GEMEENTEPRAAT
GROTE KIENAVOND
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY
Redactie G.A. Schutte, Bureau Voorlichting
H.H. MOTORRIJDERS
CUSTERS
JAN VAN NIES
Vialle LP.G. installatie
GEWELDIGE KIENAVOND
HONINGSLINGEREN
Streekschouwburg - Venray
voor uw drukwerken vd Munckhof
GEMEENTE STIPPELT BELEID UIT
VOOR DE TOEKOMST
WERK AAN DE WELZIJNSWINKEL
Ter gelegenheid van de oprichting
van „MC 't VAT VENRAY"
houden wij op 20 juni 1980 een
feestavond in ons clubhuis VAT '71
aan de Langstraat te Venray.
Belangstellende motorrijders uit Venray
en omgeving kunnen op deze avond
vrijblijvend een kijkje komen nemen
in ons clubhuis.
Wij wensen U een gezellig avond toe.
Het bestuur.
A.S. DINSDAG
19.45 UUR
Zaal Prinsenhof - Venray
Wilhelminastraat 35
telefoon 04780-81671
met geldprijzen van 15.t.m. 200.en diverse
luxe prijzen. Invaliden en 65 plussers reduktie.
Zeeuwse klei aardappelen
en tevens
Nieuwe aardappelen
Zaden Aardappelen B.V.
Oirlo Oirloseweg 7 tel. 04787-282
DE ZAAK DIE U VERTROUWEN GEEFT
AUTOTECHNIEK BV
Voor uw
Inbouw in alle merken auto's.
Wij werken met de modernste test- en af-
stelapparatuur en bieden een uitstekende
service.
A.S. ZATERDAG A.S. WOENSDAG
MET PRACHTIGE KEUZE-PRIJZEN
of geld en jackpot
Zaterdag: Scoutinggroep Jeanne d'Arc
Woensdag: P.H.V. „Bij Dag en Nacht"
AANVANG 19.30 UUR
65+ en invaliden reduktie
IN ZAAL VOLLEBERG
Henseniusstraat 20
ELKE DAG VAN 9.00— 16.00 UUR EN ZATER
DAGS VAN 10.00 12.00 UUR
GELEGENHEID TOT
het storten van vuilnis en
afgewerkte olie
JOOSTEN OIRLO B.V.
Castenrayseweg 18, tel. 04787-741, Oirlo
CONTAINERVERHUUR
containers van 5 tot 35 m3
puiraEEMT^yM TKay'ihsF
LANGSTRAAT 83 VENRAY TELEF. 04780-83965
Zaterdag 14 juni a.svan 10.00 tot 16.00 uur
Verder kunt u aan het werk zien:
EEN KORVENVLECHTER en KAARSEN
MAKER
U kunt alle inlichtingen over bijen verkrijgen.
TELEFOON 04780 - 82468
Abonnementsverkoop
1980-1981
De volgende voorstellingen zijn uitverkocht:
22 dec. FONS JANSEN
13 jan. BLACK AFRICA
19 jan. MASKERADE
28 jan. ANDRE VAN DUIN
De volgende voorstellingen worden van het
programma geschrapt, omdat de subsidie
daarvoor niet wordt toegewezen:
17 jan. TUL UILENSPIEGEL
25 april DER VOGELHANDLER
Toegevoegd aarr het programma wordt:
27 nov. FREEK DE JONGE
Entree 15,—; C.J.P. 10,—.
andacht voor onderwijs, sport, recreatie
aibe rekking tot het onderwijs
onderkent het gemeentebestuur
een aantal belangrijke zaken:
de achteruitgang van het aan
tal leerlingen met name in de
oudere wijken;
- dc inhoudelijke ontwikkelingen
binnen het onderwijs, zoals de
op stapel staande integratie
van het kleuter- en basisonder
wijs;
v r- dc ipeervormighcid van het ba
sisonderwijs, dat wil zeggen
het naast cn door elkaar be
staan van verschillende onder
wijssystemen.
•'Het uiteindelijke doel moet zijn,
'•dat duidelijk naar voren komende
onderwijsbehoeften vervuld moc-
ten worden als dat redelijkerwijs
w mogelijk is.
