Volgende week
vrijdag opening van
School voor
speciaal onderwijs
te Yenray
OPEN
DAG
Alweer een nieuwe schoolsoort te
Venray; weer een nieuwe onderwijs
vorm?
Neen, niets van dat alles, wèl een
nieuwe naam, namelijk voor het
nieuwe schoolgebouw van de onder
tussen alweer bijna 7 jaar bestaande
l.,O M.-school te Venray.
LIGGING
Het nieuwe schoolgebouw ,,'t Groe-
newold" is ongelegen aan 't Groene-
woltsepad 2. Het ligt nabij het Bosch-
veldcollege en het Sportpark „De
Wieen". en Sporthal „De Wetteling"
te Venray.
De school is het best bereikbaar via
dat deel van de Zuidsingel dat gele
gen is tussen de kruising Westsingel/
Langstraat en de kruising Zuidsin-
gel/Leunseweg.
JONGE TAK VAN SPECIAAL
ONDERWIJS
Pas sinds 1949 is in ons land de
richting mogelijk van scholen voor
kinderen met leer- en opvoedings
moeilijkheden: L.O.M.-scholen.
In 1953 telde Nederland pas 8
LO.M.scholen. In 1958 waren dat er
J3. In 1970 hadden we 142 scholen
met gemiddeld elk ruim 100 leerlin
gen.
In Limburg werd in 1968 de 10e
LO.M.-school opgericht.
Tot in 1971 was Noord-Limburg
aangewezen op de L.O.M.scholen in
Venlo en Nijmegen, met als gevolg:
overbevolkte scholen en ellenlange
wachtlijsten.
Veel kinderen die voor plaatsing
op een L.O.M.-school duidelijk in
aanmerking kwamen, bleven daar
door in de eigen woonplaats op de
lagere school, met alle gevolgen van
dien.
DE START VAN VENRAY
Al enkele jaren was ook in deze
regio geijverd door de vestiging van
een dergelijke school in Venray.
De in 1971 opgerichte Stichting
„O.M.school Venray, vanaf toen tot
met heden onder voorzitterschap
van de heer L. A. Nelissen, kreeg in
1971 van het Ministerie van Onder
wijs en Wetenschappen, toestemming
,ot 't oprichten van een L.O.M.school
e Venray. Een en ander was geba
seerd op een in 1968, door het R.K.
Centraal Bureau voor Onderwijs en
Opvoeding, gebaseerde nota omtrent
een spreidingsplan voor katholieke
L.O.M.-scholen.
De school startte begin 1972 als
streekschool voor de gemeenten Ven
ray, Horst, Sevenum, Meerlo-Wans-
sum, Broekhuizen en het zuidelijk
ledeelte van de gemeentes Vier
ingsbeek en Bergen, alsmede Lot-
um.
Rond 1972 kwam er in onze regio
enige verlichting, wat de plaatsings
mogelijkheden betreft, door de nieu
we L.O.M.-scholen in Mook (aug. '71),
Boxmeer (aug. '72) en te Venray (jan.
72).
Doch dit bleek later nog niet vol
doende te zijn. Zou de Venrayse
school per januari 1972 met 3 groe
pen starten; weldra bleek dat het ge
zien de enorme wachtlijst nodig was
te starten met 4 groepen (62 leerlin
gen). Reeds voor de start immers
was een lijst met een aantal van 90
potentiële leerlingen bekend.
Deze start vond plaats in de zuide
lijke vleugel van de Venrayse M.L.K.
school „De Essel".
Deze huisvesting was bedoeld als
tijdelijk: 3 groepen werden onderge
bracht in lokalen, de 4e groep werd
in een van schotten voorzien gedeel
te van de gang ondergebracht. We
hadden daar tevens het medegebruik
van de gymzaal.
j Reeds in 1972 bleek duidelijk de
noodzaak van meer ruimte beschik
baar te krijgen-en de wens te komen
tot een definitieve huisvesting.
DE EERSTE VERHUIZING
In Peel en Maas van 20 oktober
vindt U het bericht met de kop:
„Venrays L.O.M.-school gaat ver
huizen".
We verlieten toen „De Essel" (naar
later zou blijken slechts vcor tijde
lijk) en venden onderdak in een te
verbouwen houten noodgebouw, eer
tijds tekenkamer van Rank-Xerox.
