Portret van een honderd-jarige PEEL EN MAAS familiebedrijf Sinds Laurens Janszoon Coster rond 1440 zijn uit beukenbast ge sneden letters liet vallen in de Haarlemmerhout en sinds Guten berg een laatste loodje aan deze „druktechniek'' toevoegde door de losse letter in metaal te gieten; spreekt men van boekdrukKUNST. En daartoe behoort zeker ook het drukken van een krant. De voornaamste en kenmerkende funktie van de krant is de versprei ding van nieuwsberichten. De be hoefte aan dat laatste is steeds ge voeld. Een maatschappij zonder berichtgeving, van welke aard deze ook mocht zijn, is niet alleen on bestaanbaar, maar ook ondenk baar. Het is op zich een wonderlijke zaak, dat het na de uitvinding van de boekdrukkunst nog anderhalve eeuw heeft geduurd voordat de eerste gedrukte kranten versche nen. Maar even wonderlijk is het, dat in de twintigste eeuw de uitvinding van Laurens Janszoon Coster of van Gutenberg zo men wil nog steeds ten grondslag ligt aan het drukken van een krant; of het nu een landelijke of regionaal dag blad of het honderdjarige week blad Peel en Maas is. Het uitgeven van een krant veron derstelt op de eerste plaats: nieuws en daarnaast lezers. Nieuws lijkt het eenvoudigst. Er is altijd wel iets aan de hand en het aanbod van nieuws kweekt boven dien lezers. Vrij snel na het verschijnen van ge drukte kranten (rond 1600) deed ook de „commercie" zijn intrede. Particulieren gingen de krant als het voermiddel van reclame voor hun belangen gebruiken. Aan de ene kant dus de bereid heid van de lezer om te betalen voor het nieuws, dat hij ontvangt en het geld, dat de adverteerder betalen wil om zijn boodschap via de krant te verspreiden; aan de an dere kant de redaktie, die zich toe legt op het vergaren en verwerken van nieuws, het becommentarieert, beschouwingen schrijft en derhal ve tegemoetkomt aan de „nieuws honger" van de lezers. Daarnaast de techniek, die nieuws én advertenties volgens de eeu wenoude uitvinding van Coster de letters in lood giet en de dode let ters volgens de modernste druk technieken tot een krant maakt. Redaktie, commercie en techniek zijn de drie pijlers waarop het we kelijks verschijnen van het week blad Peel en Maas al een eeuw lang rust. Drie pijlers ook, die vrij wel vanaf de eeuwwisseling ge stalte hebben gekregen in de fa milie van den Munckhof. Steeds was er wel iemand van de familie, die het „geestelijke" ge deelte de redaktie voor zijn rekening nam. Daarnaast staat sinds jaar en dag wel iemand van de familie in de bres voor het com merciële (advertenties en abonne menten) terwijl ook de techniek door de jaren heen door de van den Munckhofs werd bedreven- Een familiebedrijf dus met een lange traditie Hoe dat alles bij „Peel en Maas" in zijn werk gaat kunt u in neven staand artikel lezen. Het bedrijf, waar het onmogelijke zelfs tot de mogelijkheden behoort is de druk kerij van Van den Munckhof B.V. waar week in week uit „Peel en Maas" ge schreven, gezet, opgemaakt en afgewerkt wordt voor de Helmondse offsetpersen. Het is het bedrijf, waar de als mens ge worden „gebroeders Bever" Dick en Toon van den Munckhof dag en nacht in de weer zijn. Is het niet het normale han delsdrukwerk, dan toch wel met het weekblad „Peel en Maas". Voor een haastklus - tussendoor, hetzij een geboortekaartje, hetzij een rouw brief, draait men de hand niet om, ook al staat de kalender op zaterdag of zon dag óf al wijst de klok een uur waarop een „normaal" mens van zijn rust geniet. Het werken zit die jongens in het bloed. Hoe kan het ook anders. Zelf zullen zij het beamen, dat zij plichtsbetrachting en werklust hebben meegekregen van „ozze pap", Sjang den Drukker, die zelfs tot na zijn negentigste jaar het werken in de zetterij niet kon laten.... Ondanks zijn hoge leeftijd was hij iedere morgen om zes uur present. Zijn zoons zetten deze traditie voort, zij het een uurtje later, maar wel met dezelfde punktualiteit. DICK VAN DEN MUNCKHOF woensdag Peel en Maas bij de achtdui zend abonnees in de brievenbus. Maar in de kermisweek zo wil de tra ditie liggen de zetmachines en de persen stil. Dat is dan de enige week waarin het weekblad niet verschijnt, ledereen weet dat, iedereen accepteert dat. Maar komt men in deze week onver wacht toch even in de zetterij; men kan er gif op innemen, dat Dick of Toon tóch aanwezig is want geboorte en dood sto ren zich niet aan de kermisweek. Iedere week een Peel en Maas. Soms een dikke, soms een iets minder dikke. Maar meestal toch wel een krant van in doorsnee 16 pagina's. Door de bank heen: half redactioneel nieuws, half ad vertenties. En het bijzondere daarbij is, dat het weekblad geen advertentie acquisiteur in dienst heeft. De adverten ties komen „van zelf" binnen via de win kel of achterom via de zetterij. Met het „nieuws" al precies hetzelfde. Redacteur Dick is al tevreden wanneer hij zelf de voorpagina heeft geschreven. De rest komt vanzelf. Het verenigings- nieuws wordt verzorgd door verenigings secretarissen. De pastoors brengen zélf hun kerkberichten en daarnaast is de ge meente een goede leverancier van nieuws. De enige free lance-verslaggever in dienst van Peel en Maas is Frits Hovens. Meer dan dertig jaar speurt hij voor Peel en Maas in de gemeente rond naar nieuws en nieuwtjes. Hij is do man van de politieberichten en van het „kruimel- nieuws', dat men niet leest in regionale en landelijke bladen en waardoor Peel en Maas misschien zich juist onder scheidt van andere weekbladen- Geen vijftig- of zestigjarig huwelijksfeest, of Frits is er bij. Geen ongeluk of brand ergens in de gemeente, of Frits weet het, ook al werkt hij overdag buiten Venray. De krachtproef van iedere week is het maken van het weekblad Peel en Maas. Na het toch nog onverwachte heengaan van de onvergetelijke redacteur Wim van den Munckhof op 24 april 1976, zette Dick zijn schouders onder het werk, dat ruim dertig jaar met grote deskundigheid door zijn broer was gedaan. „Peel en Maas" met een traditie van toen bijna honderd jaar, moest en zou door gaan. De zetter-drukker-opmaker kreeg er een taak bij: het redigeren van het weekblad. Het pleit voor hem, dat hij, uiteraard met steun van zijn broer Toon er al vier jaar lang in slaagt een leesbare Peel en Maas te produceren. Naast zijn typogra- fenwerk, fungeert hij als verslaggever en redacteur en draagt hij de verantwoor ding voor de inhoud van de krant. Tussen zetten en opmaken door woont hij ver gaderingen of persconferenties bij; gunt zich meestal niet de tijd om op kantoor achter de schrijfmachine zijn verhalen te schrijven. Zijn „redactietafeP is een hoekje van de vouwmachine. Een andere bijzonderheid, waarmee de I honderdjarige Peel en Maas zich onde, scheidt van andere weekbladen, is i feit, dat het weekblad ieder jaar ee*" vijftig maal verschijnt. Ook al valt t de Kerstdag op een woensdag of dc\ dag, toch zal Pee! en Maas in die verschijnen. Al wordt nóg zo uitbundig carnaval ge vierd, prompt glijdt donderdag na As iilaats FRITS HOVENS Zijn nieuwsneus en feeling voor het nieuws zijn formidabel. En ook dat mag wel eens worden gezegd bij het honderd jarig bestaan van Peel en Maas, dat on- egenzeggei.jk zijn lijfblad is geworden. ■eer dan dertig jaar hebben de broers vVim, Dick en Toon Vbn den Munckhof gezamenlijk gewerkt aan „hun eigen krant', ieder op zijn eigen terrein, maar ieder met evenveel inzet, enthousiasme en plezier. TOON VAN DEN MUNCKHOF Met trots zullen Dick en Toon verklaren, dat er nooit harde woorden onder elkaar zijn gevallen. Ook de laatste vier jaren niet, nu na het wegvallen van Wim, een nieuwe taakverdeling is gekomen. Dick en Toon. Twee verschillende karak ters, met twee verschillende hobbies, maar als één man waar het aankomt op werken voor Peel en Maas. Twee nijvere bijen, twee broers, die zelfs buren van elkaar zijn, de gebroeders Bever in optima forma, twee klusjesman nen, twee runners van een qezond be drijf. Dag en nacht tussen het geratel van neerkletterende matrijzen in de zet machines en het gehijg en gesteun van de drukpersen. Maar tussendoor, ieder met een eigen hobby. Toon, de duivenmelker, en Dick de „Sint Jozef' van de „Heilige uut de Groëte Kerk" van Circus Mók. Hoe zij er beiden tijd voor vinden mag een raadsel zijn. In ieder geval is bet een feit, dat zowel Toon als Dick er door op de been blijft. Al vormen de gebroeders Dick en Toon dan de kurk waarop het weekblad Peel en Maas" thans drijft; we zouden tekort doen aan de medewerkers, die dagelijks hun beste krachten gaven en geven aan de totstandkoming daarvan In het jongste verleden waren dat Jan Beerkens, Sjarel Sijbers en Gerrit Rut ten, die 50 jaar of meer aan Peel en Maas meewerkten. Maar ook de „jongere" gar de als Harrie Beerkens zit al 18 jaar dag in dag uit - en als het nodig is tot laat in de avond - aan de zetmachine om de re- dactionel tekst te verwerken. En Sef van Boven, die bijna negen jaar zorgt voor het advertentiezetten en de opmaak daar van. Maar ook de andere zetters en druk kers in het bedrijf die „ergens" toch ook met Peel en Maas verbonden zijn. En de dames en heren in de winkel en op kan toor, die voor het opnemen van adver tenties en abonnementen zorgen en de administratieve kant van het krantenvak behartigen. Het is in eendrachtige samenwerking dat Peel en Maas zó honderd jaar geworden is. En dat mag men op deze verjaardag wel even memoreren. G. A. Schütte

Peel en Maas | 1980 | | pagina 9