KLEUTER- EN
BASISONDERWIJS
Binnen de mogelijkheden wordt
integratie van het kleuter- en
ir Bisonderwijs gestimuleerd.
1 Ten aanzien van de openbare scho-
n voor kleuter- en basisonderwijs
reefl het gemeentebestuur, als
1' hoolbestuur van de betreffende
holen, integratie daadwerkelijk na.
De aanstelling van een muziek-
nsulent is het resultaat van de
Tanderde zienswijze ten aanzien
nn de begeleiding van onderwijs-
ü^aehtcn. De muziekconsulent bege-
(dt de onderwijsteams van de scho-
!n op^et gebied van het muziek -
iderwijs. Het is de bedoeling, dat
op een aantal andere terreinen
consulent of consulerende in-
>ilantie gaat functioneren (gymnas-
onderwijsbegeleidmg, vrije ex-
nfcessie). waardoor de kwaliteit van
v e onderwijskrachten voortdurend
rferéer verbeterd wordt en daarmee
het onderwijs zelf.
Dat het 'gemeentebestuur tevens
bestuur is van de openbare
eifaiolen is in de praktijk voor velen
te meer omdat het ge-
ïeentebestuur niet gekozen wordt
grond van 'haar kwaliteiten als
H|choolbestuur.
Verder is er onduidelijkheid over
relatie tussen schoolbestuur, on-
v erwijsteams en ouders.
Er zijn verschillende mogelijkhe-
en om verbetering in deze situaties
e brengen. Eén daarvan is het over-
;v ragen van het bestuur van de open-
v are scholen aan een commisie ex
v rtikel 61 e.v. van de gemeentewet,
ndere mogelijkheden ziet het ge-
leen'tebestuur in de bestaande wet-
elijke regelingen omtrent ouder-
omm'issies en schoolraad, alsmede
de binnenkort in de Tweede Ka-
ner aan de orde 'komende regeling
nzake een medezeggenschapsraad,
afhankelijk van de mogelijkheden
n, 'an deze regeling zal bestudeerd
WJrden of een artikel 61-commissie
rt ndetdaad noodzakelijk is.
Ouderparticipatie juicht het ge
meentebestuur van'harte toe. Zo ook
et "initiatief van de Nederlandse
itholieke Oudervereniging
eAverkoepeling van de katholieke
it uderverenigingen) om in Noord-
i< Limburg een regionale ouderraad
"oor het basisonderwijs op te rich-
iften.
Wat betreft de noodzakelijke sa-
lering van de scholen i n Venray-
kom binnen de singels, hoop het ge-
neentebestuur dat er een aanvaard-
bare oplossing zal komen. Onder-
ichreven worden de volgende daar-
1 bij gehanteerde uitgangspunten:
afstemming van de keuze op kor
te termijn op die van de lange
termijn:
een goede spreiding van de scho
len, rekening houdend met zowel
loopafstanden als verkeersveilig
heid;
Inspraak over
„Beleidslijnen"
Om iedereen in de gelegen
heid te stellen te kunnen mee
praten over de door het ge
meentebestuur van Venray opge
stelde Beleidslijnen", zullen wij
in een aantal afleveringen in de
ze rubriek ..Gemeentepraat" de
inhoud van deze nota weerge
ven.
Tot 1 juli a,s, heeft men de
gelegenheid schriftelijk bij het
college van b. en w. zijn/haar
visie op deze nota te geven.
Gehoopt wordt dat van deze
mogelijkheid tot inspraak ruim
schoots gebruik zal worden ge
maakt.
Na de inspraakprocedure zal
de Nota Beleidslijnen gemeente
Venray door de gemeenteraad
worden vastgesteld.
Uiteraard zal daarbij rekening
worden gehouden met de vanuit
de bevolking naar voren ge
brachte wensen en opmerkin
gen.
De nota ..Beleidslijnen" is gra
tis verkrijgbaar bij de receptie
van het raadhuis te Venray.
de mogelijkheid inbouwen om een
kleuterschool en een basisschool
samen te doen gaan;
het zoveel mogelijk stimuleren
van overloop vanuit de nieuwe
wijken in oudere wijken, zowel
voor de korte als de lange ter
mijn.
