„DE KRUUZE" MOET BLIJVEN Ringweg Brukske wordt smaller NOORDTANGENT POELS Hermans Prijsslag en Hotel Almonda Venray WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING Expositie te Meerlo Meubelen LINDEBOMEN WERDEN GEVELD INSTALLATIE PASTOOR VAN DE PATERSKERK ALD PRINSE PLAK voor LA. Nelissen 'SAMENWERKING' SCHORT MOTIE OP OVER ROSE VLEK VRIJDAG 11 JANUARI 1980 Nr. 2 HONDERDENEERSTE JAARGANG VOOR AL UW DRANKEN PEEL EN MAAS UITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY GROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652 VOOR AL UW DRANKEN ADVERTENTIEPRIJS 27 ct. per mm. ABONNEMENTSPRIJS PER HALF JAAR f 10,- UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING Er is alle reden om aan te nemen, dat binnen zeer afzienbare tijd de discussie over de al jaren zeer om streden z.g. „noordtangent" weer in alle hevigheid zal losbarsten. Zoals bekend is de noordtangent de nog ontbrekende schakel in de wat genoemd wordt de Venrayse bin nenring rond het centrum. De vier inmiddels nagenoeg op elkaar aan gesloten singels (De aansluiting van de Noordsingel op de Öostsingel is in uitvoering) vormen de buitenring, waardoor het verkeer, dat niet in de kom behoeft te zijn, buitenom op de plaats van bestemming kan komen. Het verkeer, dat wèl in het centrum moet zijn, kan dan gebruik maken van de z.g. binnenring, bestaande uit de Langeweg, Paterslaan, Oude Oos- trumseweg, Julianasingel, Hofstraat, noordtangent (doorgetrokken Sta tionsweg, lopened tussen Jerusa lem en Grote Kerk) via Bontekoe straat en Hoenderstraat aansluiten op de Langeweg. Om deze noordtangent te kunnen realiseren zal het huis van de deken moeten worden afgebroken, alsmede een gedeelte van het pand op de hoek van de Hoenderstraat en de Bontekoestraat (VéGé). Pand Hoen derstraat 10 (Soos Free Wheelin') blijft bestaan. Het grote parkeerter rein bij het raadhuis (tussen Jerusa lem en kerk) sneuvelt ten behoeve van de aanleg van de nieuwe weg. Het resterende terrein maakt overi gens wel deel uit van het indertijd door de landschapsarchitect ir. Wil Thijsen uit Lith ontworpen groen plan. De plannen tot aanleg van deze nieuwe verbinding dateren overigens niet van vandaag of gisteren. Het eerste plan werd n.l. al vlak na de oorlog gelanceerd. De weg werd al opgenomen in het basisplan voor de wederopbouw. In de zestiger jaren kwam de noord tangent voor op het goedgekeurde wederopbouwplan én op het cen trumplan. Zoals bekend werd in 1967 dit centrumplan in Maastricht afgc- keuid in verband met de hoge kos ten .In het nieuwe centrumplan, dat in 1973 werd vastgesteld, staat deze noordtangent weer vermeld. De moeilijkheden rondom de aanleg daarvan dateren van die tijd. Wij herinneren ons de felle stel- lingname in de gemeenteraad van de heer A. den Brok, toen nog voorzit ter van „Opbouw '70" en we herin neren ons ook de felle akties van de in die iaren aktieve maar inmiddels ter ziele gegane „Werkgroep In spraak". Het centrumplan werd in decem ber 1974 door G.S. goedgekeurd, maar de akties tegen de voorgeno men aanleg van de Noordtangent gingen door. In de gemeenteraad werd door te genstanders gesteld, dat het niet zo'n bezwaar was om de Noordsingel of de Gasstraat als „ontbrekende scha kel" in de binnenring te gebruiken. De voorstanders daarentegen we zen er op dat in de toekomst Hof straat, Marktstraat en Schoolstraat voetgangersgebied gaat worden, zo als nu al de Grotestraat. Om het ver keer dan toch zo dicht mogelijk bij het centrum te laten komen is een noordtangent toch wel noodzakelijk. De Werkgroep Inspraak hield een opiniepeiling onder de Venrayse be volking. De representativiteit van dit onderzoek werd evenwel door de gemeente sterk in twijfel getrokken. Van de 4500 uitgedeelde formulieren waren n.l. 600 ingevuld terug gekomen. Een dikke 300 inwoners kantte zich tegen de