Volgende week vrijdag opening van School voor speciaal onderwijs te Yenray OPEN DAG Alweer een nieuwe schoolsoort te Venray; weer een nieuwe onderwijs vorm? Neen, niets van dat alles, wèl een nieuwe naam, namelijk voor het nieuwe schoolgebouw van de onder tussen alweer bijna 7 jaar bestaande l.,O M.-school te Venray. LIGGING Het nieuwe schoolgebouw ,,'t Groe- newold" is ongelegen aan 't Groene- woltsepad 2. Het ligt nabij het Bosch- veldcollege en het Sportpark „De Wieen". en Sporthal „De Wetteling" te Venray. De school is het best bereikbaar via dat deel van de Zuidsingel dat gele gen is tussen de kruising Westsingel/ Langstraat en de kruising Zuidsin- gel/Leunseweg. JONGE TAK VAN SPECIAAL ONDERWIJS Pas sinds 1949 is in ons land de richting mogelijk van scholen voor kinderen met leer- en opvoedings moeilijkheden: L.O.M.-scholen. In 1953 telde Nederland pas 8 LO.M.scholen. In 1958 waren dat er J3. In 1970 hadden we 142 scholen met gemiddeld elk ruim 100 leerlin gen. In Limburg werd in 1968 de 10e LO.M.-school opgericht. Tot in 1971 was Noord-Limburg aangewezen op de L.O.M.scholen in Venlo en Nijmegen, met als gevolg: overbevolkte scholen en ellenlange wachtlijsten. Veel kinderen die voor plaatsing op een L.O.M.-school duidelijk in aanmerking kwamen, bleven daar door in de eigen woonplaats op de lagere school, met alle gevolgen van dien. DE START VAN VENRAY Al enkele jaren was ook in deze regio geijverd door de vestiging van een dergelijke school in Venray. De in 1971 opgerichte Stichting „O.M.school Venray, vanaf toen tot met heden onder voorzitterschap van de heer L. A. Nelissen, kreeg in 1971 van het Ministerie van Onder wijs en Wetenschappen, toestemming ,ot 't oprichten van een L.O.M.school e Venray. Een en ander was geba seerd op een in 1968, door het R.K. Centraal Bureau voor Onderwijs en Opvoeding, gebaseerde nota omtrent een spreidingsplan voor katholieke L.O.M.-scholen. De school startte begin 1972 als streekschool voor de gemeenten Ven ray, Horst, Sevenum, Meerlo-Wans- sum, Broekhuizen en het zuidelijk ledeelte van de gemeentes Vier ingsbeek en Bergen, alsmede Lot- um. Rond 1972 kwam er in onze regio enige verlichting, wat de plaatsings mogelijkheden betreft, door de nieu we L.O.M.-scholen in Mook (aug. '71), Boxmeer (aug. '72) en te Venray (jan. 72). Doch dit bleek later nog niet vol doende te zijn. Zou de Venrayse school per januari 1972 met 3 groe pen starten; weldra bleek dat het ge zien de enorme wachtlijst nodig was te starten met 4 groepen (62 leerlin gen). Reeds voor de start immers was een lijst met een aantal van 90 potentiële leerlingen bekend. Deze start vond plaats in de zuide lijke vleugel van de Venrayse M.L.K. school „De Essel". Deze huisvesting was bedoeld als tijdelijk: 3 groepen werden onderge bracht in lokalen, de 4e groep werd in een van schotten voorzien gedeel te van de gang ondergebracht. We hadden daar tevens het medegebruik van de gymzaal. j Reeds in 1972 bleek duidelijk de noodzaak van meer ruimte beschik baar te krijgen-en de wens te komen tot een definitieve huisvesting. DE EERSTE VERHUIZING In Peel en Maas van 20 oktober vindt U het bericht met de kop: „Venrays L.O.M.