GEMEENTEPRAAT NOTITIES EN MEDEDELINGEN VAN DE GEMEENTE VENRAY Redactie G.A. Schtitte, Bureau Voorlichting r Weg van de wieg tot het graf loopt via afdeling bevolkingszaken Inspraak bevordert betrokkenheid van burger bij gemeentelijk beleid wielerzesdaagse Muziekfeesten weer op dorpsplein in Merselo St. Theobaldusgilde Overloon weg van de wieg tot het graf vele malen via de drempel van gemeentehuis, zij het, dat men rel de eerste als de laatste stap blijde, resp. bedroefde familie- n moet overlaten, aar de volgende stappen zal toch zelf moeten zetten: voor elijk vertrek, verhuizing, vesti- ouder (formulieren hiervoor zijn kosteloos verkrijgbaar ter gemeente secretarie) inlichtingen toestel 134. RIJBEWIJZEN Verlenging van rijbewijzen dient tijdig te geschieden. Ongeveer 6 we ken voordat het rijbewijs verloopt dient men ter gemeentesecretarie, afdeling bevolkingszaken, aan te vragen een uittreksel uit het per- soonregister en een formulier voor een „eigen verklaring". Beide stukken moeten worden ge zonden aan het Centraal Bureau voor de afgifte van Rijvaardigheids bewijzen te Rijswijk, waarvoor men een geadresseerde enveloppe ont vangt. Zodra men van dit bureau een „eigen verklaring" ontvangen heeft, dient men deze met twee pasfoto's in te leveren op eerder vernielde af deling. Inlichtingen toestel 136. WERKMAP RIJTIJDENWET Chauffeurs, die in dienstbetrek king zijn en een autobus, huurauto of vrachtauto besturen, dienen in het bezit te zijn van een werkmap om daarin de werktijd aan te teke nen. Deze map heeft een geldig heidsduur van 5 jaar en kan bij ver lopen worden verlengd. Inlichtingen toestel 137. GEBOORTE Aangifte dient te geschieden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente, waar het kind is geboren. De aangifte dient te worden gedaan binnen 3 dagen na de dag van de geboorte, zaterdagen, zondagen en algemeen erkende feestdagen niet meegerekend. In lichtingen toestel 129. HUWELIJKSAANGIFTE (ondertrouw) en HUWELIJK Huwelijksaangifte (ondertrouw) ge beurt meestal, nadat er een telefo nisch of mondeling kontakt is ge weest met de ambtenaar van de bur gerlijke stand. Dit is de ambtenaar van de burgerlijke stand in die plaats waar men in ondertrouw (hu welijksaangifte) wil gaan. De ambtenaar van de burgerlijke stand verstrekt U alle inlichtingen over het sluiten van een huwelijk en de daartoe benodigde stukken. Inlichtingen toestel 139. OVERLIJDEN Aangifte van overlijden wordt meestal gedaan door een begrafenis ondernemer. Indien één der familie leden aangifte doet, dient het trouw boekje en een door een arts afge geven „verklaring van overlijden" te worden overgelegd. Inlichtingen toestel 139. MILITAIRE ZAKEN Alle inlichtingen over opkomst, uitstel, vrijstelling, kostwinnersver goeding etc. kunt U verkrijgen op de afdeling bevolkingszaken (mili taire zaken). Inlichtingen toestel 139. LEERPLICHT Alle informatie over de leerplicht wet, kunnen worden verstrekt door de ambtenaar, belast met de nale ving van de leerplichtwet. Inlich tingen toestel 133. Gemeentesecretarie gemeente Ven- ray, afdeling Bevolkingszaken, Maasheseweg 1, Venray telefoon 04780-3838. Dinsdag a.s. vergadert de gemeente raad in het openbaar Dinsdagavond a.s. om zeven uur is het weer zover. Dan komt de gemeenteraad van Venray weer bijeen in zijn maandelijkse vergadering in de kantine van het gemeentehuis. Deze keer staat de gemeenteraad een agenda te wachten, waarop zesentwintig punten voorkomen. Na afloop van de vergadering krijgt zoals gewoonlijk de belangstellende burger, die vanaf de publieke tribune de ver richtingen van de raad en het college van b. en w. heeft