w
m
Recreatiegebied Vlakwater
krijgt steeds meer vorm
VERKEER
lebbennk
ebberink i
WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING
Diamanten
kloosterzuster
ORGEL
COMITÉ
VENRAY
Veer Orgelconcert
Soms ben ik
haar witte reus.
Schiesser^p
d'ouwe moestuin
Ideeën voor werk?
Mogelijk werkt het!
PEEL EN MAAS
Uit de
commissie voor
^SWEATSHIRTS
'POLOBLOESENzj
tUÜÜtJ—
IGEBLEEKTEJEANSj
ZWEEDSE
AMBASSADEUR
BEZOEKT INALFA
A. den Brok
en
Samenwerking
©rflUOMflOÜ
LACOSTE
Verbetering voor
plein Grote Kerk
ÜJDAG 22 MEI 1981 Nr. 21
HONDERDENTWEEDE JAARGANG
PEEL EN MAAS
VOOR AL UW DRANKEN
TGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY
POTEST RAAT 68 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652
VOOR AL UW DRANKEN
ADVERTENTIEPRIJS 28 ct. per mm. ABONNEMENTSPRIJS
PER HALFJAAR 11,— UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING
BUITEN DE REGIO 15,-
Vandaag, vrijdag 22 mei, is het
jaar geleden dat Marie Ouden
ven van de Heuvelstraat, bij de
sters Ursulinen geprofest werd.
Zr. M. Jacqueline, zoals haar
josternaam is, is een geboren en
tegen Venrayse. Zelfs in heel
ar kloosterleven is ze Venray
duw gebleven; uitgezonderd de
Jarige evacuatie van het klooster
rusalem (1945-1951) naar Eijsden.
In 1918 deed ze haar intrede in
klooster. „Moeder bracht me
de overste, en we huilden alle-
om het hardst", zo weet ze
:h te herinneren. En haar oudste
ster was ook al zeer medele-
nd en had haar op het hart ge-
ikt: .Marie, als ge 't nie vol
ut halde, komde mar gauw te-
laar Marie heeft het volgehou-
i; na haar intrede werd ze pos-
ant. gevolgd door 2 jaar novice,
dan in 1921 geprofest te wor-
!n nu, na 60 jaar, bijna 83 jaar
is ze nog steeds druk in de
er. Ook in huize St. Oda aan
Merseloseweg fungeert ze nog
portierster. Dat heeft ze daar
al bijna 6 jaar gedaan. Maar
in het Venrayse Jerusalem en
jEijsden was haar taak de men-
te ontvangen: gasten-zuster,
rtierster, telefoonzuster.
kindag j.l. heeft de klooster-
noiuniteit dit feest al gevierd;
,g doet men het nog eens
nnetjes over en a s. zondag
mt de familie op bezoek. Een
ine dertig neven en nichten.
Ders en zusters heeft Zr. Jacque-
niet; van de negen kinderen
de familie Oudenhoven des-
ds telde, is zij de enige overge-
vene. En het zou ons niet ver-
ideren als ze straks weer even
inter haar 65-jarig kloosterfeest
vieren. Ze is er vitaal genoeg
I
I
NU OOK
autoruiten-
service
IN VENRAY
JAN VAN NIES
AUTOTECHNIEK B.V.
Kruitweg 5 t.o. Torro
telefoon 04780-87360
fOp donderdag 4 juni a.s. vindt
de Grote Kerk het tweede or-
ncert van dit jaar plaats.
|De bekende organist Albert de
Jerk uit Haarlem zal dan werken
roeren van o.a. Bach, Soler,
cart en Franck.
[Het concert begint om 20.15 uur
i is voor iedereen gratis toegan-
ielijk.
•Volgende week hopen wij nog
jadere informatie hierover te kun-
Nn geven in dit blad.
Kort na het opheffen van de
Camping Vlakwater aan de Kemp-
weg heeft de gemeentelijke werk
groep „Groen en Recreatie**, in
nauwe samenwerking met de Werk
plaats voor Milieubouw ir VV.
Thijsen te Lith, een plan opgesteld
cm meer gestalte te geven aan de
recreatieve bestemming van dit ge
bied. Men is er ondanks beperk
te geldmiddelen thans in ge
slaagd een gedeelte van het terrein
te voorzien van een aantal accom
modaties, waardoor tal van Ven-
rayers, jong en cud, zich in het
komende zomerseizoen zich op een
uitstekende wijze kunnen verma
ken.
In het recreatiegebied, omsloten
door de Westsingel, Kempweg, Har-
deweg, Hoopweg en Merseloseweg,
ligt al een aantal recreatieve sport-
voorzieningen, zoals het zwembad,
de tennisbal en de tennisbanen.
