Het nart van fle garage: de moderne werkplaats Zekerheid met Al-certificaat Miljoen omzet in magazijn met 5800 onderdelen Jubilarissen Koninklijke auto's In de ruime werkplaats van Garage van Haren klopt het hart van het automobielbedrijf. Hier is dagelijks een tiental monteurs met afleve ring, onderhoud, keuring of reparaties bezig. Of het nu het repareren van een lekke band is of het reviseren van een motor, het herstellen van een kabel, het zoeken naar een verborgen mankement, uitlijnen, balanceren of gewoon maar olieverversen. Tien stuk voor stuk des kundige monteurs staan dagelijks klaar om er voor te zorgen, dat een Fordrijder een tevreden weggebruiker is. Meerdere malen per jaar volgen zij de door het hoofdbedrijf in Am sterdam georganiseerde cursussen, die soms een paar dagen maar ook wel een hele week duren. Zo blijven zij in alle opzichten op de hoogte van alle ontwikkelingen en vernieuwingen binnen het garage bedrijf. Daarnaast instrueren de monteurs elkaar aan de hand van b.v. videobanden. Een leek zou geneigd zijn te veronder stellen, dat de man van de smeerbrug een van de eenvoudigste functies zou hebben. Niets is minder waar. Bij Garage van Ha ren wordt deze functie uitgevoerd door een eersteklas monteur omdat hij in feite „het visitekaartje van het bedrijf" is. Het mag natuurlijk nooit gebeuren, dat hij de olie uit de versnellingsbak laat wegopen en het carter met de nieuwe olie vult Hij moet dus precies weten, welke doppen waar bij horen. Bovendien is -hij de man, die tijdens het olieverversen zijn deskun dig oog moet laten gaan over de rest van de auto. Eventuele slijtages aan banden, uitlaat, ruitenwissers zal hij direct aan de klant moeten melden. De praktijk heeft uitgewezen, dat de tips van de man aan de smeerput bijzonder worden gewaar deerd, omdat hierbij in zeer ernstige mate geldt, dat voorkomen altijd nog beter dan genezen is. EEN VAN DE TIEN Toon van Mill is een van de tien all round monteurs, wie het om het even is of hij nu een gasinstallatie moet inbouwen of het onderhoud aan een „automatische Dak" moet verzorgen. Met evenveel plezier verwisselt hij een band of staat hij uit te lijnen, verwisselt hij een achtertrein of speurt hij naar een elektrische storing. Van een monteur, die al zeventien jaar in het bedrijf meeloopt, zou verwacht mo gen worden, dat hij in een of ander on derdeel gespecialiseerd is. „Voorkeuren heb ik niet" zegt hij. „Zou ik speciale voorkeuren hebben, zou dat automatisch betekenen, dat ik aan andere dingen een hekel zou hebben. Ik ben allround, net als mijn collega's". Maar al heeft hij dan toch geen be paalde voorkeuren, de Venrayse politie heeft die kennelijk wel. Wat Toon in de werkplaats ook aan het doen is blijft om het even. Zodra echter een politiewagen binnenrijdt, dan laat hij alles in de steek en duikt hij in of onder die wagen. Dat is traditie, dat is zijn pakkie-an. Tot volle tevredenheid van de politie overigens. SERVICE Tal van klanten laten op een andere wijze hun vertrouwen in Garage van Haren blijken. Hiervoor behoeft men slechts op het planbord te kijken. De vrijdag is n.f. de dag van de onderhoudsbeurten, 's Mor gens worden de wagens van een aantal vaste klanten gehaald of gebracht, gecon troleerd en getest en aan het einde van de werkdag krijgt men de wagen in alle opzichten rijklaar en betrouwbaar terug. Zo ia de service van Van Haren. VROEGER EN NU Al gaat de ervaring van Toon van Mill op autogebied dan „maar" zeventien jaar te rug, in de loop der jaren heeft hij toch een grote ontwikkeling meegemaakt. Dan wijst hij alleen maar even naar de moderne