-school gaat ver huizen". We verlieten toen „De Essel" (naar later zou blijken slechts vcor tijde lijk) en venden onderdak in een te verbouwen houten noodgebouw, eer tijds tekenkamer van Rank-Xerox. Dit werd geplaatst tegenover de hoofdingang van het Boschveldcol- lege, op het terrein van 't Sportpark. Wat later zou als naaste buurman ide Sporthal „De Wetteling" verschij nen. Ook deze huisvesting was bedoeld als tijdelijk: een huisnummer hebben we daar nooit gehad. Ons adres was: Zuidsingel/hoek Kruisstraat onge- [nummerd. In dit gebouw was ruimte voor de vorming van een vijfde groep. Bij het uitzien naar een definitieve [huisvesting voor de school kwam na meerdere terreinkeuzes een terrein uit de bus, gelegen aan de overzijde van deze Zuidsingel. Maar voor het zover was, zou de LO.M.-school nog enige andere om zwervingen maken, een episode die met recht „de tragedie der huisves ting" te noemen is, daar de school over meerdere gebouwen verdeeld was. ANDERE OMZWERVINGEN In 1973 was, ondanks de vorming van een vijfde groep, waardoor ruim 80 leerlingen een plaatsje vonden, de wachtlijst enorm toegenomen en werd in het najaar wederom beslo ten tot uitbreiding en wel met twee groepen. Daartoe werden wederom tijdelijk twee lokalen van de M.L.K.-school „De Essel" benut. Zodoende bestond er een opvangmogelijkheid voor on geveer 115 - 120 leerlingen. Doch wederom onvoldoende: in augustus '74 werden 20 leerlingen in de gelegenheid gesteld naar de nieuw grove, niet al te vaktechnische aan duidingen geven. We kunnen de bevolking van deze school het best aanduiden door hier na in een aantal punten aan te ge ven welke kinderen het NIET zijn, om vervolgens wat aanduidingen en typeringen te maken, die bij onze kinderen WEL voorkomen. WAT ZIJN L.O.M.-KINDEREN? 1. De leerlingen van 't Groenewold vertonen GEIEN ernstige zintuig- opgerichte L.O M.-schcol te Horst te gaan, terwijl de nieuwe leerlingen afkomstig uit de gemeenten Horst en Sevenum voortaan niet langer naar Venray zouden gaan maar naar Horst. Als gymzalen werden naast de zaal in „de Essel", ook gebruikt: de ge meentelijke gymzaal in het houten gebouw op de hoek Zuidsingel/Leun- seweg en tijdelijk ook een ruimte in het oude gymnasium aan de Leunse- weg. We naderen nu het einde der tra gedie. In augustus 1974 verhuisden de 3 jongste groepen naar lokalen in „Den Hoebert", gelegen aan de West singel. Tot Pasen '78 zou er regelma tig gependeld worden tussen Den Hoebert en het houten noodgebouw. In ,,'t Pröpke", de schoolkrant van onze L.O.M.-school, lezen wij dat op 23 mei 1977 de eerste steen is gelegd. Leerlingen en personeel hebben toen een of meer stenen kunnen metselen van een muur in de gemeenschaps ruimte. Onder de Paasvakantie in 1978 na men het personeel en enkele mede werkende ouders de hlijde taak op zich alles te verhuizen naar de ge- reedlgekcmen nieuwbouw, waarin op 3 april de eerste lessen werden ge geven. SPECIAAL ONDERWIJS Scholen voor-buitengewoon of spe ciaal onderwijs. Wanneer een kind binnen het kleu ter- of gewoon lager onderwijs (ba sisschool) problemen te zien geeft, die binnen het gewone lager onder wijs niet op te lossen zijn, dan be staat de mogelijkheid dit kind via de S.A.B.O. (waarover straks meer) aan te melden voor toelating op een van de scholen voor buitengewoon of speciaal onderwijs. Het jongste Besluit Buitengewoon Onderwijs (1967) onderscheidt 20 vormen van buitengewoon onderwijs. In Noord-Limburg kennen we hier van een zevental soorten. In Venlo vinden we vijf soorten, die in Venray niet voorkomen: een school voor langdurig zieke kinderen. een school voor woonwagenkamp kinderen. een school voor lichamelijk ge brekkige kinderen (Maria Auxi- liatrix). een school voor moeilijk opvoed bare kinderen ('t Poortje). een school voor zeer moeilijk le rende kinderen (Vijverhof). Venray kent 2 soorten scholen voor speciaal onderwijs: de Essel en 't Groenewold. Scholen voor moeilijk lerende kinderen vinden we behalve in Venray (de Essel) ook te Gennep, Helden en Venlo. Over de Essel is in Peel en Maas een uitgebreid artikel verschenen, waarnaar wij gemakshalve verwij zen. Scholen voor kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden komen behalve in Venray ('t Groenewold) ook voor in Horst en Venlo. DE L.O.M.