M Mammoet-vergaderingen weer op komst Venrayse vloeivelden behoren tot 't verleden AuCyypc POELS Jubilaris bij LTS AuCyyfic WEEKBLAD VOOR VENRAY EN OMGEVING s de Peel nog een barrière De taan y ,v Meubelen Wegenaanleg Smakterheide Directeur Cox verlaat Rabo bank Merselo De Zwaan vl-. IIJDAG 28 SEPTEMBER 1979 Nr. 39 HONDERDSTE JAARGANG H PEEL EN MAAS VOOR AL UW DRANKEN ITGAVE DRUKKERIJ VAN DEN MUNCKHOF B.V. VENRAY ÏROTESTRAAT 28 POSTBUS 1 TEL. 82727 GIRO 1050652 VOOR AL UW DRANKEN ADVERTENTIEPRIJS 26 ct. per mm. ABONNEMENTSPRIJS PER HALF JAAR f 10,- UITSLUITEND BIJ VOORUITBETALING Eeuwenlang is de Peel een schier verkomelijke barrière geweest de provincies Limburg en Brabant in het algemeen en ;n de „grensplaatsen" van beide icies in het bijzonder. Op oude kaarten van het gebied aat de Peel als een donker vlak ingegeven om aan te tonen, dat dit onherbergzaam gebied is, waar beter niet in zou kunnen verdwa- x De verbinding tussen Venray en elmond bestond in het begin van feze eeuw uit een karrespoor, waar- rer op gezette tijden de diligence ■jpn de Gouden Leeuw trok. ^Opmerkelijk, maar ook tekenend r het verschil tussen beide pro- ïcies was daarbij de breedte van _t karrespoor. Aan de Brabantse ens, nabij de Craayenhut, moesten wielen van de wagen worden ver- t van Limburgse op Brabantse eedte De tijden zijn veranderd. De Peel intgonnen en tussen de provincies vanuit het Venrayse bezien ■de verbindingswegen gekomen, ils de Deurneseweg, de Overloon- reg en de Maasheseweg. Jet de aanleg van Rijksweg 73 opt men deze inter-provindale rbindingen te verbeteren, laar wat niet veranderd is, is ken- ijk nog de „onoverkomelijke bar re van de Peel". Deume en Hel- >nd liggen op een (ferme) steen- irp afstand van Venray, maar van ig kontakt tussen Venray enerzijds iDeurne en Helmond anderzijds is iwelijks sprake. »p gemeentelijk niveau bestaat zo als een Peelgemeentenkontakt en kontakt met de naaste buur- luw, de gemeente Vierlingsbeek. kontakt heeft geresulteerd in een imenlijke aanpak van zaken in jkt en Holthees (sportaccommo- les en gemeenschapshuis) en laat- ijk in de aanleg van het fietspad Venray en Overloon tot en een stukje op Viertingsbeekse id. Verder bestaan er nagenoeg geen iciële kontakten met onze wester- iren. Of het zou moeten zijn, dat ze nog wel vanuit Ysseisteyn met t voor dit dorp zeer nabij gelegen eurne, worden onderhouden voor hooi- en winkelbezoek. Daarom lijkt het ons zinvol, de Ker dagen door Helmond toogesto- sn hand aan te nemen. Deze hand erd toegestoken door de zeer ak- eve Helmondse V.V.V. bij gelegen- id van de viering van de vijfen- irtigste verjaardag van de bevrij- Dit feit wordt in Helmond op groot- wijze gevierd (terwijl in Venray en enkel intiatief in deze richting ondernomen). De V.V.V. Venray heeft deze week nkbaar gebruik gemaakt van de Helmond geboden mogelijkheid e'.ke bestond uit het ontvangen van n groep Norfolks, leden van het orfolks-regiment, dat een belang de aandeel heeft gehad in de be- jjding van Venray. Ook het gemeentebestuur van Ven- y was in voor dit kontakt en heeft groep officieel in het raadhuis Itvangen. Om Venray tóch te her neren aan de vijfendertigste ver- ardag van de bevrijding zorgde V.V. Helmond er voor, dat een nep Schotse pijpers door Venray's ntrum trok. Op haar beurt zorgde WV Venray n weer voor een versterking van inwendige Engelse, Schotse en ïlmondse mens en een herdenking het geallieerde kerkhof aan de lenderstraat. Tussen door was er voor de Ven- yse en Helmondse V.V.V.