technische apparatuur, welke de monteur van nu ten dienste staat voor afstellen, beanen, inspecteren, controleren, afzuigen en het speciale gereedschap waarvan de monteur anno 1981 zich be dient. „Vergelijk dat maar eens met het werken van vroeger, toen we alles moesten doen met sleutels en tangen" zegt Toon. Een ander opvalend verschil tussen vroe ger en nu zit volgens Toon van Mill in de tegenwoordige lakweerstand en de roest- behandeling. Een wagen, die wordt afge- Bij de verkoop van een nieuwe wagen krijgt men een deskundig verkoper Harrie Marcetlis. leverd, nieuw of gebruikt, heeft thans wei nig roestkansen vanwege de behandeling, welke zij hebben ondergaan. Daarnaast zijn de moderne poetsmiddelen ook stuk ken beter dan de cleaners van vroeger. FLAT-RATE Een andere manier van werken, die dui delijk afwijkt van vroeger, is het systeem van de z.g. „flat-rate-basis". Bracht je vroeger een wagen naar de garage, dan moest je maar afwachten hoe lang het werk duurde en hoe de rekening er uit zou zien. Thans ligt dat duidelijk anders. Voor ieder werk weet men exact hoe lang het duurt en wat het gaat kosten. Alles staat van te voren vast en men is niet afhan kelijk meer van een vlugge of minder vlug ge monteur, waardoor b.v. het aantal ge werkte uren kan worden beinvloed. En als men wil zien hoe en met welke liefde voor het vak in Garage van Haren wordt gewerkt, dan behoeft men op za terdag 27 juni maar even naar het „Open Huis" te gaan. Dan is alles in vol bedrijf en kan men onder het genot van een glaasje zich overtuigen van wat vakman schap vermag. Bij het geven van een grote beurt wordt alles tot in de perfectie nagekeken. In deze tijd, waarin alles duurder wordt en tal van zekerheden op de tocht zijn komen te staan, kunnen velen zich de weelde van de aanschaf van een nieuwe wagen niet veroorloven. Maar geen enkele autorijder kan er aan ontkomen, dat hij op een gegeven ogen blik de beslissing zal moeten nemen om een andere wagen te nemen. Een auto kan nog zo goed zijn, op een bepaald ogenblik zal de tand des tijds toeslaan. De reparatiekosten worden dan zÖ hoog, dat men beter op een andere auto kan overstappen. Is men eenmaal aan het autobezit ge wend, dan zal men er niet gemakkelijk toekomen hiervan afstand te doen. Gelukkig is er dan altijd nog Garage van Haren, die betaalbare gebruikte auto's verkoopt met het bekende, zekerheidge- vende A1-certificaat. Er zijn tal van autorijders, die om goedkoop te kunnen rijden na verloop van enige tijd hun wagen inruilen voor een nieuwe. Deze gebruikte wagens worden terdege nagekeken en de beste komen in aanmer king voor het A1-vignet. Henk Arts Is de speciale monteur, die beslist of dit etiket op de gebruikte wagen kan worden geplakt. Het A1-certificaat houdt in, dat de ge bruikte auto door Garage van Haren gron dig is geïnspecteerd en in een prima staat van onderhoud verkeert. Daarom worden alle voor garantie in aanmerking komende werkzaamheden vergoed gedurende drie maanden, ongeacht het aantal kilometers, dat de nieuwe eigenaar met de gebruikte wagen heeft gereden. Onder bepaalde voorwaarden heeft de koper zelfs het recht de wagen binnen 14 dagen na levering tegen een vergoeding van verreden kilometers om te ruilen tegen een andere wagen van gelijke waarde. Dat laatse komt in de praktijk van het garagebedrijf vrijwel niet voor, omdat bij Garage van Haren een van een Al-certifi caat voorziene auto gegarandeerd goed is. Men heeft de keus uit 350 Ford-auto's van verschillende types en jaargangen. Staat men voor de keuze om de auto te vervangen en durft men het financieel ge zien niet aan een