Het nart van fle garage: de moderne werkplaats
Zekerheid met Al-certificaat
Miljoen omzet in magazijn met 5800 onderdelen
Jubilarissen
Koninklijke
auto's
In de ruime werkplaats van Garage van Haren klopt het hart van het
automobielbedrijf. Hier is dagelijks een tiental monteurs met afleve
ring, onderhoud, keuring of reparaties bezig. Of het nu het repareren
van een lekke band is of het reviseren van een motor, het herstellen
van een kabel, het zoeken naar een verborgen mankement, uitlijnen,
balanceren of gewoon maar olieverversen. Tien stuk voor stuk des
kundige monteurs staan dagelijks klaar om er voor te zorgen, dat
een Fordrijder een tevreden weggebruiker is.
Meerdere malen per jaar volgen zij de door het hoofdbedrijf in Am
sterdam georganiseerde cursussen, die soms een paar dagen maar
ook wel een hele week duren. Zo blijven zij in alle opzichten op de
hoogte van alle ontwikkelingen en vernieuwingen binnen het garage
bedrijf. Daarnaast instrueren de monteurs elkaar aan de hand van
b.v. videobanden.
Een leek zou geneigd zijn te veronder
stellen, dat de man van de smeerbrug een
van de eenvoudigste functies zou hebben.
Niets is minder waar. Bij Garage van Ha
ren wordt deze functie uitgevoerd door
een eersteklas monteur omdat hij in feite
„het visitekaartje van het bedrijf" is. Het
mag natuurlijk nooit gebeuren, dat hij de
olie uit de versnellingsbak laat wegopen
en het carter met de nieuwe olie vult
Hij moet dus precies weten, welke doppen
waar bij horen. Bovendien is -hij de man,
die tijdens het olieverversen zijn deskun
dig oog moet laten gaan over de rest van
de auto. Eventuele slijtages aan banden,
uitlaat, ruitenwissers zal hij direct aan de
klant moeten melden. De praktijk heeft
uitgewezen, dat de tips van de man aan
de smeerput bijzonder worden gewaar
deerd, omdat hierbij in zeer ernstige mate
geldt, dat voorkomen altijd nog beter dan
genezen is.
EEN VAN DE TIEN
Toon van Mill is een van de tien all
round monteurs, wie het om het even is
of hij nu een gasinstallatie moet inbouwen
of het onderhoud aan een „automatische
Dak" moet verzorgen. Met evenveel plezier
verwisselt hij een band of staat hij uit te
lijnen, verwisselt hij een achtertrein of
speurt hij naar een elektrische storing.
Van een monteur, die al zeventien jaar
in het bedrijf meeloopt, zou verwacht mo
gen worden, dat hij in een of ander on
derdeel gespecialiseerd is. „Voorkeuren
heb ik niet" zegt hij. „Zou ik speciale
voorkeuren hebben, zou dat automatisch
betekenen, dat ik aan andere dingen een
hekel zou hebben. Ik ben allround, net als
mijn collega's".
Maar al heeft hij dan toch geen be
paalde voorkeuren, de Venrayse politie
heeft die kennelijk wel. Wat Toon in de
werkplaats ook aan het doen is blijft om
het even. Zodra echter een politiewagen
binnenrijdt, dan laat hij alles in de steek
en duikt hij in of onder die wagen. Dat
is traditie, dat is zijn pakkie-an. Tot volle
tevredenheid van de politie overigens.
SERVICE
Tal van klanten laten op een andere
wijze hun vertrouwen in Garage van Haren
blijken. Hiervoor behoeft men slechts op
het planbord te kijken. De vrijdag is n.f.
de dag van de onderhoudsbeurten, 's Mor
gens worden de wagens van een aantal
vaste klanten gehaald of gebracht, gecon
troleerd en getest en aan het einde van
de werkdag krijgt men de wagen in alle
opzichten rijklaar en betrouwbaar terug.
Zo ia de service van Van Haren.
VROEGER EN NU
Al gaat de ervaring van Toon van Mill op
autogebied dan „maar" zeventien jaar te
rug, in de loop der jaren heeft hij toch een
grote ontwikkeling meegemaakt.