Hieraan is thans een aantal toe
gevoegd, zoals een nieuwe trim
baan, een nieuwe cooperbaan. een
Jeu de Bculesbaan en diverse
speelwerktuigen voor de kleine
jeugd.
Het ligt in de bedoeling, dat in
dit gebied nog een fietscrossbaan
komt terwijl maatregelen worden
overwogen om het gehele recrea
tiegebied verkeersvrij te krijgen.
Daarna zal een aantal wandelrou
tes worden uitgezet. Hierover is
nog contact gaande met de diverse
grondeigenaren.
Tenslotte ligt het in de bedoeling
te zijner tijd ook het Odapark bij
het recreatiegebied te betrekken.
Een werkgroep heeft momenteel
deze zaak in studie.
NIEUWE TRIMBAAN
De in het Vlakwater aangelegde
trimbaan is nog uniek in Neder
land. Het is namelijk de derde in
deze vorm. Op de oude NSF-trim-
baan 'tegenover het ziekenhuis had
den „de geleerden" nog al wat kri
tiek omdat deze niet op alle pun
ten medisch verantwoord zou zijn.
De nieuwe baan heeft de nadelen
van de oude niet in zich en wordt
medisch verantwoord genoemd. Zij
is langer en bestaat uit verschil
lende parcoursen, die tesamen toch
weer één geheel vormen, zodat
men zelf geleidelijk de afstand en
het tempo kan opvoeren.
De oude NSF-baan zal worden
opgeruimd.
Schiessers Sport slips en singlets
zijn perfekt afgewerkt.
Tot in de kleinste details.
Ondermode in alle kleuren die
niet knelt en met lubbert.
Hoe vaak u het ook wast:
de pasvorm bli|ft.
Ondermode van met zorg
geselecteerde katoen.
Reusachtig fijn draagbaar.
Perfektie is onze kwaliteit
Tevens is een nieuwe Cooperbaan
in Vlakwater aangelegd. De baan
in de ballonzuilsebossen, die regel
matig wordt vernield is ook weei
opgeknapt in de hoop, dat deze
niet weer zal blootstaan aan ver
nielzucht. Beide banen worden erg
veel gebruikt.
SPEEL VOORZIENINGEN
Voor de kleine jeugd zijn diverse
speeltoestellen opgesteld zoals de
klimtorens, wippen, schommels,
klauterrekken in diverse soorten
en maten.
Zij zijn vervaardigd in „eigen be
heer" door de gemeente en door
de jeugdgevangenis „De Peel" in
Evertsoord.
In de onmiddellijke omgeving
zijn banken opgesteld, zodat de ou
ders een oogje in het zeil kunnen
houden.
JEU DE BOULESBAAN'
Op de plaats waar vroeger het
kinderbadje lag is thans een Jeu
COOPERBAAN j de Boulesbaan ingericht, welke
zeer veel wordt gebruikt omdat zij
een open karakter heeft. Uiteraard
heeft de Jeu de Boulesclub van
Venray hieraan een zeer goede ac
commodatie.
speciaalzaak voor groenten en fruit
grotestraat 8b venray
tel. 04780-80857
Ideeën-postbus 223
Er is een initiatief gegroeid van
enkele personen om een dag te or
ganiseren, waar mensen, die met
het idee rondlopen om voor zich
zelf met een bedrijfje te beginnen,
in kontakt kunnen komen met in
stanties, die hen hierbij kunnen
helpen. De volgende instanties
hebben hun medewerking inmid
dels toegezegd: het LIOF, de ge
meenten het STUW. Voor de voor
bereiding van de dag zag men de
werkgroep graag met een aantal
personen uitgebreid.
Ook heeft men een postbusnum
mer geopend voor ideeën van
mensen, die zelf geen plannen
hebben om een bedrijfje te begin
nen, maar wel ideeën hierover
hebben en willen doorgeven aan
andere mensen om ze eventueel uit
te voeren. Op de dag zelf wil men
de ideeën ter inzage leggen.
Een van de initiatiefnemers licht
het waarom van het initiatief toe:
„Naar aanleiding van de ontslagen
op de Rank was er met enkele
andere personen een diskussie over
mogelijkheden van kleinschalige
bedrijven. Iedereen was het ermee
eens, dat de grootschaligheid zo
hard is toegenomen, dat je zo op
het eerste gezicht geen mogelijkhe
den ziet voor kleinschalige bedrij
ven, maar ook, dat er wel degelijk
mogelijkheden zijn. In onze eigen
omgeving kennen we verschillen
de voorbeelden van mensen, die
voor zichzelf begonnen zijn. Enke
le van hen hebben toegezegd op
de marktdag (streefdatum: 13 juni
in de Burggraaf) aanwezig te zijn.
