Eerste hulp bij verkeersongevallen AUTO BRAND BLUSSER GESCHIKT VOOR ALLE SOORTEN KLEINE BRANDEN VERBANDTROMMEL EN BRANDBLUSSER HOREN IN IEDERE AUTO Van een medewerker Het ontsnappen uit een gezonken auto is zeer moeilijk. Zet daarom alles op alles voor de auto gezonken is. Wanneer door eventuele beschadiging portieren of ramen niet geopend kunnen worden, kan men proberen een ruit te verbrijzelen, wat echter geen gemakke lijke zaak is. Ook kan men proberen met voeten of schouder de voor- of achter ruit uit de sponning te drukken, waar mee in de hoek moet worden begonnen. Moet men om te ontsnappen door het water naar boven, haal dan eerst diep adem. Als men geen kans ziet om de wal te bereiken omdat men niet kan zwem men, moet men trachten op de auto te klimmen. Het is ook de moeite waard om te ont houden dat vier volwassenen zich aan een reservewiel van een auto drijvende kunnen houden. Om in een voorkomend geval mogelijk een medemens te kunnen redden moest eigenlijk elke automobilist een bij de Bond tot het redden van drenkelingen verkrijgbare rcddingslijn (minstens 15 m lang en gebruiksklaar opgerold op een klos) in de auto hebben, net zoals brand blusser en verbandtrommel. Voorkomen In ons land gebeuren per jaar ruim een half miljoen ver- ;eersongevallen. Hierbij vallen gemiddeld 2500 doden en ingeveer 60.000 gewonden, terwijl de schade meer dan 1,7 niljard gulden bedraagt. Hoewel we natuurlijk niet hopen lat u ooit rechtstreeks bij een ongeval betrokken raakt, is iet toch nuttig te weten hoe men in een voorkomend geval lient te handelen. lijk aan ccn bijbehorende bevestigings beugel, buiten bereik van de zon en niet op plaatsen die de bediening van de pe dalen kan hinderen. Lees nauwkeurig en regelmatig de gebruiksaanwijzing die op het apparaat staat zodat u in een voorko mend geval weet hoe u moet handelen. Benader de brand altijd zo dicht moge lijk, met de w ind in de rug. Bekijk eerst waar de straal gericht moet worden zo dat geen effect verloren gaat. De spuit- duur is maar 10 tot 20 seconden, zodat de werking kort maar krachtig moet zijn. Schaf na gebruik direkt een nieuwe blus ser aan of laat deze weer vullen, ook al is hij niet helemaal leeggespoten. Controle om de twee jaar verdient aanbeveling. In elke politie-auto is een brandblus ser aanwezig, evenals in vrachtauto's en bussen. Deze apparaten hebben in veel gevallen ernstig onheil voorkomen. Auto te water In ons waterrijke land raken jaarlijks ongeveer 1500 auto's met inzittenden te water, waarbij ongeveer 100 mensen Rijd op wegen langs het water niet met vergrendelde portieren, omdat daar door hulp van buitenaf wordt belem merd. Draag ook langs het water de ver plichte autogordel, want dat voorkomt dat men bij een eventuele voorafgaande botsing of bij het te water gaan, letsel op loopt, waardoor men gewond of bewus teloos kan raken. Heel belangrijk bij de zei Reddingspo ging is het kunnen zwemmen. Leer daar om zwemmen! Maatregelen Blijf bij het te water rijden kalm en kalmeer de inzittenden. trale van de Ned. Bloedtransfusiecom missie van het Rode Kruis te Amster dam, Plcsmanlaan 125, tel. 020-150797. Men wordt dan volledig geïnformeerd hoe te handelen. De, kosten bedragen f 10,25. Voor bloeddonors, die een of tweemaal per jaar bloed geven voor de bloedtransfusiedienst, wordt bij het ge ven van bloed tevens de bloedgroep kos teloos bepaald en de bloedgroepkaart na enkele weken gratis toegezonden. Het kennen van eikaars bloedgroep is om meer dan een reden belangrijk. Waardeer het niet alleen dat u zo nodig bloed van anderen krijgt; geef het ook tot de waarde van uw leven of dat van anderen. Brandblusser Gerekend naar de intensiteit van het verkeer is het bijna onmogelijk dat ver keersongevallen plaats vinden zonder dat daarbij onmiddellijk hulp