GEMEENTEPRAAT
W W "W w w
WERK AAN DE WELZIJNSWINKEL
NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY
Redactie G A. Schutte, Bureau Voorlichting
I
I
d
<y>
D
«IS
Rij ksgoedkeuringsbeleid voor vrije-sector-woningen
weer van toepassing
Ontgronding
RECEPTIONISTE
Bouwplannen
Com. sportzaken
Vrij-zwemmen
Rolschaatsen
tuchtoefeningen
Hinderwet
Gemeentepraat met organisaties over welzijnsvoorzieningen
Meerjarenplan 1981 -84
Met ingang van 1 september J.l. Is het
instrument van rijksgoedkeuring voor
de bouw van vrije sector-woningen
neergelegd in artikel 17 van de We-
deropbouwwet opnieuw van toepas
sing verklaard door staatssecretaris
Brokx van Volkshuisvesting en Ruimte
lijke Ordening.
Bij de behandeling van de begroting
heeft de staatssecretaris een verande
ring van het woningbouwprogramma
aangekondigd ten gunste van het aantal
te bouwen woningen in de sociale sec-
(3 tor (woningwetwoningen).
Om te voorkomen, dat door deze wij
ziging op de kapitaalmarkt een tekort
aan geldmiddelen zou onstaan, ken het
nodig zijn de vrije sector-bouw te be
perken.
Op dit moment is hiervoor nog geen
dwingende noodzaak. De vereiste goed
keuring voor de bouw van een woning
in de vrije sector is desondanks inge
voerd om te kunnen ingrijpen, wanneer
de ontwikkelingen daartoe aanleiding
geven.
Om enig inzicht te krijgen in de ont
wikkelingen in de vrije sector-bouw zal
I in beginsel voor alle woningen rijks
goedkeuring moeten worden aange
vraagd.
De rijksgoedkeuring is echter NIET ver
eist voor woningwetwoningen, premie
woningen en woningen waarvoor een
gemeentegarantie wordt afgegeven.
DOOR B. EN W.
Voor vrije sector-woningen met een
geraamd bedrag aan bouwkosten tot
200.000,incl. BTW wordt de rijks
goedkeuring verleend door het college
van b. en w. Voor vrije sector-woningen
boven deze kostengrens, verlenen de
Hoofdingenieur-Directeur van Volks
huisvesting in de provincies deze goed
keuring namens de staatssecretaris.
Vanaf 1 september zullen aspirant-
bouwers een aanvraagformulier in vier
voud ontvangen. Hierop dienen zij de
geraamde bouwkosten aan te geven. De
ze dienen zoveel mogelijk met de wer
kelijke kosten overeen te komen.
Dit formulier moet daarna in viervoud
voorzien van de handtekening van de
aspirant bouwer bij de gemeente wor
den ingediend.
i Burgemeester en wethouders zijn be
last met de verificatie en eventuele cor
rectie van de geraamde bouwkosten.
Daarvoor is zeker voor plannen
met meer dan 200.000,— bouwkos
ten een duidelijke technische om
schrijving vereist, zoals b.v. het tech
nische gedeelte uit het bestek.
De rijksgoedkeuring wordt, onafhan-
|n kelijk van de hoogte van de bouwkosten
alleen dan verleend, wanneer de aan
vrager zich akkoord heeft verklaard
met de verificatie en de eventuele ge
corrigeerde bouwkosten.
Een en ander betekent feitelijk een
verscherpte konlrole van de daadwerke
lijke bouwkosten,
BOUWKOSTEN
Tot de bouwkosten behoren de nauw
keurig berekende kosten met opslagen
van de materialen en van arbeidslonen
van alle werkzaamheden, welke zullen
zijn uitgevoerd, als het gehele werk zal
zijn opgeleverd.
Bovendien maken sloop-, herstel- en
onderhoudswerkzaamheden, welke ten
^behoeve of ten gevolge van het tot
stand brengen van een woning nood
zakelijk zijn, deel uit van de bouwkos
ten.
