\m Pasfoto's direkt klaar! Ook in kleur! J. THEUWS rt 9* ÉsJMfil m 1 K K R 0 N II ebberink ebberink i W- fl rrv4rfc.iMW)m Vakantiemarkt in 1981 C-'S- 4^41 DE Auto-rijkosten kunnen meestal lager JACKETS 25,- WIJ ZOEKEN voor een van onze, mede werkers een kamer Telefoon 04780-86969 15 jaar PvdA In Venray Secretariaat: Leunsew. 27, 5802 CE Venray TAPAS verhuisd van Kerkpad 3 naar Eindstraat 1 AQUARIUM VAN GROOTEL VENRAY Stationsweg 21 04780-83553 HANG-LEGKASTEN 100 cm breed in 3 kleuren, nu 159, KEUKENCENTRUM FRANSSEN Westsingel 54, Venray telefoon 04780-82851 Gasthuisstraat 14, Tegelen telefoon 077-32774 Restanten partij eethoeken, tafels, stoelen, krukken enz. in eiken, grenen, beuken, enz. 10-60°/o korting. Woninginrichting P. van Hout-Janssen B.V. Hoofdstraat 25 - Liessel t.o. de molen - 04934-1277 HONDENRENNEN Spijlen. Vanaf 36,- per meter, hoogte 1.50 m en 1.80 m Dierenpension De Berghaag Vennenweg 5, Oostrum, telefoon 04780-82512 FABRIEKSVERKOOP Leren en suède dames-, heren- en kinderjassen vanaf 98, Lange leren en suède jassen vanaf 198, Ook extra grote maten nieuwe leren broeken en motorkleding Elvi» Jacks Dankers, Hurksestraat 21, Helmond tel. 04920-22923-34374 Gitaarschool Thijs heeft nog enkele plaatsen voor beginners en gevor derden voor de cursus Praktijk Gitaar Bel 82062 voor inl. en opg. GEVRAAGD Bijles wiskunde Havo niveau Telefoon 04780-87929 AF TE HALEN Hele knappe jonge hondjes Akkerweg 10, na 6 uur BOUWTERREINEN TE KOOP GEVRAAGD STIENSTRA VENRAY B.V. Stationsweg 11 Venray telefoon 04780-84438 TAPAS verhuisd van Kerkpad 3 naar Eindstraat 1 15 Jaar PvdA in Venray voor openheid in de dorps politiek JONGEMAN zoekt kamer in Venray of omstreken Brieven onder nr. 44 bureau van dit blad. Voor het slijpen van: (karteD- messen, scharen, handzagen, cirkelzagen (ook widia), lint zagen, kettingzagen, (schaaf) beitels, grasmaaiers, schaat sen, etc. LEENDERS Langstraat 24. Venray, telefoon 04780-84190 TAPAS verhuisd van Kerkpad 3 naar Eindstraat 1 exclusieve droogbloemen sierkunst CCC(V)CN Hofstraat - tel. 82828 MEERIJDEN? van centrum Venray naar Eindhoven station Telefoon 87506 TE KOOP Halfvrijstaand woonhuis met garage en extra ber ging, verder nog meerdere extra's, vraagprijs n.o.t.k. Allegrostraat 7, Venray, te lefoon 04780-87606, na 18 u. MET WIE kan ik meerijden naar Nij megen. elke maandag, dinsdag en woensdag Telefoon 04780-82557 SCHILDER doet uw wit- en schilder werk. Lage prijs, goede referenties Telefoon 84834 Alle planten voor uw tuin zelf uitzoeken op de kwe- kerlj DE LIFRA CULTURES Lorbaan 12a, Veulen TEGELZETTER heeft nog tijd voor een karwei Brieven onder nr. 40 bureau van dit blad. Voor DIEPPLOEGEN en DIEPSPITTEN kunt U bij ons terecht. Loonbedrijf Gebr. Relntjeè Veulen tol. 81986 TE KOOP 1.50 ha prima Landbouw grond gelegen aan de Breeven- nenweg te Castenray. Prijs 4,75 per m2 Inlichtingen: tel. 077-24406 TE KOOP Bouvier 15 maanden oud", met stamboom, goed waak zaam, lief voor kinderen Telefoon 04788-361 VROUW, 22 jaar zoekt werk voor 5 hele dagen in ho reca, huishouding of win kel, liefst omgeving Ven ray Telefoon 04788-447 15 jaar PvdA in Venray voor spreiding van kennis, arbeid, inkomen en macht VOOR AL UW STOFFEER- WERK naar L. VAN HAREN Vierlingsbeek. tel. 04781- 1676 GESCHEIDEN VROUW zoekt vriendin 30-40 jaar, om mee te kun nen praten en weekend uit te gaan. Uit