voorgenomen aanleg van de noordtangent. Door de Werkgroep Inspraak werd een handtekeningenaktie gehouden, waarbij zelfs handtekeningen werden verzameld onder de leerlingen van de scholengemeenschap „Jerusalem". De Inspraakgroep er was toen nog geen wet AROB stootte door tot de Kroon. In januari 1978 kwam het konink lijk besluit waarbij het beroep van de toen al niet meer bestaande Werkgroep Inspraak ongegrond werd verklaard. Nu een gedeelte van de binnenring al is gereconstrueerd (Langeweg en Paterslaan) wordt de aanleg van de noordtangent weer aktueel. In de Nota van aanbieding bij de begroting 1980 is de gemeenteraad een ge- dachtenwisseling hierover in het vooruitzicht gesteld en verwacht mag worden, dat deze gedachtenwisseling zeer binnenkort zal gaan plaatsvin den. In ieder geval zal de raad het laat ste woord hebben wanneer het gaat over het al dan niet aanleggen van deze noordtangent. Uiteraard zullen de meningen wel weer verdeeld zijn. Voorstanders van destijds künnen nu wel eens tegenstanders zijn gewor den en andersom. Maar gezien de lange en slepende voorgeschiedenis geloven we niet, dat de eventuele aanleg van de noordtangent straks gewoon een gevolg zal zijn van neu zen tellen in de gemeenteraad Donderdag heeft het bestuur van „De Kruuze" aan maatschappelijke en andere organisaties, alsmede aan de heren doktoren uit Venray en de naaste gemeenten, infiprmatie gege ven over de door haar ingenomen standpunten inzake de toekomst van „De Kruuze". Reeds eerder werd hierover het personeel geïnformeerd, terwijl j.l. zaterdag de familie en verwanten van de bewoners werden ingelicht. Per brief van 22 december j.l. heeft eveneens het Venrayse gemeentebe stuur zijn standpunt in deze kwestie bepaald en ter kennis gebracht van college van gedeputeerde staten in onze provincie. De konklusie welke men uit beide standpuntbepalingen kan opmaken, luidt kort en bondig „De Kruuze moet blijven". Zoals men zich zal herinneren is het al of niet voortbestaan van de Kruuze voor enkele jaren terug ak tueel geworden toen Horst plannen lanceerde voor de inrichting van een instituut waarin zowel geestelijk ge stoorde bejaarden (geriatrische) als lichamelijk gestoorde bejaarden (so matische) patiënten tesamen ver pleegd konden worden. Horst werd hier in feite bij gerteund door de richtlijnen van het departement voor Volksgezondheid en Milieuhygiëne, dat inderdaad voorkeur toekent aan nieuwbouw waar deze verpleging gecombineerd wordt. Horst had in het bejaardencentrum Berkele Heem al een aantal bedden voor somatische patiënten en dacht dit dan prima te kunnen combineren door in hel leeg komende St. Antonius ziekenhuis ge riatrische patiënten op te nemen. Tot zover zou cr nog niets aan de had zijn geweest, als daar geen te- Kleuren afdrukken Veilig, «nel, goedkoop 9 *9 f 0 75 9» 13 f 0.90 Alleen gelukte loto s be talen A.s. zondag 13 januari exposeert Anja Bollen-Cox een twintigtal olie verf schilderijen in café Oud-Meerlo van 11.00 - 18.00 uur. De stukken bestaan onder meer uit Polder, Peel en winterlandschappen. De entree is gratis. Was U al bij in Horst Speciaal adres voor massief eiken meubelen veel aan verpleegbedden door zou zijn ontstaan. De Kruuze, waarin tijdens de eer ste jaren zo'n 200 geriatrische patiën ten verpleegd werden, was inmiddels al tot de ontdekking gekomen, dat dit aantal teveel was in het vroegere Patersklooster. Men begon daarom geheel zelfstandig al aan de afbouw van dit aantal. Waar vroeger op de zaaltjes 6 patiënten verpleegd wer den, bracht men dit aantal terug op 5, en nu zelfs tot 4. Dat betekent dat per bed-patiënt zo'n 10V2 m2 zaal ruimte beschikbaar is. Dat is méér dan de eisen welke er gesteld wor den. Het betekent ook dat het aantal van 200 daalde tot 175 en uiteindelijk op 150 gesteld kan worden. De Kruu ze is dan qua kapaciteit en