Dit werd geplaatst tegenover de
hoofdingang van het Boschveldcol-
lege, op het terrein van 't Sportpark.
Wat later zou als naaste buurman
ide Sporthal „De Wetteling" verschij
nen.
Ook deze huisvesting was bedoeld
als tijdelijk: een huisnummer hebben
we daar nooit gehad. Ons adres was:
Zuidsingel/hoek Kruisstraat onge-
[nummerd. In dit gebouw was ruimte
voor de vorming van een vijfde
groep.
Bij het uitzien naar een definitieve
[huisvesting voor de school kwam na
meerdere terreinkeuzes een terrein
uit de bus, gelegen aan de overzijde
van deze Zuidsingel.
Maar voor het zover was, zou de
LO.M.-school nog enige andere om
zwervingen maken, een episode die
met recht „de tragedie der huisves
ting" te noemen is, daar de school
over meerdere gebouwen verdeeld
was.
ANDERE OMZWERVINGEN
In 1973 was, ondanks de vorming
van een vijfde groep, waardoor ruim
80 leerlingen een plaatsje vonden,
de wachtlijst enorm toegenomen en
werd in het najaar wederom beslo
ten tot uitbreiding en wel met twee
groepen.
Daartoe werden wederom tijdelijk
twee lokalen van de M.L.K.-school
„De Essel" benut. Zodoende bestond
er een opvangmogelijkheid voor on
geveer 115 - 120 leerlingen.
Doch wederom onvoldoende: in
augustus '74 werden 20 leerlingen in
de gelegenheid gesteld naar de nieuw
grove, niet al te vaktechnische aan
duidingen geven.
We kunnen de bevolking van deze
school het best aanduiden door hier
na in een aantal punten aan te ge
ven welke kinderen het NIET zijn,
om vervolgens wat aanduidingen en
typeringen te maken, die bij onze
kinderen WEL voorkomen.
WAT ZIJN L.O.M.-KINDEREN?
1. De leerlingen van 't Groenewold
vertonen GEIEN ernstige zintuig-
opgerichte L.O M.-schcol te Horst te
gaan, terwijl de nieuwe leerlingen
afkomstig uit de gemeenten Horst en
Sevenum voortaan niet langer naar
Venray zouden gaan maar naar
Horst.
Als gymzalen werden naast de zaal
in „de Essel", ook gebruikt: de ge
meentelijke gymzaal in het houten
gebouw op de hoek Zuidsingel/Leun-
seweg en tijdelijk ook een ruimte in
het oude gymnasium aan de Leunse-
weg.
We naderen nu het einde der tra
gedie. In augustus 1974 verhuisden
de 3 jongste groepen naar lokalen in
„Den Hoebert", gelegen aan de West
singel. Tot Pasen '78 zou er regelma
tig gependeld worden tussen Den
Hoebert en het houten noodgebouw.
In ,,'t Pröpke", de schoolkrant van
onze L.O.M.-school, lezen wij dat op
23 mei 1977 de eerste steen is gelegd.
Leerlingen en personeel hebben toen
een of meer stenen kunnen metselen
van een muur in de gemeenschaps
ruimte.
Onder de Paasvakantie in 1978 na
men het personeel en enkele mede
werkende ouders de hlijde taak op
zich alles te verhuizen naar de ge-
reedlgekcmen nieuwbouw, waarin op
3 april de eerste lessen werden ge
geven.
SPECIAAL ONDERWIJS
Scholen voor-buitengewoon of spe
ciaal onderwijs.
Wanneer een kind binnen het kleu
ter- of gewoon lager onderwijs (ba
sisschool) problemen te zien geeft,
die binnen het gewone lager onder
wijs niet op te lossen zijn, dan be
staat de mogelijkheid dit kind via
de S.A.B.O. (waarover straks meer)
aan te melden voor toelating op een
van de scholen voor buitengewoon
of speciaal onderwijs.
Het jongste Besluit Buitengewoon
Onderwijs (1967) onderscheidt 20
vormen van buitengewoon onderwijs.
In Noord-Limburg kennen we hier
van een zevental soorten.
In Venlo vinden we vijf soorten,
die in Venray niet voorkomen:
een school voor langdurig zieke
kinderen.
een school voor woonwagenkamp
kinderen.
een school voor lichamelijk ge
brekkige kinderen (Maria Auxi-
liatrix).
een school voor moeilijk opvoed
bare kinderen ('t Poortje).
een school voor zeer moeilijk le
rende kinderen (Vijverhof).