-bestuurs- ien nog gelegenheid om over »rtzetting van de nu gelegde on- Tlinge kontakten tussen de beide V.V.'s te praten. Helmond is er een groot voorstan- ir van en het ligt voor dc hand, dat ok het bestuur van Venrays V.V.V. raag tot samenwerking bereid is. u is het van vroeger uit voor een imburger een moeilijke zaak om ver de provinciegrenzen heen te kij- in. Nu het initiatief vanuit Helmond is snorren geloven we de onoverkome- ike Peel niet meer als een excuus mogen aanvoeren en dat ook Ven- iy bereik is tot de stap over de pro- nciegrens. Samenwerking kan alleen maar uttig zijn omdat wat Helmond te ieden heeft niet in Venray is te vin- en en omdat Venray weer veel te ieden heeft, wat Helmond niet heeft. Kleuren afdrukken Veilig, snel. goedkoop 9*9 f 0.75 9* 13 f 0.90 Alleen gelukte foto's be talen WINKELCENTRUM T BRUKSKE Vaij vijf tot tien uur heeft Ven rays gemeenteraad j.l. dinsdag een dertig punten tellende agenda ver werkt, en daarmee wellicht weer een voorproefje genomen van de komen de vergaderingen waarin de begro tingen voor het volgend jaar behan deld worden en die, zoals bekend, dikwijls vele, vele uren duren. Het was ook voor de laatste maal dat de raad vergaderde in de kantine c.q. koffiekamer van het nieuwe ge meentehuis, waarin men ruim 3 jaren onderdak vond. Op 9 oktober a.s. wordt n.l. de nieuwe raadzaal in ge bruik genomen. NIEUWE RAADSLEDEN Deze vergadering begon met de be ëdiging van de twee nieuwe raads leden J. Houba en L. Janssen, die de opvolgers zijn van G. Thijssen en J. Oudenhoven. In hun „maidenspeech" zei de heer Houba wat men van hem mocht ver wachten: een kritische en zakelijke benadering van de problemen en on derwerpen welke in de raad aan de orde komen, of welke in onze ge meente spelen; daarbij uiteraard ge leid door liberale beginselen en het VVD-gemeenteprogramma. De heer Janssen vroeg voor de vernieuwde fraktie op alle gebied een faire kans, om het raads- en commissiewerk goed te kunnen doen. Hij besloot zijn toespraak met de wens dat „de fraktie-auto's vurzien meuge blieke van nie te stugge schokbrèkers van ellestiek" RIJKSWEG 73 Enkele weken geleden hebben wij in dit blad de traceringen behandeld van de toekomstige Rijksweg 73, zo als' die door Rijkswaterstaat ter dis cussie zijn aangeboden. Nu blijkt ook het Gewest Noord Limburg de ge zamenlijke Noord Limburgse ge meenten een tracé-nota over deze Rijksweg 73 te hebben samengesteld en daarin bovendien voor een be paald tracé de voorkeur uitspreekt. Behoudens minder belangrijke ver schillen, komt dit voorkeur-tracé vrij goed overeen met een der trace's welke Rijkswaterstaat ter discussie stelt. Voor Venray is dit de nieuwe provinciale weg naar HorstVenlo. Deze weg, nu 2-baans, zou dan wel 4-baans moeten worden en nabij Rank Xerox aan de Maasheseweg worden doorgetrokken naar Box meer. De heer Koonings (PvdA) vond de nota van het Gewest, geheel overbo dig. Temeer omdat deze is samenge steld door burgemeesters, die in het verleden al menige blunder hebben gemaakt. Met name door de woning bouw veel te dicht bij die grote ver keersweg te plannen. Voor Venray noemde hij o.a Brukske, Landweert, Castenrav en Lull. Zijn fraktie hield het voorlopig maar op de Midden Pcelweg als toekomstige Rijksweg 73. Achter Merselo zou die weg dan moeten ombuigen richting Smakt en Boxmeer. Tegen deze zienswijze was de frak tie Kerkdorpen fel gekant. Men gaat dan weer alles teniet doen wat in dat gebied middels de ruilverkaveling tot stand is gekomen. Bij monde van de heer