Is het nieuwe Henseniusplein wel "11 succes Venrau' miïftèk Auanai AAnni WFFD lYiV/UI WEEK HALVE PRIJS FIETSPADENPLAN KWESTIE VAN GELD WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING v 9 Grote Markt 21 VENRAY. Er zijn nog 200 wachten den voor u.... Poststraat si Schoolstraat VRIJDAG 25 JULI 1980 Nr. 30 HONDERDENEERSTE JAARGANG BS PEEL EN MAAS VOOR AL UW DRANKEN UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652 VOOR AL UW DRANKEN ADVERTENTIEPRIJS 27 et. per mm. ABONNEMENTSPRIJS PER HALF JAAR f 10,- UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING Sinds enkele weken is het gere construeerde Henseniusplein in ge bruik en in september zullen de Venryase winkeliers, samen met de dan 120-jarige koninklijke harmonie „Euterpe" de officiële opening gaan vieren met één week feest. Maar of de winkeliers écht blij zijn met het Henseniusplein in zijn nieuwe vorm en of de aanliggende neringdoenden achteraf gelukkig zijn met het plein waarvoor zij een aardige smak baatbelasting moeten betalen, is een tweede. In ieder geval heeft het Hen seniusplein in zijn gereconstreerde staat zijn nut als marktterrein wel bewezen, en straks zal het plein on getwijfeld goede diensten bewijzen als kermisterrein. Maar buiten markt- en kermis terrein lijkt het plein o.i. een „on ding". Manifestatie van oude beroepen 21 sept, in Venray Zoals bekend, worden van 12 t.m. 21 september a.s. in Venray onder de naam „Ven ray, daar zit muziek in" fees telijkheden georganiseerd. De organisatie daarvan berust bij Het Winkelcentrum Venray en de Koninklijke Harmonie „Euterpe". Dat beide verenigingen el kaar hebben gevonden vindt zijn oorzaak in het teit, dat het Winkelcentrum feest gaat vieren rond de officiële ope- nng van het gereconstrueerde Henseniusplein en „Euterpe" omdat zij haar 120ste verjaar dag viert. Gezamenlijk wordt dan een groots opgezette feest- week georganiseerd met veel muziek en veel attracties. Op zondag 21 september wordt een manifestatie van oude beroepen gehouden, zo wel binnen als buiten de feesttent. Deze manifestatie belooft een grootse happening te wor den. Hoewel de organisatoren zich intussen al hebben ver zekerd van een aantal beoefe naars van oude ambachten, wil men nog graag een beroep doen op degenen, die op de een of andere manier de kunst veretaan een oud beroep te demonstreren. Vermoed wordt n.L, dat hier en daar in Ven ray nog mensen zijn, die als hobby een oud ambacht uit oefenen en wellicht bereid zijn hiervan een demonstratie te geven. Deze mensen wor den verzocht telefonisch con tact op te nemen met nr. 63835 in Venray. Hensenius, als de betonnen „Jan zit" staat vooralsnog het plein lelijk te maken. Op het nog niet met bo men aangekleed plein valt het beeld op door zijn lelijkheid omdat het geen enkele binding heeft met zijn omgeving. Met alle respect voor zijn maker, is deze Hensenius niets meer dan een stuk beton, dat in de verste ver te niet lijkt op de vriendelijke staan de Hensenius vin weleer. We gelo ven dat geen enkele Venrayer iets van pijn zou hebben gevoeld wan neer deze „heilige van beton'het conterfeitsel van een Jezuiet, die nooit heilig is verklaard, maar des alniettemin ooit een grote Venrayer is geweest het veld had moeten ruimen bij de reconstructie. Een kleiner, staand beeld van Go- defridus Hensenius, zou ongetwij feld beter tot zijn redht gekomen zijn. Het nieuwe Henseniusplein telt vierentwintig parkeerplaatsen waar op zo staat met borden aangege ven men een half uur mag par keren. Maar wie maakt uit hoe lang voor de meeste parkeerders een half uur duurt? We hebben de indruk