De luchtoorlog boven Venray 1940-1945
KERK IN NOOD
VENRAY
30 jaar geleden
HULPAKTIE
Tentoonstelling
„Beschreven
Verleden"
Hieronder treft U het tweede
en laatste deel aan van de
„Luchtoorlog boven Venray
1940-1945".
Vorige week berichtten wij
daarbij dat de oud-Venrayer P.
Wintels destijds redacteur-uit
gever van het illegale blad „De
Zwijger" een aanbeveling
deed om de geschiedenis van
het bombardement van Venray
vast te leggen. Hij deed dit niet
in een vergadering van de Ge
schied- en Oudheidkundige
Kring, zoals wij abusievelijk ver
meldden, maar in een vergade
ring van „Het Veldeke", afdeling
Venray.
Overigens hebben wij in dit
tweede verhaal, ook weer het
bombardement van Venray bui
ten beschouwing gelaten. De zin
of onzin van deze oorlogshande
ling is zeker een aparte afleve
ring waard. Wij hopen daarop
in de nabije toekomst te kunnen
terugkomen.
In de middaguren van 30-3 1944
werd te Ysseisteyn een jager van het
type P. 47 Thunderbolt neergescho
ten. Hij kwam terecht in het Peel-
gebied tussen de aan de Timmer-
mannsweg gelegen boerderij Arts en
Verstappen en het Defensiekanaal.
De piloot Albert Werder uit Ohio
(U.S.A.), behorende tot het 83e squa
dron van de 78 Fightergroup, kwam
hierbij om het leven. Hij is begraven
op het Amerikaanse kerkhof van
Neuville-en-Condroz in de Arden
nen.
Op 1-10-1944 stortte opnieuw een
Vliegtuig neer te Ysseisteyn. Het was
een Tempest-jager van het 3e squa
dron van de RAF, die te pletter
sloeg in een weiland bij de splitsing
van de Groeneweg en de Ysselsteyn-
seweg. De piloot Francis Reid
kwam hierbij om. Hij is begraven
op de Britse militaire begraafplaats
te Venray.
In de periode van 5-10 oktober
1944 maakte een Engelse jager
(waarschijnlijk een Spitfire) een
noodlanding achter de boerderij
Pouwels aan de Ringweg te Yssei
steyn. De piloot die in de veronder
stelling verkeerde in bevrijd gebied
geland te zijn, werd onmiddellijk
door de nog in de omgeving aanwe
zige Duitsers gevangen genomen.
Het toestel, dat vrijwel onbescha
digd was, werd de volgende dag door
de Engelsen, die reeds achter het De
fensiekanaal stellingen hadden be
trokken, stuk geschoten om te ver
hinderen dat de Duitsers het vlieg
tuig zouden gaan gebruiken.
Begin oktober 1944 (mogelijk don
derdag de 5e) maakte een Ameri
kaanse B 17 (Vliegend Fort) een
noodlanding in een bosperceel tus
sen de Vliegert en de Oosterbosweg
(Castenray). Het toestel dat door de
gehele bemanning verlaten was,
bleef bij de noodlanding vrijwel on
beschadigd. Verdere bijzonderheden
over dit voorval ontbreken tot nu
toe.
Een aantal jongelui uit Castenray
die het vliegtuig kwamen bekijken
werden door de Duitsers verdacht
van het meenemen van onderdelen
van het toestel. Via het Paterskloos-
ter dat in beslag genomen was
door de Duitsers werden ze per
vrachtauto afgevoerd naar Venlo. Bij
Californië (tussen Horst en Seve-
num) slaagden vier van hen er in
van de rijdende auto te springen en
er tussen uit te komen.
In de herfst van 1944 (oktober,
maar mogelijk september) crashte
een Hawker Tempest in een verlaten
gebied tussen Veulenseweg - Jager
hofweg en de Rouwkuilenweg. De
piloot verbrandde hierbij in het toe
stel. Nadere gegevens ontbreken tot
nu toe.
Ysseisteyn was weer aan de beurt.
Op 11-10-1944 stortte hier overdag
pen Auster van de Royal Canadian
Air Force neer op geringe afstand
van de Deurneseweg (bij de boerde
rijen Fleurkens en Jeurissen). De
Auster die onderweg was van Grave
(toen reeds bevrijd) naar Antwerpen,
raakte uit de koers en werd neerge
schoten.