Dan wijst hij alleen maar even naar de
moderne technische apparatuur, welke de
monteur van nu ten dienste staat voor
afstellen, beanen, inspecteren, controleren,
afzuigen en het speciale gereedschap
waarvan de monteur anno 1981 zich be
dient.
„Vergelijk dat maar eens met het werken
van vroeger, toen we alles moesten doen
met sleutels en tangen" zegt Toon.
Een ander opvalend verschil tussen vroe
ger en nu zit volgens Toon van Mill in de
tegenwoordige lakweerstand en de roest-
behandeling. Een wagen, die wordt afge-
Bij de verkoop van een nieuwe wagen krijgt men een deskundig
verkoper Harrie Marcetlis.
leverd, nieuw of gebruikt, heeft thans wei
nig roestkansen vanwege de behandeling,
welke zij hebben ondergaan. Daarnaast
zijn de moderne poetsmiddelen ook stuk
ken beter dan de cleaners van vroeger.
FLAT-RATE
Een andere manier van werken, die dui
delijk afwijkt van vroeger, is het systeem
van de z.g. „flat-rate-basis".
Bracht je vroeger een wagen naar de
garage, dan moest je maar afwachten hoe
lang het werk duurde en hoe de rekening
er uit zou zien.
Thans ligt dat duidelijk anders. Voor
ieder werk weet men exact hoe lang het
duurt en wat het gaat kosten. Alles staat
van te voren vast en men is niet afhan
kelijk meer van een vlugge of minder vlug
ge monteur, waardoor b.v. het aantal ge
werkte uren kan worden beinvloed.
En als men wil zien hoe en met welke
liefde voor het vak in Garage van Haren
wordt gewerkt, dan behoeft men op za
terdag 27 juni maar even naar het „Open
Huis" te gaan. Dan is alles in vol bedrijf
en kan men onder het genot van een
glaasje zich overtuigen van wat vakman
schap vermag.
Bij het geven van een grote beurt wordt
alles tot in de perfectie nagekeken.
In deze tijd, waarin alles duurder wordt
en tal van zekerheden op de tocht zijn
komen te staan, kunnen velen zich de
weelde van de aanschaf van een nieuwe
wagen niet veroorloven.
Maar geen enkele autorijder kan er aan
ontkomen, dat hij op een gegeven ogen
blik de beslissing zal moeten nemen om
een andere wagen te nemen. Een auto
kan nog zo goed zijn, op een bepaald
ogenblik zal de tand des tijds toeslaan.
De reparatiekosten worden dan zÖ hoog,
dat men beter op een andere auto kan
overstappen.
Is men eenmaal aan het autobezit ge
wend, dan zal men er niet gemakkelijk
toekomen hiervan afstand te doen.
Gelukkig is er dan altijd nog Garage
van Haren, die betaalbare gebruikte auto's
verkoopt met het bekende, zekerheidge-
vende A1-certificaat.
Er zijn tal van autorijders, die om
goedkoop te kunnen rijden na verloop
van enige tijd hun wagen inruilen voor
een nieuwe.
Deze gebruikte wagens worden terdege
nagekeken en de beste komen in aanmer
king voor het A1-vignet.
Henk Arts Is de speciale monteur, die
beslist of dit etiket op de gebruikte wagen
kan worden geplakt.
Het A1-certificaat houdt in, dat de ge
bruikte auto door Garage van Haren gron
dig is geïnspecteerd en in een prima staat
van onderhoud verkeert. Daarom worden
alle voor garantie in aanmerking komende
werkzaamheden vergoed gedurende drie
maanden, ongeacht het aantal kilometers,
dat de nieuwe eigenaar met de gebruikte
wagen heeft gereden.
Onder bepaalde voorwaarden heeft de
koper zelfs het recht de wagen binnen 14
dagen na levering tegen een vergoeding
van verreden kilometers om te ruilen tegen
een andere wagen van gelijke waarde.
Dat laatse komt in de praktijk van het
garagebedrijf vrijwel niet voor, omdat bij
Garage van Haren een van een Al-certifi
caat voorziene auto gegarandeerd goed is.
Men heeft de keus uit 350 Ford-auto's
van verschillende types en jaargangen.
Staat men voor de keuze om de auto te
vervangen en durft men het financieel ge
zien niet aan een nieuwe te kopen, dan is
het zeker de moeite waard om bij Garage
„van Haren zijn licht op te steken over de
aanschaf van een gebruikte wagen.