goed mi lieu. Brieven onder nr. 41 bureau van dit blad. AANBOUW-KEUKENS tegen konkurrerende prijzen KEUKENCENTRUM FRANSSEN Westsingel 54, Venray telefoon 04780-82851 Gasthuisstraat 14, Tegelen telefoon 077-32774 AUTOLAKKEN VERF BEHANG TELEFOON 81523 VENRAY PLAFONDS IN OUDE STIJL goedkoper dan balkjes e.d. F. Janssen Zn. B.V. Venray, telefoon 83334 hoek Kempweg-Weverstr. TAPAS verhuisd van Kerkpad 3 naar Eindstraat 1 GEVRAAGD Werkster voor vrijdagochtend van 9-12 uur Telefoon 84202 GEVRAAGD Hulp in de huishouding voor 2 halve dagen in de week Telefoon 82530. Venray Ook op het gebied van tie nerkamers hebben wij tij dens de opruiming zeer in teressante koopjes. Kom vrijblijvend kijken. Tienerspecialist P. van Hout-Janssen B.V. Hoofdstraat 25 - Liessel Lo. de molen - 04934-1277 JONGEMAN zoekt huurwoning tot 600,- per maand J. Leenders, Langstraat 28 GEVRAAGD medewerker op een varkensfokbedrijf ervaring vereist Brieven onder nr. 42 bureau van dit blad. TE KOOP GEVRAAGD 4-wielige platte wagen i.g.st. Verhoeven Venray. telefoon 04780-81350. vragen naar dhr. Holla TE KOOP GEVRAAGD Trottoirtegels Stationsweg 86. Oostrum, te lefoon 04780-85956 TE KOOP GEVRAAGD Aardgas haarden Alléén donderdag, vrijdag, zaterdag tel. 08850-17075 15 jaar PvdA ln Venray voor eerlijke besluitvor ming Nog flinke partij restanten kamerbreed tapijt, overgor dijnen, vitrage, novilon enz. tegen zeer lage prijzen Woninginrichting P. van Hout--Janssen B.V. Hoofdstraat 25 - Liessel t.o. de molen - 04934-1277 TE KOOP Prachtig halfvrijstaand herenhuis Trijnesstraat 15, Leunen. Dit pand moet U beslist van binnen gezien hebben Inl. telefoon 04904-6942 TE KOOP Gerestaureerde en onge- restaureerde vuren en eiken kasten, dekenkisten bedden, tafels, commodes etc. „Stoffel hoeve", Stations weg 86, Oostrum TE KOOP Revue 400 SE camera Lens 1.7/40 mm Telefoon 04780-82665 TE KOOP BMW motor defekt P. Pubben, Grootdorp 43, Merselo, tel. 04786-216 TE KOOP AARDAPPELEN (bintje) A. Pouwels, Servatiusweg 10 INBOUW-APPARATEN alle merken voor speciale prijzen KEUKENCENTRUM FRANSSEN Westsingel 54, Venray telefoon 04780-82851 Gasthuisstraat 14, Tegelen telefoon 077-32774 KEUKENCENTRUM TE KOOP 150 pakken zeer goed hooi 5.- per pak Claessens en van Meyel, Haag 13. Merselo, telefoon 04786-242 TE KOOP Tienerkamer oranje-wit, 150,- Vaatwasmachine 150,- Babyzitje hard plastic (nieuw) Telefoon 84834 TE KOOP Philips cassettedeck N 2509 Lindenstraat 28. Venray, te lefoon 85210 TE KOOP Muntèn V2 centen, centen, 2^ cent, stuivers, dubbeltjes, kwartjes, l/2 guldens, gul dens en rijksdaalders, o.a. 1963, 1964 Diverse jaren antiek lèttmgljoütn Cinbstraat 16 "Öcnrap tri. 04780-86632 TE KOOP 2 Tuinschommels Kinderfietsje 2 Gietijzeren ramen voor boerderij M. J. Hermans, Noordsingel 25, tel. 84437 TE KOOP Koelkast met diepvriesvak 110.- 4Keukenstoelen en tafel 225.- Bromfiets Puch Maxi bwj. 1976 225.- Antieke secretaires vanaf 350,- Hangklokken (regulateurs) vanaf 195,- Petroleumlampen vanaf 60,- H. J. Hogeboom, De Hous- kuilstraat 3. Wanssum, te lefoon 04784-1982 Wij verhuren tekenfilms voor uw kinderfeestjes Mi TE KOOP 4 Jonge zeugen Spinnewiel Electrisch fornuis met zuigkap Nieuwe koelkast met groot vriesvak, merk Bauknecht P. H. Janssen, Heidseweg 65, Venray-Heide. telefoon 04780-81915 TE KOOP Heren- en damesfiets Grootdorp 23, Merselo TE KOOP Eetaardappelen bintje M. Broeren, Kiekweg 12, te lefoon 81669 TE KOOP Antieke kleine potkachel in goede staat, prijs 350,- Spurkterdijk 18, Oostrum TE KOOP Klopboormachine Black en Decker, 530 W bijna nieuw, 150,- Telefoon 81112 TE KOOP Witlof, prei, spruiten, uien savoye-, witte-, rode- en boerenkool en aardappe len M. Theunissen, Horsterw. 