Tegenover groot wensenpakket
staan minimale geldmiddelen
Vele wensen onvervulbaar
als gevolg van geldgebrek
Ook de komende vijf jaar blijft financiële positie zorgen baren
BELASTING
VERHOGING
HOE KOMT
EEN BEGROTING
TOT STAND?
jas**t iiMraafi**».!. aa?-"»
j! g S g i
Zowel interne als externe instanties hebben op verzoek van het
college van b. en w. een groot aantal voorstellen om het beschik
baarstellen van financiële middelen gedaan. Zou dit wensenpak
ket in zijn totaliteit worden uitgevoerd, dat betekent dit een last
voor de gemeente van ruim f 1.700.000,op jaarbasis. Met een
tekort van 271.000,op de begroting voor het komende jaar
is het dus duidelijk, dat het college van b. en w. het mes in het
ingediende verlanglijstje heeft moeten zetten.
Van de niet minder dan tachtig gedane voorstellen om geld ter
beschikking te stellen, hebben b. en w. er slechts vijfendertig
overgenomen.
Inclusief het tekort op de gemeentebegroting 1981 van ƒ271.000,-
kost het realiseren van dit wensenpakket 910.000,waarvoor
een dekkingsmogelijkheid is gevonden. (Zie artikel pag. 1.)
Bij het behandelen van de begroting
voor 1981 zal de gemeenteraad het
laatste woord moeten spreken over de
door b. en w. opgestelde prioriteiten
lijst.
Deze ziet er als voorstel aan de
raad als volgt uit:
(de laatste bedragen zijn de lasten op
jaarbasis)
Tekort gemeentebe
groting 1981 271.002.—
Politieverbindingen 7.000,
Kosten statistische verwer
king bevolkingsgegevens 2.500,
Opleiding personeel
brandweer 9.000,
Overige uitgaven der
brandweer 2.000,
Voorbereidingskrediet
bouw brandweerkazerne
(krediet 60.000,—) 11.400,—
Kosten arbeidskrachten
telling f 5.000,—
Kosten personeels
uitbreiding 110.000,
Subsidie Regionaal Insti
tuut voor Maatschappe
lijke Dienstverlening
(R:I.M.) 20.036,—
Subsidie aan het Oranje
Comité Venray
De op dit volgnummer
voorkomende 2.000,
voor de viering van
bijzondere gebeurtenissen
is naar de subsidie
Oranje Comité Venray
verschoven,
Herstel dak kleuterschool
Ysselsteyn (krediet
125.000,—) 17.500,—
Diverse medewerkingen
ex artikel 50 van de Kleu
teronderwijswet (krediet
60.000,—) 9.400,—
Boeiboorden De Flierefluit
en De Foekepot (krediet
90.000,—) 12.600
Diverse medewerkingen ex
artikel 72 van de Lager-on-
derwijswet 1920 (krediet
100.000,—) 15.667,—
Peuterspeelzaal Brukske 6.000,
Speelvoorzieningen (krediet
25.000,—) 4.750.—
Met een appèl op de be
volking tot maximale
zelfwerkzaamheid bij de
aanleg van speelvoor
zieningen, wordt het
krediet teruggebracht van
50.000,— naar 25.000,—
Basisvoorziening Veulen
(krediet 75.000,—) 14.250,—
Met een appèl op maximale
zelfwerkzaamheid wordt
het krediet teruggebracht
van 150.000,naar
75.000,—.
Verbouw oud politie
bureau en woningen
(krediet 125.000,—) 17.500,—
Met een appèl op maximale
zelfwerkzaamheid wordt
het krediet teruggebracht
van 250.000,naar
125.000,—.
Subsidie P.E.C. Venray-
Horst 16.550,—
Wijkcentrum Veltum
(krediet 750.000,—) 135.000,—
Met het oog op de uit
komsten van het onderzoek
is opneming van het wijk
centrum Veltum op deze
lijst gerechtvaardigd.
Wel is het college van
oordeel dat via een sobere
aanpak het krediet terugge
bracht kan worden van
950.000,naar
750.000,en een even
redige terugbrenging van
de explaoitatiekosten naar
52.500,—.
Renovatie oefenboek
Leunen (krediet
72.500,—)
Via een sobere aanpak
wordt het krediet terugge
bracht van 92.500,naar
72.500,—.
Coating buitenbassins
combibad
Het college stelt voor om
de coating van het zwem
bad in eigen beheer uit te
voeren en stelt een bedrag
van 20.000,beschik
baar voor de aankoop van
materialen.