Je merkt, dat sommigen op het
moment, dat ze de stap zetten,
nauwelijks op de hoogte waren
van de subsidiemogelijkheden.
Wanneer je dan iri de daarop vol
gende weken mensen tegenkomt,
die erover zitten te denken, voor
zichzelf te beginnen, dan is het
initiatief van een ideeën-mark al
snel geboren. Na gesprekken hier
over met het LIOF en de gemeen
te hebben we besloten dit initia
tief uit te werken".
Mensen met ideeën voor werk
voor mensen, die voor zichzelf wil
len beginnen, kunnen deze insturen
naar postbus 223 te Venray.
Belangstellenden om de dag ver
der voor te bereiden en op te zet
ten kunnen zich wenden tot één
van de volgende personen: Henk
Op den Buysch, tel. 85705; Frits
de Jong, tel. 85469 of Hugo Stap
pers, tel. 84392.
ook UW weekblad
FIETSCROSSBAAN
In een vergevorderd stadium van
voorbereiding is de aanleg van een
fietscrossbaan. Hierover zijn con
tacten gelegd mét de Kon. Ned.
Wielerunie en enkele enthousiaste
Venrayse fietscrossers. De maten
van de baan zullen worden afge
stemd op de door de Wielerunie
te stellen eisen, opdat er in de toe
komst ook wielerwedstrijdjes kun
nen worden verreden. Deze baan
zal voor Venray een bijzondere at
tractie worden.
Wanneer alles stukje voor
stukje zal zijn gerealiseerd, dan
behoeft Venray er beslist geen
spijt van te hebben, dat destijds de
camping Vlakwater is opgeheven
omdat het terrein thans geheel ten
dienste komt te staan van de in
woners van Venray.
De ingang van het terrein is ge
legen aan de Kempweg bij de
Perdstal. Iedereen mag er gebruik
van maken, doch wegens het ont
breken van toezicht draagt men
zelf het risico.
En dan maar hopen, dat deze
mooie accommodatie niet aan ver
nielzucht ten onder gaat....
GEEN OVERPAD
De Nederlandse Spoorwegen heb
ben de gemeente laten weten geen
medewerking te kunnen verlenen aan
het creëren van een 'overpad' vanaf de
Gildestraat in Oostrum naar het Sta
tion. Zoals bekend, zou een dergelijk
pad, over de spoorlijnen, heel veel
tijdbesparend zijn voor de bewoners
van Oostrums nieuwbouwwijk.
De Nederlandse Spoorwegen zeg
gen, dat op het Station Oostrum een
inhaalspoor ligt, waar bijvoorbeeld
goederentreinen moeten wachten
voor naderende personentreinen, op
dit overigens eenbaan-trajekt.
Dergelijke wachtende treinen ver
sperren op zo'n moment het 'overpad'
waar passanten gebruik van zouden
maken.
Volgens de heer Grol, lid van de
Commissie voor verkeer, gebeurt dit
wachten van een goederentrein mo
menteel slechts tweemaal per dag.
eenmaal 's-morgens en eenmaal rond
middernacht. De reizigerstreinen van
de halfuurdienst naar Nijmegen, die
ook van dit spoor gebruik maken, zou
den een 'overpad' op die plaats niet
versperren' Het argument van de N.S.
vindt hij dan ook niet steekhoudend.
Onder meer op zijn verzoek zal de ge
meente deze afwijzing nog eens nader
bestuderen.
RONDWEG BRUKSKE
Voor de zoveelste maal kwam ook
de rondweg Brukske weer in deze
commissie ter sprake. Nu moesten de
finitieve afspraken gemaakt worden
over de aanleg van fietsstroken aan
weerszijden van deze weg.
Volgens de wethouder J. Loonen is
het de bedoeling dat deze fietsstroken
1.35 m. breed worden. Visueel wordt
de weg dus 2.70 meter smaller. De
aflijning geschiedt met stippellijnen
terwijl op regelmatige afstanden het
fietspadembleem zal worden aange
bracht.
Voor sommige commissieleden was
de aflijning met stippellijnen een te
genvaller. Volgens hen is er in de
voorbereidende besprekingen steeds
sprake geweest van ononderbroken
lijnen. Zelfs in de 'Gemeentepraat'
van vorige week stond dat nog ver
meld. Nu mogen auto's evengoed op
die fietsstroken rijden, als ze tenmin
ste de fietsers niet hinderen. Men
vreesde dan ook dat het nuttig effekt
niet zo zal zijn als wordt vernacht: na
melijk beperking van de snelheid.