Kosten van toezicht op het werk, ar-
.chitecten kosten cn de grond- en over
drachtskosten behoren echter niet tot
de bouwkosten.
Deze bouwkosten worden berekend
.L op grond van de uitvoering van het
werk door een aannemer.
Werkzaamheden, welke worden ver-
I richt aan een werk binnen 12 maanden
<y nadat het is gereedgekomen, worden
cfctesamen met het werk als één bouw
werk beschouwd.
Dit houdt in, dat binnen twaalf maan-
sn geen wijzigingen, toevoegingen etc.
eer mogen plaatsvinden.
VOORWAARDEN
Voor het verlenen van de goedkeu
ring moet aan een aantal voorwaarden
worden voldaan:
binnen DRIE MAANDEN na goed
keuring dient met de uitvoering van
het werk te worden begonnen;
de op het goedkeuringsformulier
vermelde kosten van het werk mo
gen niet worden overgeschreden;
de verleende goedkeuring moet ter
plaatse van het werk aanwezig zijn;
de uitvoering van het werk moet
overeenkomstig de daarbij behoren
de tekeningen worden uitgevoerd;
Burgemeester en wethouders van
Venray brengen ter openbare kennis
dat bij Gedeputeerde Staten van Lim
burg zijn ingediend verzoeken van:
a. Driessen B.V. te Sevenum tot ver
lening van een vergunning tot het
ontgronden van het perceel kada-
straal bekend gemeente Venray, sec-
tie H, nr. 2915, nabij de Ripseweg
(eigenaar H. A. Arts); en
'K Janssen-Horst Grondwerken B.V.
tot verlening van een vergunning
tot het ontgronden van het perceel
kadastraal bekend gemeente Venray,
sectie N, nr. 847, aan de Laagrie-
broekseweg (eigenaar W M. M. Lit-
jens).
De verzoeken liggen ingaande 7
'september 1979 t m. 8 oktober 1979
1 voor iedereen ter inzage in kamer 126
?van het gemeentehuis, Maasheseweg 1.
In gevolge het bepaalde in artikel 5,
s lid 2 van de Verordening op ontgrondin-
)en in Limburg kan eenieder binnen
Jertig dagen na dagtekening van deze
bekendmaking schriftelijk bezwaren in-
lienen tegen inwilliging van de aanvra
gen tot verlening van de vergunning,
e richten aan Gedeputeerde Staten
en in te dienen bij de gemeente Ven
ray
Venray, 7 september 1979
de goedkeuring is NIET overdraag
baar.
Als gevolg van het weer invoeren
van de rijksgoedkeuring kan mogelijk
enige vertraging ontstaan bij het ver
lenen van bouwvergunningen voor al
ingediende plannen.
De goedkeuring is eveneens vereist
voor bouwplannen, die reeds zijn in
gediend vóór 1 september j.l., maar
waarvoor nog geen bouwvergunning is
verleend.
De aanvraagformulier zullen binnen
kort aan de betrokken architecten c.q.
aspirant-bouwers worden uitgereikt.
De eventuele technische omschrij
vingen, die nodig zijn voor het bepa
len van de bouwkosten, zullen aan de
betrokken architecten en/of bouwers
worden opgevraagd.
Bij de afdeling stedebouw en bouwtoezicht van de hoofdafdeling- gemeente
werken is een vakature ontstaan voor een
Funktie-informatie:
De afdeling stedebouw en bouwtoezicht bestaat uit de onderafdelingen bouw
en woningtoezicht, grondzaken en de stedebouwkundige tekenkamer. Uit de
aard van het werk vloeit voort, dat in de voormiddag (i.v.m. de openstellingstij
den van het gemeentehuis) veel publiek op de afdeling komt.
De nieuwe part-time funktie is ingesteld om de opvang van het publiek meer te
stroomlijnen, door het verstrekken van eenvoudige informatie en/of het verwij
zen naar de betreffende medewerker.