Vervanging bronpomp
zwembad (krediet
4.000,—)
Parkeervoorziening ten be
hoeve van 12 vrachtwa
gens Brukske (krediet
50.000,—)
Ook hier een sobere uitvoe
ring van het plan, waardoor
het krediet teruggebracht
wordt van 100 000,
naar 50 000,—
Fietspad langs Noord
singel (zuidzijde) (krediet
75.000,—)
Fietsstroken voor „rechtsaf
fietsers" op kruispunt
Leunseweg/Zuidsingel
(krediet 25.000,—)
Fietsstroken op Stations
weg afstrepen (krediet
8 000,—)
Fietsvoorzieningen/aan-
passingen op diverse pun
ten in het centrum (krediet
6.000,—)
Het krediet wordt terugge
bracht van 10.000,naar
6.000,—.
Verkeerslichten kruispunt
Merseloseweg/Westsingel
(krediet 75.000,—)
Vervanging laagspannings
net (lichtmasten P.L.E.M.)
in het buitengebied (krediet
40.000,—)
Ruilverkaveling Overloon-
Merselo (krediet
100.000,—)
Afwerking vuilstortplaats
Venray's Broek (krediet
55.000,—)
Aanschaf twee verhuiscon-
tainers ten behoeve van
huisuitzettmgen (krediet
25.000,—)
Aanschaf rioolafsluiters en
beademingsapparatuur ten
behoeve van onderzoek
riolering (krediet
10.000,—)
Uitbesteding groenonder
houd nieuw weggedeelte
Noordsingel, Oostsingel,
Henri Dunantstraat en
Kulut II
Aanschaf theodoliet ten be
hoeve van landmeetkun
dige dienst (krediet
41.000,—)
Pand Hoenderstraat 12
(Free Wheeling)
Onvoorzien (en afronding)
(krediet 300.000,—) f
TOTAAL
Geldgebrek heeft het college van b. en w. genoodzaakt een groot
aantal wensen als „onmogelijk vervulbaar in 1981" van de lijstte
moeten afvoeren in de hoop op betere tijden.
Deze wensen zijn wel opgenomen in de wensenlijst van investe
ringen voor de komende vijf jaren. Opname op deze „meerjaren
planning" heeft tot functie, dat duidelijk wordt welke wensen er
liggen en wat bij uitvoering de budgettaire gevolgen zullen zijn.
Het is overigens een ondoenlijke zaak het hele wensenpakket
voor 1981 t.m. 1985 in dit „Kleine krantje over groot geld" te pu
bliceren. Daarom verwijzen wij graag naar de Infotiek in de hal
van het raadhuis, waar de boekwerken, welke betrekking hebben
op de begroting, ter inzage liggen.
11.890,-
15.000,-
52.510,-
910.000,—
Toch is het wel interessant om te
vernemen, welke wensen voor 1981
door het college van de lijst zijn afge
voerd en ter realisering op een later
tijdstip in de meerjarenbegroting zijn
opgenomen.
ONVERVULDE WENSEN
Wij beperken ons hier tot de meest
interessante punten.
Vervanging jassen en helmen voor
de brandweer; het verplaatsen van
brandkranen en de aanschaf materiaal
vloeistofongevallen-aanhangwagen,
rookafzuiger-schuimgenerator en schaar
porto-power; kosten openbare biblio
theek Venray; uitbreiding gemeen
schapshuis Oirlo; renovatie en uitbrei
ding gemeenschapshuis Oostrum; ver
beteringen en aanpassingen jeugdac-
commodaties, voorbereiding wijkcen
trum sporthal in Landweert; renovatie
gymnastieklokalen Beukenlaan en de
Langeweg; aanzet tweede sportpark in
Venray-kom; automatisering chloordose-
ring in het zwembad en het ophogen
van de betegeling perrons buitenbad;
verharding inrit en fietsenstalling korf
balterrein; vervanging verlichtingsarma
turen sportpark Merselo; tochjvrij ma
ken scheidingswanden sporthal; schil
deren lichtmasten in Leunen en Merse
lo; het plaatsen van hekwerken bij het
sportpark „De Wieën"; verharding in
rit sportpark Oirlo; afrastering Odapark;
wegbewijzering op provinciale wegen
(verwijzing naar industrieterreinen); het
plaatsen van stadsplattegronden; her
straten tegel- en klinkerbestrating in
Desselke; uitbreiding berging op be
graafplaats; verkeerslichten op aan
sluiting Brukske/Zuidsingel; vrijliggend
fietspad Oirloseweg tussen Henri Du
nantstraat en Witte Vennenweg; recon
structie Langstraat tussen Langeweg
en Henseniusstraat (incl. vervanging
riolering); wegwijzer kruispunt Beek-
weg/Westsingel; Bomenplan Oirlo;
groenplan Castenray.