gevolgd, de gelegenheid tijdens het „vragenuurtje" zowel het college als de raad vragen te stellen over hetgeen deze avond aan de orde is geweest. Op de agenda komen o.m. de vol gende voorstellen voor: Aanpassing gewone kapitaal- dienst van de begroting 1979 in ver band met nieuw bekende gegevens. Uit de wijziging blijkt, dat de post onvoorziene uitgaven thans 260.323 bedraagt. Wanneer de begroting is gewijzigd als gevolg van nieuw be kende gegevens en vermindering van het aantal inwoners per 1 janu ari 1979. dan is de post onvoorziene uitgaven voor 1979 nog 132.272, groot. Beschikbaar stellen van gelden voor het aanschaffen van meubilair t.b.v. de openbare kleuterschool „De Flierefluit". Het is n.L nodig gebleken over te gaan tot de inrichting van het vier de lokaal met meubilair en ontwik kelingsmateriaal. Verlenen van medewerking voor het aanschaffen van Orff-in- strumentarium en liedbundels t.b.v. de St. Franciscus-basisschool. Benoeming bestuurslid van de Stichting Cultureel Centrum. Als gevolg van wijziging van de statuten is bij de bestuurssamen stelling de relatie naar de kerk besturen vervallen. Met betrekking tot de gemeente lijke vertegenwoordiging is in de nieuwe statuten bepaald, dat één lid wordt benoemd door en uit het col lege van b. en w., en één lid door de raad. Inmiddels is namens het college burgemeester Defesche in het bestuur benoemd. Deze avond zal een lid door de gemeenteraad moe ten worden benoemd. Verkoop industriegrond in het bestemmingsplan Smakterheide. Het gaat hier om de verkoop van 6500 m2 industriegrond t.b.v. de bouw van een kassenbedrijf c.a. door Installatiebureau voor Verwar ming en Kassenbouw Inveka b.v. te Wateringen. Verkoop bouwkavels in het be stemmingsplan Castenray. Hier gaat het om de verkoop van 477 m2 aan de heer Verstegen; 349 m2 aan de heer G. C. H. Dinghs; 331 m2 aan de heer P. J. G. M. Hei dens te Venray; 432 m2 aan de heer G. Künen; 581 m2 aan de heer J. Classens en 364 m2 aan de heer A. Classens. In een tweetal afleveringen hebben wij de aandacht gevestigd op de onlangs gereedgekomen concept- inspraaknota. Deze nota is gratis verkrijgbaar bij de receptie van het gemeentehuis. De bedoeling is, dat de hierin geïnteresseerde bur ger personen, groepen en instellingen dit ontwerp bestudeert en hun reacties schriftelijk indienen bij het college van burgemeester en wethouders. De termijn, waarbinnen deze reacties kunnen worden ingediend is inmiddels door het gemeentebestuur verlengd van 5 april tot 19 april. De binnengekomen reacties zullen, voorzien van het standpunt van b. en w. met de ontwerp-nota aan de orde komen in de openbare raadsvergadering van 8 mei a.s. ijzen cn paspoorten, ontheffing erklarinkje hiervoor, uittreksel- daaruit, formulier zis of zo etc. A jet om het de burger moeilijk te ;.;en. maar omdat men nu eenmaal en samenleving zo verschrikke- veel komt kijken, dat een cen- administratief bestel zonder r harde noodzaak is geworden, p de afdeling I-A (Bevolkings- en) van het gemeentehuis ligt het in en het einde en alles wat tus- 3- twee menselijke uitersten denk- ris' ier is de etalage en de toonbank nagenoeg alles wat met de ge- ntelijke papierwinkel te maken (t. In tegenstelling tot vrijwel al- indere afdelingen van het ge- m ntehuis, wordt hier in de meest erlijke zin aan de weg getim- d. Jen komt er oog in oog te staan „de gemeente" en men wordt er itstreeks geconfronteerd met de ate kennis van hem of haar ach- de balie. Voor welke zaken men Is op de afdeling bevolkingszaken icht kan (moet) laten we hier- er volgen. ESTIGING IN DE GEMEENTE lij vestiging in de gemeente de huiskaart persoonlijk