16 Leunen, tel. 84559 AFZUIGKAPPEN alle merken voor speciale prijzen KEUKENCENTRUM FRANSSEN Westsingei 54, Venray telefoon 04780-82851 Gasthuisstraat 14, Tegelen telefoon 077-32774 TE KOOP Bintje eetaardappelen wortelen en boerenkool Th. Vollenberg, Deurnese- weg 40 TE KOOP Aardappelen Linders, Hoebertweg 29 TE KOOP wegens verblijf in buiten land Volvo 244 DL jub. uitg. 1978, incl. LPG inst. en radio-cassette re corder, in zeer goede staat( vr. pr. 14.000, Telefoon 04780-85481 TE KOOP Mazda 1000 bwj. 1975 Dillingstraat 3, Ysselsteyn TE KOOP Langharige teckels met stamboom Janssen, Lorbaan 10, Veulen telefoon 04780-81531 TE KOOP Middenslag Schnauzers 10 maanden oud, goed waaks Ouverturestraat 44, telefoon 87908, na 6 uur TE KOOP Koelkast 50,- Van Megenstraat 30, Leunen TE KOOP Opel Kadett 1977 Vraagprijs 4750,- Telefoon 81562 TE KOOP voor carnaval Rattenvanger van Hame ien 23 rattenpakken voor de leeftijd van 2-12 jaar, ook afzonderlijk te koop J. Dobbe, Kempkensberg 1, Ysselsteyn, tel. 04785-377 TE KOOP Fiat 127 bwj. 1972 Telefoon 04780-83976 TE KOOP Halfvrijstaand woonhuis met grote tuin, rustig ge legen, nabij centrum Ven ray Telefoon 04780-83653 TE KOOP Rotan bankstel org. uit Indonesië Tel. 04780-86565, na 18 uur TE KOOP Zundapp bwj. 1977 Esdoornstraat 12. Venray, tussen 6 en 7 uur TE KOOP Aquarium met toebehoren 100x40x40, evt. met kast Weideweg 7. Leunen, tele foon 87156 TE KOOP Toyota Corolla 30 bwj. 1975, i.z.g.st., met LPG inst., prijs 2950,- A. Verleysdonk, Largostraat 19, Venray, tel. 04780-86741 TE KOOP Halfvrljstaande woning 139.000,- Allegrostraat 20, Venray SPOELKASTEN wit, 100 cm., met rvs-blad, een bak links of rechts nu 265,— KEUKENCENTRUM FRANSSEN Westsingel 54, Venray telefoon 04780-82851 Gasthuisstraat 14, Tegelen telefoon 077-32774 TE KOOP 2 Paardetrailers voor achter tractor Aben, Zwarte Klef 1, Ven ray. tel. 81958 TE KOOP Audi 80 L 1975 2900,- Telefoon 04780-83717 TE KOOP Mini 1000 Speciaal met sportstuur, getint glas bouwjaar 1978, vr.pr. 6.500.- Telefoon 04780-82514 TE KOOP Infinity QA luidsprekers 100 W continu Arta klassiek guitar Langeweg 37, Venray TE KOOP vanwege, sterfgeval Motormaaier merk Flandine, 2 jaar oud in zeer goede staat Werktafel 125 cm lang, 61 cm breed Uittrektafel blank, met 3 bijbehorende stoelen Telefoon 85125, vrijdag en zaterdag na 10 uur TE KOOP Mooie Mazda 323 juni 1977, 5 portieren, met of zonder LPG, met. zilver St. Odastraat 22, Venray TE KOOP Open haard hout Aben. Zwarte Klef 1, Ven ray, telefoon 81958 TE KOOP Snelweger 100 kg merk Servo P. Smits, Merselo, telefoon 04786-527 TE KOOP Dames bromfiets Puch Maxi i.z.g.st. G. Claessens, Timmermanns- weg 70, Ysselsteyn TE KOOP Ford Taunus 1300 L 4-deurs, bwj. 1972, 450,- Telefoon 04780-86343 TE KOOP Mini bwj. eind 1973 500,-, i.z.g.st. Telefoon 04780-86682 TE KOOP Eiken wandmeubel Telefoon 87491 TE KOOP Halfvrijstaand woonhuis rustig en moio gelegen, t.e.a.b. Hoenderstraat 65, tel. 80027 TE KOOP Antiek strakke eiken kasten, jacht- en Henri Deux kas ten, broodkastjes, deken