GEMEENTERAAD BESLIST
Het afvoeren van al deze wensen van
de lijst Is gebeurd, nadat het college
van b. en w. zich uitvoerig heeft bera
den over de financiële kant van deze
zaken.
De gemeenteraad, als hoogste be
stuurscollege, zal zich uiteindelijk
hierover moeten uitspreken.
Want het is de gemeenteraad, die
uiteindelijk bepaalt wat wel en wat niet
wordt uitgevoerd, in welk jaar wat kan
worden uitgevoerd en welke prioriteit
aan een werk moet worden gegeven.
Vandaar, dat veronderstelt mag wor
den. dat de komende begrotingsdebat
ten bijzonder interessant zullen worden.
We zijn er met z'n allen al aan ge
wend, dat belastingen, welke aan infla
tie onderhevig zijn, worden verhoogd
met het door de minister toegestane
percentage.
Dat zijn dan de marklgelden en de
hondenbelasting, die intussen al door
de gemeenteraad met 5% zijn ver
hoogd.
ONROERENDGOEDBELASTING
B. en w. stellen de raad voor de on-
roerendgoedbelasting te verhogen met
minimaal 6%.
Door de eerdere uitspraak van de
gemeenteraad om af te zien van het
heffen van een rioolrecht, blijft als be
lastingbron alleen de onroerendgoed-
belasting beschikbaar.
Als de raad besluit de door b. en w.
voorgestelde prioriteiten uit te voeren,
dan is een méér-opbrengst van deze
belasting tot 'n bedrag van 600.000
nodig.
AFVALSTOFFENHEFFING
In plaats van reinigingsrechten zullen
de inwoners van de gemeente Venray
in het vervolg een afvalstoffenheffing
moeten betalen.
Het verschil tussen reinigingsrechten
en afvalstoffenheffing bedraagt 10% als
gevolg van het feit, dat de kosten van
het ophalen van huisvuil volledig door
de belastingheffing zullen moeten wor
den gedekt.
Het gaat hier om een verhoging van
71,naar 78,
ANDERE VERHOGINGEN
Verder is nog gerekend met een
méér-opbrengst van 60.000,— door
middel van een verhoging van de leges
Hinderwet en Bouwvergunningen.
A k
■i«É 1 ht
H
Omdat regeren nu eenmaal vooruitzien is, hebben
de gemeentebestuurders nagegaan hoe het ge
meentebudget zich globaal zal ontwikkelen in de
komende vijf jaren. Op basis daarvan heeft het col
lege van burgemeester en wethouders een meer
jarenbegroting voor de jaren 1981 tot en met 1985
opgesteld.
De begroting is opgesteld naar ONgewijzigd beleid,
ofwel rekening houdend met het HUIDIGE taken
pakket, zoals dat in de gemeentebegroting voor
1981 is neergelegd.
De lasten van de wensenlijst zijn dus niet in de
meerjarenbegroting opgenomen.
Dat bij het opstellen van de meerjarenbegroting is uitgegaan van
een aantal uitgangspunten, is natuurlijk een duidelijke zaak. Voor
al als bedacht wordt dat de gemeente afhankelijk is van een aan
tal factoren, welke de gemeente zelf niet in handen heeft. Hierbij
ware b.v. te denken aan de gemeentefondsuitkeringen en de ont
wikkelingen van het loon- en prijspeil.
De meerjarenbegroting geeft een inzicht in het verloop van de
gemeentebegroting, toegespitst tot de voornaamste onderdelen.
Zij geeft een zeker houvast bij de beoordeling of het tot op heden
gevoerde algemene en financiële beleid ongewijzigd kan worden
voortgezet.
UITGANGSPUNTEN
Een van de Uitgangspunten bij het
opstellen van de meerjarenbegroting
is de bevolkingsprognose. Uitgegaan
wordt van de volgende aantallen inwo
ners;
januari 1981;
januari 1982;
januari 1983:
januari 1984:
januari 1985:
33.200 inwoners
33.600 inwoners
34.000 inwoners
34.400 inwoners
34.800 inwoners
Een ander uitgangspunt is de prog
nose van de woningvoorraad.
Bij de ramingen in de meerjarenbe
groting is uitgegaan van de volgende
aantallen woningen;
1 januari 1981:
1 januari 1982;
1 januari 1983:
1 januari 1984:
1 januari 1985:
9.500 woningen
9.900 woningen
10.300 woningen
10.700 woningen
11.100 woningen
Verder heeft men daarbij rekening
moeten houden met andere ontwikke
lingen, zoals loon- en prijspeil, uitke
ringen gemeentefonds etc.
