Tegenover groot wensenpakket staan minimale geldmiddelen Vele wensen onvervulbaar als gevolg van geldgebrek Ook de komende vijf jaar blijft financiële positie zorgen baren BELASTING VERHOGING HOE KOMT EEN BEGROTING TOT STAND? jas**t iiMraafi**».!. aa?-"» j! g S g i Zowel interne als externe instanties hebben op verzoek van het college van b. en w. een groot aantal voorstellen om het beschik baarstellen van financiële middelen gedaan. Zou dit wensenpak ket in zijn totaliteit worden uitgevoerd, dat betekent dit een last voor de gemeente van ruim f 1.700.000,op jaarbasis. Met een tekort van 271.000,op de begroting voor het komende jaar is het dus duidelijk, dat het college van b. en w. het mes in het ingediende verlanglijstje heeft moeten zetten. Van de niet minder dan tachtig gedane voorstellen om geld ter beschikking te stellen, hebben b. en w. er slechts vijfendertig overgenomen. Inclusief het tekort op de gemeentebegroting 1981 van ƒ271.000,- kost het realiseren van dit wensenpakket 910.000,waarvoor een dekkingsmogelijkheid is gevonden. (Zie artikel pag. 1.) Bij het behandelen van de begroting voor 1981 zal de gemeenteraad het laatste woord moeten spreken over de door b. en w. opgestelde prioriteiten lijst. Deze ziet er als voorstel aan de raad als volgt uit: (de laatste bedragen zijn de lasten op jaarbasis) Tekort gemeentebe groting 1981 271.002.— Politieverbindingen 7.000, Kosten statistische verwer king bevolkingsgegevens 2.500, Opleiding personeel brandweer 9.000, Overige uitgaven der brandweer 2.000, Voorbereidingskrediet bouw brandweerkazerne (krediet 60.000,—) 11.400,— Kosten arbeidskrachten telling f 5.000,— Kosten personeels uitbreiding 110.000, Subsidie Regionaal Insti tuut voor Maatschappe lijke Dienstverlening (R:I.M.) 20.036,— Subsidie aan het Oranje Comité Venray De op dit volgnummer voorkomende 2.000, voor de viering van bijzondere gebeurtenissen is naar de subsidie Oranje Comité Venray verschoven, Herstel dak kleuterschool Ysselsteyn (krediet 125.000,—) 17.500,— Diverse medewerkingen ex artikel 50 van de Kleu teronderwijswet (krediet 60.000,—) 9.400,— Boeiboorden De Flierefluit en De Foekepot (krediet 90.000,—) 12.600 Diverse medewerkingen ex artikel 72 van de Lager-on- derwijswet 1920 (krediet 100.000,—) 15.667,— Peuterspeelzaal Brukske 6.000, Speelvoorzieningen (krediet 25.000,—) 4.750.— Met een appèl op de be volking tot maximale zelfwerkzaamheid bij de aanleg van speelvoor zieningen, wordt het krediet teruggebracht van 50.000,— naar 25.000,— Basisvoorziening Veulen (krediet 75.000,—) 14.250,— Met een appèl op maximale zelfwerkzaamheid wordt het krediet teruggebracht van 150.000,naar 75.000,—. Verbouw oud politie bureau en woningen (krediet 125.000,—) 17.500,— Met een appèl op maximale zelfwerkzaamheid wordt het krediet teruggebracht van 250.000,naar 125.000,—. Subsidie P.E.C. Venray- Horst 16.550,— Wijkcentrum Veltum (krediet 750.000,—) 135.000,— Met het oog op de uit komsten van het onderzoek is opneming van het wijk centrum Veltum op deze lijst gerechtvaardigd. Wel is het college van oordeel dat via een sobere aanpak het krediet terugge bracht kan worden van 950.000,naar 750.000,en een even redige terugbrenging van de explaoitatiekosten naar 52.500,—. Renovatie oefenboek Leunen (krediet 72.500,—) Via een sobere aanpak wordt het krediet terugge bracht van 92.500,naar 72.500,—. Coating buitenbassins combibad Het college stelt voor om de coating van het zwem bad in eigen beheer uit te voeren en stelt een bedrag van 20.000,beschik baar voor de aankoop van materialen. Vervanging bronpomp zwembad (krediet 4.000,—) Parkeervoorziening ten be hoeve van 12 vrachtwa gens Brukske (krediet 50.000,—) Ook hier een sobere uitvoe ring van het plan, waardoor het krediet teruggebracht wordt van 100 000, naar 50 000,— Fietspad