De receptioniste gaat behoren tot de onderafdeling bouw- en woningtoezicht
en zal ook administratieve assistentie aan de medewerkers van die onderafdeling
gaan verlenen.
Funktie-eisen:
Kandidaten dienen een vooropleiding van minimaal MAVO-niveau te hebben,
die bij voorkeur is aangevuld met een vakgerichte opleiding receptioniste/se-
kretaresse. Ervaring in een soortgelijke funktie strekt tot aanbeveling.
Salaris:
Het salaris is afhankelijk van leeftijd, opleiding en ervaring en bedraagt ten
hoogste 960,50 bruto per maand (20 uur per week).
Sollicitaties:
In te zenden aan het kollege van burgemeester en wethouders, Postbus 500,
5800 AM Venray, binnen 10 dagen na het verschijnen van dit blad en onder ver
melding van het vakaturenummer PZ-164.
Bij burgemeester en wethouders zijn
aanvragen ingediend om vergunning
voor;
het bouwen van een loods met kan
toorruimte bij het pand Lovinck-
plein 86 t.n.v. bouwbedrijf Teunis-
sen B.V
het verbouwen van het pand Markt
straat 2 t.n.v. Th. P. Michiels;
het aanbrengen van een kap op de
woning Hagelweg 22 t.n.v. J. Brue-
ren.
Burgemeester en wethouders zijn
voornemens aan deze bouwplannen
medewerking te verlenen middels toe
passing van artikel 50, lid 8, van de
Woningwet en eventueel artikel 19 van
de Wet op de Ruimtelijke Ordening.
De bouwplannen liggen met ingang
van 10 september 1979 gedurende 14
dagen voor eenieder ter inzage bij de
afdeling ruimtelijke ordening, kamer
126 van het gemeentehuis, Maashese
weg 1, geopend van 09.00 tot 12.00 uur.
Eventuele bezwaren kunnen gedu
rende bovengenoemde termijn schrif
telijk bij burgemeester en wethouders
worden ingediend.
Venray, 7 september 1979
De burgemeester van Venray,
Mr. H. J. M. Defesche
Op donderdag 3 3 september komt
de bestuurscommissie voor sportzaken
jeugd- en jongerenwerk om 18.30 uur
in openbare vergadering in het raad
huis bijeen.
Aan de orde komen o.m. de alge
mene subsidie-verordening, evaluatie
functioneren bestuurscommissie 1978/
1979 en het opstellen van een jaarpro
gramma voor de bestuurscommissie
voor de periode 1979/1980.
Gemeentelijk Combi-zwembad, Park-
weg 1, tel. 8
2069.
Maandag
Dinsdag
07.00—08.30
07.00—08.30
12.00—13.00
12.00—13.00
18.00—19.45
18.00—19.45
21.00—22.00
21.00—22.00
Woensdag
Donderdag
07.00—08.30
07.00—08.30
13.30—15.45
18.00—19.45
18.00—19.15
20.30—22.00
Vrijdag
Zaterdag
07.00—08.30
08.30—09.45
12.00—13.00
13.00—16.45
18.00—19.45
21.00—22.00
Dinsdag:
20.00—21.00
Damesuur
Donderdag:
12.00—12.40
Bejaardenzwemmen
Vrijdag:
20.00—21.00
Trimzwemmen
(v.a. 16 jr.)
Tarieven:
65
volw. kind.
Enkel bad
1,70
2,20 1,70
10-badenb.
15,50
21,— 15,50
30-badenb.
42,50
57.— 42,50
50-badenb.
65,50
87,— 65,50
Lesk. v. 24 lessen 65,50
84,50 65,50
in Brukske
De rolschaatswedstrijden op de rol-
schaatsbaan in het Brukske, voor alle
leerlingen van de basisscholen wordt
gehouden op 12 september om 14 uur.