struk- tuur in staat optimaal te funktione- ren. Het betuur van De Kruuze vindt de ligging, midden in het centrum van Venray, de kerngemeente van het plangebied, ideaal. De acceptatie door de plaatselijke gemeenschap en de inmiddels erkende dagbehande ling dragen daar verder toe bij. Het bestuur van De Kruuze is er van overtuigd, dat na vorenvermelde terugbrenging van de kapaciteit en een bouwkundige renovatie, er een ook voor aan de toekomst te stellen eisen aangepast verpleegtehuis tot stand komt. Men is er verder van overtuigd, dat indien in Horst zowel de geria trische als somatische patiënten te- samen verpleegd gaan worden, er daar nieuwbouw nodig is. Daar is ge woonweg geen geld voor. Het bedrag dal het rijk aan de provincie jaar lijks beschikbaar stelt voor nieuw bouw in de gezondheidszorg is al on voldoende voor de plannen die op stapel staan. Samengevat luidt de visie van het bestuur van De Kruuze als volgt: Het ziekenhuis in Horst ombou wen tot een verpleegtehuis voor 100 somatische zieken, benevens een ziekenhuis buitenpolikliniek; De Kruuze bouwt af tot 150 ge riatrische patiënten; Een samenwerkingsverband tus sen de verpleegtehuizen van Ven ray en Horst dient bevorderd te worden; Voor de lange termijnplanning (vanaf 1990) zal een vergelijkende studie gemaakt moeten worden van de diverse voorzieningen. In de standpuntbepaling van Ven- rays gemeentebestuur, welke vrijwel gelijkluidend is aan die van het be stuur van De Kruuze, stelt men ook dat men niet kan uitgaan van een blanco situatie. Met andere woorden: het is niet reëel te stellen, dat hier in de regio een voorziening gescha pen moet worden; want deze is er al in Venray, en heeft al 10 jaar lang tot volle tevredenheid gefunktio- neerd. Bovendien konstateert het ge meentebestuur dat Horst met de slui ting van het ziekenhuis een vergun ning heeft gekregen om 100 bedden voor somatische bejaarden te reali seren. In een bijgevoegde prognose van het aantal geriatrische patiënten in de regio Venray/Horst, komt het ge meentebestuur op een gemiddelde van 106 bedden voor de eerstkomen de jaren. De voorgestelde kapaciteit van De Kruuze is daarvoor dus ruim voldoende, hoewel er momenteel ook nog een 30-tal religieuzen van de Franciscaanse Orde verpleegd wor den. Dit is ingevolge een afspraak die men destijds maakte met de vertrek kende Paters Franciscanen uit het klooster. En dat is dan ook al weer de reden dat een kleine communiteit van Franciscaanse Zusters van „onder de bogen" uit Maastricht zich in De Kruuze gevestigd heeft en mede de verpleging op zich heeft ge nomen. Het gemeentebestuur van Venray, schrijft in zijn brief aan gedeputeer de staten verder, dat Venray be schikt over meerdere voorzieningen van gezondheidszorg, zoals het zie kenhuis en de psychiatrische centra. Dat maakt samenwerking bij een goede voortdurende zorgverlening gemakkelijk. Bovendien hebben die voorzieningen de voorkeur, als het gaat om het realiseren van een obser vatie-afdeling ten behoeve van gees telijk gestoorde bejaarden, die voor opname in een verpleegtehuis in aanmerking wensen te komen. Ook voor wat betreft de vraag naar de optimale plaats van vesti ging van een voorziening voor gees telijk gestoorde bejaarden is het ge meentebestuur van mening, dat zo wel op de middellange als lange ter mijn de voorkeur uit moet gaan naar handhaving van De Kruuze. De Kruuze ligt nu eenmaal opti maal ten opzichte van het primaire verzorgingsgebied, vooral omdat uit de vooruitberekeningen blijkt dat de gemeente Venray een overgroot deel van de kapaciteit van een geriatri sche voorziening invult, waardoor het als primair verzorgingsgebied kan worden aangemerkt. De Kruuze is verder zeer gunstig gelegen ten opzichte van het regio nale verzorgingsgebied. Men mag aannemen dat gedepu teerde staten van beide visies van het bestuur