De twee inzitenden de vlieger
officieren A. Horrell en L. Pliché
overleefden de val niet. Beiden zijn
begraven op de Britse militaire be
graafplaats te Venray.
Op de zo lang verwachte bevrij
dingsdag (18-10-1944) werd in de be
bouwde kom van Heide een Hawker
Typhoon van het 182e RAY-squa-
dron uit de lucht gehaald. De piloot,
Stanley Beyer vond hierbij de dood.
Hij is een van de 692 oorlogsslacht
offers die begraven zijn op het Brit
se militaire kerkhof te Venray.
De Typhoon, die hoofdzakelijk ge
bruikt werd voor aanvallen op
gronddoelen (locomotieven, vliegvel
den) heeft men in oktober 1944, in
gezet om met raketbommen de to
ren van de Grote Kerk van Venray
te vernietigen, omdat daarin een
Duitse observatiepost was gevestigd.
De massieve toren hield echter
stand.
Al was Venray dan voor een groot
deel bevrijd (Oirlo en Castenray nog
niet), de oorlog ging in alle hevig
heid verder. Dit werd ons weer heel
duidelijk op 4-11-1944. Toen kwam
te Ysseisteyn vlak achter het te
genwoordige Duitse" kerkhof een
Halifax-bommenwerper neer van het
78e squadron van de Royal Canadian
Air Force. Het was afkomstig van
de basis Breighton (Yorkshire). Met
748 andere toestellen had het een
aanval uitgevoerd op de stad Bo-
chum in het Roergebied. Hierbij gin
gen 25 toestellen verloren. Van de
zeven-koppige bemanning verloren
er zes het leven. Het waren: E. Love
(captain), C. Evans, K. Brooks, K.
Collins, G. Harding en N. Jodrell. De
sergeant A. Roach werd door de
Duitsers gevangen genomen. Waar
schijnlijk is hij als enige gesprongen
boven nog door de Duitsers bezet ge
bied. Van de zes slachtoffers is al
leen de piloot E. Love begraven op
het Engelse kerkhof te Venray.
ONRUSTIGE NIEUWJAARSDAG
Op Nieuwjaarsdag 1945 ondernam
de Luftwaffe een laatste groot wan
hoopsoffensief, dat bekend geworden
is onder de codenaam „Bodenplatte''
Het doel hiervan was de suprematie
in de lucht in het Westen te herwin
nen. De operatie, die door Hitier per
soonlijk was bevolen, ging in de
vroege morgenuren van 1-1-45 in de
diepste geheimhouding van start.
Ongeveer 800-900 vliegtuigen ver
trokken toen van Duitse vliegvelden
met de opdracht om op 17 Engelse en
Amerikaanse vliegvelden in Neder
land. België en Noord-Frankrijk, het
daar aanwezige vliegtuigbestand, te
vernietigen. Om de geallieerde radar
te ontlopen werd gevlogen op een
hoogte van slechts 200 meter.
Hoewel de aanval voor de geal
lieerden een grote verrassing was,
had ze toch niet in elk opzicht suc
ces. Dat was wel het geval bij de
aanval op het Engelse vliegveld te
Eindhoven. Daar werden grote aan
tallen op de grond staande Spitfires
en Typhoons vernietigd. De aanval
daarentegen op het vliegveld Volkel
werd een kompleet fiasco. Juiste cij
fers zijn niet bekend, maar aangeno
men wordt dat bij de aanval onge
veer 500 Engelse en Amerikaanse ja
gers zijn vernield op vliegvelden of
tijdens de luchtgevechten, die volg
den op de Duitse aanval.
De Duitse verliezen bedroegen on
geveer 300 toestellen. Hiervan wer
den er minstens 180 door de eigen
FLAK (luchtafweergeschut) omlaag
gehaald. De geheimhouding rond de
operatie was zover doorgevoerd, dat
zelfs de luchtafweerverbanden niet
op de hoogte waren van de routes
voor de terugvlucht van de Duitse
vliegtuigen. Omdat de route van een
aantal terugkerende eskaders over
onze streken liep ontwikkelden zich
ook hier grote luchtgevechten.
Het.is dan ook niet zo verwonder
lijk dat op deze historische dag in de
gemeente Venray maar liefst 9 toe
stellen omlaag kwamen (al was er
een bij die niets met „Bodenplatte"
van doen had).
