatsbare installatie wilde hebben,
heeft hij met zijn medewerkers die
installatie maar grotendeels zelf ge
maakt. Amper had hij de zaak aan
het draaien, of hij kreeg de kans
om te laten zien wot zijn machines
waard waren
Het vliegveld Beek moest en
kele grote startbanen vernieuwen.
Normaliter zou men 't te verwijde
ren beton ergens op een puinplaats
gestort hebben, doch omdat men
bij toeval vernomen had van de
mobiele breek-installatie van Maes
sen, is men daar eens een kijkje
gaan nemen en kon men tot over
eenstemming komen.
Onder politiegéleidie werd het 55
ton zware gevaarte met bijbeho
rende apparatuur en 'n 320 pk
agregaat naar Beek gereden. Daar
begon men de betonbanen op te
breken en in de machine te stor-
GOED ONDERGOED
komt van
I Marktstraat 5. Venray. telefoon 04780-81294^
ten. Overeengekomen was, dat het
betonbedrijf dat de nieuwe start
bonen ging storten het oude ge
broken beton als vulstof zou ge
bruiken- Dat breken ging dermate
snel, dat de voorraad vulstof voor
het betonbedrijf, als grote bergen
werd opgeslagen. In 'n maand of
vier tijds verwerkte men rond
50.000 kubieke meter oude beton-
Nu gaat het heus niet zo gemak
kelijk en eenvoudig als hier be
schreven staat. De centimeters dik
ke stalen kraakplaten in de breker
moesten nogal eens vernieuwd
worden, omdat men er gewoon ga
ten in gestampt had. Ook de man
gaan ijzeren messen die in de
neven-apparatuur voor nog kleine
korrels zorgen en die toch altijd
zo'n 50 x 30 x 10 cm groot zijn
en 106 kg per stuk wegen, hielden
het geen veertien dagen uit. Dan
waren ze tot amper de helft van
hun eigenlijke omvang afgesleten.
Na deze krachttoer in Beek vol
bracht te hebben keerde men weer
terug naar Ysselsteyn om daar dat
nieuwe onderdeel van het bedrijf
eens goed op poten te zetten-
De grondstoffen voor de verwer
king waren gauw verkregen. Me
nig sloper en aannemer was al blij
zijn puin en ofval gratis en voor
niks bij Maessen te kunnen stor
ten- Ook de wegenbouwers kunnen
er hun opengebroken bitumen-weg-
dek kwijt. En nu zal er heus wel
eens beton tussen het bituum ko
men, of bituum bij het beton, maar
in principe houdt men beide toch
wel gescheiden, evenals het puin
van sloophuizen.
Een laadschop stort het te ver
werken materiaal in een grote
trechter van de machtige breek
machine, waar het middels een sta
len transportband naar de feitelijke
breker gebracht wordt.
Onderweg verliest het materiaal
al het meegevoerde zand en wor
den ongerechtigheden verwijderd-
In de breker worden de stukken
beton, steen of bituum zo te zien
met het grootste gemak, maar toch
met een geweldige kracht vergrui-
zeld. Uit de breker valt het ma
teriaal op een transportband waar
boven een magneet bevestigd is,
voor het verwijderen van ijzer en
staal. Via die transportband komt
het verbrijzelde spul in een andere
machine, aangeduid ails de „praal-
breker''.
In deze kleinere machine zijn
een tweetal stalen zeven aange
bracht, elk zo'n vierkante meter
groot, waardoor het materiaal al
naar grootte gesorteerd wordt en
via twee transportbanden wordt
afgevoerd en opgeslagen.
Het materiaal dat te dik en te
groot is en dus niet door de zeven
valt, komt terecht in een breekin-
richting waar het met de eerder
genoemde grote messen bewerkt
wordt. Weer via twee trannsport-
Ruim 50 Franse afstammelingen
van de Venrayse schapenhandela
ren rond 1900 zijn zondag op be
zoek geweest in het Venrayse,
waar hun vader, grootvader of
zelfs overgrootvader geboren is.
Slechts een enkele was de Neder
landse taal machtig en het was
dus heel logisch dat wethouder van
Oers zijn welkomstwoord in het
Frans hield. Veel van wat over
de Schaapscompagnieën bewaard is
gebleven, werd verzameld door Sef
Verlinden. Dat is in een bescheiden
expositie in het raadhuis bijeen
gebracht. Geïnteresseerden kunnen
daar deze week nog kennis van
nemen.
