Van paardetram
tot buurtbus
S.V. Leunen
opent
uitgebreid
.sportcomplex
VENRAY
van S. V. Leunen
30 jaar geleden
ebberink
Zeventig jaar openbaar vervoer in Venray
Uit de jaarvergadering
Frans van de Kamp
Financieringen
UIT PEEL EN MAAS
VAN 20 AUGUSTUS 1949 - No. 33
Venray Vooruit heeft een van
haar commissies belast met de res
tauratie en herstelling van de ver
schillende wegkapellen rond Venray,
die door oorlogsgeweld en verwaar
lozing dikwijls onderkomen zijn. Na
enkele kleine verbeteringen leverde
deze commissie een geheel gerestau
reerd St. Rochuskapelletje af te Vel-
tum. Na een plechtig Lof werd het
beeldje van St. Rochus door bruid
jes in processie naar de kapel gedra
gen. waarbij Pater Briels een feest
predikatie hield.
In hotel „De Zwaan" werd voor
rekening van de Zuivelfabriek aan
besteed de uitbreiding van gebou
wen. De hoogste inschrijver was: F.
Heynen, Oostrum voor 44.500,—, de
laagste Gebr. Oudenhoven Venray
voor 31.995,
De Harmonie van Oostrum behaal
de op het Federatief muziekconcours
te Deume een goede eerste prijs in
de eerste afdeling met 104 punten.
Bij hun terugkeer werden de leden
hartelijk ontvangen door het thuis
front.
Op het Veulen werd door Deken
W. Berden, na een plechtig Lof, de
klokwijding verricht bestemd voor
de nieuwe kerk. De doopnaam van
de klok is Antonius, naar de pa
troonheilige van de nieuwe kerk St.
Antonius van Padua. Het nieuwe
kerkgebouw nadert spoedig de vol
tooiing.
Het Provincialaat der Minderbroe
ders te Weert heeft de officiële be
noemingen aangekondigd. Hieruit
blijkt dat in Venray benoemd werd
tot Gardiaan Pater Juniperus
Grondheid en tot Vicaris Pater
Theofried Wassenaar. De vroegere
Gardiaan Pater Herman Veldman
werd benoemd tot pastoor in Am-
merzoden, de oud Vicaris tot kape
laan en leraar te Maastricht. Aan
het Gymnasium alhier werd weer
tot Gardiaan benoemd Pater Bur-
chard van Summeren, de tegenwoor
dige Rector, terwijl Pater Titus
Plekker herbenoemd werd tot Vica
ris. Pater Honoratius Camdnada, oud
Rector van het Gymnasium alhier
Werd benoemd tot Gardiaan aan de
R.K.H.B.S. te Heerlen. Pater Abel
Duindam, werd tot Gardiaan be-
Hoek Marktstraat-Schoolstraat
noemd in Brummen. Pater Florus
Claassens (Venraynaar) werd be
noemd tot vicaris te Alverna.
*-
Zondag 4 september hoopt de Eerw.
Pater Coen Classens in de parochie
kerk te Oirlo zijn plechtige eerste
H, Mis opdragen.
Tijdens de Venrayse kermis ont
stond brand in de opslagplaats van
Hub. de Jong te Merselo. Ondanks
het feit dat de brandweer met vol
materieel was uitgerukt ging de op
slagplaats geheel verloren. Het
woonhuis bleef bespaard.
Bij de gehouden competitiewed
strijd van de Kon. Ned. Politiehon
denvereniging district Noord-Lim
burg werd de heer H. Dechnard no.
1 met zijn bouvier Donki met 263
punten, de heer E. Beerkens werd
met zijn Belgische herder Alma no.
4 met 236 punten.
Op de Merseloseweg gebeurde een
ernstig ongeluk, doordat de motor
rijder M. uit Merselo tegen een
dienstbus van Vitesse op botste en
van zijn motor werd geslingerd. M.
werd in zorgwekkende toestand naaf
het ziekenhuis vervoerd.