Om ongeveer 10 uur kwamen aan
de Deurneseweg (achter de boerderij
Haantjeshof) twee jagers naar bene
den, die elkaar hadden neergescno-
ten. Een er van was een Spitfire,
waarvan de piloot werd gedood. Na
dere bijzonderheden ontbreken ech
ter.
Het Duitse toestel dat hierbij werd
neergeschoten was een Focke Wulf
190. De piloot wist zich per para
chute te redden. Na zijn sprong
waarbij hij zijn benen gekneusd had
bracht hij een half uur door op de
boerderij van de familie Janssen aan
de Rouwkuilenweg. Hij vroeg hen
om hem te verbergen voor de Engel
sen. omdat Duitsland, dank zij een
geheim wapen, de oorlog toch zou
winnen. De Engelsen werden toch
ingelicht en de totaal verblufte lui
tenant Hans Wulf (van 8JG 6) werd
gearresteerd.
Rond kwart over tien maakte
een Focke Wulf een noodlanding in
de Heidsepeel. De piloot vermoe
delijk Oberfeldwebel Fr. Hameister
had hierbij een lichte verwonding
aan een van zijn armen opgelopen.
Hij vluchtte de Peel in, zwierf daar
een tijd rond, maar werd de volgen
de dag door de Engelsen gepakt.
Tussen tien uur en half elf kwam
een Focke Wulf van de Luftwaffe
omlaag te Ysseisteyn, bij het thans
verdwenen arbeidskamp-D aan het
einde van de Paardekopweg. De pi
loot verbrandde hierbij in zijn toe
stel. Over dit voorval ontbreken ver
dere bijzonderheden.
Rond dezelfde tijd kwam ook nog
een Focke Wulf neer in het bosge
bied aan de Geysterseweg (in de om
geving van de boerderijen Jacobs en
Wijnhoven). De piloot, Helmut Gris-
lawski van 5 JG 6, was bij de val
gewond geraakt en kon niet meer
lopen. Hij werd door de Engelsen
voor eerste hulpverlening naar het
nood-lazaret Camps in Oostrum ver
voerd. Op 4 september 1946 werd hij
uit Engelse krijgsgevangenschap
ontslagen en kon hij terugkeren naar
zijn vaderland.
Omstreeks half tien stortten in de
Vredepeel (toen nog niet ontgonnen)
drie Duitse jagers neer. Het. waren
twee Messerschmidts 109 en één
Focke Wulf. Slechts één van de drie
piloten bracht het er levend af. Hij
vluchtte in de richting Westerbeek,
maar werd later op de dag door de
Engelsen gepakt.
De omgekomenen waren waar
schijnlijk Hans Schaupp en Kar1
Fries ,die aan de Ripse kant van de
Vredepeel begraven zijn geweest. La
ter zijn ze overgebracht naar de
Duitse begraafplaats te Ysseisteyn.
Op 1-1-45 stortte in de gemeente
Venray nog een vliegtuig neer, maar
dit was niet het gevolg van de ope
ratie „Bodenplatte". Het was de
Lancaster PA169 behorende tot het
467e squadron van de Royal Austra
lian Air Force.
Het vliegtuig was van de reeds
genoemde basis Waddington bij Lin
coln opgestegen voor een aanval op
een brug in het Dortmund-Eemska-
naal (de verbinding tussen het Roer
gebied en de Noordzee).
Vlak voor de aanval werd de bom
menwerper zwaar beschadigd door
Duits afweergeschut, maar het bom
bardement was desondanks toch met
succes uitgevoerd. Op de terugweg
bleek dat het toestel nagenoeg onbe
stuurbaar was omdat er aan één zij
de twee motoren waren uitgevallen.
Met ware stuurmanskunst slaagde de
piloot er in zijn kist in de lucht te
houden.
Maar toen zijn toestel de Rijn pas
seerde werd het opnieuw vanaf de
grond beschoten en daardoor verloor
het steeds meer hoogte. Toch be
reikte men de Maas, die op dat ogen
blik de grens vormde tussen het be
vrijd en nog door de Duitsers bezet
gebied. Toen het toestel nog 5 km
verder gevlogen was, bedroeg de
hoogte nog maar 700 m. De afloop
was duidelijk. Zes bemanningsleden
waagden de sprong in de diepte. Als
laatste verliet de piloot het toestel,
dat toen nog maar op 400 m. vloog.