dat, de beide borden ten spijt, vele parkeerplaatsen weer door langpar- keerders bezet worden gehouden. Nu zijn over het algemeen par- Nic van der Veen Juwelier CS /W/IPKTHOF Grote Markt O Venray Wij ruimen op van 17 juli tot en met 2 augustus met vele koopjes en grote kortingen UNIEK VOOR NEDERLAND Grote Historische landbouwshow te Rips op 26 en 27 juli Op zaterdag 26 en zondag 27 juli organiseert de „Oude Trekker en Motorenvereniging" afd. zuid een grote historische landbouwshow te Rips. Deze vereniging stelt zich het vol gende ten doel: Het in stand houden, verzamelen en restaureren van oude treKkers, stationaire motoren en werktuigen die uit oogpunt van historische zeld zaamheid van belang zijn te worden bewaard te bevorderen. Deze landbouwshow zal zeer groots opgezet worden. Er zullen demon straties gehouden worden met o.a. tractoren, stationaire motoren, stoomdorsers, ploegen, grondbewer king etc. etc. Vele van deze werk tuigen zijn van ver voor de oorlog, verschillende zelfs uit 't begin van deze eeuw. De beide showdagen zullen begin nen om 10.30 uur en eindigen om 17.30 uur. Het terrein is gelegen aan de weg RipsOploo op korte afstand van de Midden Peelweg. Grote parkeerterrein zijn aanwezig. De organisatie rekent op zeer grote T/ublieke belangstelling gezien de deelnemers uit het hele land. DE REST VAN DE ZOMER DUS NU VLUG BIKINI'S EN STRANJURKEN KOPEN VOOR DE keermeters niet bepaald de meest sympathieke hulpmiddelen om lang- parkeren tegen te gaan, hoewel zij wél éeld in het gemeentelijke laad- je doen vloeien. Er bestaan evenwel ook nog parkeerschijven en die lij ken ons een uitstekend middel te gen het langparkeren op dit kleine stukje Venray. Wat ons verder dagelijks opvalt op het gereconstreerde plein, is de toch wel fraaie sluiproute, welke men heeft gecreëerd. Vanaf de richting Schoolstraat mag het gemotoriseerde verkeer het plein niet oprijden. De toegang ligt immers aan de zijde van de Hense- niusstraat. Ieder moment van de dag rijden auto's van die kant het plein op. Wanneer de automobilisten gewaar worden, dat er geen par- keerplaatsje vrij is, rijden zij door naar het terrein van de voormalige Gouden Leeuw. Dat is natuurlijk toegestaan, maar er zijn ook auto mobilisten die helemaal geen par keerplaats zoeken en het Hense niusplein gewoon als doorgaande verbindingsweg gebruiken. Er of dat nou precies de bedoeling is geweest van de verkeersplannenmakers Men móét het plein aan de west zijde (Schoolstraat verlaten. Daartoe heeft men aan de oostzijde het ron de rode bord met de witte balk ge plaatst. verder op een toegestane route zit het omleggen van het éénrichtings verkeer wél in zuidelijke richting berijden, evenals de Leeuwstraat. Maar men ziet vanaf het Hensenius plein het verkeer uit de Paters- straat komen en rechtsaf de Post- straat inrijden. Hoe verleidelijk voor de automobilist, om vanaf het Hen seniusplein het rode bord te nege ren, zodat hij ongeveer 25 meter verder op een toegestane route rit in de Poststraat. Dat bespaart hem heel wat aan omrijden. Nu menen we ons te herinneren dat de rijrichting op het Hensenius plein zó is ingesteld, dat de auto mobilisten uit Brukske en de rich ting Leunen, dichtbij het centrum kunnen komen en er hun auto prak tisch altijd kwijt kunnen. Maar wat dan wel precies het nut is van het gewijzigde eenrichtings verkeer (naar het zuiden) in de Hen- seniusstraat notgaat ons helemaal. Signaleerden wij hierboven reeds, dat auto's aan de oostzijde het Hen seniusplein verlaten, er zijn er ook veel die gewoon vanaf de School straat dat plein oprijden en ook niet Op het