Ook de herbestrating van de op te
ruimen verkeersdrempels kwam nog
even ter sprake. Het blijven over
steekplaatsen voor voetgangers zon
der dat er sprake is van een zebrapad.
De aanleg van een derde oversteek
plaats nabij de Flierefluit en de Foeke-
pot zat er niet in. Tellingen tijdens de
spitsuren van half twaalf tot half een
gaven slechts 40 overstekende voet-
Marktstraat 5. Venray. telefoon 04780-81294
gangers aan waarvan 25 kinderen. Dat
is te weinig om een officile oversteek
plaats te kunnen maken. Wel wil men
in overleg met deze scholen komen tot
het instellen van schoolbrigadiertjes.
Of het mogelijk is daar in het midden
van de weg een vluchtheuvel te ma
ken. zoals thans op de verkeersdrem
pels, zal nog worden bezien.
INDUSTRIEVERKEER
Sinds de reorganisatie bij Rank Xe
rox, valt de beindiging van de arbeids
tijden aldaar tesamen met die van
Inalfa. Het verkeer vanaf Rank Xerox
heeft voorrang op het verkeer van
Inalfa, c.q. de oude Maasheseweg.
Dat betekent in de praktijk dat het
Inalfa-verkeer moet wachten of zich
gevaarlijk vlug moet tussenvoegen.
Het komt voor, dat er bij Inalfa een
file staat tot aan de Smakterweg,. Het
gevolg is dat velen een sluipweg zoe
ken, bijvoorbeeld via de Willems
traat, om toch maar zo gauw mogelijk
thuis te komen. Nu is het wel zo, dat
deze verkeersproblemen steeds na
circa tien minuten zijn opgelost: maar
wachten valt nu eenmaal niet mee.
De commissie voor verkeer voelde
zich niet geroepen om hier regelend te
gaan optreden. Overleg tussen Rank
Xerox en Inalfa moet het toch moge
lijk maken dat het een of andere be
drijf een kwartier later of vroeger
beindigt..
Marktstraat 5. Venray. telefoon 04780-81294
BENOEMING
BESTUURSLEDEN
C.A.I. IN VENRAY
Eind oktober 1980 heeft de ge
meenteraad besloten tot oprichting
van de Stichting Centrale Antenne
inrichting (C.A.I.) Venray.
Om verdere uitvoering te geven
aan dit besluit is het nodig, dat
de gemeenteraad een aantal ver
tegenwoordigers benoemt in het
stichtingsbestuur.
Door het college van b. en w
is een aantal personen benaderd
en deze zullen worden voorgedra
gen om op 2 juni a.s, door de ge
meenteraad te worden benoemd.
Het zijn de heren: L. Janssen,
raadslid van de fraktie van de
WD; M. Fleurkens, raadslid van
de fraktie Kerkdorpen; A. Broek-
steeg, raadslid van de fraktie Sa
menwerking, E. Noordhuis, voorzit
ter van de Stichting Gemeenschap
pelijke Antenne-inrichting Leunen;
J. Martens, waam. secretaris van
de C.A.I.-werkgroep Molenklef; H.
Wismans, lid van de Woningbouw
vereniging Noord-Limburg; J. Arts,
secretaris van de Stichting C.A.I.
Kulut e.o.
Door de Woningbouwvereniging
Noord-Limburg zijn de beide be
stuursleden, de heren Th. Adrtaan-
sens en H. Bexkens aangewezen
om zitting te nemen in het bestuur
van de Stichting C.A.I. Venray.
Het is de bedoeling, dat in de
loop van juni a.s. de eerste ver
gadering van het stichtingsbestuur
wordt gehouden, waarbij de taken
zullen worden verdeeld.
Aan de hand van de intussen
door de gemeente verzamelde ge
gevens waaronder het rapport
A.T.E.L. zal het stichtingsbe
stuur verdere uitwerking geven
aan de plannen om in Venray,
Oostrum en Leunen te komen tot
één centrale antenne-inrichting.
Een van de taken zal zijn be
sprekingen te voeren met bestaan
de C.A.I.'s in Venray om tot over
name te komen.
Inalfa ontvangt a.s. maandag 25
mei de Zweedse ambassadeur dhr.
Hasslev, die zich gaarne op de
hoogte wil stellen van de produk-
tiemogelijkheden van Inalfa in
Venray (350 werknemers) en die
van het zusterbedrijf in Hamont
België (90 medewerkers).