Venray kent 2 soorten scholen
voor speciaal onderwijs: de Essel en
't Groenewold. Scholen voor moeilijk
lerende kinderen vinden we behalve
in Venray (de Essel) ook te Gennep,
Helden en Venlo.
Over de Essel is in Peel en Maas
een uitgebreid artikel verschenen,
waarnaar wij gemakshalve verwij
zen.
Scholen voor kinderen met leer-
en opvoedingsmoeilijkheden komen
behalve in Venray ('t Groenewold)
ook voor in Horst en Venlo.
DE L.O.M.-SCHOOL IS EEN
SCHOOL VOOR
SPECIAAL ONDERWIJS
De L.O.M.-school is een school
voor kinderen met leer- en opvoe
dingsmoeilijkheden. aldus de wetge
ver. Wij gebruiken de term speciaal
onderwijs.
Om U een inzicht te geven wat
voor kinderen deze soort school voor
speciaal onderwijs bevolken, willen
wij hier niet met wetenschappelijke
omschrijvingen komen, maar wat
lijke of lichamelijke gebreken, of
een emotionele, karakterologische
gestoordheid, zoals we aantreffen
bij kinderen met een leerbelem-
msring. Bijvoorbeeld dove en
blinde kinderen.
2. Onze kinderen zijn gemiddeld be
gaafd en hebben dus normale ver
standelijke mogelijkheden.
3. Ondanks het ontbreken van ern
stige leerbelemmeringen, ondanks
de minstens gemiddelde verstan
delijke mogelijkheden, vertonen
deze kinderen toch, tegen de ver
wachting in (dus) leermoeilijkhe
den.
We zien met andere woorden uifc-
valsverschijnselen in diverse
funkties en bepaalde leervoor
waarden. Zijn deze leermoeilijk
heden in ERNSTIGE mate aan
wezig, zodat met grote zekerheid
vastgesteld kan worden dat deze
kinderen het gewone kleuter- of
lager onderwijs niet op de gebrui
kelijke manier, ook met extra
hulp aldaar, met vrucht kunnen
volgen, dan valt te denken aan
plaatsing op een L.O.M.-school.
4. Er is veelal sprake van een dui
delijke achterstand in schoolpres
taties op één of meer leergebie
den.
Het L.O.M.-kind presteert bij le
zen, zuiver schrijven en/of reke
nen niet zo veel als wordt ver
wacht. Het zijn de kleuters die
wegens onvoldoende leervoor
waarden niet toe zijn aan de
eerste klas. Het zijn kinderen met
lees- en/of taalmoeilijkheden.
5. Vaak zien we, al of niet met het
bovenstaande gecombineerd, ook
problemen met de leer- en werk
houding, problemen die zich uit
strekken over de gehele persoon
lijkheid.
Het zijn kinderen die gauw ont
moedigd zijn, die de moed laten
zakken, die bang zijn om fouten
te maken, te falen en die snel
dichtklappen.
Het zijn kinderen met concentra
tiestoornissen, ze kunnen de aan
dacht niet bij het werk houden,
ze zijn snel moe.
Het zijn kinderen waarvan men
zegt: „hij is zo slordig, hij is zo
speels, hij is zo onrustig en over-
beweeglijk".
Het zijn kinderen die men betitelt
met: „hij kan wel, maar hij wil
niet".
Het zijn kinderen die hun omge
ving prikkelbaar en soms wanho
pig maken.
Het zijn soms kinderen met een
laag tempo, ze zijn nooit op tijd
met hun werk klaar.
Het zijn kinderen die moeilijk le
ren wat links en rechts is, wat
het eerste en laatste is. Ze han
teren leermateriaal niet met de
schrijfhand.
Het zijn kinderen die moeilijk een
wat langere voorgezegde zin kun
nen onthouden.
Vanzelfsprekend komen boven
staande typeringen niet bij al on
ze kinderen voor.
DE S C H O O L PAST ZICH AAN!
Was het nog niet lang geleden zó,
dat het kind zich maar aan moest
passen aan alles wat met de school
te maken had, tegenwoordig probeert
het onderwijs zich waar mogelijk
aan te passen aan het kind. Heel in
het bijzonder geldt dat eigenlijk voor
het onderwijs aan een L.O.M.-school.