Reintjes pleitte men voor het tracé over de Provinciale weg, met een kortsluiting naar het grens gebied Venlo. De heer Claessens voegde daar nog aan toe, dat men het weggedeelte VenrayBoxmeer de meeste voorrang zou moeten geven. De heer Koonings bleef bij zijn standpunt. De Midden Peelweg is ook voor het verkeer uit Roermond naar West Nederland een ideale ver binding. Daarmee ging hij echter voorbij aan de goede verbindingen welke er bestaan tussen Roermond, Eindhoven en Den Bosch, terwijl Venlo voor dat gebied van de E3 ge bruik maakt. Overigens wees de heer Koonings op de mogelijkheden voor Venray die er liggen nu de kapitale Maasbrug bij Well gebouwd wordt en de gemeente Bergen bepaalde we genplannen heeft in de richting van de Duitse grens. Hij meende ook, dat de op- en afritten die nu nog op de Provincialeweg zijn aangelegd (in Brukske en aan de Maasheseweg) zouden komen te vervallen, zodra daar een Rijksweg zou komen, maar dat bleek toch niet de bedoeling te zijn. De heer Den Brok (Samenwerking) was bang dat de Midden Peelweg in de toekomst toch als „sluipweg" zou fungeren, maa.r die vrees werd hem ontnomen door de stelling dat men toch veel liever zal rijden over een ruime vierbaans weg dan over een weg met veel lokaal landbouwver- keer en andere beperkingen. Zeker na de deskundige en uit voerige toelichting welke de heer P. Janssen, namens de gemeente, op het voorkeur-tracé gaf, mocht men kon- kluderen dat de meerderheid van de raad het c-r mee eens was om van de Provinciale weg een Rijksweg te maken. Maar het laatste woord is Hotel-Bodega Restaurant GROTE MARKT 2a-4 VENRAY TEL. 04780-1 a.s. Vrijdag theateravond Paul van Vliet Vanaf 17.30 uur serveren wij U in ons Restaurant ,,Au Cygne" het volgende menu: CONSOMME DE CANARD CAROLA Heldere eendenboillon BARQUETTE QUO VADIS Korstbakje gevuld met vlsragout STEAK DE PORC MARIE-STUART Varkenssteak met een geraffineerde saus, div. groentes en aardappelen POUDING NESSELRODE Pudding van het huis met kastanjes en bigareaux MOCCA Prijs f 32,50; zonder voorgerecht en incl. mocca f 25,50 Dit is tevens ons a.s. zondagavond-menu. Na afloop van de schouwburg gezellig napraten in Bar-Bodega „De Zwaan" of in ons Restaurant, waar U nog tot twee uur terecht kunt voor een kopje koffie, een borrel of „Theatersnack". RESERVERINGEN 04780-86969 Wat in vijftig jaar niet meer is voorgekomen, is thans in Venray een feit geworden: de uit 1928 datereride vloeivelden staan droog. De elf vel den, die sinds de aanleg van de rio lering al het rioolwater van Venray en kerkdorpen te verwerken hebben gekregen liggen er „keurig" opge ruimd bij en het stinkt er zelfs niet meer. Het slib is midden in de vel den opeen geschoven om uit te zak ken en te drogen, terwijl de bedden zijn geëëgaliseerd. Het probleem wat te doen met het slib is evenwel nog niet opgelost. Door Provinciale Waterstaat van Limburg zijn grote hoeveelheden slibmonsters genomen uit de bedden en toe- en afvoersloten. Afgewacht wordt hoe de laboratoriumuitslagen zullen luiden. Daarvan zal het afhan gen op welke wijze het slib dient te worden afgevoerd. De vrij droge nazomer heeft het drogingsproces bevorderd. De nieuwe zuiveringsinstallatie heeft intussen grotendeels het werk van de vloeivelden overgenomen. De hele inlaat van de riolering is op de installatie aangesloten. In de opstart- periode dient nog een aantal kinder ziekten van de zuiveringsinstallatie te worden opgelost. Met name be staat het nog niet opgeloste probleem van de overstort. Bij zware