kisten, Mechelse eethoe ken, vossekoptafel en 4 stoelen, staande klok, burostoel, bidstoeltjes, staande kapstokken, eiken slaapkamer, beelden, stolpen, enz. Niessenstraat 13, Venray, te lefoon 04780-84143 REISBRANCHE GAAT MOEILIJKER TIJDEN TEGEMOET IN de Nederlandse reiswereld zijn vorig jaar de eerste klappen gevallen. Een reisorganisatie als Christoffel, die zich voornamelijk had gespeciali seerd in vliegvakanties, kon het niet langer bolwerken en kort daarna ging ook Relax over de kop. Voor de reisorganisaties en reisbureaus zal 1981 waarschijnlijk een moeilijk jaar worden. De economische teruggang en de stijging van de brandstofprijzen beïnvloeden het reisgedrag van de consument in hoge mate. Bovendien wordt het vakantiegeld verminderd (van 8% naar 7,5%) en gaat als gevolg van de loonmaatregel het besteedbare in komen van alle inkomensgroepen er op achteruit. Dat betekent nog niet dat de Nederlander dit jaar thuis zal blijven. Maar hij zal vermoedelijk wel minder ver van huis gaan, een goedkoper hotel zoeken of de auto inplaats van het vliegtuig pakken. De reiswereld wordt geconfronteerd met een nieuwe situatie en zal daar behendig op moeten inspelen, bij voorbeeld door een aanbod van zoveel mogelijk doe-het-zelf arrange menten. DE GROEI IS ER UIT ZIJN de vette jaren voor de reis branche voorbij? De ontwikkelingen in 1980 doen dat wel vermoeden. Be halve van factoren als economische teruggang en hogere brandstofprijzen spelen hierbij ook nog andere zaken mee: Dë toenemende vergrijzing van de bevolking, terwijl de lagere ge- boortencijfers uiteraard consequen ties hebben voor de reisbranche. De groei is er uit en dat is moeilijk te ver teren voor een sector, die in de afge lopen decennia gewend was geraakt aan een spectaculaire groei en een even markante omzetvergroting. Dat valt met cijfers gemakkelijk aan te to nen. In 1965 gingen 2,4 miljoen Neder landers op vakantie naar het buiten land, in 1971 was dat opgelopen tot 3,2 miljoen, in 1974 tot 3,5 miljoen en in 1975 overschreden 4 miljoen Neder landers de landsgrenzen om hun va kantie in het buitenland door te brengen. In 1979 was het aantal va kantiegangers, dat naar het buiten land ging, reeds opgelopen tot 5,8 miljoen. Bovendien is niet alleen het aantal vakantiegangers bepalend, maar ook het aantal buitenlandse va kanties. Immers, veel Nederlanders gingen in de loop der jaren vaker dan één keer per jaar op vakantie. Het aantal vakanties liep op vari ongeveer 7 miljoen in 1975 tot ruim 10 miljoen in 1979. Deze ontwikkeling deed de reis branche in betrekkelijk korte tijd uit groeien tot een bloedige bedrijfstak, die zich qua mankracht sterk uitbreid de en een steeds groter assortiment van reisarrangementen kon aanbieden om de veeleisende clientele naar te vredenheid te kunnen bedienen. Zelfs toen na 1974 onze economische toe stand zichtbaar verslechterde, bleef men in de reisbranche optimistisch gestemd. 