-SCHOOL IS EEN SCHOOL VOOR SPECIAAL ONDERWIJS De L.O.M.-school is een school voor kinderen met leer- en opvoe dingsmoeilijkheden. aldus de wetge ver. Wij gebruiken de term speciaal onderwijs. Om U een inzicht te geven wat voor kinderen deze soort school voor speciaal onderwijs bevolken, willen wij hier niet met wetenschappelijke omschrijvingen komen, maar wat lijke of lichamelijke gebreken, of een emotionele, karakterologische gestoordheid, zoals we aantreffen bij kinderen met een leerbelem- msring. Bijvoorbeeld dove en blinde kinderen. 2. Onze kinderen zijn gemiddeld be gaafd en hebben dus normale ver standelijke mogelijkheden. 3. Ondanks het ontbreken van ern stige leerbelemmeringen, ondanks de minstens gemiddelde verstan delijke mogelijkheden, vertonen deze kinderen toch, tegen de ver wachting in (dus) leermoeilijkhe den. We zien met andere woorden uifc- valsverschijnselen in diverse funkties en bepaalde leervoor waarden. Zijn deze leermoeilijk heden in ERNSTIGE mate aan wezig, zodat met grote zekerheid vastgesteld kan worden dat deze kinderen het gewone kleuter- of lager onderwijs niet op de gebrui kelijke manier, ook met extra hulp aldaar, met vrucht kunnen volgen, dan valt te denken aan plaatsing op een L.O.M.-school. 4. Er is veelal sprake van een dui delijke achterstand in schoolpres taties op één of meer leergebie den. Het L.O.M.-kind presteert bij le zen, zuiver schrijven en/of reke nen niet zo veel als wordt ver wacht. Het zijn de kleuters die wegens onvoldoende leervoor waarden niet toe zijn aan de eerste klas. Het zijn kinderen met lees- en/of taalmoeilijkheden. 5. Vaak zien we, al of niet met het bovenstaande gecombineerd, ook problemen met de leer- en werk houding, problemen die zich uit strekken over de gehele persoon lijkheid. Het zijn kinderen die gauw ont moedigd zijn, die de moed laten zakken, die bang zijn om fouten te maken, te falen en die snel dichtklappen. Het zijn kinderen met concentra tiestoornissen, ze kunnen de aan dacht niet bij het werk houden, ze zijn snel moe. Het zijn kinderen waarvan men zegt: „hij is zo slordig, hij is zo speels, hij is zo onrustig en over- beweeglijk". Het zijn kinderen die men betitelt met: „hij kan wel, maar hij wil niet". Het zijn kinderen die hun omge ving prikkelbaar en soms wanho pig maken. Het zijn soms kinderen met een laag tempo, ze zijn nooit op tijd met hun werk klaar. Het zijn kinderen die moeilijk le ren wat links en rechts is, wat het eerste en laatste is. Ze han teren leermateriaal niet met de schrijfhand. Het zijn kinderen die moeilijk een wat langere voorgezegde zin kun nen onthouden. Vanzelfsprekend komen boven staande typeringen niet bij al on ze kinderen voor. DE S C H O O L PAST ZICH AAN! Was het nog niet lang geleden zó, dat het kind zich maar aan moest passen aan alles wat met de school te maken had, tegenwoordig probeert het onderwijs zich waar mogelijk aan te passen aan het kind. Heel in het bijzonder geldt dat eigenlijk voor het onderwijs aan een L.O.M.-school. Waar het maar even kan proberen we de kinderen op onze school zo veel mogelijk individueel te benade ren. Een belangrijke voorwaarde voor zo'n persoonlijke benadering is een beperkte groepsgrootte: het L.O.M.