regenval zal het door de regen sterk ver dunde rioolwater eerst moeten worden opgeslagen voordat het naar de zuivering gaat. Voorlopig zal hier voor nog een naast de voormalige vloeivelden liggende sloot wórden gebruikt in afwachting van het ge reed komen van een z.g. overstort- vijver of -sloot. hierover nog niet gezegd. Nog dit jaar zal de raad daarover uitvoerig van gedachten wisselen. Intussen hebben de raadsleden dan de tijd bei de rapporten eens uitvoerig te bestu deren. VERKEERSDREMPEL De gemeente ziet af van het ma ken van een derde verkeersdrempel in de rondweg Brukske. Dit omdat, zoals de heer Poels stelde, de com missie Verkeer met de rug tegen de muur stond. Een derde verkeers drempel zou namelijk voor de Zuid Ooster busdiensten aanleiding kun nen zijn om niet meer door het Brukske te rijden, maar de Henri Dunantstraat te gaan gebruiken. En dat ongemak wil men de bewoners van het Brukske toch niet aandoen. Wethouder Loonen ontkende dat men voor de Zuid Ooster „door de knieën" gegaan was, maar dat was volgens de heren Poels en Den Brok wel het geval. Maar mede op voor stel van de heer Koonings zal men nu gaan bestuderen hoe men op die Rondweg het verkeer veiliger kan maken. Aan de snelheidslimiet van 50 km houdt zich nu geen mens WONINGBOUW OOSTRUM B. en W. hebben besloten een per ceel grond in Oostrum te verkopen aan Bouwbedrijf Raedts. De heer Koonings herinnerde aan een ge maakte afspraak, dat in Oostrum geen complex-bouw van allemaal dezelfde woningen van de grond zal komen .Daar heeft 'men nu echter weer alle kans op. Wethouder Schols moest dit be vestigen. Maar het ging hier over een oude afspraak met de firma Raedts. Daar had men zich aan te houden. Maar in de toekomst zal dat zeker niet meer gebeuren. BESTEMMINGSPLAN SMAKT Tegen het ontwerp-bestemmïngs- plan Smakt zijn een 5 tot 6 bezwaar schriften binnen gekomen. Dat vond de heer Reintjes voor zo'n kleine ge meenschap wel wat erg veel. Is er bij het plannen-maken wel voldoen de overleg .geweest met de bevol king? Hij had moeilijkheden met de bestemming van een bebouwd per ceel tot landbouwgebied zonder be bouwing. Moeten die opstallen nu verdwijnen? Volgens wethouder Schols hoeft er (nu) niets afgebroken te worden. Voor het overige is „totaal overleg" geweest met de dorpsraad, en is er een keus gemaakt na afweging van de konse'kwenties. De heer Houba vond het, evenals Reintjes, wel vreemd dat Smakt nu fetielijk in tweeën gedeeld wordt. Maar goed, de raad maakte er zich niet al te druk over en ging tot vast stelling over. Maar achteraf (in het vragen-uurtje) kreeg deze kwestie nog een staartje. Een oud-inwoner van Smakt vond dat men toch wat lichtzinnig over de bezwaren van de reclamanten heenstapte, terwijl er een zo gemakkelijke oplossing voor de hand ligt. Achter de Smakter- kapel en de Loobeek liggen twee boerderijen en voldoende grond voor een uitbreidings- of bestemmings plan. Daar zijn helemaal geen moei lijkheden te verwachten. Bovendien groeit Smakt dan meer naar Holthees toe, waar men maatschappelijk en cultureel toch zo nauw mee verbon den is. Wethouder Schols was onkundig van de geschetste mogelijkheden, en wilde er ondanks de gedane vast stelling nog wel eens over praten. Een ander probleem met betrek king Smakt deed zich voor toen van de publieke tribune de vraag kwam of er in Smakt met twee maten ge meten wordt. Een rund veebedrijf dat zich daar wil vestigen moet vanwege de hinderwet de nodige afstand hou den van de woonbebouwing. Maar Was U al bij in