nieuwe te kopen, dan is het zeker de moeite waard om bij Garage „van Haren zijn licht op te steken over de aanschaf van een gebruikte wagen. Het A1-certificaat staat in voor zekerheid. Henk Arts beslist of het A1-certificaat op een gebruikte wagen kan worden geplakt Een grondige inspectie gaat hieraan vooraf. Plet Gommans en Wim Tissen weten feilloos de weg in het magazijn. Piet Gommans uit Leunen, de chef van het magazijn, is al ruim 31 jaar in dienst van het Garagebedrijf van Haren. Begonnen als smeerputjongen werd hij in het begin van de vijftiger Jaren bromfietsmonteur en vla een tijdelijke Job in het magazijn werd hij twintig Jaar geleden chef van het ma gazijn. Hij is de man, die feilloos de weg weet in de rekken en bakjes waarin niet minder dan 5.800 verschillende grote en kleine on derdelen zijn opgeborgen. Was het vroeger zo, dat iedere monteur zelf in het magazijn ging grasduinen naar een of ander onderdeel, thans is de zaak perfect geregeld. Geen onderdeel(tje) wordt afgegeven, zonder dat Piet Gommans en zijn rechter hand Wim Tissen het niet eigenhandig uit het magazijn hebben gehaald en de mon teur dit op de kaart heeft aangetekend. Dat moet ook wel. zeker als men weet, dat Piet Gommans en Wim Tissen met hun magazijn-onderdelen een jaarlijkse omzet maken van een dikke miljoen gulden. Die onderdelen variëren dan van een borgrlngetje voor de carburateur van negen cent tot een nieuwe motor van zo'n slor dige 8.000,van bougies toe nieuwe banden, van een pakking tot een nieuwe uitlaat, van een voorruit tot een versnel- Mede als gevolg van het feit, dat Ga rage van Haren in het jaar van haar gou den bestaansfeest-in werkelijkheid drieën vijftig jaar bestaat, heeft het bedrijf al enkele gouden jubilarissen kunnen huldi gen. Dat was in de eerste plaats Helm van Veghel, die onlangs zijn gouden huwelijks feest vierde. Hij werkte eerst op de steenoven in Overloon als vrachtwagenchauffeur.. In 1928, toen de fa. van Haren in Venray een ga ragebedrijf ging runnen, ging hij „mee over". Hij werkte zowel in de garage of als taxichauffeur. In latere jaren was hij de vaste pompbediende. En nog steeds laat hij zich trouw in de garage aan de Raadhuisstraat zien. They Cremers, die in 1928 met zijn broer Toon werkzaam was in de garage aan de Grote Markt, mag helaas het gouden feest van zijn vroegere werkgever niet meer meemaken. Wel is dit weggelegd voor Toon Ewalds, die inmiddels ook zijn gouden jubileum achter de rug heeft. Zilveren jubilarissen zijn er in de loop der jaren genoeg geweest. Albert Beerkens de boekhouder, zal op 16 augustus a.s. terugdenken aan de dag waarop hij vijf entwintig jaar geleden als jong broekje bij van Haren op de loonlijst kwam te staan. lingsbak. Noem maar op; alles is in het magazijn te vinden, Daarnaast vereist ieder nieuw Ford-mo del. dat in de showroom wordt geplaatst, speciaal gereedschap en onderdelen voor een totaal bedrag van ruw geschat 50.000 gulden. En ook daarover heeft de maga zijnmeester de verantwoordelijkheid. Met trots kunnen zij dan ook zeggen, dat alles direct leverbaar is vanuit zijn magazijn. Al zijn zij dan ook minder te vreden met de ruimte, waarmee zij moeten woekeren. Maar ook zij weten, dat ook voor hen eind volgend jaar een behoorlijke ruimte beschikbaar komt in de nieuwbouw aan de Noordsingel. Dat mag dan ook wel omdat de ver koop aan particuliere doe-het-zelvers de laatste jaren steeds meer is toegenomen. met name die van bougies, oliefilters en andere onderhoudsonderdelen. De grote magazijnomzet heeft tevens tot gevolg, dat driemaal per jaar de gehele voorraad wordt vernieuwd. Aanvulling