- onderwijs ligt met een gemiddelde van zo'n zestien leerlingen per groep duidelijk onder het gemiddelde aan tal leerlingen per klas in het g.l.o. 30). Dit stelt de groepsleerkracht op onze school in staat zoveel moge lijk aandacht te schenken aan elke leerling afzonderlijk. Het onderwijs op 't Groenewold sluit zoveel mogelijk aan bij de mo gelijkheden van iedere leerling. In de morgenuren is er rekenen en taal in zogenaamde nivo-groepen. Dat betekent dat de kinderen terecht komen in één van de zeven groe pen die de school telt. En wel in die groep waar hij/zij met zijn/haar pres taties op reken- of taalgebied het meest op zijn plaats is. Zo is het mo gelijk dat een leerling die bij voorbeeld nog niet ver gevorderd is met rekenen terecht komt in bijv. nivogroep vier, maar wat later op de dag plaats kan nemen in bijv. taal groep zes of zeven, omdat zijn pres taties met taal veel beter zijn. Het mag nu duidelijk zijn dat in de nivo- groepen zoveel mogelijk die kinde ren bij elkaar in groepen zitten, die allemaal min of meer hetzelfde kun nen presteren, of anders gezegd: on geveer hetzelfde nivo hebben. In de middaguren en op woensdag morgen werken we op onze school in leefgroepen. De kinderen zijn dan in zeven groepen ingedeeld. Meestal zit ten dan de leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep. Gedurende dit schooljaar vindt in de laatstgenoemde groepssamenstel ling voor het eerst ook het lees onderwijs plaats. Werkten we tot voor kort ook met lezen in nivogroe- pen. nu is het leesonderwijs zó aan gepast bij het kunnen van elke leer ling afzonderlijk, dat een proefne ming met het werken in andere groepssamenstelling kinderen met uiteenlopende nivo's ons zinvol leek. Naast rekenen, lezen en taal hou den we ons op onze school bezig met precies dezelfde vakken als in het gewoon lager onderwijs. Zo komt in de middaguren en op woensdagmorgen de wereldoriëntatie aan de orde; we hechten veel waar de aan de creatieve ontwikkeling, ge tuige o.a. de ene middag handen arbeid/handwerken per groep; twee maal per week is er drie kwartier gymnastiek en eenmaal per week is er voor elke groep zwemles. ANDERE AKTIVITEITEN OP ONZE SCHOOL In de loop van elk schooljaar or ganiseert het team van 't Groene wold, daarbij ook geholpen door een aantal aktieve ouders, een aantal ak- tiviteiten, waarin de leerlingen de kans krijgen zich op allerlei moge lijke manieren te ontplooien. Zo is er voor de hogere groepen het jaarlijkse schoolkamp van drie dagen, waarin men in andere om standigheden met elkaar omgaat en elkaar vaak ook beter leert kennen; voor de lagere groepen is er elk jaar een dagje op stap om leuke dingen te zien en/of te doen; zo zijn er elk jaar de twee sportdagen: één waarop de kinderen van gelijke leeftijd el- kéér kunnen testen op het sportieve vlak en één dag die in het teken van groepswedstrijden staat, In de vorm van een soort zeskamp. Afgelopen schooljaar was er ook een bonte kermis, mee-georganiseerd door de schoolverlaters: het bleek een schot in de roos, daarom ook dit schooljaar weer! Ontmoetingen op het sportieve vlak met andere scholen uit Venray e.o. mogen in deze reeks van akti- viteiten niet onvermeld blijven. TOELATING EN BEGELEIDING Wanneer een kind binnen het kleuter- of gewoon lager onderwijs problemen geeft, waarvan de leer kracht veronderstelt dat deze niet binnen het lager onderwijs op te los sen zijn. dan bestaat in Noord-Lim burg de mogelijkheid om via de Stichting Adviesdienst Buitengewoon Onderwijs (S.A.B.O.) zo'n kind aan te melden voor toelating op een van de scholen voor buitengewoon onder wijs in de regio. De aanmelding kan door iedereen gedaan worden, voorwaarde is wel dat de ouders op de hoogte zijn van de bedoeling en ook akkoord gaan met de aanmelding. Na een pedagogisch-didaktisch, een psychologisch en een medisch onder zoek wordt in een bespreking een advies geformuleerd. Aan deze be spreking wordt deelgenomen door de toelatingscommissie t.w.: de hoofden van Bu.O.