Dit is niet verwonderlijk, want
Inalfa, een in Europa bekend
staande toeleverancier van hoog
waardige halffabrikaten en eind-
produkten aan diverse industrieën,
waaronder de automobielindustrie,
exporteert voor vele miljoenen
naar Zweden, voornamelijk naar
de bekendstaande bedrijven Volvo
en Saab Scania.
Het belangrijkste exportartikel
wordt gevormd door schuifdaken,
die Inalfa in grote verscheidenheid
produceert en die als complete
eenheden geleverd worden, om door
de automobielfabrikant zelf inge
bouwd te worden. Alle schuifda
ken van Saab zijn afkomstig van
Inalfa, evenals die van Rover en
Jaguar.
Vrij recentelijk heeft Inalfa een
glasdak ontwikkeld, dat ook ge
deeltelijk over het dak weggescho
ven kan worden, zodat een royale
dakopening verkregen wordt. Ook
bovengenoemde bedrijven tonen
veel interesse in dit dak en het
Venrayse bedrijf hoopt hiermede
haar exportmogelijkheden belang
rijk te vergroten.
Hiernaast staat Inalfa bekend als
producent van tractomeuzen voor
de Ford bedrijven! verspreid over
de gehele wereld, brandstoftanks,
bumpers (Volvo), sierlijsten, scha
kelbedieningen, spatborden en di
verse belangrijke onderdelen voor
kopieer- en röntgenapparaten.
De Zweedse ambassadeur arri
veert om ongeveer 11 uur in Ven
ray, waar, na een ontmoeting met
de Venrayse loco-burgemeester, het
bedrijf aldaar bezocht zal worden.
In de middag is een bezoek aan
het zusterbedrijf in Hamont ge
pland.
Vorige week hebben wij op deze
plaats mededeling gedaan, dat het
gemeenteraadslid Toon den Brok,
bij de gemeenteraadsverkiezingen
van volgend jaar, zou uitkomen op
een lijst van D66.
Achteraf bleek, dat onze infor
matie helemaal fout was. Toon den
Brck blijft namelijk trouw aan de
fraktie „Samenwerking", waarvan
hij in de huidige zittingsperiode
voorzitter is.
Wel juist is, dat een aantal le
den van „Samenwerking" met de
fraktie „Kerkdorpen" gaat uitko
men in een CDA-fraktie; maar de
lijst „Samenwerking" zal evengoed
aan de gemeenteraadsverkiezingen
meedoen. Toon den Brok koos om
principiële redenen voor 'n „stads
politieke partij", i.p.v. een lande
lijke politieke partij.
Ook juist is, dat het bestuur van
„Sa_menwerking" aan de fraktie-
lëden en de aktieve leden van de
vereniging gevraagd heeft, voor de
a.s. vakantie „kleur te bekennen";
m.a.w. duidelijk te maken of men
lid blijft van „Samenwerking", of
dat men het CDA gaat aanhangen.
Overigens hébben bestuur en le
den van „Samenwerking" inmidr-
dels al interne commissies ge
vormd voor het samenstellen van
het verkiezingsreglement, het ver
kiezingsprogramma en de propa
ganda rond de verkiezingen van
het volgend jaar.
Onze excuses aan de heer Den
Brok, „Samenwerking" en D'66
voor onze miskleun van vorige
week
De gemeente heeft een plan ont
worpen. dat een belangrijke ver
betering betekent voor de situatie
rond de ingang van de Grote Kerk.
Vooral het parkeren van auto's
door omwonenden, zakenlieden en
winkelend publiek veroorzaakt dik
wijls problemen én ergernis. Bo
vendien biedt het met grind be
legde voorterrein een slordige aan
blik en voetgangers ondervinden
vaak hinder van het opspattende
grind wanneer auto's van het plein
gebruik maken.
In goed overleg tussen het kerk
bestuur en de gemeente is het plan
opgesteld, waarbij afgesproken is,
dat de gemeente het stratenma-
kerswerk voor haar rekening zal
semen, terwijl het kerkbestuur er
voor zorgt dat het grondwerk zal
worden uitgevoerd en de aanleg
van het groen.
In het ontwerp is het parkeren
van auto's vrijwel onmogelijk ge
maakt. Plaats is gegeven aan vijf
auto's van invaliden en een veer
tigtal rijwielen. Wèl blijft het mo
gelijk, dat mensen die moeilijker
ter been zijn tot aan de hoofdin
gang rijden. Ook voor trouw- en
begrafenisstoeten blijft het voor
rijden voor de hoofdingang moge
lijk.