van onderdelen gaat geheel volgens een geautomatiseerd bevoorra dingssysteem. waardoor men er altijd van verzekerd is. dat een bepaald onderdeel bij Piet Gommans en Wim Tissen aanwe zig is. Nu mag natuurlijk in alle bescheidenheid worden gezegd, dat iedere wagen, die nieuw ofgebruikt via Garage van Haren op de weg komt, een vorstelijke auto is. Feit is echter ook, dat hetzelfde bedrijf al tweemaal échte koninklijke auto's heeft verhandeld. In 1973 waagden, ondanks de oliecrisis, de gebroeders Joos en Bert van Haren een geweldige gok. Zij kregen de kans om in het bezit te komen van niet minder dan zesentwintig Fordwagens, die geduren de een jaar in bedrijf waren geweest bij het Koninklijk Huis. Met evenzoveel chauffeurs reed men in een bus naar Amsterdam om de blauwe koninklijke auto's naar Venray te brengen. Binnen drie maanden werden al deze wa gens met nieuwe garantie het hele land door verkocht. Vorig jaar kreeg de heer Bert van Haren weer de kans om ineens eenentwintig Granada's, Ghia's en G.L.I.'s van het Ko ninklijk Huis te betrekken. Directeur Bert van Haren herinnert zich nog de pijn in zijn buik, toen hij achteraan in de „koninklijke" karavaan rijdend in een bocht van de weg alle auto's op een rij zag. Eenentwintig stuk voor stuk schitterende en goed onderhouden wagens, die een behoorlijk kapitaal vertegenwoordigden Raakte hij ze, evenals de eerste keer, weer allemaal kwijtBleef hij er nu mee zittenWas het een goede of een slechte gok geweest Hij herinnert zich ook nog de verbaasde politieman, die de karavaan aanhield en het zijne wilde weten van de optocht wa gens van het Koninklijk Huis, die van een andere nummerplaat waren voorzien Maar hei bleek wéér een goede gok te zijn geweest. Binnen de kortst mogelijke tijd had hij weer menigeen gelukkig ge maakt met een wagen uit de koninklijke stallen. En vandaag aan de dag ziet men ze nóg in Venray rijden: de koninklijke, vorstelijke wagens van Van Haren. Vroeger en nu Volgens een oud contract uit het jaar 1931 was de fa. L. J. van Haren ala official dealer verplicht per Jaar 1 Fordauto, 1 Fordtruck en 1 Ferguson- trekker af te nemen van de N.V. Ne- derlandsche Ford Automobielfabriek Rotterdam. Vijftig Jaar later ligt de zaak wel even anders. Ingevolge het dealerschap Is men thans verplicht naast 1 Ford bestelauto niet minder dan 23 perso nenauto's in voorraad te hebben. Cursus „Pech Onderweg" voor dames Wanneer een man spreekt over een „vrouw achter het stuur", dan bedoelt hij beslist niets vleiends te zeggen. Chaufferende dames hebben nu een maal per definitie de naam geen ver stand te hebben van weggebruik en auto's. Dat de praktijk vaak anders is, willen de heren der schepping liever niet horen Garage van Haren wil daaraan wat gaan doen. Ter afsluiting van de vie ring van het vijftigjarig bestaan van het bedrijf zal voor de leden van het Venrayse Vrouwengilde een cursus „Pech Onderweg" worden gegeven. Reeds nu is gebleken, dat voor een dergelijke cursus grote belangstelling zal bestaan. Al is het alleen maar om straks te kunnen laten zien dat de vrouw ook op het gebied van opheffen van kleine storingen onderweg haar mannetje staat. het Shell-pompstation aan de Raadhuisstraat is het Esso-Self-Service station aan de Leunseweg/hoek Zuidsingel een wezenlijk onderdeel van Garage van Haren. Olie verversen en tanken van benzine en dieselolie gaat in een handomdraai. In het kleine supermarktje vindt men van alles: gereedschappen, accessoires, snoep, rookartikelen, drank, noem maar op. Beide pompstations een garantie voor goede service.

Peel en Maas | 1981 | | pagina 16