Op het bordes van het gemeente
huis werd de groep nog eens op
foto's verenigd.
Een rondtocht door Venray naar
Merselo, Heide en Veulen bracht
de gasten bij de boerderij van H.
Willems aan de Veulenseweg, waar
een verbroederingsboom geplant
werd- De oudste deelnemer aan de
ze reünie, d'e heer André ELbers
mocht de plechtigheid verrichten.
Hij had een potje Franse aarde
meegebracht omdat de boom daar
in volgens zijn zeggen beter zou
groeien.
Op de boerderij van Willems
heeft de wieg gestaan van de El-
bersen die destijds naar Frankrijk
trokken. De jongste deelnemer
meende dat Eibers de boom alleen
niet geplant kreeg. Hij stak bereid
willig en onder grote hilariteit de
helpende hand uit
In de namiddag verzamelde het
gezelschap zich in het Bowling-
Bistro te Oostrum, waar (opnieuw)
kennis gemaakt werd met de Ven
rayse (achterneven en nichten.
banden komt het materiaal op
nieuw in dezelfde machine terug,
waar het ditmaal wel door de ze
ven valt en wordt afgevoerd-
Naar gelang de zeven welke men
gebruikt, met grote of kleinere
mazen, krijgt men grotere of klei
nere korrels beton, steen of bituum.
Het produkt is dan klaar voor
recycling hergebruik. En dat
hergebruik is velerlei. We zagen
het reeds, de betonkorrels kunnen
weer in nieuwe beton gebruikt
worden- De korrels van steenpuin
voor erfverharding óf als onder
grond in de wegenbouw, óf als vul
stof. De korrels bituum zijn zon
der meer zo te gebruiken voor
erfverharding maar kunnen ook in
de wegenbouw opnieuw gebruikt
worden, al dan niet tesamen met
nieuwe bituum. De kleinere bi-
tuumkorrels kunnen zelfs met een
trilapparaat tot een vrij compacte
massa worden samengevoegd.
Nu is aan het breken van bi
tuum één nadeel verbonden: op
warme zomerse dagen is het niet
te verwerken, omdat het door de
warmte te buigzaam wordt en zien
niet laat breken-
Ook beton heeft zijn moeilijk
heden: de voorkeur gaat uit naar
ongewapend beton, maar niet al te
grote brokken met een lichte be
wapening worden evengoed ver
werkt. Beton met zware bewape
ning kan helaas niet gebruikt wor
den.
Intussen heeft men daar aan de
Peelweg al een aardige voorraad
materiaal voor hergebruik opgesla
gen. Er is voldoende vraag naar
en het laat zich aanzien, dat dit
onderdeel van Maessen's bedrijf
niet 'het slechtste is.
Natuurlijk moeten de bouwakti-
viteiten niet achteruitgaan, want
dan krijgt men geen oude mate
rialen en afval meer aangevoerd,
maar daarin heeft Maessen het
volste vertrouwen, ondanks de te
ruglopende conjunctuur-
'n leesbare krant
Uit een informatie-bulietin
van het Gewest Noord Lim
burg blijkt dat het op 1 juli
j.l. nog maar droevig gesteld
was met de realisering van
de diverse sub-kampjes voor
woonwagenbewoners.
In de 16 gemeenten waar
per 1 januari 1982 de woon
wagenbewoners standplaat
sen zouden moeten krijgen,
waren er slechts 4 gereali
seerd, waaroij Venray met
het kampje Spurkterhof wel
een der allereerst en was.
In twee gemeenten, Meijel
en Arcen-Velden is zelfs een
beroep op de Kroon gedaan
uit protest tegen de aange
wezen lokaties.
Het kamp In de Römer te
Venlo zal per 1 januari a.s.
als centrum ophouden te be
staan. Wellicht ook mede
daardoor komt er vermoede
lijk komend jaar een pro
vinciaal autowrakkenplan,
waarin de belangen van de
woonwagenbewoners 'n zwa
re rol zullen moeten spelen.
In of bij de kleine centra
mogen de woonwagenbewo
ners geen sloopaktiviteiten
uitoefenen soms wel op
een daartoe aangewezen
klein terrein. Voor het ove
rige blijft men aangewezen
op Venlo waar enkele grote
sloopterreinen bestaan.