Nu Landbouwbelang te Wanssum
met de opbouw van haar verwoeste
silo en de pakhuizen reeds ver ge
vorderd is, heeft men ook besloten
de haven weer in zijn oude staat te
rug te brengen. Door het vernie
lingswerk der Duitsers aan de Mo
lenbeek was de haven voor een
groot deel verzand. Zo zullen nu bij
na 44.000 m3 grond uitgebaggerd
moeten worden waarvoor een tien
tal aannemers hebben ingeschreven.
De prijzen varieerden van 65.000,
tot 41.909,Laagste inschrijver
was firma Dikkerboom en Sybrandy
uit Oud-Haske ,die het werk drie
maanden na de gunning zal moeten
opleveren.
Op de jaarvergadering van S.V.
Leunen kon voorzitter Th. Hendrix
een zeer groot aantal leden welkom
heten. Een bijzonder woord van wel
kom richtte hij tot de nieuwe trai
ners Gé Ummenthun en Pieter Lu-
cassen en de nieuwe leden.
Kon de voorzitter op de vorige
jaarvergadering nog spreken van
een goed en gemakkelijk seizoen, het
afgelopen seizoen vond hij het beste
tot nu toe al was het beslist geen
gemakkelijk jaar. De gehele verbou
wing en uitbreiding van de akkom-
modatie heeft veel tijd en inspan
ning gevergd van het bestuur en
een aantal leden. Dankzij hun grote
inzet kan nu toch alles op tijd ge
reed komen. Zowel van het bestuur
als van de leden was er wederzijds
veel waardering voor het vele werk
dat is verzet, vooral door Th. Hen
drix en F. Lucassen.
Evenals voorgaande jaren heeft
S.V. Leunen weer het jaarverslag
gepubliceerd in een boekje dat in
Leunen, Veulen en Heide huis aan
huis is bezorgd, waardoor de inwo
ners volledig met S.V. Leunen op de
hoogte worden gehouden. Ook dit
jaar zag het boekje er wederom
voortreffelijk uit.
Enkele positieve dingen van het
afgelopen seizoen waren dat de Al,
Cl en E3 kampioen werden, dat Leu
nen 1 en 2 een zeer goed seizoen
hadden, al werden ze net geen kam
pioen, en dat de sfeer en samen
werking binnen de vereniging uit
stekend waren. Spijtig is dat als ge
volg van de uitbreiding de jeugd
van Leunen geen trapveldje meer
tot haar beschikking heeft.
Als dank voor de vele verdiensten
voor de club kregen Jan Gielens,
Pieter Lucassen en Ber Swinkels,
die ieder zo'n 8 a 9 jaar o.a. als
jeugdleider en -trainer aktief zijn
geweest, een sportbeeldje uitgereikt.
Een legpenning was er voor Johan
van Kreij en Geert van Kreij, die
respectievelijk 5 en 3 jaar als jeugd
leider werkzaam zijn geweest.
Tijdens de bestuursverkiezing wer
den Th. Hendrix en G. Janssen bei
de herkozen met algemene stemmen.
In het komende seizoen zullen
weer dezelfde aktiviteiten plaatsvin
den, die de laatste jaren zoveel suk-
ses hebben opgeleverd. Op 27 augus
tus is er een donateursaktie en met
nieuwjaar een toepaktie, terwijl te
vens het rikken, de loterij, de ver
loting van de wedstrijdbal, het jaar
verslag en de toto en lotto gehand
haafd blijven. Verder wordt er aan
een vermeerdering van de reklame-
borden gewerkt. Iets nieuws is dat
Pieter Lucassen zij het nog op
kleine schaal gaat beginnen met
sportmassage.
Trainer Gé Ummenthun maakte
van de sprekershoek gebruik om de
vereniging te bedanken voor de ge
weldige opvang en sprak de hoop
uit een goed seizoen te zullen be
leven.