Horst Speciaal adres voor massief eiken meubelen In het noordelijke gedeelte van het industrieterrein Smakterheide wordt ter ontsluiting van het gebied een aantal wegen aangelegd. Momenteel is men bezig met de aanleg van de z.g. noordelijke randweg, welke de verbinding gaat vormen tussen de Maasheseweg en Spurkt. Deze weg dient als ontsluitingsweg van het in dustriegebied. In de naaste toekomst komen er nog enkele wegen tussen Smakterweg en de Spurkt. moet de gemeente niet diezelfde af stand aanhouden wanneer ze wonin gen gaat bouwen in de buurt van een bestaand rundveebedrijf? Het spijt ons, maar het antwoord dat hierop gemompeld werd liet aan duidelijkheid alles te wensen over. In ieder geval was de vragensteller er geen snars wijzer van geworden. BIBLIOTHEEK Ruim 76.000,heeft de biblio theek méér uitgegeven in 1978 dan was gepland. De heer Janssen (VVD) verwachtte dat men wel elk jaar voor een dergelijk verschil zal komen te staan, en vroeg of het niet mo gelijk zou zijn om tussentijds con trole te houden. Dat is echter niet mogelijk, maar het grote verschil zat hem feitelijk in de personeelskosten en de bewerkingskosten. Bij de ko mende begroting zal men met die posten dan ook rekening gaan hou den. PLAN LANDWEERT Bij de vaststelling van de exploi- tatieopzet voor het bestemmingsplan Landweert miste de heer Houba de kosten voor een wijkcentrum en an dere voorzieningen. Gedachtig de na weeën van Brukske en Veltum meen de hij dat deze posten toch ook in de exploitatie-opzet vermeld dienden te worden. Het blijkt echter dat de financiering van een wijkcentra in Landweert gaat lopen via het alge meen voorzieningenfonds en derhal ve buiten deze opzet gehouden kan worden. Ook opname van een post „tegen vallers" zoals Houba veronderstelde, is niet nodig omdat men moet wer ken binnen de voorschriften van rijk en provincie, wil men de subsidies niet missen. De heer Poels wilde wel even vast gesteld zien, dat eventuele extra kos ten voor isolatie of wering van ge luidshinder vanwege Rijksweg 73, niet meer op de bewoners verhaald zal worden. Dit is inderdaad niet het geval. Daar zou dan de provincie of het rijk voor moeten opdraaien. De heer Koonings vond dat de klei ne en goedkope woningen maar bit ter weinig grond ter beschikking krijgen. Zouden de bewoners geen gebruik kunnen maken van het open baar groen (volkstuintjes of speelge- legenheid?). Dat blijkt van latere zorg te zijn. Het stokpaardje van de heer Koo nings stads- of blok-verwarming kwam ook weer ter tafel, Maar volgens wethouder Schols leert de ervaring dat men dan toch altijd meent voor de buurman zijn verwar ming te betalenWel wil men het voorstel van de heer Koonings over nemen, om met of zonder Limagas eens precies de voor- en nadelen op papier te zetten. BAATBELASTING Zowel in Oirlo (Hogeweg) als aan een gedeelte van de Hoenderstraat moet men baatbelasting gaan beta len. Mede op verzoek van de heren Truijen en Houba was de ingangsda tum op 1 januari 1980 gesteld. De heer Houba vroeg waarop op een plaats 70% en op de andere 80% van de kosten op de bewoners ver haald wordt. Kan daar geen eenheid in komen? En hoewel aan de vast stelling van het percentage meerde re gedachten ten grondslag liggen, wilde de voorzitter in de commissie financiën ioch wel eens overwegen of men inderdaad geen eenheidspei*- centage kan vaststellen. Zowel de heer Truijen als de heer Houba had problemen met de vrij stelling van baatbelasting voor een perceel grond aan de Hoenderstraat. Daar is destijds een