Het vliegtuig stortte daarop neer le
Merselo (op Hansenberg) op maar en
kele meters van de grens met Over-
loon.
De zeven bemanningsleden kwa
men zonder noemenswaardig letsel
op Overloons gebied tussen een aan
tal mijnenvelden terecht.
OPERATIE „VERITABLE"
In de namiddag van 14-2-1945 viel
er opnieuw een Spitfire uit de lucht.
Ditmaal tussen de kom van Oirlo en
de Zandhoek. Ook hier wist de piloot
het toestel tijdig te verlaten. Bij zijn
sprong liep hij enige lichte verwon
dingen op.
De twee bovengenoemde jagers
verongelukten tijdens de operatie
„Veritable'. Dit was het offensief dat
op 8-2-45 door Canadese en Engelse
troepen vanuit omgeving Nijmegen-
Mook-Bergen in gang werd gezet
met als doel de verovering van het
Reichswald, Kleef, Goch, Xanten
enz. Na verbitterde strijd gelukte dit
en op 10 maart 1945 hadden de Ge
allieerden de gehele westoever van
de Rijn in handen. Tijdens dit offen
sief heerste ook in onze omgeving
een grote luchtaktiviteit.
Bij helder maanlicht werd om
kwart over negen in de avond van
21-2-1945 een Engelse bommenwer
per neergeschoten te Ysseisteyn. Het
toestel een Lancaster van het 463e
Royal Australische Airforce squa
dron (basis Waddington), was na
een aanval op het Mittellandkanaal
uitgevoerd te hebben, op de terug
reis naar Engeland. Tussen Venray
en Merselo werd het vliegend op
een hoogte van 2300 m plotseling
getroffen door het vuur van een
Duitse jager. Onmiddellijk stond een
van de motoren in brand en kort
daarop al de gehele vleugel.
De gezagvoerder was zich bewust
van de ernst van de situatie en gaf
het bevel: springen. Razend snel ver
liet de gehele bemanning (7 man) de
brandende bommenwerper, die kort
daarop neerkwam in een bosgebied
op 250 m. van de Middenpeelweg.
Alle zeven parachutisten bereikten
veilig de aarde. Het waren de Aus
traliërs: Graham Farrow (captain),
R. Birmingham, J. Wiltshire en de
Engelsen Stan Bridgman, P. Harris,
Fr. Bone en St. Clay.
Ze warer. neergekomen bij diver
se boerderijen langs de Middenpeel
weg en in het dorp Ysseisteyn. Stan
Bridgman. die bij de beschieting
door de Duitse jager, een beenwon
de had opgelopen, werd bij de fami
lie van Lipzig aan de Jan Poelsweg
binnengebracht. Enige tijd later wa
ren alle vliegers hier verzameld.
Bridgman werd daarop naar hel
hospitaal in Helmond gebracht en de
overige zes naar Venray, waar ze de
(Op de foto de 7 bemanningsleden)
Het waren de Australiërs: M. Ba-
che, de piloot wiens val gebroken
werd door een boom, L. Paterson, SI
Nelson, L. Court, C. Dreger, J. Jay
en de Engelsman E. Wilson In 1979
bezochten twee bemanningsleden
(Leslie Court en Safn Wilson) de
plaats van de crash en de omgeving
waar het geluk hen zo goed gezind
was.
In de nacht van 5 op 6 januari 1945
(Driekoningen) stortte in de Geys-
terse bossen (westelijk van de Wil-
librorduskapel) een Duits vliegtuig
neer. Mogelijk betrof het hier een
Messerschmidt 110 nacht jager-bom
menwerper. Het was tot nu toe niet
mogelijk hierover meer aan de weet
te komen, maar wel staat vast dat
hierbij 3 of (misschien) 4 man zijn
omgekomen.
In de winter van 1944-45 (waar
schijnlijk in januari) maakte een En
gelse jager (Spitfire of Mustang) een
noodlanding bij de boerderij Erica te
Veulen. De piloot bleef ongedeerd.
Het toestel werd daarna door de En
gelsen gedemonteerd en afgevoerd.
Nadere bijzonderheden zijn niet be
kend.