Erevoorzitter H. Baltussen toonde
zich verheugd over de nieuwe ak-
kommodatie, die erg modern is en
daardoor is aangepast aan deze tijd.
Hij had veel lof voor de vereniging,
vooral omdat door het vele verant
woordelijke en ook wel ondankbare
werk van een aantal mensen iets
groots is ontstaan. Verder prees hij
het plooibare bestuursbeleid en het
feit dat er met sportmassage begon
nen wordt.
Voorzitter Th. Hendrix bedankte
iedereen die heeft meegewerkt aan
de sloop- en bouwwerkzaamheden.
In de inmiddels erg groot geworden
vereniging (23 elftallen) zijn weke
lijks zo'n 50 mensen aktief om er
voor te zorgen dat ieder kan voetbal
len. Voor die mensen, waaraan het
tot nog toe niet heeft ontbroken, had
hij veel lof evenals voor Henk Dee-
gens, die als A-trainer met de Al
naar de selektie is gepromoveerd.
Verder bedankte hij de vertrokken
trainers Sjaak Terpstra en Frans de
Bruin en stelde hij in de nieuwe
trainers het volste vertrouwen.
Konkluderend kan men stellen dat
S.V. Leunen op alle fronten een uit
stekend jaar heeft gehad en dat het
nieuwe seizoen ongetwijfeld weer
veel positiefs te zien zal geven.
GELD NODIG?
KAN U HELPEN
BEL 87575
Het einde van de paardetram
kwam op 30 juni 1926. „Der Mohr
hat seine Schuldigkeit getan, er kan
gehen" (aannemende tenminste dat
het zwarte paarden waren die de
tram trokken).
Met weemoed werd er afscheid
genomen. De trouwe viervoeters
hadden gedurende negentien jaar
een kleine één miljoen passagiers
(niet vlug), maar wel veilig en voor
delig vervoerd.
De laatste paardetram in Limburg
was hiermee verdwenen. De drie
andere lijden die Limburg gekend
heeft, waren: Venlo-Tegelen-Steyel
(18888-1910), Vaals (1889-1895) en
Maastricht (1903-1914). De laatste
paardetram in Nederland werd bui
ten dienst gesteld in 1930 (Makkum-
Harkezijl).
Het materieel van de paardetram
werd in augustus en september 1926
in het openbaar aan de hoogstbie
dende verkocht. De kopers van de
wagens waren: V. Pijls, Grotestraat
28,Michel Camps, Oostrum
35,—), C. Görtz, Maasheseweg
23,en J. v. d. Looveren te Hel
mond die voor 26,twee wagens
voor zijn rekening nam.
Kopers vari de rails waren o.m. P.
v. d. Munckhof, Grotestraat, P. Lin-
ders, Gasstraat en J. Aerts, Veld-
straat.
Daags na de opheffing van de
paardetram brak er een nieuw
hoofdstuk aan in de geschiedenis
van het openbaar vervoer in Ven
ray. Voortaan kon men het station
bereiken met de autobus, die overi
gens heel wat kleiner was dan de
comfortabele bussen van tegenwoor
dig.
De exploitatie was via inschrijving
toegewezen aan de uit Weert af
komstige firma Kupers. Deze voer
de de dienst uit met 2 bussen wel
ke respectievelijk 12 en 13 personen
konden vervoeren.
In 1930 werd de dienst ook
weer via inschrijving overgeno
men door de firma Derksen (Paters-
straat), welke firma 25 jaar lang het
vervoer bleef verzorgen.
Ingaande 1-3-1955 ging de exploi
tatie over naar de firma van Ham,
die ze heeft uitgevoerd tot maart
1974.
In maart 1974 ontstond er een
grote verandering in de tot dan be
staande gang van zaken. Toen ging
namelijk de stadsdienst van start.