Deelname 1,
Verder zullen rolschaatswedstrijden
worden gehouden op: 19 september op
het Kruithofje; 26 september in Leu
nen; 3 oktober in Merselo en 10 okto
ber in Oostrum.
Van 12 t.m. 21 september a.s. vindt
de jaarlijkse internationale oefening
„Cold Fire" plaats. Aan deze gecombi
neerde oefening van land- en lucht
strijdkrachten nemen ook de vliegba-
ses Volkel en De Peel deel.
Boven het West-Europese gebied
kunnen in die periode extra vliegacti-
viteiten worden verwacht ook buiten de
normale uren, d.w.z. van vroeg in de
ochtend tot 's avonds laat. De grootste
vliegintensiteit speelt zich na 16 sep
tember af.
Voorafgaande aan „Cold Fire" vindt
op de basis Volkel op maandag 10 sep
tember een luchtverdedigingsoefening
plaats. Op die dag wordt de basis tus
sen ca. 11.00 en 16.00 uur vanuit di
verse ongebruikelijke richtingen aan
gevlogen door vliegtuigen van andere
Ook tijdens „Cold Fire" zal in
verband met reparaties aan de hoofd
startbaan vanaf Volkel niet tijdens
donker gevlogen worden.
Openbare kennisgeving verzoek om
vergunning
Op de secretarie van de gemeente
Venray ligt ter inzage een verzoek met
bijlagen van:
M. W. H. Claessens, Gussenstraat
46, Leunen, om vergunning tot het op
richten, in werking brengen en in wer
king houden van een rundveehouderij
waar mest en meststoffen worden be
waard. Adres inrichting: Veulenseweg,
Leunen, kadastraal gemeente Venray,
sectie N, nr. 333.
Mondelinge bezwaren kan een ieder
persoonlijk of bij gemachtigde inbren
gen op een openbare zitting te hou
den op woensdag 26 sept. 1979 om
15.00 uur in het gemeentehuis, Maas
heseweg 1.
Schriftelijke bezwaren tegen het ver
lenen van de vergunning kan een ieder
gedurende vier weken na dagtekening
van deze bekendmaking inbrengen bij
het gemeentebestuur, waar dit verzoek
ter inzage ligt. De ingekomen be
zwaarschriften worden mede ter inzage
gelegd.
Beroep tegen een beschikking kan
later o.a. slechts worden ingesteld
door:
a. een inwoner van een gemeente
waar deze openbare kennisgeving is
geschied, mits hij in persoon of bij
gemachtigde op de bovenbedoelde
zitting is verschenen;
b. een andere belanghebbende, mits
hij binnen de gestelde termijn
schriftelijk bezwaren heeft inge
bracht.
Venray, 7 september 1979
AANSTAANDE SPORTIEVE RECREATIE- EN SCHOflLSPORTAKTIVITEITEN 1979 YENRAY
Comité
Recreatiesport
Venray
w
SEPTEMBER
Rolschaatsactiviteiten
29: Herfs-wandel-
oriëntatietocht
OKTOBER
13: Coopertest
17/18: Schooltrefbal-
toernooi
21Prov. wandeltocht
27/28: Indoor volley
bal-toernooi
NOVEMBER
4: Vlakwatercross-
volkstrimloop
25: Badminton-
toemooi
27: Schoolvoetbal-
toernooi
INFORMATIE OMTRENT SPORTIEVE RECREATIE: COMITÉ RECREATIESPORT VENRAY
GEMEENTEHUIS AFDELING SPORTZAKEN. TEL.: 04780 - 83838 toestel 246.
NUf*-
Laten we wél zijn: het subsidiebeleid van de overheid is voor
velen een ondoorgrondelijke zaak.
Maar men gaat proberen daarin verandering te brengen.
De gemeente Venray gaat voor het eerst een sociaal-cultureel
plan opstellen.
Dat is een meer-jarenplan voor de jaren 1981 tot en met 1984.
Hierin staat in grote lijnen aangegeven wat de gemeente wil
doen op het gebied van het welzijn.