inleveren gemeentesecretarie, binnen 5 da- na dagtekening van de kaart. VERHUIZING BINNEN DE GEMEENTE sier, die binnen de gemeente van es verandert, dient daarvan niet jer dan 5 dagen vóór en niet la- dan 5 dagen na de verhuizing ideling of schriftelijk aangifte te TRTREK UIT DE GEMEENTE ij vertrek uit de gemeente op de zelve of uiterlijk 5 dagen daar- mondeling of schriftelijk aangifte n. Men ontvangt dan kosteloos verhuiskaart. VERPLICHTINGEN HOOFD VAN EEN GEZIN eder. hoofd van een gezin dient i de gemeentesecretarie, afdeling rolkingszaken, kennis te geven i iedere persoon, die in zijn ge wordt opgenomen of dat gezin laat. Dat geldt ook voor inwo- id personeel, kostgangers en ka- rbewoners. PASPOORTEN EN TOERISTENKAARTEN let aanvragen van paspoorten en ristenkaarten dient steeds tijdig gebeuren, vooral vóór en tijdens vakantieperiode, omdat anders traging kan ontstaan tengevolge i de grote drukte met alle nare rolgen vandien. linderen tot 16 jaar kunnen wor- i bijgeschreven op het paspoort of l nieuwe toeristenkaart B van der of moeder. Daartoe moet de- le in wiens paspoort of toeristen- irt B het kind wordt vermeld toe- mming hebben van de andere Verkoop van bouwkavels in het bestemmingsplan Ysselstcyn. De raad wordt voorgesteld tot ver koop van 425 m2 aan de heer G. M. P. H. Verheyen te Venray; 511 m2 aan de heer J. H. M. Jenniskens en 716 m2 aan de heer W. G. C. Ver geldt. Grondruil met de heer H. J. F. H. de Mulder te Venray. Voor de uitvoering van het toe komstige bestemmingsplan Vlakwa ter II heeft de gemeente van hem ca. 6985 m2 grond nodig. Hiervoor in de plaats krijgt de heer de Mul der van de gemeente ca 7200 m2, ge legen aan de Hoenderstraat, vorig jaar aangekocht van het St. Jozef gesticht. Pachtontbinding m.b.t. perceel grond in Landweert. Het betreft hier grond, in pacht bij de heer L. J. K. Pouwels, die nodig is voor de uitvoering van de eerste fase van het plan Landweert. Wyziging zakelijk recht ten na me van de N.V. Provinciale Noord brabantse Elektriciteitsmaatschap pij- Deze wijziging houdt verband met het verleggen van het leidingen tracé vanaf het 150 kV. Station aan de Maasheseweg naar het 10 KV- transformatorstation „kom" Over- loon. Overdracht zakelijk recht van lopstal aan het Waterschap Zuive ringschap Limburg. Vestiging zakelijk recht van de N.V. P.L.E.M. Deze wijziging houdt verband met de renovatie van de 150 kV-hoog spanningslijn Boekend-Horst-Venray in het bestemmingsplan Landweert. De leiding wordt verplaatst tot ca. 40 ml uit het hart van de provin ciale weg Venray-Horst in het be stemmingsplan Landweert. Verkoop van grond en verle ning opstalrecht aan Gebr. van Doo- ren's Perzen b.v. Voor het aan het Schoutenstraat je in aanbouw zijnde winkelpand is 24 m2 gemeentegrond nodig, terwijl het opstalrecht betrekking heeft op 44 m2 waarop een pergola wordt ge bouwd. Aankoop grond van de heer G. P. Janssen te Venray. Een oppervlakte van 2.24.15 ha. heeft de gemeente nodig voor de uitvoering van het bestemmingsplan Smakterheide. Beschikbaarstellen van een krediet t.b.v. openbare werken in de bestemmingsplannen Veulen, Heide en Smakterheide. Beschikbaarstellen van een krediet van 5.500.000,t.b.v. het uitvoeren van openbare werken in de eerste fase van het bestemmings plan Landweert. Verder vermeldt de agenda nog de volgende punten, waarvoor bij af sluit envan deze rubriek de pre-ad- viezen nog niet klaar waren: Voorstel tot subsidiëring van dorps- en wijkraden; voorstel tot het voeren van een rechtsgeding tot onteigening van grond ten behoeve van de doortrek king van de Oost- cn Noordsingel; voorstel tot terugkoop grond van