\m
Pasfoto's
direkt
klaar!
Ook in
kleur!
J. THEUWS
rt
9*
ÉsJMfil
m
1
K
K
R
0
N
II
ebberink
ebberink
i
W-
fl
rrv4rfc.iMW)m
Vakantiemarkt in 1981
C-'S- 4^41 DE
Auto-rijkosten
kunnen meestal lager
JACKETS
25,-
WIJ ZOEKEN
voor een van onze, mede
werkers
een kamer
Telefoon 04780-86969
15 jaar PvdA In Venray
Secretariaat: Leunsew. 27,
5802 CE Venray
TAPAS
verhuisd van Kerkpad 3
naar Eindstraat 1
AQUARIUM
VAN GROOTEL VENRAY
Stationsweg 21 04780-83553
HANG-LEGKASTEN
100 cm breed
in 3 kleuren, nu 159,
KEUKENCENTRUM
FRANSSEN
Westsingel 54, Venray
telefoon 04780-82851
Gasthuisstraat 14, Tegelen
telefoon 077-32774
Restanten partij eethoeken,
tafels, stoelen, krukken enz.
in eiken, grenen, beuken,
enz. 10-60°/o korting.
Woninginrichting
P. van Hout-Janssen B.V.
Hoofdstraat 25 - Liessel
t.o. de molen - 04934-1277
HONDENRENNEN
Spijlen. Vanaf 36,- per
meter, hoogte 1.50 m en
1.80 m
Dierenpension De Berghaag
Vennenweg 5, Oostrum,
telefoon 04780-82512
FABRIEKSVERKOOP
Leren en suède dames-,
heren- en kinderjassen
vanaf 98,
Lange leren en suède
jassen vanaf 198,
Ook extra grote maten
nieuwe leren broeken en
motorkleding
Elvi» Jacks
Dankers, Hurksestraat 21,
Helmond
tel. 04920-22923-34374
Gitaarschool Thijs
heeft nog enkele plaatsen
voor beginners en gevor
derden voor de cursus
Praktijk Gitaar
Bel 82062 voor inl. en opg.
GEVRAAGD
Bijles wiskunde
Havo niveau
Telefoon 04780-87929
AF TE HALEN
Hele knappe jonge
hondjes
Akkerweg 10, na 6 uur
BOUWTERREINEN
TE KOOP GEVRAAGD
STIENSTRA VENRAY B.V.
Stationsweg 11 Venray
telefoon 04780-84438
TAPAS
verhuisd van Kerkpad 3
naar Eindstraat 1
15 Jaar PvdA in Venray
voor openheid in de dorps
politiek
JONGEMAN
zoekt kamer
in Venray of omstreken
Brieven onder nr. 44 bureau
van dit blad.
Voor het slijpen van: (karteD-
messen, scharen, handzagen,
cirkelzagen (ook widia), lint
zagen, kettingzagen, (schaaf)
beitels, grasmaaiers, schaat
sen, etc.
LEENDERS
Langstraat 24. Venray,
telefoon 04780-84190
TAPAS
verhuisd van Kerkpad 3
naar Eindstraat 1
exclusieve
droogbloemen
sierkunst
CCC(V)CN
Hofstraat - tel. 82828
MEERIJDEN?
van centrum Venray naar
Eindhoven station
Telefoon 87506
TE KOOP
Halfvrijstaand woonhuis
met garage en extra ber
ging, verder nog meerdere
extra's, vraagprijs n.o.t.k.
Allegrostraat 7, Venray, te
lefoon 04780-87606, na 18 u.
MET WIE
kan ik meerijden naar Nij
megen. elke maandag,
dinsdag en woensdag
Telefoon 04780-82557
SCHILDER
doet uw wit- en schilder
werk. Lage prijs, goede
referenties
Telefoon 84834
Alle planten voor uw tuin
zelf uitzoeken op de kwe-
kerlj
DE LIFRA CULTURES
Lorbaan 12a, Veulen
TEGELZETTER
heeft nog tijd voor een
karwei
Brieven onder nr. 40 bureau
van dit blad.
Voor
DIEPPLOEGEN en
DIEPSPITTEN
kunt U bij ons terecht.
Loonbedrijf Gebr. Relntjeè
Veulen tol. 81986
TE KOOP
1.50 ha prima Landbouw
grond
gelegen aan de Breeven-
nenweg te Castenray.