Het A1-certificaat staat in voor zekerheid.
Henk Arts beslist of het A1-certificaat op een gebruikte wagen kan worden geplakt Een
grondige inspectie gaat hieraan vooraf.
Plet Gommans en Wim Tissen weten feilloos de weg in het magazijn.
Piet Gommans uit Leunen, de chef van
het magazijn, is al ruim 31 jaar in dienst
van het Garagebedrijf van Haren. Begonnen
als smeerputjongen werd hij in het begin
van de vijftiger Jaren bromfietsmonteur en
vla een tijdelijke Job in het magazijn werd
hij twintig Jaar geleden chef van het ma
gazijn.
Hij is de man, die feilloos de weg weet
in de rekken en bakjes waarin niet minder
dan 5.800 verschillende grote en kleine on
derdelen zijn opgeborgen.
Was het vroeger zo, dat iedere monteur
zelf in het magazijn ging grasduinen naar
een of ander onderdeel, thans is de zaak
perfect geregeld.
Geen onderdeel(tje) wordt afgegeven,
zonder dat Piet Gommans en zijn rechter
hand Wim Tissen het niet eigenhandig uit
het magazijn hebben gehaald en de mon
teur dit op de kaart heeft aangetekend.
Dat moet ook wel. zeker als men weet,
dat Piet Gommans en Wim Tissen met hun
magazijn-onderdelen een jaarlijkse omzet
maken van een dikke miljoen gulden.
Die onderdelen variëren dan van een
borgrlngetje voor de carburateur van negen
cent tot een nieuwe motor van zo'n slor
dige 8.000,van bougies toe nieuwe
banden, van een pakking tot een nieuwe
uitlaat, van een voorruit tot een versnel-
Mede als gevolg van het feit, dat Ga
rage van Haren in het jaar van haar gou
den bestaansfeest-in werkelijkheid drieën
vijftig jaar bestaat, heeft het bedrijf al
enkele gouden jubilarissen kunnen huldi
gen.
Dat was in de eerste plaats Helm van
Veghel, die onlangs zijn gouden huwelijks
feest vierde.
Hij werkte eerst op de steenoven in
Overloon als vrachtwagenchauffeur.. In 1928,
toen de fa. van Haren in Venray een ga
ragebedrijf ging runnen, ging hij „mee
over". Hij werkte zowel in de garage of
als taxichauffeur. In latere jaren was hij
de vaste pompbediende. En nog steeds
laat hij zich trouw in de garage aan de
Raadhuisstraat zien.
They Cremers, die in 1928 met zijn broer
Toon werkzaam was in de garage aan de
Grote Markt, mag helaas het gouden feest
van zijn vroegere werkgever niet meer
meemaken. Wel is dit weggelegd voor Toon
Ewalds, die inmiddels ook zijn gouden
jubileum achter de rug heeft.
Zilveren jubilarissen zijn er in de loop
der jaren genoeg geweest. Albert Beerkens
de boekhouder, zal op 16 augustus a.s.
terugdenken aan de dag waarop hij vijf
entwintig jaar geleden als jong broekje
bij van Haren op de loonlijst kwam te
staan.
lingsbak. Noem maar op; alles is in het
magazijn te vinden,
Daarnaast vereist ieder nieuw Ford-mo
del. dat in de showroom wordt geplaatst,
speciaal gereedschap en onderdelen voor
een totaal bedrag van ruw geschat 50.000
gulden. En ook daarover heeft de maga
zijnmeester de verantwoordelijkheid.
Met trots kunnen zij dan ook zeggen,
dat alles direct leverbaar is vanuit zijn
magazijn. Al zijn zij dan ook minder te
vreden met de ruimte, waarmee zij moeten
woekeren.
Maar ook zij weten, dat ook voor hen
eind volgend jaar een behoorlijke ruimte
beschikbaar komt in de nieuwbouw aan
de Noordsingel.
Dat mag dan ook wel omdat de ver
koop aan particuliere doe-het-zelvers de
laatste jaren steeds meer is toegenomen.
met name die van bougies, oliefilters en
andere onderhoudsonderdelen.
De grote magazijnomzet heeft tevens
tot gevolg, dat driemaal per jaar de gehele
voorraad wordt vernieuwd.