Waar het maar even kan proberen
we de kinderen op onze school zo
veel mogelijk individueel te benade
ren.
Een belangrijke voorwaarde voor
zo'n persoonlijke benadering is een
beperkte groepsgrootte: het L.O.M.-
onderwijs ligt met een gemiddelde
van zo'n zestien leerlingen per groep
duidelijk onder het gemiddelde aan
tal leerlingen per klas in het g.l.o.
30). Dit stelt de groepsleerkracht
op onze school in staat zoveel moge
lijk aandacht te schenken aan elke
leerling afzonderlijk.
Het onderwijs op 't Groenewold
sluit zoveel mogelijk aan bij de mo
gelijkheden van iedere leerling. In
de morgenuren is er rekenen en taal
in zogenaamde nivo-groepen. Dat
betekent dat de kinderen terecht
komen in één van de zeven groe
pen die de school telt. En wel in die
groep waar hij/zij met zijn/haar pres
taties op reken- of taalgebied het
meest op zijn plaats is. Zo is het mo
gelijk dat een leerling die bij
voorbeeld nog niet ver gevorderd is
met rekenen terecht komt in bijv.
nivogroep vier, maar wat later op de
dag plaats kan nemen in bijv. taal
groep zes of zeven, omdat zijn pres
taties met taal veel beter zijn. Het
mag nu duidelijk zijn dat in de nivo-
groepen zoveel mogelijk die kinde
ren bij elkaar in groepen zitten, die
allemaal min of meer hetzelfde kun
nen presteren, of anders gezegd: on
geveer hetzelfde nivo hebben.
In de middaguren en op woensdag
morgen werken we op onze school in
leefgroepen. De kinderen zijn dan in
zeven groepen ingedeeld. Meestal zit
ten dan de leerlingen van ongeveer
dezelfde leeftijd bij elkaar in de
groep.
Gedurende dit schooljaar vindt in
de laatstgenoemde groepssamenstel
ling voor het eerst ook het lees
onderwijs plaats. Werkten we tot
voor kort ook met lezen in nivogroe-
pen. nu is het leesonderwijs zó aan
gepast bij het kunnen van elke leer
ling afzonderlijk, dat een proefne
ming met het werken in andere
groepssamenstelling kinderen met
uiteenlopende nivo's ons zinvol
leek.
Naast rekenen, lezen en taal hou
den we ons op onze school bezig met
precies dezelfde vakken als in het
gewoon lager onderwijs.
Zo komt in de middaguren en op
woensdagmorgen de wereldoriëntatie
aan de orde; we hechten veel waar
de aan de creatieve ontwikkeling, ge
tuige o.a. de ene middag handen
arbeid/handwerken per groep; twee
maal per week is er drie kwartier
gymnastiek en eenmaal per week is
er voor elke groep zwemles.
ANDERE AKTIVITEITEN
OP ONZE SCHOOL
In de loop van elk schooljaar or
ganiseert het team van 't Groene
wold, daarbij ook geholpen door een
aantal aktieve ouders, een aantal ak-
tiviteiten, waarin de leerlingen de
kans krijgen zich op allerlei moge
lijke manieren te ontplooien.
Zo is er voor de hogere groepen
het jaarlijkse schoolkamp van drie
dagen, waarin men in andere om
standigheden met elkaar omgaat en
elkaar vaak ook beter leert kennen;
voor de lagere groepen is er elk jaar
een dagje op stap om leuke dingen
te zien en/of te doen; zo zijn er elk
jaar de twee sportdagen: één waarop
de kinderen van gelijke leeftijd el-
kéér kunnen testen op het sportieve
vlak en één dag die in het teken van
groepswedstrijden staat, In de vorm
van een soort zeskamp.
Afgelopen schooljaar was er ook
een bonte kermis, mee-georganiseerd
door de schoolverlaters: het bleek
een schot in de roos, daarom ook dit
schooljaar weer!
Ontmoetingen op het sportieve
vlak met andere scholen uit Venray
e.o. mogen in deze reeks van akti-
viteiten niet onvermeld blijven.