In de nacht van 8-2-45 vielen er
opnieuw slachtoffers op Venrayse
bodem. Toen stortte een Mosquito
neer bij de Hazenhut (bij het tegen
woordige vliegveld De Peel). Het
maakte deel uit van het 169e squa
dron van de RAF op de basis Great-
Massingham (Norfolk) en had als
„padvinder" deelgenomen aan een
aanval op Bonn. Op de terugweg
werd het waarschijnlijk neergescho
ten door een Duitse jager. Voor de
beide inzittenden de piloot J.
Smith en de navigator L. Goldthor-
pe was het de laatste vlucht ge
worden. Ze zijn begraven op het En
gelse kerkhof te Venray.
De Mosquito met een houten
romp was een razendsnelle bommen
werper die veel precisieaanvallen
heeft pïtgevoerd, o.a. op het gebouw
Kleykamp in Den Haag op 11-4-1944,
waar het Centrale Bevolkingsregis
ter van Nederland was opgeslagen.
Op 13-2-1945 moest een Engelse
jager (Spitfire?) overdag een nood
landing uitvoeren te Merselo. De pi
loot kon zich met zijn parachute
redden (hij landde in het Venrays
Broek). Het vliegtuig sloeg te pletter
op de (toen nog) onverharde weg
tussen het St. Jan-kapelletje en
Kleindorp.
UIT PEEL EN MAAS
VAN 7 JANUARI 1950 - No. 1
Ingezonden werd het gedicht:
VENRAODS
Halven tied ziej 'k ien de krant,
't Weurdje „Rooise" minsche,
Da's rats verkiërd en groëte schand,
Dat mot zien „Roodse" minsche.
De Roodse mernt is biëëstig druk,
De Roodse kermis drukker,
Dén Rooise minsch geschreven hit,
Dén mot zien Roods nog liëre.
Went Dokter Poels den zei ens dit:
Hald moeders taal ien iëre.
Ik lèsde ien en Noord Limburg blad
Van Hès zien doen en laote,
De schriever dén vergaat dor wat,
Heej liët Has Tegels praote.
Wil.Roodse minsche hier ien Rooy,
Oos Roodse taal toch spare,
Dat is 't wat ik vraoge wooj,
Oos aid Roods te beware.
Enne Roodsche Minsch
Voor de leden van de Derde Orde
I zal zondagavond 8 januari in de aula
van het Gymnasium I.C. de Francis
caanse Kerstviering plaats hebben.
Naast de kerstavond zal de jaarlijk
se „EEN STUKS ACTIE" tentoon
stelling gehouden worden, van alles
wat bij elkaar werd gebracht of
door de leden vervaardigd werd,
voor arme grote gezinnen. Tijdens
de pauze zullen de leden afscheid
nemen van Pater Ruffus Meyer
o.f.m. als directeur en de nieuw be
noemde Pater Adjutor Rietjes o.f.m.
zal het directeursschap aanvaarden.
Door de Jeugd-afdelingen zal wor
den opgevoerd: De Kerststal van
Mijnheer Pastoor.
Loop der bevolking:
Bevolking op 31 december 1948:
8777 mannen en 8258 vrouwen, totaal
17035. Bevolking op 31 december
1949: 8834 mannen en 8384 vrouwen.
Totaal: 17218.
Sinds Limagas in augustus j.L de
gemeentegasfabriek heeft overgeno
men zijn reeds meer dan 100 nieuwe
aansluitingen er bij gekomen, ter
wijl nog een honderdtal op afwikke-
nacht doorbrachten. De volgende dag
vertrokken ook zij naar Helmond.
Onderweg werd er nog een bezoek
gebracht aan het totaal uitgebrande
wrak van hun Lancaster. Stan Bridg
man bezocht in 1972 nog eens Ven
ray en ook Roy Birmingham had er
in 1975 een reis van Australië naar
Nederland voor over om nog een
maal de plaats te bekijken, die ge
luk bracht bij een ongeluk.
Na een inleidend bombardement,
van 2380 kanonnen, en ondersteund
door 14.000 man luchtlandingstroe
pen vervoerd door duizenden
vliegtuigen forceerden Engelse en
Amerikaanse troepen op 24 maart
1945 een overtocht over de Rijn tus
sen Wezel en Rees.