Prijs 4,75 per m2
Inlichtingen: tel. 077-24406
TE KOOP
Bouvier
15 maanden oud", met
stamboom, goed waak
zaam, lief voor kinderen
Telefoon 04788-361
VROUW, 22 jaar
zoekt werk
voor 5 hele dagen in ho
reca, huishouding of win
kel, liefst omgeving Ven
ray
Telefoon 04788-447
15 jaar PvdA in Venray
voor spreiding van kennis,
arbeid, inkomen en macht
VOOR AL UW STOFFEER-
WERK
naar
L. VAN HAREN
Vierlingsbeek. tel. 04781-
1676
GESCHEIDEN VROUW
zoekt vriendin
30-40 jaar, om mee te kun
nen praten en weekend
uit te gaan. Uit goed mi
lieu.
Brieven onder nr. 41 bureau
van dit blad.
AANBOUW-KEUKENS
tegen konkurrerende
prijzen
KEUKENCENTRUM
FRANSSEN
Westsingel 54, Venray
telefoon 04780-82851
Gasthuisstraat 14, Tegelen
telefoon 077-32774
AUTOLAKKEN
VERF BEHANG
TELEFOON 81523 VENRAY
PLAFONDS IN OUDE STIJL
goedkoper dan balkjes e.d.
F. Janssen Zn. B.V.
Venray, telefoon 83334
hoek Kempweg-Weverstr.
TAPAS
verhuisd van Kerkpad 3
naar Eindstraat 1
GEVRAAGD
Werkster
voor vrijdagochtend van
9-12 uur
Telefoon 84202
GEVRAAGD
Hulp in de huishouding
voor 2 halve dagen in de
week
Telefoon 82530. Venray
Ook op het gebied van tie
nerkamers hebben wij tij
dens de opruiming zeer in
teressante koopjes. Kom
vrijblijvend kijken.
Tienerspecialist
P. van Hout-Janssen B.V.
Hoofdstraat 25 - Liessel
Lo. de molen - 04934-1277
JONGEMAN
zoekt huurwoning
tot 600,- per maand
J. Leenders, Langstraat 28
GEVRAAGD
medewerker
op een varkensfokbedrijf
ervaring vereist
Brieven onder nr. 42 bureau
van dit blad.
TE KOOP GEVRAAGD
4-wielige platte wagen
i.g.st.
Verhoeven Venray. telefoon
04780-81350. vragen naar
dhr. Holla
TE KOOP GEVRAAGD
Trottoirtegels
Stationsweg 86. Oostrum, te
lefoon 04780-85956
TE KOOP GEVRAAGD
Aardgas haarden
Alléén donderdag, vrijdag,
zaterdag tel. 08850-17075
15 jaar PvdA ln Venray
voor eerlijke besluitvor
ming
Nog flinke partij restanten
kamerbreed tapijt, overgor
dijnen, vitrage, novilon enz.
tegen zeer lage prijzen
Woninginrichting
P. van Hout--Janssen B.V.
Hoofdstraat 25 - Liessel
t.o. de molen - 04934-1277
TE KOOP
Prachtig halfvrijstaand
herenhuis
Trijnesstraat 15, Leunen.
Dit pand moet U beslist
van binnen gezien hebben
Inl. telefoon 04904-6942
TE KOOP
Gerestaureerde en onge-
restaureerde vuren en
eiken kasten, dekenkisten
bedden, tafels, commodes
etc.
„Stoffel hoeve", Stations
weg 86, Oostrum
TE KOOP
Revue 400 SE camera
Lens 1.7/40 mm
Telefoon 04780-82665
TE KOOP
BMW motor defekt
P. Pubben, Grootdorp 43,
Merselo, tel. 04786-216
TE KOOP
AARDAPPELEN (bintje)
A. Pouwels, Servatiusweg 10
INBOUW-APPARATEN
alle merken
voor speciale prijzen
KEUKENCENTRUM
FRANSSEN
Westsingel 54, Venray
telefoon 04780-82851
Gasthuisstraat 14, Tegelen
telefoon 077-32774
KEUKENCENTRUM
TE KOOP
150 pakken zeer goed hooi
5.- per pak
Claessens en van Meyel,
Haag 13. Merselo, telefoon
04786-242
TE KOOP
Tienerkamer
oranje-wit, 150,-
Vaatwasmachine 150,-
Babyzitje
hard plastic (nieuw)
Telefoon 84834
TE KOOP
Philips cassettedeck
N 2509
Lindenstraat 28. Venray, te
lefoon 85210
TE KOOP
Muntèn
V2 centen, centen, 2^
cent, stuivers, dubbeltjes,
kwartjes, l/2 guldens, gul
dens en rijksdaalders, o.a.