van De Kruuze en van het gemeentebestuur niet zonder meer naast zich neer zal leggen. Maar gedeputeerde staten hebben even eens de visies gekregen van het Sa menwerkingsverband Gezondheids zorg Noord Limburg en van de Pro vinciale Raad voor de Volksgezond heid in Limburg. Deze beide visies wijken wel af van de Venrayse en geven min of meer de voorkeur aan een gecombineerde verpleging in Horst. Ongetwijfeld zal ook de ge meente Horst haar zienswijze aan G.S. duidelijk gem-.akt hebben, even als de subregio Venlo/Tegelen. Uit deze veelvoud van visies moeten ge deputeerde staten dan uiteindelijk de minister adviseren. En de minis ter zal dan tenslotte een beslissing moeten nemen. Hoe die uitvalt, is op het ogenblik natuurlijk niet te voor spellen. Voor Venray en de geeste lijk gestoorde bejaarden is het echter te hopen dat De Kruuze mag blijven. In de vergadering van de com missie voor verkeer werd deze week voor de zoveelste maal de rondweg Brukske aan de orde gesteld. Over het algemeen is men er van over tuigd dat het snelverkeer er zich niet houdt aan een maximum snelheid van 50 km. Dat heeft men proberen te ondervangen door enkele ver keersdrempels aan te leggen. Maar veel resultaat heeft dat niet opgele verd. De auto's remmen even af, en het passeren gaat het weer lustig in volle snelheid door. Voor andere weggebruikers, en met name voetgang'-r;, leveren de ze drempels bovendien gevaar op. Men meent veelal dat dit zebra- oversteekplaatsen zijn, wat niet het geval is. Die indruk wordt bovendien nog versterkt door de afremmende auto's. De aanleg van een derde verkeers drempel, waarover het vorig jaar nog sprake was, gaat niet door. Voor de Zuid Ooster autobusdiensten zijn deze obstakels zo hinderlijk, dat men bij een derde hindernis geen bus dienst meer in het Brukske zou door voeren. Om de snelheid op deze rondweg toch binnen de perken te houden, heeft men al verschillende oplossin gen bedacht .Maar van geen een ver wacht men een blijvend resultaat. Zelfs niet van een regelmatige poli tiecontrole. Het laatste nieuwe wat men nu be dacht heeft, is het visueel smaller maken van de ringweg. Kort na de aanleg van deze ring weg, heeft men ten behoeve van fiet sers en voetgangers aan weerszijde van de weg een smalle strook afge bakend. Dit was geen fietspad in de zin van de wet, en auto's konden er rustig over rijden en zelfs op par keren. Het visueel smaller maken van de weg, behelst nu dat de strook aan weerszijden van de weg wordt ver breed tot 1,50 meter en middels een onafgebroken witte streep als fiets pad wordt aangeduid. De eigenlijke rijbaan wordt dus van 8 meter te ruggebracht op 5 meter. Bovendien zou men op die stroken ten overloede nog de bekende fietsafbeeldingen schilderen, en wellicht ook op de rij baan nog eens regelmatig de maxi mum snelheid van 50 km aangeven. Mevr. Poels-Peters, die zich even als de andere commissieleden wel met dit voorstel kon 'verenigen, vroeg echter of er zie hop die rondweg nu ook inderdaad zoveel ongelukken voordeden door te hoge snelheid. Voor zover bekend was dat niet het geval, zeker niet sinds uitmondende straten geen voorrang meer hebben. „Waarom maken we er dan zoveel woorden aan vuil, en zoeken we zo veel oplossingen als er zich geen on gelukken voordoen. Laat die auto's dan maar rijden Op de foto hebben we de toekom stige fietspad-lijnen reeds doorge trokken. Zoals wij vorige week reeds aan kondigden, werden er donderdag in de commissie ruimtelijke ordening vragen gesteld over een eventuele vestiging van de supermarkt Her mans Prijsslag in hotel Almonda aan de Julianasingel. Daarmee kwam 'n einde aan de geruchten die reeds enige tijd circuleerden, en waarvan wij bij het afsluiten van onze krant noch van de firma Hermans, noch van hotel Almonda, noch van de ge meente enige bevestiging kregen. Inderdaad