fietspad rijden regelmatig auto's en bovendien in de verkeerde rijrichting schromen om daar het fietspad voor te gebruiken, zie foto. Het wordt onderhand tijd dat de politie die overtreders een bonnetje presenteert. Of wil men evenals in de Grotestraat dat oneigenlijk gebruik maar blijven tolereren?? Wy herinneren onze abon- né's en adverteerders er aan, dat Peel en Maas, zoals te doen gebruikelgk, in de Ven- rayse kermisweek niet zal verschijnen. Dat betekent, dat men ad vertenties en mededelingen voor dat tg dvak, nog in de krant van vrijdag 1 augustus kan laten opnemen. Wy rekenen gaarne op aller medewerking, zodat wy de kopg voor dat nummer tgdig in ons bezit zullen krggen. Wij ontwikkelen uw kleurenfilm gratis! JEU DE BOULES Aansluitend op ons bericht over Jeu de Boules op de pagina „Sport in Venray" kunnen wij nog mede delen, dat de reakties van dien aard zijn, dat reeds maandagavond a.s. om 8 uur een informatieve bijeen komst wordt gehouden in café Veer huis, Henseniusstraat. Mocht U voor Jeu de Boules be langstelling hebben, dan bent U van harte welkom. Kleuren afdrukken Veilig, snel, goedkoop 9 »9f 0.75 9* 13 f 0,90 Alleen gelukte foto's be talen Vorige week publiceerden wij in dit blad een bericht over een „ge kraakte" huurwoning welke aan een Venrayse politieman was toege wezen, doch door een ander stel woningzoekenden was bezet. Volledigheidshalve verdient dat verhaal nog enige aanvulling. De oude huurder, wiens huurcon tract nog tot 1 augustus loopt, wist reeds begin dit jaar dat hij zou gaan verhuizen. Woningzoekende kennis sen gingen met hem naar het Eind- hovense Makelaarskantoor dat deze woningen verhuurt, met het verzoek deze woning in huur te mogen over nemen. Aan dft verzoek kon niet worden voldaan, omdat, zo werd daar vertéld, er nog tweehonderd wachtenden vóór hen stonden inge schreven Dat was een domper op de ver wachtingen van de woningzoeken den, die al jaren als zodanig ston den ingeschreven. Toen de politieman zich bg de feitelijke huurder vervoegde, om wellicht nog enige afspraken te ma ken i.v.m. de verhuizing, nu hg de ze woning had toegewezen gekregen bleek dat deze politieman nog slechts korte tijd als woningzoeken de stond ingeschreven. Hij had een woning in de Churchillstraat; zijn vrouw werkte ook en ze hadden geen kinderen. Dit gegeven was voor de huurder van de omstreden woning meer dan genoeg om zelf te gaan beslissen wie er in zijn woning zou komen te wo nen. Dat waren zijn kennissen, die er al jaren op „zaten te springen". Het feit dat deze kennissen ook genegen waren een groot deel van de gordijnen en vloerbedekking over te nemen, zal wellicht deze „toewijzing" nog bevorderd hebben. Het makalaarskantoor wil ndet dat de rechtmatige huurder de poli tieman van dit spelletje de dupe wordt. Welke maatregelen ze gaan nemen, is niet bekend. In ieder ge val is een procedure op gang ge bracht om de onrechtmatige huur ders er uit te krijgen Door de initiatiefgroep uit de bur gerij werd medio 1976 een ontwerp voor een volledig net van fietspaden in de gemeente Venray ter verbete ring van de verkeersveiligheid van fietsers en bromfietsers aangeboden aan het college van b. en w. Door de samenstellers werd het ontwerp-plan gezien als een discus siestuk dat in ruime kring gebruikt kon worden om de meningsvorming te stimuleren en een ombuiging in het verkeersbeleid te bewerken, ten gunste van de veiligheid van de fietser. Gezien de gecompliceerde materie waren b. en w. van mening, dat integrale aanpak geboden was en dat de haalbaarheid van een fiets- padenprojekt een werkgroep van brede samenstelling