Met andere woorden.: de gemeente gaat een plan opstellen,
samen met allen, die meewerken aan het welzijn in Venray.
Dit plan vormt dan meteen de basis voor alle financierings- en
subsidieregelingen, welke daarop van toepassing zijn.
In het vervolg zal de subsidiëring door de gemeenten volgens
plan verzorgd worden. „Decentralisatie van het welzijnsbeleid"
noemt men dat in „Haagse kringen".
Voor de gemeente Venray betekent dat in eerste instantie het
opstellen van een sociaal-cultureel plan. gebaseerd op de
eigen situatie van alle mogelijke sociaal-culturele
organisaties op het gebied van jeugd, sport, muziek, spel,
expressie, bibliotheek, peuters, bejaarden etc. etc.
Maarde gemeente gaat dit plan niet op eigen houtje
opstellen.
Zij zal hierover terdege overleg plegen met de t>evolking èn
de betrokken organisaties en instellingen,
Géén opgelegde taak dus van boven-af, maar een groot werk,
dat met INSPRAAK van en in SAMENSPRAAK met bevolking,
organisaties en instellingen tot stand moet komen.
En dat werk moet dan in december 1980 voltooid zijn.
NIET „DEN HAAG" MAAR VENRAY
Onze ouders en grootouders kenden grote zorgen.
De voornaamste was de zorg voor „brood op de plank" voor
een meestal talrijk gezin.
Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat hard werken en als het
maar even kon, moesten de kinderen zo gauw mogelijk
meeverdienen.
Geen vrije tijd, dus geen vrijetijdsbesteding.
Er kwam een achtenveertig urige werkweek. Maar de daardoor
onstane „vrije tijd", moest dikwijls wéér voor het gezin worden
besteed.
Na de oorlog deed zich de grote ommekeer voor.
Nederland bereikte een behoorlijke welvaart en daardoor kon
het welzijn meer aandacht krijgen.
Geleidelijk aan voltrok zich een ontwikkeling, die niemand had
voorzien.
Zowel overheid als particulieren gingen hun energie steken in
allerlei zaken, waar tot dan toe geen tijd en geen geld voor
was geweest.
In de vijftiger jaren had niemand zich kunnen voorstellen, dat
er vijfentwintig jaar later zoveel voorzieningen zouden zijn op
het gebied van onderwijs, gezondheidszorg, vrije
tijdsbesteding, alsook voor mensen in achterstandsituaties.
Tal van instanties, instellingen en groeperingen zetten zich in
voor het w e I z ij n van de mensen.
Al die voorzieningen vergden behalve mankracht, natuurlijk
ook veel geld.
Voor het geld zorgde in de meeste gevallen de overheid door
het verstrekken van subsidies.
In een aantal gevallen kwam het geld direct via de
rijksoverheid en voor een groot deel van de gemeente.
Het is de bedoeling, dat in de toekomst de gemeentebesturen
zullen uitmaken welke welzijnsactiviteiten voor subsidiëring in
aanmerking komen.
Het subsidiebeleid wordt dichter gebracht bij de mensen waar
het om gaat.
In 't vervolg gaan de gemeenten dus ook Venray zélf het
welzijns- en subsidiebeleid bepalen.
Voortaan gaat er ook OVERLEG plaatsvinden met de
bevolking en de organisaties over het gemeentelijk
welzijns- en subsidiebeleid.
„WARWINKEL"
Voor het welzijn van de mensen zijn in de loop van de jaren
zoveel verschillende activiteiten in het leven geroepen, dat er
als het ware een woud van voorzieningen is gegroeid.
Dit woud is zó dicht geworden, dat het door de bomen niet
meer te zien is.
Het totaal van de voorzieningen is bijzonder on-overzichtelijk
geworden en bovendien: de welzijnsvoorzieningen zijn
onvoldoende op elkaar afgestemd.