Uiteraard leden de transportvlieg
tuigen bij deze operatie verliezen.
Van de Amerikaanse luchtmacht
gingen op die dag 42 Dakota's ver
loren. Een er van maakte een nood
landing in een boomgaard aan de
Hogeweg te Oirlo. De zes inzitten
den verlieten na de noodlanding het
toestel. Enkelen van hen waren ge
wond geraakt en werden opgeno
men in het hospitaal van St. Pas-
calis te Oostrum.
(Op de foto de bemanding van de Aus
tralische Lancaster, welke boven Ven
ray werd neergeschoten en terecht
kwam in de bossen langs de huidige
Midden Peelweg).
In maart 1945 maakte een Engelse
jager of verkenner overdag een duik
bij de boerderij Buyssen aan de En
ge Steeg, tussen Leunen en Venray.
De piloot wist zich met zijn para
chute te redden. Nadere bijzonder
heden ontbreken.
Op zondag 8 april 1945 (de datum
staat niet helemaal vast) maakte een
Engelse bommenwerper van het type
Lancaster een noodlanding in het
open veld tussen Leunen-Heide en
de Deurneseweg. Het was op de te
rugweg van een opdracht in Duits
land. De bemanning kon na de lan
ding het toestel ongedeerd verlaten.
Op zondag 7 mei 1945 de dag
waarop in Reims de onvoorwaarde
lijke overgave van het Duitse leger
werd getekend maakte een Engel
se Typhoon nog een noodlanding aan
de Ysselste.vnseweg. tussen Heide en
Ysseisteyn. De piloot was safe.
BALANS
Bij het opmaken van de balans
van vijf jaar luchtoorlog, blijkt dat
bij hel neerkomen van 39 vliegtuigen
op Venrays grondgebied, 56 beman
ningsleden zijn omgekomen. Hier
van waren er 37 afkomstig uit Groot-
Brittannië en de Dominions (Canada,
Australië en Nieuw-Zeeland), 9 uit
de Verenigde Staten en 10 uit Duits
land.
Verder blijkt dat de meeste vlieg
tuigen te Ysseisteyn zijn neergestort,
namelijk niet minder dan 15. Oos
trum komt op de tweede plaats met
vijf en Veulen is derde met vier
crashes.
Het mag overigens wel een won
der genoemd worden, dat bij het
neerstorten van zoveel vliegtuigen,
geen enkel slachtoffer onder de Ven
rayse bevolking is gevallen.
Opgemerkt moet worden, dat in
dit artikel niet alle facetten van de
luchtoorlog aan de orde zijn geko
men. Bijvoorbeeld het noodlottige
bombardement van Venray op 12
oktober 1944. Wellicht bestaat in de
toekomst gelegenheid hier nog eens
op terug te komen.
Een vriendelijk verzoek tot besluit.
Om gegevens te bemachtigen uit ar
chieven zowel in Nederland als in
het buitenland is noodzakelijk de
beschikking te hebben over tenmin
ste één „sleutelgegeven" (de juiste
datum van het neerstorten van een
vliegtuig ,het type, een nummer, één
naam van een inzittende). Ook een
foto verschaft soms veel opheldering.
In een aantal gevallen, hoofdzake
lijk in de periode van 1-9-1944 tot
7-5-45, ontbrak deze informatie.
Mogelijk zijn er echter lezers van
dit artikel die deze aanvullende in
formatie kunnen geven. Zou dit zo
zijn, dan wordt een briefje aan het
gemeentearchief (Maasheseweg 1,
Venray) of aan de redaktic van dit
blad bijzonder op prijs gesteld.
W. Willemsen
Op de foto de enige overgebleven
Lancaster boven de Derwestdam (En
geland). Hier oefenden Guy Gibson en
zijn mannen voor de grote aanval op
de Möhne en Ederdam.
ling wachten. Verder overweegt men
met het oog op de nieuwbouw langs
de Molenpad, Langeweg, Kempweg
en het Desselke een geheel nieuwe
leiding vanaf de Gasfabriek aan te
leggen.
De le Luitenant Ophey ontving
het Kruis van Verdiensten voor zijn
beleidvol en moedig optreden tijdens
de tweede politionele aktie in Indo
nesië in december van het vorige
jaar. Luitenant Ophey is na zijn te
rugkomst in Venray komen wonen
op de Langeweg.