-scholen de psycholoog van de S.A.B.O., de schoolarts en door de pedagoog-didakticus van de O.B.D. en het hoofd en/of de leer- Gedurende de gehele dag is er ex tra veel aandacht voor het gedrag van de kinderen in de groep of af zonderlijk; juist ook omdat sommige leerlingen in het sociaal funktione- ren nog wel eens problemen onder vinden. In de gehele organisatie van 't Groenewold nemen het team en teamleider een belangrijke plaats in. Het team bestaat uit leerkrachten die voor het werken aan een L.O.M.- school een speciale opleiding genoten hebben of nog volgen. Regelmatig is op onze school een psycholoog aan wezig. Tevens beschikken we over een remedial-teacher, die zich met name bezig houdt met het geven van extra hulp aan leerlingen af zonderlijk of in kleine groepjes. On ze logopediste is eveneens dagelijks op school aanwezig en werkt samen met de kinderen aan een juiste spraak. Onze administratrice en de concierge maken het dertiental com pleet. Al deze mensen zijn betrokken bij de hulp aan de leerlingen. Geregeld vinden er binnen het onderwijs be sprekingen plaats, waarin wordt na gegaan hoe de vorderingen zijn of wat de moeilijkheden zijn waarmee de afzonderlijke leerling te kampen heeft. Tweemaal per jaar worden er re ken-. leer- en taaltesten afgenomen om na te gaan óf, en zo ja wélke vorderingen zijn gemaakt. Mede met behulp van deze gegevens wordt be zien wat de beste manier van aanpak is voor de naaste toekomst. Naast deze testen vindt er als een leerling twee jaar op onze school is een nieuw psychologisch onder zoek plaats, in feite een herhaling van het onderzoek dat al gebeurde bij het toelatingsonderzoek. kracht van de school waarvan het kind afkomstig is. In een gesprek met ouders wordt dan het onderzoek en het advies be sproken. De ouders beslissen uitein delijk of zij hun kind al of niet plaat sen op een school voor buitengewoon onderwijs. Wanneer een kind het onderwijs aan de L.O.M.-school 't Groenewold volgt dan wordt er regelmatig over de problemen en mogelijkheden van het kind overlegd door de leerkrach ten, de logopediste en het begelei dingsteam (hoofd, psycholoog en jeugdarts). Door regelmatig onderzoek en overleg kan het kind gevolgd wor den in zijn ontwikkeling en kan steeds op tijd bijgestuurd worden wanneer dit nodig blijkt. SCHOOL EN GEZIN Het spreekt voor zich dat juist met betrekking tot kinderen met leer- en/of opvoedingsmoeilijkheden de kontakten tussen school en gezin van groot belang zijn. Leerkachten kunnen veel leren van ouders en ouders van de school. Het is belangrijk dat de verschillen de leefwerelden van het kind bij el kaar aansluiten en dat door weder zijds advies en overleg gezorgd wordt voor een zo goed mogelijke ontwikkelingsmogelijkheid. Het is van groot belang voor het kind om te ervaren dat het door iedereen geaccepteerd wordt met zijn problemen, en gewaardeerd wordt in zijn mogelijkheden. Zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde kunnen bij het kind pas groeien, wanneer het in zijn om geving ervaart iets te betekenen. Bezien vanuit de gezamenlijke ver antwoordelijkheid voor het kind is regelmatig