Zo zijn er situaties, waarbij verschillende organisaties/
instellingen dezelfde activiteiten verzorgen elkaar dus
overlappen terwijl aan andere activiteiten niets wordt
gedaan.
de onderlinge verbanden tussen de welzijnsvoorzieningen zijn
.net altijd aanwezig.
Daarin kan nu verandering komen, omdat over het
welzijnsbeleid overleg wordt gepleegd met bevolking en
organisaties/instellingen.
Er kan zelfs een her-oriëntatie plaatsvinden.
Zo kan in het overleg tussen de gemeente,
instellingen/organisaties en bevolking aan het licht komen,
dat bepaalde voorzieningen totaal ontbreken, of dat andere
elkaar overlappen,
Met dit overleg kan bereikt worden, dat er een
voorzieningen-niveau ontstaat, waarin aanbod en behoefte op
elkaar zijn afgestemd.
RIJKSSUBSIDIE WORDT RIJKSBIJDRAGE
Door de regering zijn voor de verschillende onderdelen van het
welzijnsterrein rijksbijdrageregelingen ingevoerd, waarvan de
rijksbijdrageregeling sociaal-cultureel werk een van de eerste
is.
Dat wil zeggen, dat in de door de gemeenten te verstrekken
subsidies door het rijk rijksbijdragen worden betaald aan de
gemeenten.
De rijksoverheid blijft dus meebetalen.
Natuurlijk verstrekt het rijk niet onvoorwaardelijk zijn bijdragen
aan de gemeenten.
Willen de gemeenten een eigen welzijnsbeleid voeren, dan
moeten zij aan een aantal voorwaarden voldoen.
MEER-JARENPLANNEN
De gemeenten moeten meer-jarenplannen opstellen, waarin
staat aangegeven, welk beleid voor de diverse onderdelen van
het welzijnsterrein zal worden gevoerd.
In die plannen moet in het bijzonder aandacht worden besteed
aan:
een onderlinge afstemming van de voorzieningen;
groepen in achterstandsituaties;
de noodzaak nieuwe voorzieningen in het leven te roepen;
het vaststellen van prioriteiten en natuurlijk aan
een raming van de kosten, welke met de uitvoering van
het plan zijn gemoeid.
JAARPROGAMMA
Verder moeten de gemeenten jaarlijks een programma
vaststellen.
Dit programma vormt de concretisering onder meer de
financiële vertaling van het meer-jarenplan voor één jaar.
Gegevens voor deze programma's worden ontleend aan
jaarprogramma's van de organisaties en instellingen, die in de
gemeente werkzaam zijn op sociaal-cultureel gebied.
VERORDENINGEN
Tenslotte moeten de gemeenten nog twee verordeningen
vaststellen.
Een verordening over de wijze waarop plan en programma
zullen worden opgesteld en een subsidieverordening.
In de eerste verordening moet worden aangegeven hoe het
overleg met de organisaties/instellingen en de bevolking over
de welzijnsplannen en -programma's is geregeld.
In de subsidieverordening moet vastliggen aan welke
voorwaarden de instellingen en groeperingen moeten voldoen
om voor subsidie in aanmerking te komen.
Zo moet de verordening eisen bevatten over personeel,
accommodatie, administratieve organisatie en democratisch
functioneren van de organisaties c.q. instellingen.
Bij het opstellen van beide verordeningen MOET overleg
worden gepleegd met de betrokken groepen uit de bevolking.
Dus: INSPRAAK en SAMENSPRAAK staan hierbij hoog in het
vaandel geschreven.
ACTIVITEITENPROGRAMMA '81
De gemeente Venray staat nu voor de opdracht voor het eerst
een sociaal-cultureel plan op te stellen voor de
jaren 1981 tot en met 1984.
Een beleidsplan dus, waarin staat aangegeven wat de gemeente
Venray wil doen voor b.v. jeugd- en jongerenwerk, cultuur,
sport, muziek- en zangverenigingen, vrije academie,
bibliotheek, opvang van jongeren, bejaardenwerk,
peuterspeelzalen, wijk- en buurtwerk, opbouwwerk,
vormingswerk volwassenen, volksdansgroepen, buitenlandse
werknemers, Surinamers, Zuid-Molukkers, om maar eens een
grote greep in de welzijnswinkel" te doen.