langs Noord singel (zuidzijde) (krediet 75.000,—) Fietsstroken voor „rechtsaf fietsers" op kruispunt Leunseweg/Zuidsingel (krediet 25.000,—) Fietsstroken op Stations weg afstrepen (krediet 8 000,—) Fietsvoorzieningen/aan- passingen op diverse pun ten in het centrum (krediet 6.000,—) Het krediet wordt terugge bracht van 10.000,naar 6.000,—. Verkeerslichten kruispunt Merseloseweg/Westsingel (krediet 75.000,—) Vervanging laagspannings net (lichtmasten P.L.E.M.) in het buitengebied (krediet 40.000,—) Ruilverkaveling Overloon- Merselo (krediet 100.000,—) Afwerking vuilstortplaats Venray's Broek (krediet 55.000,—) Aanschaf twee verhuiscon- tainers ten behoeve van huisuitzettmgen (krediet 25.000,—) Aanschaf rioolafsluiters en beademingsapparatuur ten behoeve van onderzoek riolering (krediet 10.000,—) Uitbesteding groenonder houd nieuw weggedeelte Noordsingel, Oostsingel, Henri Dunantstraat en Kulut II Aanschaf theodoliet ten be hoeve van landmeetkun dige dienst (krediet 41.000,—) Pand Hoenderstraat 12 (Free Wheeling) Onvoorzien (en afronding) (krediet 300.000,—) f TOTAAL Geldgebrek heeft het college van b. en w. genoodzaakt een groot aantal wensen als „onmogelijk vervulbaar in 1981" van de lijstte moeten afvoeren in de hoop op betere tijden. Deze wensen zijn wel opgenomen in de wensenlijst van investe ringen voor de komende vijf jaren. Opname op deze „meerjaren planning" heeft tot functie, dat duidelijk wordt welke wensen er liggen en wat bij uitvoering de budgettaire gevolgen zullen zijn. Het is overigens een ondoenlijke zaak het hele wensenpakket voor 1981 t.m. 1985 in dit „Kleine krantje over groot geld" te pu bliceren. Daarom verwijzen wij graag naar de Infotiek in de hal van het raadhuis, waar de boekwerken, welke betrekking hebben op de begroting, ter inzage liggen. 11.890,- 15.000,- 52.510,- 910.000,— Toch is het wel interessant om te vernemen, welke wensen voor 1981 door het college van de lijst zijn afge voerd en ter realisering op een later tijdstip in de meerjarenbegroting zijn opgenomen. ONVERVULDE WENSEN Wij beperken ons hier tot de meest interessante punten. Vervanging jassen en helmen voor de brandweer; het verplaatsen van brandkranen en de aanschaf materiaal vloeistofongevallen-aanhangwagen, rookafzuiger-schuimgenerator en schaar porto-power; kosten openbare biblio theek Venray; uitbreiding gemeen schapshuis Oirlo; renovatie en uitbrei ding gemeenschapshuis Oostrum; ver beteringen en aanpassingen jeugdac- commodaties, voorbereiding wijkcen trum sporthal in Landweert; renovatie gymnastieklokalen Beukenlaan en de Langeweg; aanzet tweede sportpark in Venray-kom; automatisering chloordose- ring in het zwembad en het ophogen van de betegeling perrons buitenbad; verharding inrit en fietsenstalling korf balterrein; vervanging verlichtingsarma turen sportpark Merselo; tochjvrij ma ken scheidingswanden sporthal; schil deren lichtmasten in Leunen en Merse lo; het plaatsen van hekwerken bij het sportpark „De Wieën"; verharding in rit sportpark Oirlo; afrastering Odapark; wegbewijzering op provinciale wegen (verwijzing naar industrieterreinen); het plaatsen van stadsplattegronden; her straten tegel- en klinkerbestrating in Desselke; uitbreiding berging op be graafplaats; verkeerslichten op aan sluiting Brukske/Zuidsingel; vrijliggend fietspad Oirloseweg tussen Henri Du nantstraat en Witte Vennenweg; recon structie Langstraat tussen Langeweg en Henseniusstraat (incl. vervanging riolering); wegwijzer kruispunt Beek- weg/Westsingel; Bomenplan Oirlo; groenplan Castenray. GEMEENTERAAD BESLIST Het afvoeren van al deze wensen van de lijst Is gebeurd, nadat het college van b. en w. zich uitvoerig heeft bera den over de financiële kant van deze zaken. De gemeenteraad, als hoogste be stuurscollege, zal zich uiteindelijk hierover moeten