BUITENGEWOON ONDERWIJS
Een onderzoek op regionale schaal
naar de behoefte aan buitengewoon
onderwijs wordt gewenst geacht. Het
is namelijk gebleken, dat de capa
citeit van de schoolgebouwen voor
het buitengewoon onderwijs op dit
moment groter is dan het leerlingen
aanbod. Daarnaast zal Venray bin
nen het gewest Noord Limburg
stappen ondernemen die, naar ge
hoopt wordt, ertoe leiden dat er een
regionale plannning van schoolge
bouwen voor het buitengewoon on
derwijs tot stand komt.
MIDDELBAAR BEROEl'S
ONDERWIJS
Gezien de werkgelegenheidsstruc-
tuur en het te verwachten leerlin
genaanbod in Venray en de regio is
er duidelijk plaats voor een M.T.S.
Reeds geruime tijd geleden is dan
oo keen etersle aanvraag ingediend
bij het Ministerie ten behoeve van
de oprichting van een M.T.S. Tot nu
toe is dit verzoek niet gehonoreerd.
Er wordt naar gestreefd dat er in
Venray een dergelijke opleiding tot
stand komt. in combinatie met an
dere middelbare beroepsopleidingen.
ONDERWIJS AAN
ANDERSTALIGEN
Ten aanzien van het onderwijs
aan anderstaligen (onderwijs in
eigen cultuur en taal ten behoeve
van buitenlandse 'kinderen) wil het
gemeentebestuur alle medewerking
verlenen aan de uitvoering van de
landelijke regelingen. Het is de be
doeling dat dit onderwijs zoveel mo
gelijk wordt ingepast in het totale
lager onderwijs.
Er is een aantal verschillende on
derwijsvoorzieningen ten behoeve
van anderstalige groepen die elViar
kunnen overlappen: mogelijkheid
vodr een extra leerkracht voor scho
len in achterstandsgebieden, het bi-
cultureel onderwijs, het onderwijs in
het Nederlands voor anderstaligen
door zogenaamde vliegende brigades,
de internationale schakelklas. Ven
ray wil meewerken bij het zoeken
naar oplossingen om deze vormen
op elkaar af te stemmen zodat zij
één geheel kunnen gaan vormen
EDUCATIE VOOR
VOLWASSENEN
Op basis van het Educatief Plan
Venray wordt jaarlijks een concreet
programma van activiteiten ontwik
keld en gesubsidieerd. De voornaam
ste beleidsuitgangspunten voor dit
educatieve werk zijn:
meer samenhang en afstemming
in de reeds bestaande vormen van
volwassen-eduetie. 't Zelfde geldt
uiteraard voor nieuwe te creëren
vormen van volwassen-educatie.
Als middel hiervoor ziel het ge
meentebestuur o.a. het op gang
gezette programmeringsberaad
het medc-init'iëren en stimuleren
van nieuwe en noodzakelijke vor
men van volwassen-educatie.
Weliswaar kiest Venray uitdruk
kelijk voor voorrang ten aanzien
van het uitvoerend werk door en
via het particulier initiatief, maar
het gemeentebestuur is van me
ning dat een actieve rol van de
gemeente noodzakelijk is;
het ontwikkelen van nieuwe vor
men van volwassen-educatie zal
met name gericht worden op
groepen uit de bevolking, die
naar de mening van het gemeen
tebestuur tot nu. toe hierbij min
der kansen gehad hebben.
SPORT EN RECREATIE
Venray-kom is niet zo groot dat
de afstand tot sportaccommodaties
wezenlijk van invloed zal ifunnen
züif op het deelnemen aan sport
beoefening. Om te voorkomen dat
er te omvangrijke sportcomplexen
ontstaan die minder goed passen
in de stedebouwkundige structuur
van Venray en om de afstanden
tot de sportvoorzieningen niet lan
ger te maken dan nodig is, geeft
het gemeentebestuur wel de voor
keur aan een zekere spreiding van
de grotere sportaccommodaties
over Venray-kom. Dit betekent
dat er in de toekomst wellicht een
tweede sportveldencomplex tot
stand zal komen.