1963, 1964 Diverse jaren
antiek
lèttmgljoütn
Cinbstraat 16
"Öcnrap
tri. 04780-86632
TE KOOP
2 Tuinschommels
Kinderfietsje
2 Gietijzeren ramen
voor boerderij
M. J. Hermans, Noordsingel
25, tel. 84437
TE KOOP
Koelkast met diepvriesvak
110.-
4Keukenstoelen en tafel
225.-
Bromfiets Puch Maxi
bwj. 1976 225.-
Antieke secretaires
vanaf 350,-
Hangklokken (regulateurs)
vanaf 195,-
Petroleumlampen
vanaf 60,-
H. J. Hogeboom, De Hous-
kuilstraat 3. Wanssum, te
lefoon 04784-1982
Wij verhuren
tekenfilms
voor uw
kinderfeestjes
Mi
TE KOOP
4 Jonge zeugen
Spinnewiel
Electrisch fornuis
met zuigkap
Nieuwe koelkast
met groot vriesvak, merk
Bauknecht
P. H. Janssen, Heidseweg
65, Venray-Heide. telefoon
04780-81915
TE KOOP
Heren- en damesfiets
Grootdorp 23, Merselo
TE KOOP
Eetaardappelen bintje
M. Broeren, Kiekweg 12, te
lefoon 81669
TE KOOP
Antieke kleine potkachel
in goede staat, prijs 350,-
Spurkterdijk 18, Oostrum
TE KOOP
Klopboormachine
Black en Decker, 530 W
bijna nieuw, 150,-
Telefoon 81112
TE KOOP
Witlof, prei, spruiten, uien
savoye-, witte-, rode- en
boerenkool en aardappe
len
M. Theunissen, Horsterw. 16
Leunen, tel. 84559
AFZUIGKAPPEN
alle merken
voor speciale prijzen
KEUKENCENTRUM
FRANSSEN
Westsingei 54, Venray
telefoon 04780-82851
Gasthuisstraat 14, Tegelen
telefoon 077-32774
TE KOOP
Bintje eetaardappelen
wortelen en boerenkool
Th. Vollenberg, Deurnese-
weg 40
TE KOOP
Aardappelen
Linders, Hoebertweg 29
TE KOOP
wegens verblijf in buiten
land
Volvo 244 DL
jub. uitg. 1978, incl. LPG
inst. en radio-cassette re
corder, in zeer goede
staat( vr. pr. 14.000,
Telefoon 04780-85481
TE KOOP
Mazda 1000 bwj. 1975
Dillingstraat 3, Ysselsteyn
TE KOOP
Langharige teckels
met stamboom
Janssen, Lorbaan 10, Veulen
telefoon 04780-81531
TE KOOP
Middenslag Schnauzers
10 maanden oud, goed
waaks
Ouverturestraat 44, telefoon
87908, na 6 uur
TE KOOP
Koelkast 50,-
Van Megenstraat 30, Leunen
TE KOOP
Opel Kadett 1977
Vraagprijs 4750,-
Telefoon 81562
TE KOOP
voor carnaval
Rattenvanger van Hame
ien 23 rattenpakken
voor de leeftijd van 2-12
jaar, ook afzonderlijk te
koop
J. Dobbe, Kempkensberg 1,
Ysselsteyn, tel. 04785-377
TE KOOP
Fiat 127 bwj. 1972
Telefoon 04780-83976
TE KOOP
Halfvrijstaand woonhuis
met grote tuin, rustig ge
legen, nabij centrum Ven
ray
Telefoon 04780-83653
TE KOOP
Rotan bankstel
org. uit Indonesië
Tel. 04780-86565, na 18 uur
TE KOOP
Zundapp bwj. 1977
Esdoornstraat 12. Venray,
tussen 6 en 7 uur
TE KOOP
Aquarium met toebehoren
100x40x40, evt. met kast
Weideweg 7. Leunen, tele
foon 87156
TE KOOP
Toyota Corolla 30
bwj. 1975, i.z.g.st., met
LPG inst., prijs 2950,-
A. Verleysdonk, Largostraat
19, Venray, tel. 04780-86741
TE KOOP
Halfvrljstaande woning
139.000,-
Allegrostraat 20, Venray
SPOELKASTEN
wit, 100 cm., met rvs-blad,
een bak links of rechts
nu 265,—
KEUKENCENTRUM
FRANSSEN
Westsingel 54, Venray
telefoon 04780-82851
Gasthuisstraat 14, Tegelen
telefoon 077-32774
TE KOOP
2 Paardetrailers
voor achter tractor
Aben, Zwarte Klef 1, Ven
ray. tel. 81958
TE KOOP
Audi 80 L 1975
2900,-
Telefoon 04780-83717
TE KOOP
Mini 1000 Speciaal
met sportstuur, getint glas
bouwjaar 1978, vr.pr.