'Waar de mensen ook op bezuinigen, zeker niet op hun vakan ties', zo luidde veelal het optimistische commentaar dat men in de reiswereld kon beluisteren. Van dit optimisme is na 1980 niet veel meer overgebleven. Vorig jaar bleek reeds duidelijk dat de mensen wel degelijk gaan bezuinigen op hun va kanties. Zij gaan minder ver weg, ze gaan korter, of ze gaan op eigen gele genheid, of met een goedkoper ver voermiddel dan voorheen (bijvoor beeld trein in plaats van vliegtuig). Vooral reisorganisaties, die zich had den gespecialiseerd in vliegreizen, kwamen hierdoor in moeilijkheden. HET WEER 'N FACTOR HET ziet er naar uit dat deze ont wikkeling zich in 1981 in verscherpte mate zal doorzetten. De inkomens matiging maakt de consument voor zichtig en met name de vermindering van het vakantiegeld zal vermoedelijk een negatief effect hebben op de va kantieuitgaven. Bovendien hebben de reisorganisaties en reisbureaus in 1980 in zoverre nog geboft, dat ze het weer in Nederland mee hadden. Vanaf half juni tot en met de derde week van juli werd ons land geteisterd door een zeer hardnekkig regenfront, dat voor een abnormale hoeveelheid neerslag zorgde. Ijlings gingen toen nog tien duizenden mensen boeken voor een reis naar de zon. Het is natuurlijk aller minst zeker, dat deze situatie zich in 1981 zal herhalen. Als het in bedoelde periode mooi weer zal zijn, dan zullen aanzienlijk meer Nederlanders dan voorheen in eigen land blijven. Voor onze economie bepaald geen slechte zaak, maar natuurlijk wel een strop voor de reisorganisaties, die buiten landse reizen willen verkopen. Groei in de vakantiemarkt zit er dus niet of nauwelijks meer, maar de reis branche behoeft daarom nog niet het hoofd in de schoot te leggen. Men zal alleen moeten inspelen op de nieuwe ontwikkelingen. Bij de reisconsument bestaat de tendens om minder dan voorheen te kiezen voor geheel ver zorgde reizen. Er is een groeiende vraag naar de doe-het-zelf arrange menten, bijvoorbeeld autoreizen. Reisorganisaties, die zich toeleggen op dit soort arrangementen, behoe ven niet voor de toekomst te vrezen. Maar bij diverse reisorganisaties en reisbureaus is een zekere weerstand te bespeuren om op zulke arrangemen ten over te schakelen. Men verdient nou eenmaal minder aan een autoreis dan aan de duurdere vliegreis. Maar de harde werkelijkheid is dat het aan tal vliegpassagiers flink terugloopt. In 1980 gingen naar schatting zo'n 160.000 mensen minder met vliegtuig naar hun vakantiebestemming als het jaar daarvoor. Het ziet er naar uit deze tendens zich in 1981 zal doorzetten. MOORDENDE CONCURRENTIE REISORGANISATIES met all-round programma's maken dus de meeste kans om de economische crisis te overleven. Naast autoreizen komen ook busarrangementen weer 'in' en in die sector vallen vermoedelijk heel goede zaken te doen. De concurrentie in de reisbranche is moordend. Immers, ook de banken hebben zich sinds enkele jaren in die strijd gemengd en zij zagen hun omzet in vakantiereizen sinds 1975 met meer dan 50% stijgen. De banken hebben van het begin af zich ook veel meer toegelegd op de verkoop van doe-het- zelf arrangementen (bijvoorbeeld au toreizen) en dat heeft zeer in hun voordeel gewerkt. Het aandeel van de banken in de totale omzet van vakan tiereizen bedroeg in 1974 nauwelijks 12%, maar was in 1980 al tot rond 27% gestegen. Al met al mag voor 1981 de prognose worden uitgesproken, dat de reiswe reld minder florissante tijden tege moet gaat, maar door het tijdig in spelen op de nieuwe ontwikkelingen toch nog een flinke boterham kan verdienen. En daarbij geldt zeker de volgende stelregel: Des te 'allrounder' het arrangementenprogramma is, des te groter de kans om te 'overleven'. (Nadruk verboden) ER zijn al deskunigen van motorbrandstof die voorspeld hebben