TOELATING EN BEGELEIDING
Wanneer een kind binnen het
kleuter- of gewoon lager onderwijs
problemen geeft, waarvan de leer
kracht veronderstelt dat deze niet
binnen het lager onderwijs op te los
sen zijn. dan bestaat in Noord-Lim
burg de mogelijkheid om via de
Stichting Adviesdienst Buitengewoon
Onderwijs (S.A.B.O.) zo'n kind aan
te melden voor toelating op een van
de scholen voor buitengewoon onder
wijs in de regio.
De aanmelding kan door iedereen
gedaan worden, voorwaarde is wel
dat de ouders op de hoogte zijn van
de bedoeling en ook akkoord gaan
met de aanmelding.
Na een pedagogisch-didaktisch, een
psychologisch en een medisch onder
zoek wordt in een bespreking een
advies geformuleerd. Aan deze be
spreking wordt deelgenomen door de
toelatingscommissie t.w.: de hoofden
van Bu.O.-scholen de psycholoog van
de S.A.B.O., de schoolarts en door
de pedagoog-didakticus van de
O.B.D. en het hoofd en/of de leer-
Gedurende de gehele dag is er ex
tra veel aandacht voor het gedrag
van de kinderen in de groep of af
zonderlijk; juist ook omdat sommige
leerlingen in het sociaal funktione-
ren nog wel eens problemen onder
vinden.
In de gehele organisatie van 't
Groenewold nemen het team en
teamleider een belangrijke plaats in.
Het team bestaat uit leerkrachten
die voor het werken aan een L.O.M.-
school een speciale opleiding genoten
hebben of nog volgen. Regelmatig is
op onze school een psycholoog aan
wezig. Tevens beschikken we over
een remedial-teacher, die zich met
name bezig houdt met het geven
van extra hulp aan leerlingen af
zonderlijk of in kleine groepjes. On
ze logopediste is eveneens dagelijks
op school aanwezig en werkt samen
met de kinderen aan een juiste
spraak. Onze administratrice en de
concierge maken het dertiental com
pleet.
Al deze mensen zijn betrokken bij
de hulp aan de leerlingen. Geregeld
vinden er binnen het onderwijs be
sprekingen plaats, waarin wordt na
gegaan hoe de vorderingen zijn of
wat de moeilijkheden zijn waarmee
de afzonderlijke leerling te kampen
heeft.
Tweemaal per jaar worden er re
ken-. leer- en taaltesten afgenomen
om na te gaan óf, en zo ja wélke
vorderingen zijn gemaakt. Mede met
behulp van deze gegevens wordt be
zien wat de beste manier van aanpak
is voor de naaste toekomst.
Naast deze testen vindt er als
een leerling twee jaar op onze school
is een nieuw psychologisch onder
zoek plaats, in feite een herhaling
van het onderzoek dat al gebeurde
bij het toelatingsonderzoek.
kracht van de school waarvan het
kind afkomstig is.
In een gesprek met ouders wordt
dan het onderzoek en het advies be
sproken. De ouders beslissen uitein
delijk of zij hun kind al of niet plaat
sen op een school voor buitengewoon
onderwijs.
Wanneer een kind het onderwijs
aan de L.O.M.-school 't Groenewold
volgt dan wordt er regelmatig over
de problemen en mogelijkheden van
het kind overlegd door de leerkrach
ten, de logopediste en het begelei
dingsteam (hoofd, psycholoog en
jeugdarts).
Door regelmatig onderzoek en
overleg kan het kind gevolgd wor
den in zijn ontwikkeling en kan
steeds op tijd bijgestuurd worden
wanneer dit nodig blijkt.
SCHOOL EN GEZIN
Het spreekt voor zich dat juist met
betrekking tot kinderen met leer-
en/of opvoedingsmoeilijkheden de
kontakten tussen school en gezin van
groot belang zijn.
Leerkachten kunnen veel leren
van ouders en ouders van de school.
Het is belangrijk dat de verschillen
de leefwerelden van het kind bij el
kaar aansluiten en dat door weder
zijds advies en overleg gezorgd
wordt voor een zo goed mogelijke
ontwikkelingsmogelijkheid.
Het is van groot belang voor het
kind om te ervaren dat het door
iedereen geaccepteerd wordt met zijn
problemen, en gewaardeerd wordt in
zijn mogelijkheden.
Zelfvertrouwen en het gevoel van
eigenwaarde kunnen bij het kind pas
groeien, wanneer het in zijn om
geving ervaart iets te betekenen.