ZORGELIJKE ONTWIKKELING
Dit richtsnoer voor het te voeren fi
nanciële beleid van de gemeente voor
de jaren 1981 tot en met 1985, laat dui
delijk zien, dat de ontwikkeling van de
gemeentefinanciën op langere termijn
grote zorgen baart.
Zo blijkt, dat voor de jaren 1982 en
volgende geen rekening meer mag wor
den gehouden met een stijging van
het budgettaire uitkeringspercentage
van de algemene uitkering uit het ge
meentefonds.
Dat betekent, dat de toename van
de gemeentefondsuitkering (in feite de
grootste gemeentelijke inkomstenbron)
Toon ook eens
belangstelling
In 1978 koos u uw gemeenteraad.
Drieëntwintig raadsleden kozen
uit hun midden vier wethouders.
Nu halverwege de rit staan
uw vertegenwoordigers voor
moeilijke beslissingen. Er moet
VEEL worden gedaan met WEI
NIG geld.
Toon óók eens belangstelling
op een van de dagen, waarop
het beleid voor het komende
jaar wordt uitgestippeld.
De gemeentelijke zaak gaat ook
U aan
foto boven: de fraktie „Samenwerking"
foto onder: de fraktie „Kerkdorpen"
alleen gebaseerd kan worden op de
groei van het aantal inwoners en de
toename van het aantal woningen in
de gemeente Venray.
Lettende op de huidige ontwikkeling
van de woningmarkt kunnen de ver
wachtingen op dit punt ondanks de
hoge prioriteit, die b. en w. aan het
bouwbeleid geven slechts met voor
zichtigheid worden geraamd.
Met deze ontwikkeling voor ogen
menen burgemeester en wethouders dat
nog sterker dan in het verleden
de komende jaren tot het kritisch bij
stellen van het bestaande beleid moet
worden overgegaan.
leder jaar, zo tegen eind september,
worden de gemeenteraad én de bur
gers voor het eerst geconfronteerd met
het gemeentelijk huishoudboek voor 't
volgend jaar.
Vanaf dat ogenblik af beginnen de
raadsleden en hun achterbannen iets
te voelen van een koorts, welke te ver
gelijken is met de schoonmaakkoorts
van huismoeders zodra in de lente de
eerste mooie dagen aanbreken. Een
koorts die elk jaar terugkomt en waar
tegen geen kruid gewassen is.
Zo'n begrotingskoorts duurt hooguit
vier maanden met kritieke hoogtepun
ten tussen eind november en half de
cember.
Is eenmaal de begroting door de ge
meenteraad akkoord bevonden, dan kan
men rustig de feestdagen tegemoet
gaan om na de jaarwisseling aan de
hand van het vastgestelde cijferboek de
gemeente door het nieuwe jaar te be
sturen. Maar binnenskamers is men in
feite het gehele jaar door bezig met
het op een rijtje zetten van de cijfers,
die voor het dan weer volgende jaar
zullen moeten gelden.
leder nieuw jaar begint bij de ge
meentelijke rekenmeesters met het op
stellen van de uitgangspunten voor het
volgende jaar.
In de meimaand buigen burgemeester
en wethouders zich voor het eerst over
de beleidsuitgangspunten. Zijn deze
eenmaal vastgesteld, dan worden op
deze basis de conceptbegrotingen op
gesteld.
Het college van b. en w. houdt zich
dan bezig met het vaststellen van de
conceptbegroting, de prioriteitenlijst en
de meerjarenbegroting.
Tegen het einde van september wor
den de financiële boekwerken aan de
raad aangeboden.
De gemeenteraad begint half okto
ber met de behandeling van de begro
tingen met de bijlagen in de verschil
lende commissies. Iedere commissie
behandelt dan de onderwerpen van de
begroting, welke van toepassing zijn
op het werkterrein van de commissie.
In de raadsvergadering op de laatste
dinsdag van november zetten de voor
zitters van de raadsfracties en op be
paalde onderdelen van de begroting ge
specialiseerde raadsleden de sluizen
van hun welsprekendheid wagenwijd
los. Zij geven dan hun algemene be
schouwingen op het door het college
voor het komende jaar uitgestippelde
en in geld vertaalde beleid.
Tijdens twee raadsvergaderingen half
december geven burgemeester en wet
houders antwoord op die algemene
beschouwingen, waarna de gemeente
raad de voorgelegde begroting vaststelt
(met inachtname van de tijdens de de
batten aangebrachte wijzigingen).
Is na urenlang discussiëren de laatste
hamerslag gevallen, dan kunnen de be
grotingen ter goedkeuring door Gede
puteerde Staten naar Maastricht wor
den verzonden.