aanwezig is. Dat betekent dat ingeval van een au- tobrand daarbij meerdere brandblussers zouden kunnen worden ingezet tot het redden van mensenlevens als elke auto met een brandblusser zou zijn uitgerust. Gebruik Een autoblusser dient onder handbe reik van de bestuurder te zijn. Zo moge- Maak direkt de autogordel los. Open portierraam, schuifdak en/of •achterklep en tracht zo spoedig mogelijk de auto te verlaten. De tijd dat een auto blijft drijven varieert van enkele secon den tot enkele minuten. Dat is afhanke lijk van bouw en type auto. Verlaat u niet op de veel besproken luchtbel die de auto drijvende zou houden. Dat komt slechts zelden voor. De beste ontsnapping is door het por tier. Blijf daarom proberen het portier te openen totdat de tegendruk is opgehe ven, tenzij u sneller door b.v. het open dak kunt ontkomen. Voorkomen is beter dan genezen. Een gezegde dat wel heel sterk geldt in het verkeer. Een ongeluk hoeft niet altijd door eigen schuld veroorzaakt te wor den, maar we mogen er nooit van uit gaan dat alleen anderen fouten maken. Eerste vereiste is dat wc zelf veilig en verantwoord rijden en altijd attent zijn op onverwachte gebeurtenissen. Als ie dereen zijn verantwoordelijkheid in de zen besefte dan zouden er minder onge vallen gebeuren en zouden de cijfers die wc aan het begin van dit artikel noem den een stuk lager uitvallen. Ook een getuige van een ongeluk leeft een belangrijke taak. De schuld- iTaag en de schaderegeling zijn in veel levallen slechts rond te krijgen door ge- uigenverklaringen. Zeker als de veroor- i aker van een aanrijding doorrijdt, is het iet meer dan de plicht van eventuele duigen de gegevens van het schuldige oertuig te noteren en deze zo mogelijk an de belanghebbende door te geven. I Een van de laakbaarste verkeersdelic- en is we! het doorrijden na een ongeval, ooral als daarbij slachtoffers zijn geval- :n. Per jaar worden voor dit feit niet ïinder dan 6000 processen-verbaal op gemaakt. Gelukkig worden bijna al dit oort piraten achterhaald en in hun raag gepakt. Na een ongeval waarbij persoonlijke ngelukken zijn gebeurd is het zaak on- liddellijk de politie en de ziekenwagen e waarschuwen. De eerste hulp aan de lachtoffers kan van levensbelang zijn. ien gemakkelijk te onthouden landelijk larmnummer zou de snelheid van de nclding ten goede komen. Onlangs is liermee in enkele provincies een begin emaakt door het in gebruik nemen van et uniforme nummer 0011 eventuele getuigen. Ook het tekenen van een situatieschets verdient aanbeveling. Begeef u nooit in een twistgesprek met de ander over de schuldvraag en waar schuw beslist de politie als u vermoedt dat er alcohol in het spel is, als er bedui dend letsel is toegebracht of als de scha de zeer ernstig is. Verbandtrommel Een andere manier waarop weggebrui kers voor elkaar tot een direkte hulpver lening kunnen bijdragen, is het in hun voertuig voorhanden hebben van een goed uitgeruste verbandtrommel, die toch even onmisbaar is als de gevaren driehoek en de auto-brandblusser. Wet telijk geldt de verplichting tot het voor handen hebben van een auto-verband- trommel alleen maar voor vrachtauto's en autobussen. Van de overige automo bilisten heeft maar 7% een verbandtrom mel in de auto. Meer mensen zouden ook een EHBO- cursus moeten volgen. Niet alleen om te weten hoe in bepaalde gevallen te han delen, maar ook om te weten wat moet worden nagelaten. Wat een voldoening kan het geven als men met een in de auto aanwezige verbandtrommel en een redelijke kennis van eerste hulp bij on gevallen de een of andere ongelukkige behulpzaam kan zijn. Bloedgroep-kaart Bij een verkeersongeval vloeit dikwijls bloed zodat het slachtoffer slechts van de dood kan worden gered door bloed transfusies. In zulke gevallen is het heel belangrijk, dat na een snel