vereiste. Dit leidde tot formering van de werk groep „Fietspadenplan". In de werkgroep hadden zitting naast een 4-tal leden van de oorspronkelijke initiatiefgroep diverse ambtenaren uit onderscheidene disciplines, de gemeentelijke verkeersdeskundige en de directeur van het Recreatieschap Peel en Maas. In de laatst gehouden vergadering van de Commissie voor Verkeer, werd o.m. medegedeeld, dat de Poststraat door fietsers in beide richtingen bereden zou mogen wor den. Daartoe zou aan de noordzijde van de Poststraat een witte streep getrokken worden, om de fietsers veilig tegen het verkeer in te laten rijden. Hoewel niet met zoveel woorden gezegd, kregen we toen toch wel de indruk, dat deze verkeersmaatregel al getroffen was, c.q. vandaag of morgen zou gaan gelden. Nu een maand later blgkt dat nog niet ge beurd te zijn. Voor de fietsende bewoners van Venray-Oost zou deze oost-west verbinding, met aansluiting over het Henseniusplein, toe te juichen zijn. Nu passeert men de Poststraat dik wijls met de fiets aan de hand, eventueel over het trottoir. Maar dat is natuurlgk ook weer niet de bedoeling. Twee richtingverkeer voor fietsers in de Poststraat zou in ieder geval veel omrijden voorko men. Eind 1978 had deze werkgroep een eindrapport gereed. In zijn alge meenheid kon het gemeentebestuur rich vinden in de gestelde uitgangs punten en de verdere inhoud van het rapport. Wel waren rij van me ning, dat de opgenomen meerjaren planning fietspadenvoorzieningen nader getoetst zal moeten gaan wor den aan de financiële mogelijkhe den van de gemeente in de komende jaren, waarbij een verantwoorde verdere afweging tegen andere prioriteiten plaats zal moeten vin den. Om de Venrayse burgers in een vroegtijdig stadium bij deze aange legenheid te betrekken, werden exemplaren van het rapport ter be schikking gesteld aan wijk- en dorpsraden, en aan iedere ander ge ïnteresseerd burger, met het ver zoek mogelijke suggesties te doen. Zo werd er begin 1979 eveneens een openbare hoorzitting aan deze ma terie gewijd. Naar aanleiding van het voren staande werd het rapport „Fiets padenplan" op enkele punten ge wijzigd. Vervolgens werd het rap port ter advies voorgelegd aan de commissie voor verkeer, welke eveneens onder enkele wijzi gingsvoorstellen hiermede ak koord kon gaan. Het lag in de bedoeling het onder havige rapport in het najaar 1979 aan de raad voor te leggen. Dit bleek echter in verband met te ver werken wijzigingen en aanpassin gen van onder meer de meerjaren planning helaas niet mogelijk. Daarbij speelde ook een rol dat reeds enkele onderwepren uit het plan al gerealiseerd waren, dan wel in het kader van reconstructie werkzaamheden in bewerking wa ren. Als voorbeeld kan hier onder an dere dienen de aanleg van de vrij- liggende fietspaden aan de Over- loonseweg tussen de provinciegrens en kruising Buitenweg. Verder het fietspad aan de zuidzijde van de Horsterweg; en natuurlijk niet te vergeten de fietspaden welke ge creëerd werden bij de reconstructie van de Oostsingel, de doorgetrokken Oostsingel en de doorgetrokken Noordsingel. Globaal worden de kos ten van dit fietspadenplan voor de jaren 1980 en verder geraamd op ruim zes miljoen gulden. Voor 1980 staan er in de meer- |pi tyboüA HunAiM/UiA ƒ3 \Jenttaij. e#c£usU*<s4. k**u)leHs(o£L>Usn, 1(J-K^2. jarenplanning nog erikele werken genoemd, welke wij hieronder aan halen: PARKEERVERBOD In het kader van veiligere fiets route op de Merseloseweg, wil de gemeente tussen de Westsingel en het Henseniusplein een parkeerver bod aan de noordzijde invoeren. Aan de zuidzijde bestaat reeds een par