uitspreken. Want het is de gemeenteraad, die uiteindelijk bepaalt wat wel en wat niet wordt uitgevoerd, in welk jaar wat kan worden uitgevoerd en welke prioriteit aan een werk moet worden gegeven. Vandaar, dat veronderstelt mag wor den. dat de komende begrotingsdebat ten bijzonder interessant zullen worden. We zijn er met z'n allen al aan ge wend, dat belastingen, welke aan infla tie onderhevig zijn, worden verhoogd met het door de minister toegestane percentage. Dat zijn dan de marklgelden en de hondenbelasting, die intussen al door de gemeenteraad met 5% zijn ver hoogd. ONROERENDGOEDBELASTING B. en w. stellen de raad voor de on- roerendgoedbelasting te verhogen met minimaal 6%. Door de eerdere uitspraak van de gemeenteraad om af te zien van het heffen van een rioolrecht, blijft als be lastingbron alleen de onroerendgoed- belasting beschikbaar. Als de raad besluit de door b. en w. voorgestelde prioriteiten uit te voeren, dan is een méér-opbrengst van deze belasting tot 'n bedrag van 600.000 nodig. AFVALSTOFFENHEFFING In plaats van reinigingsrechten zullen de inwoners van de gemeente Venray in het vervolg een afvalstoffenheffing moeten betalen. Het verschil tussen reinigingsrechten en afvalstoffenheffing bedraagt 10% als gevolg van het feit, dat de kosten van het ophalen van huisvuil volledig door de belastingheffing zullen moeten wor den gedekt. Het gaat hier om een verhoging van 71,naar 78, ANDERE VERHOGINGEN Verder is nog gerekend met een méér-opbrengst van 60.000,— door middel van een verhoging van de leges Hinderwet en Bouwvergunningen. A k ■i«É 1 ht H Omdat regeren nu eenmaal vooruitzien is, hebben de gemeentebestuurders nagegaan hoe het ge meentebudget zich globaal zal ontwikkelen in de komende vijf jaren. Op basis daarvan heeft het col lege van burgemeester en wethouders een meer jarenbegroting voor de jaren 1981 tot en met 1985 opgesteld. De begroting is opgesteld naar ONgewijzigd beleid, ofwel rekening houdend met het HUIDIGE taken pakket, zoals dat in de gemeentebegroting voor 1981 is neergelegd. De lasten van de wensenlijst zijn dus niet in de meerjarenbegroting opgenomen. Dat bij het opstellen van de meerjarenbegroting is uitgegaan van een aantal uitgangspunten, is natuurlijk een duidelijke zaak. Voor al als bedacht wordt dat de gemeente afhankelijk is van een aan tal factoren, welke de gemeente zelf niet in handen heeft. Hierbij ware b.v. te denken aan de gemeentefondsuitkeringen en de ont wikkelingen van het loon- en prijspeil. De meerjarenbegroting geeft een inzicht in het verloop van de gemeentebegroting, toegespitst tot de voornaamste onderdelen. Zij geeft een zeker houvast bij de beoordeling of het tot op heden gevoerde algemene en financiële beleid ongewijzigd kan worden voortgezet. UITGANGSPUNTEN Een van de Uitgangspunten bij het opstellen van de meerjarenbegroting is de bevolkingsprognose. Uitgegaan wordt van de volgende aantallen inwo ners; januari 1981; januari 1982; januari 1983: januari 1984: januari 1985: 33.200 inwoners 33.600 inwoners 34.000 inwoners 34.400 inwoners 34.800 inwoners Een ander uitgangspunt is de prog nose van de woningvoorraad. Bij de ramingen in de meerjarenbe groting is uitgegaan van de volgende aantallen woningen; 1 januari 1981: 1 januari 1982; 1 januari 1983: 1 januari 1984: 1 januari 1985: 9.500 woningen 9.900 woningen 10.300 woningen 10.700 woningen 11.100 woningen Verder heeft men daarbij rekening moeten houden met andere ontwikke lingen, zoals loon- en prijspeil, uitke ringen gemeentefonds etc. ZORGELIJKE ONTWIKKELING Dit richtsnoer voor het te voeren fi nanciële beleid van de gemeente voor de jaren 1981 tot en met 1985, laat dui delijk zien, dat de ontwikkeling van de gemeentefinanciën op langere termijn grote zorgen baart. Zo blijkt, dat voor de jaren 1982 en volgende