6.500.-
Telefoon 04780-82514
TE KOOP
Infinity QA luidsprekers
100 W continu
Arta klassiek guitar
Langeweg 37, Venray
TE KOOP
vanwege, sterfgeval
Motormaaier
merk Flandine, 2 jaar oud
in zeer goede staat
Werktafel
125 cm lang, 61 cm breed
Uittrektafel
blank, met 3 bijbehorende
stoelen
Telefoon 85125, vrijdag en
zaterdag na 10 uur
TE KOOP
Mooie Mazda 323
juni 1977, 5 portieren, met
of zonder LPG, met. zilver
St. Odastraat 22, Venray
TE KOOP
Open haard hout
Aben. Zwarte Klef 1, Ven
ray, telefoon 81958
TE KOOP
Snelweger 100 kg
merk Servo
P. Smits, Merselo, telefoon
04786-527
TE KOOP
Dames bromfiets
Puch Maxi i.z.g.st.
G. Claessens, Timmermanns-
weg 70, Ysselsteyn
TE KOOP
Ford Taunus 1300 L
4-deurs, bwj. 1972, 450,-
Telefoon 04780-86343
TE KOOP
Mini bwj. eind 1973
500,-, i.z.g.st.
Telefoon 04780-86682
TE KOOP
Eiken wandmeubel
Telefoon 87491
TE KOOP
Halfvrijstaand woonhuis
rustig en moio gelegen,
t.e.a.b.
Hoenderstraat 65, tel. 80027
TE KOOP
Antiek
strakke eiken kasten,
jacht- en Henri Deux kas
ten, broodkastjes, deken
kisten, Mechelse eethoe
ken, vossekoptafel en 4
stoelen, staande klok,
burostoel, bidstoeltjes,
staande kapstokken, eiken
slaapkamer, beelden,
stolpen, enz.
Niessenstraat 13, Venray, te
lefoon 04780-84143
REISBRANCHE GAAT MOEILIJKER TIJDEN TEGEMOET
IN de Nederlandse reiswereld zijn vorig jaar de eerste klappen gevallen.
Een reisorganisatie als Christoffel, die zich voornamelijk had gespeciali
seerd in vliegvakanties, kon het niet langer bolwerken en kort daarna
ging ook Relax over de kop.
Voor de reisorganisaties en reisbureaus zal 1981 waarschijnlijk een
moeilijk jaar worden. De economische teruggang en de stijging van de
brandstofprijzen beïnvloeden het reisgedrag van de consument in hoge
mate. Bovendien wordt het vakantiegeld verminderd (van 8% naar
7,5%) en gaat als gevolg van de loonmaatregel het besteedbare in
komen van alle inkomensgroepen er op achteruit. Dat betekent nog niet
dat de Nederlander dit jaar thuis zal blijven. Maar hij zal vermoedelijk wel
minder ver van huis gaan, een goedkoper hotel zoeken of de auto
inplaats van het vliegtuig pakken. De reiswereld wordt geconfronteerd
met een nieuwe situatie en zal daar behendig op moeten inspelen, bij
voorbeeld door een aanbod van zoveel mogelijk doe-het-zelf arrange
menten.
DE GROEI IS ER UIT
ZIJN de vette jaren voor de reis
branche voorbij? De ontwikkelingen in
1980 doen dat wel vermoeden. Be
halve van factoren als economische
teruggang en hogere brandstofprijzen
spelen hierbij ook nog andere zaken
mee: Dë toenemende vergrijzing van
de bevolking, terwijl de lagere ge-
boortencijfers uiteraard consequen
ties hebben voor de reisbranche. De
groei is er uit en dat is moeilijk te ver
teren voor een sector, die in de afge
lopen decennia gewend was geraakt
aan een spectaculaire groei en een
even markante omzetvergroting. Dat
valt met cijfers gemakkelijk aan te to
nen.