Kleinschalige sportelementen voor
meer recreatieve doeleinden moe
ten zoveel mogelijk verspreid in de
woonwijken voorkomen. Onder meer
om tot een goede verdeling van de
benodigde accommodaties te komen,
moet het betrekken van de sport
voorzieningen in de plannen voor
nieuwe woonwijken al in het vroeg
ste stadium geschieden.
Wat betreft de spreiding van sport
voorzieningen over de kerkdorpen
kan verwezén worden naar de nota
„Beleidslijnen voor de kleine 'ker
nen", waarin gekozen is voor een
vorm van decentralisatie van de
sportvoorzieningen van elementair
niveau (gymzaal en sportterrein).
Wedstrijdvoorzieningen voor be
paalde specifieke sporten (bijvoor
beeld hand- en kruisboogschieten,
ruitersport) hoeven niet in Venray-
kom te liggen.
Voor de raming van de 'toekomsti
ge behoefte aan sportaccommodaties
is door de V.N.G. (Vereniging van
Nederlandse Gemeenten) in Venray
een zogenaamd draagvlakonderzoek
verricht. Dit onderzoek heeft gere
sulteerd in een prioriteitenlijst van
te realiseren openlucht-sportvoor-
zieningen. Het beleid voor de ko
mende jaren zal mede op deze lijst
worden gebaseerd.
Multifunctionele accommodaties
waardeert men in principe positief.
Bezoekers van een sporthal, sport
veldencomplex en wijkcentrum
kunnen bijvoorbeeld gebruik maken
van dezelfde kantine en parkeer
voorzieningen.
De gemeente voert geen initiërend
beleid als het gaat om de realisering
van particuliere sportaccommodaties
(bijvoorbeeld voor tennis, squash).
Wel wil zij, binnen het raam van de
ruimtelijke en financiële mogelijk
heden, haar volle medewerking ver»
lenen bij dergelijke initiatieven, af
hankelijk van de waarde van zo'n
initiatief en voor zover dit inpasbaar
is in het gemeentelijk sportbeleid.
Naast accommodaties voor georga-^
niseerde sportbeoefening blijkt er
een toenemende behoefte te bestaan
aan voorzieningen in de directe
woonomgeving voor de meer vrijblij
vende sportbeoefening. Hierbij kan
gedacht worden aan een volleybal-
of een basketbalveld. Enkele van
dergelijke voorzieningen zijn al ge
realiseerd. Bekeken zal worden waar
in de bestaande wijken behoefte be
staat aan dergelijke voorzieningen
en in hoeverre de ruimte aanwezig
is of geschapen kan worden om deze
te realiseren (voor Landweert staan
dergelijke voorzieningen gepland
voor dc groen zóne JUhgs de VcnLose-
wcg). Met initiëren' van de beoefe
ning van nieuwe .sporten houdt de
gemeente zich niet bezig.
TARIEVEN
De verschillen in tarief voor het
gebruik van verschillende sportac
commodaties is al een oud probleem.
Hoewel al veel mogelijkheden zijn
onderzocht is een bevredigende op
lossing nog niet gevonden; binnen
sportaccommodaties zijn vrijwel al
tijd duurder dan builcnsportaceom-
modaties en recent aangelegde ac
commodaties hebben hogere exploi
tatiekosten dan oude. Hoewel totale
gelijkschakeling nooit zal lukken en
ook niet reëel is, blijft het gemeen
tebestuur er naar streven om iedere
sportbeoefenaar, voor zover als
delijk is. ongeveer even veel te laten
betalen aan de gemeentelijke over
heid voor zijn sportbeoefening.
Er kan behoefte bestaan aan be
paalde sportvoorzieningen die niet
door de gemeente Venray alleen ge
realiseerd kunnen worden, omdat het
draagvlak binnen Venray hiervoor
te 'klein is. Gedacht kan worden aan
een atletiek-accommodatie of een
motorcrosbaan. Venray wil op regio
naal niveau de haalbaarheid van
dergelijke accommodaties voor de
streek onderzoeken.