Aanvulling van onderdelen gaat geheel
volgens een geautomatiseerd bevoorra
dingssysteem. waardoor men er altijd van
verzekerd is. dat een bepaald onderdeel
bij Piet Gommans en Wim Tissen aanwe
zig is.
Nu mag natuurlijk in alle bescheidenheid
worden gezegd, dat iedere wagen, die
nieuw ofgebruikt via Garage van
Haren op de weg komt, een vorstelijke
auto is.
Feit is echter ook, dat hetzelfde bedrijf
al tweemaal échte koninklijke auto's heeft
verhandeld.
In 1973 waagden, ondanks de oliecrisis,
de gebroeders Joos en Bert van Haren
een geweldige gok. Zij kregen de kans
om in het bezit te komen van niet minder
dan zesentwintig Fordwagens, die geduren
de een jaar in bedrijf waren geweest bij
het Koninklijk Huis.
Met evenzoveel chauffeurs reed men in
een bus naar Amsterdam om de blauwe
koninklijke auto's naar Venray te brengen.
Binnen drie maanden werden al deze wa
gens met nieuwe garantie het hele land
door verkocht.
Vorig jaar kreeg de heer Bert van Haren
weer de kans om ineens eenentwintig
Granada's, Ghia's en G.L.I.'s van het Ko
ninklijk Huis te betrekken. Directeur Bert
van Haren herinnert zich nog de pijn in
zijn buik, toen hij achteraan in de
„koninklijke" karavaan rijdend in een
bocht van de weg alle auto's op een rij
zag.
Eenentwintig stuk voor stuk schitterende
en goed onderhouden wagens, die een
behoorlijk kapitaal vertegenwoordigden
Raakte hij ze, evenals de eerste keer,
weer allemaal kwijtBleef hij er nu
mee zittenWas het een goede of
een slechte gok geweest
Hij herinnert zich ook nog de verbaasde
politieman, die de karavaan aanhield en
het zijne wilde weten van de optocht wa
gens van het Koninklijk Huis, die van een
andere nummerplaat waren voorzien
Maar hei bleek wéér een goede gok te
zijn geweest. Binnen de kortst mogelijke
tijd had hij weer menigeen gelukkig ge
maakt met een wagen uit de koninklijke
stallen.
En vandaag aan de dag ziet men ze nóg
in Venray rijden: de koninklijke, vorstelijke
wagens van Van Haren.
Vroeger en nu
Volgens een oud contract uit het jaar
1931 was de fa. L. J. van Haren ala
official dealer verplicht per Jaar 1
Fordauto, 1 Fordtruck en 1 Ferguson-
trekker af te nemen van de N.V. Ne-
derlandsche Ford Automobielfabriek
Rotterdam.
Vijftig Jaar later ligt de zaak wel even
anders. Ingevolge het dealerschap Is
men thans verplicht naast 1 Ford
bestelauto niet minder dan 23 perso
nenauto's in voorraad te hebben.
Cursus
„Pech Onderweg"
voor dames
Wanneer een man spreekt over een
„vrouw achter het stuur", dan bedoelt
hij beslist niets vleiends te zeggen.
Chaufferende dames hebben nu een
maal per definitie de naam geen ver
stand te hebben van weggebruik en
auto's. Dat de praktijk vaak anders is,
willen de heren der schepping liever
niet horen
Garage van Haren wil daaraan wat
gaan doen. Ter afsluiting van de vie
ring van het vijftigjarig bestaan van
het bedrijf zal voor de leden van het
Venrayse Vrouwengilde een cursus
„Pech Onderweg" worden gegeven.
Reeds nu is gebleken, dat voor een
dergelijke cursus grote belangstelling
zal bestaan. Al is het alleen maar om
straks te kunnen laten zien dat de
vrouw ook op het gebied van opheffen
van kleine storingen onderweg haar
mannetje staat.
het Shell-pompstation aan de Raadhuisstraat is het Esso-Self-Service station aan
de Leunseweg/hoek Zuidsingel een wezenlijk onderdeel van Garage van Haren. Olie
verversen en tanken van benzine en dieselolie gaat in een handomdraai. In het kleine
supermarktje vindt men van alles: gereedschappen, accessoires, snoep, rookartikelen,
drank, noem maar op. Beide pompstations een garantie voor goede service.