In 1965 gingen 2,4 miljoen Neder
landers op vakantie naar het buiten
land, in 1971 was dat opgelopen tot
3,2 miljoen, in 1974 tot 3,5 miljoen en
in 1975 overschreden 4 miljoen Neder
landers de landsgrenzen om hun va
kantie in het buitenland door te
brengen. In 1979 was het aantal va
kantiegangers, dat naar het buiten
land ging, reeds opgelopen tot 5,8
miljoen. Bovendien is niet alleen het
aantal vakantiegangers bepalend,
maar ook het aantal buitenlandse va
kanties. Immers, veel Nederlanders
gingen in de loop der jaren vaker dan
één keer per jaar op vakantie. Het
aantal vakanties liep op vari ongeveer
7 miljoen in 1975 tot ruim 10 miljoen in
1979. Deze ontwikkeling deed de reis
branche in betrekkelijk korte tijd uit
groeien tot een bloedige bedrijfstak,
die zich qua mankracht sterk uitbreid
de en een steeds groter assortiment
van reisarrangementen kon aanbieden
om de veeleisende clientele naar te
vredenheid te kunnen bedienen. Zelfs
toen na 1974 onze economische toe
stand zichtbaar verslechterde, bleef
men in de reisbranche optimistisch
gestemd. 'Waar de mensen ook op
bezuinigen, zeker niet op hun vakan
ties', zo luidde veelal het optimistische
commentaar dat men in de reiswereld
kon beluisteren.
Van dit optimisme is na 1980 niet veel
meer overgebleven. Vorig jaar bleek
reeds duidelijk dat de mensen wel
degelijk gaan bezuinigen op hun va
kanties. Zij gaan minder ver weg, ze
gaan korter, of ze gaan op eigen gele
genheid, of met een goedkoper ver
voermiddel dan voorheen (bijvoor
beeld trein in plaats van vliegtuig).
Vooral reisorganisaties, die zich had
den gespecialiseerd in vliegreizen,
kwamen hierdoor in moeilijkheden.
HET WEER 'N FACTOR
HET ziet er naar uit dat deze ont
wikkeling zich in 1981 in verscherpte
mate zal doorzetten. De inkomens
matiging maakt de consument voor
zichtig en met name de vermindering
van het vakantiegeld zal vermoedelijk
een negatief effect hebben op de va
kantieuitgaven. Bovendien hebben de
reisorganisaties en reisbureaus in 1980
in zoverre nog geboft, dat ze het weer
in Nederland mee hadden. Vanaf half
juni tot en met de derde week van juli
werd ons land geteisterd door een
zeer hardnekkig regenfront, dat voor
een abnormale hoeveelheid neerslag
zorgde. Ijlings gingen toen nog tien
duizenden mensen boeken voor een
reis naar de zon. Het is natuurlijk aller
minst zeker, dat deze situatie zich in
1981 zal herhalen. Als het in bedoelde
periode mooi weer zal zijn, dan zullen
aanzienlijk meer Nederlanders dan
voorheen in eigen land blijven. Voor
onze economie bepaald geen slechte
zaak, maar natuurlijk wel een strop
voor de reisorganisaties, die buiten
landse reizen willen verkopen.
Groei in de vakantiemarkt zit er dus
niet of nauwelijks meer, maar de reis
branche behoeft daarom nog niet het
hoofd in de schoot te leggen. Men zal
alleen moeten inspelen op de nieuwe
ontwikkelingen. Bij de reisconsument
bestaat de tendens om minder dan
voorheen te kiezen voor geheel ver
zorgde reizen. Er is een groeiende
vraag naar de doe-het-zelf arrange
menten, bijvoorbeeld autoreizen.
Reisorganisaties, die zich toeleggen
op dit soort arrangementen, behoe
ven niet voor de toekomst te vrezen.
Maar bij diverse reisorganisaties en
reisbureaus is een zekere weerstand te
bespeuren om op zulke arrangemen
ten over te schakelen. Men verdient
nou eenmaal minder aan een autoreis
dan aan de duurdere vliegreis. Maar
de harde werkelijkheid is dat het aan
tal vliegpassagiers flink terugloopt. In
1980 gingen naar schatting zo'n
160.000 mensen minder met vliegtuig
naar hun vakantiebestemming als het
jaar daarvoor. Het ziet er naar uit deze
tendens zich in 1981 zal doorzetten.