LICHAMELIJKE OPVOEDING
OP DE BASISSCHOLEN
Het is reeds toegestaan om een
derde uur gymnastiek in het lesroos
ter van de basisscholen op te nemen.
Dit is echter wegens gebrek aan ac
commodatie nog niet mogelijk. Door
het teruglopen van het aantal leer
lingen zal dit derde lesuur binnen
enkele jaren wel mogelijk zijn in de
bestaande accommodaties.
OPENLUCHTRECREATIE
Als gesproken wordt over recrea
tie moet een onderscheid gemaakt
worden naar:
a. recreatie thuis (dat wil zeggen in
huis en tuin);
b. recreatie in de directe woon
omgeving;
c. in de verdere omgeving, binnen
de woonplaats;
d. in de verdere omgeving, buiten
de woonplaats.
De eerstgenoemde rtcreatdevorm
valt buiten dit bestek. Er funktio-
neert een gemeentelijke werkgroep
speelvoorzieningen die zdch vooral
bezig houdt met nieuwe aan te leg
gen speelvoorzieningen. Deze werk
groep probeert ook in de oudere wij-
«ken ruimtelijke mogelijkheden te
vinden om voldoende speelvoorzie
ningen te creëren.
Ten aanzien van de recreatie bui
ten de woonplaats wordt een onder
scheid gemaakt in dagrecreatie en
verblijfsrecreatie. De dagrecreatie is
weer te splitsen in objectgerichte
dagrecreatie (bezoek aan zwem- en
strandbaden, speeltuinen, pretpar
ken enz.) en landschapsgerichte dag
recreatie (wandelen, fietsen of auto
rijden in natuurlandschap en/of
agrarisch landschap).
Uit het „Basisplan voor de open
luchtrecreatie in Noord-Limburg5'
kan Venray onder andere de volgen
de doelstellingen overnemen:
accommodaties voor de recreatie
zullen bij voorkeur kleinschalig
qua omvang en inrichting moeten
zijn en mede afgestemd op indi
viduele en in klein greeps- en
gezinsverband plaatsvindende
passieve en actieve recreatievor-
men;
- de situering van dagrecreatieve
voorzieningen zal duidelijk gere-
laeerd dienen te zijn aan de gro
tere kern en aan het openbaar
vervoer (de plannen voor het ge
bied Vlakwater beantwoorden
aan deze doelstellingen);
- de objectsgerichte dagrecreatie
zal niet mogen leiden tot verdere
verstoring van het natuurlijk mi-
lieu en landschap;
- wensen voor uitbreiding van ver-
blijfsrcerealieve voorzieningen, in
het voorontwerp als kwetsbaar
gekenschetste milieus, zullen niet
meer gehonoreerd worden en cr
zal een geleidelijk opschuifsys-
teem ontworpen moeten worden
naar minder kwetsbare milieus,
die dan met behulp van milieu-
bouwkundige maatregelen spe
cifiek ingericht kunnen worden.
Aan de hand van de landschaps
inventarisatie in het Vooront
werp Basisplan kan de kwets
baarheid beoordeeld worden van
het milieu waarin de verblijfs-
recreatieve voorzieningen in de
gemeente Venray gelegen zijn.
Vergroting van dc verblijfs-
recreatieve opvangcapaciteit van
de regio zal slechts moeten ge
schieden door vergroting van de
bestaande, niet in kwetsbaar mi
lieu gelogen, voorzieningen.
Wat betreft de landschapsgerieh-
te dagrecreatie wordt in het Basis
plan gesignaleerd, dat de omgeving
van Venray in ieder geval lot 1985
daarvoor'voldoende capaciteit hoeft.
Belangrijke vergadering van de
werkgroep volwassen-educatie
Door een werkgroep vanuit dc
commissie onderwijs, vormingswerk
en recreatie wordt druk gesleuteld
aan het bijstellen van het educatief
plan. Dit educatief plan werd voor
hel eerste vastgesteld door de ge
meenteraad in november 1978. Het
plan is een poging om duidelijk te
krijgen en te maken wat er in de ge
meente Venray dient te gebeuren op
het terrein van onderwijs en vor
mingswerk (avond-MAVO, Open
School. PEC. praatgroepen, talencur
sus enz.) voor volwassenen.