transport na een snelle alarmering, onmiddellijk tot bloedtransfusie kan worden overgegaan, zonder dat tijd verloren gaat voor het vaststellen van de nodige gegevens om trent bloedgroep en resus-factor. Er zijn vier verschillende bloedgroepen en het mengen van verschillende bloedgroe pen kan fataal zijn voor de betrokken persoon. Er kan dus geen transfusie wor den gegeven voordat de bloedgroep van bloedgever en bloed-ontvanger bekend zijn. In een ziekenhuis kan men wel de nodige gegevens betrekkelijk vlug verza melen, maar daar gaan kostbare minuten mee verloren. Daarom is het zo belang rijk dat de bloedgroep terstond bekend is. De bloedgroep van een mens blijft zijn gehele leven onveranderd zodat het vaststellen daarvan maar eenmaal hoeft plaats te hebben. Het menselijk bloed wordt onder scheiden in vier verschillende groepen: A, B, AB en O, die elk resus-positief en resus-negatief kunnen zijn. Deze zeer belangrijke factoren werden ontdekt door de Oostenrijkse geleerde Dr. Karl Landsteincr, die daarvoor in 1930 de No belprijs kreeg. De naam rhesus is ont leend aan het Macacus rhesus aapje waarop-de nodige proeven werden geno men. Voor het bepalen van de bloedgroep en het verkrijgen van de bloedgroep- kaart kan men zich wenden tot de huis arts, maar ook rechtstreeks tot de cen- aan anderen! Daarvoor kunt u zich ook opgeven bij de plaatselijke afdeling van het Rode Kruis. Bewaar uw bloedgroep- kaart in uw rijbewijs-etui. Daar zoeken zo nodig politie en medici. Autobranden Ondanks ruim 2500 autobranden per jaar is slechts 5% van de TNederlandse personenauto's met een brandblusser uitgerust. Hetzij tengevolge van een ver keersongeval, hetzij door een technisch mankement, raken in ons land naar schatting per week zo'n 50 auto's op de weg in brand. Uit verzamelde gegevens blijkt duidelijk hoe ernstig in die geval- !len de afloop is. Ongeveer 20% van de ;bij autobranden betrokken inzittenden vindt daarbij de dood. Dat wil zeggen dat jaarlijks op onze wegen 50 mensen bij autobranden om het leven komen. Wie zal zeggen in hoeveel gevallen daar van hulpeloos toezien wegens het ont breken van blusmiddelen, fataal is ge weest. De oorzaak ligt tevens in het feit dat 95 van de 100 automobilisten niets aan auto-brandpreventie doen, terwijl de aanschaf van een auto-brandblusser voor een bedrag van 50 tot 100 gulden van weinig betekenis is op de totaalpost van autorijden en zeer gering in verhouding door verdrinking om het leven komen. Er is dus alle reden om aandacht te be steden aan de mogelijkheden hoe men aan de verdrinkingsdood kan ontkomen. Voorzorgen Overtuig u hoe ramen, portieren, schuifdak of noodluik geopend kunnen worden, zodat u weet hoe u moet hande len. Een brandblusser en een verbandtrom mel horen eigenlijk in iedere auto aanwe zig te zijn. Naar schatting raken per week zo'n 50 auto's op de weg in brand. Voertuigen Pas als er voor de slachtoffers is ge- orgd is het tijd om aandacht aan de 'oertuigen te besteden. Laat de auto niet nnodig in de verkeersstroom staan, ten- ije ij het om ingewikkelde of zeer ernstige evallen gaat. Een mogelijkheid is ook i- elf de voertuigstand op het wegdek af te ïkenen en ze daarna te verplaatsen. loewcl de voertuigstand een inzicht kan even omtrent aard en oorzaak van het ngeval, is het toch niet verboden door f weg te rijden als men bijv. dringend an tijd gebonden is. Doet men dit, dan i het in ieder geval noodzakelijk gege- ens uit te wisselen ten aanzien van be- Süw r ers, voertuigen, verzekering en I Vóór alles moet aandacht worden be- leed aan de slachtoffers. Een mens is be- ingrijker dan een auto. Heeft U het ongeluk eenandere auto lichtte beschadiqen.iaatdanopz'n minst op de beschadigde auto een kaar tje met Uw naam en adres achter!!!!'

Peel en Maas | 1979 | | pagina 13