de heer A. Pouwels en voorstel tot vaststelling van de eerste herziening van het bestem mingsplan Veltum II. Het geven van gelegenheid tot in spraak aan de burgers is geen nieuwe uitvinding, welke thans in een nota is vastgelegd. Ook in het verleden heeft het gemeentebe stuur van Venray meer dan eens de gelegenheid gegeven hun me ning te geven over voorgenomen plannen. De manier waarop b.v. het Educatief Plan tot stand is ge komen, is daarvan een duidelijk voorbeeld. Ook met betrekking tot het totstandkomen van het nieu we bestemmingsplan Landweert is gelegenheid gegeven tot inspreken door geïnteresseerde burgers. ONTWIKKELING De behoefte aan inspraak is mede een gevolg van de maatschappelijke ontwikkeling van de laatste jaren. De burgers zijn zich meer gaan in teresseren voor hetgeen de overheid doet, maar zij vinden ook, dat de overheid meer rekening zal moeten houden met hun wensen en verlan gens en dat zij ook hun inbreng moeten hebben in de besluitvorming. Men zou dan kunnen veronder stellen, dat door inspraak afbreuk wordt gedaan aan de taak en functie van de raad, die toch in de gemeen te het hoogste bestuurscollege is. Van een „uitholling" van de posi tie van de gemeenteraad is bij in spraak geen sprake. Integendeel zelfs: er vindt n.l. een zodanige aan vulling plaats, dat de gemeenteraad in staat wordt gesteld alle terzake dienende afwegingen te doen. RAPEN VAN KIEVITS EIEREN BEPERKT Op grond van de Vogelwet 1936 is het toegestaan kievitseieren te zoe ken en te rapen gedurende de daar voor vastgestelde raaptijd. In Fries land mag worden geraapt tot en met 12 april, in de overige provincies tot en met 5 april. Het ministerie van CRM, dat met de uitvoering van de Vogelwet is be last, vestigt er de aandacht op dat het zoeken en rapen van kievitseie ren aan bepaalde wettelijke voor waarden is onderworpen. Zo mag men op gronden die men niet zelf in gebruik heeft, alleen zoeken en rapen in gezelschap van de grond gebruiker of met diens schriftelijke toestemming. Alleen de eigenaar van de gronden heeft zo'n toestemming niet nodig. Een andere voorwaarde is dat men geen hond bij zich mag hebben bij het zoeken. De handel in kievitseieren is tij dens de raaptijd en twee dagen daarna toegestaan. Er wordt op het ogenblik een wijziging van de Vo gelwet voorbereid, waarbij de han del in kievitseieren wordt verboden. Verwacht wordt dat dit verbod vol gend jaar van kracht zal zijn. Daar mee wordt vooruitgelopen op de al gehele herziening van de Vogelwet, die over enkele jaren haar beslag zal krijgen. BEKENDMAKING Burgemeester on wethouders van Venray maken hierbij bekend, dat zij bij hun besluit, in verband met de aanleg van de riolering in gedeel ten van de Hardeweg en de Kulut- weg en de tussen deze wegen gele gen naamloze verbindingsweg, be sloten is met ingang van 21 maart 1979 tot 16 mei 1979 of zoveel langer of korter als in verband met de werkzaamheden mogelijk dan wel noodzakelijk is: I. door het plaatsen van borden 11 van bijlage II van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens af te sluiten voor alle verkeer behalve voetgangers, de navolgende wegen of weggedeelten: a. de Hardeweg vanaf de aanslui ting met de Kempweg tot aan de naamloze verbindingsweg met de Kulutweg; b. deze naamloze verbindingsweg tussen Hardeweg en Kulutweg; c. de Kulutweg vanaf de aanslui ting met genoemde naamloze ver bindingsweg tot nabij de aan sluiting met de Kiekweg; II. voor zover genoemde werk zaamheden dit toelaten en de veilig heid van personen of goederen niet in gevaar wordt gebracht ontheffing te verlenen van de onder I genoemde verkeersmaatregelen ten