Bezien vanuit de gezamenlijke ver
antwoordelijkheid voor het kind is
regelmatig kontakt tussen ouders en
school noodzakelijk. Dit gebeurt na
tuurlijk tijdens rapportbesprekingen
en ouderavonden. Ook wordt erop
aangedrongen om tussentijds de on
derlinge kontakten te blijven onder
houden.
De verantwoordelijkheid voor het
gehele schoolgebeuren komt ook tot
uiting in de vertegenwoordiging van
de ouders in het schoolbestuur. Daar
naast zijn veel ouders aktief in de
oudervereniging. Geholpen wordt
met allerlei schoolse aktiviteiten en
er wordt meegedacht in het onder
wij sgebeuren.
Kontakten tussen school en gezin
en tussen ouders onderling zijn ook
noodzakelijk vanwege de mogelijke
problemen die kunnen voortvloeien
uit plaatsing binnen het speciaal on
derwijs ten aanzien van het sociaal
kontakt in de eigen woonomgeving.
Het kind zit op een andere school
en mist daardoor allerlei dagelijkse
kontakten met buurtgenootjes. Daar
bij komt nog dat het kind als „an
ders" wordt gezien en misschien wel
geplaagd wordt omdat hij op een
L.O.M.-school zit. Het gevaar is
groot dat het kind bij een plaatsing
vriendjes en vriendinnetjes verliest
in de eigen buurt. Natuurlijk komen
er kontakten bij op de nieuwe
school, maar de vriendschappen in
eigen buurt of dorp blijven toch van
wezenlijk belang. Daarom moet erop
gelet worden dat het kind, dat een
andere schcol bezoekt, toch steeds
betrekken wordt bij het sociale le
ven in de buurt.
Ouders kunnen dit doen door an
dere kinderen thuis uit te nodigen,
hun eigen kind te stimuleren om an
dere kinderen cp te zoeken, lid te
worden van verenigingen e.d.
Ook de school waar het kind ge
zeten heeft, kan erg behulpzaam zijn
door het kind bij allerlei aktiviteiten
te betrekken.
De L.O.M.-school zelf zal moeten
proberen om door informatie naar
de ouders, naar de kinderen zelf en
naar de samenleving begrip bij te
brengen voor de problemen van het
kind met leer- en opvoedingsmoei
lijkheden. Hierdoor zal wellicht be
reikt worden dat het kind zich mede
door de „vriendelijke" sociale om
geving optimaal kan ontwikkelen.
TOEKOMSTMOGELIJKHEDEN
Het kind met leer- en opvoedings
moeilijkheden heeft binnen het kleu
ter of gewoon lager onderwijs pro
blemen ondervonden, die het leer
proces belemmerden. Bij de plaat
sing op een L.O.M.-school zijn deze
problemen niet ineens verdwenen.
Alleen de voorwaarden zijn zodanig
dat de leermoeilijkheden beter kun
nen worden aangepakt. Het kind
komt dikwijls met een leerachter-
stand op school en we mogen niet
verwachten dat deze achterstand in
korte tijd kan worden weggewerkt.
Het kind zal in veel gevallen pro
blemen blijven houden. De L.O.M.-
school kan ervoor zorgen dat de pro
blemen minder worden of dat de mo
gelijkheden geschapen worden voor
vooruitgang ondanks problemen.
Wanneer we bekijken waar de
kinderen die de L-O.M.-school ver
laten, naar toe gaan, dan zien we dat
de meesten in aanmerking komen
voor het lager beroepsonderwijs
(L.B.O.). Hiervan gaat ongeveer de
helft naar het individuele beroeps
onderwijs (I.B.O.), terwijl de andere
helft toegelaten wordt tot L.T.S.,
Biologische school, L.E.A.O. of L.H.
N.O. Enkele leerlingen kunnen naar
de M.A.V.O.
Onze ervaringen met de prestaties
van oud-leerlingen in het vervolg
onderwijs zijn goed. Zij blijken zich
doorgaans voldoende kennis en per
soonlijkheid te hebben eigengemaakt
om met succes het vervolgonderwijs
te doorlopen.
HET GEBOUW
Architectenbureau Lerou ontwierp
een gebouw, dat in de dagelijkse
schoolpraktijk een verademing ge
noemd mag worden. Rondom de ruime
gemeenschapsruimte en de daaraan
gelegen patio zijn de zeven groepen.