Dit werd mogelijk door ze te inte
greren in het regionale busdienst
programma van de Zuid-Ooster.
trum stopplaats was).
Al deze diensten kwamen voor re
kening van de firma Kupers.
Na paardetram, stationsbus, lijn
bus en stadsbus, zal nu de „buurt
bus" in Venray haar intrede doen.
De „uitvinding" van de buurtbus
staat op naam van Engeland, waar
ze sinds 1975 met groot succes een
„link" vormt tussen de kleine en de
grote kernen. Vandaar waaide het
idee over naar Nederland. Bij ons
ging men van start in 1977 en ook
hier bleek het een succes te zijn en
te voorzien in de behoeften van die
gebieden di'e voorheen verstoken
waren van openbaar vervoer.
Verwacht mag worden dat de
buurtbus Venray-Merselo-Vredepeel
in dit opzicht geen uitzondering zal
vormen.
W. Willemsen
Voor dienstregeling etc. van de
nieuwe buurtbus verwijzen wij naar
een publikatie in de rubriek „Ge
meentepraat".
Volledigheidshalve dient te wor
den opgemerkt, dat de mogelijkhe
den tot lokaal vervoer in 1926 ook
nog waren vergroot door de invoe
ring van een aantal busdiensten.
In 1925 kwam tot stand de lijn
Venray-Horst-Venlo (6 x per dag,
met opstapmogel ij kheid te Leunen
en Castenray). In 1926 de lijn Ven-
ray-Deume-Helmond (5 x per dag,
waarbij ook Heide (Nachtigaal) en
Ysselsteyn halteplaats waren). En.
tenslotte nog de verbinding Venray-
Boxmeer-Cuyk (waarbij ook Oos
oude gedeelte werd gerenoveerd,
terwijl de kantine vergroot is. Bij
de kantine is tevens een vergader
ruimte en een keuken aangebracht.
S.V. Leunen neemt in het nieuwe
seizoen met 23 elftallen aan de kom
petitie deel. De vereniging telt mo
menteel ruim 350 leden, die voor
namelijk uit de dorpen Leunen, Veu
len en Heide afkomstig zijn. Ook de
diverse korfbalteams zullen van de
nieuwe akkommodatie gebruik ma
ken. die a.s. zaterdag 25 augustus
officieel geopend wordt. Op zondag
26 augustus is er een open dag.
Het programma ziet er als volgt
uit:
Zaterdag: 15.30 u. Officiële ope
ning door wethouder J. van Oers,
waarbij de naam van het sportpark
onthuld zal worden.
16.00 Bezichtiging van het sport-
komplex; 17.00 u. Openingswedstrijd
Leunen 1Venray 1. Het geheel zal
muzikaal opgeluisterd worden door
fanfare en drumband „St. Cathari-
na" uit Leunen.
Zondag: vanaf 14.00 u. Open dag
(tot 19.00 uur). Ballonwedstrijd voor
de jeugd.
15.00 u. Korfbaldemonstratiewed-
strijd tussen Leunen 1 en Swift 1.
Tot slot is er 's avonds een gezellig
samenzijn voor de leden met hun da
mes.
We verwachten dat in het komen
de weekeinde vele inwoners uit
Leunen, Veulen en Heide, alsook
daarbuiten, een bezoek aan het
sportpark zullen brengen.
land 1 op de 13 inwoners).
Aan vervoer per auto viel toen in
Venray nog niet te denken. Welis
waar was in ons land in 1896 de eer
ste auto op de weg verschenen, maar
het aantal van deze (primitieve)
vehicles groeide maar uiterst lang
zaam (in 1905 telde ons land onge
veer 1000 auto's).
Eerst in 1911 zou de eerste Ven-
rayer zich autobezitter kunnen noe
men, want toen kocht de arts Strü-
ben een 7 P.K. Renault met 2 zit
plaatsen. De veearts H. Sala volgde
in 1913 zijn voorbeeld met de aan
koop van een 7 P.K. driewielige
Phanomobiel met 2 zitplaatsen en 2
klapplaatsen.