Het 2-jarig zoontje van de familie
C. aan de Kruisstraat was bij de bu
ren aan het spelen toen hij plotse
ling schrok voor een hond en terug
lopend in de kelder viel. In zorg
wekkende toestand is hij naar het
ziekenhuis overgebracht.
Met ingang van het nieuwe jaar
zijn niet alleen de zondagsrijvergun
ningen in onbruik geraakt, maar
heeft men bovendien voor een auto
of motorfiets geen algemene rijver
gunning meer nodig. Deze algeme
ne vergunning blijft voorlopig nog
wel nodig voor personenauto's in ge
bruik bij het beroepsvervoer en voor
alle bestel- en vrachtauto's.
Met ingang van heden is het var
kensvlees en vleeswaren, bereid uit
varkensvlees, niet langer aan maxi
mum prijsvoorschriften gebonden.
Bij voldoende aanbod, mede als ge
volg van toenemende concurrentie,
behoeft niet voor prijsstijging ge
vreesd te worden.
Door blokkering van hun tarieven
werden verschillende kappers ge
noodzaakt in de industrie of de
D.U.W. een broodwinning te gaan
zoeken. Om deze toestanden uit de
De Stichting Hulpaktie Kerk in
Nood heeft van b. en w. vergunning
gekregen voor het houden van' een
inzamelingsaktie van kleding, houd
bare levensmiddelen annex hqt inne
men van een standplaats met een
kapelwagen op diverse punten in de
gemeente in de maand januari. Het
aktieprogramma ziet er als volgt uit:
Venray, bij de Paterskerk op maan
dag 7 januari 1980 van 10.00-12.15 u.;
bij de Vredeskerk, idem op 7 januari
van 12.30-15.00 uur; op het parkeer
terrein achter het oude raadhuis,
idem op 7 januari van 13.00-15.00 u.
(met 2e wagen).
Merselo, bij de kerk, idem op 7 ja
nuari van 10.00-12.30 uur.
Ysseisteyn, bij de kerk, op dinsdag
8 januari 1980, van 10.00-12.30 uur.
Vredepeel .bij de kerk, idem op 8
januari 1980, van 13.00-15.00 uur.
Oostrum, bij gemeenschapshuis,
idem op 8 januari 1980, van 10.00-
12.30 uur (met 2e wagen).
Castenray, bij de kerk, op woens
dag 9 januari 1980, van 10.00-12.00 u.
Heide, bij de kerk, idem op 9 ja
nuari 1980, van 13.00-15.00 uur.
weg te ruimen en de kappers een
normaal bestaan te verschaffen is
het mogelijk, dat de organisaties de
tarieven van 1939 zullen verdrievou
digen. Dit omdat de levensstandaard,
sedertdien ook verdrievoudigd is.
Een arbeider die in 1939 een loon
van 15,per week genoot zal he
den van 45,per week zeker niet
beter kunnen rondkomen.
Oirlo, bij de kerk, op maandag 14
januari 1980, van 10.00-12.30 uur.
Leunen, bij gemeenschapshuis,
idem op 1 4januari 1980 van 13.00-
15.00 uur.
Veulen, bij de kerk, op maandag
21 januari 1980, van 10.00-12.00 uur.
In de periode van 25 januari t.m.
25 februari zal in het raadhuis de
tentoonstelling „Beschreven Verle
den" worden gehouden.
Deze tentoonstelling over het ar
chiefwezen heeft als opzet meer
aandacht te vestigen op de archief
dienst en- gebruiker. Met andere
woorden: zij laat zien op welke wijze
de burger gebruik kan maken van
het gemeentelijk archief.
Ongeveer 20°/o van het geëxposeer
de is ingericht door de gezamenlijke
Limburgse archiefdiensten. Omdat
de bezoekers het meest geïnteres
seerd zullen zijn in de lokale ge
schiedenis zal het resterende gedeel
te van de te exposeren voorwerpen
en stukken worden geput uit het
eigen gemeentelijk archief.
Volgens de centrale opzet zal wor
den uitgegaan van de volgende on
derwerpen: schepenbanken en nota
riële akten, burgerlijke stand, finan
ciën. charters en zegels, bewaring,
beschikbaarstelling, toegankelijkheid
studieruimte en archief, bibliotheek
en documentatie etc.