dat de benzineprijs binnen afzienbare tijd de f 2,-- per liter zal over schrijden. Die bewering komt echter uit kringen die er belang bij hebben dat er alternatieve brandstof voor auto's op de markt komt naast het nu snel in verbruik stijgende LPG. Autoriteiten uit de hoek van de grote benzineconcerns halen nog steeds de schouders op wanneer hun ge vraagd wordt of de literprijs van super nog met kwartjes omhoog gaat. Veel zal afhangen van de ontwikkeling van de zogenaamde vrije ben- zinemarkt en nog meer van de politieke gang van zaken rond het Midden-Oosten. Hoe het zij, de kosten van het vervoer gaan met spron gen omhoog en weinigen kunnen daaraan ontkomen. De laatste paar dubbeltjes beneden of boven de twee gulden per liter kunnen daar weinig aan veranderen. MASSAAL OVERSTAPPEN NAAR OPENBAAR VERVOER? VOOR iedereen is die overstap niet di rect weggelegd omdat men in een kleine plaats woont met een onvol doende frequente busverbinding naar de stad. Met de inzet van een dosis goede wil komt men een heel eind verder. Maar voldoende compensatie voor de stijgende autqkosten komt er zelden uit. Niet alleen de benzine kost veel geld maar de eigen tijd ook. In het algemeen kan worden gesteld dat elke vorm van openbaar vervoer meer tijd vraagt dan de auto. Voor zover dat niet het geval is kan men door het in schakelen van bus of trein de kosten stijging van benzine ondervangen. Ook zij die een stukje van de eigen vrije tijd moeten opofferen door het overstappen op ons gesubsidieerde transport hebben hun autokosten nog zelf in de hand, want trein en bus zijn aanzienlijk voordeliger wanneer men alleen reist. Het verschil kan rondweg op 8 cent rijkosten per km worden begroot. Velen hebben dat ingezien en zijn al voor hun woon- werkverkeer op de bus of de trein gestapt. Alleen in 1980 verkocht NS 400.000 reizigers kilometers meer dan in 1979 en dat is nog maar een voorlopige schatting. Een deel van de besparing op auto kilometers komt tot stand doordat automobilisten eerst van huis naar het station rijden en vandaar per trein ver der reizen. Toch is er met de trein ge beurd wat door een aantal deskun digen was voorspeld. De beschikbare capaciteit aan materieel was niet vol doende om de groei op te vangen. Blijft het treinverkeer groeien en treedt er nog meer versnelling op bij die groei, dan ontstaan er grote moei lijkheden. Veel treinen zitten al over vol in de uren van het woon-werk-ver- keer. Meer treinstellen inzetten op korte termijn is onmogelijk omdat ze er gewoon niet zijn. Het beschikbare rollend materiëel is al zo overbelast dat er nu al veel vertragingen optre den in het treinverkeer. ACCIJNSOPBRENGST RUWE schattingen mikken op een vertraging van 15% van het treinver keer. Mocht de drukte op de spitsuren nog toenemen dan zou weldra één op de vier treinen niet meer op tijd aan komen. Voor korte afstanden is de schade voor de passagiers beperkt maar voor reizigers die op de intercity- netten vervoerd worden kan een ver traging kostbaar worden Mist men door de vertraging een aansluiting dan gaat er al gauw een heel of een half uur verloren. Moet de reiziger op'een bijeenkomst'zijn waar enkele mensen op zijn komst zitten te wachten dan wordt die vertraging duur aan verspild arbeidsloon. Tegenover de tragiek van de treinvertraging staat dan nog het risico van de filevorming voor de auto