Op vrijdag 6 oktober aan
staande zal om 4 uur dt
nieuwbouw van 't Groenewold
gelegen aan "t Groenewoltse-
pad 2, nabij de Sporthal en hel
Boschveldcollege. officieel ge
opend worden. Aansluitend zal
een receptie plaatsvinden.
De daarop volgende dag, za
terdag 7 oktober, is het op de
„open dag" voor genodigden
en alle geïnteresseerden mo
gelijk 't nieuwe schoolgebouw
te bezichtigen.
Tevens zal het mogelijk zijr
kennis te maken met het daar
gegeven onderwijs. Dit is mo
gelijk tussen 10 en 12 uur en
in de namiddag tussen 2 en 4
uur.
een handenarbeidlokaal, dienstruim
ten, gymnastiekzaal en en twee kleu
terklassen gelegen.
De groepslokalen verspringen ten
opzichte van elkaar, zodat er in de
school diverse gezellige hoekjes zijn
ontstaan, waar allerlei aktiviteiten
kunnen plaatsvinden. Vlak bij de
hogere groepen is in zo'n ruimte het
documentatiecentrum gevestigd.
Aan de zuidzijde van de school
direkt naast de aanvangsgroepen
zijn twee lokalen voor nog te stich
ten kleuterklassen te vinden.
Aan die zijde van het gebouw ligt
eveneens de ruime gymzaal met bij
behorende kleedlokalen en douche
ruimtes.
Direkt naast de hoofdingang treft
men vlak bij elkaar de kamers van
administratrice, team/teamleider, arts
psycholoog'remediale hulp, logope
diste.
De speelplaats is verdeeld in twee
stukken: het kleiner stuk met de
heerlijke zandbak is voor de eerste
en tweede groep, het grotere gedeelte
voor groep drie tot en met zeven.
Het geheel wordt aan één zijde af
gescheiden door een muur, waarin
op gelijke afstanden een hoek is ge
metseld: daarin zullen de bloemen
voor wat fleurigheid moeten gaan
zorgen.
Plannen voor verdere speelmoge-
lijkheden op de speelplaatsen zijn
momenteel nog in beraad.
ALGEMENE INFORMATIE
't Groenwold is een streekschool.
Dat betekent dat naast de 56 leerlin
gen uit Venray-kom zelf, nog 17
leerlingen komen uit de rest van
Venray, 10 leerlingen uit de gemeen
te .Meerlo-Wanssum, 21 leerlingen
uit de gemeente Bergen. 5 leerlingen
uit de gemeente Vierlingsbeek. 2
leerlingen uit de gemeente Grubben-
vorst en 1 leerling uit de gemeente
Broekhuizen.
Voor de laatstgenoemde kinderen is
er dagelijks vóór en né school bus
vervoer. Zo rijden er op verschillen
de routes 3 bussen en 3 volkswagen
busjes.
Tussen de middag kunnen deze
kinderen op school overblijven. De
aanvangstijden zijn overigens wel zo
veel mogelijk afgestemd op de kin
deren uit de regio.
Om de tijd tussen de middag niet
al te lang te maken is er een pauze
van één uur. Om 13.00 uur begint
de school dan weer. Dat betekent dat
om 15.15 uur de school uit is en dat
de meeste kinderen uit de regio na
genoeg gelijkertijd met hun dorps-
genootjes thuis komen van school.
We zouden dit artikel over de op
6 oktober a.s. officieel te openen
L.O.M.-school ,,'t Groenewold" wil
len besluiten met een uitnodiging aan
U, lezer.
Met het lezen van dit artikel hopen
wij U een indruk te hebben gegeven
van 't Groenewold en het onderwijs
op onze school. Er is natuurlijk nog
veel meer over te schrijven. Maar
hopenlijk heeft dit stuk over onze
school bij U interesse opgewekt, mis
schien ook wel vragen.
Wij willen langs deze weg alle
mensen de gelegenheid geven om
eens met eigen ogen te komen kijken,
en als U vragen hebtze te stel
len. Wij willen ze proberen te beant
woorden op de
OPEN DAG OP ZATERDAG
7 OKTOBER A.8.
Van 10 - 12 uur en van 14 - 10 uur
houden wij open huis voor iedereen.
Wij nodigen U uit: stap gerust over
de drempel, wees welkom op:
'T GROENEWOLD
Groenewoltsepad 2, Venray
(vlabij de sporthal).