behoeve van bestuurders van motorvoertui gen op meer dan twee wielen: a. wanneer zij woonachtig zijn of hun bedrijf uitoefenen aan de on der I vermelde weg en de woning of het bedrijf niet langs een an dere weg met het door hen be stuurde motorvoertuig kunnen bereiken; b. wanneer zij het motorvoertuig besturen in opdracht of met toe stemming van de onder a. ver melde personen en onder aan die personen gestelde voorwaarden; c. wanneer aangetoond of aanneme lijk gemaakt kan worden dat zij VOORDELEN Een groot voordeel van inspraak is, dat het de betrokkenheid van de burger bij het te voeren beleid be vordert en dat inspraak een vor mende functie kan hebben. Burgers worden zich bewust van de eigen leef- en woonsituatie en van de problemen, welke zich daar bij kunnen voordoen. Een goed georganiseerde inspraak procedure maakt de bevolking be wust van de omgeving en de om standigheden, waarin zü verkeert en geeft vervolgens de mogelijk heid om mee te denken over ver anderingen, welke de omgeving en omstandigheden positief kunnen beïnvloeden. Op die wyze bevordert de in spraak de politieke bewustwording van de burgers en functioneert in spraak vormend. Een brede kring van de bevolking gaat namelyk meedenken en meepraten over be langrijke maar ook minder be langrijke voornemens van het gemeentebestuur. Het beste voorbeeld hiervan wordt thans gedemonstreerd bij de in spraakprocedure welke op gang is gekomen voor de reconstructie van de Kruisstraat en waarbij de in spraak-inbreng van de bewoners zeer groot is. Feit is en dat wordt door het college van b. en w. duidelijk onder kend dat inschakeling van een gedurende de tijd dat de onder I genoemde verkeersmaatregel geldt, gebruik moeten maken van de onder I vermelde weg voor het laden of lossen van goederen of voor het verrichten van nood zakelijke werkzaamheden met het door hen bestuurde motor voertuig en deze activiteiten niet of bezwaarlijk op andere wijze kunnen verrichten. Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen dertig dagen na de dag waarop het besluit gepubliceerd is beroep aantekenen. Het beroepschrift wordt aan de Koningin gericht en ingediend bij de Commissaris van de Koningin. Venray, 21 maart 1979 Burgemeester en wethouders voor noemd, mr. H.J.M. Defesche, burgemeester J.M. Poels, secretaris. Zondag 1 april OPEN DAG MUZIEKSCHOOL Ter gelegenheid van de opening van de nieuwe huisvesting van de muziekschool in het oude gemeente huis kan ieder die daar belangstel ling voor heeft op zondag 1 april a.s. des namiddags van 2 tot 5 uur de school komen bekijken. Toegang via julianasingel (achterzijde dus van het oude gemeentehuis). Directeur en medewerkers zullen dan aanwezig zijn om u ook ter wille te zijn met informatie. Aan iedereen van harte welkom. Bestuur en directie van de Muziekschool Venray bij de materie betrokken bevolking kan leiden tot verbetering van de kwaliteit van de besluitvorming. Ze ker als men er van uit durft te gaan dat mensen ten aanzien van hun eigen concrete situatie die voor werp van inspraak is een stuk eigen kennis hebben, die weer een eigen stuk deskundigheid oplevert. Wanneer straks de gemeenteraad zijn goedkeuring zal hechten aan hetgeen in de inspraaknota wordt gesteld, wil dit niet zeggen, dat alle door inspraak ingebrachte wensen en verlangens zonder meer door het gemeentebsetuur bij de besluitvor ming worden meegenomen. De gemeente, is in haar beleid en haar handelen mede afhankelijk van plannen en goedkeuring van hogere instanties zoals rijk en provincie. Deze plannen, die aan de gemeen te beperkingen opleggen en daarom voorwaarden scheppen aan de in spraak, vormen