weg gepland, maar of die weg er ooit komt is een vraagteken. Gaat de eigenaar er later bouwen als er geen weg komt dan heeft ie lekker nooit geen baat belasting betaald, en dat vonden ze niet eerlijk De voorzitter was echter niet te vermurwen. Gezien de bestemming is het een onbebouwbaar perceel en daarom is vrijstelling terecht. (vervolg eerstvolgende tekstpagina) Wegens het bereiken van de pen sioengerechtigde leeftijd neemt de heer J. H. Cox op vrijdag 5 oktober a.s. afscheid als directeur van de Rabobank Merselo. Hij wordt opge volgd door de heer G. J. I. vah Bal veren. De carrière van de heer Cox, die op 7 oktober 1914 in Horst werd ge boren, begint op 1 september 1960 en wordt gekenmerkt door de ontwik keling van de bank. Op 30 december 1961 werd op dracht gegeven voor de bouw van het huidige kantoor aan het Groot- dorp 34a. Voordien vonden de akti- viteiten plaats bij de heer Cox aan huis. De officiële opening van de nieuwe bank op 11 december 1962 werd samen gevierd met het 45-jarig bestaan. Op 1 januari van dat jaar was de bank ook begonnen met een zitting te Vredepeel. In 1965 werd het dienstenpakket uitgebreid met assurantiebemidde ling. De assurantieportefeuille van de plaatselijke afdeling L.L.T.B. werd in juni 1972 overgenomen. Sinds 1971 kunnen cliënten bij de Rabobank Merselo eveneens terecht voor va kantiereizen. Weldra bleek het be staande kantoor aan het Grootdorp te klein, zodat in 1972 een uitbrei ding werd gerealiseerd. Naast een vergrote werkruimte en een speciale reishoek werden een bestuurskamer en een kamer ^or assurantiebemiddeling in gebruik ge nomen. Aan de achterzijde van de bank werd in 1977 grond aangekocht voor de aanleg van een parkeerter rein. dat dit jaar gereed kwam.. Hoewel de heer Cox door zijn funk- tie als direkteur van de Rabobank Merselo niet over werkzaamheden heeft te klagen, neemt hij toch aktief deel aan het gemeenschapsleven. Zo is hij lid van de Dorpsraad van Mer selo, lid van het Buurtbus-comité en lid van het bestuur van de Gezins zorg te Venray. Op vriidag 12 oktober a.s. viert de heer A. P. H. van der Weiden, ad- junkt-directeur van de Katholieke Technische School te Venray het feit, dat hij 25 jaar aan deze school werk zaam is. Na diverse funkties in het Bra bantse bedrijfsleven, o.a. als gereed schapsmaker bij D.A.F. Eindhoven, volgde in september 1954 zijn benoe ming tot leraar aan de L.T.S. te Ven ray in de theoretisch-mechanische sector. In 1972 volgde zijn benoeming al daar tot tweede adjunkt-directeur. Ook in het Venrayse verenigings leven is de heer van der Weiden geen onbekende: hij is voorzitter van de jeugdkarnavalsvereniging en ook nog bestuurslid van het parochie koor Vredeskerk. Velen uit onderwijs en bedrijfs leven, vele vrienden en bekenden zullen aanwezig willen zijn om het -zilveren sdhooljubileum van deze vieren. Daartoe bestaat gelegenheid sympathieke onderwijsman mee te op vrijdag 12 oktober a.s., als hem in de ault van de school van 17.00 tot 18.30 uur door de schoolgemeen schap een receptie wordt aangebo den. Hotel-Bodega GROTE MARKT 2a-4 VENRAY Restaurant TEL. 04780-86969 A.S. ZATERDAG 29 SEPTEMBER zijn wij i.v.m. interne verbouwingswerkzaamheden GESLOTEN Vanaf zondag 30 september 15.00 uur weer geopend. Reserveringen voor ons Zondagavond-menu telefoon 04780-86969 Stmnstra Venray BV. Stationsweg 11. tel.047S0-l443S Wij «srrorgen voor u koop an verkoop huur en verhi Uvaties bouwproiektenontwikkekng hypotheken verrekenngen beheer

Peel en Maas | 1979 | | pagina 1