In het eerste plan zijn erg veel
vragen onbeantwoord gebleven. Een
aantal van die vragen wil de werk
groep nu proberen nader en hopelijk
concreter in te vullen.
Een heel belangrijke vraag is:
WAT IS DE PLAATS VAN DE
VRIJWILLIGER BIJ ALLERLEI
CURSUSSEN?
Deze vraag komt niet zomaar er
gens vandaan. Immers in het hele
welzijnswerk en daar is het educa
tieve werk een belangrijk onderdeel
van wordt veel gepraat over taak en
plaats van de vrijwilliger. Boven
dien blijkt dat heel veel groepen,
denk b.v. maar eens aan alle vrou
wenorganisaties, educatieve activi
teiten verzorgen of willen verzor
gen. Veel van deze groepen worden
geleid en georganiseerd door vrij
willigers.
In de praktijk blijkt dat best wel
problemen op te leveren. We noemen
b.v.
'tijdgebrek
deskundigheid
te weinig actieve leden enz.
Je kunt je dan ook wel eens de
vraag stellen is het allemaal wel zo
verstandig om die vrijwilligers d'it
werk allemaal te laten doen, of wat
is er dan nodig dat men dit werk
wel kan doen.
Wel nu, over een reeks van deze
problemen gaat de werkgroep op
maandag 16 juni a.s. in haar ver
gadering praten. Zij begint daar
mee om 18.00 uur op het gemeen
tehuis. De werkgroep zou hei
eigenlijk best fijn vinden, als er
een aantal vrijwilligers uit b.v.
vrouwenorganisaties of andere
groepen die cursussen organiseren,-
mee zou willen praten en denket%
Waarover? Nu, over o.a. de vol
gende vragen:
waarom vrijwilligers, om princi
piële gronden of om „gaten" op
te vullen;
welke eisen mag je stellen of
moet je stellen aan vrijwilligers.
B.v. t.a.v. kwaliteit, deskundig
heid;
vrijwilligers, betekent dat onbe
taald?
als er vrijwilligers zijn, moeten
deze dan begeleid en bijgeschoold
worden?
aan welk soort vrijwilligers moet
je denken bij vormings- en on
derwijsactiviteiten?
Dus, gaat u deze kwestie ter har
te en kunt u moed en tijd vinden
om mee te praten? Kom dan op
maandag 16 juni om 18.00 uur naar
het gemeentehuis. U bent van harte
welkom.
Commissie voor
handel en
middenstandszaken
Op dinsdag 17 juni 's middags om
half %'ier wordt in kamer 126 van het
raadhuis een openbare vergadering
gehouden van de commissie voor
handel- en middenstandszaken.
Tijdens deze vergadering zal een
nadere toelichting worden gegeven
op de „Regeling ovemachtingsadmi-
nistratie hotels" waarna dit onder
werp wordt behandeld.
Vervolgens zal gesproken worden
over de concept-nota „Beleidslijnen
gemeente Venray" met name over
de aspecten, welke tot het werk
terrein van deze commissie behoren.
Aansluitend aan deze vergadering
wordt in de raadzaal verder in het
openbaar vergaderd, samen met de
commissie voor openbare werken en
verkeer over de nota „Parkeer-
onderzoek voor het centrum van
Venray".
Deze gecombineerde vergadering
begint om vijf uur.
Werkgroep buurt
en opbouwwerk
De werkgroep Buurt- en Opbouw
werk houdt zich eveneens bezig met
het opstellen van een facetplan in
het kader van de gemeentelijke wel
zijnsplanning.
Van allerlei activiteiten, welke
liggen in de sfeer van een stuk be
langenbehartiging moet de werk
groep eerst een inzicht hebben, voor
dat kan worden verder gewerkt aan
het facetplan.