kontakt tussen ouders en school noodzakelijk. Dit gebeurt na tuurlijk tijdens rapportbesprekingen en ouderavonden. Ook wordt erop aangedrongen om tussentijds de on derlinge kontakten te blijven onder houden. De verantwoordelijkheid voor het gehele schoolgebeuren komt ook tot uiting in de vertegenwoordiging van de ouders in het schoolbestuur. Daar naast zijn veel ouders aktief in de oudervereniging. Geholpen wordt met allerlei schoolse aktiviteiten en er wordt meegedacht in het onder wij sgebeuren. Kontakten tussen school en gezin en tussen ouders onderling zijn ook noodzakelijk vanwege de mogelijke problemen die kunnen voortvloeien uit plaatsing binnen het speciaal on derwijs ten aanzien van het sociaal kontakt in de eigen woonomgeving. Het kind zit op een andere school en mist daardoor allerlei dagelijkse kontakten met buurtgenootjes. Daar bij komt nog dat het kind als „an ders" wordt gezien en misschien wel geplaagd wordt omdat hij op een L.O.M.-school zit. Het gevaar is groot dat het kind bij een plaatsing vriendjes en vriendinnetjes verliest in de eigen buurt. Natuurlijk komen er kontakten bij op de nieuwe school, maar de vriendschappen in eigen buurt of dorp blijven toch van wezenlijk belang. Daarom moet erop gelet worden dat het kind, dat een andere schcol bezoekt, toch steeds betrekken wordt bij het sociale le ven in de buurt. Ouders kunnen dit doen door an dere kinderen thuis uit te nodigen, hun eigen kind te stimuleren om an dere kinderen cp te zoeken, lid te worden van verenigingen e.d. Ook de school waar het kind ge zeten heeft, kan erg behulpzaam zijn door het kind bij allerlei aktiviteiten te betrekken. De L.O.M.-school zelf zal moeten proberen om door informatie naar de ouders, naar de kinderen zelf en naar de samenleving begrip bij te brengen voor de problemen van het kind met leer- en opvoedingsmoei lijkheden. Hierdoor zal wellicht be reikt worden dat het kind zich mede door de „vriendelijke" sociale om geving optimaal kan ontwikkelen. TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN Het kind met leer- en opvoedings moeilijkheden heeft binnen het kleu ter of gewoon lager onderwijs pro blemen ondervonden, die het leer proces belemmerden. Bij de plaat sing op een L.O.M.-school zijn deze problemen niet ineens verdwenen. Alleen de voorwaarden zijn zodanig dat de leermoeilijkheden beter kun nen worden aangepakt. Het kind komt dikwijls met een leerachter- stand op school en we mogen niet verwachten dat deze achterstand in korte tijd kan worden weggewerkt. Het kind zal in veel gevallen pro blemen blijven houden. De L.O.M.- school kan ervoor zorgen dat de pro blemen minder worden of dat de mo gelijkheden geschapen worden voor vooruitgang ondanks problemen. Wanneer we bekijken waar de kinderen die de L-O.M.-school ver laten, naar toe gaan, dan zien we dat de meesten in aanmerking komen voor het lager beroepsonderwijs (L.B.O.). Hiervan gaat ongeveer de helft naar het individuele beroeps onderwijs (I.B.O.), terwijl de andere helft toegelaten wordt tot L.T.S., Biologische school, L.E.A.O. of L.H. N.O. Enkele leerlingen kunnen naar de M.A.V.O. Onze ervaringen met de prestaties van oud-leerlingen in het vervolg onderwijs zijn goed. Zij blijken zich doorgaans voldoende kennis en per soonlijkheid te hebben eigengemaakt om met succes het vervolgonderwijs te doorlopen. HET GEBOUW Architectenbureau Lerou ontwierp een gebouw, dat in de dagelijkse schoolpraktijk een verademing ge noemd mag worden. Rondom de ruime gemeenschapsruimte en de daaraan gelegen patio zijn de zeven