keerverbod, met uitzondering na tuurlijk voor de parkeerhavens die daar reeds jaren liggen. FIETSEN IN BRUKSKE Het ligt in de bedoeling van de gemeente ook fietsers toe te laten in het centraal groengebied van het Brukske. Tot op heden mochten daar alleen voetgangers komen. Maar bromfietsen worden er ook in de toekomst geweerd. Ook zal men de suggestiestrook op de Rondweg Brukske nog eens accentueren. VOORRANG Ook al weer in het kader van veiligere fietsroute wil men voor rangsregelingen instellen voor de kruispunten op de Kempweg, tussen Westsingel en Langeweg. STATIONSWEG Ook na de reconstructie van de kruising StationswegOostsingel, met de daaibg behorende fietspa den, moeten er volgens de planning ook nog fietsstroken op de Stations weg worden geschilderd. NIEUW FIETSPAD Aan de Henri Dunantsstraat lig gen de fietspaden slechts vanaf Oostrum tot aan het viaduct Ven- loseweg in feite tot aan de rond weg Brukske. De gemeente wil nu nog de vrij liggende fietspaden door trekken tot aan de Zuidsingel. Bij alle genoemde verkeersmaat regelen zijn geen grote bedragen ge moeid. Wel bij de aanleg van deze nieuwe fietspaden. Die gaan 630.000 gulden kosten en moeten betaald worden uit de begroting van de ge wone dienst. Ramingen dacvrvoor werden opgenomen in de inves teringsstaat, zoals die in 1979 aan de raad werden voorgelegd. Intussen is echter de financiële positie van de gemeente zodanig verslechterd, dat niet verwacht kan worden dat voor alle in de investeringsstaat opgeno men objekten in de komende jaren geld voorhanden is. B. en W. gaan er daarom van uit, dat de tijdsplan ning van uitvoering, zoals die in het „fietspadenplan" staat aangegeven een gewenste zaak is, uit het oog punt van die voorzieningen, doch dat overigens het moment van uit voering zal afhangen van de finan ciële ruimte die daarvoor in de ko mende jaren gevonden kan worden. Daartoe zullen deze werken mede betrokken moeten gaan worden bij de in overleg met de raad voor de komende jaren te stellen prioritei ten. Nog niet zo heel lang geleden, bij de behandeling van het Centrum plan en de plannen voor de Rose Vlek, is er uitvoerig ingegaan op de situatie in de Schoolstraat, mede in verband met de toekomstige ver keersafwikkeling. Vroegere plannen, om van de Schoolstraat een wandel gebied te maken, waarin alle ver keer geweerd zou worden uitge zonderd wielrijders bleken bg de ze behandeling toch niet onherroe pelijk te zijn. Wethouder Schols stelde immers, dat het weren van auto's daar helemaal niet de bedoe ling was, ook al vanwege het be voorraden van de bestaande winkels én van de toekomstige winkels in de Rose Vlek. In het bijgewerkte fietspadenplan, dat na de vakantie weer in de ge meenteraad aan de orde gaat ko men, lezen we echter opnieuw dat het de bedoeling is dat de School straat wordt gereconstrueerd tot wandelpromenade, waarin een fiets route wordt opgenomen (alléén fiet sers, geen bromfietsers) Vooruitlopend op die reconstruc tie kan het doorgaande karakter van de Schoolstraat verbroken wor den voor fietsers in twee richtin gen worden opengesteld. Een alter natieve route (tweede mogelijkheid) kan dóór de Rose Vlek worden aan gelegd Tot zover het fietsenpadenplan. Het wordt toch wel tijd dat men nu eens definitief vaststelt wat er met de Schoolstraat gaat gebeuren welke lezing in feite juist is. Trouwens in eerdere publikaties werd de reconstructie van de Schoolstraat direct na de vakanties aangekondigd terwijl nu in de meer jarenplanning f ietsvoorzieningen de ze reconstructie gepland wordt in de jaren 1981-1982..

Peel en Maas | 1980 | | pagina 1