bleek nu dat Hermans Prijsslag b.v. uit Soest een bouw- aanvrage voor een supermarkt had ingediend. Het nieuwe bedrijf zou een vloeroppervlakte krijgen van 1000 m2, waarvan 700 m2 als winkel ruimte. Reeds tijdens de commissieverga dering voor ruimtelijke ordening bleek dat men een vestiging op dit punt nogal twijfelachtig vindt. Ove rigens moest het plan ook nog bouw technisch en esthetisch beoordeeld worden. Twijfelachtig was ook of het ingediende bouwplan helemaal in overeenstemming was met de be stemmingen die op het Almonda- perceel zijn gelegd. In dit verband herinneren wij er aan, dat eind vorig jaar door de Ver eniging van Zelfstandige Onderne mers gevraagd werd om de Almon- da-kant van de Julianasingel ook op te nemen in het kernwinkelplan van het centrum. Volgens de gemeente lijke woordvoerders was dat echter niet nodig, omdat op dat gebied reeds een (winkel?) bestemming lag. In de commissievergadering voor verkeer, van j.l. maandag, kwam de eventuele vestiging van Hermans Prijsslag ook nog ter sprake. Men voorzag grote moeilijkheden met het parkeren voor een dergelijke super markt; terwijl men vreesde dat het overstekende winkelende publiek (met levensmiddelen-wagentjes) een groot gevaar voor het drukke ver keer op de Julianasingel zou opleve ren. Op een desbetreffende voorstel uit de vergadering, verklaarden de commissieleden zich reeds nu perti nent tegen de vestiging van Hermans Prijsslag op dit punt. Deze week heeft men aan de Lan geweg een 11 tal lindebomen geveld. Deze bomen stonden te dicht bij de woningen. De bewoners hebben jaar lijks last van deze „druipende" lin debomen. Burgemeester en wethouders had den reeds eerder besloten tot rooien over te gaan, maar dan alleen die bomen welke dichter dan 6 a 7 meter bij de huizen staan, en waarvan men inderdaad ongemak heeft. Het is wel de bedoeling dat de nu gevelde bomen door anderen vervan gen gaan worden. Zaterdag 12 januari a.s. zal Pater W. H. J. Bamhoom o.f.m. worden geïnstalleerd als Pastoor van de pa rochie van O.L. Vrouw van Zeven Smarten te Venray. De installatie zal geschieden door Deken L. A. Theunissen tijdens de avondmis van 18.30 uur. Na de H. Mis is er in de kerk ge legenheid de nieuwe pastoor geluk te wensen. Nic van det Veen Juwelier Grote Markt 13 Venray Gouden sieraden voor als woorden te kort schieten De Aid Prinse Kompeneej te Ven ray heeft de Aid Prinse Plak 1980 toegekend aan de heer L. A. Nelissen, oud-direkteur van J. P. A. Nelissen, aannemingsbedrijf te Venray. Op 10 februari 1980 tijdens het zondagochtendconcert met het Hof- koor en de Hofkapel in de schouw burg ia\ deze Plak aan de heer Ne lissen op feestelijke wijze worden uitgereikt. Tijdens de openbare raadsvergade ring van 18 december j.l. werd na mens „Samenwerking" een motie in gediend, betrekking hebbende op de relatie Rose Vlek met Amro-West- land. Volgens „Samenwerking" dien de men zich ernstig te bezinnen op de vraag of voortzetting van deze re latie nog wel reëel is. Het college zou dan ook moeten onderzoeken wat de materiële konsekwenties zijn van een eventuele beëindiging van deze re latie. Zoals bekend staakten in genoem de vergadering de stemmen (11 voor en 11 tegen), zodat deze motie in de vergadering van j.l. dinsdag opnieuw op de agenda stond. Voordat men deze motie opnieuw ging behandelen, liet „Samenwer king" weten, de antwoorden van wethouder Schbls, in eerstgenoemde vergadering, nog eens bestudeerd te hebben. Men kwam daarbij tot de konklusie deze motie aan te houden, en het niet zinvol te achten deze nu in stemming te brengen. „Samenwerking" verwacht dat de ze materie in het najaar opnieuw ter discussie gesteld zal worden, en dat dan alle relevante gegevens bekend zullen zijn. Alsdan zal men beslissen of deze motie opnieuw in stemming gebracht moet worden.

Peel en Maas | 1980 | | pagina 1