geen rekening meer mag wor den gehouden met een stijging van het budgettaire uitkeringspercentage van de algemene uitkering uit het ge meentefonds. Dat betekent, dat de toename van de gemeentefondsuitkering (in feite de grootste gemeentelijke inkomstenbron) Toon ook eens belangstelling In 1978 koos u uw gemeenteraad. Drieëntwintig raadsleden kozen uit hun midden vier wethouders. Nu halverwege de rit staan uw vertegenwoordigers voor moeilijke beslissingen. Er moet VEEL worden gedaan met WEI NIG geld. Toon óók eens belangstelling op een van de dagen, waarop het beleid voor het komende jaar wordt uitgestippeld. De gemeentelijke zaak gaat ook U aan foto boven: de fraktie „Samenwerking" foto onder: de fraktie „Kerkdorpen" alleen gebaseerd kan worden op de groei van het aantal inwoners en de toename van het aantal woningen in de gemeente Venray. Lettende op de huidige ontwikkeling van de woningmarkt kunnen de ver wachtingen op dit punt ondanks de hoge prioriteit, die b. en w. aan het bouwbeleid geven slechts met voor zichtigheid worden geraamd. Met deze ontwikkeling voor ogen menen burgemeester en wethouders dat nog sterker dan in het verleden de komende jaren tot het kritisch bij stellen van het bestaande beleid moet worden overgegaan. leder jaar, zo tegen eind september, worden de gemeenteraad én de bur gers voor het eerst geconfronteerd met het gemeentelijk huishoudboek voor 't volgend jaar. Vanaf dat ogenblik af beginnen de raadsleden en hun achterbannen iets te voelen van een koorts, welke te ver gelijken is met de schoonmaakkoorts van huismoeders zodra in de lente de eerste mooie dagen aanbreken. Een koorts die elk jaar terugkomt en waar tegen geen kruid gewassen is. Zo'n begrotingskoorts duurt hooguit vier maanden met kritieke hoogtepun ten tussen eind november en half de cember. Is eenmaal de begroting door de ge meenteraad akkoord bevonden, dan kan men rustig de feestdagen tegemoet gaan om na de jaarwisseling aan de hand van het vastgestelde cijferboek de gemeente door het nieuwe jaar te be sturen. Maar binnenskamers is men in feite het gehele jaar door bezig met het op een rijtje zetten van de cijfers, die voor het dan weer volgende jaar zullen moeten gelden. leder nieuw jaar begint bij de ge meentelijke rekenmeesters met het op stellen van de uitgangspunten voor het volgende jaar. In de meimaand buigen burgemeester en wethouders zich voor het eerst over de beleidsuitgangspunten. Zijn deze eenmaal vastgesteld, dan worden op deze basis de conceptbegrotingen op gesteld. Het college van b. en w. houdt zich dan bezig met het vaststellen van de conceptbegroting, de prioriteitenlijst en de meerjarenbegroting. Tegen het einde van september wor den de financiële boekwerken aan de raad aangeboden. De gemeenteraad begint half okto ber met de behandeling van de begro tingen met de bijlagen in de verschil lende commissies. Iedere commissie behandelt dan de onderwerpen van de begroting, welke van toepassing zijn op het werkterrein van de commissie. In de raadsvergadering op de laatste dinsdag van november zetten de voor zitters van de raadsfracties en op be paalde onderdelen van de begroting ge specialiseerde raadsleden de sluizen van hun welsprekendheid wagenwijd los. Zij geven dan hun algemene be schouwingen op het door het college voor het komende jaar uitgestippelde en in geld vertaalde beleid. Tijdens twee raadsvergaderingen half december geven burgemeester en wet houders antwoord op die algemene beschouwingen, waarna de gemeente raad de voorgelegde begroting vaststelt (met inachtname van de tijdens de de batten aangebrachte wijzigingen). Is na urenlang discussiëren de laatste hamerslag gevallen, dan kunnen de be grotingen ter goedkeuring door Gede puteerde Staten naar Maastricht wor den verzonden.

Peel en Maas | 1980 | | pagina 8