mobilist. Ervaringscijfers van de rei zigers moeten dan maar beslissen over de keuze van het minst storende vervoermiddel. Het is echter duidelijk dat de staat mede het kind wordt van de hoge benzinerekening. Bezuinigt de reiziger op benzine en auto, dan wordt de staatskas in de accijnsop brengst aangetast en zodra diezelfde reiziger de trein neemt moet de staat bijpassen op het treinkaartje. Dat kost de minister van financiën gemiddeld een dubbeltje per reizigerskilometer. De auto is velen dierbaar. Ondanks alle lastenstijging doet de Nederlander veel om te kunnen blijven rijden. In veel gevallen wordt er op dringender uitgaven bezuinigd dan met het oog op de auto nodig is. Daarom is het niet zo verwonderlijk dat tallozen zijn uitgeweken naar het gebruik van LPG. Het deel van ons wagenpark dat met LPG-ténks is uitgerust is in één jaar met liefst twee procent gestegen. In 1980 reden 240.000 auto's in ons land op LPG. Toch kost de inbouw van een gastank ook tussen f 1.500,-- en f 2.000,--. Bovendien moet men ongeveer de helft meer aan wegen belasting betalen. Bij een auto die ge middeld 1 op 10 rijdt bespaart men zeker 8.5 cent met LPG in vergelijking met superbenzine. Zelfs wanneer er 10.000 km per jaar wordt gereden heeft men f 850.-- beschikbaar om de afschrijving van de tank te betalen en de hoge wegenbelasting. Dat geeft dus al voordeel. En dat neemt toe naarmate men per jaar meer kilo meters rijdt. Het is in dit beeld geen wonder dat de overheid overweegt om op LPG ook maar accijns te gaan heffen. Een voudig is dit niet omdat LPG voor veel meer doeleinden wordt aangewend en men dus een scheiding moet maken tussen het gebruik voor auto en voor overige doeleinden. Dat leidt tot ge knoei met LPG uit de accijnsvrije zone met alle gevaren van dien. Maar zelfs voor LPG-rijders zijn de kosten van het autorijden flink hoger geworden. MINDER RIJDEN DE beste remedie om aan verdere kostenstijging van het autogebruik te ontkomen ligt in minder rijden. Dat lijkt theorie maar er zijn toch tal van mogelijkheden om de autokosten te drukken. Goede afspraken met familie of kennissen kunnen leiden tot meer gezamenlijk gebruik van één auto. In andere gezinnen kan de tweede auto zonder al te veel ongemak worden af geschaft. En voor wie er werkelijk eens serieus gaat zitten rekenen lig gen er mogelijkheden om veel niet noodzakelijke ritten achterwege te laten. Wanneer wij er langs deze weg in zouden slagen het gebruik van auto's met een vijfde deel te beperken dan zou dit een flinke deuk veroor zaken in de opbrengsten van accijns. De overheid zou dan stellig een einde maken aan het jarenlang volgehouden systeem van uitmelken van de auto mobilist. Voorts zou dit onzelf brengen tot een meer kritisch gebruik van ons ver voermiddel en mogelijk zouden wij daar meer voldoening in vinden dan wij vermoeden. Tenslotte zou de overheid zelf een bijdrage kunnen le veren voor een geringer brandstofge- bruik door alle onnodige filevorming, met name op de rijkswegen, te ver bieden. In veel gemeenten kan nog een bijdrage worden geleverd door toepassing van zoveel mogelijk 'groe ne golven' van op elkaar afgestemde verkeerslichten. Daarmee kan op be paalde trajecten 30% brandstof wor den bespaard. Er zit dus nogal wat franje aan de benzinekosten-deken. Grote buit bij inbraak Bij de recent gepleegde inbraak bij de familie