MOORDENDE CONCURRENTIE
REISORGANISATIES met all-round
programma's maken dus de meeste
kans om de economische crisis te
overleven. Naast autoreizen komen
ook busarrangementen weer 'in' en in
die sector vallen vermoedelijk heel
goede zaken te doen.
De concurrentie in de reisbranche is
moordend. Immers, ook de banken
hebben zich sinds enkele jaren in die
strijd gemengd en zij zagen hun omzet
in vakantiereizen sinds 1975 met meer
dan 50% stijgen. De banken hebben
van het begin af zich ook veel meer
toegelegd op de verkoop van doe-het-
zelf arrangementen (bijvoorbeeld au
toreizen) en dat heeft zeer in hun
voordeel gewerkt. Het aandeel van de
banken in de totale omzet van vakan
tiereizen bedroeg in 1974 nauwelijks
12%, maar was in 1980 al tot rond
27% gestegen.
Al met al mag voor 1981 de prognose
worden uitgesproken, dat de reiswe
reld minder florissante tijden tege
moet gaat, maar door het tijdig in
spelen op de nieuwe ontwikkelingen
toch nog een flinke boterham kan
verdienen. En daarbij geldt zeker de
volgende stelregel: Des te 'allrounder'
het arrangementenprogramma is, des
te groter de kans om te 'overleven'.
(Nadruk verboden)
ER zijn al deskunigen van motorbrandstof die voorspeld hebben dat
de benzineprijs binnen afzienbare tijd de f 2,-- per liter zal over
schrijden. Die bewering komt echter uit kringen die er belang bij hebben
dat er alternatieve brandstof voor auto's op de markt komt naast het nu
snel in verbruik stijgende LPG. Autoriteiten uit de hoek van de grote
benzineconcerns halen nog steeds de schouders op wanneer hun ge
vraagd wordt of de literprijs van super nog met kwartjes omhoog gaat.
Veel zal afhangen van de ontwikkeling van de zogenaamde vrije ben-
zinemarkt en nog meer van de politieke gang van zaken rond het
Midden-Oosten. Hoe het zij, de kosten van het vervoer gaan met spron
gen omhoog en weinigen kunnen daaraan ontkomen. De laatste paar
dubbeltjes beneden of boven de twee gulden per liter kunnen daar
weinig aan veranderen.
MASSAAL OVERSTAPPEN NAAR OPENBAAR VERVOER?
VOOR iedereen is die overstap niet di
rect weggelegd omdat men in een
kleine plaats woont met een onvol
doende frequente busverbinding naar
de stad. Met de inzet van een dosis
goede wil komt men een heel eind
verder. Maar voldoende compensatie
voor de stijgende autqkosten komt er
zelden uit. Niet alleen de benzine kost
veel geld maar de eigen tijd ook. In het
algemeen kan worden gesteld dat elke
vorm van openbaar vervoer meer tijd
vraagt dan de auto. Voor zover dat
niet het geval is kan men door het in
schakelen van bus of trein de kosten
stijging van benzine ondervangen.
Ook zij die een stukje van de eigen
vrije tijd moeten opofferen door het
overstappen op ons gesubsidieerde
transport hebben hun autokosten nog
zelf in de hand, want trein en bus zijn
aanzienlijk voordeliger wanneer men
alleen reist. Het verschil kan rondweg
op 8 cent rijkosten per km worden
begroot. Velen hebben dat ingezien
en zijn al voor hun woon- werkverkeer
op de bus of de trein gestapt. Alleen
in 1980 verkocht NS 400.000 reizigers
kilometers meer dan in 1979 en dat is
nog maar een voorlopige schatting.
Een deel van de besparing op auto
kilometers komt tot stand doordat
automobilisten eerst van huis naar het
station rijden en vandaar per trein ver
der reizen. Toch is er met de trein ge
beurd wat door een aantal deskun
digen was voorspeld. De beschikbare
capaciteit aan materieel was niet vol
doende om de groei op te vangen.
Blijft het treinverkeer groeien en
treedt er nog meer versnelling op bij
die groei, dan ontstaan er grote moei
lijkheden. Veel treinen zitten al over
vol in de uren van het woon-werk-ver-
keer. Meer treinstellen inzetten op
korte termijn is onmogelijk omdat ze
er gewoon niet zijn. Het beschikbare
rollend materiëel is al zo overbelast
dat er nu al veel vertragingen optre
den in het treinverkeer.