groepen. Op vrijdag 6 oktober aan staande zal om 4 uur dt nieuwbouw van 't Groenewold gelegen aan "t Groenewoltse- pad 2, nabij de Sporthal en hel Boschveldcollege. officieel ge opend worden. Aansluitend zal een receptie plaatsvinden. De daarop volgende dag, za terdag 7 oktober, is het op de „open dag" voor genodigden en alle geïnteresseerden mo gelijk 't nieuwe schoolgebouw te bezichtigen. Tevens zal het mogelijk zijr kennis te maken met het daar gegeven onderwijs. Dit is mo gelijk tussen 10 en 12 uur en in de namiddag tussen 2 en 4 uur. een handenarbeidlokaal, dienstruim ten, gymnastiekzaal en en twee kleu terklassen gelegen. De groepslokalen verspringen ten opzichte van elkaar, zodat er in de school diverse gezellige hoekjes zijn ontstaan, waar allerlei aktiviteiten kunnen plaatsvinden. Vlak bij de hogere groepen is in zo'n ruimte het documentatiecentrum gevestigd. Aan de zuidzijde van de school direkt naast de aanvangsgroepen zijn twee lokalen voor nog te stich ten kleuterklassen te vinden. Aan die zijde van het gebouw ligt eveneens de ruime gymzaal met bij behorende kleedlokalen en douche ruimtes. Direkt naast de hoofdingang treft men vlak bij elkaar de kamers van administratrice, team/teamleider, arts psycholoog'remediale hulp, logope diste. De speelplaats is verdeeld in twee stukken: het kleiner stuk met de heerlijke zandbak is voor de eerste en tweede groep, het grotere gedeelte voor groep drie tot en met zeven. Het geheel wordt aan één zijde af gescheiden door een muur, waarin op gelijke afstanden een hoek is ge metseld: daarin zullen de bloemen voor wat fleurigheid moeten gaan zorgen. Plannen voor verdere speelmoge- lijkheden op de speelplaatsen zijn momenteel nog in beraad. ALGEMENE INFORMATIE 't Groenwold is een streekschool. Dat betekent dat naast de 56 leerlin gen uit Venray-kom zelf, nog 17 leerlingen komen uit de rest van Venray, 10 leerlingen uit de gemeen te .Meerlo-Wanssum, 21 leerlingen uit de gemeente Bergen. 5 leerlingen uit de gemeente Vierlingsbeek. 2 leerlingen uit de gemeente Grubben- vorst en 1 leerling uit de gemeente Broekhuizen. Voor de laatstgenoemde kinderen is er dagelijks vóór en né school bus vervoer. Zo rijden er op verschillen de routes 3 bussen en 3 volkswagen busjes. Tussen de middag kunnen deze kinderen op school overblijven. De aanvangstijden zijn overigens wel zo veel mogelijk afgestemd op de kin deren uit de regio. Om de tijd tussen de middag niet al te lang te maken is er een pauze van één uur. Om 13.00 uur begint de school dan weer. Dat betekent dat om 15.15 uur de school uit is en dat de meeste kinderen uit de regio na genoeg gelijkertijd met hun dorps- genootjes thuis komen van school. We zouden dit artikel over de op 6 oktober a.s. officieel te openen L.O.M.-school ,,'t Groenewold" wil len besluiten met een uitnodiging aan U, lezer. Met het lezen van dit artikel hopen wij U een indruk te hebben gegeven van 't Groenewold en het onderwijs op onze school. Er is natuurlijk nog veel meer over te schrijven. Maar hopenlijk heeft dit stuk over onze school bij U interesse opgewekt, mis schien ook wel vragen. Wij willen langs deze weg alle mensen de gelegenheid geven om eens met eigen ogen te komen kijken, en als U vragen hebtze te stel len. Wij willen ze proberen te beant woorden op de OPEN DAG OP ZATERDAG 7 OKTOBER A.8. Van 10 - 12 uur en van 14 - 10 uur houden wij open huis voor iedereen. Wij nodigen U uit: stap gerust over de drempel, wees welkom op: 'T GROENEWOLD Groenewoltsepad 2, Venray (vlabij de sporthal).

Peel en Maas | 1978 | | pagina 5