van randvoorwaar den. Ook eerder door de gemeente genomen beslissingen kunnen tot de randvoorwaarden worden gerekend. Daarnaast is de gemeente gebon den aan de financiële en technische mogelijkheden. Daarom is het zaak, dat steeds de bevolking van het be gin af aan op de hoogte wordt ge steld van de randvoorwaarden, wel ke in het geding zijn, zodat de vrije ruimte voor de inspraak kan wor den vastgesteld; dit om te voorko men, dat bij de insprekers verwach tingen worden gewekt, welke bijna nooit kunnen worden ingelost. BEKENDMAKING De burgemeester van de gemeente Venray maakt bekend, dat ter vol doening aan artikel 15 der Onteige ningswet een afdruk van het in de Nederlandse Staatscourant van 21 februari 1979, nr. 37 gepubliceerde Koninklijk Besluit van 23 januari 1979, nr. 26, houdende aanwijzing van percelen tot onteigening ten al gemene nutte ten behoeve van de doortrekking van de Oostsingel en de Noordsingel, een en ander met bijkomende werken in de gemeente Venray, ingaande 26 maart 1979 tot en met 15 april 1979 ter inzage van een ieder is nedergelegd ter secreta rie van de gemeente, kamer 202. Venray, 21 maart 1979. BEKENDMAKING Burgemeester en wethouders van Venray maken hierbij bekend, dat zij bij hun besluit van 14 maart 1979 nr. 348 besloten hebben door plaat sing van borden 51 van bijlage II van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens het stoppen aan de noordzijde van de Dr. Poelsstraat ter hoogte van de St. Petrus Banden- school over een afstand van 80 me ter te verbieden. Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen dertig dagen na de de dag waarop het besluit gepubli ceerd is beroep aantekenen. Het beroepschrift wordt aan de Koningin gericht en ingediend bij de Commissaris van de Koningin. Venray, 21 maart 1979. Burgemeester en wethouders voor noemd, FEESTWEEK DRUM- EN SHOWBAND Drum- en Showband Venray or ganiseert van zaterdag 24 maart t.m. zondag 1 april een programma met wielerzesdaagse voor jong en oud in de plaatselijke Z.O. bushal. Aan dit spektakel werden ook di verse andere verenigingen mee. Zaterdagavond gaat het program ma van start met een schitterende Disco show door De Pacemakers. De aanvang is 19.30 uur. Zondag 25 maart staat in het te ken van het Früschoppen met aan sluitend een drumbandfestival. Het geheel zal geopend worden met kla roengeschal van het Klaroenkorps uit Overloon. Hierna volgen: St. Pe trus Banden, Euterpe. DSV, Oos trum, Ysselsteyn, Beringe, Hout- Bleriek, Oirlo en Helenaveen. Einde van dit festival zal om 18.00 uur zijn. Van maandag 25 tot en met zater dag 31 maart zullen 16 koppels strij den om de prachtige trophecen. wel ke door diverse sponsors beschik baar zijn gesteld. Onder de koppels bevinden zich leden van: Basketball club Jumpers; handbalvereniging Manual; Judoclub; SV Venray; KPJ Leunen; SV Leunen en DSV. De prominenten welke telkens op de fiets zullen stappen zijn van maandag t.m. zaterdag achtereen volgens, kasteleins, sponsors, miss majorettes, instrukteurs, carnavals prinsen en op de laatste dag: Be schermvrouwe mevr. Stierman, me vrouw Poels-Peters, mevr. Borsje en zuster Laetitiae van St. Anna (hoofd ontspanning). Het programma bevat verder nog een antiek- en rommelmarkt op za terdag 31 maart van 10.00 tot 16.00 uur. Hier kunt u tevens een demon stratie houtdraaicn bijwonen. Zondag 1 april wordt de feestweek besloten met een matinee van 11.00 tot 16.00 uur m.m.v. Die Frohliche Rubensammler uit Leunen. Om 18.00 uur start de kaartverkoop voor een éénmalige grootse kienavond, welke om 19.30 uur begint. De organisatoren hopen met dit zeer gevarieerde programma de