ACCIJNSOPBRENGST
RUWE schattingen mikken op een
vertraging van 15% van het treinver
keer. Mocht de drukte op de spitsuren
nog toenemen dan zou weldra één op
de vier treinen niet meer op tijd aan
komen. Voor korte afstanden is de
schade voor de passagiers beperkt
maar voor reizigers die op de intercity-
netten vervoerd worden kan een ver
traging kostbaar worden Mist men
door de vertraging een aansluiting dan
gaat er al gauw een heel of een half
uur verloren. Moet de reiziger op'een
bijeenkomst'zijn waar enkele mensen
op zijn komst zitten te wachten dan
wordt die vertraging duur aan verspild
arbeidsloon. Tegenover de tragiek van
de treinvertraging staat dan nog het
risico van de filevorming voor de auto
mobilist. Ervaringscijfers van de rei
zigers moeten dan maar beslissen
over de keuze van het minst storende
vervoermiddel. Het is echter duidelijk
dat de staat mede het kind wordt van
de hoge benzinerekening. Bezuinigt
de reiziger op benzine en auto, dan
wordt de staatskas in de accijnsop
brengst aangetast en zodra diezelfde
reiziger de trein neemt moet de staat
bijpassen op het treinkaartje. Dat kost
de minister van financiën gemiddeld
een dubbeltje per reizigerskilometer.
De auto is velen dierbaar. Ondanks
alle lastenstijging doet de Nederlander
veel om te kunnen blijven rijden. In
veel gevallen wordt er op dringender
uitgaven bezuinigd dan met het oog
op de auto nodig is. Daarom is het
niet zo verwonderlijk dat tallozen zijn
uitgeweken naar het gebruik van LPG.
Het deel van ons wagenpark dat met
LPG-ténks is uitgerust is in één jaar
met liefst twee procent gestegen. In
1980 reden 240.000 auto's in ons
land op LPG. Toch kost de inbouw
van een gastank ook tussen f 1.500,--
en f 2.000,--. Bovendien moet men
ongeveer de helft meer aan wegen
belasting betalen. Bij een auto die ge
middeld 1 op 10 rijdt bespaart men
zeker 8.5 cent met LPG in vergelijking
met superbenzine. Zelfs wanneer er
10.000 km per jaar wordt gereden
heeft men f 850.-- beschikbaar om de
afschrijving van de tank te betalen en
de hoge wegenbelasting. Dat geeft
dus al voordeel. En dat neemt toe
naarmate men per jaar meer kilo
meters rijdt.
Het is in dit beeld geen wonder dat de
overheid overweegt om op LPG ook
maar accijns te gaan heffen. Een
voudig is dit niet omdat LPG voor veel
meer doeleinden wordt aangewend en
men dus een scheiding moet maken
tussen het gebruik voor auto en voor
overige doeleinden. Dat leidt tot ge
knoei met LPG uit de accijnsvrije zone
met alle gevaren van dien. Maar zelfs
voor LPG-rijders zijn de kosten van
het autorijden flink hoger geworden.
MINDER RIJDEN
DE beste remedie om aan verdere
kostenstijging van het autogebruik te
ontkomen ligt in minder rijden. Dat
lijkt theorie maar er zijn toch tal van
mogelijkheden om de autokosten te
drukken. Goede afspraken met familie
of kennissen kunnen leiden tot meer
gezamenlijk gebruik van één auto. In
andere gezinnen kan de tweede auto
zonder al te veel ongemak worden af
geschaft. En voor wie er werkelijk
eens serieus gaat zitten rekenen lig
gen er mogelijkheden om veel niet
noodzakelijke ritten achterwege te
laten. Wanneer wij er langs deze weg
in zouden slagen het gebruik van
auto's met een vijfde deel te beperken
dan zou dit een flinke deuk veroor
zaken in de opbrengsten van accijns.
De overheid zou dan stellig een einde
maken aan het jarenlang volgehouden
systeem van uitmelken van de auto
mobilist.
Voorts zou dit onzelf brengen tot een
meer kritisch gebruik van ons ver
voermiddel en mogelijk zouden wij
daar meer voldoening in vinden dan
wij vermoeden. Tenslotte zou de
overheid zelf een bijdrage kunnen le
veren voor een geringer brandstofge-
bruik door alle onnodige filevorming,
met name op de rijkswegen, te ver
bieden. In veel gemeenten kan nog
een bijdrage worden geleverd door
toepassing van zoveel mogelijk 'groe
ne golven' van op elkaar afgestemde
verkeerslichten. Daarmee kan op be
paalde trajecten 30% brandstof wor
den bespaard. Er zit dus nogal wat
franje aan de benzinekosten-deken.