Deze activiteiten liggen niet alleen
op de terreinen van de eigen woon-,
werk- en leefsituatie en van dorp
en wijkraden, maar ook in andere
sectoren, zoals b.v. het opheffen
van maatschappelijke achterstanden-
De werkgroep wil nu graag haar
inventarisatie-werkzaamheden com
pleet maken. Dezer dagen zal een
groot aanta'l organisaties, verenigin
gen, clubs etc. die zich bewegen op
het terrein van buurt- en opbouw
werk formulieren ontvangen.
Hierop staan vragen, betrekking
hebbende op activiteiten, wensen,
behoeften, knelpunten enz.
Hoewel de vakantieperiode voor
de deur staat, rekent de werkgroep
toch op alle medewerking van de
betrokkenen.
Koninklijke
goedkeuringen op
belasting-
verordeningen
Bij Koninklijk Besluit»ran 29 mei
1980 nr. 3, is goedkeuring verleend
aan de volgende drie belastingver-
ordeningen
1 onroercnd-goedbelast ingen
dit betekent, dat het tarief over
1980 is vastgesteld op 4,27 per
3.000,van de per 1 januari
1977 vastgestelde economische
waaide ten laste van de gebrui
kers en op 5,37 per 3.000,
voor de zakelijk gerechtigden
(eigenaren);
2. baatbelasting reconstructie ge
deelte Bosweg tussen Maashosc-
weg en Dr. Kórlmannweg; op ba
sis hiervan zal vanaf 1981 gedu
rende 30 jaren een belasting Wor
den geheven van de eigenaren
van aan dat. weggedeelte belen
dende eigendommen; hel tarief is
6,40 per m', voor hoelcpercclen
•geld'l een maximum van 64,
per jaar;
3 baatbelasting reconstructie ge
deelte Litsenbcrgweg tussen Pa
ter ulpstraal en Kievi'Lsweg/Mid-
denpeelweg; op basis daarvan zal
vanaf 1981 gedurende 30 jaren
een 'belasting geheven worden
van de eigenaren van aan dat
weggedeelte belendende eigen
dommen; het tarief is 72,91 per
m' per jaar en voor én perceel
57,60 per m' per jaar.
De beide baatbelastingen zijn af-
koopbaar. Dat moet schriftelijk bij
het gemeentebestuur worden aange
vraagd.
De verordeningen liggen geduren
de 3 maanden ter inzage op de af
deling belastingen van de gemeente
secretarie te Venray, Maasheseweg 1,
kamer 132.
Venray, 13 juni 1980
Burgemeester en wethouders van
Venray,
mr. H.J.M. Defesche, burgemeester
J.M. Poels, secretaris
Parkeeronderzoek
voor centrum van
Venray
Op dinsdag 17 juni a.s. 's middags
om vijf uur wordt in de raadzaal
van het gemeentehuis een gecombi
neerde openbare commisievergade-
ring gehouden.
De commissie voor openbare wer
ken en verkeer gaat dan samen met
de commissie voor handel en mid
denstandszaken praten over de nota
„Parkeeronderzoek voor het cen
trum van Venray".
Verkeersmaatrege
len bij avond
vierdaagse
In verband met de Avondvier
daagse zal van 19 tot en met 21 juni
a.s. vanaf 16.00 tot 20.30 uur en op
zaterdag 22 juni van 12.00 tot 19.00
uur tijdelijke verkeersmaatregel van
kracht zijn.
Het gedeelte van de Sportlaan, ge
legen tussen de Hoebertweg en de
in- en uitritten van het parkeerter
rein bij de sporthal „De Wetteling"
zal dan in beide richtingen voor alle
verkeer behalve voetgangers
worden afgesloten.
Verkeer wordt
omgeleid tijdens
Heidse kermis
Het gedeelte van de Heidseweg
tussen de Begijnhofweg en de Spie-
kert zal van 19 t/m 25 juni a.s. voor
alle verkeer in beide richtingen wor
den afgesloten.
Deze tijdelijke verkeersmaatregel
is nodig als gevolg van het feit, dat
enkele kermisattracties op dit ge
deelte van de Heidseweg moet wor
den geplaatst.
Door middel van borden zal de
omleiding worden aangegeven.