Ven- rayse bevolking iets te presenteren waar men trots op is en met genoe gen aan terugdenkt. De weersomstandigheden van de laatste maanden hebben ertoe ge leid, dat het dorpsplein in Merselo in 2 fasen gereed zal komen. Met de eerste fase, n.l. de bestra ting en aanleg van een speelplein voor de peuterspeelzaal, is inmiddels begonnen. Met de tweede fase, het inzaaien van gras en de beplanting zal gewacht worden tot het najaar. Dit geeft het komité muziekfees ten de mogelijkheid om de feesttent weer te plaatsen op het dorpsplein waarvoor men anders dit jaar zou hebben moeten uitwijken naar een andere plaats. De muziekfeesten vinden plaats tijdens het Pinksterweekend en wel van donderdag 31 mei tot en met maandag 4 juni. OPGAVE VAN NIEUWE MAJORETTES' Vanaf heden kunnen zich weer verschillende jongeren aanmelden voor de drumband van het St. Theo- baldusgilde. Men kan zich opgeven voor majo rette of voor klaroenblazer. Enkel alleen jongens kunnen zich voor de trommen opgeven. De minimale leef tijd die men gesteld heeft moet mi nimaal 10 jaar zijn. Dit geldt voor alle onderdelen van de drumband. Men kan zich opgeven in het Gil- dehuis elke donderdagavond rond hal f8, en elke zondag rond 11.00 u. VARKENSCONCOURS Door de slechte weersomstandig heden op 18 febr. is toen het var kensconcours afgelast. Dit concours zal nu plaats vinden op zondag 25 maart a.s. op het terrein aan de Bossenhoek. De aanvang is om 1.00 uur. De leden worden op tijd ver wacht om de administratie onder de bomen te verzorgen. LEDENVERGADERING Op maandag 26 maart zal in het Gildehuis een algemene vergadering plaatsvinden. De aanvang is gesteld om 20.00 uur.. Verschillende aktivi- teiten zullen dan aan de orde ko men. OPTREDEN DRUMBAND 25 maart: Drumbandfestival van D.S.V. in Venray. 6 april: Serenade v.w. 50-jarig huwelijksfeest. 8 april: Solistenconcours in Over loon. 20 april: Serenade v.w. 50-jarig huwelijksfeest. 21 april: Uitwisseling met Blerick door tegenbezoek. 29 april: Drumbandfestival in Venray van St. Petrus Banden. 20 mei: Gildedag in Haps. 27 mei: Europees koningschieten in Peer (België). 30 juni: Koningschieten en feest avond. 23 juni: Federatief drumbandfes tival in Holthees. Openstelling van het gemeentehuis Het gemeentehuis, Maashese weg 1, is op werkdagen ge opend van 9 tot 12 uur. Bo vendien kan men op donder dagmiddag van 16.00 tol 17.30 uur bij de afdeling bevolkings zaken terecht voor het afha len van paspoorten, rijbewij zen e.d. Gesprekken met ambtenaren buiten de openingstijden van het gemeentehuis, uitsluitend na telefonisch afspraak, (tel. 04780-38 38). SPREEKUREN B. EN W. Burgemeester mr. H. J. M. Defesche maandag van 10.00 tot 11.00 uur. Wethouder G. H. Schols: maandag van 10 tot 11 uur. Wethouder mevr. A. P. Rut- ten-Tielen: woensdag van 17.30 tot 18.30 uur. Wethouder Joh. Loonen maandag van 10 tot 11 uur. Wethouder J. van Oers maandag van 10 tot 11 uur. Wanneer een spreekuur ver valt wordt dit in de rubriek „Gemeentepraat" bekend ge maakt. Met de burgemeester en de wethouders kan ook telefo nisch een afspraak worden ge maakt via de secretaresse van het college, mevr. M. v. d. Leeuw (tel. 04780-3838 toestel 117). Het postadres van het ge meentehuis luidt: Gemeente Venray Postbus 500 5800 AM Venray. Vroeger kwam de Rijn bij Lobith zonder 'meer' in ons land. Nu doet hij dat met vuil en soms zelfs giftig water. Hij is waterleverancier en riool tegelijk. Daarom moet over hem gewaakt worden in een parlement, waarvan de leden weten, dat ze rechtstreeks gekozen worden door de ge- en verbruikers van het Rijnwater. Kies Europa juni 1979

Peel en Maas | 1979 | | pagina 11