Voor de Venrayse bevolking moet
daarom de 15e juni 1909 wel een
feestelijke dag zijn geweest, want op
die dag werd de paardetramdienst
VenrayStation geopend, die aan
sluiting gaf op de treinen die dage
lijks vertrokken in de richting Ven-
lo en Nijmegen.
De lengte van de enkelsporige
tramlijn die begon bij de remise
aan de Paterskoel (nu Past. Wijn-
hovenpark) bedroeg 4 kilometer.
Het „rollend" materieel (3 gesloten
en 3 open wagens, 1 goederenwagen
In het komende weekend zal in
Leunen de nieuwe uitgebreide sport-
ak-kommodatie geopend worden. De
noodzaak tot uitbreiding was er
reeds vijf jaar geleden, toen de eer
ste planhen kenbaar gemaakt wer-
k JAaandag a.s. gaat de langver
wachte buurtbus rijden tussen Vre-
depeel, Merselo en Venray. Daarmee
iken ook deze kerkdorpen uit
isolement, wat betreft een bus-
inding met het centrum van on-
[èemeente.
iit op zich toch wel heugelijke
was voor onze medewerker een
Féde aanleiding om in oude pape
en te gaan neuzen en de geschie-
van 70 jaar openbaar vervoer
jjyenray voor onze lezers op papier
je
Wie vóór 15 juni 1909 gebruik
Jde maken van de in 1883 geopen-
jgspoorwegverbinding Nijmegen
HMo, moest zich in de regel „per
Jys aposrtulorum" (te voet, zoals
Apostelen gewoon waren) naar
f station Oostrum begeven.
latuuriijk waren er uitzonderin-
i; De gasten van de wijd en zijd
inde hotels „de Zwaan"* en „de
luden Leeuw" hadden het voor
recht per koets te worden afgehaald
en teruggebracht.
De meeste landbouwers hadden
wel een paard en wagen en een
klein aantal reizigers beschikte toen
al over een fiets (in 1908 in Neder
en 1 pekelwagen) was overgenomen
van de Utrechtse Tramwegmaat
schappij voor het toen niet geringe
bedrag van 25.000,
Voor de uitvoering van de dienst
waren vier paarden beschikbaar.
De route liep van de remise via
de St. Antoniusstraat, Patersstraat,
Henseniusplein, Grotestraat, Hof
straat, Stationsweg (waar bij Sint
Servatius en café Halfweg gewisseld
kon worden) naar het station te Oos
trum.
In 1916 maakten 68200 reizigers
gebruik van de paardetram, gemid
deld dus bijna 190 per dag, terwijl
het goederenvervoer 31.000 kg be
droeg.
Later liep het personenvervoer
waarschijnlijk mede door de op
komst van de fiets terug. De cij
fers voor 1919, 1923 en 1925 bedroe
gen namelijk respectievelijk 47.239,
40.600 en 49.000.
Ook het goederenvervoer vertoon
de enige achteruitgang. In 1925 be
droeg dit nog 24.000 kg. (de goede
ren waren hoofdzakelijk afkomstig
van Van Gend en Loos en het post
kantoor te Venray).
den. S.V. Leunen was toen al een
snelgroeiende vereniging .die kamp
te met een ernstig ruimtetekort.
In het najaar van 1978 kon men
eindelijk met de uitbreiding begin
nen. Ondanks de lange winter die
toen volgde is men er toch in ge
slaagd voor de kompetitie de werk
zaamheden te voltooien, dankzij de
grote inbreng van de eigen leden en
het bestuur.
De akkommodatie is uitgebreid
met een voetbalveld, een korfbal-
veld, 4 kleedlokalen, 2 scheidsrech-
terslókalen en 3 bergruimtes. Het