Grote buit bij
inbraak
Bij de recent gepleegde inbraak
bij de familie K. aan de Langstraat, J
bleek een geldbedrag van 18.500,-
gestolen te zijn, benevens sieraden
en betaalcheques voor e ;n waarde
van enkele duizenden guldens.
Wat de buit zal zijn bij de fam.
P. kon nog niet worden vastgesteld
omdat de familie met vakantie is.
Prettige thuiskomst.
Vernieling
Onbekenden hebben bij de krui- j
sing WestsingelNoordsingel kleine
bewegwijzeringsbordjes vernield.
PLAYTEX
NIET TE GELOVEN
PANTIEBROEKEN
7.50
gulden korting
Materiële schade
Het niet verlenen van voor
rang was oorzaak dat op de krui
sing Veltumse XlcffenWestsingel-
Molenpad een botsing ontstond tus
sen de personenauto's bestuurd door
C .V. en F. v. S. beiden uit Ven
ray.
Ook het niet verlenen van
voorrang was oorzaak dat op de
kruising Zuidsingel -Brukske de
personenauto's bestuurd door G. S.
en J. A.. beiden uit Venray, legen
elkaar botsten.
Glad wegdek
Door het gladde wegdek raak
te op de Zuidsingel nabij de afslag
Brukske de auto van E. ui*. Venray
uit de juiste koers. De achter hein
rijdende C. uit Venray geraakte
eveneens in een slip. Deze kon niet
verhinderen dat zijn auto tegen de
voor hem slippende auto botste.
Op de kruising Mgr. Hanssen-
straatWanssumseweg kon L'. uit
Venray zijn auto niet in de juiste
koers houden. Die auto botste te
gen een lichtmast op.
Geen voorrang
Op de kruising LangstraatLan
geweg verleende de autobestuurder
K. uit Oploo geen voorrang aan de
personenauto bestuurd door X. uit
Venray. Bij de daardoor ontstane
botsing bleef het bij maeriéle scha
de.
Materiële schade
Het spiegelgladde wegdek van
de Henri DunanLstraat was oor
zaak dat A. N. uit Venray de door
hem bestuurde personenauto niet in
de juiste koers kon houden. Die
auto ramde een lantaarnpaal, een
boompje en twee bermpaaltjes
voordat hen tot stilstand kwam.
Op de Overloonseweg geraak
te de personenauto bestuurd door
mevr. J. P. uit Overloon in een
slip en botste tegen de tegemoet
komende personenauto, bestuurd
door P. G. uit Overloon.
Op de kruising Oude Oostrum-
sewegOostsingel—Ziiidsmgel vond
een frontale botsing plaats tussen
de personenauto's bestuurd door
P. R. uit Venray en H. L. uit Cuyk.
Oorzaak onvoldoende opletten van
een der bestuurders.
Bij botsing auto
in brand
Op de Wanssumseweg ter hoogte
van de afslag Hoogzand stond de
personenauto van L,. L. uit Venray
voorgesorteerd. De autobestuurder
die over de Wanssumseweg nader
de, A. J. uit Nuenen, bemerkte de
voorgesorteerde auto te laat, en
daardoor vond een botsing plaats.
De Venrayse auto vloog na de bot
sing in brand. De snel ter plaatse
zijnde brandweer kon niet voorko
men dat de auto geheel uitbrandde.
lekker warm gevoerd
al voor
In Helmond gestolen
auto in Venray
uitgebrand
teruggevonden
In de bossen nabij het vliegveld
werd een uitbrande EMW perso
nenauto aangetroffen. Uit het door
de politie ingestelde onderzoek is
gebleken dat die auto daags tevo
ren in Helmond was gestolen. De
recherche stelt een nader onder
zoek in.
Brandje
In de gemeenschappelijke kelder
ruimte van een flat aan de Zuid
singel was door onverklaarbare
oorzaak een bankstel in brand ge-
raakt. De politie kon de eigenaar
van dat bankstel niet. achterhalen,
maar gelukkig kon, mede door tij
dige ontdekking, de schade z.eer
beperkt worden gehouden. Wel is
het vermoeden gerechtvaardigd dat
kinderen met vuur in die kelder
ruimte zouden hebben gespeeld.