Binnenkort wordt gestart met de voorbereiding van een
meer-jarenplan voor de jaren 1981 t/m 1984.
In dit plan moet Komen te staan welke sociaal-culturele
voorzieningen aanwezig zijn, hoe ze onderling op elkaar
kunnen worden afgestemd, welke nieuwe voorzieningen nodig
zijn, wat er gedaan wordt aan achterstandsituaties en
natuurlijk wat dat dat allemaal gaat kosten.
Dat plan moet uiterlijk in december 1980 door de gemeenteraad
zijn vastgesteld.
Dan moet de gemeenteraad ook het activiteiten-programma
voor 1981 hebben vastgesteld.
Dat programma bevat de uitwerking van het meer-jarenplan
voor het eerstè van de vier jaren en geeft concreet aan welke
activiteiten in dat jaar in 1981 dus ondernomen moeten
worden.
Over zowel het meer-jarenplan als het activiteitenplan gaat
binnenkort het overleg van start met de organisaties/instellingen
en de bevolking.
OVERLEG
Bevolking en organisaties/instellingen zijn direct betrokken bij
het sociaal-cultureel beleid en zij hebben alle belang bij de
uitkomsten van dat beleid.
De inbreng van die kant is dan ook van het grootste belang
Het is dan ook wenselijk, dat zowel de inwoners van de
gemeente Venray als de organisaties/instellingen en
groeperingen ruimschoots van de gelegenheid gebruik zullen
maken om aan het overleg met de gemeente deel te nemen.
Het is voor het eerst, dat de gemeente Venray op zo'n grote
schaal met de direct betrokkenen gaat praten over het
sociaal-cultureel beleid.
Zo'n inspraakprocedure is geen kleinigheid.
Zeker niet wanneer men weet, dat in de gemeente Venray meer
dan tweehonderd instellingen, organisaties en groeperingen
op het sociaal-cultureel terrein werkzaam zijn.
PROCEDURE
De procedure, welke de gemeente Venray denkt te gaan
volgen, staat hieronder weergegeven.
Van belang kan zijn hierbij op te merken dat:
de procedure nog kan veranderen in verband met de
inspraak;
nu slechts de hoofdzaken kunnen worden aangegeven,
waarbij nog geen exacte tijdstippen kunnen worden
vastgelegd.
September 1979
Informatie en voorlichting over welzijnsplanning, structuur en
procedure.
September/oktober 1979
Inspraak over structuur en procedure.
13 November 1979
Vaststelling door de gemeenteraad van structuur en procedure.
November 1979 t/m juni 1980
Opstellen en vaststellen van facetplannen voor o.a.
jeugd- en jongerenwerk
educatief werk
cultuur etc.
Bij het vaststellen van de facetplannen behoort o.a.:
het inventariseren van aanwezige voorzieningen;
het formuleren van doelstellingen voor het betreffende
onderdeel;
het opstellen van het plan met financiële consequenties.
November 1979 april 1980
Opstellen van een z.g. wegingsnota.
Dit is een nota, waarbij de gemeente uitgangspunten
formuleert t.a.v. het totale welzijnsplan.
Mei 1980 - oktober 1980
Opstellen van het totale welzijnsplan (het in elkaar schuiven
van diverse facetplannen tot één weizijnsplan).
Juni 1980 - oktober 1980
Opstellen van programma's.
November/december 1980
Vaststelling totale plan en programma's.
Gedurende het totale planningsgebeuren zal er tussentijds
regelmatig voorlichting en gelegenheid tot inspraak worden
gegeven over de verschillende onderdelen van facetplan,
totale plan en programma's.
De diverse organisaties en instellingen zullen hiervoor steeds
apart worden benadert.