K. aan de Langstraat, J bleek een geldbedrag van 18.500,- gestolen te zijn, benevens sieraden en betaalcheques voor e ;n waarde van enkele duizenden guldens. Wat de buit zal zijn bij de fam. P. kon nog niet worden vastgesteld omdat de familie met vakantie is. Prettige thuiskomst. Vernieling Onbekenden hebben bij de krui- j sing WestsingelNoordsingel kleine bewegwijzeringsbordjes vernield. PLAYTEX NIET TE GELOVEN PANTIEBROEKEN 7.50 gulden korting Materiële schade Het niet verlenen van voor rang was oorzaak dat op de krui sing Veltumse XlcffenWestsingel- Molenpad een botsing ontstond tus sen de personenauto's bestuurd door C .V. en F. v. S. beiden uit Ven ray. Ook het niet verlenen van voorrang was oorzaak dat op de kruising Zuidsingel -Brukske de personenauto's bestuurd door G. S. en J. A.. beiden uit Venray, legen elkaar botsten. Glad wegdek Door het gladde wegdek raak te op de Zuidsingel nabij de afslag Brukske de auto van E. ui*. Venray uit de juiste koers. De achter hein rijdende C. uit Venray geraakte eveneens in een slip. Deze kon niet verhinderen dat zijn auto tegen de voor hem slippende auto botste. Op de kruising Mgr. Hanssen- straatWanssumseweg kon L'. uit Venray zijn auto niet in de juiste koers houden. Die auto botste te gen een lichtmast op. Geen voorrang Op de kruising LangstraatLan geweg verleende de autobestuurder K. uit Oploo geen voorrang aan de personenauto bestuurd door X. uit Venray. Bij de daardoor ontstane botsing bleef het bij maeriéle scha de. Materiële schade Het spiegelgladde wegdek van de Henri DunanLstraat was oor zaak dat A. N. uit Venray de door hem bestuurde personenauto niet in de juiste koers kon houden. Die auto ramde een lantaarnpaal, een boompje en twee bermpaaltjes voordat hen tot stilstand kwam. Op de Overloonseweg geraak te de personenauto bestuurd door mevr. J. P. uit Overloon in een slip en botste tegen de tegemoet komende personenauto, bestuurd door P. G. uit Overloon. Op de kruising Oude Oostrum- sewegOostsingel—Ziiidsmgel vond een frontale botsing plaats tussen de personenauto's bestuurd door P. R. uit Venray en H. L. uit Cuyk. Oorzaak onvoldoende opletten van een der bestuurders. Bij botsing auto in brand Op de Wanssumseweg ter hoogte van de afslag Hoogzand stond de personenauto van L,. L. uit Venray voorgesorteerd. De autobestuurder die over de Wanssumseweg nader de, A. J. uit Nuenen, bemerkte de voorgesorteerde auto te laat, en daardoor vond een botsing plaats. De Venrayse auto vloog na de bot sing in brand. De snel ter plaatse zijnde brandweer kon niet voorko men dat de auto geheel uitbrandde. lekker warm gevoerd al voor In Helmond gestolen auto in Venray uitgebrand teruggevonden In de bossen nabij het vliegveld werd een uitbrande EMW perso nenauto aangetroffen. Uit het door de politie ingestelde onderzoek is gebleken dat die auto daags tevo ren in Helmond was gestolen. De recherche stelt een nader onder zoek in. Brandje In de gemeenschappelijke kelder ruimte van een flat aan de Zuid singel was door onverklaarbare oorzaak een bankstel in brand ge- raakt. De politie kon de eigenaar van dat bankstel niet. achterhalen, maar gelukkig kon, mede door tij dige ontdekking, de schade z.eer beperkt worden gehouden. Wel is het vermoeden gerechtvaardigd dat kinderen met vuur in die kelder ruimte zouden hebben gespeeld.

Peel en Maas | 1981 | | pagina 10